Kematian akibat barah

Fibroma

Dengan penyakit onkologi, terdapat risiko kematian yang tinggi. Kematian akibat kanser tidak diperhatikan dalam setiap kes. Kematian pesakit dipengaruhi oleh jenis barah, penyetempatannya dan keadaan umum pesakit. Onkologi kemudian didiagnosis di rongga perut dan organ lain, lebih cepat kematian pesakit berlaku. Tidak sukar untuk mengenali tanda-tanda kematian yang akan datang, kerana keadaan kesihatan pesakit semakin teruk dan kerja banyak sistem terganggu.

Varieti patologi

Seorang pesakit barah boleh menghidap tumor barah dari mana-mana lokasi dan jenis, kerana jangka hayatnya akan bergantung. Bukan hanya orang tua, tetapi juga pesakit muda, termasuk bayi baru lahir, yang menderita barah. Klasifikasi utama onkologi adalah lokasi neoplasma malignan. Orang lebih cenderung mati akibat barah darah atau patologi otak. Penderitaan pesakit bergantung pada penyetempatan tumor yang terbentuk di organ seperti:

  • hati;
  • kelenjar susu;
  • buah pinggang;
  • prostat;
  • organ saluran pencernaan;
  • saluran hempedu dan saluran empedu;
  • paru-paru;
  • rahim;
  • pundi kencing;
  • tulang;
  • kelenjar endokrin;
  • ovari.

Dengan onkologi mana-mana lokasi di tahap lanjut, seseorang mula bersikap luar biasa, timbul kegelisahan, yang tidak dapat diatasi dengan penenang dan cara lain.

Tahap mendekati kematian: apa yang harus dipersiapkan?

Tanda-tanda kematian akan datang mungkin tidak selalu diperhatikan, dan pesakit mungkin juga tidak memahami bahawa ini adalah jam terakhirnya. Proses mati berlaku secara berbeza bagi setiap pesakit. Ada yang mati dalam penderitaan, setiap pergerakan dan juga nafas menyakitkan bagi mereka, sementara yang lain merasa memuaskan. Jadual menunjukkan peringkat utama yang dilalui oleh pesakit barah dengan barah lanjut..

PentasCiri-ciri:
PreagoniaGangguan sistem saraf pusat
Pesakit tidak memperhatikan pendekatan kematian dan tidak merasakan apa-apa secara emosional
Kulit biru di lengan dan kaki
Perubahan warna kulit pada wajah menjadi rona bersahaja
Penurunan tekanan darah yang cepat
SakitKelaparan oksigen yang berkaitan dengan penyebaran neoplasma malignan
Denyutan jantung perlahan
Berhenti bernafas selepas beberapa ketika
Peredaran darah menjadi perlahan apabila pesakit barah mati,
Kematian klinikalKematian pesakit akan segera ditandakan dengan penangguhan fungsi jantung dan kerja organ dan sistem dalaman yang lain
Kematian biologiSeorang pesakit barah dianggap mati ketika otak berhenti berfungsi
Kembali ke senarai kandungan

Apa yang dirasakan pesakit ketika dia meninggal: gejala

Kematian akibat barah kadang-kadang dapat diramalkan, kerana pesakit mempunyai tanda-tanda klinikal khas sebelum kematian. Pelbagai jenis barah disertai dengan gejala khas sejak kebelakangan ini. Proses barah bentuk lanjut sering berlaku dengan gejala berikut:

  • Sindrom nyeri. Sakit bagi pesakit bukan sahaja bangun dari tempat tidur, tetapi juga menggoyangkan jari atau bernafas.
  • Kelemahan besar dan keinginan berterusan untuk tidur. Pesakit sebelum kematian mengadu keletihan berterusan, yang membuatnya mengantuk. Masalahnya diprovokasi oleh proses metabolik yang terganggu.
  • Masalah selera makan atau tidak ada selera makan sama sekali. Tubuh yang sakit tidak memerlukan banyak tenaga, jadi tidak memerlukan makanan.
  • Pernafasan yang sukar. Semasa kematian terdapat kekurangan oksigen, mengi mungkin terjadi.
  • Ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa. Oleh kerana proses onkologi menyebabkan disfungsi banyak sistem, pesakit mungkin mengalami masalah seperti disorientasi pada kenyataannya. Kadang-kadang dia berhenti malah mengenali orang tersayang.
  • Sejuk tangan dan kaki. Gejala ini diperbaiki hanya beberapa jam sebelum kematian, sementara anggota badan menjadi sianotik. Manifestasi klinikal dikaitkan dengan aliran darah ke organ penting.

Kematian yang akan datang ditandakan oleh bintik-bintik vena di bahagian bawah kaki, khususnya di kaki, muncul kerana peredaran darah yang buruk.

Cara meringankan keadaan dan menolong pesakit?

Orang yang mati perlu dirawat dengan lebih berhati-hati dan berusaha melindunginya dari emosi negatif, terutama jika pesakit berada di rumah. Anda perlu tahu apa yang harus dilakukan, bagaimana mengurangkan penderitaan dan kesakitan ketika kematian menghampiri barah. Untuk bersiap menghadapi kematian yang akan datang, pesakit barah dibebaskan dari hospital dan mereka menghabiskan sisa hari dengan saudara mereka. Sebilangan mungkin untuk mengurangkan keadaan seseorang pada tahap onkologi terakhir dengan bantuan ubat penahan sakit dan kumpulan ubat lain. Adalah mungkin untuk mengurangkan penderitaan melalui tidur biasa dan istirahat yang lama, yang ditunjukkan untuk pesakit dengan barah tahap 4 dari jenis apa pun. Sebilangan pesakit barah dengan onkologi metastatik mati dengan cepat, sementara yang lain mungkin mengalami kesakitan yang teruk, penyumbatan usus dan gejala lain selama beberapa hari atau bulan. Dalam tempoh ini, sokongan dan kasih sayang dari orang yang dikasihi adalah penting, yang membantu pesakit terganggu untuk sementara waktu..

Kelangsungan hidup

Baru-baru ini, kejadian tumor barah meningkat dengan ketara, termasuk di kalangan kanak-kanak pada tahun-tahun pertama kehidupan. Dengan pelbagai jenis barah, hasilnya berbeza, lebih sering kematian berlaku dengan onkologi darah atau sistem limfa, kerana bentuk penyakit seperti ini dicirikan oleh perkembangan pesat. Dalam kebanyakan kes, sejak kebelakangan ini, peratusan kelangsungan hidup 5 tahun tidak melebihi 10. Pada sesetengah pesakit, kematian berlaku lebih awal, sementara yang lain hidup dengan barah tahap 4 selama beberapa bulan. Jadual menunjukkan ramalan untuk pelbagai jenis kanser.

Kanser paru-paru tahap 4 dan gejala sebelum kematian

Kanser paru-paru adalah barah yang paling kerap menyerang perokok. Selalunya pada peringkat awal, barah berkembang secara asimtomatik dan orang itu bahkan tidak mengesyaki bahawa dia sudah sakit. Apabila rasa sakit itu kekal, orang itu pergi ke doktor, tetapi sudah terlambat. Tidak ramai orang tahu bagaimana orang sakit mati akibat barah paru-paru. Ini adalah tragedi yang nyata bukan sahaja untuk orang yang mati, tetapi juga untuk keluarga dan rakan-rakannya..

Penyakit ini tidak berkembang mengikut jantina, lelaki dan wanita boleh jatuh sakit sama.

  • Berdarah
  • Komplikasi selepas kemoterapi
  • Asfiksia

Gejala utama peringkat terminal

Kanser peringkat akhir adalah peringkat terakhir (keempat) penyakit yang tidak dapat diperbaiki, apabila sel-sel tumor tumbuh tidak terkawal dan menyebar ke seluruh badan. Kematian akibat barah paru-paru pada tahap ini tidak dapat dielakkan.

Dalam perubatan moden, tidak ada terapi yang berkesan untuk tumor paru-paru ganas. Sekiranya pada peringkat awal masih ada peluang untuk sembuh, maka pada tahap 3 dan 4 penyakit ini berkembang dengan begitu cepat sehingga tidak mungkin lagi untuk menghentikannya.

