Apa itu hospis?

Angioma

Hospice adalah institusi perubatan dan sosial percuma di mana mereka menyediakan rawatan dan penolakan kesakitan, memberikan bantuan perubatan, sosial, psikologi, rohani dan undang-undang kepada pesakit yang tidak dapat disembuhkan, dan juga keluarganya, baik dalam tempoh penyakit dan setelah kehilangan orang yang disayangi.
Hospis boleh dekat dengan pesakit 24 jam sehari dan 365 hari dalam setahun..

  • INSTITUSI KESIHATAN DAN SOSIAL PERCUMA, dibiayai oleh belanjawan negara, dilesenkan untuk aktiviti perubatan dan bekerja dengan ubat-ubatan. Hospital ini bekerjasama dengan badan kebajikan sosial, organisasi awam dan agama, dapat menarik sukarelawan untuk mendapatkan bantuan, serta yayasan dan organisasi kebajikan
  • Keupayaan untuk melayani kawasan dengan populasi 400,000
  • BANTUAN perubatan, sosial, psikologi, undang-undang, spiritual kepada pesakit dan ahli keluarganya
  • Tahap profesional yang tinggi dan kasih sayang pekerja
  • Membantu mengatasi rasa takut dan kesunyian
  • Penggunaan yang paling lengkap dari baki masa hidup seseorang.
  • Sokongan rohani seseorang dari mana-mana agama.
  • Mengajar saudara dalam kemahiran kejururawatan.
  • Sokongan psikologi untuk ahli keluarga untuk jangka masa yang tidak terhad
  • Komunikasi 24 jam dengan doktor dan kakitangan hospital, tujuh hari seminggu
  • Latihan berterusan kakitangan dan sukarelawan

Rumah sakit menjaga kehidupan. Tidak ada rasa sakit, kotoran dan penghinaan di sini. Ini adalah keadaan yang selesa dan kehidupan yang baik hingga akhir.
Sekiranya terdapat orang yang sakit parah dalam keluarga anda, kami menasihatkan anda untuk meminta pertolongan atau nasihat dari hospital terdekat. Di sana anda harus diberikan segala bantuan dan sokongan yang mungkin, memberi cadangan mengenai rawatan pesakit, menjawab pertanyaan anda.
Kami ingin mengingatkan anda bahawa rumah sakit adalah institusi yang sepenuhnya percuma dan sebarang bantuan yang anda dan orang tersayang terima di sini harus diberikan secara percuma. Hospis juga tidak boleh menerima sumbangan dari saudara-mara dan rakan-rakan pesakit dalam rawatan hospital atau dari pesakit yang baru meninggal. Selain alasan etika, ini disebabkan oleh kenyataan bahawa sumbangan seperti itu dapat dianggap sebagai pembayaran tersembunyi untuk perkhidmatan di institusi di mana tidak ada perkhidmatan berbayar. Sekiranya anda ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak hospital atau seseorang dari kakitangan, anda boleh menulis surat terima kasih kepada organisasi yang lebih tinggi (contohnya, dalam kasus Hospis Moscow Pertama (Hospis No. 1), ini adalah Jabatan Kesihatan Moscow).

Hospice - apa itu

Saudara-mara pesakit dengan kesakitan yang teruk, yang hidupnya disokong oleh ubat-ubatan, akan memerlukan maklumat mengenai hospital - apa itu. Perubatan menggunakan frasa "rawatan paliatif" (dari Latin pallium - jas hujan), yang bermaksud menolong pesakit yang putus asa, tinggal di rumah sakit untuk meningkatkan kualiti hidup dan memberi rawatan.

Apa itu hospis

Istilah ini difahami sebagai institusi perubatan dan sosial untuk membantu pesakit yang tidak dapat disembuhkan pada peringkat terakhir penyakit ini. Perkataan itu berasal dari rumah sakit Perancis - keramahan. Ini bermaksud tempat untuk pengembara yang letih, sakit atau kurus dan penduduk tempatan. Menurut terminologi moden, kata itu menunjukkan asas amal percuma, yang memberikan bantuan kepada pesakit barah dengan tahap terakhir, kesakitan yang teruk. Anda boleh sampai di sana dengan dokumen perubatan.

Faktor-faktor berikut disebut sebagai peruntukan utama konsep hospis - mereka harus dikaji dengan teliti:

  • pesakit bersama keluarganya diutamakan;
  • penjagaan diberikan oleh kakitangan khas, sukarelawan;
  • institusi boleh memberi rawatan pesakit luar dan pesakit dalam di rumah;
  • keterbukaan diagnosis - pesakit diberitahu prognosis apabila bersikeras;
  • pertolongan diperlukan untuk mengurangkan rasa sakit, takut mati, pemeliharaan maksimum kesedaran, akal, keselesaan fizikal dan psikologi.

Di wilayah Rusia, rumah sakit khusus pertama muncul di Moscow pada bulan November 1903. Ia dibuka oleh seorang profesor di Moscow State University, ahli onkologi Levshin. Kemudian, hospital Moscow ini menjadi klinik lengkap (gambar). Sejak kebelakangan ini, institusi Rusia yang pertama dibuka pada tahun 1990 di St Petersburg, pada tahun 2010 - rumah sakit kanak-kanak pertama. Kini, lebih daripada 70 institusi seperti ini beroperasi di seluruh negara di kawasan yang berbeza. Satu hospital mesti melayani kawasan dengan populasi sehingga 400 ribu orang. Oleh itu, Rusia masih memerlukan kira-kira 400 hospital seperti itu..

  • Pinjaman kereta dengan sokongan negara - syarat program di bank Rusia, syarat untuk peminjam dan kadar faedah
  • 7 cara untuk menjadikan kasut musim sejuk anda tidak tergelincir di atas ais
  • Di mana gaji dijangka meningkat selepas kuarantin

Perkhidmatan institusi

Jururawat, sukarelawan, jururawat, pakar dan doktor bekerja di institusi. Rumah sakit dibiayai oleh negara dan sumbangan dari yayasan amal. Institusi perubatan dan sosial untuk pesakit barah menyediakan perkhidmatan minimum berikut:

  • melegakan kesakitan, gejala penyakit;
  • penjagaan yang baik;
  • bekalan dan peralatan perubatan;
  • perundingan, sokongan sosial;
  • menyelesaikan masalah selepas kematian pesakit;
  • rawatan sementara;
  • penjagaan sepanjang masa;
  • hospis rumah;
  • sokongan sukarelawan.

