Papilloma pada kulit: jenis, kemungkinan komplikasi dan kaedah rawatan

Myoma

Papilloma pada kulit kelihatan seperti papilla kecil, terletak secara tunggal atau dalam kelompok terhad. Dan hanya di kawasan perineum dan anus, pada alat kelamin, mereka dapat kelihatan besar, seperti formasi besar dari jenis jamur. Papilloma genital disebut kondiloma atau ketuat genital. Mereka adalah akibat jangkitan virus papillomavirus manusia (HPV) melalui hubungan intim.

Anda dapat melihat bagaimana gambar papilloma biasa pada kulit kelihatan seperti di rangkaian. Tetapi penampilan neoplasma sangat bergantung pada lokasi dan jenis HPV. Perkembangan virus papillomavirus berbeza dengan tahi lalat dalam naungan yang lebih ringan dan bentuk yang memanjang. Sangat mustahak untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan tahap ketumbuhan tumor. Dan hanya seorang doktor yang dapat melakukan ini dengan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan menerima keputusan menaip dengan kaedah PCR..

Mengapa papilloma muncul pada kulit

Papilloma pada kulit adalah hasil dari jangkitan virus papillomavirus manusia. Sekali dalam tubuh manusia, HPV terutamanya mempengaruhi sel basal epitelium. Kecederaan ringan menyumbang kepada penembusan virus yang cepat ke dalam badan. Terdapat banyak kes pengaktifan papillomavirus semasa mencukur yang tidak tepat, apabila terjadi kerosakan kecil pada lapisan atas kulit, yang memprovokasi peralihan HPV ke dalam inti sel dan pertumbuhan aktif neoplasma.

Faktor-faktor yang tidak baik berikut boleh menimbulkan kemunculan papilloma pada kulit:

  • keletihan badan, kelemahan fizikal yang teruk;
  • avitaminosis;
  • penurunan imuniti;
  • gangguan hormon di dalam badan;
  • kerosakan tisu dalam kehidupan seharian atau semasa aktiviti profesional;
  • Jangkitan HIV, keadaan imunodefisiensi lain.

Papilloma sering muncul di tempat menggosok pakaian, pada kulit dengan aktiviti kelenjar peluh yang tinggi. Gangguan hormon ditentukan untuk pembentukan pertumbuhan papillomatous. Sekiranya badan wanita mengandungi HPV dalam bentuk yang tidak aktif, maka ketuat dan papilloma mungkin muncul semasa kehamilan. Mereka dikeluarkan paling kerap selepas melahirkan anak, tetapi neoplasma sering hilang sendiri setelah menormalkan tahap hormon seks.

Jenis papilloma pada kulit

Papilloma adalah pertumbuhan pada kulit, terdiri daripada tisu penghubung dan mengandungi saluran di dalamnya yang boleh rosak dan berdarah. Neoplasma tumbuh ke luar dan membentuk papila dalam arah yang berbeza. Selalunya, papilloma kulit berwarna daging atau sedikit kekuningan. Laman penyetempatan yang kerap adalah anggota badan dan batang badan. Semakin rendah imuniti, pertumbuhan papillomatous semakin aktif tumbuh. Kepekatan maksimum virus di dalam tumor muncul hanya 4-6 bulan selepas saat jangkitan.

Jenis papilloma utama pada kulit:

  • sederhana (lucah);
  • plantar;
  • rata;
  • seperti benang;
  • ketuat kemaluan;
  • remaja.

Papilloma vulgar terdapat dalam kumpulan kecil, terutamanya pada masa kanak-kanak. Lesi kulit yang kerap menimbulkan pertumbuhan neoplasma. Papilloma cuka dilokalisasi pada kulit jari dan telapak tangan. Tempat-tempat inilah yang rosak pada anak semasa permainan. Kemungkinan lokasi neoplasma di kawasan lutut yang dirobohkan.

Papilloma plantar boleh menjadi besar. Pertama, benjolan kecil atau benjolan muncul di kulit kaki. Neoplasma biasanya dikelilingi oleh rim yang cukup tinggi. Ketuat plantar padat apabila disentuh. Ia boleh dikelirukan dengan jagung. Tetapi papilloma tidak mempunyai permukaan yang licin. Sensasi yang tidak selesa muncul semasa berjalan. Tidak disyorkan untuk mencuba mengeluarkan atau memotong papilloma plantar, kerana ini boleh menyebabkan penyebaran aktif HPV dan penambahan jangkitan sekunder.

Papilloma rata kelihatan seperti tumor halus, kecil, kuning atau merah jambu. Bentuk neoplasma terutamanya bulat. Papilloma rata boleh menyebabkan rasa gatal dan sakit setempat, dengan keradangan - menimbulkan kemerahan pada tisu di sekitarnya.

Papilloma filamen sering muncul di leher, muka dan ketiak. Mereka kelihatan seperti papila bujur kecil. Papilloma filamen dalam kebanyakan kes muncul dengan latar belakang gangguan hormon dan di bawah pengaruh perubahan yang berkaitan dengan usia pada usia tua. Apabila neoplasma rosak, reaksi keradangan tempatan muncul. Pakar telah memperhatikan bahawa papilloma filamen sering digabungkan dengan polip rektum, yang sering ganas. Oleh itu, apabila sebilangan besar papilloma filamen dikesan pada kulit, disarankan untuk melakukan diagnosis komprehensif untuk mengecualikan kehadiran polip malignan dan penyakit yang berpotensi berbahaya..

Ketuat genital menimbulkan kebimbangan khusus di kalangan pakar. Neoplasma sedemikian memerlukan penaipan HPV. Doktor mesti menentukan ketegangan virus papillomavirus untuk mengecualikan perkembangan tumor malignan. Ketuat genital muncul beberapa minggu atau bulan setelah terdedah kepada pembawa virus. Kaedah utama jangkitan dengan ketuat genital adalah alat kelamin.

Condyloma muncul di kawasan kulit perineum, pada alat kelamin pada wanita dan lelaki, dan boleh terbentuk pada mukosa mulut. Neoplasma cedera, disertai dengan gatal, dan mungkin berdarah. Pada wanita, ketuat kelamin muncul di serviks dan sering menimbulkan risiko hiperplasia barah..

Kaedah rawatan untuk papilloma pada kulit

Pakar mengamalkan pendekatan bersepadu untuk rawatan papilloma. Terapi antivirus diperlukan untuk pelbagai neoplasma, berulang jangkitan papillomavirus manusia. Dengan bantuan ubat, anda dapat menekan pertumbuhan HPV dan mencegah komplikasi. Perjalanan terapi antivirus memungkinkan untuk memindahkan penyakit ke fasa aktif selama beberapa tahun, tetapi dengan kekebalan yang lemah, risiko kambuh meningkat dengan mendadak.

Sekiranya ketuat alat kelamin dijumpai, rawatan dilakukan kepada semua pasangan seksual orang yang sakit. Untuk tempoh manifestasi aktif penyakit ini, perlu menggunakan kontrasepsi penghalang. Isoprinosine adalah ubat moden dengan aktiviti antivirus. Ia mempunyai sifat imunomodulator dan membolehkan anda menyelesaikan masalah kerapuhan jangkitan papillomavirus manusia.

Dianjurkan untuk menggabungkan terapi konservatif dengan kaedah invasif minimum untuk menghilangkan papilloma pada kulit:

  • pembekuan laser;
  • penghancuran cryodestruction;
  • electrocoagulation;
  • kaedah gelombang radio.

Dengan pertumbuhan papillomatous yang besar dan risiko degenerasi tisu malignan, kaedah pembedahan pemotongan neoplasma dengan pisau bedah digunakan terutamanya. Dalam kes lain, pakar berusaha menjalankan operasi invasif minimum. Pemilihan kaedah rawatan bergantung terutamanya pada ukuran papilloma, lokasi dan hasil pemeriksaannya.

Pembekuan laser

Kaedah laser adalah yang paling disukai untuk menghilangkan papilloma pada kulit, termasuk kawasan sensitif - di wajah, di kawasan kemaluan, di ketiak. Kaedah rawatan ini tidak menyakitkan dan sangat berkesan. Laser memberikan penyembuhan tisu yang cepat dan tanpa parut.

