Pecahnya sista ovari: gejala dan tanda-tanda apoplexy

Lipoma

Pecahnya kista ovari adalah komplikasi mendadak dalam ginekologi, akibatnya kapsul kista pecah dan isinya dicurahkan ke rongga perut. Keadaan patologi ini disertai dengan perkembangan perut "obstetrik" akut dan boleh mengakibatkan akibat yang membawa maut. Ia dijumpai terutamanya di kalangan wanita usia pembiakan. Bahagian penyakit ini dalam struktur patologi ginekologi akut adalah sekitar 17-18%. Jumlah komplikasi ini berlaku pada 40-50% wanita..

Hospital Yusupov adalah pusat pelbagai disiplin yang dibina mengikut standard Eropah untuk kualiti rawatan perubatan. Setiap hari, doktor klinik terlibat dalam menyelesaikan masalah dan merawat pelbagai jenis komplikasi yang menyertai pembentukan sista pada pelengkap rahim, termasuk apoplexy cyst ovari. Hospital ini dilengkapi dengan peralatan moden, dengan bantuan mereka menjalankan operasi trauma rendah yang memerlukan kemahiran profesional tertinggi. Selepas peringkat pertama rawatan (pembedahan atau konservatif), pesakit ditandatangani secara individu dengan satu set langkah pemulihan yang memendekkan tempoh pemulihan. Klinik pesakit dalam memberikan bantuan terapi dan psikologi.

Pecahnya sista ovari: penyebab

Cukup aneh, tetapi kista ovari yang pecah boleh berlaku sekiranya terdapat kista ovari yang mana pun asal. Selalunya ini berlaku apabila ovulasi terganggu, ketika pembentukan sista ovari berfungsi yang disebut (sista corpus luteum dan kista folikular). Pecahnya sista di ovari kiri berlaku 2-4 kali lebih jarang daripada di sebelah kanan. Ini dapat dijelaskan oleh bekalan darah yang lebih kuat ke ovari kanan dan tekanan darah tinggi di arteri yang memberinya makan..

Faktor predisposisi penyakit ini termasuk:

  • Gangguan endokrin metabolik;
  • Gangguan fungsi sistem saraf yang lebih tinggi, keadaan tertekan;
  • Pengguguran berganda;
  • Proses lekatan pada pelvis kecil;
  • Kesesakan di organ pelvis;
  • Polikistik;
  • Kecacatan kongenital organ-organ sistem pembiakan;
  • Hiperstimulasi ovari dengan ubat-ubatan.

Antara penyebab eksogen kista ovari yang pecah adalah:

  • Trauma perut;
  • Aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • Hubungan seks;
  • Campur tangan pembedahan pada organ pelvis;
  • Enema;
  • Pemeriksaan faraj.

Perkembangan apoplexy sista ovari didahului oleh pembentukan hematoma, yang menyebabkan rasa sakit yang tajam akibat peningkatan tekanan intraovarian. Ini diikuti oleh pecahnya dinding kista ovari. Walaupun pecah kecil (berdiameter hingga 1 cm) dapat disertai dengan pendarahan yang besar. Peningkatan tahap gonadotropin semasa ovulasi dan sebelum haid menyumbang kepada perkembangan komplikasi ini. Dipercayai bahawa sumber pendarahan yang paling biasa adalah kista pecah dari korpus luteum ovari.

Pecah sista ovari: klasifikasi

Menurut tinjauan terbaru, kista ovari yang pecah mempunyai kod ICD-10: N83.0 - kista ovari folikel hemoragik dan N83.1 - sista hemoragik korpus luteum. Klasifikasi apoplexy sista ovari adalah pelbagai. Ia berdasarkan gambaran klinikal komplikasi dan jumlah kehilangan darah. Bergantung pada manifestasi gejala tertentu, mereka dibezakan:

  • Bentuk pseudo-apendiks, yang dicirikan oleh sindrom kesakitan yang teruk;
  • Bentuk anemia - apabila kista ovari pecah, gejala utama adalah pendarahan dalaman;
  • Bentuk bercampur.

Mengikut keparahan, bergantung pada jumlah kehilangan darah, apoplexy sista ovari dibahagikan kepada:

  • Tahap ringan (kehilangan darah 100-150 ml);
  • Tahap sederhana (kehilangan darah 150-500 ml);
  • Tahap teruk (kehilangan darah lebih daripada 500 ml).

Juga, peningkatan pendarahan difasilitasi oleh gangguan pembekuan darah dengan latar belakang pengambilan ubat (antikoagulan, agen antiplatelet).

Pecahnya sista ovari: gejala

Tanda-tanda kista ovari yang pecah begitu jelas sehingga tidak ada keraguan mengenai mendesaknya komplikasi yang telah berkembang. Gejala kista ovari yang pecah pada wanita, sebagai peraturan, akut dengan sindrom kesakitan yang teruk. Kesakitan terutama dilokalisasikan di bahagian bawah abdomen di sebelah ovari yang terkena. Selalunya, pada hari-hari sebelum kista ovari pecah, seorang wanita mengalami gejala-gejala tertentu: sensasi kesemutan atau sakit yang membosankan di salah satu kawasan pangkal paha, kerana pendarahan kecil di dalam ovari.

Yang terkemuka, dengan kista ovari yang pecah, adalah gejala berikut:

  • Tempat yang banyak dari saluran kemaluan;
  • Sakit tajam dan keris di bahagian bawah abdomen, memancar ke kawasan lumbar;
  • Loya muntah;
  • Kelemahan;
  • Pening.

Semasa membuat diagnosis, kepentingan utama adalah keparahan keadaan pesakit, yang berkadar langsung dengan jumlah kehilangan darah..

Sekiranya sista corpus luteum kehamilan ovari pecah, kemungkinan untuk menghentikan kehamilan pada peringkat awal. Dalam kes apopleksinya, corpus luteum dijahit tanpa reseksi.

Pecah sista ovari: rawatan konservatif

Rawatan konservatif untuk kista ovari yang pecah ditunjukkan untuk semua pesakit dengan hemodinamik yang stabil, dengan syarat tidak ada gejala peritoneal, dan sejumlah kecil cairan di pelvis kecil. Rawatan bukan pembedahan merangkumi rehat, selesema di bahagian bawah perut, ubat hemostatik, antispasmodik.

Sekiranya pecahnya sista ovari tahap sederhana dan ringan, bergantung pada minat wanita untuk memelihara fungsi pembiakan, laparoskopi diagnostik ditunjukkan. Masalahnya adalah kemustahilan pembuangan rongga perut secara menyeluruh dari pembekuan darah. Pada masa akan datang, ini boleh menyebabkan perkembangan proses pelekat yang teruk, ketidaksuburan dan kembungnya apoplexy sista ovari.

Pecah sista ovari: rawatan pembedahan

Sekiranya pecahnya kista ovari dengan gejala yang ketara dan akibat yang teruk, rawatan pembedahan ditunjukkan sama ada dengan akses laparoskopi atau laparotomi. Petunjuk untuk pembedahan mendesak untuk komplikasi ini adalah seperti berikut:

  • Aduan kesakitan di bahagian bawah abdomen;
  • Kehadiran gambaran ultrasound efusi pada pelvis kecil.

