Bagaimana untuk diuji untuk onkologi

Fibroma

Kanser dianggap sebagai penyakit yang mengancam nyawa. Jenis kanser tertentu tidak dapat dikesan pada peringkat awal, kerana ia tidak simptomatik. Dan pemeriksaan awal memberi peluang pemulihan..

Kanser adalah simpul malignan, pembentukannya terjadi kerana degenerasi sel yang sihat menjadi sel tumor. Pada masa akan datang, tumor tumbuh, tumbuh menjadi tisu tetangga, metastasis berlaku pada organ yang jauh. Penyakit ini berkembang dalam empat peringkat.

Pada peringkat pertama perkembangan, simpul hanya dapat ditentukan secara kebetulan. Oleh kerana peringkat terakhir penyakit ini mengancam nyawa, anda perlu diperiksa secara onkologi secara berkala. Kanser dianggap penyebab utama kadar kematian yang tinggi di dunia. Sesiapa sahaja mesti melakukan pemeriksaan berkala.

Tanda-tanda untuk diperhatikan

Untuk mengenal pasti urat simpul barah pada peringkat awal, anda perlu fokus pada fungsi tubuh yang tidak berfungsi. Manifestasi gejala yang berlainan dapat dianggap sebagai penderita bukan sahaja penyakit barah, tetapi juga penyakit lain. Pengulangan tanda yang berpanjangan menunjukkan bahawa diperlukan perundingan doktor.

Manifestasi apa yang dapat menandakan penyakit ini:

  • Wanita mengalami kembung. Sindrom kesakitan berterusan di tulang belakang lumbar, rasa kenyang awal di perut, perut kembung - jika keadaan berlangsung lama, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Petunjuk ini khas untuk kanser ovari..
  • Pendarahan pada wanita. Sekiranya ini berlaku selepas menopaus, tidak berlaku pada kitaran, ini mungkin menunjukkan tumor barah pada serviks (endometrium).
  • Sakit di bahagian perut dan organ pelvis. Ia diperhatikan kerana kerosakan ovari. Kanser berterusan.
  • Sakit belakang yang berpanjangan pada lelaki. Mereka dapat menampakkan diri dengan simpul barah prostat dan usus besar. Kadang kala simptom sakit terasa di tulang paha. Lawatan ke doktor diperlukan.
  • Perubahan saiz testis lelaki. Penting untuk mengikuti perubahan agar kelantangan dan bentuknya tidak berubah. Sekiranya neoplasma dijumpai, anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan. Kanser testis berkembang dengan cepat, peringkat awal tidak dapat dilihat. Mungkin terdapat sakit di pangkal paha, paha, tulang pelvis, edema.
  • Batuk yang berpanjangan. Sekiranya ia diperhatikan untuk jangka masa yang panjang, ini adalah petunjuk kanser barah, kelenjar tiroid, paru-paru.
  • Masalah buang air kecil dan buang air besar. Masalah biasa, kehadiran darah dalam tinja menunjukkan tumor barah pada rektum.
  • Penurunan berat badan yang tajam diperhatikan dengan onkologi pankreas, paru-paru, perut, esofagus.
  • Perubahan di kawasan kelenjar susu. Kehadiran nodul di dada diperhatikan pada wanita dan lelaki - barah payudara adalah mungkin.
  • Kelenjar getah bening membesar. Sekiranya nod bengkak tidak berkurang dalam sebulan, lawatan ke doktor adalah wajib.
  • Neoplasma pada kulit. Anda perlu memantau penampilan tahi lalat dan bintik-bintik baru di badan. Perubahan warna dan bentuk mungkin menunjukkan perkembangan barah kulit yang disebut melanoma..
  • Kemunculan bintik-bintik keputihan dan merah di rongga mulut juga menandakan perlunya berjumpa doktor..
  • Keletihan yang berpanjangan berlaku dengan leukemia dan barah lain.

Juga disarankan untuk memeriksa keberadaan sel barah bagi mereka yang mempunyai:

  • keinginan untuk merokok;
  • berat badan berlebihan;
  • makanan berkualiti rendah, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak mencukupi;
  • sedikit aktiviti fizikal, ketiadaan lengkap;
  • pengambilan minuman beralkohol yang tinggi;
  • kehadiran papillomavirus manusia;
  • hepatitis B, C;
  • sinaran, pengionan dan ultraviolet;
  • keturunan.

Di mana untuk memulakan tinjauan

Pengenalpastian sel barah atau penyakit lain bermula dengan lawatan ke kemudahan perubatan. Anda boleh lulus pemeriksaan di klinik atau mengunjungi pusat onkologi. Pemeriksaan oleh ahli terapi. Dia akan mengemukakan soalan, selepas itu dia memberikan ujian yang diperlukan untuk onkologi. Sekiranya pemeriksaan awal menunjukkan patologi, maka doktor menetapkan kajian tambahan dan merujuk kepada ahli onkologi.

Diagnosis awal penyakit onkologi bermula dengan pemeriksaan perubatan tahunan. Gejala bermaksud perundingan tambahan dengan doktor.

Analisis yang diperlukan

Mereka mula mengenal pasti tumor barah mengikut ujian yang diresepkan dalam jumlah besar. Ini digunakan untuk mengecualikan bacaan diagnostik yang salah. Yang paling banyak digunakan adalah yang disenaraikan di bawah..

Ujian darah am

Pembentukan malignan berkembang dan meninggalkan produk sisa dalam aliran darah. Semuanya tercermin dalam jumlah keseluruhan. Keracunan badan menyebabkan peningkatan kadar ESR, peningkatan tahap sel darah putih, dan penurunan limfosit. Apabila ini disertai dengan adanya keletihan, penurunan berat badan, ini mungkin menunjukkan berlakunya limfogranulomatosis, histiocytosis. Penurunan hemoglobin menunjukkan pembentukan simpul organ dalaman. Kanser sumsum tulang dicirikan oleh sel yang belum matang.

Untuk menentukan penyimpangan, darah diambil semasa perut kosong, kesediaan analisis dilakukan dalam dua hari. Ketepatannya rendah, untuk penyimpangan dari norma, sejumlah kajian sempit dilakukan.

Pemeriksaan air kencing

Tanda-tanda ciri barah jarang muncul di dalam air kencing. Anda perlu memberi tumpuan kepada penampilan darah, kehadiran badan keton. Analisis tidak memberikan hasil yang tepat.

Kajian biokimia darah

Diagnosis penyakit onkologi dijalankan secara berperingkat:

  • Albumin, jumlah protein. Untuk pertumbuhan tumor, protein diperlukan, sebab itulah penunjuknya jatuh. Ditambah dengan ini adalah penurunan selera makan, yang menyebabkan kekurangan protein dalam badan..
  • Urea. Peningkatan tahap menunjukkan penurunan aktiviti ginjal atau pemecahan protein yang cepat. Ia diperhatikan sekiranya keracunan tumor, pemusnahan tisu tumor, yang berlaku dengan rawatan barah yang berkesan.
  • Indeks gula meningkat - barah paru-paru, sarkoma sistem pembiakan, hati dikesan. Sel-sel neoplastik menghalang pengeluaran insulin, tubuh bertindak balas terhadap peningkatan glukosa dengan munculnya diabetes. Proses ini diperhatikan selama beberapa tahun sebelum memerhatikan gejala onkologi..
  • Bilirubin yang meningkat menunjukkan kerosakan hati.
  • ALAT adalah molekul protein yang meningkat apabila hati cacat oleh tumor dan penyakit lain.
  • Fosfatase alkali berlebihan - ciri nod tumor tisu tulang dan dengan metastasis, kerosakan hati, nod dan metastasis pundi hempedu.

Darah diambil dari urat ketika perut kosong. Hasilnya siap dalam dua hari. Ketepatan kajian adalah rendah, perubahan yang dinyatakan dianggap sebagai petunjuk untuk pemeriksaan tambahan.

