Kewaspadaan onkologi

Lipoma

Setiap doktor yang berlatih dipandu terutamanya oleh kewaspadaan onkologi, yang merupakan prinsip asas. Dengan keluhan, doktor harus bertanya sama ada pesakit itu menghidap barah. Untuk memastikan diagnosisnya betul, anda perlu melakukan pemeriksaan yang membantah atau mengesahkan adanya barah..

Kandungan
  1. Apakah kewaspadaan barah
    1. Tempoh praklinikal
    2. Tempoh manifestasi klinikal
  2. Tanda-tanda tumor barah

Apakah kewaspadaan barah

Orang pertama yang menjadi tanggungjawab pesakit onkologi, kerana diagnosis tepat pada masanya memberi harapan untuk penyembuhan sepenuhnya.

Mengenai topik ini
    • Am

Apa itu pemeriksaan onkologi

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 6 Disember 2019.

Dalam bidang perubatan, terdapat tiga tempoh berdasarkan perkembangan patologi:

  1. Preblastomatous.
  2. Praklinikal.
  3. Tempoh manifestasi klinikal.

Berdasarkan perkara ini, perkara pertama yang dilakukan oleh doktor adalah mengenal pasti penyakit prakanker. Tetapi keadaannya rumit oleh fakta bahawa tidak semua pembentukan ganas berkembang dengan tempoh preblastomatous. Diagnosis keadaan sedemikian mesti disahkan dari sudut pandang morfologi..

Kewaspadaan onkologi adalah sekumpulan keperluan untuk pakar, yang memungkinkan untuk diagnosis tepat pada masanya, termasuk:

  1. Pengetahuan mengenai patologi prakanker.
  2. Pengalaman dalam mengesan gejala barah pada tahap mana pun.
  3. Pemeriksaan untuk mengesan patologi.
  4. Menjangkakan barah lanjut.
  5. Rumusan diagnosis yang tepat dengan pakar yang sesuai.
  6. Rujuk ke institusi onkologi secepat mungkin.

Sekiranya doktor dapat mengenal pasti dan menyembuhkan patologi prakanker, maka ini adalah jaminan bahawa tumor ganas tidak akan berkembang. Di samping itu, pemerhatian dinamik tidak penting di sini, yang membolehkan pengesanan tumor barah tepat pada masanya..

Tempoh praklinikal

Keadaan ini merangkumi tempoh ketika sel barah baru muncul dan sebelum tanda ciri patologi muncul. Tempoh keadaan sedemikian boleh beberapa tahun dan bergantung kepada keadaan organisma dan ciri-ciri biologi pendidikan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hanya apabila tumor mencapai ukuran sekitar 1 cm, patologi dapat dikenali secara klinikal. Terdapat pengecualian di sini - kanser serviks, apabila kehadiran patologi dikesan pada tahap kanser pra-invasif..

Teknik khas telah dikembangkan yang memungkinkan untuk mengesan patologi pra-invasif atau mikro-invasif yang terletak di kelenjar susu, bronkus, esofagus dan perut.

Apabila diameter neoplasma mencapai 0,5 hingga 1 cm, maka keadaan ini disebut "barah kecil" - tumor invasif yang dapat ditentukan oleh penyelidikan.

Dalam kebanyakan kes, ada kemungkinan untuk mendedahkan kehadiran barah hanya setelah tumor mencapai ukuran 1 cm dan berat 1 g, tetapi masalahnya adalah pada masa itu sel patologi telah membuat 30 kali ganda, yang sepadan dengan 109 sel barah, yang menghabiskan daya hidup organisma... Tetapi vaskularisasi dasar kanser berlaku pada penggandaan ke-20, ketika neoplasma beratnya hanya 1 mg. Pada masa inilah sel-sel neoplasma memperoleh kemampuan untuk melakukan metastasis. Rata-rata, tumor meningkat dua kali ganda dalam 90 hari, tetapi dengan leukemia, keadaan ini berkurang menjadi 4 hari. Maksudnya, tumor pepejal tidak dapat dikesan selama 2 hingga 8 tahun..

Untuk mendiagnosis barah praklinikal, pemeriksaan pencegahan dilakukan dengan menggunakan peralatan diagnostik. Sebagai contoh, sehingga 70% tumor malignan di perut dapat dikesan oleh sinar-x jika mereka berada di lapisan mukosa dan submucous..

Semasa menggunakan peralatan endoskopi, adalah mungkin untuk melakukan biopsi permukaan membran mukus perut dan usus besar. Oleh kerana kaedah ini, neoplasma berukuran hingga 0,5 cm dikesan.

Teknik bronkologi mendedahkan barah sinar-X pada bronkus menggunakan biopsi yang disasarkan dari organ urutan IV dan V, dan juga mendedahkan fokus metaplasia sel skuamosa epitel. Dalam kombinasi dengan tusukan transthoracic, peratusan pengesahan morfologi diagnosis meningkat kepada 90%.

Mamografi dalam mengesan pembentukan payudara yang ganas telah mencapai resolusi tinggi. Teknik sitologi juga memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada serviks dan rongga rahim pada peringkat awal..

Untuk meningkatkan kualiti pemeriksaan pencegahan, pakar membuat kumpulan khas "berisiko tinggi", di mana pesakit diperiksa dengan lebih mendalam dan berada di bawah pemerhatian dinamik berterusan. Ini juga memungkinkan untuk meningkatkan kecekapan teknik pemeriksaan instrumental..

Berkenaan dengan kanser mukosa mulut, bibir, serviks, kelenjar payudara dan tiroid, usus besar dan rektum, serta kulit, program pemeriksaan yang segera mengesan neoplasma telah menunjukkan kecekapan yang paling besar.

Tempoh manifestasi klinikal

Lebih kerap, pesakit barah memasuki klinik hanya pada tempoh ketiga perkembangan patologi, ketika gejala klinikal sudah ada. Pada masa itu, 2/3 pesakit sudah mempunyai tumor umum, walaupun metastasis masih nyata secara klinikal. Maksudnya, sebab pengabaian keadaan terletak pada diagnosis yang salah..

Syarat utama keberkesanan rawatan adalah diagnosis tepat pada masanya, sangat penting untuk mengambil kira ini dalam onkologi. Penyembuhan pada peringkat kemudian hanya mungkin berlaku dalam kes yang jarang berlaku..

Doktor mungkin salah diagnosis dengan keadaan berikut:

  1. Kesukaran dalam diagnosis apabila terdapat beberapa patologi dan gejalanya keliru.
  2. Penangguhan pergi ke doktor kerana tidak memperhatikan kesihatan atau meremehkan gejala.

Oleh itu, kewaspadaan onkologi dikurangkan menjadi satu set tindakan: pemeriksaan menyeluruh, yang memungkinkan pengesanan kehadiran tumor tepat pada masanya, rawatan penyakit prakanker dan rujukan pesakit ke pakar yang sesuai yang memberikan bantuan kepada pesakit barah.

Tanda-tanda tumor barah

Pesakit mungkin tidak mempunyai keluhan untuk jangka waktu yang lama, maka perlu untuk fokus pada perubahan sensasi, sangat penting untuk mempertimbangkan hal ini sekiranya terdapat patologi kronik. Tanda-tanda kecil merangkumi yang berikut:

  • pertukaran suara;
  • perubahan selera makan;
  • penurunan berat badan yang tajam;
  • kenaikan suhu badan yang tidak dapat dijelaskan;
  • batuk yang tidak biasa;
  • kelemahan;
  • masalah najis;
  • sakit perut atau dada yang berpanjangan;
  • berdarah;
  • disfagia.

Perubahan penampilan berlaku paling kerap apabila terdapat tumor di saluran gastrointestinal, maka pesakitnya lesu, tertekan dengan warna kulit icteric.

Apabila neoplasma dijumpai, ia dicirikan oleh asimetri. Sekiranya ia terletak berhampiran vena cava, maka urat saphenous diluaskan kongestif diperhatikan.

