Orang yang disayangi jatuh sakit dengan barah: bagaimana untuk menolongnya? 5 petua dari ahli psikologi onkologi

Lipoma

Pada pesakit dengan diagnosis seperti itu, dunia yang sudah dikenal pasti runtuh. Tetapi anda perlu mencari kekuatan untuk menjalani rawatan yang sangat sukar. Dan masih menang. Baru-baru ini, ahli psikologi onkologi dapat membantu dengan ini. Vasilina Shabalina adalah salah satu daripadanya. "AiF-Krasnoyarsk" dia memberitahu apa yang dapat diterima oleh pesakit kanser, bagaimana bersikap terhadap saudara-mara dan seberapa berkesan psikoterapi dalam memerangi penyakit ini.

Ahli psikologi tidak menyembuhkan barah

Tatiana Bakhtigozina, AiF-Krasnoyarsk: Vasilina Vasilievna, mungkin tidak semua pesakit barah menganggap perlu untuk berunding dengan ahli psikologi. Yang paling sering meminta pertolongan anda?

Vasilina Shabalina: 90% pesakit dan 40% saudara mereka memerlukan iringan ahli onkopsikologi. Ketika perkhidmatan kami pertama kali muncul di dispensari, satu atau dua pesakit datang kepada kami sehari. Kini 25-30 orang beralih kepada seorang ahli psikologi. Sudah tentu, kebanyakannya adalah wanita. Tetapi baru-baru ini lelaki juga mula melamar. Selalunya isteri mereka membawa mereka. Lagipun, kita mempunyai stereotaip: bagaimana saya, begitu besar dan kuat, tidak dapat mengatasi sendiri? Tetapi jika lelaki datang, mereka biasanya akan kekal hingga akhir psikoterapi, dan mereka mempunyai dinamika positif yang baik. Tahun lalu, buat pertama kalinya, kami membentuk dua kumpulan lelaki yang terdiri daripada 7-8 orang.

Tidak semua orang dapat mengatasi tekanan dengan sendiri. Sekiranya terdapat saudara-mara, isteri dan suami di belakang, bahagian belakangnya ditutup. Tetapi terdapat banyak pesakit bujang tua. Malah mereka datang hanya untuk berkomunikasi.

- Maksudnya, kelas anda diadakan secara berkumpulan.?

- Kami menasihati secara individu dan kumpulan. Doktor yang hadir mengesyorkan agar semua orang meminta pertolongan dari ahli psikologi. Apabila mereka datang, saya melihat keadaan psiko-emosi orang itu: ia boleh menjadi kejutan, histeria, dan kurang memahami keadaan semasa. Oleh itu, sebagai permulaan, saya bekerjasama dengan pesakit secara individu. Selepas kelas seperti itu, saya menghantarnya ke kumpulan terapi gerakan tarian, meditasi, terapi seni dan sebagainya..

Penting bagi kita agar pesakit tidak dibiarkan begitu sahaja. Selepas kelas dalam kumpulan, ramai yang mula berkawan, pergi ke teater, pawagam, ke Stolby bersama.

- Apa kerja anda dengan pesakit?

- Kami membimbing mereka di semua peringkat. Sejurus selepas diagnosis dibuat, maka kami bersiap untuk menjalani pembedahan, kemoterapi atau terapi radiasi, dan kami mengatasinya setelah menjalani rawatan. Dan walaupun seseorang memasuki pengampunan, walaupun lima hingga sepuluh tahun telah berlalu, kami juga berunding. Kami menjemput pesakit seperti itu ke mesyuarat kumpulan.

- Bagaimana bantuan psikologi membantu seseorang menyingkirkan penyakit?

- Ahli psikologi barah tidak menyembuhkan barah. Kami membantu memperoleh sikap positif terhadap rawatan. Agar seseorang yang berada dalam keadaan psiko-emosi yang tenang datang ke kemoterapi, bersiaplah secara psikologi untuk menjalani operasi. Supaya dia tidak mengalami lonjakan tekanan dan serangan panik ketika dia dibawa ke bilik operasi. Pemeriksaan pada tahun pertama penyakit juga merupakan bencana bagi banyak orang. Imbasan ultrasound harus dilakukan setiap tiga bulan. Dan pesakit boleh berjaga selama dua minggu. Mereka mengatakan bahawa ketika mereka datang ke prosedur, dua minit ini, sementara doktor mereka memerhatikan, kelihatan seperti kekekalan..

Kami mengajar pesakit kaedah psikoterapi untuk menangani tekanan: cara bernafas dengan betul, cara mengatur badan agar tidak tidur malam. Sekiranya keadaan tertekan berlaku, pesakit akan tahu bagaimana menerapkan pengalaman ini.

- Lebih khusus lagi, saya akan bertanya: berapa banyak orang yang meminta pertolongan kepada anda tidak lagi berada di dunia ini?

- Daripada mereka yang selalu kelihatan, dua. Seorang datang kepada saya sepuluh tahun yang lalu, dia hilang pada musim panas. Seorang lagi mati pada musim gugur. Kedua-duanya sangat menyokong pesakit lain yang bersama-sama mereka pergi ke kumpulan..

Siapa yang hendak bertanya?

- Pada setiap peringkat, pesakit barah mempunyai banyak persoalan berbeza yang sebelumnya tidak dihadapi oleh mereka. Dan tidak selalu pada masa yang tepat mereka dapat memperoleh jawapan kepada mereka. Anda juga terlibat dalam memberi maklumat?

- Kami mengadakan meja bulat untuk pesakit. Kami
doktor bercakap mengenai pemakanan atau penahan sakit, bagaimana menangani kesan sampingan rawatan, dan kemudian menjawab soalan. Kami menganggap kerja ini penting kerana ramai yang berangkat ke daerah dan sering tidak tahu siapa yang harus dihubungi.

Dalam kumpulan dalam pelajaran pertama, kita biasanya menyentuh isu-isu penting penyesuaian sosial. Sekiranya kita bercakap mengenai penyakit di tempat kerja? Rambut palsu mana yang hendak dipilih? Bagaimana untuk berada dalam kehidupan intim? Di mana untuk mendapatkan prostesis dan seluar dalam yang selesa selepas pembuangan payudara?

- Adakah terdapat banyak dari mereka yang yakin bahawa mereka didiagnosis dengan diagnosis yang salah, doktor merawat dengan tidak betul?

- Sedikit, tetapi ia berlaku secara berkala. Contohnya, baru-baru ini seorang lelaki datang bersama isterinya. Mereka meyakinkan bahawa perlu diperiksa pada babak kedua, kerana doktor telah membuat diagnosis yang salah. Pesakit ini dalam penolakan. Saya menjelaskan bahawa semasa dia diperiksa pada pusingan kedua atau kelima, masa akan hilang.

Apabila terdapat penolakan penyakit, banyak yang berakhir dengan psikik. Mereka memberi wang dan tidak meminta diploma. Saya selalu memetik kes dari praktik. Saya bercakap tentang pesakit yang tidak memulakan rawatan tepat pada waktunya, dan selepas satu atau dua tahun mereka tidak datang dengan yang pertama, tetapi dengan tahap keempat.

- Bagaimana anda bekerja dengan mereka yang dirujuk untuk rawatan paliatif?

- Saya bekerja dengan pesakit sedemikian secara individu. Kami bercakap mengenai semua masalah yang mengganggu mereka pada masa ini.

Kami juga bekerjasama dengan saudara-mara pesakit tersebut. Kami memberi cadangan bagaimana berkomunikasi dengan orang yang sakit, cara berjalan, bercakap mengenai aktiviti yang dapat membantu. Pesakit dapat menyelesaikan silang kata, terlibat dalam mandaloterapi, baca. Ia memerlukan masa untuk mengisi dengan sesuatu. Tidak kira berapa lama dia tinggal - kualiti hidup mesti bernilai.

Jangan takut untuk bercakap

- Adakah saya perlu bercakap dengan saudara-mara mengenai harta pusaka, pengebumian?

- Saya selalu berkata: jangan takut bercakap tentang kematian. Ramai pesakit benar-benar ingin membincangkan perkara ini. Ada hidup dan mati - itu adalah kenyataan. Kita semua tidak kekal. Tetapi apabila seseorang didiagnosis menghidap barah, ada perasaan kematian yang sebenarnya. Kadang kala pesakit memberitahu saya bahawa anda juga boleh menyentuhnya. Sedangkan untuk yang sihat semuanya abstrak. Bercakap dengan orang yang dikasihi jika dia mempunyai sesuatu untuk diperkatakan.