Kaedah rawatan yang ada mampu memanjangkan umur pesakit dan mengurangkan penderitaan hanya dalam waktu yang singkat. Kanser paru-paru Gred 4 dicirikan oleh gejala tertentu yang muncul sebelum kematian:

  1. Mengantuk dan keletihan, walaupun dengan sedikit latihan fizikal. Ini disebabkan oleh penurunan metabolisme terhadap latar belakang dehidrasi. Pesakit sering tidur dalam jangka masa yang lama. Jangan ganggu dia.
  2. Selera makan berkurang. Ia berlaku kerana badan memerlukan tenaga yang lebih sedikit dan lebih sedikit. Menjadi sukar baginya untuk mencerna makanan berat, seperti daging, jadi pesakit enggan memakannya, menuntut bubur sederhana. Sebelum mati, seseorang sangat lemah sehingga tidak dapat menelan makanan secara fizikal. Dalam kes ini, pesakit harus sering diberi air untuk diminum dan melembapkan bibir kering. Anda tidak boleh memaksa makan.
  3. Kelemahan Muncul dari kekurangan kekuatan. Pesakit makan sedikit dan, dengan itu, mendapat sedikit tenaga. Dia tidak dapat melakukan perkara asas - mengangkat kepalanya, memusingkan badannya. Orang yang disayangi harus berada di sana dan memberi keselesaan kepadanya..
  4. Apatis. Dilengkapi dengan kepupusan daya hidup. Pesakit tidak lagi berminat dengan kejadian di sekelilingnya, menarik diri dan menjadi terpencil - ini wajar bagi orang yang mati. Cuba berada di sana, bercakap dengan orang sakit, pegang tangan anda.

Disorientasi dan halusinasi. Mereka timbul kerana gangguan fungsi organ dan otak secara khusus (kebuluran oksigen). Pesakit mungkin mengalami kekurangan ingatan, pertuturan boleh menjadi tidak sesuai dan tidak bermakna.

Anda perlu bersabar, hadapi dia dengan tenang dan lembut, setiap kali memanggil nama anda.

  • Titik vena. Muncul dengan latar belakang peredaran darah yang terganggu. Darah mengisi saluran tidak rata. Bintik-bintik burgundy atau kebiruan yang berbeza dengan kulit pucat mula muncul pertama di kaki. Mereka biasanya muncul pada hari-hari terakhir atau jam kematian..
  • Sesak nafas dan sesak nafas. Mereka menemani lelaki yang mati hingga akhir. Kadang-kadang pernafasan menjadi serak dan nyaring - maka pesakit perlu mengangkat kepalanya dan meletakkan bantal lain atau duduk dalam posisi separuh duduk. Nafas sukar kerana peningkatan ukuran tumor dan pengumpulan eksudat di paru-paru.
  • Pelanggaran kencing. Ia muncul kerana fungsi buah pinggang yang lemah. Pesakit minum sedikit, air kencing menjadi tepu dengan warna coklat atau kemerahan. Kegagalan ginjal berlaku, toksin memasuki aliran darah, pesakit jatuh koma, setelah itu dia mati.
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki. Ia berlaku akibat kegagalan buah pinggang. Daripada dikeluarkan di luar, cecair badan terkumpul di dalam badan, iaitu di kaki. Ia bercakap mengenai kematian hampir.
  • Perubahan suhu badan yang mendadak. Tangan dan kaki menjadi sejuk. Ini disebabkan oleh peredaran darah yang terganggu. Pada saat-saat terakhir kehidupan, darah mengalir dari pinggiran ke organ penting. Kuku menjadi kebiruan. Pesakit harus ditutup dengan selimut yang hangat..
  • Kesakitan yang melampau. Mereka berlaku apabila organ rosak oleh tumor (metastasis). Mereka begitu kuat sehingga hanya ubat narkotik yang membantu..
  • Gejala berbeza bagi setiap pesakit. Ia bergantung pada ciri-ciri individu organisma dan keparahan penyakit (penyetempatan fokus). Keadaan orang yang sakit parah semakin teruk setiap hari.

    Bagaimana pesakit barah peringkat akhir mati?

    Tidak mungkin untuk menentukan berapa lama seseorang yang menghidap barah tahap IV akan hidup. Seseorang hanya boleh membuat spekulasi berdasarkan tanda-tanda tertentu. Proses mati pada barah paru-paru mirip dengan kematian akibat penyakit lain..

    Orang itu sudah sedar bahawa mereka akan mati dan bersedia menerimanya. Pada hari-hari terakhir dalam hidup mereka, pesakit barah sering terbenam dalam tidur, tetapi ada yang sebaliknya, mungkin memulakan psikosis dan bertahan lama.

    Kematian berlaku secara berperingkat dan berperingkat:

    1. Predagonia. Gangguan teruk sistem saraf pusat diperhatikan, aktiviti emosi dan fizikal tertekan, tekanan darah turun dengan mendadak, kulit berubah menjadi pucat. Pesakit boleh berada dalam keadaan ini dalam jangka masa yang lama sekiranya rawatan khas diberikan..
    2. Sakit. Ini dicirikan oleh penghentian peredaran darah dan pernafasan dengan latar belakang gangguan keseimbangan fungsi penting, ketika tisu tidak jenuh dengan oksigen. Kerana inilah kematian berlaku. Tahap ini berlangsung sekitar 2-3 jam.
    3. Kematian klinikal. Seseorang dianggap mati, kerana semua fungsi tubuh berhenti, kecuali proses metabolik dalam sel. Dalam kes lain, pesakit dapat dihidupkan kembali selama 5-7 minit, tetapi pada tahap 4 barah tahap ini tidak dapat dipulihkan dan kematian klinikal selalu berubah menjadi biologi.
    4. Kematian biologi. Tahap terakhir, dicirikan oleh penyelesaian lengkap kehidupan seluruh organisma (tisu dan otak).

    Proses kematian adalah individu dan berlaku secara berbeza bagi setiap pesakit. Pada masa ini, syarat untuk beristirahat dengan tenang dari kehidupan mesti diciptakan untuk orang yang mati. Penting untuk diingat bahawa pada saat-saat terakhir kehidupan, saudara-mara harus dekat dan memberi orang yang sakit dengan keadaan selesa.

    Punca kematian pada pesakit dengan barah paru-paru kelas 4

    Pada barah paru-paru, metastasis cepat berkembang, menembusi tulang, organ bersebelahan dan otak.

    Apabila tumor mempengaruhi tisu paru-paru, dan sel-sel tumor secara aktif membiak, pemusnahan sepenuhnya tisu ini berlaku atau oksigen tersekat - yang dalam kedua-dua kes ini mengurangkan daya hidup badan dan mengakibatkan kematian. Punca kematian akibat barah paru-paru adalah:

    • berdarah,
    • akibat kemoterapi,
    • asfiksia (sesak nafas).

    Berdarah

    Pendarahan pada 30-60% kes adalah penyebab kematian pesakit barah. Semuanya bermula dengan munculnya darah di dahak, jumlahnya meningkat dari masa ke masa. Ini disebabkan oleh peningkatan tumor dan munculnya bisul pada mukosa bronkus. Abses atau radang paru-paru boleh berkembang. Saluran bronkus rosak dengan pendarahan yang besar, yang mengakibatkan kematian.

    Pendarahan paru-paru dianggap paling berbahaya:

    • Asfiksia (paru-paru dipenuhi dengan darah) - tindakan resusitasi tidak berkesan, kematian boleh berlaku dalam 5 minit,
    • Berterusan berterusan - darah mengalir ke paru-paru.

    Komplikasi yang disebabkan oleh barah paru-paru (penembusan metastasis ke organ lain) boleh menyebabkan pendarahan pada usus, yang boleh menyebabkan pesakit mati..

    Komplikasi selepas kemoterapi

    Kaedah rawatan ini digunakan untuk menghancurkan dan menghentikan pertumbuhan sel tumor pada tahap awal penyakit dan sebagai langkah tambahan (mempersiapkan pesakit untuk menjalani pembedahan).

    Tumor barah dengan metastasis sangat menurunkan sistem imun. Ubat kemoterapi memusnahkan sel barah, tetapi secara signifikan mengurangkan fungsi perlindungan tubuh yang lemah.

    Oleh itu, segera setelah terapi, pesakit mungkin merasa lega untuk beberapa waktu, tetapi kemudian terdapat kemerosotan keadaan yang tajam, kehilangan kekuatan dan perkembangan penyakit dengan hasil yang fatal..

    Asfiksia

    Cecair dari penyerang barah secara beransur-ansur menumpuk di paru-paru dan menyebabkan sesak nafas. Pesakit mula tersedak dan mati. Perubatan belum mengetahui kaedah untuk mengurangkan keadaan pesakit tersebut. Kesukaran untuk pesakit kanser paru-paru tahap 4 ditakdirkan sukar untuk dijelaskan, tetapi sayangnya mereka semua mengalaminya..