Petunjuk untuk penginapan

Program rawatan tidak membezakan faktor usia, jantina, kepercayaan agama, diagnosis, etnik dan budaya. Penjagaan hospital oleh pegawai perubatan tidak ditunjukkan untuk semua orang; untuk pemilihan pesakit barah, ada dua kriteria penting yang asas:

  • tahap penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang mematikan;
  • pesakit mempunyai masa kurang dari enam bulan untuk hidup, jika penyakit itu berkembang dengan cara yang sama.
  • 5 cara untuk mencegah COVID-19
  • Kek keju pada kefir dalam kuali - cara memasak dengan cepat dan enak dengan ham, bawang hijau dan kentang
  • Kekosongan labu untuk resipi musim sejuk dengan foto

Bagaimana untuk ke hospis

Di wilayah Rusia, jenis institusi seperti rumah sakit bagi pesakit barah semakin meluas; kepentingannya sukar untuk dinilai berlebihan. Pesakit dirujuk ke sana oleh ahli onkologi daerah, perkhidmatan sosial, perkhidmatan lapangan dan rumah jagaan. Terdapat banyak institusi awam yang beroperasi di seluruh negara, dan beberapa institusi swasta mempunyai penjagaan paliatif. Secara berasingan, terdapat rumah jagaan swasta yang pakar dalam melayani orang tua yang menghidap barah..

Kemasukan memerlukan rujukan dari pakar onkologi daerah atau kebenaran dari pihak berkuasa kesihatan tempatan untuk bukan penduduk. Pendapat pakar di pusat khidmat sosial mungkin diperlukan. Untuk rawatan paliatif, anda memerlukan pasport, polisi insurans kesihatan wajib dengan cap institusi yang memberikan rujukan, petikan dari sejarah perubatan yang mengesahkan tahap klinikal barah atau tidak dapat disembuhkan. Sekiranya pesakit tidak mempunyai saudara-mara, jika terapi radikal dari hospital tidak mungkin, dia dipindahkan ke rawatan paliatif.

Hospis

Hospis adalah institusi perubatan di mana pesakit yang disyaki mempunyai akibat penyakit yang tidak baik dapat mendapat rawatan yang baik. Inti dari rumah sakit adalah agar pesakit menjalani bulan-bulan terakhir dalam hidupnya dengan bermaruah. Mereka dikelilingi oleh perkara-perkara "rumah tangga", pesakit bebas berkomunikasi dengan rakan dan saudara-mara. Penjagaan paliatif diberikan oleh kakitangan perubatan: pesakit boleh menerima makan tiub jika perlu, penghilang rasa sakit, oksigen, dll. Sebagai peraturan, rumah sakit menggunakan maksimum staf junior dan menengah dan minimum doktor, kerana tugas rumah sakit tidak begitu banyak dalam pemulihan pesakit, tetapi dalam meningkatkan kualiti hidupnya, mengurangi penderitaan.

Masalah rumah sakit di ruang pasca Soviet tidak diselesaikan sepenuhnya kerana perlunya pelaburan besar dan lesen untuk menggunakan ubat narkotik. Pada masa yang sama, institusi perubatan seperti itu tersebar luas di Eropah, di Amerika.

Istilah "hospis" berasal dari kata hospitium (lat.), Yang bermaksud keramahan.

Konsep hospis merangkumi ketetapan berikut:

  • Memberi rawatan untuk pesakit yang tidak dapat disembuhkan di peringkat akhir penyakit ini. Di negara kita dan negara-negara CIS lain, hospital biasanya mencari bantuan bagi orang yang menghidap barah dan sindrom kesakitan yang teruk, serta di peringkat akhir, yang disahkan oleh dokumen perubatan.
  • Pesakit dan keluarganya adalah objek utama perubatan, psikologi dan sosial. Perkhidmatan khas dan kakitangan perubatan menyediakan rawatan pesakit. Pembantu sukarelawan juga dapat memberi perawatan - sukarelawan, saudara-mara yang telah mendapat latihan awal di rumah sakit..
  • Memberi rawatan pesakit dalam dan pesakit luar. Yang pertama dapat disediakan sepanjang waktu, juga dalam bentuk malam atau siang menginap di rumah sakit, bergantung pada keperluan pesakit. Penjagaan pesakit luar biasanya diberikan oleh pasukan rumah sakit.
  • Prinsip keterbukaan diagnosis, yang bermaksud bahawa masalah menyampaikan diagnosis kepada orang sakit dapat diselesaikan hanya jika pesakit sendiri menegaskannya.
  • Semua jenis bantuan kepada pesakit bertujuan untuk mengurangkan atau menghilangkan sindrom kesakitan, ketakutan akan kematian, tetapi pada masa yang sama memelihara kemampuan intelektual dan kesedaran pesakit sebanyak mungkin.
  • Memberi keselesaan psikologi dan fizikal kepada setiap pesakit. Penciptaan keselesaan fizikal disediakan di persekitaran hospital yang sedekat mungkin dengan rumah. Pelaksanaan keselesaan psikologi disediakan untuk setiap pesakit secara individu, dengan mengambil kira keperluan sosial, agama dan kerohaniannya.
  • Rumah sakit dibiayai dari anggaran, badan amal, dan juga sumbangan sukarela dari organisasi dan warganegara.

Rumah tumpangan Rusia

Rumah sakit khusus pertama di Moscow, yang dibuka untuk pesakit barah, memulakan kerjanya lebih dari seratus tahun yang lalu - pada tahun 1903. Profesor L.L. Levshin adalah pemula. Enam tahun sebelum pembukaan, ia mulai mengumpulkan sumbangan, dan juga mendapat persetujuan untuk melancarkan projek itu. Sejak sekian lama institusi ini mempunyai nama Morozov, kerana merekalah yang melaburkan sejumlah besar wang pada masa itu - 150,000 rubel - ke dalam dana. Asrama ini hanya terdiri daripada 65 katil, ia mempunyai bilik single dan double. Peralatan teknikal hospis memungkinkan untuk menyebutnya sebagai institusi kelas pertama pada masanya. Secara beransur-ansur, rumah sakit itu mula berubah menjadi klinik penyelidikan dan rawatan klasik, tidak lama kemudian kehilangan fungsinya sebagai rumah sakit. Hari ini adalah Institut Penyelidikan Kanser P.A. Herzen Moscow.

Pada tahun 1990, rumah sakit Rusia pertama yang berasal dari zaman moden dibuka di Lakhta.

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti, dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman kerja: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan sambilan sebagai ahli onkologi dan traumatologi serantau. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di syarikat Rubicon.

Dia mengemukakan 3 proposal rasionalisasi pada topik "Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora", 2 karya memenangi hadiah dalam pertandingan republik-tinjauan karya ilmiah pelajar (1 dan 3 kategori).

