Bronkoskopi di bawah anestesia umum

Karsinoma

Hujah penting semasa memilih anestesia adalah kemampuan teknikal institusi perubatan. Bronkoskopi di bawah anestesia umum memerlukan pasukan empat orang, termasuk pakar anestesiologi yang berkelayakan (selalunya lebih sukar untuk melakukan anestesia semasa bronkoskopi daripada semasa pembedahan). Bronkoskopi di bawah anestesia tempatan dilakukan oleh doktor dengan saudara perempuan pejabat bronkologi.

Tidak ada kontraindikasi asas untuk bronkoskopi di bawah anestesia berdasarkan pesakit luar, tetapi keadaan yang sesuai diperlukan: pasukan, peralatan, kemampuan untuk memerhatikan pesakit selama beberapa jam setelah berakhirnya bronkoskopi, dan, jika perlu, dimasukkan ke hospital.

Prosedur bronkoskopi di bawah anestesia umum, tentu saja, lebih berperikemanusiaan, tetapi batuk yang menyakitkan selepas pesakit bangun dan sakit otot, kadang-kadang menghalang pesakit bangun dari tidur, mengurangkan faedah anestesia umum.

Sekiranya penggunaan optik teleskopik meniadakan kemungkinan memeriksa pokok bronkial dengan kedua-dua kaedah anestesia, maka untuk biopsi dalam beberapa kes, misalnya, dari bronkus lobus kiri atas, anestesia memberikan keadaan yang lebih baik kerana kemungkinan besar meluruskan sudut pelepasan bronkus. Oleh itu, I.A.Stadnitskaya (1966) menganggap anestesia terutama ditunjukkan semasa memeriksa bronkus paru-paru kiri.

Pernafasan spontan memungkinkan untuk membezakan dengan lebih baik sekatan pergerakan bronkus. Argumen ini yang memihak kepada anestesia tempatan dapat dibandingkan dengan kemungkinan pemulihan pernafasan dalam kes bronkoskopi subanestetik. Tetapi dengan bronkoskopi perubatan, menjaga hubungan dengan pesakit dan kemungkinan batuk membolehkan anda membuang kandungan rongga purulen dengan lebih baik sehingga hujung aspirator tidak menembusi.
Argumen yang disenaraikan yang menyokong kedua-dua kaedah anestesia tidak menghabiskan semua kelebihan dan kekurangan anestesia tempatan dan anestesia..

Secara umum, kami menganggap wajar untuk dipandu oleh prinsip-prinsip berikut ketika memilih anestesia dalam amalan bronkologi:
1. Di jabatan pembedahan toraks moden, perlu menguasai kaedah anestesia tempatan dan anestesia semasa bronkoskopi, dengan betul memilih kaedah anestesia secara individu untuk setiap kajian;
2. Pusat paru-paru saintifik harus menguji dan meningkatkan kaedah menghilangkan rasa sakit semasa kajian bronkologi;

3. Di institusi perubatan yang tidak mempunyai jabatan anestesia (hospital terapi, dispensari anti-tuberkulosis), dan juga berdasarkan pesakit luar, anestesia tempatan harus menjadi kaedah pilihan untuk bronkoskopi;

4. Sekiranya terdapat petunjuk untuk bronkoskopi di bahagian pembedahan, yang tidak mempunyai pengalaman dalam kerja bronkologi, disarankan untuk melakukan bronkoskopi oleh pakar anestesi di bawah anestesia (pengalaman intubasi akan membantu ahli anestesiologi memasukkan bronkoskop);

5. Bronkoskopi di bawah anestesia hanya boleh dilakukan dengan bronkoskop pernafasan saecial, kerana ketika menggunakan model bronkoskop konvensional, kajian di bawah anestesia kehilangan semua kelebihannya dan menjadi tidak selamat;

6. Pengkhususan dan latihan paru-paru pakar bronkologi mewujudkan keadaan optimum untuk memastikan keberkesanan dan keselamatan kajian diagnostik.

Bronkoskopi

Bronkoskopi adalah kaedah pemeriksaan diagnostik progresif dan sering digunakan pada mukosa trakea dan bronkus menggunakan bronkoskop. Kaedah diagnostik ini membolehkan anda menilai keadaan permukaan mukus dalaman, keadaan pokok tracheobronchial.

Dalam proses bronkoskopi diagnostik, bahan biologi boleh diambil untuk penyelidikan di makmal. Metode ini digunakan tidak hanya untuk membuat diagnosis, bronkoskopi digunakan untuk menghilangkan berbagai benda asing, untuk memberikan ubat-ubatan, dan juga untuk menghilangkan neoplasma. Bronkoskopi adalah salah satu kaedah yang paling penting dan berkesan untuk merawat pesakit yang didiagnosis dengan keradangan kronik dan penyakit paru-paru bernanah..

Petunjuk untuk bronkoskopi:

  • batuk tanpa sebab yang jelas selama lebih dari satu bulan;
  • penyakit kronik dan keradangan bronkus dan paru-paru;
  • kesukaran bernafas, sesak nafas;
  • pelepasan bernanah dan berdarah dari saluran pernafasan;
  • kecurigaan terhadap tumor;
  • kehadiran objek asing di saluran pernafasan;
  • radang paru-paru yang berlarutan.

Bronkoskopi juga diresepkan untuk mengesan fokus yang terkena dengan abses paru-paru; untuk menghilangkan kahak yang terkumpul pada asma bronkial.

Endoskopi kategori kelayakan pertama

Doktor-endoskopi kategori kelayakan tertinggi

PerkhidmatanHarga
Perundingan endoskopi500₽
Bronkoskopi diagnostik (tanpa kos anestesia)5200₽
Kebersihan bronkoskopi4000₽
Pembuangan badan asing semasa bronkoskopi7000₽
Anestesia penyedutan semasa bronkoskopi kerumitan kategori 13200₽
Anestesia penyedutan semasa bronkoskopi kerumitan kategori ke-23500₽
Anestesia penyedutan semasa bronkoskopi / tahap kerumitan 34000₽
Rundingan dengan pakar bius-resusitasi, pertama.1000RUB

Maklum balas pesakit:

Terima kasih banyak untuk pengendalian anda yang teliti dan menyenangkan, mereka menjelaskan semuanya, memberitahu dan meyakinkan. Saya melakukan prosedur ini untuk pertama kalinya, saya sangat bimbang, tetapi ternyata sia-sia.

Saya ingin mengucapkan banyak terima kasih kepada Dmitry Dmitrievich atas gastroskopi yang dilakukan. Ini adalah gastroskopi yang paling tidak menyakitkan, dan saya melakukan banyak perkara. Doktor hanya mempunyai tangan sihir, saya tidak menyedari proses menelan, semasa prosedur itu sama sekali tidak ada refleks gag, doktor sendiri menaburkan es-caine ke kerongkongnya, di klinik lain ia dilakukan oleh jururawat. Saya juga ingin memperhatikan kebaikan yang dikeluarkan oleh doktor terhadap pesakit, terima kasih sekali lagi.

Saya ingin mengucapkan terima kasih atas kesan yang baik dari prosedur gastroskopi. Saya pergi ke gastroskopi untuk pertama kalinya, saya takut, tetapi doktor membuat suasana di mana prosedur yang tidak menyenangkan ini berjalan lancar.

