Merobek tahi lalat: apa yang harus dilakukan (nasihat doktor)

Fibroma

Pada tubuh setiap orang, pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah, terdapat pelbagai formasi jinak: bintik-bintik usia, papilloma, ketuat dan tahi lalat biasa. By the way, yang terakhir, menurut istilah perubatan, sering disebut nevi. Mereka boleh menjadi kongenital dan diperoleh, diwarnai dengan warna yang berbeza. Dengan sendirinya, nevi tidak berbahaya, tetapi bagaimana jika anda mencabut tahi lalat? Mereka mengatakan bahawa setelah orang ini masalah serius menanti. Adakah begitu? Mari cuba mengetahuinya.

Tidak mungkin untuk menyangkal kenyataan bahawa masih ada ancaman nyata terhadap kesihatan orang yang merobek tahi lalat. Bagaimana jika nevus keluar atau rosak sedikit? Pertama sekali, jangan panik tidak kira apa pun.

Kanser selepas kerosakan pada nevus: adakah benar

Sejak kecil, kita semua telah mendengar versi mengenai apa yang akan berlaku sekiranya berlaku kecederaan tersebut. Yang paling menakutkan terdengar seperti ini: tahi lalat akan dilahirkan semula dari jinak ke malignan. Ahli onkologi bercakap tentang apa yang harus dilakukan jika anda secara tidak sengaja mencabut tahi lalat: jika boleh, pendidikan yang hancur harus dihantar untuk pemeriksaan histologi.

Penting untuk memahami bahawa trauma pada nevus sahaja tidak akan menyebabkan barah. Amalan perubatan benar-benar mengetahui kes-kes apabila, setelah kerosakan pada tahi lalat, melanoma berkembang pesat pada seseorang. Doktor tidak meragukan bahawa nevi pada pesakit ini sudah ganas, iaitu, mereka menjadi barah jauh sebelum cedera, yang hanya mempercepat perjalanan proses yang tidak dapat dipulihkan dalam tubuh..

Jangkitan dan keradangan

Perkembangan peristiwa lain adalah mungkin jika anda secara tidak sengaja mencabut tahi lalat. Apa yang perlu dilakukan sekiranya nevus rosak? Ketepikan kebimbangan mengenai onkologi, tetapi lebih baik menangani rawatan luka! Dengan jangkitan dan keradangan pada kulit, mereka yang tidak tahu apa yang harus dilakukan sekiranya mereka membuang tahi lalat ke doktor kulit. Semasa fungsi normal sistem imun, kerosakan bakteria pada luka tidak menimbulkan ancaman yang meningkat. Tetapi bagaimanapun, gejala individu di kawasan tahi lalat yang hilang harus memberi amaran kepada anda dan meminta anda untuk melawat ahli dermatologi:

  • pembakaran;
  • sedikit bengkak;
  • kemerahan;
  • gatal;
  • pengasingan ichor dari luka.

Cara merawat tapak kerosakan tahi lalat

Oleh itu, adalah mustahak untuk memberi pertolongan cemas kepada diri sendiri dengan betul jika anda sengaja kehilangan tahi lalat. Apa yang perlu dilakukan di rumah mungkin tidak patut dibincangkan. Sekiranya kerosakan tidak berdarah, cukup untuk melakukan tindakan pembasmian kuman dan menerapkan pembalut, membetulkannya dengan pelekat. Tetapi selalunya dari luka berdarah untuk waktu yang lama jika anda mencabut tahi lalat. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Tindakan berikut mesti dilakukan mengikut urutan yang tepat:

  1. Basmi kawasan yang rosak dengan hidrogen peroksida, Chlorhexidine, Miramistin atau disinfektan lain. Cukup rendam pembalut dalam larutan ubat dan bilas luka.
  2. Selepas itu, anda perlu menghentikan darah. Pendarahan teruk akan berlaku sekiranya anda mengeluarkan tahi lalat merah. Apa yang perlu dilakukan dengan kerosakan pada angioma (ini adalah nama formasi pada kulit yang muncul akibat gangguan pada saluran darah)? Ambil sediaan antiseptik, rendam pelapik kapas di dalamnya dan tekan ke atas luka, tahan dengan kuat sehingga pendarahan berhenti..
  3. Rawat dengan iodin.

Terus menonton

Jadi apa yang perlu dibuat? Runtuhkan tahi lalat - tenangkan diri dan mulailah merawat kawasan yang rosak. Dibasmi kuman, darah dihentikan, dan sekarang mengoleskan bahagian tepi luka dengan larutan coklat. Ramai orang bertanya iodin untuk apa. Penyelesaiannya menghasilkan kesan pengeringan yang kuat dan melindungi luka daripada jangkitan. Kemudian sapukan pembalut steril. Anda tidak boleh membasahi luka selama beberapa hari.

Sekiranya tahi lalat belum hilang sepenuhnya, tetapi hanya terkoyak, pantau keadaannya. Sekiranya selepas sehari gejala tidak hilang, pastikan menunjukkan nevus yang rosak kepada pakar. Rawatan pertolongan cemas yang betul memastikan penyembuhan normal dan tidak ada masalah lagi.

Gantung tahi lalat tidak lepas

Kadang kala epidermis menghalang nevus jatuh sepenuhnya. Untuk persoalan apa yang harus dilakukan jika anda membuang tahi lalat gantung, terdapat dua pilihan jawapan:

  • Sterilkan gunting dan potong kulit dengan hati-hati dengan meletakkan formasi ke dalam garam. Dalam masa terdekat, nevus harus dibawa ke makmal untuk histologi.
  • Rawat kawasan yang rosak dengan antiseptik dan berjumpa doktor dengan tahi lalat koyak, ditutup dengan pembalut steril. Ahli dermatologi akan membuat semua manipulasi yang diperlukan dan menguraikan dengan jelas rancangan untuk tindakan selanjutnya.

Di tempat-tempat apa di badan cedera nevi

Di beberapa bahagian badan, tahi lalat paling kerap terkoyak dan rosak, yang dijelaskan oleh penyetempatan mereka yang tidak selesa. Kawasan masalah ini merangkumi:

  • muka;
  • kolar dan leher;
  • ketiak;
  • pangkal paha dan bahagian bawah perut;
  • kulit kepala di bawah kulit kepala;
  • kawasan di bawah kelenjar susu.

Sekiranya trauma pada nevus di salah satu tempat ini sering berlaku, penyelesaian yang paling tepat adalah menghapusnya. Kadang-kadang pesakit juga berminat dengan apa yang harus dilakukan sekiranya mereka melecet tahi lalat di punggung mereka. Apa nak buat? Sebenarnya, tidak ada perbezaan mendasar dalam pemberian pertolongan cemas. Untuk rawatan berkualiti tinggi di kawasan yang rosak, minta bantuan seseorang, kerana tidak mudah untuk menangani luka dan menggunakan pembalut pada sentuhan.

Pastikan membawa tahi lalat ke makmal!

Seperti yang disebutkan di atas, tahi lalat yang terpisah dipisahkan ke makmal untuk pemeriksaan histologi, oleh karena itu, pendidikan tidak akan dibuang. Sekiranya boleh, letakkan dalam garam dan bawa ke klinik. Sekiranya tidak ada larutan natrium klorida siap pakai, gantilah dengan larutan garam yang lemah (1 sdt natrium klorida diambil untuk 1 liter air rebus) atau air mineral alkali. Terlepas dari hasil yang diperoleh, dengan kesimpulan anda perlu membuat temu janji dengan pakar dermatologi.