Bagaimana hospis berdiri

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Scarlatti, Francesco
  • Sebutan

Lihat apa "Hospice" dalam kamus lain:

HOSPIS - [Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

hospice - kata benda, bilangan sinonim: 3 • hospital (30) • asrama (4) • mati (1) kamus sinonim ASIS... Kamus sinonim

HOSPIS - a; m. [dari Inggeris. tempat perlindungan hospis] Institusi perubatan, klinik untuk orang sakit tanpa harapan. * * * HOSPICE HOSPICE (hotel biara hospis Inggeris; tempat perlindungan), sebuah hospital untuk pesakit yang sakit parah pada peringkat terakhir penyakit ini. Tugas utama... Kamus Ensiklopedik

Hospice - 2. Hospice adalah institusi perawatan kesihatan yang dirancang untuk memberikan bantuan perubatan, sosial, psikologi, undang-undang kepada pesakit barah yang terutama tidak dapat disembuhkan atas cadangan pakar onkologi untuk memastikan...... Istilah rasmi

Hospice - 3.3 Hospice: Institusi penjagaan kesihatan pesakit dalam untuk penyediaan bantuan perubatan, sosial dan undang-undang kepada pesakit kanser yang tidak dapat disembuhkan dengan tujuan memberikan terapi anestetik, perawatan, pemulihan psikososial, serta......

rumah sakit - m. Institusi perubatan di mana pesakit barah ditempatkan di peringkat terakhir penyakit dan di mana semua keadaan mungkin diciptakan untuk mengurangkan penderitaan mereka. Kamus penerangan Efremova. T.F. Efremova. 2000... Kamus Penjelasan Moden Bahasa Rusia oleh Efremova

hospice - x ospis, dan... kamus ejaan Rusia

hospis - (2 m); pl. хо / kopi, R. хо / salinan... Kamus ejaan bahasa Rusia

Hospice - (hotel biara nospice Inggeris, tempat berteduh) - institusi khusus untuk orang-orang yang sakit putus asa, yang dibuat supaya mereka dapat dengan bermaruah, dan bukan di bawah pagar, menghabiskan sisa hidup mereka... Ensiklopedia Psikologi dan Pedagogi

HOSPICE - Kemudahan khusus untuk perawatan pesakit yang sakit parah. Hospis dirancang untuk memberikan penjagaan yang prihatin dan persekitaran di mana pesakit dapat menjalani hari-hari terakhir mereka dengan bermaruah... Kamus Psikologi

Berapakah kos untuk pergi ke hospital

Dan bagaimana ia membantu

Hospice adalah hospital untuk orang yang tidak dapat disembuhkan.

Biasanya mereka sampai di sana dengan onkologi. Hospital ada untuk mengurangkan penderitaan pesakit yang tidak dapat disembuhkan sebanyak mungkin: mencari penghilang rasa sakit, melegakan mabuk, loya dan gejala lain.

Saudara-mara saya berada di hospital. Saya sering datang ke sana, berbincang dengan pihak pengurusan dan pekerja organisasi awam yang bekerja di sana, jadi saya tahu banyak mengenai organisasi hospital dari dalam.

Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda bagaimana untuk membantu di rumah sakit, dalam hal ini mereka meletakkannya di sana secara percuma dan berapa kos perkhidmatan berbayar.

Hospital dalam sistem penjagaan kesihatan am

Terdapat empat jenis rawatan perubatan:

  1. Ambulans.
  2. Bantuan perubatan dan kebersihan. Ini adalah langkah pencegahan, perkhidmatan poliklinik, klinik antenatal dan hospital bersalin. Sekiranya seseorang merancang untuk pergi ke jabatan terapi untuk membuat diagnosis, memberi IV atau suntikan, ini juga akan menjadi bantuan perubatan dan kebersihan..
  3. Khusus, termasuk bantuan berteknologi tinggi. Contohnya, pembedahan jantung, kemoterapi di pusat onkologi.
  4. Penjagaan paliatif - sokongan untuk pesakit sakit.

Ubat kami dapat menyokong orang yang sakit parah dengan empat cara.

Akses 24/7 ke rawatan perubatan. Dalam kes mendesak, pasukan ambulans datang kepada pesakit pada bila-bila masa, tetapi tidak selalu dapat membantu pesakit yang sakit. Doktor kecemasan tidak mempunyai ubat penahan sakit narkotik yang kuat. Yang paling boleh mereka lakukan adalah menyuntik ubat penahan sakit jika anda mempunyai ubat kuat..

Ketika ibu saya memerlukan anestesia pada waktu malam, dan ubat yang diperlukan tidak tersedia, ambulans tidak dapat membantu. Saya terpaksa menghubungi doktor dari klinik pada waktu pagi, kemudian pergi ke sana untuk mendapatkan preskripsi, kemudian pergi ke farmasi untuk mendapatkan ubat. Akses sepanjang masa ternyata begitu.

Perkhidmatan lawatan lapangan adalah perkhidmatan perubatan khas untuk pesakit yang sakit di rumah. Perkhidmatan sedemikian diatur oleh Kementerian Kesihatan atau organisasi awam. Pakar perkhidmatan lapangan melakukan prosedur berikut:

  1. Anestetik.
  2. Mencegah dan Merawat Luka Tekanan.
  3. Tukar kateter.
  4. Rujukan ke hospital.

Saya tinggal di Omsk, dan kami tidak mempunyai pasukan bergerak percuma untuk orang dewasa. Tetapi untuk kanak-kanak terdapat empat brigade negeri dan perkhidmatan paliatif mudah alih kanak-kanak di pusat amal Raduga. Bagi orang dewasa di Omsk hanya terdapat pusat komersial untuk rawatan paliatif keluar. Briged bergerak percuma untuk orang dewasa kini dibuat oleh pusat amal langit merangkul.

Pejabat penjagaan paliatif. Mereka membantu dengan cara berikut:

  1. Kaji dan perhatikan pesakit.
  2. Menetapkan ubat.
  3. Rujukan ke hospital.
  4. Ajar saudara-mara untuk menjaga orang sakit.

Pejabat sedemikian beroperasi di Moscow, tetapi tidak ada di Omsk. Di negara kita, pesakit yang sakit parah hanya dilayan di poliklinik, seperti orang lain: anda boleh membuat temu janji dengan terapis atau pakar yang sempit, anda boleh menghubungi doktor di rumah. Tetapi ini akan menjadi doktor biasa, bukan pakar paliatif..

Bantuan di hospital. Ini adalah hospital atau unit rawatan paliatif. Biasanya ini adalah agensi kerajaan, walaupun terdapat rumah sakit dan organisasi kebajikan.

Oleh kerana tiga pilihan pertama untuk rawatan paliatif untuk orang dewasa di Omsk praktikal tidak berfungsi, jabatan hospital tetap menjadi satu-satunya pilihan untuk pesakit yang sakit parah..

Penjagaan hospital dan paliatif

Dalam erti kata yang sempit, istilah "rumah sakit" merujuk kepada hospital yang terpisah untuk orang yang sakit parah. Bangunan yang berasingan memberikan faedah tertentu kepada pesakit. Sebagai contoh, saudara-mara boleh dibenarkan melakukan lawatan sepanjang waktu, dan hiburan disediakan untuk pesakit..