Sekiranya terdapat atelektasis paru-paru, maka dada tenggelam dan separuh daripada paru-paru dipertahankan ketika bernafas.

Kewaspadaan kanser adalah asas untuk pengesanan awal kanser

Lebih baik berlebihan daripada tidak melewatkannya: tumor yang dikesan awal adalah peluang sebenar untuk pemulihan sepenuhnya. Kewaspadaan barah selalu diperlukan: semasa memeriksa pesakit, doktor harus menilai gejala dan hasil diagnostik dari segi kemungkinan adanya neoplasma malignan.

Kewaspadaan onkologi diperlukan untuk mengesan tumor organ dalaman

Kewaspadaan - apa itu

Dalam sebilangan besar kes, orang yang pergi ke doktor dengan aduan penyakit bahkan tidak memikirkan kemungkinan adanya tumor malignan. Kewaspadaan barah adalah kesediaan untuk melihat pada setiap gejala penyakit ini sebagai tanda adanya barah yang muncul atau progresif.

Sekiranya pesakit tidak dapat melihat masalah yang serius, maka doktor wajib melihat tanda-tanda pertama penyakit berbahaya..

Inilah intisari pemikiran klinikal doktor yang berpengalaman - pakar akan menilai aduan, mengemukakan soalan utama mengenai gejala, mengarahkannya ke penyelidikan yang diperlukan dan membuat diagnosis yang tepat.

Algoritma standard untuk mendiagnosis kanser

Proses standard untuk mengesan neoplasma malignan terdiri daripada 3 langkah:

  1. Untuk melihat tanda-tanda pertama dan memikirkan kemungkinan berlakunya proses malignan (waspada);
  2. Cari dan lihat tumor (visualisasi);
  3. Buktikan barah secara histologi (pengesahan).

Untuk diagnosis awal karsinoma mana-mana, tahap 1 adalah yang paling penting - pada masa lawatan awal pesakit ke doktor, ada tanda-tanda onkopatologi, walaupun yang paling tidak penting. Lebih baik melakukan kajian diagnostik yang tidak perlu dan melakukan ujian tambahan daripada melewati keadaan prakanker atau tumor pada tahap 1 perkembangan.

Sebab untuk mengesyaki tumor

Selalunya tidak mungkin mengesan barah pada waktunya. Kewaspadaan onkologi membantu dalam diagnosis, tetapi tidak menjamin pengesanan tumor tepat pada masanya. Sebab berikut ada kerana disyaki adanya neoplasma malignan:

  1. Jelas (kemerosotan tumor payudara, barah vulva, atau melanoma);
  2. Tidak jelas (adanya aduan dan gejala yang berlaku dengan banyak penyakit dan tidak biasa untuk onkologi).

Ini adalah kecurigaan yang tidak jelas yang menjadi sebab diagnosis tepat pada waktunya - pesakit dapat dirawat untuk waktu yang lama dan tidak berjaya untuk bronkitis atau radang paru-paru dengan latar belakang barah paru-paru progresif (kira-kira 30% pesakit dengan tumor paru-paru pada minggu dan bulan pertama penyakit ini menerima terapi anti-radang dan antibakteria dan bukannya menggunakan rawatan antikanker khas).

Seorang doktor yang berpengalaman akan dapat melihat simptom barah yang halus

Gejala mabuk umum

Lebih mudah untuk mengesan bentuk kanser luaran dan kelihatan. Lebih sukar untuk mendiagnosis onkopatologi organ dalaman. Walau bagaimanapun, kewaspadaan barah diperlukan, terutama jika orang sakit mempunyai keluhan berikut:

  1. Kelemahan berterusan;
  2. Permulaan keletihan yang cepat dengan cara hidup yang biasa;
  3. Kekurangan selera makan;
  4. Berat badan tanpa sebab;
  5. Kebencian yang tidak dapat dijelaskan kepada jenis makanan tertentu (keengganan makan daging atau ikan);
  6. Kulit pucat kekal (terutamanya dengan nada bersahaja)
  7. Pengenalpastian anemia kronik (anemia);
  8. Sensasi kesakitan dari sebarang sifat dan keparahan.

Gejala keracunan umum boleh muncul pada banyak penyakit kronik organ-organ dalaman bukan neoplastik, tetapi jika terdapat tanda-tanda kanser yang tersirat, pertama sekali onkologi mesti dikecualikan, dan hanya selepas itu merawat penyakit ini. Kewaspadaan onkologi adalah berat sebelah terhadap sebarang penyakit dan sebarang aduan: dalam setiap kes tertentu, doktor akan memilih taktik terapi dan diagnostik sedemikian sehingga tidak terlepas dari keadaan prakanker dan bentuk awal kanser.

Pemikiran Onkologi: Cukup Sukar pada Zen. Saluran Onkos

Apa itu ketegangan onkologi

Kuliah nombor 8

Terdapat prinsip asas dalam kerja doktor praktikal - kewaspadaan onkologi.
Prinsip ini adalah bahawa untuk sebarang aduan pesakit, untuk sebarang gejala yang dikesan, doktor mesti bertanya kepada dirinya sendiri - adakah barah pesakit?

Sekiranya perlu, lakukan pemeriksaan tambahan untuk menjawab sendiri dengan munasabah - tidak, bukan barah. Contohnya, bukan kanser perut, tetapi gastritis. Bukan barah, tetapi ulser peptik. Bukan barah, tetapi polip. Mereka. membantah barah sepanjang masa.
Doktor pertama yang dihubungi oleh pesakit onkologi memikul tanggungjawab utama untuknya, kerana hanya diagnosis tumor ganas yang tepat pada masanya dapat berharap untuk disembuhkan. Sebaliknya, diagnosis kanser tepat pada masanya berkait rapat dengan tahap literasi perubatan penduduk. Oleh itu, kerja kebersihan dan pendidikan adalah komponen penting dalam mengatur pengesanan penyakit tumor tepat pada masanya. Dari sudut pandangan perkembangan proses patologi dan kemungkinan diagnostik klinikal dalam perkembangan neoplasma malignan, tiga tempoh dapat dibezakan secara konvensional: preblastomatous, praklinikal dan tempoh manifestasi klinikal tumor..
Diagnostik dalam onkologi klinikal harus dimulakan dengan usaha untuk mengenal pasti penyakit pra-tumor (preblastomatous). Perlu diingat bahawa tidak semua tumor ganas mempunyai tempoh ini semasa perkembangannya. Diagnosis penyakit prakanker mesti disahkan secara morfologi.
Rawatan penyakit prakanker yang aktif dan mencukupi mencegah perkembangan tumor ganas pada sebahagian besar pesakit. Di samping itu, pemerhatian dinamik pesakit ini memungkinkan diagnosis tepat pada masanya kejadian tumor ganas..

Tempoh praklinikal perkembangan tumor ganas merangkumi selang dari saat sel barah pertama muncul hingga munculnya tanda-tanda klinikal pertama penyakit ini, yang memungkinkan untuk membuat diagnosis. Tempoh tempohnya berubah-ubah, bergantung pada sifat biologi tumor, keadaan tubuh pesakit, tetapi tempohnya diukur dalam beberapa tahun. Hanya tumor yang mencapai ukuran 0.5-1.0 cm yang dikenali secara klinikal. Pengecualian adalah pesakit barah serviks, di mana ada kemungkinan untuk mengesan tumor pada tahap kanser pra-invasif. (Sejumlah teknik khas memungkinkan untuk mengenal pasti pesakit dengan kanser pra-invasif dan mikro-invasif ketika tumor terletak di bronkus, esofagus, perut, payudara.) Tumor dengan diameter 0, 5 hingga 1 cm disebut "barah kecil" - ini adalah tumor terkecil (invasif), dengan yakin ditentukan oleh kaedah penyelidikan klinikal. Pada kebanyakan pesakit, tumor dikesan hanya setelah mencapai jisim 1 g, yang kira-kira sepadan dengan diameter 1 cm. Pada masa ini, sel tumor membuat 30 dua kali ganda (109 sel), yang merupakan 3/4 dari dua kali ganda, biasanya menghabiskan daya hidup organisma yang berpenyakit. Vaskularisasi rudiment tumor berlaku pada penggandaan ke-20 (tumornya berat 1 mg, jumlah sel adalah 106). Mulai saat ini, tumor memperoleh keupayaan untuk melakukan metastasis. Masa penggandaan purata untuk tumor pepejal adalah sekitar 90 hari, dengan leukemia - ia berkurang menjadi 4 hari. Oleh itu, tumor pepejal wujud selama beberapa tahun sebelum M. dikenal pasti dengan kaedah klinikal (dari 2-3 tahun hingga 6-8 tahun ke atas).