Semasa operasi, kedua-dua ovari, tiub fallopi dan seluruh rahim diperiksa. Selalunya, apoplexy sista ovari digabungkan dengan kehamilan ektopik atau apendisitis akut.

Berkat kerja pakar-pakar terkemuka di hospital Yusupov, komplikasi akut seperti pecahnya sista ovari dan kilasan kaki sista ovari dikurangkan sebanyak mungkin. Selepas dimasukkan ke hospital di hospital, seorang wanita dirujuk bukan hanya oleh pakar sakit puan, tetapi juga oleh pakar lain yang berkaitan: pakar bedah, pakar kardiologi, ahli endokrinologi, pakar kardiologi, dll. Pekerjaan di hospital didasarkan pada pendekatan bersepadu, dan juga individu untuk setiap pesakit. Untuk membuat janji temu, hubungi nombor telefon yang tertera di laman web.

Tanda-tanda sista ovari pecah

Selalunya, sista ovari tidak berbahaya dan hilang dengan sendirinya, seorang wanita mungkin tidak tahu mengenai kehadirannya. Tetapi kadangkala timbul masalah yang perlu diatasi. Tanda dan gejala kista pecah berbeza-beza. Dalam keadaan terburuk, pecahnya kista membuat dirinya terasa dengan cara yang agak tidak menyenangkan.

Mengapa sista itu pecah?

Sekiranya sista tumbuh lebih besar, ia sering pecah. Salah satu contohnya adalah cystadenoma, pertumbuhan jinak yang dipenuhi dengan bahan berdasarkan air atau lendir..

Jenis pertumbuhan lain, yang disebut kista dermoid, boleh mengandungi bahan keras seperti rambut, gigi, dan tulang rawan. Selalunya menyebabkan kilasan rahim..

Beberapa tumor muncul berkaitan dengan ovulasi, iaitu semasa pembebasan telur untuk kemungkinan persenyawaan. Mereka dipanggil berfungsi dan dibahagikan kepada dua jenis:

Kista folikular - apabila folikel (kantung berisi telur) tidak pecah untuk membolehkan ovulasi, sebaliknya terus tumbuh

corpus luteum cyst - apabila cecair mula berkumpul di dalam folikel yang telah mengeluarkan telur.

Sebagai peraturan, pembentukan fungsional ini hilang sendiri, dalam dua hingga tiga kitaran haid. Masalah timbul sekiranya seorang wanita mengalami pelbagai jenis tumor atau sindrom ovarium polikistik..

Pecah kista: gejala dan akibatnya

Kista boleh pecah secara tidak sengaja atau akibat aktiviti fizikal yang sengit. Selalunya, pesakit datang ke hospital pada waktu malam dengan aduan kesakitan akut yang tiba-tiba berlaku semasa hubungan seksual.

Apabila kista pecah, cairan di dalamnya memasuki rongga pelvis. Lama kelamaan, ia diserap semula oleh ovari. Tetapi ini mungkin tidak berlaku, maka ada rasa sakit yang teruk di kawasan perut.

Gejala utama adalah:

sakit kusam atau tajam di bahagian bawah abdomen;

rasa kenyang dan berat;

demam, yang disertai dengan kesakitan;

pening dan kelemahan;

menggigil, kulit berkeringat dengan peluh;

Sekiranya anda mengalami kesakitan di kawasan ovari, ini tidak bermakna bahawa kista telah pecah. Tetapi apabila beberapa gejala muncul pada masa yang sama, segera dapatkan bantuan perubatan. Terutama jika kesakitan timbul secara tiba-tiba dan tidak hilang setelah mengambil analgesik.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya sista di ovari pecah: akibatnya bagi tubuh

Kista adalah pembentukan dalam bentuk gelembung yang berisi cecair. Bergantung pada ragamnya, memerlukan pendekatan rawatan yang berbeza. Dan walaupun masalah ini jarang menimbulkan kerisauan kepada wanita, mengabaikan masalah itu penuh dengan komplikasi. Oleh itu, perlu dipertimbangkan apakah akibatnya jika kista ovari pecah. Dan apa yang perlu dilakukan.

Jenis sista dan sebab-sebab pecahnya

Dalam tubuh wanita, neoplasma mungkin muncul, berbeza dalam struktur dan tahap keagresifan. Berdasarkan sejumlah tanda, 3 kategori sista dibezakan:

  1. Jenis fungsional muncul di corpus luteum. Ia dipicu oleh cecair berlebihan setelah ovulasi. Selalunya ia akan sembuh dengan sendirinya setelah beberapa bulan. Walau bagaimanapun, jika doktor mendiagnosis folikel jenis ini, mereka mengesyorkan agar anda segera merawatnya..
  2. Kista endometriotik adalah akibat lebam pada ovari yang menyebabkan Endometriosis. Oleh itu, formasi dipenuhi dengan kandungan berdarah. Oleh kerana ia dianggap berpotensi berbahaya, mereka cuba membuangnya secepat mungkin..
  3. Bentuk sista dikelaskan sebagai tumor. Ia juga memerlukan campur tangan pembedahan..

Selalunya, formasi berdinding nipis cenderung pecah. Pelanggaran tersebut dapat dicetuskan oleh tindakan tertentu wanita tersebut. Terutama jika, setelah mengesan penyakit, dia terus mengangkat beban atau melakukan pekerjaan lain yang berkaitan dengan aktiviti fizikal. Punca patologi lain ialah kecederaan, terutamanya di kawasan selangkangan. Ini termasuk aktiviti seksual yang tinggi..

Pecahnya kista juga boleh disebabkan oleh ciri-ciri fisiologi badan semata-mata. Jadi, campur tangan pembedahan, ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan masalah yang serupa. Antara penyebab patologi, perkembangan keradangan di kawasan genital, masalah dengan pembekuan darah disebut. Atau neoplasma berpintal.

Penting. Tidak kira apa pun penyebabnya, pelanggaran ini memerlukan penghapusan segera..

Gejala patologi

Sekiranya kehadiran sista sebelumnya dikenal pasti, seorang gadis atau wanita perlu mengawasi kesejahteraannya dengan teliti. Oleh kerana ini akan menunjukkan tanda-tanda yang mendahului pecahnya pendidikan. Biasanya proses ini disertai dengan sakit kusam ringan di bahagian bawah perut, sedikit ketidakselesaan.

Sekiranya tanda-tanda pertama diabaikan, ia mungkin pecah. Dan gejala gangguan ini tidak dapat diabaikan. Keterukan gejala kista ovari yang pecah mungkin bergantung pada jenis cecair yang diisi. Hari kitaran haid, di mana permulaan penyakit berlaku, juga penting. Antara tanda utama pelanggaran adalah seperti berikut:

  • sakit yang kuat dan tajam di tempat pecah, secara beransur-ansur menutupi seluruh perut;
  • peningkatan suhu badan yang mendadak, ubat-ubatan tidak berdaya;
  • loya, muntah, cirit-birit dan tanda-tanda keracunan lain;
  • kembung;
  • kemunculan pelepasan dari faraj mereka, yang sering termasuk darah beku;
  • perasaan lemah dengan pemutihan kulit wajah dan badan secara beransur-ansur;
  • penurunan tekanan;
  • kemungkinan kehilangan kesedaran.