Sekiranya pengebumian mahu dibincangkan, beri dia peluang ini. Di sini anda tidak boleh memasuki perbualan, hanya mendengar, jangan membantah.

Ia berlaku lebih teruk setelah orang itu pergi, dan anda tidak mengatakan sesuatu yang penting kepadanya, tidak meminta pengampunan, tidak memegang tangannya.

- Bagaimana anda sendiri, selalu berkomunikasi dengan pesakit yang telah didiagnosis dengan diagnosis yang serius, tidak terbakar??

- Keletihan boleh berlaku dalam apa jua pekerjaan. Saya juga boleh letih, mahu bercuti. Kita tidak diajar untuk melawan keletihan. Anda perlu dapat meluangkan masa untuk diri sendiri, mengisi sumber kehidupan dan tidak membawa masalah kerja ke rumah. Secara amnya, saya suka pekerjaan saya, saya merasa berada di tempat saya, kerana saya tahu bahawa saya dapat menolong orang.

Arahan Kesihatan:
Bagaimana untuk menyokong seseorang sekiranya mereka menghidap barah

Kami mengetahui cara berkelakuan betul dengan orang yang menghadapi diagnosis yang sukar

  • 10 Jan 2018
  • 76483
  • 20

Teks: Nadya Makoeva

Bayangkan keadaan yang sukar: orang yang rapat atau tidak melaporkan bahawa dia menghidap barah. Kami mula mengalami banyak emosi yang kuat sekaligus - kejutan, ketakutan, kesakitan, keputusasaan - dan tidak tahu bagaimana bertindak balas. Topik penyakit serius masih sebahagian tabu, jadi keperluan untuk menyesuaikan komunikasi dengan keadaan baru membuat kita terkejut. Oleh itu, soalan yang tidak sesuai, komen yang tidak bijak, nasihat yang tidak diminta atau kesunyian yang menakutkan, yang juga menyakitkan.

Menurut Mikhail Laskov, ahli onkologi, calon sains perubatan, ketua Klinik Onkologi dan Hematologi Pesakit Luar, lapan juta orang mati akibat barah setiap tahun, dan diagnosis seperti itu dibuat kepada empat belas juta orang setahun. Separuh dari kita, dalam beberapa keadaan, akan berada dalam keadaan di mana perlu memilih kata dan menyokong orang sakit. Walaupun tidak ada nasihat dan penyelesaian sejagat, peraturan asasnya masih ada..

Jangan pudar

Seperti yang dikatakan Laskov, banyak yang tidak tahu bagaimana untuk menyokong orang yang sakit dan memutuskan untuk hilang dari ufuk, walaupun pendekatan ini pasti tidak akan membantu. Walaupun anda kehilangan kata-kata, perkara utama adalah tetap dekat. Ungkapan ikhlas seperti: "Saya tidak tahu apa yang harus saya katakan, tetapi saya bersamamu" sudah cukup. Lebih-lebih lagi, orang itu sendiri akan memberitahu mengenai penyakit apa yang dianggapnya penting, dan akan memimpin anda dalam dialog. Berdiam diri dan mendengar lebih penting daripada memberi semangat.

Selalunya orang tidak memberitahu rakan mereka tentang penyakit mereka: mereka takut perbincangan di belakang mereka, mereka takut dipecat dan dibiarkan tanpa wang. Ada kemungkinan rakan sekerja masih akan memperhatikan perubahan dan mula membuat andaian; yang paling teruk, masih terdapat mitos dalam masyarakat, seperti barah yang menular. Akibatnya, kekosongan terbentuk di sekitar orang yang sakit, yang menjadikan hidupnya lebih sukar. Sekiranya keadaan seperti itu timbul di pejabat, adalah mustahak untuk berusaha menyokong orang itu. Pada masa yang sama, anda perlu berhati-hati dan menilai seberapa dekat anda dan seberapa tulus anda dapat bercakap; adalah penting untuk memilih kata-kata agar tidak menakutkan pembicara dan tidak mengganggu. Tetapi jika anda dapat menyatakan sokongan, ini akan menjadi pengalaman penting bagi kedua-dua belah pihak..

Jangan tipu

Selalunya, ahli keluarga (contohnya, anak atau cucu) cuba "menapis" maklumat supaya doktor hanya akan menyampaikan kepada pesakit apa yang mereka fikirkan betul. Tetapi tidak mengatakan yang sebenarnya dan menyembunyikan keadaan sebenarnya adalah taktik pertahanan yang salah. Orang yang sakit memahami segalanya dengan sempurna, walaupun tanpa akses ke Internet, rangkaian sosial atau sumber maklumat lain, terutamanya jika dia tiba-tiba berakhir di jabatan onkologi dan menjalani kemoterapi. Situasi bencana timbul: orang itu memahami segala-galanya, tetapi tidak dapat bercakap dan membincangkan keadaan itu dengan orang terdekat.

Walaupun diagnosis itu sendiri diketahui, mungkin menggoda untuk mengabaikannya. Tetapi penting untuk tidak membuat "awan pembohongan" dan tidak berpura-pura bahawa penyakit itu tidak ada, walaupun tidak menyenangkan untuk membicarakannya. Reaksi orang tersayang yang sering berlaku ketika seseorang cuba memulakan perbualan mengenai kematian hanyalah untuk melancarkannya: “Apa pengebumian! Apa yang awak cakap! Jangan juga mengatakannya dengan kuat! " Tetapi, seperti yang dinyatakan oleh Laskov, orang yang sakit parah sering ingin membicarakan kematian, terutama ketika mereka menyedari bahawa saat ini tidak jauh. Sukar untuk mengadakan perbualan dengan topik yang begitu halus - tetapi orang yang disayangi akan berterima kasih.

Lupakan perlindungan berlebihan

Walaupun seseorang yang menderita penyakit serius, terutama pada usia tua, sering merasa bergantung, misalnya dari segi rumah tangga atau kewangan, sebenarnya dia bukan anak, dia memahami segala-galanya dan dapat membuat keputusan. Dan adalah mustahak untuk mengizinkannya mengucapkan keputusan ini, walaupun saudara-mara tidak bersetuju dengannya. Di samping itu, setiap orang mempunyai keutamaan yang berbeza: seseorang mungkin lebih penting daripada jangka hayat, dan yang lain - kualitinya. Selalunya, orang yang dikasihi berusaha dengan segala cara untuk memanjangkan umur seseorang, dan dia hanya ingin menjalani bulan-bulan yang tinggal dengan kegembiraan. Dan jika anda perlu memulakan kitaran rawatan kompleks yang baru, dan seseorang ingin pergi ke tempat yang dia impikan untuk mengunjungi sepanjang hidupnya, mungkin lebih penting untuk memenuhi keinginan ini.

Selain itu, penting untuk tidak terburu-buru, walaupun anda ingin membuat keputusan secepat mungkin. Mungkin ada perasaan bahawa detik menghitung, dan ini kadang-kadang digunakan oleh doktor atau klinik yang tidak bertanggungjawab yang menawarkan rawatan yang mahal tanpa memberi seseorang masa untuk berfikir. Tetapi masih, onkologi bukanlah resusitasi, dan hampir selalu ada seminggu untuk menimbang semuanya.

Bersabarlah

Diagnosis serius pada orang yang dikasihi adalah tekanan yang sangat besar, jadi anda tidak boleh mencuba sendiri, tetapi untuk menyelesaikan masalah seharian, anda boleh menarik perhatian rakan atau kenalan. Orang dengan diagnosis yang serius mengalami kesukaran: mereka menderita secara fizikal dan psikologi, dan pemikiran seperti "Saya adalah beban" kadang-kadang menyebabkan lebih banyak kesakitan daripada penyakit itu sendiri. Ketika mereka bercakap tentang penyakit mereka kepada rakan dan keluarga, mereka paling tidak mahu melihat pemandangan panik, putus asa dan tragedi. Pendekatan terbaik dalam hal ini adalah dengan mengucapkan terima kasih kerana memberitahu anda semuanya, kerana ini adalah usaha pihak orang yang sakit, dan mengatakan bahawa anda akan berada di sana.

Anda tidak boleh mencela diri sendiri dan berfikir bahawa anda boleh menunjukkan lebih banyak kekangan atau, sebaliknya, belas kasihan - kemungkinan besar, anda sudah melakukan yang terbaik. Kita mesti ingat bahawa sumber psikologi tidak terbatas, dan jangan cuba "masuk ke dalam kulit pesakit." Sekiranya, selepas pembedahan atau kemoterapi untuk orang yang anda sayangi, anda merasa seburuk pesakit sendiri, ini tidak akan membantu. Dan tentu saja, seperti dalam banyak situasi kehidupan, rasa humor sangat berguna. Penyakit yang serius bukanlah perkara paling menggembirakan di dunia, tetapi ujian lebih mudah ditanggung jika anda masih boleh ketawa bersama.