Dalam diagnosis kanser praklinikal, pengesanan aktif patologi onkologi semasa pemeriksaan pencegahan sangat penting. Menggunakan teknik dan teknik diagnostik moden, sehingga 70% barah gastrik awal (tumor di dalam lapisan mukosa dan submukosa) m. B. dikenal pasti oleh kajian sinar-X.

Peralatan endoskopi membolehkan anda memeriksa dan mensasarkan biopsi untuk pemeriksaan histologi dan sitologi 100% permukaan membran mukus perut dan usus besar. Teknik endoskopi mengesan tumor hingga 0.5 cm.

Teknik bronkologi (menggunakan bronkoskop serat optik) memungkinkan untuk mengesan barah bronkial negatif sinar-X, melakukan biopsi yang disasarkan dari bronkus urutan ke-4 dan ke-5, dan mengenal pasti fokus metaplasia sel skuamosa epitel bronkus. Kaedah biopsi tusukan transthoracik dalam kombinasi dengan bronkologi (kateterisasi terarah bronkus di bawah kawalan fluoroskopi) meningkatkan peratusan pengesahan morfologi diagnosis kanser periferal hingga 90% atau lebih.
Mamografi telah mencapai resolusi tinggi dalam diagnosis barah payudara, imbasan, ultrasound, radioimunologi - untuk kanser tiroid kecil, teknik sitologi - dalam diagnosis barah awal serviks dan badan rahim.

Untuk meningkatkan keberkesanan pemeriksaan pencegahan, perlu membentuk kumpulan yang berisiko tinggi, tertakluk kepada pemeriksaan mendalam dan pemerhatian dinamik yang berterusan. Pembentukan kumpulan berisiko tinggi secara signifikan meningkatkan kualiti pemeriksaan pencegahan, dan membolehkan anda menggunakan kaedah pemeriksaan instrumental dengan berkesan (fluoroskopi, radiografi, endoskopi dengan biopsi, dll.), Untuk melakukan pencarian yang disasarkan untuk proses patologi dan kesinambungan dalam diagnosis dan rawatan pesakit. Semasa menjalankan pemeriksaan pencegahan secara besar-besaran, keupayaan kaedah diagnostik, kesederhanaan dan kos ekonomi diambil kira.

Program saringan yang paling berkesan untuk mengesan barah kulit, mukosa mulut, bibir (pemeriksaan dan diagnosis sitologi), barah serviks (diagnosis sitologi), payudara (palpasi, mamografi, termografi), kelenjar tiroid (palpasi, ultrasound), langsung dan usus besar (pemeriksaan digital usus, ujian darah ghaib fecal).

Sebilangan besar pesakit barah dimasukkan ke hospital khusus pada tempoh ketiga perkembangan penyakit ini dengan adanya gejala klinikal. Kira-kira 2/3 pesakit kanser mempunyai tumor umum pada masa rawatan, walaupun metastasis tidak jelas secara klinikal. Analisis penyebab pengabaian menunjukkan bahawa kesilapan perubatan dan pemeriksaan jangka panjang berlaku pada 30-50% kes. Yang sangat penting (untuk diagnosis tepat pada masanya) pada pesakit dengan gejala klinikal adalah pengetahuan mengenai rangkaian perubatan umum mengenai gejala penyakit dan kewaspadaan onkologi oleh doktor rangkaian perubatan umum, kerana pesakit onkologi menghubungi doktor rangkaian pesakit luar untuk pertama kalinya, mereka yang menjalankan diagnosis utama penyakit ini.

Konsep "kewaspadaan onkologi" merangkumi sekumpulan keperluan untuk doktor yang mempunyai kepakaran tertentu, yang diperlukan untuk diagnosis tepat pada masanya. Ini termasuk:
1. pengetahuan mengenai penyakit prakanker;
2. pengetahuan mengenai gejala tumor ganas pada peringkat awal;
3. Pemeriksaan menyeluruh pesakit untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit dengan tumor ganas;
4. Antisipasi kemungkinan berlakunya barah yang tidak normal atau rumit;
5. pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit dan penentuan diagnosis secepat mungkin dengan penglibatan pakar yang kompeten;
6. merujuk segera ke institusi onkologi pesakit yang disyaki tumor.

Seseorang tidak boleh mengabaikan pemeriksaan sinar-X (sinar-X, tomografi) dan bronkoskopi dengan sering terjadi "pneumonia", fluoroskopi dan gastroskopi (dengan biopsi) pada gastritis kronik. Pada tahap ini, terdapat cukup kecurigaan mengenai adanya patologi tumor untuk merujuk pesakit ke institusi onkologi khusus..

Syarat utama keberkesanan rawatan penyakit adalah diagnosis awal, tetapi pentingnya peruntukan ini dalam onkologi harus ditekankan. Penyembuhan tumor ganas pada peringkat akhir adalah pengecualian yang jarang berlaku..

Diagnosis penyakit onkologi tepat pada waktunya berlaku pada 30-40% kes kerana kesalahan kakitangan perubatan. Oleh kerana kurangnya kewaspadaan onkologi, pemeriksaan pesakit yang cukup lengkap tidak dilakukan, kaedah diagnostik khas diterapkan tepat waktu.

Kelewatan pergi ke doktor kerana kesalahan pesakit dikaitkan dengan sikap tidak peduli terhadap kesihatannya, meremehkan gejala penyakit, takut akan kemungkinan diagnosis, percubaan untuk rawatan diri.

Sebab ketiga untuk diagnosis lewat adalah kesukaran diagnostik objektif (gabungan beberapa penyakit, kekeliruan gejala penyakit, dll.).

Kewaspadaan onkologi merangkumi perkara berikut:

1) pengetahuan mengenai gejala awal tumor ganas;

2) untuk mengecualikan kemungkinan penyakit onkologi, pemeriksaan menyeluruh bagi setiap pesakit yang berunding dengan doktor dengan sebarang kepakaran;

3) menetapkan kecurigaan penyakit onkologi atipikal atau rumit dalam kes diagnosis yang sukar;

4) rawatan penyakit prakanker;

5) merujuk tepat pada masanya pesakit dengan tumor yang disyaki kepada pakar, dengan mengambil kira prinsip mengatur rawatan barah;

Anamnesis pesakit dengan tumor memberikan data petunjuk kepada doktor, dapat memusatkan perhatiannya pada beberapa organ yang disyaki proses tumor. Sehubungan itu, semasa mengumpul anamnesis, perlu-

adalah perlu untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan profesion, kehidupan seharian, tabiat, penyakit bersamaan, sejarah genetik.

Peranan jantina dan usia tidak jelas untuk neoplasma penyetempatan yang berbeza..

Pada lelaki, barah paru-paru, barah bibir, trakea, barah perut dan esofagus mendominasi..

Wanita lebih cenderung mengalami luka pada sistem pembiakan.

Kebarangkalian dijangkiti barah pada usia 25 tahun adalah 1: 700, dan pada usia 65 - 1:14. Setiap penyetempatan mempunyai puncak usia sendiri.