Korshaev Vladimir Kimovich membuat endoskopi terpantas dan paling tidak menyakitkan, dan pembantunya, seorang wanita yang hebat, menceritakan semuanya dengan terperinci)

Saya mengucapkan terima kasih dan penghargaan kepada Dmitry Dmitrievich Kireichuk atas keajaiban mengubah pesakit pengecut menjadi berani, dengan tenang dan yakin memutuskan sama ada menjalani kolonoskopi. Semua pengalaman sebelumnya dalam prosedur ini menanamkan rasa takut kepada saya sehingga sekali lagi saya berusaha hampir setahun untuk meyakinkan diri untuk mendaftar semula peperiksaan. Minit komunikasi pertama dengan Dmitry Dmitrievich meyakinkan saya bahawa saya mempercayai doktor ini, dan tanpa disangka-sangka bagi saya, keputusan itu mudah bagi saya. Dmitry Dmitrievich, terima kasih kerana dengan jujur ​​melayani tujuan anda, atas kepekaan, kemampuan anda untuk mendengar pesakit, keinginan dan kesediaan untuk memaksimumkan keselesaan prosedur, sebanyak mungkin, dan untuk mencapai keputusan peperiksaan yang paling tepat. Berkomunikasi dengan anda bukan hanya dialog antara doktor dan pesakit, tetapi percakapan orang yang berpikiran sama yang mempunyai satu tujuan bersama, dan ini tidak ternilai harganya!

Terima kasih kepada Vladimir Kimovich Korshaev atas kerja yang sangat baik. Saya membuat gastroskopi buat kali ketiga tahun ini. Dan hanya dia. Profesional dengan huruf besar. Kata yang baik dan sikap yang mesra terhadap pesakit menjadikan prosedur ini lebih psikologi..

Kontraindikasi untuk bronkoskopi:

  • penyakit paru-paru obstruktif kronik;
  • serangan jantung dan strok yang dialami oleh pesakit kurang dari sebulan yang lalu;
  • serangan aritmia;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • aneurisma aorta;
  • gangguan mental.

Cara penyediaan untuk bronkoskopi?

Prosedur ini dilakukan semasa perut kosong. Makanan terakhir harus 10 jam sebelum permulaan bronkoskopi, pengambilan air - 4 jam. Lebih baik menahan diri dari merokok dan berhenti mengambil antikoagulan oral pada malam sebelum diagnosis..

Pesakit boleh diberikan suntikan penenang sebelum prosedur.

Sebelum pemeriksaan, perlu memberitahu doktor mengenai kehadiran penyakit kronik, alergi. Pesakit mesti mempunyai hasil tomografi yang dikira atau x-ray dada dengannya. Bagi pesakit dengan asma bronkial, penyedut diperlukan semasa prosedur.

Bagaimana bronkoskopi dilakukan?

Bronkoskopi dilakukan di pejabat yang dilengkapi dengan semua yang diperlukan untuk prosedur ini. Pemeriksaan dijalankan oleh ahli endoskopi. Adalah mungkin untuk menjalankan prosedur di bawah anestesia umum. Bronkoskopi dilakukan dalam keadaan duduk atau berbaring. Diameter tiub bronkoskop kecil dan lebih kecil daripada lumen bronkus, jadi anda tidak perlu takut menghadapi masalah pernafasan.

Pada akhir prosedur, anda mungkin merasa sedikit loya atau sensasi tidak menyenangkan yang cepat berlalu. Merokok dan makan tidak digalakkan dalam masa dua jam selepas diagnosis.

Menjalankan penyelidikan

Sebelum bronkoskopi, doktor memberitahu anda cara berkelakuan dan bernafas dengan betul. Menggunakan anestesia akan membantu mencegah batuk dan tersumbat. Harapan cemas tentang kesakitan pada pesakit sama sekali sia-sia: dengan bronkoskopi dengan anestesia, rasa sakit tidak dirasakan.

Peralatan digital moden membolehkan anda merakam hasil bronkoskopi dalam bentuk gambar dan video, yang membantu mengesan dinamika keadaan membran mukus.

Setelah tamat kajian, endoskopi mengeluarkan gambar dan kesimpulan, yang akan menerangkan secara terperinci hasil diagnostik, yang berdasarkannya rawatan selanjutnya ditetapkan..

Prosedur bronkoskopi membolehkan anda mengkaji secara terperinci keadaan membran mukus dan mengenal pasti kemungkinan patologi saluran pernafasan.

Jenis bronkoskop

Terdapat dua jenis bronkoskop: tegar dan fleksibel. Mereka berbeza dalam aplikasi dan reka bentuk..

Broncho-fibroscope - reka bentuk menyediakan tiub fleksibel dengan panduan cahaya. Di hujung tiub, yang dimasukkan ke dalam, ada ruang, dan hujung luar dilengkapi dengan pemegang khas untuk mengoperasikan peranti. Tiub instrumen licin dan sangat lentur.

Ciri-ciri menggunakan bronkoskop serat optik:

  • prosedur diagnostik dan manipulasi lain dilakukan di bawah anestesia tempatan;
  • kemungkinan kecederaan minimum;
  • menembusi bahagian bawah bronkus;
  • mempunyai sebilangan kecil kemungkinan komplikasi.

Sekiranya pesakit mempunyai kontraindikasi untuk anestesia tempatan, bronkoskopi dilakukan menggunakan anestesia umum.

Bronkoskop tegar (tegar) - tiub tegar dengan elemen optik khas dan alat rakaman video di satu hujung dan pemegang kawalan di bahagian lain.

Menggunakan bronkoskop tegar:

  • diagnostik dan manipulasi lain dilakukan di bawah anestesia umum;
  • digunakan apabila perlu untuk mengeluarkan benda asing besar dari bronkus;
  • boleh digunakan sekiranya berlaku pendarahan yang meluas;
  • jika terdapat patologi, biopsi dapat dilakukan, diikuti dengan penyingkiran tisu yang diubah.

Model moden bronkoskop dilengkapi dengan peralatan berkualiti tinggi (serat optik dan peralatan teleskopik digunakan). Imejnya sangat tepat, butiran terkecil dapat dilihat dengan jelas. Bronkoskop inovatif membolehkan anda melihat lebih banyak dan lebih banyak berbanding model lama. Bidang pandangan yang meningkat membantu pakar menjalankan kajian berkualiti tinggi, dan oleh itu membuat diagnosis dengan lebih tepat. Banyak bronkoskop moden sesuai dengan instrumen dan peralatan elektrosurgikal frekuensi tinggi.

Pusat Kesihatan Scandinavia menggunakan bronkoskop Pentax. Peranti untuk bronkoskopi dilengkapi dengan kabel pencahayaan dan kamera.

Pesakit memperhatikan kelayakan tinggi kakitangan, sikap sopan dan penuh perhatian doktor di Pusat Kesihatan Skandinavia.

Bronkoskopi

Bronkoskopi adalah prosedur perubatan dan diagnostik yang melibatkan pemeriksaan dan pelaksanaan manipulasi tertentu pada saluran pernafasan atas. Untuk tujuan ini, digunakan alat optik khas - bronkoskop, yang kelihatan seperti tiub fleksibel dengan diameter 3-6 mm, dilengkapi dengan lampu sejuk khas, kamera video dan saluran untuk menjumlahkan instrumen manipulasi.