Semasa prosedur, kapal dibekukan dan permukaan yang dirawat dibasmi kuman. Setelah penyingkiran papilloma dengan laser, disarankan untuk menjalankan rawatan penguat imun dan terapi antivirus. Ini akan mengurangkan risiko komplikasi dan kambuhnya jangkitan papillomavirus manusia pada masa akan datang..

Penghancuran Cryodestruction

Pembuangan papilloma pada kulit dengan nitrogen cair menyebabkan pembekuan segera dari neoplasma dan pemusnahan tisu patologi dengan kematian berikutnya. Kulit di kawasan cryodestruction berubah menjadi putih, edema tempatan muncul.

Pada masa akan datang, kudis terbentuk, ditutup dengan gelembung dengan cecair berair. Garis demarkasi muncul yang memisahkan tisu yang sihat dari yang musnah. Pembaharuan aktif epitel sedang dijalankan di bawah kudis. Ia menggantikan kawasan nekrotik. Selepas epitelisasi sel sepenuhnya, tiada jejak pada kulit.

Elektrokoagulasi

Elektrokoagulasi didasarkan pada penyingkiran papilloma dengan arus elektrik frekuensi malar atau berubah-ubah. Dengan bantuan gelung electrocoagulator, doktor memotong batang tumor dan membakar asasnya sepenuhnya. Dalam kes ini, pembekuan saluran kecil berlaku, yang mencegah pendarahan..

Gelung kerja electrocoagulator kecil, yang membolehkan anda membuang neoplasma kecil sahaja. Selain itu, terapi imunostimulasi diresepkan, yang dapat mengurangkan risiko berulang jangkitan virus papillomavirus manusia.

Kaedah gelombang radio

Rawatan gelombang radio digunakan untuk menghilangkan papilloma jinak. Semasa prosedur, sayatan tisu atraumatik berlaku dengan pembekuan saluran darah secara serentak. Gelombang radio memberikan kesan penargetan berketepatan tinggi, mencegah penyebaran papillomavirus ke tisu yang sihat dan penyaliran darah ke organ dalaman. Sekiranya terdapat sejumlah besar neoplasma, terapi antivirus yang kompleks mesti dilakukan.

Gelombang radio menyebabkan peningkatan tenaga intraselular, yang menghilangkan papilloma dan mencegah HPV menjangkiti tisu berdekatan. Kaedah ini tidak memberi kesan merangsang pada ujung saraf dan tidak disertai dengan kesakitan yang teruk.

Kaedah alternatif untuk menghilangkan papilloma pada kulit

Sekiranya papilloma adalah tunggal, ia tidak terletak di kawasan sensitif pada kulit, kaedah alternatif boleh digunakan. Selalunya, jus celandine digunakan untuk mengurangkan neoplasma kecil tunggal. Mereka dilumurkan dengan ketuat dan papilloma pada lengan dan kaki. Jangan gunakan celandine untuk menghilangkan papilloma pada wajah dan alat kelamin, kerana ini akan menyebabkan luka bakar kimia dan pembentukan tisu parut kasar.

Bawang putih adalah cara lain yang biasa digunakan untuk memerangi pertumbuhan papillomatous. Ia mesti diparut, dan gruel yang dihasilkan diedarkan ke seluruh permukaan neoplasma dan dibiarkan selama 10-20 minit. Kemudian bawang putih mesti dikeluarkan dan kulitnya dibasuh di bawah air yang mengalir. Kaedah ini digunakan selama beberapa minggu. Anda juga boleh menggosok papilloma dengan pinggan bawang putih nipis beberapa kali sehari..

Untuk menghilangkan papilloma pada kulit, kompres dari kentang mentah digunakan. Umbi diparut dan disapu pada neoplasma di bawah pembalut. Biarkan kompres semalaman, dan pada waktu pagi mereka mengeluarkan dan mencuci kulit dengan air yang mengalir.

Pencegahan papilloma

Pencegahan penampilan papilloma pada kulit merangkumi:

  • menguatkan sistem imun, meningkatkan pertahanan semula jadi tubuh dan daya tahan terhadap agen dan virus berjangkit;
  • pencegahan jangkitan HPV dalam kehidupan seharian melalui kerosakan kecil pada kulit dan membran mukus, hubungan intim yang tidak dilindungi;
  • rawatan penyakit kelamin yang tepat pada masanya, yang secara signifikan melemahkan sistem kekebalan tubuh dan mengganggu mikroflora tempatan;
  • pencegahan kecederaan dan kerosakan yang tidak disengajakan semasa mencukur, melakukan kerja rumah.

Kemunculan papilloma kulit adalah petunjuk untuk menghubungi ahli dermatologi. Walaupun neoplasma kecil, disyorkan untuk membuang tumor sebelum mula tumbuh dan mengubah naungannya di bawah pengaruh sinaran ultraviolet dan faktor persekitaran yang tidak baik..

Papilloma pada kulit

Papilloma - penyebab, jangkitan virus, diagnosis dan penyingkiran

Papilloma adalah kejadian yang agak biasa di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak. Mereka adalah pertumbuhan eksofitik kecil pada pangkal sempit dengan permukaan halus atau kasar yang halus atau kasar. Ukurannya biasanya tidak lebih dari 1 cm. Mereka boleh dibentuk secara tunggal atau berganda. Dalam kes terakhir, kita bercakap mengenai patologi seperti papillomatosis kulit. Warnanya berkisar dari coklat muda hingga kelabu. Tempat penyetempatan utama adalah kawasan leher, lipatan semula jadi kulit.

Sekiranya kita mempertimbangkan neoplasma dari sudut pandang histogenetik, itu adalah hasil pertumbuhan epidermis intensif dengan pembentukan pertumbuhan papillary. Tumor jenis ini berkembang dari sel epitelium. Dalam beberapa kes, sel lapisan basal mengandungi sejumlah besar melanin, stratum corneum menebal dengan tajam.


Penyebab papilloma

Penyebab papilloma kulit yang paling biasa adalah jangkitan pada human papillomavirus (HPV). Pada masa ini, lebih daripada 120 jenis virus ini telah dikenal pasti. Pertumbuhan kulit diwakili oleh virus genus beta-papilloma. Terdapat juga sekumpulan jenis anogenital, manifestasi klinikalnya adalah papilloma pada membran mukus alat kelamin, faring, laring.

Human papillomavirus - HPV
Jenis HPV kulit pada masa ini kurang difahami daripada jenis mukosa. Minat besar dalam kumpulan ini mulai muncul ketika para ahli menyatakan hipotesis mengenai pengaruh HPV terhadap perkembangan tumor onkologi. Sebenarnya, bahaya papilloma adalah bahawa mereka boleh tumbuh dari pembentukan jinak hingga malignan, sehingga menyebabkan barah.

Bagaimana jangkitan virus papilloma berlaku

dengan cara bersentuhan, misalnya, ketika berjabat tangan, menggunakan barang-barang rumah tangga biasa;

semasa mengandung atau semasa bersalin.

Tempoh inkubasi virus ini dapat berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun..

Mekanisme pencetus aktiviti HPV sering menjadi faktor berikut:

penurunan pertahanan badan;

beberapa penyakit sistemik;


Bergantung pada jenis jangkitan HPV, terdapat beberapa jenis papilloma kulit:

Vulgar: dicirikan oleh permukaan keras, tanduk, sering berganda, pada kanak-kanak mereka sering didiagnosis pada lutut.

Plantar: Secara klinikal serupa dengan kutil plantar, tetapi papilloma dibezakan oleh permukaan berkilat, berkilat, mereka terbentuk apabila dijangkiti virus 1, 2 dan 4. Plill papilloma menyebabkan rasa tidak selesa semasa berjalan, boleh menyebabkan rasa sakit

Papilloma soliter: sebagai peraturan, mereka hanya menunjukkan kecacatan kosmetik, tidak menimbulkan kesulitan kepada pesakit, namun, dengan kecederaan atau penyingkiran diri yang kerap, mereka boleh menjadi besar.

Papilloma subkutan rata: formasi yang naik sedikit di atas kulit, mempunyai bentuk yang berbentuk daging dan bulat.

