Cara memberitahu tahi lalat dari melanoma

Fibroma

Tahi lalat dan bintik-bintik usia pada kulit manusia adalah perkara biasa dan dianggap normal. Lebih kerap ia berlaku. Tetapi formasi berbahaya juga dibezakan. Sekiranya diagnosis tidak dijalankan tepat pada waktunya, rawatan tidak diresepkan pada peringkat awal, formasi membawa kepada akibat yang serius. Kematian adalah mungkin. Anda perlu mengawasi kulit dengan teliti dan mengetahui bila hendak membangkitkan penggera.

Kami membezakan konsep

Mol adalah neoplasma jinak yang timbul pada tubuh manusia. Ia boleh menjadi kongenital atau berkembang semasa hidup. Ia tidak dapat dilihat pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun. Puncak penampilan adalah tempoh baligh. Sebabnya adalah kesan hormon. Jumlahnya bertambah dengan usia. Kadang-kadang tahi lalat, sebaliknya, hilang. Dalam perubatan, mereka dipanggil "nevus". Pembentukan nevi dibantu oleh penurunan imuniti, keturunan, cahaya matahari atau pendedahan kimia.

Melanoma adalah neoplasma yang kelihatan seperti tahi lalat dan ganas. Dianggap berbahaya. Gejala pada peringkat awal sukar diperhatikan, pembentukannya cepat metastasis. Perkembangan tumor sepenuhnya dan penyebaran metastasis berlaku maksimum 8 bulan. Dalam 60% kes, melanoma merosot dari tahi lalat pada badan. Kesukarannya ialah orang jarang memperhatikan perubahan dan tidak menganggap masalah neoplasma.

Agar tidak membawanya ke tahap lanjut, anda perlu tahu bagaimana membezakan tahi lalat dari tumor ganas..

Adalah mungkin untuk membezakan tahi lalat dari melanoma dengan 5 tanda:

  1. Bentuk pendidikan. Melanoma menunjukkan bentuk yang tidak simetri. Tahi lalat mempunyai batas yang jelas..
  2. Saiz. Ukuran lebih besar dari 6 mm adalah alasan untuk berjumpa doktor. Ukuran tahi lalat pemadam pensil dianggap berpotensi berbahaya.
  3. Perubahan. Formasi jinak tidak berubah semasa hidup. Melanoma dicirikan oleh perubahan dramatik dalam warna, bentuk dan ukuran. Ia boleh menjadi cembung atau tergantung.
  4. Warna pendidikan. Tahi lalat itu seragam, biasanya berwarna coklat. Melanoma dicirikan oleh pewarnaan tidak sekata. Ia berlaku hitam atau merah.
  5. Gejala penyakit. Formasi jinak tidak menyebabkan ketidakselesaan. Malignan disertai dengan gatal-gatal, bintik-bintik, mengelupas dan edema. Potensi kesakitan untuk disentuh.

Penyebab kemunculan tumor malignan

Tidak diketahui dengan pasti mengapa tumor barah berlaku. Terdapat faktor yang meningkatkan risiko penyakit:

  • Kecenderungan keturunan. Sekiranya saudara-mara terdekat telah mendaftarkan kes tumor barah pada kulit, anda harus memantau perubahan tahi lalat anda dengan teliti. Mereka bukan satu-satunya yang memerlukan perhatian. Titik usia secara beransur-ansur dapat berkembang menjadi melanoma.
  • Pendedahan kepada sinaran ultraviolet. Pendedahan jangka panjang terhadap cahaya matahari langsung tanpa peralatan pelindung dan lawatan kerap ke katil penyamakan meningkatkan kemungkinan jatuh sakit. Orang dengan jenis kulit ringan sangat terpengaruh oleh sinaran ultraviolet..
  • Sebilangan besar tahi lalat. Lebih daripada 50 tahi lalat pada badan adalah alasan serius untuk memeriksa kulit dengan teliti dan memerhatikan perubahan pada nevi. Transformasi menjadi melanoma salah satu daripadanya menjadi mungkin beberapa kali lebih banyak.
  • Kekebalan yang lemah. Ia direka untuk melindungi daripada virus dan neoplasma ganas pada badan. Apabila sistem imun diturunkan, risiko penyakit meningkat..

Gejala melanoma

Kadang-kadang ia kelihatan seperti tahi lalat biasa, yang menyukarkan diagnosis pada peringkat awal. Setiap orang harus mengetahui gejala perkembangan tumor ganas untuk menjalankan rawatan tepat pada waktunya dan meminimumkan akibatnya. Gejala penyakit:

  • Asimetri.
  • Tepi kabur.
  • Warna tidak sekata.
  • Diameter besar.
  • Perubahan warna, saiz atau bentuk.

Diagnostik

Sekiranya neoplasma yang mencurigakan didapati sendiri atau semasa pemeriksaan rutin dengan ahli terapi, anda harus mendapatkan nasihat daripada pakar yang kurang fokus. Sebarang bentuk seperti melanoma pada badan mesti ditunjukkan kepada doktor. Dengan bantuan peralatan moden, tahap pigmen diukur, dinamika perubahan formasi dikesan dan kajian histologi dilakukan.

Ahli dermatologi onkologi menangani rawatan tumor malignan. Doktor memeriksa kulit dan neoplasma. Sekiranya disyaki, biopsi kulit dilakukan. Sekiranya hasilnya positif, pesakit dirujuk untuk pemeriksaan ultrasound pada organ dalaman. Ini akan membantu menentukan pada tahap mana melanoma, sama ada metastasis ditentukan.

Para saintis dari Australia telah mengembangkan teknologi baru dengan bantuan yang memungkinkan untuk mengenal pasti jenis onkologi ini pada peringkat awal sebelum saat melanoma menjadi maut bagi pesakit. Ujian darah mengenali unsur barah berkat antibodi yang dihasilkan oleh tubuh untuk melawan.

Teknologi tersebut menjalani ujian klinikal. Sekiranya penyelidikan berjaya, kaedah mengesan barah kulit menggunakan ujian darah akan mendapat pengesahan rasmi dalam 5 tahun.

Rawatan penyakit

Pada abad ke-21, 4 kaedah digunakan:

  • Campur tangan pembedahan.
  • Imunoterapi.
  • Terapi radiasi.
  • Kemoterapi.

Pilihan yang digunakan bergantung pada tahap barah dan keadaan umum pesakit.

Apabila penyakit itu didiagnosis pada peringkat awal, sudah cukup untuk membuang tumor dengan kawasan kulit yang kecil di sekitarnya, sehingga sel barah telah kehilangan kemampuan untuk menyebar lebih jauh. Selepas penyingkiran, formasi dihantar untuk biopsi.

Dengan metastasis dan penyebaran penyakit, rawatan dengan kemoterapi atau imunoterapi ditunjukkan. Dalam bentuk lanjutan, terapi radiasi digunakan.

Prinsip masing-masing hampir sama dan bertujuan untuk memusnahkan sel-sel barah dari tubuh sepenuhnya. Sel tunggal dapat menghidupkan tumor baru.

Melanoma pada masa kanak-kanak kurang biasa, walaupun tidak kurang berbahaya. Seorang kanak-kanak menghidap penyakit ini lebih cepat daripada orang dewasa. Berkat diagnosis awal, penyakit ini jauh lebih mudah. Sekiranya tidak ada komplikasi, tidak ada rawatan lain yang diperlukan setelah pembedahan dan penghapusan melanoma.

Telah terbukti secara saintifik bahawa pendedahan kepada sinaran ultraviolet bukanlah faktor utama penyakit kanak-kanak. Pembangunan ditentukan oleh keturunan. Tanda-tanda berikut akan membantu mengenali melanoma pada masa kanak-kanak:

  • Kemunculan batuk kering yang berdarah. Gatal dan gatal.
  • Tubercle berwarna daging atau merah jambu. Melanoma kanak-kanak tidak dicirikan oleh pigmen gelap dan ringan.
  • Tahi lalat besar dengan tepi bergerigi.
  • Tahi lalat mencurigakan yang berbeza dengan yang lain pada badan anak.

