Pemeriksaan usus

Osteoma

Setiap tahun, prevalensi penyakit usus semakin meningkat. Diagnosis awal membolehkan anda berjaya merawat patologi yang muncul dan mencegah perkembangan komplikasi berbahaya. Sehubungan itu, ramai yang bimbang tentang cara memeriksa usus.

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar teknik diagnostik yang memungkinkan pemeriksaan yang tidak menyakitkan dan berkualiti tinggi pada semua bahagian organ ini. Kelaziman patologi usus dijelaskan oleh irama kehidupan seseorang yang moden. Situasi yang tertekan, diet yang tidak betul, gaya hidup yang tidak aktif - semua ini menyebabkan gangguan dalam kerja keseluruhan saluran gastrousus.

Gejala berikut dapat menunjukkan masalah dalam usus: sakit perut, pedih ulu hati, mual, muntah, sakit perut, perut kembung, perubahan najis, penampilan darah dan lendir dalam tinja, anemia. Kadang-kadang ujian usus boleh diresepkan untuk mengenal pasti penyebab ketidakselesaan, kelemahan, selera makan yang buruk, dan penurunan berat badan semasa makan dengan baik..

Pemeriksaan organ dimulakan dengan pemeriksaan pesakit, pemeriksaan digital dan anoskopi. Sudah pada tahap ini, doktor mungkin mempunyai cukup maklumat untuk membuat diagnosis. Dalam beberapa kes, kajian tambahan akan diperlukan, seperti sigmoidoscopy, kolonoskopi dan radiografi. Dalam artikel ini, kami menyoroti cara-cara bermaklumat untuk memeriksa usus. Mari kita bincangkan teknik yang digunakan untuk pelbagai patologi.

Kaedah pemeriksaan makmal

Sekiranya doktor mengesyaki perkembangan patologi usus, pemeriksaan dimulakan dengan analisis darah, air kencing dan tinja. Hasil kajian sedemikian akan mengesahkan atau menafikan adanya proses patologi dalam tubuh..

Ujian darah

Ujian darah umum ditetapkan untuk proses keradangan dan jangkitan yang disyaki, pendarahan, lesi parasit, dan juga onkologi. Pengumpulan bahan biologi dilakukan secara eksklusif dengan instrumen steril. Pada orang dewasa, darah diambil dari jari manis tangan, dan pada anak kecil dari jari kaki.

Penyakit usus mempengaruhi perubahan jumlah darah, iaitu:

  • eritrosit dan hemoglobin. Anemia mungkin menunjukkan perkembangan pendarahan dalaman;
  • limfosit. Sel-sel ini mencerminkan tahap aktiviti sistem imun. Dalam proses berjangkit dan onkologi, tahap limfosit boleh meningkat (limfositosis) dan menurun (limfositopenia);
  • monosit. Peningkatan jumlah sel ini menunjukkan perkembangan lesi berjangkit;
  • eosinofil. Peningkatan penunjuk ini (eosinofilia) paling kerap menunjukkan pencerobohan helminthik. Tetapi ia juga dapat menunjukkan adanya neoplasma malignan. Penurunan jumlah eosinofil biasanya diperhatikan dalam tempoh selepas operasi, dan juga pada peringkat awal proses menular;
  • kadar pemendapan eritrosit (ESR). Peningkatan indikator ini mungkin menunjukkan proses keradangan dan jangkitan..

Sekarang mari kita bincangkan mengenai penyelidikan biokimia. Untuk analisis, anda memerlukan darah vena, yang juga diambil pada waktu pagi semasa perut kosong. Penyelidikan biokimia merangkumi petunjuk berikut:

  • jumlah protein. Penurunan kepekatannya mungkin menunjukkan masalah dengan aktiviti fungsional usus, termasuk yang disebabkan oleh proses tumor dan pendarahan;
  • Protein C-reaktif. Parameter ini membantu dalam diagnosis proses berjangkit akut, onkologi dan parasit;
  • urea. Dengan sindrom gangguan penyerapan usus, penurunan kepekatan urea dalam darah diperhatikan.

Juga, darah dapat diperiksa untuk penanda tumor. Inti dari analisis ini adalah untuk mengenal pasti produk kerosakan sel barah. Untuk ini, darah vena diambil semasa perut kosong. Kehadiran penanda tumor dibenarkan dalam tubuh orang yang sihat dalam had tertentu.

Pertimbangkan jenis penanda tumor:

  • CA - 19 - 9. Peningkatan indikator ini tidak selalu menunjukkan onkologi. Untuk mengesahkan diagnosis, sejumlah kajian tambahan perlu dilakukan. Sifat perkauman genetik mempengaruhi kehadiran parameter ini. Oleh itu, pada orang yang mempunyai kewarganegaraan Kaukasia, walaupun dengan adanya onkologi, CA - 19 - 9 yang tidak hadir;
  • CEA. Tidak hadir pada orang dewasa. Penanda tumor dihasilkan oleh sel-sel saluran gastrousus janin semasa tempoh kehamilan;
  • CA - 242. Kadar tinggi parameter ini membolehkan pengesanan awal tumor ganas usus besar dan rektum;
  • CA - 72 - 4. Ia ditetapkan untuk mengesan lesi tumor usus besar;
  • Tu M2-RK. Memberi maklumat mengenai perkembangan tumor, metastasis dan kejadian kambuh.

Kaedah penyelidikan lain adalah hemotest. Ia membantu mengenal pasti intoleransi makanan. Dengan menggunakan ujian darah, anda dapat mengenal pasti makanan mana yang tidak diterima oleh usus. Hemotest membantu mengatur proses pencernaan dengan menghilangkan makanan tertentu.

Coprogram

Pelbagai mikroorganisma, zarah makanan yang tidak dicerna, epitel, pigmen dapat dijumpai dalam tinja. Dengan menggunakan petunjuk ini, doktor makmal dapat mengenal pasti proses patologi di bahagian tertentu usus..

Asas untuk program ini adalah penyakit perut dan duodenum, luka pada usus besar dan kecil, masalah dalam fungsi hati, pundi hempedu, pankreas, tumor dan proses menular, pencerobohan helminthik, kawalan rawatan. Kajian ini tidak memerlukan latihan khas, tetapi pesakit harus ingat beberapa peraturan

Sekiranya anda mengambil ubat yang mengandungi bismut dan zat besi, ubat tersebut mesti dibatalkan. Dilarang menggunakan julap, suppositori rektum, dan juga membuat enema. Apabila sinar-X diambil dengan pewarna, coprogram dilakukan tidak lebih awal dari tujuh hingga sepuluh hari kemudian. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa barium dapat mengubah sifat tinja.

Dua hari sebelum analisis, anda harus melepaskan beberapa produk, seperti tomato, pasta, jus tomat, bit. Lebih baik mengecualikan dari diet untuk sementara waktu semua sayur-sayuran dan buah-buahan yang mempunyai sifat pewarna. Selama tiga hari, anda harus berhenti mengambil ubat antibakteria, serta ubat-ubatan yang mempengaruhi fungsi motor usus. Asas diet haruslah sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, produk tenusu. Lebih baik menolak berlemak, goreng, pedas, salai, acar.

