Cara menambah berat badan dengan barah perut

Myoma

Penurunan berat badan adalah kejadian biasa pada barah. Terutama pesakit yang menderita barah perut menurunkan berat badan. Untuk melambatkan proses ini, serta mengembalikan beberapa kilogram, anda perlu mengikuti beberapa petua.

Kenapa awak jatuh

Kanser perut adalah penyakit yang mempunyai banyak gejala, yang paling ketara adalah penurunan berat badan yang cepat. Sebab-sebab perubahan dramatik dalam badan adalah seperti berikut.

Pengambilan nutrien yang tidak mencukupi dari makanan. Orang itu mengalami gangguan makan dan tidak dapat mengambil kalori yang diperlukan.

Penurunan berat badan kerana muntah dan cirit-birit. Nutrien tidak mempunyai masa untuk diserap oleh badan, seseorang mula menurunkan berat badan dengan cepat.

Peningkatan penggunaan tenaga. Tumor "memakan" banyak kekuatan fizikal, sebarang beban membawa keletihan. Kesannya, perbelanjaan kalori meningkat. Dengan kekurangan mereka, tubuh memasuki mod survival. Dia mula menggerakkan simpanan tenaga, secara beransur-ansur memakan lemak dari tisu subkutan, dan kemudian dari sel-sel lemak..

Kemoterapi. Penyebab lain penurunan berat badan dalam memerangi barah adalah penggunaan ubat kemoterapi. Akibatnya, seseorang kehilangan berat badan bukan sahaja: rambut mungkin gugur, keadaan umum bertambah buruk. Tetapi setelah beberapa kursus kimia, tumor menurun, yang membolehkan doktor menghilangkan fokus penyakit sambil mengekalkan sebahagian besar organ yang terkena.

Sekiranya dalam tempoh ini penggunaan normal jumlah kalori yang diperlukan tidak ditentukan, tenaga asid amino tisu otot akan habis. Secara beransur-ansur badan mula kehilangan imuniti, keletihan dan kelemahan berterusan muncul..

Gejala penyakit

Kanser adalah patologi berbahaya yang tidak pernah menampakkan diri pada peringkat awal. Perkara yang sama berlaku untuk penyakit onkologi yang berkembang di tisu perut. Hanya dengan perkembangan tumor yang serius barulah penyakit itu mulai menampakkan diri, dan pada tahap ini ia sudah berkembang menjadi tisu lain dan memulakan metastasis.

Tanda ciri kanser jenis ini. Dengan perkembangan penyakit onkologi gastrousus, gejala berikut muncul:

  • sakit sederhana di perut, rasa berat selepas makan;
  • penurunan selera makan, loya berterusan, yang akhirnya muntah;
  • penurunan berat badan yang mendadak;
  • pada peringkat ketiga, ketepuan cepat boleh berlaku: perut yang terkena penyakit kehilangan keanjalannya dan mengandungi minimum makanan;
  • jika tumor mula menyerang aliran darah, pendarahan gastrik mungkin berlaku.

Gejala "klasik". Mereka biasa berlaku pada semua patologi onkologi. Ini adalah perkembangan anemia, penolakan untuk makan, kelemahan umum badan, keletihan yang cepat. Sudah tentu, gejala seperti itu tidak semestinya menjadi bukti barah. Tetapi lawatan tepat waktu ke doktor akan meningkatkan peluang pesakit secara signifikan, jika ini adalah patologi yang sangat berbahaya. Rawatan lebih awal bermula, kemungkinan hasilnya berjaya..

Diagnostik

Untuk mengklasifikasikan penyakit dengan tepat, perlu dilakukan beberapa kajian..

  • Histologi dianggap kaedah paling tepat untuk mengetahui sifat neoplasma dan memilih terapi.
  • Untuk menjelaskan ukuran tumor, lokasi dan ciri-cirinya, gastroskopi digunakan.
  • Biopsi diperlukan jika histologi tidak konsisten: kajian ini menjamin diagnosis yang tepat.
  • Ultrasound dan radiografi akan membantu mengenal pasti kehadiran metastasis, bilangan dan ukurannya.
  • MRI dan CT digunakan untuk visualisasi terperinci mengenai neoplasma.

Di samping itu, pesakit menjalani beberapa ujian makmal, menderma darah untuk penanda tumor, dan tinja - untuk memeriksa kehadiran darah laten.

Rawatan

Pemilihan taktik bergantung pada tahap penyakit, jenis tumor dan ukurannya, kehadiran metastasis pada organ dan tisu lain. Terdapat tiga kaedah tradisional untuk melawan barah perut.

Pembuangan pembedahan. Sebagai monoterapi, ia secara berkesan menunjukkan dirinya pada peringkat awal penyakit, ketika tumor dilokalisasi di satu tempat dan mempengaruhi sebahagian kecil organ. Dalam kes ini, dinding perut yang berpenyakit dikeluarkan sambil mengekalkan fungsi organ (ia merosot, tetapi terus mencerna makanan). Sekiranya reseksi lengkap dilakukan, maka kerongkongan dihubungkan ke usus kecil, dan pesakit diberi diet ketat, yang harus dipatuhi sepanjang hidupnya..

Terapi radiasi. Ia digunakan dalam pendekatan bersepadu untuk mengurangkan ukuran fokus penyakit sebelum pembedahan.

Kemoterapi. Penting untuk menekan pertumbuhan tumor. Untuk rawatan, bahan toksik digunakan yang mempengaruhi bukan sahaja neoplasma patologi, tetapi juga tubuh manusia, akibatnya berat badan cepat hilang, rambut gugur mungkin terjadi.

Perkara utama adalah bahawa pesakit sepanjang tempoh rawatan harus mematuhi diet khas dan memantau keadaan mereka sendiri. Inilah sebabnya mengapa persoalan bagaimana menambah berat badan dengan barah perut sangat relevan. Pesakit memerlukan banyak protein, lemak dan karbohidrat yang sihat, yang akan memberi kekuatan kepada tubuh untuk melawan. Sekiranya penolakan untuk makan atau ketidakmampuan untuk makan makanan keras, pesakit akan dipindahkan ke pemakanan parenteral.

Ramalan dan pencegahan

Sekiranya barah perut didiagnosis pada peringkat ke-3 atau ke-4, kita boleh bercakap mengenai 12% kadar kelangsungan hidup lima tahun untuk beberapa bentuk. Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada peringkat awal, prognosis akan lebih baik: dalam kes ini, kadar kelangsungan hidup adalah hingga 70%. Penyakit yang paling tidak disukai adalah tumor yang telah mempengaruhi semua lapisan dinding gastrik dan tumbuh menjadi tisu bersebelahan. Kanser seperti itu tidak dikendalikan; untuk melegakan keadaan pesakit, terapi paliatif ditetapkan untuk mengurangkan kesakitan. Sifat perkembangan kanser gastrointestinal belum dipelajari, tetapi terdapat beberapa petua pencegahan universal yang akan mengurangkan risiko dengan ketara:

  • Penolakan tabiat buruk.
  • Aktiviti fizikal sederhana.
  • Pemakanan yang betul dengan nisbah protein, lemak dan karbohidrat yang seimbang.

Dan tentu saja, pemeriksaan perubatan lengkap tahunan akan membolehkan anda mengenal pasti sebarang penyakit pada peringkat awal..

Apa yang perlu dilakukan untuk menormalkan berat badan

Elakkan muntah. Pertama sekali, untuk menambah berat badan, anda tidak boleh muntah. Sebilangan pesakit dengan barah perut sendiri secara tidak sengaja menyebabkan refleks muntah dengan memakan sejumlah besar makanan. Perkara ini tidak boleh dilakukan, kerana badan berada dalam keadaan tertekan dan tidak mendapat nutrien.

Terdapat lebih banyak makanan berkhasiat dan sihat. Untuk mendapatkan kembali berat badan yang hilang, anda perlu menambah kandungan kalori pada menu anda. Makanan harus lebih berkhasiat. Adalah disyorkan untuk menambahkan produk tenusu berlemak, sup krim, daging ke dalam diet. Pakar menasihatkan memasak makanan sambil berasa sihat. Pada masa yang sama, pesakit harus makan sebanyak mungkin sayur-sayuran dan buah-buahan segar, makanan laut, bijirin, kekacang, telur. Faktanya adalah bahawa produk ini mengandungi sejumlah besar nutrien dalam komposisi mereka, yang menahan rasa lapar, sambil memberi tenaga kepada tubuh..

Menghilangkan produk berbahaya. Sudah tentu, makanan goreng, pedas, terlalu masin, alkohol tidak termasuk dalam diet. Di samping itu, anda harus melepaskan makanan segera dan makanan lain yang mengandungi banyak lemak dan gula yang tidak sihat. Apa-apa yang memberi beban berlebihan pada sistem pencernaan harus dikecualikan dari diet pesakit barah..

Pilih minuman berkhasiat. Untuk minuman, serbuk protein boleh ditambah kepada mereka untuk menjadikannya lebih berkhasiat. Produk tenusu mesti mempunyai kandungan lemak yang tinggi. Lebih baik menjelaskan diet anda dengan pakar yang akan memberikan cadangan komprehensif mengenai diet terapi.

Cara menambah berat badan?

Pendaftaran: 18.05.2006 Catatan: 2 Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali ->

Cara menambah berat badan?

Soalan untuk pakar dan rakan seperjuangan.
Saya mengubati limfosarkoma, dan semasa kursus, tentu saja, saya menurunkan berat badan, tetapi antara kursus saya berjaya mencapai tahap yang hampir sama. Tetapi setelah transplantasi sumsum tulang, saya berjalan seperti kurus selama enam bulan di hospital (masing-masing tidak ada rawatan, selama enam bulan). Sekarang berat saya 57 kg dengan tinggi 180. Saya cuba makan banyak dan pelbagai - tetapi semuanya tidak berguna. Tolong beritahu saya apa yang perlu dibuat.