Tumor malignan didiagnosis pada kanak-kanak dengan cara yang sama. Rundingan dan pemeriksaan oleh pakar dilakukan, diikuti dengan arahan mengikis bahan biologi untuk biopsi.

Apabila pendidikan dikeluarkan, anak itu didaftarkan dengan ahli onkologi. Risiko terkena tumor baru pada usia yang lebih tua meningkat.

Pencegahan melanoma

Tidak mustahil untuk mengurangkan risiko penyakit menjadi sifar. Tetapi mungkin untuk mengurangkan peluang.

  1. Cadangan umum merangkumi gaya hidup sihat dan rawatan penyakit berjangkit yang tepat pada masanya. Anda perlu makan dengan betul dan mengambil vitamin dan mineral untuk menguatkan sistem imun. Kekebalan yang kuat menghasilkan antibodi yang diperlukan untuk melawan barah.
  2. Sekiranya anda bersentuhan dengan cahaya matahari langsung atau pergi ke solarium, anda harus menggunakan produk perlindungan UV. Sebelum itu, lebih baik mendapatkan nasihat doktor kulit. Ini akan menentukan jenis kulit apa, dan membantu mewujudkan mod pendedahan optimum terhadap sinar ultraviolet.
  3. Sekiranya anda mempunyai lebih daripada 50 tahi lalat atau kulit yang cantik, lebih baik menjaga hubungan minimum..
  4. Sekiranya sekurang-kurangnya satu gejala muncul, perlu menghubungi pakar onkologi. Trauma mekanikal terhadap neoplasma tidak dapat diabaikan. Dilarang merawat sendiri luka menggunakan bahan hijau dan ubat-ubatan rakyat.
  5. Nevi dan bintik usia mesti diperhatikan dengan teliti.
  6. Untuk mengenal pasti barah kulit tepat pada masanya, anda perlu memeriksa kulit secara sistematik. Skema pemeriksaan diri adalah mudah: periksa secara berkala. Lebih baik memilih satu hari setiap bulan apabila mungkin untuk memeriksa badan anda secara menyeluruh. Pilih tempat. Tempat yang terang dan cermin akan berfungsi. Catat maklumat. Menandakan bintik-bintik dan tahi lalat usia tua dan baru akan membantu anda mengesan perubahan neoplasma. Ambil gambar tahi lalat yang mencurigakan, perhatikan perubahan secara visual.
  7. Periksa permukaan kulit dengan teliti. Tempat yang bersentuhan dengan pakaian dan mengalami geseran dan kecederaan memerlukan perhatian.
  8. Periksa kulit kepala. Nevi di kepala dijumpai dengan pengering rambut dan sisir.
  9. Dengarkan sensasi. Sensasi menyakitkan ketika menyentuh neoplasma - alasan untuk menghubungi ahli onkologi.

Melanoma adalah sejenis barah berbahaya yang mungkin tidak menampakkannya sehingga menjadi teruk.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kes barah kulit telah meningkat, tetapi dengan pemeriksaan tepat pada masanya, peluang untuk menyelesaikan masalah pada tahap awal meningkat..

Tahi lalat dan umur: bagaimana memahami mana yang tidak berbahaya dan mana yang mengancam salah satu jenis barah

Dengan bermulanya musim panas, banyak yang disita oleh semangat yang tidak tertahankan untuk berjemur. Orang mengambil setiap hari yang baik untuk memaparkan kulit mereka di bawah sinar matahari. Ahli dermatologi dan ahli onkologi sangat panik dari hobi massa ini. Bagaimanapun, badan kita dipenuhi tahi lalat. Dan masing-masing, di bawah pengaruh sinar panas, dapat dilahirkan semula menjadi salah satu jenis barah yang paling merosakkan..

Membakar tahi lalat dengan yodium atau celandine adalah seperti menandatangani keputusan sendiri. Beberapa bulan lagi dan doktor tidak dapat menyelamatkan Valentina Lepalovskaya dari Yekaterinburg. Ini semua adalah penyebab malignan tumor - melanoma, yang timbul di tempat usia kecil.

Valentina Lepalovskaya: "Saya memutuskan bahawa usia tua bukanlah kegembiraan dan tidak memperhatikan. Sampai ketika saya menyentuhnya, ia mulai berdarah.".

Orang Rusia tidak terbiasa memperhatikan tanda lahir mereka. Titik berpigmen sering dilihat hanya dari kedudukan "cantik - jelek". Sebagai contoh, di Penza, poliklinik memutuskan untuk mengadakan "hari melanoma" supaya semua orang dapat diuji dan menjalani sejenis program pendidikan. Dari 100 orang yang menunjukkan tahi lalatnya kepada doktor, 8 orang segera dihantar ke pusat onkologi.

Sergey Oleinik: "Saya datang ke sini untuk memastikan bahawa semuanya baik dan tidak ada ancaman.".

Pemeriksaan dermatoskop menunjukkan bahawa tahi lalat di wajah Sergei Oleinikov tidak menimbulkan ancaman. Tetapi kerana setiap hari Sergey menyentuhnya dengan gelas, para doktor mengesyorkan membuang tumor jinak ini. Seperti tanda lahir yang selalu cedera - dengan tali pinggang dari seluar, kolar baju, tepi but, atau hanya sisir. Tetapi untuk membuang kerana takut ketumbuhan barah juga salah, kata doktor. Bagaimanapun, tidak setiap tahi lalat mampu dilahirkan semula. Bintik-bintik berpigmen bulat, bahkan cembung, terutama dengan pertumbuhan rambut di dalam, biasanya, tidak menimbulkan bahaya. Penggera harus dipukul jika formasi seperti itu dijumpai di badan atau nevus secara saintifik.

Larisa Chervonnaya, ahli dermatologi-onkologi: "Pertama, ukurannya lebih besar, dan kedua, sempadannya berlapis-lapis, dan berdiameter sekitar 1 cm. Dan nevi sederhana kecil dan tidak selalu berwarna.".

Dari nevi sedemikian, melanoma berlaku pada 45% kes. Kelicikannya adalah, berkembang dari 10 hingga 50 tahun, pada satu ketika dia memberikan metastasis ke seluruh badan - dalam darah, kelenjar getah bening, mata, paru-paru, jantung. Untuk mengetahui masalahnya tepat pada masanya, anda perlu kerap memeriksa badan anda 2-3 kali dalam setahun.

Izabella Marchenko, ketua poliklinik dispensari dermatovenerologic di wilayah Kostroma: "Kulit wajah, di belakang aurikel, kulit payudara, pada wanita - di bawah kelenjar susu, perut, pastikan untuk menyikat, pastikan kuku, kerana ada melanoma subungual".

Dua bulan yang lalu, memeriksa kulit, Galina Konopatskaya dari Minsk menemui tahi lalat yang tumbuh di sisinya. Para doktor mendiagnosis tahap pertama melanoma. Operasi dilakukan tepat pada waktunya - dan tidak ada ancaman terhadap nyawa.

Galina Konopatskaya: "Secara semula jadi, ia menjadi menakutkan, tetapi mengapa saya memerlukan akibat? Saya pergi ke doktor.".

Sekiranya orang di seluruh dunia melakukan perkara yang sama, maka kadar kematian akibat melanoma - 37 ribu orang setahun - dapat dielakkan. Bagaimanapun, pembedahan membuang tumor pada peringkat awal memberikan penyembuhan hampir seratus peratus. Belum lagi, penyakit ini dapat dicegah dengan mudah. Rawat tanda lahir anda dengan penuh perhatian dan hormat.

Tetamu di studio - ELENA VERGUN, pakar dermatologi

Tuan rumah: Kami akan meneruskan perbincangan kami mengenai topik tahi lalat dan bintik-bintik usia yang menarik dengan ahli dermatologi Elena Vergun yang berpengalaman. Elena Eduardovna, selamat petang.