Bagi remaja dan orang muda, penyakit ganas sistemik (limfogranulomatosis, limfoma bukan Hodgkin), tumor tulang dan buah pinggang adalah ciri. Neoplasma malignan saluran gastrointestinal jarang diperhatikan pada kanak-kanak dan remaja, kejadian puncak berlaku pada 60-70 tahun.

Pengetahuan mengenai bahaya pekerjaan yang dihadapi oleh pesakit sepanjang hidupnya sering memungkinkan untuk mengenal pasti kecenderungan penyakit onkologi. Kadang-kadang tanah untuk perkembangan tumor dapat dibuat dengan pendedahan yang dipindahkan bertahun-tahun yang lalu (barah kulit pada radiologis, barah paru-paru pada pekerja lombong arang batu dan lombong, barah pundi kencing pada pekerja di industri aniline; karsinogen kimia adalah hidrokarbon aromatik, amina aromatik, asbestos, kromium, nikel, arsenik, dll.).

Di beberapa negara, penyakit berjangkit dan parasit kronik tertentu menyumbang kepada perkembangan jenis tumor tertentu..

Terutama dengan berhati-hati, doktor harus memeriksa orang yang telah lama menderita penyakit kronik, seperti batuk kering, ulser perut, gastritis hipoasid, pneumosklerosis, mastopati, hakisan serviks, sinusitis, laringitis, dan lain-lain. Dalam kes ini, dengan lebih berhati-hati melihat kemunculan gejala baru.

Dengan penyakit paru-paru, radang paru-paru yang kerap berlaku pada lelaki berusia lebih dari 50 tahun mesti membimbangkan.

Wanita mesti sentiasa berminat dengan sejarah ginekologi mereka. Kelahiran berganda dengan trauma saluran kelahiran menyumbang kepada barah serviks.

Pengetahuan mengenai penyakit prakanker membantu dalam diagnosis tumor malignan.

Jadual 63: Karsinogen penyebab kanser pada manusia

KarsinogenOrgan di mana barah disebabkan
BenzopirenParu-paru, perut
Arsenik, asbestos, dikloroetil eter, kromium, hematit, nitrogen mustardLarynx
Nikel, aminodiphenyl, auramine, benzidine, chloronaphazineBuah pinggang
AsbestosPleura, peritoneum
Isopropil alkohol, nikelRongga paranasal
Vinil kloridaHati
Benzena, melphalanOrgan hematopoietik
StillbestrolFaraj
Jelaga, resin, minyak mineralKulit, paru-paru, laring, saluran gastrousus, pundi kencing

Ini adalah poliposis keluarga yang menyebar, leukoplakia esofagus, pelbagai polip perut, perubahan hiperplastik fokus pada mukosa terhadap latar belakang gastritis atropik, ulser kronik kelengkungan yang lebih rendah, terutama pada pesakit tua, parut selepas luka bakar, keratosis pikun, hakisan serviks, beberapa jenis mastopati, dll..

Beberapa tabiat pesakit juga berkaitan dengan penampilan tumor. Contohnya, merokok jangka panjang terhadap kejadian barah paru-paru, laring, misalnya. Pengambilan minuman beralkohol yang kuat, makanan pedas dan panas yang kerap cenderung kepada barah perut dan esofagus.

Karsinogen fizikal sejagat adalah sinar ultraviolet, sinaran pengion.

Sejarah genetik harus diberi perhatian yang sewajarnya, terutama pada subjek dengan riwayat keluarga tumor ganas.

Telah terbukti bahawa mekanisme turun-temurun harus disalahkan atas kejadian mereka. Tumor ini merangkumi banyak tulang ekso-

Jadual 64 Bahan ubat yang diakui sebagai karsinogen pada manusia

Bahan ubatTumor malignan
ChlornafisinKanser pundi kencing
ArsenikKanser kulit, paru-paru
FenasetinKanser pelvis renal
Ubat alkilating (melphalan, cyclophosphamide, chlorambucil, dll.)Leukemia myeloid akut, barah pundi kencing
Imunosupresan (Immuran)Limfoma, barah kulit, sarkoma tisu lembut, melanoblastoma, barah paru-paru, barah pundi kencing
Steroid androgenikKanser hati
StillbestrolKanser faraj pada kanak-kanak perempuan, barah endometrium, payudara, ovari, serviks, melanoblastoma, hemangioma dan adenoma hati
Steroid estrogenik, kontraseptif
FenobarbitalTumor otak, hati
Dextran besiSarkoma tisu lembut (di tempat suntikan)

stosis (osteochondromas), poliposis usus keluarga, nefroblastoma, neuroblastoma, tumor kelenjar karotid, barah tiroid medula. Penyakit seorang ibu dengan barah payudara sebelum usia 35 tahun meningkatkan risiko ketumbuhan ini pada anak perempuannya sebanyak 20-40 kali.

Sejumlah pemerhatian telah diterbitkan mengenai kejadian barah pelbagai lokalisasi di beberapa anggota keluarga individu selama 2-3 generasi, yang melampaui kerangkaan statistik..

Ciri utama sejarah pesakit dengan tumor adalah kekurangan data. Untuk masa yang lama, sebarang aduan mungkin tidak ada. Dalam kes seperti itu, seseorang harus fokus pada perubahan sensasi, rasa tidak selesa. Ini sangat penting bagi pesakit dengan penyakit kronik..

Sindrom Tanda-tanda Kecil:

- kemerosotan atau perubahan selera makan;

- perubahan sifat batuk;

- perasaan lemah progresif;

- penampilan kesakitan yang berterusan di dada atau perut (atau peningkatan dan perubahan sifatnya);

Saya telah didiagnosis menghidap barah atau ketegangan Pro

Bagaimana untuk memulakannya dengan baik agar tidak menakutkan semua orang hingga mati?

Secara amnya, saya didiagnosis menghidap barah.

Sekarang saya dijamin mendapat perhatian anda, saya akan jelaskan - Saya bernasib baik. Inilah yang diberitahu oleh doktor yang mengendalikan saya pada 1 Disember semalam. Saya rasa begitu.

Kerana saya didiagnosis dengan tumor ganas pada bahan operasi selepas kenyataannya, setelah semuanya sudah dikeluarkan. Dan itu adalah barah yang disebut "tahap sifar" - iaitu, ia tidak tumbuh di mana-mana, tidak metastasis, dan secara umum cukup kecil dan padat. Krustasea seperti itu.

Secara umum, keseluruhan cerita adalah rantai kemalangan gembira dan "jika tidak".

Sekiranya pada bulan Ogos saya tidak memutuskan untuk berjumpa dengan pakar sakit puan, yang tidak saya alami selama dua setengah tahun. Baiklah, begitu sahaja. Masanya adalah.

Sekiranya saya tidak menjadi marah pada homeopati yang ditawarkan kepada saya, pada ekstrak yang dibuat pada potongan draf, seolah-olah ia dikeluarkan dari pantat saya. Untuk sesuatu saya 400 UAH.

Sekiranya saya tidak mula menulis jawatan marah di rangkaian mengenai kelayakan doktor dan mencari pakar sakit puan baru.

Sekiranya saya tidak diberitahu oleh Lishchuk dari Medicom.

Sekiranya saya tidak berpaling kepada ahli psikologi saya dengan permintaan untuk menolong saya berhenti takut kepada pakar sakit puan dan terutamanya pakar sakit puan lelaki.

Sekiranya Katya tidak menulis kepada saya mengenai "analisis histokimia untuk ungkapan protein pi-16".

Sekiranya saya berkata - doktor, mengapa anda memberi saya operasi sebelas setengah hryvnia, wang, saya rasa, anda mahu merobek? Mari lintah, atau bagaimana caranya?

Kemudian saya duduk sekarang dengan barah tersembunyi saya, seperti orang bodoh kampung dengan lolipop.

Kerana tidak satu pun dari tiga (!) Ujian yang saya lakukan, termasuk biopsi, tidak menunjukkan adanya sel ganas. Analisis diambil mengikut arah, tumor masih kecil, sehingga tiga kali dan menjadi sihat.