Pendaftaran: 12.11.2005 Catatan: 320 Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali ->

Cuba kacang di antara waktu makan (walnut, badam, hazelnut, kacang pain). Untuk menjadikannya lebih enak, anda boleh mengeringkannya sedikit di dalam ketuhar. Buah kering sedikit juga akan berjaya. Semua ini membantu saya sedikit untuk menambah berat badan, walaupun saya sedang menjalani rawatan, dan secara amnya hati sama sekali tidak berfungsi kerana masalah.

Pendaftaran: 05.02.2006 Catatan: 298 Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali Telah mengucapkan terima kasih: 0 kali ->

tybalt,
Sebilangan cadangan mungkin kelihatan remeh, tetapi masuk akal. Adalah perlu untuk menambah jumlah makanan. Lebih baik makan lebih sedikit, tetapi lebih kerap. Mengunyah dengan teliti. (Tolong diri sendiri) Lebih baik tidak mengunyah semuanya dengan teliti, tetapi lebih memilih makanan yang tinggi protein - bahan binaan utama, ditambah karbohidrat dan sedikit lemak. Daging, dan banyak lagi ayam, keju kotej, krim masam, keju, produk tenusu lain, kacang, jeli susu, gandum dan juga bubur semolina, roti putih, ikan berlemak, kismis, buah ara, kacang. Tidur yang cukup adalah penting.
Jangan mengesyorkan makanan sejuk, makanan yang sangat pedas. Anda tidak perlu makan banyak pada waktu malam, ini tidak akan membantu, tetapi hanya membebankan makanan anda sendiri. sistem, memaksa bekerja dalam keadaan yang teruk. Saya betul-betul mahu menjadi lebih baik.
Dan anda juga perlu makan dengan senang hati, dengan emosi positif! baik?

Cara mengembalikan berat badan kepada pesakit barah?

Orang itu sakit dengan barah tahap 4, terbaring di tempat tidur. Dulu ukuran pakaian 48-50, sekarang kurang dari atau kira-kira 40, berat badan 38. Doktor tidak aktif, secara logiknya saya memahami semua yang sel-sel barah memakan badan dan bla bla, tetapi mungkin di kalangan pembaca BV tidak hanya ada penasihat, tetapi yang telah menemui keadaan seperti itu atau doktor dengan amalan.

Berapa banyak protein, minyak, makanan yang kerap sedikit (seseorang tidak makan dengan baik) akan menambah berat badan? Atau ubat dan semua orang sudah tidak berdaya?

Penurunan berat badan yang mendadak sebanyak 8-10 kg selama 3-6 bulan sebelumnya adalah gejala biasa bagi barah dari pelbagai tempat. Selagi tumor hidup di dalam badan kerana metabolisme yang tinggi dalam tisu tumor ini, ia akan memakan tenaga badan kerana tisu adiposa dan otot seseorang. Selepas penyingkiran tumor barah, sekiranya proses ini dapat dikendalikan, berat badan pesakit akan meningkat dan pulih. Oleh itu, kaedah pembedahan onkologi terus menjadi kaedah utama. Pada peringkat 4 proses onkologi, metastasis tumor jauh sudah ada. Keadaan pesakit disebut tidak dapat dikendalikan. Jadi, tidak perlu lagi bergantung pada kenaikan berat badan. Ubat paliatif menetapkan satu tujuan, untuk berusaha memanjangkan umur seseorang dan meringankan penderitaannya sebelum mati. Pemakanan serbuk protein hanya akan membenarkan pengambilan protein ke dalam badan untuk mengekalkan fungsi penting badan. Makanan tambahan protein dalam bentuk ini akan menyediakan sejumlah protein yang tidak mungkin dilakukan dengan makanan semula jadi. 50-100 gram protein goncang dengan 20-30 gr. protein tulen lebih mudah ditelan daripada memakan 200 gram daging, yang mana pesakit juga merasa jijik. Goncangan protein seperti itu hanyalah satu elemen rawatan simptomatik.

Cara menambah berat badan bagi pesakit barah

wikiHow berfungsi seperti wiki, yang bermaksud bahawa banyak artikel kami ditulis oleh pelbagai pengarang. Pengarang sukarela berusaha menyunting dan memperbaiki artikel ini untuk membuat artikel ini..

Bilangan sumber yang digunakan dalam artikel ini: 16. Anda akan mendapat senarai sumber tersebut di bahagian bawah halaman.

Sangat penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat semasa rawatan barah anda. Tidak menjadi masalah jika anda sudah kekurangan berat badan atau kurang berat badan kerana rawatan, anda mesti mengembalikan berat badan anda ke tahap yang sihat. Berat badan yang rendah dapat mengurangkan keberkesanan rawatan. Sayangnya, rawatan barah menyukarkan seseorang untuk makan, tetapi ini dapat diatasi dan mendapatkan kembali berat badan yang sihat..

Penurunan berat badan barah

Penurunan berat badan adalah simptom barah yang biasa. Ia selalunya merupakan manifestasi barah pertama. American Society of Clinical Oncology (ASCO) memetik angka berikut:

  • 40% orang yang didiagnosis menghidap barah mengatakan bahawa mereka mengalami penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan.
  • 80% pesakit dengan tumor ganas lanjut menurunkan berat badan, sehingga cachexia - keadaan keletihan.

Kerana penurunan berat badan yang kuat di tubuh pesakit, gangguan berkembang yang memburukkan keadaannya, memberi kesan negatif pada prognosis, dan membuat mustahil untuk menjalankan rawatan antikanker aktif. Oleh itu, penting bagi ahli onkologi untuk memantau status pemakanan pesakit, jika perlu, untuk membetulkannya..

Penyebab Berat Badan Kanser

Tumor malignan membawa kepada perubahan metabolisme. Sintesis protein menjadi perlahan dan pemecahannya dipercepat. Tubuh menghasilkan molekul aktif secara biologi - sitokin yang menyumbang kepada penipisan: interleukin-6 (IL-6), interleukin-1b (IL-1b), faktor nekrosis tumor-alpha. Gangguan lain dalam proses biokimia juga berlaku. Kerana ini, pesakit menurunkan berat badan. Keadaan bertambah buruk pada peringkat kemudian, ketika barah menyebar ke seluruh tubuh, tumor hancur, bahan toksik memasuki aliran darah yang meracuni tubuh.

Terdapat banyak sebab lain juga. Biasanya, pesakit barah mengalami penurunan selera makan kerana tumor atau kesan sampingan kemoterapi. Banyak ubat kemoterapi menyebabkan mual, muntah, mukositis - kerosakan pada membran mukus dengan pembentukan erosi dan bisul.

Makan terganggu oleh tumor ganas yang terdapat di mulut, esofagus, dan perut. Sekiranya barah sebahagiannya menyekat lumen usus besar, pesakit menderita sembelit, kerana ini dia mula mengambil lebih sedikit makanan, menurunkan berat badan.

Ramai pesakit barah bimbang akan kesakitan yang luar biasa, mereka juga boleh menyebabkan penurunan berat badan. Peranan tertentu tergolong dalam tekanan kronik, kemurungan.

Penurunan berat badan pada pesakit barah tidak selalu dikaitkan dengan barah sahaja. Penting untuk mempertimbangkan peranan keadaan lain yang bersamaan, misalnya:

  • Kejadian traumatik dalam kehidupan.
  • Gangguan Makan: Anorexia, Bulimia.
  • Jangkitan: gastroenteritis, HIV, batuk kering.
  • Kelenjar tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidisme).
  • Ulser peptik perut dan duodenum, dll..

Faktor risiko: mengapa penurunan berat badan berbahaya pada pesakit barah

Pertama sekali, akibat yang jelas dari penurunan berat badan pada barah adalah kemerosotan keadaan pesakit, kemerosotan kualiti hidupnya. Tahap aktiviti fizikal menurun, seseorang tidak dapat melakukan perkara biasa, dia mempunyai mood yang selalu tertekan, hingga kemurungan. Keletihan boleh menjadikan gejala barah lain menjadi lebih teruk.

Telah terbukti dengan pasti bahawa disebabkan penurunan berat badan pada pesakit barah, prognosis bertambah buruk, dan tingkat kelangsungan hidup menurun. Menjadi sukar untuk menjalankan terapi antikanker aktif, atau tidak cukup berkesan.

Campur tangan pembedahan untuk pesakit dalam keadaan keletihan mengancam komplikasi seperti:

  • Penyembuhan luka yang lemah dan perlahan.
  • Pemanjangan tempoh pemulihan.
  • Peningkatan risiko jangkitan, suppuration.

Jenis kanser apa yang paling sering menimbulkan penurunan berat badan?

Jadual di bawah menunjukkan jenis barah yang kemungkinan besar akan terbuang teruk:

Jenis barahPenyebaran sindrom anoreksia-cachexia di kalangan pesakit barah
Kanser perut87%
Kanser pankreas83%
Kanser paru-paru sel tidak kecil61%
Kanser paru-paru sel kecil57%
Kanser prostat56%
Kanser kolon54%
Kanser payudara36%
Limfoma Bukan Hodgkin36%

Pakar dari American Cancer Society berpendapat bahawa penurunan berat badan sebanyak 4.5 kg atau lebih mungkin merupakan tanda pertama barah. Ini paling kerap berlaku dengan tumor ganas pankreas, esofagus, perut dan paru-paru..

Bilakah penurunan berat badan bermula??

Sebilangan besar pesakit menurunkan berat badan pada peringkat lanjut kanser. Selalunya gejala ini berlaku terlebih dahulu..

Menurut Cancer Research UK (United Kingdom), sekitar 80% pesakit dengan barah pankreas, esofagus dan perut, dan sekitar 60% pesakit dengan barah paru-paru pada saat diagnosis, sudah mempunyai waktu untuk menurunkan berat badan dengan ketara.