    Pengurusan kesakitan

    Penghilang rasa sakit, di mana terdapat banyak, menyelamatkan penderitaan pesakit barah, tetapi hanya seorang doktor yang dapat memilih yang paling sesuai untuk pesakit tertentu. Kesakitan mempunyai intensiti yang berbeza, jadi tugas doktor adalah menentukan dos individu.

    Terapi anestetik melibatkan penggunaan ubat pelacak:

    • candu kuat dengan kandungan zat narkotik yang tinggi (Morphine, Fentanyl, Oxycodone, Methadone, Diamorphine, Buprenorphine, Hydromorphone),
    • candu lemah dengan kandungan bahan narkotik yang rendah (Tramadol, Codeine),
    • ubat tambahan:
    • Dexamethasone, Prednisolone - untuk melegakan bengkak,
    • Topiramate, Gabalenin - melawan kejang,
    • Diclofenac, Ibuprofen, Aspirin - ubat anti-radang bukan steroid,
    • anestetik tempatan dan antidepresan.

    Untuk kesakitan akut, anda boleh mengambil ubat penghilang rasa sakit yang boleh didapati di kaunter. Ini biasanya ubat oral kos rendah. Sekiranya kesakitan berterusan, doktor anda mungkin menetapkan tablet atau tembakan Tramadol (preskripsi). Pesakit harus menyimpan catatan pengambilan ubat tepat pada waktunya, menerangkan kesakitannya. Berdasarkan data ini, doktor akan menyesuaikan kekerapan dan dos ubat setiap hari.

    Penting! Jadual penghilang rasa sakit harus dipatuhi dengan ketat. Rawatan tidak akan berkesan sekiranya ubat diambil secara tidak teratur.

    Apabila ubat yang mereka gunakan berhenti berfungsi, pakar onkologi akan menetapkan ubat narkotik yang kuat, seperti morfin atau oksikodon.

    Mereka berfungsi dengan baik dengan antidepresan. Bagi pesakit yang mengalami gangguan fungsi menelan atau loya yang teruk, bentuk dos seperti suppositori rektum, titisan di bawah lidah (satu dos adalah 2-3 tetes), tompok (terpaku setiap 2-3 hari), suntikan dan penitis sesuai.

    Ramai pesakit kanser takut untuk bergantung kepada ubat sakit, tetapi ini jarang berlaku. Sekiranya keadaan bertambah baik semasa rawatan, anda secara beransur-ansur dapat mengurangkan dos ubat. Penghilang rasa sakit menyebabkan rasa mengantuk, jika pesakit tidak berpuas hati dengan ini, doktor boleh menurunkan dos ke had kesakitan yang boleh ditoleransi.

    Pemakanan dan kejururawatan

    Semakin banyak penyakit itu berkembang, semakin banyak pesakit mula bergantung pada pertolongan orang lain. Dia sendiri tidak dapat bergerak, pergi ke tandas, berenang, dan akhirnya berbaring di tempat tidur.

    Untuk pergerakan pesakit di hospital terdapat pejalan kaki dan kerusi roda, pesakit sakit putus asa dianjurkan untuk berkomunikasi dengan psikologi yang secara mental akan mempersiapkan mereka untuk kematian yang akan datang.

    Sekiranya pesakit mula mengosongkan usus (rehat selama lebih dari tiga hari), dan najis menjadi keras, ubat enema atau pencahar diresepkan. Pelanggaran juga berlaku pada sistem kencing. Kateter yang tinggal sering diperlukan. Dengan kepupusan daya hidup, selera makan pesakit juga semakin pudar. Bahagian menjadi lebih kecil dengan setiap hidangan dan air. Apabila masalah menelan bermula, orang yang disayangi hanya dapat melembapkan mulut dan bibir mereka..

    Hari-hari terakhir kehidupan seseorang dengan barah tahap 4 harus dilalui dalam suasana tenang keluarga dan rakan-rakan. Anda boleh bercakap dengannya, membaca buku kepadanya atau menghidupkan muzik yang menenangkan. Tetapi kadang-kadang ia berlaku bahawa pesakit tidak lagi mahu hidup dan berfikir tentang bunuh diri, walaupun semua usaha dan penjagaan saudara-mara.

    Dalam masyarakat moden, terdapat perdebatan mengenai euthanasia (diterjemahkan dari bahasa Yunani - "kematian yang baik") - adalah prosedur cara manusiawi untuk mengganggu kehidupan orang yang sakit parah dan mengapa, atas permintaan pesakit, doktor tidak dapat menghentikan penderitaannya dengan menyuntikkan dos ubat yang mematikan..

    Satu-satunya tempat di mana euthanasia disahkan adalah di negeri Oregon. Etika perubatan telah mengalami beberapa perubahan selama beberapa abad yang lalu. Sekiranya sebelum ini dipercayai bahawa hanya orang sakit yang harus ditangani, sekarang banyak perhatian diberikan kepada yang meninggal..

    Statistik kematian pesakit kanser mengecewakan. Segala-galanya rumit oleh fakta bahawa pada peringkat awal barah mungkin tidak nyata dengan cara apa pun, dan jika tidak ada rawatan khusus pada tahun pertama, sekitar 90% pesakit mati..

    Adalah mungkin untuk mengesan sel barah di paru-paru hanya dengan lulus ujian dahak, tetapi selalunya batuk malam yang melemahkan (salah satu tanda barah paru-paru) hanya disebabkan oleh selesema. Oleh itu, setiap orang harus menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan tepat pada masanya dan berkala..

    Bagaimana ibu saya meninggal (mengenai bagaimana pesakit barah mati di Rusia): kesinambungan

    Walau bagaimanapun, terdapat dua atau tiga doktor berpengalaman di ambulans yang tidak mengisi apa-apa, tidak memeriksa pesakit - tetapi segera memberi suntikan, dan tidak selalu tramadol atau ketorol, tetapi atas permintaan saya - morfin. Tetapi ini adalah pengecualian yang jarang berlaku..

    Orang normal ada di mana-mana sahaja - hanya ada sedikit dari mereka, dan mereka tidak membuat cuaca.

    Tidak lama kemudian, saya mendapati bahawa L.F. Lai bukan sahaja pengecut setelah membaca pernyataan yang mengancam saya, tetapi juga marah. Dia melakukan semua yang dia dapat kepada kami: dia enggan memberikan kad ibu saya ketika saya ingin menjemput doktor swasta, tetapi hanya memberikan fotokopi - bukan keseluruhan kad, tetapi beberapa halaman.

    Ibu menderita terutama bukan kerana kesakitan, bahkan tidak mual, tetapi dari rasa tidak berdaya, dan terutama dari kenyataan bahawa semua orang meninggalkannya. Dia merasakan bahawa dia telah dihapus, dianggap bukan orang yang hidup, tetapi mayat - dan ini menyeksa dia..

    Saya juga berada dalam keadaan yang teruk, di mana saya tidak pernah berada dalam hidup saya. Selama ini - 4 bulan - saya hampir tidak tidur. Saya berbaring di lantai di bilik ibu saya, berhampiran tempat tidurnya, kerana dia tidak dapat memanggil saya dari bilik lain ketika dia memerlukan. Saya dan ibu tinggal bersama, kami tidak mempunyai saudara di sini. Tidak ada yang menawarkan pertolongan kepada kami. Fakta bahawa ada perkhidmatan sosial yang dapat memberi jururawat kepada ibu saya, saya belajar setelah kematian ibu saya.

    Dulu doktor lain dari poliklinik - nama belakangnya, saya rasa, Vavilin - datang ketika ibu saya perlu "pergi ke tandas." Saya tidak boleh membiarkannya masuk ke apartmen. Menjelaskan melalui pintu apa masalahnya. Dia pergi dan 10 minit kemudian, sebelum kami selesai, dia muncul bersama dua pegawai polis. Saya secara tidak sengaja membuka pintu untuk mereka, salah seorang "polis" muda mendorong saya kembali dengan paksa, dan "doktor" Vavilin memasuki apartmen dan bermain di hospital. Memasuki bilik ibu saya, saya berkata dengan kuat kepadanya: "Anda bajingan, bajingan!" Dia tidak berkata apa-apa. Vavilin ini adalah seorang pemuda yang tinggi dengan binaan yang sangat kuat. Kemudian dia mengatakan bahawa dia akan datang esok pada waktu yang sama dan pergi. Tetapi tidak pernah datang lagi.

    Pernah ada kes yang saya tidak membenarkan doktor bertugas dari poliklinik - seorang wanita tua - "bermain di hospital." Dan kemudian ibu saya kehabisan tramadol, dia memerlukan preskripsi. Saya menawarkan untuk menulis resep tanpa pemeriksaan, dia menolak. Saya tidak membenarkannya pergi selama lima minit, saya memanggil atasannya. Resipi diberikan kepada kami hanya pada waktu petang.