Sekiranya sebuah hospital bersifat multidisiplin, termasuk sebuah jabatan untuk pesakit yang sakit parah, ia tidak secara rasmi dianggap sebagai hospital - ia akan menjadi jabatan paliatif. Di sana, saudara-mara tidak akan dibenarkan tinggal bersama pesakit atau datang pada bila-bila masa. Akan sukar untuk menyetujui aktiviti riadah bagi pesakit: jika operasi dilakukan di hospital yang sama, orang luar dapat memperkenalkan jangkitan. Pasti tidak akan dapat mengadakan beberapa percutian untuk pesakit di bahagian paliatif..

Tidak ada rumah sakit di wilayah Omsk dalam erti kata yang ketat. Penduduk Omsk memanggil jabatan paliatif wilayah utama di hospital hospital # 17. Untuk kesimpulan, saya juga akan memanggil tempat ini sebagai rumah sakit Omsk dalam artikel ini..

Hospital bandar nombor 17, di mana hospital Omsk beroperasi. Sebelumnya, itu adalah rumah sakit sebenar: bangunan terpisah dibina oleh orang Jerman, kemudian dipindahkan ke kota. Kemudian, kakitangan diberhentikan, rumah sakit itu berpindah ke bangunan lain dan bertukar menjadi jabatan paliatif. Hospis Omsk mempunyai 40 tempat tidur dan keadaan hidup terbaik di rantau ini

Selain itu, terdapat empat jabatan paliatif yang lebih kecil di kawasan kami. Terdapat dari 10 hingga 40 tempat. Keadaan berbeza. Contohnya, di jabatan di GB No. 9 - kehancuran dan runtuhan. Dalam artikel itu, saya akan memanggil institusi ini sebagai jabatan perubatan dan sosial..

Di bandar lain, keadaan dengan rawatan paliatif berbeza. Kedudukan paliatif terletak di Moscow - ini adalah Hospis No. 1 yang diberi nama Vera Millionshchikova. Rumah sakit kanak-kanak yang teladan beroperasi di Kazan. Hospital kanak-kanak dan dewasa di sana dibiayai oleh Yayasan Amal Angela Vavilova.

Hospital kanak-kanak pada umumnya dikembangkan dengan lebih baik, kerana yayasan amal lebih bersedia menolong mereka. Ini adalah rawatan paliatif jangka panjang: kanak-kanak dengan penyakit yang tidak dapat disembuhkan hidup lebih lama daripada pesakit di hospital dewasa. Di kalangan kanak-kanak, terdapat lebih sedikit barah, dan lebih banyak penyakit lain di mana mereka tidak mati begitu cepat.

Rumah sakit kanak-kanak beroperasi di St. Petersburg, dan rumah kanak-kanak Rumah Api Rumah Api dibuka di Moscow pada tahun 2019. Dia disokong oleh yayasan besar: "Vera" dan "Give Life".

Di Wilayah Omsk, rumah sakit kanak-kanak dibuka pada musim panas 2018 di pusat amal Raduga. Setakat ini, hanya tinggal satu hari di sana, tetapi tidak ada tempat lain di Siberia. Hanya ada perkhidmatan lapangan yang baik, misalnya, di Angarsk.

Apakah maksud hospis

Hospice melakukan tiga perkara untuk pesakit sakit.

Anestesia dipilih. Inilah sebab utama untuk pergi ke hospital. Di hospital biasa, ubat-ubatan tidak akan diberikan secara berkala, tetapi di rumah sakit mereka akan mengesyorkan ubat, dos dan setelah keluar mereka akan memberi sedikit bekalan dengan mereka. Ia akan mencukupi sehingga kumpulan berikutnya dikeluarkan di klinik. Di farmasi, kebanyakan ubat ini tidak boleh dibeli sama sekali..

Meredakan mabuk. Ia berlaku, misalnya, jika tumor seseorang merosot. Kerana itu, keradangan mungkin muncul di mulut, pada kulit. Untuk menjadi lebih baik, rumah sakit diberikan penitis dengan komposisi yang menghilangkan keracunan. Sekiranya pesakit sakit untuk makan, penyelesaian nutrien boleh diberikan melalui urat.

Melegakan simptom teruk yang lain. Contohnya, loya, kekejangan, sembelit, mengantuk, apnea - pernafasan. Ini dipanggil terapi adjuvant. Gejala seperti itu mungkin muncul, antara lain, kerana ubat penahan sakit, yang digunakan untuk menghilangkan rasa sakit utama.

Ahli terapi poliklinik juga mesti menghilangkan rasa sakit dan gejala lain, tetapi dia bukan pakar penjagaan paliatif. Rumah sakit akan melakukannya dengan lebih baik, dan mereka dapat memantau pesakit secara berterusan, membantunya dengan vitamin atau zat besi, jika dia mempunyai hemoglobin rendah, lakukan urut.

Tramadol adalah analgesik opioid psikotropik, tetapi ia masih merupakan ubat yang agak mudah. Ia dijual di farmasi. Targin lebih hebat. Mereka tidak menjualnya, tetapi mereka boleh memberikannya di hospital. Morfin, ubat penghilang rasa sakit yang paling kuat, juga tidak dijual di mana saja. Dia diresepkan apabila targin tidak membantu. Didatangkan dalam ampul

Perkara penting untuk difahami adalah ini. Rumah sakit bukanlah tempat di mana seseorang diserahkan untuk mati. Adalah salah untuk memikirkannya hanya apabila keadaan sudah diabaikan dan orang itu mula menjerit kesakitan. Tetapi dalam kes seperti itu, hospital juga akan membantu - sekurang-kurangnya menghilangkan rasa sakit.

Adalah masuk akal untuk pergi ke rumah sakit dalam proses penyakit untuk meringankan keadaan dan mendapatkan cadangan bagaimana cara meneruskannya. Rumah sakit dirancang, antara lain, agar seseorang mati di sana, tetapi tidak perlu tinggal di hospital sehingga kematian.

Pengalaman kami. Di antara saudara-mara saya, bapa saudara dan ibu saya berada di hospital pada waktu yang berlainan. Saya tidak dapat mengatakan bahawa rumah sakit membantu mereka dengan ketara, tetapi ini hanya pengalaman kami. Dalam bentuk barah yang teruk, keadaan tidak seharusnya bertambah baik. Paman di rumah sakit itu tidak merasa lebih baik, dan ibu merasa lebih teruk. Tetapi setelah pulang, keadaannya bertambah baik. Mengapa ia berlaku, tidak ada yang faham.

Satu-satunya hasil yang jelas semasa melawat rumah sakit ialah ibu diberi ubat penahan sakit di sana dan memberikannya beberapa ubat bersamanya. Selepas itu, doktor dari klinik sudah tahu apa yang harus diresepkan untuknya.

