Cara mengenali simptom dan tanda barah rahim pertama pada peringkat awal?

Karsinoma

Penyakit onkologi adalah masalah yang agak mendesak sekarang. Terdapat banyak kes warga yang meminta pusat onkologi untuk mendapatkan bantuan dan diagnosis penyakit seperti itu..

Sayangnya, onkologi boleh merebak ke mana-mana organ dalam tubuh manusia. Tumor timbul di pelbagai tempat dan boleh mula tumbuh di mana sahaja.

Kanser rahim sering terjadi pada wanita pada masa ini dan menurut statistik, jenis onkologi ini adalah salah satu yang paling biasa.

  1. Apa itu barah rahim?
  2. Statistik kejadian
  3. Jenis barah rahim
  4. Punca barah rahim
  5. Kaedah diagnosis penyakit
  6. Gejala barah rahim pada wanita
  7. Definisi barah rahim sebelum menopaus
  8. Manifestasi semasa menopaus
  9. Penerangan mengenai tahap kanser rahim dan jangka hayat
  10. Metastasis
  11. Kadar perkembangan penyakit ini
  12. Rawatan untuk barah rahim
  13. Kaedah dan kaedah rawatan
  14. Campur tangan operasi
  15. Radioterapi
  16. Terapi hormon
  17. Kemoterapi
  18. Akibat barah rahim
  19. Perbezaan antara barah rahim dan fibroid
  20. Pencegahan barah rahim
  21. Prognosis survival pesakit
  22. Ulasan wanita

Apa itu barah rahim?

Tumor jenis ini adalah neoplasma. Seperti yang anda ketahui, neoplasma ganas dan jinak..

Tumor seperti barah rahim boleh diklasifikasikan sebagai tumor malignan..

Pembentukan neoplasma semacam itu timbul, pertama sekali, dari tisu-tisu di rahim, yang dapat menyebar ke seluruh bahagian tubuh..

Kanser adalah salah satu penyakit yang paling biasa dan berada di kedudukan keempat selepas barah pada payudara, kulit dan saluran gastrousus..

Statistik kejadian

Untuk membicarakan sebarang penyakit onkologi, tentu saja, seseorang tidak dapat memperhatikan data statistik berdasarkan kesimpulan yang sesuai..

Seperti disebutkan sebelumnya, barah rahim adalah salah satu daripada sepuluh barah yang paling biasa dan berada di kedudukan kelima di antara mereka..

Sudah tentu, perlu diperhatikan bahawa kejadian penyakit ini, serta kematian untuk patologi ini, telah menurun dengan ketara dalam beberapa tahun terakhir..

Statistik menunjukkan bahawa patologi ini diperhatikan lebih kerap dalam perkembangan wanita berusia lebih dari 50 tahun. Namun, menurut doktor, gadis-gadis muda juga terdedah kepada penyakit ini..

Sebelum ini, dipercayai bahawa barah rahim adalah salah satu penyebab utama kematian akibat tumor ganas. Kejadian patologi seperti itu telah menurun hingga 70%..

Jenis barah rahim

Terdapat beberapa jenis morfologi barah rahim:

  1. Adenokarsinoma;
  2. Neoplasma sel skuamosa;
  3. Kanser jenis skuamosa kelenjar;
  4. Adenokarsinoma jenis sel yang jelas;
  5. Kanser sel;
  6. Kanser mukosa;
  7. Kanser yang tidak dapat dibezakan.

Punca barah rahim

Sudah tentu, sebab dan faktor tertentu menyumbang kepada pembentukan barah rahim, yang boleh memperburuk tahap penyakit serius ini..

Oleh itu, sebab tepat mengapa perkembangan dan pertumbuhan neoplasma pada rahim bermula di dunia moden belum dapat dipastikan dan dikaji..

Penyelidikan telah menjelaskan bahawa terdapat beberapa sebab untuk faktor-faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan barah:

  • diabetes;
  • merokok;
  • darah tinggi;
  • BANTUAN;
  • jangkitan papillomavirus manusia;
  • kegagalan haid;
  • penyakit jenis kelamin;
  • kehidupan seks pada usia dini;
  • kekurangan peluang untuk mempunyai anak;
  • mengambil pil perancang;
  • melahirkan terlalu muda.

Salah satu faktor yang paling mendasar dan mungkin menyumbang kepada pembentukan barah adalah peningkatan berat badan..

Beberapa fakta juga memainkan peranan yang sangat penting dalam kejadian tumor malignan:

  • hakisan;
  • proses ulseratif
  • endometriosis rahim
  • pembentukan parut selepas melahirkan anak;
  • proses keradangan.

Kaedah diagnosis penyakit

Diagnostik adalah tahap yang sangat penting dalam sebarang jenis barah. Adalah sangat penting untuk mendiagnosis penyakit dan proses ini mesti diatur dengan betul.

Diagnostik merangkumi:

  1. Pemeriksaan rutin oleh doktor.
  2. Dengan bantuan cermin ginekologi, doktor dapat melihat bahawa terdapat perubahan dalam penampilan.
  3. Di masa depan, pesakit mesti dihantar untuk imbasan ultrasound, yang memungkinkan untuk mengesan dan menentukan ukuran dan struktur rahim yang diubah. Di samping itu, penataan dan ketebalan endometrium ditentukan pada kajian jenis ultrasound..
  4. Kaedah kuretasi dan analisis histologi bahan biologi sering digunakan untuk menentukan nasib dan sifat penyakit yang lebih jauh. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum di persekitaran hospital..

Gejala barah rahim pada wanita

Sudah tentu, simtomatologi memainkan peranan penting dalam menentukan penyakit ini..

Gejala adalah sesuatu yang harus anda perhatikan sekiranya pesakit merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Adalah sangat penting untuk memberi perhatian khusus kepada kesihatan mereka bagi wanita berusia lebih dari empat puluh tahun.

Malangnya, barah adalah salah satu penyakit, gejala yang muncul pada peringkat akhir..

Gejala boleh dibahagikan secara bersyarat kepada beberapa jenis:

  1. Tahap pertama adalah tanda dan gejala yang muncul sebelum bermulanya menopaus. Anggaplah seorang wanita sedang dalam proses menopaus. Dalam tempoh seperti itu, kitaran haid menjadi keliru dan menampakkan diri dalam bentuk pembuangan dengan darah, yang dari masa ke masa menjadi lebih kecil dan jumlahnya lebih kecil. Dalam jangka masa seperti itu, perlu diperhatikan pemilihannya. Iaitu, jika, sebelumnya, jarang terjadi, dan kemudian berlimpah lagi, ini adalah tanda dan gejala utama barah rahim..
  2. Juga, terdapat lebih banyak tanda semasa menopaus. Sekiranya seorang wanita sudah menjalani masa klimaks, dan kitaran haid tidak muncul selama lebih dari dua bulan, setiap pembuangan darah dan pembukaan pendarahan dapat menjadi gejala barah..

Berdasarkan kategori umur dan tempoh menopaus, gejala mungkin muncul:

  • pembukaan pendarahan;
  • sakit selepas persetubuhan;
  • sakit di perineum;
  • sakit di bahagian bawah belakang dan perut bawah;
  • keletihan cepat dan penurunan berat badan secara tiba-tiba.

Definisi barah rahim sebelum menopaus

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, ada gejala yang membuatnya jelas mengenai kehadiran neoplasma sebelum bermulanya menopaus..

Selalunya, dalam tempoh seperti itu, keputihan sudah tidak teratur dan setiap bulan ia jarang berlaku..

Dalam tempoh sedemikian, gejala barah rahim dapat keluar dengan darah dari faraj..

Manifestasi semasa menopaus

Pada saat seorang wanita sudah memulai periode menopaus, iaitu menopaus, gejala juga mungkin terjadi yang perlu diberi perhatian khusus..

Sebagai peraturan, seorang wanita tidak mempunyai tempoh bulanan selama beberapa bulan, gejala barah boleh menjadi pembuangan berdarah, tidak kira seberapa sering mereka muncul, berapa lama dan berapa jumlahnya.