    Keesokan harinya, seorang jururawat yang datang untuk memberi suntikan kepada ibu saya datang dengan seorang penjaga. Ini adalah dua jururawat yang lain. Mereka melihat perhatian di lorong, mata mereka membulat. Tetapi kemudian salah seorang dari mereka malu dan keluar ke pintu masuk, dan setelahnya yang kedua. Oleh itu, mereka terus datang - mereka bertiga memberikan satu suntikan kepada satu pesakit - tetapi mereka sudah malu untuk memasuki apartmen. Kemudian mereka berhenti memasuki pintu masuk - mereka berdiri di beranda.

    Mereka mendapat arahan daripada atasan mereka - mesti dipatuhi. Hamba adalah hamba: jika pemilik menyuruh mereka melompat dengan satu kaki dan gagak, mereka akan melompat dan berkokok.

    Saya mengemukakan permohonan kepada pentadbiran bandar - sehubungan dengan penolakan bantuan perubatan kepada ibu saya - saya pergi ke mahkamah, ke pejabat pendakwa. Di sini AL Rutgayzer, ketua doktor poliklinik No. 2, sudah ketakutan. Dia bahkan dipanggil untuk menghadiri perjumpaan di pejabat walikota, dan dia mengatakan di sana bahawa saya menghalang mereka daripada memberikan bantuan perubatan kepada ibu saya. Seorang pegawai dari pejabat walikota memanggil saya dan berkata dengan mata biru: "Tetapi semuanya bukan cara anda menulis: ternyata anda sendiri yang mengganggu menolong ibu anda!"

    Sudah tentu, saya sangat gugup, tetapi bagaimana saya boleh mengganggu memberikan rawatan perubatan kepada orang terdekat saya? Tetapi mereka hanya perlu memburuk-burukkan Rutgeiser.

    Ngomong-ngomong, dia juga bukan musuh neraka. Seorang pegawai kerjaya biasa Rusia. Tetapi dia begitu ketakutan untuk kerjayanya sehingga, dengan ketakutan, dia menulis pernyataan kepada pejabat pendakwa bahawa aku mengganggu memberikan bantuan perubatan kepada ibuku! Saya menerima panggilan dari pejabat pendakwa dan memberitahu saya mengenainya. Seorang pekerja pejabat pendakwa raya berbicara dengan saya dengan suara yang benar-benar bingung: nampaknya, dia tidak pernah menemui perkara seperti ini sebelumnya. Dia mengajak saya datang ke pejabat pendakwa raya - untuk memberi penjelasan. Saya baru sahaja menutup telefon.

    Pernah saya menulis bahawa semua hamba dilahirkan sebagai pejuang dan penakluk. Percubaan saya untuk melindungi ibu saya, untuk mendapatkan rawatan perubatan yang lebih kurang normal untuknya, semua ini disebut. "Doktor" menganggapnya sebagai pencerobohan - dan mula bertengkar dengan tegas dengan saya, dan pada masa yang sama dengan ibu saya. Dan, tentu saja, kami memperoleh kemenangan yang cemerlang.

    Sebulan sebelum kematiannya, ibu saya secara tidak sengaja menolak untuk pergi ke hospital. Dia berkata, "Mereka bosan dengan anda dan mereka hanya ingin menyingkirkan saya." Dia tidak lagi mempercayai sesiapa.

    Dan saya berhenti hospital. Sekarang saya fikir itu adalah kesalahan besar. Satu-satunya cara untuk merawat mereka yang mati akibat barah adalah di hospital. Tetapi tidak ada yang menjelaskan kepada kami betapa teruknya minggu-minggu terakhir ini. Dan mereka mengerikan. Ibu tidak dapat bercakap. Dan, kecuali Irina Anatolyevna, tidak ada yang memerlukan kita.

    Ibu meninggal pada 20 Ogos, sekitar jam 19-00. Saya berada di sebelahnya ketika dia berhenti bernafas.

    Saya tidak mengatakan apa-apa tentang dia sebagai seorang. Saya hanya akan memberikan satu perincian: pada akhir Julai rakannya dan jiran kami, Lydia Evgenievna Vasilyeva, berusia 74 tahun. Ibu kemudian tidak lagi boleh berbaring di katil sendiri dan hampir tidak dapat bercakap. Tetapi dia teringat ulang tahun Lydia Evgenievna dan menyuruh saya memanggilnya, mengucapkan tahniah dan meminta maaf kerana dia sendiri tidak dapat melakukannya. Dia tidak mengadu apa-apa. Hanya pada hari-hari terakhir dia sering menangis dengan getir, seperti bayi, kerana dia tidak lagi dapat mengatakan apa-apa kepada saya dan tidak dapat bergerak: penyakit yang teruk membuatnya tidak berdaya, seperti anak yang baru lahir - dan dia adalah orang yang sangat bangga, dan itu adalah untuknya sangat sukar.

    Di Rusia, pesakit barah diperlakukan dengan cara yang sama seperti di Afghanistan: mereka dibiarkan mati tanpa bantuan yang berkesan. Satu-satunya pengecualian adalah Moscow dan St Petersburg, di mana terdapat hospital. Mereka tidak ada di tempat lain. Euthanasia dilarang di Rusia. Saya fikir - pada bulan Julai - bahawa saya hanya perlu memotong urat ibu saya, kerana tidak ada cara lain untuk melepaskannya dari siksaannya. Tetapi saya tidak dapat melakukannya.

    Cuba hilangkan ilusi: di Rusia, jika anda mempunyai onkologi, anda tidak berpeluang. Bukan hanya untuk pemulihan - tetapi juga untuk fakta bahawa anda akan dibenarkan mati lebih kurang manusiawi. Sebelum mati, seorang pesakit onkologi, jika dia tinggal di Rusia, akan mengalami siksaan yang dahsyat, biasanya berbulan-bulan. Walaupun perubatan moden cukup berkesan untuk meringankan keadaan pesakit seperti itu, ini tidak dilakukan di Rusia. Dan ini adalah dasar negara, dari yang disebut terpisah. "Doktor" bebas.

    Oleh itu - lakukan ujian tepat pada masanya untuk penanda tumor - jika anda berusia lebih dari 50 tahun, sekurang-kurangnya setiap 5 tahun - tanpa mengira keadaan fizikal anda: barah pada peringkat awal tidak menampakkan diri dengan cara apa pun - dan analisis akan mendedahkannya.

    Ingat: di Rusia terdapat kategori orang yang secara rasmi atau separa rasmi terlepas dari yang hidup dan dilucutkan dari semua hak asasi manusia. Contohnya, ini adalah tebusan. Semasa menyerbu "Nord-Ost" 130 tebusan terbunuh: tidak ada yang menjawabnya. Disandera - salahkan diri sendiri. Anda akan dibunuh untuk dibebaskan, kerana tugas negara adalah mengalahkan pengganas - dan sama sekali tidak menyelamatkan anda..

    Perkara yang sama berlaku untuk pesakit barah. Sekiranya kecerobohan untuk jatuh sakit - mati tanpa pertolongan, itu adalah kesalahannya sendiri. Ini adalah Rusia. Tidak boleh ada ilusi.

    Saya memohon di mana sahaja saya boleh: walaupun semasa hidup ibu dan selepas kematiannya. Menerima puluhan balasan, termasuk dari pentadbiran presiden. Semua mengesahkan bahawa doktor poliklinik nombor 2 bertindak TIDAK BENAR.

    Penyelamatan orang yang lemas adalah kerja orang yang lemas sendiri. Hampir tidak ada "doktor" di negara kita, ada hamba yang mengikut arahan. Untuk menyelamatkan diri dan orang yang kita sayangi - jika masih mungkin - kita mesti diri kita sendiri.

    Bagaimana rasanya mati

    Saya dan ibu duduk di seberang jururawat hospital di rumah kami di Colorado. Ia adalah pada tahun 2005 ketika ibu saya menyelesaikan rawatan barah payudara metastatiknya. Satu atau dua bulan sebelum itu, dia dapat membawa anjingnya bersiar-siar untuk berjalan-jalan di pergunungan setiap hari atau pergi bersama ayahnya dalam perjalanan ke Australia. Tetapi kemudian dia keletihan; penyakit, kemoterapi dan ubat penahan sakit memakainya.

    Ibu sendiri, dengan persetujuan doktor, membuat keputusan untuk berhenti mengejar kesan kemoterapi yang semakin berkurangan; dia memintanya menghubungi hospital. Namun, kami tidak bersedia untuk soalan seperti itu. Sedikit terkejut, saya dan ibu bertukar pandangan. Tetapi masih, rasa lega yang paling kami rasakan.