Fungsi hospital yang lain adalah mendaftarkan pesakit dengan kecacatan atau menukar kumpulan kecacatan. Semasa pesakit berada di rumah sakit, kemungkinan untuk dia melakukan pemeriksaan dan dokumen yang diperlukan untuk kecacatan. Program jaminan negara mengatakan bahawa hospital dan jabatan paliatif harus berinteraksi dengan badan perkhidmatan sosial "untuk melindungi pesakit secara sosial." Pada masa yang sama, ia tidak menyatakan untuk tujuan khusus dan apa sebenarnya hospitaliti yang wajib dilakukan. Oleh itu, kakitangan hospital boleh menangani masalah kecacatan, tetapi saya mendengar bahawa mereka kadang-kadang menolak dan mengesyorkan agar anda menguruskan semuanya sendiri ketika pesakit sudah pulang..

Untuk mendapatkan bantuan hospital dengan kecacatan, hubungi pengurus jabatan. Dia mungkin akan menolak pada mulanya, tetapi cuba membuatnya lebih mudah untuknya. Sekiranya anda sendiri menjalankan rantai komando untuk pekerja hospital, menghubungkan organisasi awam, maka peluang untuk menjalani pemeriksaan semula semasa anda tinggal di hospital meningkat.

Saya mendapat tahu bahawa hospital boleh membantu mendaftarkan kecacatan hanya sebelum ibu saya diberhentikan. Oleh itu, dia mendaftarkan kecacatan itu sendiri dengan cara biasa, tanpa bantuan rumah sakit..

Cara pergi ke hospital

Penyakit yang tidak dapat disembuhkan di mana seseorang dimasukkan ke hospital adalah selalunya barah. Malah orang dewasa berada di hospital dengan penyakit kardiovaskular, misalnya, selepas strok. Diagnosis ketiga yang paling kerap membawa maut adalah HIV. Terdapat keadaan lain yang tidak dapat disembuhkan: kecederaan, termasuk selepas kemalangan, sirosis, kecacatan sejak kecil dengan cerebral palsy, multiple sclerosis.

Rumah sakit Omsk hanya diterima dengan onkologi, dan di jabatan perubatan dan sosial - dengan penyakit lain, dari mana mereka mati dengan lebih perlahan. Pesakit mereka telah bertahun-tahun sakit dan berbaring di rumah atau di hospital. Pembahagian tenaga kerja antara rumah sakit utama dan jabatan paliatif lain telah berkembang tepat di wilayah Omsk - di wilayah lain akan ada keunikannya sendiri..

Orang yang mengalami gangguan mental kemungkinan besar tidak akan dimasukkan ke jabatan sosial perubatan. Mana-mana pesakit akan dimasukkan ke hospital Omsk. Perkara utama adalah mempunyai onkologi. Walaupun perubahan mental berlaku kerana ketumbuhan. Mungkin orang itu akan berbohong dan berteriak, mengganggu pesakit lain, tetapi mereka tidak akan menolaknya.

Biasanya, doktor akan memberitahu anda mengenai peluang untuk pergi ke hospital. Sekiranya seseorang telah dirawat di apotik onkologi, mereka akan mengesyorkan pergi ke hospital. Ini berlaku apabila doktor memahami bahawa tidak mungkin untuk menyembuhkan seseorang atau memanjangkan umurnya..

Sekiranya seseorang tidak pergi ke klinik onkologi, dan barah didiagnosis di tempat lain, rujukan ke hospital boleh diberikan di poliklinik di tempat kediaman. Anda sama sekali tidak mempunyai arah. Perkara utama adalah bahawa pesakit mengalami pelepasan dengan diagnosis "onkologi".

  1. Panggil atau datang ke hospital. Bawa rujukan atau pernyataan terakhir di mana anda telah didiagnosis menghidap barah. Di hospital Omsk, anda akan diarahkan terus ke ketua jabatan.
  2. Pesakit akan beratur. Bukan fakta bahawa anda akan dapat berbaring dengan segera: semuanya bergantung pada tempat duduk yang ada. Wad dibahagikan kepada wanita dan lelaki. Seorang lelaki boleh dibuat menunggu, dan seorang wanita dapat segera diturunkan, atau sebaliknya. Hospice Omsk mempunyai 40 tempat tidur untuk seluruh wilayah, jadi barisan boleh mengambil masa beberapa minggu. Dalam kes kami, tempat itu dikosongkan dalam sehari. Pengurus tahu siapa yang diberhentikan dan kapan, dan segera membimbing kami.
  3. Apabila tempat itu muncul, mereka akan menghubungi anda dan menetapkan hari kemasukan.

Pada hari kemasukan, anda perlu membawa bersama:

  1. Pelepasan terkini di mana barah didiagnosis.
  2. Pasport pesakit.
  3. Polisi insuransnya.

Sekiranya seseorang tidak berjalan, dia akan segera dibawa ke departemen di gurney, dan dokumen akan disusun bersama saudara. Ia tidak seperti ambulans: semua ujian awal akan diambil dari pesakit di wad. Dia tidak perlu menunggu di kaunter penerimaan tetamu. Oleh itu, satu-satunya masalah adalah membawa pesakit ke hospital dan kemudian membawanya pulang jika dia tidak bangun dan tidak berjalan. Saya telah menulis mengenai perkara ini di T-Zh sebuah artikel besar yang terpisah.

Mereka sampai ke jabatan perubatan dan sosial dengan cara yang sama, hanya diagnosis utama yang akan berbeza. Pesakit di jabatan perubatan dan sosial hidup lebih lama, jadi barisannya besar berbanding dengan rumah sakit.

Ini adalah imbasan mengenai pembuangan terakhir yang saya dan ibu saya diberikan di klinik onkologi. Di lajur "Cadangan" - hospis. Alamat dan nombor telefonnya segera dilampirkan pada pernyataan tersebut.

Berapa kos hospis

Falsafah penjagaan paliatif menganggap bahawa kematian tidak dapat dibayar. Oleh itu, perkhidmatan hospital secara teori selalu percuma. Tetapi pada hakikatnya ia tidak berfungsi seperti itu.

14 hari pertama adalah percuma di hospital negeri, yang dibayar di bawah insurans perubatan wajib. Maka anda boleh tinggal untuk mendapatkan wang. Di hospital Omsk, pesakit boleh ditempatkan di wad berbayar dari hari pertama sesuka hati.

Apa

Jawapan untuk soalan popular - apakah itu, apa maksudnya.

Apa itu Hospis

Hospice adalah kemudahan perubatan khas yang menyediakan rawatan untuk orang yang sakit parah. Secara umum, kata "rumah sakit" biasanya digunakan untuk merujuk bukan pada institusi tertentu, tetapi untuk berbagai layanan yang disediakan untuk perawatan orang yang mati atau sakit parah..

Asal istilah.

Secara etimologi, istilah ini berasal dari perkataan Latin "hospitalium", yang secara harfiah bermaksud - rumah tamu. Nama itu pada asalnya digunakan untuk menggambarkan tempat perlindungan bagi pelancong yang letih dan sakit yang pulang dari ziarah agama. Pada tahun 1960-an, Dr. Cicely Saunders mengasaskan gerakan hospis moden dengan mendirikan Rumah Anak Yatim St Christopher berhampiran London. Di tempat perlindungan inilah semua amalan moden untuk penjagaan profesional orang mati telah dikembangkan dan diguna pakai..