Hormati pendapat orang yang sakit

Sering kali kita nampak bahawa kita lebih bijak dan lebih bijak daripada orang yang disayangi yang sakit, dan kita dapat melihat dengan lebih baik dari luar. Sebenarnya, adalah penting apa yang difikirkan oleh orang ini mengenai penyakitnya dan apa yang sedang berlaku, dan bukan rakan atau saudara-mara. Dan jika, misalnya, seseorang itu beragama, tetapi anda tidak, anda tidak perlu memujuknya, lebih baik menukar sumber anda ke masalah organisasi.

Penyakit yang serius adalah tekanan yang besar dan perubahan dalam gambaran dunia, dan pada mulanya setiap orang yang sakit dan saudara-saudaranya bertanya kepada diri mereka sendiri soalan-soalan falsafah “Mengapa saya? Untuk apa?". Tetapi kemudian, seperti yang dinyatakan oleh ahli onkologi, mereka melihat bahawa mereka tidak bersendirian - ini telah mempengaruhi separuh daripada suapan Facebook, dan pusat-pusat barah sentiasa meluap. Anda tidak perlu bertanya kepada diri sendiri mengapa sebenarnya perkara ini berlaku; adalah penting untuk memahami bahawa penyakit bukanlah hukuman peribadi bagi anda dan bukan hukuman syurga. Bahkan penyakit orang yang dikasihi dapat dianggap sebagai latihan terpenting yang diberikan oleh hidup anda untuk mengetahui seberapa besar kasih dan belas kasihan yang anda miliki..

Jangan beritahu cerita pihak ketiga atau minta "bertahan"

Reaksi umum terhadap berita penyakit onkologi adalah kisah tentang nenek, kenalan dan sepupu kedua yang juga sakit dengan sesuatu seperti ini. Tetapi cerita pihak ketiga tidak membantu dan hanya membuat anda bosan. Semua orang sudah tahu bahawa ada orang yang mengalahkan barah, tetapi kisah mereka tidak ada kaitan dengan kes tertentu. Jawapan dan komen yang sangat berharga datang dari rakan dan keluarga yang telah menjalani diagnosis serupa. Orang-orang ini tidak perlu menjelaskan keadaan mereka, dan ketika mereka bertanya bagaimana keadaan seseorang, mereka terutama berminat sama ada dia mengalami penyakit atau patah..

Percubaan untuk bersorak dengan kata-kata "ayuh, bertahan" juga tidak membawa hasil yang diinginkan. Seseorang yang hidup dengan diagnosis serius dan mengalami banyak kesulitan, mengalami kesakitan dan kesan sampingan dari rawatan, secara tidak lalai. Perkataan "bertahan" merendahkan semua usaha dan benar-benar menjengkelkan.

Jangan memberi nasihat yang tidak diminta

Seseorang yang memberitahu orang lain mengenai diagnosisnya langsung tenggelam dalam nasihat yang tidak dapat dielakkan. Orang dengan ikhlas ingin menolong, jadi mereka menawarkan untuk segera melakukan operasi atau tidak, mereka meminta untuk pergi ke hospital tertentu atau pergi ke negara tertentu, untuk tidak pergi ke mana-mana dan menggunakan daun kubis pada tumor, minum soda atau melakukan tomografi, yang kononnya akan membuang segalanya soalan. Sudah tentu, "penasihat" berkongsi cadangan mereka dengan niat terbaik, tetapi banjir maklumat yang tidak disahkan dan tidak disaring ini menjadikan kehidupan orang sakit jauh lebih sukar..

Sekiranya anda bukan pakar dan tidak menghadapi situasi yang serupa, jangan beri nasihat. Tetapi bagi seseorang yang berhadapan dengan pilihan antara rawatan di institusi perubatan yang serius dan menggunakan kaedah alternatif, lebih baik menjelaskan mengapa ubat berdasarkan bukti mempunyai peluang kejayaan yang jauh lebih tinggi, dan mengesyorkan mempercayai doktor yang berkelayakan.

Cari maklumat

Cuba beralih dari pengalaman anda sendiri dan emosi negatif ke mod "bekerja". Ini lebih berprosa daripada mengangkat tangan dan menaburkan abu di kepala, tetapi faedah pendekatan ini jauh lebih besar. Sekiranya tahap kedekatan dan kepercayaan dengan orang itu memungkinkan, ambil posisi aktif, menilai keadaan, menimbang semua data input dan mengambil tindakan.

Perkara ini sangat penting sekiranya orang tua yang tidak mempunyai akses kepada teknologi moden, tidak tahu menggunakan Internet atau tidak tahu berbahasa Inggeris, jatuh sakit. Selamatkan dia dari longsoran maklumat yang belum disahkan dan tidak relevan yang akan jatuh dari hasil carian setelah permintaan pertama. Anda boleh belajar bagaimana mencari maklumat, misalnya, dari kuliah Daria Sargsyan.

Membantu dalam kehidupan seharian atau dari segi kewangan

Sebarang penyakit serius, sebagai peraturan, dikaitkan dengan kos yang tinggi. Sekiranya anda dapat menampung kos rawatan atau mengatur penggalangan dana, lakukanlah. Penting agar orang yang dikasihi mengetahui bahawa jika anda memerlukan wang untuk rawatan, anda akan mendapatkannya, dan anda tidak boleh bimbang tentang perkara ini. Tetapi walaupun tidak ada cara untuk membantu dengan wang, anda boleh berada di sana secara fizikal, berjumpa doktor atau mendapatkan hasil ujian bersama. Ini adalah minimum yang mampu dimiliki oleh sesiapa sahaja.

Selalunya orang yang sakit menjadi lebih lemah, bergantung, tidak bergerak. Beban rumah tangga dan kewangan jatuh ke bahu rakan kongsi, anak-anak atau ibu bapa - dan sumbernya juga terhad. Oleh itu, sebarang bantuan praktikal dalam kehidupan seharian - untuk membawa, mengambil, menemani anak-anak, mencuci kereta, membersihkan, membeli makanan di kedai - sangat berharga. Dengan menyokong lingkaran dalaman orang yang sakit, anda juga menyokongnya..

Jangan lupa tentang kehidupan di luar penyakit

Jangan ganggu orang itu dengan soalan terperinci mengenai penyakitnya - lebih baik berkongsi kehidupan biasa anda. Ia berlaku bahawa seseorang yang menderita penyakit onkologi mulai merasa seperti pemerhati luar kehidupan normal - seolah-olah orang lain belajar, bekerja, bersenang-senang, bimbang, selesema, mencapai kejayaan, dan dia sendiri sudah terlepas dari kesenangan hidup. Memberi peluang kepada keluarga dan rakan anda untuk mengambil bahagian dalam kehidupan seharian adalah sangat penting.

Jangan memperlakukan orang yang sakit seolah-olah mereka tidak berdaya; cuba hidup bersama sama seperti sebelum penyakit ini. Apabila negara membenarkan, mengatur perjalanan, lawatan, percutian keluarga atau berkumpul dengan rakan, bawa mereka ke teater, berjalan-jalan. Secara amnya, mengalihkan perhatian orang itu dari penyakit dan memikirkannya - hanya memerhatikan kesejahteraan anda agar hiburan tidak menjadi beban.

Cara menolong pesakit barah?

Ahli keluarga atau rakan terdekat menghidap barah. Pemikiran pertama saya: bagaimana saya boleh membantu? Saudara-mara dan rakan-rakan pesakit bingung bagaimana dan apa yang harus dibincangkan dengan pesakit barah..

Sesuatu perlu dilakukan. Dia pasti memerlukan sesuatu! Dia kelihatan tertekan... Tetapi bagaimana menawarkan pertolongannya, dan yang paling penting - jenis apa? Bagaimana untuk membantu pesakit barah? Galina Valentinovna S., yang menjalani mastektomi, bersetuju untuk bercakap dengan kami mengenai perkara ini. Hari ini kita akan dapat melihat keadaan yang sukar melalui pandangan watak utama - seorang lelaki yang didiagnosis menghidap barah.

- Dari siapa, pertama-tama, anda mengharapkan pertolongan dan sokongan moral? Dari orang tersayang? Atau anda mahu rakan dan rakan anda juga menyokong?

