Rancangan perniagaan rumah jagaan

Lipoma

Sebilangan besar orang berminat dengan topik membuka rumah jagaan swasta. Bahagian penting dari minat ini adalah pengiraan ekonomi, keuntungan, pelaburan yang diperlukan dan sebagainya. Keseluruhan aspek minat ini menutup rancangan perniagaan..

Tetapi membuat rancangan perniagaan sendiri cukup sukar, terutamanya dari segi masa dan memerlukan pengetahuan tertentu dalam bidang perancangan dan pengiraan kewangan. Memesan rancangan perniagaan dari organisasi perundingan, acara itu agak mahal.

Telah lama terlibat dalam pengorganisasian dan pembukaan rumah jagaan swasta, saya, berdasarkan keinginan saya untuk memiliki asrama asrama sebanyak mungkin di negeri kita yang menawarkan kualiti hidup yang tinggi untuk orang tua, memutuskan untuk membuat hadiah untuk semua orang yang mempunyai keinginan dan peluang untuk membuka rumah jagaan swasta. Di bawah ini, dengan pautan merah, dalam format PDF, anda dapat membiasakan diri dengan salah satu rancangan perniagaan yang saya pesan untuk rumah jagaan yang dibangunkan untuk Moscow. Rancangan perniagaan rumah tumpangan untuk kelas premium warga tua. Saya memilih rancangan perniagaan khusus ini kerana piawaian harus selalu dinilai berlebihan) Dan segmen premium adalah garis panduan yang baik untuk mengatur kerja rumah jagaan swasta.

Rancangan perniagaan rumah jagaan

Apa yang akan datang?

Dan maklumat penting selanjutnya ialah pengetahuan mengenai keperluan kebersihan untuk penginapan, pengaturan, peralatan, penyelenggaraan kemudahan organisasi perkhidmatan kesihatan dan perkhidmatan sosial yang bertujuan untuk kediaman tetap warga tua dan orang kurang upaya, sanitasi dan rejim kebersihan dan anti-wabak pekerjaan mereka. Ringkasnya, Peraturan dan Peraturan Sanitasi dan Epidemiologi. Dan lebih khusus lagi SanPiN 2.1.2.2564-09. Klik teks merah di bawah dan anda akan mengetahui peraturan dan undang-undang yang dikenakan oleh negara untuk topik yang menarik bagi kami.

SanPiN 2.1.2.2564-09

Rancangan perniagaan rumah penjagaan ditunjukkan dalam laman web dalam format pdf dan angka yang dikira ditunjukkan untuk kes tertentu. Untuk keadaan anda, saya mempunyai fail Excel dengan formula yang ditentukan untuk mengira EBITDA, NPV, IRR, tempoh pembayaran balik, analisis kepekaan dan pengiraan kewangan lain. Tuliskan kepada saya melalui surat yang dinyatakan di bahagian Kenalan dan saya akan menghantar alat ini sangat diperlukan untuk pengiraan kewangan mengenai keuntungan rumah tumpangan swasta untuk warga tua.

Generasi yang lebih tua memerlukan perhatian dan perhatian khusus. Namun, saudara-mara tidak selalu bersedia untuk mengelilingi orang tua itu dengan perhatian. Semasa anggota keluarga muda bekerja, pesara itu ditinggalkan menggunakan alatnya sendiri. Keadaan boleh bertambah buruk jika, seiring bertambahnya usia, seseorang mengalami galaksi penyakit, termasuk gangguan mental..

Asrama swasta atau rumah jagaan adalah penyelesaian yang optimum untuk semua pihak: orang tua mendapat rawatan dan pengawasan perubatan yang diperlukan, saudara-mara tidak lagi takut untuk pergi bekerja, dan institusi itu mendapat keuntungan yang sewajarnya.

Jaminan sosial atau sektor swasta yang terjamin

Malangnya, peratusan warga usia persaraan di Rusia secara beransur-ansur meningkat, dan institusi-institusi negara yang ada untuk menjaga orang tua tidak lagi dapat mengatasi kemasukan tamu. Perlu juga diambil kira faktor institusi sosial hanya menerima pesara tunggal - waris harus menjaga yang lain.

Kakek nenek keluarga, lebih kerap saudara mereka, hanya boleh melamar institusi swasta, oleh itu perniagaan jenis ini dianggap paling kompetitif dalam ekonomi moden. Stereotaip mengenai keadaan hidup yang buruk dan sikap negatif terhadap penghuni rumah penjagaan secara beransur-ansur dihapuskan. Kepercayaan terhadap rumah penjagaan kembali kerana alasan objektif: institusi swasta moden dibezakan dengan tahap keselesaan yang tinggi dan pasukan profesional.

Cara membuka rumah jagaan

Amalan menghabiskan sepanjang tahun di rumah jagaan, di bawah pengawasan perubatan yang berwaspada, tersebar luas di Eropah dan Amerika Syarikat: baik kanak-kanak maupun ibu bapa mereka tidak melihat sesuatu yang tercela dalam hal ini. Persediaan sepenuhnya memenuhi permintaan: ceruk perniagaan sosial di negara-negara Eropah ini dipenuhi sepenuhnya. Namun, di Rusia, perniagaan hanya mendapat momentum - banyak peniaga melabur dalam pembinaan dan susunan rumah jagaan agar dapat memperoleh pendapatan yang tinggi dan stabil di masa depan..

Mana-mana pengusaha sosial boleh membuka rumah jagaan atau asrama swasta untuk warga tua dan orang kurang upaya: mendaftar perniagaan tidak begitu sukar (lihat keterangan di bawah). Tetapi anda harus berusaha dengan berhati-hati dalam rancangan perniagaan atau meminta bantuan pakar yang pakar, jika tidak, projek itu mungkin tidak menguntungkan.

Rancangan perniagaan untuk membuka rumah jagaan boleh dimuat turun secara percuma di Internet, dibeli sebagai projek peribadi atau francais, atau dikembangkan secara bebas. Projek individu dianggap paling dipercayai - ia berdasarkan pemasaran awal dan penyelidikan sosial yang berlaku untuk wilayah atau bandar tertentu.

Sebelum mendaftar perniagaan dan mencari pelabur, anda perlu menentukan:

  • Penilaian prospek projek di kota / wilayah tertentu: permintaan untuk perkhidmatan, kehadiran pesaing, dll..
  • Sasaran khalayak: dengan siapa anda merancang untuk bekerja?
  • Keistimewaan institusi: rumah jagaan, asrama.
  • Jumlah tetamu.
  • Pilihan lokasi dan bangunan.
  • Pelbagai perkhidmatan yang disediakan.

Dan hanya dengan itu - berdasarkan data yang diperoleh, anda membuat / memesan rancangan perniagaan untuk rumah jagaan.

Penonton sasaran

Pertama sekali, anda harus memutuskan asas pelanggan. Adakah anda hanya akan bekerja dengan orang tua atau adakah anda akan menerima orang kurang upaya? Adakah anda bersedia untuk bekerja dengan pesakit yang sakit parah dan terbaring di tempat tidur dan adakah anda bersetuju untuk merawat orang yang mengalami gangguan mental yang berlatarbelakangkan usia tua?

Untuk setiap kumpulan tetamu, anda perlu membuat keadaan peribadi, membeli peralatan dan kakitangan perubatan tertentu. Menjaga pesakit yang terbaring di tempat tidur dan orang kurang upaya dari kumpulan lain memerlukan anggaran yang besar, yang mungkin tidak akan terbayar kemudian, sehingga banyak institusi swasta lebih suka bekerja dalam bidang sempit untuk melayani orang tua.

Pilihan khalayak sasaran dipengaruhi oleh:

  • Kehadiran pesaing dalam bidang tertentu: institusi sosial untuk pesara dan orang kurang upaya, rumah sakit, dispensari mental;
  • Tinjauan sosiologi: adakah saudara-mara bersedia mempercayakan penjagaan ibu bapa tua / orang kurang upaya / sakit parah kepada organisasi luar;
  • Penyelidikan pemasaran: taraf hidup penduduk, sama ada perkhidmatan tertentu akan diminati di wilayah tertentu dan dalam jumlah apa;

Kekhususan

Semua institusi boleh dibahagikan kepada dua kategori luas:

  • Rumah jagaan untuk kediaman tetap;
  • Asrama untuk warga tua.

Anda boleh menggabungkan kedua fungsi tersebut: sebahagian penduduk berada di institusi sepanjang masa, ada yang memerlukan keperluan mendesak. Tetapi anda harus ingat bahawa "keperluan" yang terkenal sering timbul dari saudara-mara sebelum bercuti atau bercuti. Sebenarnya, seorang kerabat tua diserahkan kepada penjaga kakitangan perubatan ketika anak-anak dan cucu-cucunya pergi ke pusat peranginan. Akibatnya, puncak pekerjaan utama di asrama jatuh pada musim panas dan cuti Tahun Baru..

Kekhususan institusi boleh dikaitkan dengan program hiburan yang akan anda tawarkan kepada para tetamu. TV sahaja tidak mencukupi: disarankan untuk mengatur beberapa kumpulan hobi, mengembangkan program rekreasi aktif (simulator, kebun sayur, kolam renang - untuk kesihatan).

Projek perniagaan

Rumah jagaan kanak-kanak adalah perniagaan sosial dari segi yang saling bermanfaat Pengusaha memikul tanggungjawab untuk para tetamu, dan kerabatnya melepaskan tanggungjawab ini untuk pembayaran material tertentu..

Agar syarikat dapat menguntungkan, semua kos mesti diramalkan terlebih dahulu - apabila projek itu mula dilaksanakan, anda tidak akan mempunyai masa untuk mencari pelabur. Kemungkinan rancangan perniagaan perlu disesuaikan beberapa kali selama proses pelaksanaan. Walau bagaimanapun, semakin tinggi kualiti projek, semakin hampir kos akhir akan dianggarkan.

Anda boleh berunding dengan pakar yang bekerja di bidang ini mengenai cara membuka rumah persendirian untuk orang tua dan apa yang diperlukan untuk ini. Untuk sejumlah wang, mereka akan membantu anda menyusun rancangan perniagaan berkualiti tinggi, memberi anda nasihat praktikal dan memberi amaran mengenai perangkap yang tersembunyi dalam arus birokrasi yang berlumpur.

Keperluan untuk premis

Pilihan bangunan dan lokasinya memainkan peranan besar. Anda boleh membina objek baru sesuai dengan norma SNiP atau membeli bangunan siap dan melakukan pembinaan semula - bangunan asrama lama dan sanatorium sangat sesuai untuk ini. Anda juga boleh menggunakan hotel dan asrama.

Sebaiknya pilih objek (beli petak untuk pembinaan) di luar bandar - di zon sihat dari segi ekologi. Pilihan terbaik adalah kawasan seluas satu atau dua hektar. Oleh itu, para tetamu akan mendapat pemandangan yang indah dari tingkap dan peluang untuk berjalan di udara segar..

Perancangan kemudahan mesti mengambil kira:

  • Bilik single atau double untuk penghuni
  • Bilik mandi: peribadi di bilik atau dikongsi di setiap tingkat
  • Ruang makan yang luas
  • Bilik untuk temu janji doktor, untuk prosedur, dll..
  • Premis untuk rekreasi dan hiburan
  • Wajib: tanjakan, pagar dan lif

Keperluan kakitangan

Semua kakitangan barisan (doktor, psikologi, pesanan, dll) mesti mempunyai pendidikan dan pengalaman kerja yang sesuai. Tanpa pekerja kesihatan yang mahir dengan kakitangan, anda tidak akan dibenarkan membuka rumah jagaan. Bergantung pada jumlah tetamu, anda mungkin mempunyai satu doktor yang bertugas atau keseluruhan unit perubatan. Dianjurkan untuk mengatur tugas sepanjang masa supaya pakar yang bertugas dapat menerima pesakit pada bila-bila masa.

Anda boleh memilih kakitangan perkhidmatan pengemasan mengikut budi bicara anda. Anda memerlukan: pengawal keselamatan, wanita pembersih, pentadbir, pelayan, penjaga, tukang kebun.