Operasi itu dilakukan, seseorang mungkin mengatakan, "berjaga-jaga," kerana terdapat displasia bersamaan dengan ekspresi protein pi-16 ini (iaitu, dengan kebarangkalian onkogenisitas tinggi). Baiklah. Dijumpai.

Sekiranya tidak kerana ini, saya dapat menenangkan dengan hasil yang boleh diterima dan bahkan melupakan pakar sakit puan, sebagai doktor yang paling dibenci. Jadi selama dua setengah tahun. Dengan semua akibatnya.

Oleh itu - mereka benar-benar menangkap pendekatan dan menyelamatkan semua organ pembiakan saya.

(Sial, saya bahkan tidak menggunakannya untuk tujuan yang dimaksudkan, dan penyelenggaraan tahunan mereka membebankan saya (lebih tepatnya, berharga L.) lebih banyak daripada penyelenggaraan Nissan saya.)

Secara umum, saya baik-baik saja. Barah hanya wujud semasa keluar dari makmal. Walaupun, tentu saja, saya juga telah melewati histologi kawalan dari bidang pasca operasi, untuk berjaga-jaga.

Tetapi, dengan mengambil kesempatan ini, saya ingin meningkatkan ketegangan barah anda dengan contoh saya..

Ini adalah istilah seperti itu - sehingga mereka dalam keadaan baik, tidak mendapat skor kesihatan, diperiksa secara teratur, dan tidak pada tahap keempat.

Saya bertanya kepada pakar bedah pada akhirnya - apa yang harus saya katakan kepada ibu bapa Internet saya?

Pas mengatakan untuk diperiksa secara berkala. Ujian PAP diambil setiap tahun. Sekiranya doktor mengatakan bahawa biopsi tambahan diperlukan, maka jadilah. Dan jika menurut hasilnya dia mengatakan bahawa perlu membuat pengucapan, maka biarkan dia melakukannya. Dan lebih baik bahawa ia adalah kaedah gelombang radio, dan bukan laser. Oleh kerana bahan lebih baik disimpan untuk analisis kemudian, kerana lebih baik tidur berlebihan daripada tidak cukup tidur.

Dan, tentu saja, tidak ada mandi sial sebagai pengganti pembedahan, pengairan, imunostimulan dan homeopati "dari HPV dan hakisan".

Kewaspadaan onkologi

Pengesanan awal kanser bukan hanya pemeriksaan rutin atau pemeriksaan perubatan. Prinsip seperti kewaspadaan onkologi membolehkan pesakit dan doktor sendiri memberi perhatian awal terhadap tanda-tanda neoplasma malignan. Dengan rujukan tepat pada masanya kepada pakar, adalah mungkin untuk mendiagnosis "barah" dengan betul dan menyelamatkan nyawa pesakit.

Apakah kewaspadaan barah dan mengapa isyarat amaran itu penting?

Kanser Menyebabkan Ketakutan pada Pesakit Onkologi.

Penyetempatan khas tumor malignan:

  1. payudara;
  2. usus besar;
  3. paru-paru;
  4. Serviks;
  5. prostat.

Selalunya berlaku bahawa pesakit pergi ke doktor lewat. Kewaspadaan atau kewaspadaan onkologi memungkinkan penilaian tepat pada masanya dan tepat mengenai tanda amaran yang diberikan oleh badan itu sendiri!

Perhatikan tanda-tanda amaran barah:

  1. perubahan warna atau tanda-tanda luaran tahi lalat, ketuat, papilloma lain;
  2. masalah dengan pengosongan pundi kencing, usus yang kerap;
  3. pendarahan atau pelepasan luar biasa dari kelenjar susu;
  4. kesukaran menelan, rasa ketulan di kerongkong;
  5. suara serak berterusan, batuk yang berpanjangan;
  6. luka tidak sembuh jangka panjang, ulser;
  7. penebalan atau penebalan pada badan;
  8. gangguan pencernaan;
  9. darah dalam najis.

Semakin cepat pesakit menyedari masalah di tubuhnya dan pergi ke doktor, semakin banyak peluang dia untuk menyelamatkan nyawanya dan pemulihan sepenuhnya! Prognosis yang baik untuk sebilangan besar barah bergantung pada tahap rawatan bermula!

Bagaimana kewaspadaan onkologi harus terserlah dalam kehidupan seharian?

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, kejadian barah kulit di kalangan orang muda telah meningkat. Ultraviolet dianggap salah satu sebab utama. Adalah berbahaya untuk meremehkan kedua-dua manfaat dan bahaya sinar UV. Mereka bertindak pada kulit semasa kita menghabiskan berjam-jam di bawah sinar matahari atau mengambil tan palsu. Lebih-lebih lagi, setelah penyinaran langsung berakhir, sinar ultraviolet terus mempengaruhi sel kulit selama 3-4 jam lagi.

Penyalahgunaan penyamakan adalah risiko barah kulit dan juga sebab utama mengapa tahi lalat muncul. Adalah perlu untuk memeriksa badan dengan teliti agar dapat mengenali tanda-tanda kemungkinan perkembangan melanoma pada waktunya.

  1. peningkatan saiz dan pewarnaan tahi lalat yang tidak rata;
  2. berdarah;
  3. gatal;
  4. sakit.

Lampu UV untuk pempolimeran gel semasa pemanjangan kuku tidak begitu berbahaya seperti yang disangka. Dengan pendedahan yang berpanjangan, mereka menyebabkan perubahan yang sama pada kulit dengan sinaran matahari. Pendapat ini disuarakan di media berikutan penyelidikan. Pendedahan yang singkat kepada cahaya UV adalah selamat, tetapi pendedahan jangka panjang mempunyai kesan yang sama dengan penyamakan.

Banyak yang beralih ke salon kosmetologi untuk menghilangkan papilloma dan ketuat pada kulit. Prosedur sedemikian harus didahului dengan pemeriksaan oleh ahli onkologi-dermatologi yang berpengalaman. Pakar akan dapat menilai sifat formasi jinak atau malignan dengan betul. Rawatan selanjutnya bergantung kepada hasil pemeriksaan dan kajian yang ditetapkan oleh doktor.

Lawatan berkala ke pakar sakit puan, ahli urologi, dan ahli andrologi dapat mengesan perubahan prakanker dan tumor barah pada organ genital. Kewaspadaan khusus harus dilakukan di hadapan papilloma dan ketuat di kawasan intim. Strain papillomavirus manusia tertentu meningkatkan risiko barah serviks pada wanita dan barah urogenital pada lelaki. HPV parasit pada mukosa mulut, yang juga meningkatkan kemungkinan terkena onkologi.

Fluorografi tahunan adalah kajian yang diperlukan untuk mengesan barah organ dada. Pemeriksaan mamogram membolehkan anda mengesan tumor kecil di payudara. Di rumah, perlu dilakukan pemeriksaan bebas di hadapan cermin untuk mengesan meterai.

Apa yang mesti diingat oleh doktor mengenai kewaspadaan onkologi?

Seorang doktor yang mempunyai pengkhususan boleh mengesyaki pesakit yang mengalami prakanker atau barah. Malangnya, dalam 4 dari setiap 10 kes, doktor tidak dapat mendiagnosis barah tepat pada waktunya. Di samping itu, pesakit sering terlambat berjumpa pakar. Terdapat juga sebab objektif: kesukaran mendiagnosis dengan latar belakang gabungan beberapa penyakit.

Adalah perlu untuk mengingat risiko onkologi, memberi kajian kepada pesakit atau merujuk kepada pakar onkologi. Ini akan membantu mengetahui senarai gejala, yang disebut "sindrom tanda-tanda kecil".

Item utama dalam senarai:

  1. Menurunkan berat badan dengan diet yang sama.
  2. Berdarah.
  3. Anemia.

Juga, tanda-tanda kecil proses ganas termasuk suara serak yang berterusan, batuk obsesif, perasaan lemah.

