Analisis untuk penanda tumor

Osteoma

Teknik makmal dalam onkologi memainkan peranan penting dalam diagnosis penyakit. Ujian darah untuk penanda tumor adalah tahap pertama dalam kajian pesakit dengan disyaki perkembangan neoplasma malignan. Kaedah pemeriksaan yang mudah dan tidak menyakitkan ini, yang tidak memerlukan banyak masa, sangat bermaklumat. Pengesahan atau penolakan proses tumor memungkinkan untuk menganggap perkembangan patologi dan menyesuaikan arah untuk diagnosis.

Petunjuk untuk analisis

Ujian penanda tumor darah dilakukan untuk pencegahan, penentuan onkologi, memantau keberkesanan rawatan, dan ketika pesakit:

  • kecenderungan genetik untuk kanser;
  • simptom barah organ tertentu;
  • karsinoma dalam keluarga terdekat;
  • penyakit organ kronik yang berlanjutan.

Jurnal "Onkologi Moden" pada tahun 2016 menerbitkan hasil kajian yang menunjukkan perubahan indikator penanda tumor untuk patologi radang dan organik, oleh itu, perlu mengambil pendekatan yang komprehensif untuk tafsiran analisis.

Adakah anda memerlukan persiapan?

Analisis untuk sel barah di dalam badan tidak memerlukan tindakan khusus, tetapi anda perlu mematuhi peraturan tertentu untuk meminimumkan penyimpangan dari hasil yang sebenarnya. Penanda pertumbuhan tumor sangat sensitif terhadap faktor persekitaran luaran dan dalaman, jadi ini tidak dapat diabaikan. Persediaan untuk menderma darah merangkumi perkara berikut:

Penyampaian ujian melibatkan penyediaan awal, yang merangkumi pemakanan yang betul dan membatasi pengambilan makanan sepuluh jam sebelum prosedur.

  • 3-4 hari sebelum kajian, pesakit mesti mematuhi cadangan diet: tidak termasuk makanan ringan, goreng, asap, makanan masin, karbohidrat yang mudah dicerna, alkohol.
  • Makanan terakhir hendaklah sekurang-kurangnya 10 jam sebelum ujian.
  • Sumbang darah untuk penanda tumor pada perut kosong. Ia dibenarkan minum air mineral tanpa gas.
  • Untuk membuat persiapan peperiksaan dengan betul, anda perlu menahan diri dari merokok sehari sebelum prosedur diagnostik.
  • Adalah perlu untuk menghapuskan semua ubat yang mempengaruhi latar belakang hormon atau aktiviti organ yang disyaki onkologi. Sekiranya ini tidak mungkin atau akan mempengaruhi keadaan pesakit dengan ketara, adalah perlu untuk memberitahu doktor ubat yang diambil oleh subjek..
  • Dianjurkan untuk membatalkan semua prosedur fisioterapi 2-3 hari sebelum menderma darah.
Kembali ke senarai kandungan

Bagaimana?

Darah untuk analisis untuk penanda tumor diambil dari urat. Ia diletakkan dalam tabung uji steril dan dihantar ke makmal untuk imunohistokimia. Ini adalah proses yang sangat menyusahkan, kerana zat onkologi dalam darah berada dalam kepekatan rendah dan perawatan dan perhatian diperlukan untuk menentukannya. Menderma darah untuk onkologi tidak lebih dari 20 minit. Kepekatan diukur dalam 1 ml bahan ujian. Tahap penanda tumor dapat dijumpai dalam 2-3 hari selepas analisis.

hasil

Jenis penanda tumor

Ujian untuk sel barah merangkumi jenis penanda berikut:

PandanganCiri
CA 19-9Menunjukkan kehadiran proses tumor di pankreas
Meningkat dengan neoplasma saluran gastrousus
Jumlah PSAIni adalah nama antigen khusus prostat, yang menggabungkan pecahan bebas dan terikat
Tanda barah prostat
Disarankan diadakan setiap tahun untuk lelaki berusia lebih dari 40 tahun
Analisis yang sangat sensitif memerlukan persiapan yang teliti
CA 125Penanda tumor ovari dan payudara pada wanita
Peningkatan karsinoma testis pada lelaki
SCCTanda onkologi kanser serviks
Selalunya digunakan untuk pemeriksaan pencegahan
Peningkatan dalam kes neoplasma sistem pernafasan, nasofaring
HE4Penanda tumor ovari
Kepekatan tinggi diperhatikan pada kanser endometrium
CA 15-3Protein disintesis dalam barah payudara
Cyfra 21-1Tanda tumor paru-paru
Sangat penting dalam diagnosis karsinoma sel bukan kecil alveoli
Peningkatan karsinoma pundi kencing
AFPAnalisis untuk perubahan barah dalam sistem hepatobiliari
Tanda perkembangan germinoma
SynaptophysinPeningkatan barah sistem saraf
Peningkatan penunjuk ini adalah penunjuk neoplasma malignan organ endokrin.
Faktor transkripsi tiroid-1Bahan khusus yang meningkat dalam barah tiroid
Peningkatan kepekatan sedikit dikesan pada barah paru-paru
Enolase khusus neuronMencirikan pelbagai jenis glioma neuroendokrin
Tahap penanda tumor meningkat pada karsinoma sel kecil tisu paru-paru
Analisis untuk kehadiran sel barah pada ketebalan payudara
Myo-D1Tanda tumor rhabdomyosarcoma
Kembali ke senarai kandungan

Apakah kebiasaannya?

Setiap analisis mempunyai piawaian tersendiri, di luar mana orang yang sihat tidak boleh pergi. Penyahkodan merangkumi hasil berikut dari penanda tumor biasa sekiranya tiada proses ganas:

  • CA 19-9 ialah 0-40 U / ml. Yang ideal adalah ketiadaan sepenuhnya bahan patologi dalam darah. Sekiranya analisis menunjukkan 0, maka anda tidak boleh bimbang dan tidak ada fokus tumor di saluran gastrousus. Petunjuk dalam julat hingga 40 U diperlukan, kerana CA 19-9 dapat meningkat jika terjadi penyakit radang.
  • Umum PSA dikesan hanya pada lelaki, kerana ia mencirikan keadaan kelenjar prostat. Biasanya, ia mestilah 2-10 ng / ml. Terdapat tahap tertentu yang normal bagi setiap kumpulan umur.
  • CA 15-3. Protein ini dikeluarkan dalam jumlah kecil. Analisis normal sesuai dengan tahap 9-38 U / ml. Dengan barah payudara yang aktif, kepekatannya meningkat beberapa kali.
  • CA 125 - nilai normal merangkumi kepekatan penanda tumor dari 0 hingga 35 U / ml.
  • Cyfra 21-1. Pada orang yang sihat, ia berada dalam julat 0-3.3 ng / ml. Mengubah nilai memerlukan pemeriksaan sistem pernafasan dan kencing.
  • AFP - alpha-fetoprotein - biasanya 0.9-6.7 U / ml. Bahan ini meningkat dengan ketara dalam darah wanita hamil, oleh itu, semasa menafsirkan ujian, semua keadaan yang berkaitan mesti dianalisis.

Pemilihan petunjuk yang diperlukan untuk diagnostik makmal dilakukan oleh ahli onkologi, bergantung pada gejala dan gambaran klinikal penyakit ini. Selalunya, satu pemeriksaan merangkumi 2-3 jenis penanda tumor.

Sebab penyimpangan

Penanda tumor meningkat dengan pendaraban aktif sel barah dan pertumbuhan dan pembiakannya yang agresif. Kepekatan bahan ini melebihi norma beberapa kali, atau bahkan 20-30. Ini mengesahkan diagnosis karsinoma dan memerlukan pemeriksaan instrumental lebih lanjut untuk menentukan tahap proses malignan dan terapi progresif..