Semua orang memahami bahawa mustahil untuk menyikat nevi dan berusaha menyingkirkannya sendiri. Tetapi jika ini berlaku dengan tahi lalat gantung, sementara darah tidak mengalir dari tempat cedera, jangan tergesa-gesa untuk terus berjumpa doktor. Keluarkan kawasan yang terkena dengan antiseptik dan sapukan pembalut selama setengah jam. Sekiranya dalam beberapa hari berikutnya luka itu mulai sembuh, anda dapat dengan selamat menganggap semuanya telah selesai. Tetapi sekiranya berlaku perubahan di masa depan, teruskan memantau kawasan kerosakan..

Luka yang tidak dirawat setelah cedera tahi lalat dapat memprovokasi perkembangan keradangan akibat penembusan jangkitan bakteria. Keadaan ini meningkatkan risiko keganasan nevus, oleh itu, dalam kebanyakan kes, doktor berkeras untuk membuang tahi lalat. Mengabaikan kesihatan anda sendiri boleh menjadi sangat mahal, ingatlah ini!

Cara menghilangkan nevus yang rosak

Mol yang koyak dikeluarkan secara pembedahan. Hari ini terdapat beberapa pilihan untuk menyelesaikan masalah, yang masing-masing mempunyai kebaikan dan keburukan:

  • Kaedah yang paling berkesan dan tidak menyakitkan adalah penyingkiran tahi lalat laser. Prosedur menggunakan sinar laser yang tidak menyentuh tisu yang sihat dan mencegah pendarahan. Selepas penyingkiran laser, biasanya tidak ada bekas luka atau bekas luka. Kekurangan: kos yang tinggi jika dibandingkan dengan jenis pembedahan lain dan ketidakupayaan untuk kemudian melakukan pemeriksaan histologi.
  • Cryodestruction nevus melibatkan penggunaan nitrogen cair, yang menyebabkan tisu dibekukan dan dikeluarkan. Proses penyingkiran itu sendiri tidak menyakitkan, tetapi jika nitrogen cair masuk ke tisu yang sihat, luka bakar akan tetap ada, yang akan mengganggu anda selama beberapa hari lagi. Sangat sesuai untuk membuang tahi lalat besar.
  • Electrocautery adalah kaedah yang paling biasa untuk membuang nevi menggunakan arus. Selepas prosedur ini, pemeriksaan histologi dilakukan..

Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat?

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Ramai di antara kita mengingati kisah-kisah menakutkan sejak kecil mengenai apa yang akan berlaku sekiranya tahi lalat itu dirobek. Tetapi adakah ia sangat mengerikan? Mari kita fikirkan.

Mula-mula anda perlu mengetahui apa tahi lalat itu. Ini adalah neoplasma pada kulit yang jinak. Ia mengumpulkan sejumlah besar melanin (pigmen).

Sekiranya anda sudah mencabut tahi lalat, anda perlu tahu apa yang harus dilakukan dalam kes ini:

  1. Jangan panik.
  2. Ambil sapu kecil atau pembalut dan hentikan pendarahan.
  3. Bersihkan kawasan yang rosak dengan hidrogen peroksida dan sapukan pembalut steril di atasnya.
  4. Segera berjumpa doktor, yang harus memeriksa tahi lalat yang koyak. Sekiranya tahi lalat tidak terkoyak sepenuhnya, pakar bedah mesti memotong sisa-sisa melanin sebelum memasuki badan. Barah sukar dielakkan sebaliknya.
  5. Sekiranya anda telah mencabut tahi lalat sepenuhnya, cubalah memasukkannya ke dalam garam dan bawa ke hospital untuk ujian.

Ingat, jika tahi lalat itu tidak ganas, tetapi jinak, maka anda pasti akan mengelakkan diagnosis yang mengerikan. Hanya melanoma (tahi lalat ganas) yang berbahaya.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada tahi lalat adalah melanoma? Pertama sekali, untuk menentukan ini, periksa dengan teliti tempat di mana dia dulu. Sekiranya kulit di sana mulai gelap, ia menjadi tidak sekata, maka itu adalah melanoma. Kadang-kadang melanoma mula tumbuh semula di tempat yang sama dan berdarah sedikit ketika melakukannya.

Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat yang tergantung?

Tahi lalat yang digantung sangat berbahaya bagi kesihatan manusia, terutama jika ia berada di tempat-tempat di mana kulit sentiasa digosok dengan pakaian. Gantung tahi lalat tidak selalu melanoma, kadang-kadang mereka juga boleh menjadi jinak. Nevi ini boleh berwarna daging atau berwarna sedikit gelap..

Sekiranya anda ingin mengetahui apa yang akan berlaku sekiranya tahi lalat gantung dicabut, anda boleh menghubungi pakar dermatologi atau ahli onkologi dengan soalan ini. Mereka akan menerangkan secara terperinci apa masalah yang timbul dalam kes ini. Ciri utama mol gantung adalah akarnya, yang terletak sangat dalam di epitel. Sekiranya anda mencabut tahi lalat yang menggantung, maka ia biasanya akan tinggal di kulit. Apabila hujungnya dilucutkan, ini akan memulakan proses pembebasan melanin ke dalam badan. Maksudnya, barah kulit dijamin kepada anda.

Sekiranya tahi lalat menggantung anda, jangan cuba membuangnya sendiri. Pastikan anda mendapatkan bantuan profesional yang berkelayakan yang akan mengesyorkan kaedah penyingkiran terbaik. Antara yang paling popular adalah:

  1. Menggunakan nitrogen cecair.
  2. Penyingkiran laser.
  3. Melecur dengan renjatan elektrik.
  4. Campur tangan pembedahan.

Pada puncak populariti dalam perubatan moden, ia adalah penyingkiran tahi lalat gantung dengan laser, kerana ia membolehkan anda tidak perlu risau tentang kemungkinan bekas luka atau parut..

Apa yang berlaku jika anda mencabut tahi lalat di leher anda?

Leher adalah salah satu tempat paling malang untuk lokasi tahi lalat, kerana di sana mereka sering digosok dengan kolar pakaian atau rantai. Di samping itu, ini meningkatkan risiko secara tidak sengaja merobek neoplasma atau sebahagian daripadanya. Apa yang berlaku jika anda mencabut tahi lalat di leher anda? Sekiranya ia adalah melanoma, iaitu pembentukan malignan, maka anda mesti segera berjumpa doktor yang akan membersihkan kulit bahagian yang tinggal. Faktanya ialah risiko mendapat barah selepas ini meningkat beberapa kali..

Sekiranya anda merobek tahi lalat besar di leher anda, cubalah segera membakar kawasan tersebut (alkohol atau hidrogen peroksida akan berlaku) Anda bernasib baik jika anda masih mempunyai sedikit kulit yang akan diambil untuk analisis histologi. Dengan pertolongannya, kita akan dapat memahami sama ada tahi lalat ganas. Pada musim panas, cubalah untuk tidak membuka tempat tahi lalat ketika berjalan di bawah sinar matahari. Dan yang terbaik adalah, dengan segera berjumpa pakar.

Sekiranya tahi lalat di leher anda mengganggu anda, lebih baik tidak menunggu sehingga anda tidak sengaja merobeknya, tetapi segera pergi ke pakar bedah dan menyingkirkan formasi.

4 akibat dari tahi lalat yang sudah robek, apakah risiko degenerasi menjadi tumor?