Sebelum mengosongkan usus, anda harus mencuci alat kelamin luar. Air kencing tidak boleh masuk ke dalam bekas dengan biomaterial. Sampel yang dikumpulkan harus dihantar ke makmal seawal mungkin. Sekiranya perlu, anda boleh menyimpan najis di dalam peti sejuk, tetapi tidak lebih dari lapan jam.

Coprogram merangkumi pemeriksaan makroskopik dan mikroskopik tinja. Pertama, pembantu makmal menilai penampilan najis, ketumpatan, pewarnaan, dan kehadiran bau tertentu. Analisis mikroskopik menilai keupayaan usus untuk mencerna makanan. Doktor dapat mengenal pasti elemen berikut:

  • Protein. Lazimnya, ia tidak boleh hadir. Kehadirannya mungkin menunjukkan proses keradangan. Protein terdapat pada bisul, polip, dan barah.
  • Darah. Cecair biologi dikesan dengan pendarahan dalaman. Ini mungkin disebabkan oleh tumor, polip, bisul, cacing. Darah yang diubah menunjukkan kerosakan pada bahagian atas, tidak berubah - lebih rendah, dan laten adalah ciri tumor.
  • Stercobilin. Peningkatan pigmen ini menunjukkan adanya anemia hemolitik. Stercobilin yang menurun mungkin menunjukkan penyumbatan saluran empedu.
  • Lendir. Melakukan fungsi pelindung, oleh itu, penampilannya menunjukkan proses keradangan pada jangkitan.
  • Flora Iodofilik muncul dengan dysbiosis.
  • Detritus. Penurunan jumlah penunjuk ini menunjukkan pelanggaran proses pencernaan;
  • Lemak neutral. Peningkatan tahap mereka mungkin menunjukkan pelanggaran pengeluaran rembesan hempedu dan penyerapan dalam usus..
  • Serat otot. Penampilan unsur-unsur ini tidak berubah mungkin menunjukkan patologi pankreas.
  • Sabun. Peningkatan jumlahnya biasanya diperhatikan dengan kekurangan pencernaan perut, duodenum dan usus kecil;
  • Leukosit. Biasanya tidak hadir. Penampilan mereka menunjukkan perkembangan kolitis..

Bagaimana dan mengapa kajian usus dilakukan??

Sebelum memeriksa usus, disarankan untuk memahami apa yang diperiksa oleh pakar untuk masalah sfera gastrousus. Kerana banyak orang berpendapat bahawa ketika memeriksa kawasan gastrousus, perut biasanya diperiksa. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Sudah tentu, perut adalah organ yang sangat penting dan disfungsinya boleh menyebabkan gangguan pada segmen gastrousus, tetapi pemeriksaan gastrointestinal termasuk pemeriksaan usus besar dan kecil. Bagaimanapun, sistem kita, yang bertanggungjawab untuk pencernaan dan penyerapan makanan, berasal dari rongga mulut, dan berakhir di rektum..

Sebelum memeriksa usus, anda perlu menentukan gejala yang boleh menjadi tanda langsung untuk menghubungi pakar.

Ciri prosedur

Sebab-sebab memeriksa saluran pencernaan:

  • Sekiranya anda mempunyai najis yang longgar atau terlalu ketat untuk beberapa waktu. Kadang-kadang ia mungkin sembelit, dan seseorang mungkin tidak pergi ke tandas selama beberapa hari berturut-turut;
  • Perut sakit atau tidak selesa, sensasi menekan di tempat di mana perut berada;
  • Sekiranya belching diperhatikan untuk masa yang lama selepas makan. Ini juga menunjukkan ketidakseimbangan makanan. Kadang-kadang ini boleh menjadi tanda peningkatan atau penurunan keasidan dalam jus gastrik;
  • Bau tolakan yang tidak masuk akal dari mulut;
  • Pedih ulu hati yang kerap, perut mengalami kekejangan berterusan;
  • Peningkatan pengeluaran gas di usus yang sangat kerap;
  • Rasa loya berkala;
  • Noda berdarah pada najis.

Ini bukan semua tanda yang menunjukkan bahawa perut anda dan seluruh segmen gastrousus harus diperiksa..

Semakin cepat anda melakukan pemeriksaan badan, semakin cepat dan cekap anda dapat menghilangkan masalah saluran pencernaan..

Selalunya, orang-orang menangguhkan lawatan ke doktor kerana mereka tidak tahu bagaimana memeriksa usus dan rektum. Bagi banyak orang, ini dikaitkan dengan sesuatu yang mengerikan dan sangat menyakitkan. Sebenarnya, kajian mengenai rektum dan usus kecil telah membuat langkah maju yang penting, dengan memberi prosedur yang mudah kepada pesakit untuk memeriksa seluruh rongga badan.