- Saya tidak mengatakan apa-apa kepada rakan sekerja saya. Untuk apa? Pertama, sehingga saat terakhir saya sendiri tidak memahami apa yang berlaku kepada saya. Sebahagian daripada mereka mengumpulkan ujian, melakukan sesuatu. Pada awalnya saya tidak diberitahu apa-apa. Dan ketika mereka sudah mengatakan "di dahi" bahawa itu barah, maka di tempat kerja saya memaklumkan kapan hari operasi telah ditetapkan untuk saya. Mungkin, saya tidak mahu apa-apa daripada rakan sekerja saya.

Saya mahukan perhatian yang paling dari suami saya, yang saya terima - sokongan dan penyertaan.

Ketika mereka memberitahu saya bahawa saya menghidap barah, saya pergi bersiap sedia untuk mati. Saya pergi kepada Tuhan. Dia memiliki, mengaku, menerima Komuni Suci. Atas sebab-sebab tertentu saya berfikir bahawa saya tidak akan bangun, saya tidak akan keluar dari anestesia. Selepas anestesia, saya pergi dengan luar biasa. Sejam kemudian saya bangun dan pergi. Mereka berkata mengenai saya: "Inilah mereka yang bertahan".

Oleh itu, ketika operasi berjalan dengan cepat, nampaknya tidak ada yang berlaku. Operasi dan operasi, anda tidak pernah tahu operasi apa yang dilakukan orang. Semuanya hilang dengan mudah untuk saya. Kami tidak mempunyai kes yang sukar di jabatan itu, mereka tersembunyi dari kami, semua orang berjalan. Tetapi ketika saya pergi berpakaian, ada perasaan bahawa ini tidak berlaku pada saya.

Saya mungkin tidak memerlukan bantuan atau sokongan khas. Anak-anak saya menjaga saya, mereka datang, walaupun tidak kerap. Tetapi ada kesedaran bahawa anak-anak saya bersama saya, ini sangat penting.

Sering kali tidak perlu dikunjungi, satu menantu hamil, yang lain baru saja melahirkan. Dan jabatan tempat saya berbohong selalu dihina. Dan mereka masih merendahkan. Atas sebab-sebab tertentu, semua orang takut bahawa jika mereka memakan pesakit barah dari pinggan, mereka pasti akan mendapat perkara yang sama. Di sana, semua orang dengan hidangan mereka sendiri. Tuhan melarang menyentuh sesuatu! Ia sangat berjangkit! Dalam fikiran saya! (ketawa)

Saya mempunyai seperti itu. Tetapi, sebagai contoh, kakak saya diberitahu bahawa dia harus pergi ke onkologi untuk mendapatkan analisis - jadi dia pingsan. Dia mungkin memerlukan pertolongan lain. Dan saya seperti orang dalam hidup sehingga saya tidak suka menyusahkan sesiapa. Kami mempunyai jururawat di jabatan kami, "semangat" yang sebenar. Dia benar-benar menyokong kami, mendorong kami: "Mengapa kamu berbaring di sini, ayolah, mari kita pergi!" Secara umum, dia adalah seorang perawat sehingga banyak doktor berunding dengannya. Dia ingat semua orang, semua orang yang berada di jabatan ini. Ini adalah orang yang harus bekerja di klinik onkologi..

- Seseorang, sebaliknya, menginginkan kelembutan...

- Baiklah, itu seperti urut - seseorang memerlukannya sehingga kulitnya sakit, dan seseorang hanya membelai.

- Seorang pesakit barah mungkin tidak faham bagaimana membantunya. Betul? Dia akan memberitahu anda: "Ya, saya tidak memerlukan apa-apa, tinggalkan saya sendiri".

- Ya, itu pasti! Sukar untuk memahami apa yang anda perlukan.

- Dan jika anda menawarkan bantuan khusus, dan tidak bertanya apa yang anda perlukan? Sebagai contoh, "dengar, anda perlu terganggu, jika tidak anda benar-benar jatuh sakit, saya ingin mengatur perjalanan ke pawagam / teater untuk anda"...

- Hebat! Saya sangat menyukainya. Semasa suami saya mengadakan lawatan ke Israel, anda tidak dapat membayangkannya, ini benar-benar mengalihkan perhatian saya dari pemikiran saya, dari berjalan di pejabat. Lagipun, membunuh hampir semua untuk pergi ke pejabat dan menetapkan pil. Selepas operasi, saya diberi terapi hormon. Pil tidak boleh dilepaskan sama sekali. Saya terpaksa membuat janji temu dengan doktor, datang, kemudian kami dilantik ke komisi, kemudian dengan resep ke farmasi, dan di sana kami menunggu seminggu. Tetapi anda tidak boleh ketinggalan sehari! Di samping itu, mereka diberi ubat bagaimana - hari ini ubat-ubatan telah habis dan hanya hari ini ubat-ubatan tersebut boleh diresepkan. Sekiranya anda mempunyai pil untuk hari esok, mereka tidak akan menulis apa-apa.

Dan sangat senang untuk terganggu dari semua ini! Semasa pasangan mengatur perjalanan, dia melakukan segala-galanya sendiri: dia mengetahui segala-galanya di mana-mana, membuat dokumen, melakukan semuanya untuk saya...

- Adakah saya perlu "hanya bercakap"? Dan tentang apa, mengenai penyakit atau tentang sesuatu yang boleh mengalihkan perhatian dari ini?

- Anda lihat, pada masa ini adalah perlu untuk bersuara. Bagaimana anda sampai di sini, bagaimana semuanya berfungsi untuk anda, latar belakang. Anda memerlukan seseorang untuk mendengar. Dalam pengertian ini, adalah baik untuk berkomunikasi dengan wanita di hospital. Sudah tentu, ada sisi lain dari koin, ketika hasil analisis datang - histologi - kecemburuan mungkin muncul. Sekiranya barah adalah tahap pertama, anda tidak perlu melakukan kimia dan sebagainya. Dan jiran mempunyai kedua, ketiga... Saya benar-benar iri hati, bukan pada diri sendiri. Seorang wanita berkata kepada yang lain: "Kenapa kamu suka ini, dan bukan aku ?!" Ia menyedihkan.

Tetapi seseorang masih perlu memberitahu, supaya seseorang mendengarkan anda dengan sabar. Sangat baik jika rakan muncul di hospital kerana musibah. Kami berkawan dengan seorang wanita, berkongsi ubat-ubatan, bercakap di telefon. Sekarang dia mati kerana barah paru-paru, doktor menolaknya, dan sangat sukar bagi saya...

Dan saya benar-benar ingin mengunjungi hospital, apa yang boleh saya katakan...

- Sokongan maklumat: "Saya dapat melayari Internet, mencari artikel, meneliti, bagaimana memulihkannya selepas pembedahan".

- Ya, itu penting. Tidak ada yang tahu apa-apa, tidak memberitahu. Saya pergi ke kedai untuk membeli buku, belajar, untuk mengetahui sesuatu mengenai penyakit ini. Maklumat akan sangat membantu. Jururawat dari bilik persalinan, tentang siapa saya bercakap, memberi kami semua latihan selepas operasi untuk mengembangkan lengan kami. Jika tidak, jika anda tidak mengembangkan tangan anda, itu sahaja. Kami menyalin sekeping kertas berharga ini dan.

- Adakah ada perasaan bahawa saya ingin menutup diri dari semua orang?

- Tidak, saya tidak mahu.

- Jenis sokongan seterusnya: bawa anda ke hospital dengan kereta persendirian atau hubungi teksi dan bayar. Atau dengan pengangkutan awam, tetapi tolong bawa beg ke hospital.

- Saya tidak tahu masalah seperti itu, kerana suami saya mengambil segalanya ke tangannya sendiri. Dia menghentikan semua perniagaannya dan membawa saya ke mana perlu. Dalam perkara ini, dia banyak membantu saya. Perjalanan tidak dekat, dan setelah habis, saya harus pergi setiap minggu pada pukul 6 pagi, beratur. Ramai yang menaiki teksi, tetapi itu juga menelan belanja. Oleh itu, ya, bantuan seperti itu juga sangat baik..

- Bantu buah-buahan yang sihat...

- Saya akan gembira! Sudah tentu, mengapa? Pastikan anda membawa sesuatu semasa anda melawat. Ia bagus, anda merasakan penjagaan.

- Sekiranya anda menawarkan bantuan kewangan?