Tetamu: Selamat petang.

Tuan rumah: Setiap orang mempunyai beberapa tahi lalat. Bagaimana memahami mana yang boleh menimbulkan ancaman dan mana yang tidak berbahaya?

Tetamu: Mana-mana tahi lalat berpotensi berbahaya. Tetapi ada tanda-tanda tertentu yang menunjukkan bahawa tahi lalat itu ganas. Yang pertama adalah bentuk yang tidak rata, tidak simetri, sempadan kabur, tidak jelas dan tidak teratur. Perubahan warna tahi lalat, yaitu, ia menjadi seperti macan tutul, bintik-bintik cahaya mungkin muncul di atasnya, yang gelap. Sebarang perubahan pada tahi lalat: meringankan, menggelapkan menunjukkan bahawa tahi lalat berpotensi berbahaya.

Tuan rumah: Sebilangan tahi lalat diberikan kepada kita sejak lahir, yang lain muncul dalam proses kehidupan kita. Apa yang menentukan berapa banyak tahi lalat yang akan ditambahkan? Apa yang mempengaruhi ini?

Tetamu: Pertama sekali, ini adalah sinaran ultraviolet yang berlebihan, insolasi, yang sering diabaikan oleh orang biasa, mereka berjemur di solarium, bercuti, dan sebagainya. Perlu ada pencegahan yang jelas, perlindungan dari sinar matahari, memakai topi dan sebagainya. Mana-mana kawasan yang cedera: ketiak, leher, di mana kolar, di kawasan pinggang, di mana kita selalu mempunyai tali pinggang. Kecederaan kekal pada tahi lalat boleh menyebabkan keganasan.

Tuan rumah: Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa ini atau orang itu harus lebih prihatin dengan tahi lalat mereka, iaitu, pada jangka waktu tertentu, bergantung pada warna rambut, warna kulit?

Tetamu: Ya, tentu saja. Pertama sekali, ini adalah orang yang berambut perang, berambut merah, bermata biru. Kemudian orang yang mempunyai sebilangan besar tahi lalat di badan mereka. Dan, tentu saja, anda perlu memerhatikan anak-anak semasa pertumbuhan mereka. Sekiranya tahi lalat anak tumbuh secara aktif, anda mesti menghubungi pakar..

Tuan rumah: Adakah mungkin untuk menghilangkan tahi lalat sendiri, ada yang tergantung, mereka dipintas dengan benang dan tercekik?

Tetamu: Seseorang itu sendiri tidak dapat mendiagnosis sama ada ini tahi lalat atau papilloma. Dalam apa jua keadaan, formasi tidak boleh dikeluarkan sendiri. Kerana baru-baru ini, jumlah penyakit kulit, termasuk barah, meningkat terutamanya. Terdapat doktor khas, pakar dermatologi-onkologi, yang memberi nasihat di semua institusi khusus.

Tuan rumah: Terdapat bintik-bintik usia, mereka lebih selamat daripada tahi lalat, tetapi ini adalah kecacatan kosmetik. Apa yang menyebabkannya?

Tetamu: Bintik pigmen juga berbeza. Terdapat kongenital dan diperolehi. Dalam praktik kosmetologi, bintik-bintik usia kongenital sangat sering dijumpai - ini adalah bintik-bintik, dari mana setiap orang atas sebab tertentu ingin menyingkirkannya. Dan ada yang disebut, yang disebut, yang mungkin dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit organ dalaman, dengan semacam kerosakan kimia dan fizikal, dengan mengambil ubat.

Tuan rumah: Sekiranya bintik-bintik usia sudah muncul, bagaimana kita akan memerangi mereka, bagaimana menghapuskannya?

Tetamu: Pertama, kita perlu mengenal pasti punca bintik usia. Sekiranya penyebabnya dikenal pasti, maka kita memilih kaedah rawatan.

Tuan rumah: Tetapi ini tidak boleh dilakukan oleh pakar kosmetik, bukan? Mereka adalah ahli dermatologi dan ahli onkologi, ya?

Tetamu: Pakar kosmetik, tentu saja, menangani masalah ini, tetapi hanya setelah doktor kulit mendiagnosis.

Tuan rumah: Terima kasih banyak, Elena Eduardovna. Ahli dermatologi Elena Vergun menggesa kita untuk lebih memperhatikan kulit kita sendiri. Inilah yang perlu diingat, terutamanya pada musim panas. terima kasih.

Sebarang tahi lalat boleh mendatangkan masalah. Oleh itu, semua tanda ini mesti diperhatikan dengan teliti sepanjang hayat..

Sekiranya bintik telah mengubah saiz, bentuk, warna - ini adalah alasan untuk berjumpa dengan pakar dermatologi secepat mungkin.

Tahi lalat yang paling bermasalah adalah pada kawasan kulit yang terdedah - muka dan lengan, serta leher, pinggang dan ketiak. Sebahagiannya sukar untuk disembunyikan dari sinar matahari yang menyebabkan barah, yang lain - untuk melindungi dari tekanan mekanikal yang berterusan.

Dalam kumpulan risiko khas, berambut perang, berambut merah dan bermata biru. Umumnya lebih baik bagi orang-orang seperti itu untuk tidak berjemur, selalu menggunakan pelindung matahari dan memakai topi berbulu lebar..

Anda tidak boleh membuang tahi lalat sendiri. Adalah berbahaya untuk mempercayai ini dan pakar kosmetik. Hanya pakar dermatologi yang dapat melakukan semuanya dengan cekap.

Akademi Langsung

Artikel mengenai kesihatan dan kaedah merawat penyakit

Bagaimana membezakan melanoma dari foto bintik usia

  • 1 Bagaimana mengenali melanoma pada peringkat awal? Tanda dan gejala melanoma kulit (foto)
  • 2 Apa itu melanoma
  • 3 Faktor yang boleh mencetuskan perkembangan melanoma
  • 4 Tanda-tanda melanoma pertama
  • 5 Bagaimana melanoma tumbuh
  • 6 Cara mengenali melanoma: tanda-tanda dan gejala perkembangan penyakit
  • 7 Sekali lagi mengenai apakah perlu bimbang jika tahi lalat tumbuh
  • 8 Mendiagnosis penyakit
  • 9 Bagaimana rawatan melanoma
  • 10 Kesimpulan beberapa perkataan
  • 11 Seperti apa melanoma
  • 12 Pada peringkat 1
  • 13 Peringkat 2
  • 14 Peringkat 3
  • 15 Peringkat 4
  • 16 Bagaimana membezakan dari tahi lalat jinak
    • 16.1 Artikel popular:

Bagaimana mengenali melanoma pada peringkat awal? Tanda dan gejala melanoma kulit (foto)

Diagnosis "melanoma" sering terdengar seperti ayat, menakutkan bukan sahaja pesakit itu sendiri, tetapi juga orang yang disayanginya. Bukan rahsia lagi bahawa kecenderungan perkembangan tumor malignan jenis ini adalah turun-temurun..

Kejayaan rawatan penyakit ini (seperti yang lain) sangat bergantung pada tahap di mana penyakit itu didiagnosis. Ini bermaksud bahawa kita masing-masing perlu memahami dengan jelas bagaimana mengenali melanoma pada peringkat awal untuk mengelakkan pertumbuhannya yang berbahaya..

Apa itu melanoma

Melanoma adalah sejenis barah kulit. Ia dianggap paling agresif, kerana secara aktif metastasis kepada semua organ manusia dengan aliran limfa. Lebih-lebih lagi, prosesnya dapat berkembang dengan cepat, secara harfiah dalam beberapa hari, dan bahkan cedera ringan dapat memprovokasi.

Melanoma terbentuk dari sel yang menghasilkan pigmen kulit yang disebut melanosit. Ia didiagnosis pada 4% pesakit barah, tetapi pada masa yang sama, barangkali, satu-satunya tumor, yang perkembangannya dapat diperhatikan pada tahap awal..

