Apa itu kambuh? Kambuh penyakit ini

Osteoma

Kekambuhan dalam perubatan adalah kembalinya keseluruhan manifestasi klinikal penyakit tertentu atau pemburukannya, yang berlaku setelah keadaan remisi (peningkatan). Apa yang boleh menimbulkan kekambuhan, bagaimana ia berlaku dan didiagnosis, akan dibincangkan kemudian dalam artikel..

Kambuh tidak terhad kepada penyakit berjangkit

Untuk masa yang lama, doktor memanggil kambuh sebagai peningkatan hanya penyakit berjangkit. Dan ini dimaksudkan dengan kembalinya penyakit yang disebabkan oleh patogen yang tinggal di dalam badan setelah jangkitan pertama. Oleh itu, kambuh dibezakan daripada jangkitan semula - jangkitan semula yang berlaku kerana imuniti yang belum matang.

Baru-baru ini, istilah ini telah digunakan dengan lebih meluas. Kambuh adalah manifestasi klinikal berulang dari sebarang penyakit sekiranya penyebab penyakit ini tidak dihapuskan sepenuhnya semasa rawatan. Jadi, sebagai contoh, sekarang menjadi kebiasaan untuk membicarakan perjalanan rematik, gout, ulser peptik, radang paru-paru kronik, bronkitis, pankreatitis, bentuk skizofrenia yang berulang, serta barah yang berulang.

Ngomong-ngomong, untuk beberapa penyakit, kursus seperti itu sangat khas sehingga masuk ke dalam nama mereka: demam kambuh, kelumpuhan berulang, dll..

Intipati kambuh

Tetapi penyakit ini dianggap berulang dalam satu keadaan - antara eksaserbasi, ia mesti, seperti yang disebutkan di atas, masa pengampunan. Lebih-lebih lagi, ia mungkin lengkap, tetapi juga dapat mengekalkan beberapa gejala penyakit yang ada.

Sekiranya terdapat penyakit berjangkit, “jeda” ini dapat berlangsung selama beberapa hari atau bulan, dan untuk penyakit tidak berjangkit, bahkan selama beberapa tahun. Ini sangat bergantung pada kemampuan kompensasi dari pelbagai sistem tubuh, syarat genetik setiap penyakit, dan juga pengaruh faktor luaran..

Lebih-lebih lagi, selalunya kambuh adalah keadaan di mana gambaran klinikal penyakit ini boleh berbeza dengan gambaran yang wujud semasa manifestasi pertamanya. Sebagai contoh, kekambuhan kegagalan jantung dapat menunjukkan dominasi komplikasi patologi ini, yang secara dramatis mengubah gambaran klinikalnya..

Sebab-sebab kambuh

Risiko berulang penyakit bergantung pada banyak faktor. Sebab-sebab yang memerlukan kambuh adalah:

  • ciri-ciri perjalanan penyakit itu sendiri - sifatnya yang bersifat kitaran, seperti, misalnya, dalam demam kambuh, malaria, gout atau ulser peptik;
  • rawatan yang tidak lengkap (contoh yang jelas adalah barah);
  • kelemahan sistem imun akibat tekanan atau hipotermia (ini berlaku dengan herpes atau eksim);
  • penyakit yang menyertainya;
  • ketidakpatuhan dengan cadangan doktor (contohnya, pelanggaran diet yang ditetapkan untuk kolitis atau bisul);
  • kemasukan ke hospital pada waktunya.

Yang paling jelas, sebab-sebab permulaan dan ciri-ciri perjalanan kambuh dapat dipertimbangkan pada contoh penyakit yang disebabkan oleh neoplasma malignan..

Jenis berulang kanser

Penting untuk mengetahui bahawa dalam perubatan, kambuh keseluruhan penyakit onkologi dan kambuh tumor dibezakan. Yang terakhir bermaksud penyambungan semula pertumbuhan neoplasma di tempat yang sama dari sel-sel yang diawetkan selepas rawatan. Selalunya, ini disebabkan oleh ketidaksempurnaan rawatan yang dijalankan, tetapi kadang-kadang ciri tumor jenis ini adalah apa yang disebut multiplicity primer, di mana ia bermula dari beberapa fokus yang terletak di satu organ.

Perkembangan metastasis pada masa yang berlainan setelah menyingkirkan tumor primer dicirikan sebagai perkembangan keseluruhan penyakit. Dalam kes ini, metastasis dapat terbentuk di luar kawasan aplikasi rawatan - di kelenjar getah bening yang jauh atau di organ dengan parenkim (hati, ginjal, paru-paru, otak, dll.).

Jenis kambuhan barah yang berlainan tidak selalu tanpa gejala - pesakit menyedari munculnya nodul baru di tempat yang tidak biasa atau manifestasi tanda-tanda yang biasa. Dan saudara-mara dapat memperhatikan anemisiti, kelemahan dan kemurungan tanpa sebab yang timbul pada pesakit - secara semula jadi, semua ini memerlukan lawatan tidak berjadual ke ahli onkologi dan permulaan tahap rawatan baru.

Jenis kanser apa yang sering berulang

Patologi kanser mempunyai tahap kerentanan kambuhan yang berbeza-beza. Oleh itu, dengan barah kulit, karsinoma sel skuamosa dan basalioma paling kerap kembali, dan dengan tumor pada tisu lembut, risiko berulang adalah fibrosarcoma dan liposarcoma..

Dalam kes dengan neoplasma malignan pada tisu tulang (chondrosarcoma), kambuh barah dapat terjadi akibat penyebaran sel yang tidak normal di sepanjang saluran sumsum tulang atau pencerobohan mereka ke dalam tisu lembut setelah pembedahan radikal tidak mencukupi.

Dan pada barah payudara, kambuh menampakkan diri dalam bentuk nod tunggal atau berbilang di kawasan yang sebelumnya dikendalikan..

Kekambuhan sukar dilakukan

Sudah tentu, selepas radiasi, terapi chemohormone atau pembedahan, mungkin tidak ada kambuh, tetapi, malangnya, tidak ada ahli onkologi yang dapat memberikan jaminan 100% kepada pesakit bahawa ini tidak akan berlaku. Ngomong-ngomong, agak sukar untuk membuktikan penyebab sebenar penyambungan semula proses tumor selama 2 tahun pertama selepas rawatan..

Benar, ciri-ciri perjalanan penyakit dan keadaan tubuh pesakit dapat membantu doktor dalam meramalkan kemungkinan berulang penyakit ini. Pakar mengambil kira beberapa faktor penentu..

Atas alasan apa kemungkinan kekambuhan ditentukan?

Pertama sekali, perhatian diberikan kepada tahap tumor pada saat permulaan rawatan. Walaupun sangat sukar untuk menentukan penyebaran sel barah yang tepat pada pesakit dengan tahap 1 penyakit yang telah menjalani terapi radikal. Oleh itu, mereka harus menjalani peperiksaan wajib selama 2 tahun setiap 3 bulan. Di samping itu, faktor-faktor berikut adalah penting:

  1. Penyetempatan tumor. Sebagai contoh, barah kulit (terutama pada peringkat 1 penyakit) mempunyai hasil positif hampir 100%, dan kambuh barah pada kuadran dalaman payudara lebih cenderung daripada pada tumor yang terletak di kuadran luar, dll..
  2. Struktur neoplasma dan bentuk pertumbuhan tumor. Jadi, dalam barah kulit, bentuk tumor yang dangkal tumbuh dengan sangat perlahan dan selama bertahun-tahun tidak memberikan metastasis. Dan dengan barah paru-paru, prognosis terburuk dicatat dengan bentuknya yang berbeza..
  3. Sifat dan tahap rawatan. Hasil yang paling baik diperoleh dengan terapi kombinasi..
  4. Umur pesakit. Pada usia muda, metastasis lebih cepat dan lebih teruk daripada pada orang tua.