Ujian pembekuan darah

Kehadiran barah meningkatkan pembekuan darah. Terdapat bahaya trombosis dan mikrotrombi. Pengenalpastian mereka secara negatif mempengaruhi perjalanan onkologi. Untuk kajian ini, koagulogram digunakan, anda perlu menderma darah vena.

Analisis imunohistokimia

Menentukan onkologi oleh penanda tumor. Penanda dianggap bahan yang bertindak balas terhadap aktiviti nod tumor, tidak diperhatikan dalam tubuh yang sihat atau dalam jumlah kecil. Kehadiran mereka tidak memberikan prognosis yang tepat untuk kanser; kaedah tambahan diperlukan untuk mengesahkan diagnosis. Mereka diuji pada perut kosong, darah diambil dari vena.

Pemeriksaan sitologi

Kaedahnya tepat. Analisis ini membolehkan anda mendiagnosis dengan betul, mengenal pasti jenis tumor. Sitologi digunakan dalam onkologi di mana sahaja - kulit dan subkutan, paru-paru, organ kelamin wanita, kelenjar getah bening, hati dan sumsum tulang. Untuk mengkaji, perlu melancarkan smear dari permukaan kulit, selaput lendir, dahak, air kencing, smear dari saluran serviks dan vagina. Untuk fokus subkutan, jarum suntik digunakan, tisu dicucuk dengan jarum dan bahan biologi dikumpulkan untuk dianalisis.

Kajian genetik

Ia digunakan pada orang yang mempunyai keturunan untuk penyakit tertentu. Kajian ini tidak dapat dipastikan dengan pasti sama ada badan itu terdedah kepada barah atau tidak. Sebelum mengambil biomaterial untuk belajar, anda tidak boleh mengambil minuman beralkohol, ubat-ubatan dan ubat-ubatan toksik, makan dan mengelakkan aktiviti fizikal, tekanan.

Histologi

Kajian mengenai tisu dalaman badan dijalankan. Sampel kecil diambil dan diperoleh dengan biopsi. Memberi diagnosis perkembangan yang tidak normal, menunjukkan perubahan pada tisu. Kaedah ini membolehkan anda menentukan tumor malignan pada tahap pertama, untuk menunjukkan ukuran dan pertumbuhannya.

Sitometri

Ia digunakan untuk mengkaji DNA darah, cairan tubuh, formasi yang dipadatkan. Terdapat pengukuran optik parameter sel, pemerhatian proses di dalamnya.

Peperiksaan tambahan

Penyakit onkologi adalah sekumpulan penyakit yang luas. Sekiranya diagnosis disahkan, maka sangat penting untuk mengikuti preskripsi doktor. Walaupun terdapat gejala dan ujian yang jelas yang mengesahkan penyakit ini, doktor boleh menetapkan kaedah diagnostik berikut:

  1. X-ray.
  2. Bronkografi - Digunakan untuk mendiagnosis barah paru-paru. Cecair kontras disuntik ke dalam organ, kemudian sinar-X diambil. Anestesia digunakan.
  3. Angiografi - radiografi dengan bahan cair, yang memungkinkan untuk memerhatikan saluran simpul.
  4. Mamografi - kajian pada payudara dilakukan dengan menggunakan sinaran pengion dengan beban ringan. Mengesan barah payudara dengan tepat.
  5. MRI - membolehkan anda mendapatkan gambar organ yang diperbesar. Terdiri daripada beberapa kaedah penyelidikan tambahan.
  6. Scintigraphy adalah kajian tulang dengan isotop. Memberi peluang untuk menilai keadaan mereka dengan betul.
  7. Endoskopi - membolehkan anda memeriksa keadaan organ dalaman berongga. Endoskopi digunakan untuk memeriksa. Ia disuntik melalui laluan semula jadi - laring, esofagus, uretra.

Pemeriksaan dilakukan apabila penyakit ini tidak simptomatik. Penggunaan ujian membolehkan anda menangkap onkologi pada peringkat awal perkembangan - banyak bentuk barah dapat disembuhkan sepenuhnya. Penyelidikan sedemikian membantu mengurangkan kematian akibat barah.

Periksa kesihatan anda - diagnosis tepat pada masanya akan membolehkan anda menetapkan rawatan dan tidak memulakan penyakit ini.

Bagaimana untuk memeriksa sama ada anda menghidap barah?

Ujian dan peperiksaan apa yang boleh dilakukan untuk mengecualikan onkologi, kami akan memberitahu anda lebih lanjut.

- Ramai dalam keluarga saya menghidap barah. Saya sangat takut dengan penyakit ini dan membaca bahawa sangat sukar untuk menentukan onkologi. Bagaimana untuk memeriksa sama ada saya menghidap barah di mana-mana bahagian badan saya?

Jumlah pesakit barah di Rusia meningkat setiap tahun, dan memerangi barah mempunyai status keutamaan nasional dalam perawatan kesihatan. Lebih-lebih lagi, di wilayah Kirov, tumor ganas didiagnosis lebih kerap daripada purata nasional. Penyebab barah adalah keturunan, kecenderungan genetik, tekanan dan keletihan yang berterusan, ekologi yang buruk, tabiat buruk, diet yang tidak sihat. Pada peringkat awal, onkologi memberi tindak balas yang cukup baik terhadap rawatan, jadi mereka yang mengesan barah tepat pada masanya sering dapat disembuhkan sepenuhnya.

Seperti yang dijelaskan di Kementerian Kesihatan wilayah Kirov, hari ini tidak ada ujian yang secara langsung menunjukkan adanya barah pada seorang pasien. Walau bagaimanapun, terdapat ujian untuk mengesyaki barah..

Analisis umum darah dan air kencing

Kajian-kajian ini secara tidak langsung dapat menunjukkan bahawa terdapat beberapa gangguan dalam kerja badan. Sebagai contoh, jumlah darah yang lengkap adalah petunjuk sensitif terhadap banyak proses patogen. Walau bagaimanapun, apa yang berlaku dalam tubuh - kerosakan onkologi atau hanya proses keradangan, ia tidak akan menentukan.

Bagi analisis urin, dengan onkologi, perubahan spesifik jarang muncul di dalamnya. Walau bagaimanapun, darah dalam air kencing boleh menjadi gejala awal barah pundi kencing atau saluran kencing..

- Peningkatan yang tidak dapat dijelaskan dalam kadar pemendapan eritrosit (ESR) dan anemia dalam ujian darah umum, sebilangan besar sel darah merah dan protein dalam air kencing, perubahan warnanya mungkin terjadi pada pesakit barah, tetapi perubahan ini tidak spesifik untuk barah dan lebih sering terjadi pada sejumlah penyakit lain, oleh itu, hanya seorang doktor yang dapat menilai semua perubahan dalam ujian darah dan air kencing, membuat keputusan mengenai kaedah pemeriksaan yang diperlukan, '' jelas Kementerian Kesihatan wilayah Kirov.

Ujian darah okultisme tinja

Mana-mana tumor di dalam badan dibekalkan dengan darah, dan saluran yang bercambah di dalamnya sering rapuh. Apabila tumor tumbuh, maka semasa laluan najis, saluran di permukaan neoplasma rosak dan darah dari tumor memasuki tinja. Dalam kebanyakan kes, ini menunjukkan neoplasma di dalam usus. Tumor malignan atau varian jinak - polip, akan menunjukkan pemeriksaan tambahan. Umumnya disyorkan untuk mengambil dua sampel selang tiga hari.

Risiko penyakit usus meningkat seiring bertambahnya usia. Oleh itu, mana-mana orang yang berumur 50 tahun perlu mengambil ujian darah ghaib tahi setiap tahun.

Smear untuk sitologi dan papillomavirus manusia

Untuk diagnosis awal kanser serviks, disarankan untuk menggunakan smear untuk sitologi, serta mengikis papillomavirus manusia. Wanita yang berumur lebih dari 30 tahun disyorkan menjalani ujian ini setahun sekali..