By the way, memikirkan bagaimana mengenali melanoma (foto yang dapat anda lihat dalam artikel ini), ingat bahawa neoplasma ini hanya dalam 30% kes memulakan perkembangannya dari tahi lalat yang ada (nevi). Dan dalam 70% ia muncul di tempat kulit yang tidak ada bintik-bintik. Juga, ketahui bahawa melanoma boleh berlaku pada membran mukus dan bahkan di bawah kuku..

Faktor yang boleh mencetuskan perkembangan melanoma

Bercakap tentang bagaimana mengenali melanoma dan apa itu, pertama sekali, harus dikatakan bahawa itu adalah nodul, atau tempat yang mempunyai warna gelap (namun, ada juga spesies yang tidak berpigmen) dan bentuknya tidak teratur.

Faktor risiko yang boleh mendorong atau memprovokasi perkembangan melanoma merangkumi perkara berikut:

    kesan sinaran ultraviolet pada kulit (ini berlaku untuk sinar matahari dan juga sumber tiruan - katil penyamakan atau lampu bakteria); pendahuluan melanoma sebelumnya, baik pada pesakit itu sendiri maupun pada saudara terdekatnya; kehadiran sebilangan besar tahi lalat pada tubuh manusia (kita bercakap mengenai lima puluh atau lebih); perempuan; usia tua (bagaimanapun, orang muda juga mempunyai melanoma); kulit putih, rambut merah, dan sebilangan besar jeragat yang cepat muncul.

Tanda-tanda melanoma pertama

Tanda-tanda tambahan yang akan memberitahu anda bagaimana mengenali melanoma adalah perubahan pada tahi lalat. Sekiranya nevus menebal, naik di atas kulit, bertambah besar dan pada masa yang sama mengubah pigmentasi, maka ia harus ditunjukkan kepada ahli dermatologi.

Tanda-tanda keadaan berbahaya yang jelas adalah kemerahan tisu di sekitar nevus, kemunculan retakan, bisul berkerak di atasnya, dan pendarahan. Dalam kes sedemikian, tahi lalat menyusahkan - gatal atau terbakar. Dalam kes ini, pesakit mungkin mempunyai kelenjar getah bening yang membesar..

Bagaimana melanoma tumbuh

Selalunya, melanoma berkembang di bahagian bawah kaki, di batang dan lengan, hanya pada 10% pesakit yang boleh berkembang di kepala atau leher.

Tumor yang dijelaskan, sebagai peraturan, tumbuh dalam tiga arah - ke dalam lapisan kulit yang dalam, di sepanjang permukaannya, atau melalui kulit ke tisu berdekatan. Ngomong-ngomong, semakin dalam tumor merebak, semakin teruk prognosis pakar.

Menjawab soalan mengenai bagaimana mengenali melanoma dan bagaimana ia muncul, ahli onkologi mencatat metastasisnya yang cepat dan kerosakan pada kelenjar getah bening berdekatan. Ia menyebar bukan hanya melalui kulit, tetapi juga oleh hematogen atau, seperti yang telah disebutkan, limfogen. Ngomong-ngomong, metastasis hematogen mempunyai kemampuan untuk menembus ke mana-mana organ, tetapi selalunya ia mempengaruhi buah pinggang, kelenjar adrenal, hati, otak dan paru-paru.

Metastasis pada kulit kelihatan seperti sejenis ruam kecil yang sedikit naik di atasnya dan berwarna coklat atau hitam.

Cara mengenali melanoma: tanda-tanda dan gejala perkembangan penyakit

Tanda pertama bahawa seseorang mengalami melanoma di tapak tahi lalat, sebagai peraturan, adalah perubahan yang tiba-tiba bermula di dalamnya. Lihatlah tanda lahir anda dengan lebih dekat.

Tahi lalat biasa selalu simetris. Sekiranya anda secara mental melukis garis di tengahnya, maka kedua-dua bahagian tahi lalat normal akan bertepatan sepenuhnya dengan bentuk dan ukurannya. Sebarang pelanggaran simetri ini akan membuat anda curiga. Perhatikan batas tahi lalat. Sekiranya ia tidak rata, kabur, tidak jelas, maka ia harus diperiksa. Perubahan warna neoplasma anda juga harus memberi amaran kepada anda. Sekiranya tahi lalat dicat lebih dari satu warna atau mempunyai beberapa warna, periksa. Peningkatan ukuran tanda lahir juga boleh dikaitkan dengan gejala perkembangan melanoma. Walaupun noda anda tidak mempunyai penyimpangan lain (warna, sempadan yang jelas, bentuk simetri), tetapi pada masa yang sama melebihi diameter 6 mm (ini hampir sama dengan pemadam di hujung pensil) - ini boleh dikaitkan dengan gejala yang membimbangkan.

Dari perkara di atas, kesimpulan yang jelas dapat dibuat mengenai bagaimana mengenali melanoma pada peringkat awal. Tetapi pada masa yang sama, harus diingat bahawa anda tidak perlu menunggu semua gejala yang disenaraikan - salah satunya cukup sehingga anda mempunyai alasan serius untuk berunding dengan pakar dermatologi.

Sekali lagi, adakah perlu dibimbangkan jika tahi lalat tumbuh

Semua tanda-tanda perkembangan penyakit di atas pasti akan membuat anda melihat tubuh anda dengan ketakutan. Tetapi kami juga ingin memberi amaran kepada anda bahawa apabila memikirkan cara mengenali melanoma dan tidak melewatkan gejalanya, jangan segera membunyikan penggera, sebaik sahaja anda menyedari bahawa tahi lalat telah meningkat. Lagipun, nevus biasa boleh berubah, sama seperti kita berubah seiring bertambahnya usia. Ia boleh rata pada mulanya, dan kemudian menjadi cembung - tidak menakutkan. Tetapi jika perubahan seperti itu berlaku, seperti yang mereka katakan, tepat di depan mata kita, anda tidak boleh menangguhkan berjumpa doktor.

By the way, kehadiran rambut pada tahi lalat mengesahkan bahawa ia sihat.!

Mendiagnosis penyakit

Namun, jika anda meragui keadaan tahi lalat anda, jangan tertanya-tanya bagaimana mengenali melanoma sendiri, tetapi berjumpa doktor. Dia akan menjelaskan gejala, mengetahui semua faktor risiko, melakukan pemeriksaan.

Kerana fakta bahawa, seperti yang telah disebutkan sebelumnya, melanoma sangat agresif, dan bahkan trauma kecil dapat memprovokasi perkembangannya, kaedah pemeriksaannya yang invasif sangat tidak diinginkan (ini bermaksud mengikis atau histologi, ketika tidak semua pendidikan diambil untuk analisis, tetapi sebagian kecil daripadanya ). Oleh itu, selalunya doktor melakukan pemeriksaan luaran pada nevus..

Dia pasti akan memeriksa keadaan kelenjar getah bening di ketiak, leher dan pangkal paha, dan juga melakukan kajian radioisotop, di mana fosforus digunakan. Dengan peningkatan pengumpulannya dalam tumor, kehadiran melanoma dinilai..

Kajian sitologi juga digunakan, di mana, jika terdapat ulserasi pada melanoma yang disyaki, jejak diambil dari permukaan tumor, dan kemudian dikirim untuk analisis.

Untuk menentukan kehadiran metastasis, ultrasound organ dalaman, sinar-X dan tomografi juga dilakukan.

Bagaimana melanoma dirawat?

Sekiranya pesakit berjaya berjumpa pakar onkologi tepat pada waktunya, maka pada peringkat awal perkembangannya, melanoma hanya dikeluarkan. Bergantung pada seberapa dalam ia menembusi, sebilangan kecil kulit yang sihat dikeluarkan. Doktor boleh menetapkan, sebagai tambahan, dan terapi tambahan dalam bentuk ubat yang akan membantu mengurangkan kemungkinan berulang..