Kewaspadaan onkologi doktor merangkumi kepatuhan kepada 5 peraturan:

  1. Pengenalpastian tepat pada masanya gejala keadaan prakanker dan pelbagai peringkat proses pada pesakit.
  2. Diagnostik menyeluruh untuk mengecualikan tumor malignan.
  3. Kecurigaan sifat atipikal penyakit onkologi dengan kesukaran dalam diagnosis.
  4. Rujukan pesakit dengan proses ganas yang disyaki kepada pakar dengan profil yang sesuai.
  5. Pencegahan dan rawatan prakanker.

Perkembangan onkologi tidak bermula tanpa sebab, walaupun terdapat faktor kebetulan. Perubahan yang tidak baik dalam maklumat genetik sel yang sihat boleh disebabkan oleh pelbagai faktor fizikal, kimia dan biologi yang disebut "karsinogenik". Gabungan mereka dengan usia tua memberi kesan buruk.

Perokok lelaki berusia 55 hingga 65 tahun lebih mudah terkena barah paru-paru. Perubahan malignan pada organ sistem pembiakan berlaku lebih kerap pada wanita. Tumor ginjal dan leukemia khas untuk kanak-kanak dan remaja. Puncak barah saluran pencernaan berlaku pada usia tua.

kesimpulan

Ramai orang percaya bahawa proses ganas tidak dapat dipulihkan. Sebilangan besar barah dapat dirawat dengan jayanya jika diakui awal. Perlu diingat bahawa perkembangan ahli onkologi hampir selalu didahului oleh penyakit kronik dan keadaan prakanker yang lain. Mereka boleh berkembang menjadi barah dengan kebarangkalian yang tinggi, tetapi tidak semestinya.

  1. Pendarahan rektum, gangguan pada irama buang air besar.
  2. Gastritis kronik anacid, polip, bisul.
  3. Kegelapan, pendarahan tahi lalat, ketuat.
  4. Masalah kencing, darah dalam air kencing.
  5. Suhu sentiasa meningkat.
  6. Kembung dan sakit perut pada wanita.
  7. Pendarahan antara tempoh.
  8. Perubahan pada payudara.
  9. Bronkitis kronik.
  10. Ketuat kemaluan.
  11. Sirosis, hepatitis.

Ibu bapa yang melihat gangguan tidur dan selera makan anak, kelesuan, kulit pucat, mimisan yang kerap, anda perlu membawanya ke pakar pediatrik untuk pemeriksaan penuh.

Kebimbangan lain mengenai kesihatan kanak-kanak:

  • sakit perut;
  • loya yang tidak masuk akal;
  • muntah;
  • sembelit atau cirit-birit;
  • pengurangan berat.

Pakar pediatrik, jika terdapat kecurigaan terhadap perkembangan onkologi, menetapkan ujian darah dan air kencing, ultrasound, x-ray dada, ekstremitas.

Gejala ini tidak semestinya membawa kepada perkembangan tumor ganas. Namun, tepatnya kewaspadaan onkologi memungkinkan untuk memperhatikan bahaya yang mengancam nyawa di sebalik pelbagai masalah kesihatan. Anda perlu waspada, dan jangan panik untuk takut ketumbuhan barah, siapkan diri anda untuk yang terburuk terlebih dahulu! Anda perlu berjumpa doktor, dan lebih disukai beberapa pakar, untuk memahami keadaannya bersama doktor dan, jika perlu, mendapatkan rawatan yang mencukupi.

Kewaspadaan onkologi doktor gigi dalam rawatan leukoplakia. Kajian literatur

Di Persekutuan Rusia, jumlah pesakit dengan neoplasma malignan terus meningkat dan kematian dari mereka terus meningkat. Pada masa yang sama, kadar kematian penduduk dari neoplasma malignan berada di kedudukan ketiga dalam struktur penyebab kematian [6]. Kanser mukosa mulut pada tahun 2010 adalah 9.7 per 100,000 penduduk: lelaki - 10.2, wanita - 1.7 (masing-masing 4.4 dan 1.3 15-20 tahun yang lalu). Dalam 20% kes, barah berlaku dengan latar belakang prakanker, pada 2% kes - dengan adanya patologi latar belakang, pada 22,5% didahului oleh trauma, dan pada 55,5% pesakit barah muncul pada selaput lendir yang tidak berubah. Dalam 97% kes, karsinoma sel skuamosa berkembang pada mukosa mulut, lebih jarang adenokarsinoma (dari kelenjar air liur kecil) dan sarkoma. Lebih kerap lidah terkena, lebih jarang bahagian bawah mulut, selaput lendir pipi, pinggiran gingiva. Menurut Pusat Onkologi Rusia. Blokhin Akademi Sains Perubatan Rusia, dalam 70% kes, barah mukosa mulut menampakkan diri dalam bentuk penyusupan, dalam kes lain dalam bentuk eksofitik (papillary), ulseratif atau campuran [9].

Statistik tahun 2010 menunjukkan bahawa pada 61% pesakit, barah tisu dan organ mulut dan orofaring dikesan pada peringkat III, IV penyakit ini. Dalam struktur umum penyakit onkologi organ dan tisu rantau maxillofacial, penyakit prakanker mukosa mulut adalah 4.2-16.4% [5].

Menurut penulis, leukoplakia berlaku pada 13% pesakit dengan patologi mukosa mulut setelah berusia 30 tahun ke atas. Pada usia yang lebih tua, dan terutama pada lelaki, ia berlaku 7-10 kali lebih kerap. Kejadian leukoplakia di seluruh dunia berbeza dengan ketara. Di antara 4000 pesakit satu klinik pergigian Jerman, terdapat pelbagai bentuk leukoplakia di mulut pada 3.1% pesakit, di antaranya lelaki mendominasi (4.3% berbanding 1.9% pada wanita). Kejadian transformasi ganas leukoplakia (bergantung kepada kecenderungan keganasan beberapa bentuk) adalah 15-75% [4]. Untuk 100% kes leukoplakia oral, 5.6% keadaan prakanker dan 4.87% kanser awal [3].


Bahagian penyakit prakanker di kawasan maxillofacial berada di persimpangan beberapa disiplin perubatan (pergigian, onkologi, pembedahan rahang atas). Perpecahan ini menghalang pengorganisasian sistem pencegahan, diagnosis, rawatan dan pemulihan pesakit yang tepat pada masanya.
Pengenalpastian dan rawatan pesakit dengan penyakit prakanker, peringkat awal perkembangan proses ganas pada 75% kes memberikan kesan klinikal jangka panjang dan berterusan; pada masa yang sama, pengesanan tumor pada tahap lanjut dalam hampir 100% kes tidak termasuk kemungkinan mencapai hasil yang memuaskan. Kewaspadaan onkologi dan diagnosis tepat pada masanya memungkinkan untuk mencapai tahap kelangsungan hidup maksimum pesakit dengan kecacatan paling sedikit dan penurunan yang signifikan dalam kos rawatan dan tindak lanjut pesakit. Pada peringkat awal, kesalahan dalam diagnosis dan rawatan penyakit prakanker penyetempatan maxillofacial sering dilakukan, kerana tahap pengetahuan yang tidak mencukupi dalam bahagian ini. Kegagalan untuk mematuhi prinsip kewaspadaan onkologi, kekurangan pendaftaran dispensari menyebabkan kecekapan pemeriksaan pencegahan rendah terhadap populasi untuk mengenal pasti lesi primer [6].

Precancer adalah pembiakan distrofik, berterusan, tetapi tidak berterusan yang belum menjadi tumor. Pada tahap tertentu, prosesnya dapat dipulihkan, dan rawatan prakanker ini tepat pada masanya dan rasional membawa kepada pemulihan. Konsep "precancer" dikaitkan dengan nama saintis-dermatologi V. Dubreya (1896) [10]. Keadaan prakanker mukosa mulut adalah lesi di mana risiko percambahan sel yang tidak terkawal dan degenerasi malignannya meningkat, dengan pemusnahan tisu yang berfungsi seterusnya. Proses patologi prakanker terutamanya mempengaruhi epitel skuamosa berstrata yang melapisi mukosa mulut dan orofaring.