    Selama enam setengah tahun rawatan, dia berunding dengan dua ahli terapi, enam ahli onkologi, seorang pakar kardiologi, beberapa ahli radiologi, jururawat di dua jabatan kemoterapi, dan pakar bedah di tiga klinik yang berbeza - tidak ada yang, sejauh yang saya tahu, berbicara kepadanya tentang kematian..

    Ada sebab untuk itu. “Secara kasar, dua minggu sebelum kematian, sekitar waktu ini, seseorang menjadi terlalu lemah atau tidur sepanjang masa, atau jatuh ke keadaan separuh sedar. Jadi dia tidak memiliki kesempatan untuk berbagi dengan kami bagaimana perasaannya, ”kata Margaret Campbell, profesor kejururawatan di Universiti Wayne yang telah bekerja di bidang perawatan paliatif selama beberapa dekad. Konsep kematian umumnya berdasarkan apa yang dilihat oleh keluarga, rakan, dan doktor, dan bukannya bagaimana perasaan orang yang mati itu sebenarnya..

    James Hallenbeck, pakar penjagaan paliatif di Universiti Stanford, sering membandingkan kematian dengan lubang hitam. "Kami dapat melihat pengaruh lubang hitam, tetapi melihat ke dalam sangat sukar, jika tidak mustahil. Kekuatan graviti mereka yang luar biasa meningkat apabila anda semakin dekat dengan mereka..

    Dan apabila anda melewati 'cakrawala peristiwa', undang-undang fizik nampaknya berubah "

    Apa yang dirasakan seseorang semasa kematian? Walaupun terdapat peningkatan dalam penyelidikan kematian, pengalaman sebenar dan fisiologi kematian - beberapa hari terakhir, beberapa saat terakhir - tetap menjadi misteri. Perubatan baru mula kelihatan di luar "cakrawala".

    Sehingga awal abad yang lalu, hampir semua orang mati dengan cepat. Tetapi perubatan moden telah berubah secara dramatik berapa lama akhir hayatnya. Kini orang Amerika yang mempunyai akses ke perkhidmatan perubatan secara beransur-ansur mati akibat penyakit yang berlarutan, seperti barah terakhir, komplikasi dari diabetes atau penyakit mental, dan bukannya, katakan, kematian cepat akibat kemalangan. Pada anggaran terkini dari Pusat Kawalan Penyakit, kebanyakan orang Amerika mati akibat penyakit jantung, barah, atau penyakit paru-paru kronik..

    Kira-kira pada hari-hari terakhir kehidupan, mereka yang mati secara beransur-ansur memasuki tahap akhir yang cepat, yang disebut "mati aktif." Selama ini, seperti yang ditulis oleh Hallenbeck dalam bukunya The Perspectives of Palliative Therapy, panduan untuk terapi seperti itu untuk doktor, orang mula kehilangan keinginan dan perasaan persepsi dalam urutan tertentu. “Pertama, rasa lapar dan dahaga hilang. Selepas mereka, seseorang kehilangan kemampuan untuk bercakap, kemudian penglihatan. Yang terakhir biasanya adalah pendengaran dan sentuhan. ".

    "Dalam beberapa keadaan, rasa sakit tidak dapat dielakkan. Pesakit yang hidup hingga usia tua matang hanya akan pudar dan tidak ada yang menyakitkan, ”kata Campbell. Dalam penyakit yang biasanya dikaitkan dengan kesakitan yang teruk, kematian tidak semestinya menyakitkan. Sebilangan besar kematian akibat barah memerlukan penghilang rasa sakit untuk keselesaan, seperti yang dinyatakan oleh profesor, dan ubat-ubatan biasanya berfungsi. "Sekiranya mereka mengambil ubat penghilang rasa sakit yang baik, mereka boleh mati dengan damai.".

    Apabila orang sakit menjadi sangat lemah sehingga mereka tidak lagi boleh batuk atau menelan sendiri, bunyi aneh mula terdengar dari kerongkong mereka. Walaupun mereka sangat tidak selesa, dan nampaknya orang itu menderita, bagi orang yang mati itu tidak seperti yang dikatakan oleh doktor. Sebenarnya, para penyelidik percaya bahawa gejala ini, yang sering disebut sebagai rattle kematian, sebenarnya tidak menyakitkan..

    Pada akhirnya, kita tidak dapat memahami seberapa besar penderitaan seseorang sebelum mati, kerana biasanya pada hari-hari terakhir atau jam-jam kehidupan, seseorang berhenti mengenali orang-orang di sekelilingnya, dan kesedaran secara beransur-ansur meninggalkannya. "Secara umum, kami berpendapat bahawa jika otak seseorang praktikal koma, atau reaksinya merosot, persepsi, bagaimana dia merasakan segalanya, juga dapat berkurang," kata David Hui, pakar onkologi dan pakar terapi paliatif yang mengkaji tanda-tanda kematian yang akan datang.... "Seseorang mungkin tidak menyedari apa yang sedang berlaku".

    Satu atau dua minggu selepas perbualan kami dengan jururawat, ibu saya datang ke keadaan di mana dia jarang sedar. Ketika dia bangun, hanya bahagian dasar tubuhnya yang terbangun dengannya: bahagian yang bertanggungjawab untuk menggerakkan kakinya, berjalan ke bilik mandi, secara automatik menggosok gigi dan mencuci sinki setelah dirinya. Buat pertama kalinya, fikirannya berpaling dari anak-anaknya sendiri dan suaminya.

    Saya ingin meneliti fikirannya. Saya ingin tahu apa fikirannya. Merawat orang yang tidak bertindak balas terhadap anda adalah seperti mencari tahu jika ada orang di rumah, cuba mengintip melalui tingkap melalui tirai gelap. Adakah dia sekarang tertidur, tertidur, mengalami sesuatu yang luar biasa? Adakah dia sudah hilang akal?

    Bagi kebanyakan orang yang mati, "otak cuba menderma bahagian tubuh yang kurang kritikal untuk hidup," jelas David Hovda, pengarah Pusat Penyelidikan Kecederaan Otak Universiti California. Dia membandingkan proses penuaan dengan serangkaian kerosakan: orang kehilangan keupayaan untuk merancang dengan gigih, mempelajari kemahiran motor baru - dan akhirnya, yang lebih penting, reaksi mereka menjadi perlahan..

    "Ketika otak mula berubah dan mati, ia merangsang kawasan yang berlainan di dalamnya, dan salah satunya adalah sistem visual," jelas Hovda, "dan pada saat-saat seperti itu orang mula melihat cahaya."

    Penyelidikan terbaru mengesahkan bahawa perasaan yang meningkat yang dialami oleh beberapa orang sesuai dengan apa yang kita ketahui mengenai tingkah laku otak semasa mati. Jimo Borjigin, ahli sains saraf di University of Michigan, mula-mula tertarik dengan topik ini ketika melakukan eksperimen lain dan melihat sesuatu yang aneh di otak haiwan yang mati: beberapa saat sebelum kematian, aktiviti neurochemical tiba-tiba meningkat. Para saintis sudah mengetahui bahawa neuron terus berfungsi walaupun selepas kematian, tetapi itu berbeza. Neuron menghasilkan bahan baru dan dalam kuantiti yang banyak.

    "Ramai yang terselamat dari serangan jantung sementara menggambarkan pengalaman luar biasa yang mereka tidak sedarkan diri," kata Borjigin. "Mereka melihat cahaya dan, mereka mengatakan, mengalami pengalaman yang kelihatan lebih nyata daripada kenyataan itu sendiri." Dia menyedari bahawa pembebasan neurochemical yang hampir mati dapat menjelaskan fenomena ini. Borjigin dan pasukannya memutuskan untuk melakukan eksperimen. Mereka menyuntik ubat sakit kepada enam ekor tikus dan kemudian menghentikan jantungnya. "Dan secara tiba-tiba, semua bahagian otak diselaraskan," katanya. Gelombang otak tikus meningkat pada semua frekuensi, di samping itu, terdapat kesan koheren - aktiviti elektrik bahagian otak yang berlainan muncul dalam konsert.

    "Sekiranya anda melakukan sesuatu yang memerlukan penumpuan, cuba mencari makna suatu kata, atau mengingati wajah seseorang - yang memerlukan aktiviti kognitif tahap tinggi yang mempunyai kesan yang sama," kata Borzhigin, "petunjuk ini dapat dengan mudah dilacak ketika mempelajari kesadaran ketika terjaga orang. Oleh itu, kami mengandaikan bahawa ketika anda cemas atau gelisah, otak menguatkan parameter yang sama. Dan begitulah ".