Kerosakan tahi lalat adalah masalah biasa..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa neoplasma seperti itu muncul di tempat terbuka, di mana mereka sering cedera dengan latar belakang geseran dan kesan mekanikal lain. Tidak kira apa yang menyebabkan berlakunya tahi lalat, hakikat apa yang berlaku sangat membimbangkan banyak lelaki dan wanita..

Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat

Dengan sebilangan besar formasi pigmen (pengumpulan sel melanosit) pada kulit seseorang, dapat difahami bahawa dia prihatin tentang apa yang akan terjadi jika tahi lalat dilupuskan. Walaupun terdapat risiko degenerasi menjadi tumor ganas pada nevi, seseorang tidak boleh terlalu panik jika tahi lalat keluar. Kecederaan seperti itu menyebabkan perkembangan melanoma dalam kes yang luar biasa..

Selalunya, setelah melepaskan tahi lalat, sensasi menyakitkan ringan atau proses keradangan sedikit muncul secara tempatan. Dengan rawatan tapak air mata yang betul, kerak muncul setelah dua hari, yang jatuh sendiri setelah 7-14 hari. Tetapi kadang-kadang, jika kecederaannya terlalu parah, suppuration nevus mungkin berlaku..

Video

Apa yang perlu dilakukan, jika…

Ramai orang tidak hanya berminat dengan apa yang akan berlaku sekiranya anda mengambil tahi lalat, tetapi mereka juga ingin mengetahui cara memberi pertolongan cemas kepada diri sendiri. Sekiranya tanda lahir cedera, maka orang itu mesti bertindak mengikut keadaan. Sekiranya nevus berdarah, maka urutan tindakan akan sedikit berbeza dari yang dilakukan tanpa darah dari tahi lalat.

Sekiranya kerosakan pada pembentukan pigmen cukup serius, maka setelah memberi pertolongan cemas, disarankan untuk menghubungi pakar yang secara objektif dapat menilai keparahan kecederaan dan memutuskan apakah perlu untuk membuang nevus yang cedera atau membiarkan semuanya tidak berubah. Sekiranya tahi lalat itu tercabut hampir sepenuhnya, tetapi terus menggantung pada kulit, maka adalah mustahak untuk berjumpa doktor.

Sekiranya pertumbuhan telah hilang

Algoritma tindakan untuk mangsa mungkin berbeza. Sekiranya nevus sedikit rosak atau tahi lalat keluar sepenuhnya, maka pertolongan cemas diperlukan: hentikan pendarahan dan pastikan untuk membasmi permukaan luka. Tidak boleh melekatkannya dengan plaster, tetapi juga tidak praktikal untuk membiarkannya terbuka, kerana jangkitan sekunder boleh berlaku. Sebaiknya gunakan pembalut yang longgar atau kain kasa sederhana yang menutupi nevus.

Apabila tidak ada darah

Kadang-kadang tahi lalat jatuh sendiri atau sebahagian, dan sebelum itu mereka masih boleh terkelupas, runtuh atau berubah dengan cara yang berbeza. Biasanya tidak ada darah dalam kes-kes ini, tetapi ini semua adalah gejala buruk. Oleh itu, selepas rawatan dengan antiseptik dari tempat penyetempatan formasi sebelumnya, seseorang tidak boleh menangguhkan lawatan ke ahli dermatologi. Dan juga disarankan untuk mengumpulkan serpihan nevus yang jatuh dan membawanya ke institusi perubatan untuk kajian khas untuk sel-sel atipikal.

Sekiranya ia berdarah

Sedikit yang memutuskan untuk sengaja merobek tahi lalat, tetapi kebetulan ini sering terjadi. Selain itu, kecederaan seperti ini sering dikaitkan dengan pendarahan yang banyak. Sesiapa sahaja harus mengetahui cara menghentikan pendarahan tahi lalat. Sekiranya tahi lalat berdarah, maka cara terbaik untuk mengatasi masalah ini adalah dengan membasahi pelapik kapas dengan hidrogen peroksida dan menerapkannya ke permukaan luka selama 10-15 minit. Selama ini, perlu menekan pelapik kapas dengan lembut ke formasi berpigmen yang cedera.

Setelah memberikan pertolongan cemas dan menstabilkan keadaan mangsa, nevus yang terkoyak harus ditunjukkan kepada pakar. Semasa diagnosis menyeluruh, dia akan menentukan perlunya reseksi pembentukan dan pemantauan fokus patologi berikutnya. Tisu nevus yang koyak mesti dipelihara dan dipindahkan untuk analisis histologi, yang akan membantu ahli dermatologi atau ahli onkologi membuat diagnosis yang tepat dan memilih taktik terapi selanjutnya.

Mengapa anda tidak boleh merobek

Mol yang terkoyak atau jatuh sendiri dipenuhi bukan sahaja dengan proses keganasan (perkembangan melanoma), tetapi juga dapat memprovokasi perkembangan akibat yang kurang berbahaya, tetapi teruk:

  1. Pendarahan yang banyak. Tubuh mana-mana nevus meresap dengan sebilangan besar saluran darah. Dan beberapa jenis tahi lalat (angioma) hanya terdiri daripada saluran darah, jadi jika ia rosak, maka sangat sukar untuk menghentikan pendarahan. Dalam kes ini, orang tersebut memerlukan rawatan perubatan yang berkelayakan. Selain itu, tahi lalat ini dapat terus berdarah walaupun setelah kelihatan sembuh..
  2. Jangkitan sekunder. Setelah merobek pembentukan pigmen, luka terbuka muncul, yang merupakan pintu masuk untuk penembusan agen berjangkit. Apabila patogen memasuki peredaran sistemik, tidak hanya proses menular tempatan yang berkembang dengan supresi lesi, tetapi juga jangkitan menyebar ke seluruh tubuh, menyebabkan keadaan serius pada pesakit.
  3. Perkembangan keradangan. Selalunya, selepas kecederaan pada elemen pigmen, pembengkakan kawasan di sekitar fokus patologi dan beberapa kemerahan pada kulit yang bersebelahan muncul. Selain itu, kesakitan mungkin muncul dengan tekanan. Semua ini menunjukkan perkembangan proses patologi. Apabila kapal spasmodik, bintik putih mungkin muncul di sekitar nevus yang dilucutkan. Sekiranya anda tidak mengambil langkah yang sewajarnya, maka proses yang serupa dapat memicu penembusan permukaan luka..
  4. Pembentukan parut dan parut yang hodoh. Sekiranya nevus cedera di muka atau kawasan terbuka badan yang lain, maka penampilan bekas luka setelah luka sembuh boleh menjadi kecacatan estetik yang menjengkelkan. Wanita sangat sensitif terhadap komplikasi seperti itu. Pada masa akan datang, untuk menyingkirkan mereka, mereka harus menjalani banyak prosedur kosmetik..

Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan dari kecederaan tidak sengaja pada nevus, penjagaan khas mesti diambil semasa mereka hadir. Dan juga apabila formasi pigmen berada di tempat yang mengalami kecederaan yang lebih tinggi, anda boleh merawatnya terlebih dahulu untuk membuangnya dengan cara yang sesuai.

Risiko degenerasi menjadi tumor malignan

Trauma Nevus dengan sendirinya tidak menyebabkan barah. Dan dalam kes-kes klinikal ketika, setelah kerosakan pada tahi lalat pada pesakit, proses perkembangan melanoma berlaku dengan cepat, para doktor mengatakan bahawa unsur pigmen ini telah menjadi ganas sebelumnya. Ini bermakna onkopatologi berkembang jauh sebelum kecederaan, yang hanya berfungsi sebagai pemangkin proses atipikal dalam badan..