  • Jenis bronkoskopi
  • Petunjuk untuk
  • Kontraindikasi
  • Kemungkinan komplikasi
  • Bagaimana bronkoskopi
  • Kelebihan dan Kekurangan Bronkoskopi

Jenis bronkoskopi

Bergantung pada tujuan prosedur, bronkoskopi adalah diagnostik dan terapeutik:

  • Bronkoskopi diagnostik melibatkan pemeriksaan saluran udara dan mengambil bahan untuk penyelidikan lebih lanjut (biopsi, pencucian bronkus). Ia diresepkan untuk mendiagnosis malformasi sistem pernafasan, penyakit radang dan berjangkit, mengesan neoplasma, mengenal pasti penyebab hemoptisis.
  • Bronkoskopi perubatan, selain memeriksa saluran pernafasan, melibatkan menjalankan manipulasi terapeutik, misalnya, membuang badan asing, menghentikan pendarahan, menghilangkan dahak, neoplasma dan pelbagai halangan. Di samping itu, dengan bantuannya, adalah mungkin untuk menargetkan masuknya ubat ke dalam pokok bronkus dan membersihkan saluran pernafasan (penyingkiran dahak kental, nanah, dll.).

Petunjuk untuk

Bronkoskopi untuk tujuan diagnostik ditetapkan dalam kes berikut:

  • Bronkitis dan pneumonia berterusan yang sukar dirawat.
  • Hemoptysis dan pendarahan.
  • Sesak nafas etiologi yang tidak diketahui.
  • Diagnosis pembezaan tuberkulosis, sarcoidosis, cystic fibrosis, dll..
  • Proses purulen - abses, gangren paru-paru.
  • Mayat asing di jalan udara, atau disyaki x-ray.
  • Neoplasma sinar-X yang dapat dikesan dengan pertumbuhan endo atau peribrokial / trakea.
  • Menilai keparahan kecederaan saluran udara pada pesakit dengan luka bakar pernafasan atau trauma dada.

Bilakah bronkoskopi terapi dilakukan:

  • Keperluan untuk membuang rembesan likat atau kahak.
  • Keperluan untuk pemberian produk ubat endobronkial.
  • Menghentikan pendarahan.
  • Penyingkiran neoplasma endobronchial atau endotrakeal kecil jinak.
  • Penyingkiran benda asing.
  • Penempatan stent untuk memastikan patensi saluran udara sekiranya berlaku penyempitan atau penyumbatan tumor.
  • Rawatan fistula.

Kontraindikasi

Pada dasarnya, kontraindikasi untuk bronkoskopi dikaitkan dengan keadaan serius pesakit. Sebagai peraturan, dalam kes ini, prosedur ditunda. Kontraindikasi mutlak untuk bronkoskopi adalah:

  • Aritmia teruk yang tidak dapat dibetulkan.
  • Kegagalan memberikan oksigenasi yang mencukupi semasa bronkoskopi.
  • Kehadiran kegagalan pernafasan akut dengan hiperkapnia, kecuali jika pesakit melakukan ventilasi mekanikal (intubasi dilakukan).
  • Bronkoskopi dilakukan dengan sangat berhati-hati pada pesakit dengan sindrom vena cava, hipertensi paru, koagulopati teruk dan uremia. Pesakit seperti ini mempunyai risiko peningkatan pendarahan teruk dan pneumotoraks (keruntuhan paru-paru), tetapi dengan teknik yang betul, prosedurnya selamat..

Kemungkinan komplikasi

Komplikasi serius selepas bronkoskopi jarang berlaku. Risiko perkembangan mereka lebih tinggi pada orang tua dan mereka yang mempunyai patologi bersamaan yang teruk..

Bagaimana bronkoskopi

Sebelum prosedur, pesakit tidak boleh makan atau minum sekurang-kurangnya 6 jam. Premedikasi juga dilakukan - ubat penenang, anestetik tempatan dan, jika perlu, anestesia diperkenalkan. Tugas tahap ini adalah untuk mengurangkan ketidakselesaan pesakit semasa kajian, mengurangkan refleks batuk dan fungsi sekretori bronkus..

Sebelum memulakan bronkoskopi, pita suara dan permukaan pharyngeal diairi dengan aerosol atau anestetik penyedutan seperti lidocaine. Bronkoskop dilumasi dengan pelincir dan dimasukkan melalui lubang hidung, melalui mulut, atau melalui trakeostomi. Bergerak secara berurutan di sepanjang saluran pernafasan, doktor memeriksa nasofaring dan laring. Semasa penyedutan, bronkoskop disalurkan melalui pita suara dan kemudian laring subglotik, trakea dan permukaan bronkus diperiksa. Setelah mencapai yang terakhir, pesakit akan merasakan keinginan untuk batuk. Mungkin ada juga yang takut mati lemas, tetapi pesakit harus diberi amaran bahawa diameter tiub bronkoskop jauh lebih kecil daripada diameter bronkus, jadi tidak ada risiko asfiksia. Di samping itu, selama prosedur, oksigenasi (ketepuan oksigen darah) dipantau, tekanan darah, denyut nadi dan aktiviti jantung dipantau.

Semasa pemeriksaan, doktor memperhatikan keadaan selaput lendir saluran pernafasan, warnanya, sifat lipatan, keparahan corak vaskular. Biasanya, ia mesti mempunyai warna merah jambu pucat, dibenarkan sedikit kekuningan. Permukaannya matte dengan lipatan sederhana. Pada bronkus dan trakea besar, corak saluran darah dan kontur cincin tulang rawan dibezakan dengan baik. Semasa bernafas, dinding bronkus dan trakea harus bergerak.

Dalam proses keradangan pada bronkoskopi, mukosa edematous hiperemik akan dapat dilihat. Lipatan akan terhapus, dan lendir atau rembesan bernanah dijumpai di lumen bronkus. Dalam proses atropik, sebaliknya, lipatan meningkat, membran mukus menjadi lebih nipis, saluran darah bersinar melaluinya. Lumus bronkus dilatasi atau ternganga.

Juga, semasa bronkoskopi, benda asing dan neoplasma endobronkial dilihat (mereka tumbuh di dalam lumen bronkus). Neoplasma peribronchial dapat dikesan oleh tanda-tanda tidak langsung:

  • Deformasi lumen bronkus.
  • Perubahan mobiliti dinding bronkus semasa pergerakan pernafasan.
  • Perubahan tempatan dalam lipatan.
  • Perubahan tempatan dalam corak vaskular.

Sebagai tambahan, bronkoskopi melibatkan prosedur diagnostik dan terapi tambahan:

  • Biopsi sikat - sikat khas dimasukkan melalui saluran manipulasi bronkoskop, dengan bantuan sel yang dikikis dari permukaan kawasan yang mencurigakan.
  • Biopsi transbronkial - dilakukan menggunakan forceps, yang membawa ke kawasan yang mencurigakan di parenchyma paru-paru. Untuk meningkatkan nilai diagnostik dan mengurangkan risiko komplikasi, prosedur seperti ini dianjurkan untuk dilakukan di bawah kawalan radiologi..
  • Melancarkan lumen bronkus. Menggunakan saluran khas melalui bronkoskop, garam steril disuntikkan ke dalam lumen bronkus, yang kemudian disedut.
  • Lavage bronchoalveolar. Dalam bronkiol terminal, 50-200 ml garam steril disuntik. Setelah memenuhi bahagian distal pokok bronkus, cecair tersebut dihirup dan dihantar ke makmal untuk menguji kehadiran mikroflora patogen, sel dan protein yang boleh berlaku dengan patologi tisu alveolar.
  • Penyingkiran benda asing dan neoplasma kecil (polip). Manipulasi ini dilakukan dengan menggunakan forceps khas atau gelung. Permukaan luka dibekukan.
  • Menghentikan pendarahan. Dengan bronkoskopi, saluran darah yang rosak dapat dilihat, dibalut atau dibekukan, dan gumpalan darah dapat dikeluarkan untuk mencegah jangkitan atau aspirasi.

