Tanda dan gejala kematian yang akan datang - apa yang perlu dicari?

Karsinoma

Apabila jantung berhenti bekerja dan pernafasan berhenti, kematian berlaku. Oksigen berhenti mengalir ke sel-sel otak, akibatnya mereka mati. Sebagai konsep biologi, kematian dianggap dari sudut penghentian aktiviti vital tubuh yang tidak dapat dipulihkan.

Kematian boleh berlaku ganas (berlaku akibat tindakan, kecederaan atau kemalangan yang disengajakan dan tidak disengajakan), semula jadi (berlaku kerana kehausan semula jadi badan) atau dari penyakit (jika hidup tidak sesuai dengan perubahan tertentu dalam tubuh yang disebabkan oleh proses patologi).

Tanda-tanda pertama yang akan segera menghampiri kematian

Terdapat banyak tanda biasa yang menunjukkan akhir hidup seseorang:

  • Sakit. Ini adalah tanda kematian yang agak teruk, tetapi dapat dilihat pada barah dan penyakit maut yang lain..
  • Gangguan pernafasan. Ini adalah gejala yang lebih biasa yang berlaku pada hampir semua orang yang mati..
  • Keresahan. Orang yang sering mati ingin pergi ke suatu tempat, mempunyai masa untuk melakukan sesuatu, mengatakan sesuatu kepada seseorang dan bimbang ada sedikit masa yang tersisa untuk ini..
  • Selera makan berkurang. Tubuh yang mati tidak lagi memerlukan kalori dan makanan, jadi selera makan hilang sepenuhnya. Pada masa akan datang, refleks menelan hilang.
  • Pening dan muntah. Dalam kebanyakan kes, mereka diperhatikan semasa rawatan penyakit jangka panjang dengan ubat-ubatan.
  • Pelanggaran pergerakan usus.
  • Rave. Fenomena ini disebabkan oleh rasa sakit, penurunan jumlah oksigen di otak, mengambil ubat-ubatan, dan banyak lagi..
  • Hembusan nafas basah, yang disebabkan orang mati menjadi terlalu lemah untuk membersihkan saluran udara dari rembesan terkumpul.
  • Penumpuan ke dalam. Selalunya, di akhir hayat, seseorang tidak merasakan keinginan untuk berkomunikasi dengan orang, walaupun dengan orang yang paling disayangi dan dekat.

Walau bagaimanapun, ini hanyalah tanda-tanda umum akhir hayat yang semakin hampir, yang mungkin berbeza bergantung kepada penyebab kematian yang akan datang..

Seorang lelaki tua

Dengan jarak kematian semula jadi, seseorang mempunyai gejala berikut:

  • mengantuk berterusan, kepupusan tenaga secara beransur-ansur, keadaan ceria cenderung menjadi sifar;
  • pernafasan semakin lemah;
  • sebagai hasil perubahan dalam persepsi pendengaran dan visual terhadap realiti, halusinasi adalah mungkin;
  • kerja organ perkumuhan terganggu - najis dengan kelewatan, air kencing berubah menjadi coklat;
  • suhu melonjak - dari sangat tinggi hingga sangat rendah;
  • sikap tidak peduli dan tidak peduli;
  • kenangan dari masa lalu yang jauh muncul, walaupun pada hakikatnya seseorang mungkin tidak mengingati apa-apa mengenai peristiwa sejam yang lalu.

Pada pesakit yang terbaring di tempat tidur

Setiap tanda berikut boleh dicetuskan oleh penyakit jangka panjang, dan oleh itu dapat dibalikkan. Kadang kala saudara mara bertanya kepada diri sendiri: berapa lama pesakit yang terbaring di tempat tidur akan hidup jika dia tidak makan atau minum?

Seorang pesakit yang berbohong sebelum mati benar-benar dapat tidur nyenyak, bukan kerana dia sangat letih, tetapi kerana sukar baginya untuk bangun, dan makan sangat sedikit, kerana dia hampir tidak mempunyai selera dan kekuatan. Tetapi untuk mengatakan berapa lama dia akan hidup berdasarkan tanda-tanda ini sukar.

Keadaan ini hampir koma. Kelemahan dan mengantuk yang berlebihan menyebabkan hakikat bahawa kebolehan fisiologi seseorang secara semula jadi perlahan, dan orang yang mati memerlukan pertolongan untuk memalingkan tubuhnya atau pergi ke tandas.

Pernafasan yang kerap dapat diganti dengan ketiadaannya, kemudian pernafasan yang lembap dan tidak stabil muncul, seseorang tidak lagi dapat batuk.

Orang yang hampir mati hampir tidak memerlukan makanan, bagaimanapun, masih perlu memberi makan orang dalam bahagian kecil selama dia boleh menelan. Apabila fungsi ini hilang, perlu beralih ke daya titisan.

Selalunya, pesakit yang berbaring mempunyai kesakitan yang berkaitan dengan penyakit yang menyebabkan orang itu tidur.

Perubahan mood mungkin terjadi kerana kesadaran yang kabur; dalam beberapa kes, nampaknya orang yang mati bahawa semua yang dikatakannya disalahpahami oleh saudara-mara, dan sebagai akibatnya, pencerobohan mungkin timbul. Namun, dalam kebanyakan kes, seseorang berhenti berkomunikasi dengan saudara-mara dan terjun ke dalam dirinya.

Seorang pesakit barah

Kematian mendekati barah dapat dikesan dengan tanda-tanda berikut:

  • Selera makan berkurang. Pesakit mungkin sangat menginginkan ikan pada waktu pagi, dan secara pasti menolaknya semasa makan tengah hari. Di samping itu, pesakit mula secara beransur-ansur menemukan dirinya dari hidangan daging. Penyakit yang serius melemahkan badan sehingga menjadi sukar untuk mencerna daging..
  • Keletihan, apatis, gangguan saraf. Semua ini disebabkan oleh keletihan. Seseorang menyerah dan menyerah, kerana tidak ada lagi kekuatan yang tersisa untuk melawan penyakit ini.
  • Kesukaran bernafas - nafas cetek masuk dan keluar, berdehit.
  • Turun naik berat badan.
  • Pengasingan diri. Semakin hampir penghujungnya, semakin banyak pesakit berusaha untuk bersendirian dan tidur..
  • Masalah kencing - kegelapan pada air kencing.
  • Aktiviti vaskular yang lemah - penampilan edema, bintik biru.
  • Pembekuan. Untuk memanjangkan umur seseorang, darah mengalir ke jantung, akibatnya anggota badan menjadi sejuk.

Selepas strok

Gejala kematian selepas strok biasanya muncul selepas 15 minit:

  • seseorang tidak bertindak balas terhadap ammonia dan tidak pulih dari pukulan ke pipi;
  • tidak ada reaksi murid terhadap cahaya;
  • murid menjadi bujur;
  • tidak bernafas dan tidak ada nadi;
  • pengaburan kornea mata diperhatikan.

Sekiranya kematian selepas strok berlaku pada hari pertama, tanda-tandanya adalah seperti berikut:

  • kekeringan kulit dan membran mukus;
  • ketegangan dan pewarnaan;
  • penurunan suhu yang tajam.

Penting! Kematian akibat strok dapat dicegah dengan memberi pesakit rawatan perubatan yang berkelayakan dalam waktu sesingkat mungkin.

Tonton video yang menerangkan tanda-tanda kematian:

Simptom kematian orang biasa yang biasa berlaku

Tanda-tanda kematian yang biasa hanya dapat dilihat pada orang tua atau pesakit yang terbaring di tempat tidur. Kematian mendadak tidak disertai dengan tanda-tanda, kerana itu tidak mungkin.