Seperti yang anda lihat, kambuh adalah gabungan banyak faktor yang menyebabkan penyakit ini berulang. Ini bermakna pemerhatian oleh doktor dan pengesanan tanda-tanda kambuh tepat pada masanya akan membantu memudahkan perjalanannya, dan dalam beberapa kes, mencegah permulaan proses yang menyakitkan..

Penyakit berulang

Kambuhan penyakit (recidivus Latin boleh diperbaharui) - pembaharuan, pengembalian manifestasi klinikal penyakit ini setelah hilangnya sementara.

Kemunculan R. selalu dikaitkan dengan penghapusan penyebab penyakit yang tidak lengkap selama rawatannya, yang di bawah keadaan tertentu yang tidak menguntungkan membawa kepada perkembangan berulang proses patogenetik yang wujud dalam penyakit ini (lihat), dan pembaharuan yang sesuai dengan manifestasi,.

Penetapan perjalanan penyakit sebagai berulang semestinya menyiratkan adanya tempoh pengampunan antara tempoh kembalinya penyakit (lihat), durasinya antara beberapa hari (dengan Penyakit inf.) Hingga beberapa bulan, dan dalam beberapa kes (lebih kerap dengan penyakit tidak berjangkit) - malah sehingga beberapa tahun. Tempoh pengampunan dan kemungkinan kemunculan R. banyak ditentukan oleh tahap pampasan untuk kekurangan fungsi pelbagai sistem yang masih ada setelah pemulihan tidak lengkap (lihat) atau yang mempunyai keadaan genetik, dan juga pengaruh persekitaran. Dengan pemulihan aktiviti pelbagai sistem badan yang tidak lengkap, kejadian R. adalah mungkin dalam keadaan normal, namun, dalam beberapa kes, hanya keadaan yang melampau yang dapat menyebabkan penyakit R..

Gout, bentuk artritis nek-ry (lihat Arthritis), rematik (lihat), ulser peptik (lihat); adalah kebiasaan untuk membicarakan hron semasa yang berulang. bronkitis (lihat), hron. pankreatitis (lihat), mengenai bentuk skizofrenia berulang (berulang). Kursus berulang adalah khas untuk sejumlah penyakit sistem darah, seperti leukemia akut (lihat), anemia pernisiosa (lihat), dan lain-lain. Untuk penyakit tertentu, kejadian kambuh sangat ciri sehingga tercermin pada nama mereka, misalnya, demam kambuh (lihat.), lumpuh berulang (lihat).

Gambar penyakit Wedge, R. jika dibandingkan dengan manifestasi utamanya dapat berbeza secara signifikan baik dalam keparahan gejala dan dari segi kualitatif. Sebagai contoh, rematik yang timbul pertama kali boleh berlaku dalam bentuk korea, dan R. berikutnya - dalam bentuk poliartritis, penyakit jantung reumatik, dan lain-lain. Pada R. yang teruk, gejala komplikasi, misalnya, kegagalan jantung, dapat mendominasi, mengubah baji yang tajam, gambaran patologi yang mendasari.

Pada penyakit berjangkit dan tidak berjangkit nek-ry, kursus dan ciri R. diambil kira semasa menetapkan diagnosis mereka dan melakukan diagnostik pembezaan (gejala khas pada kambuh malaria, gout, musiman berulang ulser duodenum, dll.). Dalam beberapa kes, ketidaktentuan, atipikalitas, atau preskripsi manifestasi utama penyakit boleh menyebabkan penafsiran R. yang salah sebagai permulaan penyakit. Oleh itu, dalam penyakit yang terdedah kepada kursus berulang, asas untuk diagnosis R. adalah pengumpulan anamnesis yang teliti (lihat), kadang-kadang dengan penilaian semula diagnosis kritikal penyakit yang dipindahkan sebelumnya berdasarkan analisis retrospektif mengenai gejala dan kursus mereka (lihat Diagnosis, Diagnostik).

Rawatan penyakit R. ditentukan oleh sifat patologi utama, kehadiran gangguan fungsi yang diperoleh sepanjang perjalanan penyakit ini, serta komplikasi (lihat) yang menyertai kambuh ini. Pengampunan dicapai dengan lebih mudah, rawatan R. lebih awal dimulakan, oleh itu, dalam kes penyakit dengan perjalanan berulang, pesakit harus diberitahu tentang kemungkinan terjadinya R. dan perlunya lawatan tepat waktu ke doktor..

Pencegahan R. mengambil tempat penting dalam sistem pencegahan penyakit sekunder (lihat. Pencegahan). Ia bermula dengan terapi penuh fasa akut pertama penyakit ini, yang dalam beberapa kes membolehkan anda mencapai pemulihan sepenuhnya dan mencegah peralihan proses patologi (lihat) ke kroni. bentuk, dan dalam yang lain menyumbang kepada pemeliharaan maksimum atau kompensasi terlengkap dari fungsi yang terganggu oleh penyakit, yang mengurangkan kemungkinan P. Dalam banyak kes, peranan penting dalam pencegahan P.

langkah-langkah pemulihan pesakit selepas fasa akut penyakit dimainkan, dengan mengambil kira bentuk dan ciri patologi, serta ciri-ciri individu organisma, gaya hidup dan tabiat pesakit (lihat Pemulihan). Langkah-langkah kesihatan umum sangat penting, termasuk pemakanan rasional, budaya fizikal, pekerjaan yang betul, dan penghapusan tabiat buruk. Dalam patologi berjangkit dan alahan, langkah pencegahan adalah tindakan yang menyumbang kepada pembentukan imuniti: pengerasan, pelbagai bentuk terapi perangsang (lihat), khususnya terapi protein (lihat), dalam beberapa kes - penggunaan vaksin, globulin gamma (lihat Imunoglobulin), pelantikan hiposensitizing dana, dll..

Dalam penyakit yang cenderung berulang pada waktu tertentu dalam setahun, profilaksis R. bermusim dijalankan. Di USSR, misalnya, profilaksis R. reumatisme dilakukan pada musim bunga dan musim gugur (penggunaan bisilin, ubat anti-radang). Sekiranya R. ulser peptik bermusim, maka 2-3 minggu sebelum jangkaan R. yang diharapkan, pesakit disarankan untuk menjalani diet yang lebih ketat daripada semasa pengampunan, pengambilan air mineral alkali, persediaan belladonna, persediaan vitamin, dan lain-lain. menghalang perkembangan R. atau mengurangkan tahap kehebatan, manifestasi.

Kemungkinan profilaksis R. dan mengurangkan keparahannya dengan rawatan tepat pada masanya memerlukan pemerhatian dispensari pesakit dengan bentuk penyakit berulang (lihat Pemeriksaan klinikal).