Oleh kerana kelewatan boleh menyebabkan peritonitis dan keracunan darah, jika satu atau lebih gejala muncul, ambulans harus segera dipanggil. Rawatan patologi yang berjaya hanya mungkin dilakukan di persekitaran hospital.

Skema tindakan untuk pecahnya kista pada ovari

Sebelum kedatangan doktor ambulans, anda boleh melakukan beberapa tindakan. Oleh kerana gangguan ini sering disertai dengan kehilangan darah, ada baiknya menghentikannya secepat mungkin. Selalunya, rahsia untuk melaksanakan fungsi ini dengan betul adalah memberi kesejukan di kawasan celah. Botol air panas yang diisi dengan ais sesuai untuk ini..

Apabila pesakit dengan kista pecah dimasukkan ke hospital, doktor terlebih dahulu berusaha untuk mengesahkan atau menolak diagnosisnya. Untuk tujuan ini, ultrasound dan laparosoria dilakukan. Berdasarkan hasil prosedur diagnostik ini, keputusan pembedahan dibuat. Ia melibatkan beberapa peringkat:

  • pengenalan peralatan perubatan ke dalam sayatan di peritoneum;
  • penyelidikan pendidikan yang ada;
  • dengan kerosakan kecil, cukup untuk mengeluarkan folikel itu sendiri;
  • sekiranya terdapat komplikasi, pemotongan alat kelamin separa atau lengkap dilakukan.

Sekiranya patologi disertai dengan kehilangan darah yang besar, prosedur ditetapkan untuk menstabilkan tahap sel darah merah dan mengisi jumlah vaskular. Beberapa kaedah terapi bertujuan untuk mencegah kejutan, dan juga mengurangkan risiko manifestasi pada masa akan datang..

Dalam tempoh selepas operasi, sejumlah langkah diambil untuk memperbaiki keadaan fizikal seorang wanita. Mengambil ubat hormon dan anti-radang dapat membantu mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh cecair sista. Selain itu, fisioterapi boleh diresepkan. Pada akhir penginapan di hospital, wanita itu diingatkan tentang perlunya kerap mengunjungi pakar sakit puan untuk mengenal pasti dan merawat massa genital yang tepat pada masanya.

Risiko pecah sista semasa kehamilan

Tempoh melahirkan anak juga boleh disertai dengan pembentukan sista. Pada trimester pertama selepas persenyawaan, seorang wanita mungkin mengalami sista berfungsi. Oleh kerana mereka biasanya menyelesaikan sendiri, mereka tidak akan menjadi sumber perhatian yang besar..

Namun, jika sista yang ada mula tumbuh secara aktif, masuk akal untuk meminta pertolongan dari pakar. Walaupun ini adalah kejadian yang jarang berlaku, mengabaikannya boleh mengakibatkan bencana. Sekiranya sista ovari pecah semasa kehamilan, ini boleh menyebabkan kehilangan janin..

Apabila rawatan pembedahan adalah mustahil

Walaupun pembedahan adalah cara utama untuk menangani akibat dari kista pecah pada ovari, kaedah ini tidak selalu dapat diterima. Memikirkan alternatif diperlukan dalam situasi berikut:

  • apabila patologi dikesan dalam kerja jantung dan saluran darah;
  • sekiranya terdapat penyakit hati atau buah pinggang yang kronik;
  • pada permulaan patologi terhadap latar belakang penyakit berjangkit akut;
  • dengan anemia akut atau kronik.

Dalam kes ini, rawatan ubat tradisional muncul. Beberapa waktu selepas terapi, kajian diulang. Operasi boleh diresepkan sekiranya rawatan yang ditetapkan sebelumnya tidak membawa hasil yang nyata.

Akibat dari kista pecah

Sekiranya kista pada ovari pecah, dan langkah-langkah untuk menghilangkan pelanggaran tidak diambil tepat pada waktunya, sejumlah reaksi merosakkan bagi tubuh dapat dimulai. Pertama sekali, bahaya untuk hidup adalah mabuk. Sebaik sahaja masuk ke dalam badan, cecair sista mempengaruhi semua organ dan tisu yang bersentuhan dengannya. Selalunya, kehilangan darah yang serius menjadi pendamping pelanggaran ini..

Sekiranya tidak mungkin memulakan terapi tepat pada masanya, pakar bedah harus memutuskan untuk membuang ovari. Walaupun dengan campur tangan separa, ini boleh bermakna kemandulan. Tidak kurang kesannya adalah penyakit ginekologi lain yang berkembang dengan latar belakang pendidikan asas. Sehubungan dengan itu, rawatan memerlukan banyak masa dan usaha..

Dalam beberapa kes, doktor mendiagnosis peralihan pembentukan jinak ke yang ganas. Tetapi dengan terapi tepat pada masanya, ini jarang berlaku. Oleh itu, pecahnya kista pada ovari tidak dianggap sebagai penyakit, rawatannya boleh ditangguhkan sehingga kemudian..

Pencegahan penyakit

Oleh kerana kista dianggap sebagai penyakit wanita yang cukup biasa, pengesanan tepat pada masanya akan melindungi daripada kesulitan yang tidak dijangka yang berkaitan dengan pecahnya formasi. Dan jika seorang wanita telah didiagnosis dengan penyakit ini, dia harus mengambil langkah berjaga-jaga untuk mencegah pecahnya:

  • secara berkala menjalani pemeriksaan ginekologi untuk memantau dinamika perkembangan pendidikan;
  • kerana patologi berkembang lebih cepat dengan hubungan seksual yang kerap dan tidak dilindungi, mereka mesti dikurangkan;
  • jika doktor menetapkan ubat, adalah mustahak untuk meminumnya, kerana ini akan membantu mengurangkan ancaman penembusan dinding sista;
  • cuba mengurangkan bilangan keadaan tekanan;
  • ubah gaya hidup anda untuk mengelakkan voltan berlebihan jika boleh;
  • elakkan kerja fizikal yang sukar.

Beberapa jenis sista memerlukan campur tangan pembedahan. Dan jika doktor mengakui kemungkinan seperti itu, ada baiknya menyingkirkan neoplasma selagi ia tidak menjejaskan alat kelamin. Ini akan mengelakkan pembedahan yang banyak, yang akan mempercepat proses pemulihan. Dan melegakan tekanan yang disebabkan oleh gejala kista ovari yang pecah.

Mari kita ringkaskan

Walaupun sista disebut sebagai formasi jinak, penampilannya tidak selalu menimbulkan ancaman kepada kesihatan. Bahaya besar adalah jurang, yang mungkin memerlukan rawatan perubatan segera, memprovokasi kehilangan peluang untuk memiliki anak. Dan dalam keadaan terabai, membawa kepada kematian.