    Dalam beberapa minggu terakhir, ketika sebagian besar waktu pikiran ibu saya berkeliaran di suatu tempat yang jauh, dia kadang-kadang mengangkat tangannya dan merasakan objek yang tidak kelihatan dengan jarinya. Suatu hari saya menarik tangannya dan bertanya apa yang dia lakukan. "Saya mengambil semuanya," jawabnya sambil tersenyum melamun.

    Keadaan setengah tidur setengah bangun adalah perkara biasa bagi orang yang mati. Penyelidik yang diketuai oleh Christopher Kerr di sebuah hospital berhampiran Buffalo, New York [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24410369 | mengkaji] impian orang yang akan mati. Sebilangan besar pesakit, 88 peratus, mempunyai sekurang-kurangnya satu impian atau visi. Dan mimpi-mimpi ini, sebagai peraturan, berbeza dari mimpi biasa mereka. Contohnya, mereka kelihatan lebih tajam dan lebih realistik..

    "Selalunya, impian kematian pesakit begitu jelas sehingga mereka terus berjalan ketika terjaga, dan pesakit mengalaminya sebagai sebahagian daripada kenyataan," kata sebuah laporan kajian dalam Journal of Palliative Medicine.

    72 peratus pesakit melihat dalam mimpi mereka orang yang sudah meninggal dunia. 59 peratus menggambarkan mimpi di mana mereka akan melakukan perjalanan. 28 peratus menghidupkan kembali peristiwa penting dari masa lalu. (Pesakit ditemu ramah setiap hari, dan orang yang sama sering menggambarkan banyak penglihatan).

    Sebilangan besar impian pesakit adalah tenang dan positif. Para penyelidik menyatakan bahawa mimpi sering membantu mengatasi ketakutan kematian. "Karakteristik utama impian dan penglihatan mati adalah rasa kepentingan peribadi, yang sering memberi kesan emosi yang kuat," kata laporan itu. Pada waktu terakhir hidup mereka, ketika pesakit berhenti makan dan minum setelah kehilangan penglihatan, "kebanyakan pesakit menutup mata dan bersiap untuk tidur," kata Hallenbeck, pakar perawatan paliatif di Stanford. "Dari saat ini. kita hanya dapat meneka apa yang sebenarnya berlaku. Saya mendapat gambaran bahawa ini bukan koma, kerana banyak saudara dan doktor percaya, tetapi seperti mimpi. ".

    Sangat sukar untuk mengesan secara tepat saat - ketika seseorang memasuki keadaan ini, atau bahkan ketika dia mulai mati.

    Sama juga dengan ibu saya. Salju turun pada suatu pagi dan dua rakannya duduk bersamanya di perpustakaan, di mana kami memindahkannya untuk mencari ruang untuk katil hospital. Dia kelihatan tenang, dan dalam cahaya pagi yang lembut kami berdiri di sekitar katil sambil mendengar nafasnya yang serak..

    Dia tidak membuat gerak isyarat yang dramatis dan sama sekali tidak menjelaskan bahawa dia akan meninggalkan kami. Dia tidak membuka matanya dan tidak tiba-tiba duduk. Dia menarik nafas terakhir, sedikit lebih kuat, dan meninggal.

    "Sepertinya badai yang akan datang," kata Hallenbeck. "Gelombang semakin kuat. Tetapi dapatkah anda menangkap saat gelombang tiba-tiba menjadi lebih kuat?... Gelombang naik lebih tinggi dan lebih tinggi dan membawa seseorang ke kedalaman laut ".

    Gejala barah sebelum kematian

    Penyakit onkologi dalam kebanyakan kes tidak bertindak balas terhadap rawatan. Kanser boleh mempengaruhi organ manusia. Malangnya, tidak mungkin menyelamatkan pesakit. Tahap terakhir penyakit ini berubah menjadi siksaan yang nyata baginya, akhirnya kematian tidak dapat dielakkan.

    Orang yang dekat dengan pesakit barah harus mengetahui apa gejala dan tanda yang menjadi ciri dalam tempoh ini. Dengan cara ini, mereka akan dapat mewujudkan keadaan yang sesuai untuk orang yang mati, menyokongnya dan memberikan pertolongan..

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Semua penyakit onkologi berlanjutan secara berperingkat. Penyakit ini berkembang dalam empat peringkat. Tahap keempat terakhir dicirikan oleh kemunculan proses yang tidak dapat dipulihkan. Pada peringkat ini, tidak mungkin lagi menyelamatkan seseorang..

    Tahap terakhir barah adalah proses di mana sel barah mula menyebar ke seluruh badan dan menjangkiti organ yang sihat. Kematian pada tahap ini tidak dapat dielakkan, tetapi doktor akan dapat meringankan keadaan pesakit dan sedikit memperpanjang umurnya. Kanser tahap keempat dicirikan oleh gejala berikut:

    Kesinambungan teks selepas iklan

    berlakunya pembentukan malignan di seluruh badan;
    kerosakan pada hati, paru-paru, otak, esofagus;
    berlakunya bentuk barah yang agresif, seperti myeloma, melanoma, dll.).

    Fakta bahawa pesakit tidak dapat diselamatkan pada tahap ini tidak bermaksud bahawa dia tidak akan memerlukan terapi..

    Sebaliknya, rawatan yang dipilih dengan betul akan membolehkan seseorang hidup lebih lama dan mengurangkan keadaannya dengan ketara..

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Gejala sebelum mati akibat barah

    Penyakit onkologi mempengaruhi organ-organ yang berlainan, dan oleh itu, tanda-tanda kematian akan datang dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza. Namun, sebagai tambahan kepada gejala ciri setiap jenis penyakit, terdapat tanda-tanda umum yang mungkin dialami pesakit sebelum kematian:

    Kelemahan, mengantuk Tanda ciri kematian yang akan datang adalah keletihan berterusan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa metabolisme pesakit melambat. Dia sentiasa mahu tidur. Jangan ganggu dia, biarkan badan berehat. Semasa tidur, orang yang sakit berehat dari kesakitan dan penderitaan.

    Selera makan berkurang. Tubuh tidak memerlukan banyak tenaga, jadi pesakit tidak merasakan keinginan untuk makan atau minum. Tidak perlu bersikeras dan memaksanya memaksa makan.

    Kesukaran bernafas. Pesakit mungkin mengalami sesak nafas, berdehit dan pernafasan berat.

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Disorientasi. Organ-organ manusia kehilangan kemampuannya untuk berfungsi secara normal, sehingga pesakit menjadi bingung dalam kenyataan, melupakan perkara-perkara dasar, tidak mengenali keluarga dan rakan-rakannya.

    Segera sebelum kematian, anggota badan seseorang menjadi sejuk, bahkan mereka mungkin memperoleh warna kebiruan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa darah mula mengalir ke organ penting..

    Sebelum kematian, bintik-bintik vena mula muncul di kaki pesakit barah, sebabnya adalah peredaran darah yang lemah. Kemunculan bintik-bintik di kaki menandakan kematian akan datang..

    Tahap kematian

    Secara umum, proses kematian akibat barah berlaku secara berurutan dalam beberapa peringkat..

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Predagonia. Pada peringkat ini, gangguan ketara dalam aktiviti sistem saraf pusat diperhatikan. Fungsi fizikal dan emosi dikurangkan secara mendadak. Kulit bertukar menjadi biru, tekanan darah turun dengan mendadak.

    Sakit. Pada tahap ini, kebuluran oksigen terjadi, akibatnya pernafasan berhenti dan proses peredaran darah menjadi perlahan. Tempoh ini berlangsung tidak lebih dari tiga jam.

    Kematian klinikal. Terdapat penurunan kritikal dalam aktiviti proses metabolik, semua fungsi tubuh menghentikan aktiviti mereka.

    Kematian biologi. Aktiviti penting otak berhenti, badan mati.
    Gejala hampir mati semacam itu khas untuk semua pesakit barah. Tetapi gejala ini dapat ditambah dengan tanda-tanda lain, yang bergantung pada organ mana yang dipengaruhi oleh pembentukan onkologi..

    Kematian akibat barah paru-paru

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Kanser paru-paru adalah penyakit yang paling biasa di antara semua penyakit onkologi. Praktikalnya tidak simptomatik dan dikesan sangat lewat, apabila tidak mungkin menyelamatkan seseorang.

    Sebelum mati akibat barah paru-paru, pesakit mengalami kesakitan yang tidak tertahankan ketika bernafas. Semakin hampir kematian, rasa sakit di paru-paru menjadi lebih kuat dan menyakitkan. Pesakit tidak mempunyai udara yang cukup, kepalanya berpusing. Kejang epilepsi mungkin bermula.