  • Kolonoskopi adalah peneraju dalam kajian masalah usus besar. Kolonoskopi memungkinkan untuk mendapatkan maklumat volumetrik mengenai keadaan rektum pesakit. Sebenarnya, kolonoskopi adalah prosedur yang tidak menyenangkan, tetapi yang paling berkesan. Semasa kolonoskopi, pesakit menerima anestetik tempatan, sehingga kolonoskop tidak dirasakan. Pemeriksaan dilakukan secara dubur. Semasa kolonoskopi, pakar dapat segera mengambil bahan dari pesakit jika dia menemui sebarang formasi atau tumor pada mukosa rektum. Juga, semasa kolonoskopi, formasi ini dapat dikeluarkan. Selalunya semasa kolonoskopi, polip dikeluarkan dari pesakit, yang terletak di mukosa rektum. Sekiranya anda perlu menghentikan pendarahan atau mengeluarkan beberapa benda asing dari rektum, maka kolonoskopi juga digunakan untuk ini. Kanak-kanak juga boleh melakukan kolonoskopi, tetapi dalam hal ini kolonoskop dimasukkan ke dalam rektum di bawah anestesia umum;
  • Pemeriksaan sinar-X. Kaedah memeriksa tubuh ini tidak akan memberi kita gambaran lengkap mengenai usus, tetapi akan membolehkan kita mengenal pasti tempat-tempat penyumbatan di dalamnya. Sekiranya terdapat pengumpulan gas yang berlebihan di bahagian usus mana pun, maka prosedur akan menunjukkan perkara ini. Kaedah diagnostik ini dapat menunjukkan kecacatan organ yang dapat dilihat. Sekiranya, misalnya, perut rosak, terdapat tumor yang jelas, maka pemeriksaan ini akan menunjukkan ini;
  • Pemeriksaan pesakit dengan sigmoidoscopy. Kaedah diagnostik ini digunakan untuk mengenal pasti masalah. Semasa prosedur pemeriksaan, tiub, yang terbuat dari logam, diletakkan di rektum pesakit, kemudian udara dibekalkan melaluinya. Prosedur ini membolehkan anda memeriksa keadaan membran mukus. Tidak ada penghilang rasa sakit di sini. Pemeriksaan sedemikian membolehkan anda melakukan pemeriksaan organ yang berkualiti tinggi, untuk mengenal pasti tumor dan formasi lain. Kaedah diagnostik ini digunakan untuk kolitis, kehadiran nod di dubur. Juga, kaedah diagnosis pesakit digunakan untuk pendarahan, sembelit teruk dan kesakitan semasa buang air besar;
  • Pemeriksaan pesakit menggunakan irrigoscopy. Kaedah penyelidikan ini tergolong dalam diagnostik radiasi. Sebelum diagnosis, pesakit minum agen kontras, yang diperlukan agar organ dalam gambar mempunyai kontur yang jelas dan melegakan yang jelas. Sekiranya organ mempunyai tumor, maka kaedah ini akan mendedahkannya. Dengan pemeriksaan sedemikian, pesakit tidak memerlukan anestesia, kaedahnya sama sekali tidak menyakitkan. Kaedah diagnostik ini digunakan jika pesakit mengalami kesakitan di kawasan dubur, jika pesakit mengalami halangan usus. Juga, kaedah diagnostik ini digunakan sekiranya prosedur kolonoskopi dikontraindikasikan;
  • Untuk memeriksa saluran usus, angiografi mesenterik digunakan. Dalam angiografi, agen kontras juga digunakan untuk mendiagnosis keadaan saluran usus dan aliran darah;
  • Semakin banyak, imbasan radioisotop digunakan untuk memeriksa usus. Dengan kaedah diagnostik ini, anda dapat menggambarkan struktur usus. Pemeriksaan usus ini membolehkan anda melihat polip, tumor pada peringkat awal perkembangan. Prosedur ini juga berlaku untuk diagnostik radiasi. Kaedah ini melibatkan pengenalan kontras, yang kemudian dikeluarkan dari badan secara semula jadi;
  • Pemeriksaan usus menggunakan ultrasound. Kaedah ini sama sekali tidak menyakitkan. Selalunya diresepkan untuk wanita hamil, anak-anak, ibu yang menyusui. Kaedah itu sendiri tidak memberikan beban radiasi pada badan. Selalunya ia digunakan jika anda perlu mengawal beberapa parameter usus, misalnya, setelah operasi di atasnya. Prosedur ini digunakan jika terdapat lekatan, tumor, dan proses keradangan. Dengan bantuan diagnostik ultrasound, ada baiknya memeriksa motilitas usus;
  • Tomografi yang dikira juga merupakan salah satu kaedah yang dapat memeriksa dan mengenal pasti masalah pada usus. Semasa prosedur ini, organ diimbas. Gambar organ semasa prosedur dipaparkan di skrin dalam gambar tiga dimensi. Pemeriksaan ini digunakan sekiranya pesakit mengesyaki tumor. Juga, kaedah ini digunakan untuk polip di usus, dengan adanya beberapa proses keradangan dan pendarahan. Prosedur ini tidak menyakitkan bagi pesakit. Dengan menggunakan prosedur ini, anda dapat menentukan masalah dalam usus secara tempatan;
  • Pemeriksaan usus dan rektum boleh dilakukan dengan MRI. Prosedur ini menggambarkan gambaran tiga dimensi organ, yang pada gilirannya akan menentukan kehadiran tumor dan neoplasma lain di dalam tubuh pesakit. Selalunya, kaedah diagnostik ini digunakan sekiranya terdapat pendarahan di organ;
  • Dengan gejala keradangan saluran gastrousus yang tidak dapat difahami, kadang-kadang digunakan laparoskopi. Prosedur ini diperlukan untuk mengesan patologi saluran gastrousus. Kaedah diagnostik ini boleh digunakan untuk penyakit akut saluran pencernaan, untuk pelbagai kecederaan perut. Prosedur ini sering diresepkan kepada pesakit dengan penyakit kuning. Untuk melakukan pemeriksaan seperti itu, pesakit tertusuk di dinding perut anterior, prosedur dilakukan di bawah anestesia.

Anda juga boleh memeriksa saluran pencernaan, keadaan rektum tanpa menggunakan prosedur invasif, tanpa menggunakan bantuan beberapa ubat dan teknologi moden..

Pada mulanya, pakar dapat memeriksa dan membuat beberapa kesimpulan khusus mengenai keadaan luaran pesakit.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan luaran pesakit, palpasi perut dapat dilakukan. Kaedah pemeriksaan ini sudah termasuk hubungan langsung dengan doktor, yang memeriksa rongga perut dengan tangannya. Semasa pemeriksaan, doktor dapat melihat tempat-tempat tekanan pesakit yang paling besar, dan anda juga dapat merasakan peningkatan organ di atas normal. Semasa prosedur, pesakit mungkin merasa sakit pada bahagian tertentu, yang dapat menjadi alasan untuk pemeriksaan terperinci pesakit dan lulus ujian yang sesuai.

Masalah rektum dapat dikesan dengan pemeriksaan rektum. Prosedur ini dilakukan oleh ahli proktologi. Dengan pemeriksaan ini, anda dapat mengenal pasti tumor di dubur, urat simpul, adanya retakan, polip dan, tentu saja, buasir. Pemeriksaan ini mendedahkan masalah pada alat kelamin pada wanita. Selalunya, wanita mempunyai masalah yang sama sekiranya terdapat ketumbuhan pada alat kelamin atau urat simpul yang jelas.

Juga, tentu saja, seseorang tidak dapat memperhatikan kaedah seperti itu untuk mengkaji masalah saluran pencernaan seperti penyelidikan makmal. Kaedah ini digunakan untuk semua penyakit. Tetapi jika anda mengalami sakit perut, masalah dengan sembelit dan fungsi lain yang menyertai masalah dengan saluran gastrousus, maka ujian darah umum akan dilakukan di makmal. Kemudian mereka boleh mengambil tinja untuk dianalisis untuk mengenal pasti cacing dan organisma protozoa yang lain. Dengan menganalisis tinja, mereka dapat menentukan keadaan mikroflora, dan setelah membuat koprogram, pakar akan mempunyai maklumat lengkap mengenai kehadiran atau ketiadaan darah dan nanah di dalam tinja. Hasil ujian makmal boleh menjadi rujukan lebih lanjut kepada pakar rawatan.

Kajian mana yang harus dipilih?

Cadangan penggunaan ultrasound dan kolonoskopi hampir sama antara satu sama lain..

Dengan kolonoskopi, pemeriksaan yang lebih terperinci dilakukan. Prosedur ini membolehkan anda mengambil bahan, membuang polip semasa pemeriksaan. Ultrasound tidak memberikan peluang seperti itu. Tetapi kolonoskopi tidak menyenangkan dan kadang-kadang menyakitkan..

Imbasan ultrasound memungkinkan pemeriksaan usus yang tidak menyakitkan dengan menggunakan sensor ultrasound. Tetapi sekiranya terdapat masalah dengan rektum, pemeriksaan sangat kerap dilakukan, yang melibatkan pengenalan kateter ke dalam dubur. Prosedur itu sendiri tidak menyakitkan. Kaedah ini sering digunakan untuk wanita hamil dan menyusui, kanak-kanak.

Walaupun terdapat kelebihan dan kekurangan kedua kaedah pemeriksaan usus ini, hanya doktor yang hadir yang dapat menentukan prosedur mana yang lebih tepat untuk rawatan. Anda tidak boleh membuat keputusan sendiri untuk salah satu daripada mereka. Ini hanya boleh dilakukan oleh pakar yang benar-benar dapat membantu anda menyelesaikan masalah kesihatan anda dengan berkesan..

Pemeriksaan usus tanpa kolonoskopi

Setiap tahun bilangan penghidap barah berkembang pesat. Kanser kolon dan rektum menduduki tempat ketiga dalam jumlah kematian selepas barah paru-paru dan barah hati. Patologi ini paling kerap menyerang orang berusia lebih dari 45 tahun, tetapi terdapat lebih banyak kes barah pada populasi yang lebih muda..