Tanda-tanda bahawa kista ovari pecah tidak dapat diabaikan. Tetapi daripada cuba menyelesaikan masalah itu sendiri, anda harus menghubungi ambulans secepat mungkin. Di persekitaran hospital, doktor akan memutuskan kerumitan dan skala operasi, bergantung pada hasil diagnosis. Tetapi perkembangan keadaan seperti itu dapat dicegah sekiranya kehadiran sista di dalam tubuh dikesan tepat pada waktunya. Dan kemudian ikut arahan doktor dan langkah pencegahan.

Mengapa sista ovari muncul dan betapa berbahayanya?

Kami memberitahu anda bila perlu pergi ke pakar sakit puan dan adakah anda selalu memerlukan pembedahan.

Kista ovari adalah sejenis pundi kencing yang berisi isi cecair atau separa cair yang muncul di struktur ovari dan meningkatkan isipadunya beberapa kali. Ini adalah keadaan yang agak biasa yang paling sering berlaku pada wanita usia reproduktif, tetapi juga boleh berlaku pada wanita yang lebih tua..

Seperti yang dijelaskan oleh pakar sakit puan klinik "Sendirian" Viktoria Yarovikova, formasi ini boleh menjadi organik atau berfungsi, tetapi jenis yang terakhir lebih biasa. Kista berfungsi muncul kerana kelainan pada kerja ovari, biasanya hilang tanpa gejala dan boleh hilang setelah 1-3 kitaran haid tanpa rawatan dan pembedahan.

Punca

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah kerosakan ovari. Kadang-kadang ia muncul kerana masalah dengan hormon, sistem endokrin, proses keradangan pada pelengkap, pengguguran, jangkitan genital dan endometriosis (penampilan lapisan rahim di tempat yang tidak biasa).

Gejala

Gejala utama sista adalah sakit di bahagian bawah perut. Ia berlaku sama ada di tengah-tengah kitaran haid, semasa haid, atau semasa atau selepas hubungan seks. Kadang-kadang ia dapat dirasakan semasa bersukan. Rasa sakit boleh menarik, sakit dan monoton. Penyakit ini kadang-kadang mempengaruhi haid: mereka boleh hilang, menjadi lebih menyakitkan, berlimpah, atau, sebaliknya, sangat jarang.

Sekiranya pembengkakan tumbuh, ia mungkin menekan dinding pundi kencing atau rektum. Dalam kes ini, gadis itu mengalami gangguan disurik (sakit, sensasi terbakar ketika kencing, kerap mendesak), cirit-birit dan sembelit.

Dengan komplikasi seperti pecahnya kista atau kilasan kakinya, gadis itu merasakan kesakitan yang tajam dan kuat yang tidak dapat ditoleransi. Dari kesakitan, dia boleh merasa pening dan pingsan, kata pakar sakit puan. Gejala yang membimbangkan adalah demam tinggi, menggigil, mual, muntah, dan berdebar-debar jantung. Dalam kes sedemikian, gadis itu perlu segera menghubungi ambulans: kelewatan boleh meragut nyawanya.

Namun, seperti yang ditekankan oleh Yarovikova, pada peringkat awal, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Seseorang dapat mengetahui tentang keberadaan pendidikan hanya secara kebetulan. Contohnya, apabila imbasan ultrasound dilakukan oleh pakar sakit puan untuk alasan lain.

Rawatan

Kista berfungsi, jika tidak ada komplikasi, dirawat secara konservatif - dengan ubat. Biasanya pakar sakit puan menetapkan ubat dydrogesterone, yang melambatkan pertumbuhan pendidikan. Doktor lain boleh menetapkan pil kontraseptif monophasic atau biphasic dan vitamin kumpulan B, A, E, C, K.

Operasi ditetapkan apabila ubat tidak membantu dan tumor membesar. Kaedah yang paling biasa adalah laparoskopi. Selama operasi ini, melalui sayatan 0,5 - 1,5 cm menggunakan instrumen pembedahan, formasi dikeluarkan tanpa menjejaskan tisu yang sihat.

Kista dermoid, mukosa dan endometrioid hanya dirawat dengan pembedahan. Juga, campur tangan pembedahan diperlukan ketika merancang kehamilan, kerana dalam tempoh membawa anak, risiko tumor pecah dan kilasan kakinya meningkat..

- Selepas laparoskopi, wanita pulih dengan cepat, biasanya tidak ada akibat yang signifikan untuk kesihatannya, jadi tidak perlu takut dengan operasi ini. Secara teknikalnya tidak sukar, ia dilaksanakan berdasarkan utas. Sejak hari pertama setelah laparoskopi, wanita itu sudah aktif, dia menghabiskan masa sehingga seminggu di hospital, - kata Victoria Yarovikova.

Dengan perkembangan proses ganas di ovari, laparoskopi tidak dilakukan. Dalam kes sedemikian, operasi perut digunakan (ia melibatkan sayatan tisu bersaiz penuh) dengan pemeriksaan histologi kecemasan (pemeriksaan tisu tumor di bawah mikroskop).

Ubat-ubatan rakyat

Victoria Yarovikova menekankan bahawa dia, sebagai pakar sakit puan, mempunyai sikap negatif terhadap rawatan sista dengan ubat-ubatan rakyat. Ia boleh membahayakan, jelasnya. Seorang wanita, yang berusaha mengatasi penyakit dengan herba, melewatkan masa ketika masih mungkin untuk menyelesaikan masalah pada tahap ini dengan bantuan ubat-ubatan yang selamat. Sekiranya anda tidak campur tangan dalam masa, tumor boleh bertambah besar, dan endometrioid dan mukinous - berkembang menjadi barah.

Akibat dari sista ovari

Akibatnya bergantung pada sifat pendidikan dan kaedah rawatan. Sekiranya tumor dirawat secara konservatif, tidak ada akibatnya. Pakar sakit puan menekankan bahawa penyakit ini boleh berulang, tetapi ini adalah tanda masalah kesihatan yang lain. Kista berulang boleh disebabkan oleh masalah hormon dan endometriosis..

Akibat penyingkiran tumor, jika ovari masih utuh atau pakar bedah membuang sebahagian kecil organ, biasanya terhad kepada pemulihan dua minggu. Pada bulan pertama selepas pembedahan, lebih baik mengecualikan seks faraj, sukan dan aktiviti fizikal yang berat. Selepas sebulan, perlu kembali latihan secara beransur-ansur, bermula dengan sedikit beban. Latihan dilakukan dengan baik di bawah pengawasan pelatih..

Sekiranya semasa operasi perlu mengeluarkan ovari, ini boleh menjejaskan kesihatan wanita, kerana organ ini menghasilkan estrogen dan progesteron. Pesakit yang kehilangan satu ovari pada usia reproduktif diberi ubat kontraseptif oral yang panjang. Sekiranya seorang wanita membuang kedua-dua ovari, sebelum menopaus semula jadi (berumur 50-55 tahun) dia akan menerima terapi penggantian hormon yang meniru kitaran haid semula jadi. Pada masa yang sama, setiap enam bulan sekali, dia perlu membuat temu janji dengan pakar sakit puan dan mengambil ujian yang diperlukan..