Setelah semua manipulasi berakhir, brochnoscope dikeluarkan, dan pesakit masih di bawah pengawasan kakitangan perubatan untuk beberapa waktu. Sekiranya perlu, pengoksigenan tambahan dilakukan menggunakan terapi oksigen. Setelah pemulihan refleks faring, normalisasi ketepuan tanpa sokongan oksigen, pesakit dapat meninggalkan klinik.

Kelebihan dan Kekurangan Bronkoskopi

Bronkoskopi adalah prosedur diagnostik dan terapi penting yang dapat memberikan maklumat yang sangat penting untuk diagnosis dan penentuan taktik rawatan selanjutnya. Tidak ada analog dengannya hari ini. Walau bagaimanapun, bronkoskopi mempunyai risiko tertentu yang telah kita bincangkan di atas. Menurut statistik, sangat jarang (1/10000 kajian), komplikasi teruk yang menyebabkan kematian boleh berlaku (biasanya pada pesakit yang teruk).

Pilihan pesakit yang jelas, dengan mengambil kira petunjuk dan kontraindikasi untuk bronkoskopi, serta pematuhan teknik prosedur yang ketat, membantu mengurangkan risiko tersebut. Risiko dikurangkan ketika kajian dilakukan oleh doktor yang berpengalaman. Di klinik kami, bronkoskopi dilakukan oleh Doktor Sains Perubatan, doktor pakar Burdyukov Mikhail Sergeevich.

Bronkoskopi (FBS)

Bronkoskopi (FBS)

Tempoh: 30 minit.
Penyediaan: diperlukan.
Kontraindikasi: ya.
Batasan: infark miokard, strok (dipindahkan kurang dari enam bulan yang lalu)
Masa penyediaan kesimpulan: 10 minit.
Berbeza: jika perlu

Bronkoskopi adalah pemeriksaan endoskopi yang membolehkan anda memeriksa secara terperinci saluran pernafasan atas dan bawah (trakea, bronkus) dan menilai keadaan membran mukus mereka menggunakan alat optik. Hanya dengan bantuan kaedah pemeriksaan bronkoskopi adalah mungkin untuk menggambarkan sepenuhnya permukaan dalam bronkus.

Kelebihan bronkoskopi di "CM-Clinic"

"CM-Clinic" mempunyai semua peralatan yang diperlukan untuk prosedur bronkoskopi dengan cara apa pun. Pemeriksaan saluran udara dilakukan dengan ketat mengikut semua standard antarabangsa dan kejuruteraan keselamatan oleh doktor yang berkelayakan dan pakar dalam endoskopi.

Semasa bronkoskopi, pesakit terbenam dalam tidur ubat. Sepanjang prosedur, selain doktor, pakar bius dan pembantu juga hadir di bilik. Ini diperlukan untuk pelaksanaan kawalan yang teliti terhadap kerja sistem vital badan. Pemantauan berterusan terhadap keadaan fizikal pesakit dan anestetik moden membolehkan prosedur bronkoskopi dilakukan dengan selesa yang mungkin.

Mengapa bronkoskopi (FBS)

Tujuan bronkoskopi dalam "SM-Klinka" mungkin adalah diagnostik atau terapi terapi.

Untuk diagnostik, fibrobronchoscope digunakan - peranti, yang komponennya adalah batang fleksibel dengan kamera mini, pemegang kawalan, manipulator untuk mengeluarkan badan asing dan mengambil bahan untuk biopsi.

Fibrobronchoscopy (FBS) membolehkan:

  • memeriksa mukosa bronkus;
  • mengenal pasti perubahan patologi pada paru-paru dan bronkus;
  • mendiagnosis penyebab hemoptisis;
  • mengenal pasti perubahan patologi dan tumor pada bronkus dan paru-paru;
  • ambil tisu untuk biopsi.

Petunjuk untuk bronkoskopi

Biasanya bronkoskopi diresepkan oleh pakar pulmonologi untuk memeriksa diagnosis dan menilai keadaan trakea dan pokok bronkial. Bronkoskopi digunakan dalam "SM-Clinic" sebagai kajian bebas sekiranya terdapat kecurigaan pembentukan tumor, kemunculan proses keradangan, atau sebagai tambahan - untuk membuktikan sifat kegelapan yang terungkap pada sinar-X. Prosedur untuk bronkoskopi saluran udara ditunjukkan sebagai pemeriksaan kawalan dan pencegahan setelah penyingkiran bahagian bronkus atau paru-paru.

Bronkoskopi juga diresepkan berdasarkan gambaran klinikal untuk mengetahui penampilan:

  • batuk tidak bermotivasi;
  • kesukaran bernafas, sesak nafas;
  • pelepasan bernanah dan berdarah dari saluran pernafasan.

Kontraindikasi dan sekatan

Pemeriksaan bronkoskopi tidak ditunjukkan untuk semua pesakit. Batasan kategori untuk bronkoskopi adalah infark miokard, dipindahkan kurang dari enam bulan yang lalu, dan strok akut. Elakkan mengambil pengencer darah sebelum prosedur. Ini termasuk aspirin, warfarin, clopidogrel.

Anda harus menolak bronkoskopi jika anda mempunyai:

  • aritmia (darjah 3 atau lebih);
  • hipertensi (dengan tekanan darah rendah di atas 100);
  • iskemia jantung;
  • asma bronkial;
  • penyempitan patologi laring atau trakea (darjah ke-2 atau lebih tinggi);
  • asma bronkial dalam tempoh akut.

Batasan kajian adalah gangguan neuropsikiatrik (epilepsi, skizofrenia), serta keadaan yang disebabkan oleh kecederaan otak traumatik.

Sebelum menjalankan kajian, disarankan untuk mendapatkan nasihat "CM-Clinic" endoskopi. Sekiranya anda mempunyai penyakit yang disenaraikan di atas, segera beritahu pakar mengenai perkara ini..

Pakar anestesi akan memberi nasihat mengenai ubat yang digunakan untuk anestesia. Sekiranya terdapat alahan atau hipersensitiviti terhadap ubat, ubat akan dipilih sesuai dengan toleransi individu anda.

Persediaan untuk bronkoskopi

Bronkoskopi adalah prosedur penyediaan. Bergantung pada tujuan perlakuan (diagnosis atau rawatan), kajian awal mungkin termasuk dalam proses penyediaan:

  • Imbasan CT dada;
  • ujian HIV, sifilis, hepatitis B, C.

Dalam "CM-Klinka" bronkoskopi dilakukan pada bila-bila masa sepanjang hari.

Syarat yang mesti dipenuhi sebelum melakukan bronkoskopi pada waktu pagi:

  • bersihkan rongga mulut dengan cara yang biasa anda lakukan;
  • menahan diri dari makan dan minum tepat sebelum prosedur: lebih baik mengatur makan malam ringan pada waktu petang selewat-lewatnya jam 21.00.

Semasa menjalankan prosedur pada siang hari atau pada waktu malam, perlu bahawa makanan terakhir dibuat sekurang-kurangnya 8 jam sebelum bronkoskopi.

Bronkoskopi

Bronkoskopi adalah salah satu kaedah instrumental yang paling bermaklumat untuk memeriksa pokok trakeobronkial, yang memungkinkan bukan hanya untuk membuat diagnosis, tetapi juga, jika perlu, melakukan sejumlah langkah terapi (sanitasi, penyingkiran badan asing, mencuci, dll.). Sebelum melakukan bronkoskopi, pemeriksaan X-ray atau CT organ dada adalah wajib.

Broncho-fibroscopy memungkinkan untuk mendiagnosis barah paru-paru, radang paru-paru jenis apa pun, bronkitis kronik dan penyakit lain dari sistem pernafasan dengan ketepatan lebih dari 97%.