Sesiapa yang mempunyai kecenderungan keturunan terhadap barah dan kerap terdedah kepada faktor penyebab barah harus menjalani pemeriksaan rektum profilaksis setiap 6 bulan. Yang paling bermaklumat adalah kolonoskopi. Tetapi kadang-kadang ia tidak dapat dilakukan kerana beberapa sebab. Salah satunya adalah panik pada pesakit, yang membuat mereka tertanya-tanya bagaimana memeriksa usus tanpa kolonoskopi.

Pihak yang berminat akan mengetahui bahawa walaupun kolonoskopi adalah piawaian emas untuk pemeriksaan usus besar, ada alternatif lain. Tidak ada pilihan yang dapat menggantikan kolonoskopi sepenuhnya, tetapi beberapa daripadanya ternyata sangat bermaklumat dan dalam pemeriksaan yang komprehensif dapat menjadi pelengkap yang baik antara satu sama lain.

Terdapat kaedah alternatif untuk pemeriksaan usus yang popular:

  • endoskopi kapsul;
  • irrigoskopi;
  • kolonoskopi maya (kolonografi CT);
  • Imbasan PET;
  • ujian hidrogen;
  • Ultrasound.

Endoskopi kapsul

Endoskopi kapsul adalah kaedah inovatif untuk pemeriksaan dan diagnosis penyakit saluran pencernaan menggunakan kapsul miniatur dengan kamera terpasang. Endoskopi kapsul mempunyai beberapa kelebihan:

  • Tanpa rasa sakit sepenuhnya. Dari saat kapsul ditelan dan sehingga meninggalkan badan dengan cara semula jadi, pesakit tidak mengalami kesakitan atau sensasi yang tidak biasa.
  • Keselamatan prosedur. Tidak mungkin menjangkiti pesakit dengan apa-apa semasa pemeriksaan, kerana setiap kapsul steril dan boleh pakai.
  • Keadaan selesa untuk manipulasi. Dalam prosesnya, pesakit dapat membaca buku, menonton filem, bergerak di sekitar kemudahan perubatan dan berkomunikasi dengan orang tersayang.
  • Nilai maklumat. Untuk mengesan pendarahan tersembunyi saluran gastrointestinal, ini adalah pilihan terbaik, iaitu 3-4 kali lebih tinggi daripada irrigosocopy.

Kapsul, yang ditelan oleh pesakit, memberikan gambaran terperinci mengenai selaput lendir usus kecil, yang sebelum kaedah diagnostik ini tidak dapat diakses untuk pemeriksaan.

Endoskopi kapsul dibenarkan sekiranya terdapat patologi seperti itu:

  • hemoglobin rendah dalam sel darah merah;
  • pendarahan dari saluran pencernaan;
  • proses keradangan di saluran gastrointestinal, di mana granuloma terbentuk;
  • penyakit keradangan jangka panjang usus besar;
  • keradangan akut atau kronik di usus kecil;
  • sindrom iritasi usus (IBS);
  • penyakit autoimun keturunan yang disebabkan oleh intoleransi gluten atau gluten yang berterusan;
  • neoplasma pada usus kecil;
  • sakit perut yang tidak dapat dijelaskan secara objektif dengan kaedah diagnostik lain;
  • gangguan najis yang berpanjangan;
  • penurunan berat badan yang cepat.

Endoskopi kapsul dianggap kaedah diagnostik yang paling dipercayai untuk penyakit usus kecil. Dia dapat mengesan bahkan masalah yang terlewat semasa CT atau MRI.

Irrigoskopi

Irrigoskopi usus adalah kaedah memeriksa usus menggunakan sinar-X dan pentadbiran awal agen kontras. Ia membolehkan anda menilai bukan sahaja ciri struktur usus besar, tetapi juga fungsinya. Irrigoskopi mempunyai beberapa kelebihan. Membolehkan menentukan kehadiran perubahan abnormal morfologi, menilai ukuran, panjang dan tahap patensi lumen usus.

Kaedah mengesan kehadiran proses tumor, membolehkan anda menilai lipatan dan pergerakan usus dengan dos pendedahan radioaktif yang minimum. Prosedurnya tidak menyakitkan dan tidak memerlukan anestesia. Untuk menetapkan pemeriksaan irrigoskopi, diperlukan beberapa gejala khusus: ketidakselesaan dan kesakitan di dubur, pendarahan yang berbeza-beza dari dubur semasa atau selepas pergerakan usus.

Petunjuk adalah cirit-birit untuk waktu yang lama, pelanggaran pergerakan usus (sembelit yang kerap), pelepasan kotoran lendir atau purulen dari saluran dubur, sakit pecah dan memotong di bahagian bawah abdomen, kembung perut yang kerap atau kronik.

Irrigoskopi membolehkan anda memeriksa usus untuk onkologi tanpa kolonoskopi hanya sebahagian. Dengan kaedah penyelidikan sinar-X, neoplasma itu sendiri dapat dikesan, tetapi mustahil untuk memeriksa strukturnya atau mengambil sampel biomaterial untuk pemeriksaan histologi.

Kolonoskopi maya

Kolonoskopi usus secara maya (MSCT) adalah penyusunan semula imej tiga dimensi usus semasa tomografi dikira dengan cara khas. Semasa prosedur itu sendiri, udara dipam melalui tiub di rektum dan kemudian, setelah menahan nafas pesakit, organ perut diimbas. Secara visual, hasil MSCT dari kolonoskopi klasik hanya berbeza dengan gambaran yang lebih jelas.

Faedah kolonoskopi maya:

  • Tidak perlu memasukkan instrumen endoskopi ke dalam badan pesakit.
  • Ia boleh dilakukan pada pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk dan pembekuan darah yang buruk.
  • Prosedurnya lembut dan selesa untuk pesakit, jadi tidak perlu anestesia atau ubat penenang.
  • Risiko kerosakan pada usus besar semasa MSCT jauh lebih rendah daripada dengan kolonoskopi konvensional.
  • Selari dengan pemeriksaan usus, organ lain dari rongga perut dan pelvis kecil dapat diperiksa.

Kolonoskopi maya ditetapkan dalam kes seperti ini: proses keradangan yang maju di saluran pencernaan, kecurigaan perkembangan tumor ganas, ulser gastrik dan ulser duodenum, kegagalan yang kerap di saluran gastrointestinal etiologi yang tidak jelas. Senarai tersebut merangkumi sakit perut biasa dan kekejangan yang tidak diketahui asal usulnya, pendarahan yang berlaku di lumen usus kecil atau besar, pesakit berusia lebih dari 40 tahun.

Imbasan PET

Tomografi pelepasan positron (PET) adalah cabang perubatan nuklear yang menggunakan jenis pengimbas khas dan atom berlabel (kimia radioaktif) untuk menilai keadaan organ dalaman. Keberkesanan kaedah diagnostik ini sangat bergantung pada pilihan produk farmaseutikal radioaktif..

Semasa membandingkan perincian gambar, PEG lebih rendah daripada CT atau MRI, kerana hanya mewakili lokasi penunjuk isotop. Biasanya, tomografi pelepasan positron dilakukan bersamaan dengan CT klasik. Menggabungkan PET dengan imbasan CT memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai lokasi bahan kimia radioaktif.