Kambuhan penyakit berjangkit. Dalam penyakit berjangkit (lihat) kemunculan R. disebabkan oleh pemeliharaan patogen dalam tubuh pesakit setelah jangkitan primer. R. ini berbeza dengan jangkitan semula (lihat) - pengulangan penyakit akibat jangkitan semula, yang diperhatikan oleh hl. arr. di inf. penyakit, pada akhirnya rykh orang itu tidak membentuk kekebalan berterusan (lihat). Pelbagai gangguan imuniti individu, kekurangan imunologi kongenital atau diperolehi (lihat), penurunan daya tahan tubuh (lihat) boleh menyebabkan jangkitan semula dan infeksi. penyakit di hron. bentuk atau formasi inf. alahan dengan perkembangan pelbagai bentuk hron. patologi yang dicirikan oleh kursus berulang. Kajian klinikal dan imunologi kompleks imuniti sel dan humoral pada inf. pesakit menunjukkan bahawa kemungkinan perkembangan R. meningkat dalam kes-kes apabila titisan aglutinin rendah atau negatif diperhatikan selama tempoh penyakit yang mendasari, yang dikaitkan dengan penindasan pembentukannya. Ini menjadikannya perlu untuk menggunakan kaedah rawatan seperti itu, kerana rai akan mempengaruhi imunogenesis secara aktif. Namun, ada bukti bahawa peningkatan buatan dalam rangsangan antigenik, walaupun ditunjukkan oleh peningkatan titer aglutinin, tidak selalu mencegah perkembangan kambuh. Sebaliknya, peningkatan aktiviti fagosit leukosit pada inf. penyakit mempunyai nilai yang diprediksi. Peranan tertentu dalam kemunculan R. dapat dimainkan dengan pembalikan bentuk L patogen (lihat bentuk bakteria L) dengan pemulihan virulensinya (demam kepialu, erysipelas, jangkitan meningokokus).

Perkembangan R. difasilitasi oleh rawat inap lewat, rawatan yang tidak mencukupi, pelanggaran rejimen dan diet, penyakit bersamaan, gangguan makan eksogen dan endogen, hipovitaminosis, helminthiasis, dan faktor lain. Dalam kes nek-ry, misalnya, dengan penyakit tifoid-paratyphoid, jumlah dan frekuensi R. meningkat dengan penggunaan antibiotik. Sebab-sebab ini mungkin penarikan awal ubat (tidak dibenarkan), serta penindasan tindak balas imun badan oleh antibiotik. Semasa menggunakan antibiotik R., mereka biasanya timbul di kemudian hari..

R. pada inf. penyakit dibezakan dengan kekerapan dan masa berlakunya. Jangkitan tertentu dicirikan, secara utama, oleh satu kejadian R. (bentuk leptospirosis anterterik), yang lain - berganda (disentri, erysipelas, demam kepialu). Awal R. dicirikan oleh penyebaran semula gejala penyakit beberapa hari setelah hilangnya manifestasi utama penyakit ini; akhir R. (contohnya, dengan erysipelas, brucellosis) boleh berlaku pada waktu yang sangat jauh.

Kursus berulang adalah khas untuk maklumat tersebut. penyakit seperti kepialu dan demam kepialu (berulang-ulang dan buruk), demam paratyphoid A dan B, salmonellosis, disentri, malaria, hepatitis virus, brucellosis, dll..

Wedge, R. manifestasi di inf. penyakit hampir sama dengan gejala penyakit yang mendasari. Dalam kebanyakan kes, R. mengalami bentuk yang lebih ringan daripada manifestasi utama penyakit ini, jangka masa lebih pendek, walaupun kadang-kadang diperhatikan jalan yang lebih teruk dan berpanjangan. Pada R. kemungkinan "kehilangan" gejala individu yang menjadi ciri inf. penyakit, dan dalam beberapa kes ia menampakkan diri dalam bentuk baji yang berbeza (contohnya, R. setelah bentuk salmonellosis gastrointestinal dapat berlanjutan dalam bentuk septiknya).

Rawatan pesakit dengan kursus inf berulang. penyakit ini harus terdiri daripada penggunaan antibiotik, vaksin dan perangsang imunogenesis yang kompleks (lihat Imunoterapi, Penyakit Berjangkit). Di samping itu, adalah perlu untuk mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi, serta pelantikan antihistamin dan ubat-ubatan nonspesifik yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap agen penyebab jangkitan..

Kekambuhan tumor dianggap sebagai penyambungan semula pertumbuhannya di lokasi atau di kawasan bekas neoplasma setelah beberapa waktu selepas pembedahan radikal, radiasi atau rawatan lain yang bertujuan untuk memusnahkan tumor, misalnya, electrocoagulation (lihat Diathermocoagulation.), Cryodestruction (lihat Cryosurgery). Dengan jenis neoplasma tertentu (limfogranulomatosis, leukemia limfoma kronik dan myeloid, chorionepithelioma, seminoma, dll.), Apabila pengampunan atau penyembuhan yang berpanjangan sebagai akibat terapi konservatif adalah mungkin, penyambungan semula penyakit ini ditafsirkan sebagai R. Perkembangan metastasis (lihat Metastasis) melalui pelbagai masa selepas penyembuhan tumor primer ditetapkan sebagai perkembangan penyakit. Metastasis berbeza dengan R. tumor kerana ia dilokalisasi di luar zon operasi di limf, nod dan organ parenkim yang jauh (hati, paru-paru, ginjal, dll.) Atau menampakkan diri dalam bentuk penyebaran tumor..

Bezakan antara R. awal yang timbul pada bulan-bulan pertama, dan lewat - setelah 2-3 tahun. R. di kemudian hari jarang berlaku. R. boleh menyebabkan sel-sel tumor dan kompleksnya terletak di luar bahagian terpencil organ dan medan radiasi, mikrometastasis di kelenjar getah bening serantau yang diawetkan secara separa, kelenjar, penyebaran sel-sel tumor semasa mobilisasi dan kerosakan pada tumor semasa pembedahan, ketahanan radior individu dan populasi mereka semasa terapi radiasi, banyaknya tumor utama dalam satu organ. Kemunculan R. sejati tidak dapat dibezakan dari pertumbuhan mikrometastasis (implantasi di kawasan operasi, daerah di limf, simpul di kawasan yang sama), oleh itu, kembalinya pertumbuhan tumor di kawasan operasi sebelumnya ditakrifkan sebagai kambuh.

Tumor R. boleh menjadi tunggal dan berganda, dilokalisasi secara langsung di parut atau di anastomosis, di tapak bekas tumor atau di kawasan medan operasi, berlaku berulang kali.

Kekerapan dan sifat tumor R. (lihat) bergantung pada gistol. bentuk neoplasma, radikaliti rawatan yang dilakukan, penyetempatan utama tumor, tahapnya, sifat pertumbuhan, tahap pembezaan sel tumor, keadaan pertahanan tubuh pesakit.

Selepas penghapusan tumor jinak R. jarang berlaku, kejadiannya dikaitkan dengan pembedahan bukan radikal atau multisentrisiti tumor tumor (poliposis membran mukus perut, usus besar). Walau bagaimanapun, frekuensi R. tumor jinak seperti myxoma, fibroma embrio dan lipoma tidak berbeza dengan kekerapan kambuh tumor malignan.