    Penyebab utama barah hati boleh dianggap sebagai penyakit - sirosis hati. Hepatitis virus adalah penyakit lain yang membawa kepada barah hati.

    Kematian akibat barah hati sangat menyakitkan. Penyakit ini berkembang dengan cepat. Di samping itu, rasa sakit di kawasan hati disertai dengan loya dan kelemahan umum. Suhu meningkat ke tahap kritikal. Pesakit mengalami penderitaan yang luar biasa sebelum bermulanya kematian akibat barah hati.

    Kesinambungan teks selepas iklan

    Kanser esofagus adalah penyakit yang sangat berbahaya. Pada peringkat keempat barah esofagus, tumor tumbuh dan mempengaruhi semua organ berdekatan. Oleh itu, gejala kesakitan dapat dirasakan bukan hanya di kerongkongan, tetapi juga di paru-paru. Kematian boleh berlaku akibat keletihan badan, kerana pesakit yang menderita barah esofagus tidak dapat makan dalam bentuk apa pun. Kuasa dibekalkan hanya melalui tiub. Pesakit seperti itu tidak lagi dapat makan makanan biasa..

    Sebelum kematian, semua penghidap barah hati mengalami penderitaan yang teruk. Mereka muntah dengan ganas, paling kerap dengan darah. Sakit dada yang tajam menyebabkan rasa tidak selesa.

    Hari-hari terakhir dalam hidup

    Penjagaan orang dekat sangat penting bagi orang yang mati. Orang-orang dekat yang menciptakan keadaan yang baik untuk pesakit yang, sekurang-kurangnya untuk waktu yang singkat, mengurangkan penderitaannya..

    Pesakit dengan penyakit onkologi tahap keempat biasanya tidak disimpan di dinding hospital. Pesakit seperti itu dibenarkan pulang. Sebelum mati, pesakit mengambil ubat sakit yang kuat. Namun, walaupun ini, mereka terus mengalami kesakitan yang tidak tertahankan. Kematian akibat barah boleh disertai dengan penyumbatan usus, muntah, halusinasi, sakit kepala, sawan epilepsi, dan pendarahan di kerongkongan dan paru-paru.

    Menjelang permulaan peringkat terakhir, hampir keseluruhan badan terjejas oleh metastasis. Pesakit seharusnya tidur dan berehat, maka kesakitan menyakitkannya ke tahap yang lebih rendah. Penjagaan orang yang disayangi sangat penting bagi orang yang mati pada tahap ini..

    Orang-orang dekat yang menciptakan keadaan yang baik untuk pesakit yang, sekurang-kurangnya untuk waktu yang singkat, mengurangkan penderitaannya..

    alex_777

    • Tambah ke kenalan
    • Rss

    Tanpa mengatasi masalah

    Saya berfikir untuk masa yang lama sama ada ia bernilai menulis tentangnya sama sekali, dan bagaimanapun memutuskan bahawa ia berbaloi. Pada 28 Disember, ayah saya meninggal kerana barah. Dia berumur 70 tahun. Saya tidak akan melampiaskan perasaan saya di sini - semuanya sangat peribadi dan sangat individu. Dan saya menulis untuk alasan berikut: ketika hasilnya sudah jelas, saya tiba-tiba merasa terfikir bahawa saya sama sekali tidak tahu apa itu "barah". Pengetahuan hanya terbatas pada kata "tumor", tetapi mengapa ia timbul dan mengapa ia begitu merosakkan tubuh sama sekali tidak dapat difahami. Saya akan cuba memberitahu anda secara ringkas apa yang menular dari penyakit ini dan bagaimana mencuba untuk tidak ketinggalan sekiranya sesuatu berlaku. Tiba-tiba ia akan berguna bagi seseorang (Tuhan melarang, tentu saja, tetapi diperingatkan bermaksud bersenjata). Baiklah, saya akan memberitahu anda tentang bagaimana menyelamatkan diri dan saraf keluarga anda setelah seseorang meninggal dunia.

    Apa itu barah? Ini adalah ketika satu sel tubuh mengumpulkan sejumlah besar mutasi DNA, mula menganggap dirinya sebagai unit bebas (dan bukan bahagian badan) dan, sebagai hasilnya, mula membahagi secara tidak terkawal. Akibatnya, tumor tumbuh, secara beransur-ansur memusnahkan organ di mana asalnya, dan pada masa yang sama masih merebak ke kelenjar getah bening dan organ lain.
    Maaf memetik pautan ke lurkmore, tetapi di sana, secara paradoks, semuanya ditulis dengan sangat sederhana dan jelas. Siapa yang tidak menghina - boleh membaca.

    Apa yang menyebabkan barah? Dan tiada siapa yang benar-benar tahu. Begitu seterusnya. Terdapat banyak kajian di luar sana yang mengaitkan kejadian barah dengan faktor yang berbeza. Kesalahannya adalah terutamanya pada karsinogen. Tetapi ini semua pelik. Ayah saya, misalnya, merokok selama 40 atau bahkan 50 tahun. Lebih-lebih lagi, Java, yang paling murah. Ya, ada batuk, kahak. Tetapi bukan barah paru-paru. Walaupun tidak hanya mempengaruhi paru-paru. Ditambah lagi dia masih kecil.
    Terdapat versi viral, hormon, dan banyak lagi. Lebih banyak lagi di wikipedia.

    Apa simptomnya? Dan inilah perkara yang paling menarik. Keburukan barah terletak pada kenyataan bahawa sangat sukar untuk mengenal pasti banyak bentuknya pada peringkat awal. Kerana tidak ada gejala serius yang akan memaksa seseorang untuk mengalahkan dirinya sendiri dan pergi ke doktor..

    Gejala biasa adalah: keletihan yang tidak dapat dijelaskan, penurunan berat badan dan selera makan, semacam rasa apatis yang berpanjangan. Terdapat simptom khusus untuk pelbagai jenis barah. Anda boleh membaca lebih lanjut di sini. Jelas bahawa seseorang, terutama orang tua, tidak akan pernah berjumpa doktor sekiranya tiba-tiba menjadi lebih letih. Dan apabila gejala barah tertentu muncul, sudah terlambat..

    Khususnya dalam kes kita seperti ini. Ayah selalu suka tidur satu atau dua jam pada waktu siang. Ini adalah keadaan normalnya. Tiga tahun yang lalu dia mula berehat lebih banyak. Dua tahun yang lalu, pada musim sejuk, saya tidur selama tiga hingga empat jam hampir setiap hari. Pada musim panas saya tidak tidur pada masa yang sama - saya tinggal di negara ini, saya berasa seronok. Setahun yang lalu, saya mula tidur hampir sepanjang malam. Pada masa yang sama, dia semakin sedih tanpa sebab, entah bagaimana kehilangan minat dalam hidup, meninggalkan hobi lama. Kadang-kadang dia mengadu sakit perut setelah makan. Mereka menulis kerana usia tua. Tahun ini, pada musim panas, saya mula bersantai di siang hari, walaupun di negara ini. Dan ketika musim panas berakhir pada awal September, dia dapat tidur sebentar hampir sepanjang hari (kira-kira bercakap, bangun pada pukul 10 pagi, mendesak, tidur pada pukul 3-4 petang dan tertidur hingga malam, kemudian bangun, makan malam ringan, satu jam TV - dan tidur semula sehingga pagi).

    Pada masa yang sama, tidak ada yang terluka, tidak ada yang terganggu. Hanya semacam mengantuk, letih. Hanya pada pertengahan musim luruh yang lalu muncul gejala pertama yang jelas - sakit perut. Mereka memeriksa selama sebulan (baik, anda tahu kelesuan ubat kita), mereka menemui tumor di sebelah kiri usus besar, mereka ingin mengambil biopsi tetapi tidak dapat. Akibatnya, semuanya mengalami penyumbatan usus akut. Kami mempunyai operasi yang mendesak. Selama itu, usus, peritoneum, dan hati terjejas. Mereka mengatakan bahawa mereka memberi orang itu beberapa hari, mungkin beberapa minggu.

    Setelah operasi, dia berbaring tanpa bangun selama dua hari, kemudian mulai perlahan-lahan pulih, mula berjalan, minum kaldu. Tetapi pada akhirnya badan tidak tahan. 12 hari berlalu dari pembedahan hingga mati.

    Di sini anda perlu memahami bahawa dalam kes yang berbeza, gejalanya berbeza. Tetapi ia berlaku. Oleh itu, jika anda melihat perubahan yang tidak masuk akal pada seseorang (dia menjalani gaya hidup yang sama seperti sebelumnya, tetapi tiba-tiba bermula, seperti yang dikatakan orang, "mencair di depan mata kita") - seret dia ke doktor. Segera, dengan cara apa pun.