Penyelidikan ini penting secara agregat, kerana human papillomavirus adalah agen yang boleh menyebabkan transformasi sel atipikal menjadi barah. Dan hasil kajian sitologi hanya menunjukkan sama ada perubahan ini berlaku di dalam sel dan adakah sel atipikal yang disebut terdapat dalam smear. Papillomavirus manusia boleh terdapat pada sekerap, tetapi tidak menyebabkan kelainan pada tubuh. Sekiranya ia dijumpai bersama dengan smear sitologi "buruk", ini adalah isyarat untuk pemeriksaan wajib selanjutnya.

Analisis untuk penanda tumor

Penanda tumor adalah bahan spesifik yang membantu menentukan kehadiran tumor di dalam tubuh pada tahap awal, tetapi lebih sering digunakan untuk mengesan dinamika penyakit dan keberkesanan rawatan onkologi. Walaupun namanya, penanda tumor dihasilkan bukan sahaja oleh tumor ganas, tetapi juga oleh sel dan tisu badan yang lain, oleh itu, sintesis molekul ini dapat meningkat semasa pelbagai proses keradangan.

- Penanda tumor adalah ujian darah biokimia, di mana peningkatan jumlah protein khas dikesan, yang dapat dihasilkan dalam jumlah besar dalam tubuh manusia semasa onkopatologi. Ini adalah antigen spesifik prostat (PSA) untuk barah prostat, antigen spesifik 125 untuk barah ovari dan lain-lain, ‚ÄĚkata Kementerian Kesihatan. - Namun, peningkatan penanda tumor tidak 100 peratus khusus untuk barah dan mungkin berlaku pada penyakit radang atau autoimun yang lain. Sehubungan itu, dengan peningkatan tahap penanda tumor, doktor menetapkan pemeriksaan tambahan untuk menjelaskan diagnosis.

Untuk pemeriksaan dan diagnostik, ujian untuk penanda tumor boleh disyorkan untuk mereka yang berisiko: yang mempunyai sejarah keluarga atau ujian genetik menunjukkan kemungkinan barah. Sebagai contoh, pada tahun 2013, pelakon terkenal Hollywood, Angelina Jolie, payudaranya dikeluarkan kerana berisiko tinggi menghidap barah payudara. Pelakon itu secara genetik cenderung kepadanya..

Sekiranya perubahan dikesan dalam analisis di atas, doktor menetapkan pemeriksaan tambahan kepada pesakit, yang memungkinkan menjelaskan kehadiran tumor di dalam tubuh manusia. Ini adalah FGDS, kolonoskopi, ultrasound, radiografi, CT, MRI. Biopsi neoplasma memungkinkan pengesahan akhir diagnosis kanser.

- Ada pemeriksaan saringan, yang dilakukan secara berkala di kalangan penduduk sebagai bagian dari pemeriksaan klinikal, pemeriksaan profesional, yaitu, jika tidak ada keluhan dari seseorang, yang memungkinkan untuk mengesan barah pada tahap awal, ketika ada setiap kemungkinan penyembuhan. Ini adalah fluorografi, mamografi, tinja untuk darah ghaib, smear untuk sitologi dari serviks, tahap antigen spesifik prostat (PSA) dalam darah pada lelaki. Kekerapan lulus kaedah pemeriksaan ini bergantung pada usia, kehadiran bahaya pekerjaan dan ditentukan dalam prosedur untuk melakukan pemeriksaan perubatan dan pemeriksaan profesional penduduk. Ingatlah bahawa populasi orang dewasa yang berumur lebih dari 21 tahun, yang umurnya dibahagi dengan 3, harus menjalani pemeriksaan perubatan, - dijelaskan di Kementerian Kesihatan.

Kanser pada kerabat lini pertama, serta usia tua, adalah faktor risiko barah. Oleh itu, doktor mempunyai "peningkatan kewaspadaan onkologi" pada kumpulan pesakit ini. Ringkasnya, status kesihatan kategori ini dipantau dengan teliti. Selain itu, semua warga negara, tanpa kecuali, disarankan untuk tidak melewatkan pemeriksaan perubatan dan pemeriksaan perubatan, serta segera berjumpa doktor sekiranya ada aduan. Sekiranya anda kerap memeriksa badan anda, maka kemungkinan tidak menghidap penyakit onkologi akan berkali-kali lebih tinggi..

Perkara utama - sebentar:

Hari ini tidak ada ujian yang secara langsung menunjukkan kehadiran barah. Terdapat ujian untuk mengesyaki barah.

Ujian darah dan air kencing secara tidak langsung dapat menunjukkan kepincangan dalam badan. Kiraan darah yang lengkap dapat menunjukkan leukemia, dan urinalisis biasa - kadang-kadang untuk tumor di saluran kencing dan pundi kencing.

Kanser kolon dapat membantu menentukan ujian darah okultis fecal.

Kanser serviks ditentukan dengan menguji virus papillomavirus manusia dan smear untuk sitologi.

Ujian untuk penanda tumor harus dilakukan bagi mereka yang mempunyai kecenderungan genetik terhadap barah dan orang yang mempunyai sejarah yang membebankan.

Semua analisis dan kajian harus ditafsirkan secara eksklusif oleh pakar, jangan ubat sendiri.

Sekiranya anda mempunyai soalan yang tidak dapat dijumpai, tanyakan kepada kami, dan kami akan berusaha menjawabnya.

Bagaimana untuk diuji untuk barah seluruh badan?

Gejala yang diperhatikan dalam masa dan diagnostik yang kompleks memungkinkan untuk meningkatkan keberkesanan rawatan, dan dalam banyak kes, untuk membantah diagnosis. Pada kecurigaan pertama mengenai barah, anda harus menghubungi pakar onkologi dan menjalani ujian.

Bilakah barah dapat dikesan

Penyakit onkologi boleh tinggal di dalam badan untuk waktu yang lama tanpa menimbulkan tanda-tanda tertentu. Selalunya, pengesanan proses awal berlaku semasa pemeriksaan pencegahan atau secara tidak sengaja, ketika lulus ujian klinikal untuk tujuan lain.

Kanser tahap 1 dikesan hanya dalam 25-30% kes..

Untuk mengecualikan barah, sudah cukup untuk menjalani satu set prosedur diagnostik sekurang-kurangnya sekali setahun.

Pada Hari Kanser Sedunia, beberapa institusi perubatan memberi peluang untuk menguji seluruh tubuh mengenai fakta pembentukan tumor ganas secara percuma.

Kaedah apa yang dapat mengesan tumor barah?

Mendiagnosis kanser adalah proses yang kompleks dan multifaktorial. Untuk mengenal pasti patologi onkologi, kumpulan kaedah diagnostik yang berbeza digunakan:

  • X-ray - untuk pemeriksaan dan visualisasi organ, dilakukan dengan kontras;
  • endoskopi - untuk memeriksa organ rongga;

Pemilihan prosedur diagnostik yang diperlukan dalam setiap kes dilakukan oleh doktor, semasa perundingan awal pesakit. Semasa pemeriksaan pencegahan badan, ditetapkan prosedur yang standard.

Bagaimana diagnostik kompleks seluruh organisma berjalan?

Untuk memeriksa seluruh tubuh mengenai adanya pembentukan malignan, diperlukan lulus ujian umum dan membuat sinar-X semua organ.

Pemeriksaan membolehkan anda mengenal pasti patologi walaupun tidak ada gejala.

Pengesanan awal tumor barah memastikan kejayaan rawatan dalam 90-95% kes.

Untuk diuji untuk barah, untuk menentukan di mana tumor dan pada tahap apa, sejumlah pemeriksaan ditetapkan.

Program diagnostik secara standard merangkumi perundingan dengan doktor khusus, ujian tisu darah dan tumor, ujian genetik dan tomografi.