Hospice, apa itu dan siapa yang memerlukannya?

Biasanya, orang memerlukan perkhidmatan hospital jika doktor mengesahkan bahawa pesakit hanya tinggal enam bulan atau kurang. Tetapi sebenarnya, masa yang tersisa bukanlah kriteria utama, kerana doktor tidak dapat mengetahui kapan pesakit akan mati. Enam bulan adalah peraturan umum.

Tugas utama hospis.

Tugas utama dan utama penjagaan hospital adalah memberi keselesaan dan sokongan kepada pesakit dan keluarganya dalam masa sukar ini..

Apabila pesakit dimasukkan ke hospital, keluarga biasanya kurang risau tentang penjagaan harian orang yang sakit parah. Harus diingat bahawa rawatan hospis dapat diberikan di mana pesakit tinggal. Ini boleh menjadi rumah keluarga, rumah jagaan atau institusi khusus lain..

Perkhidmatan apa yang ditawarkan oleh hospital.

Doktor, jururawat dan pembantu memikul tanggungjawab seperti:

  • Perkhidmatan doktor;
  • Perkhidmatan kejururawatan;
  • Pembantu penjagaan kesihatan di rumah;
  • Peralatan dan bekalan perubatan;
  • Ubat untuk menghilangkan rasa sakit dan merawat gejala;
  • Kaunseling diet;
  • Penjagaan berterusan dalam masa krisis;
  • Terapi fizikal dan pekerjaan;
  • Terapi ucapan;
  • Penjagaan keluarga sementara;
  • Khidmat sosial.

Sebagai tambahan kepada bantuan fizikal, kakitangan rumah sakit membantu pesakit secara emosi dan rohani mengatasi masalah di akhir hayat. Kaunselor dan kaunselor kerohanian biasanya merupakan sebahagian daripada pasukan rawatan dan juga membantu keluarga. Malah ada yang memberikan khidmat nasihat keluarga dan pemulihan psikologi setelah kematian pesakit..

Hospice, apa itu: tempat perlindungan yang menunggu keajaiban atau hospital untuk orang yang meninggal?

Artikel ini memfokuskan struktur hospis. Apa sebenarnya, banyak yang hanya mengetahui: kebanyakan orang biasa - secara tidak sengaja membaca atau mendengar sesuatu dan di suatu tempat, doktor - dari pengalaman rakan-rakan Amerika atau Eropah, dan wartawan - dari pelbagai sumber.

Apa yang mereka perlukan?

Sering kali, konsep "rumah sakit" dikaitkan dengan pengasingan dan tempat di mana orang yang sakit parah dan mati menjalani hari-hari terakhir mereka dari seluruh dunia. Bagaimanapun, ini tidak benar. Simbol rumah sakit adalah lilin yang padam di tangan manusia. Simbol inilah yang membantu untuk menyatakan intipati pertolongan yang diberikan kepada pesakit yang sakit parah, dan untuk menjelaskan dengan jelas: rumah sakit - apa itu. Di klinik seperti itu, mereka merawat orang yang sakit dan mati dengan penuh perhatian dan hormat, belas kasihan dan, berempati, memberi mereka rawatan yang baik dan menghilangkan rasa sakit, membantu mengatasi masalah rohani, fisiologi dan psikologi yang disebabkan oleh penyakit ini.

Apa maksud perkataan ini?

Pada asalnya perkataan "hospice" muncul dalam bahasa Latin dari pertemuan dua akar - hospitium dan hospes - "keramahan". Selepas itu, perkataan itu diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis Lama sebagai rumah sakit dan mengekalkan makna yang sama seperti dalam bahasa Latin. Pada Abad Pertengahan, inilah nama yang diberikan kepada rumah-rumah tempat para jemaah haji ke Yerusalem tinggal untuk berehat. Semasa perjalanan jauh, para jemaah haji sakit, dan di rumah sakit seperti itu mereka diberikan segala kemungkinan bantuan perubatan. Bersama para jemaah, kata "hospis" datang ke Kepulauan British dan ke dalam bahasa Inggeris, dari mana ia dipindahkan ke bahasa Eropah lain pada abad ke-19..

Sejarah penampilan

Hippocrates, yang dianggap sebagai "bapa ubat", percaya bahawa doktor hanya boleh membantu mereka yang mempunyai peluang untuk sembuh, dan pesakit yang putus asa harus menjalani hari-hari mereka tanpa penyertaan dan perhatian. Pendekatan serupa dengan kematian itu dipraktikkan di Eropah sehingga penerimaan agama Kristian secara meluas..

Di bandar Lyon di Perancis pada tahun 1842, Jeanne Garnier, seorang wanita muda yang telah kehilangan seluruh keluarganya, menganjurkan rumah sakit pertama. Apa yang ada pada masa itu? Rumah sakit "Calvary", seperti yang disebut, untuk pertama kalinya memberi peluang kepada pesakit yang tidak dapat disembuhkan untuk hidup dan mati dengan harga diri. Biarawati Ireland menyokong idea Jeanne Garnier dan membuka Hospis Mother of God di Dublin pada tahun 1879. Pada tahun 1948, Cecilia Sanders datang bekerja di St Thomas's Hospital di London, berkat kegiatan yang dilakukannya, gerakan hospis tersebar ke seluruh dunia. Hospital Moscow yang beroperasi hari ini juga dibuka.

Sejarah moden

Sejak sekian lama, doktor, kakitangan kejururawatan, atau sukarelawan tidak tahu apa yang harus dilakukan oleh pesakit hospital, dan tidak ada tempat untuk mendapatkan maklumat tersebut. Baru pada tahun 1935 brosur "Merawat orang sakit dan mati" diterbitkan, yang kemudian menjadi klasik perubatan paliatif, yang ditulis oleh doktor keluarga Alfred Worcester. Latihan para jururawat yang bertujuan untuk bekerja dengan pesakit yang tidak dapat disembuhkan dan mati dilakukan oleh kakitangan Yayasan Marie Curie pada tahun 1952..

Pada tahun 1967, St. Christopher Hospice, yang diasaskan oleh Cecilia Sanders, membuka hospitalnya sendiri di England, dan pada tahun 1969 mulai memberikan perkhidmatan jangkauan. Pada tahun yang sama, buku "On Death and Dying" diterbitkan oleh Elizabeth Kubler-Ross, yang berjaya mengubah idea doktor pada masa itu mengenai keadaan orang yang mati.

Di antara negara-negara sosialis, rumah sakit pertama hanya muncul di Krakow Poland pada tahun 1972.