Sekiranya sista pecah

Pecah sista adalah komplikasi berbahaya yang memerlukan campur tangan pembedahan segera. Akibatnya boleh membawa maut. Keparahan keadaan bergantung kepada jumlah darah yang hilang akibat pecah. Oleh itu, pada gejala pertama (sakit akut di bahagian bawah abdomen, mual, muntah, demam tinggi, kehilangan kesedaran), panggil ambulans.

Latihan fizikal yang berlebihan, seks keras, penurunan tekanan (penerbangan pesawat, menyelam), pergerakan usus yang tidak teratur (sembelit) boleh mencetuskan pecah.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya sista ovari menyusut atau hilang

Pembentukan fungsional kecil dapat menyusut atau larut tanpa ubat dan pembedahan. Ini disebabkan oleh perubahan tahap hormon semasa fasa kitaran haid yang berlainan. Ini adalah perkara biasa dan tidak perlu takut dengan perkara ini. Sebagai contoh, sista folikel hingga 4 cm boleh hilang dalam 1-3 kitaran, dan sista korpus luteum hingga 5 cm sering hilang dalam satu kitaran..

Seks dengan sista ovari

Sekiranya seorang wanita mempunyai sista, seks faraj harus dikecualikan sehingga pembentukannya hilang atau dikeluarkan, kerana dapat menimbulkan pecah. Seks dubur juga tidak digalakkan untuk alasan yang sama (rektum terletak di sebelah ovari). Mainan seks yang hendak dimasukkan ke dalam faraj juga harus diketepikan sehingga anda pulih..

Secara ringkas mengenai perkara utama:

1. Kista ovari adalah penyakit biasa yang paling kerap berlaku pada wanita usia reproduktif..

2. Gejala utama penyakit ini adalah sakit perut bawah, ketidakteraturan haid.

3. Kista tersebut dirawat dengan ubat-ubatan dan secara pembedahan. Beberapa jenis formasi boleh larut sendiri dalam 1-3 kitaran haid.

4. Akibat penyakit boleh berbeza, bergantung pada sifat tumor, adanya komplikasi dan kaedah rawatannya. Selepas rawatan konservatif atau laparoskopi (pembedahan trauma rendah dan pemeliharaan organ), hampir tidak ada. Pemulihan sepenuhnya selepas pembedahan memakan masa kira-kira dua minggu, tetapi wanita itu aktif sejak hari pertama.

Sekiranya anda mempunyai soalan yang tidak dapat dijumpai, tanyakan kepada kami, dan kami akan berusaha menjawabnya.

Tanda-tanda sista ovari pecah

Berapa saiz kista pecah??

Adalah mustahil untuk menamakan ukuran kista dengan tepat, di mana terdapat pelanggaran integriti kapsulnya. Neoplasma besar dikatakan apabila tumor mencapai diameter 10-12 cm. Kista seperti itu bukan sahaja mengganggu fungsi ovari, tetapi juga memberi tekanan pada organ yang terletak berdekatan. Risiko pecah tumor seperti itu agak tinggi dan paling kerap berlaku dengan trauma perut, hubungan seksual yang kasar.

Kista folikel berdiameter kecil boleh pecah - hingga 3 cm. Semakin kecil isipadu neoplasma, semakin lemah tanda-tanda apoplexy. Pecahnya kista kecil dapat dikeluarkan dengan terapi ubat. Sekiranya membran neoplasma besar rosak tanpa rawatan pembedahan, tidak mungkin menormalkan keadaan pesakit.

Gejala pada wanita

Kursus asimtomatik apoplexy secara praktikal tidak berlaku dalam perubatan, tetapi keadaan ini tidak dapat dikesampingkan. Selalunya pada wanita, ketika membran tumor ovari pecah, terdapat peningkatan gejala secara beransur-ansur.

  • Sensasi menyakitkan. Pecah kapsul disertai dengan kerengsaan ujung saraf. Biasanya, seorang wanita tiba-tiba merasakan sakit yang tajam dan terlokalisasi secara beransur-ansur menyebar ke perutnya..
  • Berdarah. Semakin besar isipadu sista folikular, semakin kuat pendarahan dalaman. Ia berlaku kerana kerosakan pada saluran dalaman dan mungkin disertai dengan pencurahan darah dari saluran kemaluan..
  • Peningkatan suhu badan. Proses keradangan akut yang berkembang di rongga perut menyebabkan mabuk badan dan hipertermia.
  • Pening dan kelemahan. Ini adalah akibat pelanggaran integriti saluran darah. Pengsan boleh berlaku dengan kehilangan darah yang banyak..
  • Sianosis kulit dan lemahnya nadi. Tanda-tanda ini juga berlaku kerana kehilangan darah. Sekiranya anda memperhatikan pusar wanita, anda dapat melihat cincin kebiruan di sekitarnya..
  • Gangguan dyspeptik. Kerana peningkatan pengecutan tisu otot, seorang wanita mungkin mengalami cirit-birit atau buang air kecil yang tidak disengajakan. Mual dan dorongan untuk muntah adalah gejala mabuk.

Untuk menjelaskan diagnosis, pakar sakit puan melakukan ujian tusukan. Sekiranya terdapat pengumpulan darah di fornix posterior faraj, dan ultrasound menunjukkan cecair bebas di ruang posterior, ini menjadi tanda jelas apoplexy.

Rawatan

Teknik terapi dipilih sesuai dengan jenis dan isipadu sista. Hanya sista berfungsi kecil yang boleh menerima rawatan ubat. Untuk menormalkan keadaan, pesakit diberi terapi anti-radang, yang dapat diserap. Seorang wanita memerlukan rehat tempat tidur dan rehat mutlak. Selsema disapu ke tempat tumor.

Kista yang tidak berfungsi dengan saiz apa pun memerlukan pembedahan. Semasa operasi, kawasan patologi dilindungi dalam tisu yang sihat. Selama tempoh pemulihan, terapi dijalankan dengan bantuan ubat antibakteria, hormon, analgesik dan penyerap.

Kista ovari yang pecah adalah keadaan berbahaya yang, jika tidak ada pertolongan tepat pada masanya, boleh menyebabkan komplikasi. Sekiranya simptom diabaikan untuk waktu yang lama, patologi boleh membawa maut..

Bolehkah sista ovari pecah

Sekiranya terdapat tumor jinak pada ovari, seorang wanita perlu memantau setiap perubahan dalam kesejahteraannya. Patologi menimbulkan ketidakteraturan haid dan komplikasi lain.

Dalam beberapa kes, berlaku pecahnya sista ovari secara spontan, di mana kandungan kapsul bernanah memasuki rongga perut. Sekiranya berlaku komplikasi, kesakitan akut muncul dan diperlukan rawatan segera ke hospital. Jika tidak, hasil maut tidak dikecualikan..

Punca

Apabila kista pecah, ia boleh menjadi proses penyerapan semula jadi (jika ukuran meterai kecil). Dalam kes ini, sisa-sisa akan keluar semasa haid. Sekiranya diameter neoplasma meningkat, ia mengancam dengan komplikasi serius.

Dalam rongga penebalan dari masa ke masa, nanah terkumpul, yang menekan pada dinding kapsul. Faktor berikut boleh mencetuskan autopsi:

Seks juga sering menimbulkan pecah tumor..