Filiform: biasanya dijumpai pada usia tua, dilokalisasikan di sekitar mata, di ketiak, pangkal paha, di leher.

Sel basal: ia juga lebih sering didiagnosis pada orang tua, adalah formasi rata, rupa bentuknya mungkin menyerupai tahi lalat keratinisasi.

Diagnosis papilloma

Ahli dermatologi atau venereologi menangani diagnosis papilloma pada kulit manusia. Neoplasma itu sendiri tidak sukar untuk didiagnosis, dan adalah mungkin untuk mengenal pasti HPV, untuk menentukan jenisnya menggunakan analisis khas - reaksi berantai polimerase. Diagnostik PCR adalah kaedah yang berpatutan dan sangat bermaklumat.

Dengan bantuannya (PCR) dinyatakan:


Jenis sangat onkogenik yang paling berbahaya adalah 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45.


Kaedah untuk menghilangkan papilloma pada kulit

Pada masa ini, terdapat beberapa cara untuk menghilangkan neoplasma jinak. Salah satu kaedah yang biasa dan ada adalah prosedur gelombang radio, yang dilakukan pada alat Surgitron (diambil sebagai contoh). Kesan pada kawasan patologi berlaku kerana sinaran gelombang radio frekuensi tinggi. Kelebihan prosedur ini ialah gelombang radio mempunyai selektiviti yang tepat, sehingga sel yang sihat tetap utuh. Keseluruhan prosedur adalah selesa dan tidak menyakitkan bagi pesakit dengan kehilangan darah yang minimum. Oleh kerana alat ini praktis tidak bersentuhan dengan kulit, risiko jangkitan dapat diminimumkan.

Teknik perkakasan moden lain untuk merawat papilloma pada kulit adalah teknologi laser. Dalam dermatologi, pelbagai jenis alat laser digunakan: karbon dioksida, erbium, dan berdenyut. Prinsip kerja mereka didasarkan pada penyejatan cecair dan kesan merosakkan pada sel patologi. Oleh itu, tisu yang sihat tidak terjejas, dan tisu patologi dikeluarkan secara berlapis..


Bagaimana penyingkiran papilloma

Kedua-dua gelombang radio dan laser menghilangkan papilloma kulit dilakukan secara pesakit luar. Persediaan khas untuk prosedur ini biasanya tidak diperlukan..

Garis panduan umum adalah:
- penghapusan alkohol;
- Adalah wajar untuk berhenti merokok;
- mengehadkan sinaran ultraviolet;
- kekurangan hubungan dengan bahan kimia isi rumah.

Doktor memulakan prosedur dengan pembasmian kuman dan pembasmian kuman: dia merawat kawasan yang terkena dengan pembasmi kuman, kemudian menggunakan krim anestetik padanya, setelah itu prosedurnya dimulakan..

Penyingkiran papilloma dengan laser

Mengeluarkan penumpukan kecil mengambil masa kurang dari 5 minit. Selepas semua manipulasi, pembalut steril atau plaster digunakan. Dengan penyingkiran laser, parut secara praktikal tidak ada atau hampir tidak dapat dilihat, jadi kaedah ini sangat baik untuk menghilangkan neoplasma di kawasan terbuka badan, misalnya, pada wajah, leher, lengan. Dengan gelombang radio, parut kecil masih ada.
Kerak kecil terbentuk di lokasi manipulasi. Penting! Ia tidak boleh dikeluarkan sendiri. Ia berpisah dalam masa dua minggu. Sekiranya penyingkiran berlaku pada kanak-kanak, luka ditutup dengan plaster selama ini..


Penghancuran Cryodestruction

Mekanisme penyingkiran adalah seperti berikut: kawasan yang terkena terkena nitrogen cair, suhunya di bawah 20 ° C. Akibat pembekuan, proses pemusnahan protein bermula, dan nekrosis tisu selanjutnya berlaku. Prosedur cryodestruction mengambil masa sekitar 2 minit. Kesan kosmetik sangat bergantung pada kelayakan doktor, dia mesti menentukan batas nekrosis dengan betul, kawasan yang dirawat dibahagikan kepada zon tertentu: cryonecrosis, sementara, kerosakan tidak dapat dipulihkan, hipotermia.

Prosedur biasanya berlaku tanpa anestesia.


Taktik penyingkiran

Pemeriksaan neoplasma, jika perlu, melegakan kesakitan. Bergantung pada kawasan lesi dan jumlah papilloma, ujung yang diperlukan dipilih, yang digunakan pada papilloma. Apabila suhu turun hingga minus 80, anda dapat melihat bagaimana hujungnya melekat pada papilloma. Kemudian kawasan itu dibasmi kuman, neoplasma berubah rupa: menjadi putih dan lebih padat, lebih sejuk. Sebagai peraturan, pesakit tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, namun, ada sedikit sensasi terbakar, kesemutan.

Pembuangan papilloma pada kulit, tanpa mengira kaedah yang dipilih, mesti ditangguhkan untuk penyakit berikut:

Setiap teknik yang dijelaskan mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri. Prosedur ini bertujuan untuk menghilangkan kesan kosmetik, dengan faktor-faktor tertentu, neoplasma dapat muncul lagi. Untuk pencegahan kambuh, ubat antivirus boleh diresepkan, mereka dipilih oleh pakar dermatologi secara individu.

Varieti papilloma pada kulit badan dan muka

Papilloma adalah neoplasma jinak yang dilokalisasikan pada kulit dan membran mukus. Mereka timbul daripada pengaktifan human papillomavirus (HPV) dan mempunyai pelbagai jenis. Sebilangan daripadanya tidak berbahaya dan hanya menimbulkan kecacatan kosmetik, yang lain berpotensi berbahaya dan boleh berkembang menjadi tumor barah..

Mekanisme papilloma

Kemunculan satu atau lain jenis neoplasma bergantung pada jenis virus yang diserang seseorang. Bezakan antara strain onkogenik rendah, di mana pertumbuhannya tidak menimbulkan bahaya besar kepada pembawa, dan sangat onkogenik. Neoplasma muncul disebabkan oleh papillomavirus, tindakan yang menyebabkan pembelahan sel yang berlebihan, akibatnya pertumbuhan secara beransur-ansur tumbuh.

Papilloma "selamat" biasanya muncul pada kulit, sementara yang paling membimbangkan dilokalisasi pada membran mukus. Neoplasma seperti ini biasanya menyebabkan jenis virus yang sangat onkogenik. Bagi wanita, penampilan pertumbuhan di kawasan genital boleh membahayakan barah serviks.

Papilloma biasa (ketuat)

Salah satu manifestasi HPV yang paling biasa, yang dikenali sebagai "ketuat". Penampilan mereka biasanya disebabkan oleh tindakan strain onkogenik rendah yang ditularkan melalui laluan hubungan rumah tangga..

Ketuat biasanya berlaku pada jari, telapak tangan, tapak kaki, atau kaki.

Secara luaran, mereka kelihatan seperti neoplasma papillari kecil dengan struktur homogen. Papilloma biasa lembut pada sentuhan, pada permulaan penyakit pigmentasi mereka lemah: warnanya tidak berbeza dengan daging.

Papilloma hidup di kawasan jajahan

Namun, ketika penyakit ini berkembang, pertumbuhannya bertambah dan mulai gelap. Kadang-kadang rambut boleh tumbuh di tengah ketuat.

Papilloma filiform

Papilloma jenis ini diberi nama kerana kaki kecil, kerana neoplasma menonjol di atas permukaan kulit. Pertumbuhannya dibezakan dengan bentuk memanjang dan mempunyai ukuran sekitar 5 mm. Selalunya, papilloma dilokalisasi di tempat di mana kulit paling tipis adalah:

  • dada;
  • leher;
  • kelopak mata;
  • kawasan pangkal paha;
  • ketiak.

Papilloma filiform lebih tipikal untuk pesakit berusia lebih dari 45 tahun, tetapi kadang kala ia juga berlaku pada orang muda. Pertumbuhan cenderung menjadi lebih besar ketika penyakit itu berkembang. Secara beransur-ansur, mereka mula meregangkan lebih banyak..