Berapa berat pesakit kanser yang turun?

Penurunan berat badan adalah gejala banyak gangguan dan tidak selalu disebabkan oleh barah. Dalam kebanyakan kes, sebab-sebab lain bertanggungjawab untuk ini. Anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan sekiranya seseorang telah kehilangan 5% atau lebih berat asalnya dalam masa 6-12 bulan.

Sekiranya penurunan berat badan digabungkan dengan beberapa gejala, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin:

  • Gangguan menelan. Dengan tumor esofagus, pada mulanya menjadi sukar bagi seseorang untuk menelan makanan padat, dalam kes lanjut - cecair.
  • Pembuangan darah dari dubur. Selalunya simptom ini disebabkan oleh buasir, tetapi jika digabungkan dengan selera makan yang buruk dan penurunan berat badan, ia menjadi perhatian..
  • Kesukaran bernafas.
  • Muntah dicampur dengan darah merah atau dalam bentuk "kopi".
  • Pening, pingsan, kekeliruan.

Selalunya, pada mulanya, pesakit onkologi kehilangan selera makannya, dan hanya setelah gejala ini menyusut penurunan berat badan. Empat tanda utama pembaziran yang teruk (sindrom anoreksia-cachexia): kurang selera makan (anoreksia), kenyang cepat, penurunan jumlah otot rangka, dan keletihan berterusan.

Terdapat 3 darjah keparahan sindrom anoreksia-cachexia:

  1. Pra-cachexia. Kehilangan tidak lebih dari 5% jisim dalam masa 6 bulan, kurang selera makan, tanda-tanda gangguan metabolik dan tindak balas keradangan sistemik (peningkatan suhu badan lebih dari 38 darjah, denyutan lebih dari 90 denyutan seminit, kadar pernafasan lebih dari 20 per minit, peningkatan atau penurunan tahap leukosit di darah).
  2. Cachexia. Kerugian lebih daripada 5%, atau kehilangan berterusan lebih daripada 2% jisim dengan indeks jisim badan (BMI) kurang dari 20, atau kehilangan berterusan lebih dari 2% dalam kombinasi dengan penurunan jumlah otot yang ketara. Dalam kes ini, gejala yang sama berlaku seperti pada pra-cachexia.
  3. Cachexia tahan api. Gangguan metabolik yang teruk, kekurangan kesan daripada rawatan antikanker, keadaan umum yang buruk (penilaian mengikut skala ECOG 3-4 khas). Pesakit diramalkan akan hidup tidak lebih dari 3-4 bulan.

Cara berhenti menurunkan berat badan dan menambah berat badan yang hilang?

Untuk memahami sama ada status pemakanan pesakit terganggu dan adakah ia memerlukan pembetulan, skala penilaian risiko kekurangan zat makanan digunakan:

MataPelanggaran status pemakananKeterukan penyakit
0Status pemakanan tidak terganggu.Keperluan pemakanan normal.
1
  • Berat menurun sebanyak 5% atau lebih dalam 3 bulan.
  • Pesakit makan pada minggu lalu hanya 50-75% daripada jumlah makanan yang dia perlukan.
  • Penyakit kronik dengan komplikasi.
  • Patah tulang paha.
  • Penyakit paru obstruktif kronik (COPD).
  • Sirosis hati.
  • Keperluan untuk hemodialisis.
  • Diabetes.
  • Penyakit onkologi.
2
  • Berat telah menurun sebanyak 5% atau lebih dalam 2 bulan terakhir.
  • Indeks jisim badan (BMI) pesakit - dari 18.5 hingga 20.5.
  • Keadaan umum semakin teruk.
  • Pesakit makan pada minggu lalu hanya 20-50% daripada jumlah makanan yang dia perlukan.
  • Pembedahan perut yang meluas.
  • Radang paru-paru yang teruk.
  • Lumpuh.
  • Penyakit darah malignan.
3
  • Berat telah menurun sebanyak 5% atau lebih dalam 2 bulan terakhir.
  • BMI pesakit kurang daripada 18.5.
  • Keadaan umum semakin teruk.
  • Pesakit makan kurang daripada 20% jumlah makanan yang diperlukan pada minggu lalu atau sama sekali tidak makan.
  • Pemindahan sumsum tulang merah.
  • Kecederaan kepala.
  • Keadaan pesakit memerlukan tinggal di unit rawatan rapi dan rawatan intensif.

Anda perlu menilai setiap sel dalam dua lajur terakhir dan menambahkan jumlah skor. Sekiranya pesakit berusia lebih dari 70 tahun, satu perkara lagi akan ditambah. Sekiranya jumlahnya 3 atau lebih, terapi pemakanan diperlukan.

Taktik rawatan bergantung kepada keparahan keletihan. Pre-cachexia adalah keadaan yang boleh dibalikkan. Doktor berusaha menghentikan penurunan berat badan dan menaikkan semula berat badan. Cachexia dan cachexia refraktori tidak dapat dipulihkan. Anda tidak boleh berhenti menurunkan berat badan, anda hanya dapat menurunkannya.

Terapi pemakanan adalah berdasarkan pemakanan. Ia mesti seimbang, menyediakan tubuh dengan semua zat dan kalori yang diperlukan dalam jumlah yang mencukupi. Klinik Eropah mempunyai restorannya sendiri. Di sini, pesakit barah menerima makanan yang memenuhi kemampuan dan keperluan tubuh mereka, dengan mengambil kira citarasa mereka.

Sekiranya pesakit tidak dapat makan sendiri, doktor kami melakukan penyusuan tiub dengan campuran pemakanan, nutrisi parenteral (intravena). Sekiranya makan sendiri tidak mungkin untuk waktu yang lama, pakar bedah membuat tiub gastrostomi - lubang makan yang menghubungkan perut dengan kulit.

Terapi barah yang berkesan adalah penting. Ketika penyakit berhenti berkembang dan fokus tumor menurun, pesakit merasa lebih baik, selera makannya bertambah baik, dan banyak yang mulai bertambah berat badan..

Memerangi kesakitan, keradangan selaput lendir, penyumbatan saluran pencernaan dan gejala lain - semua ini juga membantu meningkatkan pemakanan dan membantu memulihkan jisim.

Kortikosteroid - penyediaan hormon korteks adrenal - membantu meningkatkan selera makan dan sedikit menaikkan berat badan. Metoclopramide digunakan dengan tepu cepat. Pada masa ini, para saintis terus mencari ubat yang dapat membantu mengatasi masalah penurunan berat badan pada pesakit barah..

Apa yang anda boleh buat sendiri?

Ikut cadangan doktor anda.

  • Makan lebih. Tanya doktor anda berapa banyak makanan yang anda perlukan setiap hari.
  • Simpan buku harian, tuliskan berapa banyak yang anda makan.
  • Sekiranya anda merasa jijik dengan makanan tertentu, tanyakan kepada ahli diet anda bagaimana anda boleh mengubah diet anda..
  • Lihat kesan sampingan kemoterapi yang boleh mempengaruhi selera makan dan ketahui cara mengatasinya di halaman ini..

Doktor di Klinik Eropah memberi perhatian besar untuk memantau dan membetulkan status pemakanan pesakit. Ia membantu meningkatkan keberkesanan rawatan, meningkatkan prognosis dan memberi pesakit kehidupan yang memuaskan tanpa menderita..

Cara menolong anda menambah berat badan

Selamat petang! Ayah saya, 73 tahun, 4 tahun yang lalu mengalami reseksi perut 3/4 kerana barah. Pada masa yang sama, kemoterapi dilakukan. Sejak itu, dia terus menurunkan berat badan walaupun kami berusaha dalam campuran makanan dan kalori. 6 bulan yang lalu, saya menghabiskan tiga bulan di hospital dengan radang paru-paru dan kekurangan zat makanan. Seasas di rumah di wilayah Moscow, beratnya dari 37 hingga 33.6, tidak meningkat dengan cara apa pun. Bagaimana saya boleh tolong awak?? Menolak hospital dan makan tiub. Bolehkah anda memberi nasihat mengenai pemakanan pemakanan, ayah bersetuju dengan pilihan ini..

Pada perkhidmatan Ask a Doctor, anda boleh mengemukakan soalan kepada ahli onkologi mengenai sebarang masalah yang membimbangkan anda. Doktor pakar memberikan nasihat sepanjang masa. Kemukakan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

Halo, saya sendiri menghadapi masalah seperti itu, ayah saya juga mengalami situasi yang sama. Inilah yang membantu kami.
Pada satu masa, kami makan 2 pinggan dengan 1 gelas cecair. Ini meningkatkan jumlah protein (150 g) dan vitamin. Lemak dimakan hingga 90 g / hari. Jumlah karbohidrat menurun (300 g / hari), kerana cepat diserap. Penyerapan mereka membawa kepada sindrom pembuangan, disertai dengan berpeluh, kelemahan umum, berdebar-debar, menggigil, peluh sejuk, dll..

Susu dicairkan, makanan praktikalnya tidak masin. Pengecualian roti hitam, produk tepung, makanan dan minuman manis, susu segar, lemak haiwan dan daging berlemak dan ikan, makanan dalam tin, daging asap, kekacang, cendawan, alkohol sudah menyebabkan kenaikan berat badan kerana operasi normal reaktor pencernaan (tanpa patologi) dan untuk akaun pampasan dengan produk berguna. Yaitu: daging tumbuk rebus atau wap, bijirin tanpa gula (beras atau soba dalam susu diencerkan dengan air), sayur rebus atau rebus, sup vegetarian dengan daging dan mi. Nasi dan soba boleh menjadi lauk. Produk mentega dan gula, keju, asid laktik ditambahkan secara beransur-ansur. Nilai tenaga menu mestilah - 3000 kcal.

Air mineral tanpa gas, tetapi mengandungi ion kalsium dan klorin, bikarbonat, sulfat (Smirnovskaya, Slavyanskaya, Narzan, Luzhanskaya) dalam keadaan suam, mesti diminum setengah jam sebelum makan, 50-100 ml selama 3-4 minggu. Lengkapkan rawatan dengan air mineral dengan penggunaan ekstrak alkohol rue, sage dan thyme.

Ciri-ciri pemakanan dalam onkologi

Peraturan pertama ketika mengesan barah adalah jangan putus asa! Adalah mustahak untuk mengetahui hasil rawatan yang positif. Mematuhi semua keperluan doktor yang hadir, jangan lupa tentang diet seimbang yang betul.

Punca penurunan berat badan pada pesakit barah

Sekurang-kurangnya 50% pesakit dengan barah menunjukkan tanda kekurangan zat makanan.

Terdapat 3 sebab utama penurunan berat badan pada pesakit barah:

  1. Pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam badan (kelaparan). Sebilangan tumor, misalnya, kerongkongan, perut, pankreas, laring, dan lain-lain, tumbuh, secara mekanikal menghalang pengambilan makanan. Proses tumor di saluran gastrousus menyebabkan gangguan dalam penyerapan dan / atau pencernaan makanan. Kekurangan selera makan menyebabkan penolakan makan.
  2. Kehilangan nutrien dari badan kerana muntah dan / atau cirit-birit. Muntah agak biasa dalam tempoh rawatan antikanker, khususnya kemoterapi. Sensasi rasa dan penciuman sesat. Orang itu enggan makan. Cirit-birit berkembang akibat kerosakan pada membran mukus semasa terapi sitostatik, yang disertai dengan penurunan berat badan yang ketara. Kira-kira seminggu selepas tamat kursus kemoterapi, berat badan stabil. Selaput lendir yang rosak, sensasi gustatory dan penciuman secara beransur-ansur pulih, dan pada 3-4 minggu selang waktu kursus, pesakit barah kembali menikmati makanan yang mereka makan. Walau bagaimanapun, mereka tidak mempunyai masa untuk menambah berat badan sebelum tahap kemoterapi seterusnya. Pada kursus kemoterapi berikutnya, banyak yang mengharapkan mual dan muntah terlebih dahulu, enggan makan, yang menyebabkan penurunan berat badan yang lebih besar.
  3. Peningkatan penggunaan tenaga mengiringi komplikasi berjangkit dan radang yang timbul akibat penurunan jumlah leukosit (imunodefisiensi sekunder) semasa rawatan dengan sitostatik. Pembedahan yang luas dengan penyingkiran sebahagian atau keseluruhan organ yang terkena proses tumor juga memerlukan perbelanjaan tenaga yang besar untuk memulihkan dan mengimbangi fungsi yang hilang.

Kadang kala tumor itu sendiri adalah penyebab penurunan berat badan yang cepat dalam barah. Dalam beberapa bentuk barah, sel tumor menghasilkan bahan aktif secara biologi yang mengganggu proses metabolik normal.

Mengenai pemakanan dalam onkologi

Untuk memastikan tahap aktiviti vital yang normal, sel-sel tubuh kita memerlukan lebih daripada 75 nutrien yang berbeza. Lebih daripada 40 daripadanya penting dan mesti diperoleh dari makanan. Selebihnya boleh disintesis dalam badan.

Secara tradisinya, semua nutrien dibahagikan kepada makronutrien - bahan yang kita perlukan dalam jumlah besar (puluhan dan beratus gram sehari), dan mikronutrien yang kita perlukan sedikit (miligram dan mikrogram). Makronutrien termasuk protein, lemak, dan karbohidrat. Protein adalah bahan plastik utama untuk pembaikan dan pembaharuan sel dan tisu di dalam badan. Semasa "pembakaran" (pengoksidaan) lemak dan karbohidrat, tenaga dibebaskan, yang diperlukan untuk memastikan kehidupan. Mikronutrien merangkumi vitamin dan unsur surih yang terlibat dalam proses metabolik dalam badan atau merupakan sebahagian daripada enzim. Kekurangan nutrien tertentu dalam tubuh akan menyebabkan gangguan metabolik yang mendalam, yang secara luaran akan menampakkan dirinya sebagai penurunan berat badan hingga keletihan (cachexia), peningkatan jumlah komplikasi berjangkit semasa dan selepas radiasi dan kemoterapi, dan penyembuhan luka yang buruk setelah pembuangan tumor. Semua ini secara signifikan merosakkan kualiti hidup dan mengurangkan peluang pemulihan..

Cara memantau kesihatan diet anda

Dua kriteria sederhana, tetapi sangat penting mencirikan kegunaan diet harian: kandungan protein dan jumlah tenaga yang dibebaskan semasa "pembakaran" (pengoksidaan) nutrien.

Menurut cadangan WHO, keperluan protein bagi orang dewasa yang sihat ialah 0.75 g per kilogram berat badan ideal. Selama tempoh terapi antikanker, keperluan protein sekurang-kurangnya 1 g / kg, dan dengan perkembangan komplikasi berjangkit dan keradangan dan dalam tempoh selepas operasi - 1,5-2 g / kg.

Untuk mengetahui sama ada anda mengambil makanan yang mencukupi, anda perlu mengira jumlah kalori yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya. Petunjuk ini merangkumi 3 komponen: metabolisme basal, aktiviti fizikal dan tenaga yang diperlukan untuk mencerna dan mengasimilasi makanan.

Untuk mengira keperluan tenaga harian anda, anda boleh menggunakan formula mudah:

Keperluan tenaga harian (kcal) = kadar metabolisme basal (kcal) + aktiviti fizikal (kcal) + penyerapan makanan (kcal)

Metabolisme basal difahami sebagai jumlah tenaga yang diperlukan untuk mengekalkan daya hidup badan pada tahap serendah mungkin apabila:

- orang itu tidak melakukan aktiviti fizikal (pembohongan);

- berada dalam keadaan selesa (suhu persekitaran + 18–20 ° С);

- semasa perut kosong (12 jam selepas makan terakhir).

Sekiranya jumlah tenaga yang diterima dari makanan kurang daripada nilai metabolisme basal yang dikira, seseorang akan mengalami bukan hanya kerosakan dan kelemahan otot yang teruk - proses katabolisme (perpecahan tisu mereka sendiri untuk melepaskan tenaga yang diperlukan) akan bermula di dalam badan mereka. Kadar metabolisme basal bergantung pada jantina, usia, berat badan dan tinggi badan.

Mengira kadar metabolisme basal anda cukup mudah. Internet menawarkan banyak kalkulator, serta formula khas untuk pengiraan diri (Harris-Benedict, Muffin-Geor, dll.).

Bagi lelaki, kadar metabolisme basal adalah 1 kcal per 1 kg berat badan setiap jam (1 kcal / kg / jam), bagi wanita nilai ini kurang 10% (0,9 kcal / kg / jam).

Aktiviti fizikal (memasak, membersihkan, berjalan, dan lain-lain) memerlukan tenaga tambahan. Untuk menentukan penunjuk ini, anda mesti memilih pekali aktiviti anda (lihat jadual) dan mengalikan dengan kadar metabolisme basal.

Aktiviti fizikal (kcal) = kadar metabolisme basal (kcal) × pekali aktiviti.

Aktiviti pada waktu siangTahap aktivitiPekali aktiviti
Kerja rumah yang ringan (memanaskan makanan, mencuci pinggan), aktiviti yang tenang (membaca buku, melukis, melayari internet)Sangat rendah0.2
Tenaga kerja mekanikal dengan usaha fizikal yang minimum (membersihkan dengan penyedot debu, memasak menggunakan gabungan, dandang berganda), berjalan sejauh 2-3 kmRendah0.3
Aktiviti fizikal sederhana (bekerja di plot peribadi, berbasikal, menari)Tengah0,4
Tenaga dan sukan fizikal yang berat (tidak disyorkan untuk pesakit barah)Tinggi0.5

Pencernaan dan asimilasi makanan memerlukan 10% daripada keperluan tenaga harian, jadi penunjuk ini dikira seperti berikut:

Asimilasi makanan (kcal) = (kadar metabolisme basal (kcal) + aktiviti fizikal (kcal)) × 10%

Contohnya. Alevtina, 48 tahun. Berat 60 kg. Kanser payudara. Telah sakit selama 6 bulan. Dia cuba untuk tidak meninggalkan rumah. Bohong banyak. Dia lebih gemar menonton rancangan TV, menyediakan hidangan ringkas. Dia menjalani kemoterapi. Dia memerhatikan mual berterusan, serangan muntah. Tiada selera.

Kadar metabolisme basal adalah 0.9 kcal × 60 kg × 24 jam = 1296 kcal. Ini adalah jumlah minimum kalori yang diperlukan badannya untuk mengekalkan fungsi penting..

Pekali aktivitinya ialah 0.2. Mari kita hitung berapa banyak tenaga (kcal) yang dibelanjakan Alevtina setiap hari untuk aktiviti fizikal:

1296 kkal × 0,2 = 259,2 kkal

Sekarang mari kita tentukan berapa banyak tenaga (kcal) yang akan dibelanjakan untuk asimilasi makanan:

(1296 + 259.2) × 10% = 155.52 kkal

Oleh itu, keperluan tenaga harian Alevtina adalah:

1296 + 259.2 + 155.52 = 1710.72 kkal

Oleh itu, untuk merasa memuaskan pada tahap aktivitas tertentu, dia memerlukan sekurang-kurangnya 1700 kkal dan 60 g protein (1 g / kg / hari) sehari..

Apa yang perlu dilakukan jika tidak ada cara untuk makan dengan baik?

Malangnya, memenuhi semua keperluan pemakanan pesakit barah dengan bantuan makanan sahaja cukup bermasalah dan memerlukan perhatian yang teliti terhadap komposisi kuantitatif dan kualitatif makanan yang dimakan. Dalam kes di mana, kerana alasan objektif di atas, mustahil untuk mendapatkan jumlah kalori dan protein yang diperlukan, anda harus memperhatikan campuran yang dikembangkan khas untuk pemakanan enteral, seimbang secara optimum dari segi jumlah makro dan mikronutrien, serta vitamin dan mikroelemen.

Sekiranya terdapat loya dan muntah, disarankan untuk memilih campuran protein tinggi kalori. Kelebihan koktel ini ialah satu botol, biasanya berukuran hampir satu gelas, menggantikan satu makanan yang lengkap dan seimbang. Itu membolehkan anda perlahan-lahan, dengan meneguk kecil, meminum produk tersebut tanpa menimbulkan muntah, dan jenuh badan dengan semua nutrien yang diperlukan.

Sekiranya anda mengalami loya yang teruk, tuangkan formula cecair ke dalam cawan plastik dan beku. Anda akan mendapat ais krim yang lazat dan sihat!

Langgan saluran Telegram kami, kumpulan Facebook, VK, OK, Twitter dan dapatkan berita terkini! Hanya sertakan video menarik di saluran YouTube kami, sertai

Menambah berat badan selepas kemoterapi

selamat petang !
Saya tahu bahawa terdapat banyak doktor dengan profil yang berbeza di sini, saya meminta pertolongan. saya sangat berharap.

Beritahu saya cara menambah berat badan dengan paling berkesan selepas kemoterapi ?
Ayah saya memerlukannya. Pada masa ini, anda tidak dapat menjalani kimia ke-4 kerana cachexia.
Umurnya 58 tahun, tinggi 180 cm, berat 61 kg. Kanser paru-paru.
Penyakit lain termasuk ulser gastrik dan ulser duodenum dalam pengampunan. Masalah dengan mengunyah makanan (beberapa gigi), oleh itu memakan kebanyakan makanan cair - bijirin, sup, bayi.
Dia cuba makan lebih banyak, walaupun dengan paksaan. Tetapi nampaknya tidak ada kalori yang mencukupi.

Malangnya, dispenser onkologi tidak memberi nasihat. Mungkin seseorang tersedar dengan sifat pekerjaan mereka.

Tiada pendua ditemui

Mencuba Nutrien Pulmo, khas untuk masalah paru-paru. Tetapi dari mereka terbakar di paru-paru (menurut ayah)

Cuba steroid anabolik, protein, sebagai varian ganja, maka anda pasti ingin makan lebih banyak

Protein, sejauh yang saya ingat, tidak baik untuk onkologi (tumor "memakan protein", tetapi mungkin saya salah).

Terima kasih banyak untuk jawapan terperinci. Ayah mengambil omeprazole. Saya juga membaca mengenai Elkar sebulan yang lalu, menerima. Dia juga mempunyai indikasi untuk bisul, yang sangat menyenangkan. Kami mencuba formula pemakanan, nutrien, dan bayi (dari 18 bulan, komposisinya serupa, tetapi saya tidak kuat dalam hal ini). Minum sekurang-kurangnya 1 botol, kerana mereka rasa neutral dan tidak menyebabkan loya.

Terima kasih atas nasihat untuk meningkatkan "lemak" juga, jika tidak, sesuatu tidak dapat dicapai.

Saya akan bertanya mengenai prednisone, mungkin doktor terlupa.

Minuman. Mereka mempunyai rasa neutral, tidak menyebabkan rasa mual..
Dan mencuba pemakanan enteral untuk paru-paru - ia menyebabkan sensasi terbakar di paru-paru.

Ulser kontraindikasi.

Terima kasih. Saya berani mengambil yang kecil untuk percubaan.

Hormon disuntik kepadanya? Kami sekarang berhadapan dengan ketidakaktifan doktor (bapa baptis saya) - mereka menetapkan kemoterapi tanpa hormon, saya menurunkan berat badan secara mendadak, dan kekambuhan berlaku. Rawatan seterusnya tanpa kenaikan berat badan belum dijalankan.

Tidak, jangan suntik. Ayah kurus sebelum ini, kini sudah sepenuhnya.

Biasanya doktor menetapkan terapi hormon bersama dengan kemoterapi. Cuba tanya doktor mengenai keperluannya. Mungkin ayah anda tidak perlu, berunding.

Lebih baik dari doktor. bagaimanapun, untuk berunding, bukan di Internet. Sekiranya anda belum memberi nasihat kepada dispensari, pergi ke konsultasi berbayar. Kesnya masih spesifik. Sebilangan makanan, mungkin, tidak boleh dimakan sama sekali, jika tidak, mereka akan memberi nasihat.

Ya, sukar bagi ayah untuk memegang secawan teh penuh.
Bagaimana anda boleh menormalkan? Maaf atas soalan bodoh..

Saya doakan anda cepat sembuh.

Terima kasih atas jawapan terperinci !

beri perhatian kepada pemakanan sukan berkalori tinggi

Saya memikirkannya, tetapi saya takut mungkin ada masalah perut.

Ciri diagnostik penyakit onkologi

Selamat petang! Baru-baru ini, kita telah melihat gambaran perubahan yang belum pernah terjadi sebelumnya di dunia sekitar. Ini disebabkan oleh coronavirus. Tetapi, malangnya, penyakit lain belum hilang, terutama berkaitan dengan onkologi.

Keadaan dengan coronavirus mempunyai kesan yang sangat kuat terhadap diagnosis kanser payudara asimtomatik dan awal..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa barah payudara adalah barah yang paling biasa dan salah satu daripada beberapa barah yang dapat dikesan menggunakan ujian diagnostik yang agak mudah yang terdapat di klinik konvensional yang baru saja mulai membuka pintu. (Anda boleh membaca mengenai pemeriksaan penyakit onkologi lain di saluran saya - https://zen.yandex.ru/media/id/5cc851c9e6420f00b3fb54f0/chto.)

Pada masa ini, apabila sekatan dihapuskan dalam pemeriksaan rutin dan pemeriksaan perubatan, sangat penting untuk dapat membuat diagnosis tepat pada masanya.

Oleh itu, saya meminta anda menyimpan dan membantu dalam penyebaran sebarang maklumat yang berpotensi membantu anda dan orang tersayang!

Sedikit mengenai saya, supaya ada pemahaman tentang siapa yang menulis catatan ini - Vorotnikov Vladimir Vladimirovich, Ph.D., pakar bedah-onkologi, saya telah menumpukan lebih dari 10 tahun hidup saya untuk diagnosis dan rawatan barah payudara (https://taplink.cc/dr_vorotnikov maklumat lebih terperinci)

Jadi, apakah perkara utama dalam diagnosis barah payudara yang perlu anda ketahui:

Untuk diagnosis awal kanser payudara, disarankan untuk melakukan pemeriksaan sinar-X kelenjar susu - mamografi. Dan sebagai peraturan, disyorkan untuk bermula pada usia 40 tahun, tetapi pada masa ini tidak ada cadangan yang diterima umum mengenai usia permulaan penyelidikan dan kekerapannya (di Persekutuan Rusia, menurut program pemeriksaan perubatan profilaksis, dari usia 40 tahun, 2 tahun sekali).

Kanser payudara, seperti barah lain, paling kerap berlaku pada usia 50 tahun dan puncaknya berlaku pada usia 62.5 tahun. Walau bagaimanapun, ia juga boleh berlaku pada usia yang lebih muda, ia dipengaruhi oleh faktor risiko yang ada, keturunan, sejarah penyinaran dinding dada, dan sebagainya..

Mamografi boleh diresepkan jika perlu dan pada usia yang lebih muda di bawah 40 tahun, batasan utama dikaitkan dengan ketumpatan tinggi tisu payudara pada usia muda dan pada wanita yang belum melahirkan.

Sebilangan besar barah payudara didiagnosis akibat mamografi yang dilakukan. Tetapi kebanyakan perubahan pada mamografi adalah jinak..

Tumor yang mencurigakan secara klinikal harus dilakukan biopsi tanpa mengira hasil kajian instrumental, kerana 10 hingga 15 peratus perubahan tersebut mungkin tidak dapat dilihat pada mamografi (terutamanya barah lobular).

Wanita yang, semasa mamografi pencegahan, mendedahkan perubahan pada tisu payudara, sebagai peraturan, memerlukan diagnostik tambahan:

-Mamografi kontras

-Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound)

-Biopsi, termasuk di bawah kawalan ultrasound sekiranya berlaku tumor yang tidak teraba.

Kategori klasifikasi tinjauan anda mengikut BIRADS mesti ditunjukkan. Lebih lanjut mengenai ini di saluran saya

Walaupun biopsi disyorkan untuk semua kategori BI-RADS dari 4, kemungkinan keganasan dapat diklasifikasikan sebagai rendah, sederhana atau tinggi dalam subklasifikasi BI-RADS 4 sebagai 4a, b, atau c. Maksudnya, penyakit ganas tidak perlu disahkan setelah pemeriksaan histologi..

Pemeriksaan ultrabunyi (ultrasound) payudara adalah penambahan diagnostik penting untuk mamografi dan digunakan untuk membezakan antara pembentukan pepejal (padat) dan sista.

Pengimejan resonans magnetik payudara (MRI) adalah salah satu kaedah diagnostik yang sangat sensitif dan dapat mengesan lesi barah yang tidak dapat dilihat pada pemeriksaan fizikal, mamografi, atau ultrasound. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan, misalnya, penggunaan MRI dikaitkan dengan risiko biopsi positif palsu dan boleh menyebabkan overdiagnosis. Oleh itu, sebagai peraturan, MRI kelenjar susu tidak digalakkan dalam amalan rutin bagi kebanyakan wanita.

MRI payudara digunakan dalam keadaan berikut:

- Bagi pesakit dengan metastasis axillary dan tumor primer yang tidak dapat dikesan secara klinikal.

- Apabila tumor secara klinikal lebih besar daripada anggaran mamogram (terutamanya jika ketumpatan payudara tinggi, sebagai peraturan pada wanita muda yang belum melahirkan).

- Bagi wanita yang menghidap barah payudara Paget yang tidak mengalami pemeriksaan fizikal dan mamografi.

- Pada wanita dengan barah payudara tahap II / III yang direncanakan untuk terapi sistemik pra operasi (neoadjuvant). (Untuk menilai kemungkinan memelihara kelenjar susu mengikut hasil rawatan)

- Bagi wanita yang berisiko tinggi terkena barah payudara kedua (misalnya, kerana adanya mutasi genetik atau radiasi dinding dada sebelumnya untuk penyakit limfoproliferatif).

Perubahan mencurigakan yang terdapat pada MRI harus dilakukan biopsi untuk mengesahkan diagnosis sebelum merancang pembedahan terakhir.

Pada pesakit dengan gambaran mamografi yang mencurigakan atau tumor payudara yang teraba, kaedah diagnostik wajib adalah biopsi (biopsi trephine dengan pemeriksaan histologi, biopsi aspirasi jarum halus dengan pemeriksaan sitologi dapat digunakan hanya jika tidak mungkin melakukan biopsi trephine kerana kandungan maklumat yang rendah).

Biopsi pembedahan (biopsi eksklusif, reseksi sektoral, atau seperti yang kita sebut di Rusia - menggigit) tidak boleh digunakan sebagai alat diagnostik, kecuali jika biopsi trefin di bawah kawalan palpasi atau visualisasi menggunakan (MMG atau ultrasound) tidak mungkin.

Bahan ini disusun berdasarkan saranan yang diambil dari artikel di portal UPTODATE.

Penilaian diagnostik wanita dengan disyaki barah payudara

Pengarang: Laura J Esserman, MD, MBA Bonnie N Joe, MD, PhD

Penyunting Bahagian: Anees B Chagpar, MD, MSc, MA, MPH, MBA, FACS, FRCS (C) Daniel F Hayes, MD

Timbalan Pengarang: Wenliang Chen, MD, PhD

Semua topik dikemas kini apabila bukti baru tersedia dan proses tinjauan rakan sebaya kami selesai.

Ulasan literatur terkini hingga: Mei 2020. | Topik ini terakhir dikemas kini: 30 Mei 2019.

Sekiranya ada yang berminat, saya boleh membuang senarai rujukan dari 128 sumber)

Semua kenalan saya ada di instagram saya @dr_vorotnikov

Saya dengan senang hati mempunyai sebarang pertanyaan dalam komen.!

Di dalam Onkologi Amerika, Bahagian 43

Saya meneruskan kisah saya mengenai barah esofagus, onkologi Amerika dan kejadian yang berkaitan. Catatan sebelumnya mengenai onkologi di sini, yang lain dalam profil.

Bab 125. Penyebaran Opdivo yang lain.

Ia kembali pada 28 Mei. Tidak ada perbezaan khas dari yang sebelumnya, tetapi ada antrian di pusat pemeriksaan di pintu masuk ke jabatan. Jururawat mengukur suhu, menuliskan nama dan tidak membiarkan pengawal masuk. Di depan saya ada seorang wanita tua yang separuh mati di sebuah kerusi, yang digulung oleh negro besar, saya tidak tahu, saudara atau perawat (tahanan). Dia menamakan tarikh lahir, ternyata dia tidak berumur, 65 tahun, hanya tahap barah yang sangat maju. Dia menuntut agar mereka membiarkannya, menjelaskan bahawa wanita tua itu perlu diberi makan, disiram, dan dia perlu bercakap dengan doktor, dia sendiri tidak dapat melakukan apa-apa. Jururawat itu meminta maaf atas peraturan berikut: biasanya di balai ada kurang dari 50 orang, tetapi sekarang tidak lebih dari 17 orang, dan jumlah pesakit yang sama harus dirawat, jika dia diizinkan masuk, maka beberapa pesakit tidak akan muat. Dan mereka akan menjaga pesakit, dan apabila doktor muncul, mereka akan memanggil dan membiarkan doktor bercakap.

Saya memujuk, negro meninggalkan nombor telefon dan menunggu di suatu tempat di tingkat bawah, dan jururawat meninggalkan posnya, meminta saya menunggu dan mendorong wanita tua itu untuk mendaftar. Kemudian saya melihat bahawa beberapa kali dia datang dan memberi minum kepada wanita tua itu. Terdapat beberapa lagi pesakit yang tidak berjalan kaki dalam barisan tanpa menemani, jururawat sendiri menggulung mereka di mana sahaja diperlukan.

Infusi itu berlaku tanpa kejadian, tetapi dalam perbualan dengan paramedik Christie, sesuatu menjadi jelas. Pertama, ternyata tarikh penyusunan dirancang untuk saya hingga akhir September. Ini sedikit mengejutkan saya, ia dirancang untuk selesai pada bulan Julai. Saya bertanya apa masalahnya - dia menjawab bahawa akan ada imbasan CT lain pada pertengahan bulan Julai, dan berdasarkan hasilnya, doktor akan memutuskan apakah akan meneruskan Opdivo. Sekarang saya melihat laman web - diperbetulkan, sekarang ia disenaraikan sebagai Opdivo pada 25 Jun, CT pada 16 Julai, temujanji Opdivo dan doktor C pada 23 Julai dan kemudian diam.

Kedua, saya mengatakan bahawa saya telah melakukan gastroskopi di klinik 1, tetapi saya belum mengetahui hasilnya. Christie naik ke komputer, ternyata, dia dapat melihat laporan operasi dari Klinik 1. Dia membacanya dengan lancar, mengatakan bahawa ia hanya mengatakan tentang dilatasi (pembesaran esofagus), tetapi tidak ada apa-apa mengenai biopsi dan tumor. Tetapi saya tahu itu sebelumnya.

Bab 126. Percakapan yang Gagal dengan Doktor O.

Sekiranya anda ingat, selepas gastroskopi saya diperintahkan untuk membuat temu janji dengan pakar bedah, yang saya buat untuk 1 Jun. Pada 1 Jun, pada waktu pagi, saya pergi ke laman web - lawatan itu tidak didaftarkan. Saya memanggil mereka - oh-oh, kami tidak memilikinya dalam sistem, ia hilang di suatu tempat. Masa ditetapkan dalam seminggu, 8 Jun. Mereka mempunyai kekacauan yang lengkap.

Pada 8 Jun, Dr. O tidak menelefon, penduduk menelefon. Untuk soalan utama, adakah mereka mendapati sesuatu yang buruk, dia tidak menjawab, dia mengulangi lagu yang sama: kerana mereka tidak mengambil biopsi, maka tidak ada yang boleh diambil. Saya bertanya mengapa masih belum ada laporan di laman web ini - saya mengatakan bahawa mereka biasanya tidak memberikannya kepada pesakit, tetapi demi saya mereka akan menghantarnya. Sesungguhnya, sejam kemudian mereka menyiarkannya, perkara yang sama: anestesia seperti itu, pelebaran dilakukan dengan cara ini, bukan sepatah kata pun mengenai kehadiran atau ketiadaan tumor. Baiklah, anggaplah semuanya berjalan lancar.

Ketika ditanya seberapa sering lekatan muncul dan kapan perlu dilakukan pelebaran lagi, dia tidak menjawab sesuatu yang pasti. Tetapi Dr. O ingin berjumpa dengan saya dalam 2 bulan, pada awal bulan Ogos, dan dengan imbasan CT. Imbasan CT akan siap di klinik 2.

Saya berasa normal, makanan berlalu, tidak ada rasa sakit. Untuk meraikannya, saya mula memanjakan diri dengan lezat dan menambah 2 kg. Dia segera berhenti dan kembali ke diet normalnya. Saya membongkar basikal saya, pergi memandu Sabtu lalu. Terdapat jalan kitaran yang cukup panjang yang melintasi taman di sepanjang sungai. Pintu masuk ke taman ditutup, tetapi jika anda tahu di mana hendak meninggalkan kereta anda dan bagaimana masuk ke taman dengan kebun sayur, anda boleh menumpang untuk kesenangan anda sendiri. Terdapat cukup banyak yang pintar, tetapi tidak banyak orang. Saya menunggang selama 3 jam dengan berhenti dan rehat, kemudian saya melihat peta - saya memandu sejauh 25 km, yang banyak untuk saya. Saya juga mencuba kayak kembung, bukan milik saya, wanita berambut coklat itu meminta perjalanan.

Bab 127. Mengenai covid dan pogrom.

Di sini kita mempunyai revolusi. Semua kenalan bertengkar, beberapa untuk Trump, yang lain untuk BLM, anda takut untuk mengatakan sepatah kata sehingga seseorang tidak akan tersinggung oleh anda. Walikota Chicago, Laurie Lightfoot, walaupun dia berkulit hitam melalui dan melalui kekuasaan di bawah slogan Black Lives Matter, setelah melihat pogrom itu, memanggil Pengawal Nasional pada pagi Ahad (31 Mei). Dengan cara yang baik, sepatutnya pada hari Sabtu. Pada hari Selasa, pogrom telah berhenti, hanya dua yang terbunuh di kota, seratus dan yang lain cedera. Kerosakan material sangat besar. Sasaran dihancurkan dan dijarah berhampiran rumah tempat ibu saya tinggal. Nasib baik, dia tidak pergi membeli-belah sekarang kerana covid.

Sekarang ada demonstrasi secara aman. Tidak ada pogrom di pinggir bandar putih kami, ada demonstrasi. Orang muda dan pelajar, semua demokrat, menyatakan solidariti dengan Floyd yang mati, berdiri berlutut selama 8 minit dan selama beberapa saat, polis pada akhirnya mengucapkan terima kasih atas kekangan mereka.