Sekiranya disyaki kelenjar getah bening, maka setelah melakukan biopsi salah satu daripadanya dan hasilnya positif, mereka seharusnya dikeluarkan.

Manfaat imunoterapi yang ketara telah terbukti dalam rawatan melanoma. Ini adalah rawatan yang agak baru yang dilakukan sejurus selepas pembedahan membuang tumor..

Pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, mereka menggunakan radiasi dan kemoterapi, yang, pada tahap, pada tahap keempat perkembangan tumor barah tidak berkesan, hanya memungkinkan untuk mengurangkannya hingga tahap tertentu.

Beberapa perkataan sebagai kesimpulan

Dalam artikel ini, kami cuba memberitahu anda secara terperinci bagaimana mengenali melanoma kulit. Foto-foto yang disiarkan di dalamnya juga mungkin membantu anda meninjau keadaan..

Tetapi akhirnya, saya ingin menambahkan bahawa tidak perlu sama sekali, setelah menemui tanda lahir bentuk yang tidak biasa, untuk segera jatuh putus asa. Tidak pasti setiap tahi lalat yang diubah akan menjadi neoplasma barah, ia boleh menjadi tempat pigmen atipikal dan nevus displastik jinak..

Namun demikian, kunjungan ke dokter tidak boleh ditangguhkan, kerana dalam hal ini lebih baik menunjukkan kewaspadaan yang berlebihan, yang selanjutnya dapat menyelamatkan bukan hanya kesihatan, tetapi juga nyawa..

Seperti apa melanoma

Melanoma adalah salah satu jenis tumor kulit ganas. Ia berkembang dari sel pigmen (melanosit) dan dicirikan oleh pertumbuhan pesat dan agresif, menangkap lapisan kulit yang lebih dalam.

Melanoma boleh muncul di mana-mana bahagian badan di mana terdapat sel-sel pigmen, tetapi lebih kerap ia didiagnosis di kawasan terbuka badan - di muka, leher, lengan. Perubatan menerangkan keunikan penyetempatan melanoma oleh pendedahan cahaya matahari ke kawasan badan yang tidak dilindungi oleh pakaian dari insolasi.

Neoplasma ini sering berkembang dari titik-titik nevi (tahi lalat) dan usia. Pertimbangkan seperti apa melanoma pada peringkat tertentu perkembangannya dan bagaimana membezakan nevi jinak dari melanoma malignan.

    Semua maklumat di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat dan BUKAN panduan untuk bertindak! Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT kepada anda! Kami meminta anda TIDAK untuk mengubati diri sendiri, tetapi Mendaftar kepada pakar! Kesihatan kepada anda dan orang tersayang! Jangan putus asa

Video: Cara mengenali melanoma pada waktunya

Tahap 1

Mengetahui bagaimana melanoma (melanoma) kulit adalah penting untuk diagnosis diri awal dan lawatan tepat waktu ke kemudahan klinik. Faktanya adalah bahawa kebanyakan melanoma berkembang pesat, dan kejayaan rawatan secara langsung bergantung pada tahap di mana penyakit itu dikesan..

Semasa mengeluarkan melanoma pada tahap pertama, kemungkinan kambuh berikutnya hampir tidak dapat dikecualikan (jika operasi dilakukan mengikut semua peraturan dan pesakit menjalani terapi tambahan).

Melanoma sering berkembang pada kulit yang sihat - pada peringkat pertama, ia kelihatan seperti bintik atau nodul warna tepu di mana tidak pernah ada tahi lalat. Neoplasma ini tidak selalu muncul di kawasan terbuka kulit - kadang-kadang melanoma berlaku pada membran mukus, di mata atau di bawah kuku (melanoma subungual).

Mana-mana nevi atipikal yang berdiameter lebih besar daripada 5 mm boleh membahayakan. Sekiranya formasi seperti itu muncul pada kulit yang sihat, anda mesti berjumpa dengan pakar dermatologi secepat mungkin. Sekiranya dia menganggapnya perlu, dia akan merujuk pesakit ke ahli onkologi yang akan melakukan kajian yang diperlukan menggunakan dermatoskop atau mikroskop.

Seperti yang anda ketahui, rawatan terbaik adalah pencegahan. Mana-mana orang dewasa (terutama lebih dari 50) perlu kerap memeriksa (kira-kira sekali setiap enam bulan) memeriksa badan mereka untuk mengetahui adanya neoplasma. Untuk melakukan ini, anda perlu menanggalkan pakaian, berdiri di depan cermin dan memeriksa badan anda dari atas ke bawah, bermula dari kepala dan diakhiri dengan kuku jari kaki yang besar..

Oleh kerana melanoma adalah yang paling agresif dari semua tumor kulit, sangat penting untuk mengenal pasti pada peringkat pertama. Kadang kala tumor akibat kerosakan mekanikal pada tahi lalat berkembang menjadi neoplasma malignan dalam beberapa hari.

Pada peringkat pertama, melanoma tidak lebih dari 1-2 mm tebal dan tidak mengalami ulserasi. Walau bagaimanapun, jika anda melihat tahi lalat asimetris tiba-tiba atau mendapati bahawa nevi yang sudah ada telah berubah (meningkat atau berubah warna menjadi yang lebih gelap), ini adalah sebab langsung untuk berjumpa doktor.

Artikel ini memperincikan tanda-tanda dan gejala melanoma.

Sebilangan bintik-bintik nodul, iris, atau mukosa mulut harus diperiksa secara klinikal. Sangat tidak diinginkan untuk neoplasma menjalani kaedah pemeriksaan invasif, kerana pendedahan apa pun dapat memprovokasi pembelahan sel dan metastasis tumor yang cepat ke kelenjar getah bening dan organ dalaman terdekat.

Foto: Seperti apa melanoma kulit pada peringkat 1

Tahap 2

Melanoma pada peringkat kedua dicirikan oleh ketebalan lebih dari 2 mm.

Selalunya pada peringkat ini, ulserat melanoma dan mungkin berdarah. Simptom tambahan mungkin gatal di kawasan tumor..

Tahap kedua dicirikan oleh tidak adanya perubahan pada saluran limfa daerah. Rawatan yang dimulakan pada tahap 2 juga cenderung berjaya. Malangnya, di kedua-dua peringkat 1 dan 2, kadang-kadang sukar untuk membezakan tahi lalat biasa atau titik usia dari melanoma.

Tahap 3

Keluli ketiga dicirikan oleh peningkatan ketebalan (lebih dari 2 mm) dan peningkatan kawasan pengedaran neoplasma. Ini berlaku terutamanya untuk melanoma dangkal, yang merangkumi hampir 2/3 dari semua melanoma yang ada..

Pada peringkat ketiga, tisu berdekatan rosak - ulserasi dan penglibatan mereka dalam proses patologi. Satu atau lebih kelenjar getah bening terjejas - ini dapat dikesan walaupun dengan palpasi.

Pengesanan melanoma pada tahap ketiga secara signifikan memperburuk prognosis kelangsungan hidup, namun, walaupun pada tahap ini, seseorang tidak boleh putus asa - tumor seperti itu juga dirawat di klinik asing yang berkelayakan menggunakan teknik inovatif.

Tahap 4

Tahap keempat proses ganas ditandai dengan penyebaran tumor di luar fokus utama, serta kelenjar getah bening dan organ dalaman yang jauh. Hati, paru-paru, otak terlibat dalam proses metastasis.

Pesakit sendiri dapat menurunkan berat badan dengan ketara, dia mengalami gangguan fungsi di semua sistem badan. Penyingkiran neoplasma pada tahap ini tidak lagi memberikan hasil positif, prognosis biasanya buruk.

Bagaimana membezakan dari tahi lalat jinak

Sebarang perubahan pada tanda lahir yang ada harus memberi amaran kepada seseorang yang tidak peduli dengan kesihatannya sendiri. Kemunculan nevi yang mencurigakan adalah alasan yang baik untuk lawatan ke doktor. Setiap orang harus dapat membezakan tahi lalat biasa dari melanoma malignan untuk mengenali dalam masa proses onkologi yang telah bermula di dalam badan mereka sendiri..