Manifestasi klinikal yang paling biasa adalah leukoplakia yang disebabkan oleh proses biokimia hiperkeratosis [12]. Bentuk erosif-ulseratif dan hiperkeratosis leukoplakia idiopatik adalah pendahuluan sempadan merah bibir; bentuk leukoplakia idiopatik yang betul, erosif dan ulseratif merujuk kepada keadaan prakanker mukosa mulut dan mewakili kumpulan kewaspadaan onkologi khas. Bentuk leukoplakia idiopatik adalah penyakit "latar belakang" yang mana barangkali barah berkembang. [10] Faktor predisposisi - kerengsaan kronik, khususnya merokok, hubungan dengan bahan karsinogenik (faktor eksogen dan endogen). Selalunya, barah dilokalisasikan di sempadan merah bibir bawah, permukaan lidah lateral, dan bahagian bawah mulut. Penyakit ini sering bermula dengan munculnya hakisan pada pangkalan yang dipadatkan, dikelilingi oleh tebing penyusupan. Pada peringkat awal perkembangan barah, pesakit biasanya tidak melihat perubahan subjektif yang muncul semasa trauma. Sebagai peraturan, reaksi kelenjar getah bening dikesan [11].

Bezakan antara penyakit prakanker dengan kekerapan keganasan tinggi (wajib) dan rendah (pilihan). Klasifikasi perubahan prakanker pada sempadan merah bibir dan selaput lendir mulut ditunjukkan dalam monograf oleh A.L. Mashkillison (1970).

Kebarangkalian keganasan leukoplakia verukosa, menurut beberapa penulis, adalah 20-40%, erosif - 20-30%, leukoplakia rata - 4,2% [7, 8]. Dalam 30% kes barah organ dan tisu mulut, perkembangannya terbukti dengan latar belakang leukoplakia [1]. Dalam monograf oleh prof. Banoczu J. [11] mengutip data penyelidikan dari pekerja dalam pengeluaran kimia, di mana leukoplakia rata (4%) dan verukosa (19%) dinyatakan. Prevalensi puncak leukoplakia berlaku pada usia 50-59 tahun (27% dari yang terjejas) tanpa perbezaan yang signifikan antara lelaki dan wanita [12] dengan penjelasan bahawa pada usia 70 tahun dan lebih tua terdapat penurunan prevalensi leukoplakia, tetapi peratusan degenerasi tertinggi menjadi kanser diperhatikan pada 5.9%.

Mengikut kekerapan kejadian antara bentuk leukoplakia lain, leukoplakia rata dikesan pada 48% [11], betul - dalam 20-40% [7], jeragat - dalam 20-30% kes [7]. Leukoplakia berbulu berlaku pada pesakit yang dijangkiti HIV (hingga 98%), dikesan pada peringkat penyakit sekunder, serta pada pesakit yang menerima terapi imunosupresif setelah pemindahan buah pinggang, sumsum tulang, jantung dan hati [3, 5, 7, 11]. 83% pesakit yang dijangkiti HIV dengan leukoplakia berbulu mulut mengembangkan gambaran lengkap mengenai AIDS dalam tempoh 31 bulan [3]. Pada 90.3% pesakit, leukoplakia berlanjutan dengan latar belakang patologi saluran gastrousus.

Sebilangan besar penulis percaya bahawa semua bentuk leukoplakia mempunyai kemampuan untuk berubah menjadi barah. Tempoh dan kemungkinan transformasi sedemikian bersifat individu dan sebahagian besarnya bergantung pada bentuk leukoplakia. Tidak ada penjelasan saintifik untuk hubungan antara keratinisasi berlebihan dan transformasi malignan, tetapi kajian epidemiologi mengesahkan bahawa barah berkembang lebih kerap pada orang dengan leukoplakia daripada pada populasi umum..

Hyperkeratosis menyebabkan kemunculan plak putih atau plak pada membran mukus, yang tidak dapat dikeluarkan. Lesi lain dengan risiko keganasan yang tinggi adalah eritroplakia, atau eritroplasia (kemunculan plak merah). Dalam kebanyakan kes, mustahil untuk meramalkan kemungkinan keganasan secara tepat. Penanda sel telah dikembangkan dan diuji untuk mengkaji lesi prakanker. Kerja juga sedang dilakukan dalam bidang genetik molekul. Walau bagaimanapun, peluang klinikal masih terhad kepada pengenalpastian faktor risiko dan pemeriksaan mikroskopik..


Penanda sel telah dikembangkan dan diuji untuk mengkaji lesi prakanker. Kerja juga sedang dilakukan dalam bidang genetik molekul. Walau bagaimanapun, peluang klinikal masih terhad kepada pengenalpastian faktor risiko dan pemeriksaan mikroskopik.
Perubahan mikroskopik yang berlaku dengan leukoplakia berkisar dari hiperkeratosis sederhana hingga karsinoma sel skuamosa peringkat awal. Walaupun lesi merah dan putih menjadi ganas lebih kerap, gambaran klinikal leukoplakia tidak memberikan maklumat mengenai morfologi mikroskopiknya. Keratosis jinak termasuk hiperkeratosis, hiportortokeratosis, acanthosis, dan gabungan perubahan ini. Parakeratosis yang digabungkan dengan acanthosis adalah perkara biasa dalam penggunaan tembakau tanpa asap. Keganasan sel bermula dengan lapisan basal dan parabasal. Gambaran sitologi klasik atypia selular muncul; pecutan kitaran sel, pleomorphism, hyperchromatosis, pembesaran nukleus. Rabung epitelium berbentuk mentol atau titisan dan bergabung antara satu sama lain. Perubahan seperti itu, terhad pada lapisan bawah epitel skuamosa berstrata, disebut displasia ringan. Doktor mesti memahami bahawa displasia ringan tidak semestinya membawa kepada keganasan. Perubahan seperti itu pada membran mukus juga dapat terjadi akibat kerengsaan atau keradangan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, keganasan masih berlaku..

Sekiranya atypia selular diperhatikan pada basal, parabasal, serta di bahagian bawah dan / atau tengah lapisan spinous, diagnosis displasia sederhana dibuat. Apabila sebahagian besar lapisan epitel terjejas, displasia dianggap teruk. Sekiranya atypia selular dijumpai dari lapisan basal hingga permukaan luar sel keratinisasi, maka diagnosis barah in situ dibuat. Displasia sederhana hingga teruk, seperti barah in situ, adalah keadaan prakanker yang tidak jelas; mereka sangat ganas. Sebilangan perubahan displastik boleh berterusan selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun tanpa berlaku; kadang-kadang regresi dan pemulihan spontan berlaku. Malangnya, mustahil untuk meramalkan dengan tepat apa perkembangan displasia, hanya berdasarkan diagnosis histologi..

Diagnosis "barah" hanya dapat dilakukan setelah sel-sel epitel atipikal sitologi kehilangan hubungannya dengan epitel skuamosa berstrata, dan pulau sel tumor menembusi ke dalam submukosa. Ini adalah tahap karsinoma sel skuamosa invasif superfisial. Walaupun lesi ini biasanya muncul setelah perkembangan displasia menjadi barah in situ, ia juga boleh terjadi dengan displasia hanya pada lapisan bawah epitel. Adalah dipercayai bahawa pencerobohan ke lapisan submucosal disertai dengan pencerobohan membran bawah tanah; namun, pulau-pulau tisu tumor di lapisan submucosal sering dikelilingi oleh kapsul yang strukturnya menyerupai membran bawah tanah. Jelas bahawa urutan peristiwa semasa pencerobohan diatur oleh sejumlah protein selular.