Perubahan rutin harian

Seperti yang telah disebutkan, orang yang mati sering tidur. Bangun, dia berada dalam keadaan kuat untuk waktu yang singkat, setelah itu dia tertidur kembali.

Fenomena ini dapat dikaitkan bukan hanya dengan keletihan pesakit secara umum, tetapi juga dengan kenyataan bahawa dia tidak mahu orang yang disayanginya melihat penderitaannya. Selang waktu yang singkat antara tidur menjadi kurang kerap, dan kematian mungkin berlaku dalam mimpi.

Bengkak dan perubahan pada kulit

Kegagalan ginjal atau jantung progresif memprovokasi penampilan edema - iaitu, pengumpulan cecair di dalam tubuh manusia. Selalunya, ia terkumpul pada jarak yang cukup jauh dari jantung - di kaki, tangan. Sebagai peraturan, gejala seperti itu tidak lagi memerlukan tindakan khusus, kerana itu bukan penyebab kematian, tetapi hanya sebahagian dari proses ini..

Kulit menjadi kering dan pucat. Kadang-kadang bintik-bintik vena biru dapat muncul di atasnya, misalnya pada kaki, ini disebabkan oleh penurunan fungsi kapal. Lihat bagaimana bintik-bintik vena kelihatan dalam foto di bawah:

Masalah deria

Sekiranya kita membicarakan kematian semula jadi sejak usia tua, maka orang di usia tua sering menghadapi masalah pendengaran dan penglihatan. Tanda-tanda hasil yang mematikan ditunjukkan bukan hanya pada kemerosotan organ-organ deria, tetapi juga perubahan penampilan seseorang. "Mata kucing" adalah nama perubahan visual pada mata orang yang mati, yang dikaitkan dengan penurunan tekanan mata yang tajam.

Selera makan menurun atau hilang sepenuhnya. Oleh kerana orang yang mati menghabiskan sebahagian besar waktu dalam tidur, keperluan untuk makanan berkurang. Semakin dekat akhir hayat, semakin besar kemungkinan hilangnya refleks menelan, dan kemudian orang itu menerima makanan melalui tiub atau penitis. Berapa lama keadaan sedemikian dapat bertahan pada orang tua agak sukar untuk dinyatakan.

Pelanggaran termoregulasi. Tubuh menghabiskan seluruh baki tenaga untuk mengekalkan kerja organ-organ penting, akibatnya, lingkaran peredaran darah menurun, yang menyebabkan paresis dan kelumpuhan.

Kelemahan umum

Gejala ini secara langsung berkaitan dengan kekurangan zat makanan dalam badan..

Sebelum mati, seseorang tidak boleh bangkit.

Perubahan dalam kesedaran dan ingatan

Suasana orang yang mati boleh berubah dari sentimen ke pencerobohan. Tetapi selalunya seseorang tenggelam dalam kemurungan - dia berhenti bertindak balas terhadap kejadian yang berlaku di sekelilingnya, dan kepada orang. Mungkin mengambil tindakan yang tidak wajar.

Preagonia

Sebelum mati, seseorang melalui tiga peringkat - pra-penderitaan, jeda terminal, penderitaan. Selepas itu berlaku kematian klinikal.

Predagonia disertai dengan gejala berikut:

  • gangguan dalam kerja sistem saraf;
  • kekeliruan dan kekeliruan kesedaran;
  • penurunan tekanan darah;
  • takikardia, yang digantikan oleh bradikardia;
  • pernafasan dalam dan kerap, bergantian dengan jarang dan cetek;
  • peningkatan kadar jantung;
  • pucat dan sianosis kulit;
  • sawan.

Rujukan. Keadaan pra-penderitaan boleh berlangsung dari beberapa minit hingga sehari..

Ini diikuti dengan jeda terminal, yang dicirikan oleh penurunan nadi, berhenti bernafas, dan pemberhentian sementara aktiviti jantung. Keadaan ini boleh berlangsung dari beberapa saat hingga 5 minit. Kemudian datang penderitaan.

Sakit

Sakit bermula dengan satu siri nafas atau satu nafas panjang. Kadar pernafasan meningkat, tidak berlaku pengudaraan.

Setelah mencapai puncaknya, pernafasan menurun dan berhenti. Pada masa ini, sistem saraf berhenti berfungsi, nadi hilang, tekanan cenderung menjadi sifar, orang itu kehilangan kesedaran. Kematian klinikal didiagnosis setelah serangan jantung lengkap.

Kematian klinikal adalah peralihan antara hidup dan mati. Keadaan ini berterusan sehingga kerosakan tidak dapat dipulihkan berlaku di otak. Semasa kematian klinikal, seseorang dapat kembali normal dengan bantuan langkah-langkah pemulihan. Keadaan ini biasanya berlangsung sekitar 6 minit. Pada minit ketujuh, sel-sel mula mati.

Para saintis terus memerhatikan pesakit yang mati dan mencari petunjuk tentang apa yang ada di luar kehidupan. Sejauh ini, mereka belum dapat menemui jawapan untuk soalan ini, namun demikian, berikut:

  • tidak semua orang yang mati mengalami perubahan fisiologi,
  • tiga hari sebelum kematian, seseorang kurang mendapat respons terhadap rangsangan verbal - dia tidak bertindak balas terhadap gerak isyarat dan senyuman saudara-mara dan rakan-rakan,
  • dalam dua hari, kelonggaran otot leher yang berlebihan diperhatikan - seseorang tidak dapat memegang kepalanya tanpa bantuan,
  • murid melambatkan, orang itu tidak dapat menutup kelopak mata dengan rapat atau menutup mata,
  • terdapat kerosakan yang jelas pada saluran gastrousus - pendarahan di bahagian atas usus adalah mungkin.

Tanda-tanda kematian, seperti kehidupan seseorang, adalah individu, dan apa pun yang berlaku, saudara-mara harus berusaha meringankan penderitaan orang yang mati. Anda mungkin memerlukan ubat (penghilang rasa sakit), atau mungkin penting bagi seseorang untuk berjumpa dengan saudara mereka. Kematian adalah akhir hidup semula jadi dan tidak dapat dielakkan.

Pesakit di tempat tidur: bagaimana mengenali tanda-tanda kematian yang akan datang?

Jadikannya lebih ketara dalam suapan pengguna atau dapatkan kedudukan PROMO sehingga beribu-ribu orang membaca artikel anda.

  • Promo standard
  • 3.000 tayangan promo 49 KP
  • 5,000 tayangan promo 65 KP
  • 30,000 promosi 299 KP
  • Sorotan 49 KP

Statistik mengenai kedudukan promo ditunjukkan dalam pembayaran.

Kongsi artikel anda dengan rakan anda melalui rangkaian sosial.

Maaf, tetapi anda tidak mempunyai rubel benua yang mencukupi untuk mempromosikan rakaman ini.

Dapatkan rubel Continental,
menjemput rakan anda ke Comte.

Jalan hidup seseorang berakhir dengan kematiannya. Anda perlu bersiap sedia untuk ini, terutamanya jika ada pesakit di dalam keluarga. Tanda sebelum kematian bagi setiap orang akan berbeza. Walau bagaimanapun, amalan pemerhatian menunjukkan bahawa masih mungkin untuk mengenal pasti sebilangan gejala umum yang menunjukkan kematian. Apakah tanda-tanda ini dan apa yang harus anda persiapkan?

Apa yang dirasakan oleh orang yang mati?