Sekiranya tahi lalat tidak mempunyai sel atipikal, maka dalam hal ini risiko degenerasi pembentukan adalah minimum. Dengan ini, setelah berlaku kerosakan kecil pada nevus, anda tidak boleh panik dan melukis gambar masa depan yang suram..

Tetapi kecederaan seperti itu tidak boleh diabaikan, kerana risiko keganasan selalu ada.

Jangkitan dan keradangan

Sekiranya seseorang mempunyai status imun yang tinggi, maka penambahan jangkitan sekunder atau perkembangan proses keradangan di kawasan fokus patologi tidak mungkin. Namun demikian, tanda lahir yang cedera dapat memberikan gejala individu yang semestinya membimbangkan dan segera meminta pertolongan dari pakar:

  • kesemutan dan sensasi terbakar di kawasan fokus patologi;
  • sedikit pembengkakan tisu yang berdekatan dengan luka;
  • hiperemia kulit di sekitar luka;
  • penampilan gatal-gatal di kawasan yang cedera;
  • pelepasan dari luka limfa.

Kemunculan sekurang-kurangnya salah satu gejala yang disenaraikan harus memberi amaran kepada pesakit dan mendorongnya untuk meminta pertolongan dari pakar dermatologi. Lawatan awal ke pakar dan pemeriksaan penuh akan menyelamatkan anda dari akibat yang serius.

Cara merawat tapak kerosakan

Semasa merawat pembentukan pigmen yang rosak, cara berikut dapat digunakan:

  • larutan hidrogen peroksida sesuai untuk membasmi kuman permukaan luka dan menghentikan pendarahan;
  • Chlorhexidine, Miramistin dan penyelesaian lain yang serupa digunakan sebagai agen antiseptik untuk pembasmian kuman tempatan;
  • dalam beberapa kes, mereka juga menggunakan larutan yodium, tetapi agen tersebut hanya digunakan di sepanjang tepi luka.

Sekiranya tahi lalat berdarah, selain tampon yang dicelupkan ke dalam hidrogen peroksida, disarankan untuk meletakkan sekeping ais di atas. Selsema menyebabkan vasokonstriksi, yang menyebabkan pengurangan bekalan darah ke tahi lalat.

Adakah saya perlu berjumpa doktor

Sekiranya tahi lalat telah dicabut, maka sangat disarankan untuk mengunjungi pakar dermatologi, pakar bedah dan pakar lain yang berkaitan. Tetapi jika nevus tidak berdarah, dan tempat penyetempatan sebelumnya tidak mengganggu dengan cara apa pun, maka orang tersebut mungkin tidak melihat alasan untuk berjumpa doktor. Mangsa mungkin memutuskan untuk tidak pergi ke hospital, tetapi dalam hal ini dia harus terus memantau tanda lahir setelah cedera.

Untuk mengesan perubahan pada nevus secara objektif, disarankan untuk mengambil fotonya dengan latar belakang penguasa, dan kemudian sekali sebulan membandingkan gambar asalnya dengan gambar berikutnya. Sekiranya pesakit melihat perubahan sedikit pun (peningkatan ukuran, perubahan bentuk, struktur, sempadan atau warna, penampilan pendarahan), maka dia harus menjadwalkan lawatan ke dokter secepat mungkin.

Apa yang akan terjadi pada tahi lalat setelah cedera - jawapan untuk soalan ini tidak boleh jelas. Semua formasi pigmen adalah struktur individu, dan juga mempunyai kecenderungan yang berbeza terhadap keganasan, oleh itu, trauma tahi lalat tidak boleh dianggap sebagai kalimat.

Walau bagaimanapun, seseorang harus berhati-hati dan, jika boleh, mengelakkan trauma pembentukan tersebut..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter. Kami pasti akan memperbaikinya, dan anda akan mempunyai + karma

Apa yang berlaku jika anda merobek atau mencederakan tahi lalat

Tahi lalat adalah pembentukan jinak yang dapat dijumpai di seluruh badan. Mereka boleh diperoleh secara semula jadi atau

kongenital. Pada dasarnya, tahi lalat tidak menimbulkan bahaya kesihatan, kecuali yang berwarna merah. Tahi lalat merah menunjukkan penyakit saluran gastrointestinal, atau ketidakseimbangan hormon di dalam badan.

Tindakan sekiranya berlaku pelanggaran integriti nevus

Banyak yang diajarkan sejak kecil bahawa mereka tidak dapat memilih tahi lalat dan mengeluarkannya. Namun, tidak semua orang dapat menjelaskan bahaya merosakkan tahi lalat. Kemungkinan transformasinya dari jinak menjadi malignan tidak hilang. Sekiranya anda merobek tahi lalat, ukurannya boleh berubah, memperoleh bentuk yang berbeda, atau mengubah warna. Perubahan sedemikian bermaksud bahawa proses peralihan ke pembentukan ganas berlaku di dalamnya. Bagi seseorang, risiko kejadian yang menyedihkan akan meningkat.

Sekiranya seseorang secara tidak sengaja merobek atau mencederakan pertumbuhan dengan kuku, dia mencari jawapan untuk pertanyaan tentang apa yang akan terjadi jika tahi lalat dilarikan. Tidak akan ada akibat yang berbahaya, tahi lalat akan sembuh tanpa bimbang lagi. Ada kemungkinan bahawa di tempat tahi lalat yang telah terkoyak separuh atau sepenuhnya, yang baru akan terbentuk, yang akan mempunyai watak jinak. Dalam kes ini, pertolongan cemas yang diberikan adalah penting, serta berunding dengan doktor, yang akan terus memantau proses penyembuhan.

Tahi lalat itu keluar

Terdapat kes apabila tanda lahir seseorang telah hilang sepenuhnya. Terdapat banyak sebab. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • terdapat risiko memotong tahi lalat semasa mencukur, atau prosedur kosmetik untuk menghilangkan rambut;
  • kanak-kanak kecil yang mempunyai tanda lahir di kaki boleh memikatnya secara tidak sengaja semasa bermain di kotak pasir, akibatnya ia akan jatuh;
  • dalam proses mencuci, ketika span menyentuh penumpukan;
  • apabila kasut yang dikeluarkan ditangkap tahi lalat yang terletak di kaki;
  • sekiranya terdapat pembentukan pada kawasan kulit yang sentiasa melekat pada pakaian.

Sekiranya seseorang telah mencabut tahi lalat, pendarahan harus dihentikan. Dalam kebanyakan kes, luka berdarah untuk waktu yang lama. Sebabnya adalah pengumpulan saluran darah yang besar di dalam formasi. Agar luka berhenti berdarah, disarankan untuk merawat tahi lalat yang terkoyak dengan hidrogen peroksida (3%). Koyakkan sepotong kecil kapas yang steril, celupkan ke dalam larutan, dan sapukan pada luka sehingga benar-benar di dalam larutan. Tanggalkan bulu kapas semasa pendarahan berhenti.