Penerangan mengenai tahap kanser rahim dan jangka hayat

Hanya ada empat peringkat barah rahim:

  1. Yang pertama adalah tumor yang hanya mempengaruhi tubuh rahim. Tumor mampu menembusi pada peringkat primer ke endometrium, myometrium hingga separuh kedalaman dan lebih dari separuh kedalaman myometrium.
  2. Jenis kedua adalah sel malignan yang terdapat secara langsung di serviks. Neoplasma jenis ini dapat menembusi badan rahim dan meresap ke lapisan dalam serviks..
  3. Tumor ketiga mampu memindahkan ke faraj dan pelengkap, serta ke kelenjar getah bening. Tumor jenis ini dapat menimbulkan lapisan serosa rahim dari jenis luaran atau pelengkap yang berdekatan, mula tumbuh di dalam vagina, dan sekiranya terjadi metastasis, pergi ke kelenjar getah bening pelvis.
  4. Jenis kanser rahim keempat dengan penyebaran metastasis menampakkan diri di pundi kencing atau di kawasan rektum, dan juga mula merebak ke paru-paru, hati, tulang dan kelenjar getah bening yang jauh.

Di samping itu, tahap pembezaan sel dalam neoplasma berbeza..

Membezakan antara tahap kewujudan sel yang cukup tinggi, dan juga tahap perbezaan yang kurang baik. Intinya adalah bahawa semakin banyak pembezaan dinyatakan, semakin lambat proses pertumbuhan neoplasma berlaku..

Oleh itu, kemungkinan metastasis berkurang. Sekiranya barah dibezakan dengan teruk, maka prognosis dalam keadaan seperti itu menjadi lebih teruk..

Jangka hayat pesakit:

  • Pada peringkat primer, ketika neoplasma baru terbentuk dan mulai menetap di badan rahim, kemungkinan pesakit pulih sekitar 80 - 90%.
  • Pada peringkat kedua, barah mula menembusi di luar rahim itu sendiri dan kemudian menyumbang kepada penglibatan serviks. Dalam keadaan seperti itu, organ yang terletak berdekatan tidak boleh dikalahkan. Pemulihan dicatat dalam 3 daripada 4 kes..
  • Pada tahap ketiga, ketika proses onkologi mulai merebak ke pelengkap dan langsung ke kawasan faraj, sekitar 40% dapat keluar dari situasi ini.
  • Pada peringkat keempat, ketika tumor tumbuh di luar kawasan pelvis, formasi mula menembusi usus dan tisu vesikular di rahim. Kadar kelangsungan hidup tidak lebih daripada 15%.
Perkembangan barah rahim secara berperingkat (foto)

Metastasis

Metastasis mula tumbuh dan, biasanya, mereka menembusi saluran dan nod limfa.

Semasa berada di peringkat terminal, kesannya juga terhadap sistem vena manusia..

Pada mulanya, lesi mula tumbuh di kawasan kelenjar getah bening dan strukturnya. Ini biasanya berlaku di kawasan iliac dan hipogastrik..

Jarang lesi menutupi organ lain..

Juga, metastasis tumbuh ke saluran jenis serviks dan, seperti yang disebutkan sebelumnya, di luar lorong badan rahim.

Dengan kaedah jenis hemotogenik, dari mana metastasis biasanya mula menembusi kawasan secara langsung ke kawasan lampiran.

Di samping itu, kawasan faraj juga terjejas, dan dalam beberapa kes ginjal dan hepatik, tisu tulang.

Kadar perkembangan penyakit ini

Kadar pertumbuhan dan perkembangan terutamanya disebabkan oleh jenis kejadian histologi. Di samping itu, perlu mengambil kira patologi, kemampuan tubuh untuk melawan, rawatan yang kompeten dan kategori umur pesakit, mood psikologi dan rohani pesakit..

Oleh itu, tidak mustahil untuk mendapatkan jawapan yang tepat dan mengetahui berapa lama barah itu akan berkembang hingga akhir.

Rawatan untuk barah rahim

Sudah tentu, asas rawatan yang kompeten adalah campur tangan pembedahan, iaitu pembedahan.

Operasi tersebut melibatkan penyingkiran badan rahim bersama dengan ovari.

Selalunya, doktor menetapkan kaedah rawatan seperti itu walaupun selepas pembedahan, radiasi.

Terapi radiasi atau radiasi dapat mengurangkan risiko berulang. Walau bagaimanapun, kaedah rawatan ini tidak mempengaruhi kadar pemulihan..

Kemoterapi juga digunakan. Kaedah ini sangat diminati dalam terapi onkologi..

Di samping itu, hasil yang baik telah diperhatikan dengan terapi hormon..

Adalah perlu untuk menentukan kaedah terapi yang sesuai, dengan mempertimbangkan faktor-faktor tertentu. Pencegahan adalah langkah paling berkesan untuk mencegah penyakit seperti barah rahim..

Kaedah dan kaedah rawatan

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, rawatan mungkin menyeluruh dan kompleks..

Selalunya, doktor terpaksa bersetuju dengan kaedah pembedahan membuang tumor, penyinaran, kemoterapi dan terapi dengan hormon.

Campur tangan operasi

Campur tangan dengan pembedahan adalah rawatan barah yang biasa.

Rawatan jenis ini melibatkan operasi yang melibatkan penyingkiran badan rahim dan ovari.

Radioterapi

Pendedahan radiasi juga merupakan kaedah rawatan barah yang popular. Walau bagaimanapun, kaedah ini membolehkan anda menyingkirkan kambuhan onkologi sahaja..

Malangnya, sinaran jenis ini tidak mempengaruhi kadar survival pesakit..

Terapi hormon

Seperti yang telah anda ketahui, hormon adalah komponen yang cukup kuat yang dapat membantu menyembuhkan banyak penyakit dan juga dapat memanjangkan umur orang..

Untuk rawatan sedemikian, ubat Depostat, Farlugal dan lain-lain digunakan..

Sekiranya metastasis aktif, rawatan progestogen tidak berkesan.

Dalam keadaan ini, Zoladek ditetapkan..

Selalunya, rawatan hormon menggabungkan kemoterapi untuk kesan terbaik.

Kemoterapi

Kemoterapi adalah teknik yang cukup umum yang membolehkan, dalam kes tertentu, menyingkirkan barah..

Selalunya, metodologi rawatan ini digunakan dengan penyebaran pertumbuhan tumor yang meluas..

Juga, dengan sifat neoplasma autonomi, jika metastasis berada dalam kedudukan aktif dan sudah mulai menyebar, kimia digunakan.

Akibat barah rahim

Perlu segera diperhatikan bahawa barah rahim adalah keadaan patologi yang paling berbahaya. Sekiranya tidak ada terapi seperti itu, yang diperlukan selama tempoh rawatan barah, maka akibat peningkatan pendidikan kemungkinan besar akan menyebabkan kematian..

Selalunya, ahli onkologi mencadangkan membuang rahim bersama dengan pelengkap, dengan sebahagian faraj dan serviks.

Perbezaan antara barah rahim dan fibroid

Myoma adalah proses yang merupakan peningkatan dan pertumbuhan tisu rahim, yang kemudian dibentuk oleh beberapa faktor traumatik.

Ini dapat difasilitasi oleh pengguguran yang kerap, penyembuhan, keradangan sistem genitouriner dan banyak lagi..

Perlu diingat bahawa barah rahim dan fibroid tidak ada kaitan antara satu sama lain. Kedua-dua patologi ini sama sekali berbeza dan myoma, dalam keadaan tidak mampu berkembang menjadi barah.

Perlu diperhatikan bahawa onkologi terbentuk di lapisan epitelium, hiperplasia jinak dijumpai di lapisan otot.

Itulah sebabnya, mana-mana pesakit harus mengunjungi pakar sakit puan untuk pemeriksaan.

Pencegahan barah rahim

Untuk mencegah penyakit seperti itu, perlu mengelakkan diagnosis seperti diabetes, obesiti dan kemandulan..

Dengan kata lain, anda perlu mengawal berat badan anda, merawat fungsi pembiakan, jika ada keperluan tersebut, dan menyingkirkan diabetes, jika ada..

Dalam perubatan moden, ada langkah lain untuk pencegahan barah serviks - vaksinasi.

Vaksin barah pangkal rahim adalah vaksin yang mencegah jangkitan dengan papillomavirus manusia yang berbahaya. Kemunculan tumor ganas diprovokasi oleh kira-kira 15 jenis HPV, di mana jenis ke-16 dan ke-18 adalah yang paling onkogenik.

Dengan sendirinya, ia tidak boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini atau menimbulkan kemunculannya, namun ia membentuk kekebalan yang stabil terhadap semua jenis HPV onkogenik.

Perlu diperhatikan betapa pentingnya cara pencegahan, kerana bahkan penggunaan kaedah yang paling inovatif untuk merawat tumor ganas tidak memberikan hasil yang diinginkan, yang membawa kepada hasil yang mematikan..

Oleh itu, lebih baik mencegah penyakit ini dengan vaksinasi yang dapat mencegah jangkitan, yang disarankan oleh doktor untuk kanak-kanak perempuan berumur 12 tahun ke atas..