Di jabatan diagnostik Hospital Klinikal Pusat Akademi Sains Rusia di Moscow, anda boleh melakukan bronkoskopi pada bila-bila masa yang sesuai untuk pesakit dengan harga yang berpatutan. Penting: endoskopi paru-paru, bronkus atau trakea harus dilakukan oleh pakar yang berpengalaman dalam keadaan yang dilengkapi dengan peralatan anestetik dan diagnostik progresif. Oleh itu, pesakit boleh bergantung pada ketiadaan ketidakselesaan dan kandungan maklumat hasil yang dijamin..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk prosedur

Pemeriksaan endoskopi paru-paru dan organ lain dari sistem pernafasan ditunjukkan dalam kes berikut:

  • Untuk mengeluarkan benda kecil dari saluran pernafasan.
  • Untuk mengembang lumen pernafasan.
  • Untuk membuang ketumbuhan kecil.
  • Untuk memungkinkan mengambil sampel bahan untuk biopsi.
  • Untuk membersihkan saluran pernafasan (sekiranya terkumpul lendir, nanah, dll.)
  • Untuk pentadbiran penyelesaian ubat.

Latihan

Sebelum pemeriksaan endoskopi pokok tracheobronchial untuk pesakit kedua-dua jantina, sinar-X dan CT organ dada adalah wajib.

Menjalankan

Pemeriksaan endoskopi paru-paru dan organ lain dari sistem pernafasan dilakukan seperti berikut:

  • Pesakit disuntik dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan bronkodilator untuk memudahkan perjalanan bronkoskop.
  • Pesakit duduk di kerusi khas yang dilengkapi dengan peralatan anestesia progresif.
  • Laring dan pita suara dibius.
  • Bronkoskop dimasukkan sambil menarik nafas panjang. Selanjutnya, laluannya melalui jalan udara dilakukan dengan gerakan putaran yang teliti..
  • Semasa pemeriksaan, manipulasi yang diperlukan dapat dilakukan - rawatan organ dengan penyelesaian ubat, pengumpulan bahan untuk biopsi, dll..
  • Setelah diperiksa, bronkoskop dikeluarkan dengan hati-hati, selepas itu pesakit tidak digalakkan makan dan membeli selama 2 jam.

Bronkoskopi sebagai alat diagnostik

Pembesaran gambar yang pelbagai membolehkan doktor melihat gambaran klinikal paru-paru, bronkus dan organ lain sistem pernafasan dengan jelas. Pemeriksaan ini menggambarkan tumor terkecil yang tidak akan dapat dilihat pada ultrasound transabdominal. Ini menjadikan bronkoskopi alat diagnostik yang penting dan dituntut..

Bronkoskopi sebagai kaedah rawatan

Seperti banyak jenis kajian endoskopi moden, bronkoskopi membolehkan, bersamaan dengan diagnostik, mengambil sampel tisu untuk biopsi, membuang cuci, membersihkan atau menghilangkan neoplasma sepenuhnya. Pendekatan ini meminimumkan invasif prosedur pembedahan, sambil menunjukkan kecekapan tertinggi. Juga, bronkoskopi digunakan untuk membuang bronkus dan menyuntik ubat ke dalamnya..

Dengan menggunakan borang dalam talian di laman web klinik, atau dengan menghubungi kami (499) 400-47-33, pesakit boleh mendaftar untuk pemeriksaan endoskopi saluran pernafasan di Hospital Klinikal Pusat Akademi Sains Rusia. Juga, dalam mod telefon, anda dapat mengetahui kos prosedur, sama ada anda memerlukan persiapan dan maklumat lain.

Hasil penyelidikan dan perundingan pakar

Hasil endoskopi paru-paru dan bronkus ditunjukkan dalam bahan grafik dan teks, yang diterima oleh pesakit dalam bentuk cetak dan elektronik. Pakar klinik kami akan segera menafsirkan maklumat yang diterima, membuat diagnosis dan menetapkan rawatan yang mencukupi. Bronkoskopi diagnostik adalah perkhidmatan yang berpatutan yang boleh digunakan oleh sesiapa sahaja jika mereka mengesyaki terdapat masalah dalam sistem broncho-pulmonari.

Di mana untuk mendapatkan bronkoskopi di Moscow?

Kami menjemput anda untuk pemeriksaan bronkoskopi paru-paru dan bronkus di klinik Hospital Klinikal Pusat Akademi Sains Rusia. Pemeriksaan dilakukan dengan bayaran oleh pakar yang berpengalaman dalam keadaan klinikal yang sesuai dengan tahap perkhidmatan perubatan dan diagnostik yang tinggi. Temujanji untuk konsultasi awal atau secara langsung untuk bronkoskopi dilakukan melalui telefon dan di laman web klinik - menggunakan borang dalam talian yang mudah.

Petua untuk bronkoskopi

Fibrobronchoscopy (FBS) atau fibrolaryngoscopy (FLS) akan lebih mudah dipindahkan jika anda sudah bersedia terlebih dahulu. Saya menulis dengan mengambil kira pengalaman sebilangan besar pesakit dan kesilapan mereka.

Kedua-dua prosedur pada mulanya harus dilakukan melalui hidung, tetapi dalam beberapa keadaan (contohnya, kelengkungan teruk septum hidung / pembengkakan mukosa hidung) ini tidak mungkin dilakukan dan doktor memasukkan endoskopi secara langsung melalui mulut.

Matlamat utama adalah untuk memvisualisasikan struktur anatomi, kehadiran tumor atau keradangan dan mengambil biopsi. Biopsi adalah kaedah diagnostik yang paling penting, dialah yang mengesahkan penyakit ini atau penyakit itu.

1. kedua-dua prosedur ini adalah pada waktu perut kosong, termasuk. jangan minum cecair

2. Bawalah tuala yang tidak terlalu besar, tidak terlalu kecil. Tuala tersangkut di belakang kolar dan ditutup di atas mulut anda untuk mengelakkan muntah.

3. anda tahu bahawa anda akan sangat gugup - minum pil penenang

4. memberi amaran terlebih dahulu jika anda alah kepada lidocaine. ia adalah yang paling sering digunakan untuk anestesia

5. prosedur mengambil masa kira-kira 10 minit

6. sebaik sahaja lidocaine dituangkan ke dalam mulut anda - telan ubatnya, ke hidung anda - menyelinap ke dalam. Lidocaine pahit untuk rasa

7. Apabila endoskopi bergerak, refleks tersedak dan batuk akan bermula, jadi cubalah fokus pada pernafasan dan kurang berkedut. Semakin anda mula batuk, semakin banyak endoskopi akan bergetar dan semakin kurang doktor

8. jika anda mula batuk, anda dapat menundukkan kepala sedikit ke bawah, sehingga air liur yang terkumpul (dan akan banyak) akan mengalir ke tuala

9. semasa mengambil biopsi, tisu organ dari mana ia cedera, pada masa akan datang, air liur atau kahak berdarah mungkin muncul, serta kesakitan yang sederhana, ini baik-baik saja, semuanya akan sembuh

10. pada akhir prosedur, jangan bangun dengan segera, duduk di atas kerusi dan pastikan kepala anda tidak pening, jika tidak, minta pelapik kapas dengan amonia

Tiada pendua ditemui

1. kedua-dua prosedur ini adalah pada waktu perut kosong, termasuk. jangan minum cecair

3. anda tahu bahawa anda akan sangat gugup - minum pil penenang

Sekiranya anda tidak dapat minum cecair, bagaimana saya akan minum ubat penenang?