Tomografi pelepasan positron digunakan untuk menentukan tahap barah, memantau aliran darah, atau menilai fungsi organ dalaman. Pemeriksaan usus tanpa kolonoskopi ini dapat mengesan barah pada peringkat awal..

Dengan neoplasma ganas usus besar, kaedah diagnostik ini boleh mempunyai tugas berikut:

  • pengesanan metastasis jauh;
  • penilaian proses tumor - kualitinya dan seberapa meluasnya;
  • diagnostik kemungkinan berulang neoplasma malignan;
  • pengenalan tahap onkopatologi;
  • memantau keadaan usus selepas pembedahan.

Kolonoskopi dan irrigoskopi memainkan peranan penting dalam lebih daripada 90% kes barah usus. Mereka diperlukan untuk mengenal pasti fokus utama, dan pencitraan PET sangat diperlukan untuk kajian yang lebih terperinci mengenai proses patologi..

Ujian hidrogen

Ujian hidrogen nafas adalah kaedah diagnostik yang tidak menyiratkan pengenalan ke dalam tubuh, tetapi memungkinkan seseorang mengesan perubahan patologi di dalamnya, terutama pada saluran pencernaan. Dengan cara ini, anda dapat mengetahui penyebab sebenar dysbiosis kronik, sakit perut, intoleransi laktosa makanan atau gangguan penyerapan fruktosa..

Usus manusia dipenuhi dengan sebilangan besar bakteria anaerob, yang menghasilkan hidrogen dalam jumlah besar. Dalam proses ujian nafas, masa peningkatan kepekatan hidrogen dicatat dan kemudian, menurut petunjuk ini, bahagian usus ditentukan, di mana proses penapaian berlaku secara intensif.

Ujian ditunjukkan dalam kes seperti:

  • sindrom iritasi usus;
  • kecurigaan terhadap intoleransi gula (laktosa, fruktosa, sorbitol, xylitol);
  • ketidakupayaan untuk mencerna makanan tertentu atau ramuannya (susu penuh, buah, madu);
  • peningkatan kepekatan mikroorganisma dalam usus kecil;
  • rembesan jus pankreas yang tidak mencukupi yang diperlukan untuk pencernaan;
  • proses penggantian tisu parenkim hati yang tidak dapat dipulihkan dengan tisu penghubung berserabut;
  • gejala mikroflora terjejas (kembung, cirit-birit, sembelit);
  • penilaian keberkesanan rawatan penyakit usus yang berkaitan dengan atrofi vili usus kecil.

Untuk mengkaji usus, 2 teknik ultrasound digunakan. Ultrasound transabdominal melalui rongga perut, tetapi dalam 15% kes, melihat rektum begitu sukar kerana pengisian pundi kencing tidak mencukupi Ultrasound endorektal - pemeriksaan rektum menggunakan probe rektum yang dimasukkan melalui dubur.

Rektum diperiksa menggunakan ultrasound dalam kes seperti: kelewatan kronik dalam pengosongan usus, encopresis (keupayaan untuk mengawal tindakan buang air besar hilang), garis-garis darah terdapat pada tinja, neoplasma di rektum diraba pada palpasi, anjakan organ dikesan semasa pemeriksaan sinar-X, dan rektumoskopi terungkap pelanggaran bentuk rektum.

Petunjuk berterusan onkopatologi di rektum, percambahan sel endometrium di dalam usus, pengecualian pencerobohan sel-sel barah prostat ke dalam usus, kawalan kambuhan setelah penyingkiran neoplasma patologi.

Ultrasonografi rektal endorektal dianggap lebih bermaklumat, tetapi kaedah ini tidak sesuai untuk pesakit dengan stenosis usus yang teruk. Untuk diagnosis yang lebih tepat, disarankan untuk menggabungkan kedua teknik ultrasound.

Terdapat banyak teknik yang berbeza untuk mendiagnosis keadaan dan fungsi usus dengan berkesan. Sebilangannya selesa untuk pesakit, dan ada juga yang tidak selesa. Tetapi di antara pelbagai jenis, setiap orang boleh memilih kaedah diagnostik yang sesuai. Adalah baik jika pilihan itu tidak hanya berdasarkan emosi pesakit, tetapi juga berdasarkan pendapat objektif doktor. Pemilihan diagnostik harus berdasarkan keadaan umum badan, gejala yang teruk, dan juga pilihan peribadi pesakit itu sendiri.

Cara memeriksa usus tanpa kolonoskopi: kaedah penyelidikan

Kelemahan kaedah ini adalah hanya bahagian kecil rektum dan usus yang dapat diperiksa dengan cara ini. Walaupun begitu, palpasi rektum menunjukkan keradangan, tumor, disfungsi organ kelamin pada wanita dan kelenjar prostat pada lelaki. Hari ini, terdapat banyak kaedah diagnosis rektum yang membolehkan anda memeriksa usus besar, khususnya rektum untuk mengetahui adanya patologi. Pemeriksaan komprehensif merangkumi perundingan awal, palpasi rektum dan anoskopi. Kadang-kadang ini cukup untuk membuat diagnosis, tetapi kaedah diagnostik alternatif dapat digunakan untuk menentukan keadaan semua bahagian usus..

Pemeriksaan kapsul

Pemeriksaan kapsul cukup berkesan. Teknik minimal invasif ini membolehkan anda meneroka mana-mana bahagian saluran pencernaan berkat enterokapsul yang dilengkapi dengan kamera video. Ia digunakan untuk aduan sakit perut, dengan disyaki tumor, pendarahan tersembunyi atau kelainan kongenital. Pemeriksaan sedemikian memungkinkan untuk mengesan barah perut atau usus..

Endoskopi kapsul adalah kaedah inovatif untuk pemeriksaan dan diagnosis penyakit saluran pencernaan menggunakan kapsul miniatur dengan kamera terpasang. Endoskopi kapsul mempunyai beberapa kelebihan:

  • Tanpa rasa sakit sepenuhnya. Dari saat kapsul ditelan dan sehingga meninggalkan badan dengan cara semula jadi, pesakit tidak mengalami kesakitan atau sensasi yang tidak biasa.
  • Keselamatan prosedur. Tidak mungkin menjangkiti pesakit dengan apa-apa semasa pemeriksaan, kerana setiap kapsul steril dan boleh pakai.
  • Keadaan selesa untuk manipulasi. Dalam prosesnya, pesakit dapat membaca buku, menonton filem, bergerak di sekitar kemudahan perubatan dan berkomunikasi dengan orang tersayang.
  • Nilai maklumat. Untuk mengesan pendarahan tersembunyi saluran gastrointestinal, ini adalah pilihan terbaik, iaitu 3-4 kali lebih tinggi daripada irrigosocopy.

Kapsul, yang ditelan oleh pesakit, memberikan gambaran terperinci mengenai selaput lendir usus kecil, yang sebelum kaedah diagnostik ini tidak dapat diakses untuk pemeriksaan.