Prognosis survival pesakit

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, peratusan kelangsungan hidup bergantung pada faktor pada tahap mana barah itu dijumpai.

Semakin cepat alasannya muncul dan pesakit berjumpa doktor dan dapat mendiagnosis barah, semakin banyak peluang untuk hidup lama dan mengalahkan barah..

Ini bermaksud, pertama sekali, adalah perlu untuk kerap mengunjungi pakar sakit puan dan mengambil ujian dan pemeriksaan yang diperlukan..

Di samping itu, doktor mengesyorkan memantau kecergasan fizikal, memperhatikan aktiviti fizikal dan mengawal kadar gula dalam darah..

Pendarahan dengan onkologi rahim

Wanita dengan kanser genital sering mengalami komplikasi yang berkaitan dengan penyakit ini atau dengan rawatan antikanker. Selain itu, banyak penderita barah yang lanjut usia atau mempunyai penyakit bersamaan yang memerlukan perawatan yang tepat, yang harus dipertimbangkan ketika memilih metode terapi barah. Seorang pengamal perubatan berpengalaman yang menyedari kemungkinan komplikasi dapat mengurangkan risiko mereka melalui langkah pencegahan.

Biasanya, komplikasi pertama kali dikenal pasti, yang disertai dengan keluhan pesakit dan pelbagai gejala, dan kemudiannya neoplasma malignan dikesan. Manifestasi penyakit yang paling biasa adalah pendarahan (dengan barah serviks dan RE), penyumbatan atau fistula saluran kencing (CC), atau penyumbatan usus (OC).

Walaupun terdapat beberapa komplikasi yang telah dibincangkan di atas, perlu dibahas satu bab yang terpisah untuk komplikasi yang disebabkan oleh penyakit dan terapi ini. Oleh kerana mustahil untuk menjelaskan secara terperinci semua komplikasi, pembaca dapat merujuk kepada sumber-sumber (pautan yang diberikan dalam teks) yang secara lebih luas mempertimbangkan masalah ini..
Gejala yang disebabkan oleh neoplasma ganas, seperti pendarahan, penyumbatan atau fistula saluran kencing, penyumbatan usus, mesti dirawat pada masa yang sama dengan neoplasma malignan.

Pendarahan akibat barah serviks (CC) atau barah endometrium (EC) adalah gejala biasa. Walaupun pendarahan jarang dilakukan, ia mesti dihentikan sebelum memulakan terapi barah. Pertama, adalah perlu untuk menilai kestabilan hemodinamik pada pesakit yang mengalami pendarahan. Kadang-kadang, pendarahan begitu teruk sehingga kemungkinan kejutan hipovolemik.

Rawatan kecemasan harus merangkumi penempatan kateter vena, penggantian jumlah darah yang hilang, dan rawatan sokongan. Selepas penstabilan keadaan pesakit, perlu memeriksa dan menentukan penyebab pendarahan. Penyebab pendarahan besar-besaran adalah barah serviks eksofit (CC), yang tumbuh menjadi arteri serviks atau vagina kecil.

Pesakit selepas histerektomi faraj dengan pendarahan yang banyak yang memerlukan banyak perjalanan darah.
Pesakit juga menderita penyakit von Willebrand:
A - pendarahan dari arteri genital dalaman kanan;
B - selepas embolisasi, pendarahan dari arteri genital dalaman tidak diperhatikan.
Berkat pewarnaan, kedudukan pundi kencing dan ureter kiri dapat dilihat

Pendarahan vagina yang kecil tetapi berpanjangan pada pesakit barah endometrium (ER) boleh menyebabkan anemia kronik. Namun, dengan pendarahan seperti itu, pesakit sering menyesuaikan diri dengan anemia dan mungkin stabil secara hemodinamik. Untuk menerangkan secara tepat patologi dan memberikan penilaian klinikal tahap penyakit ini, perlu dilakukan biopsi dan pesakit diperiksa.

Untuk menghentikan pendarahan berat, tamponade vagina dilakukan (tampon dimasukkan ke dalam vagina dan dibawa ke serviks). Anda boleh menggunakan sulfat besi asas pada bahagian swab yang berdekatan dengan tumor. Jangan rendam seluruh tampon dengan larutan ini, kerana ini akan menyebabkan keringnya mukosa faraj, yang akan merumitkan penyingkiran tampon dan pemeriksaan organ panggul seterusnya. Mungkin juga berjaya menerapkan aseton ke bahagian penyapu yang berdekatan dengan tumor, walaupun hari ini sukar untuk mendapatkan aseton untuk penggunaan perubatan. Biasanya, tekanan yang diberikan oleh tampon menyumbat uretra, jadi kateter Foley harus diletakkan di dalam pundi kencing.

Tampon mesti dikeluarkan dengan teliti setelah 24-48 jam dan pesakit harus diperhatikan dengan teliti. Untuk meningkatkan keselamatan, lebih baik membuang tampon di bawah anestesia jika elektrokauter segera atau penyisipan semula tampon diperlukan. Sekiranya ditunjukkan, sitot atau rektoskopi juga dapat dilakukan di bawah anestesia. Pada barah pangkal rahim (CC), jarang sekali menjahit sumber pendarahan, kerana bahan jahitan akan melewati tumor.

Dengan barah serviks yang maju secara tempatan (barah serviks) dan pendarahan yang teruk, perlu memulakan terapi radiasi (RT) organ pelvis secepat mungkin. Sekiranya neoplasma ganas nampaknya dapat dikendalikan, maka sebagai alternatif, pembedahan segera perlu dilakukan.

Sekiranya pendarahan tidak dapat dikawal dengan tamponade, pilihan lain dipertimbangkan. Adalah perlu untuk berunding dengan pakar terapi radiasi invasif (RT) untuk memutuskan sama ada melakukan embolisasi arteriografi arteri hipogastrik dan rahim. Penilaian arteriografi biasanya menunjukkan saluran pendarahan dan embolisasi selektif dapat dilakukan. Akses arteri melalui arteri femoral; kateter dimasukkan sebelum bifurkasi aorta.

Untuk menentukan tempat pendarahan dengan tepat, adalah mungkin untuk memeriksa bekalan darah arteri ke pelvis menggunakan pengenalan agen kontras ke dalam arteri. Peningkatan kontras intravaskular boleh menjadi nefrotoksik dan oleh itu harus digunakan dengan berhati-hati pada pesakit dengan gangguan buah pinggang atau diabetes. Pendarahan dapat dihentikan dengan infus vasopressin secara berterusan, dengan embolisasi, menggunakan bahan sintetik, dengan memperkenalkan kateter belon. Embolisasi dianggap sebagai prosedur pilihan pertama, seperti infus vasopresin, dan kateter balon diperlukan untuk menjaga kateter arteri untuk waktu yang lama.

Untuk pendarahan yang disebabkan oleh barah utama organ genital, ligasi arteri hipogastrik (iliac dalaman) jarang digunakan; paling kerap, prosedur ini dilakukan untuk mengawal pendarahan intraoperatif. Dalam artikel berasingan di laman web ini, kami akan mempertimbangkan ligasi arteri hipogastrik dengan lebih terperinci (kami mengesyorkan menggunakan borang carian di halaman utama laman web).

Penyakit onkologi

Salah satu tanda utama perkembangan barah organ kelamin wanita adalah pendarahan. Simptom yang serupa memaksa wanita untuk mendapatkan bantuan perubatan, tetapi, sebagai peraturan, masalah serupa timbul sudah pada peringkat akhir penyakit, yang sangat menyulitkan proses rawatan. Pendarahan berlaku pada barah serviks, badan rahim, ovari dan organ lain. Tetapi pendarahan tidak semestinya bererti perkembangan barah, itu boleh menjadi isyarat timbulnya patologi lain.

Terdapat dua jenis pendarahan:

  1. siklik atau menorrhagia;
  2. asiklik atau metrorrhagia.

Penyakit genital

Siklik, dalam kes ini, kehilangan darah lebih dari seratus mililiter sehari dan berlaku semasa kitaran haid. Biasanya, kitaran meningkat menjadi lebih banyak hari, lebih dari lima. Mereka timbul akibat pelanggaran pengecutan rahim. Pelanggaran serupa adalah ciri untuk pelbagai patologi dan bukan hanya pada alat kelamin..

Menorrargium berlaku apabila:

  • barah rahim;
  • endometriosis
  • myoma rahim;
  • endometritis;
  • Penyakit Verlhof;
  • patologi kelenjar tiroid, hati;
  • gangguan sistem kardiovaskular.