Terdapat ciri-ciri yang memungkinkan untuk menentukan tahap bahaya nevi dari segi keganasan dan kemungkinan berkembang menjadi tumor barah..

Pakar asing telah mengaturnya mengikut abjad:

    A - Asimetri (asimetri): tahi lalat normal sama simetri. Sekiranya anda melukis garis khayalan melalui pusatnya, maka kedua-dua bahagian harus bertepatan, iaitu sama sekali simetris. Sekiranya terdapat nevi ganas, tahi lalat kelihatan berbeza pada bahagiannya. B - Border: Nevi normal mempunyai sempadan yang jelas. Sebaliknya, neoplasma yang mencurigakan mempunyai tepi yang gugup, kadang-kadang bergerigi dan zigzag. C - Warna: tahi lalat yang lebih daripada satu warna atau warna boleh dianggap mencurigakan dan ditunjukkan kepada doktor. Tanda lahir jinak normal hampir sama dengan warna, hanya sesekali boleh mengandungi kawasan dengan pigmentasi yang lebih kurang. D - Diameter: jika tahi lalat lebih besar daripada 6 mm, ia mesti diperiksa oleh pakar. Peraturan ini juga berlaku untuk tempat-tempat yang tidak mempunyai penyimpangan lain. E - Evolusi (perubahan atau perkembangan): jika tanda lahir yang ada telah mengubah ciri-ciri utamanya (warna, bilangan, simetri), ia mesti ditunjukkan kepada pakar penyakit kulit atau onkologi.

Foto: Cara membezakan tahi lalat jinak dari melanoma

Tahi lalat biasa di sebelah kiri, melanoma di sebelah kanan.

Ingat bahawa tidak perlu ada kebetulan untuk semua perkara untuk mengunjungi hospital - hanya satu perkara yang cukup. Ia juga penting sama ada neoplasma mempunyai garis-garis, bintik-bintik atau kekasaran dan apakah garis rambut dipelihara di atasnya. Sekiranya tidak hadir, ini juga menjadi perhatian. Tanda-tanda keganasan tambahan adalah pendarahan dan gatal-gatal..

Foto melanoma mata di sini.

Artikel ini menerangkan tahap-tahap perkembangan melanoma nodular.

Tidak semestinya jika beberapa petunjuk bertepatan, pesakit pasti akan didiagnosis dengan melanoma: mungkin nevi displastik jinak atau bintik usia yang tidak biasa. Walau bagaimanapun, kewaspadaan dapat menyelamatkan nyawa dan kesihatan..

Saya didiagnosis menghidap melanoma, dan saya ingin membincangkan cara mengesan penyakit ini pada waktunya

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Melanoma adalah salah satu jenis onkologi yang paling agresif dan berbahaya. Tetapi lebih cepat penyakit ini didiagnosis, semakin tinggi peluang untuk sembuh sepenuhnya. Wira artikel kami, Alexander Shuty, bernasib baik: dia membunyikan penggera tepat pada waktunya, dan doktor mendapati dia menghidap melanoma pada peringkat awal. Dalam Twitternya, dia berbicara secara terperinci mengenai apa yang terjadi padanya dengan harapan dapat menyelamatkan nyawa seseorang..

Gejala utama melanoma, bagaimana mengenali melanoma yang tidak berpigmen

Setiap tahun jumlah pelbagai penyakit onkologi semakin meningkat di dunia, di antaranya tempat khas diduduki oleh melanoma - tumor kulit, yang bersifat ganas dan menyamar sebagai tahi lalat yang biasa. Mungkin ada sedikit orang di dunia dengan kulit yang benar-benar bersih, yang tidak mempunyai satu tahi lalat. Tetapi walaupun terdapat pigmentasi, bagaimana menentukan apakah itu tahi lalat atau melanoma. Untuk memahami perkara ini, penting untuk mengetahui gejala dan tanda utama melanoma..

Apa itu melanoma

Melanoma adalah tumor kulit ganas yang berkembang dari melanosit - sel yang menghasilkan melanin pigmen semula jadi, yang bertanggungjawab terhadap warna rambut, mata, dan kulit. Bilangan orang yang didiagnosis dengan tumor meningkat setiap tahun. Tumor ini sangat agresif dan membawa maut pada 73-75% kes..

Selalunya ia muncul pada orang berambut putih atau berambut merah yang kulitnya ditutup dengan jeragat. Dipercayai bahawa dalam kebanyakan kes ia muncul di tapak tahi lalat atau bintik-bintik usia yang disebut nevi. Menariknya, nevi dan tahi lalat di mana pertumbuhan rambut diperhatikan tidak pernah merosot menjadi melanoma. Walau bagaimanapun, ia boleh muncul pada kulit yang sihat juga. Pada wanita, formasi seperti itu sering dijumpai di kaki, tetapi pada lelaki mereka memusatkan perhatian pada badan, terutama di bahagian belakang..

Pakar memastikan bahawa bahagian-bahagian tubuh yang paling terdedah kepada sinar ultraviolet berisiko terkena penyakit ini. Selalunya ia muncul pada orang tua, tetapi praktikalnya tidak pernah berlaku pada bayi. Pengecualian adalah kanak-kanak yang mengalami selaran matahari yang teruk..

Jenis melanoma

  • Penyebaran secara tidak rasmi atau dangkal - berlaku paling kerap dan tetap jinak untuk jangka masa yang panjang. Kebanyakannya terdapat pada wanita. Untuk masa yang lama, ia hanya terletak di lapisan atas kulit, dan hanya setelah sekian lama, ia mula tumbuh menjadi lapisan kulit yang dalam. Pada peringkat awal, ia adalah tempat pigmen coklat atau hitam dengan tepi yang tidak rata. Semasa tumbuh, ia menebal dan berubah warna secara beransur-ansur, kemudian berubah menjadi simpul, kulitnya sangat nipis dan sebarang kontak menyebabkan pendarahan. Sekiranya anda memulakan rawatan pada peringkat awal, maka dalam hampir 100% kes, hasilnya adalah baik..
  • Nodal adalah yang paling lasak dan agresif. Ia berkembang dengan sangat cepat, metastasis muncul dengan segera, selalunya orang yang mempunyai jenis melanoma ini mati. Tetapi harus diperhatikan bahawa ia menampakkan diri terutama pada orang tua..
  • Melanoma lenginous atau lentigo malignan adalah jenis yang paling baik untuk pemulihan. Selalunya ia berkembang di kawasan terbuka kulit di bawah pengaruh sinar ultraviolet. Ia berkembang untuk jangka masa yang panjang dari 3 hingga 30 tahun. Metastasis muncul pada peringkat akhir penyakit. Sistem kekebalan tubuh terlibat dalam memerangi lentigo malignan, dan jika cukup kuat, maka tumor akan pulih secara separa atau sepenuhnya secara spontan tanpa rawatan tambahan.
  • Acro-lenginous - berlaku terutamanya pada orang yang mempunyai kulit gelap. Ia berlaku pada kulit tangan, kaki, kelopak mata dan di bawah kuku, metastasis muncul dengan sangat cepat, jadi prognosis untuk pemulihan dalam kebanyakan kes tidak menguntungkan.
  • Melanoma amelanotik adalah tumor yang paling berbahaya. Ia juga disebut melanoma tidak berpigmen, ia sangat jarang berlaku, tetapi dianggap paling berbahaya. Kenyataannya adalah bahawa dengan penyakit seperti ini, tidak ada pigmen pewarna di sel-sel melanosit dan tumor menampakkan diri dalam bentuk tuberkel kecil, yang tetap tidak dapat dilihat untuk waktu yang lama. Sementara itu, melanoma tanpa warna dengan cepat metastasis dan sangat penting untuk mula merawatnya tepat pada masanya..