Perhatian khusus harus diberikan kepada pemilihan pengasuh. Kakitangan yang bekerja secara langsung dengan para tetamu harus ramah, bijaksana, sopan dan tahan tekanan. Dianjurkan untuk memilih untuk jawatan ini calon dengan pendidikan perubatan atau psikologi..

Pembelian peralatan

Rumah penjagaan adalah perniagaan yang paling berpusatkan pelanggan: pelanggan benar-benar tinggal bersama anda selama bertahun-tahun. Oleh itu, anda mewujudkan keadaan hidup yang baik untuk mereka, menyediakan rawatan perubatan, dan mengatur masa lapang. Ini memerlukan banyak peralatan dan peranti khas:

  • Katil dengan sandaran belakang yang boleh disesuaikan
  • Tilam pencegahan sakit di katil
  • Peralatan paip dengan mengambil kira keupayaan fizikal pengguna
  • Sistem panggilan kecemasan (butang panik)
  • Minimum peralatan perubatan dan diagnostik yang diperlukan
  • Peralatan untuk memasak, dengan mengambil kira menu semua tetamu
  • Peralatan kerusi roda
  • Peralatan untuk hiburan, rekreasi dan sukan

Peralatan penting disenaraikan di sini. Sekiranya anda ingin menaikkan status syarikat anda atau menarik pelanggan dari kumpulan sasaran, anda harus meningkatkan anggaran anda dengan ketara. Memang, banyak penduduk anda memerlukan prosedur tambahan untuk menjaga kesihatan - fisioterapi, urut, rawatan dan profilaksis, dll..

Pendaftaran sah

Untuk mengesahkan rumah jagaan, anda perlu mendaftar dan mendaftar dengan entiti undang-undang cukai, mendapatkan lesen perubatan, menyelesaikan masalah dengan Dana Insurans Sosial, Dana Pencen Rusia, Rosstat dan Jabatan Perlindungan Sosial. Ramai pengusaha tertanya-tanya bagaimana membuka rumah jagaan tanpa lesen: menurut undang-undang semasa, ini mustahil..

Untuk melengkapkan semua dokumen yang diperlukan, anda boleh menggunakan perkhidmatan firma guaman atau peguam yang disewa - bantuan profesional akan membantu anda menjimatkan masa dan wang.

Peraturan untuk menerima tamu juga dijabarkan di tingkat perundangan. Anda perlu:

  • Kenyataan dari orang itu sendiri, saudara terdekat atau penjaganya
  • Pasport, SNILS, TIN
  • Salinan rekod perubatan dan polisi insurans kesihatan
  • Dokumen tugasan kumpulan kurang upaya (jika ada)
  • Sijil pemeriksaan perubatan (jika perlu)

Untuk melindungi pengusaha dari tuntutan yang tidak dijangka, pelanggan mesti menandatangani bahan dan kaji selidik isi rumah, serta peraturan untuk kemasukan, tempat tinggal dan pemberhentian penyewa.

Mengiklankan

Adalah perlu untuk memperuntukkan ruang anggaran yang berasingan untuk menarik pelanggan. Iklan boleh diedarkan melalui media atau melalui Internet - secara individu untuk semua kumpulan khalayak sasaran. Laman web anda sendiri akan meningkatkan peluang kejayaan anda dengan ketara - di sini anda boleh menyiarkan foto syarikat dari sudut yang paling berjaya, ulasan pelanggan dan senarai perkhidmatan.

Projek perniagaan atau sosial yang menguntungkan?

Untuk membuka rumah jagaan, diperlukan modal awal sekurang-kurangnya 1,000,000 rubel. Semakin tinggi status institusi, semakin besar jumlah perkhidmatan dan semakin banyak kakitangan, semakin banyak kos yang akan dikenakan.

Tempoh pembayaran balik projek sekurang-kurangnya 1 tahun untuk wilayah yang berbeza. Tahap keuntungan lebih jauh bergantung pada dasar harga anda dan jumlah tetamu, tetapi kebanyakan pengusaha bercakap mengenai keuntungan projek perniagaan yang cukup tinggi.

Walau bagaimanapun, dengan latar belakang faedah komersial, seseorang tidak boleh melupakan tugas utama perniagaan sosial - membantu orang tua dan orang kurang upaya. Reputasi pertubuhan sedemikian diperoleh selama bertahun-tahun dan dapat dihancurkan dalam sekelip mata. Anda mendapat keuntungan selagi anda dengan jujur ​​memenuhi tanggungjawab anda.

Idea perniagaan dengan pengiraan: membuka rumah tumpangan untuk warga tua

Asrama untuk orang tua: rancangan untuk mengatur perniagaan secara berperingkat, kelebihan dan kekurangan rumah tumpangan, pembayaran balik dan prospek perniagaan, petua dan trik daripada pakar.

Sedih menyedihkan apabila mengakuinya, masalah merawat orang tua menjadi semakin parah, dan negara telah lama kehilangan monopoli terhadap penciptaan dan penyelenggaraan pusat asuhan untuk warga tua..

Seperti situasi lain yang serupa, pelabur swasta membantu menyelesaikan masalah dengan membuka rumah tumpangan dan asrama baru.
Penyelesaian seperti itu popular bukan sahaja di semua negara maju di Eropah, tetapi juga, baru-baru ini, di banyak negara CIS, yang dapat dilihat dari dinamika pertumbuhan umum jumlah pertubuhan tersebut..

Bagaimana memanfaatkan situasi ini, bagaimana membuka asrama yang menguntungkan untuk warga tua, dan adakah perniagaan ini akan membuahkan hasil dalam 5, 10 atau 20 tahun? Hari ini kita akan mempertimbangkan secara terperinci rancangan perniagaan asrama, dan menjawab ini dan banyak soalan lain..

Apakah jenis perkhidmatan yang disediakan oleh asrama


Sudah tentu, pertama sekali, menjaga orang tua, tetapi ini bukan satu-satunya perkhidmatan yang dapat diberikan oleh perniagaan ini:

  • penyediaan bilik untuk kediaman tetap;
  • perkhidmatan rekreasi dan sukan dan kesihatan;
  • pemeriksaan perubatan berkala, menjaga pesakit yang sakit parah;
  • perundingan dan cadangan - pemilihan diet peribadi, rutin harian, sokongan psikologi;
  • baucar pelancongan.

Perkhidmatan ini bukan sahaja akan meningkatkan kualiti perkhidmatan yang diberikan, tetapi juga akan membantu meningkatkan tahap keseluruhan institusi, dan juga membuka peluang baru untuk mendapatkan wang dengan menyediakannya.

Kelebihan dan Kekurangan Rumah Jururawat

Seperti projek-projek lain, syarikat seperti itu tidak mempunyai kebaikan dan keburukan mereka, yang sering dikaitkan dengan sifat aktiviti tersebut, misalnya, musiman perniagaan yang jelas..

Kekurangankebaikan
Perkhidmatan mungkin "terlalu mahal" bagi sebahagian besar penduduk.Persaingan rendah, permintaan tinggi. Di bandar-bandar yang tidak mempunyai rumah tumpangan, ada kemungkinan besar bahawa terdapat peningkatan jumlah tetamu.
Kemusykilan perniagaan. Sebilangan besar bilik dihuni pada musim panas dan pada cuti musim sejuk, keuntungan terendah adalah pada musim luruh dan musim bunga.Bermusim bermaksud mengurangkan kos pada hari yang paling tidak menguntungkan, menjadikan perniagaan lebih dapat diramalkan.
Kos yang besar untuk melayani tetamu, keuntungan bersih adalah 12-20% dari jumlah kos sara hidup bulanan.Lebih banyak peluang untuk meningkatkan keuntungan, misalnya - menyediakan perkhidmatan tambahan.
Kesukaran dengan kertas kerja, diperlukan lesen perubatan.Asrama dikeluarkan dalam bentuk LLC, jadi ada peluang untuk membuka institusi bersama-sama dengan pengasas yang memiliki pendidikan perubatan.
Kos pembukaan yang tinggi.Dengan pengurusan yang berjaya, dan juga dengan tidak adanya persaingan yang serius, perniagaan seperti itu terbayar dalam 4-7 tahun, setelah itu ia mulai menghasilkan pendapatan yang besar dan stabil.

Sudah tentu, ada kebaikan dan keburukan yang lain, tetapi kami tidak menyebutnya kerana tidak signifikan. Sekiranya anda cukup berpuas hati dengan kesulitan yang mungkin timbul semasa membuka rumah tumpangan, maka kami sarankan untuk terus membaca artikel dan beralih ke yang paling asas - pembukaan langkah demi langkah.

Statistik dan ciri umum perniagaan

Menurut Rosstat dan PBB, pada pergantian abad ke-20 dan ke-21, jumlah keseluruhan orang yang berusia lebih dari 60 tahun adalah 19%, dan pada tahun 2050 jumlah ini akan meningkat menjadi 38%. Bagaimana dengan rumah tumpangan itu sendiri? Dalam hal ini, setakat ini, negara-negara CIS jauh ketinggalan daripada rakan-rakan asing mereka..

Terdapat kira-kira 1.7 ribu rumah tumpangan dan lebih dari 700 hospital di seluruh Persekutuan Rusia, sementara di Itali jumlahnya mencapai 6.5 ribu, di Perancis - lebih dari 8 ribu, di AS - 27 ribu institusi untuk penjagaan orang tua.

Seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya, negeri ini secara beransur-ansur kehilangan monopoli atas jenis perkhidmatan ini, namun, pada tahun 2019, jumlah asrama yang dikendalikan oleh negara adalah lebih dari 75%. Di samping itu, kebanyakan mereka tertumpu di Moscow, St. Petersburg, wilayah Moscow dan wilayah Leningrad..

Di wilayah lain, pasaran perkhidmatan sangat kurang berkembang, tidak jarang di bandar-bandar dengan jumlah penduduk satu juta sukar untuk mengira 3-5 asrama.

Semua ini menunjukkan bahawa rumah tumpangan di Rusia dan negara-negara CIS sangat diminati, tetapi kekurangan bekalan. Persaingan yang sedikit dan "keunikan" perniagaan, berbanding syarikat lain, menjadikannya pilihan yang cukup popular bagi mereka yang ingin melabur dalam projek jangka panjang dan stabil.

Jumlah tempat penginapan, termasuk rumah tumpangan. Sumber: Rosstat

Nursing Home - Panduan Langkah demi Langkah

Untuk kemudahan, kami akan membahagikan panduan kami kepada 5 langkah untuk membantu anda memulakan pusat jagaan warga tua anda sendiri..

Tetapi sebelum itu, ia harus diingat - panduan ini semata-mata bersifat nasihat, proses pembukaan itu sendiri didasarkan pada asrama tertentu di kota bersyarat berjuta-juta.

Untuk kes lain, perlu dilakukan penyesuaian, namun urutan tindakan itu sendiri, seperti kebanyakan maklumat yang ditentukan, tidak berubah..

Langkah satu. Kertas kerja

Untuk membuka rumah tumpangan swasta untuk warga tua, seorang pengusaha baru perlu mendaftarkan perniagaan, dan juga mendapatkan semua dokumen yang diperlukan untuk ini..

Mari kita mulakan dengan fakta bahawa seorang usahawan individu tidak mempunyai hak undang-undang untuk menyediakan perkhidmatan tersebut, kerana di institusi tersebut adalah perlu untuk memberikan rawatan perubatan kepada para tamu, menjual ubat-ubatan dan sebagainya..

Sebagai tambahan, orang tua sebenarnya akan tinggal di asrama, oleh itu, antara lain, perlu menyediakan mereka bilik, mengatur makanan harian, bersantai.

Oleh itu, asrama dibuka sebagai LLC, apabila memilih OKVED, kod 85.31 ditunjukkan - penyediaan perkhidmatan sosial. perkhidmatan dengan penginapan. Sekiranya pengusaha merancang untuk memberikan perkhidmatan tambahan, dia perlu menunjukkan kod OKVED pilihan peribadinya.

Jangan lupa tentang lesen perubatan - tanpanya, kewujudan institusi seperti itu tidak sah; untuk mendapatkannya, pengurus atau pengasasnya perlu mendapat pendidikan perubatan.

Kertas kerja sendiri dikaitkan dengan beberapa risiko, terutamanya jika pengusaha tidak mempunyai pengalaman bekerja dengan kertas.

Kami sangat mengesyorkan untuk menghubungi perkhidmatan notaris, dalam hal ini semua dokumen akan diisi dengan betul, dan kemungkinan kesalahan akan minimum.

Langkah kedua. Merangka rancangan perniagaan, mencari pelaburan

Mana-mana syarikat, dari kedai runcit kecil hingga kilang metalurgi, mesti mempunyai rancangan perniagaan.

Ia menerangkan secara terperinci semua aspek perniagaan masa depan - dari nama dan keterangan syarikat, pencarian pelaburan dan jumlah pekerja, hingga perihalan reka bentuk premis dan jumlah pembelian alat tulis.

Peringkat seterusnya adalah pencarian pelabur. Tidak mungkin pengusaha pemula memiliki semua jumlah yang diperlukan yang mampu menanggung kos awal memulakan perniagaan, oleh itu, untuk melaksanakan segala yang difikirkan, projek itu mesti dibiayai. Apa yang diperlukan untuk ini?

Terdapat tiga pilihan:

  • cari rakan kongsi yang bersedia untuk membuka perniagaan dengan anda, dengan itu memasukkan bahagian;
  • pinjaman dari pelabur swasta;
  • pinjaman dari bank atau bantuan dari negeri.

Masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan, kami tidak akan mengesyorkan mana-mana dari mereka, kerana pengusaha memilih sumber pembiayaan yang paling menguntungkan berdasarkan tujuannya sendiri.

Dapatkan dana berdasarkan anggaran kos yang anda nyatakan dalam rancangan perniagaan anda. Sekiranya tempoh pembayaran balik institusi, mungkin sama dengan 3-5 tahun, maka pinjaman itu sendiri mesti dikeluarkan untuk jangka masa yang sama.

Antara lain, pertimbangkan kos yang berkaitan. Buat jumlah "ganti" dalam jumlah 30-60% daripada jumlah kos membuka rumah tumpangan - dialah yang selama-lamanya akan membantu anda menjaga perniagaan anda.

Langkah ketiga. Pemilihan premis

Kawasan itu sendiri secara langsung bergantung pada jumlah calon tamu: jika 10 orang ditunjukkan dalam rancangan perniagaan, maka luas institusi harus lebih dari 120-150 sq. meter.

Sebagai contoh, di sebuah kompleks dengan keluasan 460-520 sq. meter boleh memuatkan sehingga 40-45 orang tua dan kakitangan. Dalam kes ini, perkara wajib adalah kehadiran:

  • premis untuk dapur dan ruang makan;
  • bilik berasingan atau umum untuk penghuni (tetapi tidak lebih dari dua setiap bilik);
  • pos pertolongan cemas;
  • dewan untuk prosedur rekreasi;
  • bilik untuk bersantai dan bersantai;
  • kawasan luar untuk berjalan di udara segar.

Kemudahan lain tidak akan berlebihan:

  • lokasi berhampiran takungan semula jadi atau buatan;
  • kehadiran ladang hutan atau hutan semula jadi yang berdekatan;
  • kebisingan dan pencemaran cahaya yang rendah, lokasi berhampiran, atau di luar had bandar.

Sebilangan peniaga menasihati mereka sendiri untuk mencari plot yang diperlukan untuk membina rumah tumpangan dari awal, tetapi penyelesaian ini tidak sesuai untuk pengusaha yang tidak mempunyai pengalaman, lebih-lebih lagi, pelaburan minimum meningkat sepuluh kali ganda.

Selepas memilih bilik, pastikan anda mendapatkan semua sijil yang diperlukan dari Stesen Sanitasi dan Epidemiologi, Gospozhnadzor, Rospotrebnadzor.

Bilik itu sendiri mestilah selesa untuk para tetamu, tetapi jika anda berencana untuk menganjurkan sebuah rumah tumpangan, maka bilik ini mestilah selesa dua kali.
Juga, pastikan bangunan mempunyai keupayaan untuk memasang tanjakan, lif barang dan pagar..

Langkah keempat. Pengaturan rumah tumpangan untuk warga tua

Tempat tidur dan tilam harus disesuaikan untuk membolehkan kakitangan memberi makan pesakit di atas katil.

Penutup lantai tidak boleh licin, perabot itu sendiri harus lembut, mudah dibersihkan, dan pelapis.

Bergantung pada jenis perkhidmatan yang akan anda tawarkan, peralatan tambahan akan diperlukan untuk pengaturan:

  • pelbagai alat perubatan untuk memeriksa status kesihatan;
  • alat keselamatan - "monitor bayi", butang panik;
  • peralatan khas - tanjakan, pagar, lif;
  • susunan gim kecil atau bilik urut;
  • hiasan dalaman, pemasangan perabot dan elektronik berlapis;
  • pembelian perabot untuk ruang makan, ruang rekreasi;
  • landskap dan susunan laman web, jika perlu.

Penerangan terperinci mengenai reka bentuk premis, serta kepenuhan dalamannya, harus ditunjukkan dalam rancangan perniagaan. Sekiranya bangunan di mana anda akan mengatur rumah tumpangan telah digunakan untuk tujuan tersebut, maka anda boleh mengelakkan pembaikan besar dengan melakukan kosmetik.

Langkah lima. Bermula: pengiklanan, mencari pelanggan

Ini adalah bulan-bulan pertama kerja yang akan menunjukkan keputusan mana yang tepat semasa merancang dan mana yang tidak..

Menggaji kakitangan adalah satu lagi langkah penting. Bergantung pada kapasiti yang dipilih, untuk operasi asrama biasa, anda memerlukan:

  • jururawat;
  • wanita pembersih;
  • kakitangan untuk dapur;
  • akauntan;
  • pentadbir asrama;
  • keselamatan sekiranya diperlukan.

Oleh itu, kakitangan sebuah rumah jaga boleh mencapai 10-12 orang, walaupun beberapa jawatan, atas permintaan pengusaha, dapat digabungkan.

Menurut Pusat Levada, 780 ribu orang tua di Persekutuan Rusia mempunyai keperluan untuk asrama, tetapi hanya 240 ribu orang yang memenuhi keperluan tersebut. Ini hanya bermaksud bahawa ketepuan pasaran perkhidmatan adalah 3.2 kali lebih rendah daripada keperluan sebenar.

Pengiklanan adalah aspek penting lain dalam pekerjaan, anda boleh menggunakan kaedah standard dan mapan untuknya - iklan di televisyen tempatan, iklan di web dan radio.

Ingat bahawa asrama adalah institusi yang sangat khusus, oleh itu reputasi yang baik memainkan peranan penting di sini.

Sebaik sahaja para tetamu dan saudara-mara mereka melihat bagaimana perkhidmatan berkualiti tinggi yang anda tawarkan, mereka pasti akan memberitahu rakan mereka mengenainya, dengan itu memberikan anda iklan tambahan, selain percuma..

Temu ramah dengan pemilik rumah tumpangan untuk warga tua

Asrama dan rumah tumpangan - apa bezanya?

Rekod PusatPencenHospis
Tujuan am
Menyediakan para tamunya tempat untuk bersantai dengan segala akibat, yang sering terdapat di kawasan peranginan, boleh menjadi popular di musim panas dan musim sejuk, bergantung pada lokasinya..Biasanya terletak di luar bandar, berhampiran dengan hab pengangkutan. Direka bukan sahaja untuk bersantai, tetapi juga untuk merawat orang tua.Ia dapat terletak tepat di kota, tujuan utamanya adalah menjaga dan merawat pesakit yang sakit parah. Warga emas bukan satu-satunya tetamu.
Kos sara hidup
Bergantung pada lokasi, sering dibayar sebahagian oleh negara atau perusahaan. Kos sara hidup berbeza antara 10 hingga 30 ribu setiap bulan.Dari 20 hingga 110 ribu rubel, bergantung pada julat dan kualiti perkhidmatan yang diberikan.Hingga 50 ribu rubel sebulan, bergantung pada perkhidmatan yang ditawarkan dan keadaan hidup pesakit.
Jumlah tetamu
Bergantung pada jumlah bilik, rata-rata - dari 20 hingga 60 orang. Tidak bertujuan untuk kediaman tetap.Bilik kecil dan selesa. Jumlah tetamu tidak melebihi 40 orang. Direka untuk kediaman tetap.Gabungan wad hospital dan bilik untuk beberapa orang. Kapasiti sehingga 120 katil. Mempunyai semua syarat untuk kediaman tetap tetamu.
Keuntungan bulanan
Selalunya mendapat bantuan dari negeri, pemiliknya menerima sehingga 30% dari kos sara hidup, keuntungan bersih.Pemilik menerima dari 5 hingga 15% dari kos sara hidup, bergantung pada rangkaian perkhidmatan yang ditawarkan.Ada peluang untuk menerima bantuan kerajaan. Keuntungan bulanan - sehingga 20%.
Jumlah permintaan
Permintaannya paling tinggi, terutama di kawasan peranginan. Ia adalah destinasi percutian yang popular tanpa mengira usia dan keadaan.Setakat ini, permintaan adalah 3.2 kali lebih tinggi daripada penawaran. Menurut anggaran Rosstat, dari masa ke masa, populariti pertubuhan tersebut hanya akan bertambah..Dalam permintaan, tetapi garis antara hospis hemat dan premium menakutkan bakal pelanggan.

Penilaian perniagaan


Kemudahan pelancaran3.6 daripada 10
Kedudukan keseluruhan:
5.3 daripada 10
Keuntungan8.4 daripada 10
Pelaburan4.1 daripada 10
Asrama swasta untuk warga tua merupakan bidang aktiviti yang benar-benar bermanfaat bagi masyarakat. Seorang usahawan yang memutuskan untuk membuka pusat seperti itu harus menghadapi sejumlah kesulitan, namun, mengatasinya akan memungkinkannya mengembangkan perniagaan ke keadaan yang menguntungkan, dengan peluang yang sangat nyata untuk mula bekerja pada francais, iaitu, untuk mengatur rangkaian asrama sendiri. Banyak peluang untuk menggabungkan perkhidmatan (asrama dan rumah tumpangan, atau pusat rekreasi) memberi pengurus sedikit kelonggaran dalam memilih arah, dan permintaan yang semakin meningkat dapat memberikan keuntungan stabil kepada pemilik.

Keuntungan

Anda perlu memahami bahawa asrama swasta untuk warga tua adalah, pertama sekali, perniagaan, dan perniagaan harus menguntungkan, tanpa semua usaha komersial hilang.

Untuk mengira keuntungan, kami akan menggunakan angka rumah tumpangan dua tingkat yang terletak di sebuah pondok dengan kapasiti 22 orang tetamu:

  • deposit untuk sebuah pondok - 250 ribu rubel;
  • iklan rumah tumpangan - 1 juta rubel;
  • pembelian perabot, susunan premis - 750 ribu;
  • peralatan - 300 ribu.

Jumlah - 2 juta 300 ribu rubel.

Sekarang mari beralih ke pengiraan aktiviti operasi - perbelanjaan, keuntungan dan pendapatan bersih:

  • kos kakitangan - 300 ribu rubel;
  • sewa pondok, pembaikan kosmetik, bil utiliti - 300 ribu;
  • pemasaran lebih lanjut - 30 ribu;
  • makanan dan bekalan - 130 ribu rubel.

Perbelanjaan akhir - 760 ribu rubel sebulan.

Jumlah keuntungan adalah 780 ribu, jumlah keuntungan bersih - 20 ribu rubel sebulan.

Terdapat beberapa cara untuk membantu anda mengurangkan perbelanjaan keseluruhan, dengan itu meningkatkan pendapatan bulanan anda..

Contohnya, anda boleh menolak perkhidmatan doktor biasa - ini akan mengurangkan perbelanjaan bulanan sebanyak 3-5%.