Pendarahan metrorrgia atau asiklik berlaku akibat ketidakteraturan haid kerana pelbagai patologi. Ini termasuk:

  • barah serviks dan badannya;
  • tumor sel granulosa ovari;
  • pengguguran spontan;
  • kehamilan ektopik;
  • myoma rahim submucous.

Mereka berbeza dengan kitaran kerana pendarahan bermula pada selang waktu antara kitaran haid. Mereka juga diperhatikan selepas menopaus..

Pendarahan boleh dicetuskan oleh:

  • rahim (kehamilan ektopik atau beku, pengguguran spontan, pelbagai patologi organ);
  • serviks (proses keradangan seperti serviks, endokervisitis atau polip, tumor, hakisan);
  • faraj (kolpitis, candilom, proses ganas).

Diagnosis patologi

Oleh kerana pendarahan dapat menunjukkan pelbagai penyakit, bukan sahaja barah genital, tetapi juga patologi lain, perlu menghubungi pakar dan mengenal pasti penyebabnya dengan pemeriksaan terperinci..

Ujian jangkitan makmal

Dari ujian makmal:

  • ujian darah am yang terperinci, yang menunjukkan masa pembekuan dan bilangan platelet;
  • koagulogram yang diperluas;
  • untuk mengecualikan kehamilan, analisis dibuat untuk gonadotropin chorionic;
  • kimia darah.

Sekiranya disyaki onkologi, perlu dilakukan pemeriksaan histologi tisu patologi. Bahan untuk analisis diperoleh dengan kuretase atau biopsi sel yang mencurigakan.

Kajian instrumental menggunakan perkara berikut:

  1. ultrasound transvaginal membolehkan anda memeriksa organ pelvis dan menilai keadaannya;
  2. dopplerografi menunjukkan keadaan kapal;
  3. MRI atau CT diresepkan jika barah atau patologi lain disyaki memerlukan pemeriksaan yang lebih terperinci dan mendapatkan gambaran berlapis.

Rawatan ditetapkan setelah menentukan penyebab pendarahan dan membuat diagnosis yang tepat. Tetapi, untuk memulakan penyelidikan, diperlukan untuk menghentikan kehilangan darah. Untuk ini, oxytocin atau dicinol diresepkan secara intramuskular..

Gejala barah genital

Sebagai peraturan, pendarahan tidak selalu menunjukkan proses onkologi, sering kali mereka menandakan adanya gangguan lain. Tetapi walaupun dengan barah organ kelamin, pendarahan adalah salah satu tanda utama penyakit ini. Oleh itu, pertama sekali, adalah perlu untuk mengecualikan patologi serius tersebut, dan untuk ini perlu mengetahui gejala dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan.

Oleh itu, dengan barah organ kelamin wanita, tanda-tanda berikut diperhatikan:

  1. haid dengan barah serviks atau tubuhnya sendiri menjadi lebih berlarutan dan sering berubah menjadi pendarahan;
  2. keputihan, tidak semula jadi, boleh dicampurkan dengan darah, nanah, mempunyai bau busuk dan banyak bau;
  3. kesakitan dapat diperhatikan di bahagian bawah perut, di kawasan sakrum dan punggung bawah;
  4. bengkak pada bahagian bawah kaki, akibat kerosakan pada kelenjar getah bening pelvis;
  5. selepas bermulanya menopaus dengan kanser serviks, haid berlaku, masing-masing, mereka huru-hara, sering berlarutan.

Di samping itu, kerana mabuk dan permulaan disintegrasi tumor, suhu badan meningkat, rasa sakit menjadi lebih kuat, mual dan muntah berlaku. Juga, pesakit mencatat peningkatan kelemahan, yang sering disebabkan oleh anemia, kecacatan, pening, kehilangan selera makan.

Rawatan patologi

Sekiranya pendarahan masih dikaitkan dengan tumor malignan, diperlukan rawatan segera di hospital, semua prosedur diagnostik yang diperlukan dan permulaan rawatan diperlukan. Pemilihan kaedah rawatan bergantung pada tahap perkembangan penyakit, lokasi tepat tumor dan komposisi histologi dan morfologinya. Sebagai peraturan, campur tangan pembedahan dianggap sebagai kaedah terapi yang paling berkesan, tetapi adalah mustahil untuk melaksanakannya. Untuk kanser serviks, misalnya, operasi hanya dilakukan pada dua tahap pertama, kemudian rawatan dilakukan dengan cara pendedahan radiasi kerana kelaziman proses dan kemustahilan penyingkiran lengkap semua sel atipikal.

Rawatan gabungan untuk barah serviks

Dalam beberapa kes, rawatan gabungan boleh diresepkan, misalnya, pembedahan bersama dengan terapi radiasi. Atau, pada peringkat 3-4, penyinaran bersama dengan kemoterapi, dalam kes yang terakhir, rawatan seperti itu lebih kerap bersifat paliatif..

Pendarahan, tidak kira apa penyakitnya, berbahaya sendiri, kehilangan darah yang banyak, permulaan anemia dan juga permulaan kematian. Oleh itu, pertama sekali, pesakit harus diberi rawatan perubatan kecemasan dan hanya setelah pelantikan prosedur selanjutnya untuk menentukan diagnosis dan menetapkan rawatan. Sebagai peraturan, dalam proses onkologi, pendarahan jauh dari gejala pertama perkembangan patologi, oleh itu anda harus memerhatikan tingkah laku badan anda dengan teliti dan mencegah perkembangan gambaran klinikal yang begitu teruk.

Pendarahan dan kesakitan di kawasan sakral. Doktor mengenai gejala barah serviks

Ribuan wanita Rusia didiagnosis menghidap barah serviks setiap tahun. Tetapi hari ini doktor tidak lagi menganggap penyakit ini sebagai hukuman. Dalam keadaan apa tumor ganas dapat disembuhkan, mengapa diperlukan vaksinasi terhadap HPV dan apakah pencegahan penyakit ini, kata Natalia Korotkikh, ketua onkogynecologist ketua ginekologi bebas dari jabatan kesihatan wilayah, kepada AiF-Voronezh.

"Hampir semua jenis barah serviks disebabkan oleh HPV"

Faina Mania, "AiF-Voronezh": Natalia Viktorovna, hari ini barah serviks bukan lagi hukuman bagi wanita?

Natalia Korotkikh: Bukan ayat. Kanser pangkal rahim adalah salah satu barah yang boleh dicegah pada wanita. Ini kerana terdapat dua ujian saringan yang baik. Salah satunya adalah pemeriksaan onkositologi smear serviks, yang dilakukan semasa pemeriksaan rutin. Oncocytology dapat mengenal pasti sel dan barah pramatang pada peringkat awal yang bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Yang kedua adalah menguji secara langsung virus papillomavirus manusia (HPV). Oleh kerana hampir semua jenis barah serviks disebabkan oleh HPV, dalam beberapa tahun terakhir, dunia telah banyak memperhatikan pencegahan jangkitan pada wanita muda melalui vaksinasi HPV.

- Adakah anda mengesyorkan agar semua orang mendapat vaksin HPV? Pada usia berapa ia mesti dilakukan?

- Ya, kerana vaksinasi terhadap papillomavirus manusia termasuk dalam Jadual Vaksinasi Nasional di lebih dari 80 negara di seluruh dunia. Ini ditunjukkan untuk digunakan pada anak perempuan dan wanita berusia sembilan hingga 45 tahun, serta lelaki dan lelaki berusia sembilan hingga 26 tahun. Hari ini terdapat dua vaksin profilaksis yang melindungi daripada empat jenis HPV yang paling biasa (6, 11, 16, 18). Dengan hanya tiga suntikan, adalah mungkin untuk mencegah terjadinya barah yang berbahaya bagi wanita muda, serta terjadinya ketuat genital (jangkitan pada wanita dan lelaki yang disebabkan oleh papillomavirus manusia - ed.). Ya, ketuat alat kelamin tidak mati, tetapi keperitan rawatannya, perlunya moksibusi berulang dan keparahan penderitaan emosi membuat kita menyedari bahawa ini adalah masalah yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup. Saya dapat menambah bahawa seluruh komuniti perubatan progresif (pakar pediatrik, pakar obstetrik-ginekologi, ahli onkologi, ahli epidemiologi dan pakar lain) menganjurkan pengenalan vaksin HPV ke dalam Kalendar Vaksinasi Nasional Persekutuan Rusia.

Mengenai kumpulan pencegahan dan risiko

- Apakah pencegahan barah serviks?

- Pengesanan awal kanser serviks adalah kunci untuk mencegah kes invasif, dahsyat dan berpotensi membawa maut. Apa yang perlu dilakukan agar tidak terlepas dari penyakit ini? Wanita harus menghindari rawatan diri. Memang, untuk melindungi diri anda dari barah serviks, tidak cukup sekadar meletakkan lilin atau menjalani pemeriksaan ultrasound. Setiap wanita, jika ingin kekal sihat, harus diperiksa oleh pakar sakit puan sekali setahun, setiap tahun menjalani pemeriksaan sitologi smear serviks dan, jika perlu, pemeriksaan kolposkopi. Lagipun, barah tidak berlaku dalam satu hari, ia adalah proses beberapa tahun. Selain itu, ada penyakit prakanker yang dapat dihilangkan tepat pada waktunya dengan perawatan yang mencukupi. Oleh itu, pemeriksaan pencegahan secara berkala, gaya hidup sihat, rawatan penyakit prakanker serviks tepat pada masanya akan membolehkan setiap wanita kekal sihat dan muda..

- Lonceng penggera apa yang harus anda perhatikan? Bolehkah kanser serviks menampakkan diri secara luaran??

- Selalunya, penyakit ini berlanjutan tanpa gejala lama. Pada tahap ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti neoplasma ganas secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin. Walau bagaimanapun, jika penyakit ini tidak dapat didiagnosis dalam jangka masa yang lama, tumor ganas terus meningkat dan, dengan itu, telah mengganggu fungsi normal sistem pembiakan dan tubuh wanita secara keseluruhan. Kemudian gejala tertentu mungkin sudah muncul. Salah satu loceng amaran yang paling awal adalah penampilan pendarahan dari faraj. Dan perhatikan - kami bukan membincangkan rembesan rahim, tetapi mengenai kenalan yang disebut. Darah dilepaskan setelah hubungan intim, kerana kecederaan pada serviks, tisu-tisu yang terkena tumor malignan dan sangat sensitif terhadap sentuhan sedikit pun. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes yang sangat jarang berlaku, pendarahan dari alat kelamin wanita boleh bermula dengan tiba-tiba, tanpa pengaruh luaran. Namun, walaupun dalam kes ini, mereka hampir tidak banyak. Selain berdarah, pelepasan yang sangat spesifik mungkin muncul yang mempunyai warna kekuningan telus. Malangnya, seorang wanita tidak mungkin membezakannya dengan keputihan yang normal, tetapi tidak sukar bagi pakar sakit puan untuk mengenalinya. Dalam beberapa kes, wanita yang mengalami neoplasma malignan pada serviks memperhatikan kesakitan di sakrum dan tulang belakang, di bahagian bawah abdomen. Di samping itu, hampir semua wanita yang sakit merasakan kesakitan yang sangat kuat semasa melakukan persetubuhan. Walau bagaimanapun, sindrom kesakitan itu sendiri tidak dapat menjadi salah satu gejala utama kanser serviks, kerana ia menyertai sejumlah besar penyakit lain, kadang-kadang tidak berkaitan dengan profil sakit puan. Dan, akhirnya, pada peringkat lanjut, ketika penyakit ini berkembang, fistula sering terbentuk - bukaan antara pundi kencing, vagina dan rektum, saling berkomunikasi. Sekiranya metastasis tumor ganas memerah ureter, maka mungkin ditutup sebahagian atau lengkap buah pinggang, akibatnya hidronephrosis berkembang. Oleh kerana patologi ini, sekiranya tiada rawatan perubatan kecemasan, keracunan umum badan dengan produk buangan yang tidak dikeluarkan dari tubuh wanita yang sakit berkembang dengan cepat.

- Siapa yang berisiko menghidap penyakit ini?

- Kumpulan risiko termasuk perokok; wanita yang mempunyai banyak pasangan seksual, dan juga pasangannya yang menjalani kehidupan seks dengan mudah; mengalami kekebalan yang berkurang kerana AIDS atau rawatan ubat setelah pemindahan organ dan, akhirnya, dijangkiti HPV (terutama jenisnya No. 16 dan 18) atau virus herpes. Permulaan awal aktiviti seksual, penolakan untuk menggunakan kaedah penghalang kontraseptif, penyakit latar belakang serviks jangka panjang yang ada (hakisan, leukoplakia), dan lain-lain, juga boleh memprovokasi penyakit ini. Saya juga ingin mengaitkan kepada kumpulan risiko mereka yang mengabaikan program pemeriksaan kanser untuk mengesan awal kanser serviks.

Dedahkan awal

- Ternyata bentuk ringan boleh dirawat? Kanser serviks dapat disembuhkan secara kekal?

- Tumor serviks malignan, yang dikesan pada peringkat awal, berjaya dirawat dalam 90% kes. Penyakit ini mempunyai satu ciri khas - untuk perkembangannya, penyakit prakanker serviks sebelumnya diperlukan (sebab itulah pencegahan pelbagai penyakit ginekologi sangat penting). Doktor membezakan tiga peringkat patologi prakanker. Dua yang pertama dapat dirawat dengan sangat berjaya. Sekiranya masa hilang, penyakit ini akan memasuki fasa ketiga, yang pada hakikatnya tidak lebih dari tahap awal barah serviks. Setelah tiga peringkat keadaan prakanker telah dilalui, tumor ganas akan mulai tumbuh jauh ke dalam serviks, secara beransur-ansur mempengaruhi semua kawasan barunya. Sekiranya neoplasma malignan serviks tidak didiagnosis tepat pada masanya, neoplasma akan terus tumbuh, tumbuh menjadi organ tetangga, paling sering ke rektum dan pundi kencing. Tetapi itu bukan semua bahaya - sel barah cenderung menembusi aliran darah dan menyebar ke seluruh badan dengan arus. Oleh itu, metastasis dapat muncul di hampir semua organ. Sudah tentu, proses ini tidak berlaku dalam seminggu atau sebulan. Ini biasanya memakan masa beberapa tahun (walaupun, tentu saja, kadang-kadang ada pengecualian). Tetapi walaupun dalam kes ini, sekurang-kurangnya setahun berlalu dari peringkat awal hingga perkembangan barah serviks. Sehubungan itu, saya akan mengulangi sekali lagi - pemeriksaan pencegahan berkala oleh pakar sakit puan sangat penting. Langkah ini akan membantu mengesan patologi ini pada peringkat awal perkembangannya, dan kemungkinan pemulihan penuh wanita akan sangat tinggi..

- Adakah mungkin melahirkan wanita dengan diagnosis ini?

- Pada peringkat awal penyakit ini, wanita yang belum menyedari fungsi pembiakan mereka boleh menjalani rawatan pemeliharaan organ. Berkat operasi seperti itu, wanita dengan penyakit yang sebelumnya dianggap sebagai keputusan dan tidak meninggalkan peluang untuk melahirkan anak, masih mungkin mempunyai anak yang sihat di masa depan..

Kanser rahim

Kanser rahim adalah salah satu kanser sistem pembiakan wanita yang paling biasa. Sehingga 16 ribu kes baru neoplasma ganas organ ini dikesan setiap tahun. Kehadiran tumor lebih kerap didiagnosis pada wanita berusia lebih dari 60 tahun, tetapi terdapat kecenderungan barah rahim muncul pada usia yang lebih muda. Ini disebabkan oleh banyak faktor predisposisi dan penyakit prakanker yang masih tidak didiagnosis dan tidak dirawat. Di hospital Yusupov, ahli onkologi melakukan diagnosis awal kanser rahim menggunakan peralatan terkini dari pengeluar dunia terkemuka.

Kanser rahim adalah tumor yang agresif. Tanda-tanda klinikal pertama muncul pada peringkat akhir perkembangan neoplasma malignan, apabila prognosis semakin teruk. Situasi ini rumit oleh fakta bahawa banyak manifestasi awal kanser serupa dengan penyakit ginekologi lain. Inilah sebab kelewatan wanita mencari pertolongan perubatan. Kaedah diagnostik moden memungkinkan untuk menentukan lokasi tumor dengan tepat, sejauh mana penyebarannya, ukurannya, tahap perkembangannya, dan juga untuk mengenal pasti kehadiran fokus metastatik. Berdasarkan ini, rawatan ditetapkan. Doktor klinik onkologi menjalankan terapi kompleks untuk barah rahim. Ia merangkumi intervensi pembedahan tradisional, dan invasif minimum, radiasi, hormon dan kemoterapi dengan ubat antikanker moden..

Punca

Hingga kini, sebab yang tepat untuk permulaan pertumbuhan sel atipikal yang membentuk tumor barah belum dapat diketahui. Terdapat faktor predisposisi yang meningkatkan kemungkinan pembentukan karsinoma rahim. Ini termasuk:

  • Penyakit sistem endokrin. Ketidakseimbangan hormon adalah yang paling biasa di kalangan penyakit tiroid. Ketidakseimbangan hormon adalah salah satu faktor yang memprovokasi utama perkembangan barah rahim;
  • Ciri-ciri kitaran haid. Kumpulan risiko terkena tumor ganas rahim termasuk wanita yang mengalami permulaan haid dan menopaus awal atau terlalu awal;
  • Penyakit ovari polikistik. Patologi berkembang kerana pelanggaran keseimbangan hormon hormon lelaki dan wanita. Ini membawa kepada ketidakteraturan haid;
  • Terapi hormon. Tidak semua hormon mencetuskan perkembangan barah rahim. Mengambil ubat yang mengandungi sejumlah besar estrogen meningkatkan kemungkinan mengembangkan neoplasma malignan;
  • Menurunkan keturunan. Mempunyai karsinoma rahim secara relatif meningkatkan risiko terkena tumor pada generasi wanita masa depan. Kehadiran faktor risiko ini memerlukan pemeriksaan berkala oleh doktor untuk mengesan neoplasma pada peringkat awal;
  • Berat badan berlebihan. Obesiti memprovokasi perubahan tahap hormon. Keadaan ini memprovokasi degenerasi sel yang sihat menjadi sel yang tidak biasa. Di samping itu, makan makanan berlemak dalam jumlah besar memberi kesan negatif kepada kesihatan, meningkatkan risiko pembentukan neoplasma malignan;
  • Rawatan untuk tumor dari lokasi yang berbeza. Mengambil Tamoxifen menjadikan wanita berisiko tinggi terkena barah rahim. Ini disebabkan oleh sifat antiestrogenik ubat;
  • Kehidupan seks yang tidak teratur.
Wanita yang belum melahirkan atau yang lambat melahirkan juga berisiko tinggi terkena barah rahim. Kehadiran satu atau lebih faktor yang memprovokasi memerlukan perhatian khusus dari wanita tersebut. Perlu menjalani pemeriksaan ginekologi secara berkala untuk mengesan barah rahim awal.

Perkembangan barah rahim paling kerap disebabkan oleh faktor-faktor yang memprovokasi berikut:

  • Peningkatan rangsangan epitel rahim dengan hormon - estrogen;
  • Gangguan metabolik (diabetes mellitus, hipertensi arteri);
  • Tumor ovari penghasil hormon;
  • Adenoma korteks adrenal;
  • Patologi hati yang teruk, akibatnya metabolisme hormon seks terganggu (sirosis, hepatitis, dll.);
  • Permulaan menopaus lewat;
  • Kurangnya kehamilan dan kelahiran sehingga 30 tahun;
  • Penyinaran organ pelvis;
  • Sebagai tambahan kepada faktor risiko, terdapat penyakit prakanker, termasuk:
  • Kista folikular;
  • Penyakit ovari polikistik;
  • Hiperplasia endometrium;
  • Polip rahim.
Tanpa rawatan, penyakit ini cenderung menjadi ganas; oleh itu, jika anda mempunyai salah satu patologi di atas, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan daripada doktor.

Kadar perkembangan penyakit ini

Jenis-jenis tumor rahim

Struktur histologi tumor ditetapkan oleh ahli morfologi untuk menentukan taktik rawatan. Oleh itu, jenis karsinoma rahim berikut dibezakan:

  • Adenokarsinoma rahim adalah bentuk barah rahim yang paling biasa;
  • Leiomyosarcoma - berlakunya fokus patologi berlaku pada otot organ;
  • Karsinoma sel skuamosa - merujuk kepada bentuk barah rahim yang paling baik. Pengenalpastian dan rawatan tepat pada masanya memberikan prognosis yang paling baik untuk pemulihan;
  • Karsinoma sel skuamosa kelenjar;
  • Karsinoma sel yang jelas;
  • Kanser mukosa.
  • Kanser sel.
Kanser yang tidak dibezakan adalah jenis karsinoma rahim yang agresif. Penyebaran proses tumor berlaku dengan sangat cepat.
Bergantung pada penyebab perkembangannya, barah rahim boleh menjadi autonomi dan hormon. Kanser autonomi berkembang di hampir 30% kes barah rahim. Kejadian bentuk penyakit ini tidak berkaitan dengan prasyarat dan sebab. Menurut para pakar, barah rahim autonomi disebabkan oleh etiologi keturunan atau kerosakan organ trauma.

Perkembangan bentuk kedua kanser rahim secara langsung berkaitan dengan perubahan hormon dalam tubuh wanita. Onkopatologi jenis ini didiagnosis pada 60-70% daripada semua kes barah rahim dan dicirikan oleh gangguan metabolik endokrin. Bergantung pada pembezaan sel, jenis kanser rahim berikut dibezakan:

  • Sangat kurang dibezakan. Kanser rahim jenis ini adalah yang paling agresif. Ia dicirikan oleh penyebaran cepat, permulaan metastasis awal;
  • Medium dibezakan. Ia menempati kedudukan pertengahan antara jenis lain;
  • Sangat dibezakan. Jenis barah yang paling baik. Perkembangannya boleh memakan masa beberapa tahun. Dengan diagnosis neoplasma yang tepat pada masanya, prognosis seumur hidup adalah baik.
Bergantung pada penyetempatan tumor, barah serviks dan badan rahim dibezakan. Pilihan pertama lebih biasa.
Untuk mencirikan tahap tumor, penyetempatannya, tahap penyebaran ke tisu sekitarnya, kehadiran atau ketiadaan lesi metastatik kelenjar getah bening dan organ lain, klasifikasi mengikut sistem TNM dan FIGO (Persekutuan Ahli Obstetrik dan Ginekologi) digunakan. Selaras dengan ini, tahap barah rahim berikut dibezakan:
  • Zero / Тis - menunjukkan perkembangan karsinoma pra-invasif;
  • Pertama / T1N0M0 - fokus tumor dilokalisasi di badan rahim, tidak ada penyebaran ke tisu bersebelahan, metastasis tidak tipikal:
  • 1A / T1a - kerosakan pada badan rahim berlaku pada tahap endometrium;
  • 1B / T1b - sel barah merebak ke separuh dari myometrium;
  • 1C / T1c - sebahagian besar myometrium dipengaruhi oleh proses tumor;
  • Kedua / T2N0M0. Tumor dilokalisasikan di serviks, metastasis tidak dapat dikesan:
  • 2A / T2a. Kanser dilokalisasikan di lapisan kelenjar serviks;
  • 2B / T2b. Penyebaran proses mempengaruhi lapisan dalam serviks;
  • Ketiga / T3N1M0. Penyebaran sel-sel barah mempengaruhi organ-organ berdekatan (faraj, pelengkap rahim), penglibatan kelenjar getah bening serantau dalam proses adalah ciri:
  • 3A / T3a. Tumor dilokalisasi di rahim, merebak ke tisu berdekatan, serta pelengkap rahim;
  • 3B / T3b. Sel barah terdapat di dalam faraj;
  • 3C / T3c. Kelenjar getah bening serantau terjejas;
  • Ke-4 / T4N1M1. Tahap ini dicirikan oleh pelbagai metastasis:
  • 4A / T4a. Metastasis dijumpai di pundi kencing, rektum;
  • 4B / T4b. Metastasis mempengaruhi paru-paru, hati, tulang.
Penentuan struktur, tahap dan penyetempatan tumor yang tepat membolehkan doktor menjalankan rawatan yang diperlukan, dipilih secara individu bergantung kepada ciri-ciri perkembangan karsinoma rahim.

Gejala dan Tanda

Karsinoma rahim tidak mempunyai gambaran klinikal khusus pada peringkat awal perkembangan proses tumor. Inilah sebab utama mengapa wanita mendapatkan bantuan perubatan lewat. Adalah mungkin untuk mengenal pasti kehadiran neoplasma tepat pada masanya di rongga rahim dengan pemeriksaan berkala. Tanda-tanda awal kanser serupa dengan patologi ginekologi lain. Oleh itu, adalah penting untuk menjalani pemeriksaan ginekologi pencegahan tepat pada masanya. Ia membolehkan anda mengesan barah pada peringkat awal. Hanya dalam kes ini, prognosis yang baik untuk pemulihan masih ada. Tanda-tanda klinikal utama penyakit ini termasuk:

  • Pendarahan dari rongga rahim;
  • Beli;
  • Sindrom nyeri;
  • Pelepasan bernanah dan berair.
Kemunculan pendarahan rahim pada wanita usia tidak pembiakan adalah tanda utama kehadiran neoplasma malignan. Pendarahan pada wanita usia pembiakan berlaku dalam pelbagai patologi ginekologi. Dari ini, diagnosis tepat pada masanya tumor rahim tidak selalu berlaku. Kemunculan pendarahan rahim memerlukan pemeriksaan wajib untuk mengesan pembentukan malignan.