Berbaring pesakit sebelum kematian, sebagai peraturan, mengalami penderitaan mental. Dalam fikiran yang sihat ada pemahaman tentang apa yang harus dialami. Tubuh mengalami perubahan fizikal tertentu, ini tidak dapat dilupakan. Sebaliknya, latar belakang emosi juga berubah: keseimbangan mood, mental dan psikologi.

Sebilangan orang kehilangan minat dalam hidup, yang lain benar-benar menutup diri, yang lain boleh mengalami keadaan psikosis. Cepat atau lambat, keadaan bertambah buruk, orang itu merasa bahawa dia kehilangan martabatnya sendiri, lebih sering memikirkan kematian yang cepat dan mudah, meminta euthanasia. Perubahan ini sukar diperhatikan tanpa acuh tak acuh. Tetapi anda harus menyelesaikannya atau cuba meredakan keadaan dengan dadah..

Dengan pendekatan kematian, pesakit tidur lebih banyak, menunjukkan sikap tidak peduli terhadap dunia di sekelilingnya. Pada saat-saat terakhir, mungkin ada peningkatan tajam dalam keadaan ini, sehingga pesakit yang sedang berbaring untuk waktu yang lama tidak sabar untuk bangun dari tidur. Fasa ini digantikan oleh kelonggaran badan yang seterusnya dengan penurunan aktiviti semua sistem badan dan penurunan fungsi vitalnya yang tidak dapat dipulihkan..

Pesakit yang terbaring: sepuluh tanda bahawa kematian sudah dekat

Pada akhir kitaran hidup, orang tua atau pesakit di tempat tidur semakin merasa lemah dan letih kerana kekurangan tenaga. Akibatnya, dia semakin dalam keadaan tidur. Ini boleh menjadi mendalam atau mengantuk di mana suara didengar dan realiti di sekitarnya dirasakan.

Orang yang mati dapat melihat, mendengar, merasakan dan melihat perkara dan suara yang tidak wujud dalam kenyataan. Agar tidak mengganggu pesakit, ini tidak boleh dinafikan. Kehilangan orientasi dan kekeliruan juga mungkin berlaku. Pesakit menjadi semakin tenggelam dalam dirinya dan kehilangan minat terhadap kenyataan di sekelilingnya.

Air kencing, kerana kegagalan buah pinggang, menjadi gelap dengan warna hampir coklat dengan warna kemerahan. Akibatnya, edema muncul. Nafas pesakit semakin cepat, ia menjadi sekejap-sekejap dan tidak stabil. Di bawah kulit pucat, akibat gangguan peredaran darah, bintik-bintik vena "berjalan" gelap muncul, yang mengubah lokasinya.

Mereka biasanya muncul pertama di kaki. Pada saat-saat terakhir, anggota badan orang yang mati menjadi sejuk kerana darah, yang mengalir dari mereka, dialihkan ke bahagian tubuh yang lebih penting.

Kegagalan sistem sokongan hidup

Terdapat tanda-tanda primer yang muncul pada tahap awal dalam tubuh orang yang mati, dan sekunder, yang menunjukkan perkembangan proses yang tidak dapat dipulihkan.

Gejala mungkin keluar atau laten. Gangguan saluran gastrousus Bagaimana reaksi pesakit yang terbaring di tempat tidur? Gejala pra-kematian yang berkaitan dengan kehilangan selera makan dan perubahan sifat dan jumlah makanan yang dimakan, ditunjukkan oleh masalah dengan najis.

Selalunya, sembelit berkembang dengan latar belakang ini. Menjadi semakin sukar bagi pesakit tanpa julap atau enema untuk mengosongkan usus. Pesakit menghabiskan hari-hari terakhir dalam hidup mereka menolak makanan dan air sama sekali. Jangan terlalu risau tentang perkara ini. Adalah dipercayai bahawa dehidrasi dalam tubuh meningkatkan sintesis endorfin dan anestetik, yang, hingga tahap tertentu, meningkatkan kesejahteraan keseluruhan..

Gangguan fungsi

Bagaimana keadaan pesakit berubah dan bagaimana reaksi pesakit di atas katil? Tanda-tanda sebelum kematian yang berkaitan dengan kelemahan sfinkter, dalam beberapa jam terakhir kehidupan seseorang, ditunjukkan oleh inkontinensia tinja dan kencing. Dalam kes seperti itu, anda mesti bersedia untuk menyediakannya dengan keadaan kebersihan, dengan menggunakan pakaian dalam, lampin atau lampin penyerap. Walaupun dengan selera makan, ada situasi ketika pesakit kehilangan kemampuan untuk menelan makanan, dan segera air dan air liur. Ini boleh menyebabkan aspirasi. Dengan keletihan yang teruk, ketika bola mata sangat tenggelam, pesakit tidak dapat menutup kelopak mata sepenuhnya. Ini memberi kesan yang menyedihkan kepada orang lain. Sekiranya mata sentiasa terbuka, konjungtiva mesti dibasahi dengan salap khas atau garam..

Gangguan pernafasan dan termoregulasi

Apakah simptom perubahan ini sekiranya pesakit adalah pesakit di atas katil? Tanda-tanda sebelum kematian pada orang yang lemah dalam keadaan tidak sedarkan diri ditunjukkan oleh tachypnea terminal - dengan latar belakang pergerakan pernafasan yang kerap, suara kematian terdengar. Ini disebabkan oleh pergerakan rembesan mukosa di bronkus, trakea dan faring yang besar. Keadaan ini agak normal bagi orang yang sedang mati dan tidak menyebabkan dia menderita. Sekiranya mungkin meletakkan pesakit di sisinya, mengi akan kurang jelas.

Permulaan kematian bahagian otak yang bertanggungjawab untuk termoregulasi ditunjukkan oleh lonjakan suhu badan pesakit dalam julat kritikal. Dia mungkin merasakan kilatan panas dan kesejukan secara tiba-tiba. Anggota badan terasa sejuk, kulit yang berpeluh berubah warna.

Jalan menuju kematian

Sebilangan besar pesakit mati dengan tenang: secara beransur-ansur kehilangan kesedaran, dalam mimpi, jatuh ke dalam keadaan koma. Kadang-kadang dikatakan mengenai keadaan seperti itu bahawa pesakit meninggal dunia di "jalan biasa". Secara umum diterima bahawa dalam kes ini proses neurologi yang tidak dapat dipulihkan berlaku tanpa penyimpangan yang ketara..

Gambaran yang berbeza diperhatikan dengan kecelaruan agonal. Dalam kes ini, pergerakan pesakit hingga mati akan mengikuti "jalan sukar". Tanda-tanda sebelum kematian pesakit ranjang yang menempuh jalan ini: psikosis dengan kegembiraan yang berlebihan, kegelisahan, disorientasi dalam ruang dan masa dengan latar belakang kekeliruan. Sekiranya, pada masa yang sama, terdapat pembalikan kitaran terjaga dan tidur yang jelas, maka bagi keluarga dan saudara-mara pesakit keadaan seperti itu boleh menjadi sangat sukar..

Kecelaruan dengan kegelisahan disulitkan oleh perasaan cemas, takut, sering berubah menjadi keperluan untuk pergi ke suatu tempat, untuk berlari. Kadang-kadang ia adalah kebimbangan ucapan, yang ditunjukkan oleh aliran kata-kata yang tidak sedar. Seorang pesakit dalam keadaan ini hanya dapat melakukan tindakan sederhana, tidak memahami sepenuhnya apa yang dia lakukan, bagaimana dan untuk apa. Kemampuan untuk berfikir secara logik adalah mustahil baginya.

Fenomena ini dapat dibalikkan jika penyebab perubahan tersebut dikenal pasti tepat pada waktunya dan dihentikan dengan ubat..