Setelah pendarahan berhenti, luka harus dilumasi dengan chlorhexidine di rumah. Sifat antiseptiknya akan bertahan lebih lama daripada hidrogen peroksida. Setelah merawat luka, anda perlu mendapatkan bantuan doktor. Sekiranya boleh, bawa tahi lalat yang keluar, atau sebahagian daripadanya, yang sebelumnya dimasukkan ke dalam natrium klorida. Tidak disyorkan untuk merawat luka dengan yodium. Ia akan membakar anda. Sekiranya berlaku kerosakan, hanya bahagian tepi luka yang harus dirawat.

Sekiranya tercalar

Setiap orang mempunyai, jika bukan satu, beberapa tahi lalat di tubuhnya, jadi anda perlu tahu apa yang harus dilakukan jika tahi lalat tergores. Anda tidak perlu menggaru tahi lalat dengan sengaja. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa mereka berada di kawasan badan yang paling rentan terhadap sebarang kesan. Kawasan-kawasan ini merangkumi:

  1. Kulit di bawah payudara.
  2. Kaki. Tempat bermasalah di mana tahi lalat. Punca kecederaan adalah kasut yang tidak selesa dan juga pukulan pada objek.
  3. Muka. Kawasan tubuh yang paling terdedah yang mengalami pencukuran sistematik pada lelaki, dan penggunaan kosmetik pada wanita.
  4. Kawasan ketiak. Walaupun pada hakikatnya ia adalah tempat yang lebih tidak dapat diakses, ia dikenakan prosedur penyingkiran rambut kosmetik biasa.
  5. Leher dan kawasan di sekelilingnya. Pakaian dan perhiasan leher tinggi boleh menyebabkan kerosakan. Anak kecil juga boleh mengambil tahi lalat di kawasan kolar. Sekiranya seseorang mempunyai nevus di tempat seperti itu, anda harus tahu apa yang akan berlaku jika anda merobek tahi lalat di leher, dan langkah-langkah apa yang harus diambil.
  6. Hipogastrium. Selalunya, ada kemungkinan merosakkan nevus di tempat seperti itu bagi wanita yang memakai seluar dalam, tali pinggang tegas, dll..
  7. Kulit yang berada di bawah rambut di kepala. Anda boleh menggaru formasi di kepala dengan menggaru kepala, atau dengan menyisir rambut.

Anda boleh mengorek tahi lalat sekali, atau ia boleh berlaku secara sistematik, maka anda perlu membuang pendidikan. Menyelesaikan masalah sendiri boleh menyebabkan jangkitan pada luka terbuka. Fenomena seperti itu mengancam seseorang dengan penularan penyakit onkologi, yang akan berakhir dengan kematian..

Sekiranya seseorang secara tidak sengaja mengetuk tahi lalat yang berada di tempat yang tidak selesa untuk diproses sendiri, anda harus meminta bantuan orang yang berdekatan. Pertolongannya akan bertujuan menghentikan pendarahan dan membasmi kuman pada luka. Untuk tujuan ini, paling berkesan menggunakan hidrogen peroksida. Lap kapas yang direndam dalam larutan, sapukan pada luka sehingga bahagian kulit yang terkena ditutup sepenuhnya dengan larutan.

Sekiranya nevus terkoyak

Di antara kes-kes kerosakan pada formasi jinak, ada yang menyebabkan seseorang terkena nevus, dan itu tidak sepenuhnya hilang, tetapi hanya sebahagian daripadanya. Dalam kes ini, ia tidak akan hilang, tetapi akan menggantung. Pada mulanya, disyorkan untuk menangani rawatan luka dengan hidrogen peroksida (3%). Tempoh penggunaan tampon yang direndam dalam peroksida bergantung sepenuhnya pada seberapa kuat darah.

Selanjutnya, tempat di mana nevus pecah mesti dibasmi kuman dengan alkohol atau vodka. Mortar yang cemerlang boleh digunakan. Penting untuk diingat bahawa tidak perlu banyak membasahi tampon dengan disinfektan, tetapi lebih baik melumasi hanya di sekitar nevus yang koyak. Jika tidak, anda boleh mencetuskan luka di kawasan kulit..

Untuk melindungi luka lebih jauh, pembalut dibenarkan. Dia harus santai. Gunakan pembalut dan kapas untuk pembalut. Pembalut ini sesuai jika tahi lalat terletak di tempat yang sesuai untuk pembalut. Walau bagaimanapun, jika lokasinya tidak selesa, anda boleh menggunakan plaster tape. Oleh kerana semua orang tahu mengapa mustahil untuk memotong tahi lalat, maka anda harus meninggalkan kaedah yang melibatkan penggunaan tampalan secara langsung ke nevus yang koyak. Dengan penyingkiran tambalan yang lebih jauh, risiko cedera kedua pada tahi lalat meningkat, apabila tidak hanya dapat merobek, tetapi juga hilang sepenuhnya.

Doktor menasihatkan untuk meminta bantuan dari hospital untuk sebarang kerosakan pada tahi lalat. Pakar akan melakukan pemeriksaan dan memantau perkembangan selanjutnya proses penyembuhan luka. Dalam keadaan yang baik, tidak akan ada peningkatan dalam jumlah nevus, perubahan warna atau tanda-tanda visual proses keradangan.

Apabila tidak ada darah

Ramai yang menghadapi kecederaan tidak sengaja pada tahi lalat. Kejadian dapat berkembang dengan beberapa cara: ketika pendarahan ada, dan ketika tidak ada darah. Sekiranya nevus tidak terkoyak sepenuhnya, atau tergores, tetapi pendarahan tidak diperhatikan, tidak akan ada akibat buruk bagi kesihatan. Prasyarat untuk ini adalah rawatan luka tepat pada masanya dan pemakaian pembalut steril..

Sebaiknya gunakan hidrogen peroksida 3% sebagai antiseptik. Lubricate swab kapas dengan bebas, dan sapukan pada luka selama beberapa minit. Kemudian sapukan pembalut yang bersih dan kering. Untuk melakukan ini, gunakan span atau sehelai bulu kapas, di atasnya plaster dilekatkan. Sebagai ganti tambalan, jika kawasan badan di mana nevus cedera memungkinkan, pembalut atau kain kasa steril dapat digunakan.

Sekiranya ia berdarah

Adalah mungkin untuk merosakkan tahi lalat darah ketika seseorang telah menggaru tahi lalat, memikatnya dengan pakaian atau kasut, merosakkannya semasa prosedur kosmetik, dll. Seorang wanita boleh mengikat formasi yang terletak di punggungnya dengan kuku panjang. Pendarahan adalah reaksi biasa tubuh terhadap kerosakan pada nevus..

Penting untuk mengetahui apa yang akan berlaku sekiranya anda mengambil tahi lalat, dan apa yang harus dilakukan sebagai pertolongan cemas. Algoritma peristiwa merangkumi:

  • Menghentikan pendarahan. Rendam span atau sepotong bulu kapas dengan banyaknya dalam hidrogen peroksida.
  • Sapukan pada kulit yang rosak sekurang-kurangnya 15 minit.
  • Tukar sapu kapas secara berkala.
  • Sekiranya darah dihentikan lebih awal dari setengah jam, nyah kuman luka.
  • Lubricate tepi luka dengan kapas yang direndam dalam chlorhexidine. Ini akan mengelakkan jangkitan memasuki luka..

Sekiranya darah tidak berhenti lebih dari setengah jam, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Anda perlu membawa sekeping nevus ke hospital jika terkena sepenuhnya atau sebahagian. Doktor akan membawanya untuk dianalisis, akibatnya akan diketahui apakah ia mengandungi sel barah..