Gejala melanoma

Untuk mengenal pasti penyakit pada peringkat awal, penting untuk mengetahui tanda-tanda utama melanoma. Bezakan:

  1. Gejala awal
  2. Simptom lewat
  3. Tanda-tanda melanoma metastatik.

Gejala awal termasuk:

  • Gatal dan terbakar adalah tanda pertama yang menunjukkan peningkatan pembahagian sel di dalam pembentukan pigmen.
  • Pendarahan - tahi lalat atau bintik-bintik usia mula berdarah walaupun dengan kerosakan kecil.
  • Pembentukan kerak.
  • Perubahan bentuk, ukuran - bintik pigmen atau tahi lalat, yang biasanya rata, mula menebal dan naik di atas permukaan kulit.
  • Kemunculan ulser - formasi ulseratif muncul di tempat pigmen.
  • Melembutkan tisu - tahi lalat menjadi lembut, kulit menjadi lebih nipis.
  • Kemunculan ichor - cecair kekuningan yang dicampur dengan darah sering berasal dari pembentukannya.
  • Mengubah saiz - noda tumbuh, kontur dan garis besar berubah.
  • Kemerahan atau pembengkakan kulit di sekitar pembentukan - menunjukkan bahawa sistem kekebalan tubuh terlibat dalam memerangi tumor.
  • Kemunculan bintik-bintik usia baru di sekitar formasi utama adalah tanda yang sangat membimbangkan, yang menunjukkan pembentukan metastasis.

Antara tanda melanoma yang lewat adalah:

  • Air mata kulit di tempat pigmentasi
  • Pendarahan berat dari pendidikan asas
  • Pelepasan berdarah dari bintik-bintik usia di sekitar jisim pusat
  • Kesakitan di tempat pembentukan pigmen.

Dengan melanoma metastatik, perubahan berlaku bukan sahaja di tempat tumor, tetapi di seluruh badan, tanda-tanda berikut menunjukkan ini:

  • Batuk berterusan
  • Penyatuan di lokasi pigmentasi
  • Nada kulit berwarna kelabu
  • Sakit kepala
  • Kelenjar getah bening yang bengkak
  • Kejang
  • Pengurangan berat badan yang cepat
  • Keletihan.

Gejala Melanoma Berpigmen

Oleh kerana melanoma yang tidak berpigmen berkembang tidak dapat dilihat, gejalanya harus dikenal pasti secara berasingan, yang harus diperhatikan. Tanda-tanda berikut menunjukkan adanya melanoma yang tidak berpigmen:

  • Benjolan kecil pada kulit
  • Pembentukan kerak kasar pada bahagian kulit yang terjejas
  • Bengkak dan kemerahan di sekitar kawasan yang terjejas
  • Gatal, terbakar dan sakit
  • Pelepasan berdarah dan ulserasi.

Penting untuk diingat bahawa sekiranya melanoma tidak berpigmen, kulit di tempat pembentukan tidak berubah warna dan jika terdapat sekurang-kurangnya salah satu tanda di atas, anda harus segera berjumpa doktor.

Tahap penyakit

Pada masa ini, tahap perkembangan melanoma berikut dibezakan:

  1. Tahap sifar, para pakar menyebutnya "in situ", iaitu melanoma masih di permukaan kulit.
  2. Tahap pertama - tumor mencapai ketebalan tidak lebih dari 1 mm.
  3. Tahap kedua - ketebalan tumor dari 1 hingga 4 mm.
  4. Tahap ketiga - ketebalannya sudah lebih dari 4 mm, pada tahap ini bisul mikroskopik muncul, tumor menyebar melampaui batas kawasan lesi primer.
  5. Tahap keempat - metastasis muncul, yang tumbuh dan mempengaruhi organ dalaman, pada tahap ini, pemulihan hanya berlaku pada 10% pesakit.

Diagnostik

Dalam kes melanoma, diagnosis diri sangat penting, kerana pada peringkat awal orang, sebagai peraturan, tidak memberi perhatian khusus terhadap perubahan yang terjadi pada bintik-bintik usia. Sementara itu, pakar menasihati anda untuk memeriksa diri anda setiap bulan dengan bantuan peranti mudah:

  1. Wajah, kepala dan leher diperiksa dengan dua cermin, kulit kepala dapat diperiksa dengan pengering rambut.
  2. Di bawah cahaya lampu dan cermin yang terang, periksa perubahan pada lengan, bahu, siku, ketiak, perhatikan kuku.
  3. Wanita harus memeriksa lesi berpigmen di bawah kelenjar susu..
  4. Dengan menggunakan cermin, periksa batang tubuh, punggung, punggung dan kaki.
  5. Anda pasti harus memperhatikan kaki dan telapak tangan, memeriksa lutut.
  6. Cermin akan membantu anda menilai sama ada terdapat bintik-bintik usia pada alat kelamin.

Sekiranya terdapat luka yang mencurigakan, perubahan yang ada atau penampilan yang baru, anda harus segera berjumpa doktor. Pakar itu, pada gilirannya, juga akan melakukan beberapa langkah diagnostik:

  • Pemeriksaan kulit dengan kaca pembesar atau dermoskop.
  • Ujian darah dan air kencing am.
  • Mikroskopi laser confocal adalah kaedah moden yang memungkinkan, tanpa merosakkan tisu, untuk memeriksa kawasan yang rosak sedekat mungkin dan menentukan kedalaman pertumbuhan melanoma.
  • Biopsi khas - dilakukan jika melanoma mempunyai diameter tidak lebih dari 2 mm dan penyingkirannya tidak akan meninggalkan tanda yang ketara. Dalam kes ini, doktor menghilangkan melanoma sepenuhnya dan menghantar tisu untuk diperiksa..
  • Biopsi sementara - penghapusan sebahagian dari tempat usia dengan pengambilan sampel tisu untuk analisis.
  • Biopsi jarum halus atau tusukan dilakukan sekiranya terdapat kecurigaan berulang setelah penyingkiran fokus utama melanoma.
  • Pemeriksaan sitologi kelenjar getah bening yang diperbesar.
  • X-ray, ultrasound atau MRI - dilakukan untuk mengenal pasti lesi pada organ dalaman.

Rawatan melanoma

Setelah doktor mendiagnosis melanoma, langkah-langkah harus diambil untuk mengubatinya. Mereka bergantung pada tahap perkembangan penyakit:

  • Pada tahap sifar, doktor hanya mengeluarkan kawasan kulit yang mencurigakan, menghilangkannya.
  • Pada peringkat pertama, melanoma juga dikeluarkan, menangkap 3-4mm tisu yang sihat.
  • Pada tahap kedua, kawasan yang rusak juga dikeluarkan, tetapi tisu diberikan untuk diperiksa, dan jika proses ganas disahkan, kelenjar getah bening yang berdekatan dengan tumor juga dapat dikeluarkan. Sekiranya perlu, ubat imunostimulasi diresepkan.
  • Pada peringkat ketiga, melanoma dan kelenjar getah bening yang berdekatan dikeluarkan melalui pembedahan, di samping itu, terapi radiasi dari kawasan yang terjejas dijalankan, ubat-ubatan yang merangsang imuniti diresepkan, serta kemoterapi.
  • Pada peringkat keempat, penyembuhan lengkap hampir mustahil. Doktor cuba membuang tumor besar yang tidak selesa bagi pesakit. Sekiranya mungkin, metastasis dikeluarkan, dan beberapa kursus kemoterapi dan terapi radiasi dilakukan.

Pada peringkat awal, penyakit ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan dan hampir 90% pesakit pulih, pada tahap ketiga, setelah rawatan, hanya sehingga 50% pesakit pulih, dan hanya 10% orang yang beruntung keluar dari peringkat terakhir.

Langkah pencegahan

Seperti penyakit lain, melanoma dapat dicegah dengan:

  • Keluarkan semua tahi lalat dan nevi trauma yang mencurigakan.
  • Elakkan sentuhan yang berpanjangan dengan cahaya matahari langsung.
  • Pada musim panas, penting untuk menggunakan pelindung matahari dan berjemur, secara beransur-ansur meningkatkan waktunya.
  • Lindungi kanak-kanak dari selaran matahari.
  • Jangan pergi ke solarium.
  • Gunakan cermin mata hitam khas.