Sensasi kesakitan

Sebelum mati, apakah gejala dan tanda-tanda pada pesakit di tempat tidur yang menunjukkan penderitaan fizikal? Biasanya, kesakitan yang tidak dapat dikawal jarang bertambah buruk pada jam-jam terakhir kehidupan seseorang yang mati. Walau bagaimanapun, ia masih boleh dilakukan.

Pesakit yang tidak sedarkan diri tidak akan dapat memberitahu mengenainya. Walaupun begitu, kesakitan diyakini sebagai penderitaan yang luar biasa walaupun dalam kes seperti itu. Ini biasanya ditunjukkan oleh dahi yang ketat dan kerutan yang mendalam muncul di atasnya..

Sekiranya, semasa memeriksa pesakit yang tidak sedarkan diri, terdapat cadangan untuk mengembangkan sindrom kesakitan, doktor biasanya menetapkan ubat opiat. Anda harus berhati-hati, kerana ia dapat berkumpul dan dari masa ke masa memperburuk keadaan yang sudah teruk kerana perkembangan berlebihan dan sawan yang berlebihan.

Memberi pertolongan

Seorang pesakit di tempat tidur mungkin mengalami penderitaan yang besar sebelum mati. Melegakan gejala kesakitan fisiologi dapat dicapai dengan terapi ubat. Penderitaan mental dan ketidakselesaan psikologi pesakit, sebagai peraturan, menjadi masalah bagi saudara-mara dan ahli keluarga terdekat orang yang mati.

Seorang doktor yang berpengalaman, pada tahap menilai keadaan umum pesakit, dapat mengenali gejala awal perubahan patologi yang tidak dapat dipulihkan dalam proses kognitif. Pertama sekali, ini adalah: ketiadaan perhatian, persepsi dan pemahaman tentang realiti, kecukupan berfikir ketika membuat keputusan. Anda juga dapat melihat pelanggaran fungsi kesedaran afektif: persepsi emosi dan deria, sikap terhadap kehidupan, hubungan individu dengan masyarakat.

Pemilihan kaedah untuk meringankan penderitaan, proses menilai kemungkinan dan hasil yang mungkin di hadapan pesakit dalam kes individu dapat berfungsi sebagai alat terapi. Pendekatan ini memberi pesakit kesempatan untuk benar-benar menyedari bahawa mereka bersimpati dengannya, tetapi mereka menganggapnya sebagai orang yang berkebolehan dengan hak untuk memilih dan memilih cara yang mungkin untuk menyelesaikan keadaan..

Dalam beberapa kes, satu atau dua hari sebelum kematian yang disangka, masuk akal untuk berhenti mengambil ubat tertentu: diuretik, antibiotik, vitamin, julap, ubat hormon dan hipertensi. Mereka hanya akan memperburuk penderitaan, memberi kesulitan kepada pesakit. Penghilang rasa sakit, antikonvulsan dan antiemetik, ubat penenang harus ditinggalkan.

Berkomunikasi dengan orang yang mati

Bagaimana seharusnya seseorang berkelakuan dalam keluarga dengan pesakit di tempat tidur? Tanda-tanda kematian yang akan berlaku boleh dilihat secara eksplisit atau bersyarat. Sekiranya terdapat sedikit syarat untuk ramalan negatif, anda harus membuat persediaan terlebih dahulu untuk yang terburuk. Dengan mendengar, bertanya, berusaha memahami bahasa bukan lisan pesakit, seseorang dapat menentukan saat ketika perubahan keadaan emosional dan fisiologinya menunjukkan pendekatan kematian yang akan segera berlaku..

Sama ada orang yang mati akan tahu mengenainya tidak begitu penting. Sekiranya dia menyedari dan melihat, itu akan menjadikan keadaan lebih mudah. Anda tidak boleh membuat janji palsu dan harapan sia-sia mengenai pemulihannya. Harus dijelaskan bahawa kehendak terakhirnya akan dipenuhi. Pesakit tidak boleh terpencil dari urusan aktif.

Tidak baik jika ada perasaan bahawa ada sesuatu yang disembunyikan darinya. Sekiranya seseorang ingin membincangkan detik-detik terakhir dalam hidupnya, maka lebih baik melakukannya dengan tenang daripada berdiam diri mengenai topik tersebut atau mengkritik pemikiran konyol. Orang yang mati ingin memahami bahawa dia tidak akan sendirian, bahawa dia akan dijaga, penderitaan itu tidak akan menyentuhnya.

Pada masa yang sama, saudara-mara dan rakan-rakan perlu bersedia untuk menunjukkan kesabaran dan memberikan segala kemungkinan bantuan. Penting juga untuk mendengar, memberi suara dan mengucapkan kata-kata keselesaan..

Penilaian perubatan

Adakah saya perlu memberitahu seluruh kebenaran kepada saudara-mara dalam keluarga yang pesakitnya terbaring di tempat tidur sebelum kematian? Apakah tanda-tanda keadaannya? Terdapat situasi ketika keluarga pesakit yang sakit parah, dalam keadaan gelap mengenai keadaannya, dengan harapan dapat mengubah keadaan, benar-benar menghabiskan simpanan terakhir.

Tetapi rancangan rawatan yang paling sempurna dan optimis mungkin gagal. Kebetulan pesakit tidak akan bangkit, tidak akan kembali aktif. Segala usaha akan sia-sia, pembaziran tidak akan sia-sia.

Saudara-mara dan rakan-rakan pesakit, untuk memberikan rawatan dengan harapan pemulihan yang cepat, berhenti kerja dan kehilangan sumber pendapatan mereka. Dalam usaha meringankan penderitaan, mereka membuat keluarga mengalami masalah kewangan. Masalah hubungan timbul, konflik yang tidak dapat diselesaikan kerana kekurangan dana, masalah undang-undang - semua ini hanya memperburuk keadaan.

Mengetahui gejala mendekati kematian yang tidak dapat dielakkan, melihat tanda-tanda perubahan fisiologi yang tidak dapat dipulihkan, doktor yang berpengalaman mesti memberitahu keluarga pesakit mengenai perkara ini. Orang yang berpengetahuan, memahami hasil yang tidak dapat dielakkan, mereka akan dapat memberi tumpuan untuk memberikan sokongan psikologi dan rohani kepadanya..

Penjagaan paliatif

Adakah saudara-mara memerlukan pertolongan sekiranya keluarga mereka mempunyai pesakit di tempat tidur sebelum mati? Apa gejala dan tanda pesakit yang menunjukkan bahawa dia harus dirawat? Penjagaan paliatif untuk pesakit tidak bertujuan memanjangkan atau memendekkan hidupnya. Prinsipnya merangkumi penegasan konsep kematian sebagai proses semula jadi dan semula jadi dari kitaran hidup mana-mana orang.

Namun, bagi pesakit dengan penyakit yang tidak dapat disembuhkan, terutama pada tahap progresifnya, ketika semua pilihan rawatan telah habis, persoalan bantuan perubatan dan sosial diajukan. Pertama sekali, anda perlu melamarnya ketika pesakit tidak lagi berpeluang menjalani gaya hidup aktif atau tidak ada syarat dalam keluarga untuk memastikannya. Dalam kes ini, perhatian diberikan untuk mengurangkan penderitaan pesakit..

Pada tahap ini, bukan sahaja komponen perubatan penting, tetapi juga penyesuaian sosial, keseimbangan psikologi, ketenangan fikiran pesakit dan keluarganya. Seorang pesakit yang mati tidak hanya memerlukan perhatian, perawatan dan keadaan hidup yang normal. Baginya, pelepasan psikologi juga penting, menghilangkan pengalaman yang berkaitan, di satu pihak, dengan ketidakmampuan untuk melayani diri sendiri, dan di sisi lain, dengan kesadaran akan hakikat bahawa kematian yang pasti akan menghampiri..