FBS tidak selalu dilakukan dengan anestesia umum, tidak perlu mencipta. Hari ini, 15 orang menjalani prosedur ini dan tidak berjaya dengan refleks tanpa syarat

dan apa kaitannya dengan biopsi tidak berjadual dengannya?

Saya tidak menafikan bahawa FBS dilakukan di bawah anestesia, tetapi kebanyakan mereka melaluinya begitu sahaja

Penulis menulis semuanya dengan tegas, tahun ini dia menjalani prosedur ini dan mematuhi cadangan ini (kecuali ubat penenang dan tidak mengetahui nuansa dari titik ke-8), jadi semuanya berjalan lebih mudah daripada dengan FGDS. Dan ketika mereka melakukannya untuk pertama kalinya, penjepit atap dijelaskan dengan cara yang salah, saya tidak faham bahawa, atau mungkin tangan doktor tidak tumbuh dari situ, ada perasaan bahawa saya lemas (saya tersedak batuk saya), dan kemudian saya meludahkan darah sepanjang hari, walaupun mereka tidak mengambil biopsi.
Oleh itu, setiap orang yang memerlukan prosedur ini, TEGAS MENGIKUTI CADANGAN.

Saya tidak pernah dapat. Bagaimana anda boleh menyedut cecair? Dan ketika saya berjaya sedikit, kerongkong saya menjadi kebas, dan panik bermula secara umum. Jadi saya pergi.

Ketika mereka melakukan FBS kepada saya, kakitangan membincangkan kejadian itu - mereka memberikan FBS kepada seorang wanita tua melalui, katakanlah, lubang hidung kanan, hanya kerana ia lebih lebar daripada sebelah kiri, dan dia membiarkannya, meminta untuk memanggil ketua dan berkata: "Buang amatur ini! dan mereka memasukkan siasatan ke lubang hidung kanan saya! "

Pada musim bunga tahun 2012, saya menghidap radang paru-paru. Saya berada di hospital untuk waktu yang sangat lama, tidak sembuh. Adakah bronkoskopi. Kenangan sudah sedikit usang, tetapi saya akan cuba menyampaikan seakurat mungkin.

Mereka meletakkan saya di kerusi. Kerusi itu dilabuhkan ke lantai dan mempunyai punggung tegak dan sandaran kaki. Direka untuk menyerupai kerusi doktor gigi Soviet lama.

Disembur ke hidung dan tekak dengan semburan. Kira-kira 20 saat kemudian mereka bertanya "Adakah anda sudah siap?" Mengetahui bagaimana anestesia berfungsi pada saya (mereka meletakkan tiga tampalan di gigi saya, dicucuk setiap kali dua atau tiga kali, dan kesannya tidak langsung muncul), saya mengatakan bahawa ia terlalu awal. Dengan kata-kata "-Yah, kita harus menunggu anda sepanjang hari atau apa?", Mereka mula mendorong siasatan ke lubang hidung kiri.

Probe adalah "selang" yang terbuat dari segmen plastik hitam berkilat dengan diameter sekitar 5 mm. Pada hujung kerja terdapat lensa di mana inti manusia diperhatikan dan satu (mungkin beberapa) lubang untuk pengambilan sampel. Perasaan sangat sukar untuk disampaikan. Doktor berkata "- Wdo-oo-oo-ooh", saya menarik nafas sebanyak mungkin dengan desakan refleks berterusan untuk muntah, probe bergerak beberapa sentimeter. Saya tidak pernah menyangka bahawa seseorang mampu menghasilkan air liur dalam jumlah yang banyak. Agar tidak tersedak, saya harus memiringkan kepala ke depan dan memegang tuala di dekat mulut saya. Jururawat itu menekan tangan bebasnya ke sandaran tangan agar tidak berkedut. Menjadi jelas mengapa anda memerlukan kerusi yang keras dan dilekatkan ke lantai.

Selepas beberapa ketika, prosedur selesai. Mereka tidak menemui sesuatu yang salah dan mengatakan bahawa kali kedua (melalui lubang hidung yang lain) prosedur tidak dapat dilakukan. Di sini, seperti yang saya fahami, paru-paru di sebelah kiri melihat melalui lubang hidung kanan, di sebelah kanan - melalui kiri (atau sebaliknya).

Dia kembali ke wad. Selepas 10 minit, anestesia berfungsi. Hidung lusuh sembuh selama tiga hari lagi.

dan saya diberi pneumotoraks cantik dengan FBS. dari rumah setelah memeriksa ambulans kembali ke hospital. Kemudian 2 minggu di hospital, sinar-X setiap tiga hari dan tiga percubaan untuk mengepam udara dengan jarum suntik dimasukkan di bawah tulang selangka. sensasi menjijikkan.

sebaik sahaja lidocaine dituangkan ke dalam mulut anda, telan ubatnya, dan hirup di dalam hidung anda. Lidocaine pahit untuk rasa.

Hohoho, nasihat mewah.

Petikan dari arahan untuk semburan lidocaine:

Penting untuk tidak membiarkan lidocaine memasuki saluran udara (risiko aspirasi). Permohonan ke faring memerlukan perhatian khusus.

Mengapa bronkoskopi sedar? Terdapat penenang?

Adakah anda fikir dia tidak mempunyai kesan sampingan? Lebih baik bersabar selama beberapa minit.

Berbanding dengan risiko yang dilakukan oleh pesakit dengan prosedur invasif yang serius seperti bronkoskopi, bahaya dari propofol tidak dapat diabaikan, dan manfaatnya sangat besar. Pesakit tidak merasa gugup, muntah atau terganggu oleh doktor, mengurangkan kemungkinan kecederaan diri.

Dia berulang kali menjalani gastroskopi di bawah propofol.

tolong beri nasihat. melakukan gastro dan kolon di bawah anestesia pada masa yang sama. doktor itu juga berjaya membuang nasofaring. gambar dilampirkan. sekarang, ketika menelan, saya mula merasakan sesuatu di sebelah kiri mengganggu tekak saya. Foto itu berusia 2.5 tahun, namun tidak ada yang mengganggu - kecuali bronkoskop tidak dapat melewati lubang hidung kiri. apa nama prosedur untuk masuk ke sana dan mengambil biopsi dari kotoran ini?

Helo! Apa yang akhirnya berlaku? Saya juga mempunyai sesuatu di kerongkong di sebelah kiri epal Adam dan sakit ketika menelan di tempat ini)

semasa endoskopi dan mengambil biopsi dengan forceps. Apa yang membuat anda berfikir bahawa anda mempunyai pendidikan di sana? Saya fikir doktor akan melihatnya. Selain itu, dalam 2.5 tahun, onkologi pasti akan muncul dengan beberapa gejala, dan jika ada sesuatu di mulut / nasofaring, ia akan membesar.

Dan mereka melakukannya untuk saya di sebuah desa yang berjarak 700 km dari kota, dan mendapat keuntungan. sangat menyedihkan, dan kemudian sangat menyakitkan (dia batuk darah selama 5-7 hari, hampir tidak dapat menghirup hidungnya sama sekali

Adakah bronkoskopi maya jauh berbeza dengan konvensional?

Setelah mencari-cari melalui Internet, semua orang + menggunakan maya, mengapa mereka masih melakukan yang biasa? Kerana kenyataan bahawa maya dibayar?

berbeza - mekanisme diagnostik sama sekali berbeza, kontraindikasi berbeza. Sebenarnya, bronkoskopi maya adalah imbasan CT yang sama

Mereka. adalah mungkin untuk mendedahkan dengan kaedah bronkoskopi konvensional apa yang maya?