  • aktiviti fizikal yang berat. Kami bercakap mengenai latihan intensif, terutama yang melibatkan kesan pada rongga perut. Anda tidak boleh mengangkat objek berat, anda harus mengecualikan sukan yang aktif;
  • seks ganas juga sering menimbulkan pecahnya sista. Dengan ukuran pendidikan yang besar, perlu untuk mengawal beban, kerana pergerakan yang ceroboh menyebabkan pembukaan cangkang;
  • kecederaan mekanikal. Ini termasuk pukulan ke rongga perut, jatuh, dan lain-lain;
  • gangguan hormon, proses keradangan pada ovari, bentuk tumor yang dipintal juga dianggap sebagai faktor risiko.

Bagaimana untuk memahami bahawa kista telah pecah pada ovari?

Apabila kista pecah, mustahil untuk tidak diperhatikan. Proses ini disertai dengan kesakitan yang teruk pada minit pertama selepas pecahnya. Ia sukar ditoleransi.

Kista pecah disertai oleh sindrom kesakitan yang teruk.

Gejala kista ovari pecah termasuk:

Pendarahan berat.

  • peningkatan suhu badan, penampilan menggigil;
  • kehilangan darah yang teruk, kerana pendarahan menjadi banyak (penampilan gumpalan dan kandungan purulen tidak termasuk dalam pembuangan);
  • terdapat loya, kadang-kadang muntah dan cirit-birit;
  • terdapat kembung di rongga perut, perasaan ketegangan di perut;
  • apoplexy sista ovari disertai oleh takikardia, lonjakan tekanan;
  • kesihatan umum bertambah buruk, kelemahan muncul, kehilangan kesedaran adalah mungkin.

Sekiranya sista ovari pecah, wanita akan merasakannya dalam dua minit pertama. Pertama, rasa sakit yang tajam akan muncul, yang akan segera ditambah dengan gejala lain yang tidak menyenangkan..

Pada tanda pertama, adalah mustahak untuk membawa mangsa ke hospital.

Pertolongan cemas

Akibat dari pembukaan neoplasma pada ovari sangat sukar, jadi anda tidak boleh ragu-ragu sebentar. Sekiranya terdapat pengosongan kapsul secara spontan, pertama sekali, anda harus menghubungi ambulans atau menguruskan pesakit secara bebas di institusi perubatan.

Sehingga doktor tiba, mangsa tidak boleh bergerak. Dia mesti diletakkan dengan teliti di punggungnya dan memastikan rehat sepenuhnya. Sebarang pergerakan yang menyebabkan tekanan pada rongga perut tidak termasuk. Jangan minum ubat penahan sakit sendiri, kerana ini boleh menyukarkan penjelasan diagnosisnya.

Wanita itu perlu dibaringkan, kompres sejuk harus digunakan di tempat yang sakit.

Ia dibenarkan menggunakan kompres sejuk, yang digunakan pada tempat di mana rasa sakit dilokalisasi. Sekiranya anda menggunakan pad pemanasan dengan air suam, anda berisiko meningkatkan pendarahan. Komplikasi dalam kes ini akan menjadi lebih serius..

Rawatan untuk sista ovari yang pecah

Sekiranya kista pada ovari pecah secara spontan, bagaimana merawatnya ditentukan di institusi perubatan setelah pesakit dimasukkan ke hospital. Kaedah terapi bergantung pada jenis tumor jinak, lokasinya, ukuran, dll..

Campur tangan pembedahan tidak selalu digunakan. Sekiranya, jika terdapat kecurigaan tumor yang pecah di rongga perut, tidak ada cairan, nanah, maka doktor menetapkan wanita itu untuk berehat dengan aktiviti fizikal yang minimum. Di samping itu, ubat penghilang rasa sakit digunakan, ubat-ubatan diresepkan untuk menghentikan pendarahan. Terapi sejuk biasa (kompres sejuk) ditunjukkan.

Selama beberapa hari, mangsa berada di hospital di bawah pengawasan doktor. Sekiranya keadaan bertambah buruk atau terapi konservatif pada mulanya mustahil, operasi ditetapkan.

Dalam kebanyakan kes, semasa pembedahan, kapsul dikeluarkan bersama dengan kandungan sista. Untuk ini, kaedah yang berbeza dapat digunakan, termasuk laparoskopi. Ini adalah kaedah yang hampir tidak menyakitkan dan tanpa darah untuk membuat sayatan di mana neoplasma dikeluarkan menggunakan peralatan perubatan..

Laparoskopi adalah cara yang tidak menyakitkan dan tanpa darah untuk membuat sayatan.

Dalam beberapa kes dan yang paling teruk, pembuangan ovari yang terjejas ditunjukkan. Ini berlaku apabila pelengkap telah dijangkiti dan fungsinya tidak dapat dipulihkan..

Kesan kitaran haid dan kehamilan

Pecahnya ovari yang menebal tidak bergantung pada sama ada wanita itu mengalami haid. Sekiranya terdapat kecederaan mekanikal pada rongga perut atau terdapat faktor risiko lain, kapsul boleh terbuka. Semasa haid, tubuh bertindak balas dengan lebih cepat terhadap jangkitan, jadi kemungkinan tumor akan pecah lebih tinggi.

Sekiranya anda mengetahui tentang adanya neoplasma ovari, anda harus berhati-hati semasa melakukan hubungan intim. Seks yang aktif dan kasar sering menimbulkan kerengsaan dan pecah tisu.

Semasa mengandung, badan juga sukar menahan faktor persekitaran negatif kerana imuniti yang lemah. Oleh itu, seorang wanita dalam kedudukan perlu lebih berhati-hati jika mempunyai sista. Sekiranya pecah semasa membawa bayi, ada risiko penamatan kehamilan atau bahaya pada perkembangan janin. Dalam beberapa kes, pemindahan darah digunakan untuk menjaga bayi.

Komplikasi

Akibat dari kista ovari yang pecah boleh menjadi buruk. Proses ini disertai dengan kemasukan kandungan purulen ke dalam rongga perut, oleh itu, jika tidak ada pertolongan, peritonitis bermula. Proses ini memberi kesan negatif pada semua organ dalaman dan, dalam kes lanjut, menyebabkan kematian pesakit..

Sebagai tambahan kepada peritonitis, komplikasi berikut berkembang:

Keracunan darah.

  • sepsis - keracunan darah;
  • kejutan hemoragik atau anemia kerana pendarahan berat;
  • proses pembentukan lekatan bermula. Selalunya, ia terbentuk jika darah kekal di rongga perut selepas pembedahan;
  • risiko mengalami kehamilan ektopik meningkat;
  • fungsi pembiakan bertambah buruk. Menjadi lebih sukar untuk mengandung anak;
  • pelanggaran aktiviti organ dalaman (biasanya muncul jika peritonitis telah berkembang).

Akibat yang paling teruk berkaitan dengan penyingkiran ovari sepenuhnya, di mana penebalan telah terbentuk. Dalam kes ini, wanita tersebut berisiko mengalami kemandulan. Di samping itu, setelah pecahnya membran, risiko tumor ganas meningkat dengan ketara..