Jururawat dan doktor terlatih di klinik paliatif mahir dalam seni menghilangkan penderitaan seperti itu dan boleh sangat membantu orang sakit..

Para saintis menganggarkan ramalan kematian

Apa yang diharapkan untuk saudara-mara yang mempunyai pesakit di rumah mereka? Gejala kematian seseorang yang hampir "dimakan" oleh tumor barah didokumentasikan oleh kakitangan klinik rawatan paliatif.

Menurut pemerhatian, tidak semua pesakit menunjukkan perubahan yang jelas dalam keadaan fisiologi. Sepertiga dari mereka tidak menunjukkan gejala atau pengiktirafannya adalah bersyarat. Tetapi pada kebanyakan pesakit yang sakit parah, tiga hari sebelum kematian, penurunan ketara terhadap tindak balas terhadap rangsangan verbal dapat diperhatikan. Mereka tidak bertindak balas terhadap gerak isyarat sederhana dan tidak mengenali ekspresi wajah kakitangan yang berkomunikasi dengan mereka..

"Garis senyuman" pada pesakit seperti itu diturunkan, bunyi suara yang tidak biasa diperhatikan (rintihan ligamen). Di beberapa pesakit, di samping itu, terdapat hiperextensi otot serviks (peningkatan kelonggaran dan mobiliti vertebra), murid yang tidak reaktif diperhatikan, dan pesakit tidak dapat menutup kelopak mata mereka dengan erat. Daripada gangguan fungsi yang jelas, pendarahan di saluran gastrointestinal (di bahagian atas) didiagnosis.

Menurut saintis, kehadiran separuh atau lebih tanda-tanda ini kemungkinan besar menunjukkan prognosis yang tidak baik bagi pesakit dan kematiannya secara tiba-tiba..

Pesakit di tempat tidur: bagaimana mengenali tanda-tanda kematian yang akan datang?

Saudara-mara pesakit yang mati di rumah harus mengetahui apa yang mungkin mereka hadapi pada hari-hari terakhir, jam-jam, saat-saat hidupnya. Adalah mustahil untuk meramalkan saat kematian dengan tepat dan bagaimana semuanya akan berlaku.

Tidak semua gejala dan hantu yang dijelaskan di atas mungkin ada sebelum kematian pesakit di atas katil. Tahap kematian, seperti proses kelahiran kehidupan, adalah individu. Tidak kira betapa sukarnya saudara-mara, anda harus ingat bahawa lebih sukar bagi orang yang mati.

Orang yang dekat perlu bersabar dan memberikan keadaan yang maksimum, sokongan moral dan perhatian serta perawatan kepada orang yang sedang mati. Kematian adalah hasil yang tidak dapat dielakkan dari kitaran hidup, dan ia tidak dapat diubah.

Bagaimana mengenali kematian yang akan berlaku

Tidak ada yang dapat meramalkan kapan kematian akan datang, tetapi orang yang bertugas, sering menemui orang yang menghabiskan hari-hari terakhir mereka di dunia ini dengan baik mengetahui gejala mendekati kematian, gejala bahawa hanya ada beberapa hari dan jam manusia.

Hilang selera makan
Pada orang yang semakin pudar, keperluan tenaga semakin berkurang dari masa ke masa, seseorang mula menolak makanan dan minuman, atau hanya mengambil sejumlah kecil makanan sederhana yang netral (misalnya bubur). Makanan kasar biasanya yang pertama dibuang. Malah hidangan yang pernah digemari tidak memberikan kesenangan bekas. Sejurus sebelum kematian, beberapa orang tidak dapat menelan makanan..

Apa yang harus dilakukan: jangan cuba memberi makan orang itu secara paksa, dengarkan keinginan orang yang mati itu sendiri, walaupun anda sangat kecewa dengan penolakannya untuk makan. Tawarkan orang yang mati seketika sekeping ais, ais buah, atau seteguk air. Lap bibir dan kulit di sekitar mulut dengan kain lembut yang dibasahi dengan air suam, rawat bibir dengan gincu yang bersih supaya bibir tidak kering, tetapi tetap lembap dan elastik.

Peningkatan keletihan dan mengantuk
Seseorang yang mati dapat menghabiskan hampir sepanjang hari dalam mimpi, kerana metabolisme memudar, dan keperluan air dan makanan yang berkurang menyumbang kepada dehidrasi, orang yang mati bangun lebih sukar, kelemahan mencapai tahap sehingga seseorang benar-benar secara pasif melihat segala yang ada di sekelilingnya.

Apa yang perlu dilakukan: biarkan orang yang mati tidur, anda tidak boleh memaksanya untuk tetap terjaga, jangan mengganggunya, semua yang anda katakan, dia dapat mendengar, diandaikan bahawa pendengaran berterusan walaupun orang itu tidak sedarkan diri, dalam keadaan koma atau bentuk kesadaran yang lain.

Keletihan fizikal yang teruk
Metabolisme yang semakin berkurang menghasilkan tenaga yang semakin sedikit, ia tetap sedikit sehingga menjadi sangat sukar bagi orang yang mati tidak hanya berpusing di tempat tidur, tetapi juga untuk memusingkan kepalanya, bahkan seteguk cecair melalui tiub dapat menyebabkan kesulitan besar bagi pesakit.

Apa yang perlu dilakukan: Cuba jaga postur yang selesa bagi pesakit dan bantu dia jika diperlukan.

Kekeliruan atau disorientasi
Kekurangan fungsi banyak organ berkembang, yang tidak memintas otak, kesedaran mula berubah, biasanya, dengan satu atau lain kelajuan, penindasannya masuk, orang yang mati mungkin tidak lagi menyedari di mana dia berada, yang mengelilinginya, boleh bercakap atau bertindak balas dengan kurang senang, dapat berkomunikasi dengan orang yang tidak atau tidak boleh berada di dalam bilik, dapat berbicara omong kosong, membingungkan waktu, hari, tahun, dapat berbaring di tempat tidur, dan boleh menjadi gelisah dan bermain-main dengan sprei.

Apa yang perlu dilakukan: bertenang diri anda dan cuba menenangkan orang yang sedang mati, bercakap dengan orang itu dan beritahu dia siapa yang berada di sisi katilnya atau ketika anda menghampirinya.

Kesukaran bernafas, sesak nafas
Pergerakan pernafasan menjadi tidak menentu, tiba-tiba, seseorang mungkin mengalami kesukaran bernafas, jenis pernafasan yang disebut patologi dapat diperhatikan, misalnya, pernafasan Cheyne-Stokes - tempoh peningkatan pergerakan pernafasan yang kuat bergantian dengan penurunan yang mendalam, selepas itu jeda (apnea) berlaku, berlangsung dari lima saat hingga beberapa minit, diikuti dengan tempoh pergerakan pernafasan yang dalam, kuat, dan berkembang. Kadang-kadang, lebihan cairan di saluran udara menimbulkan bunyi menggelegak yang kuat semasa bernafas, kadang-kadang disebut sebagai "rattle kematian".