Adakah saya perlu berjumpa doktor

Sekiranya kerosakan yang tidak disengajakan pada formasi berlaku, disyorkan untuk berjumpa doktor yang mengamalkan kes seperti itu. Doktor ini termasuk pakar bedah, pakar dermatologi, dan ahli onkologi. Setelah menghubungi pakar, kawasan kulit yang rosak akan diperiksa dengan teliti olehnya, kemudian doktor akan memberikan rujukan untuk dermatoskopi, akibatnya akan diketahui sama ada penyakit onkologi akan berkembang atau tidak. Sekiranya pertumbuhannya terkoyak sepenuhnya, ia akan dihantar untuk analisis khas, yang akan menentukan sama ada pertumbuhannya jinak atau ganas..

Semasa memutuskan untuk mengatasi trauma formasi secara bebas, anda perlu memantau gejala dengan teliti setelah memberikan pertolongan cemas. Yaitu:

  • kawasan di badan telah berubah warna;
  • kemasukan bernanah atau berair menonjol daripada pertumbuhan;
  • tempat di mana nevus rosak mula tumbuh;
  • rambut pada pertumbuhan telah gugur;
  • terdapat rasa sakit atau terbakar di kawasan yang rosak.

Apakah tindakan yang akan diambil pada masa akan datang

Pembentukan yang terkoyak dihantar untuk dermotoscopy. Prosedur khusus ini dilakukan dengan menggunakan dermatoskop, mikroskop kecil yang dapat memeriksa dengan teliti apa jisim pada badan dan sejauh mana kerosakannya. Kamera disambungkan ke peranti seperti itu, yang mengambil gambar semasa pemeriksaan. Doktor mereka kemudian dapat memeriksa dengan teliti.

Sekiranya seseorang melukai nevus secara sistematik, dia boleh memutuskan untuk membuangnya sendiri atau selepas keterangan doktor. Kaedah untuk menghilangkan tahi lalat termasuk:

  1. Pembedahan dilakukan dalam jangka masa yang singkat.
  2. Operasi dilakukan dengan menggunakan laser khas set steril dan setepat mungkin.
  3. Selepas prosedur, orang tersebut tidak memerlukan masa pemulihan. Mereka membiarkannya pulang pada hari yang sama.
  4. Campur tangan pembedahan mampu dimiliki oleh setiap orang.

Selain penyingkiran laser, ada kaedah ketika nevus dibekukan pada suhu serendah mungkin. Untuk ini, nitrogen cecair digunakan. Prosedur sedemikian boleh menjadikan doktor tidak dapat mengesan berapa banyak tisu yang perlu dikeluarkan yang perlu dikeluarkan. Selalunya seseorang menjalani prosedur kedua.

Gejala-gejala yang disebutkan di atas mempengaruhi degenerasi nevus menjadi pembentukan malignan. Sekiranya anda tidak mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk merawat gejala seperti itu, seseorang menghadapi penyakit maut yang akan berakhir dengan kematian..

Kemungkinan akibat kerosakan pada penumpukan

Sekiranya seseorang telah menjalani prosedur untuk membuang tahi lalat, satu lagi masalah mungkin menantinya. Dia dapat mengupas kerak setelah mengeluarkan tahi lalat. Fenomena ini tidak berbahaya. Apabila darah muncul, disarankan untuk melakukan prosedur untuk membasmi kuman luka. Klorheksidin, kalium permanganat, yodium, alkohol atau vodka digunakan sebagai pembasmi kuman. Untuk mengelakkan pengulangan kerak berulang, harus ditutup dengan plaster atau pembalut.

Walaupun luka sedang sembuh, luka tidak boleh dibasahi untuk menyembuhkan luka secepat mungkin..

Sebagai tambahan, nevus yang rosak pada mulanya mungkin merupakan formasi malignan, yang dalam keadaan tenang. Dan setelah pemotongan secara tidak sengaja, pertumbuhannya diaktifkan. Kes seperti ini jarang berlaku. Setiap kes adalah individu. Amalan perubatan membuktikan bahawa tisu boleh mula tumbuh beberapa tahun selepas kecederaan..

Sekiranya pembentukannya pada awalnya jinak, dan setelah cedera terdapat keradangan dan jangkitan pada luka, ia dapat mulai berubah dari jinak menjadi ganas. Berdasarkan perkara di atas, anda harus ingat apa yang akan berlaku sekiranya anda merosakkan nevus, dan apa yang harus dilakukan sebagai pertolongan cemas.

Apa yang berlaku sekiranya tahi lalat dilarikan atau rosak? Nasihat doktor

Tahi lalat adalah formasi yang timbul disebabkan oleh pengumpulan melanosit pada kulit - sel yang menghasilkan pigmen melanin. Tahi lalat rata dan cembung. Ia berlaku di mana sahaja pada kulit dan juga pada membran mukus. Pertumbuhan rata biasanya tidak menjadi masalah, yang tidak berlaku dengan pertumbuhan yang menggelembung. Apa yang berlaku jika anda membuang tahi lalat? Langkah-langkah apa yang akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan?

  1. Ciri-ciri:
  2. Mengapa anda tidak boleh mematahkan tahi lalat?
  3. Apa yang perlu dilakukan sekiranya tahi lalat rosak darah?
  4. Cara mengatasi tahi lalat yang sudah robek?
  5. Doktor mana yang harus anda hubungi jika anda mengoyak tahi lalat?
  6. Video - Tahi lalat apa yang berbahaya
  7. Tanda-tanda degenerasi tahi lalat menjadi tumor barah
  8. Pembuangan tahi lalat
  9. Kemungkinan akibat membuang tahi lalat
  10. Pencegahan kerosakan

Ciri-ciri:

Secara semula jadi tahi lalat tidak berbahaya. Mereka timbul dari gangguan dalam pengedaran lapisan atas sel kulit. Dalam perubatan, bintik-bintik usia dalam bentuk tubercle disebut nevi. Mereka paling kerap dijumpai di wajah..

Sebab-sebab kejadiannya di badan:

  • Keturunan - tahi lalat pada satu bahagian badan dapat disebarkan melalui gen;
  • Pengeluaran melanin yang berlebihan, apabila seseorang menghabiskan banyak masa di bawah sinar matahari;
  • Gangguan hormon - ia menyebabkan bukan sahaja kemunculan formasi baru, tetapi juga hilangnya yang lama;
  • Tekanan;
  • Sinaran;
  • Penyakit virus;
  • Trauma.

Klinik terkemuka di Israel

Mengapa anda tidak boleh mematahkan tahi lalat?

Terdapat faktor yang mempengaruhi transformasi nevus menjadi tumor malignan - melanoma.

  1. Pendedahan cahaya matahari yang berlebihan. Terutama pada waktu peningkatan aktiviti sinaran ultraviolet - dari jam 10.00 hingga 16.00.
  2. Kecenderungan genetik untuk kanser.
  3. Tindakan mekanikal berulang pada tahi lalat: bersentuhan dengan pakaian ketat, terkoyak secara tidak sengaja. Kerosakan juga berlaku jika dicabut, digores, dipotong, terkoyak, disentuh ketika bercukur. Ini berlaku apabila ia berada di tempat yang tidak selesa..

Akibat kerosakan pada tahi lalat, jangkitan boleh memasuki kawasan yang terjejas dan menyebabkan proses keradangan. Dalam kes ini, risiko degenerasi pembentukan menjadi tumor barah adalah tinggi. Sekiranya kawasan yang rosak dirawat dengan betul, risiko ubah bentuk sel jinak adalah minimum..