Sekiranya neoplasma ovari pecah, wanita itu akan memahaminya dalam beberapa minit. Simptom pertama dan paling mencolok adalah sakit akut, yang tidak berkurang, tetapi hanya bertambah. Di masa depan, suhu meningkat, pendarahan bermula. Akibat teruk dari pembukaan kapsul secara spontan adalah kehilangan darah yang berlebihan dan penembusan nanah ke dalam rongga perut. Sekiranya, pada gejala pecah pertama, mangsa tidak dimasukkan ke hospital, risiko pembuangan ovari sepenuhnya, serta kematian, meningkat.

Pecah sista ovari: tanda pertama, komplikasi, kaedah rawatan

Kista adalah rongga yang berisi cecair. Elemen ini jinak dan tidak dianggap berbahaya. Kista berfungsi hilang dengan sendirinya, tanpa ubat. Tetapi di bawah pengaruh faktor luaran dan dalaman, elemen tumbuh dengan cepat, yang menyebabkan pecahnya rongga. Seorang wanita ditunjukkan untuk menjalani pembedahan kecemasan, kerana kekurangan bantuan perubatan menyebabkan komplikasi serius yang menyebabkan kematian pesakit.

  • 1 Umum
  • 2 Sebab
    • 2.1 Kista ovari pada bayi baru lahir
  • 3 Tanda klinikal
    • 3.1 Tanda-tanda pertama pecahnya sista
  • 4 Komplikasi
  • 5 Terapi

Kista ovari adalah rongga yang terdiri dari sel kelenjar dan mengandungi cairan serous di dalamnya. Unsur sifat jinak, terbentuk di permukaan atau di dalam ovari.

Neoplasma sista tidak memerlukan perhatian perubatan segera, ia melalui beberapa kitaran. Salah satu jenis sista folikular adalah unsur korpus luteum, yang tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan, tetapi larut setelah beberapa bulan jika tidak ada pembuahan yang bermanfaat.

Sekiranya pendidikan tidak mengganggu pesakit, jangan menolak untuk diperiksa oleh doktor. Doktor akan menilai dinamika pertumbuhan neoplasma dan, jika perlu, memulakan rawatan ubat..

Untuk menentukan sama ada kista boleh pecah atau tidak, doktor dapat dengan mengkaji dinamika pertumbuhan unsur tersebut. Sekiranya wanita itu tidak dibantu, dan rongga tumbuh dengan cepat, maka keadaannya menyebabkan pecahnya ovari. Ini berlaku kerana kecederaan mekanikal..

Faktor predisposisi yang membawa kepada pertumbuhan kista yang cepat:

  • ketidakseimbangan hormon;
  • haid tidak teratur;
  • berat badan berlebihan;
  • diabetes;
  • patologi sistem genitouriner;
  • pengguguran;
  • penyumbatan tiub fallopio;
  • mengikis.

Hanya pecah sista berdinding nipis. Seorang wanita sendiri dapat memprovokasi pecahnya elemen: mengangkat berat atau melakukan latihan fizikal yang terlalu aktif.

Penyebab pecahnya pembentukan sista:

  • pukulan, kecederaan;
  • aktiviti dalam hubungan seks;
  • campur tangan pembedahan;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • kilasan kaki sista;
  • gangguan pendarahan.

Dalam tempoh perkembangan intrauterin pada kanak-kanak perempuan, perkembangan telur diletakkan. Di bawah pengaruh faktor luaran, dalaman (jangkitan ibu semasa mengandung, tabiat buruk, ekologi yang buruk dan lain-lain), kista muncul di ovari. Tetapi meterai itu tidak pecah, tetapi berlalu hingga lahir atau pada bulan-bulan pertama kehidupan.

Manifestasi klinikal sista yang pecah pada pelengkap pada wanita diucapkan. Gejala pertama dan utama adalah sakit akut yang tidak dapat dihentikan dengan ubat penahan sakit. Ia menjadi lebih teruk semasa bersenam. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, wanita itu cuba mengambil postur ciri: kaki dibengkokkan di lutut, ditarik ke perut. Semasa palpasi, rasa sakit pada penyetempatan jurang meningkat.

Pecahnya berlaku dalam beberapa peringkat:

  1. 1. Mengurangkan tekanan, pening, kelemahan umum, najis longgar.
  2. 2. Terdapat kembung tanpa penyetempatan yang jelas.
  3. 3. Terdapat rasa sakit yang memancar ke paha dan dubur.
  4. 4. Gejala kerengsaan peritoneal muncul.
  5. 5. Semasa palpasi, doktor mendiagnosis bunyi perkusi yang kusam.

Semua simptom menunjukkan perlunya rawatan perubatan segera..

Tanda-tanda khas pecah sista:

Jurang selalu berlaku dengan ciri-ciri keracunan:

  1. 1. Suhu meningkat, termometer menunjukkan 40 darjah ke atas, tidak terkeliru dengan ubat. Kejang mungkin berlaku.
  2. 2. Pesakit mengalami kelemahan, keadaan umum bertambah buruk, mual dan muntah muncul.
  3. 3. Wanita itu terseksa oleh kehausan kerana mengeringkan mukosa mulut

Tekanan darah menurun, tanda ciri muncul:

  • takikardia atau peningkatan kadar jantung;
  • penurunan kadar jantung;
  • pucat kulit atau sianosis;
  • pening, disorientasi di ruang.

Dalam kes yang teruk, tekanannya berkurang, pesakit mengalami halusinasi, kehilangan kesedaran

Selepas kista pecah dengan kandungan purulen atau serous, cecair memasuki rongga perut, yang menyebabkan kembung. Perut pesakit padat dan sakit. Sukar untuk mendiagnosis gejala seperti itu pada pesakit gemuk, tetapi doktor menentukan ketegangan peritoneum semasa palpasi.

Tanda-tanda lain saluran gastrointestinal yang ringan adalah:

  • sakit di rantau epigastrik;
  • penapaian gas;
  • najis longgar;
  • simptom buang air besar.

Pencernaan dianggap bersamaan dengan manifestasi lain

Gejala pertama muncul beberapa jam sebelum kista pecah. Harbingers:

  • sakit di kawasan pelvis, diperburuk oleh aktiviti;
  • kembung peritoneum;
  • kelemahan umum;
  • demam;
  • loya.

Pecahnya sista ovari

Sensasi menyakitkan semakin meningkat, semakin meningkat apabila keradangan berkembang. Sekiranya seorang wanita pergi ke doktor pada tahap ini, maka komplikasi serius dapat dielakkan..

Selepas pembuahan yang membuahkan hasil pada anak, seorang wanita mungkin mengalami kista korpus luteum, yang tersebar tanpa campur tangan doktor. Neoplasma jenis ini tidak memerlukan rawatan apa pun, kehamilan berjalan dengan normal dan tanpa penyimpangan. Semasa kehamilan, formasi tumbuh menjadi sangat besar dalam kes yang jarang berlaku. Sekiranya rongga neoplasma sista telah pecah, seorang wanita hamil perlu segera berjumpa doktor untuk mengelakkan keguguran..