Apa yang perlu dilakukan: Apnea yang berpanjangan (berhenti di antara nafas) atau menggelegak kuat boleh menjadi kegelisahan, namun, orang yang mati mungkin tidak menyedari perubahan seperti ini, fokus pada memberi keselesaan umum, mengubah kedudukan, misalnya, meletakkannya di bawah belakang dan kepala dapat membantu bantal lain, anda boleh memberikan kedudukan yang tinggi atau sedikit memusingkan kepalanya ke satu sisi, membasahi bibirnya dengan kain lembap dan merawat bibirnya dengan gincu yang bersih. Sekiranya sejumlah besar dahak dipisahkan, cubalah membuatnya lebih mudah melalui mulut secara semula jadi, kerana penyedut buatan hanya dapat meningkatkan pemisahannya, pelembap di dalam bilik dapat membantu, dalam beberapa kes, oksigen diresepkan, dalam keadaan apa pun, tetap tenang, cubalah menenangkan orang yang mati.

Keterasingan sosial
Walaupun perubahan yang tidak dapat dipulihkan secara beransur-ansur terbentuk di dalam badan, orang yang mati secara beransur-ansur mulai kehilangan minat pada orang di sekelilingnya, orang yang mati itu mungkin berhenti berkomunikasi sepenuhnya, bergumam omong kosong, berhenti menjawab soalan, atau hanya berpaling.
Beberapa hari sebelumnya, sebelum benar-benar terlupa, seseorang yang mati mungkin mengejutkan keluarganya dengan lonjakan aktiviti mental yang tidak biasa, mula mengenali mereka yang hadir lagi, berkomunikasi dengan mereka, bertindak balas terhadap ucapan yang ditujukan kepadanya, tempoh ini dapat berlangsung kurang dari satu jam, dan kadang-kadang bahkan sehari.

Apa yang harus dilakukan: bagaimanapun, ingat bahawa ini semua merupakan manifestasi semula jadi dari proses kematian dan sama sekali tidak mencerminkan hubungan anda, menjaga hubungan fizikal dengan orang yang mati, sentuh, terus berkomunikasi dengannya jika sesuai, dan cuba jangan mengharapkan tindak balas daripada dia. sebagai gantinya, hargai episod-episod yang mencolok ketika ia berlaku, kerana mereka hampir selalu berlalu.

Pola buang air kecil berubah
Orang yang mati mempunyai keperluan makanan dan cecair yang berkurang, penurunan tekanan darah adalah sebahagian daripada proses kematian (yang disebabkan oleh yang terakhir ini, tidak memerlukan pembetulan yang sangat diperlukan ke tahap normal, seperti beberapa gejala lain), air kencing menjadi langka, menjadi pekat - kaya coklat, kemerahan warna, atau warna teh.
Pengawalan terhadap perkumuhan semula jadi dapat hilang sepenuhnya dalam proses kematian..

Apa yang harus dilakukan: Kateter kencing boleh dimasukkan untuk memantau dan memudahkan aliran air kencing seperti yang diarahkan oleh profesional penjagaan kesihatan, walaupun ini biasanya tidak diperlukan selama beberapa jam terakhir. Permulaan kegagalan buah pinggang membawa kepada pengumpulan "toksin" dalam darah yang beredar dan menyumbang kepada koma yang damai sebelum kematian. Dan hanya meletakkan filem baru.

Bengkak tangan dan kaki
Kegagalan ginjal yang progresif membawa kepada pengumpulan cecair di dalam badan, biasanya terkumpul di tisu-tisu yang terletak pada jarak dari jantung, iaitu, biasanya di tisu lemak tangan dan, terutamanya, kaki, ini memberi mereka penampilan yang agak bengkak dan bengkak.

Apa yang perlu dilakukan: ini biasanya tidak memerlukan tindakan khas (preskripsi diuretik) kerana ia adalah sebahagian daripada proses kematian, dan bukan penyebabnya.

Sejuknya hujung jari dan jari kaki
Dalam beberapa jam hingga beberapa minit sebelum kematian, saluran darah periferal menyempit dalam usaha untuk mengekalkan peredaran di organ-organ penting seperti jantung dan otak ketika tekanan darah menurun secara progresif. Dengan kekejangan saluran periferal, anggota badan (jari dan jari kaki, serta tangan, kaki) menjadi lebih sejuk, tempat tidur kuku menjadi pucat atau kebiruan.

Apa yang harus dilakukan: pada tahap ini, orang yang sedang mati mungkin sudah tidak terlupakan, jika tidak, selimut yang hangat dapat membantu menjaga persekitaran yang selesa, orang itu mungkin mengeluh tentang berat selimut yang menutupi kaki, jadi bebaskan seberapa banyak yang mungkin.

Bintik pada kulit
Pada kulit, yang sebelumnya pucat, terdapat variasi dan bintik-bintik warna ungu, kemerahan atau kebiruan yang jelas - salah satu tanda akhir kematian akan datang - akibat gangguan peredaran darah pada mikrovaskular (venula, arteriol, kapilari), sering kali pada awalnya terdapat bintik-bintik. di kaki.

Apa yang perlu dilakukan: Tidak memerlukan tindakan khas.

Gejala yang dijelaskan adalah tanda yang paling biasa dari kematian semula jadi yang mendekat, mereka boleh berubah mengikut urutan kejadian dan diperhatikan dalam kombinasi yang berlainan pada orang yang berlainan, sekiranya pesakit berada di unit rawatan intensif, dalam keadaan ventilasi buatan, dan proses terapi ubat intensif multikomponen mati boleh sama sekali berbeza, tetapi di sini secara umum proses kematian semula jadi dijelaskan.

Gejala menghampiri kematian

Akhir hayat adalah tahap kewujudan manusia yang pasti akan dihadapi oleh setiap orang. Sangat sukar untuk menyaksikan orang yang dikasihi secara beransur-ansur meninggalkan dunia ini. Pengalaman sedih ini sering disertai dengan teguran diri yang kuat dan perasaan kehilangan. Ramai orang bimbang bahawa doktor dan profesional penjagaan kesihatan yang lain tidak sepenuhnya menerangkan tahap-tahap utama proses kematian dan tidak tahu apa yang diharapkan. Artikel ini akan memfokuskan pada dua tanda umum kematian yang akan datang - pigmentasi marbled dan nafas berbuih. Kami juga akan menerangkan secara ringkas tahap kematian yang lain dan memberikan cadangan bagaimana mempersiapkan kematian orang yang disayangi..

Penentuan marbling dan gelembung
Marbling atau mottling dikaitkan dengan penampilan bintik-bintik pelbagai warna di badan. Istilah perubatan untuk simptom kulit ini adalah dyschromia atau asphyxia retikular (Livingo reticularis). Keadaan ini biasanya disebabkan oleh iskemia kulit atau penurunan aliran darah ke permukaan kulit. Marbling biasanya (tetapi tidak selalu) menunjukkan bahawa kehidupan seseorang akan berakhir.

Nafas yang menggelegak, juga dikenal sebagai "rales kematian," adalah suara gemerik yang keluar dari kerongkong orang yang mati ketika menghirup dan menghembuskan nafas. Ia berlaku kerana terkumpulnya kahak di saluran udara dan hilangnya refleks batuk.

Menggelegak dan menggelegak pada peringkat mati yang berbeza
Pigmentasi marmar dan gurgling pada paru-paru biasanya terjadi dari seminggu hingga sebulan sebelum kematian, walaupun ada beberapa kejadian di mana kedua-dua gejala ini dapat diselesaikan tanpa kematian. Tanda-tanda pertama marbling adalah perubahan suhu badan secara tiba-tiba, akibatnya kulit menjadi pucat dan sejuk atau hangat dan lembap, dan tompok-tompok warna - bintik - bentuk di lengan dan kaki. Bubbling menampakkan dirinya sebagai sesak nafas kerana terkumpul dahak di bahagian belakang tekak.