Doktor gigi yang bekerja di poliklinik memainkan peranan utama dalam pencegahan dan diagnosis awal penyakit prakanker dan tumor penyetempatan ini. Kulit wajah, sempadan merah bibir dan organ mulut mudah diakses untuk diperiksa, dan oleh itu perubahan prakanker dan neoplastik dapat didiagnosis tepat pada masanya
Kanser dan prakanker mulut berkembang akibat pembahagian sel yang tidak terkawal. Faktor etiologi bertanggungjawab untuk perubahan genetik pada sel epitelium, yang menyebabkan pembiakan berterusan. Pembahagian yang tidak terkawal seperti ini biasanya merupakan hasil dari banyak (4 hingga 8) mutasi dalam pelbagai gen yang mengatur proses pembelahan sel. Di permukaan sel epitelium mukosa mulut terdapat reseptor sitokin, yang kebanyakannya adalah faktor pertumbuhan. Faktor pertumbuhan epidermis, faktor pertumbuhan platelet dan fibroblas dapat mengikat reseptor sel; setelah mengikat, perubahan struktur protein yang berkaitan dengan fosforilasi domain sitoplasma (aktiviti kinase) bermula. Perubahan ini, seterusnya, mencetuskan serangkaian peristiwa biokimia dalam sitoplasma, di mana utusan sekunder (misalnya, MAP kinase) terlibat. Rangkaian peristiwa membawa kepada pengaktifan faktor transkripsi DNA. Faktor-faktor ini mengaktifkan protein lain yang terikat dengan DNA melalui apa yang disebut domain jari jenis RING..

Faktor transkripsi seperti C-myc, fos, dan jun dapat mengaktifkan molekul yang mengatur kitaran sel. Banyak gen yang mengekodkan faktor pertumbuhan, reseptor untuknya, molekul isyarat dalaman dan faktor transkripsi secara kolektif disebut sebagai protooncogenes. Apabila mereka diaktifkan atau tidak diatur, pembelahan sel mitotik yang tidak terkawal berkembang. Kerosakan atau mutasi molekul yang menghalang ekspresi protooncogenes juga menyebabkan percambahan sel yang berlebihan. Kitaran sel diatur oleh molekul penjaga pintu yang disebut (siklon, kinase bergantung pada siklin selular - CKK), yang mengawal setiap fasa (fasa presintetik (G1), fasa pasca-sintetik (G2), metafase). Ini adalah bagaimana mekanisme selular yang bertanggungjawab untuk pembelahan dijalankan [12].

Doktor gigi pesakit luar mempunyai peranan utama dalam pencegahan dan diagnosis awal penyakit prakanker dan tumor penyetempatan ini. Kulit muka, sempadan merah bibir dan organ mulut mudah diakses untuk diperiksa, dan oleh itu perubahan prakanker dan neoplastik dapat didiagnosis tepat pada masanya. Walau bagaimanapun, kesilapan dalam diagnosis dan rawatan penyakit ini sering dilakukan bukan hanya oleh doktor gigi baru, tetapi juga oleh pakar yang berpengalaman. Di samping itu, perlu diperhatikan rawatan tepat pada masanya pesakit dengan penyakit prakanker dari kawasan rahang atas untuk rawatan perubatan, dan juga rawatan diri mereka yang kerap..

Sebilangan besar bentuk barah mukosa mulut yang disebabkan oleh kesalahan diagnostik atau salah urus pesakit dengan penyakit prakanker adalah 58-61%. Sebab utama pengabaian:

  • kursus tanpa gejala;
  • lawatan lewat ke doktor gigi;
  • pengaburan manifestasi klinikal;
  • pengetahuan doktor gigi yang tidak mencukupi, kekurangan kewaspadaan onkologi.

Kewaspadaan onkologi dalam pergigian adalah relevan. Diagnosis awal dan tepat pada masanya penyakit prakanker dan rawatan yang mencukupi dapat menjadi asas nyata untuk pencegahan barah kawasan rahang atas, mukosa mulut, lidah dan bibir. Adalah perlu untuk mengumpulkan anamnesis dengan lebih teliti dan menilai aduan pesakit, mengambil kira usia, perlembagaan, sifat profesion, tabiat buruk, penyakit somatik yang bersamaan. Pemeriksaan yang teliti akan membantu mengenal pasti penyakit prakanker tepat pada masanya.


Lembaran pemeriksaan untuk patologi onkologi mulut adalah sisipan wajib dalam kad pergigian perubatan. Menurut perintah Kementerian Kesihatan, setiap pesakit yang telah berkonsultasi dengan doktor tahun ini, tanpa mengira kepakarannya, mesti diperiksa untuk onkopatologi.
Dengan proses proses refraktori yang panjang (lebih dari dua minggu), kajian histologi penyakit prakanker harus dilakukan. Pesakit dengan patologi ini mesti didaftarkan di dispensari dan, bergantung pada bentuk penyakitnya, dipanggil untuk pemeriksaan berulang dari dua hingga enam kali setahun. Pesakit harus diberi amaran mengenai kemungkinan akibat penyakit ini. Menurut Prosedur penyediaan rawatan pergigian kepada populasi orang dewasa, yang diluluskan oleh perintah Kementerian Kesihatan Rusia yang bertarikh 07.12.2011 No. 1496n, doktor gigi perlu mengetahui struktur organisasi rawatan onkologi: ahli onkologi serantau (bekerja di poliklinik), dispensari onkologi, pusat onkologi saintifik dan praktikal. Sekiranya disyaki onkopatologi, pesakit harus diperiksa dalam masa 10 hari untuk mengesahkan diagnosis, dan jika kanser dikesan, pesakit harus dirujuk oleh doktor gigi ke pusat onkologi untuk berunding dan mendapatkan rawatan dengan ahli onkologi.

Lembaran pemeriksaan untuk patologi onkologi mulut adalah sisipan wajib dalam kad pergigian perubatan. Sesuai dengan perintah Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia "Mengenai langkah-langkah untuk meningkatkan organisasi perawatan onkologi bagi penduduk Persekutuan Rusia" bertarikh 12.09.97, No. 270, setiap pesakit yang berunding dengan doktor pada tahun semasa, tanpa mengira kepakarannya yang terakhir, harus diperiksa untuk onkopatologi, yang mengenai penyertaan dibuat dalam helaian yang sesuai, ditandatangani oleh doktor yang melakukan pemeriksaan (Gambar 1).

Gambar: 1. Lembaran pemeriksaan penyakit onkologi.

Hasil pemeriksaan
Nama keluarga, nama, patronimik doktor

Malangnya, bahagian penyakit prakanker di kawasan maksilofasial berada di persimpangan beberapa disiplin perubatan (pergigian, onkologi, pembedahan rahang atas). Perpecahan ini menghalang pengorganisasian sistem pencegahan, diagnosis, rawatan dan pemulihan pesakit yang tepat pada masanya..

Penambahbaikan kaedah untuk diagnosis awal penyakit prakanker penyetempatan visual adalah tugas mendesak bukan hanya untuk doktor gigi, tetapi juga untuk ahli otolaryngologi, ahli dermatologi, dan juga doktor umum, yang pertama-tama pesakit sering beralih kepada aduan tertentu.

Oleh itu, peranan doktor gigi dalam pencegahan dan pengesanan awal penyakit onkologi kini semakin meningkat. Ini disebabkan oleh penyebaran keadaan prakanker kawasan maxillofacial, mukosa mulut dan peningkatan kekerapan keganasan mereka. Penyakit pra-tumor dan proses tumor lebih sering ditunjukkan pada orang yang bekerja aktif, di mana terdapat beberapa sebab biologi dan kebersihan. Dalam hal ini, kewaspadaan onkologi doktor gigi sangat relevan, yang menyiratkan pengetahuan tentang gejala penyakit prakanker dan manifestasi awal tumor ganas, kemampuan untuk melakukan pencarian diagnostik, serta menavigasi struktur perkhidmatan onkologi..