Sekiranya kista ovari wanita pecah, dia tidak pergi ke doktor, maka neoplasma merosot menjadi bentuk malignan. Sekiranya pecahnya mempunyai kesan negatif pada sistem genitouriner, doktor memutuskan untuk membuang neoplasma dengan bahagian alat kelamin..

Kista yang pecah membawa kepada akibat yang serius:

  • pendarahan intraperitoneal;
  • kejutan hemoragik;
  • keradangan purulen peritoneum;
  • sakit akut di perut;
  • fibrosis dan kalsifikasi intraperitoneal;
  • kematian.

Rawatan untuk kista pecah pada wanita hanya boleh dilakukan pembedahan. Selepas diagnosis, doktor membuang pembentukan patologi dan tisu berdekatan menggunakan alat khas. Sekiranya perlu, pemotongan sebahagian atau lengkap alat kelamin wanita dilakukan.

Dua kaedah digunakan sebagai operasi:

SimptomPenerangan
PeruntukanMengeluarkan lendir, yang mengandungi darah. Pesakit harus memperhatikan bukan sahaja konsistensi lendir, tetapi juga bau. Apabila pembentukan kista pecah, tidak ada bau yang tidak menyenangkan, pesakit tidak terganggu oleh gatal-gatal, pembakaran dan tanda-tanda lain. Sekiranya keradangan purulen berkembang, maka wanita mempunyai lendir coklat-kuning
Mabuk
Menurunkan tekanan darah
Tanda-tanda gangguan pada sistem pencernaan
OperasiPeneranganKomplikasiGambar itu
LaparoskopiJisim dikeluarkan menggunakan alat laparoskop atau endoskopi, yang merupakan tiub nipis dengan alat optik di hujungnya. Melalui sayatan 1.5-2 cm, rongga dikeluarkanKomplikasi hanya boleh dikaitkan dengan ubat anestetik. Sekiranya sista tidak dikeluarkan sepenuhnya, maka keradangan boleh terbentuk semula.
LaparotomiCampur tangan pembedahan dilakukan menggunakan pisau bedah. Unsur tersebut dikeluarkan melalui sayatan yang dibuat di perut. Selepas campur tangan, wanita itu dijahitKomplikasi (jangkitan luka, kista berulang) berkembang pada 20-25% kes. Ini disebabkan oleh keadaan kesihatan wanita yang menghidap penyakit kronik.

Tidak mungkin mengatasi rongga yang pecah di rumah. Sebelum kedatangan doktor, seorang wanita harus berada dalam kedudukan yang rawan. Doktor melarang mengambil ubat penghilang rasa sakit sebelum pemeriksaan. Ini adalah langkah wajib, hanya dengan cara ini doktor akan dapat membezakan patologi dari penyakit lain dari sistem genitouriner. Mengambil analgesik mengurangkan gejala, jadi membuat diagnosis sukar.

Bagaimana untuk memahami bahawa kista ovari telah pecah - tanda yang jelas

Kista adalah neoplasma jinak pada ovari. Ini adalah sejenis kantung, terdiri dari sel kelenjar, di dalamnya cairan serous.

Semasa keradangan, ia dipenuhi dengan nanah dan boleh pecah. Proses ini menyebabkan kemerosotan keadaan badan yang tajam, yang boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Gejala kista ovari pecah banyak, misalnya, sakit teruk di bahagian bawah perut, pendarahan. Mereka cukup jelas dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Bolehkah sista ovari pecah

Selalunya, kanak-kanak perempuan mengembangkan neoplasma pada ovari, yang dapat dihilangkan dengan bantuan ubat-ubatan. Tetapi sista boleh pecah.

Terdapat jenis neoplasma pada ovari yang dapat muncul dan hilang dengan sendirinya dalam beberapa bulan, misalnya, folikel.

Tetapi kadang-kadang ia juga pecah kerana perubahan fisiologi. Neoplasma korpus luteum juga boleh pecah..

Pecahnya berlaku disebabkan oleh pengumpulan dalam rongga pembentukan cecair serous jinak, yang kadang-kadang berubah menjadi keadaan nanah, ia menekan pada dinding, dan setelah mereka tidak berdiri.

Ini berlaku paling kerap dari faktor luaran, contohnya, kerana aktiviti fizikal secara tiba-tiba. Sekiranya sista ovari pecah, rawatan perubatan segera diperlukan.

Apabila seorang gadis tahu bahawa dia mempunyai sista, dia harus dirawat, dan juga tidak termasuk sukan aktif, kehidupan seks dan aktiviti fizikal yang berat.

Sekiranya sista sudah pecah, maka anda perlu mematuhi kaedah pencegahan yang sama, dan kembali ke irama kehidupan yang biasa selepas operasi secara beransur-ansur, tanpa melatih badan.

Bagaimana untuk memahami bahawa kista telah pecah pada ovari

Terdapat beberapa sebab mengapa jisim sista boleh pecah, misalnya, kenaikan berat badan secara tiba-tiba.

Dan agar tidak memperburuk perjalanan patologi dengan ubat sendiri atau penghapusan tanda-tanda yang membawa ketidakselesaan, dan tidak meningkatkan risiko komplikasi, anda perlu mengenali simptom tepat pada waktunya dan meminta bantuan.

Bukan hanya pesakit tetapi juga doktor tidak akan selalu dapat memahami bahawa apoplexy telah berlaku. Faktanya adalah bahawa gejala pecah sangat mirip dengan pecahnya lampiran..

Tetapi masih ada sebilangan tanda yang dapat mengenali cyst-apoplexy yang pecah:

  • Kesakitan teruk yang tajam di bahagian kanan atau kiri perut bawah, bergantung pada lokasi patologi.
  • Kenaikan suhu badan hingga 39 darjah, hampir mustahil untuk menurunkannya.
  • Denyutan jantung menjadi lebih kerap - takikardia.
  • Kelemahan, kelesuan.
  • Kerana perubahan motilitas usus, pesakit mungkin mengalami cirit-birit atau sembelit yang berterusan.
  • Dinding perut anterior dalam keadaan tegang.
  • Tekanan darah rendah, disertai dengan pening, disorientasi, dan loya.
  • Pendarahan faraj.
  • Sekiranya mabuk badan teruk - muntah, mungkin kehilangan kesedaran.

Sekiranya seorang gadis menemui gejala sista ovari yang pecah, dia memerlukan rawatan perubatan segera dan rawatan lanjut..

Apabila neoplasma pecah, campur tangan pembedahan digunakan, diikuti dengan penggunaan ubat-ubatan.

Sekiranya sista ovari jenis folikular pecah, maka operasi pembedahan tidak digunakan. Sukar untuk menentukan waktu pecahnya kerana kerahsiaan gejala - pendarahan dari vagina dan sakit tajam tidak ada, oleh itu, tanda-tanda keracunan lebih sering diperhatikan.

Pecah tumor berbahaya bagi tubuh - kandungannya menembusi ke rongga perut dan dengan itu meningkatkan risiko jangkitan dalaman, seperti peritonitis.