Apabila nilai berubah oleh beberapa unit, adalah perlu untuk membezakan onkologi dengan radang dan patologi organik organ yang dikaji. Untuk ini, ujian penjelasan dan teknik diagnostik lain dijalankan. Penurunan nilai penanda tumor semasa rawatan mempunyai prognosis yang baik untuk pemulihan dan kehidupan.

Cara menderma darah untuk penanda tumor dengan betul

Apa itu penanda tumor?

Tumor marker - bahan yang terbentuk akibat aktiviti penting sel barah (kadang-kadang normal).

Definisi penanda tumor, disesuaikan pada Persidangan Antarabangsa ke-5 mengenai Tumor Manusia, yang diadakan di Stockholm pada tahun 1988:

Penanda tumor biokimia adalah bahan yang dihasilkan oleh sel-sel tumor dan dirembeskan ke dalam cairan biologi, di mana ia dapat dikuantifikasi

Mereka dijumpai dalam analisis darah (air kencing) pada pesakit dengan barah. Strukturnya bervariasi, tetapi dalam jumlah besar - protein atau turunan protein, dalam fungsinya sangat berbeza dengan zat normal tubuh atau dihasilkan dalam kuantiti yang jauh melebihi norma. Biasanya, penanda tumor dihasilkan oleh sel embrio. Kandungan penanda tumor dalam darah orang dewasa adalah isyarat penyakit tumor tubuh. Dalam beberapa kes, profil kepekatan penanda tumor yang ditentukan dengan betul memungkinkan untuk mengesan perubahan dalam perkembangan proses tumor 1-6 bulan lebih awal daripada kaedah diagnostik lain..

Statistik menunjukkan bahawa baru-baru ini, semakin kerap doktor menemui penanda barah dalam darah orang muda dan tua dan bahkan kanak-kanak. Keadaan ekologi semakin merosot, pelbagai penyakit melemahkan imuniti kita, kita sendiri merosakkan kesihatan kita dengan tabiat buruk dan, sebagai akibatnya, peningkatan jumlah penyakit onkologi yang tinggi.

Untuk apa penanda tumor??

  • Penanda tumor mendedahkan sama ada seseorang berisiko menghidap barah;
  • Penanda tumor membantu mencari sumber tumor, sebelum diagnosis mendalam bermula;
  • Mendedahkan kambuhan barah;
  • Penanda tumor menilai radikaliti rawatan pembedahan yang dilakukan - sama ada keseluruhan tumor telah dikeluarkan atau tidak.

Apa yang perlu anda perhatikan?

  • Adakah terdapat peningkatan penanda tumor?
  • Penanda mana yang dinaikkan?
  • Apa maksud promosi ini??
  • Adakah wajar mengubah rejimen rawatan?
  • Adakah perubahan penanda dinilai dalam rawatan?
  • Berapa kerap mengulang kajian?

Dalam rawatan kanser yang berjaya, yang paling penting adalah diagnosis awal (termasuk analisis untuk penanda tumor).

Setiap neoplasma ganas atau jinak memancarkan antigen spesifiknya sendiri. Antigen berikut (penanda tumor) dalam darah orang yang sakit sering digunakan untuk diagnosis:

  • AFP (diagnosis kanser hepatoselular, kehadiran metastasis tumor lain di hati);
  • HCG (hormon yang biasanya meningkat semasa kehamilan untuk melindungi janin dari sistem imun ibu. Peningkatan hCG pada lelaki dan wanita yang tidak hamil menunjukkan pertumbuhan malignan - tumor trofoblastik, karsinoma korionik ovari atau plasenta (paling sensitif), barah testis.
  • PSA dan PSA adalah antigen yang paling spesifik dan sensitif untuk mendiagnosis kanser prostat. Kanser prostat kini menduduki tempat pertama - ke-2 dalam struktur morbiditi dan tempat ke-2 - ke-3 dalam struktur kematian akibat barah di kalangan lelaki di kebanyakan negara maju. Kepekatan PSA dalam darah adalah penanda penting keadaan patologi pada kelenjar prostat..

Walau bagaimanapun, peningkatan kepekatan sering berlaku pada penyakit yang bersifat bukan neoplastik. Penanda digunakan baik untuk pemeriksaan, untuk pengesanan awal kanker prostat, dan untuk memantau pasien dengan prostatitis, adenoma prostat dan barah prostat, sebagai metode tambahan dalam diagnosis pembezaan penyakit prostat. Sehubungan itu, untuk menyelesaikan masalah diagnosis pembezaan keadaan pra-tumor dan kanser prostat, penentuan kepekatan PSA bebas dan total dalam darah dan nisbahnya kini banyak digunakan dalam praktik klinikal. Ini sangat penting untuk diagnosis awal kanser prostat, pilihan taktik rawatan dan kawalan terapi seterusnya..

Untuk penyelidikan, ambil darah (serum atau plasma), sebelum biopsi, penyingkiran atau urut prostat. kerengsaan mekanikal kelenjar boleh menyebabkan peningkatan tahap PSA, yang berlangsung hingga 3 minggu.

  • CEA (antigen kanser-embrio) - agak tepat mencirikan proses ganas. CEA adalah protein yang dihasilkan oleh sel-sel embrio dan janin, tetapi praktikalnya tidak terkandung dalam tubuh orang dewasa. Ujian darah untuk CEA menunjukkan peningkatan antigen pada barah usus besar, rektum dan saluran pernafasan (dengan ketepatan 50-90%).
  • CA - 125 (penanda tumor ovari, rahim) Hampir 70% pesakit dengan barah ovari pada masa diagnosis mengalami tahap III atau IV, kerana gambaran klinikal penyakit ini terhapus. Pemeriksaan menggunakan penentuan kepekatan Ca125 dalam darah tidak memungkinkan diagnosis yang pasti, tetapi membantu mengenal pasti pesakit yang berisiko tinggi mendapat kanser ovari;
  • CA 15-3 (penanda tumor payudara) Kanser payudara adalah salah satu penyakit wanita yang paling biasa, statistik dalam beberapa tahun terakhir menunjukkan peningkatan kejadian dan kematian akibat barah payudara di banyak negara. Risiko mengembangkannya meningkat, terutama pada usia tua. Sangat sukar untuk mewujudkan metastasis mikro di kelenjar getah bening dan organ jauh dengan kaedah klinikal konvensional, dan oleh itu menjadi penting untuk mengenal pasti penanda tumor untuk diagnosis barah payudara pada peringkat awal, serta untuk menilai keberkesanan terapi dan pengesanan awal kambuh dan metastasis. Banyak kajian telah mengenal pasti sebilangan antigen yang berkaitan dengan barah payudara manusia. Ini adalah ca15-3, penanda dengan kekhususan yang cukup tinggi berhubung dengan barah payudara;
  • CA 19-9 (barah pankreas, barah perut, barah pundi hempedu, barah ovari, barah kolorektal, barah esofagus, barah hati, barah hati metastatik. Atau penyakit lain: sirosis hati, hepatitis, penyakit batu empedu, kolesistitis, pankreatitis, kolestasis, endometriosis, fibrosis sista, myoma rahim.)