Saya sekarang merawat paru-paru saya sendiri, jadi saya berminat, tetapi saya tidak diberi bronkoskopi klasik.

Sekiranya tidak ada yang dinyatakan oleh maya, maka tidak akan dilakukan oleh FBS

Hebat. Terima kasih atas penjelasannya.

Walau apa pun, saya tidak mengubati diri sendiri, tetapi ketua jabatan pulmonologi, saya rasa, patut dipercaya :)

Dengan FGS saya diberitahu untuk bernafas melalui mulut saya. Jadi hampir tidak ada refleks gag. Ia juga berfungsi di sini?

etnosains.

Anda tahu, ada orang yang suka menggunakan kaedah rawatan yang tidak standard, dan kadang-kadang tidak masuk akal. Itik di sini adalah kisah saya mengenai seorang seperti itu.
Sebagai permulaan, saya bekerja di klinik swasta dan melakukan urutan dan fisioterapi. Tidak lama dahulu, seorang pemuda dengan tumit mendekat kepada saya. Biasanya, dengan masalah seperti itu, doktor menetapkan laser magnetik, UST, atau UVT. Sekiranya tidak membantu, maka blokade digunakan (menetapkan suntikan dengan anestetik kuat).
Tetapi watak kita jelas salah satu yang mempunyai fikiran yang hebat dan khayalan yang tidak terbatas, serta kecenderungan untuk menjimatkan 1000 rubel.
Sebenarnya, apa yang dia dapatkan - setelah mendapat nasihat dari nenek Agafia dari kampung Pi ** elimovo di Internet, pesakit kami mula mandi cuka di tumit dengan pencairan cuka ke air 3: 1. Maksudnya, 300 ml cuka per 100 ml air. Saya dapat bayangkan bagaimana penjual melihatnya ketika si genius ini membeli cuka 1.5 liter.
Jadi, 5 prosedur sudah selesai, kesakitan belum hilang, isteri dalam keadaan terkejut. Dan dia terkejut bahawa setelah 5 prosedur ini, pesakit membakar seluruh kulit tumitnya hingga kulit merah jambu, dan di beberapa tempat tepat untuk daging.
Untuk apa keseluruhan cerita ini? Di samping itu, berhati-hatilah dengan nasihat mana-mana penyembuh, pakar herba, tukang sihir dan tukang sihir lain yang menawarkan anda menelan air kencing keldai berusia 3 minggu dan menyembuhkan diabetes anda.

Balas jawatan "Lebih baik jangan mengambil risiko"

Datang di pos "Lebih baik untuk tidak mengambil risiko", yang menunjukkan gambar laringoskop dan prosedur intubasi. Rakan-rakan! Kadang-kadang berlaku bahawa intubasi secara teknikal mustahil atau ada kontraindikasi khas, maka trakeostomi digunakan.

Foto dari enjin carian.

Duduk sahaja di rumah - ini sementara, tetapi hidup adalah satu!

Virus, kepintaran, ketenangan

Saya ingin menulis mengenai kulat kaki, tetapi memandangkan kejadian baru-baru ini, saya ingin mengingatkan anda tentang kualiti manusia seperti kecerdasan dan kawalan diri.

Kami tidak akan menamakan jangkitan di dahi kerana keadaan ini berkembang di seluruh dunia, tetapi untuk sebab tertentu panik besar dan histeria bermula, yang menghasilkan teori mengenai konspirasi global dan penolakan pemerintah..

Mari mulakan dengan teratur:

1) Virus sebenarnya.

Kami tidak bercakap mengenai selesema bermusim - ini agak berbeza. Setiap agen patogen mempunyai nuansa kewujudan dan perkembangannya sendiri. Jangkitan ini mempunyai ciri yang tidak menyenangkan - ia boleh membiak di epitel alveolar. Bagaimana dan berapa banyak pembiakan di sana bergantung sepenuhnya pada keadaan sistem ketahanan badan, dan ia berbeza bagi setiap orang.

Kumpulan risiko termasuk: 1) orang tua dan orang tua; 2) orang dengan kekurangan imuniti kongenital dan diperolehi; 3) penghidap pelbagai penyakit kronik.

Tubuh orang tua dilemahkan oleh banyak patologi bersamaan: penyakit jantung, pneumosklerosis, penyakit sistem kencing, lesi sistemik sistem muskuloskeletal. Semua ini mengurangkan kecekapan melawan sistem kekebalan tubuh, kerana semua kekuatannya diarahkan untuk memerangi tubuhnya, sayangnya.

Memandangkan fakta bahawa paru-paru orang tua tidak baru, dan sering terdapat pengerasannya, dengan pengeluaran pelincir paru-paru (surfaktan) yang lebih rendah, hasil pendaraban virus dalam epitelium alveoli agak menyedihkan. Paru-paru mula dipenuhi dengan cairan, kerana tempat tinggal mereka berkurang dan orang itu mula lemas di persekitaran biologisnya sendiri (jika sangat pendek dan tanpa patofisiologi). Dalam keadaan ini, pengudaraan mekanikal adalah keselamatan, yang kita lihat di seluruh dunia..

Orang muda juga boleh mengalami kesakitan yang teruk, tetapi selalunya mereka adalah orang yang mempunyai patologi dan imunodefisiensi yang teruk, seperti yang saya nyatakan sebelumnya..

Ternyata yang muda tidak boleh bercinta? Tetapi tidak! Seseorang yang sakit sekurang-kurangnya adalah bom biologi berjalan, dan paling banyak ARDS yang sama dapat berkembang (kita sendiri google). Benar, peluang pemulihan dalam kes ini jauh lebih tinggi, tetapi anda masih harus berbaring di atas paip, dan ini masih menyenangkan.

2) Kuarantin adalah ukuran yang diperlukan.

Ya, sebenarnya semuanya bermula dari perenggan pertama. Seorang individu yang memutuskan untuk menjaringkan gol pada orang lain dan, setelah tiba dari belakang bukit, segera pergi ke bar untuk membingkai gadis-gadis itu dan minum bir, dapat menanam awan ara dengan orang yang, pada gilirannya, akan menanam awan ara yang lain dan seterusnya sehingga akhir logik. Kami melihat contoh hidup dengan pakar penyakit berjangkit yang terkenal, yang menjalani kesihatan rakan sekerja dan pesakit dengan kejahilannya yang tidak berprinsip dan profesional. Ingat: "Jika ingus anda mengalir, ini tidak bermaksud bahawa datuk jiran anda tidak akan mengalami radang paru-paru.".

3) Perlakuan yang tidak terkawal adalah jahat.

Topik ini selalu menjadi milik jabatan satu haiwan berbulu bulu, tetapi kini menjadi lebih popular. Orang-orang meminum pelbagai jenis ramuan penyembuhan diri, menggosok tangan mereka dengan bahan-bahan yang tidak diketahui oleh sains, menyemburkan bawang putih dan lobak, menyedut wap dari pelbagai cecair, makan paracetamol dalam bungkusan, dan sebagainya..

Tuan-tuan, rakan sekerja - untuk menyembuhkan badan, tidak melampaui karburator (walaupun ini juga yang akan melakukannya). Kami adalah sistem hidup, yang bermaksud masing-masing mempunyai nuansa tersendiri. Mana-mana daripada kita boleh bertindak balas dengan cara yang sama sekali berbeza terhadap ubat yang sama. Sebarang rawatan harus di bawah pengawasan doktor. Mengapa saya menyebut parasetamol? Ya, semuanya mudah - setelah mereka mengatakan di TV bahawa dia menyembuhkan jangkitan, orang mula memakannya untuk tujuan pencegahan..