Anak perempuan pertengahan saya di New York pergi ke perhimpunan. Anak sulung tidak berjalan, bekerja, tetapi bersatu dengan kakaknya. Saya cuba memikirkan apa yang mereka sayangi, gadis kulit putih yang berjaya. Saya bersedia untuk perbualan, membaca pelbagai perkara mengenai kedudukan orang kulit hitam, jika berminat, saya akan mengemukakan kesimpulan saya. Tetapi anak-anak perempuan tidak pernah menyebut warna kulit, menurut mereka, tujuan utama tunjuk perasaan adalah untuk mereformasi polis dan mengawalnya agar orang kulit hitam atau orang kulit putih tidak takut kepada polis. Matlamat sedemikian mempunyai hak untuk wujud, tetapi entah bagaimana ia tidak sesuai dengan apa yang kita lihat di TV..

Bagaimana syarikat saya bekerja bertindak balas terhadap peristiwa tersebut. Pengarah (CEO) menghantar satu surat: kami sedar dan solidariti, di syarikat kami semuanya baik-baik saja dengan persamaan, tetapi sekiranya saya membuat komisen tiga pekerja berwarna (ketua HR dan dua pengurus yang saya tidak tahu), jika mereka akan mempunyai beberapa cadangan bagaimana melakukannya dengan lebih baik lagi, saya dengan senang hati akan melaksanakannya. Kami mempunyai orang kulit hitam di syarikat kami, kebanyakannya gadis-gadis di pusat panggilan, tetapi ada juga dua orang di IT, seorang penguji dan seorang pengajar. Ada lelaki kulit hitam yang hebat - ketua QA, dia berhenti tiga tahun lalu. Mereka bekerja dengan normal, tidak lebih buruk daripada pekerja dengan warna pelangi lain, tidak ada aduan mengenainya.

Bandar ini secara beransur-ansur dibuka selepas covid. Di pinggir bandar, restoran dengan meja luar telah dibuka. Pusat ini juga seharusnya ada, tetapi pemiliknya takut untuk dibuka kerana demonstrasi. Di beberapa negeri lain, semuanya terbuka dan bahkan topeng tidak diperlukan. Orang ramai bergegas berehat di negeri-negeri ini agar musim panas tidak hilang sepenuhnya. Mereka takut tinggal di hotel, mereka menyewa rumah di AirBnb. Abang dan keluarganya sekarang berada di North Carolina, mereka juga tinggal di sebuah rumah, pergi ke pantai, mereka sangat gembira.

Terima kasih, Peekaboo # 3

Saya meminta maaf terlebih dahulu kepada pelanggan kerana tidak menulis terlalu lama. Saya tidak mahu membuat catatan yang tidak kemas, sukar untuk mengumpulkan pemikiran saya.
Setelah semua analisis dan peperiksaan, saya dikendalikan. Selama dua hari pertama, sampah itu liar, asalkan ternyata, testis dalam kes seperti itu dikeluarkan bukan melalui sayatan di skrotum, tetapi melalui sayatan 13 sentimeter di pubis. Di skrotum, tusukan dibuat dan saliran untuk ichor dikeluarkan. Saliran adalah kisah lain. Tiub dijahit ke kulit dengan benang, dan bekas beralun plastik menjuntai di hujungnya. Saya rasa tidak perlu menjelaskan bahawa pergerakan apa pun, dan, maaf, pergi ke tandas berubah menjadi pencarian yang menarik. Hari pertama bukan sahaja mustahil untuk bangun, tetapi setiap 15 minit seorang jururawat turun dan bersumpah. Memusingkan badan anda juga bukan pilihan, tetapi anda mahu, kerana perut bawah sakit banyak. Masalah lain adalah suntikan intramuskular ke paha, kerana anda tidak dapat menghubungi para imam. Saya gembira bahawa kateter dipasang, dan penitisnya lebih mudah..
Sangat sukar untuk pulih. 4 bulan selepas operasi, jahitan masih sedikit bengkak dan kadang-kadang sakit. Bagi mereka yang berminat: fungsi seksual pulih sepenuhnya, ereksi stabil, sperma aktif. Linex membantu dengan baik selepas antibiotik.
Dan sekarang mengenai yang menyedihkan. Virus sialan, poliklinik / hospital sudah lama tidak berlaku. Semalam bukan imbasan CT dada, perut dan pelvis yang sangat menyenangkan. Pertama, mereka memberikan segelas kecil untuk diminum dengan larutan sedap, tunggu satu jam, sebelum prosedur, bahagian kedua. Kemudian larutan tersebut juga diberikan secara rektum. Mereka diletakkan di atas katil alat, jarum dimasukkan ke dalam vena dan disambungkan ke bekalan agen kontras. Inilah bahagian paling lucu. Dalam proses penyelidikan, bahan ini memanas, dan tajam. Di tangan ada perasaan bahawa ia dipompa dengan pam, di kawasan pantat juga panas. Saya hampir muntah, tetapi saya menolak.
Dan inilah intinya. Metastasis di bahagian atas kedua paru-paru. 2 di sebelah kanan, 5 di sebelah kiri. Ramalan adalah 50/50, hari ini mereka akan menetapkan kemoterapi, dan kemudian mereka akan melihat dinamika. Kononnya siap untuk terapi radiasi dengan segera.
Terima kasih atas sokongan anda, terima kasih kepada keluarga Pikabu kerana kenyataan dan catatan yang menyedihkan dan lucu mengenai bagaimana orang berjuang dengan kesukaran meningkatkan mood.
Mari menerobos.

Kuasa Peekaboo, tolong. Perkara mengenai kehidupan!

Sila naik ke puncak! Kehidupan manusia bergantung padanya!

Pengguna forum yang dihormati! Masalah datang kepada keluarga saya, makcik saya sendiri jatuh sakit: onkologi, darjah 4, tidak dapat dikendalikan. Kami mendapat tahu 2 minggu yang lalu, doktor meramalkan bahawa dalam kes terbaik, masih ada 2 bulan lagi. Hasil tangkapannya ialah dia tinggal di Bishkek! Saya di rantau Moscow, dan ibu saya adalah kakaknya sendiri, di Krasnodar! Makcik tidak dimasukkan ke hospital secara praktikal tanpa pergi. Penting untuk kita berada di sisinya! Tetapi kita tidak dapat keluar, kita bergegas seperti binatang yang terluka di dalam sangkar - sempadan ditutup! Tetapi Tuhan mendengar doa kami, hari ini Encik Mishustin mengatakan bahawa penerbangan ke 15 negara, termasuk CIS, mungkin dapat merawat pesakit yang sakit parah. Saya banyak bertanya, jika ada yang tahu bagaimana anda boleh masuk dalam senarai penumpang, bagaimana untuk terbang ke Bishkek dari Krasnodar atau Moscow dalam beberapa hari akan datang, mulai 14 Jun, sila tulis! Di mana hendak menulis, menelefon, apa yang diperlukan untuk ini, kita berada dalam tekanan yang mendalam, kita tidak dapat mencari maklumat yang kita perlukan! Saya dengan tulus mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang secara sukarela membantu!

Abang saya

Esok adalah hari lahir adik bongsu saya (9 tahun), 44 tahun. Pada usia 8 tahun dia datang ke sekolah tamat pengajian saya di SVU, penuh dengan kebahagiaan! Pada pukul 11 ​​untuk dibebaskan di dalam tangki, saya mengumpulkan setengah poket rubel besi di tanah perbarisan selepas perarakan, yang biasanya gembira. Pada usia 15 tahun dia menjadi murid di sekolah tentera di orkestra. Dalam tentera dia berakhir di Totsk, sebuah bahagian pengaman perdamaian. Saya juga pergi ke Kansas untuk bersenam pada jarak 95m. Selepas pemecatan saya, saya tinggal di sebelahnya, kemudian saya pergi. Saya tinggal jauh, 8000 km. Oleh itu, bukannya hadiah, saya merancang untuk memindahkan wang, dan memesan kebab shish dengan bir. Dan 10 jam yang lalu, ibu saya, mengerang dan tergagap, mengatakan bahawa Mishka sudah tidak ada lagi. Terbakar dalam sebulan setengah, barah. Saya memindahkan wang itu kepada ibu saya. Saya tahan. Maaf. Saya tidak faham tanda nama.

Sinar Harapan atau Untuk Kesihatan Anak # 3

Hello Pikabu sekali lagi! Musim panas telah tiba. Saya ingin meminta maaf terlebih dahulu kepada rakan-rakan seperjuangan yang telah melanggan saya dan menunggu maklumat mengenai bagaimana Anak saya diperlakukan..
Hampir dua bulan berlalu sejak operasi tersebut. Selesai blok kemoterapi pertama.
Di antara prosedur, saya bahkan berjaya memasuki alam semula jadi!

Semalam saya membawa Anak dan isteri saya ke Moscow, ke Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Dmitry Rogachev untuk Hematologi Pediatrik, Onkologi dan Imunologi. Mereka menghantar kami untuk rawatan dari Dobrosvet Foundation.
Pada masa ini, Putra merasa baik-baik saja, walaupun setelah kemoterapi dia mulai botak, dan agar dia tidak marah, kami melakukan gaya rambut musim panas dengannya:

Saya mencukurnya, dan dia mencukur saya%). Minggu depan, Son akan memulakan kursus terapi radiasi, yang akan berlangsung selama kira-kira dua bulan..

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang atas sokongan dan penyertaan mereka. Jaga diri anda dan orang tersayang!

Sehydrin - Saya akan memberikannya secara percuma

Salam sayang Pikabushniki. Seperti banyak orang di negara kita yang bersih dan bersih dari segi ekologi, saya tersentuh dengan masalah kesihatan ahli keluarga - kakak saya sendiri jatuh sakit dengan onkologi. Saya tidak akan menggambarkan penderitaan yang harus kita lalui dalam proses rawatan dan usaha untuk menyembuhkan. Kakak saya meninggal pada 27 Mei, pada usia 44 tahun, ada seorang anak kecil yang ditinggalkan dengan trauma psikologi skala yang belum ditentukan, berada di hospital neuropsikiatri, dengan diagnosis kecenderungan untuk bunuh diri, tetapi ini adalah kisah lain.

Kakak itu mengambil ubat Sehydrin, tetapi pada bulan-bulan terakhir hidupnya dia tidak dapat meminumnya kerana perut dipukul dengan metastasis dan sebarang ubat menyebabkan siksaan neraka. Tinggal 4 balang dengan tarikh luput pada 08.2021. Dengan mencari, saya menjumpai catatan bahawa sebelum ini ubat kekurangan bekalan dan mereka mencarinya sebagai mineral. Oleh itu, saya bersedia memberikannya dengan sia-sia, mungkin saya dapat menolong seseorang yang benar-benar memerlukan ubat seperti di udara tetapi tidak ada cara untuk membeli / menetapkan.

mel untuk komunikasi - [email protected]

Limfoma Hodgkin 4B. Gejala, diagnosis

Hai, nama saya Vova dan saya berumur 20 tahun. Tidak lama sebelum hari lahir saya, saya mengetahui bahawa saya mempunyai onkologi. Dari kelas 7, saya takut menghidap barah dan sekarang saya mendapat lencana.

Simptomnya bermula sejak dulu. Setelah menamatkan tahun pertama universiti (2018), saya mula mengalami batuk yang teruk yang tidak hilang selama dua bulan. Saya belajar di Poland, tetapi pulang ke Ukraine untuk bercuti. Dengan batuk, saya pergi ke doktor tempatan dan dia bahkan tidak mengarahkan saya untuk melakukan sinar-X dan memberi ubat antibiotik untuk bronkitis. Saya mengambil antibiotik dan berasa lebih baik, tetapi setelah sebulan batuk kembali, tetapi tidak begitu kuat. Saya memutuskan untuk mendapat skor x "* dan tidak pergi ke mana-mana, tetapi masa berlalu, tetapi batuk tetap ada. Pada musim sejuk, selepas sesi tersebut, saya memutuskan untuk pergi ke klinik swasta di Warsawa. Saya pergi ke pakar pulmonologi dan dia membuat saya menjalani X-ray dada (di depan dan di kiri secara berasingan kerana dia tidak suka pernafasan paru-paru kiri), semuanya kelihatan bersih di sana, jadi dia mengangkat tangannya dan mengatakan bahawa dia tidak tahu mengapa aku batuk, itu adalah bulan Disember 2018. Aku meninggalkan pejabat dengan tenang dan lawatan seterusnya ke doktor sudah pada musim panas 2019, kali ini saya bimbang tentang pedih ulu hati dan kesukaran menelan makanan. Saya diberi ubat omeprazole dan saya berjalan-jalan.

Pada bulan Disember 2019, tepat sebelum tahun baru, kelemahan, takikardia dan keringat malam mula mengganggu saya, jadi saya berjumpa doktor lagi. Saya perhatikan kelemahan dan takikardia, tetapi untuk berpeluh malam saya tidak memberitahu doktor, mengapa. Mereka menjadikan saya ECG, gema hati, dan mereka mengatakan bahawa semuanya dalam keadaan baik, omong-omong, semasa cuti musim sejuk dalam kajian, jadi saya berada di Ukraine. Mereka menghantar saya untuk melakukan ujian dan mereka menunjukkan peningkatan leukosit, penurunan limfosit dan beberapa petunjuk lain, penyimpangannya tidak signifikan, jadi saya menjaringkan gol dan pergi ke Poland untuk belajar.

Tetapi pada Februari tahun ini, saya menjumpai bola keras di leher saya. Mereka tidak sakit, tetapi saya perhatikan setelah leher membengkak, kemudian sakit. Saya membaca di internet apa yang boleh dibicarakannya dan secara sederhana. Saya segera mendaftar ke ahli terapi yang sama dengan saya pada bulan Disember 2018. Dia merasakan saya dan mengatakan bahawa keadaan mungkin tidak begitu baik, menghantar saya untuk imbasan ultrasound kelenjar getah bening dan sinar-X. Keesokan harinya saya melakukan ultrasound dan sinar-X. Sekiranya selepas ultrasound masih belum dapat difahami untuk diambil, maka ketika saya membaca pendapat ahli radiologi, bumi hilang dari bawah kaki saya. Prasasti "wskazana pilna konsultacja onkologiczna" dalam bahasa Rusia bermaksud "perundingan onkologi segera ditunjukkan" segera menarik perhatian saya. Ringkasnya, saya mempunyai bayangan mediastinum dan akar paru-paru yang melebar.

Saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, setelah doktor melihat hasilnya, dia segera mengatakan bahawa itu mungkin limfoma Hodgkin dan saya harus pergi ke hospital untuk diagnosis. Imbasan CT dan biopsi kelenjar getah bening diperlukan. Dia mencetak rujukan itu, memanggil ketua doktor hospital itu dan memintanya untuk datang dua hari kemudian dengan membawa barang-barang di alamat yang ditentukan. Saya agak takut, tetapi saya tahu betul bahawa saya tidak mempunyai insurans. Ternyata, sangat mudah untuk membuatnya, terutamanya jika anda seorang pelajar, tetapi pandemi koronavirus sudah dekat dan keesokan harinya saya berada di Ukraine.

Sehari kemudian, saya pergi ke hospital, di mana satu setengah tahun yang lalu datuk saya menjalani pembedahan membuang tumor usus (operasi itu berjaya). Saya tidak tahu hendak pergi ke mana, jadi saya meminta nasihat doktor yang mengendalikan datuk. Setelah mendengar simptom saya, dia juga mencadangkan limfoma dan mengarahkan saya melakukan ultrasound pada rongga perut dan semua kelenjar getah bening periferal. Ternyata kelenjar getah bening berada di rongga perut dan di pangkal paha dan ketiak dan di leher di kedua sisi + limpa membesar. Dihantar kepada pakar hematologi. Dia tidak berada di sana pada hari itu, jadi pakar bedah mengetahui senarai ujian darinya melalui telefon dan memberi kami anak panah setiap hari.

Saya lulus ujian (saya berumur 51 tahun, leukosit meningkat, limfosit rendah), saya pergi ke doktor (doktor ternyata menjadi calon sains perubatan). Dia menyiasat saya, bertanya adakah kelenjar getah bening saya sakit, saya menjawab tidak dan mendengar lagi mengenai kemungkinan diagnosis - limfoma Hodgkin. Di samping itu, dia menerangkan bagaimana merawat penyakit ini dan memberikan banyak contoh dari kes klinikal pesakitnya yang mengalami limfoma. Dia juga memanggil pakar bedah dan pada hari yang sama meresepkan biopsi, dan juga bersetuju dengan ketua doktor pusat pembiakan sehingga keesokan harinya saya dapat menyumbangkan sebahagian dari bahan genetik saya untuk cryopreservation (sekiranya kehilangan kesuburan)

Biopsi itu sendiri berjaya. Semuanya berlaku di bawah anestesia tempatan. Saya disuntik dengan anestesia dan memotong 4 kelenjar getah bening dari leher (itu hanya konglomerat). Pakar bedah itu sangat lucu, selalu bergurau malah berjaya menjawab panggilan telefon semasa operasi. Dia juga selalu bertanya apakah itu menyakitkan saya dan ketika saya mengatakan ada sesuatu yang menarik, dia segera menyuntikkan novocaine. Kelenjar getah bening diletakkan di dalam balang formalin. Doktor itu mengatakan untuk menghantar mereka ke histologi dan IHC. Saya harus pergi ke hujung bandar yang lain ke makmal, di mana kami memberikan sampel. Seminggu kemudian, kesimpulan datang, di mana ia menunjukkan bahawa itu memang limfoma Hodgkin, sklerosis nodular. Setelah mengetahui hasilnya, doktor mengatakan untuk melakukan PET CT.

Di sini kami menghadapi sedikit masalah. Hanya ada 3 tempat di Ukraine di mana anda boleh melakukan ini, Feofania, Pusat Perubatan Nuklear dan klinik Isarilia "Lisod".

Doktor mengesyorkan Feofaniya, tetapi ada beberapa jenis pengubahsuaian dan saya mendaftar di Pusat Perubatan Nuklear. Terdapat tempat sehari sebelumnya di Lisod, tetapi perbezaan harga hampir dua kali ganda, 9k vs 17k Hryvnia

Pada 25 Mac, saya menjalani imbasan PET dan ketika membaca hasilnya, saya berasa takut. Saya pasti menjangkakan ia tidak baik, tetapi tidak begitu.

"pada masa kajian, PET / CT menunjukkan tanda-tanda pengumpulan metabolisme FDG di kelenjar getah bening di atas dan di bawah diafragma, di limpa, di tulang kerangka, dalam pembentukan di ruang interkostal 1 di sebelah kiri dengan penyebaran ke puncak paru-paru kiri.

Hiperfiksasi Rfp pada kolon menaik memerlukan pemeriksaan tambahan - kolonoskopi dengan pengesahan histologi untuk mengecualikan proses ganas. "

Inilah topi. Untuk mengatakan bahawa saya tertekan, tidak mengatakan apa-apa, tetapi doktor mempercayai saya, dan mempercayainya, dan secara harfiah sehari kemudian saya memulakan kemoterapi di bawah protokol beacopp esc.

Sekarang saya menjalani kursus keempat. Saya akan menulis mengenai tiga yang pertama dan hasil PET perantaraan dalam catatan seterusnya. terima kasih atas perhatian.