Kepala papilloma mempunyai warna kuning atau merah jambu, tidak ada pigmentasi yang ketara. Neoplasma keratinisasi jarang dijumpai. Dengan trauma, kesakitan tidak diperhatikan. Beberapa yang lain mungkin muncul di lokasi papilloma filifilia yang rusak. Sekiranya pertumbuhan terletak di wajah, disarankan untuk berhenti menggunakan scrub atau sikat. Di kawasan ketiak, papilloma juga sering terluka oleh pisau cukur, yang boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan pesakit..

Papilloma rata

Bentuk papilloma ini juga dilokalisasikan pada kulit dan menyerupai plak kecil. Papilloma rata mempunyai warna kekuningan, ukurannya tidak melebihi 1-2 mm. Dalam struktur, pertumbuhannya lebat, akarnya terletak di bawah kulit. Kerana ini, pada masa kerosakan atau tekanan, rasa sakit mungkin terjadi. Juga, ciri struktur ini kadang-kadang meninggalkan bekas luka setelah penghapusan penumpukan..

Gejala khas yang menyertai penampilan papilloma rata:

  • kemerahan kulit di sekitar pertumbuhan;
  • gatal;
  • sakit ketika menyentuh;
  • keradangan.
Papilloma rata sering muncul di tangan

Biasanya, neoplasma muncul di muka atau tangan, tetapi kadang-kadang ia berlaku pada alat kelamin. Pada wanita, mereka biasanya terletak di labia majora, pada lelaki, di skrotum atau dubur. Papilloma rata meningkat dengan cepat dan berdarah ketika trauma.

Ketuat kemaluan

Neoplasma semacam itu biasanya terletak di selangkangan atau selaput lendir. Ia disebabkan oleh ketegangan HPV yang berlaku semasa hubungan seks tanpa perlindungan. Selalunya ia mempengaruhi:

  • faraj;
  • vulva;
  • serviks;
  • kawasan dubur;
  • skrotum;
  • zakar.

Pertumbuhannya serupa dengan papila nipis, saiznya kecil - 2-3 mm. Biasanya virus tidak terhad kepada kemunculan neoplasma tunggal. Ketuat dicirikan oleh penampilan beberapa pertumbuhan sekaligus, secara beransur-ansur bergabung antara satu sama lain. Neoplasma dengan cepat tumbuh dalam ukuran dan tumbuh. Pada masa ini, bentuknya mulai menyerupai perbungaan kembang kol..

Ketuat genital dianggap salah satu jenis papilloma yang paling berbahaya. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa pertumbuhan inilah yang dapat merosot menjadi tumor ganas, jangkitan sering menyertai mereka. Juga, neoplasma cenderung berulang setelah dikeluarkan, jadi pesakit harus menjalani pemeriksaan berkala untuk mengawal kepekatan HPV.

Dalam kes yang jarang berlaku, kondiloma boleh terbentuk pada organ dalaman, misalnya, di dinding perut atau di rektum. Dalam kes ini, mustahil untuk mendiagnosis kehadiran neoplasma sendiri. Kurangnya gejala tertentu dapat menjadi masalah dalam diagnosis dan rawatan penyakit ini..

Papilloma Lewandowski-Lutz

Jenis papilloma yang jarang berlaku. Selalunya ia berlaku di kaki dan di tangan. Ciri khas dari pertumbuhan adalah tepi yang tidak rata. Mereka biasanya berwarna coklat, tetapi kadang-kadang mereka boleh mempunyai warna merah gelap. Bentuk penyakit ini juga dapat menyebabkan degenerasi neoplasma menjadi malignan, oleh itu pesakit harus berjumpa doktor secepat mungkin..

Ketuat Plantar

Pertumbuhan ini lebih biasa untuk kanak-kanak dan remaja, jarang berlaku pada masa dewasa. Ia dianggap sebagai reaksi biasa badan terhadap penurunan imuniti, disertai dengan trauma pada tapak kaki kerana kasut yang tidak selesa. Tidak seperti kapalan biasa, ketuatnya kasar dan mempunyai tepi yang bergerigi. Juga, corak kulit jelas kelihatan pada kalus..

Ketuat plantar dicirikan oleh tempat kecil di permukaan kulit dan pangkal besar yang tumbuh secara subkutan. Biasanya keratinisasi sepenuhnya kerana lelasan berterusan semasa berjalan. Dari masa ke masa, pertumbuhan meningkat, memerah atau menyentuh mereka menimbulkan rasa tidak selesa dan kesakitan.

Oleh kerana sifat strukturnya, ketuat sukar dikeluarkan dari kulit, kerana sebahagian besarnya terletak di dalam. Oleh itu, selepas penyingkiran, seringkali diperlukan untuk menggunakan jahitan, dan bekas luka mungkin tetap berada di tempat prosedur..

Penyingkiran dengan nitrogen cair

Papilloma remaja

Sebilangan besar jangkitan berlaku pada anak kecil di bawah usia 5 tahun, kerana jangkitan biasanya berlaku semasa melahirkan anak. Sekiranya seorang wanita hamil adalah pembawa virus papillomavirus dan mempunyai ketuat kemaluan di kawasan faraj, kemungkinan besar anak akan dijangkiti.

Papilloma remaja yang terdapat di kulit tidak berbahaya. Namun, mereka juga dapat dilokalisasikan di laring, yang dapat menyebabkan bayi mengalami kesukaran bernafas. Pada peringkat awal, tidak ada tanda-tanda penyakit yang diperhatikan. Selepas beberapa ketika, gejala berikut muncul:

  • rasa ketulan di kerongkong;
  • kesukaran menelan air liur atau makanan;
  • kegagalan pernafasan.

Pada kanak-kanak yang lebih tua, perubahan suara mungkin berlaku, yang merupakan tanda ciri kerosakan ligamen. Papilloma dapat tumbuh dan memprovokasi serangan asma, yang suatu hari boleh mengakibatkan penghentian pernafasan sepenuhnya.

Papillomatosis

Papillomatosis adalah keadaan di mana bilangan neoplasma meningkat secara mendadak dan merebak ke seluruh badan. Ia juga disebut papillomavirus umum. Biasanya pengumpulan papilloma yang banyak terdapat pada tangan, muka, di kawasan kemaluan. Papillomatosis, yang berlaku di kawasan membran mukus atau pada organ dalaman, berpotensi berbahaya bagi manusia.

Selalunya, papillomatosis disebut apabila papilloma remaja muncul, dilokalisasi di kawasan laring. Merekalah yang cenderung tumbuh secara berlebihan.

Kesimpulannya

Walaupun terdapat bentuk papilloma yang agak selamat, masing-masing memerlukan pemeriksaan berkala oleh pakar. Ini akan membantu mengawal dan pertumbuhan dan segera membuang jika perlu. Di samping itu, penting untuk diingat bahawa kehadiran neoplasma adalah penunjuk jangkitan dengan papillomavirus, yang juga memerlukan terapi tepat pada masanya..

Papilloma. Ahli dermatologi menasihati.

Papilloma adalah nama umum untuk pembentukan tumor jinak seperti kulit dan selaput lendir yang bersifat ketuat. Sebabnya ialah papillomavirus manusia (HPV). Berlaku sama pada lelaki dan wanita.

Pemeriksaan dan rawatan dilakukan oleh pakar dermatovenerologi dan pakar sakit puan.

Kandungan:

Punca

Penyebab utama dan satu-satunya papilloma adalah papillomavirus manusia, atau HPV untuk jangka pendek (lebih lanjut mengenai virus ini). Parasit di usus bukan penyebab papilloma. (lihat pendedahan dari Elena Malysheva).

Izinkan saya mengingatkan anda maklumat ringkas mengenai virus HPV:

  • Ia adalah virus DNA yang tidak menyelimuti yang bergabung ke dalam kromosom sel di epitel skuamosa kulit dan membran mukus.
  • Jangkitan berlaku melalui hubungan
  • Kulit yang rosak menjadi dijangkiti (lecet, calar, retak)
  • Jangkitan berlaku sudah pada masa kanak-kanak (jenis virus yang menyebabkan ketuat)
  • Jenis virus yang menyebabkan ketuat genital menular secara seksual
  • Virus biasanya asrama di dalam tubuh manusia dan diaktifkan apabila imuniti menurun
  • Adalah sukar untuk menghapuskan virus HPV sepenuhnya dari tubuh manusia - anda hanya dapat meredakannya dengan menguatkan sistem imun

Jenis papilloma

Papilloma dikenali sebagai ketuat (artikel terperinci mengenai jenis ketuat).