Gejala marbling dan menggelegak
Pigmentasi marmar biasanya berlaku pada kaki dan kaki. Kemudian, berikutan kepupusan aktiviti jantung dan kemerosotan peredaran umum, ia merebak ke bahagian atas anggota badan. Punca nafas yang menggelegak adalah bahagian belakang tekak dan paru-paru.

  • Perubahan suhu badan secara mendadak.
  • Gangguan darah tertentu yang menyebabkan cela.
  • Mengambil ubat antikoagulan.
  • Zaman lanjut.
  • Pendedahan cahaya matahari yang berlebihan.
  • Kiraan platelet darah rendah.
  • Keadaan perubatan tertentu - seperti lupus, artritis reumatoid.

Penyakit kematian biasanya disebabkan oleh pengumpulan air liur di faring dan kandungan bronkus di paru-paru. Sputum berhenti berpisah kerana gangguan refleks menelan semasa mati atau akibat kerosakan otak.

  • Telapak tangan, kaki dan tangan pesakit menjadi sejuk.
  • Penurunan tekanan darah yang tidak dapat diramalkan, degupan jantung tidak teratur yang mempercepat, melambatkan dan melemahkan, seolah-olah jantung berdegup dengan kuat.
  • Jari, cuping telinga, dan katil kuku menjadi kebiruan atau kelabu.
  • Oleh kerana badan tidak memerlukan banyak tenaga di peringkat akhir kehidupan, sistem pencernaan menjadi perlahan, selera makan dan keperluan makanan berkurang..
  • Kerana penurunan jumlah makanan dan minuman yang dikonsumsi, tubuh mengalami dehidrasi, yang menjadikan pesakit lebih letih dan mengantuk. Kurang kerentanan terhadap kesakitan dan ketidakselesaan adalah tanda normal proses kematian.
  • Di ambang kematian, pesakit mungkin demam.
  • Sputum menebal dan terkumpul di tekak dan paru-paru.
  • Nafas menjadi bising, menggelegak; bunyi yang tidak menyenangkan ini datang dan pergi. Mereka biasanya tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit..
  • Terdapat perubahan lain dalam frekuensi, kedalaman dan irama pernafasan: kelewatan berlangsung 5-30 saat, tempoh bergantian pernafasan perlahan dan dangkal dengan cepat.
  • Oleh kerana buah pinggang dan usus berhenti berfungsi, pesakit kurang mengeluarkan air kencing. Ia mungkin lebih gelap dan lebih menyakitkan..
  • Peristalsis usus melambatkan, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan atau sembelit, kekurangan pergerakan usus selama 3-4 hari.
  • Pesakit mungkin mengalami mata yang keruh.
  • Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, pesakit mendengar semua yang dikatakan kepadanya, walaupun dia tidak dapat menjawab.
  • Kebimbangan dan kerengsaan biasanya timbul akibat kekurangan oksigen di otak atau kesakitan fizikal.
  • Tempoh disorientasi dan kekeliruan dapat disebabkan oleh gangguan pada rutin harian, penyakit, atau hanya usia tua.
  • Pesakit juga mungkin mengalami masa-masa kejelasan kesedaran, ketika dia memahami segala-galanya dan mengenali setiap orang - itu bergantung pada kualiti dan kondisinya..
  • Momen bangun ini sering diselingi dengan rasa letih yang melampau..

Rawatan untuk pigmentasi marbled tidak selalu berkesan. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Ubat luaran - retinoid, tretinoin dan tazarotene.
  • Campur tangan pembedahan (dalam beberapa kes).
  • Pengelupasan kimia pelbagai kekuatan: mendalam (pengelupasan fenol), sederhana (mengelupas dengan 30% asid trikloroasetik) dan dangkal (mengelupas dengan asid hidroksilik alfa dan salisilat). Harus diingat bahawa bagi orang dengan kulit yang lebih gelap, pengelupasan yang mendalam dikontraindikasikan, kerana boleh menyebabkan munculnya bekas luka dan perubahan warna pada kulit..
  • Dalam rawatan marbling, photorejuvenation digunakan - prosedur untuk menyembuhkan kulit dengan menggunakan laser, iaitu cahaya berdenyut yang kuat. Doktor memberi amaran bahawa dalam kebanyakan kes, rawatan apa-apa tidak akan berguna tanpa menangani punca keadaan..

Menurut banyak profesional perubatan, cara terbaik untuk memerangi gelembung adalah:

  • Melegakan dengan cara fizikal - mengubah kedudukan badan dan membersihkan saluran pernafasan atas dengan aspirator mekanikal (walaupun penghisap dikontraindikasikan dalam beberapa keadaan).
  • Membebaskan rongga mulut dari air liur dan kahak yang berlebihan (mengelap).
  • Penggunaan ubat-ubatan, khususnya antikolinergik (menyekat impuls saraf parasimpatis atau kontraksi otot yang tidak disengajakan di paru-paru dan bahagian badan yang lain). Harus diingat bahawa ubat ini boleh menyebabkan kesan sampingan pada orang yang berusia lebih dari 65 tahun - peningkatan kegembiraan, mulut kering, kekeliruan, halusinasi dan manifestasi lain. Semasa mengambilnya, adalah penting bahawa pesakit selalu berada di bawah pengawasan..
  • Bersikap jelas dan tidak jelas ketika bercakap dengan saudara-mara.
  • Pastikan mereka memahami keadaan.
  • Jawab Soalan Yang Mungkin Mereka Tanyakan.
  • Ingatlah bahawa ahli keluarga sering merasa tidak selamat dan takut untuk menyuarakan kebimbangan dengan kuat..
  • Cuba membina hubungan saling memahami dan mempercayai - ini adalah prasyarat untuk komunikasi berkualiti tinggi.
  • Bantu ahli keluarga menjaga orang yang disayangi yang mati (contohnya, beri mereka makanan ringan seperti yogurt atau gosokkan ais batu di bibir mereka agar tetap terhidrat dan keringkan mulut mereka). Orang yang sakit tidak boleh dipaksa makan atau minum - kerana sistem pencernaannya tidak berfungsi, dia mungkin tidak mempunyai selera makan.
  • Jelaskan kepada ahli keluarga bahawa pendengaran dan persepsi adalah perasaan terakhir yang hilang. Sokong mereka dan ajar mereka cara berkomunikasi dengan orang yang dikasihi yang akan segera pergi.
  • Fokus pada keinginan dan mood orang yang sakit. Sekiranya dia berasa tidak sihat, beritahu doktor anda. Cari tanda-tanda dalam ucapan orang itu bahawa mereka bersedia untuk membicarakan kehidupan mereka yang akan berakhir. Dia mungkin mengadu kekurangan kekuatan, keletihan akibat penyakit, dan berharap semuanya berakhir secepat mungkin. Dengarkan dengan teliti dan ajukan soalan susulan untuk memastikan anda melakukannya dengan betul.
  • Pastikan anda membalas penyesalan dan penyesalan yang diluahkan. Bincangkan masalah masa lalu dengannya, cubalah membuatnya berdamai dengan semua orang dan tidak merasa benci. Apa pun reaksi orang yang disayangi terhadap percubaan ini, anda akan tahu bahawa anda telah melakukan segala yang mungkin untuk menjadikan masa lalu sebagai perkara masa lalu..
  • Ingatkan orang yang anda sayangi bahawa mereka sayang kepada anda. Ucapkan "Saya sayang kamu" lebih kerap, dan ketika keluar dari perniagaan, ucapkan selamat tinggal tanpa menunjukkan penyesalan atau kesal. Cuba memberi inspirasi kepada orang yang anda sayangi bahawa mereka akan dikenang setelah mati..
  • Apabila kata-kata tidak lagi diperlukan atau mustahil, sentuhan lembut sangat penting. Menyentuh tangan orang yang dikasihi, anda mengatakan bahawa anda berada di sini, di sebelah, pada saat yang paling sukar dalam peralihan.