- Sudah tentu akan baik. Contohnya, pada prostesis yang sama. Betapa harganya sekarang! Satu set seluar dalam + prostesis yang digunakan berharga 6 ribu rubel. Kemudian menjadi 7, dan sekarang 13 ribu! Sekarang saya sangat memerlukannya, kerana saya tinggal satu pencen. Setelah prostesis cukup untuk saya selama 2 tahun, satu lagi untuk 3, yang terakhir untuk 4 tahun, tetapi sudah rosak. Dalam hal ini, adalah baik bagi mereka yang mengalami kecacatan, mereka diberikan setiap dua tahun sekali. Saya mesti beli sendiri. Saat ini paling membimbangkan saya sekarang.

- Bagaimana perasaan dengan bantuan ubat-ubatan?

- Ketika jodoh saya menawarkan bantuan ubat-ubatan saya, saya sangat tenang! Lagipun, anda tidak boleh ketinggalan, seperti yang saya katakan. Dia membeli ubat-ubatan ini sendiri beberapa kali supaya saya mendapat bekalan semasa saya menulis ubat-ubatan percuma. Jika tidak, saya akan mempunyai hantaran. Saya menyedari bahawa saya mempunyai seseorang yang boleh dipercayai.

- Sekiranya seseorang berkata: "Saya berdoa untuk anda, saya memesan nota." Bagaimana ia dapat dirasakan?

- Saya ketika itu adalah orang yang tidak didaftarkan sepenuhnya. Maka tidak jelas bagi saya, itu tidak akan menggerakkan saya. Tetapi saya hanya mula mengambil langkah pertama menuju kuil di hospital. Sudah tentu, ia akan sangat berharga, ia akan menyakitkan. Terdapat sebuah kuil di sebelah rumah sakit, dan setelah operasi saya mulai menjalankan perkhidmatan. Saya menjadikan diri saya prostesis dari biji rami dan menggunakannya agar tidak menakutkan orang. Gadis-gadis dari jabatan itu juga mula berjalan dengan saya. Dan di sana saya mula perlahan-lahan mula ke gereja. Saya menyukainya, menjadi menarik apa maksudnya, apa maksudnya... Saya faham (sekurang-kurangnya, nampaknya saya begitu) bahawa penghinaan saya kepada seluruh dunia membawa saya kepada penyakit ini. Saya menyedari bahawa saya perlu mengubah diri saya, mengubah hidup saya. Dan saya mula beransur datang kepada Tuhan.

Bagaimana menyokong dan memotivasi seseorang yang menghidap barah

Kebetulan di zaman kita setiap orang, satu atau lain cara, menghadapi penyakit seperti onkologi. Untuk terlibat dalam penyakit ini, anda tidak perlu sakit sendiri. Untuk menghadapi "musuh dalam" - barah, boleh menjadi ahli keluarga atau rakan / teman wanita. Bagaimana berada dalam situasi seperti itu? Bagaimana untuk menyokong pesakit? Bagaimana memotivasi untuk pemulihan? Kata-kata mana yang harus dicari, dan yang mana, sebaliknya, tidak boleh dilafazkan dengan pesakit barah?

Orang yang dikasihi sakit, apa yang perlu dilakukan?

Penerbitan ini secara eksklusif positif. Kisah ini adalah mengenai iman, kepercayaan yang luar biasa dan tidak dapat dinafikan dalam pemulihan..

Apa pun keadaannya, tidak kira diagnosis dibuat, hingga tahap apa pun penyakit itu berlalu, penting untuk diingat satu perkara - orang disembuhkan dari barah organ mana pun dan pada tahap apa pun.!

  • Anda boleh mendengar ramalan, anda boleh mempercayainya atau tidak, tetapi keajaiban berlaku, jadi anda harus terus fokus dalam komunikasi dengan orang yang sakit pada hal ini dan memupuk kepercayaan kepadanya..
  • Ya, orang-orang mati kerana barah, tetapi orang yang kita sayangi masih hidup dan TIDAK BENAR, tidak ada yang dapat mengatakan siapa antara kita pada jam berapa dan dari apa yang akan pergi ke dunia lain! Secara umum, anda tidak boleh memikirkan hakikat bahawa dia akan mati, atau bercakap dengannya tentang kematian. Membuang pemikiran hitam, akan lebih mudah memotivasi seseorang untuk mendapatkan hasil yang baik..
  • Betapa pentingnya sokongan kepada seseorang apabila dia tiba-tiba mendapati dirinya berada dalam situasi yang dia anggap sebagai peristiwa terburuk dalam hidupnya! Mahu menolong? Oleh itu, anda perlu mencari masa lapang untuk sokongan ini (memanggil, berjalan, berbual di Internet, mengumpulkan dana yang hilang untuk rawatan, menemani doktor, ke kuil, dll.) Sokongan. Inilah yang diperlukan oleh seseorang yang menderita penyakit serius.

Apa yang anda tidak harus memberitahu pesakit barah?

  • Sekiranya anda tidak memberitahu frasa umum seperti "tahan" dan "semuanya akan baik-baik saja." Reaksi dalam ini adalah satu - kerengsaan, kepahitan. Apa yang perlu ditahan? Apa yang boleh menjadi baik semasa anda sakit? Di sini, kata-kata konvensional bukan pembantu. Lebih baik memulakan perbualan dengan statistik positif..
  • "Anda kelihatan buruk". Tidak ada yang lebih menjijikkan yang dapat difikirkan dalam situasi ini, sokongan baik, terutama dalam hal seks yang adil. Lebih baik tidak mengatakan apa-apa, hanya jika pesakit bertanya pada dirinya sendiri, tetapi anda dapat menenangkan diri dengan kata-kata seperti: "rambut akan tumbuh kembali", "anda telah menjadi sangat langsing", "setelah rawatan, semua orang dalam keadaan sihat, anda akan menjadi baik seperti baru." Berita terbaik adalah bahawa sebenarnya..
  • Anda tidak boleh membicarakan hiburan, hiburan dan aktiviti lucu anda, terutamanya jika anda tidak ditanya mengenainya. Yang paling penting, penghidap barah ingin kembali ke kehidupan yang memuaskan, jadi tidak perlu melepaskannya dengan sia-sia. Ia seperti memberi kasut kepada orang yang kaki patah di tiga tempat.
  • Sekiranya pesakit tidak dapat makan kerana sakit, atau dia tidak dapat melakukan ini, maka tidak perlu berbicara dengannya mengenai perjumpaannya di restoran sushi, jamuan makan dan makanan secara umum. Kami mengelakkan semua topik dari mana perasaan rendah diri dapat timbul pada orang yang disayangi, pada akhirnya kami merangkumi rasa bijaksana..
  • Jauh dengan air mata dan pandangan masam. Nah, pesakit tidak akan sembuh dari kelemahan anda.
  • Sabar dan sabar lagi, orang yang tidak sihat boleh menjadi sangat marah dan biadap, bahkan menolak pertolongan atau memaafkan, sehingga dia tidak terhindar. Dalam kes ini, kami menolong dan menyesal dengan lembut dan tidak mengganggu.

Tindakan yang kompleks

Anda boleh menolong teman wanita atau rakan anda membuat rancangan tindakan untuk mengatasi penyakit yang tidak menyenangkan dan mematuhinya..

1. Iman dan motivasi

a) percaya pada pemulihan;

b) sentiasa memotivasi pesakit untuk mendapatkan hasil rawatan yang berjaya.

2. Rawat

Jangan menolak ubat tradisional, jangan biarkan penyakitnya berjalan lancar, kerana ini bukan hidung berair, terapi, dan kadang-kadang operasi hanya perlu.

Banyak pesakit, bersama dengan ubat tradisional, sering diselamatkan oleh semua jenis ubat semula jadi. Semua jenis ramuan, tincture, decoctions, lebah produk dan juga udang karang hidup digunakan. Itu hanya layak untuk mendapatkan rawatan orang dengan tanggungjawab yang besar, kerana kesihatan dipertaruhkan. Cuba dapatkan maklumat yang anda perlukan bersama.

3. Maafkan

Sekiranya semuanya jelas pada dua perkara pertama, maka yang ketiga memerlukan penjelasan. Masalahnya adalah bahawa sebarang penyakit adalah akibat daripada sebarang kejadian. Sekiranya anda menyelidiki masalah ini dengan lebih mendalam, anda dapat menemui kesimpulan ahli psikologi bahawa, sebagai contoh, tumor muncul kerana rungutan, rungutan kami yang sangat mendalam. Anda boleh tersinggung baik pada orang tertentu dan nasib buruk anda sendiri. Juga, para ahli jiwa manusia mengatakan bahawa anda tidak harus "melekat" pada masa lalu, anda harus melepaskannya agar dapat disembuhkan.