Oleh kerana terdapat beberapa jenis virus HPV, terdapat juga beberapa jenis papilloma manusia. Pertimbangkan semuanya.

Ini adalah ketuat bulat atau bujur, sedikit (1-2 mm) naik di atas permukaan kulit. Mereka berlaku terutamanya pada kanak-kanak dan lelaki muda, oleh itu mereka juga disebut ketuat remaja. Dihilangkan oleh pakar dermatologi.

2) Jenis kedua adalah ketuat vulgar, atau biasa (atau sederhana).
Artikel terperinci mengenai spesies ini.

Gambaran ciri ketuat di jari, di telapak tangan, di kaki. Mereka naik di atas kulit sebanyak 2-3 mm. Permukaannya kasar kerana sisik keratinisasi di atasnya.

Ia berlaku terutamanya pada kanak-kanak di lengan dan kaki. Sekiranya jenis papilloma ini berlaku di telapak tangan atau telapak tangan, ia disebut ketuat plantar, atau tulang belakang. Tulang belakang dikeluarkan oleh pakar dermatologi. Baca lebih lanjut mengenai tulang belakang di sini.

3) Jenis papilloma ketiga - ketuat genital (artikel terperinci mengenainya)

Pertumbuhan ini pada kulit dan selaput lendir mempunyai kemunculan kembang kol atau cockscomb. Mereka terletak di pangkal paha dan di alat kelamin, serta di dalamnya - di faraj pada wanita, di uretra, di dubur, di mulut.

Cara penularan ketuat alat kelamin pada manusia terutamanya seksual. Jangkitan berlaku semasa melakukan aktiviti seksual.

Walau bagaimanapun, hari ini ahli dermatologi mula mengenali cara penularan virus jenis ini - rumah tangga yang dimediasi hubungan. Contohnya, jika seseorang duduk di tandas setelah pesakit yang mempunyai ketuat kelamin, maka risiko jangkitan virus jenis ini adalah tinggi. Perkara yang sama berlaku sekiranya seseorang mengunjungi tempat mandi awam, kolam renang dan institusi awam yang serupa. Risiko juga ada ketika mengunjungi kedai tatu, ruang rambut intim, dll..

4) Jenis keempat adalah ketuat filamen, atau akrokord (gambar di bawah).
Baca lebih lanjut di sini.

Jenis ini berlaku terutamanya pada orang berusia lebih dari 35-40 tahun. Selalunya jenis ketuat ini disebut perkataan "papilloma".

Mereka paling kerap terletak di leher, di muka, terutama pada kelopak mata, di axillary, di pangkal paha, di lipatan di bawah kelenjar susu pada wanita. Ukuran - tidak lebih dari 3-5 mm, selalunya berbentuk seperti benang atau bulat, pada batang nipis. Dihapus dalam beberapa saat oleh pakar dermatologi.

5) Jenis kelima - papilloma pundi kencing dan uretra.

Penyakit yang serius, secara luarannya tidak dapat dilihat, tetapi menjengkelkan dengan gejala yang tidak menyenangkan: menarik sakit di bahagian bawah perut, gangguan kencing, darah dalam air kencing, dll. Lebih biasa pada lelaki. Kekerapan kejadiannya rendah. Kadang-kadang digabungkan dengan ketuat kemaluan zakar.

Kaedah diagnostik - ultrasound pundi kencing.

Rawatan - di pakar urologi.

6) Jenis keenam - papillomatosis laring, trakea dan rongga mulut.

Pada membran mukus laring dan trakea, pertumbuhan seperti tumor papillary terbentuk. Mereka secara beransur-ansur mengurangkan lumen saluran udara. Pertuturan terganggu (jika formasi terletak pada pita suara).

Kaedah diagnostik: laringoskopi tidak langsung atau langsung (pada doktor THT).

Formasi sedemikian dikeluarkan dari doktor ENT.

Pernafasan bebas terganggu. Ia sangat berbahaya pada anak kecil, yang lumen trakea sudah sangat kecil, dan anak itu mungkin tercekik. Jangkitan anak biasanya berlaku semasa melahirkan anak dari ibu dengan ketuat kelamin.

Lokasi papilloma lain yang jarang berlaku adalah di faring: pada amandel (pada amandel), di lelangit, dan di bawah lidah.

Oleh itu, papilloma adalah barah?

Tidak tidak dan sekali lagi tidak.

Ini adalah pertumbuhan sel kulit atau mukosa yang berlebihan sebagai tindak balas terhadap serangan virus. Tetapi ada beberapa jenis virus yang menyebabkan kerosakan pada serviks dan, setelah beberapa tahun, boleh menyebabkan barah serviks. Baca lebih lanjut mengenai displasia serviks.

Diagnostik

Tidak sukar bagi ahli dermatologi moden untuk mendiagnosis papilloma.

Diagnosis dibuat berdasarkan:

  1. Gambaran klinikal yang jelas mengenai penampilan satu atau lain pertumbuhan pada kulit - gejala biasanya berlaku untuk diri mereka sendiri.
  2. Semasa menyoal, mereka mengetahui: hubungan seksual, adanya jangkitan pada seseorang dalam keluarga, usia, dll..
  3. Untuk pengesahan akhir diagnosis pada ketuat genital, bahan tersebut dianalisis untuk ujian PCR atau Digene untuk virus HPV.
  4. Analisis kawalan dijalankan 2 bulan selepas akhir rawatan.

Rawatan

Ingat: tidak ada rawatan setakat ini yang akan sepenuhnya menghilangkan virus dari badan. Perkara yang paling penting di sini adalah imuniti manusia. Hanya sistem imun yang mampu menekan virus dan menghalangnya daripada berkembang semula. Dan semua ubat hanya menyumbang kepada perkara ini. Artikel terperinci mengenai apa itu imuniti.

Doktor mana yang akan dirawat?

  • lelaki - di pakar dermatovenerologi
  • wanita - di pakar sakit puan atau ahli dermatovenerologi
  • apabila papilloma terletak di lidah - di pakar bedah pergigian
  • apabila diletakkan di atas kelopak mata - oleh pakar oftalmologi
  • apabila papilloma terletak di amandel dan di faring - di doktor ENT

Terdapat tiga arah rawatan

1. Terapi antivirus

Ubat-ubatan ini menekan virus dan meningkatkan imuniti:

  • allokin alpha (keterangan lebih lanjut di sini),
  • groprinosin, atau isoprinzine (keterangan lebih lanjut di sini),
  • Panavir (artikel terperinci - baca),
  • keintiman epigenes (keterangan lebih lanjut di sini).
  • Imichimod - baca

2. Meningkatkan imuniti

Artikel terperinci mengenai kaedah ini ada di sini

  • Mengambil ubat untuk meningkatkan imuniti - imun, infus herba, ubat-ubatan (polyoxidonium)
  • Mengambil kompleks vitamin
  • Pelbagai kaedah penyembuhan badan, gaya hidup sihat, puasa, diet,
  • Mengeraskan

3. Pembuangan papilloma

Ini adalah satu-satunya arah rawatan dan yang utama..

Kaedah yang paling biasa dan berpatutan. Papilloma benar-benar menguap oleh laser. Ini dapat dilihat dengan jelas dalam video dan foto. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia dengan novocaine atau lidocaine sehingga tidak menyakitkan. Masa prosedur - kira-kira 30 saat setiap pendidikan.

Selepas tindakan laser berakhir, kerak kecil darah beku tersisa di kulit, yang tidak dapat dikeluarkan. Dia akan jatuh sendiri dalam beberapa hari.

Selepas penyembuhan luka ini, tidak ada yang tersisa di tapak bekas ketuat. Sangat baik untuk menghilangkan formasi seperti itu pada kulit wajah, di leher dan di ketiak dengan laser, di mana kulitnya halus atau cepat cedera.