Keputihan adalah ciri apabila tumor membesar. Jumlah keputihan berbeza-beza dan boleh menjadi sedikit atau banyak (keputihan). Pengumpulan rembesan menyebabkan sakit di bahagian bawah perut. Sifat pelepasan bergantung pada tahap perkembangan tumor. Keputihan boleh berdarah, bernanah, berdarah dan bernanah. Ini menunjukkan penambahan jangkitan. Keadaan serupa disertai dengan sakit akut, sindrom mabuk. Ini menunjukkan keadaan pesakit yang sangat serius..

Keparahan kesakitan bergantung kepada tahap pencerobohan tumor ke tisu sekitarnya. Pada peringkat awal perkembangan barah rahim, rasa sakit tidak ada. Kemunculan kesakitan berlaku dengan peningkatan ukuran fokus kanser. Neoplasma dapat memampatkan organ yang berdekatan, menyebabkan manifestasi klinikal bersamaan.

Pengumpulan nanah di rongga rahim berlaku dengan stenosis serviks. Manifestasi karsinoma ini disertai oleh gejala mabuk badan. Ini termasuk rasa sakit di perut bawah, demam, menggigil, berpeluh. Pengumpulan purulen di rongga rahim memerlukan kemasukan ke hospital dan pembedahan segera. Kemunculan pelepasan berair adalah tanda spesifik tumor rahim.

Mampatan pundi kencing oleh tumor menyebabkan peningkatan kencing dan menyakitkan. Jumlah tumor yang besar boleh menyebabkan kesakitan semasa buang air besar, dan juga keinginan untuk membuang air besar. Dalam kes ini, perkumuhan najis sukar dilakukan. Mampatan oleh tumor ureter yang terlalu banyak menyebabkan kesakitan yang serupa dengan manifestasi klinikal kolik buah pinggang.

Terhadap latar belakang mabuk, penurunan selera makan berlaku. Dalam hal ini, berat badan dikurangkan dengan mendadak. Peningkatan suhu badan berlaku pada peringkat akhir tumor rahim. Pada masa yang sama, tidak ada kesan mengambil ubat antipiretik. Hyperthermia mungkin menunjukkan penambahan jangkitan sekunder. Pesakit juga bimbang akan kelemahan, gangguan tajam, mengantuk, sakit kepala, pening.

Ketiadaan gejala klinikal khas pada peringkat awal pembentukan proses tumor rahim memerlukan perhatian khusus terhadap manifestasi pertamanya. Kehadiran salah satu gejala di atas adalah petunjuk untuk mendapatkan rawatan perubatan segera. Hanya diagnostik tepat pada masanya yang memungkinkan untuk mewujudkan karsinoma rahim pada tahap pertama, apabila terdapat prognosis yang baik untuk rawatan.

Gejala barah rahim pada wanita muda dan dengan menopaus

Keputihan dianggap normal dan tidak menunjukkan bahawa seorang wanita mempunyai keadaan perubatan, termasuk barah rahim. Gejala dan tanda pada wanita muda terutama berkaitan dengan perubahan warna dan kelimpahannya. Di samping itu, pelepasan berdarah antara jangka masa yang sama harus menimbulkan kerisauan. Dengan perkembangan proses onkologi dalam badan rahim, gejala tidak berkurang. Isipadu kehilangan darah dan kekerapan pembuangan rahim meningkat.

Aliran haid biasanya berhenti pada permulaan menopaus. Keperihatinan wanita itu semestinya munculnya pendarahan dalam tempoh selepas menopaus. Pelepasan pada kanser rahim dengan menopaus boleh berbeza-beza dalam tempoh, intensiti dan kelantangan.

Metastasis

Penyebaran metastasis pada kanser rahim berlaku dengan cara berikut:

  • Lymphogenous (melalui saluran limfa);
  • Hematogen (dengan aliran darah);
  • Implan (di rongga perut).
Pertama sekali, penyebaran limfogen sel tumor berlaku. Dalam kes ini, kelenjar getah bening serantau terjejas. Metastasis kelenjar getah bening adalah ciri tahap akhir proses tumor. Ketika fokus onkologi berkembang, sel-sel kanser dipindahkan ke nodus limfa individu.

Apabila karsinoma rahim mula meningkat dalam ukuran dan mempengaruhi saluran darah, penyebaran metastasis hematogen berlaku. Pertama sekali, organ lain dari pelvis kecil terjejas, dan kemudian paru-paru dan tulang. Pengesanan metastasis rahim di hati dan buah pinggang sangat jarang berlaku.

Kaedah implantasi metastasis memperburuk prognosis penyakit. Kemunculan metastasis pada rongga perut berlaku disebabkan oleh sambungan rahim dengan peritoneum melalui tiub fallopio. Pengesanan metastasis dilakukan dengan menggunakan penyelidikan instrumental. Untuk melakukan ini, gunakan:

  • CT, MRI. Tomografi membolehkan anda menentukan penyetempatan, ukuran, tahap penyebaran proses barah ke tisu sekitarnya, serta kehadiran dan lokasi fokus metastatik;
  • PET-CT. Penggunaan bahan radioisotop kontras membolehkan anda menentukan penyetempatan metastasis dengan tepat. Kontras yang disuntikkan terkumpul dalam fokus patologi, serangkaian gambar berlapis membolehkan anda menentukan lokasi dan jumlah tumor metastatik.

Diagnostik

Diagnosis barah rahim dilakukan dengan menggunakan satu set langkah yang bertujuan untuk menentukan lokalisasi, tahap, ukuran karsinoma, lokasi metastasis dan penglibatan kelenjar getah bening. Ini perlu untuk menentukan taktik rawatan. Untuk mengesan tumor rahim, gunakan:

  • Mengambil anamnesis. Pada temujanji doktor, pengumpulan terperinci mengenai aduan pesakit berlaku, masa munculnya tanda-tanda pertama penyakit ini diketahui. Perhatian diberikan untuk menjelaskan faktor predisposisi dan keadaan prakanker;
  • Pemeriksaan ginekologi. Seorang pakar sakit puan memeriksa seorang wanita di kerusi menggunakan cermin. Dengan cara yang serupa, kerosakan pada vagina dan serviks tidak termasuk, tumor yang mempunyai simptom klinikal yang serupa dengan karsinoma rahim. Pemeriksaan palpasi membolehkan anda menilai keadaan rahim dan lampirannya. Tetapi mustahil untuk mengenal pasti karsinoma organ pada peringkat awal menggunakan pemeriksaan ginekologi;
  • Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound) organ pelvis. Jenis penyelidikan ini termasuk dalam diagnostik mandatori minimum penyakit pelvis. Dengan bantuan diagnostik ultrasound, adalah mungkin untuk menentukan kehadiran barah rahim pada peringkat awal. Pada masa yang sama, lokasi neoplasma, tahap penyebarannya ke tisu dan organ berdekatan ditetapkan. Kajian tambahan mengenai kelenjar getah bening pelvis dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan adanya metastasis di dalamnya. Pengimbasan Color Doppler membolehkan penilaian aliran darah di rahim dan tumor;
  • Tomografi yang dikira (CT), pengimejan resonans magnetik (MRI). Tujuan tomografi membolehkan anda menentukan lokasi, ukuran, tahap yang tepat bukan sahaja barah rahim, tetapi juga metastasis;
  • Tomografi pengkomputeran elektronik Positron (PET-CT). Radioisotop yang digunakan untuk mengotorkan fokus patologi memungkinkan untuk mendiagnosis semua kawasan yang terjejas, tahap pencerobohan mereka ke tisu sekitarnya, ukuran neoplasma. Tomografi kontras adalah salah satu diagnostik kanser rahim yang paling tepat;
  • Histeroskopi. Kaedah diagnosis karsinoma rahim ini dilakukan menggunakan endoskopi. Pakar sakit puan memeriksa rongga rahim dan menghasilkan biopsi yang disasarkan. Bahan yang diambil dari permukaan neoplasma dihantar untuk pemeriksaan histologi. Ini perlu untuk menentukan struktur sel barah ketika memilih terapi yang betul;
  • Penyelidikan pendarfluor. Dengan bantuan fotosensitizer, neoplasma terdedah kepada sinar ultraviolet. Kaedah sedemikian untuk mendiagnosis barah rahim memungkinkan untuk mengesan neoplasma ganas dengan ukuran minimum;
  • Penjelasan diagnostik. Dijalankan semasa pemeriksaan histeroskopi. Keratan epitelium dari pelbagai bahagian rahim dihantar untuk diagnostik makmal. Kaedah diagnostik ini membolehkan anda membuat lesi barah di pelbagai bahagian organ;
  • Ujian darah untuk penanda tumor. Penentuan CA-125 bukanlah analisis wajib dalam diagnosis barah rahim. Pengendaliannya dilakukan untuk menilai keberkesanan rawatan dan pemantauan dinamik penyakit;
  • Analisis darah dan air kencing. Pelantikan ujian umum adalah perlu untuk menilai keadaan keseluruhan organisma. Dengan cara yang sama, kehadiran proses keradangan, sindrom anemia ditetapkan..
Skop langkah diagnostik untuk mengesan karsinoma rahim ditentukan oleh doktor yang hadir secara individu untuk setiap pesakit. Diagnosis tepat adalah mustahak untuk menetapkan rawatan yang betul. Hospital Yusupov mempunyai peralatan moden yang membolehkan anda memperoleh hasil penyelidikan yang tepat. Pakar klinik yang berkelayakan tinggi menetapkan rawatan individu berdasarkan data yang diperoleh. Langkah-langkah diagnostik yang kerap dapat mengesan barah rahim pada peringkat awal. Ini adalah kunci untuk prognosis yang baik untuk penyakit dan kehidupan. Doktor klinik onkologi akan memilih jumlah pemeriksaan yang diperlukan dan menilai hasil yang diperoleh dengan definisi cadangan selanjutnya.