Hospital adalah institusi yang menyediakan rawatan paliatif untuk pesakit yang sakit parah. Falsafah mereka adalah untuk menghilangkan rasa sakit dan gejala lain dan menawarkan sokongan emosi dan rohani kepada orang yang mati. Bilakah tepat untuk memulakan pembicaraan mengenai pemindahan ke hospital? Sekiranya orang sakit telah mencapai keadaan sehingga ubat tidak dapat menolongnya, rawatan paliatif adalah satu-satunya pilihan. Anggota keluarga mungkin menyatakan ketakutan bahawa orang yang mereka sayangi akan menderita di hospital, walaupun tujuan utama pekerja rumah sakit adalah kematian pesakit yang paling damai. Institusi-institusi ini juga memberi peluang kepada wad mereka untuk berbincang dengan psikologi atau imam..

Prognosis adalah andaian berdasarkan ilmiah mengenai jalan dan hasil penyakit selanjutnya, atau, dengan kata lain, kemungkinan pemulihan sepenuhnya. Ramai yang percaya bahawa doktor tahu berapa lama pesakit tinggal, tetapi mereka menyembunyikan maklumat ini. Pada hakikatnya, tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti bila orang sakit akan mati..

Daripada menghujani doktor dengan soalan seperti, "Menurut anda berapa banyak yang dia tinggalkan?" atau "Apa kemungkinan dia akan mati dalam waktu enam bulan?", lebih baik menjelaskan dengannya prognosis kelangsungan hidup yang biasa, yaitu jangka hayat terpendek dan terpanjang dengan penyakit ini yang mungkin. Terdapat banyak faktor yang mesti dipertimbangkan oleh doktor untuk meramalkan bila akan mati. Ini adalah diagnosis pesakit dan kemungkinan perkembangan penyakit. Sekiranya seseorang itu sangat sakit, dan doktor mengatakan bahawa dia mungkin mati dalam masa satu tahun, anda boleh mempersiapkan diri untuk memastikan bahawa kesihatan orang yang disayangi akan merosot, dan mengatur agar dia dapat hidup semaksimum mungkin dan selesa pada hari-hari terakhir..

Sebilangan profesional penjagaan kesihatan dapat memberikan harapan dengan membicarakan tentang pemulihan pesakit mereka yang jarang berlaku. Namun, mereka tidak menyebutkan bahawa orang-orang seperti ini lebih cenderung mati dengan cepat akibat penyakit serius yang lain. Harapan palsu seperti itu membingungkan pesakit yang sakit teruk dan saudara-mara mereka, membuat mereka merasa terhina dan bingung. Pesakit dan keluarganya berhak menerima maklumat yang paling tepat mengenai penyakit ini. Pada masa yang sama, penting untuk menyatakan dengan jelas bahawa anda lebih suka mendengar realistik daripada ramalan yang optimis..

Orang yang melihat kematian yang akan datang sering merasa cemas atau putus asa. Bantuan dan sokongan sangat penting bagi mereka dalam tempoh sukar ini untuk menjaga kesihatan mental dan emosi..

Biasanya, seseorang melalui lima tahap kesedihan (penolakan, kemarahan, tawar-menawar, kemurungan, penerimaan), walaupun mereka tidak semestinya berlaku dalam urutan itu. Penolakan biasanya merupakan reaksi jangka pendek terhadap ketakutan yang kuat: kehilangan kawalan, ketidakpastian masa depan, kesakitan, penderitaan yang tidak tertanggung. Pada peringkat ini, pesakit menjauh dari orang tersayang dan menarik diri ke dalam dirinya. Untuk menjelaskan keadaan dan memahami bahawa anda masih boleh mempengaruhinya, anda boleh berbincang dengan doktor atau profesional penjagaan kesihatan yang lain..

Kemarahan dapat menampakkan dirinya sebagai pengalaman ketidakadilan dari apa yang berlaku: "Mengapa saya?" Tawar menawar adalah manifestasi keinginan untuk berunding dengan kematian atau menunda permulaannya. Apabila orang menyedari bahawa ini tidak mungkin, mereka mungkin mengalami kemurungan. Penerimaan - kesediaan untuk bertepatan dengan hal yang tidak dapat dielakkan - sering terjadi setelah pesakit bercakap dengan keluarga, rakan, dan penjaga.

Kerabatnya berada dalam keadaan yang serupa. Mereka juga melalui lima tahap berkabung, walaupun pengalaman ini dapat terjadi pada orang yang berbeda pada tahap yang berlainan dalam proses kematian. Selalunya, apabila fakta kematian orang yang dikasihi akan semakin jelas, mereka mengalami kegelisahan, penyesalan dan ketakutan. Sokongan luaran akan membantu mengurangkan keadaan ini - nasihat daripada pakar psikoterapi, doktor, keluarga atau wakil gereja.

Juga penting untuk terus berbicara dengan orang yang disayangi yang sedang mati - bertanya tentang kesihatan dan keinginannya. Adalah sukar untuk memahami apa yang difikirkan oleh orang yang disayangi di ambang kematian dan perkara-perkara apa yang perlu disusunnya. Tetapi hakikat bahawa anda mengemukakan soalan-soalan ini membuatnya lega, kerana dia mungkin takut untuk memulakan perbualan ini sendiri..

Bersabarlah dengan pesakit, pegang tangannya, dengarkan - ini adalah kaedah yang berkesan untuk membantunya menerima perkara yang tidak dapat dielakkan untuk meninggalkan dan mempersiapkan diri.

Walaupun tidak selalu mungkin untuk mencegah munculnya pigmentasi marmar dan nafas berbuih pada orang yang mati, ada cara untuk melegakan keadaan ini:

  • Balik wad setiap 2-3 jam dan lap mulutnya supaya dia tidak tersedak dengan air liur dan kahaknya sendiri.
  • Perhatikan tanda-tanda dehidrasi dan minum dengan segera. Sekiranya dia tidak lagi dapat menelan sendiri, anda mungkin perlu memakai IV.
  • Untuk menjadikan pesakit lebih selesa untuk duduk atau berbaring, letakkan bantal lembut di bawah kaki dan lengannya..
  • Sekiranya orang yang anda sayangi terlalu panas, kipas dia atau buka tingkap untuk mengudarakan bilik..
  • Sekiranya dia sejuk, tutup dengan selimut.
  • Ingat bahawa tujuan penjagaan paliatif, yang diperlukan untuk menjaga keselesaan dan kualiti hidup orang yang mati, adalah untuk menghilangkan rasa sakit, senaman dan tekanan emosi yang menyertai proses kematian..

Pemikiran terakhir
Pigmentasi marmar dan nafas bernafas adalah dua simptom yang paling biasa dari kematian seseorang. Memahami apa yang ditunjukkan oleh tanda-tanda ini dan bagaimana mereka menampakkan diri adalah perlu untuk merangka rancangan selanjutnya. Juga penting untuk menjaga komunikasi dengan doktor dan ahli keluarga. Pakar kesihatan boleh memberi nasihat bagaimana menenangkan dan menenangkan pesakit dengan kata-kata cinta dan sentuhan lembut. Tahap terakhir proses kematian adalah masa yang sukar bagi semua orang. Dengan memperoleh pandangan berharga mengenai hari-hari penting ini, anda dapat mempersiapkannya dengan lebih baik..

Mencari jururawat? Iklankan mencari pengasuh dan lebih daripada 1,000 pengasuh akan melihatnya.

Artikel Sebelumnya

Ubat barah rektum