Membantu orang yang dikasihi untuk mengatasi barah, anda boleh memintanya untuk melakukan yang terbaik bukan hanya untuk mencuba, tetapi untuk memaafkan pesalah dengan sepenuh hati. Rungutan dengan berat yang paling berat "menggantung" pada seseorang, menjadikannya luka yang teruk.

4. Pergi ke gereja

Semasa anda mempelajari kisah-kisah mereka yang telah disembuhkan, anda sering menemui kisah bahawa penyakit itu reda setelah pesakit mula mengunjungi kuil dan biara. Di banyak bandar besar terdapat ikon-ikon ajaib yang sangat dihormati, menciumnya, orang-orang menerima penyembuhan yang telah lama ditunggu-tunggu dan kemudian menulis kepada rektor-kuil kuil tentang kebahagiaan mereka atas kemenangan terakhir atas penyakit ini.

5. Peneguhan

Anda dapat mengumpulkan sikap positif (Peneguhan), yang mesti diulang oleh pesakit selama-lamanya (sehingga dia pulih).

6. Kisah indah

Kumpulkan lebih banyak kisah kemenangan atas onkologi dari rakan dan seluruh dunia, selalu beritahu orang yang anda sayangi tentang semua ini, dan lebih baik lagi memperkenalkan anda kepada pesakit yang pulih.

Mencuba mencari lebih banyak kes pemulihan di Internet, terutamanya dari peringkat barah yang paling teruk, perlu difahami bahawa tidak semua orang yang pulih atau saudara-saudaranya akan melakukan hal ini kepada seluruh dunia. Kenapa? Ya, untuk sekadar "tidak jinx", agar anda dapat melayari ruang maya, anda kadang-kadang perlu mengingatnya.

7. Ketawa

Tonton komedi. Ketawa sembuh, jadi lebih baik memuat turun semua komedi terbaik yang terdapat di Internet dan membiarkan orang sakit menonton. Lebih baik lagi, tonton filem bersama, cukup ketawa pada saat-saat lucu. Telah lama terbukti bahawa emosi positif dapat menyembuhkan apa sahaja!

8. Matlamatnya adalah masa depan

Masa lalu tidak ada makna, tidak ada yang melihat di sana dan membuat pesakit merasa sedih. Sebaliknya, bincangkan masa depan, buat rancangan, bantu impikan. Lebih baik melakukan semua perbualan dengan kunci "apabila anda pulih, kemudian...", "setelah pulih...", "bayangkan bagaimana kehidupan anda akan berubah menjadi lebih baik selepas pemulihan, kerana anda akan menghargai setiap saat kehidupan yang sihat..." dan frasa lain berdasarkan sentimen.

Apabila anda meluahkan pemikiran anda dengan cara ini, "gambar" yang sesuai mula muncul di bawah sedar, dan menjadi kenyataan, oleh itu sangat penting untuk tidak membiarkan pemikiran negatif ke kepala anda sebentar.

9. Sibukkan diri

Jalan penyakitnya berbeza, sesetengah pesakit mungkin terus bekerja dalam keadaan biasa, menggabungkan kerja dengan rawatan. Kesibukan dengan sesuatu sangat baik, jadi anda tanpa sengaja mengalih perhatian dari pemikiran, ketakutan dan fikiran yang berat.

Sekiranya rawatan dengan kerja tidak digabungkan dengan cara apa pun, misalnya, kerana kesihatannya yang buruk, seorang teman yang setia dapat membantu membuat pesakit sibuk. Nasib baik, sekarang kita hidup di zaman rusuhan maklumat. Tawarkan pesakit untuk memperoleh pengetahuan baru melalui Internet, mungkin mendaftar di forum tematik, atau bahkan menguasai profesion Internet, atau belajar bahasa Itali dengan terus-menerus mendengarkan pelajaran audio. Apa-apa hobi, pengetahuan, perubahan aktiviti baru dapat membantu seseorang bangkit dan mengatasi penyakit ini.

10. Minta pertolongan

Inilah kaedah lain yang berkesan yang dapat membantu pesakit merasakan kekuatan dalam diri untuk memindahkan gunung. Anda hanya perlu berpura-pura lemah dan benar-benar meminta nasihat atau menolong sesuatu daripada rakan yang tidak sihat. Apabila seseorang menyedari bahawa, kerana sakit, dia dapat menolong seseorang, ini sangat memberi inspirasi kepadanya dan memberinya tenaga untuk melawan..

Tesis mengenai artikel:

  • Pindahkan pandangan orang yang dikasihi ke mukjizat, untuk penyembuhan.
  • Senyum pada orang sakit.
  • Tunjukkan perhatian, tulis lebih kerap dan dukung rakan dalam masa sukar ini. Dalam kesedihan, perkara paling sukar adalah menyedari bahawa tidak ada yang memerlukan anda. Sokongan adalah salah satu perkara terbaik yang dapat anda fikirkan, dan lebih sering adalah sokongan moral.
  • Untuk memberi nasihat kepada pesakit barah bagaimana menangani penyebab psikologi yang boleh menyebabkan penyakit ini.
  • Cari dan ceritakan kisah yang berakhir dengan pemulihan sepenuhnya.
  • Berbalik kepada agama.
  • Cuba bersorak, buat anda tersenyum.
  • Bantu untuk mempercayai masa depan yang bahagia, untuk mengulanginya.
  • Menduduki seseorang dengan sesuatu.

Untuk melawan barah, anda tidak perlu sedikit usaha dan masa, tetapi jika ada orang di dekatnya yang bersedia untuk menolong, menyokong, berkongsi ketakutan dan ketakutan, maka keadaan akan berjalan lebih cepat. Saling menolong, dan kemudian dunia akan menjadi lebih indah.

Cara menolong orang tersayang?

Apa-apa penyakit mengubah kehidupan seseorang semasa rawatan aktif, setelah terapi berakhir semuanya kembali ke urutan sebelumnya. Rawatan tumor ganas adalah jangka panjang, kehilangan aktiviti fungsional akibat pembedahan dan kemoterapi sering menghalang berlanjutan kerja, dan kadang-kadang menyebabkan kecacatan.

  • Diagnosis dibuat, apa yang perlu dilakukan seterusnya?
  • Cara menenangkan orang yang disayangi dengan barah?
  • Apa yang boleh dilakukan untuk membantu saudara yang menghidap barah?
  • Cara menolong pesakit menerima perubahan penampilan?
  • Adakah perlu berkomunikasi dengan doktor anda?

Diagnosis dibuat, apa yang perlu dilakukan seterusnya?

Maka setiap orang perlu menenangkan dan menguruskan kehidupan keluarga pesakit "di rak." Semuanya sudah berlaku - tumor telah tumbuh, tidak masuk akal untuk menganalisis penyebab kejadiannya. Penyebab barah - rawatan masa lalu, sekarang - lama dan sukar. Bukan terapi abstrak, tetapi tarikh operasi dan kemasukan khusus untuk peringkat pembedahan, atau rawatan kemoterapi dan radiasi selama beberapa minggu.

Adalah perlu, bersama dengan pesakit barah, untuk membincangkan siapa yang akan membantu membawa beg besar ke jabatan kecemasan pada hari kemasukan ke hospital, siapa yang akan berkunjung dan pada hari apa. Siapa yang akan menolong anda menjalani kemoterapi beberapa kali seminggu atau menghadiri sesi radiasi setiap hari. Akhirnya, bagaimana keluarga akan berfungsi dalam tempoh ini, siapa yang akan bertanggungjawab terhadap anak-anak atau ibu bapa tua yang ditinggalkan di rumah, yang akan menjaga dacha, yang akan berjalan anjing.

Semuanya sangat spesifik dan dengan perbincangan terperinci mengenai masalah praktikal, kerana setiap kali lebih sukar bagi saudara yang bekerja untuk meminta atasan mereka untuk menemani orang yang mereka sayangi ke institusi perubatan. Bantuan mungkin perlu diedarkan kepada semua ahli keluarga.

Nampaknya hari-hari pertama setelah pengiktirafan diagnosis bukanlah masa terbaik untuk membincangkan kehidupan keluarga. Tetapi nampaknya, pertama, bahwa gangguan paksa dari pemikiran yang menyakitkan ini akan menghilangkan mood "pengebumian". Kedua, seorang pesakit barah melihat betapa pentingnya pendapatnya bagi keluarga; seseorang tidak boleh "menjadi lemas" jika banyak masalah tidak dapat diselesaikan tanpa dia. Ketiga, dengan keinginan mereka untuk menolong orang yang dekat menunjukkan kasih sayang mereka. Bagi pesakit dan keluarganya, membincangkan rancangan untuk masa terdekat adalah kerja penting yang menyembuhkan pemikiran yang tidak perlu..