Kapsul video lebih unggul daripada pengimejan resonans magnetik dalam mendiagnosis poliposis

Endoskopi kapsul dibenarkan sekiranya terdapat patologi seperti itu:

  • hemoglobin rendah dalam sel darah merah;
  • pendarahan dari saluran pencernaan;
  • proses keradangan di saluran gastrointestinal, di mana granuloma terbentuk;
  • penyakit keradangan jangka panjang usus besar;
  • keradangan akut atau kronik di usus kecil;
  • sindrom iritasi usus (IBS);
  • penyakit autoimun keturunan yang disebabkan oleh intoleransi gluten atau gluten yang berterusan;
  • neoplasma pada usus kecil;
  • sakit perut yang tidak dapat dijelaskan secara objektif dengan kaedah diagnostik lain;
  • gangguan najis yang berpanjangan;
  • penurunan berat badan yang cepat.

Endoskopi kapsul dianggap kaedah diagnostik yang paling dipercayai untuk penyakit usus kecil. Dia dapat mengesan bahkan masalah yang terlewat semasa CT atau MRI.

Kaedah ini tergolong dalam kumpulan yang paling tidak invasif. Dengan bantuannya, anda boleh memeriksa keseluruhan usus dengan teliti. Doktor-diagnostik memasang alat rakaman khas pada tali pinggang pesakit. Hanya selepas itu pesakit menelan kapsul yang dilengkapi dengan kamera video mini. Enterokapsul bergerak di sepanjang saluran gastrointestinal berkat gelombang peristalsis.

  • kemudahan pelaksanaan;
  • kandungan maklumat yang tinggi;
  • tiada ketidakselesaan bagi pesakit;
  • keupayaan untuk mengenal pasti patologi tersembunyi (asimtomatik).
  • kerumitan diagnostik sekiranya penyempitan patologi usus (kapsul hanya tersekat, dan oleh itu pemeriksaan lebih lanjut menjadi hampir mustahil);
  • tidak boleh dijalankan untuk wanita hamil, dan juga untuk orang yang berumur lebih dari 70 tahun dan di bawah 16 tahun;
  • ketersediaan peralatan khas yang wajib, yang mahal, dan oleh itu tidak semua kemudahan perubatan mampu membelinya;
  • kos peperiksaan yang tinggi.

Penggunaan sigmoidoscope

Diagnosis penyakit di bahagian akhir saluran boleh dilakukan dengan menggunakan sigmoidoscope. Ini adalah tiub kecil yang memegang lekapan cahaya. Ini memungkinkan untuk melihat saluran usus hingga kedalaman 35 sentimeter dari dubur.

Jenis kajian ini disarankan untuk dilakukan pada orang tua setahun sekali. Terdapat juga petunjuk lain dalam bentuk:

  • sensasi menyakitkan di dubur;
  • sembelit berterusan;
  • najis tidak stabil;
  • pendarahan dari rektum;
  • penampilan lendir atau nanah di dalam tinja;
  • perasaan objek asing di dalam.

Pemeriksaan kolon dapat dilakukan sekiranya penyakit hemoroid kronik dan proses keradangan.

Terdapat sejumlah sekatan dalam bentuk:

  • pembentukan fisur dubur;
  • penyempitan usus;
  • berdarah;
  • paraproctitis dalam bentuk akut;
  • peritonitis;
  • kegagalan jantung.

Sebelum memasukkan tiub, perlu melincirkan dubur dengan petroleum jelly. Kemajuan peranti dilakukan semasa percubaan. Untuk mengembangkan saluran usus, udara dibenarkan masuk ke dalamnya.

Kaedah diagnostik usus kecil

Kaedah diagnostik yang berbeza digunakan bergantung pada penyakit yang disyaki oleh doktor..

X-ray

Pilihan khas digunakan ─ irrigoscopy, apabila pesakit meminum campuran kontras, maka rangkaian sinar-X diambil. Sebaliknya, bergerak di sepanjang saluran makanan, menguraikan semua lipatan, bisul, polip, tumor, diverticula (penonjolan buta) dan formasi lain. Semua bahagian usus diperiksa sekaligus.

Ia dilakukan di bawah anestesia umum kerana inflasi gas yang menyakitkan. Endoskopi dimasukkan melalui mulut, belon berturut-turut mengembang: yang dekat diisi, dan yang jauh turun, kemudian sebaliknya. Secara beransur-ansur, probe dilanjutkan dan belon mengembang sehingga seluruh usus diperiksa. Pada masa yang sama, anda boleh mengeluarkan polip, menghentikan pendarahan atau melakukan manipulasi lain.

Ileum: lokasi, struktur dan fungsi

Kajian yang tidak berbahaya dan selamat, pengumpulan cecair patologi, tumor, kelenjar getah bening yang membesar, lekatan, sista, kecacatan perkembangan, fistula, hematoma, pengumpulan parasit dapat dilihat. Kelebihan penting ─ anda dapat memerhatikan kerja usus dan kelenjar dalam masa nyata.

Dua jenis kontras digunakan: oral, yang diberikan untuk diminum melalui mulut, dan intravena, yang diperkenalkan melalui kateter subclavian. Setelah pesakit meminum kontras, satu siri gambar diambil, kemudian diulang selepas kontras intravena. Ejen kontras terkumpul di dinding usus kecil.

Semasa memeriksa usus kecil, semua komponen utama organ didiagnosis - duodenum, jejunum dan ileum. Untuk memeriksa keadaan jabatan ini, endoskopi, ultrasound, fibroscopy, irrigoscopy, dan radiografi digunakan. Sebelum menjalankan prosedur, doktor mengesyorkan mengikuti diet yang dirancang khas..

Prosedur ultrabunyi

Sebelum memeriksa usus kecil menggunakan imbasan ultrasound, pesakit harus mengikuti beberapa cadangan diet:

  • mematuhi diet khas, yang bermaksud menyerah alkohol, kacang, soda, makanan manis, tanjung, ikan, produk tenusu;
  • ambil penjerap, seperti karbon aktif;
  • tidak termasuk makanan yang mengandungi kafein dari diet.

Pada malam, perlu membersihkan usus secara buatan dengan menggunakan enema atau kaedah khas seperti Fleet Phospho-coda atau Lavacol.

Adalah disyorkan untuk melewatkan makan malam yang berat.

Harus diingat bahawa ini adalah kaedah diagnostik yang cukup tepat dan bermaklumat, di mana organ yang diperiksa diisi dengan agen kontras steril dan kemudian diimbas. Ultrasound mengesan keradangan, penyakit Crohn, kolitis ulseratif, barah, metastasis.

Irrigoskopi

Sebelum membuat diagnosis, pesakit mesti membersihkan usus dengan teliti. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan pencahar atau enema pembersih. Juga, pada malam pemeriksaan, dilarang makan. Di pejabat, 5 minit sebelum irrigoskopi, pesakit minum barium sulfat (cecair kontras sinar-X). Bahan ini melalui saluran pencernaan dan memenuhi semua kawasan. Pakar diagnostik mengambil sinar-X yang akan menunjukkan kontur usus dengan jelas.

  • kandungan maklumat yang tinggi kerana kemungkinan memeriksa kawasan "buta", kerana kelegaan membran usus membolehkan anda mengesan fistula, diverticula, neoplasma, dan anomali lain;
  • prosedur yang tidak menyakitkan;
  • jarang membawa kepada komplikasi;
  • tidak perlu memberikan ubat penenang kepada pesakit;
  • tahap pendedahan radiasi di sini tidak signifikan, dan oleh itu diagnosis sedemikian benar-benar selamat;
  • kemungkinan penggunaan dengan adanya kontraindikasi untuk pemeriksaan endoskopi;
  • murahnya diagnostik.
  • sekiranya persiapan dijalankan dengan tidak baik, maka hasilnya tidak dapat dipercayai;
  • dengan irrigoskopi, mustahil untuk biopsi sebarang neoplasma.

Irrigoskopi usus adalah kaedah memeriksa usus menggunakan sinar-X dan pentadbiran awal agen kontras. Ia membolehkan anda menilai bukan sahaja ciri struktur usus besar, tetapi juga fungsinya. Irrigoskopi mempunyai beberapa kelebihan. Membolehkan menentukan kehadiran perubahan abnormal morfologi, menilai ukuran, panjang dan tahap patensi lumen usus.

Petunjuk adalah cirit-birit untuk waktu yang lama, pelanggaran pergerakan usus (sembelit yang kerap), pelepasan kotoran lendir atau purulen dari saluran dubur, sakit pecah dan memotong di bahagian bawah abdomen, kembung perut yang kerap atau kronik.

Irrigoskopi membolehkan anda memeriksa usus untuk onkologi tanpa kolonoskopi hanya sebahagian. Dengan kaedah penyelidikan sinar-X, neoplasma itu sendiri dapat dikesan, tetapi mustahil untuk memeriksa strukturnya atau mengambil sampel biomaterial untuk pemeriksaan histologi.


Irrigoscopy adalah kaedah diagnostik yang lebih lembut berbanding kolonoskopi

Penyakit usus besar juga dikesan menggunakan irrigoscopy dengan pengenalan agen kontras radiopaque. Irrigogram yang diperoleh semasa kajian membantu menilai tahap perubahan penyakit Crohn dan kolitis ulseratif, untuk mengenal pasti fistula, tumor, diverticula dan malformasi. Irrigoskopi diresepkan untuk pendarahan, pelepasan purulen dan lendir dari usus, untuk diagnosis penyumbatan usus. Kaedah ini kurang trauma dan secara praktikalnya tidak menimbulkan komplikasi..

Pemeriksaan rektum am

Pemeriksaan umum atau palpasi membolehkan anda menilai struktur membran mukus, intensiti peristalsis, kehadiran fistula atau lekatan. Ahli proktologi merasakan usus besar, menilai pengecutan spastik gelung usus, ketegangan otot dan menentukan kehadiran tumor, sista atau papilloma. Doktor juga memeriksa perineum dan alat kelamin mengikut keperluan. Perhatian khusus diberikan untuk memeriksa kulit di sekitar dubur untuk mengesan kemerahan dan kelainan. Untuk menjalankan prosedur, pesakit perlu mengambil posisi pada keempat-empat sehingga doktor merasa selesa dengan pemeriksaan. Pemeriksaan dilakukan dengan sarung tangan, dan jari dilincirkan dengan gel rektum, sehingga pemeriksaan tidak menimbulkan ketidakselesaan tertentu. Pemeriksaan rektum adalah prosedur wajib untuk mengesan penyakit proktologi.


Struktur usus dan rektum

Palpasi lumen rektum memungkinkan:

  • menilai keadaan tisu usus dan pengecutan otot licin;
  • periksa integriti mukosa;
  • mengenal pasti kerosakan tisu;
  • tentukan kehadiran tumor.

Mengenai Polysorb dan Activated Carbon: kelebihan dan kekurangan mereka

Agar keberkesanan palpasi menjadi lebih tinggi, pesakit perlu berehat dan tidak menegangkan perut. Hampir tidak ada kontraindikasi terhadap prosedur ini, tetapi keberkesanannya cukup tinggi.

Kolonoskopi

Kolonoskopi tergolong dalam kumpulan kaedah endoskopi. Sebelum melakukan diagnostik, pesakit membersihkan usus dengan julap (supositoria gliserin, minyak jarak). Doktor memasukkan fibrocolonoscope ke dalam dubur. Peranti ini adalah tali pinggang fleksibel yang dilengkapi dengan sistem optik. Ia membolehkan doktor memeriksa lapisan usus secara terperinci..

  • kemungkinan biopsi;
  • penyingkiran polip kecil tanpa pembedahan;
  • prosedur tidak lebih dari 30 minit;
  • kandungan maklumat tinggi hasil yang diperoleh;
  • pemeriksaan visual mukosa usus.
  • kesakitan dan ketidakselesaan semasa prosedur;
  • persediaan awal oleh pesakit.

Kolonoskopi usus secara maya (MSCT) adalah penyusunan semula imej tiga dimensi usus semasa tomografi dikira dengan cara khas. Semasa prosedur itu sendiri, udara dipam melalui tiub di rektum dan kemudian, setelah menahan nafas pesakit, organ perut diimbas. Secara visual, hasil MSCT dari kolonoskopi klasik hanya berbeza dengan gambaran yang lebih jelas.

Ulasan kolonoskopi usus maya

Faedah kolonoskopi maya:

  • Tidak perlu memasukkan instrumen endoskopi ke dalam badan pesakit.
  • Ia boleh dilakukan pada pesakit dengan kegagalan jantung yang teruk dan pembekuan darah yang buruk.
  • Prosedurnya lembut dan selesa untuk pesakit, jadi tidak perlu anestesia atau ubat penenang.
  • Risiko kerosakan pada usus besar semasa MSCT jauh lebih rendah daripada dengan kolonoskopi konvensional.
  • Selari dengan pemeriksaan usus, organ lain dari rongga perut dan pelvis kecil dapat diperiksa.

Kolonoskopi maya ditetapkan dalam kes seperti ini: proses keradangan yang maju di saluran pencernaan, kecurigaan perkembangan tumor ganas, ulser gastrik dan ulser duodenum, kegagalan yang kerap di saluran gastrointestinal etiologi yang tidak jelas. Senarai tersebut merangkumi sakit perut biasa dan kekejangan yang tidak diketahui asal usulnya, pendarahan yang berlaku di lumen usus kecil atau besar, pesakit berusia lebih dari 40 tahun.

Dalam proses diagnostik maya, tidak mungkin mengambil spesimen biopsi untuk penyelidikan, oleh itu, tidak mungkin untuk mengesahkan keganasan neoplasma dengan cara ini.

Kolonoskopi membolehkan anda mendiagnosis polip, bisul dan patologi lain secara visual. Semasa prosedur, biopsi dan penghapusan luka sering dilakukan. Kaedah ini mempunyai banyak persamaan dengan sigmoidoscopy, kelebihan utamanya adalah keupayaan untuk memeriksa keseluruhan usus besar. Petunjuk penggunaannya adalah polip, pendarahan gastrousus, penyumbatan usus, neoplasma yang disyaki dan patologi lain..

Cara mencari barah rektum di rumah?

Anda boleh melakukan ujian untuk menentukan barah rektum di rumah sendiri dengan membeli ujian ekspres khas di farmasi. Terima kasih kepada kaedah ini, bahkan mungkin pada peringkat awal untuk mengenal pasti penyakit ini, dan juga menentukan organ mana yang terkena sel ganas. Ujian kanser rektum dilakukan di rumah, dan hanya 1 tetes air liur yang cukup untuk sampel. Apabila hasilnya muncul pada indikator setelah 10 minit, dengan merujuk petunjuknya, anda dapat menentukan apakah ada sel ganas di dalam badan.

Penilaian gejala

Sebagai tambahan kepada keputusan ujian, pesakit risau akan gejala berikut:

  • Masalah buang air besar, sakit ketika pergi ke tandas, kekotoran darah kelihatan di dalam najis.
  • Pesakit menjadi pasif, cepat letih, cepat menurunkan berat badan, menderita anemia.
  • Dengan metastasis, kerja organ tetangga - hati dan ginjal terganggu, kesakitan tanpa sebab di rongga perut terganggu.

Dengan simptom-simptom seperti itu, anda tidak boleh cuba menentukan penyakit ini sendiri dan mengubati diri sendiri. Dalam kes ini, bukan sahaja masa berharga akan disia-siakan, tetapi juga kemungkinan membahayakan diri sendiri. Hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan terapi, maka kejayaan penawarnya akan setinggi mungkin.

Endoskopi kapsul

Endoskopi digunakan untuk mendiagnosis polip dan neoplasma. Ini adalah kaedah yang tidak menyakitkan dan selamat yang memberikan maklumat yang paling tepat mengenai keadaan usus dan selaput lendirnya. Juga, semasa menggunakannya, lapisan esofagus, perut, duodenum diperiksa. Tidak ada kontraindikasi untuk menggunakan kaedah ini, satu-satunya pengecualian adalah penyakit jantung dan paru-paru..

Ia digunakan terutamanya untuk mengesan polip dan neoplasma lain. Walau bagaimanapun, kaedah diagnostik ini memerlukan beberapa latihan pesakit. Jadi, anda perlu membersihkan usus. Untuk ini, pencahar (Fortrans, Guttalax) dan enema pembersihan sesuai. Pesakit diletakkan di sebelah kiri, doktor dengan lembut menyebarkan punggung dan memasukkan sensor ke dalam dubur..

  • kaedah yang hampir tidak menyakitkan;
  • kemungkinan pemeriksaan visual mukosa usus;
  • kebolehpercayaan hasil kajian yang diperoleh;
  • bilangan kontraindikasi minimum: beberapa penyakit jantung dan paru-paru.
  • risiko komplikasi yang agak tinggi: kerosakan pada mukosa usus, pendarahan, sakit perut, pankreatitis akut;
  • keperluan untuk persediaan awal pesakit;
  • pesakit mungkin merasa tidak selesa semasa pemeriksaan dimasukkan;
  • kos diagnostik yang agak tinggi.

Cadangan umum

Dalam kira-kira 95% kes pengesanan barah, kolonoskopi dan irrigoskopi memainkan peranan utama dalam pemeriksaan. Mereka perlu untuk mengesan tahap awal; untuk diagnosis yang tepat, PET sangat diperlukan. Sekiranya penyakit itu ringan, pemeriksaan dilakukan dengan palpasi, ketukan, pemeriksaan dan pendengaran. Selalunya, penyakit ditentukan oleh ujian makmal air kencing, tinja, darah. Menggantikan kolonoskopi dalam beberapa kes akan dipertimbangkan dalam pemeriksaan..

Hari ini, sejumlah diagnostik alternatif telah dikembangkan yang melengkapkan kolonoskopi. Mustahil untuk menggantikan kaedah sepenuhnya, kaedah alternatif tidak begitu tepat. Sebilangannya hanya digunakan dalam pengkhususan sempit, yang lain tidak dibenarkan dan dikontraindikasikan kerana agen pewarna, tetapi pesakit perlu melalui kolonoskop. Peranti ini adalah satu-satunya cara yang memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit, mengambil sampel untuk analisis dan memberi rawatan yang betul..

Pada peringkat diagnostik dengan kaedah kolonoskopi, kemungkinan pembersihan kotoran, pertumbuhan dan polip jinak dipertimbangkan. Membantu membersihkan ruang usus, fungsinya rumit oleh toksin terkumpul. Penyelidikan di bidang ujian kanser pramatang juga penting, yang memungkinkan untuk sembuh pada tahap awal, penyembuhan penyakit yang lebih lengkap.

Kaedah alternatif - kaedah peringkat persediaan sebelum kolonoskopi, dapat membantu dan mengenal pasti penyakit, tetapi tidak akan menggantikan kolonoskopi.

Ultrasound saluran pencernaan

Pemeriksaan sedemikian memungkinkan untuk memvisualisasikan kemungkinan patologi saluran gastrousus. Gelombang ultrasonik selalu dipantulkan dari darah dan getah bening, otot, tulang, keliru untuk semacam halangan di jalan mereka, dan diubah menjadi isyarat elektrik, dan "gambar" dipaparkan pada monitor doktor diagnostik.

Walau bagaimanapun, keberkesanan ultrasound bergantung sepenuhnya pada persiapan prosedur yang betul. 3 hari sebelum pemeriksaan, pesakit harus beralih ke diet bebas slag, dan dia juga harus mengecualikan sementara dari menu makanan harian yang menyumbang kepada peningkatan pembentukan gas. Ultrasound selalu dilakukan ketika perut kosong. Dilarang sama sekali melakukan pemeriksaan selepas kolonoskopi..

  • tidak menyakitkan;
  • kandungan maklumat yang tinggi;
  • akses kepada pesakit;
  • kos prosedur yang rendah.
  • diagnosis tidak berkesan semasa mengambil ubat tertentu;
  • tidak dapat dilakukan selepas kolonoskopi.

Bersedia untuk diagnosis

Ketepatan kebanyakan prosedur diagnostik ditentukan oleh kualiti penyediaan pesakit.Pada temu janji, ahli gastroenterologi harus memberi amaran kepada pesakit bahawa kehadiran tinja dalam usus semasa pemeriksaan tidak dapat diterima. Jika tidak, tidak mungkin memeriksa selaput lendir dengan baik..

Persediaan pesakit boleh merangkumi:

  • mengambil julap;
  • membersihkan enema di rumah atau di hospital;
  • mikrokliser julap.

Di samping itu, pesakit disyorkan untuk mematuhi diet bebas sanga selama 2 hari sebelum pemeriksaan. Sekiranya terdapat kecenderungan untuk sembelit, maka jangka waktu diet dapat ditingkatkan menjadi 4 hari.

Jenis penyediaan prosedur:

  • lisan;
  • enema;
  • mikrokliser.

Hampir semua peperiksaan memerlukan latihan seperti itu, kerana meningkatkan ketepatan hasilnya. Doktor akan menolak untuk memulakan pemeriksaan tanpa persediaan, kerana tidak masuk akal. Di samping itu, sebelum kajian, anda mesti mematuhi diet dan diet khas selama 2 hari. Makanan diet sebelum diagnosis bertujuan untuk menghilangkan makanan yang dapat menimbulkan gangguan kembung dan najis, oleh itu larangan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kacang, beri, kacang, produk tenusu. Dianjurkan untuk makan:

  • jenis ikan dan daging rendah lemak;
  • roti putih kasar;
  • yogurt, kefir (menormalkan mikroflora) dan produk lembut lain.

Ubat berdasarkan arang aktif dan zat besi tidak boleh diambil sebelum pemeriksaan endoskopi. Pada malam sebelum pemeriksaan, mereka diresepkan untuk minum ubat pencahar dan melakukan enema khas (ada kajian ketika ini tidak diperlukan, misalnya, ultrasound).

Artikel Seterusnya

Rawatan barah terkini