Tumor ganas dicirikan oleh kadar berulang khas. Daripada neoplasma kulit, sel basal dan karsinoma sel skuamosa cenderung untuk R., dan dari tumor tisu lembut R. fibrosarcoma sinovial, rhabdo- dan leiomyosarcomas sering terjadi. R. tumor tulang malignan (chondrosarcoma, osteosarcoma) berlaku dengan operasi radikal yang tidak mencukupi kerana pertumbuhan tumor menjadi tisu lembut dan penyebaran proses di sepanjang saluran sumsum tulang. R. barah payudara tempatan muncul dalam bentuk satu dan beberapa node di kawasan operasi sebelumnya. R. ketumbuhan hilang - kish. saluran, misalnya, barah perut, lebih kerap terjadi pada kes di mana reseksi dilakukan di kawasan tisu tumor. Pada masa yang sama, risiko kejadian R., menurut H. N. Blokhin (1981), meningkat dalam jarak jarak (garis) reseksi ke tumor hingga 1-3 cm, begitu juga ketika tumor dilokalisasi di sepertiga bahagian atas perut, pada tahap II-III penyakit, perjalanan cepat, endofit dan bentuk pertumbuhannya yang bercampur Sekiranya R. dari barah kolon jarang terjadi dan merupakan akibat daripada operasi yang tidak dilakukan, maka pada barah rektum timbul di kawasan parut dan tisu lembut perineum, lebih kerap selepas reseksi daripada selepas kepupusan usus. Kanser R. paru-paru berlaku dengan bentuk pusatnya, lebih kerap selepas lobektomi, jika tahap reseksi berada di dekat nod tumor. Di R. tumor terletak di kultus bronkus yang sesuai, tumbuh menjadi lumen atau peribron-chial. Yang terakhir ini biasanya merupakan akibat percambahan tumor dari metastasis yang dikeluarkan secara tidak lengkap di simpul limf. R. kerap berlaku selepas terapi radiasi untuk adenokarsinoma dan barah paru-paru yang tidak banyak dibezakan.

Selama dua tahun pertama selepas rawatan, sukar untuk menentukan penyebab sebenar perkembangan proses tumor (kambuh atau metastasis), terutamanya dengan tumor serviks dan badan rahim. Dalam kes-kes ini, neoplasma yang muncul kembali, tanpa mengira tempat penampilannya, lebih sering dianggap sebagai P.

Rawatan tumor malignan lebih kerap konservatif dengan penggunaan terapi radiasi (lihat) dan ubat antikanker (lihat agen Antineoplastik), yang pada dasarnya memberikan kesan paliatif. Keperluan untuk rawatan pembedahan dan gabungan R. setelah terapi radiasi sebelumnya jarang berlaku. Ini mungkin berlaku terutamanya dengan tumor pada kulit, tisu lembut, tulang, perut, usus besar, lebih jarang - penyetempatan lain.

Pencegahan tumor R. terdiri daripada diagnosis awal dan rawatan pembedahan tepat pada masanya untuk tumor yang terhad secara tempatan, dan mematuhi prinsip pembedahan ablastik (lihat Tumor): penyingkiran tumor yang paling lengkap pada jarak yang cukup jauh dari sempadannya dalam tisu yang sihat, garis pusat, nod, mencuci luka operasi dengan teliti untuk membuang sel-sel tumor secara mekanikal untuk mengecualikan implantasinya. Untuk tumor tertentu (barah kulit, laring, kerongkongan, rektum, serviks, dan lain-lain), terapi radiasi pra operasi dapat mengurangkan frekuensi R., dengan yang lain (barah ovari, payudara, sarkoma tisu lembut) - kekerapan R. dapat mengurangkan terapi antineoplastik pasca operasi.

Untuk pengesanan tumor R. tepat pada masanya dan menjalankan rawatan rasional, pemeriksaan klinikal pesakit barah penting. Peranannya sangat baik dalam kes di mana mungkin untuk meramalkan perkembangan penyakit ini selama dua hingga tiga tahun pertama setelah rawatan pembedahan radikal dan terapi radiasi..


V.P. Zhmurkin; S. G. Pak (inf.), A. I. Pirogov (onc.).

Kambuh semula

1. Ensiklopedia Perubatan Kecil. - M.: Ensiklopedia perubatan. 1991-96 2. Pertolongan cemas. - M.: Ensiklopedia Rusia yang hebat. 1994 3. Kamus Ensiklopedik Istilah Perubatan. - M.: Ensiklopedia Soviet. - 1982-1984.

  • Malaria berulang
  • Penerima

Lihat apa "Relapse" dalam kamus lain:

RECIDIV - (lat., Dari recidere untuk kembali, untuk menyambung semula). 1) kembalinya penyakit. 2) pengulangan jenayah yang sama dengan kesalahannya. 3) secara amnya kembali kepada sesuatu. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov A.N.,...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

SEMULA - SEMULA, kekambuhan, suami. (lat.recidivus kembali). 1. Pembaharuan, pengembalian, pengulangan sesuatu (biasanya tidak diingini). Kurangnya buta huruf. 2. Manifestasi baru penyakit ini setelah penghentian (madu) yang nyata atau tidak lengkap....... Kamus Penjelasan Ushakov

relaps - a, m. recidive f., ger. Rezidiv <lat. recidivus kembali. 1. Kambuhan penyakit selepas pemulihan yang nampaknya lengkap. ALS 1. Kambuh atau kambuh, kembalinya serangan penyakit, sawan sekunder, jatuh ke penyakit sebelumnya, bersendi penyakit... Kamus Sejarah Gallicism Rusia

relapse - Lihat... Kamus sinonim

KEMBALI - (dari Lat. Recidivus kembali) kembalinya penyakit, iaitu, kambuhannya dalam bentuk khas sejurus selepas pemulihan atau dalam tempoh pemulihan. Namun, sebagai peraturan, R. dihilangkan dengan pengulangan yang tepat dari yang pertama; biasanya berjalan lebih pendek dan...... Ensiklopedia Perubatan Hebat

Relapse - lihat Kegagalan kejahatan... Ensiklopedia Undang-Undang

RECIDIV - (dari recidivus Latin kembali), kembali, pengulangan suatu fenomena setelah ia hilang secara nyata. Contohnya, dalam bidang perubatan, kembalinya penyakit ini setelah pengampunan... Ensiklopedia moden

KEMBALI - (dari Lat. Recidivus kembali) 1) dalam perubatan Pengembalian manifestasi klinikal penyakit ini setelah penyembuhan.

BERKAITAN - BERKAITAN, eh, suami. (buku). 1. Kembalinya penyakit ini setelah penghentiannya. R. radiculitis. 2. Manifestasi semula apa yang n. (negatif). R. jenayah. Kegembiraan melankolis. | pelengkap berulang, oh, oh. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov,...... Kamus Penjelasan Ozhegov

RECIDIV - lelaki, lat. kembali, pengulangan penyakit yang sama, sawan. Kamus Huraian Dahl. DALAM DAN. Dahl. 1863 1866... Kamus Huraian Dahl

Kambuh - pengaktifan proses patologi, termasuk penyakit berjangkit yang berlaku selepas pengampunan sebelumnya (lihat). Ini adalah ciri penyakit kronik dengan imuniti yang tidak sempurna, tetapi kadang-kadang ia berlaku pada penyakit akut, ketika sebagai akibat dari kursus ringan...... Kamus Mikrobiologi

Apa itu kambuh: gejala kambuh barah

Kambuh barah adalah keadaan tubuh manusia yang tidak sihat, yang dicirikan oleh pembentukan tumor malignan yang berulang setelah selesai menjalani kemoterapi. Campur tangan pembedahan, sinaran pengion juga dapat membantu menghidupkan semula barah. Pembentukan sekunder fokus onkologi berlaku kerana sel barah yang masih hidup kerana rawatan antikanker yang tidak berjaya.

Kekambuhan onkologi menunjukkan rawatan yang tidak betul. Begitu juga, pembentukan tumor ganas yang cepat dari pelbagai fokus tumbuh boleh menjadi manifestasi semula. Jenis kanser tertentu tidak bertindak balas terhadap kemoterapi radial, jadi terapi ini hanya menghentikan mutasi sel yang terkena.