Kajian tahap penanda tumor digunakan untuk:

  • Pemeriksaan;
  • Diagnostik, diagnostik pembezaan dan penyetempatan proses;
  • Proses pentakrifan peringkat;
  • Ramalan;

Mengingat kepentingan dan kandungan maklumat kajian penanda onkologi, jenis pemeriksaan ini termasuk dalam sejumlah program diagnostik dalam format Pemeriksaan: sebagai contoh, program Pencarian Onco merangkumi satu set penanda untuk organ dan sistem utama badan. Kajian penanda tumor "profil" juga termasuk dalam program diagnostik untuk wanita "Oncomammological" - pemeriksaan kelenjar susu, "Onco untuk wanita" - diagnosis patologi kawasan genital wanita, "Onco" untuk lelaki - diagnosis patologi dari kawasan genital lelaki, "Kesihatan Anda" (pilihan standard dan lanjutan). Adalah perlu untuk menjalankan kaedah penyelidikan lain, yang, dalam kombinasi dengan penanda tumor, memberi maklumat tambahan kepada doktor mengenai kehadiran atau ketiadaan tumor di dalam badan. Penanda tumor adalah peluang sebenar untuk mencegah perkembangan onkologi dengan menentukan kehadiran tumor pada tahap "sifar". Oleh itu, ramai lelaki yang berumur 40 tahun sekurang-kurangnya sekali dalam setahun disyorkan untuk menjalani ujian darah untuk PSA (antigen khusus prostat) untuk mengecualikan kemungkinan menghidap barah prostat, yang mana penyakit seperti adenoma prostat dapat berkembang. Bagi wanita, penanda Ca 125 dan 15-3 sangat penting untuk diagnosis patologi kelenjar susu, rahim dan ovari. Kekerapan pemeriksaan yang disyorkan adalah setahun sekali.

Penanda tumor juga merupakan kaedah yang ideal untuk "menangkap penyakit" jika kambuh tiba-tiba dirancang. Sekiranya terdapat tumor, serangkaian ujian untuk penanda tumor memberi jawapan mengenai keberkesanan rawatan.

Ciri penanda tumor adalah bahawa peningkatan tahap penanda tumor tidak semestinya bermaksud barah. Oleh itu, kajian biokimia semestinya disokong oleh kaedah diagnostik klinikal dengan perundingan wajib ahli urologi lelaki dan pakar sakit puan untuk wanita untuk tafsiran yang betul mengenai hasil kajian dan penentuan taktik selanjutnya, kerana sejak zaman kuno diketahui bahawa penyakit ini lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan.

Cara lulus analisis penanda tumor dengan betul:

Ini adalah pengambilan sampel darah yang normal dari vena, sama seperti ketika melakukan ujian darah biokimia. Darah untuk penanda tumor diambil dari vena.

Agar hasil analisis agar penanda tumor boleh dipercayai, perlu mengikuti cadangannya:

  • analisis diambil semasa perut kosong, pada waktu pagi (penolakan makanan selama 8 jam);
  • penolakan dari alkohol;
  • pengambilan sampel darah dilakukan dalam keadaan duduk atau berbaring;

Ketua makmal klinikal ChUZ "MSCh", doktor kategori kelayakan tertinggi Mukhamedzhanova S. A.

Anda boleh lulus diagnostik dalam format Pemeriksaan, mengambil analisis untuk penanda tumor dan mendapatkan nasihat doktor berdasarkan hasil pemeriksaan anda di institusi kesihatan swasta "MSCh". Temujanji dengan doktor dilakukan melalui telefon: (85-12) 46-11-11 46-11-46.

Penanda tumor - apakah itu, berapa banyak yang ada dan apa yang ditunjukkan? Siapa yang harus menjalani ujian darah untuk penanda tumor dan kapan? Sejauh mana anda boleh mempercayai hasil analisis? Cara menentukan kehadiran sel barah dengan tepat?

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Penanda tumor adalah sekumpulan bahan kimia organik yang terbentuk di dalam tubuh manusia, kandungannya bertambah dengan pertumbuhan dan metastasis tumor ganas, dengan perkembangan neoplasma jinak, dan juga dengan beberapa penyakit radang. Oleh kerana peningkatan kepekatan penanda tumor dalam darah berlaku dengan pertumbuhan tumor ganas dan jinak, kepekatan zat ini ditentukan untuk mendiagnosis neoplasma, serta memantau keberkesanan terapi antitumor (kemoterapi, terapi radiasi, dll.). Oleh itu, penanda tumor adalah zat, dengan meningkatkan kepekatan yang memungkinkan untuk mengesan tumor ganas pada tahap awal..

Definisi, penerangan ringkas dan sifat

Penanda tumor adalah nama keseluruhan kumpulan biomolekul yang mempunyai sifat dan asal yang berbeza, tetapi disatukan oleh satu sifat bersama - kepekatan mereka dalam darah meningkat dengan perkembangan tumor ganas atau jinak di dalam tubuh manusia. Dalam pengertian ini, penanda tumor adalah sekumpulan petunjuk dengan kekhususan untuk tumor. Artinya, penanda tumor adalah petunjuk makmal pertumbuhan tumor di pelbagai organ dan tisu tubuh manusia..

Sebagai tambahan kepada penanda tumor, dalam diagnostik makmal terdapat juga penanda penyakit pelbagai organ, contohnya, penanda hepatitis (AST, ALT, aktiviti ALP, tahap bilirubin, dan lain-lain), pankreatitis (aktiviti alfa-amilase dalam darah dan air kencing), dll. Pada prinsipnya, semua petunjuk ujian makmal adalah penanda sebarang penyakit atau keadaan. Lebih-lebih lagi, untuk mengklasifikasikan zat sebagai penanda penyakit, adalah perlu agar kepekatannya berubah mengikut patologi tertentu. Sebagai contoh, untuk mengklasifikasikan indikator sebagai penanda penyakit hati, adalah mustahak bahawa kepekatan bahan menurun atau meningkat dengan tepat sekiranya terdapat patologi hepatik.

Perkara yang sama berlaku untuk penanda tumor. Maksudnya, untuk mengklasifikasikan zat sebagai penanda tumor, kepekatannya harus meningkat seiring dengan perkembangan neoplasma di mana-mana organ dan tisu tubuh manusia. Oleh itu, kita dapat mengatakan bahawa penanda tumor adalah zat, yang tahapnya dalam darah memungkinkan untuk mengesan tumor ganas dari pelbagai lokalisasi..

Tujuan menentukan kepekatan penanda tumor adalah sama dengan penanda penyakit lain, iaitu, pengenalpastian dan pengesahan patologi.

Pada masa ini, lebih daripada 200 penanda tumor diketahui, tetapi dalam diagnostik makmal klinikal, hanya 15 - 20 petunjuk yang ditentukan, kerana ia adalah yang mempunyai nilai diagnostik. Penanda tumor selebihnya tidak mempunyai nilai diagnostik - mereka tidak cukup spesifik, iaitu, kepekatannya berubah bukan hanya dengan adanya fokus pertumbuhan tumor di dalam badan, tetapi juga dalam banyak keadaan atau penyakit lain. Kerana kekhususan yang rendah, banyak bahan tidak sesuai untuk peranan penanda tumor, kerana peningkatan atau penurunan kepekatannya akan menunjukkan salah satu dari 15 hingga 20 penyakit, salah satunya mungkin neoplasma malignan..

Bergantung pada asal dan struktur, penanda tumor boleh menjadi antigen sel tumor, antibodi terhadap sel tumor, protein plasma darah, produk degradasi tumor, enzim atau bahan yang terbentuk semasa metabolisme dalam neoplasma. Walau bagaimanapun, tanpa mengira asal usul dan strukturnya, semua penanda tumor mempunyai satu sifat yang sama - kepekatannya meningkat dengan adanya fokus pertumbuhan tumor di dalam badan..

Penanda tumor mungkin berbeza dari bahan yang dihasilkan oleh sel dan organ normal (bukan tumor), secara kualitatif atau kuantitatif. Penanda tumor yang berbeza secara kualitatif disebut khusus tumor, kerana dihasilkan oleh tumor dan merupakan sebatian yang biasanya tidak ada di dalam tubuh manusia kerana fakta bahawa sel normal tidak menghasilkannya (contohnya, PSA, dll.). Oleh itu, penampilan penanda tumor khusus tumor dalam darah manusia, walaupun dalam jumlah minimum, adalah isyarat yang membimbangkan, kerana sel normal biasanya tidak menghasilkan bahan tersebut.