Rawatan

Pembedahan

Pembedahan adalah kaedah wajib untuk merawat tumor rahim. Jumlah operasi bergantung pada banyak faktor. Ini termasuk:

  • Tahap barah rahim;
  • Kehadiran penyakit bersamaan;
  • Umur wanita;
  • Tahap pembezaan sel tumor.
Sekiranya terdapat tahap 4 neoplasma rahim ganas dalam kombinasi dengan penyakit bersamaan yang teruk, campur tangan pembedahan tidak praktikal. Dalam kes sedemikian, terapi paliatif ditetapkan..

Pembedahan pemeliharaan organ untuk barah rahim sangat jarang berlaku. Petunjuk untuk ini adalah usia muda pesakit dan tahap awal perkembangan proses tumor. Dalam kes ini, pakar bedah membuang rahim dan tiub fallopio semasa memelihara ovari. Langkah ini mengelakkan menopaus awal..

Pembedahan untuk membuang barah rahim boleh terdiri daripada jenis berikut:

  • Amputasi. Kaedah ini terdiri daripada membuang badan rahim sambil memelihara serviksnya. Kelebihan amputasi rahim adalah toleransi operasi yang lebih baik, mengurangkan risiko komplikasi, pencegahan gangguan seksual. Petunjuk untuk amputasi rahim adalah tahap awal tumor dan usia muda pesakit. Ketiadaan faktor untuk perkembangan barah serviks juga diambil kira;
  • Peluang. Histerektomi total adalah penyingkiran lengkap rahim dan serviks. Sekiranya kelenjar getah bening daerah rosak, limfadenektomi dilakukan dengan pengambilan sampel bahan untuk biopsi. Kaedah intervensi pembedahan ini ditetapkan dalam kes penyebaran proses tumor dan pengesanannya pada peringkat kemudian..

Terapi radiasi

Pelantikan terapi radiasi dilakukan untuk menghilangkan fokus tumor sekiranya penyingkirannya tidak lengkap semasa operasi. Terdapat beberapa cara untuk melakukan sinaran: luaran dan dalaman. Sebagai peraturan, gabungan kedua-dua kaedah dibuat untuk meningkatkan kesan terapeutik. Terapi radiasi sebelum pembedahan disarankan untuk mengurangkan ukuran tumor. Sekiranya barah rahim tidak dapat dikendalikan, radiasi adalah terapi paliatif yang dirancang untuk melegakan keadaan pesakit..

Kemoterapi

Terapi hormon

Kaedah mengubati barah rahim ini digunakan dalam pengesanan tumor yang bergantung pada hormon. Terapi hormon dalam kebanyakan kes ditetapkan kepada gadis-gadis muda dengan kanser yang sangat berbeza. Untuk ini, antiestrogen atau gestagens digunakan, yang menekan jumlah hormon seks wanita (estrogen), jumlah yang berlebihan adalah salah satu sebab perkembangan tumor rahim. Terapi hormon boleh digabungkan dengan kaedah rawatan lain untuk mencapai hasil yang maksimum.

Hasil terapi yang baik dicapai berkat terapi hormon dengan penggunaan persediaan progestogen: Megeisa, Depostat, 17-OPK, Provera, Farlugal, Depo-Provera, dan lain-lain. Ubat-ubatan tersebut boleh diresepkan sebagai monoterapi atau dalam kombinasi dengan Tamoxifen. Dengan proses aktif metastasis dan kurangnya keberkesanan dari rawatan dengan progestogen, ubat Zoladex diresepkan. Dalam beberapa kes, terapi hormon digabungkan dengan rawatan kemoterapi.

Semasa memilih kaedah terapi yang paling sesuai untuk setiap keadaan tertentu, pakar Klinik Onkologi Hospital Yusupov mengambil kira faktor penentu:

  • Keadaan fisiologi pesakit;
  • Gangguan endokrin;
  • Petunjuk histologi;
  • Ukuran dan kelaziman neoplasma malignan.

Makanan diet

Pematuhan dengan cadangan diet termasuk dalam rawatan menyeluruh terhadap barah rahim. Pakar pemakanan mengesyorkan kepada pesakit:

  • Hadkan pengambilan lemak. Jumlah makanan berlemak yang berlebihan memberi kesan negatif kepada kesihatan, menyebabkan kegemukan. Kombinasi faktor-faktor ini meningkatkan risiko mengembangkan proses tumor di rahim berkaitan dengan gangguan hormon yang muncul;
  • Masukkan buah dan sayur yang cukup dalam makanan anda. Saranan ini bertujuan untuk memperkayakan diet harian dengan vitamin, mineral dan antioksidan semula jadi, yang mempunyai kesan positif dalam pencegahan barah;
  • Makan makanan yang kaya dengan protein. Menu harian merangkumi produk yang menyediakan pengambilan protein harian. Untuk melakukan ini, gunakan jenis daging, unggas dan ikan rendah lemak, produk tenusu.
Adalah perlu untuk mengecualikan makanan dalam tin dari makanan, serta hidangan pedas dan pedas..

Ramalan

Pencegahan

Rawatan barah rahim di Moscow

Anda boleh menjalani diagnosis penuh untuk mengesan barah rahim di Moscow di hospital Yusupov. Institusi perubatan dilengkapi dengan peralatan moden yang memungkinkan untuk mengesan pembentukan tumor pada peringkat awal perkembangan. Gudang klinik merangkumi pelbagai perkhidmatan diagnostik yang diperlukan untuk menentukan lokasi, tahap, tahap fokus tumor dan metastasisnya.

Para doktor hospital Yusupov mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam rawatan neoplasma rahim yang ganas. Data diagnostik yang diperoleh membolehkan pakar klinik memilih rawatan individu yang diperlukan untuk penyembuhan penyakit yang berjaya. Anda boleh membuat janji temu dengan pakar onkologi dan mengetahui lebih lanjut mengenai harga dengan menghubungi.

Berkat diagnostik berkualiti tinggi dan pendekatan yang mencukupi untuk proses terapi, ahli onkologi di Hospital Yusupov berjaya mencapai prognosis keselamatan pesakit yang tertinggi dan paling baik. Dalam rawatan onkopatologi, teknik terbaru digunakan, yang telah memperpanjang umur ribuan pesakit dengan barah rahim yang didiagnosis. Untuk kemoterapi, ubat-ubatan berkesan generasi terkini digunakan yang mempunyai bilangan kesan sampingan minimum. Profesionalisme pakar diagnostik, pengalaman dan kecekapan tinggi pakar onkologi, bantuan dan sokongan kakitangan perubatan junior yang berkelayakan menjamin kejayaan rawatan barah.

Artikel Sebelumnya

Apa itu "tumor malignan"

Artikel Seterusnya

Kesakitan barah usus besar