Ciri kambuh barah luaran ditunjukkan melalui pemeriksaan visual kawasan yang terjejas. Kanser sekunder organ dalaman didiagnosis dengan endoskopi, sinar-X, ultrasound, pengimejan resonans magnetik.

Tanda-tanda tumor berulang

  • Pembentukan nodul yang tidak biasa - penebalan kulit yang tidak normal di kawasan di mana pembedahan sebelumnya dilakukan untuk membuang tumor.
  • Sindrom nyeri berpunca daripada serangan sengit.
  • Kelenjar getah bening bengkak, dengan kemungkinan kesakitan.
  • Bengkak bahagian atas dan bawah.
  • Pemulihan keupayaan kerja sel-sel yang terkena barah, adalah mungkin dengan adanya lokasi pergerakan onkologi radikal yang sesuai.

Gejala barah payudara berulang

Pembentukan sekunder neoplasma ganas pada kelenjar susu dicirikan oleh gatal-gatal dan kemerahan pada kulit, penebalan dan perubahan bentuk payudara, pembuangan berdarah atau bernanah dari puting susu.

Gejala barah prostat berulang

Kemunculan sekunder tumor prostat didiagnosis pada pemeriksaan rektum. Kambuh bernama ditandai dengan pemindahan fokus penyakit ke organ yang jauh. Dalam keadaan makmal, barah berulang didiagnosis dan dikesan disebabkan oleh produk sisa neoplasma. Perubahan dinamik dalam kriteria penanda tumor menunjukkan jenis proses ganas.

Gejala barah paru-paru berulang

Pembentukan tempatan fokus onkologi di paru-paru dibuktikan oleh pneumonia kongestif, batuk kronik, dahak dengan darah dan mengi berat.

Gejala barah hati yang berulang

Tumor yang bersifat ganas di hati dapat disembuhkan, tetapi anda perlu bersiap sedia untuk menjalani proses rawatan yang panjang. Jangka hayat pesakit tidak lebih dari enam bulan. Atas sebab ini, kambuh barah hati biasanya dianggap sebagai fokus jauh dari kitaran patologi di payudara atau di tisu usus dan otak. Proses merosakkan dengan cepat berkembang dan berkembang di dalam badan. Tanda-tanda barah hati berulang termasuk:

  • pengurangan berat;
  • keletihan berterusan;
  • sensasi menyakitkan yang kuat di hipokondrium yang betul;
  • peningkatan suhu badan;
  • pertambahan hati.

Gejala Kanser Otak Berulang

Ciri-ciri penampilan sekunder tumor pada tisu otak disebabkan oleh pemulihan neoplasma malignan di ruang terkurung. Gejala utama berulang termasuk:

  • loya;
  • peningkatan serangan sakit kepala;
  • muntah berterusan;
  • kemerosotan penglihatan;
  • tekanan intrakranial;
  • kemerosotan fungsi organ deria.

Gejala karsinoma kulit berulang

Tanda-tanda neoplasma kulit sekunder diubah suai untuk jenis proses ganas tali. Plak, bisul, nodul menunjukkan pembentukan sel skuamosa dan basal. Banyak luka pendarahan boleh terbentuk di kawasan yang terjejas, di mana kulit menjadi merah. Melanoma secara praktikal tidak berulang, yang dicirikan oleh pembentukan banyak sumber pada pelbagai organ.

Gejala karsinoma ovari berulang

Tumor ovari yang bersifat ganas mempunyai peningkatan risiko berulang sekunder. Sebagai peraturan, untuk mengelakkan barah berulang, alat kelamin pesakit dikeluarkan. Kanser ovari berulang dinyatakan dengan penurunan volume urin, yang dilepaskan dalam jangka waktu tertentu, gangguan saluran pencernaan, sakit di perut bagian bawah.

Gejala barah perut berulang

Berulang karsinoma gastrik disertai dengan muntah berterusan, sakit akut di kawasan rongga pencernaan.

Gejala karsinoma rahim berulang

Setelah selesai rawatan dilakukan, pembentukan pelepasan purulen dari organ kelamin luar dibenarkan, yang menunjukkan lesi rahim yang ganas.

Terima kasih! Kami telah menerima permintaan anda untuk berunding.

Sekiranya anda ingin mengemukakan Permintaan untuk Rawatan, teruskan mengisi. Dengan semua data yang diperlukan, kami dapat mencari penyelesaian terbaik untuk masalah anda secepat mungkin.

Kambuh semula

Saya

penyakit (lat.recidivus kembali, memperbaharui) - penyambungan semula, pengembalian manifestasi klinikal penyakit setelah hilangnya sementara.

Kemunculan R. selalu dikaitkan dengan penghapusan penyebab penyakit yang tidak lengkap selama rawatannya, yang, dalam keadaan tertentu yang tidak menguntungkan, menyebabkan perkembangan berulang proses patologi yang wujud dalam penyakit ini dan pembaharuan yang sesuai untuk manifestasi klinikalnya..

Penetapan perjalanan penyakit sebagai kambuh semestinya mengandaikan adanya tempoh pengampunan antara tempoh kembalinya penyakit, durasinya antara beberapa hari (dalam penyakit berjangkit) hingga beberapa bulan, dan dalam beberapa kes (lebih sering pada penyakit tidak berjangkit) bahkan hingga beberapa tahun. Tempoh pengampunan dan kemungkinan kejadian R. banyak ditentukan oleh tahap pampasan untuk kekurangan fungsi pelbagai sistem yang tersisa setelah pemulihan tidak lengkap atau mempunyai keadaan genetik, dan juga oleh pengaruh persekitaran. Dengan pemulihan aktiviti pelbagai sistem badan yang tidak lengkap, kejadian R. adalah mungkin dalam keadaan normal, namun, dalam beberapa kes, hanya keadaan yang melampau yang dapat menyebabkan penyakit R..

Gout, beberapa bentuk artritis, rematik, penyakit ulser peptik dibezakan oleh kecenderungan untuk R. adalah kebiasaan untuk membicarakan perjalanan berulang bronkitis kronik, pankreatitis kronik, mengenai bentuk skizofrenia berulang (berulang). Kursus berulang adalah ciri sejumlah penyakit sistem darah, seperti leukemia akut, anemia pernisiosa (lihat Anemia), dan lain-lain. Bagi beberapa penyakit, kejadian R. sangat tipikal sehingga tercermin pada nama mereka, misalnya, demam kambuh, kelumpuhan berulang..

Gambaran klinikal penyakit R. jika dibandingkan dengan manifestasi pertamanya boleh berbeza secara signifikan dari segi keparahan gejala dan dari segi kualitatif. Sebagai contoh, reumatisme permulaan pertama boleh berlaku dalam bentuk korea, dan R. berikutnya - dalam bentuk poliartritis, penyakit jantung reumatik, dan lain-lain. Pada R. yang teruk, gejala komplikasi, seperti kegagalan jantung, dapat mendominasi, secara dramatis mengubah gambaran klinikal patologi yang mendasari.