Diagnosis komprehensif onkologiUntuk tujuan apa digunakan
Perundingan doktorTermasuk pemeriksaan awal, palpasi tumor yang disyaki, pelantikan program untuk diagnostik lebih lanjut. Adalah mustahak untuk mendapatkan nasihat daripada pakar onkologi dan pakar khusus, bergantung pada lokasi tumor (contohnya, ahli gastroenterologi, pakar sakit puan atau ahli paru).
Kiraan darah terperinciKomposisi umum darah dalam tumor barah sedikit berubah. Walau bagaimanapun, pertumbuhan beberapa petunjuk yang tidak dapat dijelaskan memungkinkan untuk mengenal pasti patologi walaupun secara kebetulan, ketika neoplasma baru mulai tumbuh dan tidak menunjukkan gejala ciri.
Ujian darah untuk penanda tumorPenentuan tahap penanda tumor (penanda tumor) dalam darah. Bergantung pada petunjuk penanda mana yang melebihi julat normal, doktor menyimpulkan bahawa terdapat tumor, sifat keganasan dan penyetempatannya.
Penyelidikan genetikAnalisis untuk menentukan kecenderungan penyakit dan pada peringkat genetik. Boleh diresepkan kepada orang yang sihat dan yang sudah sakit.
MRIMembolehkan visualisasi tisu (termasuk tumor) dalam semua unjuran. Untuk kualiti paparan yang lebih baik, ia dilakukan menggunakan agen kontras.
BiopsiPersampelan dan analisis tisu dari tumor yang disyaki untuk menentukan keganasan sel yang terbentuk. Kaedah diagnostik utama untuk disyaki barah kulit.

Untuk mendiagnosis neoplasma patologi, imbasan ultrasound juga boleh diresepkan. Walau bagaimanapun, prosedur ini hanya berkesan sekiranya tumor telah mencapai ukuran tertentu..

Ultrasound tidak digunakan untuk mendiagnosis barah pada peringkat awal..

Kaedah ini membolehkan anda menentukan ukuran tepat dari tumor yang terlalu besar, serta menentukan struktur dan kontur formasi. Biopsi sering dilakukan di bawah bimbingan ultrasound.

Pemeriksaan lain yang diperlukan untuk diagnosis onkologi

Sekiranya analisis umum menunjukkan adanya proses patologi di dalam badan dan, bergantung pada organ mana yang dipengaruhi oleh neoplasma, pesakit diberi kaedah diagnostik berikut:

  • analisis tinja untuk pengesanan darah ghaib - dengan kecurigaan barah saluran gastrointestinal (perut, usus besar atau kecil);
  • kolonoskopi dan gastroskopi - juga untuk patologi gastrousus;
  • mamografi - dengan tumor di payudara;
  • bronkografi, angiografi - pemeriksaan sinar-X untuk mengesan patologi di dada;

Berdasarkan hasil penyelidikan, rawatan selanjutnya ditentukan pada konsultasi kedua pakar onkologi. Dalam beberapa kes, ujian tambahan mungkin diperlukan.

Bilakah perlu diperiksa untuk barah?

Terdapat senarai faktor yang meningkatkan risiko pembentukan patologi. Kumpulan risiko merangkumi kategori pesakit berikut:

  • orang tua, risiko paling tinggi terkena barah adalah pada orang berusia lebih dari 60 tahun;
  • perokok (termasuk pasif);

Orang yang tergolong dalam satu atau lebih kumpulan risiko disarankan menjalani diagnostik barah pada kekerapan 1-2 kali setahun. Menyingkirkan tabiat buruk dan menghilangkan faktor risiko lain mengurangkan kemungkinan mengembangkan onkologi sebanyak 30-35%.

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan sesuatu yang berguna, tidak akan lama

Kanser bukan batu. Cara mengenal pasti barah pada peringkat awal

Kanser bukan batu. Bertentangan dengan kepercayaan popular, perkembangan proses ganas dalam tubuh hanya 15% bergantung pada keturunan. Gaya hidup sihat dapat mencegah sebilangan besar kanser.

"Untuk mengurangkan risiko terkena neoplasma malignan, kadang-kadang cukup untuk meninggalkan tabiat buruk dan meminimumkan kesan faktor yang terbukti mempengaruhi terjadinya penyakit onkologi," kata Andrei Kaprin, ketua onkologi Kementerian Kesihatan, Pengarah Umum Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Radiologi Kementerian Kesihatan Rusia dan Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Radiologi. "Untungnya, kebanyakan mereka mudah ditanggalkan.".

Faktor-faktor ini merangkumi

Merokok - kira-kira 50% lelaki di Rusia merokok, dan ini adalah sebab utama perkembangan barah paru-paru, esofagus, perut, lidah, bibir dan faring.

Gaya hidup yang tidak aktif - dalam kombinasi dengan pemakanan berlebihan menyebabkan berat badan dan obesiti berlebihan, yang mengganggu hormon dan metabolisme. Ini membawa kepada mutasi sel yang meningkatkan risiko 12 barah (esofagus, tiroid, perut, hati, ginjal, otak, pankreas, payudara, pundi hempedu, endometrium, ovari, dan usus besar).

Makanan berlemak, pedas dan asap - pengambilan makanan pedas dan masin secara berkala dengan banyak perasa panas boleh menyebabkan ulser perut, yang dianggap sebagai pendahulu kepada kanser perut.

Daging merah yang berlebihan dalam diet adalah salah satu penyebab barah kolorektal.

Pendedahan berlebihan terhadap sinaran ultraviolet - penyebab utama perkembangan melanoma (salah satu neoplasma malignan yang paling agresif, yang cepat metastasis). Cahaya ultraviolet mempunyai 2 spektrum, salah satunya merosakkan sel DNA, yang boleh menyebabkan perkembangan melanoma. Pendedahan kepada cahaya matahari sangat berbahaya bagi orang dengan sebilangan besar tahi lalat atau dengan bintik-bintik usia raksasa (jumlah nevi lebih daripada 20 cm), dengan kecenderungan keturunan (mereka mungkin mempunyai mutasi pada gen yang meningkatkan risiko terkena barah ini) dan kanak-kanak di bawah umur 3 tahun (matahari luka bakar pada usia ini meningkatkan risiko penyakit pada masa akan datang).

Papillomavirus manusia adalah jangkitan virus yang paling biasa pada saluran kemaluan, yang menyebabkan barah serviks pada 70% kes. Untuk mengelakkan risiko terkena penyakit ini, vaksinasi HPV semakin banyak dilakukan di dunia. Biasanya vaksin diberikan kepada kanak-kanak perempuan berumur antara 9 hingga 15 tahun. Tetapi ada vaksin yang boleh divaksinasi sehingga berumur 45 tahun..

"Musuh utama kanser adalah diagnosis awal," mengingatkan Andrey Kaprin. - Disiplin diri diperlukan untuk mengesan penyakit tepat pada waktunya. Jangan lupa tentang kewaspadaan barah, yang membolehkan seseorang memperhatikan tanda-tanda neoplasma ganas pada waktunya (lihat infografik). Aktiviti pendidikan juga memainkan peranan penting untuk pengesanan awal onkopatologi. Sejak tahun 2014, pusat kami telah mengadakan hari terbuka untuk semua orang - setiap hari Sabtu dan keempat setiap bulan. Tujuan kejadian tersebut adalah pemeriksaan rutin penduduk untuk pengesanan awal penyakit onkologi ".

Makluman di atas segalanya!

Terdapat sebilangan penyakit yang memerlukan lawatan doktor secara berkala (lihat dengan cara).