Pembelian produk makanan, serta kos penyediaannya, memakan kos hingga 20%. Mempunyai dapur sendiri dapat mengurangkan kos ini - sehingga 12% setiap bulan.

Buka rumah jagaan. Kesukaran dan mengatasinya.

Pengeluaran

Asrama swasta untuk warga tua adalah perniagaan yang sangat diperlukan dan berguna untuk negara kita. Dengan mengorganisasikan institusi seperti itu, anda bukan sahaja dapat mempermudah hidup orang tua dan keluarga mereka, tetapi juga dapat memperoleh pendapatan tinggi yang stabil..

Malangnya, penuaan populasi adalah proses yang sukar, dan dalam beberapa dekad akan datang, keadaan tidak akan berubah sama sekali, tetapi boleh ada faedah dari ini, dan membuka rumah jagaan adalah salah satunya..

Hospice, apa itu: tempat perlindungan yang menunggu keajaiban atau hospital untuk orang yang meninggal? Cara membuka hospis

Panduan untuk mewujudkan hospis "dari awal" yang diterjemahkan dan diterbitkan di Rusia

Untuk pertama kalinya dalam bahasa Rusia, buku Derek Doyle "Bermula: Garis Panduan dan Cadangan Merancang Hospis atau Perkhidmatan Penjagaan Paliatif" telah diterbitkan. Perkara ini dilaporkan oleh Yayasan Vera Hospice, yang menyiarkan teks penerbitan di laman webnya..

"Buku ini merangkum pengalaman bertahun-tahun dari pengurus penjagaan kesihatan asing dalam bentuk yang mudah, menerangkan langkah demi langkah langkah-langkah membuat hospis, rumah sakit penenang paliatif atau perkhidmatan penjagaan rumah keluar dari awal: dari bagaimana merancang kerja, mengira anggaran, dan merekrut pasukan, untuk mengatur pekerjaan sukarelawan dan komunikasi dengan masyarakat setempat, - kata dalam pesan yang diterbitkan di laman web yayasan.

"Buku ini dapat sangat membantu baik bagi mereka yang baru akan membuat rumah sakit di kota mereka, dan untuk pentadbir rumah sakit yang ada, untuk meningkatkan kecekapan kerja dan kualiti perawatan pesakit".

“Penulis bermula dengan menjelaskan intipati perawatan paliatif dan prinsip penyediaannya. Panduan ini mempunyai bab mengenai keseluruhan struktur pengurusan hospital dan setiap jabatan secara berasingan..

Buku ini menarik perhatian kepada prinsip-prinsip melatih staf rumah sakit masa depan, serta peranan sukarelawan di hospital.

Bab yang terpisah juga dikhaskan untuk komunikasi khusus antara penyelenggara penjagaan kesihatan dan pesakit, komuniti profesional, akhbar dan pegawai pemerintah, ”kata perwakilan yayasan tersebut..

Menurut mereka, buku ini ditujukan untuk pemimpin dan penganjur penjagaan kesihatan, pekerja organisasi perubatan, NGO yang bekerja di bidang perawatan paliatif, dan juga untuk guru universiti perubatan dan kolej..

"Hari ini, pergerakan untuk perawatan paliatif di negara kita sudah berusia lebih dari dua puluh tahun. Tidak seperti sebelumnya, kami memerlukan standardisasi perawatan perubatan jenis Rusia yang teliti ini..

Barulah kita dapat membincangkan mengenai ketersediaan perkhidmatan paliatif sebenar bagi penduduk. Walaupun di Moscow, rawatan paliatif masih tersedia hanya untuk seperempat dari semua yang memerlukan, dan kita yang boleh dan mesti mengubah keadaan ini, "kata penulis pengantar buku ini, pengasas Yayasan Vera, pengarah Pusat Perubatan Paliatif DZM, Anna Federmesser dan wakilnya Elena Polevichenko, Ketua Suruhanjaya Profil Kementerian Kesihatan Rusia mengenai Penjagaan Paliatif.

Manual terjemahan bahasa Rusia pertama diterbitkan dengan bantuan dana kebajikan yang dikumpulkan oleh Yayasan Vera. Penerbitan akan diedarkan secara percuma di institusi perubatan khusus, serta di acara latihan untuk doktor dan penganjur perawatan hospital. Ia boleh dimuat turun dalam bentuk elektronik di laman web yayasan. Derek Doyle adalah salah seorang pengasas Persatuan Penjagaan Hospis dan Paliatif Antarabangsa. Dia memberikan sumbangan yang memberangsangkan untuk penerbitan perubatan sebagai pengasas dan ketua editor jurnal Palliative Medicine. Doyle adalah pengarang dan penyunting 18 buku dan lebih daripada 60 artikel yang merangkumi pelbagai aspek perubatan paliatif.

apa itu dan apa perkhidmatan yang diberikan oleh institusi tersebut?

Kehidupan setiap orang berkembang secara berbeza. Dan kadang-kadang anda harus memahami perkara-perkara yang tentunya lebih baik tidak pernah mendengar sesiapa pun. Hari ini kita akan membincangkan konsep seperti hospis: apa itu dan apa institusi itu.

Sejarah

Perkataan "rumah sakit" itu sendiri berasal dari bahasa Latin dan dalam bentuk tulennya bermaksud "tetamu", "orang asing". Berasal daripadanya - "hospitalis" - diterjemahkan sebagai ramah, ramah. Pada abad ke-19, beberapa transformasi berlaku dalam bahasa Latin yang setara dengan kata itu, dan sebagai hasilnya, dalam versi berbahasa Inggeris, ia mula ditafsirkan sebagai rumah kedai, tempat perlindungan. Pada mulanya, rumah sakit menerima orang-orang yang mengembara, dan juga mereka yang tidak memiliki tempat tinggal untuk malam itu. Bangunan-bangunan ini terletak di sepanjang jalan dan memberikan bantuan kepada semua orang yang memerlukannya (bahkan penduduk tempatan). Perlu diingat bahawa pada mulanya konsep ini tidak berhubungan dengan kematian, namun, tidak lama kemudian, di rumah-rumah seperti itu, mereka mulai mengandungi orang-orang yang sakit jiwa terutama yang meninggal di sana. Ini adalah sejarah ringkas kemunculan perkataan moden "hospis". Apa yang ada sekarang - pertimbangkan di bawah.

Mengenai konsep

Sekarang adalah sangat mustahak untuk menentukan konsep itu sendiri agar dapat memahami sepenuhnya maksudnya. Jadi, hospis. Apa ini? Dari segi saintifik, ini adalah institusi perubatan dan sosial di mana percuma (!) Mereka memberikan bantuan yang diperlukan (perubatan, undang-undang, psikologi, dll.) Kepada pesakit yang tidak dapat disembuhkan. Sederhananya, ini adalah tempat di mana orang-orang yang sakit parah tinggal dan mereka diberi segala bantuan yang mungkin untuk mengurangkan kesakitan dan penderitaan. Perlu diperhatikan bahawa di institusi ini dengan pesakit, saudara-mara dapat tinggal 24 jam sehari sepanjang pesakit berada di sana..

Perkhidmatan asas

Memahami konsep "rumah sakit" (apa itu dan perkhidmatan apa yang disediakan oleh institusi-institusi ini), perlu diperhatikan bahawa institusi seperti ini berfungsi secara meluas dan paling sering berusaha membantu sebisa mungkin bukan hanya pesakit, tetapi juga keluarganya, yang, bagaimanapun, sama sekali tidak lebih mudah daripada orang yang sakit. Di sini mereka memberikan apa-apa bantuan perubatan (terutamanya - penghilang rasa sakit dan rawatan yang diperlukan dengan ubat-ubatan), sah (semua jenis perundingan), psikologi (mereka bekerja bukan hanya dengan orang yang mati, membantunya mengatasi keadaannya sendiri dengan lebih mudah, tetapi juga dengan keluarganya) dan bahkan rohani (mereka mengundang imam dari mana-mana agama). Di institusi seperti itu, orang selalu dilatih, baik saudara-mara (bagaimana merawat orang yang sakit), dan kakitangan, yang selalu berubah di sana. Perlu diperhatikan bahawa pekerjaan itu sendiri di rumah sakit itu agak sukar, dan tidak banyak dari segi fizikal dan dari sudut psikologi. Dan untuk mendapatkan pekerjaan di sana, anda perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran tertentu..

Hari ini terdapat rumah sakit dewasa dan kanak-kanak. Secara praktiknya tidak ada pembahagian mengikut penyakit itu sendiri, hanya usia yang berperanan. Kanak-kanak dengan penyakit seperti barah, tuberkulosis, AIDS, dan lain-lain pergi ke institusi seperti itu. Sesiapa yang berhasrat dapat memberikan sumbangan dan memberi sokongan kepada pesakit dan institusi itu sendiri, tetapi institusi tersebut tidak berhak untuk menerima ucapan terima kasih dari saudara-mara pesakit. Perlu diingat bahawa baru-baru ini juga rumah sakit telah dipraktikkan di rumah, ketika pekerja institusi itu datang kepada pesakit dari semasa ke semasa. Namun, malangnya, ini tidak berlaku setiap hari.

Hospice - apa itu

Saudara-mara pesakit dengan kesakitan yang teruk, yang hidupnya disokong oleh ubat-ubatan, akan memerlukan maklumat mengenai hospital - apa itu. Perubatan menggunakan frasa "rawatan paliatif" (dari Latin pallium - jas hujan), yang bermaksud menolong pesakit yang putus asa, tinggal di rumah sakit untuk meningkatkan kualiti hidup dan memberi rawatan.

Apa itu hospis

Istilah ini difahami sebagai institusi perubatan dan sosial untuk membantu pesakit yang tidak dapat disembuhkan pada peringkat terakhir penyakit ini. Perkataan itu berasal dari rumah sakit Perancis - keramahan. Ini bermaksud tempat untuk pengembara yang letih, sakit atau kurus dan penduduk tempatan. Menurut terminologi moden, kata itu menunjukkan asas amal percuma, yang memberikan bantuan kepada pesakit barah dengan tahap terakhir, kesakitan yang teruk. Anda boleh sampai di sana dengan dokumen perubatan.

Faktor-faktor berikut disebut sebagai peruntukan utama konsep hospis - mereka harus dikaji dengan teliti:

  • pesakit bersama keluarganya diutamakan;
  • penjagaan diberikan oleh kakitangan khas, sukarelawan;
  • institusi boleh memberi rawatan pesakit luar dan pesakit dalam di rumah;
  • keterbukaan diagnosis - pesakit diberitahu prognosis apabila bersikeras;
  • pertolongan diperlukan untuk mengurangkan rasa sakit, takut mati, pemeliharaan maksimum kesedaran, akal, keselesaan fizikal dan psikologi.

Di wilayah Rusia, rumah sakit khusus pertama muncul di Moscow pada bulan November 1903. Ia dibuka oleh seorang profesor di Moscow State University, ahli onkologi Levshin. Kemudian, hospital Moscow ini menjadi klinik lengkap (gambar). Sejak kebelakangan ini, institusi Rusia yang pertama dibuka pada tahun 1990 di St Petersburg, pada tahun 2010 - rumah sakit kanak-kanak pertama. Kini, lebih daripada 70 institusi seperti ini beroperasi di seluruh negara di kawasan yang berbeza. Satu hospital mesti melayani kawasan dengan populasi sehingga 400 ribu orang. Oleh itu, Rusia masih memerlukan kira-kira 400 hospital seperti itu..

Perkhidmatan institusi

Jururawat, sukarelawan, jururawat, pakar dan doktor bekerja di institusi. Rumah sakit dibiayai oleh negara dan sumbangan dari yayasan amal. Institusi perubatan dan sosial untuk pesakit barah menyediakan perkhidmatan minimum berikut:

  • melegakan kesakitan, gejala penyakit;
  • penjagaan yang baik;
  • bekalan dan peralatan perubatan;
  • perundingan, sokongan sosial;
  • menyelesaikan masalah selepas kematian pesakit;
  • rawatan sementara;
  • penjagaan sepanjang masa;
  • hospis rumah;
  • sokongan sukarelawan.