Dalam beberapa penyakit berjangkit dan tidak berjangkit yang berulang, perjalanan dan ciri-ciri R. diambil kira semasa menetapkan diagnosis mereka dan melakukan diagnostik pembezaan (ciri khas gejala kambuh malaria, gout, musiman berulang ulser duodenum, dll.). Kadang-kadang ketidaktentuan, atipikalitas, atau preskripsi manifestasi utama penyakit boleh menyebabkan penafsiran R. yang salah sebagai permulaan penyakit. Oleh itu, dalam penyakit yang cenderung berulang, asas diagnosis R. selalu mengambil sejarah yang menyeluruh, kadang-kadang dengan penilaian semula kritikal terhadap diagnosis penyakit yang dipindahkan sebelumnya berdasarkan analisis retrospektif mengenai gejala dan kursus mereka (lihat Diagnosis, Diagnostik).

Rawatan penyakit R. ditentukan oleh sifat patologi yang mendasari, adanya gangguan fungsi yang diperoleh semasa penyakit ini, serta komplikasi yang menyertai kambuh ini. Pengampunan dicapai dengan lebih mudah, rawatan R. lebih awal dimulakan, oleh itu, dalam kes penyakit dengan perjalanan berulang, pesakit harus diberitahu tentang kemungkinan terjadinya R. dan perlunya lawatan tepat waktu ke doktor..

Pencegahan R. mengambil tempat penting dalam sistem pencegahan penyakit sekunder (lihat. Pencegahan). Ia bermula dengan terapi lengkap fasa akut pertama penyakit ini, yang dalam beberapa kes memungkinkan untuk mencapai pemulihan sepenuhnya dan mencegah peralihan proses patologi ke bentuk kronik, dan yang lain menyumbang kepada pemeliharaan maksimum atau kompensasi paling lengkap fungsi yang terganggu oleh penyakit ini, yang mengurangkan kemungkinan R. kes, peranan penting dalam pencegahan R. dimainkan oleh langkah-langkah pemulihan pesakit setelah fasa akut penyakit, yang dilakukan dengan mengambil kira bentuk dan sifat patologi, serta ciri-ciri individu organisma, gaya hidup dan tabiat pesakit (lihat Pemulihan). Langkah-langkah kesihatan umum sangat penting, termasuk pemakanan yang rasional, pendidikan jasmani, pekerjaan yang betul, penghapusan tabiat buruk. Dalam patologi berjangkit dan alergi, langkah pencegahan adalah tindakan yang menyumbang kepada pembentukan imuniti: pengerasan, pelbagai bentuk terapi perangsang, dalam beberapa kes penggunaan vaksin, globulin gamma, pelantikan agen hiposensitizing.

Untuk penyakit yang cenderung berulang pada waktu tertentu dalam setahun, pencegahan berulang bermusim dilakukan. Di negara kita, misalnya, pencegahan R. reumatisme dilakukan pada musim bunga dan musim luruh (penggunaan bicillin, ubat anti-radang). Sekiranya R. ulser peptik bermusim, maka dalam 2-3 minggu. sebelum permulaan R., pesakit disarankan untuk menjalani diet yang lebih ketat daripada semasa pengampunan, pengambilan air mineral alkali, persiapan belladonna, persediaan vitamin, dll. Langkah pencegahan sedemikian menghalang perkembangan R. atau mengurangkan tahap manifestasi klinikalnya dengan ketara..

Kemungkinan profilaksis R. dan mengurangkan keparahannya dengan rawatan tepat pada masanya memerlukan pemerhatian dispensari pesakit dengan bentuk penyakit berulang (lihat Pemeriksaan klinikal).

Kambuhan penyakit berjangkit. Dalam penyakit berjangkit, kemunculan R. disebabkan oleh ketekunan patogen di tubuh pesakit setelah jangkitan primer. Dalam hal ini, R. berbeza dengan jangkitan semula - kekambuhan penyakit akibat jangkitan semula, yang diperhatikan terutamanya pada penyakit berjangkit, yang hasilnya kekebalan berterusan tidak terbentuk pada manusia. Pelbagai gangguan imuniti individu, kekurangan imunologi kongenital atau yang diperoleh, penurunan daya tahan tubuh boleh menyebabkan jangkitan semula dan peralihan penyakit berjangkit ke bentuk kronik atau terjadinya alergi berjangkit dengan perkembangan pelbagai bentuk patologi kronik yang dicirikan oleh kursus berulang. Kajian klinikal dan imunologi yang kompleks terhadap imuniti sel dan humoral pada pesakit berjangkit menunjukkan bahawa kemungkinan perkembangan R. meningkat pada kes-kes tersebut apabila titer antibodi rendah diperhatikan dalam tempoh penyakit yang mendasari, yang berkaitan dengan penindasan pembentukan mereka. Ini menjadikan penggunaan kaedah rawatan sedemikian perlu mempengaruhi imunogenesis secara aktif. Walau bagaimanapun, ada bukti bahawa peningkatan tiruan antigenik, walaupun ditunjukkan oleh peningkatan titer antibodi, tidak selalu mencegah perkembangan kambuh. Sebaliknya, peningkatan aktiviti fagosit leukosit dalam penyakit berjangkit mempunyai nilai yang disukai secara prognostik. Pembalikan bentuk-bentuk patogen dengan pemulihan virulensinya (demam kepialu, eripelas, jangkitan meningokokus) dapat memainkan peranan tertentu dalam kemunculan R..

Perkembangan R. difasilitasi oleh rawat inap lewat, rawatan yang tidak mencukupi, pelanggaran rejimen dan diet, penyakit bersamaan, gangguan makan eksogen dan endogen, hipovitaminosis, helminthiasis, dan faktor lain. Dalam beberapa kes, misalnya, dengan penyakit tifoid-paratyphoid, bilangan dan kekerapan R. meningkat dengan penggunaan antibiotik. Sebab-sebab ini mungkin penarikan awal ubat (tidak dibenarkan), serta penindasan tindak balas imun badan oleh antibiotik. Semasa menggunakan antibiotik R., mereka biasanya timbul di kemudian hari..

Kekambuhan dalam penyakit berjangkit dibezakan mengikut kekerapan dan masa. Beberapa jangkitan dicirikan oleh satu kejadian R. (bentuk leptospirosis anterteris), yang lain - berganda (disentri, erysipelas, demam kepialu). Awal R. dicirikan oleh penyebaran semula gejala penyakit beberapa hari setelah hilangnya manifestasi utama penyakit ini; akhir R. (contohnya, dengan erysipelas, brucellosis) boleh berlaku pada waktu yang sangat jauh.

Kursus berulang adalah khas untuk penyakit berjangkit seperti demam kepialu dan kambuh, demam paratyphoid A dan B, salmonellosis, disentri, malaria, dll..

Manifestasi klinikal R. dalam penyakit berjangkit dalam banyak aspek serupa dengan gejala penyakit yang mendasari. Dalam kebanyakan kes, R. mengalami bentuk yang lebih ringan daripada manifestasi utama penyakit ini, jangka masa lebih pendek, walaupun kadang-kadang diperhatikan jalan yang lebih teruk dan berpanjangan. Di R. ada kemungkinan bahawa gejala tertentu yang menjadi ciri penyakit berjangkit tertentu "jatuh", dan dalam beberapa kes ia menampakkan diri dalam bentuk klinikal yang berbeza (contohnya, R. setelah bentuk salmonellosis gastrointestinal dapat berlanjutan dalam bentuk septiknya).

Rawatan pesakit dengan penyakit berjangkit yang berulang harus terdiri dari penggunaan antibiotik, vaksin, dan perangsang imunogenesis lain. Di samping itu, perlu mengecualikan faktor-faktor yang memprovokasi, serta pelantikan antihistamin dan agen bukan spesifik yang meningkatkan daya tahan badan terhadap agen berjangkit..