"Ini adalah patologi prakanker yang, dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, dapat menyebabkan perkembangan penyakit ganas," jelas pengarah Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Onkologi. N.N.Blokhin Kementerian Kesihatan Rusia, ahli akademik Ivan Stilidi. - Hampir selalu mungkin untuk menyembuhkan penyakit prakanker, tetapi ini memerlukan rawatan tepat pada masanya (dan dalam beberapa kes, pembedahan). Sekiranya pesakit mengelak daripada berjumpa doktor, risiko proses ganas sangat tinggi, kerana peralihan penyakit ke tahap yang lain berlaku bahkan sebelum bermulanya bentuk penyakit yang sama. ".

Tepat mengikut jadual

Untuk mengesan barah pada peringkat awal (ketika perawatan paling efektif), perlu menjalani semua pemeriksaan dan kajian yang termasuk dalam program pemeriksaan perubatan profilaksis..

Tahap pertama pemeriksaan klinikal

1. Serviks (pada wanita): pemeriksaan oleh pakar sakit puan (dari usia 18 tahun dan lebih tua - 1 kali setahun), menjalani pemeriksaan sitologi (dari 18 hingga 64 tahun - 1 kali dalam 3 tahun).

2. Payudara (pada wanita): mamografi (dari 40 hingga 75 tahun - 1 kali dalam 2 tahun).

3. Kelenjar prostat (pada lelaki): penentuan antigen spesifik prostat dalam darah (pada usia 45, 50, 55, 60 dan 64 tahun).

4. Usus besar dan rektum: kajian tinja untuk darah ghaib (dari 40 hingga 64 tahun - 1 kali dalam 2 tahun, dari 65 hingga 75 tahun - 1 kali setahun).

5. Esofagus, perut dan duodenum - esofagogastroduodenoskopi pada usia 45 tahun.

6. Pemeriksaan untuk mengenal pasti visual dan penyetempatan penyakit onkologi lain, termasuk pemeriksaan kulit, membran mukus bibir dan rongga mulut, palpasi kelenjar tiroid, kelenjar getah bening.

Tahap kedua pemeriksaan klinikal (dilakukan jika ditunjukkan, seperti yang ditentukan oleh doktor)

1. Paru-paru: radiografi paru-paru atau komputasi tomografi paru-paru.

2. Esofagus, perut dan duodenum: esofagogastroduodenoskopi.

3. Usus besar dan rektum: sigmoidoscopy, kolonoskopi.

"Jika seseorang telah didiagnosis menderita barah, penting untuk memulai perawatan tepat pada waktunya," mengingatkan Andrey Kaprin. - Ingat: semua ubat dan terapi penyelenggaraan diberikan secara percuma di bawah CHI. Doktor tidak boleh meminta bayaran tambahan! Sekiranya ini berlaku - hubungi wakil insurans di syarikat yang mengeluarkan polisi ".

Oleh itu

Penyakit yang memerlukan pengawasan perubatan secara berkala:

  • Penyakit keradangan kronik pada rongga mulut
  • Bronkitis kronik
  • Gastritis kronik anacid, polip, ulser perut
  • Penyakit radang ginjal dan pundi kencing
  • Sembelit berulang, penyakit radang rektum
  • Fibroid rahim, endometriosis, ketidakteraturan haid
  • Mastopati
  • Pankreatitis kronik
  • Penyakit hati dan pundi hempedu yang kronik

Bila hendak diuji untuk barah dan bagaimana caranya

Ahli onkologi bercakap mengenai faktor risiko dan kaedah pencegahan barah

  • Anastasia Andreeva, 11 Mei 2017
  • 155012
  • sembilan

Kanser adalah penyakit berbahaya, beberapa bentuknya sering dapat berkembang untuk waktu yang lama tanpa disedari oleh pembawanya. Menurut statistik untuk tahun 2015, di Rusia, 27.5% tumor ganas didiagnosis pada peringkat pertama penyakit ini, 26.2% pada tahap kedua, 20.1% pada tahap ketiga, 26.2% pada tahap terakhir, keempat. Semakin cepat untuk mengenal pasti penyakit ini, semakin banyak peluang untuk berjaya melawannya..

Ahli Onkologi Ekaterina Chernova memberitahu The Village bagaimana untuk memahami kapan tiba masanya anda diuji untuk menghidap barah dan ujian apa yang harus dilakukan untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai apa yang berlaku di dalam badan.

Chernova Ekaterina Valerievna

Calon Sains Perubatan, pakar onkologi-pakar bedah-mamologi projek OncoStop

Mengapa anda perlu memeriksa, walaupun tidak ada yang mengganggu anda

Kanser adalah tumor malignan yang terbentuk sebagai hasil proses multi-tahap kompleks mengubah sel normal menjadi sel tumor. Dalam bentuk ringkas, ia kelihatan seperti ini: sel normal -> prakanker -> barah. Selanjutnya, sel tumor mula membiak dengan tidak terkawal dan cepat, tumor tumbuh menjadi tisu dan struktur berdekatan, dan sel-sel ganas individu menyebar ke organ dan tisu yang jauh, membentuk metastasis. Kanser boleh berkembang di mana-mana organ dan melalui empat peringkat dalam perkembangannya.

Pada peringkat awal, kanker, sebagai peraturan, tidak menampakkan diri dalam apa pun dan pengesanannya selalunya merupakan penemuan yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan. Oleh itu, sangat penting untuk melakukan pemeriksaan secara berkala ke seluruh badan. Izinkan saya mengingatkan anda bahawa barah adalah salah satu penyebab utama kematian di seluruh dunia - 8.8 juta orang meninggal dunia pada tahun 2015.

Faktor Risiko Kanser Yang Paling Lazim

Penggunaan tembakau, termasuk merokok (termasuk asap rokok), penggunaan tembakau tanpa asap

Menurut Kolaborator Faktor Risiko GBD 2015, penggunaan tembakau adalah faktor risiko barah terbesar, menyumbang hampir 22% kematian akibat barah global..

Berat badan berlebihan atau gemuk

Diet yang tidak sihat dengan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang rendah

Mengurangkan aktiviti fizikal atau kekurangannya

Jangkitan dengan HPV (papillomavirus manusia)

Jangkitan dengan hepatitis B, C atau jangkitan karsinogenik lain

Sinaran pengionan dan ultraviolet

Pencemaran udara di bandar

Asap di premis akibat penggunaan bahan api pepejal di rumah

Keadaan prakanker

Perubahan prakanker berbeza. Prakanker wajib dibezakan - tahap patologi onkologi awal, yang cepat atau lambat berubah menjadi barah. Perubahan ini memerlukan rawatan radikal. Prakanker pilihan juga dibezakan, yang tidak semestinya berubah menjadi tumor malignan, tetapi memerlukan pemantauan rapi terhadap dirinya.

Sebagai contoh, antara kemungkinan penyebab barah perut, gastritis kronik jangka panjang, terutamanya gastritis atropik, penyakit Menetrie sangat penting. Pesakit akan diganggu oleh rasa sakit dan ketidakselesaan di bahagian atas perut setelah makan, pedih ulu hati yang berpanjangan, bersendawa setelah makan. Prekasia usus fakultatif termasuk kolitis ulseratif dan penyakit Crohn.

Sekiranya kita bercakap mengenai keadaan kulit yang prakanker, maka pesakit perlu memantau bilangan, ukuran, warna, simetri tahi lalat pada badan. Sebarang perubahan pada tanda-tanda ini, serta sensasi menyakitkan dan pendarahan di kawasan tahi lalat adalah gejala penting dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Penyakit pra-barah pada organ kelamin wanita termasuk displasia teruk, leukoplakia vulva dan serviks, polip organ kelamin wanita, kecacatan serviks pada serviks dan penyakit lain.

Keadaan prakanker kelenjar susu adalah percambahan epitelium kelenjar susu dengan tanda-tanda atypia. Keturunan yang meningkat adalah salah satu faktor yang secara signifikan meningkatkan risiko terkena barah payudara. Sekiranya seorang wanita mempunyai saudara mara yang mempunyai barah payudara sebelum menopaus, perlu berjumpa dengan ahli onkologi dan ahli genetik. Adalah sangat penting untuk memeriksa kelenjar susu secara bebas secara berkala dengan tangan anda. Sebaiknya lakukan pemeriksaan diri ini setiap bulan pada fasa pertama kitaran haid..