Penanda tumor yang berbeza secara kuantitatif (misalnya, alpha-fetoprotein, chorionic gonadotropin, dll.) Hanya dikaitkan dengan tumor, kerana bahan ini biasanya terdapat di dalam darah, tetapi pada tahap tertentu, dan dengan adanya neoplasma, kepekatannya meningkat dengan mendadak.

Sebagai tambahan kepada perbezaan struktur dan asal (yang tidak begitu penting), penanda tumor juga berbeza antara satu sama lain dalam kekhususan. Maksudnya, pelbagai penanda tumor menunjukkan perkembangan pelbagai jenis tumor dari penyetempatan tertentu. Sebagai contoh, penanda tumor PSA menunjukkan perkembangan barah prostat, CA 15-3 - mengenai barah payudara, dll. Ini bermaksud bahawa kekhususan penanda tumor untuk jenis dan penyetempatan neoplasma tertentu sangat penting, kerana ia membolehkan doktor menentukan secara kasar jenis tumor dan organ mana yang terjejas..

Malangnya, pada masa ini tidak ada penanda tumor tunggal dengan kekhususan 100% pada organ, yang bermaksud bahawa petunjuk yang sama dapat menunjukkan adanya tumor di beberapa organ atau tisu. Sebagai contoh, peningkatan tahap penanda tumor CA-125 dapat dilihat pada barah ovari, kelenjar susu atau bronkus. Oleh itu, penunjuk ini dapat meningkat pada barah mana-mana organ ini. Tetapi masih ada kekhususan organ tertentu di antara penanda tumor, yang memungkinkan sekurang-kurangnya untuk menguraikan lingkaran organ yang mungkin terkena tumor, dan tidak mencari neoplasma di semua tisu badan. Oleh itu, setelah mengenal pasti tahap peningkatan mana-mana penanda tumor, untuk memperincikan penyetempatan tumor, kaedah lain harus digunakan untuk menilai keadaan organ yang "mencurigakan"..

Penentuan tahap penanda tumor dalam amalan perubatan moden digunakan untuk menyelesaikan tugas diagnostik berikut:

  • Memantau keberkesanan rawatan tumor. Ini bermaksud, pertama sekali, kepekatan penanda tumor memungkinkan untuk menilai keberkesanan terapi tumor. Dan jika rawatannya tidak berkesan, maka terapi boleh diganti tepat pada masanya dengan yang lain.
  • Menjejaki berulang dan metastasis tumor yang dirawat sebelumnya. Selepas rawatan, penentuan tahap penanda tumor secara berkala membolehkan anda mengesan berulang atau metastasis. Maksudnya, jika setelah rawatan tahap penanda tumor mulai meningkat, maka orang tersebut mengalami kambuh, tumor sudah mulai tumbuh lagi, dan selama terapi terakhir tidak mungkin memusnahkan semua sel tumor. Dalam kes ini, penentuan penanda tumor memungkinkan memulakan rawatan pada peringkat awal, tanpa menunggu tumor tumbuh kembali ke ukuran yang besar, di mana ia dapat dikesan dengan kaedah diagnostik lain..
  • Menyelesaikan masalah perlunya menggunakan terapi tumor radio, kemoterapi dan hormon. Tahap penanda tumor memungkinkan untuk menilai tahap kerosakan organ, keagresifan pertumbuhan tumor dan keberkesanan rawatan yang telah dijalankan. Berdasarkan data ini, ahli onkologi akan menetapkan rejimen rawatan yang optimum, yang kemungkinan besar akan menyebabkan penyembuhan tumor. Sebagai contoh, jika tahap penanda terlalu tinggi, walaupun tumornya kecil, maka dalam keadaan seperti itu terdapat pertumbuhan yang sangat agresif, di mana terdapat kemungkinan besar metastasis. Biasanya, dalam kes seperti itu, untuk meningkatkan kemungkinan penyembuhan lengkap sebelum pembedahan, kursus radio atau kemoterapi dilakukan untuk mengurangkan risiko penyebaran sel-sel tumor ke dalam darah semasa pembedahan membuang tumor. Juga, setelah penyingkiran tumor kecil pada peringkat awal, tahap penanda tumor ditentukan untuk memahami sama ada perlu melakukan radio atau kemoterapi. Sekiranya tahap penanda rendah, maka radio- atau kemoterapi tidak diperlukan, kerana sel-sel tumor dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya tahap penanda tinggi, maka radio atau kemoterapi diperlukan, kerana walaupun ukuran tumornya kecil, sudah ada metastasis yang harus dihancurkan.
  • Ramalan kesihatan dan kehidupan. Penentuan tahap penanda tumor memungkinkan untuk menilai kelengkapan pengampunan, serta kadar perkembangan tumor, dan, berdasarkan data ini, untuk meramalkan kemungkinan jangka hayat seseorang.
  • Diagnosis awal neoplasma malignan (hanya bersama dengan kaedah pemeriksaan lain).

Hari ini, menjadi semakin penting untuk menentukan tahap penanda tumor untuk diagnosis awal tumor pelbagai lokalisasi. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa penentuan tahap penanda tumor yang terpencil tidak memungkinkan untuk mendiagnosis tumor dengan ketepatan 100%, oleh itu, ujian makmal ini mesti selalu digabungkan dengan kaedah pemeriksaan lain, seperti sinar-X, tomografi, ultrasound, dll..

Apa yang ditunjukkan oleh penanda tumor?

Pelbagai penanda tumor mencerminkan fokus pertumbuhan tumor pada organ dan tisu tubuh manusia yang berbeza. Ini bermaksud bahawa penampilan penanda tumor dalam kepekatan tertentu lebih tinggi daripada biasa menunjukkan adanya tumor atau metastasisnya di dalam badan. Dan kerana penanda tumor muncul di dalam darah jauh sebelum perkembangan tanda-tanda jelas dari neoplasma malignan, penentuan kepekatannya memungkinkan untuk mengesan tumor pada peringkat awal, ketika kemungkinan penyembuhan lengkapnya maksimum. Oleh itu, kami mengulangi bahawa penanda tumor menunjukkan adanya tumor di pelbagai organ atau tisu badan..

Penanda tumor - apakah itu? Mengapa ujian darah dilakukan untuk penanda tumor, jenis kanser apa yang ditentukan dengan bantuannya - video

Kepada siapa dan bila perlu menentukan penanda tumor?

Walaupun penanda tumor memungkinkan untuk mengesan tumor pada peringkat awal atau semasa proses asimtomatiknya, semua orang tidak perlu diuji untuk penanda tumor sebagai ujian saringan (iaitu, secara rutin, jika tidak ada kecurigaan terhadap tumor). Penentuan penanda tumor sebagai ujian saringan dianjurkan dilakukan 1 - 2 kali setahun hanya untuk orang-orang yang saudara dekat darahnya (ibu bapa, saudara perempuan, saudara lelaki, anak-anak, bibi, paman, dll.) Mempunyai tumor ganas dari pelbagai lokalisasi.

Di samping itu, sekali setiap 2 - 2 tahun sebagai ujian saringan, disarankan untuk menentukan tahap penanda tumor bagi orang yang mempunyai tumor jinak (contohnya, fibroid, fibromas, adenoma, dll.) Atau pembentukan seperti tumor (contohnya ovari, sista ginjal, dll. badan lain).

Bagi orang lain, sebagai ujian saringan, disarankan untuk menderma darah untuk penanda tumor sekali setiap 2-3 tahun, serta setelah tekanan yang teruk, keracunan, berada di kawasan dengan keadaan persekitaran yang tidak baik dan keadaan lain yang dapat memprovokasi pertumbuhan tumor malignan.