    Adakah ia dirawat? Ia dirawat, tetapi teruk. Sekiranya metastasis telah bermula, ini sudah menjadi kematian dalam 99.9% kes. Sekiranya metastasis hati - 100%. Persoalannya ialah apakah kualiti hidup orang yang mati. Sekiranya anda tidak mengubatinya, anda tidak akan hidup lama, dan mati hampir pasti menakutkan. Sekiranya dirawat, jumlahnya boleh berlangsung selama bertahun-tahun. Sekiranya barah dikesan lebih awal, ia dapat disembuhkan sepenuhnya dan hidup selama beberapa dekad. Biasanya, operasi dilakukan untuk membuang tumor (selalunya bersama organ di mana tumor berada). Kemudian kemoterapi untuk menyelesaikan sel-sel kanser yang anda tidak dapat melihat secara visual. Selain itu, terdapat pelbagai jenis kaedah barah.
    Pada minggu / bulan terakhir kehidupan, perkara yang paling penting adalah menghilangkan rasa sakit. Dengan apa cara sekalipun.
    Sumber yang sangat berguna untuk mereka yang sedang berjuang: http://www.oncoforum.ru/
    Ya, dan yang jelas adalah bahawa barah tidak menular (sekurang-kurangnya pada manusia). Secara amnya. Kanser adalah sel yang bermutasi, dan secara langsung dimusnahkan oleh organisma asing.

    Mengapa mereka mati? Sudah lama tidak jelas bagi saya. Tetapi semuanya ternyata sederhana. Pertama, tumor merosakkan organ di mana ia berada. Akibatnya, organ mula berfungsi dengan tidak betul atau berhenti berfungsi sama sekali. Tetapi lebih kerap penyebab kematian adalah apa yang disebut keracunan barah. Sel barah - mereka juga hidup, dan mereka juga mati. Ini adalah hasil kerosakan mereka dan meracuni organisma yang sudah lemah. Akibatnya, hati dan ginjal gagal, dan tidak mungkin hidup tanpanya. Tubuh diracuni oleh produk pembusukan sendiri dan mati.

    Bagaimana mereka mati? Sekiranya anda tidak pernah hampir mati (seperti saya sehingga baru-baru ini), banyak persoalan timbul - bagaimana ini berlaku. Jawapannya: tidak seperti di filem. Seseorang boleh mati dengan cepat hanya kerana trauma yang sangat luas, dari serangan jantung secara tiba-tiba (pelbagai penyakit jantung, serangan jantung, dan lain-lain) atau dari strok yang luas. Sekiranya seseorang mati akibat penyakit yang panjang, maka ia berlaku dengan perlahan. Ayah saya boleh mengatakan "bernasib baik": selepas operasi, dia tidak mengalami kesakitan dan dia tidak hidup lama. Terdapat kes bahawa orang hidup selama berbulan-bulan dalam keadaan separa mengigau dan kesakitan yang berterusan. Pendek kata, sangat menakutkan bagi pesakit dan semua orang yang dekat dengannya. Dan kebetulan sehingga hari terakhir mereka pergi, menjalankan perniagaan, hanya mereka yang lemah.

    Tetapi pada akhirnya, semuanya menjadi satu. Sekiranya seseorang mati secara semula jadi akibat penyakit, maka dia selalu mengalami penderitaan. Menurut doktor, semasa penderitaan, seseorang tidak merasakan apa-apa, tetapi pada masa yang sama semuanya kelihatan seolah-olah dia sangat menderita. Ia tidak berlaku, seperti dalam filem: seseorang menutup matanya dan mati dengan tenang. Pada hakikatnya, tubuh berpaut pada kehidupan hingga akhir. Gambar-gambar dalam artikel di bawah pautan itu menunjukkan, kecuali mereka tidak dapat menyampaikan penderitaan ketika bergerak (lelaki yang mati terengah-engah, dada, leher, bahu ikut bernafas). Penderitaan ayah berlangsung beberapa jam (kami menjumpai satu setengah jam terakhir). Semakin hampir ke hujung, pernafasan yang lebih perlahan dan dangkal menjadi, di hujung - beberapa desahan yang sangat lemah dan jarang, dan hanya itu..

    Bagaimana untuk bertahan? Saya tidak akan melukis terlalu banyak di sini. Semuanya sangat individu untuk semua orang. Saya hanya akan memberi anda pautan ke laman web yang sangat baik, pada pendapat saya: http://www.memoriam.ru/ Membacanya sebelum kesedihan berlaku tidak begitu menarik, tetapi apabila ia berlaku, ia sangat membantu. Terdapat artikel untuk atheis dan orang percaya, ditambah soalan praktikal (apa yang harus dilakukan ketika ia berlaku, di mana untuk menelepon, dokumen apa yang harus diperoleh, bagaimana mengatur pengebumian, dll.).

    Mengenai pengebumian. Tanah perkuburan tidak pernah pergi untuk cuti panjang. Saya mengesyaki bahawa "jadual" berbeza untuk semua orang. Tetapi secara amnya, mereka dikebumikan hampir setiap hari. 31 Disember, misalnya. 1 Januari - tidak, dan kemudian - ya lagi.

    Kami cuba untuk tidak memikirkan pengebumian terlebih dahulu, dan ternyata dalam praktik - sia-sia.

    Maklumat sebenar untuk Moscow dan bandar-bandar besar. Ramai (termasuk saya sehingga baru-baru ini) tidak memahami orang yang membeli tempat di perkuburan terlebih dahulu. Ternyata, pembelian di muka menyelesaikan salah satu masalah utama. Perkhidmatan pengebumian agak murah (ditambah sebahagiannya dilindungi oleh anggaran bandar - pampasan boleh diperoleh kemudian dengan wang sebenar). Tetapi cepat (!) Untuk mencari tempat di tanah perkuburan yang diingini dan tidak membayar wang yang luar biasa pada masa yang sama hampir tidak realistik. Sebagai contoh, Muscovites dikebumikan secara lalai di perkuburan New Mother of God. Ia sangat jauh dari ibu kota, tetapi bagi orang miskin itu adalah pilihan. Penyediaan kubur di sana berharga 8000 (semua ini relevan hari ini, tentu saja; apa yang akan berlaku di sana dalam setahun - Tuhan tahu).

    Namun, biasanya seseorang ingin dikebumikan lebih dekat dan di tempat yang lebih rapi. Itulah sebabnya anda perlu menjaga terlebih dahulu dan membeli beberapa tempat di tanah perkuburan yang sesuai untuk anda dan orang tersayang. Dan tidak ada yang salah dengan itu. Tidak perlu memberikan tempat-tempat ini sebagai hadiah ulang tahun. Hanya diam-diam membeli menjadi. Biarkan orang lain tahu, tetapi bukan orang yang sepatutnya menjadi tempat ini.

    Inilah contohnya lagi. Pengebumian yang layak dengan upacara pengebumian yang berat, karangan bunga, salib oak dan peralatan lain di Moscow dapat dipesan dengan harga 15-30 ribu. Pada masa yang sama, bandar ini memberi ganti rugi 15 ribu (by the way, ramai yang tidak mengetahui ini - anda harus tahu). Setiap bilik mayat mempunyai agensi ritualnya sendiri. Pendek kata, ini tidak menjadi masalah. Tetapi agensi ritual menawarkan untuk membeli tempat di tanah perkuburan yang baik dengan segera dari 150 ribu hingga tak terhingga. Nah, kakak saya ternyata mempunyai kawan baik yang mengatur semuanya di tanah perkuburan di wilayah Moscow berhampiran. Dan sekiranya tidak ada, anda perlu melepaskan sejumlah wang pusingan, atau menguburkannya jauh. Oleh itu, jaga diri terlebih dahulu. Sekali lagi - tidak ada yang memalukan dalam hal ini dan seterusnya melindungi saraf. Harga terbitan untuk wilayah Moscow berhampiran adalah 35-80 ribu untuk dua tempat.

    Di bandar-bandar kecil dan kampung, tentunya semuanya lebih mudah. Biasanya ada satu tanah perkuburan, dan saya menganggap (tetapi saya tidak mendakwa - penduduk bandar dan kampung ini lebih tahu) bahawa tidak ada masalah dengan ini..

    Nampaknya itulah yang ingin saya ceritakan. Baiklah, entah bagaimana berakhir dengan catatan positif - Selamat Hari Krismas semua. :) Jangan lupa bahawa semua orang akan berada di sana, dan kematian hanyalah permulaan. ;)