Petunjuk untuk penginapan

Program rawatan tidak membezakan faktor usia, jantina, kepercayaan agama, diagnosis, etnik dan budaya. Penjagaan hospital oleh pegawai perubatan tidak ditunjukkan untuk semua orang; untuk pemilihan pesakit barah, ada dua kriteria penting yang asas:

  • tahap penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang mematikan;
  • pesakit mempunyai masa kurang dari enam bulan untuk hidup, jika penyakit itu berkembang dengan cara yang sama.

Bagaimana untuk ke hospis

Di wilayah Rusia, jenis institusi seperti rumah sakit bagi pesakit barah semakin meluas; kepentingannya sukar untuk dinilai berlebihan. Pesakit dirujuk ke sana oleh ahli onkologi daerah, perkhidmatan sosial, perkhidmatan lapangan dan rumah jagaan. Terdapat banyak institusi awam yang beroperasi di seluruh negara, dan beberapa institusi swasta mempunyai penjagaan paliatif. Secara berasingan, terdapat rumah jagaan swasta yang pakar dalam melayani orang tua yang menghidap barah..

Kemasukan memerlukan rujukan dari pakar onkologi daerah atau kebenaran dari pihak berkuasa kesihatan tempatan untuk bukan penduduk. Pendapat pakar di pusat khidmat sosial mungkin diperlukan. Untuk rawatan paliatif, anda memerlukan pasport, polisi insurans kesihatan wajib dengan cap institusi yang memberikan rujukan, petikan dari sejarah perubatan yang mengesahkan tahap klinikal barah atau tidak dapat disembuhkan. Sekiranya pesakit tidak mempunyai saudara-mara, jika terapi radikal dari hospital tidak mungkin, dia dipindahkan ke rawatan paliatif.

Video

Rumah sakit pertama di dunia dibina oleh seorang lelaki yang sedang jatuh cinta

Rumah sakit pertama di dunia dibuka 50 tahun yang lalu. Falsafah pergerakan hospis moden lahir dari perbualan dua kekasih

Tempat yang menyedihkan adalah hospital yang menyedihkan. Foto lebih kurang. 1900. Foto dari laman web stjh.org.uk

Hospital dan institusi amal yang menyedihkan, di mana hanya orang yang meninggal dunia dimasukkan, wujud sebelum ini. Tetapi tidak sampai tahun 1967 kata "rumah sakit" memperoleh makna yang kita masukkan ke dalamnya hari ini. Pengasas gerakan hospis moden, wanita Inggeris Sisley Saunders menjadikan seluruh dunia kelihatan berbeza dengan kematian, kesakitan dan penderitaan.

Tidak ada kebahagiaan di dunia

Sisley Saunders, pengasas pergerakan hospis moden. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Bapa Sisley, seorang peniaga harta tanah yang berjaya, sangat tidak senang apabila anak perempuannya tidak dapat mendaftar di Universiti Oscford. Sekolah swasta yang berprestij, sekolah asrama elit untuk kanak-kanak perempuan - untuk apa semua ini? Nampaknya, pengaruh buruk dari seorang ibu yang sembrono harus dipersalahkan. Encik dan Puan Saunders pada akhir 30-an bergerak pantas dan pantas menuju perceraian..

Sisley tidak mahu menjadi seperti mereka. Saya tidak mahu belajar politik dengan ekonomi, seperti yang diminta ayah. Tetapi saya terpaksa. Dia memasuki St Anne's College di Oxford dan merupakan pelajar yang rajin untuk sementara waktu. Dia berusia 20, dan satu perkara yang dia pasti tahu: dia tidak akan pernah bahagia. Sederhana: tidak ada kebahagiaan di dunia, tetapi hanya ada pertengkaran, penderitaan dan kebosanan.

Perang Dunia Kedua disatukan dengan lancar ke dalam gambaran suram dunia seorang gadis muda, tanpa menakutkan sama sekali, tetapi sebaliknya - memberi kekuatan. Sisli mempunyai alasan untuk berhenti dari kuliah yang dibenci: perlu untuk membantu tentera yang cedera.

Dia memasuki sekolah perubatan, lulus dengan cemerlang, dan hampir sampai akhir perang merawat orang sakit dan cedera. Dan kemudian dia menyakitkan punggungnya, membalikkan pesakit - dalam semua aspek - yang berat. Sisley tidak lagi dapat bekerja sebagai jururawat, ayahnya harus kembali ke kuliah kerana gembira.

Pembinaan dimulakan dengan tingkap

Sisley Saunders dan Diploma Kejururawatannya pada tahun 1944. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Tetapi sains abstrak telah selesai. Sisley mula belajar untuk menjadi pekerja sosial perubatan, dan kemudian mendapat pekerjaan di St Thomas Cancer Hospital, bekerja sambilan pada waktu malam di rumah untuk orang miskin St. Luke yang sedang mati. Di sana dia bertemu dengan orang Kristian - orang aneh yang bekerja di tempat yang suram ini secara percuma..

Sisli, yang menganggap dirinya seorang ateis, kagum dengan dedikasi mereka, mencapai pemikiran yang melekat pada semua orang yang beriman, "ada sesuatu seperti itu," tetapi tidak ada waktu untuk memikirkan agama lebih jauh. Dia jatuh cinta. Pada usia 30 tahun, untuk pertama kalinya dalam hidup saya.

Namanya David Tasma. Semasa perang, dia berjaya melarikan diri dari ghetto Warsawa, dan sekarang dia mati di hospital St. Thomas akibat barah paru-paru. Pesakit itu sangat menderita, dan, tentu saja, pekerja sosial itu mesti mengunjunginya lebih kerap daripada yang lain. Namun, semua orang di hospital itu menderita. Tetapi David istimewa. Dia mengatakan kepada Sisli bahawa kamu dapat menemukan makna dalam penderitaan, juga kematian..

David Tasma. Foto dari laman web endoflifestudies.academicblogs.co.uk

Bersama-sama mereka mengingat kembali buku Dr. Frankl, yang selamat dari kamp konsentrasi dan mengajar dunia "Katakan tidak mati." Tetapi tidak semua orang seperti itu, tidak semua orang memiliki kekuatan dan kebijaksanaan untuk menerima yang dahsyat dan melihat cahaya di dalamnya. Oleh itu, seseorang harus menolong pesakit mati dengan harga diri - tanpa rasa takut dan sakit. Tetapi bagaimana caranya? Sisley dan David bercakap selama berjam-jam, setiap hari, dan dalam perbualan antara kedua kekasih ini, lahirlah falsafah gerakan hospis moden.

Perkara pertama yang difahami oleh Sisli adalah bahawa rumah sakit itu harus menjadi institusi yang terpisah. Bukan jabatan hospital, bukan sebahagian dari perintah monastik, tetapi sesuatu yang sangat istimewa. Bukan tempat kematian, tidak! Tempat di mana orang - dalam kedamaian, penjagaan, keselesaan - menghabiskan jangka waktu tertentu dalam hidup mereka, sangat penting, bertanggungjawab, dipenuhi dengan sejumlah besar makna, perasaan, peristiwa.

Dia sudah mulai membuat sketsa di atas kertas rancangan rumah masa depan: menggambar sesuatu, membuat senarai.

David kemudian merasa sangat teruk, tetapi dia tertawa: "pemimpi." Dia mewariskan £ 500 kepada Sisley (sekitar 13 ribu pada masa kita) dan bercanda: “Buatlah jendela di sana. Supaya saya dapat melihat apakah semuanya berjalan seperti yang kita inginkan ".

Cinta dan kesakitan total

Rumah Sakit Saint Christopher. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Di rumah sakit St. Christopher, di pintu masuk, terdapat plak peringatan yang tidak biasa: sekeping gelas tebal sederhana. Tingkap David Tasma. Sekiranya tidak bagi mereka yang berjumlah £ 500, siapa tahu, mungkin Saunders akan melepaskan usahanya dan tidak akan membina rumah tumpangan. Tetapi kehendak orang yang dikasihi wajib: dia mesti membuat jendela untuknya, tetapi pertama-tama anda perlu membina rumah itu sendiri.

Selama sembilan tahun akan datang, Sisli terlibat dalam perancangan rumah sakit masa depan dengan teliti. Sebagai permulaan, dia harus mendapatkan ijazah perubatan: baik perawat atau pekerja sosial berhak menjalankan institusi seperti itu.Dia memasuki sekolah perubatan dan mendapat pekerjaan di Hospis Katolik St. Joseph.

Di sinilah seorang bekas ateis menjadi Kristian, di sana dia belajar kebenaran utamanya: menjaga orang yang mati tidak mungkin tanpa cinta.

Tetapi cinta sahaja tidak mencukupi - tidak kira betapa besarnya cinta. Manusia adalah makhluk yang tidak dapat dipisahkan. Jiwa menderita, tubuh menderita. Untuk mengurangkan penderitaan fizikal, perlu dilakukan kemajuan perubatan terkini di rumah sakit - sayangnya, ini tidak mungkin berlaku di tempat perlindungan yang ada ketika itu untuk mereka yang meninggal dunia..

Ferdinand Hodler, Valentina Godet-Dorel, Hari Sebelum Kematiannya (1914). Gambar dari laman web nokert.hu

Beberapa tahun kemudian, Dr. Sisley Saunders memperkenalkan konsep "kesakitan total" ke dalam perubatan. Penderitaan adalah pelbagai dimensi. Tubuh orang yang mati tidak hanya menderita kesakitan, terdapat banyak gejala: tersedak, mual, sakit, demam... Dan masing-masing mesti dikeluarkan atau sekurang-kurangnya melegakan.

Jiwa menderita tidak kurang. Dalam artikelnya, Saunders menulis tentang perasaan kehilangan, kesedihan, kesepian, memetik pada masa yang sama bukan pengarang perubatan yang paling tradisional - Clive Lewis, Alexander Solzhenitsyn... Dan ini tidak menghilangkan penderitaan.

Ada juga kehidupan rohani, ada masalah sosial. Dia dengan teliti meneliti semua aspek penderitaan orang yang meninggal dunia dan berusaha mencari jalan untuk menangani masing-masing..

Morfin mengikut jadual

Jururawat di tempat kerja. Foto dari workingnurse.com

Tetapi pertama, dia harus melawan birokrasi hospital. Setelah mendapat gelar doktor dalam bidang perubatan pada tahun 1957, Saunders menjadi pembantu penyelidik junior di Hospital St. Anne di London, di mana dia belajar sama - sakit. Selari, dia memimpin pesakit di bahagian onkologi.

Pada waktu itu, adalah kebiasaan untuk memberikan ubat penahan sakit kepada pesakit ketika mereka, dengan sinis, "bertanya dengan baik". Lelaki itu menjerit kesakitan, tetapi doktor menyatakan: "Anda masih boleh bersabar.".

Morfin diberikan ketika kesakitan menjadi sangat tidak tertahankan, dan doktor menentukannya. Mereka sama sekali tidak sadis. Mereka, pertama, menyelamatkan ubat-ubatan, dan kedua... mereka menyelamatkan orang yang mati dari ketagihan dadah.

Foto dari collectionsonline.nmsi.ac.uk

Sisley tidak dapat bertahan dengan keadaan ini. Dia sangat lembut dan sensitif secara semula jadi, dia secara fizikal merasakan kesakitan, mendengar seorang lelaki menjerit di tempat tidur hospital. Tetapi kelembutan ini tidak menghalangnya untuk memperkenalkan sistem pengeluaran ubat penghilang rasa sakit setiap jam di hospital. Hampir mendapat pekerjaan di hospital, doktor yang baru dibuat mula meyakinkan pihak pentadbiran untuk memperkenalkan jadual seperti itu..

"Ketagihan terhadap ubat akan berkembang lebih cepat jika seseorang menunggu pengambilannya, merana dengan rasa sakit yang tidak tertahankan," Sisli menanamkan semangat dalam kepemimpinan. - Mengetahui bahawa pil akan datang tepat pada waktunya, mungkin menjelang permulaan penderitaan, dia tidak akan menunggunya begitu keras. Selain itu, dengan cara ini kita dapat mengurangkan dos ubat. ".

Perkara yang paling mengagumkan ialah pengurusan hospital, dan kemudian seluruh sistem rawatan paliatif UK - dan bukan hanya - memperhatikan hujah Dr. Saunders.

Kesedihan sebagai sumber inspirasi

Anton Misnevich. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Di hospital yang sama, dia bertemu dengan cinta kedua dalam hidupnya - Anton Misnevich. Dia juga seorang Kutub, juga pesakitnya, yang bermaksud dia mati akibat barah. Ahli psikologi, pakar terapi keluarga sistemik dapat dengan mudah menjelaskan mengapa hanya "percintaan" seperti itu berlaku dalam kehidupan Sisli, tetapi kami tidak akan membincangkannya di sini. Ia berlaku. Perkara utama adalah bahawa cinta datang ke dalam kehidupan Dr. Saunders bukan hanya dalam bentuk layanan belas kasihan tertinggi kepada jiran, tetapi juga dalam kehidupan sehari-hari, duniawi, yang penuh dengan kegembiraan yang tenang dan hampir tidak dapat dilihat.

Itu cinta di pinggir jurang, di tepi tragedi. Dia tahu - dan dia tetap menyukainya. Tetapi ketika Anton meninggal pada tahun 1960, semuanya berubah menjadi lebih dahsyat daripada yang dia bayangkan. Secara harfiah beberapa hari kemudian, ayah Sisli meninggal dunia, diikuti oleh salah seorang daripada beberapa rakannya (atas sebab tertentu, dia merasa sukar untuk bergaul dengan orang lain).

Sisli terjun, dengan kata-katanya sendiri, ke dalam keadaan "kesedihan patologi." Dan untuk keluar dari sana... akhirnya saya mula membina rumah sakit saya, yang sudah praktis membungkus daging di atas kertas, dalam catatannya yang tak terhitung jumlahnya.

Wang, penaja, tanah dan omong kosong yang tidak perlu

Hospis Saint Christopher: rancangan. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Pertama sekali, perlu mencari wang (£ 500 dari David jelas tidak mencukupi), sebuah laman web untuk pembinaan dan pelanggan tinggi. Sisley tidak terlalu risau dengan ketiga-tiga perkara ini. "Lemparkan kesedihanmu kepada Tuhan, dan Dia tidak akan meninggalkanmu," dia memetik Mazmur 54 ketika seseorang memanggilnya pemimpi. Dia tahu: semuanya akan menjadi, yang utama adalah dengan merumuskan tugas dengan betul.

Saunders secara senyap mengumpulkan wang, menerbitkan dua brosur dengan judul lakonan "Keperluan" dan "Skema". Pada yang pertama, dia menggariskan konsepnya, pada yang kedua, dia menerangkan secara terperinci bagaimana ia harus dipraktikkan.Hairannya, kedua-dua brosur itu banyak membincangkan aspek kerohanian tentang penderitaan dan menolong. Hospis 100 tempat tidur ditujukan untuk orang yang mati akibat barah dan penyakit terminal lain. Pasti harus ada kapel dan paderi biasa..

Di hospital. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

"Hospis adalah falsafah," kata Saunders, "yang mengikuti sains canggih perawatan perubatan untuk orang yang meninggal dunia dan seni penjagaan yang menggabungkan kecekapan dan cinta.".

Sisley Saunders ingin mengurangkan krisis akhir hayat, untuk menjadikannya "masa kehidupan nyata, penerimaan kedamaian, dan juga masa rehat".

Rumah baru itu seharusnya berfungsi untuk mengubah perasaan seseorang. Masa ketakutan dan kesunyian, masa yang paling sukar dalam hidup, diubah di sini menjadi damai, tenang, aman, bermakna - masa untuk pulang ke rumah.

Aspek spiritual muncul di sini. "Kemenangan Kristus atas kematian dan kesakitan adalah perkara utama," tulis Saunders. - Keperluan khas pesakit yang sekarat dan keluarganya menjadikan masalah pandangan agama dan falsafah menjadi penting. Kami ingin mewujudkan suasana di mana setiap orang - dengan atau tanpa kata-kata - akan dibantu untuk mencari makna dalam kehidupan dan cara untuk mengatasi keadaan. ".

Tidak ada perkara kecil

Di hospital. Foto milik Sisley Saunders. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Inisiatif ini disokong oleh Timbalan Menteri Kesihatan Albertine Winner, yang kemudian menjadi ketua dewan hospital. Terdapat juga penaja. Pihak berkuasa menawarinya sebidang tanah, yang langsung ditolak oleh Saunders. Pertama, terlalu kecil (tidak ada tempat untuk menempatkan teater dan jabatan fisioterapi - kecuali di ruang bawah tanah), kedua, terlalu dekat dengan hospital perbandaran (laman web ini awalnya ditujukan untuk salah satu jabatannya) dengan birokrasi, dan ketiga, tidak cukup kacak. Saya terpaksa mencari yang lain.

Sedangkan untuk rumah sakit, sama sekali tidak ada masalah. Walau bagaimanapun, keindahan dan suasana bukanlah perkara kecil. Ini adalah beberapa perkara yang paling penting ketika datang ke bulan dan hari-hari terakhir kehidupan seseorang. "Sebuah bangunan dapat menolong seseorang dalam penderitaannya," kata Sisli. - Kecantikan mempunyai sifat penyembuhan. Pesakit melihat bahawa mereka berada di tempat yang sangat baik, dilakukan dengan teliti - dan mereka boleh mempercayainya. ".

Saunders sangat mementingkan pemandangan sekitarnya, percaya bahawa dengan latar belakang kematian, setiap semak dan setiap rumput dapat mengubah pesakit menjadi sesuatu yang dikurniakan makna dan kepentingan..

"Sesuatu di antara rumah sakit dan rumah." Foto dari laman web stchristophers.org.uk

Hospis disusun sebagai kacukan - "sesuatu antara hospital dan rumah." Ia seharusnya menggabungkan keselesaan dan pencapaian terkini perubatan moden. Konsep ini tercermin dalam reka bentuk St. Christopher oleh arkitek moden Peter Smith. Hospital ini terdiri daripada tiga bahagian - awam, rumah dan klinik.

Bangsal tunggal, di mana orang tinggal yang sudah hampir mati, tidak tersembunyi dari pandangan yang lain. (Hanya bilik mayat yang terletak di tempat terpencil di wilayah rumah sakit itu. Di dalamnya, dengan persetujuan saudara-mara, penelitian dilakukan - berkaitan secara eksklusif dengan sifat kesakitan dan didedikasikan untuk membuatnya lebih berkesan untuk mengatasinya).

Tempat tidur di bangsal diposisikan sehingga pasien memiliki ruang, sehingga dia dapat melihat kedua-dua tingkap dan pintu depan. Seorang saudara yang duduk di tempat tidurnya boleh duduk dengan selesa di kerusi berlengan dan membaca buku atau mengagumi pemandangan, memikirkan pemikirannya yang sedih. Tingkap di bangsal diposisikan pada sudut yang masing-masing mempunyai pemandangan yang indah dan bangsal itu sekuat mungkin pada bila-bila masa sepanjang hari. Pada waktu malam, lampu elektrik kuning lembut menyala - tanpa neon tanpa jiwa, hanya di pejabat perubatan!

Sisley Saunders bersama pesakit hospis. Foto dari laman web stchristophers.org.uk

Bunga di atas meja, langsir di tingkap, stesen jagaan yang tidak menimbulkan pergaulan dengan hospital.

Sisli memikirkan bentuk balkoni dan kelayakan memasang galeri berjalan tertutup, ukuran bilik mandi (biliknya besar, sehingga boleh menggulung tempat tidur dengan roda).

Perhatian khusus diberikan kepada kebersihan: rumah sakit yang ada ketika itu, secara sederhana, tidak terkenal dengan ini.

"Perkara-perkara kecil" dapat disenaraikan tanpa henti, kerana mereka telah membuat keseluruhan brosur. Dan semuanya akhirnya dihidupkan.

Berapa banyak yang perlu anda lakukan! Buka hospital, berkahwin...

Sisley Saunders bersama pesakit hospis. Foto dari workingnurse.com

Pada tahun 1967 St. Christopher Hospice - rumah sakit pertama jenis baru - menerima pesakit pertama. Bukan hanya tempat di mana orang boleh mati tanpa menderita. Ia bukan hanya tempat di mana pesakit dan saudara-mara mereka mendapat semua bantuan dan sokongan yang mereka perlukan mengenai aspek kehidupan mereka yang paling pelbagai..

Rumah sakit itu adalah hospital, dan institusi ilmiah dan pendidikan. Di sini penyelidikan dilakukan, diajarkan kepada pakar masa depan dalam perubatan paliatif.

St Christopher telah menjadi model untuk generasi baru hospital.

Pesakit Saint Christopher terlibat dalam berkebun dan muzik, menulis gambar dan puisi (Sisli menerbitkannya dan membaca tentang radio), mengambil bahagian dalam persembahan teater, pergi ke gereja, melakukan rambut dan solekan di pendandan rambut, bercakap ketika duduk di dewan yang selesa dengan perapian, berjalan.

"Kita banyak yang harus dilakukan," adalah moto utama Sisley Saunders dan rumah sakitnya. Salah satu aktiviti yang paling penting adalah meneroka perasaan anda sendiri, belajar bagaimana melakukannya tanpa rasa takut - penduduk St. Christopher dibantu oleh imam, psikologi, doktor dan aktiviti kreatif dalam hal ini.

Hospis memberi banyak perhatian kepada terapi seni. Ramai seniman menyumbangkan kanvas mereka ke rumah sakit. Terutama banyak karya di dinding "St. Christopher" milik kuas Marian Bohuzh-Zizhko, cinta terakhir dari Sisli Saunders.

Sisley Saunders di pejabatnya di St. Christopher. 1970 tahun. Foto dari ehospice.com

Anehnya, dia juga seorang Kutub. Tetapi tidak seperti dua wanita pertama yang kita sayangi, nasibnya tidak tragis. Seorang seniman yang berjaya, Marjan mengajar teori seni visual di universiti. Dia berumur 18 tahun lebih tua dari Sisli. Tetapi cinta tidak berminat dengan perkara-perkara kecil itu. Satu kesedihan: di Poland artis itu mempunyai seorang isteri. Marjan adalah orang Katolik dan sangat beragama. Dia tidak boleh bercerai atau melupakannya. Saya tidak mahu kembali, saya hanya menghantar bantuan kewangan kepada isteri setiap bulan. Dan walaupun dia meninggal, dia tidak berani melamar Sisli untuk waktu yang lama.

Dia menunggu, tahun-tahun yang sudah cukup lama berlalu. Dia terus bekerja - satu-satunya ubat untuk kesedihan. Hanya lima tahun selepas kematian Puan Bohuzh-Zhizhko, mereka melangsungkan perkahwinan.

Sisley Saunders dengan Marian Bohuzh-Zhizhko. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Sisley gembira. Di lorong dia pergi pada 61.

Pasangan ini hidup selama 15 tahun - tahun yang indah. Sisley - Dame Sisley Saunders, Panglima Perintah Kerajaan Inggeris - secara beransur-ansur menyerahkan pengurusan rumah sakit kepada penggantinya. Sekiranya kes itu tidak dapat dilanjutkan dan ditiru, maka apa gunanya? Dia berkeliling dunia dengan kuliah, menulis buku dan artikel (secara total, dia mempunyai 220 penerbitan).

Selamat mati

Sisley Saunders. Foto dari thefamouspeople.com

Pada tahun 1984, Saunders menulis sebuah artikel pendek untuk Cambridge Review yang berjudul The Good Death, yang memberikan gambaran sejarah mengenai pendekatan untuk mati (bukan menyelamatkan, tetapi membantu) dan evolusi penjagaan paliatif. Dia berjaya mengurangkan kerjanya menjadi tiga prinsip utama:

- perhatian kepada semua gejala pesakit, bukan hanya kesakitan;

- keperluan untuk mengurangkan penderitaan mentalnya;

- mewujudkan persekitaran yang selamat dan selesa.

Sebagai pengacara "kematian yang baik," dia sering dituduh menganjurkan euthanasia. Tetapi pandangan Saunders mengenai perkara ini sangat spesifik dan ditentukan oleh kepercayaannya. Dia yakin dalam banyak kasus mungkin terjadi "kematian yang tidak menyakitkan dan damai", secara kategoris menentang legalisasi euthanasia, menulis artikel mengenainya, membuat laporan di Parlimen.

Arkibnya mengandungi korespondensi yang luas dengan penyokong penarikan diri secara sukarela dari kehidupan, termasuk Dr. Jack Kevorkian yang terkenal, yang dijuluki Doktor Kematian..

"Sekiranya anda menjadikan euthanasia aktif sebagai hak, ia akan menjadi kewajiban," tulis Saunders..

- Pesakit, mengetahui bahawa dia dapat memilih kematian, akan melakukannya untuk menyelamatkan saudara-mara dari "beban yang membebankan". Sebaik sahaja kita mencapai tahap ini, tidak ada lagi pertanyaan mengenai pilihan dan kebebasan pesakit ".

Rumah Sakit Saint Christopher. Foto dari laman web cicelysaundersarchive.wordpress.com

Sisley Saunders meninggal pada usia 85 tahun di rumah sakitnya kerana barah. Kita boleh bercakap tentang dia dan pencapaiannya untuk masa yang lama, tetapi hampir tidak ada kata-kata yang lebih baik daripada perkataan seorang biarawati yang tidak dikenali yang bekerja dengan Saunders di rumah sakit. "Kami selalu mengatakan kepada pesakit bahawa kami akan berusaha melakukan segala daya untuk mengurangkan penderitaan mereka. Terima kasih kepada Dr. Saunders, kami dapat mengatakan sebaliknya: kami pasti akan melakukan segalanya agar dia tidak menderita ".

Arkib Cicely Saunders

Apa itu hospital dan untuk apa?

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, banyak kata dan konsep baru memasuki kehidupan kita. Hospis adalah salah satu daripadanya. Masalah kematian orang yang sakit parah diselesaikan di sini pada tahap yang sama sekali baru, berbeza dari segi kualitatif. Di sini orang yang mati tidak lagi dibebani oleh kenyataan bahawa dia membebani orang yang disayangi dengan ketidakberdayaan dan penderitaannya, dan saudara-mara mendapat pertolongan psikologi dan kesempatan untuk berdamai dengan hal yang tidak dapat dielakkan.

Apa maksud perkataan "hospis"??

Dalam masyarakat abad pertengahan, rumah sakit disebut rumah yang dimaksudkan untuk bermalam para jemaah yang akan menyembah salah satu kuil Kristian. Perkataan ini berasal dari bahasa Latin "hospes", yang bermaksud "keramahan".

Hari ini, ini adalah nama untuk institusi perubatan khas yang disusun untuk mereka yang penyakitnya tidak dapat disembuhkan dan menyebabkan penderitaan yang besar kepada orang sakit dan orang yang mereka sayangi. Di rumah sakit, mereka mendapat rawatan yang sewajarnya, melegakan kesakitan tepat pada masanya dan, yang paling penting, sokongan psikologi. Seorang pesakit rumah sakit menjalani bulan-bulan terakhirnya tanpa penderitaan yang tidak perlu, dengan harga diri, berpeluang untuk meneliti hidupnya dan berdamai dengan yang tidak dapat dielakkan.

Untuk apa hospital??

Sesiapa yang terpaksa menjaga saudara yang sakit parah selama beberapa bulan atau bertahun-tahun berturut-turut tahu betapa sukarnya suasana di rumah di mana orang yang mati itu hadir. Memahami akhir yang tidak dapat dielakkan sering membuat pesakit mudah marah dan berubah-ubah..

Saudara-mara, yang di pundaknya, selain kebimbangan yang biasa, perawatan pesakit katil yang sukar jatuh, setelah beberapa lama mulai berangsur-angsur berharap semua ini akan berakhir dengan cepat, dan merasa bersalah atas pemikiran seperti itu. Di samping itu, kematian sering didahului oleh kesakitan yang teruk, kadang-kadang tidak dapat ditanggung, dan doktor tidak selalu memberi ubat bius untuk pesakit seperti itu dalam jumlah yang betul..

Sekiranya pesakit menghabiskan bulan-bulan terakhir hidupnya di rumah sakit, kakitangan institusi tersebut akan mengambil sebahagian besar pekerjaan. Pesakit hospital mendapat ubat penghilang rasa sakit dan penjagaan yang berkualiti, yang dengan sendirinya merupakan kelegaan yang signifikan bagi diri mereka dan keluarga mereka. Tetapi jauh lebih penting bahawa hospital itu memberikan bantuan dan sokongan psikologi kepada mereka dan orang yang mereka sayangi. Pada hari-hari terakhirnya, kehidupan orang yang mati tidak dibayangi oleh rasa sakit dan kesedaran tentang beban yang dia tanpa sengaja menanggung anak-anak atau cucu-cucunya. Akhir hidup yang bermaruah adalah tujuan utama rumah sakit bagi setiap pesakit.

Siapa yang boleh masuk ke hospital?

Sebilangan besar pesakit hospis adalah pesakit barah di terminal, iaitu tahap yang tidak dapat disembuhkan. Statistik kanser di seluruh dunia semakin meningkat dari tahun ke tahun, dan hospital semakin diminati.

Motto dari mana-mana rumah sakit adalah kata-kata: jika pesakit tidak dapat disembuhkan, ini tidak bermakna dia tidak dapat ditolong. Oleh itu, hanya mereka yang kematiannya tidak diragukan dan yang memerlukan rawatan paliatif dimasukkan ke hospital. Pekerjaan rumah sakit tidak hanya berperikemanusiaan, tetapi juga dibenarkan secara ekonomi, kerana pesakitnya tidak mengambil tempat di hospital biasa, membebaskannya untuk mereka yang masih dapat dibantu oleh doktor.

Perkhidmatan apa yang diberikan kepada pesakit di hospital?

Bidang penjagaan utama pesakit hospis adalah untuk mengurangkan atau menghilangkan rasa sakit, untuk mengekalkan kehidupan dan fungsi tubuh yang mati. Untuk ini, kakitangan menjalankan:

- terapi anestetik, termasuk dengan bantuan ubat narkotik seperti yang ditetapkan oleh doktor;

- memberi makan dengan tabung untuk mereka yang tidak boleh makan dengan cara biasa;

- jika perlu, bekalan oksigen dari kusyen oksigen.

Selain itu, di hospital, pesakit dan saudara mereka mendapat bantuan dan sokongan sosial dan psikologi, yang dinyatakan dalam:

- sikap muhibah, sabar dan simpati umum kakitangan;

- perbualan dengan ahli psikologi yang berkelayakan yang membantu mengurangkan ketakutan kematian pesakit, dan membantu saudara-mara menyingkirkan rasa bersalah dan berdamai dengan yang tidak dapat dielakkan;

- berkomunikasi dengan orang yang mendapati diri mereka berada dalam situasi yang serupa, yang membolehkan pesakit tidak terpencil dalam persepsi negatifnya terhadap dunia, untuk menjalani kehidupan yang penuh sehingga minit-minit terakhir;

- usaha doktor untuk menjaga kesedaran dan kemampuan intelektual pesakit selama mungkin. Seluruh suasana di hospital bertujuan untuk mewujudkan keadaan yang paling selesa bagi pesakit. Sebagai peraturan, pintu masuk pengunjung dibuka pada bila-bila masa, jika perlu, mereka dapat bermalam. Wad sering mempunyai TV, peti sejuk, katil berfungsi dan meja sisi katil yang selesa untuk barang-barang peribadi.

Bahagian dalam biasanya dihiasi menyerupai persekitaran hospital sesedikit mungkin. Sebagai tambahan kepada doktor dan jururawat sepenuh masa, pesakit dibantu oleh sukarelawan terlatih.

tempat perlindungan ajaib atau hospital untuk yang mati? :: SYL.ru

Artikel ini memfokuskan struktur hospis. Apa sebenarnya, banyak yang hanya mengetahui: kebanyakan orang biasa - setelah membaca atau mendengar sesuatu dan secara kebetulan, doktor - dari pengalaman rakan-rakan Amerika atau Eropah, dan wartawan - dari pelbagai sumber. Keadaan ini tidak disengajakan, dan disebabkan oleh salah faham mengenai masalah yang diselesaikan oleh institusi hospital. Bilakah dan bagaimana hospis pertama muncul? Apa tujuan dan objektif yang mereka selesaikan? Apa itu Hospis Kanak-kanak? Kami akan cuba menjawab semua soalan ini secara terperinci..

Apa yang mereka perlukan?

Sering kali, konsep "rumah sakit" dikaitkan dengan pengasingan dan tempat di mana orang yang sakit parah dan mati menjalani hari-hari terakhir mereka dari seluruh dunia. Bagaimanapun, ini tidak benar. Simbol rumah sakit adalah lilin yang padam di tangan manusia. Simbol inilah yang membantu untuk menyatakan intipati pertolongan yang diberikan kepada pesakit yang sakit parah, dan untuk menjelaskan dengan jelas: rumah sakit - apa itu. Di klinik seperti itu, mereka merawat orang yang sakit dan mati dengan penuh perhatian dan hormat, belas kasihan dan, berempati, memberi mereka rawatan yang baik dan menghilangkan rasa sakit, membantu mengatasi masalah rohani, fisiologi dan psikologi yang disebabkan oleh penyakit ini.

Apa maksud perkataan ini?

Pada asalnya perkataan "hospice" muncul dalam bahasa Latin dari pertemuan dua akar - hospitium dan hospes - "keramahan". Selepas itu, perkataan itu diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis Lama sebagai rumah sakit dan mengekalkan makna yang sama seperti dalam bahasa Latin. Pada Abad Pertengahan, inilah nama yang diberikan kepada rumah-rumah tempat para jemaah haji ke Yerusalem tinggal untuk berehat. Semasa perjalanan jauh, para jemaah haji sakit, dan di rumah sakit seperti itu mereka diberikan segala kemungkinan bantuan perubatan. Bersama para jemaah, kata "hospis" datang ke Kepulauan British dan ke dalam bahasa Inggeris, dari mana ia dipindahkan ke bahasa Eropah lain pada abad ke-19..

Sejarah penampilan

Hippocrates, yang dianggap sebagai "bapa ubat", percaya bahawa doktor hanya boleh membantu mereka yang mempunyai peluang untuk sembuh, dan pesakit yang putus asa harus menjalani hari-hari mereka tanpa penyertaan dan perhatian. Pendekatan serupa dengan kematian itu dipraktikkan di Eropah sehingga penerimaan agama Kristian secara meluas..

Di bandar Lyon di Perancis pada tahun 1842, Jeanne Garnier, seorang wanita muda yang telah kehilangan seluruh keluarganya, menganjurkan rumah sakit pertama. Apa yang ada pada masa itu? Rumah sakit "Calvary", seperti yang disebut, untuk pertama kalinya memberi peluang kepada pesakit yang tidak dapat disembuhkan untuk hidup dan mati dengan harga diri. Biarawati Ireland menyokong idea Jeanne Garnier dan membuka Hospis Mother of God di Dublin pada tahun 1879. Pada tahun 1948, Cecilia Sanders datang bekerja di St Thomas's Hospital di London, berkat kegiatan yang dilakukannya, gerakan hospis tersebar ke seluruh dunia. Hospital Moscow yang beroperasi hari ini juga dibuka.

Sejarah moden

Sejak sekian lama, doktor, kakitangan kejururawatan, atau sukarelawan tidak tahu apa yang harus dilakukan oleh pesakit hospital, dan tidak ada tempat untuk mendapatkan maklumat tersebut. Baru pada tahun 1935 brosur "Merawat orang sakit dan mati" diterbitkan, yang kemudian menjadi klasik perubatan paliatif, yang ditulis oleh doktor keluarga Alfred Worcester. Latihan para jururawat yang bertujuan untuk bekerja dengan pesakit yang tidak dapat disembuhkan dan mati dilakukan oleh kakitangan Yayasan Marie Curie pada tahun 1952..