2) Penyingkiran gelombang radio pada alat "Surgitron" (lebih lanjut mengenai kaedah ini)

Papilloma dapat dikeluarkan dengan berkesan menggunakan gelombang radio dengan menggunakan alat Surgitron. Kaedah ini hampir sama dengan penyingkiran laser. Tetapi perbezaan utama di sini adalah faktor yang mempengaruhi, yang tidak begitu berbahaya bagi mata manusia seperti laser. Semua yang lain adalah sama: prosedurnya dilakukan dengan cepat, di bawah anestesia tempatan, terdapat juga kerak kecil, setelah itu kulit yang sihat tumbuh.

Dalam foto: alat untuk terapi gelombang radio

Nama lain untuk kaedah ini adalah cryodestruction (cryo-cold, destruction - destruction). Dan itulah sebabnya. Suhu nitrogen cecair ialah minus 195 darjah. Oleh itu, apabila seorang doktor dengan tongkat khas dengan sapuan katun luka menyembuhkan papilloma pada seseorang yang mempunyai nitrogen cair, ia membeku, terjadi cryodestruction, dan setelah beberapa hari ia mati dan jatuh sendiri.

Perkara yang paling penting dalam prosedur ini adalah tidak terlalu banyak menggunakan nitrogen, sehingga tidak menyebabkan radang dingin pada tisu. Tetapi jika anda tidak mengekspos, maka tidak akan ada kesan - ketuat itu tidak akan "membeku" ke seluruh kedalamannya. Secara amnya, prosedur ini praktikal tidak menyakitkan, tidak memerlukan kehadiran doktor, dan dilakukan tanpa anestesia.

Selepas rawatan dengan nitrogen cair, sedikit kemerahan pada kulit di sekitarnya, yang akan hilang setelah beberapa hari. Kaedah ini tidak digalakkan untuk digunakan pada wajah, terutama pada kelopak mata..

4) Penghapusan papilloma oleh electrocoagulation (ketinggalan zaman)

Electrocoagulation adalah electrocautery. Prinsip operasinya adalah pembakar dengan elemen pemanasan yang sangat nipis. Dalam kerja dengan pisau elektrik, pakar bedah sebenarnya membakar tisu patologi ke pangkal.

Teknik ini banyak digunakan lebih awal, ketika penyingkiran papilloma laser belum tersebar luas di klinik. Pada masa ini, electrocoagulation secara praktikal tidak digunakan (hanya di hospital kecil di mana tidak ada laser atau alat gelombang radio).

Dalam video: teknik menghilangkan papilloma dengan electrocoagulation:

5) Eksisi dengan pisau bedah (usang)

Operasi pembedahan ini kini tidak dilakukan di mana sahaja. Walaupun dengan penyetempatan papilloma yang kompleks (laring, uretra, dan lain-lain), peralatan moden kini digunakan dalam bentuk endoskop serat dengan alat tangan khas yang membantu menjalankan operasi perhiasan pada organ dalaman tanpa sayatan besar.

6) Mengubati ubat.

Ini adalah agen nekrotikasi tempatan farmasi (asid atau alkali):

  • Supercleaner (arahan terperinci)
  • Solkoderm (arahan terperinci)
  • Kondilin (arahan terperinci)
  • Verrukacid (atau Feresol) (arahan penggunaan)
  • Collomak (arahan)
  • Pensil lapis (arahan)
  • Duofilm (arahan)

Perhatian!
Oleh kerana ubat ini adalah kumpulan alkali atau asid, ketika melumasi papilloma, mereka hanya membakar tisu. Oleh itu, ia mesti digunakan dengan berhati-hati, tidak boleh digunakan pada kulit muka dan leher, dan terutama pada kanak-kanak!

Ubat-ubatan rakyat

Semua ubat-ubatan rakyat diberikan hanya untuk panduan. Mereka tidak disyorkan oleh ubat untuk pembuangan rumah.

Sebelum memberi kaedah alternatif, kami akan menetapkan syarat untuk rawatan di rumah:

  • Di rumah, ketuat kemaluan tidak dapat dikeluarkan.
  • Di rumah, mustahil untuk menghilangkan ketuat dan pertumbuhan pada wajah - akan ada bekas luka dan bekas luka di wajah, yang kemudian doktor tidak dapat menghilangkan
  • Di rumah, mustahil untuk menghilangkan formasi yang tidak dapat difahami dengan tanda-tanda keradangan, pendarahan, pertumbuhan berlebihan (berisiko tinggi mendapat barah kulit atau selaput lendir)
  • Jangan lupa bahawa penyebab sebarang papilloma adalah virus.

Ulasan pelawat mengenai penghapusan papilloma di rumah

Kami melincirkan pendidikan dengan jus bawang putih - baca ulasan "membantu".

Pilihan kedua adalah memotong plastik bawang putih dan mengoleskannya ke papilloma. Di atas - plaster pelekat. Kami mengulang dua kali sehari. Bergantung pada ukuran formasi, penyembuhan berlaku dalam 2-4 minggu..

2) Sabun cucian.

Basuh kulit anda dengan sabun cuci beberapa kali sehari (baca ulasan terperinci)

Keberkesanan rendah, terutamanya untuk papilloma kronik dan pelbagai.

Kami memotong batang celandine dan melincirkan pembentukan kulit. Kekerapan pemprosesan juga 2 kali sehari. Tempoh rawatan juga 2-4 minggu.

4) Kaedah varnis dan pita.

Ini adalah ubat rakyat untuk duri (ulasan terperinci di sini)

Ini membantu, menurut ulasan, bukan untuk semua orang dan hanya untuk ketuat plantar.

Ini adalah ubat rakyat lama yang lain. Tidak berkesan untuk papillomatosis, tetapi murah. Kaedah penggunaan:

  • campuran gliserin dan cuka 70% - smear 3-4 kali sehari (ulasan di sini)
  • campuran cuka 9%, minyak sayuran dan bawang putih atau bawang yang dihancurkan digunakan pada papilloma (ulasan "tidak membantu" dan ulasan "membantu")
  • hanya minyak dengan cuka 9% (ulasan)
  • lekatkan plaster di sekitar papilloma, sapukan cuka 9% yang dicampurkan dengan tepung, di atas - selofan (ulasan)

Ini membantu sekali lagi bukan untuk semua orang.

Permanganat kalium kering digunakan - digunakan pada ketuat (ulasan terperinci di sini)

Jus kacang walnut yang belum matang digunakan - dioles dengan papilloma. Atau mereka membuat warna alkohol dan juga melincirkannya - ulasan terperinci di sini.

Papilloma diikat dengan benang atau rambut, atau bulu kuda. Selepas itu, ia menjadi hitam dan mengering (ulasan 1 dan ulasan 2)

Sebenarnya, pangkal papilloma tetap ada dan setelah beberapa lama ia dapat tumbuh semula. Keradangan pembentukan kulit juga mungkin berlaku. Oleh itu, kaedah ini tidak digalakkan di rumah..

9) Pelinciran dengan iodin. TIDAK disyorkan secara universal!

Cara orang lama. Papilloma juga terbakar. Tetapi kesannya minimum. Tetapi kesan sampingannya tinggi.

Bukan sahaja kulit akan terbakar dari pelumasan berterusan dengan yodium, tetapi yodium ini juga diserap, terkumpul di kelenjar tiroid dan membawa kepada gangguan hormon. Kasihanilah tiroid anda! Lebih murah pergi ke klinik kosmetik dan membuang jisim dengan laser - dengan cepat dan tanpa kesan sampingan!

10) Teh monastik, titisan intoksik, Bactefort, teh untuk parasit, teh untuk papilloma, dll. TIDAK disyorkan secara universal!

Puluhan laman web menawarkan untuk menghilangkan papilloma dan ketuat kelamin dengan bantuan keajaiban ini - ubat-ubatan rakyat. Hampir semua laman web mengatakan bahawa penyebab papilloma adalah parasit, dan ia akan berlalu ketika menggunakan teh biara, titisan Intoxic atau Bactefort. Setiap laman web mengadakan wawancara dengan Elena Malysheva, di mana dia memuji semua ubat ini.

Ingat: INI SEMUA KEPUTUSAN DAN PENIPUAN.

  • Elena Malysheva tidak pernah mengatakan bahawa papilloma dapat disembuhkan dengan teh biara atau titisan Intoxic. Semua nama doktor di laman web tersebut adalah rekaan.
  • Teh monastik adalah koleksi ramuan yang tumbuh di wilayah Rusia yang luas. Wormwood, yarrow, tansy, mint, thyme, dll. Ahli perniagaan, yang tidak memahami apa-apa dalam bidang perubatan, dapat mempromosikan topik ini dan menjual teh biara kepada orang-orang, dan bahkan dengan keyakinan dari Elena Malysheva.
  • Teh monastik tidak akan memusnahkan virus dalam tubuh manusia. Walaupun ia tidak akan mendatangkan bahaya (jika benar-benar ada ramuan). Hanya teh herba yang boleh anda beli di farmasi dengan harga 30 rubel..
  • Kos teh biara adalah 1000 rubel. Kos set herba yang sama di farmasi adalah 100 rubel. Anda boleh memilihnya sendiri di hutan secara percuma.
  • Jangan menangguhkan lawatan ke doktor dan rawatan papilloma dan ketuat anogenital.
  • Ingat: penderita membayar DUA KALI!

Saya juga mengesyorkan membaca bahan-bahan ini:

  • Apa itu pityriasis versicolor dan bagaimana merawatnya?
  • Apa itu psoriasis? cara merawatnya?
  • Apa itu lonjakan? cara membuangnya?

Perhatian: jika doktor tidak menjawab soalan anda, maka jawapannya sudah ada di halaman laman web ini. Gunakan carian di laman web ini.

Papilloma

Papilloma adalah pembentukan seperti tumor jinak pada kulit dan selaput lendir etiologi virus. Ia kelihatan seperti papilla di pangkal sempit (kaki), lembut atau lebat, dari warna terang hingga coklat gelap. Penyetempatan papilloma pada kulit membawa kepada pembentukan kecacatan kosmetik, di laring - pelanggaran pernafasan, suara, pada membran mukus organ dalaman - ulserasi dan pendarahan. Kambuh penyakit mungkin berlaku, komplikasi yang paling teruk adalah degenerasi malignan. Penyingkiran papilloma dapat dilakukan dengan electrocoagulation, cryodestruction, pembedahan eksisi, kaedah gelombang radio atau paparan laser..

  • Mekanisme jangkitan papillomavirus manusia
  • Manifestasi klinikal papilloma
  • Diagnosis papilloma
  • Rawatan papilloma
  • Harga rawatan

Maklumat am

Papilloma adalah penyakit yang mempengaruhi sel epitelium dan kulit. Penyebab papilloma adalah papillomavirus manusia, yang tergolong dalam keluarga Papoviridae, kumpulan Papillomavirus. Di antara HPV, virus dengan risiko onkogenik tinggi dan rendah dibezakan. Onkogenisitas papilloma dijelaskan oleh kemampuan virus untuk mengintegrasikan DNAnya ke dalam genom sel manusia..

Mekanisme jangkitan papillomavirus manusia

Masuk ke dalam tubuh manusia, pada peringkat awal, HPV mempengaruhi sel-sel basal epitel. Microtrauma, lecet, retakan dan kerosakan lain pada kulit menyumbang kepada penembusan virus papilloma ke dalam badan. Untuk masa yang lama, virus pada mulanya dapat membiak tanpa muncul secara klinikal (pengangkutan kronik). Sekiranya virus berkembang biak di lapisan permukaan kulit, maka dari masa ke masa, walaupun dengan membawa virus papilloma kronik, hiperplasia sel diperhatikan.

Oleh kerana papillomavirus manusia tidak stabil di persekitaran luaran, jangkitan berlaku melalui hubungan langsung. Hubungan seksual yang tidak jelas menyebabkan jangkitan; merokok, kehamilan, endometriosis, kekurangan vitamin, kekurangan imuniti adalah faktor predisposisi jangkitan berlaku ketika berinteraksi dengan virus. Risiko jangkitan meningkat dengan kerap bersentuhan dengan kulit telanjang, seperti urut.

Manifestasi klinikal papilloma

Papilloma adalah neoplasma kulit atau selaput lendir dan kelihatan seperti pertumbuhan papillary yang menonjol di tisu sekitarnya. Papilloma dilokalisasi pada kulit, selaput lendir, di pangkal paha dan pada alat kelamin, dalam beberapa kes, papilloma terdapat di pelvis buah pinggang dan pada membran mukus ureter.

Oleh kerana papilloma terdiri daripada tisu penghubung yang ditutup dengan kulit dan mengandungi saluran darah, pendarahan mungkin terjadi jika trauma. Neoplasma tumbuh ke atas dan ke luar dalam bentuk papillae yang tersebar di pelbagai arah dan kelihatan seperti kembang kol.

Warna kulit mungkin tidak berubah, tetapi dalam kebanyakan kes, papilloma berwarna putih hingga berwarna coklat tua. Penyetempatan kegemaran - kulit tangan dan lengan. Pada pesakit dengan kekurangan imun, papillomatosis menjadi meluas. Perubahan primer pada kulit mulai muncul 1-6 bulan setelah jangkitan. Kepekatan virus di kawasan yang terjejas mencapai maksimum pada bulan ke-6 dari saat jangkitan, tempoh inilah yang paling banyak menular.

Bergantung pada jenis virus, manifestasi klinikal papilloma berubah-ubah. Jadi, papilloma vulgar kelihatan seperti benjolan keras dengan diameter 1 mm dengan permukaan keratinisasi kasar. Papilloma vulgar terdedah kepada peleburan, dan oleh itu sering mempengaruhi kawasan kulit yang besar. Papilloma sederhana (vulgar) dilokalkan di mana-mana, tetapi lebih kerap ia mempengaruhi kulit jari dan bahagian belakang telapak tangan. Pada kanak-kanak, terutama anak kecil, lutut dipengaruhi oleh papilloma, ini disebabkan oleh ciri fisiologi, kerana kanak-kanak merangkak tanpa pakaian. Biasanya, papilloma vulgar terletak dalam kumpulan, namun, keberadaan unsur yang panjang mungkin dilakukan selama beberapa tahun. Keadaan imunodefisiensi dan penyakit umum menyumbang kepada penyebaran proses, dalam kes terpencil, papilloma vulgar ganas.

Ejen penyebab papilloma plantar adalah HPV 1,2,4. Beberapa bulan selepas jangkitan, benjolan berkilat kecil muncul di kulit telapak, yang mempunyai semua tanda-tanda papilloma biasa dan dikelilingi oleh pelek yang menonjol. Dalam beberapa kes, neoplasma anak perempuan muncul di sekitar satu papilloma, yang menyerupai vesikel luar. Kemudian papillomatosis mosaik didiagnosis.

Papilloma pada tapak kaki sering menyakitkan, terutamanya ketika berjalan. Dalam kira-kira 30% kes, mereka menyelesaikannya sendiri, lebih kerap pemulihan diri diperhatikan pada anak kecil. Mereka sering keliru dengan kapalan, yang muncul di antara jari-jari kaki dengan memerah yang berpanjangan. Walau bagaimanapun, kalus, tidak seperti papilloma, mempunyai permukaan yang halus dan mengekalkan corak kulit..

Ejen penyebab papilloma rata adalah HPV 3.10. Papilloma ini adalah warna kulit yang tidak berubah dan kelihatan seperti lebam rata yang halus, kadang-kadang boleh berwarna kekuningan atau sedikit merah jambu, lebih sering garis bulat. Terdapat juga papilloma plantar poligonal. Neoplasma menyebabkan rasa sakit, gatal-gatal, kawasan yang terkena adalah hiperemik.

Papilloma filamen didiagnosis pada separuh daripada mereka yang berusia lebih dari 50 tahun yang memohon neoplasma pada kulit, mereka juga disebut acrochords. Mereka dilokalisasi pada kulit di sekitar mata, di kawasan selangkangan, di ketiak dan di leher. Pertama, benjolan kecil berwarna kekuningan muncul, yang kemudiannya meningkat dan secara beransur-ansur berubah menjadi formasi elastik memanjang padat hingga berukuran 5-6 mm. Sekiranya akrokord dilokalisasikan di tempat-tempat di mana trauma mungkin berlaku, maka ia menjadi radang dan menyebabkan kesakitan. Papilloma filiform tidak terdedah kepada hilangnya spontan. Pada pesakit dengan papilloma filiform yang didiagnosis, polip rektum sering diperhatikan.

HPV 13, 32 menyebabkan hiperplasia epitel tempatan, yang dicirikan oleh penampilan pada membran mukus mulut dan pada sempadan merah bibir neoplasma papillary kecil yang naik sedikit di atas kulit dan terdedah kepada peleburan.

Salah satu papilloma yang jarang berlaku ialah papandoma Lewandowski-Lutz (epidermodysplasia ketuat). Kebanyakan kanak-kanak dan remaja sakit. Kadang-kadang epidermodysplasia ketuat adalah keluarga. Secara klinikal ia kelihatan seperti beberapa papilloma bintik-bintik kemerahan di tangan dan kaki. Sekiranya papilloma terletak di kawasan kulit yang paling rentan terhadap sinaran ultraviolet, maka dalam 30% kes mereka menjadi ganas dan merosot menjadi tumor malignan dengan percambahan ke tisu tetangga.

HPV, yang merupakan agen penyebab ketuat genital, mempunyai risiko degenerasi onkologi rendah, sederhana dan tinggi, oleh itu, ketika mendiagnosis ketuat genital, pemeriksaan PCR selalu diperlukan. Tempoh inkubasi adalah dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Oleh kerana dalam beberapa kes perubahannya minimum, papilloma ini tidak disedari. Laluan utama penularan adalah seksual. Kumpulan risiko termasuk orang dengan kekurangan imuniti dan sering menukar pasangan seksual. Secara luaran, mereka kelihatan seperti pertumbuhan runcing berpigmen berwarna merah jambu atau kelabu pucat di kaki.

Dalam kebanyakan kes, terdapat rasa sakit, terbakar, gatal, kerengsaan ketika disentuh dan disapu dengan seluar dalam, sering cedera dan berdarah. Dilokalisasikan pada malam sebelum vagina, di labia minora, jarang ketuat alat kelamin terdapat di dalam vagina dan serviks. Pada lelaki, pembukaan uretra terjejas. Kawasan yang terjejas bergantung pada tingkah laku seksual, jadi pada individu yang melakukan hubungan dubur, ketuat genital terdapat di perineum dan di zon perianal. Dalam beberapa kes, ketuat genital didiagnosis pada mukosa mulut dan pada sempadan merah bibir, yang sekali lagi dikaitkan dengan keanehan aktiviti seksual.

Papilloma laring remaja jarang dicatat, ia disebabkan oleh HPV 6,11; kebanyakan kanak-kanak di bawah umur lima tahun sakit. Jangkitan berlaku semasa melahirkan anak, ketika wanita yang bersalin mengalami papilloma pada vagina dan anak, ketika melalui saluran kelahiran, mengambil nafas pramatang. Penyakit ini dicirikan oleh pertumbuhan papillomatous pada pita suara, yang menyebabkan kesukaran dalam peredaran udara dan gangguan pertuturan.

Diagnosis papilloma

Papilloma didiagnosis oleh pakar dermatologi atau venereologi. Oleh kerana sebilangan besar jenis virus, ia mempunyai ciri tersendiri. Adalah mungkin untuk membuat diagnosis yang tepat berdasarkan pemeriksaan visual hanya pada kes klasik ketuat genital, tetapi ini tidak memberikan maklumat yang tepat mengenai jenis virus dan onkogenikasinya. Oleh itu, jika anda mengesyaki sifat neoplasma papillomatous, mereka menggunakan diagnostik PCR DNA virus.

Diagnostik PCR bukan sahaja memungkinkan untuk mengesahkan kehadiran papillomavirus manusia di dalam badan dan menentukan jenisnya, tetapi juga untuk mendiagnosis berapa banyak virus yang ada di dalam badan pada masa analisis. Ini adalah nilai diagnostik, kerana, mengetahui peratusan kandungan virus dan jenisnya, adalah mungkin untuk menentukan jangka masa jangkitan dan mengenal pasti orang yang dihubungi untuk tujuan pemeriksaan dan pelantikan terapi pencegahan. Diagnostik PCR juga memberikan maklumat mengenai sama ada papilloma mempunyai kronik atau adakah hasil dari penurunan imuniti secara serentak. Berkat data tersebut, adalah mungkin untuk menetapkan terapi yang mencukupi..

Sekiranya satu-satunya kaedah rawatan adalah penghapusan papilloma, maka selari dengan pembedahan, biopsi dilakukan untuk melakukan kajian sitologi. Pemeriksaan histologi tisu papilloma memberikan hasil yang lebih tepat, kerana kedua-dua sel dan lokasi lapisannya yang betul dan ciri struktur tisu harus diperiksa. Ini memberikan hasil yang boleh dipercayai pada tahap perubahan dalam badan dan kemungkinan keganasan, kerana papilloma jangka panjang dan tidak dirawat lebih kerap menyebabkan penyakit onkologi daripada HPV yang dikesan pada waktunya dengan tahap risiko kanser yang tinggi.

Sebagai peraturan, diagnostik PCR disaring secara semula jadi dan, jika analisis mengesahkan adanya virus, maka penelitian tambahan dilakukan.

Rawatan papilloma

Rejimen rawatan untuk papilloma dalam setiap kes dipilih secara individu. Sekiranya HPV dikesan semasa diagnosis, tetapi belum ada manifestasi klinikal, maka terapi pencegahan dengan sitostatik ditetapkan. Ia cukup berkesan dan membolehkan anda "mematikan" virus selama beberapa tahun. Pesakit yang menjadi pembawa HPV disarankan untuk melakukan pemeriksaan PCR secara berkala dan menggunakan kontrasepsi penghalang agar tidak membahayakan jangkitan papillomavirus manusia pasangan mereka..

Inosine pranobex adalah ubat untuk rawatan papilloma dari kumpulan agen antivirus yang menekan pendaraban virus. Ini adalah salah satu yang paling disukai kerana mempunyai sifat imunomodulator. Petunjuk untuk digunakan adalah papilloma yang didiagnosis dengan kombinasi jangkitan virus lain, seperti jangkitan sitomegalovirus, virus campak dan gondok. Kehadiran virus herpes, hepatitis virus kronik dan imunodefisiensi juga memerlukan kemasukan Isoprinosin dalam rejimen rawatan. Oleh kerana terapi papilloma adalah jangka panjang, pranobex inosin harus diambil hanya di bawah pengawasan doktor, kerana parameter makmal mesti dipantau. Penggunaan kursus imunomodulator dan vitamin ditunjukkan untuk semua pesakit dengan HPV..

Sekiranya terdapat manifestasi HPV pada kulit dan selaput lendir, maka, bergantung pada lokasi dan gejala, mereka memerlukan cryodestruction of papilloma, electrocoagulation atau penyingkiran papilloma dengan laser. Adalah mungkin untuk menggunakan kaedah rawatan pembedahan moden yang lain - penyingkiran papilloma dengan gelombang radio. Sekiranya papilloma mempunyai tanda-tanda keganasan, maka kawasan yang terkena dipotong dengan pisau bedah dengan penangkapan tisu yang sihat.

Perlu diingat bahawa penyingkiran papilloma tidak menyebabkan pemulihan sepenuhnya, kerana hari ini tidak ada ubat yang mempunyai kesan buruk pada HPV. Oleh itu, pesakit dengan papilloma yang didiagnosis sebelumnya perlu menjalani pemeriksaan dan menjalankan kursus terapi antivirus secara berkala..

Oleh kerana HPV terutamanya menular secara seksual, satu-satunya pencegahan papilloma adalah kaedah penghalang kontrasepsi. Semasa merancang kehamilan, perlu dilakukan diagnostik dan, jika perlu, rawatan virus untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan bayi semasa melahirkan dan pada tahun-tahun pertama kehidupan.

Artikel Seterusnya

Kanser hati