Kambuhan tumor. Berkaitan dengan R. tumor, penilaian terminologi seragam belum dapat dicapai. Bezakan antara kambuhnya penyakit onkologi secara umum dan R. tumor pada lokasi bekas neoplasma setelah beberapa lama selepas pembedahan radikal, radiasi atau rawatan lain. R. tempatan mungkin merupakan hasil daripada pertumbuhan tumor multisentrik, mikrometastasis, atau pertumbuhan neoplasma yang berterusan dengan penyingkirannya yang tidak radikal. Dalam beberapa jenis neoplasma (limfogranulomatosis, chorionepithelioma, seminoma, dan lain-lain), apabila pengampunan jangka panjang adalah mungkin sebagai hasil terapi gabungan atau konservatif, penyambungan semula penyakit ini ditafsirkan sebagai P. Perkembangan metastasis pada pelbagai masa setelah tumor primer disembuhkan ditetapkan sebagai perkembangan penyakit. Dalam kes ini, metastasis dilokalisasikan di luar zon operasi atau medan radiasi di kelenjar getah bening yang jauh dan organ parenkim (hati, paru-paru, ginjal, dll.) Atau menampakkan diri dalam bentuk penyebaran tumor di sepanjang membran serous.

Bezakan antara R. awal yang timbul pada bulan-bulan pertama, dan lewat - setelah 2-3 tahun dan lebih. R. boleh menyebabkan sel-sel tumor dan kompleksnya yang terletak di luar bahagian terpencil organ dan bidang penyinaran, mikrometastasis pada kelenjar getah bening serantau yang diawetkan secara separa, penyebaran sel-sel tumor semasa mobilisasi dan kerosakan tumor semasa pembedahan, ketahanan radial sel-sel individu dan populasi mereka semasa terapi radiasi, darab utama ketumbuhan tumor dalam satu organ.

Tumor R. tempatan boleh menjadi tunggal dan berganda, dilokalisasi secara langsung di parut atau di anastomosis, di tapak bekas tumor atau di kawasan medan operasi, berlaku berulang kali.

Kekerapan dan sifat R. tumor bergantung pada bentuk histologi neoplasma, radikaliti rawatan, penyetempatan utama tumor, tahapnya, sifat pertumbuhan, tahap pembezaan sel-sel tumor, keadaan pertahanan tubuh pesakit.

Selepas penyingkiran tumor jinak R. jarang berlaku, kejadiannya dikaitkan dengan pembedahan bukan radikal atau multisentrisitas tumor tumor (fibroadenoma kelenjar susu, poliposis membran mukus perut, usus besar).

Tumor ganas dicirikan oleh kadar berulang khas. Daripada neoplasma kulit, basalioma dan karsinoma sel skuamosa mempunyai kecenderungan untuk R., dan dari tumor tisu lembut, R. fibrosarcomas dan liposarcomas sering diperhatikan. R. tumor tulang malignan (misalnya, chondrosarcoma) muncul dengan operasi radikal yang tidak mencukupi kerana pertumbuhan tumor ke dalam tisu lembut dan penyebaran proses di sepanjang saluran sumsum tulang. R. barah payudara tempatan muncul dalam bentuk satu dan beberapa node di kawasan operasi sebelumnya. R. tumor pada saluran gastrointestinal, seperti barah perut atau rektum, lebih kerap terjadi pada kes di mana reseksi dilakukan di dalam tisu tumor.

Selama dua tahun pertama selepas rawatan, sukar untuk menentukan penyebab sebenar proses tumor (kambuh atau metastasis). Dalam kes-kes ini, neoplasma yang muncul kembali, tanpa mengira tempat penampilannya, lebih sering dianggap sebagai kambuh..

Rawatan tumor malignan selalunya konservatif dengan penggunaan terapi radiasi dan ubat antineoplastik, yang terutama memberi kesan paliatif. Rawatan kambuh secara operasi atau gabungan juga boleh dilakukan.

Pencegahan tumor R. terdiri daripada diagnosis awal dan rawatan pembedahan tepat pada masanya untuk tumor tempatan, dan pematuhan maksimum terhadap prinsip ablastik.

Untuk pengesanan tumor R. tepat pada masanya dan menjalankan rawatan rasional, pemeriksaan klinikal pesakit barah penting. Peranannya sangat baik dalam kes-kes di mana mungkin untuk meramalkan perkembangan kambuh (misalnya, dengan liposarcoma) atau perkembangan penyakit pada tahun-tahun pertama setelah rawatan radikal.

Bibliografi: Blokhin N.N., Klimenkov A.A. dan Plotnikov V.I. Kambuh barah perut, M., 1981; Vasilenko V.Kh. dan Grebenev A.L. Penyakit perut dan duodenum, h. 171, M., 1981; Dukhov L.G. dan Vorokhov A.I. Kesalahan diagnostik dan rawatan-taktikal dalam pulmonologi, hlm. 214, M., 1988; Aspek imunologi penyakit berjangkit, ed. J. Dick, trans. dari Bahasa Inggeris, hlm. 14, 469, M., 1982; Patologi manusia umum, ed. A.I. Strukova dan lain-lain, hlm. 443, M., 1982; Panduan Hematologi, ed. A.I. Vorobiev, jilid 1, hlm. 234, M., 1985; Panduan Penyakit Berjangkit, ed. DALAM DAN. Pokrovsky dan K.M. Loban. M., 1986.

II

Reciddanc (recidivum; lat.recidivus kembali, memperbaharui; dari recido ke kembali)

kemunculan semula tanda-tanda penyakit selepas pengampunan.

Kambuhan barah

Sekiranya seseorang yang menghidap barah tidak menemui tanda-tanda barah selepas rawatan, doktor biasanya bercakap mengenai pengampunan (hilangnya gejala), bukan penyembuhan. Kenapa? Malangnya, sekiranya berlaku penyakit onkologi, tidak pernah dapat dikatakan dengan pasti bahawa tidak ada sel barah yang tersisa di dalam badan: sel-sel barah itu tidak dapat dilihat dalam penyelidikan, tetapi kemudian mereka akan tumbuh dan perlu menjalani rawatan semula. Ini berlaku, misalnya, jika tepi tumor tidak dijaga atau metastasis telah merebak ke seluruh badan, yang pada masa diagnosis belum dapat dilihat. Maksudnya, barah boleh berulang di tempat lain. Oleh itu, selepas pembedahan, tidak jarang doktor menetapkan kemoterapi atau terapi radiasi untuk memusnahkan sel-sel barah yang tersisa..

Sekiranya barah itu kembali, selalunya ia berlaku dalam dua tahun pertama. Sekiranya kekambuhan tidak berlaku dalam lima tahun pertama, ia mungkin tidak akan berlaku lagi. Tetapi mesti dikatakan bahawa risiko barah berulang lebih tinggi daripada kanser primer, kerana kemoterapi dan terapi radiasi sendiri meningkatkan risiko terkena barah.

Cara mencegah kambuh?

Sama ada kekambuhan berlaku selepas pengampunan bergantung kepada pelbagai faktor. Dan tingkah laku bekas pesakit juga boleh mempengaruhi ini..

Kanser prostat berulang

Sekiranya barah prostat (PCa) berulang, ia paling kerap berlaku dalam lima tahun pertama. Oleh itu, setelah berakhirnya rawatan, penting untuk melakukan ujian untuk penanda tumor PSA (antigen khusus prostat) setiap enam bulan. Pemeriksaan rektum digital juga harus dilakukan setiap tahun jika terapi radiasi digunakan selama rawatan. Sebagai tambahan, biopsi prostat disyorkan satu tahun selepas berakhirnya rawatan. Taktik pemerhatian selanjutnya ditentukan oleh doktor.