Rumah sakit di Rusia pra-revolusi

Buat pertama kalinya institusi perubatan seperti ini dibuka di Moscow pada tahun 1903. Penciptaannya dimulakan oleh seorang profesor di Moscow State University, seorang pakar onkologi L.L. Levshin, yang menganjurkan penggalangan dana untuk pembinaannya. Sumbangan kewangan terbesar untuk organisasinya dibuat oleh pelanggan Morozov yang terkenal di Rusia. Itulah sebabnya institusi ini dinamakan mereka selama bertahun-tahun. Hospis onkologi ini hanya menerima pesakit barah pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini. Namun, lama-kelamaan, dia kehilangan fungsinya dan dilahirkan kembali ke sebuah institusi penyelidikan yang menangani masalah onkologi..

Apa hari ini?

Sehingga tahun 1990, orang-orang Soviet tidak tahu mengenai rumah sakit, apa itu dan mengapa ia diperlukan. Orang sakit parah meninggal di rumah, di tangan saudara-mara yang tidak tahu bagaimana mengurangkan penderitaan mereka, atau di tempat tidur hospital, yang hampir dilupakan oleh kakitangan perubatan. Rumah sakit pertama di Rusia moden dibuka di kampung Lakhty dekat St Petersburg pada tahun 1990 atas inisiatif wartawan Inggeris V. Zorza, yang dengan demikian memenuhi keinginan puterinya Jane, yang meninggal pada usia 25 tahun. Psikiatri A.V. Gnezdilov mengambil bahagian besar dalam hal ini, sehingga rumah sakit di kota St. Petersburg dibuka dan memulakan kerjanya.

Pada awal 90-an abad XX, Lembaga Pemegang Amanah khas untuk penciptaan rumah sakit telah dibuat di Kesatuan Soviet, yang pengerusinya adalah Ahli Akademik D.S.Likhachev. Pada Oktober 1993 di Moscow, atas inisiatif E.I. Moiseenko, yang bekerja di Institut Onkologi dan Hematologi Pediatrik, mencipta rumah kanak-kanak pertama di rumah untuk kanak-kanak dengan kanser.

Pada tahun 1994, berkat usaha V. Zorza, Rumah Sakit Moscow Pertama, yang diketuai oleh V. V. Millionshchikova hari ini, diciptakan..

Berapa banyak?

Hari ini kita mempunyai sekitar seratus rumah sakit, yang sangat kecil untuk sebuah negara besar seperti Rusia. Menurut anggaran WHO, mesti ada satu rumah sakit untuk setiap 400,000 orang dalam populasi tersebut. Jika anda menghitung, negara kita kekurangan sekurang-kurangnya 250 institusi perubatan seperti itu. Yang ada tidak selalu memenuhi syarat dan piawaian. Hospis yang lengkap di Moscow dan St Petersburg, dan jumlahnya di bandar-bandar ini hampir sesuai dengan anggaran WHO. Adalah sukar bagi penduduk kampung dan mereka yang tinggal di wilayah untuk memasuki institusi seperti itu, hampir mustahil..

Maksud perkataan "hospice"

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan kata-kata biasa dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata pengawal kehidupan (kata benda):

Persatuan untuk perkataan "hospis"

Sinonim rumah sakit

Kalimat dengan perkataan "hospice"

  • Dia datang ke rumahnya setiap hari.
  • Dia berpindah ke rumah sakit - sebuah hospital untuk pesakit yang tiada harapan.
  • Dia telah berkhidmat di hospital selama dua tahun.
  • (semua tawaran)

Keserasian perkataan "hospice"

  • di lorong hospis
  • tinggal di hospital
  • (jadual keserasian lengkap)

Konsep dengan perkataan "hospice"

hantar komen

Selain itu

  • Cara mengeja perkataan "hospice"
  • Petikan dengan perkataan "hospice" (pemilihan petikan)
  • Terjemahan hospis dan ayat contoh (bahasa Inggeris)

Kalimat dengan perkataan "hospice":

Dia datang ke rumahnya setiap hari.

Dia berpindah ke rumah sakit - sebuah hospital untuk pesakit yang tiada harapan.

Dia telah berkhidmat di rumah sakit selama dua tahun.

Sinonim rumah sakit

  • hospital
  • rumah tumpangan
  • traumatologi
  • hospital
  • sanatorium
  • (lebih banyak sinonim.)

Persatuan untuk perkataan "hospis"

  • onkologi
  • tuan rumah
  • (lebih banyak persatuan.)

Keserasian perkataan "hospice"

  • di lorong hospis
  • tinggal di hospital
  • (jadual keserasian lengkap.)

Peta perkataan dan ungkapan bahasa Rusia

Tesaurus dalam talian dengan keupayaan untuk mencari persatuan, sinonim, pautan kontekstual dan contoh ayat untuk kata-kata dan ungkapan bahasa Rusia.

Maklumat rujukan mengenai penurunan kata nama dan kata sifat, konjugasi kata kerja, serta struktur kata morfemik.

Laman web ini dilengkapi dengan mesin carian yang kuat dengan sokongan morfologi Rusia.

Apa itu hospital dan untuk apa?

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, banyak kata dan konsep baru memasuki kehidupan kita. Hospis adalah salah satu daripadanya. Masalah kematian orang sakit parah yang bermaruah diselesaikan di sini pada tahap yang sama sekali baru, secara kualitatif berbeza..

Di sini orang yang mati tidak lagi dibebani oleh kenyataan bahawa dia membebani orang yang disayangi dengan ketidakberdayaan dan penderitaannya, dan saudara-mara mendapat pertolongan psikologi dan kesempatan untuk berdamai dengan hal yang tidak dapat dielakkan.

Apa maksud perkataan "hospis"??

Dalam masyarakat abad pertengahan, rumah sakit disebut rumah yang dimaksudkan untuk bermalam para jemaah yang akan menyembah salah satu kuil Kristian. Perkataan ini berasal dari bahasa Latin "hospes", yang bermaksud "keramahan".

Hari ini, ini adalah nama untuk institusi perubatan khas yang disusun untuk mereka yang penyakitnya tidak dapat disembuhkan dan menyebabkan penderitaan yang besar kepada orang sakit dan orang yang mereka sayangi. Di rumah sakit, mereka mendapat rawatan yang sewajarnya, melegakan kesakitan tepat pada masanya dan, yang paling penting, sokongan psikologi. Seorang pesakit rumah sakit menjalani bulan-bulan terakhirnya tanpa penderitaan yang tidak perlu, dengan harga diri, berpeluang untuk meneliti hidupnya dan berdamai dengan yang tidak dapat dielakkan.

Untuk apa hospital??

Sesiapa yang terpaksa menjaga saudara yang sakit parah selama beberapa bulan atau bertahun-tahun berturut-turut tahu betapa sukarnya suasana di rumah di mana orang yang mati itu hadir. Memahami akhir yang tidak dapat dielakkan sering membuat pesakit mudah marah dan berubah-ubah..