Pada tahun 1967, St. Christopher Hospice, yang diasaskan oleh Cecilia Sanders, membuka hospitalnya sendiri di England, dan pada tahun 1969 mulai memberikan perkhidmatan jangkauan. Pada tahun yang sama, buku "On Death and Dying" diterbitkan oleh Elizabeth Kubler-Ross, yang berjaya mengubah idea doktor pada masa itu mengenai keadaan orang yang mati.

Di antara negara-negara sosialis, rumah sakit pertama hanya muncul di Krakow Poland pada tahun 1972.

Rumah sakit di Rusia pra-revolusi

Buat pertama kalinya institusi perubatan seperti ini dibuka di Moscow pada tahun 1903. Penciptaannya dimulakan oleh seorang profesor di Moscow State University, seorang pakar onkologi L.L. Levshin, yang menganjurkan penggalangan dana untuk pembinaannya. Sumbangan kewangan terbesar untuk organisasinya dibuat oleh pelanggan Morozov yang terkenal di Rusia. Itulah sebabnya institusi ini dinamakan mereka selama bertahun-tahun. Hospis onkologi ini hanya menerima pesakit barah pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini. Namun, lama-kelamaan, dia kehilangan fungsinya dan dilahirkan kembali ke sebuah institusi penyelidikan yang menangani masalah onkologi..

Apa hari ini?

Sehingga tahun 1990, orang-orang Soviet tidak tahu mengenai rumah sakit, apa itu dan mengapa ia diperlukan. Orang sakit parah meninggal di rumah, di tangan saudara-mara yang tidak tahu bagaimana mengurangkan penderitaan mereka, atau di tempat tidur hospital, yang hampir dilupakan oleh kakitangan perubatan. Rumah sakit pertama di Rusia moden dibuka di kampung Lakhty dekat St Petersburg pada tahun 1990 atas inisiatif wartawan Inggeris V. Zorza, yang dengan demikian memenuhi keinginan puterinya Jane, yang meninggal pada usia 25 tahun. Psikiatri A.V. Gnezdilov mengambil bahagian besar dalam hal ini, sehingga rumah sakit di kota St. Petersburg dibuka dan memulakan kerjanya.

Pada awal 90-an abad XX, Lembaga Pemegang Amanah khas untuk penciptaan rumah sakit telah dibuat di Kesatuan Soviet, yang pengerusinya adalah Ahli Akademik D.S.Likhachev. Pada Oktober 1993 di Moscow, atas inisiatif E.I. Moiseenko, yang bekerja di Institut Onkologi dan Hematologi Pediatrik, mencipta rumah kanak-kanak pertama di rumah untuk kanak-kanak dengan kanser.

Pada tahun 1994, berkat usaha V. Zorza, Rumah Sakit Moscow Pertama, yang diketuai oleh V. V. Millionshchikova hari ini, diciptakan..

Berapa banyak?

Hari ini kita mempunyai sekitar seratus rumah sakit, yang sangat kecil untuk sebuah negara besar seperti Rusia. Menurut anggaran WHO, mesti ada satu rumah sakit untuk setiap 400,000 orang dalam populasi tersebut. Jika anda menghitung, negara kita kekurangan sekurang-kurangnya 250 institusi perubatan seperti itu. Yang ada tidak selalu memenuhi syarat dan piawaian. Hospis yang lengkap di Moscow dan St Petersburg, dan jumlahnya di bandar-bandar ini hampir sesuai dengan anggaran WHO. Adalah sukar bagi penduduk kampung dan mereka yang tinggal di wilayah untuk memasuki institusi seperti itu, hampir mustahil..

bagaimana dan di mana mereka muncul, mengapa ia diperlukan

Penubuhan rumah sakit bukanlah perkara baru. Idea ini telah terkenal sejak zaman kuno dan pastinya dikaitkan dengan bidang falsafah perubatan. Ada pendapat bahawa orang yang mati memerlukan dan dapat dibantu. Pendapat ini benar sekali..

Kandungan

  1. Membantu orang-orang yang sedang meninggal dunia pada zaman kuno
  2. Kelahiran hospis
  3. Abad Pertengahan dan hospital
  4. Apa maksud perkataan "hospis"??
  5. Apabila perkataan "rumah sakit" mula digunakan dalam pengertiannya sekarang?
  6. Membuka institusi untuk yang hampir mati
  7. Pergerakan paliatif kontemporari
  8. Penjagaan paliatif untuk kanak-kanak di Belarus

Seseorang yang mati mesti berada dalam keadaan yang memastikan keberadaan yang bermaruah, agar tidak mengalami penghinaan dengan ketakutan, kesakitan, dan azab. Keadaan ini harus membantu menjaga nilai-nilai seseorang sehingga dia pergi ke dunia yang lebih baik..

Membantu orang-orang yang sedang meninggal dunia pada zaman kuno

Sebaik sahaja agama Kristian mulai muncul di benua Eropah, dengan itu timbul rasa belas kasihan kepada orang sakit dan mati. Pakar perubatan kuno percaya bahawa orang yang mati tidak boleh menghulurkan tangannya. Pendapat ini dibudayakan oleh Hippocrates. Dipercayai bahawa menolong mereka yang sudah dikalahkan oleh penyakit itu bukanlah urusan yang saleh. Sekiranya seseorang mati, itu bermaksud bahawa para dewa memerintahkan ini dan tidak mungkin bertentangan dengan kehendak mereka.

Kelahiran hospis

Sebutan pertama hospital terdapat di Mediterranean Timur, dan sudah ada pada abad ke-4 Masihi. idea ini juga sampai ke dunia Latin. Rumah sakit pertama untuk orang sakit dan jemaah haji dibuka oleh Fabiola, seorang pelayan Rom yang belajar di St Jerome. Dari kes ini, rumah sakit mula muncul dalam banyak pesanan biara di Eropah..

Abad Pertengahan dan hospital

Tempat perlindungan dan rumah almouse pada masa itu adalah rumah tumpangan. Mereka digunakan oleh jemaah dalam perjalanan ke Tanah Suci. Bangunan ini biasanya terletak di sepanjang jalan dan menjadi tempat perlindungan bagi mereka yang menderita, letih, sakit. Walaupun begitu, hospital juga menolong penduduk tempatan.

Apa maksud perkataan "hospis"??

Kami mengatakan hospis, tetapi apa itu sebahagian besarnya dan bahkan tidak meneka. Kami tidak meneka dengan tepat mengenai makna asal perkataan ini. Dalam bahasa Latin, kata "hospes" bermaksud tetamu. Kita dapat melihat bahawa rumah sakit tidak dikaitkan dengan kematian dalam erti kata etimologi..

Tahun-tahun berlalu dan makna kata itu berubah dan, pada akhirnya, ia mulai berarti pemilik dan "ramah, ramah kepada pengembara." Lama kelamaan, kata "hospitium" muncul - hubungan mesra antara tetamu dan tuan rumah, dan kemudian tempat untuk pengembangan hubungan seperti itu.

Makna Ibrani dari kata hospis adalah sama - keramahan. Sebahagian besar pada zaman Kristiani awal, pekerja rumah sakit menjaga keadaan mental mereka yang menderita, namun petunjuk untuk membantu tubuh segera muncul. Tidak diragukan lagi bahawa rumah sakit pertama tidak dibuat khusus untuk perawatan pesakit yang mati, tetapi kenyataan bahawa mereka dikelilingi oleh perhatian dan semua jenis perawatan adalah fakta yang tidak dapat dipertikaikan.

Apabila perkataan "rumah sakit" mula digunakan dalam pengertiannya sekarang?

Penggunaan kata hospis dalam cara kita menggunakannya hari ini hanya bermula pada abad ke-19. Banyak rumah sakit abad pertengahan ditutup kerana Reformasi. Yang lain telah menjadi rumah jagaan. Sebilangan besar pekerjaan rumah sakit pergi ke "hospital", yang doktornya hanya merawat pesakit yang berpeluang sembuh. Pada masa itu, pesakit yang tidak dirawat atau putus asa menyebabkan penurunan kebenaran doktor. Doktor hampir tidak pernah mengunjungi pesakit yang mati, bahkan untuk menyatakan kematian. Pernyataan kematian dilakukan hanya oleh pegawai atau imam.

Membuka institusi untuk yang hampir mati

Pada tahun 1842, wanita Perancis Jeanne Garnier membuka rumah sakit untuk pesakit yang mati di Lyon. Rumah sakit ini dipanggil Calvary. Mengikuti teladan wanita muda, institusi serupa mula dibuka di wilayah Perancis. Sebahagian daripada mereka masih berfungsi hingga kini..

Di Dublin pada tahun 1879, Sisters of Mercy membuka Hospice of Our Lady untuk kematian. Kemudian mereka juga membuka rumah tumpangan pada tahun 1905 di East End London. Dalam jangka masa ini, tiga lagi rumah sakit Protestan dibuka untuk mereka yang mati dan miskin. Luke's Home for the Sick and the Dying memberikan laporan tahunan di mana Dr. Barrett menerangkan kisah unik dan tidak dapat difikirkan mengenai pesakitnya. Tidak banyak laporan mengenai ubat-ubatan, tetapi banyak mengenai watak dan keberanian pesakit yang mati..

Di rumah sakit St Luke pada tahun 1948, bentuk kerja baru diperkenalkan dalam bentuk pengambilan pengambilan morfin analgesik narkotik, yang digunakan dalam perubatan hanya untuk melegakan kesakitan yang teruk. Di hospital lain, pesakit menjadi gila dengan kesakitan dan meminta kakitangan perubatan untuk meringankan penderitaan yang tidak tertahankan - mereka takut pesakit akan ketagih. Di rumah sakit St Luke, pesakit tidak mengalami kesakitan fizikal..

Pergerakan paliatif kontemporari

1967 menandakan permulaan gerakan paliatif moden. Tahun ini St Christopher's Hospice baru dibuka, yang merupakan gabungan hospital dan rumah.

Pada tahun 1972, rumah sakit itu muncul di Krakow, dan pada tahun 1975 di Montreal, Kanada. Rumah sakit itu merangkumi beberapa pakar dari pesakit dalam dan perkhidmatan lapangan. Di Kanada, perkataan "paliatif" digunakan untuk pertama kalinya, kerana kata "rumah sakit" bermaksud perawatan dan sokongan yang tidak mencukupi..

Pada tahun 1990, rumah sakit pertama muncul di Rusia, tetapi pada tahun 1903 rumah sakit pertama berfungsi kurang dari 20 tahun, dan pada tahun-tahun berikutnya klinik rawatan dan penyelidikan onkologi dibuka berdasarkannya. Buat masa ini, inilah Institut Penyelidikan Moscow yang dinamakan P.A. Herzen. Pada masa ini terdapat lebih daripada 100 hospital di Rusia.

Penjagaan paliatif untuk kanak-kanak di Belarus

Pada masa ini, terdapat OBO "Rumah Belia Kanak-kanak Belarus" di Belarus, di bawah jagaan yang mana lebih daripada 200 keluarga kanak-kanak yang sakit parah dijaga setiap tahun. Organisasi ini tidak hanya terlibat dalam perawatan paliatif untuk anak-anak, tetapi juga menyediakan proses maklumat dan pendidikan untuk kedua ibu bapa dan kakitangan perubatan..

Sebagai tambahan kepada OBO "Belarusian Children Hospice", terdapat organisasi awam lain di Belarus yang memberikan perkhidmatan kepada penduduk ke arah penjagaan paliatif untuk anak-anak..

A.G. Gorchakova, L.F. Gazizova "Aspek psikologi menyediakan penjagaan paliatif kepada kanak-kanak".

Artikel Sebelumnya

Kemoterapi barah payudara

Artikel Seterusnya

Kanser bibir