Selalunya mati akibat jenis barah berikut (setahun):

barah paru-paru - 1,69 juta

barah hati - 788,000 orang

barah kolon dan rektum - 774,000 orang

Cara mengenal pasti barah?

Semakin ramai orang berminat untuk mengesan barah pada peringkat awal. Ini disebabkan oleh peningkatan kewaspadaan onkologi dalam masyarakat, peningkatan pendidikan kedokteran penduduk, dan juga peningkatan jumlah tumor jinak dan malignan. Statistik dunia menunjukkan bahawa pada tahun 2018 lebih daripada 17 juta kes barah baru dicatatkan di dunia, sementara 9.6 juta orang mati akibat barah..

Menurut Kementerian Kesihatan Rusia, di Rusia pada tahun 2017, barah kulit muncul di puncak - 617.2 ribu kes, di tempat kedua adalah barah payudara - 70.6 ribu kes, di tempat ketiga adalah barah trakea, barah bronkus dan barah paru-paru - 62.2 ribu kes.

Siapa yang harus diuji untuk onkologi:

  • Perokok aktif - terutamanya mereka menghidap barah laring, paru-paru dan barah bibir.
  • Penyalahgunaan alkohol - barah pankreas atau hati, barah perut.
  • Pesakit dengan hepatitis B atau C, serta penyakit berjangkit karsinogenik lain - barah hati mungkin berlaku.
  • Orang yang sering berjemur atau aktif mengunjungi salun penyamakan - barah kulit, melanoma.
  • Orang berumur 50 tahun ke atas - peningkatan risiko barah prostat pada lelaki, barah payudara pada wanita.
  • Sekiranya terdapat barah dalam keluarga terdekat. Keturunan adalah faktor penting yang dapat meningkatkan kemungkinan barah.
  • Aktiviti fizikal rendah, berat badan berlebihan memberi kesan negatif terhadap keadaan pertahanan imun, yang merupakan faktor terpenting dalam pertahanan tubuh terhadap sel barah.
  • Pengangkatan virus papillomavirus manusia meningkatkan risiko barah serviks pada wanita, barah laring pada kedua-dua jantina.
  • Penduduk bandar-bandar besar dan megalopoli - zarah-zarah yang timbul dari pencucian tayar kereta, bersama dengan ekzos kenderaan, meningkatkan risiko onkologi ganas sistem pernafasan dan kulit.
  • Pekerja industri "kotor" - banyaknya jelaga, plumbum, asbes dan zarah kecil lain di udara meningkatkan kemungkinan barah paru-paru dan banyak lagi.

Diagnosis awal kanser

Diagnosis awal kanser sangat penting bagi semua orang, kerana secara signifikan meningkatkan peluang rawatan yang berjaya. Sebagai contoh, kadar kelangsungan hidup lima tahun pada peringkat awal karsinoma sel skuamosa melebihi 90%, dengan syarat diagnosis tepat pada masanya dan terapi yang mencukupi. Hasil pada pesakit dengan tahap lanjut kanser ini jauh lebih buruk - dengan adanya metastasis ke kelenjar getah bening, kadar kelangsungan hidup lima tahun hanya 25-45%. Pada limfoma sel-T, perbezaan hasilnya lebih ketara: pada peringkat awal, kadar kelangsungan hidup 10 tahun mencapai 97-98%, sementara pada tahap selanjutnya hanya 20%.

Pakar Persatuan Kanser Amerika telah melakukan pemerhatian jangka panjang mengenai hasil rawatan pesakit dengan melanoma - salah satu kanser kulit yang paling ganas. Didapati bahawa prognosis rawatan yang berjaya meningkat dengan ketara apabila melanoma dikesan pada peringkat awal:

  • Pembengkakan setempat yang tidak melampaui kulit - 98%
  • Penyebaran wilayah dengan percambahan di kelenjar getah bening berdekatan - 64%
  • Metastasis jarak jauh di paru-paru, hati dan organ lain - 23%

Nombor serupa dapat dijumpai untuk semua jenis tumor ganas. Sebagai contoh, kadar kelangsungan hidup lima tahun bagi pesakit barah gastrik dengan diagnosis awal meningkat dengan ketara:

  • Tumor tempatan yang tidak melampaui mukosa gastrik - 68%
  • Penyebaran wilayah dengan percambahan di kelenjar getah bening berdekatan - 31%
  • Metastasis jarak jauh di hati dan organ lain - 5%

Semua ini menceritakan betapa mustahaknya diagnosis barah tepat pada masanya, kerana hanya dalam kes ini mungkin untuk menjamin kemungkinan rawatan yang berjaya dan hasil yang baik. Setiap orang bukan sahaja harus menjalani pemeriksaan umum terhadap barah, tetapi juga secara mandiri memperhatikan tanda-tanda barah pertama. Bagaimanapun, badan sering memberi isyarat masalah - anda hanya perlu mendengarnya dengan teliti.

Tanda-tanda pertama barah organ

Semua maklumat lebih lanjut mengenai cara mendefinisikan kanser tidak boleh dianggap sebagai kriteria wajib untuk kehadiran onkologi. Sebarang gejala ini sendiri tidak menunjukkan adanya tumor jinak atau malignan di dalam badan. Walau bagaimanapun, tanda-tanda ini harus menyebabkan kewaspadaan dengan lawatan berikutnya ke doktor - hanya pakar perubatan yang berkelayakan, setelah pemeriksaan yang teliti dan beberapa siri ujian, dapat menunjukkan adanya atau ketiadaan kanser.

Masalah dengan kencing - dengan usia, ia muncul pada banyak lelaki dan wanita. Masalah ini merangkumi:

  • Kerap membuang air kecil, terutamanya pada waktu malam
  • Desakan mendadak untuk menggunakan tandas
  • Lemah membuang air kecil yang berlangsung lebih lama daripada biasa
  • Sensasi terbakar semasa membuang air kecil
  • Kebocoran air kencing ketika batuk, bersin, ketawa, mengetatkan otot perut, dll..

Gejala-gejala ini boleh menyebabkan hiperplasia atau barah prostat pada lelaki, kelemahan sfinkter otot uretra pada wanita, jangkitan kelamin pada kedua-dua jantina, dll. Walau apa pun, anda harus segera berjumpa doktor.

Darah dalam air kencing atau najis - Ini adalah salah satu tanda barah pundi kencing, buah pinggang, atau usus besar. Walau bagaimanapun, darah juga boleh berlaku dengan jangkitan urogenital atau buasir. Walau bagaimanapun, keadaan ini tidak normal, jadi anda harus membuat temu janji dengan pakar perubatan: pakar urologi, pakar bedah atau ahli terapi.

Perubahan kulit - perhatian khusus harus diberikan pada tahi lalat dan tempat lain. Perubahan warna, saiz atau bentuk tahi lalat adalah alasan untuk berjumpa doktor. Anda juga harus memperhatikan kegelapan atau pencerahan pada kawasan kulit yang tidak masuk akal. Doktor boleh memerintahkan biopsi - mengambil bahagian kecil yang mencurigakan untuk analisis kanser di bawah mikroskop.

Kelenjar getah bening yang membengkak dan / atau menyakitkan - mungkin merupakan reaksi terhadap proses selesema atau keradangan pada kelenjar getah bening, yang disebut limfadenitis. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, peningkatan kelenjar getah bening menunjukkan barah, jadi anda perlu segera berjumpa doktor..

Gangguan suara dan / atau menelan - Ini boleh menjadi tanda barah laring, yang sangat rentan terhadap perokok aktif. Untuk diagnosis, doktor anda mungkin menetapkan fluoroskopi barium, tomografi yang dikira atau pencitraan resonans magnetik, dan prosedur lain..