Saudara-mara, yang di pundaknya, selain kebimbangan yang biasa, perawatan pesakit katil yang sukar jatuh, setelah beberapa lama mulai berangsur-angsur berharap semua ini akan berakhir dengan cepat, dan merasa bersalah atas pemikiran seperti itu. Di samping itu, kematian sering didahului oleh kesakitan yang teruk, kadang-kadang tidak dapat ditanggung, dan doktor tidak selalu memberi ubat bius untuk pesakit seperti itu dalam jumlah yang betul..

Sekiranya pesakit menghabiskan bulan-bulan terakhir hidupnya di rumah sakit, kakitangan institusi tersebut akan mengambil sebahagian besar pekerjaan. Pesakit hospital mendapat ubat penghilang rasa sakit dan penjagaan yang berkualiti, yang dengan sendirinya merupakan kelegaan yang besar bagi diri mereka dan keluarga mereka.

Tetapi jauh lebih penting bahawa hospital itu memberikan bantuan dan sokongan psikologi kepada mereka dan orang yang mereka sayangi. Pada hari-hari terakhirnya, kehidupan orang yang mati tidak dibayangi oleh rasa sakit dan kesedaran tentang beban yang dia tanpa sengaja menanggung anak-anak atau cucu-cucunya. Akhir hidup yang bermaruah adalah tujuan utama rumah sakit bagi setiap pesakit.

Siapa yang boleh masuk ke hospital?

Sebilangan besar pesakit hospis adalah pesakit barah di terminal, iaitu tahap yang tidak dapat disembuhkan. Statistik kanser di seluruh dunia semakin meningkat dari tahun ke tahun, dan hospital semakin diminati.

Motto dari mana-mana rumah sakit adalah kata-kata: jika pesakit tidak dapat disembuhkan, ini tidak bermakna dia tidak dapat ditolong. Oleh itu, hanya mereka yang kematiannya tidak diragukan dan yang memerlukan rawatan paliatif dimasukkan ke hospital. Pekerjaan rumah sakit tidak hanya berperikemanusiaan, tetapi juga dibenarkan secara ekonomi, kerana pesakitnya tidak mengambil tempat di hospital biasa, membebaskannya untuk mereka yang masih dapat dibantu oleh doktor.

Perkhidmatan apa yang diberikan kepada pesakit di hospital?

Bidang penjagaan utama pesakit hospis adalah untuk mengurangkan atau menghilangkan sensasi kesakitan, untuk mengekalkan kehidupan dan fungsi tubuh yang sekarat..

Untuk ini, kakitangan menjalankan:

- terapi anestetik, termasuk dengan bantuan ubat narkotik seperti yang ditetapkan oleh doktor;

- memberi makan dengan tabung untuk mereka yang tidak boleh makan dengan cara biasa;

- jika perlu, bekalan oksigen dari kusyen oksigen.

Selain itu, di hospital, pesakit dan saudara mereka mendapat bantuan dan sokongan sosial dan psikologi, yang dinyatakan dalam:

- sikap muhibah, sabar dan simpati umum kakitangan;

- perbualan dengan ahli psikologi yang berkelayakan yang membantu mengurangkan ketakutan kematian pesakit, dan membantu saudara-mara menyingkirkan rasa bersalah dan berdamai dengan yang tidak dapat dielakkan;

- berkomunikasi dengan orang yang mendapati diri mereka berada dalam situasi yang serupa, yang membolehkan pesakit tidak terpencil dalam persepsi negatifnya terhadap dunia, untuk menjalani kehidupan yang penuh sehingga minit-minit terakhir;

- usaha doktor untuk menjaga kesedaran dan kemampuan intelektual pesakit selama mungkin.

Seluruh suasana di hospital bertujuan untuk mewujudkan keadaan yang paling selesa bagi pesakit. Sebagai peraturan, pintu masuk pengunjung dibuka pada bila-bila masa, jika perlu, mereka dapat bermalam. Wad sering mempunyai TV, peti sejuk, katil berfungsi dan meja sisi katil yang selesa untuk barang-barang peribadi.

Bahagian dalam biasanya dihiasi menyerupai persekitaran hospital sesedikit mungkin. Sebagai tambahan kepada doktor dan jururawat sepenuh masa, pesakit dibantu oleh sukarelawan terlatih.

Hospis untuk pesakit barah

Semua orang mesti ada esok

Hospis adalah institusi perubatan, melainkan institusi perubatan dan sosial, di mana pesakit di peringkat akhir penyakit ini diberi rawatan perubatan khusus, yang bertujuan bukan untuk menyembuhkan penyakit kronik, tetapi untuk menghilangkan gejala patologi yang bersamaan.

Peringkat akhir bermaksud bahawa penyakit ini tidak dapat disembuhkan, dan prognosis seumur hidup adalah 1 hingga 6 bulan.

Tahap akhir kanser dicirikan oleh pertumbuhan tumor yang tidak terkawal, penyebaran sel barah ke seluruh badan dengan pembentukan beberapa metastasis jauh, sindrom kesakitan yang teruk.

Adakah anda benar-benar memerlukan hospital? Atau masih ada peluang untuk hidup?

Secara berterusan memberikan rawatan perubatan kepada "refuseniks" - pesakit dengan penyakit onkologi, neurologi yang teruk, akibat kecederaan, patah tulang, strok, yang dihantar dari hospital untuk benar-benar mati di rumah, dengan kata-kata "di bawah pengawasan doktor di tempat kediaman", kita menghadapi:

  • kesilapan perubatan yang menakutkan - mereka melakukan operasi yang baik untuk menghilangkan barah kolon sigmoid, tetapi mereka tidak menetapkan kemoterapi, akibatnya, enam bulan kemudian, tahap 2 barah menjadi yang ke-4;
  • melakukan histologi, tetapi tidak melakukan kajian imunohistokimia terhadap bahan biopsi kelenjar tiroid, akibatnya, jumlah operasi yang tidak mencukupi berakhir pada jangkaan yang boleh diramalkan - tahap 4 barah;
  • kelayakan doktor yang rendah dan tidak mengetahui kaedah rawatan terkini - imunoterapi dalam kombinasi dengan kemoterapi klasik memungkinkan untuk mencapai penyembuhan untuk barah tekak walaupun pada peringkat akhir penyakit ini, mengurangkan jumlah campur tangan pembedahan ke tahap minimum, namun, kebanyakan ahli onkologi tidak mengetahui mengenainya, dan menghantar pesakit untuk operasi mutilasi;
  • tanggungjawab sosial yang sangat rendah - dengan tumor yang jelas secara klinikal - osteosarcoma humerus - biopsi besar dilakukan sebagai ganti rawatan radikal - disartikulasi pada sendi bahu, walaupun doktor tahu bahawa biopsi ini akan menyebabkan penyebaran tumor hampir 100%, dan hasilnya menyedihkan - penyebaran dan kematian barah pesakit dalam masa 4 bulan selepas biopsi.