Isu yang terpisah adalah keperluan untuk menderma penanda tumor kepada orang yang telah didiagnosis atau dirawat dengan tumor ganas. Pada pengesanan awal neoplasma, doktor mengesyorkan mengambil penumpang sebelum pembedahan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan untuk memutuskan sama ada radio atau kemoterapi perlu dan sesuai sebelum pembedahan membuang tumor. Orang yang menjalani radio atau kemoterapi setelah pembedahan membuang tumor juga disyorkan untuk mengambil penanda tumor untuk memantau keberkesanan terapi. Orang yang berjaya sembuh dari tumor ganas dinasihatkan untuk menderma penanda tumor untuk mengesan kemungkinan kambuh dalam masa 3 tahun setelah menyelesaikan terapi mengikut skema berikut:

  • 1 bulan sekali pada tahun pertama selepas akhir rawatan;
  • 1 kali dalam 2 bulan pada tahun kedua selepas akhir rawatan;
  • 3 bulan sekali pada tahun ketiga hingga kelima setelah berakhirnya rawatan.
Selepas tiga hingga lima tahun setelah selesai rawatan tumor ganas, disyorkan untuk melakukan ujian penanda tumor setiap 6 hingga 12 bulan sekali seumur hidup anda untuk mengenal pasti kemungkinan kambuh tepat pada masanya dan menjalankan rawatan yang diperlukan.

Secara semula jadi, adalah perlu untuk melakukan ujian untuk penanda tumor bagi mereka yang mempunyai kecurigaan mempunyai neoplasma malignan..

Sebelum mengambil ujian untuk penanda tumor, disarankan untuk berjumpa dengan pakar onkologi agar dia dapat menentukan penanda mana yang diperlukan untuk orang ini. Tidak masuk akal untuk menyumbangkan keseluruhan spektrum penanda tumor, kerana hanya akan menyebabkan kegelisahan yang berlebihan dan kos tunai yang berlebihan. Adalah masuk akal untuk menargetkan beberapa penanda tumor dengan kekhususan untuk organ yang mana risiko mengembangkan tumor ganas adalah tinggi.

Secara umum, petunjuk untuk menentukan tahap penanda tumor dalam darah dapat dirumuskan seperti berikut:

  • Untuk pengesanan awal atau orientasi tambahan dalam penyetempatan tumor dalam kombinasi dengan kaedah diagnostik lain;
  • Untuk memantau keberkesanan rawatan tumor;
  • Untuk mengawal perjalanan penyakit (pengesanan awal metastasis, kambuh, sisa tumor tidak dikeluarkan semasa operasi);
  • Untuk meramalkan perjalanan penyakit ini.

Cara mengambil penanda tumor?

Untuk menentukan tahap penanda tumor, perlu menderma darah dari urat. Peraturan yang diterima umum adalah keperluan menderma darah pada waktu pagi (dari jam 8.00 hingga 12.00) semasa perut kosong untuk menentukan tahap pelbagai petunjuk, tetapi ini tidak diperlukan untuk penanda tumor. Maksudnya, anda boleh menderma darah untuk penanda tumor pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi adalah wajar setelah makan terakhir 2 - 3 jam berlalu. Wanita disarankan untuk tidak menderma darah untuk penanda tumor semasa haid, kerana data yang diperoleh dalam tempoh fisiologi ini mungkin tidak tepat. Adalah optimum untuk menderma darah untuk penanda tumor 5 hingga 10 hari sebelum tarikh permulaan haid yang dijangkakan.

Di samping itu, untuk mendapatkan hasil penanda tumor yang paling tepat, disarankan untuk mengetahui terlebih dahulu di makmal pada hari mana ujian diagnostik akan dilakukan, dan menderma darah pada hari itu pada waktu pagi agar tidak membeku. Faktanya ialah di banyak makmal, analisis tidak dilakukan dengan segera, tetapi seminggu sekali, sebulan, dll., Kerana sampel darah berkumpul. Dan sehingga jumlah sampel darah yang diperlukan terkumpul, ia dibekukan dan disimpan di dalam peti sejuk. Pada prinsipnya, pembekuan plasma darah biasanya tidak memutarbelitkan hasilnya, dan ini adalah amalan yang dapat diterima dengan baik, tetapi lebih baik melakukan ujian dalam darah segar. Untuk ini, adalah perlu untuk mengetahui kapan kakitangan makmal akan memasukkan sampel ke tempat kerja dan menderma darah pada hari itu.

Juga, untuk mendapatkan hasil yang betul dan bernilai diagnostik, ujian untuk penanda tumor mesti dilakukan pada selang waktu tertentu. Pada masa ini, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah mengesyorkan skim derma darah berikut untuk penanda tumor untuk memantau keadaan manusia:

  • Sesiapa yang berumur antara 30 hingga 40 tahun harus menderma darah untuk penanda tumor dengan latar belakang kesihatan penuh untuk menentukan tahap awalnya. Selanjutnya di masa depan, menderma darah untuk penanda tumor sesuai dengan frekuensi yang disyorkan untuk orang tertentu (misalnya, setiap 6-12 bulan sekali, 1-3 tahun sekali, dll.) Dan bandingkan hasilnya dengan yang utama yang diperoleh pada usia 30 - 40 tahun. Sekiranya tidak ada data primer mengenai tahap penanda tumor (darah yang didermakan pada usia 30 - 40 dengan latar belakang kesihatan penuh), maka 2 - 3 analisis harus dilakukan dengan selang 1 bulan dan nilai rata-rata harus dihitung, dan juga dijejaki apakah kepekatannya meningkat. Sekiranya kepekatan penanda tumor mula berkembang, iaitu, ia menjadi lebih tinggi daripada nilai primer, maka ini bermaksud bahawa neoplasma dapat berkembang di beberapa organ. Keadaan ini merupakan isyarat untuk pemeriksaan terperinci dengan kaedah lain untuk mengenal pasti di mana tepatnya fokus pertumbuhan tumor muncul..
  • Sekiranya peningkatan tahap penanda tumor dikesan, kajian harus diulang setelah 3 hingga 4 minggu. Sekiranya, berdasarkan hasil kajian berulang, peningkatan penumpukan penanda tumor berterusan, maka ini menunjukkan adanya fokus pertumbuhan tumor di dalam badan, akibatnya perlu menjalani pemeriksaan terperinci untuk mengetahui lokalisasi tepat dari neoplasma.
  • Setelah menjalani rawatan radio-, kemoterapi atau pembedahan untuk membuang tumor, darah harus didermakan untuk penanda tumor 2 hingga 10 hari setelah selesai rawatan. Tahap penanda tumor yang ditentukan sejurus selepas rawatan adalah awal. Dengan tahap penanda tumor inilah perbandingan akan dibuat dalam proses pemantauan lebih lanjut mengenai keberkesanan rawatan dan kemungkinan kambuh neoplasma. Maksudnya, jika tahap penanda tumor melebihi tahap tertentu sejurus selepas rawatan, maka ini bermakna terapi tidak berkesan atau tumor telah berulang dan perlu untuk merawat semula.
  • Untuk penilaian pertama mengenai keberkesanan rawatan, perlu mengukur tahap penanda tumor dalam darah 1 bulan setelah berakhirnya terapi dan membandingkan indikator dengan nilai awal yang ditentukan 2-10 hari selepas operasi..
  • Kemudian lakukan pengukuran penanda tumor setiap 2 - 3 bulan selama 1 - 2 tahun, dan 6 bulan selama 3 - 5 tahun selepas rawatan tumor.
  • Selain itu, tahap penanda tumor harus selalu diukur sebelum perubahan dalam terapi. Tahap penanda tertentu akan menjadi asas, dan dengan itu semua hasil berikutnya perlu dibandingkan untuk menilai keberkesanan rawatan. Sekiranya kepekatan penanda tumor menurun - rawatannya berkesan, jika meningkat atau tetap sama - terapi tidak berkesan dan kaedah dan rejimen rawatan mesti diubah.
  • Sekiranya anda mengesyaki kambuh atau metastasis, anda juga perlu menentukan tahap penanda tumor dalam darah dan membandingkannya dengan kepekatan yang 2-10 hari selepas rawatan. Sekiranya kepekatan penanda tumor telah meningkat, maka ini menunjukkan kambuh atau metastasis yang tidak dimusnahkan.