Adakah diet khusus yang diperlukan untuk mengurangkan risiko kambuh? Pengambilan lemak, terutama lemak tepu, nampaknya memberi kesan terhadap kanker prostat yang berulang. Dengan kata lain, banyak keju, susu tanpa lemak, mentega, sosej, daging asap, daging lembu, pizza adalah semua perkara yang harus dipotong dari diet anda..

Mengenai aktiviti fizikal, ada bukti yang dapat membantu mengurangkan risiko kanker prostat berulang..

Telah diketahui bahawa obesiti dalam diagnosis kanser prostat memperburuk prognosis: khususnya, biasanya tumor dalam kes ini lebih agresif dan cenderung menyebar lebih luas. Namun, tidak jelas apakah tinjauan penurunan berat badan setelah diagnosis akan bertambah baik dan mengurangkan risiko kambuh..

Kambuhan barah payudara

Risiko kanker payudara berulang bergantung pada tahap kerosakan sebelum rawatan, kehadiran reseptor hormon dalam tumor, usia pesakit, dan lain-lain. Terdapat beberapa cara untuk mencegah barah payudara daripada jenis kanser lain. Contohnya, pembuangan payudara (yang berpenyakit dan yang sihat) diketahui dapat mengurangkan risiko kambuh. Sekiranya tumor mempunyai reseptor hormon, seorang wanita mungkin diberi terapi hormon selama rawatan, yang akan berterusan walaupun dalam keadaan remisi (sehingga 5 tahun). Pada masa akan datang, disarankan untuk menjalani kajian biasa untuk wanita pada usia ini (iaitu, ultrasound kelenjar susu hingga 45 tahun dan mamografi - selepas), serta pemeriksaan oleh doktor dengan kekerapan yang disyorkan oleh doktor.

Adakah berbaloi untuk mengubah gaya hidup anda setelah memasuki remisi? Didapati bahawa aktiviti fizikal sederhana (sekurang-kurangnya 9 jam seminggu, setara dengan penggunaan tenaga hingga tiga jam berjalan pada kadar rata-rata) menyumbang kepada prognosis yang lebih baik. Walau bagaimanapun, tidak ada cadangan untuk jenis aktiviti yang paling sesuai..

Sekiranya seorang wanita didiagnosis dengan obesiti pada masa pengesanan barah payudara, maka dengan pengampunan berikutnya risiko kambuh lebih besar. Peningkatan berat badan selepas pemulihan juga dapat menyumbang kepada perkembangan semula penyakit ini. Walaupun begitu, masih belum jelas apakah risiko berulang dapat dikurangkan dengan menurunkan berat badan setelah diagnosis. Dengan kata lain, dengan barah payudara, anda dapat menolong diri sendiri dengan banyak cara sebelum barah payudara dikesan - mengekalkan berat badan yang normal akan mempengaruhi kesihatan masa depan anda..
Mengenai diet, tidak jelas apakah ia mempengaruhi kambuh barah payudara. Tetapi doktor mengesyorkan makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran..

Kanser kolorektal berulang (barah usus)

Setelah berakhirnya rawatan untuk barah kolorektal tahap II atau III, perlu menjalani pemeriksaan perubatan dan ujian untuk antigen kanser-embrio (CEA) pada frekuensi yang disyorkan oleh doktor, serta imbasan dan kolonoskopi tomografi (CT) tahunan. 5 tahun selepas berakhirnya rawatan, anda boleh berhenti melakukan analisis untuk CEA dan CT. Sekiranya rawatan itu termasuk terapi radiasi, kemungkinan tumor baru terbentuk di perut, walaupun ini tidak biasa.

Sekiranya saya mengubah gaya hidup saya untuk mengurangkan risiko kanker kolorektal saya berulang? Tidak ada data serius mengenai pencegahan sekunder (iaitu pencegahan kambuh) kanser ini. Tetapi persatuan perubatan mengesyorkan mematuhi peraturan yang sama dengan pencegahan utama..

  1. Perlu aktif secara fizikal, kurang duduk.
  2. Hadkan pengambilan alkohol kepada 1 hidangan (14 g alkohol tulen) untuk wanita dan dua minuman untuk lelaki setiap hari. Iaitu, misalnya, wanita tidak digalakkan minum lebih dari 150 ml wain sehari, dan lelaki - 300 ml.
  3. Lebih baik berhenti merokok: merokok meningkatkan risiko terkena barah kolorektal dan memperburuk prognosis jika penyakit itu didiagnosis.
  4. Elakkan diet "barat": banyak daging, termasuk merah, pelbagai gula-gula, dll..
  5. Ini mungkin bernilai menurunkan berat badan. Kelebihan berat badan diketahui meningkatkan risiko kanker kolorektal berulang, tetapi tidak ada penyelidikan untuk membuktikan bahawa penurunan berat badan setelah diagnosis ini meningkatkan prognosis.

Jenis barah lain

Berdasarkan hasil penyelidikan yang ada, The American Cancer Society telah membuat panduan untuk orang-orang yang remisi:

  1. Cuba mengekalkan berat badan yang sihat atau menurunkan berat badan jika anda berlebihan berat badan. Indeks jisim badan hingga 25 kg / m2 dianggap sihat (iaitu, berat badan anda dalam kilogram mesti dibahagi dengan ketinggian anda dalam meter, kuasa dua).
  2. Bersenamlah. Sekurang-kurangnya 30 minit sehari, sekurang-kurangnya 5 hari seminggu.
  3. Makan dengan betul, makan sekurang-kurangnya 5 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran sehari. Berapa harganya? Satu hidangan adalah 2 buah kecil (contohnya, 2 buah plum), 1 buah sederhana (contohnya, sebiji epal), setengah buah besar (contohnya, setengah buah limau gedang). Sekiranya kita bercakap mengenai sayur-sayuran yang dimasak, maka 3 sudu besar adalah satu hidangan. Kentang tidak dikira kerana mengandungi banyak kanji. Dianjurkan untuk mengecualikan daging merah dari diet.
  4. Hadkan pengambilan alkohol kepada 1 minuman sehari untuk wanita dan dua untuk lelaki. Satu hidangan ialah 14 g alkohol tulen, iaitu 150 ml wain atau 350 ml bir.

Ia juga dipercayai bahawa sinaran matahari memberi kesan negatif terhadap risiko kambuh. Oleh itu, tidak digalakkan mengunjungi solarium, dan menggunakan pelindung matahari 20 minit sebelum keluar ke bawah sinar matahari yang cerah.

Penting juga untuk diingat bahawa vitamin dan makanan tambahan tidak terbukti keberkesanannya dalam mencegah kambuh, dan ada juga yang tidak selamat. Contohnya, pil vitamin A dosis tinggi meningkatkan risiko barah paru-paru pada perokok, dan vitamin E meningkatkan kemungkinan barah prostat..

Sekiranya kita bercakap mengenai kesalahpahaman lain, maka wanita tidak perlu takut hamil: ini tidak mempengaruhi risiko kambuh dengan cara apa pun..

Malangnya, dengan mengikuti semua cadangan ini, anda tidak dapat memastikan dengan pasti bahawa kambuh tidak akan berlaku: perubahan gaya hidup hanya sedikit mengurangkan risiko. Oleh itu, jika penyakit itu kembali, anda tidak boleh menyalahkan diri sendiri untuk perkara ini..