Cara menenangkan orang yang disayangi dengan barah?

Semua pesakit barah hari ini diberitahu diagnosisnya secara terbuka, tetapi adalah perkara lain bahawa jiwa manusia dilindungi, dan banyak yang dikatakan oleh doktor tidak diingati dan diubah. Apa yang diingat dan difahami oleh pesakit, ahli keluarga hanya dapat mengetahui daripadanya, jadi anda perlu bercakap. Untuk berpura-pura bahawa semuanya baik-baik saja dan tidak ada yang berubah dalam kehidupan keluarga yang berpandangan pendek, kerana esok anda harus hidup secara berbeza, dengan fokus pada prosedur perubatan.

Adalah perlu untuk bercakap secara terbuka antara satu sama lain, anda dapat mengelakkan perbincangan penting, mengelakkan perbincangan mengenai penyakit ini, hanya dengan itu setiap orang harus menutup mata, yang hanya memperburuk suasana keluarga dan memburukkan lagi kegelisahan. Biarkan orang yang anda sayangi, yang menghidap barah, bercakap, maka anda akan memahami apa yang penting baginya hari ini, apa yang paling dia bimbangkan, apa yang sebenarnya dia mahukan, dan bersama-sama anda akan mencari penyelesaian untuk semua masalah.

Tidak ada gunanya menghibur, apalagi memastikan bahawa barah adalah kesalahan diagnostik. Kasihan membuat orang yang sakit itu marah dan tidak berperikemanusiaan. Penghiburan terbaik adalah perbincangan mengenai kehidupan masa kini dan masa depan, tentunya dengan perspektif dan sangat substantif. Kejelasan peluang dan prospek meningkatkan mood pesakit dan keluarganya.

Apa yang boleh dilakukan untuk membantu saudara yang menghidap barah?

Bantu masalah rumah tangga, uruskan makanannya. Cubalah melakukannya dengan indah, orang yang sihat selalunya tidak begitu penting bagaimana makanan itu kelihatan dan makanan yang disajikan. Pesakit yang mendapat kemoterapi terganggu oleh bau, selera makan menurun dan sesat. Tanyakan apa yang diinginkan oleh orang yang menderita selera makan, dan sajikan kepadanya dalam bahagian kecil dan di atas pinggan yang indah, air - bukan dalam cawan, tetapi pastinya di dalam gelas kaca. Pengaturan meja yang indah memenuhi selera makan, dan telah ditunjukkan beratus-ratus kali dalam iklan televisyen. Perhatian dan kasih sayang anda akan dihargai, walaupun pesakit itu berubah-ubah, anda pasti akan tahu bahawa anda telah melakukan segala yang mungkin untuknya.

Cari masa untuk membuat janji temu dengan saudara yang sakit atau diuji, jika kekuatan memungkinkan, maka setelah lawatan, berjalan-jalan, pergi ke pawagam, duduk di kafe. Sangat sukar secara psikologi untuk hidup dalam lingkaran setan "rumah-rumah-rumah-rumah", dari semasa ke semasa, hanya perlu untuk melepaskan diri dari kurungan, dan lebih baik melakukan ini setiap minggu. Prospek acara yang menyenangkan menghiasi masa menunggu, orang itu menggerakkan dan melihat hari ini jauh lebih positif.

Program terapi utama memerlukan beberapa bulan, yang bermaksud anda harus memikirkan wang. Bayaran untuk cuti sakit hanya akan berlaku setelah penutupannya, dan perbelanjaan yang tidak dijangka akan meningkat. Sebilangan ahli keluarga mungkin perlu mempertimbangkan semula rancangan percutian mereka dan menghentikan perjalanannya. Pengorbanan peribadi yang kecil bukan sahaja dapat menjimatkan wang untuk perkara yang lebih penting, tetapi akan menunjukkan kepada saudara yang sakit bahawa dia boleh bergantung sepenuhnya kepada anda, kerana minatnya menjadi keutamaan bagi semua anggota keluarga.

Cara menolong pesakit menerima perubahan penampilan?

Rawatan aktif tidak memberi kesan kepada siapa pun, kekuatan pembedahan dan kemoterapi, ciri-ciri wajah semakin tajam, kulit pudar, dan beberapa ubat menyebabkan keguguran rambut. Sangat sukar bagi wanita untuk menanggung perubahan ini. Anda dapat meyakinkan pesakit bahawa "Saya selalu menyukaimu", tetapi wanita itu tidak akan diyakinkan oleh frasa tugas yang tidak benar.

Perubahan penampilan mengecewakan dan menakutkan. Diharapkan setelah selesai terapi semuanya akan bertambah baik - ini memang berlaku. Atau, seperti dalam "Fashionable Sentence", anda boleh berubah di sini dan sekarang: beli pakaian baru, pakai alat solek, tutup rambut anda dengan selendang atau topi yang terang. Sangat sesuai untuk mengunjungi stylist, ia segera mengubah mood dan meningkatkan harga diri.

Adakah perlu berkomunikasi dengan doktor anda?

Adalah mustahak untuk bertemu dan berkomunikasi hanya dengan nada positif. Telah lama terbukti bahawa kerjasama terapi semasa rawatan meningkatkan keberkesanan terapi. Sudah tentu, seorang doktor tidak mempunyai hak, tanpa izin bertulis dari seorang pesakit barah, untuk memelihara kerabatnya menjadi rahsia perubatan. Pendedahan semua maklumat mesti dirundingkan dengan pesakit sendiri.

Seorang pesakit barah tidak pasti dalam banyak hal, mungkin meragui kecukupan rawatan dan kecekapan pekerja perubatan, jika keluarganya menyokong keraguan ini, terutama jika mereka berbicara negatif mengenai doktor yang hadir, pertimbangkan bahawa tahap terapi ini "hilang". Kerengsaan dan negativisme terhadap pesakit, tubuhnya menghasilkan terlalu banyak bahan aktif secara biologi yang menekan imuniti. Kita semua sangat berbeza, kepercayaan dan muhibah kita membantu sintesis "hormon kegembiraan" dan sokongan sel-sel imun dalam keadaan aktif.

Terdapat doktor yang kasar dan tidak menawan, tetapi ini tidak termasuk profesionalisme. Dalam praktik klinikal sebenar, seseorang tidak dapat bertemu dengan Dr. House, begitu juga dengan Dr. Richter, kekasaran militan mereka tidak akan bertolak ansur dengan komuniti perubatan itu sendiri. Pakar "liar" seperti itu tidak ada, semua doktor berminat dengan hasil rawatan yang baik dan sentiasa bersedia membantu dalam memerangi penyakit serius..

Anda boleh meminta "pendapat kedua" kepada doktor, adalah bijak untuk melakukannya dengan sopan dan lembut, tanpa menunjukkan keraguan dan ketidakpercayaan anda. Bagi setiap orang, doktor tidak terkecuali, anda perlu mencari pendekatan peribadi dan senyuman dan kata-kata baik sudah cukup untuk ini..

Tumor ganas secara radikal mengubah kehidupan dan pandangan semua anggota keluarga pesakit barah. Malangnya, tidak semua orang akan melalui tahap sukar dengan hasil yang baik. Perkara utama adalah untuk memastikan bahawa untuk orang yang anda sayangi anda bukan sahaja melakukan semua yang anda boleh, anda berjaya membantu dan memudahkan, dan bahkan menghiasi bulan-bulan ini dengan saat-saat kegembiraan dan cinta yang tulus..

Datanglah ke klinik Eropah, kami akan membantu anda menangani masalah secara profesional, sehingga kehidupan keluarga semasa sakit orang tersayang mengalir dengan cara yang baru, tetapi tanpa air mata dan siksaan yang tidak perlu.

Cara menolong seseorang yang menghidap barah

Karsinofobia adalah ketakutan terhadap penyakit onkologi dan kematian daripadanya. Dalam struktur semua fobia masyarakat moden, kanserofobia mengambil salah satu tempat utama. Ini difasilitasi oleh peningkatan kejadian beberapa jenis barah, dan lingkaran kematian, yang, walaupun terdapat propaganda dan program pendidikan awam yang meluas, tetap ada di masyarakat. Tetapi pada masa yang sama, jika diperiksa lebih dekat, karsinofobia ternyata merupakan fenomena yang jauh lebih kompleks, analisis yang ingin kita lakukan dalam artikel ini..