Sejauh mana anda boleh mempercayai penanda tumor??

Persoalan mengenai seberapa banyak yang anda boleh percayai penanda tumor adalah sangat penting bagi seseorang yang baru bersiap sedia atau telah lulus analisis sedemikian dan, secara semula jadi, ingin memastikan ketepatan dan kesamaran hasilnya. Malangnya, penanda tumor, seperti petunjuk lain, tidak mempunyai ketepatan dan ketaksamaan 100% dari hasilnya, tetapi pada masa yang sama kepekatannya adalah signifikan secara diagnostik. Ini bermakna bahawa penanda tumor boleh dipercayai, tetapi dengan beberapa tempahan dan pengetahuan tentang penafsiran hasil ujian.

Peningkatan tahap penanda tumor, yang dikesan sekali, tidak bermaksud bahawa seseorang semestinya mempunyai tumor ganas di mana-mana organ. Dalam situasi seperti itu, pertama sekali, tidak perlu panik, tetapi untuk menjelaskan sama ada tahap penanda tumor benar-benar meningkat, atau jika ada hasil ujian positif palsu. Untuk melakukan ini, anda harus mengulangi semula pengedar 3 hingga 4 minggu selepas analisis pertama. Sekiranya tahap penanda adalah normal untuk kali kedua, maka tidak ada sebab untuk dikhawatirkan, dan hasil ujian pertama adalah positif positif. Sekiranya tahap penanda tumor meningkat untuk kali kedua, ini bermakna hasilnya boleh dipercayai, dan orang tersebut mempunyai kepekatan penanda tumor yang sangat tinggi dalam darah. Dalam kes ini, anda perlu membuat temu janji dengan pakar onkologi dan menjalani pemeriksaan tambahan menggunakan kaedah lain (MRI, NMR, X-ray, scanning, pemeriksaan endoskopi, ultrasound, dll.) Untuk mengetahui organ atau tisu mana yang terbentuk tumor.

Namun, walaupun pengukuran dua kali lipat menunjukkan peningkatan tahap penanda tumor dalam darah, ini bukan petunjuk yang jelas bahawa seseorang menghidap barah. Malah, tahap penanda tumor juga boleh meningkat dengan penyakit bukan onkologi lain, seperti proses keradangan kronik di mana-mana organ dan tisu, sirosis hati, tempoh perubahan hormon dalam badan, tekanan teruk, dll. Oleh itu, peningkatan tahap penanda tumor dalam darah hanya bermaksud bahawa seseorang itu mungkin mempunyai tumor malignan yang berkembang tanpa gejala. Dan untuk mengetahui dengan tepat sama ada sebenarnya ada tumor, anda perlu menjalani pemeriksaan tambahan..

Oleh itu, penanda tumor boleh dipercayai dalam arti bahawa mereka selalu meningkat apabila terdapat tumor, yang akan membantu mengenal pasti neoplasma pada peringkat awal, ketika tidak ada gejala klinikal. Artinya, penanda tumor boleh dipercayai kerana mereka akan selalu membantu untuk tidak melewatkan permulaan pertumbuhan tumor..

Tetapi ketidakselesaan dan ketidaktepatan tertentu penanda tumor (dengan latar belakang yang banyak orang bertanya-tanya sama ada mereka boleh dipercayai) adalah tahap mereka juga dapat meningkat pada penyakit lain, akibatnya, dengan kepekatan penanda tumor yang tinggi, anda harus selalu berusaha untuk mengesahkan diagnosis kanser yang dianggap tepat untuk pemeriksaan tambahan. Lebih-lebih lagi, pemeriksaan tambahan ini tidak mengesahkan adanya tumor pada 20-40%, apabila peningkatan tahap penanda tumor disebabkan oleh penyakit lain..

Walaupun begitu, walaupun terdapat beberapa "reaktiviti berlebihan" penanda tumor, kerana tahapnya meningkat bukan hanya pada tumor, penentuan kepekatannya dapat dianggap dapat dipercayai. Bagaimanapun, "kereaktifan berlebihan" seperti ini membolehkan anda tidak ketinggalan bermulanya pertumbuhan tumor ketika masih tidak ada gejala klinikal, dan ini jauh lebih penting daripada fakta bahawa setelah mengesan peningkatan tahap penanda tumor, anda harus menjalani pemeriksaan tambahan yang tidak mengesahkan diagnosis onkologi yang dianggap pada 20-40% kes.

Penanda tumor, pendapat ahli onkologi: adakah mereka membantu mengenal pasti tumor, bentuk kanser apa yang dapat ditentukan, siapa yang disyorkan untuk diuji - video

Berapa banyak penanda tumor yang ada?

Pada masa ini, lebih daripada 200 bahan berbeza diketahui, yang, mengikut ciri-cirinya, diklasifikasikan sebagai penanda tumor. Walau bagaimanapun, untuk perubatan praktikal daripada 200 penanda tumor, hanya 20 - 30 yang sesuai. Situasi ini disebabkan oleh fakta bahawa hanya 20 - 30 penanda tumor yang mempunyai kekhususan yang cukup tinggi, iaitu tahapnya meningkat terutamanya pada tumor ganas atau jinak dari pelbagai lokalisasi. Oleh itu, kerana kekhususan yang tinggi, tahap penanda ini dapat dianggap sebagai tanda kehadiran fokus pertumbuhan tumor di dalam tubuh manusia..

Selebihnya penanda tumor sama sekali tidak spesifik atau mempunyai tahap kekhususan yang sangat rendah. Ini bermaksud bahawa tahap penanda tumor ini meningkat bukan sahaja apabila terdapat tumor ganas atau jinak pada organ dan tisu badan manusia, tetapi juga dalam pelbagai penyakit bukan onkologi lain, seperti proses keradangan, distrofi, proses degeneratif, dll. Artinya, peningkatan tahap penanda tersebut dapat menyertai fokus pertumbuhan tumor, dan hepatitis, dan urolithiasis, dan hipertensi dan sejumlah penyakit lain yang cukup meluas. Oleh itu, mustahil untuk diasumsikan dengan tahap kebarangkalian yang tinggi bahawa peningkatan tahap penanda tumor tersebut menunjukkan adanya fokus pertumbuhan tumor di dalam tubuh manusia. Dan, tentu saja, kerana peningkatan tahap mereka berlaku dengan pelbagai penyakit, penanda tumor ini tidak sesuai untuk perubatan praktikal, kerana kepekatannya tidak dapat dianggap sebagai kriteria diagnostik yang relatif tepat untuk proses tumor..

Untuk keperluan perubatan praktikal, pada masa ini di makmal diagnostik klinikal khusus, hanya penanda tumor berikut yang ditentukan:

  • alpha-fetoprotein (AFP);
  • gonadotropin korionik (hCG);
  • beta-2 mikroglobulin;
  • antigen karsinoma sel skuamosa (SCC);
  • enolase spesifik neuron (NSE);
  • penanda tumor Cyfra CA 21-1 (cytokeratin 19 fragmen);
  • penanda tumor HE4;
  • protein S-100;
  • penanda tumor CA 72-4;
  • penanda tumor CA 242;
  • penanda tumor CA 15-3;
  • penanda tumor CA 50;
  • penanda tumor CA 19-9;
  • penanda tumor CA 125;
  • antigen spesifik prostat dan bebas (PSA);
  • fosfatase asid prostat (PAP);
  • antigen kanser-embrio (CEA, SEA);
  • antigen polipeptida tisu;
  • tumor-M2-piruvat kinase;
  • kromogranin A.

Penanda tumor: ujian darah rutin untuk pekerja syarikat - video

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk penanda tumor: petunjuk, norma, penyahkodan

Bahan khusus yang menghasilkan tisu badan normal sebagai tindak balas terhadap pencerobohan sel-sel barah, serta produk metabolik dari pembentukan tumor, disebut penanda tumor. Sebilangan dari mereka terdapat dalam jumlah kecil pada orang yang sehat, dan peningkatan konsentrasi mereka dalam air kencing atau darah sangat mungkin menunjukkan perkembangan barah. Nilai bahan ini dalam beberapa kes meningkat dengan beberapa patologi onkologi.

Pesakit yang berisiko menghidap tumor ganas harus menjalani ujian darah untuk penanda tumor setiap tahun. Ini termasuk pesakit dengan penyakit prakanker, patologi kronik, kecenderungan genetik terhadap neoplasma malignan, serta orang yang bekerja di industri berbahaya atau tinggal di kawasan yang tidak menguntungkan secara ekologi..

Untuk menetapkan analisis dan menafsirkan hasilnya dengan betul, disarankan untuk menghubungi pakar yang berkelayakan yang akan memberi petunjuk mengenai cara mempersiapkan kajian dengan betul, menjelaskan bagaimana bahan itu diambil, apa yang dikatakannya dan apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk penanda tumor.

Nilai normal penanda tumor

Jadual petunjuk normal penanda tumor

pada lelaki dan wanita yang tidak hamil - tidak lebih daripada 2.64

semasa kehamilan - dari 23.8 hingga 62.9 (bergantung pada tempoh kehamilan)

untuk lelaki yang tidak merokok - tidak lebih daripada 3.3

untuk perokok lelaki - tidak lebih daripada 6.3

untuk wanita yang tidak merokok - tidak lebih dari 2.5

untuk wanita yang merokok - tidak lebih daripada 4.8

pada lelaki - tidak lebih daripada 2.5

untuk wanita - tidak lebih dari 5

Nilai rujukan mungkin berbeza dari makmal ke makmal bergantung pada kaedah ujian dan unit yang digunakan..

Penyahkodan indikator ujian darah untuk penanda tumor

Alpha-fetoprotein

AFP adalah protein serum embrio yang dihasilkan oleh embrio dan janin semasa pertumbuhan dan perkembangannya. Dalam struktur, protein serupa dengan albumin serum pada orang dewasa. Fungsi utamanya adalah untuk mengelakkan tubuh ibu menolak janin. Semasa kelahiran pada kanak-kanak, tahap AFP dalam darah adalah yang tertinggi, kemudian secara progresif menurun dan mencapai nilai normal orang dewasa pada usia 2 tahun. Peningkatan tahap protein alpha pada orang dewasa mungkin menunjukkan keabnormalan.

AFP adalah salah satu petunjuk utama kelainan kromosom dan patologi semasa perkembangan janin intrauterin. Semasa kehamilan, pelantikan kajian tahap protein sering dilakukan bersamaan dengan penentuan tahap estriol bebas, gonadotropin korionik manusia dan ultrasound, yang memungkinkan untuk menilai risiko mengembangkan patologi pada janin.

Peningkatan tahap AFP pada wanita semasa kehamilan boleh menjadi tanda kehamilan berganda, nekrosis hati janin dengan latar belakang jangkitan virus, sindrom Meckel-Gruber, hernia umbilik, kecacatan terbuka pada perkembangan tiub saraf.

Lelaki dan wanita yang tidak hamil biasanya ditunjukkan untuk melakukan ujian AFP untuk menilai keberkesanan rawatan neoplasma malignan, mengesan metastasis, menentukan tahap risiko terkena onkopatologi pada pesakit dengan sirosis hati, hepatitis virus kronik dan penyakit lain.

Sekiranya pesakit mengambil ubat, dia perlu berunding dengan doktor yang hadir sekiranya ada keperluan dan kemungkinan pembatalannya.

Peningkatan tahap protein pada wanita yang tidak hamil, dan juga pada lelaki, diperhatikan dengan latar belakang neoplasma usus besar, pankreas, perut, paru-paru, testis, metastasis hati tumor lokalisasi lain, karsinoma hepatoselular. Peningkatan sedikit penunjuk diperhatikan pada kerosakan hati alkoholik, sirosis, hepatitis kronik.

Penurunan tahap AFP setelah menjalani terapi atau penyingkiran neoplasma bererti peningkatan keadaan pesakit. Semasa kehamilan, penurunan tahap protein dalam darah mungkin menunjukkan adanya kelainan kromosom pada janin (sindrom Down atau sindrom Edwards), pergeseran kistik, serta pengguguran spontan, kematian janin, tempoh kehamilan yang tidak betul (berlebihan).

Antigen kanser-embrio

CEA adalah glikoprotein embrio yang dihasilkan dalam tisu saluran pencernaan embrio dan janin. Fungsi utamanya adalah untuk merangsang percambahan sel. Sintesis glikoprotein ditekan selepas kelahiran anak; pada orang dewasa, kepekatannya dalam darah tidak signifikan. Dalam kes-kes perkembangan tumor di dalam badan, peningkatan antigen kanker-embrio berlaku, yang mencerminkan perkembangan proses patologi.

Ujian darah untuk CEA dilakukan ketika menilai terapi barah, mendiagnosis kanser rektum dan usus besar, perut, pankreas, karsinoma medula, dan juga digunakan untuk pengesanan awal tumor ganas semasa pemeriksaan kumpulan risiko.

Peningkatan tahap CEA menunjukkan tidak hanya perkembangan barah, tetapi juga diperhatikan dengan latar belakang kegagalan ginjal, tuberkulosis, emfisema paru, pneumonia, fibrosis kistik, pankreatitis, hemangioma hati, sirosis, hepatitis, kolitis ulseratif, penyakit Crohn, poliposis usus. Dalam penyakit ini, tahap glikoprotein embrio biasanya tidak melebihi 10 ng / ml.

Kelebihan utama ujian darah untuk penanda tumor adalah bahawa ia membolehkan anda mengenal pasti penyakit pada ketika jenis diagnostik keabnormalan lain belum menunjukkan.

Juga, kepekatan penanda tumor dapat meningkat dengan metastasis ke tisu tulang atau hati, karsinoma kolorektal, barah tiroid, prostat, pankreas atau payudara, hati, ovari, paru-paru.

Sekiranya peningkatan nilai CEA dicatat setelah penurunan kepekatannya dalam darah, ini mungkin merupakan tanda kambuh dan metastasis tumor. Harus diingat bahawa pengambilan minuman beralkohol dan merokok mempengaruhi kepekatan antigen kanser-embrio dalam darah..

Penanda tumor ovari CA-125

CA-125 adalah glikoprotein yang digunakan sebagai penanda bentuk epitel bukan mukosa tumor malignan ovari dan metastasisnya. Dalam kegagalan jantung, kepekatannya berkorelasi dengan tahap hormon natriuretik, yang dapat berfungsi sebagai kriteria tambahan untuk menentukan keparahan keadaan pesakit.

Ujian darah untuk glikoprotein diresepkan semasa diagnosis adenokarsinoma pankreas, kanser ovari dan kambuhannya, serta untuk menilai kualiti terapi dan prognosis.

Peningkatan kepekatan CA-125 diperhatikan dengan latar belakang neoplasma malignan paru-paru, hati, pankreas atau payudara, perut, rektum, tiub fallopi, rahim, ovari. Juga, peningkatan glikoprotein dapat diperbaiki semasa haid, dengan kista ovari, sirosis hati, hepatitis virus, penyakit autoimun, keradangan di rongga perut atau pelvis kecil. Pada trimester pertama kehamilan, nilai penanda tumor mungkin sedikit meningkat sekiranya tiada penyakit.

Penanda tumor payudara CA 15-3

CA 15-3 adalah glikoprotein yang dihasilkan oleh sel payudara. Dalam 10% kes pada peringkat awal tumor payudara, tahap penanda tumor melebihi norma, dan dengan metastasis, peningkatan kepekatannya diperhatikan pada 70% pesakit.

Peningkatan tahap glikoprotein dapat memajukan permulaan gejala klinikal pada 6-9 bulan.

CA 15-3 untuk diagnosis tahap awal barah payudara tidak cukup sensitif, tetapi dengan tumor ganas yang telah dikesan, tahapnya membolehkan anda memantau perjalanan barah dan menilai keberkesanan terapi yang digunakan.

Nilai diagnostik penanda tumor CA 15-3 meningkat apabila ditentukan bersamaan dengan antigen kanser-embrio.

Ujian darah untuk penanda tumor payudara CA 15-3 memungkinkan untuk diagnosis pembezaan mastopati jinak dan neoplasma ganas pada kelenjar susu.

Tahap CA 15-3 meningkat dalam kes berikut:

  • neoplasma malignan rahim, ovari, pankreas, perut, hati, rektum, payudara;
  • sirosis;
  • hepatitis virus;
  • patologi autoimun dan reumatik;
  • penyakit buah pinggang, paru-paru;
  • kehamilan (terdapat sedikit peningkatan).

Penanda tumor pankreas CA 19-9

CA 19-9 adalah sialoglycoprotein yang dihasilkan di kelenjar air liur, saluran gastrointestinal, prostat, paru-paru dan bronkus, tetapi terutama digunakan untuk diagnosis kanser pankreas.

Ujian darah untuk sialoglycoprotein biasanya dilakukan dalam kes kecurigaan proses ganas di pankreas, untuk menilai keberkesanan terapi dan menentukan risiko kambuh. Juga, penentuan tahap CA 19-9 mungkin diperlukan sekiranya terdapat kecurigaan tumor malignan dari penyetempatan lain..

Pada barah kolorektal, tumor ganas rahim, ovari, perut, payudara atau pankreas, hati, pundi hempedu, kepekatan CA 19-9 meningkat. Kira-kira 0.5% orang yang sihat secara klinikal dengan patologi autoimun, sirosis hati, cholelithiasis, hepatitis dan kolesistitis mempunyai sedikit peningkatan penanda tumor ini dalam darah.

Antigen khusus prostat

PSA adalah protein yang dibuat oleh sel-sel prostat. Ia berfungsi sebagai penanda barah prostat. Jumlah pecahan protein dan pecahan bebas adalah antigen spesifik prostat.

Ujian darah PSA ditunjukkan dalam kes berikut:

  • pemantauan perjalanan tumor prostat malignan;
  • kecurigaan metastasis dan kawalan terapi yang berterusan;
  • memeriksa keadaan pesakit dengan hipertrofi prostat jinak untuk mengesan awal kemungkinan keganasan;
  • pemeriksaan pencegahan lelaki yang berisiko (dengan kecenderungan genetik, pada usia 50 dan lain-lain).

Dengan latar belakang pengekalan kencing akut, kegagalan buah pinggang akut, kecederaan atau campur tangan pembedahan pada kelenjar prostat, serangan jantung atau iskemia prostat, proses menular dan keradangan, kepekatan antigen spesifik prostat dalam darah meningkat.

Ujian darah untuk penanda tumor payudara CA 15-3 memungkinkan untuk diagnosis pembezaan mastopati jinak dan neoplasma ganas pada kelenjar susu.

Peningkatan fisiologi tahap PSA diperhatikan dengan sembelit, setelah pemeriksaan digital rektum prostat (kerana ini sering merosakkan kapilari prostat), serta setelah hubungan seksual.

Dalam kes antigen spesifik prostat tahap tinggi, untuk pembezaan proses ganas dan jinak, perlu ditentukan tahap pecahan bebasnya.

Gonadotropin korionik manusia

HCG adalah hormon, penghasilannya oleh tisu korionik bermula 6-8 hari selepas persenyawaan telur. Ini adalah salah satu petunjuk paling penting mengenai kehadiran dan perjalanan kehamilan yang normal..

Gonadotropin korionik manusia terdiri daripada dua subunit: alpha, yang biasa terjadi pada hormon perangsang tiroid, hormon perangsang folikel dan luteinisasi, dan khusus beta untuk hCG. Semasa menentukan tahap subunit beta, adalah mungkin untuk mendiagnosis kehamilan seawal seminggu setelah pembuahan.

Pada lelaki dan wanita yang tidak hamil, kehadiran hormon dalam darah menunjukkan neoplasma yang menghasilkan hCG. Ini termasuk tumor saluran gastrousus, testis, buah pinggang, atau paru-paru. Terhadap latar belakang karsinoma chorionic dan cystic drift, kepekatan hormon dalam darah meningkat.

Cara menderma darah untuk penanda tumor dengan betul

Oleh kerana darah diambil dari vena untuk analisis penanda tumor pada waktu pagi dengan perut kosong, makanan terakhir harus diambil 8-12 jam sebelum ujian. Sama ada kemungkinan menderma darah pada waktu lain dalam sehari, anda harus berjumpa dengan doktor yang memberikan rujukan untuk analisis, dan juga di makmal di mana kajian ini dirancang.

Untuk menderma darah untuk penanda tumor, persiapan awal diperlukan. Makanan pedas, goreng dan berlemak, minuman beralkohol harus dikecualikan dari diet selama beberapa hari sebelum ujian. 2 hari sebelum kajian, anda harus menghentikan aktiviti fizikal yang serius dan mengelakkan hubungan seksual. Anda tidak boleh merokok selama 24 jam sebelum pengambilan sampel darah, dan setengah jam sebelum kajian, disarankan untuk menghilangkan tekanan fizikal dan emosi.

Sekiranya pesakit mengambil ubat, dia perlu berunding dengan doktor yang hadir, apakah ada keperluan dan kemungkinan pembatalannya. Juga disarankan untuk bersetuju dengan doktor pada hari mana lebih baik menderma darah untuk mendapatkan hasil yang paling dipercayai. Sebagai contoh, pada wanita, beberapa kajian mungkin dipengaruhi oleh fasa kitaran haid..

Ujian antigen spesifik prostat dapat dilakukan tidak lebih awal dari 7-14 hari setelah ultrasound transrectal, urut prostat atau pemeriksaan rektum digital, serta kaedah diagnostik perkakasan lain. Berapa banyak masa yang harus dilalui setelah setiap manipulasi tertentu, lebih baik diperiksa dengan doktor.

Kelebihan utama ujian darah untuk penanda tumor adalah bahawa ia membolehkan anda mengenal pasti penyakit pada ketika jenis diagnostik keabnormalan lain belum menunjukkan.

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel

Artikel Sebelumnya

Sarkoma Ewing

Petunjuk, unit ukuranNilai rujukan
AFP (alpha-fetoprotein), IU / ml
CEA (antigen embrio kanser), ng / ml
penanda tumor ovari CA-125, U / mltidak lebih daripada 35
penanda tumor payudara CA 15-3, U / mltidak lebih daripada 32
penanda tumor pankreas CA 19-9, U / mltidak lebih daripada 37
PSA (jumlah antigen khusus prostat), ng / mltidak lebih daripada 4
Subunit beta HCG (human chorionic gonadotropin), U / l