Apa yang perlu dilakukan jika tahi lalat rosak darah?

Trauma mekanikal berupa tanda lahir yang tercalar, terkoyak, robek adalah fenomena biasa. Situasi biasa - nevus ditarik dan darah mula mengalir. Sekiranya tahi lalat ada di wajahnya, seorang lelaki mungkin akan mencukurnya secara tidak sengaja. Apabila terdapat pertumbuhan di bahagian belakang, ada kemungkinan besar menangkapnya secara tidak sengaja atau memilihnya.

Perkara utama adalah jangan panik jika anda mencabut tahi lalat. Darah hanyalah tindak balas badan terhadap luka. Langkah-langkah mesti diambil untuk menghentikannya.

Cara merawat tahi lalat?

Untuk mengelakkan keradangan, kawasan yang terkena dirawat dengan antiseptik. Hidrogen peroksida, klorheksidin, larutan mangan, alkohol yang sesuai. Semasa menggunakan iodin dan hijau terang, anda harus mengelakkannya masuk ke luka itu sendiri, oleskan di tepi. Sekiranya produk farmasi tidak ada di tangan, misalnya, di hutan, anda boleh menggunakan antiseptik semula jadi. Ini termasuk garam, soda, lemon, bawang, bawang putih. Dari tanaman - pisang, chamomile, resin konifer.

Pertolongan cemas:

  1. Hentikan pendarahan. Untuk melakukan ini, basahi kapas dengan hidrogen peroksida, sapukan ke kawasan yang terkena selama 15-20 minit. Sekiranya pendarahan teruk, tampon secara berkala diubah. Sekiranya darah tidak berhenti, hubungi ambulans..
  2. Apabila darah berhenti mengalir keluar, tutup luka dengan plaster bakteria. Sekiranya di rumah hanya terdapat plaster biasa, pertama-tama sapukan bulu kapas yang dicelup antiseptik.
  3. Kawasan yang terkoyak atau keseluruhan tanda lahir mesti dijaga dengan masin. Salin biasa akan berlaku. Bahan ini diperlukan untuk menguji tahi lalat sel barah..
  4. Berjumpa doktor setelah merawat kawasan yang terjejas. Sekiranya perlu, pakar akan menetapkan rawatan. Dalam beberapa kes, keluarkan kawasan baki yang tinggal.

Sekiranya kanak-kanak secara tidak sengaja mencabut tahi lalat, pertolongan cemas diberikan dengan cara yang sama. Hanya plaster yang lebih baik untuk membungkus tambahan dengan pembalut sehingga anak tidak dapat mengelupasnya. Langkah penting adalah menjelaskan kepada anak-anak bahawa berbahaya untuk merobek dan menyisir tahi lalat dan anda harus berhati-hati dengan kawasan kulit ini..

Walaupun pada usia dini, melanoma dapat berkembang, jadi lawatan ke pakar tidak ditangguhkan.

Doktor mana yang harus anda hubungi sekiranya anda mengoyak tahi lalat?

Pakar berikut terlibat dalam mendiagnosis tahi lalat yang rosak:

  • Pakar Dermatologi;
  • Pakar Bedah;
  • Pakar Onkologi.

Setelah pemeriksaan dan analisis histologi, doktor mengesyorkan rawatan khas atau penyingkiran tahi lalat.

Mula-mula melawat pakar bedah. Sekiranya perlu, dia akan menghantar kepada doktor lain.

Video - Tahi lalat apa yang berbahaya

Tanda-tanda degenerasi tahi lalat menjadi tumor barah

Sekiranya nevus telah robek, nasihat doktor adalah untuk merawat luka dengan betul dan segera berjumpa pakar. Setelah penyembuhan berlaku, periksa kawasan yang terjejas secara berkala.

Transformasinya menjadi melanoma diperhatikan oleh beberapa tanda:

  1. Kontur tahi lalat menjadi tidak jelas, samar-samar.
  2. Tahi lalat berdarah dari semasa ke semasa tanpa kesan ke atasnya.
  3. Nevus berkerak. Namun, gatal dan sakit..
  4. Rambut tumbuh dari tahi lalat.
  5. Pertumbuhan dan perubahan warna nevus. Tahi lalat cahaya menjadi gelap, yang gelap cerah. Dalam beberapa kes, kawasan dengan warna yang berbeza muncul di atasnya..
  6. Mengubah bentuk pendidikan.

Sekiranya terdapat tahi lalat di badan yang menimbulkan kecurigaan, mereka mesti diperhatikan oleh pakar, diperiksa 1-2 kali setahun. Kajian nevi memberikan diagnosis digital semua formasi pada badan. Kaedah ini membolehkan anda memetakan kawasan berbahaya dengan tepat dan cepat.

Dermatoskopi digital FotoFinder mengesan melanoma pada peringkat awal perkembangan. Kajian ini membantu mengesan nevi melanositik jinak. Pembentukan sedemikian jarang berbahaya. Tetapi di antara mereka ada pendahulu melanoma, jadi mereka memerlukan kawalan khas..

Ingin mengetahui kos rawatan barah di luar negara?

* Setelah menerima data mengenai penyakit pesakit, perwakilan klinik akan dapat mengira harga rawatan yang tepat.

Pembuangan tahi lalat

Sekiranya hasil analisis menunjukkan bahawa tahi lalat itu berbahaya, doktor mengesyorkan pemotongannya.

Kaedah untuk membuang nevus:

  • Laser - tiada luka yang tersisa selepas prosedur;
  • Elektrik;
  • Campur tangan pembedahan.

Apabila terdapat tahi lalat di badan yang mudah cedera, anda harus memikirkan untuk membuangnya. Nevi besar - diameter lebih dari 10 cm - sangat berbahaya. Kebarangkalian transformasi mereka menjadi tumor ganas adalah tinggi..

Selalunya, pertumbuhannya cedera di kawasan:

  • Kaki - semasa menggosok dengan kasut;
  • Kepala, leher, zon kolar - menggosok dengan pakaian, kerosakan dengan sisir, perhiasan;
  • Pada wajah - pada lelaki ketika mencukur, pada wanita ketika menggunakan scrub, mengelupas;
  • Pinggang - memerah skirt, seluar dengan tali pinggang;
  • Kawasan paksi, pangkal paha.

Semakin kerap tahi lalat rosak, semakin tinggi risiko melanoma..

Kemungkinan akibat membuang tahi lalat

Pengurangan pertumbuhan tidak menyebabkan barah. Membuang tahi lalat berbahaya adalah pencegahan barah kulit. Tetapi sebelum dikeluarkan, pastikan anda berunding dengan pakar..

Sekiranya tahi lalat belum rusak, tidak ada kemungkinan analisis histologi semasa penyingkiran laser, kerana tidak ada bahan yang tersisa. Pembuangan pembedahan membolehkan bahan dikumpulkan dan dihantar untuk diperiksa.

Pemulihan selepas eksisi cepat.

Pencegahan kerosakan

Ahli dermatologi dan ahli onkologi mengesyorkan memerhatikan langkah-langkah keselamatan yang bertujuan menjaga integriti kawasan berpigmen.