Pedih ulu hati adalah gejala tidak spesifik yang dengan sendirinya tidak menunjukkan adanya tumor malignan. Walau bagaimanapun, pedih ulu hati progresif boleh berlaku dengan barah esofagus, perut, atau orofaring..

Perubahan pada mukosa mulut - terutamanya dengan berhati-hati, rongga mulut harus diperiksa oleh perokok aktif. Kehadiran plak putih, kemerahan, atau kelabu pada selaput lendir boleh menjadi tanda barah dan menjadi alasan untuk berjumpa doktor.

Penurunan berat badan secara tiba-tiba - Sel-sel barah memerlukan banyak tenaga untuk dibahagi, yang mereka ambil dari makanan yang memasuki badan. Oleh itu, sejumlah besar nutrien tidak mencapai organ dan tisu yang diinginkan, dan seseorang mula menurunkan berat badan dengan cepat. Sekiranya penurunan berat badan yang tidak masuk akal dicatat, ini mungkin menunjukkan barah organ dalaman. Oleh itu, anda perlu membuat temu janji dengan doktor secepat mungkin..

Demam - Dalam kebanyakan kes, peningkatan suhu badan dan demam menunjukkan bahawa tubuh melawan jangkitan. Tetapi demam yang berterusan atau berulang tanpa sebab yang jelas dapat menunjukkan barah darah..

Perubahan payudara - jika payudara wanita telah mengubah struktur atau bentuknya, atau pembentukan nodular atau bentuk lain mula dirasakan di kelenjar susu, ini adalah alasan untuk menghubungi pakar perubatan. Doktor anda mungkin memerintahkan mamogram, sinar-X yang dapat membantu mengesan barah payudara. Hari ini, wanita di seluruh dunia diajarkan pemeriksaan diri payudara secara berkala, yang merupakan kaedah penting untuk diagnosis awal tumor ganas. Walau bagaimanapun, terdapat 2,470 kes barah payudara lelaki di Eropah pada tahun 2017, jadi mereka juga harus berhati-hati dan memeriksa payudara mereka secara teratur untuk sebarang perubahan..

Sakit - dengan peningkatan ukuran tumor barah, ia mula menekan struktur di sekitarnya: otot, ikatan vaskular, serat saraf, kapsul tisu penghubung organ, dan lain-lain. Ini boleh menyebabkan rasa sakit, yang dengan sendirinya tidak menunjukkan kehadiran barah, tetapi merupakan alasan untuk melawat doktor.

Ujian apa yang akan menunjukkan barah?

Pemeriksaan diri terhadap badan dan lawatan ke pakar perubatan adalah kriteria penting untuk diagnosis kanser tepat pada masanya. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kaedah makmal yang juga dapat membantu dalam mengesan tumor malignan..

  • Kiraan darah lengkap adalah kaedah "rutin" biasa dan sama rata yang mengira pelbagai jenis sel darah. Ia boleh digunakan untuk mengesyaki barah darah jika terdapat terlalu banyak atau terlalu sedikit sel jenis tertentu, atau terdapat sel darah yang tidak normal. Biopsi sumsum tulang boleh dilakukan untuk mengesahkan diagnosis kanser..
  • Ujian darah biokimia - memberikan maklumat umum mengenai metabolisme dan kerja organ dalaman: pankreas, hati, ginjal, pundi hempedu, dll. Perubahan tertentu dalam biokimia darah mungkin menunjukkan adanya barah, seperti kelenjar prostat.
  • Protein plasma - Ujian ini membantu untuk mengesan protein spesifik dalam plasma darah yang disebut imunoglobulin. Jumlah mereka mungkin meningkat pada pesakit dengan myeloma berganda dan jenis kanser darah yang lain..
  • Ujian darah untuk penanda tumor disebut sebagai ujian klarifikasi dan tidak dapat berfungsi sebagai kaedah utama untuk mengesan barah.

Ujian penanda tumor didasarkan pada pengesanan bahan kimia dalam darah yang dihasilkan oleh sel-sel tumor. Tidak ada ujian universal yang dapat menunjukkan kehadiran barah tertentu secara tepat. Ini kerana tahap bahan kimia ini dapat meningkat dalam beberapa keadaan bukan barah. Berikut adalah penanda tumor yang paling popular - yang mana yang harus diambil untuk pencegahan dan apa yang dapat ditunjukkan:

  • antigen khusus prostat (PSA) - barah prostat;
  • antigen karbohidrat 125 (CA-125) - barah ovari;
  • calcitonin - barah tiroid medula;
  • alpha-fetoprotein (AFP) - barah hati;
  • human chorionic gonadotropin (hCG) - barah testis dan barah ovari.

Ujian darah sel barah Cancer SEEK - bertujuan untuk mengesan sel tumor ganas yang beredar di dalam darah. Ia juga dipanggil biopsi cair..

Ujian di atas membantu doktor mengesyaki adanya tumor ganas di dalam badan. Namun, untuk mengesahkan barah, biopsi diagnostik mesti dilakukan - mengambil sekeping tisu dari kawasan yang mencurigakan untuk pemeriksaan histologi. Hanya di bawah mikroskop dapat ditentukan dengan pasti apakah pembentukan tertentu adalah tumor ganas, dan juga menentukan jenisnya.

Biopsi boleh diambil dari permukaan kulit, dari selaput lendir, dari organ dalaman, otot, tulang, dan lain-lain. Dalam beberapa kes, operasi diagnostik minimal invasif menggunakan endoskopi dilakukan.

Kaedah lain untuk mendiagnosis barah

Pengimejan diagnostik - Kajian sinar-X, mamografi, pengimejan resonans terkira dan magnetik, tomografi pelepasan positron yang digabungkan dengan tomografi, abortiometri sinar-dua dua foton, ultrasound organ rongga perut, hati, dll..

Pemeriksaan endoskopi:

  • esophagogastroduodenoscopy - pemeriksaan perut dan duodenum;
  • kolonoskopi - pemeriksaan usus besar;
  • kolposkopi - pemeriksaan vagina dan serviks;
  • sistoskopi - pemeriksaan pundi kencing dan uretra;
  • kolangiopancreatografi retrograde endoskopi - kajian mengenai saluran empedu, pundi hempedu dan hati menggunakan kaedah endoskopi dan sinar-X;
  • sigmoidoscopy - pemeriksaan kolon sigmoid.

Pemeriksaan genetik - memetakan profil genetik seseorang untuk mengenal pasti kecenderungan keturunan terhadap tumor malignan tertentu.

5 cara untuk menguji diri anda untuk menghidap barah

Cara mengesan tanda-tanda penyakit dengan cermin dan skala.

Kanser (selepas kardiovaskular) adalah Barah kedua. Fakta utama penyebab utama kematian di dunia. Banyak barah dapat dirawat dengan baik jika diperhatikan lebih awal. Tidak perlu terlalu banyak.

Apa yang harus dilakukan

1. Perhatikan diri anda dengan baik

Di Rusia, menurut data mengenai neoplasma Malignan di Rusia pada tahun 2016 oleh Institut Onkologi Penyelidikan Moscow yang diberi nama P.A. Herzen, selalunya neoplasma muncul pada kulit. Dari semua kes tersebut, 14.2% disebabkan oleh melanoma malignan - salah satu tumor yang paling agresif.

Melanoma paling sering disamarkan sebagai tahi lalat biasa, tetapi neoplasma berbeza dari tisu normal dan masih boleh dijumpai. Oleh itu, jika anda kerap memeriksa badan, meneliti tahi lalat dan bintik-bintik usia yang mencurigakan, maka peluang untuk melihat barah kulit pada peringkat awal, ketika rawatan lebih efektif daripada Melanoma, akan meningkat.

Bagaimana untuk diuji untuk barah kulit

Periksa selepas mandi atau mandi, di ruangan dengan pencahayaan yang baik.

  1. Tanggalkan pakaian anda dan berdiri di hadapan cermin panjang penuh, tetapi jika tidak, akan berlaku. Periksa tahi lalat di wajah, leher, dada, dan perut anda. Wanita perlu mengangkat payudara dan memeriksa kulit di bawahnya. Periksa kulit di ketiak, bahagian belakang telapak tangan, ruang di antara jari.
  2. Duduk dan periksa kaki anda dari semua sisi, jangan lupa tentang jari kaki anda. Ambil cermin kecil di tangan anda dan periksa kaki anda dari belakang: di bawah lutut, di bahagian belakang paha.
  3. Dengan menggunakan cermin yang sama, periksa punggung dan periksa kawasan selangkangan - neoplasma bahkan boleh muncul di kulit alat kelamin.
  4. Berdiri dengan punggung ke cermin besar dan lihat ke belakang anda melihat ke arah kecil.

Ahli onkologi mengesyorkan agar ujian seperti ini dilakukan oleh Galeri Pemeriksaan Diri Kulit sebulan sekali. Maka kulit akan terkawal.

Apa yang mesti membimbangkan:

  • Lubang tahi lalat atau titik lebih besar daripada diameter 6 mm.
  • Neoplasma dengan tepi yang tidak rata dan kabur.
  • Tahi lalat atau bintik warna yang tidak biasa, seperti merah atau sebahagiannya hitam.
  • Sebarang jisim yang menonjol di atas permukaan kulit.

Terdapat banyak barah kulit, ia kelihatan berbeza. Oleh itu, adalah wajar bahawa semua yang gatal, basah, berdarah dan terkelupas, tunjukkan kepada doktor.

2. Periksa berat badan

Banyak penyakit onkologi berkembang tidak dapat dilihat: barah sudah ada, tetapi ia tidak dapat dirasakan oleh kesakitan atau gejala khas. Dan tidak semua orang memperhatikan penyakit biasa: mengapa berjumpa doktor kerana keletihan, sedangkan sudah jelas bahawa anda memerlukan percutian?

Salah satu tanda barah adalah penurunan berat badan, asalkan diet dan gaya hidup tidak berubah.

Selalunya, Tanda dan Gejala Kanser mengatakan bahawa mereka adalah barah perut, pankreas, esofagus atau paru-paru..

Sudah tentu, bukan hanya kanser yang menurunkan berat badan. Itulah sebabnya anda perlu menimbang berat badan secara berkala untuk mengetahui kapan perubahan berat badan dibenarkan, dan kapan anda harus berjumpa doktor dan mengetahui di mana kilogram telah hilang.

3. Buat analisis genetik

Kecenderungan untuk banyak jenis barah adalah keturunan, dan ujian genetik membantu mengenal pasti mutasi yang meningkatkan risiko. Adalah masuk akal untuk menjalani ujian jika seseorang dalam keluarga telah menghidap barah.

Sebagai contoh, gen Genetic Testing for Hereditary Cancer Syndromes BRCA1 dan BRCA2 mempengaruhi perkembangan barah payudara. Sekiranya orang seperti itu dijumpai, menjadi jelas bahawa dia berisiko.

Gen "buruk" belum menjadi penyakit. Ini hanyalah isyarat yang menunjukkan bahawa anda perlu prihatin terhadap kesihatan dan tidak mengabaikan penyakit yang mencurigakan..

4. Dapatkan mamogram

Mamografi adalah pemeriksaan kelenjar susu menggunakan sinar-X. Pemeriksaan Kanser Payudara untuk Wanita dengan Risiko Rata-rata dianjurkan bagi wanita untuk menjalani mamogram secara berkala setelah 40-45 tahun, dan setelah 50 tahun melakukan OK, Bilakah Saya Seharusnya Mammogram? dia setahun atau dua tahun sekali. Tidak ada gunanya malah berbahaya untuk memeriksa sebelum had umur ini. Semakin kerap ujian dilakukan, semakin tinggi risiko Mamogram positif palsu. Dan ini, seterusnya, membawa kepada penyelidikan dan operasi yang tidak perlu..

Adalah berbahaya untuk mencari anjing laut di dada sendiri..

Data pemerhatian Penjagaan kesihatan pencegahan, kemas kini 2001: Haruskah wanita diajarkan secara rutin pemeriksaan diri payudara untuk memeriksa kanser payudara?, diagnosis diri tidak membantu mencari barah payudara pada peringkat awal. Tetapi itu membuat anda tidak perlu risau sekiranya sesuatu tiba-tiba "kelihatan", dan merawat kes-kes yang tidak memerlukannya (di sini kita bermaksud neoplasma yang lewat sendiri).

Lelaki juga menghidap barah payudara, walaupun jarang. Oleh itu, cukup untuk memperhatikan gejala yang tidak menyenangkan: sakit atau lekukan di dada, keputihan dari puting atau perubahan bentuknya.

5. Hitung berapa banyak yang anda merokok

Kanser paru-paru adalah salah satu daripada tiga barah barah paru-paru yang paling biasa, tetapi perokok paling banyak terkena penyakit itu. Malah mereka yang berhenti merokok kurang dari 15 tahun yang lalu berisiko. Keadaan penting bagi perkembangan barah paru-paru adalah jumlah rokok yang merokok oleh bakal pesakit.

Untuk menilai kemungkinan penyakit ini, anda boleh menggunakan indeks orang yang merokok Merokok tembakau dan keadaan fungsi sistem pernafasan pada pesakit dengan penyakit paru-paru obstruktif kronik. Bilangan rokok setiap hari dikalikan dengan jumlah tahun penggunaan tembakau dan boleh dibahagi dengan 20. Sekiranya penunjuknya melebihi 25, orang tersebut adalah perokok berat. Ini bermaksud bahawa risiko mendapat penyakit semakin meningkat. Anda perlu melakukan peperiksaan tambahan.

Ngomong-ngomong, untuk mengesan barah paru-paru, mereka tidak menggunakan fluorografi, yang mana tidak ada yang benar-benar kelihatan, melainkan tomografi yang dikira.

Apa yang tidak boleh dibuat

  1. Diagnosis diri anda. Membaca senarai gejala di Wikipedia sangat baik. Tetapi setelah pencarian seperti itu, kesimpulan tidak dapat diambil. Tugas kita adalah untuk melihat tanda-tanda amaran. Dan biarkan pakar membuat diagnosis setelah pemeriksaan dan analisis..
  2. Derma darah untuk penanda tumor. Ujian ini diperlukan untuk pesakit yang diagnosisnya sudah disahkan, kerana pada orang yang sihat hasilnya mungkin ujian darah Kanser positif palsu: Ujian makmal yang digunakan dalam diagnosis kanser. Contohnya, kerana proses keradangan. Dengan bantuan penanda tumor, dinamika rawatan dipantau. Untuk ini, kajian diulang dan hasilnya dibandingkan. Satu ujian tidak akan memberikan maklumat berguna Adakah penanda tumor boleh digunakan dalam pemeriksaan kanser?.
  3. Lakukan MRI, ultrasound dan pemeriksaan lain, jika tidak ada alasan. Tidak semestinya semua prosedur diagnostik ditetapkan hanya setelah gejala muncul. Tidak ada gunanya memeriksa orang yang sihat tanpa keluhan: doktor tidak tahu apa yang harus diperhatikan. Dan mengkaji setiap sentimeter persegi bahagian dalam tidak berkesan, kerana terdapat risiko tinggi kehilangan sesuatu yang berbahaya. Atau cari sesuatu yang tidak penting dan mulailah menyembuhkannya dengan sukar.

Jangan mencari penyakit di mana ia tidak wujud. Kanser benar-benar lebih baik untuk dikesan pada peringkat awal, tetapi yang utama adalah tidak keterlaluan dalam pencarian.

Artikel Seterusnya

Limfoma limfoblastik