Ketakutan adalah keadaan semula jadi yang biasa dilakukan oleh semua orang. Selalunya ia dialami sebagai emosi yang tidak menyenangkan, berwarna negatif, yang merupakan reaksi jiwa yang normal dan sihat..

Sekiranya tidak ada rasa takut, orang akan terbela dengan sifat atau faktor buatan manusia. Ketakutan membolehkan kita menjaga kesihatan dan kesihatan. Ketakutan memungkinkan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran luaran. Biasanya, ketakutan yang membuat kita menjalani pemeriksaan, dan sekiranya sakit, rawatan intensif buruh, membuat rancangan dan bertindak secara metodik, berjumpa doktor dan pelajari segala sesuatu mengenai penyakit ini dan bagaimana mengatasinya.

Namun, ketakutan sangat kuat sehingga menghalangi kita untuk menikmati hidup, pemikiran obsesif mengisi hidup kita dengan pengalaman negatif, dan perasaan cemas tidak meninggalkan kita selama satu minit, atau menyala seperti bola lampu dalam situasi kehidupan yang paling biasa (mengunjungi doktor, memeriksa diri kita di cermin, dengan sensasi penyetempatan yang menyakitkan). Ketakutan ini lebih seperti kengerian yang melumpuhkan, ia sudah berbahaya dan mengganggu penilaian realiti yang mencukupi. Ia juga boleh menyebabkan reaksi badan: sakit, rasa tercekik, tidak berdaya, perasaan kaki "cottony", menggigil, berdebar-debar jantung, berpeluh, mual, pening...

Dengarkan sendiri. Sekiranya anda selalu takut jatuh sakit, dan jaminan doktor bahawa semuanya normal sepertinya anda keliru, jika anda yakin bahawa kambuh penyakit anda tidak dapat dielakkan, jika rasa takut sakit dan mati secara kompulsif kembali, jika penyataan onkologi merosakkan mood anda sepanjang hari, mungkin dalam keadaan ini, kita harus membincangkan tentang adanya gangguan kecemasan - karsinofobia.

Selalunya, karsinofobia mempengaruhi orang-orang yang saudara-mara atau rakannya sakit atau meninggal dunia akibat barah, dan orang-orang yang telah menerima rawatan dan sekarang takut akan kambuh (kambuh) penyakit ini, serta orang-orang yang mudah terkesan dengan peningkatan tahap kegelisahan.

Apakah langkah pertama dalam memerangi karsinofobia?

Pertama, anda harus merawat kesihatan anda dengan berhati-hati dan bertanggungjawab dan menjalani pemeriksaan diagnostik tepat pada masanya sehingga tidak ada sebab objektif untuk kegelisahan tersebut. Biarkan ketakutan ini menjadi mekanisme pendorong, dan biarkan ini mendorong anda menjalani ujian yang diperlukan. Ini akan membantu menyelesaikan penggera yang timbul tepat pada masanya. Di samping itu, diagnosis awal penyakit memberikan kebarangkalian penyembuhan lengkap sekiranya diagnosis disahkan..

Tetapi ada sisi lain dari duit syiling. Bercakap mengenai karsinofobia, harus diperhatikan bahawa keadaan ini secara langsung berkaitan dengan pengalaman manusia yang paling dalam - ketakutan akan kematian, ketidakpastian masa depan, kekurangan kawalan, dll. Ketakutan akan kematian dialami oleh semua makhluk hidup. Secara paradoks, sangat sukar untuk mengakui bahawa "semua orang akan mati, begitu juga saya," dan lebih sukar lagi untuk berdamai dengannya. Ketakutan akan kematian adalah leitmotif, semua hipokondria terlibat dalam ketakutan ini, dan sebagai akibatnya, salah satu ketakutan yang paling biasa adalah ketakutan untuk jatuh sakit dan mati akibat beberapa penyakit yang mengerikan..

Di sebalik keadaan karsinofobia, mungkin ada sebab lain yang sepertinya menyokong latar belakang yang membimbangkan ini - keluarga, interpersonal, masalah profesional, masalah kesedaran diri, pencarian makna kehidupan, dan lain-lain. Sebagai contoh, pelanggan yang mempunyai ketakutan obsesif untuk mendapat barah payudara mempunyai hubungan yang tidak selesa dalam keluarga, dan mengatasinya, belajar kemahiran relaksasi dan melegakan kegelisahan, membantu mengatasi masalah karsinofobia.

Oleh itu, jika rasa takut menjadi kuat, berterusan, jika ia mengganggu kehidupan penuh, anda harus berpaling kepada ahli psikologi dan bersama-sama berusaha mencari penyebab barahofofobia dan cara untuk menyelesaikan kesukaran.

Ketakutan mengenai permulaan barah banyak dikaitkan dengan keinginan untuk mengawal hidup anda sambil menyedari bahawa ini tidak mungkin sepenuhnya. Kita terbiasa mengendalikan peristiwa kehidupan kita: kita membuat rancangan untuk setiap hari, selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun sebelumnya, hari-hari diulang, dan kita juga membuat semua perubahan sendiri. Pengendalian ini memberi kita kemampuan untuk merasa aman dan merasa seperti pencipta kehidupan kita, untuk bertindak dengan yakin. Namun, kita tidak dapat membuat perlindungan terhadap kemalangan dan "tahu di mana harus meletakkan sedotan", dan penolakan untuk menerimanya sebagai pemberian kehidupan menimbulkan ketakutan, dan semakin kuat rintangan, semakin kuat kengerian.

Dari sudut pandang ini, barah merujuk kepada penyakit yang tidak dapat diinsuranskan sepenuhnya, kerana orang yang menjalani gaya hidup yang betul, sihat, aktif dan kuat dengan syarat, sama kebal dari penyakit ini, seperti yang lain. Oleh kerana itu, onkologi disajikan sebagai musuh yang tidak dapat dilihat dan menipu yang menunggu kita di sekitar dan dari mana tidak ada pertahanan. Inilah salah satu wajah ketakutan kematian yang menghantui semua orang. Cobalah untuk melepaskan diri dari beberapa tanggungjawab dan kawalan, dan katakan "Saya akan melakukan semua yang bergantung kepada saya untuk menjadi sihat, dan datanglah apa yang mungkin", ini akan melegakan dan menghilangkan tanggungjawab yang tidak perlu dari anda, kerana anda tidak bertanggungjawab atas perubahan zaman bertahun-tahun dan pergerakan bumi mengelilingi Matahari, serta untuk semua kemalangan masa depan.

Kesalahan seseorang yang berusaha mengatasi rasa takut sendiri adalah dengan berusaha mengelakkan atau menenggelamkannya dengan pengalaman atau tindakan lain. Mari lakukan percubaan mudah: Katakan pada diri sendiri "Jangan memikirkan tikus, saya tidak memikirkan tikus!" Jadi apa yang anda fikirkan?

Begitu juga dengan ketakutan. Tidak perlu melawan ketakutan dan cuba melarikan diri dengan ubat-ubatan atau mengalihkan perhatian darinya - dalam kes ini, ia akan semakin meningkat. Anda perlu melihat ketakutan di mata, menyiasatnya, cuba berunding, terima kasih atas layanan anda. Adalah perlu untuk bertahan dari ketakutan ini, kerana ketakutan yang dialami sudah dianggap sebagai perkara masa lalu. Dan kemudian anda dapat memastikan bahawa mungkin tidak ada bahaya yang nyata, melainkan hanya prasangka dalaman anda, yang dengannya anda boleh dan harus berjaya. Untuk mengalami ketakutan, ada beberapa cara, misalnya, anda secara mental dapat mensimulasikan situasi yang menakutkan anda, hingga terperinci, dan dalam imaginasi anda mencapai titik ketakutan yang kritikal, tinggal dalam keadaan ketakutan ini sebentar, dan kemudian hembuskan dengan kuat, katakan dengan kuat " sudah habis, saya pulang lagi. " Di samping itu, anda boleh menguasai kaedah relaksasi, meditasi, latihan automatik, terdapat banyak di antaranya, dan semua orang akan mendapat kaedah yang sesuai. Seorang ahli psikologi dapat membantu anda mencari jalan terbaik untuk hidup dan bertindak balas terhadap ketakutan, bermula dari penyebab ketakutan itu sendiri.

Anda boleh berunding dengan ketakutan dan mengatasi agar dapat merasakan kehidupan secara keseluruhan, menjadi "di sini dan sekarang", dan bukan dalam masa depan yang tidak mungkin.

Artikel Sebelumnya

Penanda tumor