Jadi, melanoma adalah penyakit onkologi malignan berbahaya yang boleh berkembang dari tahi lalat atau nevus di bawah pengaruh sinaran ultraviolet berbahaya. Penting untuk mengetahui simptom utama penyakit ini dan pada tanda-tanda pertama untuk segera mendapatkan pertolongan dari pakar yang kompeten.

KELAHIRAN BAHAYA: 6 tanda melanoma

Setiap orang mempunyai tanda lahir dari pelbagai jenis, tekstur, warna, bentuk di badan mereka. Pembentukan tidak berbahaya ini timbul di epidermis dari melanosit dan tumbuh dalam kelompok. Nama saintifik untuk tahi lalat adalah nevus. Istilah perubatan ini berlaku untuk semua kelainan kulit.

Namun, di sebalik apa yang disebut "lalat" ini dapat menyembunyikan tumor malignan yang paling agresif - melanoma. Oleh itu, anda harus mengetahui apa tahi lalat berbahaya dan dapat mengenali perbezaan utama antara yang jinak dan malignan. Transformasi kanser paling kerap berlaku berdasarkan tisu kulit yang berpigmen.

Apa tahi lalat yang berbahaya


Tahi lalat kanser, seperti yang normal, terdiri daripada melanosit. Tetapi ini adalah bentuk tumor yang agresif, terdedah kepada penyebaran cepat dan kerosakan pada organ lain. Dalam hal ini, disarankan untuk berhati-hati dengan pembentukan kulit berpigmen seperti:

Nevi biasa

Spesies ini tidak seperti tanda lahir biasa, kerana ukurannya lebih besar daripada penghapus pensil, bentuknya kabur, dan warnanya tidak rata. Lebih-lebih lagi, bahaya yang berpotensi ditanggung oleh pembentukan kongenital, dan bukan yang diperoleh. Sebilangan besar daripadanya diwarisi dan berukuran lebih dari 1 cm.

Jeragat melanotik Hutchinson (lentigo)

Muncul dalam bentuk tempat rata yang mengandungi dua atau lebih warna gelap. Mereka agak biasa setelah berusia 50 tahun dan dilokalisasikan khususnya pada wajah. Mereka secara beransur-ansur menjadi lebih besar dan lebih gelap, berubah menjadi barah kulit..

Neoplasma kulit etiologi yang tidak diketahui

Neoplasma yang muncul secara tiba-tiba berkembang sangat cepat, secara agresif luar dan sama sekali tidak kelihatan seperti "lalat" biasa. Dalam 60% daripada semua kes melanoma, jenis pigmentasi ini berfungsi..

Tahi lalat berbahaya: tanda

Warna berubah

Berpotensi barah adalah tahi lalat yang telah memulakan perubahan warna. Sebagai contoh, pigmentasi warna tunggal telah menemui bintik-bintik lain di sekitar atau di tengahnya.

Perubahan ketinggian

Ciri penting ialah perubahan ketinggian titik yang sebelumnya rata, kepadatan (penebalan).

Sensasi kesakitan

Tahi lalat menyakitkan, permukaan menjadi lebih besar, hakisan muncul, pelepasan cecair, massa bernanah atau darah.

Pigmentasi satelit

Kulit di sekitar pembentukan juga dicirikan oleh kemerahan, bengkak, atau adanya bintik-bintik warna baru, seperti suara. pigmentasi satelit.

Gatal dan terbakar

Terdapat sensasi seperti kesemutan, pembakaran, gatal tahi lalat.

Konsistensi berubah

Contohnya, tahi lalat melembutkan, membelah menjadi kepingan kecil yang mudah pecah, atau menyerupai calar yang tidak akan sembuh.

Apa tahi lalat yang berpotensi berbahaya

Terdapat kategori tanda lahir tertentu yang cenderung berubah menjadi bentuk malignan. Semuanya merujuk kepada ketulan kulit yang tidak normal..

1. Nevi berpigmen nodular: biasanya tahi lalat coklat atau hitam, bulat dan rata.

2. Nevi berpigmen kulit: mempunyai penampilan yang tinggi, warna pucat, kadang-kadang permukaan berbulu.

3. Nevi penghubung menggabungkan unsur-unsur pembentukan yang berbeza.

4. Halo-nevus adalah kawasan kulit berpigmen yang dikelilingi oleh cincin putih yang berubah warna.

5. Nevus displastik (juga disebut Clarke) - neoplasma tertentu.

6. Spitz nevus: kelihatan seperti pertumbuhan seperti tumor pada kulit. Tempat ini berwarna merah jambu (tetapi kombinasi warna yang berbeza mungkin), berkubah, terdedah kepada pendarahan. Mungkin terdapat lubang di mana cecair meresap.
7. Nevus biru mempunyai salah satu warna biru, menunjukkan sempadan yang jelas, saiz apa pun (tetapi lebih kerap tidak melebihi 1 cm), kelihatan seperti segel di bawah kulit.


PERBEZAAN UTAMA KEBAIKAN DARIPADA KELAHIRAN MELAYU


Sebilangan ciri membolehkan kita menentukan secara tepat tahi lalat mana yang berbahaya.Pembentukan jinak tidak simetri. Sekiranya anda melukis garis melalui tengah, maka kedua-dua belah pihak akan saling berkaitan.

Meterai barah tidak memenuhi syarat ini.

Tidak seperti melanoma, tempat berpigmen biasa mempunyai tepi yang halus dan tidak bergerigi..

Kehadiran warna dan kecerahan adalah satu lagi gejala yang mengganggu..

Pembentukan berubah saiz dari masa ke masa dan menjadi lebih besar dari 6 mm. Nevi bukan kanker kelihatan sama. Anda perlu berjaga-jaga jika tahi lalat mula tumbuh atau memberi isyarat luar biasa lain yang berkaitan dengan keadaan umum.

Satu-satunya cara untuk mendiagnosis dan mengesahkan atau menolak kecurigaan barah dengan tepat adalah dengan melakukan pemeriksaan histologi sel menggunakan biopsi.

Gejala melanoma


Pigmentasi kanser boleh sangat berbeza dalam gejalanya. Kadang-kadang seseorang dapat menilai hanya beberapa ciri yang mencukupi. Anda harus memperhatikan bagaimana tahi lalat berbahaya. Tepi tidak teratur, tetapi sempadan yang cukup jelas dengan tisu yang sihat. Diameter - 10 mm.

Melanoma biru-hitam yang baru terbentuk yang mempunyai sempadan yang tidak teratur. Ia berasal dari nevus displastik (kawasan coklat-merah jambu di sudut kiri atas). Saiz lebih kurang 12mm.

Nevus displastik onkologi dengan pembesaran malignan hitam jauh, yang sebelumnya tidak ada. Hanya sekitar 3mm.

Tumor kulit ganas, terdiri daripada tiga bahagian: margin coklat gelap di sebelah kiri, merah di sebelah kanan, dan kawasan cahaya di atas. Saiz - kira-kira 15mm.

Foto tahi lalat berbahaya


Melanoma pada nevus displastik: kontur tidak teratur, warna terang dan saiz yang agak kecil (1/3 inci).

Transformasi pigmentasi atipikal tunggal dengan kehadiran warna hitam, coklat dan merah jambu (1/2 inci).

Pembentukan barah di punggung bawah menunjukkan asimetri, ketepuan warna dan perubahan zon yang bersempadan dengan kulit yang sihat.

Setiap orang harus memperhatikan keadaan kulit mereka untuk mendiagnosis tahi lalat berbahaya pada waktunya dan mencegah kemungkinan akibat berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan..

Ingat bahawa barah kulit dapat berjaya diubati jika dikesan lebih awal..

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, tanyakan di sini

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah penggunaan anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami: