Kambuh semula

Lipoma

Saya

penyakit (lat.recidivus kembali, memperbaharui) - penyambungan semula, pengembalian manifestasi klinikal penyakit setelah hilangnya sementara.

Kemunculan R. selalu dikaitkan dengan penghapusan penyebab penyakit yang tidak lengkap selama rawatannya, yang, dalam keadaan tertentu yang tidak menguntungkan, menyebabkan perkembangan berulang proses patologi yang wujud dalam penyakit ini dan pembaharuan yang sesuai untuk manifestasi klinikalnya..

Penetapan perjalanan penyakit sebagai kambuh semestinya mengandaikan adanya tempoh pengampunan antara tempoh kembalinya penyakit, durasinya antara beberapa hari (dalam penyakit berjangkit) hingga beberapa bulan, dan dalam beberapa kes (lebih sering pada penyakit tidak berjangkit) bahkan hingga beberapa tahun. Tempoh pengampunan dan kemungkinan kejadian R. banyak ditentukan oleh tahap pampasan untuk kekurangan fungsi pelbagai sistem yang tersisa setelah pemulihan tidak lengkap atau mempunyai keadaan genetik, dan juga oleh pengaruh persekitaran. Dengan pemulihan aktiviti pelbagai sistem badan yang tidak lengkap, kejadian R. adalah mungkin dalam keadaan normal, namun, dalam beberapa kes, hanya keadaan yang melampau yang dapat menyebabkan penyakit R..

Gout, beberapa bentuk artritis, rematik, penyakit ulser peptik dibezakan oleh kecenderungan untuk R. adalah kebiasaan untuk membicarakan perjalanan berulang bronkitis kronik, pankreatitis kronik, mengenai bentuk skizofrenia berulang (berulang). Kursus berulang adalah ciri sejumlah penyakit sistem darah, seperti leukemia akut, anemia pernisiosa (lihat Anemia), dan lain-lain. Bagi beberapa penyakit, kejadian R. sangat tipikal sehingga tercermin pada nama mereka, misalnya, demam kambuh, kelumpuhan berulang..

Gambaran klinikal penyakit R. jika dibandingkan dengan manifestasi pertamanya boleh berbeza secara signifikan dari segi keparahan gejala dan dari segi kualitatif. Sebagai contoh, reumatisme permulaan pertama boleh berlaku dalam bentuk korea, dan R. berikutnya - dalam bentuk poliartritis, penyakit jantung reumatik, dan lain-lain. Pada R. yang teruk, gejala komplikasi, seperti kegagalan jantung, dapat mendominasi, secara dramatis mengubah gambaran klinikal patologi yang mendasari.

Dalam beberapa penyakit berjangkit dan tidak berjangkit yang berulang, perjalanan dan ciri-ciri R. diambil kira semasa menetapkan diagnosis mereka dan melakukan diagnostik pembezaan (ciri khas gejala kambuh malaria, gout, musiman berulang ulser duodenum, dll.). Kadang-kadang ketidaktentuan, atipikalitas, atau preskripsi manifestasi utama penyakit boleh menyebabkan penafsiran R. yang salah sebagai permulaan penyakit. Oleh itu, dalam penyakit yang cenderung berulang, asas diagnosis R. selalu mengambil sejarah yang menyeluruh, kadang-kadang dengan penilaian semula kritikal terhadap diagnosis penyakit yang dipindahkan sebelumnya berdasarkan analisis retrospektif mengenai gejala dan kursus mereka (lihat Diagnosis, Diagnostik).

Rawatan penyakit R. ditentukan oleh sifat patologi yang mendasari, adanya gangguan fungsi yang diperoleh semasa penyakit ini, serta komplikasi yang menyertai kambuh ini. Pengampunan dicapai dengan lebih mudah, rawatan R. lebih awal dimulakan, oleh itu, dalam kes penyakit dengan perjalanan berulang, pesakit harus diberitahu tentang kemungkinan terjadinya R. dan perlunya lawatan tepat waktu ke doktor..

Pencegahan R. mengambil tempat penting dalam sistem pencegahan penyakit sekunder (lihat. Pencegahan). Ia bermula dengan terapi lengkap fasa akut pertama penyakit ini, yang dalam beberapa kes memungkinkan untuk mencapai pemulihan sepenuhnya dan mencegah peralihan proses patologi ke bentuk kronik, dan yang lain menyumbang kepada pemeliharaan maksimum atau kompensasi paling lengkap fungsi yang terganggu oleh penyakit ini, yang mengurangkan kemungkinan R. kes, peranan penting dalam pencegahan R. dimainkan oleh langkah-langkah pemulihan pesakit setelah fasa akut penyakit, yang dilakukan dengan mengambil kira bentuk dan sifat patologi, serta ciri-ciri individu organisma, gaya hidup dan tabiat pesakit (lihat Pemulihan). Langkah-langkah kesihatan umum sangat penting, termasuk pemakanan yang rasional, pendidikan jasmani, pekerjaan yang betul, penghapusan tabiat buruk. Dalam patologi berjangkit dan alergi, langkah pencegahan adalah tindakan yang menyumbang kepada pembentukan imuniti: pengerasan, pelbagai bentuk terapi perangsang, dalam beberapa kes penggunaan vaksin, globulin gamma, pelantikan agen hiposensitizing.

Untuk penyakit yang cenderung berulang pada waktu tertentu dalam setahun, pencegahan berulang bermusim dilakukan. Di negara kita, misalnya, pencegahan R. reumatisme dilakukan pada musim bunga dan musim luruh (penggunaan bicillin, ubat anti-radang). Sekiranya R. ulser peptik bermusim, maka dalam 2-3 minggu. sebelum permulaan R., pesakit disarankan untuk menjalani diet yang lebih ketat daripada semasa pengampunan, pengambilan air mineral alkali, persiapan belladonna, persediaan vitamin, dll. Langkah pencegahan sedemikian menghalang perkembangan R. atau mengurangkan tahap manifestasi klinikalnya dengan ketara..

Kemungkinan profilaksis R. dan mengurangkan keparahannya dengan rawatan tepat pada masanya memerlukan pemerhatian dispensari pesakit dengan bentuk penyakit berulang (lihat Pemeriksaan klinikal).

Kambuhan penyakit berjangkit. Dalam penyakit berjangkit, kemunculan R. disebabkan oleh ketekunan patogen di tubuh pesakit setelah jangkitan primer. Dalam hal ini, R. berbeza dengan jangkitan semula - kekambuhan penyakit akibat jangkitan semula, yang diperhatikan terutamanya pada penyakit berjangkit, yang hasilnya kekebalan berterusan tidak terbentuk pada manusia. Pelbagai gangguan imuniti individu, kekurangan imunologi kongenital atau yang diperoleh, penurunan daya tahan tubuh boleh menyebabkan jangkitan semula dan peralihan penyakit berjangkit ke bentuk kronik atau terjadinya alergi berjangkit dengan perkembangan pelbagai bentuk patologi kronik yang dicirikan oleh kursus berulang. Kajian klinikal dan imunologi yang kompleks terhadap imuniti sel dan humoral pada pesakit berjangkit menunjukkan bahawa kemungkinan perkembangan R. meningkat pada kes-kes tersebut apabila titer antibodi rendah diperhatikan dalam tempoh penyakit yang mendasari, yang berkaitan dengan penindasan pembentukan mereka. Ini menjadikan penggunaan kaedah rawatan sedemikian perlu mempengaruhi imunogenesis secara aktif. Walau bagaimanapun, ada bukti bahawa peningkatan tiruan antigenik, walaupun ditunjukkan oleh peningkatan titer antibodi, tidak selalu mencegah perkembangan kambuh. Sebaliknya, peningkatan aktiviti fagosit leukosit dalam penyakit berjangkit mempunyai nilai yang disukai secara prognostik. Pembalikan bentuk-bentuk patogen dengan pemulihan virulensinya (demam kepialu, eripelas, jangkitan meningokokus) dapat memainkan peranan tertentu dalam kemunculan R..

Perkembangan R. difasilitasi oleh rawat inap lewat, rawatan yang tidak mencukupi, pelanggaran rejimen dan diet, penyakit bersamaan, gangguan makan eksogen dan endogen, hipovitaminosis, helminthiasis, dan faktor lain. Dalam beberapa kes, misalnya, dengan penyakit tifoid-paratyphoid, bilangan dan kekerapan R. meningkat dengan penggunaan antibiotik. Sebab-sebab ini mungkin penarikan awal ubat (tidak dibenarkan), serta penindasan tindak balas imun badan oleh antibiotik. Semasa menggunakan antibiotik R., mereka biasanya timbul di kemudian hari..

Kekambuhan dalam penyakit berjangkit dibezakan mengikut kekerapan dan masa. Beberapa jangkitan dicirikan oleh satu kejadian R. (bentuk leptospirosis anterteris), yang lain - berganda (disentri, erysipelas, demam kepialu). Awal R. dicirikan oleh penyebaran semula gejala penyakit beberapa hari setelah hilangnya manifestasi utama penyakit ini; akhir R. (contohnya, dengan erysipelas, brucellosis) boleh berlaku pada waktu yang sangat jauh.

Kursus berulang adalah khas untuk penyakit berjangkit seperti demam kepialu dan kambuh, demam paratyphoid A dan B, salmonellosis, disentri, malaria, dll..

Manifestasi klinikal R. dalam penyakit berjangkit dalam banyak aspek serupa dengan gejala penyakit yang mendasari. Dalam kebanyakan kes, R. mengalami bentuk yang lebih ringan daripada manifestasi utama penyakit ini, jangka masa lebih pendek, walaupun kadang-kadang diperhatikan jalan yang lebih teruk dan berpanjangan. Di R. ada kemungkinan bahawa gejala tertentu yang menjadi ciri penyakit berjangkit tertentu "jatuh", dan dalam beberapa kes ia menampakkan diri dalam bentuk klinikal yang berbeza (contohnya, R. setelah bentuk salmonellosis gastrointestinal dapat berlanjutan dalam bentuk septiknya).

Rawatan pesakit dengan penyakit berjangkit yang berulang harus terdiri dari penggunaan antibiotik, vaksin, dan perangsang imunogenesis lain. Di samping itu, perlu mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi, serta pelantikan antihistamin dan agen bukan spesifik yang meningkatkan daya tahan badan terhadap agen berjangkit..

Kambuhan tumor. Berkaitan dengan R. tumor, penilaian terminologi seragam belum dapat dicapai. Bezakan antara kambuhnya penyakit onkologi secara umum dan R. tumor pada lokasi bekas neoplasma setelah beberapa lama selepas pembedahan radikal, radiasi atau rawatan lain. R. tempatan mungkin merupakan hasil daripada pertumbuhan tumor multisentrik, mikrometastasis, atau pertumbuhan neoplasma yang berterusan dengan penyingkirannya yang tidak radikal. Dalam beberapa jenis neoplasma (limfogranulomatosis, chorionepithelioma, seminoma, dan lain-lain), apabila pengampunan jangka panjang adalah mungkin sebagai hasil terapi gabungan atau konservatif, penyambungan semula penyakit ini ditafsirkan sebagai P. Perkembangan metastasis pada pelbagai masa setelah tumor primer disembuhkan ditetapkan sebagai perkembangan penyakit. Dalam kes ini, metastasis dilokalisasikan di luar zon operasi atau medan radiasi di kelenjar getah bening yang jauh dan organ parenkim (hati, paru-paru, ginjal, dll.) Atau menampakkan diri dalam bentuk penyebaran tumor di sepanjang membran serous.

Bezakan antara R. awal yang timbul pada bulan-bulan pertama, dan lewat - setelah 2-3 tahun dan lebih. R. boleh menyebabkan sel-sel tumor dan kompleksnya yang terletak di luar bahagian terpencil organ dan bidang penyinaran, mikrometastasis pada kelenjar getah bening serantau yang diawetkan secara separa, penyebaran sel-sel tumor semasa mobilisasi dan kerosakan tumor semasa pembedahan, ketahanan radial sel-sel individu dan populasi mereka semasa terapi radiasi, darab utama ketumbuhan tumor dalam satu organ.

Tumor R. tempatan boleh menjadi tunggal dan berganda, dilokalisasi secara langsung di parut atau di anastomosis, di tapak bekas tumor atau di kawasan medan operasi, berlaku berulang kali.

Kekerapan dan sifat R. tumor bergantung pada bentuk histologi neoplasma, radikaliti rawatan, penyetempatan utama tumor, tahapnya, sifat pertumbuhan, tahap pembezaan sel-sel tumor, keadaan pertahanan tubuh pesakit.

Selepas penyingkiran tumor jinak R. jarang berlaku, kejadiannya dikaitkan dengan pembedahan bukan radikal atau multisentrisitas tumor tumor (fibroadenoma kelenjar susu, poliposis membran mukus perut, usus besar).

Tumor ganas dicirikan oleh kadar berulang khas. Daripada neoplasma kulit, basalioma dan karsinoma sel skuamosa mempunyai kecenderungan untuk R., dan dari tumor tisu lembut, R. fibrosarcomas dan liposarcomas sering diperhatikan. R. tumor tulang malignan (misalnya, chondrosarcoma) muncul dengan operasi radikal yang tidak mencukupi kerana pertumbuhan tumor ke dalam tisu lembut dan penyebaran proses di sepanjang saluran sumsum tulang. R. barah payudara tempatan muncul dalam bentuk satu dan beberapa node di kawasan operasi sebelumnya. R. tumor pada saluran gastrointestinal, seperti barah perut atau rektum, lebih kerap terjadi pada kes di mana reseksi dilakukan di dalam tisu tumor.

Selama dua tahun pertama selepas rawatan, sukar untuk menentukan penyebab sebenar proses tumor (kambuh atau metastasis). Dalam kes-kes ini, neoplasma yang muncul kembali, tanpa mengira tempat penampilannya, lebih sering dianggap sebagai kambuh..

Rawatan tumor malignan selalunya konservatif dengan penggunaan terapi radiasi dan ubat antineoplastik, yang terutama memberi kesan paliatif. Rawatan kambuh secara operasi atau gabungan juga boleh dilakukan.

Pencegahan tumor R. terdiri daripada diagnosis awal dan rawatan pembedahan tepat pada masanya untuk tumor tempatan, dan pematuhan maksimum terhadap prinsip ablastik.

Untuk pengesanan tumor R. tepat pada masanya dan menjalankan rawatan rasional, pemeriksaan klinikal pesakit barah penting. Peranannya sangat baik dalam kes-kes di mana mungkin untuk meramalkan perkembangan kambuh (misalnya, dengan liposarcoma) atau perkembangan penyakit pada tahun-tahun pertama setelah rawatan radikal.

Bibliografi: Blokhin N.N., Klimenkov A.A. dan Plotnikov V.I. Kambuh barah perut, M., 1981; Vasilenko V.Kh. dan Grebenev A.L. Penyakit perut dan duodenum, h. 171, M., 1981; Dukhov L.G. dan Vorokhov A.I. Kesalahan diagnostik dan rawatan-taktikal dalam pulmonologi, hlm. 214, M., 1988; Aspek imunologi penyakit berjangkit, ed. J. Dick, trans. dari Bahasa Inggeris, hlm. 14, 469, M., 1982; Patologi manusia umum, ed. A.I. Strukova dan lain-lain, hlm. 443, M., 1982; Panduan Hematologi, ed. A.I. Vorobiev, jilid 1, hlm. 234, M., 1985; Panduan Penyakit Berjangkit, ed. DALAM DAN. Pokrovsky dan K.M. Loban. M., 1986.

II

Reciddanc (recidivum; lat.recidivus kembali, memperbaharui; dari recido ke kembali)

kemunculan semula tanda-tanda penyakit selepas pengampunan.

Apa itu kambuh? Kambuh penyakit ini

Kekambuhan dalam perubatan adalah kembalinya keseluruhan manifestasi klinikal penyakit tertentu atau pemburukannya, yang berlaku setelah keadaan remisi (peningkatan). Apa yang boleh menimbulkan kekambuhan, bagaimana ia berlaku dan didiagnosis, akan dibincangkan kemudian dalam artikel..

Kambuh tidak terhad kepada penyakit berjangkit

Untuk masa yang lama, doktor memanggil kambuh sebagai peningkatan hanya penyakit berjangkit. Dan ini dimaksudkan dengan kembalinya penyakit yang disebabkan oleh patogen yang tinggal di dalam badan setelah jangkitan pertama. Oleh itu, kambuh dibezakan daripada jangkitan semula - jangkitan semula yang berlaku kerana imuniti yang belum matang.

Baru-baru ini, istilah ini telah digunakan dengan lebih meluas. Kambuh adalah manifestasi klinikal berulang dari sebarang penyakit sekiranya penyebab penyakit ini tidak dihapuskan sepenuhnya semasa rawatan. Jadi, sebagai contoh, sekarang menjadi kebiasaan untuk membicarakan perjalanan rematik, gout, ulser peptik, radang paru-paru kronik, bronkitis, pankreatitis, bentuk skizofrenia yang berulang, serta barah yang berulang.

Ngomong-ngomong, untuk beberapa penyakit, kursus seperti itu sangat khas sehingga masuk ke dalam nama mereka: demam kambuh, kelumpuhan berulang, dll..

Intipati kambuh

Tetapi penyakit ini dianggap berulang dalam satu keadaan - antara eksaserbasi, ia mesti, seperti yang disebutkan di atas, masa pengampunan. Lebih-lebih lagi, ia mungkin lengkap, tetapi juga dapat mengekalkan beberapa gejala penyakit yang ada.

Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, “jeda” ini dapat berlangsung selama beberapa hari atau bulan, dan untuk penyakit tidak berjangkit, bahkan selama beberapa tahun. Ini sangat bergantung pada kemampuan kompensasi dari pelbagai sistem tubuh, syarat genetik setiap penyakit, dan juga pengaruh faktor luaran..

Lebih-lebih lagi, selalunya kambuh adalah keadaan di mana gambaran klinikal penyakit ini boleh berbeza dengan gambaran yang wujud semasa manifestasi pertamanya. Sebagai contoh, kekambuhan kegagalan jantung dapat menunjukkan dominasi komplikasi patologi ini, yang secara dramatis mengubah gambaran klinikalnya..

Sebab-sebab kambuh

Risiko berulang penyakit bergantung pada banyak faktor. Sebab-sebab yang memerlukan kambuh adalah:

  • ciri-ciri perjalanan penyakit itu sendiri - sifatnya yang bersifat kitaran, seperti, misalnya, dalam demam kambuh, malaria, gout atau ulser peptik;
  • rawatan yang tidak lengkap (contoh yang jelas adalah barah);
  • kelemahan sistem imun akibat tekanan atau hipotermia (ini berlaku dengan herpes atau eksim);
  • penyakit yang menyertainya;
  • ketidakpatuhan dengan cadangan doktor (contohnya, pelanggaran diet yang ditetapkan untuk kolitis atau bisul);
  • kemasukan ke hospital pada waktunya.

Yang paling jelas, sebab-sebab permulaan dan ciri-ciri perjalanan kambuh dapat dipertimbangkan pada contoh penyakit yang disebabkan oleh neoplasma malignan..

Jenis berulang kanser

Penting untuk mengetahui bahawa dalam perubatan, kambuh keseluruhan penyakit onkologi dan kambuh tumor dibezakan. Yang terakhir bermaksud penyambungan semula pertumbuhan neoplasma di tempat yang sama dari sel-sel yang diawetkan selepas rawatan. Selalunya, ini disebabkan oleh ketidaksempurnaan rawatan yang dijalankan, tetapi kadang-kadang ciri tumor jenis ini adalah apa yang disebut multiplicity primer, di mana ia bermula dari beberapa fokus yang terletak di satu organ.

Perkembangan metastasis pada masa yang berlainan setelah menyingkirkan tumor primer dicirikan sebagai perkembangan keseluruhan penyakit. Dalam kes ini, metastasis dapat terbentuk di luar kawasan aplikasi rawatan - di kelenjar getah bening yang jauh atau di organ dengan parenkim (hati, ginjal, paru-paru, otak, dll.).

Jenis kambuhan barah yang berlainan tidak selalu tanpa gejala - pesakit menyedari munculnya nodul baru di tempat yang tidak biasa atau manifestasi tanda-tanda yang biasa. Dan saudara-mara dapat memperhatikan anemisiti, kelemahan dan kemurungan tanpa sebab yang timbul pada pesakit - secara semula jadi, semua ini memerlukan lawatan tidak berjadual ke ahli onkologi dan permulaan tahap rawatan baru.

Jenis kanser apa yang sering berulang

Patologi kanser mempunyai tahap kerentanan kambuhan yang berbeza-beza. Oleh itu, dengan barah kulit, karsinoma sel skuamosa dan basalioma paling kerap kembali, dan dengan tumor pada tisu lembut, risiko berulang adalah fibrosarcoma dan liposarcoma..

Dalam kes dengan neoplasma malignan pada tisu tulang (chondrosarcoma), kambuh barah dapat terjadi akibat penyebaran sel yang tidak normal di sepanjang saluran sumsum tulang atau pencerobohan mereka ke dalam tisu lembut setelah pembedahan radikal tidak mencukupi.

Dan pada barah payudara, kambuh menampakkan diri dalam bentuk nod tunggal atau berbilang di kawasan yang sebelumnya dikendalikan..

Kekambuhan sukar dilakukan

Sudah tentu, selepas radiasi, terapi chemohormone atau pembedahan, mungkin tidak ada kambuh, tetapi, malangnya, tidak ada ahli onkologi yang dapat memberikan jaminan 100% kepada pesakit bahawa ini tidak akan berlaku. Ngomong-ngomong, agak sukar untuk membuktikan penyebab sebenar penyambungan semula proses tumor selama 2 tahun pertama selepas rawatan..

Benar, ciri-ciri perjalanan penyakit dan keadaan tubuh pesakit dapat membantu doktor dalam meramalkan kemungkinan berulang penyakit ini. Pakar mengambil kira beberapa faktor penentu..

Atas alasan apa kemungkinan kekambuhan ditentukan?

Pertama sekali, perhatian diberikan kepada tahap tumor pada saat permulaan rawatan. Walaupun sangat sukar untuk menentukan penyebaran sel barah yang tepat pada pesakit dengan tahap 1 penyakit yang telah menjalani terapi radikal. Oleh itu, mereka harus menjalani peperiksaan wajib selama 2 tahun setiap 3 bulan. Di samping itu, faktor-faktor berikut adalah penting:

  1. Penyetempatan tumor. Sebagai contoh, barah kulit (terutama pada peringkat 1 penyakit) mempunyai hasil positif hampir 100%, dan kambuh barah pada kuadran dalaman payudara lebih cenderung daripada pada tumor yang terletak di kuadran luar, dll..
  2. Struktur neoplasma dan bentuk pertumbuhan tumor. Jadi, dalam barah kulit, bentuk tumor yang dangkal tumbuh dengan sangat perlahan dan selama bertahun-tahun tidak memberikan metastasis. Dan dengan barah paru-paru, prognosis terburuk dicatat dengan bentuknya yang berbeza..
  3. Sifat dan tahap rawatan. Hasil yang paling baik diperoleh dengan terapi kombinasi..
  4. Umur pesakit. Pada usia muda, metastasis lebih cepat dan lebih teruk daripada pada orang tua.

Seperti yang anda lihat, kambuh adalah gabungan banyak faktor yang menyebabkan penyakit ini berulang. Ini bermakna pemerhatian oleh doktor dan pengesanan tanda-tanda kambuh tepat pada masanya akan membantu memudahkan perjalanannya, dan dalam beberapa kes, mencegah permulaan proses yang menyakitkan..

Apa itu kambuh: gejala kambuh barah

Kambuh barah adalah keadaan tubuh manusia yang tidak sihat, yang dicirikan oleh pembentukan tumor malignan yang berulang setelah selesai menjalani kemoterapi. Campur tangan pembedahan, sinaran pengion juga dapat membantu menghidupkan semula barah. Pembentukan sekunder fokus onkologi berlaku kerana sel barah yang masih hidup kerana rawatan antikanker yang tidak berjaya.

Kekambuhan onkologi menunjukkan rawatan yang tidak betul. Begitu juga, pembentukan tumor ganas yang cepat dari pelbagai fokus tumbuh boleh menjadi manifestasi semula. Jenis kanser tertentu tidak bertindak balas terhadap kemoterapi radial, jadi terapi ini hanya menghentikan mutasi sel yang terkena.

Ciri kambuh barah luaran ditunjukkan melalui pemeriksaan visual kawasan yang terjejas. Kanser sekunder organ dalaman didiagnosis dengan endoskopi, sinar-X, ultrasound, pengimejan resonans magnetik.

Tanda-tanda tumor berulang

  • Pembentukan nodul yang tidak biasa - penebalan kulit yang tidak normal di kawasan di mana pembedahan sebelumnya dilakukan untuk membuang tumor.
  • Sindrom nyeri berpunca daripada serangan sengit.
  • Kelenjar getah bening bengkak, dengan kemungkinan kesakitan.
  • Bengkak bahagian atas dan bawah.
  • Pemulihan keupayaan kerja sel-sel yang terkena barah, adalah mungkin dengan adanya lokasi pergerakan onkologi radikal yang sesuai.

Gejala barah payudara berulang

Pembentukan sekunder neoplasma ganas pada kelenjar susu dicirikan oleh gatal-gatal dan kemerahan pada kulit, penebalan dan perubahan bentuk payudara, pembuangan berdarah atau bernanah dari puting susu.

Gejala barah prostat berulang

Kemunculan sekunder tumor prostat didiagnosis pada pemeriksaan rektum. Kambuh bernama ditandai dengan pemindahan fokus penyakit ke organ yang jauh. Dalam keadaan makmal, barah berulang didiagnosis dan dikesan disebabkan oleh produk sisa neoplasma. Perubahan dinamik dalam kriteria penanda tumor menunjukkan jenis proses ganas.

Gejala barah paru-paru berulang

Pembentukan tempatan fokus onkologi di paru-paru dibuktikan oleh pneumonia kongestif, batuk kronik, dahak dengan darah dan mengi berat.

Gejala barah hati yang berulang

Tumor yang bersifat ganas di hati dapat disembuhkan, tetapi anda perlu bersiap sedia untuk menjalani proses rawatan yang panjang. Jangka hayat pesakit tidak lebih dari enam bulan. Atas sebab ini, kambuh barah hati biasanya dianggap sebagai fokus jauh dari kitaran patologi di payudara atau di tisu usus dan otak. Proses merosakkan dengan cepat berkembang dan berkembang di dalam badan. Tanda-tanda barah hati berulang termasuk:

  • pengurangan berat;
  • keletihan berterusan;
  • sensasi menyakitkan yang kuat di hipokondrium yang betul;
  • peningkatan suhu badan;
  • pertambahan hati.

Gejala Kanser Otak Berulang

Ciri-ciri penampilan sekunder tumor pada tisu otak disebabkan oleh pemulihan neoplasma malignan di ruang terkurung. Gejala utama berulang termasuk:

  • loya;
  • peningkatan serangan sakit kepala;
  • muntah berterusan;
  • kemerosotan penglihatan;
  • tekanan intrakranial;
  • kemerosotan fungsi organ deria.

Gejala karsinoma kulit berulang

Tanda-tanda neoplasma kulit sekunder diubah suai untuk jenis proses ganas tali. Plak, bisul, nodul menunjukkan pembentukan sel skuamosa dan basal. Banyak luka pendarahan boleh terbentuk di kawasan yang terjejas, di mana kulit menjadi merah. Melanoma secara praktikal tidak berulang, yang dicirikan oleh pembentukan banyak sumber pada pelbagai organ.

Gejala karsinoma ovari berulang

Tumor ovari yang bersifat ganas mempunyai peningkatan risiko berulang sekunder. Sebagai peraturan, untuk mengelakkan barah berulang, alat kelamin pesakit dikeluarkan. Kanser ovari berulang dinyatakan dengan penurunan volume urin, yang dilepaskan dalam jangka waktu tertentu, gangguan saluran pencernaan, sakit di perut bagian bawah.

Gejala barah perut berulang

Berulang karsinoma gastrik disertai dengan muntah berterusan, sakit akut di kawasan rongga pencernaan.

Gejala karsinoma rahim berulang

Setelah selesai rawatan dilakukan, pembentukan pelepasan purulen dari organ kelamin luar dibenarkan, yang menunjukkan lesi rahim yang ganas.

Terima kasih! Kami telah menerima permintaan anda untuk berunding.

Sekiranya anda ingin mengemukakan Permintaan untuk Rawatan, teruskan mengisi. Dengan semua data yang diperlukan, kami dapat mencari penyelesaian terbaik untuk masalah anda secepat mungkin.

Kambuhan barah

Sekiranya seseorang yang menghidap barah tidak menemui tanda-tanda barah selepas rawatan, doktor biasanya bercakap mengenai pengampunan (hilangnya gejala), bukan penyembuhan. Kenapa? Malangnya, sekiranya berlaku penyakit onkologi, tidak pernah dapat dikatakan dengan pasti bahawa tidak ada sel barah yang tersisa di dalam badan: sel-sel barah itu tidak dapat dilihat dalam penyelidikan, tetapi kemudian mereka akan tumbuh dan perlu menjalani rawatan semula. Ini berlaku, misalnya, jika tepi tumor tidak dijaga atau metastasis telah merebak ke seluruh badan, yang pada masa diagnosis belum dapat dilihat. Maksudnya, barah boleh berulang di tempat lain. Oleh itu, selepas pembedahan, tidak jarang doktor menetapkan kemoterapi atau terapi radiasi untuk memusnahkan sel-sel barah yang tersisa..

Sekiranya barah itu kembali, selalunya ia berlaku dalam dua tahun pertama. Sekiranya kekambuhan tidak berlaku dalam lima tahun pertama, ia mungkin tidak akan berlaku lagi. Tetapi mesti dikatakan bahawa risiko barah berulang lebih tinggi daripada kanser primer, kerana kemoterapi dan terapi radiasi sendiri meningkatkan risiko terkena barah.

Cara mencegah kambuh?

Sama ada kekambuhan berlaku selepas pengampunan bergantung kepada pelbagai faktor. Dan tingkah laku bekas pesakit juga boleh mempengaruhi ini..

Kanser prostat berulang

Sekiranya barah prostat (PCa) berulang, ia paling kerap berlaku dalam lima tahun pertama. Oleh itu, setelah berakhirnya rawatan, penting untuk melakukan ujian untuk penanda tumor PSA (antigen khusus prostat) setiap enam bulan. Pemeriksaan rektum digital juga harus dilakukan setiap tahun jika terapi radiasi digunakan selama rawatan. Sebagai tambahan, biopsi prostat disyorkan satu tahun selepas berakhirnya rawatan. Taktik pemerhatian selanjutnya ditentukan oleh doktor.

Adakah diet khusus yang diperlukan untuk mengurangkan risiko kambuh? Pengambilan lemak, terutama lemak tepu, nampaknya memberi kesan terhadap kanker prostat yang berulang. Dengan kata lain, banyak keju, susu tanpa lemak, mentega, sosej, daging asap, daging lembu, pizza adalah semua perkara yang harus dipotong dari diet anda..

Mengenai aktiviti fizikal, ada bukti yang dapat membantu mengurangkan risiko kanker prostat berulang..

Telah diketahui bahawa obesiti dalam diagnosis kanser prostat memperburuk prognosis: khususnya, biasanya tumor dalam kes ini lebih agresif dan cenderung menyebar lebih luas. Namun, tidak jelas apakah tinjauan penurunan berat badan setelah diagnosis akan bertambah baik dan mengurangkan risiko kambuh..

Kambuhan barah payudara

Risiko kanker payudara berulang bergantung pada tahap kerosakan sebelum rawatan, kehadiran reseptor hormon dalam tumor, usia pesakit, dan lain-lain. Terdapat beberapa cara untuk mencegah barah payudara daripada jenis kanser lain. Contohnya, pembuangan payudara (yang berpenyakit dan yang sihat) diketahui dapat mengurangkan risiko kambuh. Sekiranya tumor mempunyai reseptor hormon, seorang wanita mungkin diberi terapi hormon selama rawatan, yang akan berterusan walaupun dalam keadaan remisi (sehingga 5 tahun). Pada masa akan datang, disarankan untuk menjalani kajian biasa untuk wanita pada usia ini (iaitu, ultrasound kelenjar susu hingga 45 tahun dan mamografi - selepas), serta pemeriksaan oleh doktor dengan kekerapan yang disyorkan oleh doktor.

Adakah berbaloi untuk mengubah gaya hidup anda setelah memasuki remisi? Didapati bahawa aktiviti fizikal sederhana (sekurang-kurangnya 9 jam seminggu, setara dengan penggunaan tenaga hingga tiga jam berjalan pada kadar rata-rata) menyumbang kepada prognosis yang lebih baik. Walau bagaimanapun, tidak ada cadangan untuk jenis aktiviti yang paling sesuai..

Sekiranya seorang wanita didiagnosis dengan obesiti pada masa pengesanan barah payudara, maka dengan pengampunan berikutnya risiko kambuh lebih besar. Peningkatan berat badan selepas pemulihan juga dapat menyumbang kepada perkembangan semula penyakit ini. Walaupun begitu, masih belum jelas apakah risiko berulang dapat dikurangkan dengan menurunkan berat badan setelah diagnosis. Dengan kata lain, dengan barah payudara, anda dapat menolong diri sendiri dengan banyak cara sebelum barah payudara dikesan - mengekalkan berat badan yang normal akan mempengaruhi kesihatan masa depan anda..
Mengenai diet, tidak jelas apakah ia mempengaruhi kambuh barah payudara. Tetapi doktor mengesyorkan makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran..

Kanser kolorektal berulang (barah usus)

Setelah berakhirnya rawatan untuk barah kolorektal tahap II atau III, perlu menjalani pemeriksaan perubatan dan ujian untuk antigen kanser-embrio (CEA) pada frekuensi yang disyorkan oleh doktor, serta imbasan dan kolonoskopi tomografi (CT) tahunan. 5 tahun selepas berakhirnya rawatan, anda boleh berhenti melakukan analisis untuk CEA dan CT. Sekiranya rawatan itu termasuk terapi radiasi, kemungkinan tumor baru terbentuk di perut, walaupun ini tidak biasa.

Sekiranya saya mengubah gaya hidup saya untuk mengurangkan risiko kanker kolorektal saya berulang? Tidak ada data serius mengenai pencegahan sekunder (iaitu pencegahan kambuh) kanser ini. Tetapi persatuan perubatan mengesyorkan mematuhi peraturan yang sama dengan pencegahan utama..

  1. Perlu aktif secara fizikal, kurang duduk.
  2. Hadkan pengambilan alkohol kepada 1 hidangan (14 g alkohol tulen) untuk wanita dan dua minuman untuk lelaki setiap hari. Iaitu, misalnya, wanita tidak digalakkan minum lebih dari 150 ml wain sehari, dan lelaki - 300 ml.
  3. Lebih baik berhenti merokok: merokok meningkatkan risiko terkena barah kolorektal dan memperburuk prognosis jika penyakit itu didiagnosis.
  4. Elakkan diet "barat": banyak daging, termasuk merah, pelbagai gula-gula, dll..
  5. Ini mungkin bernilai menurunkan berat badan. Kelebihan berat badan diketahui meningkatkan risiko kanker kolorektal berulang, tetapi tidak ada penyelidikan untuk membuktikan bahawa penurunan berat badan setelah diagnosis ini meningkatkan prognosis.

Jenis barah lain

Berdasarkan hasil penyelidikan yang ada, The American Cancer Society telah membuat panduan untuk orang-orang yang remisi:

  1. Cuba mengekalkan berat badan yang sihat atau menurunkan berat badan jika anda berlebihan berat badan. Indeks jisim badan hingga 25 kg / m2 dianggap sihat (iaitu, berat badan anda dalam kilogram mesti dibahagi dengan ketinggian anda dalam meter, kuasa dua).
  2. Bersenamlah. Sekurang-kurangnya 30 minit sehari, sekurang-kurangnya 5 hari seminggu.
  3. Makan dengan betul, makan sekurang-kurangnya 5 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran sehari. Berapa harganya? Satu hidangan adalah 2 buah kecil (contohnya, 2 buah plum), 1 buah sederhana (contohnya, sebiji epal), setengah buah besar (contohnya, setengah buah limau gedang). Sekiranya kita bercakap mengenai sayur-sayuran yang dimasak, maka 3 sudu besar adalah satu hidangan. Kentang tidak dikira kerana mengandungi banyak kanji. Dianjurkan untuk mengecualikan daging merah dari diet.
  4. Hadkan pengambilan alkohol kepada 1 minuman sehari untuk wanita dan dua untuk lelaki. Satu hidangan ialah 14 g alkohol tulen, iaitu 150 ml wain atau 350 ml bir.

Ia juga dipercayai bahawa sinaran matahari memberi kesan negatif terhadap risiko kambuh. Oleh itu, tidak digalakkan mengunjungi solarium, dan menggunakan pelindung matahari 20 minit sebelum keluar ke bawah sinar matahari yang cerah.

Penting juga untuk diingat bahawa vitamin dan makanan tambahan tidak terbukti keberkesanannya dalam mencegah kambuh, dan ada juga yang tidak selamat. Contohnya, pil vitamin A dosis tinggi meningkatkan risiko barah paru-paru pada perokok, dan vitamin E meningkatkan kemungkinan barah prostat..

Sekiranya kita bercakap mengenai kesalahpahaman lain, maka wanita tidak perlu takut hamil: ini tidak mempengaruhi risiko kambuh dengan cara apa pun..

Malangnya, dengan mengikuti semua cadangan ini, anda tidak dapat memastikan dengan pasti bahawa kambuh tidak akan berlaku: perubahan gaya hidup hanya sedikit mengurangkan risiko. Oleh itu, jika penyakit itu kembali, anda tidak boleh menyalahkan diri sendiri untuk perkara ini..

Kambuhan barah

Kanser tidak akan hilang setelah berakhirnya rawatan awal. Beberapa ratus juta sel tumor kekal di dalam badan. Ini adalah kompleks sel-sel tumor yang terletak di luar bahagian terpencil dan bidang penyinaran, juga mikrometastasis pada kelenjar getah bening yang diawetkan, kumpulan tumor individu sekiranya berlaku kerosakan tumor semasa pembedahan, ketidakpekaan sel-sel tumor individu terhadap terapi radiasi.

Sebagai peraturan, genotip mereka kurang "ganas" daripada yang sebelumnya dimusnahkan. Oleh kerana ketahanan tisu secara umum dan tempatan dan kemampuan sistem imun untuk mempertahankan diri, nampaknya mereka "sedang tidur".

Petua Teratas untuk Kanser Berulang

Pastikan ada kekambuhan!

Panggilan pertama bahawa terdapat kekambuhan adalah tahap CEA yang berubah dan penanda spesifik barah anda. Tanda-tanda klasik keracunan barah, termasuk penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan, keletihan berterusan, kehilangan prestasi dan kehendak hidup, mungkin tidak ada barah berulang.

Jangan menangguhkan lawatan anda ke pakar onkologi di klinik khusus selama-lamanya. Cuba didiagnosis secepat mungkin. Pemeriksaan terperinci harus merangkumi kaedah diagnostik berteknologi tinggi - CT, MRI, PET-CT, gastro-kolonoskopi lanjutan dengan biopsi, jika perlu, biopsi berulang dengan penyelidikan imunohistokimia atau imuno-genetik.

Fahami mengapa barah telah kembali!

Sekiranya anda tiba-tiba tidak sabar untuk menganalisis rejimen rawatan utama anda sendiri, maka anda perlu menghubungi pakar profesional yang akan menentukan pematuhan rawatan dengan standard antarabangsa.

Apa yang sebenarnya perlu anda ketahui dan lakukan untuk mengelakkan barah daripada kembali?

  • Hanya 30% kekambuhan yang bersifat tempatan dan dijumpai di lokasi tumor yang dikeluarkan, di anastomosis setelah penyingkiran sebahagian usus, di tisu kelenjar susu yang dikendalikan, dll.
  • 65% kekambuhan bersifat lokoregional, termasuk kedua-dua lokasi tumpuan tumor primer, dan tisu sekitarnya dan kelenjar getah bening serantau;
  • secara psikologi adalah sangat penting untuk menerima bahawa bukan kuasa anda untuk mengelakkan barah berulang, tetapi hasilnya bergantung kepada anda - siapa yang akan menang - anda atau barah?
  • rawatan barah berulang boleh berbeza dengan ketara dari rawatan awal. Semasa menentukan taktik rawatan, perlu mengecualikan kemungkinan barah berganda utama (iaitu, munculnya barah baru, dan bukan kambuh). Selanjutnya, adalah wajar untuk membandingkan genotip, atau, paling tidak, secara imunohistokimia membandingkan tumor primer dan kambuhannya untuk mempertimbangkan kekhasan tisu tumor di tempat kambuh ketika memilih rejimen terapi. Rawatan, sebagai peraturan, adalah kompleks: kaedah pembedahan, terapi radiasi, polikemoterapi, imunoterapi, suntikan hormon, dll digunakan..

Kanser buah pinggang berulang

Dengan karsinoma sel ginjal dan fungsi normal ginjal kedua sudah dari tahap II, rawatan radikal terdiri daripada membuang seluruh ginjal yang berpenyakit - nefrectomi; pada tahap I atau ginjal yang tidak sihat, sebahagian organ dapat dikeluarkan - reseksi buah pinggang. Hasil jangka panjang reseksi dan nefrektomi serupa, tetapi selepas reseksi, kambuh di kawasan operasi berkembang lebih kerap..

Pendekatan untuk rawatan neoplasma sekunder pada buah pinggang yang dilindungi serupa dengan rawatan karsinoma sel ginjal primer - nefrectomy dilakukan, yang dalam beberapa kes dilengkapi dengan beberapa kursus ubat yang disasarkan. Dengan perkembangan proses ganas di tempat tidur buah pinggang yang sebelumnya dikeluarkan, ditunjukkan radiasi dengan terapi yang disasarkan.

Kanser pundi kencing berulang

Dengan penyetempatan tumor ganas ini, perkembangan formasi berulang didiagnosis dengan kerap. Lebih-lebih lagi, mereka dapat dilokalisasi tidak hanya di daerah parut, tetapi juga pada jarak yang jauh dari tempat itu..

Selalunya, tumor berulang muncul selepas pembedahan untuk lesi barah kecil - reseksi transurethral endoskopik (TUR), oleh itu, TUR dalam 6 jam pertama selepas intervensi biasanya ditambah dengan penyuntikan (suntikan) ubat kemoterapi ke dalam pundi kencing. Dengan ciri-ciri histologi yang tidak disengajakan yang berkaitan dengan kebarangkalian berulang, ubat kemoterapi disuntik ke dalam pundi kencing selama beberapa bulan untuk mencegahnya..

Rawatan tumor berulang serupa dengan rawatan karsinoma primer: jika ukurannya kecil, TUR dilakukan diikuti dengan terapi ubat; jika lesi itu signifikan, seluruh pundi kencing dengan tisu dan kelenjar getah bening disingkirkan - total cystectomy. HT tidak termasuk dalam standard, tetapi program terapi ubat intravena individu mungkin dilakukan.

Dengan perkembangan proses ganas di pundi kencing yang dikeluarkan sebelumnya, masalah reseksi total dan kemoterapi sistemik dapat diselesaikan..

Kanser perut berulang

Kambuh sering merumitkan perjalanan penyakit ini, selalunya perkembangan metastasis jauh dan penyebaran metastatik peritoneum dengan asites.

Dengan tumor berulang, hanya dilokalkan di parut perut, dan tanpa metastasis, masalah campur tangan pembedahan diselesaikan di suatu tempat - operasi kedua. Sekiranya proses yang tidak dapat dijalankan, mereka menggunakan rawatan kemoradiasi atau hanya kemoterapi. Untuk mengelakkan perkembangan, pesakit kami menjalani kemoterapi intrakavitari dengan latar belakang hipertermia semasa pembedahan - teknik ini hanya tersedia di beberapa klinik di negara ini.

Kanser usus berulang

Selepas rawatan radikal adenokarsinoma primer usus besar dalam bentuk reseksi kawasan usus yang terkena, kolonoskopi dilakukan secara berkala untuk mengesan neoplasma berulang di kawasan operasi dan tahap penanda CEA dan CA 19.9 ditentukan. Dengan cara lain, selain endoskopi, misalnya, dengan ultrasound, CT, MRI, hampir mustahil untuk mengenal pasti proses barah di kawasan anastomosis usus.

Jumlah rawatan seterusnya bergantung pada ukuran adenokarsinoma pada parut dan kehadiran metastasis yang jauh, tetapi keutamaan diberikan kepada rawatan pembedahan tanpa organ dalam kombinasi dengan atau tanpa kemoterapi. Sekiranya pembedahan tidak dapat dilakukan secara teknikal, kemoterapi sistemik dilakukan dalam beberapa baris, termasuk ubat yang disasarkan.

Kambuhan kanser rektum

Penyetempatan barah rektum penuh dengan kambuh awal dan metastasis, terutama di hati, tetapi sangat sensitif terhadap radiasi. Sekiranya program ini tidak termasuk terapi radiasi selama terapi awal, maka program ini dilakukan ketika adenokarsinoma berulang dikesan. Penyinaran berpanjangan dan berlatarbelakangkan suntikan fluorouracil mingguan untuk meningkatkan hasilnya.

Setelah penyinaran barah kolorektal primer, terapi radiasi berulang dari proses berulang tempatan juga dimungkinkan, tetapi dengan cara yang berbeza, misalnya, RT stereotoksik tempatan digunakan. Penyinaran ditambah dengan operasi dengan penundaan campur tangan pembedahan selama 6-8 minggu, sehingga komplikasi mereda. Kemoterapi profilaksis dapat menambah kombinasi radiasi dan pembedahan. Sekiranya penyinaran dan pembedahan tidak mungkin dilakukan, maka mereka menggunakan terapi ubat dengan sitostatik dan ubat yang disasarkan, dan hasilnya sangat bergantung pada tahap kelayakan ahli kemoterapi. Sekiranya mustahil untuk beroperasi semula di klinik, pesakit ditawarkan terapi fotodinamik, yang meningkatkan hasil pendedahan ubat.

Kanser tiroid berulang

Taktik pemerhatian dan rawatan ketika kambuh dikesan bertepatan dengan strategi untuk merawat barah primer. Dalam bentuk proses ganas ini, peranan utamanya tergolong dalam struktur morfologi; pada barah papillary yang agak jinak, selalunya terhad kepada operasi semula; dalam bentuk folikel, pembedahan dilengkapi dengan kesan yodium radioaktif dan antihormonal..

Dalam bentuk agresif - kanser medula, tumor berulang sering disertai dengan metastasis cepat yang selari, satu-satunya alternatif adalah rawatan ubat. Oleh kerana hanya beberapa institusi yang menjalankan terapi radioiodin di negara ini, komponen penting dari hasil positif adalah kesinambungan dan pengorganisasian semua peringkat rawatan tepat pada masanya, dan pesakit kita dapat memastikan rawatan perubatan segera..

Kanser paru-paru berulang

Pada kanser paru-paru sel yang tidak kecil, pembedahan radikal, biasanya dalam jumlah besar, hanya dilakukan pada setiap pasien kelima. Sebilangan besar dari mereka disinari, jadi tidak selalu mungkin untuk memastikan kemunduran lengkap dari nod barah primer. Secara formal, kemunculan tumor di kawasan pendedahan radiasi dapat dikaitkan dengan pertumbuhan yang berterusan, dan bukan kambuh. Dalam situasi klinikal seperti itu, kemoterapi adalah alternatif, termasuk ubat yang disasarkan.

Adalah mungkin untuk melakukan operasi kedua sekiranya berlaku kekambuhan pada tunggul bronkus setelah penyingkiran lobus pulmonari atau di tempat jahitan bronkus semasa operasi plastik rekonstruktif, apabila hanya bahagiannya yang sakit dikeluarkan, dan paru-paru tetap ada. Tidak perlu berharap bahawa kali ini juga dapat menyimpan bahagian atau semua yang mudah. Jika terjadi proses berulang yang tidak dapat dilakukan, terapi radiasi dimungkinkan sesuai dengan program radikal, seperti pada kanker primer, jika tidak termasuk dalam program perawatan gabungan.

Pada barah paru-paru sel kecil, rawatan pembedahan hanya dapat dilakukan pada tahap awal, tetapi selalu dilengkapi dengan kemoterapi dan radioterapi siklik. Prosesnya sangat agresif, oleh itu, kekambuhan di rongga dada dalam sebilangan besar kes disertai dengan metastasis selari. Penyakit ini sangat sensitif terhadap ubat-ubatan, tetapi dengan cepat mengembangkan ketahanan terhadap sitostatik.

Kambuhan barah payudara

Pada barah payudara, kekerapan berulang pada parut pasca operasi bergantung pada jenis pembedahan. Dengan reseksi radikal, kembalinya penyakit adalah mungkin pada setiap pasien kesepuluh; untuk mengurangkan kemungkinannya dalam tempoh selepas operasi, diperlukan terapi radiasi yang serius. Hampir setiap wanita mendapat kesan perubatan hari ini. Lesi sekunder payudara yang terpencil diperlakukan sama dengan barah primer, iaitu dengan operasi, lebih sering mastektomi, dan terapi ubat tambahan sistemik. Kekambuhan pada tisu lembut dinding dada - di kawasan mastektomi tidak mungkin secara teknikal mengeluarkannya; dalam keadaan ini, mereka menggunakan terapi kemoradiasi. Hipertermia tempatan dengan kemoterapi atau pendedahan fotodinamik meningkatkan hasilnya; klinik juga menggunakan kaedah inovatif lain untuk memusnahkan proses barah tempatan.

Kambuhan barah badan dan serviks

Kanser badan rahim (endometrium) dan barah leher rahim adalah penyakit yang berbeza, tetapi taktik terapi adalah serupa - rawatan radikal utama proses yang dapat dijalankan termasuk penyingkiran uterus sepenuhnya dengan pelengkap; dengan penyebaran tempatan yang ketara, radiasi pasca operasi juga disambungkan. Hanya dengan lesi mikroskopik serviks pada wanita yang ingin melahirkan, operasi kecil dilakukan, dan campur tangan radikal ditangguhkan hingga akhir kehamilan.

Tumor sekunder paling kerap dilokalisasikan pada tunggul faraj dan tisu pelvis. Taktik untuk proses berulang pada tunggul vagina bergantung pada apakah radioterapi dilakukan sebelumnya. Sekiranya tidak ada penyinaran, maka mereka menggunakannya, termasuk kombinasi pendedahan jarak jauh dengan teknik intrakavitasi. Sekiranya secara teknis mungkin untuk menghilangkan tumor berulang, penyinaran dapat dilakukan setelah peringkat pembedahan. Selepas penyinaran / pembedahan, ubat antineoplastik diresepkan, dan untuk beberapa varian morfologi kanser endometrium, terapi hormon adalah mungkin.

Sekiranya operasi tidak mungkin, kemoterapi digunakan secara bebas. Sekiranya berlaku kekambuhan yang tidak dapat dilakukan di klinik kami, pesakit akan ditawarkan teknik inovatif alternatif ablasi dengan arus elektrik frekuensi tinggi, yang jauh lebih berkesan daripada kesan ubat..

Kanser ovari berulang

Rawatan barah ovari primer mempunyai ciri khas kerana penyetempatan proses tumor di rongga perut yang luas, di mana mustahil untuk menjamin penyingkiran 100% semua fokus tumor. Oleh itu, kata-kata itu tidak mengandungi petunjuk "radikaliti" operasi, ini adalah campur tangan cytoreductive - penghapusan maksimum semua formasi yang dapat dilihat.

Tindak lanjut setelah selesainya terapi primer untuk barah ovari adalah berdasarkan gambaran ultrasound dan CT struktur rongga perut dan kawalan tahap penanda CA125. Kenaikan dua kali ganda dalam tahap CA125 dua kali disebut "marker relapse". Sekiranya dalam keadaan ini tidak ada tumor yang dijumpai semasa pemeriksaan, maka terhad kepada pemerhatian. Kemoterapi akan dimulakan hanya jika konglomerat tumor dikesan pada ultrasound atau CT.

Pada pesakit dengan cytoreduction primer lengkap, apabila diyakini semua nod barah dikeluarkan, dan neoplasma sekunder berkembang tidak lebih awal dari enam bulan setelah selesai terapi primer, jika tidak ada asites setelah kemoterapi, penampilan kedua dapat dilakukan..

Perlu diingat bahawa ahli onkoginekologi sangat enggan untuk campur tangan semula kerana kerumitannya dan kemungkinan berlanggar dengan proses pelekat. Pesakit kami melakukan apa sahaja yang dapat membantu, apa pun kosnya, dan semasa campur tangan pembedahan, hipertermia tempatan bidang operasi dengan kemoterapi intrakavitari digunakan, yang meningkatkan keberkesanan terapi.

Apa itu kambuh dalam perubatan

Adakah pengampunan penyakit berbeza dengan pemulihan? Dan bilakah kita boleh mengatakan bahawa penyakit itu hilang?

Remisi: jenis, diagnosis, pencegahan kambuh

Hasil yang tepat dari penyakit ini adalah pemulihan sepenuhnya, tetapi ini tidak selalu dapat dicapai. Beberapa penyakit adalah kronik, sementara yang lain kembali dengan mudah. Dan jika pesakit dengan penyakit seperti itu merasa lebih baik, doktor bercakap mengenai pengampunan - tempoh sementara penyakit ini. Bagaimana pengampunan berbeza dengan pemulihan, apa yang ada dalam perubatan, bagaimana seseorang hidup dalam tempoh gejala yang hilang, dan apa yang perlu diingat untuk mengelakkan kambuh, akan memberitahu MedAboutMe.

Remisi: apa itu dengan kata mudah

Kata "remisi" berasal dari kata Latin remissio, yang bermaksud "relaks, pudar." Sebenarnya, mereka menunjukkan tempoh ketika manifestasi penyakit itu hilang, tetapi mustahil untuk mengatakan mengenai penyembuhan lengkap pesakit..

Bergantung pada jenis penyakit, tempoh ketenangan ini boleh berbeza. Jadi, sebagai contoh, kadang-kadang ini bukan mengenai peningkatan kesejahteraan sepenuhnya, tetapi hanya mengenai penurunan gejala. Ini khas untuk penyakit kulit, misalnya psoriasis, di mana lesi mungkin kekal, tetapi tidak terlalu besar dan tidak mengganggu seperti semasa eksaserbasi. Pengampunan penyakit sistem pernafasan kelihatan sama. Sebagai contoh, dengan penyakit paru-paru obstruktif kronik, seseorang tetap sedikit batuk dan sesak nafas semasa latihan fizikal, tetapi serangan mati lemas hilang sepenuhnya.

Dalam kes lain, gejala hilang sepenuhnya. Ini berlaku dengan rawatan sokongan yang tepat untuk penyakit kronik. Sebagai contoh, dengan latar belakang terapi antiretroviral, viral load HIV menurun sehingga seseorang tidak lagi berjangkit. Pada masa yang sama, mustahil untuk membicarakan pemulihan dalam kes ini, kerana pesakit masih menjadi pembawa jangkitan. Epilepsi berjaya dikawal dengan ubat-ubatan, dan begitu banyak sehingga dari masa ke masa, terapi ubat dapat dibatalkan.

Pengampunan - apa itu dalam istilah mudah? Ini adalah peningkatan keadaan pesakit, di mana, untuk beberapa sebab, adalah awal atau, pada prinsipnya, mustahil untuk membicarakan pemulihan.

Pengampunan dan pemburukan penyakit

Banyak penyakit cenderung mengalami kegelisahan, iaitu, tempoh peningkatan digantikan dengan tempoh pemburukan. Eksaserbasi dalam perubatan disebut kambuh, sebenarnya mereka bermaksud secara langsung penurunan kesejahteraan (parameter subjektif), atau perubahan dalam petunjuk diagnostik - ujian darah, ujian air kencing, hasil kajian perkakasan (parameter objektif).

Kadang-kadang kambuh bermula secara tidak simptomatik - orang itu masih tidak merasakan penyakit, keadaannya tidak berubah, tetapi penyakit itu sudah meninggalkan tahap pengampunan. Gambar ini diperhatikan dengan barah yang berulang. Itulah sebabnya pesakit seperti itu semestinya memantau kesihatan mereka di bawah pengawasan doktor - menjalani diagnostik yang diperlukan secara berkala dan membandingkan hasil pemeriksaan dengan data sebelumnya untuk melihat perjalanan penyakit ini secara dinamik.

Risiko kambuh bergantung pada jenis penyakit. Pembatalan ubat-ubatan, jangkitan akut lain, perubahan diet, tekanan, dan bahkan musim boleh menjadi provokator mereka. Sebagai contoh, peningkatan asma bronkial berlaku paling kerap dalam cuaca sejuk, dan gangguan mental muncul pada musim gugur atau musim bunga. Oleh itu, penting bagi orang-orang dengan penyakit kronik untuk mengetahui faktor risiko di mana penyakit mereka diaktifkan, dan memberi perhatian yang cukup kepada pencegahan.

Pengampunan pesakit dengan penyakit kronik

Peningkatan keadaan penyakit kronik pelbagai etiologi selalu disebut remisi, bukan pemulihan. Lebih-lebih lagi, walaupun penyakit itu tidak terasa selama bertahun-tahun.

Tidak selalu betul untuk menilai keparahan penyakit kronik dengan kekerapan kambuh. Sebagai contoh, masalah mental seperti gangguan bipolar atau saraf adalah kitaran - kemerosotan biasanya diperhatikan pada musim gugur. Tetapi jika seseorang menjalani rawatan yang diperlukan dan keadaan emosinya stabil, tidak ada perbincangan mengenai perkembangan penyakit ini. Kursus kitaran yang sama adalah khas untuk penyakit kronik dermatologi, terutamanya psoriasis. Sebagai peraturan, gejala-gejalanya hampir hilang pada musim panas, dan pemburukan berlaku dengan kedatangan angin sejuk. Kambuh boleh berlaku setiap tahun, tetapi penyakit itu sendiri tidak akan berkembang.

Sebaliknya, jika penyakit ini kembali setelah lama menjalani pengampunan barah, lebih sukar untuk dikawal. Dan dalam kes ini, kemerosotan keadaan pesakit boleh menjadi kritikal..

Pengampunan berterusan

Tempoh pengurangan penyakit ini dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza dan berlanjutan untuk masa yang berlainan. Dari segi jangka masa, terdapat dua jenis penambahbaikan - pengurangan yang tidak stabil dan stabil. Mereka berbeza dalam jangka masa antara kambuh..

Pengampunan yang berterusan dapat bertahan selama bertahun-tahun, dan kadang-kadang kekal seumur hidup. Sebagai contoh, mereka membicarakannya sekiranya pesakit telah mengalami penyakit berjangkit yang akut dan seterusnya menjadi pembawa jangkitan. Dengan sendirinya, mikroorganisma (virus, bakteria, kulat, dan lain-lain) tidak menyebabkan kambuhnya penyakit, mereka dikawal oleh sistem imun. Tetapi pada masa yang sama, orang tersebut tetap dijangkiti, yang bermaksud bahawa kemungkinan mengaktifkan proses menular masih ada. Sebagai contoh, pengampunan berterusan boleh terganggu oleh penyakit lain yang mempengaruhi imuniti, atau dengan menghentikan ubat penyelenggaraan..

Sebagai tambahan kepada jangka masa, peningkatan berterusan juga dicirikan oleh penstabilan petunjuk klinikal objektif. Ini dapat dikatakan sekiranya beberapa peperiksaan yang dijadualkan memberikan hasil yang sama. Pada masa yang sama, analisis mungkin menunjukkan penyimpangan dari norma, tetapi akan tetap stabil dalam jangka masa yang panjang..

Pengampunan yang tidak stabil

Sekiranya peningkatan kesejahteraan berlaku dalam waktu yang singkat, kita bercakap mengenai pengampunan yang tidak stabil. Lebih-lebih lagi, pada awal masa untuk menenangkan penyakit dan hilangnya gejala ciri, diagnosis seperti itu dibuat, kerana mustahil untuk meramalkan perkembangan penyakit ini. Pada masa akan datang, jika indikator tidak berubah, pengampunan menjadi stabil.

Pengampunan yang tidak stabil dapat didiagnosis jika sejumlah ujian kawalan tidak menunjukkan hasil yang sama. Ini menunjukkan bahawa keadaan manusia tidak stabil, yang bermaksud bahawa proses patologi dapat disambung semula pada bila-bila masa. Dengan gambaran sedemikian, pesakit disarankan untuk memerhatikan semua langkah pencegahan yang diperlukan, dan doktor juga dapat mengubah rejimen rawatan.

Dalam penyakit kronik dengan eksaserbasi kitaran, pengampunan yang tidak stabil bermaksud peningkatan frekuensi kambuh. Sebagai contoh, jika penyakit ini bertambah buruk setiap tahun dalam cuaca panas, tetapi pada suatu ketika gejala mula muncul pada waktu lain dalam setahun. Antara lain, penyakit seperti ini, sebagai peraturan, menunjukkan perkembangannya..

Remisi: apa itu perubatan

Terdapat parameter objektif dan subjektif pengampunan. Yang pertama merujuk kepada kesejahteraan dan gejala seseorang. Yang kedua adalah petunjuk analisis dan tinjauan lain. Konsep perubatan berdasarkan tepat pada parameter kedua. Sebenarnya, adalah mungkin untuk membincangkan kelemahan penyakit ini hanya jika badan berhenti atau mengalami proses patologi..

Pengampunan klinikal

Dalam perubatan, konsep remisi klinikal dibezakan secara berasingan. Istilah ini hanya menggambarkan perasaan subjektif pesakit, iaitu hilangnya gejala penyakit dan peningkatan kesejahteraan. Tanda-tanda keadaan ini merangkumi yang berikut:

  • Kehilangan kesakitan.
  • Normalisasi suhu badan.
  • Normalisasi tekanan darah.
  • Hilangnya serangan penyakit. Contohnya, tersedak pada asma bronkial atau kejang pada epilepsi.
  • Hilangnya manifestasi kulit dalam diagnosis dermatologi.
  • Meningkatkan keadaan emosi.

Pengampunan klinikal sangat penting bagi pesakit, kerana memungkinkan untuk kembali ke kehidupan normal. Oleh itu, pesakit sering mengelirukannya dengan pemulihan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, doktor merawatnya secara tidak jelas dan tidak selalu menganggapnya sebagai tanda peningkatan. Sebagai contoh, kajian menunjukkan bahawa pada kolitis ulseratif, pada 35-45% pesakit dengan remisi klinikal, fokus radang dijumpai semasa pemeriksaan endoskopi. Selain meningkatkan risiko berulang, proses keradangan berpotensi berbahaya bagi perkembangan barah usus besar..

Oleh itu, pengampunan klinikal tidak boleh dikelirukan dengan pemulihan. Dan walaupun gejala penyakit itu hilang, anda perlu memerhatikan pencegahan yang diperlukan dan diperiksa oleh doktor secara berkala.

Pengampunan lengkap

Pengampunan penuh dapat dibandingkan dengan pemulihan, kerana doktor membicarakannya jika, bersamaan dengan hilangnya gejala, parameter objektif juga kembali normal. Dalam penyakit kronik, ini adalah hasil rawatan yang paling baik..

Pada masa yang sama, untuk prognosis, masa pengampunan yang lengkap berlangsung juga penting. Oleh itu, indikator dapat kembali normal untuk waktu yang singkat dan kemudian berubah semula, menyebabkan keadaan semakin buruk. Dalam kes lain, ia boleh bertahan selama bertahun-tahun, dan kadang-kadang seumur hidup. Semakin lama tempoh ketenangan seperti itu, semakin kecil kemungkinan risiko penyakit berulang. Sebagai contoh, sekiranya tidak ada sawan epilepsi selama 3 tahun, doktor mungkin berhenti mengambil ubat antiepileptik.

Kadang-kadang, untuk menghilangkan kambuh, diperlukan terapi pemeliharaan, yang dapat bertahan seumur hidup, misalnya, dengan leukemia, kelainan kromosom mungkin tetap ada, yang memerlukan pemantauan hati-hati terhadap keadaan pesakit oleh doktor. Dalam kes lain, pengampunan lengkap dengan parameter objektif tidak berbeza dengan pemulihan sebenar, misalnya, pada pesakit dewasa dengan leukemia limfoblastik akut pada masa kanak-kanak.

Pengampunan yang tidak lengkap

Perbezaan antara pengampunan yang tidak lengkap adalah keadaan pesakit dapat stabil, tetapi tidak mungkin semua indikator objektif kembali normal. Gambar ini khas untuk penyakit onkologi di mana pesakit menjalani reseksi separa neoplasma. Dalam kes di mana tumor tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, serpihannya tetap berada di dalam badan, dan orang tersebut menerima terapi sokongan. Sekiranya dalam rawatan mungkin untuk mencapai pertumbuhan tumor melambat atau bahkan menjadi lebih kecil, diagnosis pengampunan tidak lengkap dibuat. Sebenarnya, penyakit ini tetap ada, dan dalam bentuk yang berpotensi berbahaya, tetapi sejak proses patologi dihentikan, prognosis untuk pesakit seperti itu jauh lebih baik daripada mereka yang penyakitnya berkembang dengan parameter yang sama..

Pengampunan yang tidak lengkap juga berlaku pada penyakit autoimun, seperti rheumatoid arthritis atau psoriasis. Pesakit mungkin mempunyai manifestasi klinikal penyakit ini, tetapi kurang jelas jika dibandingkan dengan tempoh eksaserbasi.

Diagnosis semacam itu juga dibuat jika penyakit ini menyebabkan perubahan struktur organ - pengembangan rongga, jaringan parut, percambahan tisu penghubung, dan banyak lagi. Sebagai contoh, jika emfisema dinyatakan dalam penyakit paru obstruktif kronik (COPD), anda hanya dapat menstabilkan keadaan pesakit, mengurangkan gejala dan memperlambat perkembangan penyakit ini, tetapi pengampunan lengkap tidak dapat dicapai..

Pengampunan spontan

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai fenomena seperti pengampunan spontan. Dalam kebanyakan kes, mudah untuk menentukan penyebab peningkatan keadaan pesakit. Ini boleh menjadi hasil rawatan ubat, kursus berbagai prosedur, terapi sokongan, perubahan gaya hidup, diet, pembedahan, dan banyak lagi. Walau bagaimanapun, kadangkala indikator stabil tanpa sebab yang jelas. Doktor memanggil dinamika penyakit ini sebagai pengampunan spontan. Ia boleh berlaku dengan sebarang penyakit, termasuk barah. Regresi barah ini disebut sindrom Peregrine. Lebih-lebih lagi, penyembuhan diri boleh lengkap - tumor awal dan metastasisnya hilang.

Di samping itu, kes-kes peningkatan spontan dalam keadaan diperhatikan pada pesakit dengan skizofrenia dan gangguan afektif lainnya, serta sarcoidosis, rheumatoid arthritis dan penyakit lain. Selalunya gambaran ini dijelaskan oleh fakta bahawa tidak banyak yang diketahui mengenai penyebab perkembangan penyakit, oleh itu sukar untuk mengenal pasti mekanisme yang mempengaruhi pelemahannya..

Pengampunan pesakit secara spontan tidak bermaksud bahawa pemulihan sepenuhnya telah tiba. Kekambuhan sering berlaku juga di luar jangkaan..

Berapa lama pengampunan berlangsung?

Peningkatan keadaan, yang berlangsung selama beberapa hari, dan kadang-kadang berjam-jam, dapat menampakkan diri dalam tempoh akut penyakit berjangkit atau semasa pemburukan. Oleh itu, berapa lama pengampunan berlangsung untuk tempoh ini? Ia bergantung pada penyakit tertentu, kerana setelah beberapa diagnosis seseorang pulih dengan cepat, sementara yang lain memerlukan pemulihan selama berbulan-bulan. Menurut piawaian umum, diagnosis seperti itu dibuat sekiranya penyakit itu tidak menampakkan diri selama 6 bulan. Walau bagaimanapun, pengampunan yang tidak stabil dapat dikesan seawal beberapa minggu setelah gejala hilang. Sebagai contoh, ini dibenarkan untuk kes-kes ketika penyakit itu berkembang secara aktif, dan selama rawatan prosesnya dihentikan..

Di samping itu, terdapat tempoh prognostik selama 5 tahun - pada masa inilah kadar survival pesakit dengan barah dan penyakit lain dikira. Sekiranya dalam tempoh ini pesakit tidak mengalami kambuh, kita boleh bercakap mengenai pengampunan sepenuhnya. Dalam beberapa kes, tempoh penagihan adalah 10 tahun. Pada masa yang sama, terdapat kes-kes di mana proses onkologi dilanjutkan selepas 12 dan bahkan 19 tahun. Oleh itu, masa, berapa lama pengampunan berlangsung, tidak selalu jelas mengenai hasil penyakit ini..

Tempoh ketenangan dapat berterusan sepanjang hayat anda. Perkara ini biasa terjadi pada beberapa pesakit yang mengambil ubat mereka seumur hidup. Ubat-ubatan tersebut menyekat penyakit ini secara berterusan, sehingga kambuh tidak terjadi.

Kemungkinan pengampunan: apa yang menentukan pengampunan penyakit

Mencapai pengampunan jangka panjang yang stabil adalah tugas utama rawatan penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Risiko kambuh dikurangkan dengan ketara dengan mematuhi standard pencegahan. Untuk penyakit seperti gout, gastritis, penyakit Crohn dan lain-lain, diet adalah penting. Gangguan mental dikawal dengan ubat. Dengan diabetes jenis 2, penting bukan hanya untuk memantau kadar glukosa darah, tetapi juga untuk menormalkan berat badan. Untuk sebilangan patologi keturunan, terapi penggantian ubat memainkan peranan penting.

Sebagai tambahan kepada langkah pencegahan, usia pesakit dan penyakit bersamaan sering mempengaruhi berapa lama pengampunan berlangsung. Oleh itu, pada usia tua, kekerapan eksaserbasi meningkat, tetapi jika penyakit ini dipindahkan pada masa kanak-kanak, pengampunan dapat berlangsung selama bertahun-tahun.

Para saintis dari Universiti Katolik Roma, yang mengkaji pesakit dengan rheumatoid arthritis, menyimpulkan bahawa tempoh masa pengampunan gejala dalam kes penyakit ini juga dipengaruhi oleh masa permulaan rawatan. Secara keseluruhan, 1795 pesakit dengan tanda-tanda rheumatoid arthritis mengambil bahagian dalam kajian ini, kemudian diagnosis disahkan pada 39,6%, yang lain memiliki penyakit serupa. Menurut hasil kajian, kemungkinan pengampunan jangka panjang yang stabil meningkat dua kali ganda pada pesakit yang memulakan rawatan selewat-lewatnya 12 minggu setelah manifestasi pertama penyakit ini..

Pengampunan penyakit: apakah diagnosis

Dari segi parameter subjektif dan objektif, pengampunan tidak boleh berbeza dengan pemulihan lengkap. Namun, bagi kumpulan penyakit tertentu, setelah meningkatkan kesejahteraan pesakit, walaupun setelah bertahun-tahun tanpa kambuh, kita membincangkannya. Penyakit seperti itu termasuk yang berikut:

  • Tumor malignan. Sebilangan doktor cenderung mengklasifikasikan sebarang kes barah sebagai penyakit kronik, iaitu, di mana pengampunan dan eksaserbasi akan bergantian, walaupun peningkatan objektif berlangsung selama bertahun-tahun. Agak sukar untuk menentukan kemungkinan kambuhan, bergantung kepada sama ada seluruh tumor dikeluarkan, sama ada terdapat metastasis, sama ada pesakit terdedah kepada barah.
  • Patologi endokrin dan metabolik. Khususnya, penyakit seperti itu termasuk diabetes mellitus, hipotiroidisme dan lain-lain. Adalah mustahil untuk menyingkirkan sepenuhnya gangguan metabolik dan penghasilan hormon seperti itu, tetapi dalam beberapa kes adalah mungkin untuk mencapai pengampunan jangka panjang.
  • Penyakit autoimun. Ini termasuk rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, scleroderma sistemik, dan lain-lain. Perkembangan penyakit dikaitkan dengan patologi sistem kekebalan tubuh, di mana tubuh mula menghasilkan antibodi autoimun, menyerang dan memusnahkan tisu yang sihat, yang menganggapnya asing. Prosesnya dihentikan dengan menggunakan ubat, tetapi dapat disambung kembali pada bila-bila masa.
  • Jangkitan kronik. Pertama sekali, ini berlaku untuk jangkitan virus yang boleh ada di dalam tubuh sepanjang hayat selepas jangkitan. Sebahagian daripada mereka berjaya dikawal oleh sistem imun itu sendiri. Contohnya ialah virus herpes simplex jenis 1, yang, menurut pelbagai sumber, menjangkiti sekitar 65-95% populasi orang dewasa. Tempoh eksaserbasi penyakit ini dimanifestasikan oleh selesema di bibir, yang paling sering terjadi pada latar belakang sistem imun yang lemah dan seterusnya berlanjutan dengan sendirinya. Dengan jangkitan yang lebih agresif, misalnya, dengan virus hepatitis B dan C, pengampunan hanya dapat dicapai dengan bantuan diet dan rawatan khas.
  • Penyakit genetik kongenital. Sebilangan besar penyakit ini kini berjaya disembuhkan dengan ubat-ubatan dan pelbagai kaedah terapi tambahan, khususnya, diet makanan seperti pada fenilketonuria atau penyakit seliak. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya sangat berkesan sehingga anak itu tumbuh dan berkembang tanpa adanya patologi. Walau bagaimanapun, penghapusan ubat membawa kepada fakta bahawa penyakit ini dipergiatkan..
  • Penyakit tidak berjangkit dermatologi. Pertama sekali, kita bercakap mengenai eksim dan psoriasis, yang berjalan mengikut skema klasik penyakit kronik - dengan pergantian berterusan dan peningkatan yang berterusan.
  • Gangguan mental. Skizofrenia, neurosis, gangguan afektif dan penyakit mental lain dianggap kronik dan sering berkembang. Penyakit seperti itu boleh menjadi kongenital atau diperoleh, misalnya, setelah kecederaan otak traumatik. Orang dengan diagnosis seperti itu harus dipantau oleh doktor sepanjang hayat mereka; Sekiranya berulang, mereka sering memerlukan rawatan di hospital.
  • Kebergantungan. Alkohol, dadah atau ketagihan lain dianggap kronik. Oleh itu, walaupun berpantang selama beberapa dekad ditakrifkan sebagai pengampunan, dan tidak menyingkirkan penyakit ini..

Kekurangan dalam onkologi adalah pemulihan atau tidak

Pemulihan hanya dapat dianggap sebagai kemenangan sepenuhnya atas penyakit ini, yang disahkan oleh data objektif - analisis dan pemeriksaan. Walau bagaimanapun, dalam onkologi, walaupun rawatannya berjaya, istilah "pengampunan kanser" digunakan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa doktor tidak dapat mengatakan dengan tegas bahawa semua sel barah hancur di dalam tubuh pesakit, dan bagaimanapun, hanya satu yang cukup untuk tumor mula tumbuh semula. Dalam kes ini, pengampunan bermaksud bahawa orang tersebut mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap barah. Sekiranya keadaan pesakit tidak berubah dalam masa 5 tahun, risiko eksaserbasi dikurangkan dengan ketara dan untuk beberapa jenis barah disamakan dengan risiko bagi penduduk yang sihat.

Pembedahan adalah salah satu langkah terpenting dalam rawatan barah. Kemungkinan berulang dan prognosis bagi pesakit sering dinilai berdasarkan hasilnya. Sebagai contoh, jika tumor telah dikeluarkan sepenuhnya dan neoplasma tidak muncul 3-4 tahun selepas pembedahan, rawatan tersebut dianggap berjaya. Pengampunan kanser selama 5-10 tahun adalah penanda operasi yang berjaya. Pada masa yang sama, masih ada konsep metastasis tidak aktif, yang dapat muncul setelah tempoh kesejahteraan 10 tahun. Oleh itu, terdapat kes-kes yang diketahui mengenai perkembangan metastasis melanoma di hati 11 tahun selepas penyingkiran tumor primer. Oleh itu, seseorang yang menghidap barah tidak boleh dianggap sembuh dan mesti diperhatikan oleh ahli onkologi sepanjang hidupnya..

Sekiranya semasa operasi tumor tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, orang tersebut mengalami remisi yang tidak lengkap. Berapa lama ia akan bergantung secara langsung pada jenis neoplasma, keagresifan, kadar pertumbuhannya, dan juga keparahan mekanisme pertahanan antitumor badan. Sebagai contoh, beberapa jenis barah kulit bermetastasis dengan sangat perlahan dan hanya pada peringkat lanjut, tetapi barah rektum dapat merebak ke seluruh badan pada peringkat awal..

Itulah sebabnya pengampunan dalam onkologi adalah konsep luas yang menunjukkan pelbagai tahap peningkatan kesejahteraan pesakit. Prognosis sering ditentukan secara individu untuk setiap pesakit, sementara tidak selalu mungkin untuk mengira hasil penyakit, dan juga dengan jelas menilai kejayaan rawatan.

Pengampunan kanser: bentuk barah yang paling boleh dirawat

Risiko pelbagai jenis kanser sering dianggarkan oleh kadar kelangsungan hidup lima tahun pesakit yang menjalani rawatan. Sebenarnya, semakin besar peratusan pengampunan kanser dalam tempoh ini, semakin berbahaya tumor dianggap. Hari ini, jenis rawatan berikut memberi kesan terbaik:

  • Kanser payudara (tahap 1) - kadar survival 99-100%.
  • Kanser prostat (tahap 1 dan 2) - 99%.
  • Kanser testis - 99% untuk tumor tempatan dan 96% jika pertumbuhannya merebak ke tisu atau kelenjar getah bening dekat dengan testis.
  • Kanser tiroid (tahap 1 dan 2) - 98-100%. Kanser jenis ini tumbuh dengan sangat perlahan, jadi kebanyakan pesakit didiagnosis pada peringkat awal..
  • Melanoma (tahap 1) - 92-97%. Lebih-lebih lagi, ia adalah tumor yang agak agresif dan berkembang pesat. Sekiranya didapati pada tahap 2, kadar kelangsungan hidup lima tahun sudah 96-72%, dan pada tahap 3 - 90-46%.
  • Kanser serviks (tahap 1) - 93%.
  • Limfoma Hodgkin (tahap 1 dan 2) - 90%.

Pengampunan kanser dalam onkologi adalah keadaan yang sangat bergantung pada tahap penyakit di mana rawatan bermula. Sudah tentu, ada jenis tumor yang sukar dirawat pada tahap awal perkembangan, seperti, khususnya, barah hati, pankreas, usus besar dan rektum. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, prognosis berkaitan secara langsung dengan seberapa cepat proses patologi didiagnosis. Sebagai contoh, barah payudara tetap menjadi salah satu yang paling berbahaya, tetapi pada masa yang sama, pencegahan dan pengesanan awal penyakit ini dapat meningkatkan jumlah pesakit dengan pengampunan yang stabil. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, lebih dari 50 tahun di negara-negara di mana lebih daripada 70% wanita menjalani pemeriksaan mamografi (profilaksis), kematian akibat diagnosis ini telah menurun sebanyak 20-30%.

Pembuangan leukemia

Leukemia adalah sekumpulan penyakit tumor utama sumsum tulang, di mana sel barah mudah menyebar melalui darah ke organ lain, serta sistem saraf pusat. Terdapat konsep leukemia akut dan kronik, tetapi dalam kes ini istilah digunakan untuk tidak menilai tahap penyakit, tetapi untuk menggambarkan jenis proses onkologi:

  • Dalam leukemia akut, sel (letupan) yang tidak matang terjejas.
  • Untuk kronik - matang dan matang.

Sebenarnya, ini adalah dua jenis penyakit yang tidak pernah merebak satu sama lain. Oleh itu, pengampunan leukemia bergantung pada penyakit tertentu, dan bukan pada definisi kronik atau akut.

Yang paling kerap disebut dalam kumpulan penyakit ini adalah leukemia limfoblastik akut (SEMUA). Ia adalah salah satu kanser yang paling biasa didiagnosis pada masa kanak-kanak dan remaja - di antara semua leukemia, ia menular 80%, dan dalam struktur onkologi pediatrik adalah 1/3. Dalam kes ini, puncak penyakit berlaku pada usia 2-5 tahun. SEMUA adalah penyakit berbahaya yang dianggap tidak dapat disembuhkan pada tahun 70-an dan 80-an abad ke-20. Oleh itu, pengurangan leukemia dalam jangka masa lima tahun hanya terdapat pada 20% pesakit, dan kadar survival 10 tahun hanya 7%. Kini kadar kelangsungan hidup bebas penyakit selama lima tahun, menurut saintis Rusia, adalah 70-84%. Dan statistik asing bercakap tentang mencapai pengampunan dalam 90%. Lebih-lebih lagi, kita bercakap mengenai peningkatan berterusan, di mana risiko pengembalian penyakit adalah minimum..

Protokol rawatan standard untuk SEMUA termasuk kemoterapi, terapi radiasi, dan pemindahan sumsum tulang. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kaedah terapi baru - ubat imunologi - juga telah digunakan dengan diagnosis seperti itu. Berkat perkembangan ini, menurut para saintis, dapat menyebabkan pengampunan leukemia pada hampir 100% pesakit..

Penyakit organ perut

Penyakit organ perut sering berlaku dengan pengurangan dan pemburukan yang bergantian. Khususnya, penyakit saluran gastrousus, gastritis dan gastroduodenitis yang paling biasa, yang, menurut statistik, mempengaruhi lebih daripada 50% populasi orang dewasa, cenderung berulang sepanjang hayat pesakit. Ini disebabkan, pertama sekali, pelanggaran diet, dengan pengambilan provokator, proses keradangan di perut dan duodenum mudah diperbaharui. Pada masa yang sama, pengampunan gastritis, jika dihentikan dengan betul dalam tempoh akut, dapat bertahan cukup lama, kadang-kadang selama bertahun-tahun.

Selain itu, penyakit radang usus seperti kolitis ulseratif dan penyakit Crohn juga kronik. Hari ini, doktor cenderung untuk mempercayai bahawa keradangan tersebut bersifat autoimun, jadi ubat diperlukan untuk mengendalikannya..

Penyakit lain yang dicirikan oleh tempoh kambuh dan pengampunan adalah patologi berjangkit. Sehubungan dengan itu, hepatitis B dan C. virus yang paling kerap diingat. Kedua-dua penyakit ini boleh menyebabkan keradangan kronik pada hati, di mana lama kelamaan organ itu musnah, sirosis berkembang, dan dalam beberapa kes barah. Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa terdapat ubat yang cukup berkesan untuk melawan hepatitis C - ubat antivirus yang bertindak langsung. Dengan bantuan mereka, mungkin untuk menyingkirkan virus secara permanen dalam 95% kes, sementara pengampunan akan berubah menjadi penyembuhan lengkap. Walau bagaimanapun, hari ini hepatitis C tetap menjadi masalah serius - 71 juta orang di seluruh dunia menderita bentuk kronik penyakit ini..

Hepatitis B pada pesakit dewasa cenderung menjadi kronik - setelah menjalani proses akut, hanya 5% daripada mereka yang telah sembuh didiagnosis dengan diagnosis sedemikian. Walau bagaimanapun, jangkitan sangat berbahaya bagi kanak-kanak, setelah dijangkiti sebelum usia 5 tahun, 90-95% pesakit setelah menderita bentuk penyakit kronik. Masih belum ada penawar untuk virus ini. Oleh itu, dengan diagnosis seperti itu, perlu sentiasa memantau keadaan anda dan mengikuti arahan doktor untuk memanjangkan tempoh pengampunan selama mungkin..

Pembuangan gastritis

Gastritis adalah keradangan membran mukus dinding perut, yang sering menjadi kronik. Penyebab penyakit ini dinilai mengikut klasifikasi Houston:

  • Gastritis A - penyakit autoimun yang berkaitan dengan disfungsi sistem imun.
  • Gastritis B adalah penyakit berjangkit, lesi berkembang kerana aktiviti bakteria Helicobacter pylori. Ini adalah jenis yang paling biasa, yang berlaku pada 85-90% pesakit dengan keluhan ciri patologi perut..
  • Gastritis C adalah penyakit yang berkembang kerana pergerakan cecair yang tidak betul di saluran gastrointestinal (refluks). Dalam kes ini, asid hempedu dibuang ke dalam perut, yang merengsakan membran mukus.

Bergantung pada penyebab penyakit, taktik rawatan juga dipilih, dan tempoh pengampunan gastritis diramalkan. Oleh kerana sekarang telah terbukti bahawa provokator utama patologi adalah Helicobacter pylori, terapi antibakteria adalah yang utama dalam rejimen rawatan. Perlu diingat bahawa bakteria ini terdapat pada 80% orang yang sihat dan merupakan sebahagian daripada mikroflora normal perut. Mengapa di beberapa penyakit itu menimbulkan penyakit, sementara yang lain tidak mengalami keradangan, sehingga dapat difahami sepenuhnya.

Mikroorganisma tersebar luas, dan sangat mudah dijangkiti dengannya - mikroba memasuki perut dengan makanan dan air, melalui ciuman, tangan kotor, dan sebagainya. Oleh itu, walaupun, selepas terapi, ujian untuk Helicobacter pylori adalah negatif, kemungkinan jangkitan semula dan pembaharuan proses keradangan untuk pesakit tertentu cukup tinggi. Oleh itu, dengan berlakunya penyakit ini, doktor mengatakan bahawa pengampunan gastritis telah datang, dan bukan pemulihan. Pesakit harus memantau dietnya, datang secara berkala untuk diagnostik dan lawatan berjadual ke doktor jika gejala gastritis muncul (rasa berat setelah makan, sakit, pedih ulu hati, dll.).

Gastritis kronik yang disebabkan oleh Helicobacter pylori pertama kali didiagnosis pada orang dewasa, berumur 30-40 tahun. Lebih-lebih lagi, dalam sebilangan besar kes (95%), ia menampakkan dirinya sebagai gastritis dengan keasidan yang tinggi. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, mukosa gastrik yang selalu meradang rosak dan gastritis atropik berkembang. Di kalangan pesakit di bawah 50 tahun, ia menunjukkan dirinya sudah berada di 30%, dan di kalangan orang tua - dalam 70%. Bentuk penyakit ini lebih berbahaya, kerana dengan atrofi, rembesan jus gastrik berkurang, dan ini mempengaruhi pencernaan. Dan yang paling penting, proses seperti itu dianggap sebagai penyebab barah perut, dan Helicobacter pylori sendiri hari ini dianggap sebagai karsinogen yang mungkin. Oleh itu, pengampunan gastritis jangka panjang adalah langkah pencegahan penting bagi komplikasi berbahaya tersebut..

Pengampunan dalam penyakit Crohn

Penyakit Crohn dan kolitis ulseratif sering digabungkan menjadi satu kumpulan - penyakit radang usus (IBD). Dalam kes ini, tanda-tanda penyakit Crohn dapat menampakkan diri sepanjang keseluruhan saluran pencernaan. Kedua-dua diagnosis dikaitkan dengan perkembangan keradangan, yang pada mulanya dilokalisasi pada membran mukus, dan kemudian masuk ke lapisan yang lebih dalam. Kerengsaan yang kerap menyebabkan pembentukan fistula luaran dan dalaman di saluran pencernaan. Pesakit dengan IBD berisiko tinggi terkena barah kolorektal.

Sebab-sebab pengembangan IBD tidak difahami sepenuhnya sekarang, dipercayai bahawa proses autoimun adalah asasnya. Tetapi penyakitnya kronik, selalunya dengan pengurangan jangka masa yang tidak stabil dan jangka pendek. Menurut statistik, dengan kaedah rawatan standard, adalah mungkin untuk mencapai jangka masa keradangan jangka panjang yang menenangkan pada penyakit Crohn hanya dalam 10% kes. Lebih-lebih lagi, persoalannya masih kontroversial: "Pengampunan - apa itu dalam perubatan dan rawatan penyakit Crohn?" Oleh itu, terdapat beberapa jenisnya:

  • Biokimia - jumlah darah kembali normal.
  • Klinikal - tidak ada gejala penyakit, menurut perasaan subjektif, pesakit merasa sihat.
  • Endoskopi - tidak ada fokus keradangan yang dikesan semasa pemeriksaan endoskopi.
  • Histologi - menggabungkan klinikal dan endoskopi.

Di samping itu, doktor sering menggunakan pembedahan untuk merawat penyakit Crohn dengan berkesan. Ia diresepkan untuk fistula, serta penyumbatan teruk pada usus besar atau kecil. Selepas operasi, pesakit menunjukkan peningkatan, jadi kadang-kadang doktor membezakan remisi pembedahan sebagai jenis yang terpisah. Malangnya, ini adalah peningkatan yang tidak stabil, kerana kekambuhan dalam kes ini berlaku pada 70% pesakit.

Penyelidikan terkini oleh Jawatankuasa Pakar Perubatan Bertanggungjawab yang diketuai oleh Hana Kahleova menunjukkan bahawa diet penting dalam mengurangkan gejala penyakit Crohn. Jadi, kes dengan pesakit yang didiagnosis dengan diagnosis sedemikian pada usia 20 tahun dipertimbangkan. Setahun rawatan ubat menyebabkan pengampunan. Selepas itu, lelaki itu beralih ke diet vegetarian, menghilangkan semua produk haiwan dan meningkatkan jumlah buah-buahan, sayur-sayuran, biji-bijian dan kekacang dalam diet. Ini menyebabkan pengampunan jangka panjang dan hilangnya gejala penyakit ini. Lebih-lebih lagi, setelah beberapa lama, pemeriksaan endoskopi menunjukkan bahawa fokus keradangan pesakit hilang. Menurut Hana Kahleova, penemuan ini menyoroti kepentingan diet untuk penyakit Crohn..

Ulser: pengampunan dan kekambuhan penyakit

Ulser peptik dan ulser duodenum juga dianggap sebagai diagnosis kronik, tetapi dengan perawatan yang tepat dapat dihentikan dengan lebih mudah daripada penyakit Crohn. Dengan diagnosis seperti itu, kecacatan tempatan terbentuk di dinding organ..

Ulser peptik dalam kebanyakan kes berkembang agak perlahan - pertama, bentuk hakisan pada membran mukus, dan hanya selepas beberapa saat fokus tumbuh dan mempengaruhi lapisan yang lebih dalam. Pada peringkat hakisan, rawatan boleh menyebabkan penyembuhan sepenuhnya dinding perut atau duodenum; dengan ulser, bekas luka selalu terbentuk. Tanpa rawatan, kawasan yang rosak dapat menipis dengan teruk dan menyebabkan pembentukan fistula..

Ulser yang pengampunannya berlangsung lebih dari satu tahun mempunyai prognosis yang lebih baik. Walau bagaimanapun, selalunya pesakit mengalami eksaserbasi bermusim - kambuh berlaku pada musim luruh atau musim bunga, dan penyakit ini mereda pada musim panas dan musim sejuk. Pada masa yang sama, secara umum, masa remisi dengan ulser berlalu dengan mudah - iaitu, kemungkinan penghapusan gejala sepenuhnya, dan kualiti hidup manusia tidak menderita.

Untuk menjadikan penyakit lebih mudah dikawal, penting untuk memahami penyebab ulser. Jadi, dalam perut, patologi dapat terbentuk di bawah pengaruh bakteria Helicobacter pylori - penyebab utama gastritis. Menurut statistik, 38% ulser dikaitkan dengan aktiviti mikroba ini. Dalam kes ini, pesakit sering mengalami sejumlah diagnosis gastroenterologi dan memerlukan rawatan yang lebih berhati-hati dan jangka panjang..

Pada masa yang sama, doktor menyatakan bahawa gaya hidup juga boleh menjadi penyebab kerosakan pada dinding sistem pencernaan. Faktor-faktor berikut meningkatkan risiko terkena bisul:

  • Merokok.
  • Penderaan alkohol.
  • Kopi, minuman berkarbonat yang diminum seseorang semasa perut kosong.
  • Makanan goreng dan salai.
  • Tekanan yang kerap, rehat yang tidak mencukupi.

Mengekalkan ulser dalam pengampunan akan membantu mengikuti diet, sikap penuh perhatian terhadap gaya hidup dan rutin harian yang betul. Sekiranya pesakit mengikuti semua cadangan doktor, kambuh akan jarang berlaku dan tidak nyata dengan gejala yang teruk. Namun, hanya satu pelanggaran diet yang serius, seperti minum alkohol, menyebabkan ulser, yang pengampunannya berlangsung untuk jangka masa yang panjang, kembali.

Pengampunan psoriasis

Psoriasis, seperti banyak penyakit kronik yang tidak berjangkit, diklasifikasikan sebagai patologi autoimun. Mereka berkembang apabila sistem kekebalan tubuh mula menyerang tisu-tisu badan, memusnahkannya. Dalam kes psoriasis, sel-sel kulit terjejas, oleh itu, gejala penyakit muncul sebagai dermatosis - penampilan bintik-bintik merah yang menyakitkan.

Adalah mustahil untuk mencapai pemulihan sepenuhnya dengan diagnosis seperti itu; lebih-lebih lagi, dalam kes yang jarang berlaku, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan klinikal yang lengkap, di mana semua gejala hilang. Sebagai peraturan, tempoh pengampunan penyakit dicirikan oleh penurunan gejala yang ketara - bintik-bintik menjadi lebih kecil, pucat, berhenti gatal. Jalannya penyakit ini sangat individu, dan mustahil untuk mengatakan dengan tepat bagaimana pengampunan dapat dicapai dan apa yang akan menyebabkan kambuh. Lebih-lebih lagi, pada beberapa pesakit, penyakit ini hilang hanya selama beberapa minggu, sementara pada yang lain, tempoh gejala yang hilang dapat bertahan lebih dari satu tahun..

Sekiranya berlaku pemburukan, pesakit diberi ubat. Sebagai tambahan, pertolongan psikoterapi mungkin diperlukan, kerana gejala penyakit ini sering mempengaruhi keadaan emosi..

Walaupun belum ada kemungkinan untuk menentukan mekanisme yang tepat di mana psoriasis berkembang, doktor telah mengenal pasti sejumlah pencetus yang meningkatkan gejala. Antara faktor yang mendorong penyakit ini adalah seperti berikut:

  • Mengambil ubat tertentu - indomethacin, propranolol, lithium, quinidine.
  • Luka kulit - luka, gigitan serangga, calar dan lecet.
  • Tekanan adalah salah satu faktor utama yang menyebabkan berulang penyakit autoimun.
  • Jangkitan - ARVI, jangkitan kulat pada kulit, dan lain-lain mempengaruhi sistem imun.
  • Merokok dan penyalahgunaan alkohol.
  • Gangguan diet (sangat penting bagi orang yang terdedah kepada alahan), kekurangan vitamin D.
  • Keadaan cuaca - penyakit ini bertambah buruk semasa musim sejuk atau hujan.

Pengampunan pada diabetes mellitus

Diabetes mellitus adalah penyakit di mana kadar glukosa darah meningkat. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, pada tahun 2014, 8.5% penduduk dunia yang berumur lebih dari 18 tahun menghidap diabetes. Dan, malangnya, jumlah pesakit dengan diagnosis ini semakin meningkat. Ini adalah keadaan kronik yang, jika tidak dirawat, meningkatkan risiko infark miokard, boleh menyebabkan kebutaan dan kerosakan ginjal..

Terdapat dua jenis penyakit utama:

  • Diabetes diabetes jenis 1 dikaitkan dengan gangguan pankreas, di mana ia menghasilkan hormon insulin yang tidak mencukupi atau tidak. Insulin bertanggung jawab untuk mengangkut gula ke sel, dan ketika tidak ada cukup gula, glukosa disimpan dalam darah. Penyakit ini paling kerap dijangkiti pada zaman kanak-kanak dan remaja.
  • Diabetes diabetes jenis 2 berkembang pada masa dewasa dan dikaitkan dengan ketahanan insulin, di mana sel tidak menerima insulin. Oleh itu, kedua-dua kelebihan gula dan lebihan hormon kekal di dalam darah..

Rawatan dan pemeliharaan remisi untuk setiap jenis akan berdasarkan prinsipnya sendiri. Jadi, bagi mereka yang menderita diabetes jenis 1, penting untuk mengawal kadar gula dalam darah dan menyuntik insulin secara berkala, kadang-kadang beberapa kali sehari. Juga, menurut ujian klinikal yang dijalankan pada tahun 2018, manfaat ubat verapamil, ubat antiaritmia, telah terbukti. Telah terbukti bahawa pada pesakit yang menggunakan ubat ini, rembesan insulin bertambah baik. Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa pun, pesakit dengan diagnosis seperti itu harus menerima suntikan hormon setiap hari..

Penting bagi pesakit diabetes jenis 2 untuk mengurangkan ketahanan insulin, inilah yang membantu mencapai pengampunan jangka panjang. Lebih-lebih lagi, dengan bentuk penyakit ini, mungkin untuk mencapai normalisasi keadaan selama bertahun-tahun. Peraturan berikut akan membantu mengekalkan kadar gula dalam darah:

  • Makanan yang menghilangkan gula dan karbohidrat sederhana lain.
  • Aktiviti fizikal (sangat mustahak untuk membincangkan kumpulan latihan dengan doktor, dialah yang akan memberitahu anda beban apa yang akan bermanfaat dalam setiap kes).
  • Berhenti merokok dan alkohol.
  • Mengambil ubat yang diperlukan. Lebih-lebih lagi, jika pengampunan penyakit berlangsung selama 6 bulan atau lebih, bersama dengan doktor yang hadir, anda boleh menyemak rancangan rawatan ubat dan, dalam beberapa kes, bahkan menolak ubat..
  • Menormalkan berat badan.

Satu kajian dari Cleveland Clinic Bariatric & Metabolic Institute menunjukkan bahawa pembedahan penurunan berat badan juga boleh menyebabkan pengampunan diabetes jenis 2. Doktor mengikuti 217 pesakit diabetes dan obesiti, 162 daripadanya menjalani pelbagai prosedur pembedahan untuk mengurangkan berat badan. Setelah 4 bulan, 40% pesakit yang dikendalikan dapat menolak rawatan ubat. Dan setelah 6 tahun, sepertiga dari mereka yang menjalani pembedahan dapat mengekalkan kadar gula darah normal tanpa ubat. Para saintis sampai pada kesimpulan bahawa dengan pembedahan, pengampunan dapat dilakukan walaupun bagi pesakit diabetes yang sukar dikendalikan..

Penyakit pernafasan

Penyakit pernafasan kronik mempengaruhi kehidupan seseorang dengan ketara dan boleh menyebabkan kecacatan. Di samping itu, ini adalah kumpulan penyakit yang agak berbahaya, kerana masalah dengan paru-paru dan bronkus sering mempengaruhi sistem kardiovaskular, menyumbang kepada perkembangan kegagalan jantung dan keadaan serius yang lain. Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengenal pasti penyakit pernafasan kronik yang paling biasa:

  • Asma bronkial (BA).
  • Penyakit paru obstruktif kronik (COPD).
  • Alahan pernafasan, termasuk rinitis alergi.
  • Penyakit paru-paru pekerjaan - pneumoconiosis.
  • Hipertensi paru.
  • Sindrom apnea tidur obstruktif.

Untuk beberapa penyakit ini, pengampunan kekal adalah mungkin. Ia dapat dicapai dengan rhinitis alergi yang disebabkan oleh demam, alergi terhadap debunga. Sekiranya seseorang menukar tempat kediamannya ke kawasan di mana tidak ada kemungkinan alergen, atau berpeluang untuk pergi ke daerah lain selama tempoh berbunga, penyakit ini dapat berlanjutan tanpa memburukkan lagi. Pengampunan yang berterusan, tetapi tidak lengkap dapat dicapai dengan pneumoconiosis, jika pesakit menukar pekerjaan (meninggalkan pengeluaran berbahaya) dan berhenti merokok.

Asma bronkial: pengampunan dan kambuh

Asma bronkial adalah penyakit pernafasan kronik yang disertai dengan serangan bronkospasme. Ia diprovokasi oleh gabungan dua faktor - keradangan bronkus dan kekejangan otot licin. Orang yang menderita penyakit ini mengalami masalah pernafasan: mengi, sesak nafas dengan intensiti yang berbeza-beza, batuk, dan banyak lagi. Secara etiologi, asma boleh menjadi alahan dan tidak alergi. Bergantung pada alasannya, pengampunan asma akan dicapai dengan cara yang berbeza, tetapi pada masa yang sama hubungan dengan alergen tetap menjadi antara faktor yang memprovokasi serangan. Pencetus eksaserbasi juga boleh:

  • ARI, terutamanya jangkitan virus. Terutama sering parainfluenza membawa kepada bronkospasme. Penyakit itu sendiri dipindahkan, seperti ARVI biasa, jauh lebih mudah daripada selesema, tetapi orang dengan asma bronkial perlu ingat tentang kemungkinan perkembangan serangan asma.
  • Alergen: debunga, rambut haiwan, habuk, bahan kimia, termasuk bahan kimia rumah tangga.
  • Keadaan udara yang dihirup - tahap gas ekzos yang tinggi, pencemaran udara dengan asap dari industri berbahaya, kelembapan tinggi.
  • Merokok, termasuk pasif.
  • Diet dengan lemak haiwan yang berlebihan, karbohidrat sederhana dan pengecualian serat, sayur-sayuran dan buah-buahan segar yang hampir lengkap.
  • Selsema sejuk - kemunculan asma sering berlaku pada musim gugur atau pada musim sejuk.
  • Tekanan.
  • Berat badan berlebihan.
  • Ubat antivirus bukan steroid (berkaitan dengan asma aspirin).

Pengurangan asma boleh berterusan dan berterusan hanya jika penyakit ini dikawal. Namun, menurut statistik, walaupun pada hakikatnya 80% pesakit percaya bahawa mereka berjaya menghentikan penyakit ini, dalam 45% pesakit itu tidak dikawal sama sekali. Relapses berbahaya kerana dengan setiap peningkatan penyakit ini, boleh menyebabkan perkembangan kegagalan pernafasan, kecacatan dan bahkan kematian. Oleh itu, asma bronkial, pengurangannya yang stabil dan jangka panjang, membantu menjaga kesihatan. Seseorang perlu kerap berkunjung ke doktor untuk menyesuaikan rawatan, memilih ubat, jika sebilangan dari mereka tidak lagi berfungsi atau, sebaliknya, tidak diperlukan. Ubat-ubatan, yang paling sering dalam bentuk penyedutan, mesti diminum mengikut skema yang ditetapkan, dilarang membatalkan mana-mana ubat secara bebas.

Di samping itu, soal selidik rumah sederhana Asthma Control Test (AST) dan Asthma Control Questionnaire-5 (ACQ-5) akan membantu mengawal seberapa stabil remisi pada asma bronkial. Doktor mengesyorkan mengambil ujian secara berkala untuk semua orang yang menghidap asma. Pesakit berusia lebih dari 12 tahun boleh melakukan ini sendiri, tetapi ibu bapa mesti menolong anak. Pilihan ujian ACT ada dalam talian.

Pengurangan asma pada masa kanak-kanak

Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa terdapat 235 juta pesakit asma di dunia sekarang. Di samping itu, asma bronkial adalah penyakit kronik yang paling biasa di kalangan kanak-kanak. Penyebab bronkospasme pada masa kanak-kanak adalah alergi, oleh itu, pengampunan asma dapat dicapai jika hubungan dengan alergen yang berpotensi dihilangkan. Pertama sekali, kita bercakap mengenai asap tembakau - penyedutannya sering menjadi pemicu pemburukan. Sekiranya kanak-kanak itu selalu berada di bilik di mana mereka merokok, hampir mustahil untuk mencapai kemurungan dengan asma bronkial..

Di antara faktor lain yang memperburuk perjalanan penyakit ini, doktor membezakan perkara berikut:

  • Kehamilan dan kelahiran yang rumit.
  • Keturunan.
  • Tekanan.
  • Manifestasi alahan lain.
  • Obesiti.
  • Gaya hidup yang tidak menetap.

Semasa tempoh eksaserbasi, anak menjalani terapi kecemasan untuk membantu melegakan serangan sesak nafas. Tetapi doktor mengesyorkan menjalani kursus rawatan dan sementara penyakitnya reda. Khususnya, rawatan fisioterapi atau spa mungkin ditetapkan. Asma bronkial, pengampunan yang berlangsung selama beberapa tahun pada masa kanak-kanak dan remaja, dapat dianggap sebagai peningkatan kesejahteraan yang berkekalan. Doktor dapat mengurangkan jumlah ubat atau membuangnya sama sekali, meninggalkan hanya ubat yang digunakan untuk bantuan kecemasan dari serangan. Perubatan mengetahui kes-kes apabila asma, yang membimbangkan pada masa kanak-kanak, secara praktikal diturunkan ketika dewasa.

Kursus COPD: kemungkinan pengampunan

Penyakit paru obstruktif kronik (COPD) adalah satu lagi patologi berbahaya sistem pernafasan, di mana kegagalan pernafasan secara beransur-ansur berkembang. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, 65 juta orang di seluruh dunia menderita penyakit ini. Dan kita hanya bercakap mengenai bentuk COPD yang sederhana dan teruk, kerana pada peringkat awal jarang didiagnosis.

Konsep penyakit paru obstruktif kronik bermaksud gabungan dua diagnosis - bronkitis kronik dan emfisema. Bergantung pada mana yang lebih jelas, seseorang diseksa oleh pelbagai gejala. Secara prognostik, pilihan yang lebih teruk adalah jenis bronkit dengan pengeluaran dahak yang banyak. Pengampunan dan kegembiraan selama kursus ini bergantian, penyakit ini dapat mereda hanya beberapa bulan, dan gejala tidak akan hilang sepenuhnya. Bahaya COPD jenis ini terletak pada kemungkinan besar komplikasi - penambahan jangkitan saluran pernafasan, perkembangan radang paru-paru, yang sangat sukar ditoleransi dengan kegagalan pernafasan. Oleh itu, pengampunan pesakit sangat bergantung pada bagaimana jangkitan pernafasan akut dirawat tepat pada waktunya dan sepenuhnya.

Penting bagi pesakit dengan sebarang bentuk COPD untuk memantau perkembangan penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda mesti melawat ahli pulmonologi dan menjalani sekurang-kurangnya spirometri - kajian mengenai fungsi pernafasan luaran dan jumlah paru-paru. Di samping itu, penting untuk memantau perubahan kesejahteraan dan segera memberitahu doktor yang hadir mengenai hal ini, kerana dengan perkembangan kegagalan pernafasan, perlu mengubah ubat atau dosnya untuk mencapai pengampunan..

Remisi untuk vaskulitis

Vaskulitis - keradangan dan nekrosis saluran darah berikutnya. Patologi boleh mempengaruhi urat, arteri, kapilari, dilokalisasi di organ yang berlainan, atau mempengaruhi sistem peredaran darah secara keseluruhan. Vaskulitis boleh menjadi primer atau sekunder. Penyakit primer paling sering disebabkan oleh patologi autoimun, dan penyakit sekunder adalah akibat daripada sebarang penyakit. Ia bergantung kepada penyebab berapa lama keradangan itu berlangsung, berapa banyak yang akan dinyatakan dan adakah pesakit memerlukan terapi sepanjang hayat.

Dengan vaskulitis kronik, mencapai pengampunan adalah tugas penting, kerana eksaserbasi menimbulkan ancaman bagi kehidupan pesakit. Pada masa yang sama, tidak mustahil untuk mencapai peningkatan yang stabil, oleh itu diagnosis seperti ini dianggap sukar secara prognostik. Dengan vaskulitis sistemik (kerosakan pada keseluruhan sistem peredaran darah), seseorang mesti selalu minum ubat, biasanya kortikosteroid dan imunosupresan.

Remisi berlaku secara purata 3-6 bulan selepas rawatan. Pada masa ini, kesejahteraan seseorang dapat stabil, tetapi tetap saja, peningkatannya jarang selesai, analisis dan pemeriksaan mengesahkan adanya proses keradangan kronik..

Epilepsi: pengampunan dan pemburukan

Epilepsi adalah penyakit kronik otak yang tidak berjangkit, disertai dengan kejang dengan intensiti yang berbeza-beza. Kejang seperti itu adalah hasil aktiviti neuron yang berlebihan di bahagian otak yang berlainan, dan keparahan dan jangka masa kejang bergantung pada lobus mana yang rusak. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, terdapat lebih daripada 50 juta orang dengan patologi ini di dunia, dan dalam 70% kes, penyakit ini dapat dihentikan dengan ubat-ubatan. Oleh itu, diagnosis dan rawatan ubat yang tepat pada masanya dapat memberikan pengampunan penyakit jangka panjang..

Ubat antiepileptik diambil untuk jangka masa panjang, tetapi masih boleh dibatalkan sekiranya kejang dapat dihilangkan sepenuhnya. Berhenti mengambil ubat boleh dilakukan tidak lebih awal dari 3 tahun setelah permulaan pengampunan dan hanya di bawah pengawasan perubatan. Kanak-kanak bertindak balas dengan lebih baik terhadap terapi - kebarangkalian mereka kambuh selepas pengambilan ubat hanya 20%, tetapi pada orang dewasa, kejang kembali pada 40% kes. Menghentikan rawatan ubat lebih awal daripada 3 tahun selepas serangan terakhir memperburuk prognosis dan meningkatkan kemungkinan kambuh.

Kemungkinan risiko pembatalan rawatan ubat dinilai untuk pesakit tertentu dengan faktor berikut:

  • Berapa lama masa berlalu dari serangan pertama hingga permulaan rawatan. Semakin banyak orang yang ditinggalkan tanpa terapi yang diperlukan, semakin sedikit peluang untuk mencapai pengampunan yang stabil..
  • Apa bentuk epilepsi pesakit, berapa kerap berlaku kejang dan seberapa parahnya.
  • Pada usia berapa gejala penyakit itu muncul.
  • Bagaimana pesakit bertindak balas terhadap ubat-ubatan antiepileptik. Data dinilai berdasarkan parameter subjektif (gejala dan aduan) dan berdasarkan objektif (data elektroensefalografi).

Epilepsi, pengampunan yang berlangsung lebih dari 2 tahun, disukai secara prognostik. Lama kelamaan, pesakit boleh bergantung pada pengambilan ubat. Lebih-lebih lagi, jika serangan itu kembali, ubat antiepileptik perlu diambil lagi untuk jangka masa panjang - sekurang-kurangnya 3 tahun. Sebagai tambahan, peningkatan penyakit semasa kursus ini menunjukkan bahawa pesakit akan memerlukan ubat seumur hidup..

Dalam epilepsi, pengampunan, walaupun berpanjangan dan tidak disokong oleh ubat, tidak bermaksud bahawa patologi telah berhenti mempengaruhi otak. Oleh itu, menurut kajian saintis Rusia yang mengkaji sejarah perubatan 92 pesakit dengan diagnosis ini, gangguan ingatan di dalamnya berterusan walaupun dengan melegakan kejang. Melemahkan ingatan adalah salah satu ciri khas epilepsi, kerana dengan peningkatan kegembiraan neuron, fungsi ingatan dan perhatian sering kali pertama menderita. Kajian mengenai sifat perhatian pada pesakit pada tahap pengampunan, sayangnya, menunjukkan bahawa ada, walaupun tidak stabil, tetapi masih terdapat penurunan yang jelas dalam penunjuk konsentrasi. Sudah tentu, perkembangan patologi ini tidak begitu ketara seperti pada orang yang mengalami sawan utuh, tetapi masalahnya masih ada. Epilepsi, yang pengampunannya berlangsung lebih dari satu tahun, kurang memberi kesan pada ingatan, tetapi dengan peningkatan yang tidak stabil, fokus aktiviti neuron terus memberi kesan buruk pada otak.

Remisi dalam skizofrenia

Gangguan skizofrenia adalah penyakit mental yang dicirikan oleh pemusnahan proses pemikiran dan persepsi secara beransur-ansur. Pesakit mengalami keadaan khayalan, gangguan pertuturan, disfungsi sosial. Skizofrenia dianggap sebagai penyakit kronik dengan kemerosotan musiman yang paling sering berlaku pada musim bunga dan musim gugur. Namun, dengan rawatan yang tepat, pengampunan penyakit ini dapat berlangsung lebih dari satu tahun, tetapi dianggap stabil walaupun gejala penyakit tidak muncul selama 6 bulan.

Psikiatri mempunyai gambaran yang berbeza mengenai tempoh pembusukan. Oleh itu, terdapat skala gejala positif dan negatif antarabangsa (Skala Sindrom Positif dan Negatif, PANSS), yang mana keadaan pesakit dinilai. Khususnya, keparahan gejala berikut diambil kira:

  • Rave.
  • Ketidakteraturan pemikiran, gangguan fikiran.
  • Halusinasi.
  • Pergolakan psikomotor.
  • Idea kehebatan.
  • Kecurigaan, idea penganiayaan.
  • Permusuhan terhadap orang lain.

Tahap kegelisahan, kedalaman pengasingan sosial, kehadiran perasaan bersalah dan kemurungan, penurunan perhatian, dan banyak lagi juga dinilai. Adalah mungkin untuk berbicara mengenai pengampunan pesakit jika, dalam keadaan dinamik, gejala menurun dan diperbaiki pada tahap tertentu. Tidak mungkin mencapai gejala hilang sepenuhnya pada semua pesakit..

Juga, dalam skizofrenia dan gangguan afektif yang lain, kita dapat membincangkan tentang pengurangan gejala dan sindromik. Yang pertama adalah peningkatan yang tidak stabil dengan melegakan sejumlah tanda gangguan mental, dan yang kedua adalah hilangnya keseluruhan kompleks gejala. Kembalinya ke kehidupan sosial yang penuh hanya mungkin dengan latar belakang pengampunan sindromik. Pada masa yang sama, jauh lebih jarang berlaku: menurut Pusat Ilmiah untuk Kesihatan Mental Akademi Sains Perubatan Rusia, yang menilai data 450 pesakit dengan skizofrenia, prevalensi peningkatan simptomatik adalah 36.2%, dan sindromik hanya 8.7%..

Pengampunan dalam sarcoidosis

Sarcoidosis adalah penyakit kronik radang di mana nodul (granuloma) muncul di pelbagai organ. Selalunya, patologi dijumpai di paru-paru dan kelenjar getah bening, tetapi juga boleh mempengaruhi hati, limpa, tulang dan juga mata. Sebab-sebab perkembangan penyakit ini tidak jelas, tetapi diketahui bahawa penyakit ini paling sering menyerang wanita. Puncak eksaserbasi terjadi pada musim sejuk dan awal musim bunga, namun, masih belum mungkin untuk mengetahui mengapa penyakit ini diaktifkan pada masa ini.

Sarcoidosis dapat menampakkan diri dalam beberapa bentuk, penyakit yang teruk diperhatikan dengan kerosakan pada paru-paru, tulang, dan hati. Tetapi pada masa yang sama, beberapa bentuk dicirikan oleh pengampunan spontan, di mana gejala dapat hilang sepenuhnya tanpa rawatan, dan kambuh secara praktikal tidak ada. Di antara varian sacroidosis ini, sindrom berikut dibezakan:

  • Sindrom Löfgren. Pesakit menunjukkan tiga gejala - poliartritis akut, eritema nodosum, dan limfadenitis hilar. Penyakit ini mudah hilang, ubat anti-radang bukan steroid konvensional sudah cukup untuk ini. Kambuh sangat jarang berlaku.
  • Sindrom Blau. Ia dianggap sebagai penyakit keturunan, pertama kali menampakkan diri pada kanak-kanak di bawah usia 4 tahun dan dicirikan oleh gejala berikut: ruam, arthritis, uveitis. Di kalangan pesakit dengan sindrom seperti itu, kekerapan penyembuhan spontan adalah yang tertinggi - gejala penyakit hilang dengan sendirinya dan praktikalnya tidak muncul pada masa dewasa..

Rata-rata, pengampunan spontan berlaku pada 4% pesakit. Pada masa yang sama, data pusat perubatan Rusia di mana pesakit tersebut diperhatikan menunjukkan bahawa lebih kerap peningkatan keadaan berlaku pada mereka yang dirawat di jabatan pulmonologi. Peningkatan jarang berlaku pada pesakit yang menerima terapi di klinik TB. Di samping itu, menurut penemuan Pusat Penyelidikan Ilmiah Moscow untuk Pengendalian Tuberkulosis, berdasarkan penilaian sejarah kes 1241 pesakit dengan sarcoidosis, pada masa ini kita dapat berbicara bukan tentang penyembuhan, tetapi hanya untuk pengampunan jangka panjang. Ada kemungkinan bahawa hasil yang berbeza ini disebabkan oleh fakta bahawa tuberkulosis dan jangkitan saluran pernafasan lain adalah pencetus reaksi granulomatosa..

Pengampunan untuk alkoholisme dan ketagihan lain

Ketagihan alkohol dan dadah juga merupakan penyakit kronik di mana ketagihan fizikal terhadap etil alkohol dan ubat-ubatan disertai oleh pergantungan psikologi. Tidak mungkin untuk menyembuhkan penyakit ini, tetapi mungkin untuk mencapai keadaan di mana kambuh dapat dikecualikan sepenuhnya. Berapa lama pengampunan berlangsung dengan diagnosis seperti itu sangat bergantung pada motivasi orang tersebut, kerana eksaserbasi hanya terjadi dengan latar belakang penggunaan kembali. Di samping itu, pada peringkat awal penolakan dari etil alkohol dan bahan narkotik, seseorang mungkin mengalami sindrom penarikan yang teruk (sindrom penarikan), yang menampakkan dirinya sebagai kemerosotan kesejahteraan yang kuat. Penagih opioid mengalami kesakitan yang teruk dan kemurungan yang teruk, dan alkoholik mungkin menderita takikardia, demam, insomnia, kelemahan umum dan kemurungan. Gejala penarikan boleh bertahan selama beberapa minggu, dan kemungkinan berlakunya kambuh adalah paling tinggi.

Dengan ketagihan, doktor membezakan dua jenis remisi utama:

  • Ubat. Penambahbaikan dicapai melalui penggunaan ubat-ubatan yang mengurangkan manifestasi gejala penarikan.
  • Motivasi. Berdasarkan keengganan untuk menggunakan atas permintaan pesakit itu sendiri. Pengampunan sedemikian dianggap paling stabil dan sering sepanjang hayat, oleh itu ia dapat disamakan dengan pemulihan..

Hasil terbaik dapat dicapai sekiranya pesakit menjalani rawatan ubat dan mengunjungi ahli psikoterapi. Satu set langkah seperti itu membantu mencapai pengampunan penyakit dan motivasi penyakit, dan hasilnya akan diperbaiki untuk jangka masa panjang..

Peranan pencegahan dalam tempoh pengampunan

Pengampunan - apa itu dalam istilah mudah? Ia pada dasarnya mengawal penyakit yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Dan kualiti dan jangka hayat pesakit bergantung pada seberapa berjaya ini dilakukan. Terdapat diagnosis di mana sukar untuk menentukan dengan tepat apa yang menyebabkan kambuh. Contohnya, seperti sarcoidosis, psoriasis, vaskulitis, penyakit Crohn dan lain-lain. Kanser juga termasuk dalam kategori ini. Sukar untuk meramalkan bagaimana proses onkologi akan berkembang, kerana penyakit ini dapat berulang walaupun setelah bertahun-tahun. Oleh itu, pengampunan dalam onkologi selalu menjadi peningkatan sementara, suatu keadaan yang mesti sentiasa dipantau..

Namun, langkah pencegahan membantu menunda permulaan kambuh pada kebanyakan penyakit kronik. Jadi, faktor utama adalah seperti berikut:

  • Diet. Terapi diet membantu penyakit saluran gastrousus, diabetes mellitus dan gangguan endokrin lain, patologi hati, penyakit kulit kronik, alahan dan diagnosis lain. Prinsip asas diet untuk mencapai pengampunan adalah dengan mengelakkan lemak haiwan, meningkatkan jumlah sayur-sayuran dan buah-buahan segar, dan mengawal jumlah garam. Diet vegetarian bermanfaat untuk kesihatan - penting untuk penyakit Crohn, gout dan penyakit kronik yang lain. Walau bagaimanapun, dilarang mengecualikan produk haiwan dari diet tanpa berjumpa doktor - ini boleh menyebabkan kekurangan protein, masalah jantung, masalah otot, dan banyak lagi..
  • Penolakan tabiat buruk. Merokok adalah salah satu penyebab utama pemburukan penyakit pernafasan. Malah penyedutan asap tembakau secara pasif boleh mengganggu pengurangan asma atau COPD. Di samping itu, telah terbukti bahawa merokok boleh mempengaruhi peningkatan penyakit kronik dermatologi, memperburuk perjalanan gastritis dan ulser perut. Alkohol berbahaya bagi diabetes mellitus, penyakit radang usus, kerosakan hati.
  • Mengekalkan berat badan yang sihat. Indeks jisim badan (nisbah berat dan tinggi, formula pengiraan: BMI = berat dalam kg / tinggi dalam meter kuasa dua) mestilah dalam lingkungan 18-25. Nilai yang lebih tinggi menunjukkan kegemukan, dan tisu adiposa yang berlebihan tidak baik untuk kesejahteraan banyak pesakit kronik. Ini benar terutamanya bagi mereka yang menderita diabetes jenis 2. Dengan berat badan yang berlebihan, kadar gula dalam darah lebih sukar dikawal, selain itu, risiko komplikasi - penyakit jantung dan vaskular meningkat.
  • Rehat yang mencukupi, persekitaran yang tenang. Tekanan boleh menjadi pencetus kepada banyak penyakit. Keresahan dengan latar belakang pengalaman adalah tipikal untuk penyakit seperti psoriasis, gastritis, kolitis ulseratif, gangguan mental, asma bronkial.
  • Merawat jangkitan. Penting bagi seseorang yang mempunyai diagnosis kronik untuk mengekalkan imuniti, dan penyakit berjangkit yang berlarutan dapat melemahkannya dengan ketara. Selain itu, mereka dapat memprovokasi pengaktifan proses autoimun..

Pengawasan perubatan untuk orang yang mempunyai penyakit kronik

Pengampunan - apa itu perubatan? Ini, pertama sekali, normalisasi keadaan pesakit mengikut petunjuk analisis dan kajian instrumental. Bagaimanapun, kadang-kadang mustahil untuk membicarakan pengurangan penyakit berdasarkan sensasi subjektif. Pertama sekali, ini berkaitan dengan penyakit onkologi, di mana proses malignan dapat dilanjutkan tanpa gejala, dan apabila penyakit muncul, sudah tentu lebih sukar untuk mengatasinya..

Oleh itu, bagi pesakit yang mengalami remisi, anda perlu kerap berjumpa doktor untuk mengawal keadaan mereka. Diagnostik penting pada pemeriksaan pencegahan seperti itu adalah:

  • Mengambil anamnesis. Penting bagi doktor untuk memahami seberapa baik pesakit menguruskan penyakit ini. Sekiranya perlu, dia akan membetulkan rejimen rawatan ubat.
  • Ujian darah. Analisis umum dan biokimia menunjukkan adanya proses keradangan, reaksi alergi (dengan penyakit autoimun), memberikan maklumat mengenai keadaan organ dalaman.
  • Pemeriksaan ultrabunyi dan radiografi. Dilakukan dengan kerosakan pada paru-paru, jantung dan organ dalaman yang lain.
  • Pengimejan resonans komputer dan magnetik. Mereka diresepkan untuk visualisasi organ dalaman, saluran darah yang lebih baik, serta untuk pengesanan dan penilaian ukuran tumor.

Hidup dengan penyakit kronik memerlukan perhatian khusus dari pesakit terhadap kesihatannya. Lebih-lebih lagi, walaupun penyakit itu tidak dapat disembuhkan, ini tidak bermaksud bahawa penyakit itu akan memberi kesan negatif terhadap kehidupan. Pengampunan - apa itu dalam istilah mudah? Selalunya ia adalah keadaan pemulihan. Dan jika seseorang mematuhi semua peraturan yang diperlukan untuk pemanjangannya, kambuh tidak akan menyebabkan kerosakan yang besar kepada kesihatan, dan komplikasi dapat ditangguhkan dengan ketara.