  1. Potong kuku tepat pada waktunya. Ikut manikur anak. Selalunya, tahi lalat digaru oleh kanak-kanak secara tidak sengaja..
  2. Kecualikan pakaian ketat dari almari pakaian jika nevus dimampatkan.
  3. Pilih kosmetik yang sesuai. Semasa menggunakan gosok dan mengelupas, elakkan daripada mengambil komposisi pada tahi lalat.
  4. Jangan gunakan kain lap yang keras.
  5. Perhatikan bahawa di bawah sinar matahari tahi lalat terbakar bersama dengan kulit. Untuk melindungi nevi besar dari terkena cahaya matahari, anda perlu menutupnya dengan pakaian..

Selepas kecederaan pada tahi lalat, luka itu sembuh secepat yang lain dengan kecederaan kulit yang lain. Perkara utama adalah berjumpa doktor, melakukan analisis histologi, membuang sisa-sisa penumpukan, jika ia berbahaya. Dalam kes ini, tidak akan ada akibat yang tidak menyenangkan..

Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat?

Hampir setiap orang di planet ini mempunyai tahi lalat (nevi). Pengecualian sangat jarang berlaku. Menurut statistik, bagi setiap penghuni Bumi, terdapat sekurang-kurangnya 30 tahi lalat dan bintik-bintik usia di badan. Selalunya, ia tidak menimbulkan kesulitan, secara praktikal tidak dapat dilihat dan hanya bertindak sebagai bintik pada kulit kita. Tetapi ada juga nevi yang sangat mengganggu pemiliknya, sehingga menimbulkan kesulitan yang teruk. Formasi sedemikian menonjol nevi yang terletak di tempat yang sering bersentuhan dengan pakaian, kasut, dll. Ini boleh menjadi leher, pergelangan tangan, muka, bilah bahu, dll. Kerosakan tahi lalat tersebut boleh menjadi kecederaan serius dan tidak menyebabkan kerosakan kecil.

Mengapa anda tidak boleh mematahkan tahi lalat? Apa yang berlaku jika anda merobek tahi lalat?

Hanya sedikit orang yang berfikir secara khusus akan membuang dan mengambil tahi lalat. Mungkin hanya untuk kanak-kanak. Tetapi ibu bapa mereka menjelaskan kepada mereka bahawa ini tidak dapat dilakukan. Hari ini, terdapat kaedah perubatan yang cukup berkesan untuk menghilangkan tahi lalat menggunakan prosedur laser (jika ia benar-benar mengganggu kehidupan). By the way, prosedur ini sangat cepat, tidak mendatangkan kesakitan dan kos yang tinggi..

Tetapi kebetulan kita hanya menyentuh tahi lalat secara tidak sengaja ketika menukar pakaian, semasa bersukan, dalam pengangkutan, atau dalam keadaan sehari-hari yang tidak menyenangkan. Namun, apa yang menakutkan?

Mana-mana tahi lalat, satu atau lain cara, adalah manifestasi kecil dari tumor jinak. Agar tumor jinak ini tidak menjadi tumor ganas, pakar harus berhati-hati dengan manifestasi seperti itu pada kulit mereka..

Jika nevus, bagaimanapun, telah rusak, maka secara beransur-ansur dapat mulai bertambah besar ukurannya. Dan ini tidak lagi menjadi petanda baik! Selain itu, tahi lalat boleh mengubah warna dan bentuknya yang sekata. Perkara ini tidak dibenarkan.

Semuanya, tentu saja, tidak begitu menakutkan dan selalunya nevus yang sudah robek tidak menimbulkan masalah serius jika dirawat dengan segera. Tetapi mana-mana orang dewasa yang memantau kesihatannya sendiri, sekali dalam keadaan serupa, pasti akan meminta bantuan pakar untuk mengelakkan akibatnya dan melindungi dirinya dari yang paling teruk..

Apa yang perlu dilakukan jika anda mencabut tahi lalat? Apa langkah yang perlu diambil?

Sesungguhnya, tahi lalat boleh dilarikan secara tidak sengaja. Sekiranya ini berlaku, para doktor menasihatkan agar tidak merobek tempat yang sama lebih keras dan tidak akan memotong sisa tahi lalat! Ikuti saja algoritma langkah-langkah yang dinyatakan di bawah untuk mengelakkan masalah daripada akibatnya..

Oleh itu, apa yang harus dilakukan sekiranya darah berasal dari tahi lalat yang sudah robek?

Pertama sekali, letakkan kompres di kawasan yang rosak. Ia mesti dibuat dari perban atau kain kasa yang benar-benar bersih yang direndam dalam hidrogen peroksida 3%. Kompres ini berlangsung sekitar 20 minit..

Langkah seterusnya adalah rawatan dengan setengah peratus klorheksidin. Dengan menggunakan alas atau tongkat kapas, tepi luka dirawat dengan teliti dengan tujuan antiseptik. Sebagai usaha terakhir, jika chlorhexidine tidak dapat digunakan, gunakan yodium.

Setelah selesai diproses, tutup tempat sakit dengan plaster dan pergi ke doktor.

Mana-mana doktor yang akan dilantik akan melakukan pemeriksaan, untuk menyatakan sama ada terdapat kebimbangan mengenai perkembangan negatif selanjutnya. Sekiranya ini tidak berlaku, kemungkinan besar dia akan memutuskan untuk membuang tahi lalat. Tetapi anda tidak boleh memilihnya atau memotongnya sendiri jika nevus tergantung. Sebenarnya, bagaimana menangguhkan perjalanan ke pakar.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak merobek tahi lalat?

Situasi seperti ini paling kerap berlaku pada kanak-kanak. Mereka tidak menyedari betapa seriusnya akibatnya dan memilih tahi lalat. Sudah tentu, untuk mencegahnya, perlu dijelaskan kepada kanak-kanak itu dalam bahasa yang difahami olehnya terlebih dahulu mengapa ini tidak dapat dilakukan dan tindakan seperti itu boleh menyebabkannya. Tetapi jika, terlepas dari segalanya, dia merobek tahi lalat (secara tidak sengaja atau sengaja), bagaimana untuk bertindak lebih jauh?

Bayi lebih cenderung menangis. Sensasi tahi lalat yang terkoyak biasanya jauh dari yang paling menyenangkan. Jadi tidak perlu terkejut dan ngeri. Jaga diri anda bersama! Sudah tentu, apa yang berlaku tidak begitu baik. Tetapi cubalah untuk tidak bersikap senyaman mungkin untuk memberi contoh sikap tenang terhadap situasi ini kepada anak..

Setelah bayi tenang, hentikan pendarahan, jika ada. Ikuti algoritma yang telah dijelaskan di atas. Sapukan peroksida dan klorheksidin. Rawat luka dan tutup dengan plaster..

Bawa bayi anda ke doktor. Jelaskan kepadanya bahawa ini sangat penting dan benar-benar diperlukan. Sekiranya kanak-kanak itu menolak dan merengek, maka ubahlah kenaikan itu menjadi perjalanan yang luar biasa. Kemungkinannya, kanak-kanak itu ketakutan dan kesal terhadap dirinya sendiri. Sehingga dapat difahami.

Sekiranya doktor memutuskan bahawa tahi lalat itu perlu dikeluarkan, ingatlah bahawa ini akan diikuti dengan pemantauan berkala dalam jangka masa tertentu. Jangan abaikan saat ini, kerana ini adalah anak anda sendiri..

Setelah semuanya selesai, duduklah anak itu dan bercakap dengan dia secara serius. Analisis keadaan: mengapa ini berlaku. Beritahu dia bahawa dia mesti berhati-hati dengan tahi lalat dan melindungi mereka dari kecederaan..