Mengapa anda tidak boleh melakukan ini? Ya, kerana ia adalah ubat dan, seperti ubat lain, ia agak toksik. Dalam kes ini, hati anda akan menderita. Ini adalah satu perkara ketika anda berusaha menurunkan suhu dan menghilangkan keradangan, dan satu lagi perkara ketika dahi yang sihat sepenuhnya memakannya tiga kali sehari, agar tidak jatuh sakit dengan virus. Ini bukan ubat antivirus! Ia dirancang untuk melawan gejala, bukan patogen..

4) anda perlu minum antibiotik.

Siapa yang memberitahu anda? Ubat antibakteria tidak berfungsi melawan jangkitan virus, seperti namanya. Antibiotik diresepkan untuk rawatan flora sekunder, yang dengan senang hati bergabung dalam perkembangan jangkitan virus. Terdapat puluhan antibiotik dan semuanya bertindak pada bakteria tertentu. Tidak ada ubat sejagat. Ini boleh dikaitkan dengan titik nombor 3, tetapi saya memutuskan untuk mengeluarkannya secara berasingan.

5) Panik.

Inilah yang paling membunuh saya. Panik adalah sahabat jangkitan. Anda tidak boleh lari ke jalan dan berteriak bahawa semua orang akan mati. Kita semua akan mati, tetapi tidak di sini dan tidak sekarang - ini adalah proses semula jadi, penuaan disebut. Agar tidak jatuh sakit, perlu mengikuti peraturan yang telah diberitahu oleh "diktator dan polis yang dahsyat" (sindiran, jika ada) kepada kita semua sejak sebulan yang lalu.

Rakan-rakan, bukan hanya karantina yang diperkenalkan dan dilarang mengunjungi tempat awam. Semua standard kebersihan dikembangkan pada darah manusia. Ratusan wabak merobohkan populasi Bumi, dan sekarang kebetulan semua orang di rantau ini santai dan lupa bagaimana mencuci tangan mereka selepas jalan dan tandas. Syabas, chO.

6) Topeng.

Di sini, terima kasih kepada semua hucksters yang memutuskan untuk memanfaatkan kesedihan orang. Topeng itu hanya dibeli oleh pemborong, dan sekarang mereka dibiarkan mempunyai hidung. Pengeluarannya pasti akan menjadi lebih baik, anda tidak dapat melakukan semuanya dalam satu saat, tetapi selagi tidak ada - jahit. Ya, ya - jahit. Ini diajarkan dalam pelajaran keselamatan hidup dan tenaga kerja. Mari jadikan pembakar menangis sebagai air mata lelaki yang jahat (#mengalami pembakar air mata).

Pertama, topeng kain kasa boleh dicuci, kedua, ia melindungi lebih lama, dan ketiga, rekaannya hanya bergantung pada anda.

a) jika anda menggunakan bulu kapas, maka topeng secara automatik boleh digunakan, kerana ia tidak boleh dicuci.

b) Terdapat sekurang-kurangnya 8-9 lapisan pada topeng, dan lebih baik 12;

c) ia mesti menutupi hidung dan dagu.

7) Antiseptik.

Tidak perlu bilas tangan anda dengan peluntur dan minyak tanah - ini akan memberi anda eksim kronik. Basuh tangan anda lebih kerap dan jangan sentuh wajah anda dengan mereka di jalan. Itu sahaja yang anda perlukan. Jangan gunakan alkohol industri - ia berbahaya. Piawaian kebersihan, mereka juga merupakan standard kebersihan di Afrika.

Mungkin semua. Semua orang boleh mempercayai apa yang dia mahukan lebih. Saya hanya berusaha memusatkan beberapa fakta dan nasihat berguna yang sedikit sebanyak dapat menghilangkan salah faham dengan jangkitan ini. Jangan panik, ikuti peraturan, hargai orang di sekitar anda.

Bronkoskopi: penyediaan, petunjuk, bagaimana ia berlaku, hasil, akibat selepas prosedur


Bronkoskopi adalah prosedur yang membolehkan anda memeriksa trakea dan bronkus dari dalam, mengambil bahagian tisu yang mencurigakan untuk pemeriksaan histologi, mengeluarkan badan asing, dan membersihkan saluran udara dari dahak kental. Ini adalah kaedah yang paling bermaklumat untuk mengkaji pokok tracheobronchial. Ini membolehkan anda melihat formasi dan tumor yang minimum, tetapi hanya pada trakea, bronkus besar dan sederhana. Bronkoskopi bronkus juga merupakan kaedah terbaik untuk membersihkan (pembuangan air besar) saluran udara pada orang yang harus lama bernafas dengan mesin.

Mengenai bronkoskopi - lebih terperinci

Bronkoskopi adalah prosedur yang hanya dilakukan di hospital. Di bawah rawatan tempatan (rawatan membran mukus dengan lidokain) atau anestesia umum, doktor memasukkan alat khas ke saluran pernafasan - bronkoskop, yang merupakan tiub fleksibel atau kaku. Di satu hujung peranti, pencahayaan, yang lain berakhir dengan sistem optik, di mana doktor melihat secara langsung dengan matanya.

Terdapat lubang di sisi bronkoskop di mana anda boleh menyambung:

  • picagari: untuk menyiram saluran udara atau untuk aspirasi dahak untuk ujian;
  • penyedut elektrik: ia akan "menghisap" kahak atau darah - kandungan trakea dan bronkus;
  • forceps atau berus khas untuk mengambil biopsi;
  • elektrod koagulator - alat untuk membakar saluran pendarahan.

Untuk instrumen ini, terdapat saluran khas di badan peranti yang dilaluinya. Di samping itu, alat ini dapat berkomunikasi dengan peralatan video sehingga doktor menilai keadaan bronkus, tidak melihat "tiub" alat itu sendiri, tetapi melihat monitor.

Biasanya bronkoskop dimasukkan melalui mulut. Sebilangan doktor menggunakan laringoskop untuk ini - alat yang secara serentak akan menerangi jalan untuk bronkoskop dan menekan akar lidah dan epiglotis - tulang rawan yang boleh disekat oleh bronkoskop fleksibel.

Oleh kerana bronkoskopi sangat penting dalam banyak kes (contohnya, jika terdapat kecederaan atau kelainan pada perkembangan leher, dan anda perlu menyediakan alat pernafasan dengan pernafasan), bronkoskop dapat dimasukkan melalui hidung.

Juga, jika pesakit bernafas melalui trakeostomi (bukaan di trakea di mana kanula khas yang disambungkan ke alat pernafasan dimasukkan), bronkoskop dimasukkan terus ke dalam bukaan trakeostomi. Dalam kes ini, anestesia berasingan tidak diperlukan..

Apa yang ditunjukkan oleh bronkoskopi:

  • trakea;
  • yang utama - kanan dan kiri - adalah bronkus;
  • bronkus lobar: tiga di sebelah kanan, dua di sebelah kiri.

Bronkoskop tidak menggambarkan bronkus dan bronkiol yang lebih kecil. Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa tumor atau keradangan terletak tepat di sana, pengimejan resonans dikira atau magnetik dilakukan.

Kami berharap ia dapat dijelaskan dengan cara yang mudah diakses - bronkoskopi paru-paru, walaupun lebih tepat untuk menyebut manipulasi ini hanya bronkoskopi (ini bermaksud "visualisasi bronkus").

Petunjuk untuk bronkoskopi

Anda perlu menjalani bronkoskopi sekiranya:

  • terdapat sesak nafas sekiranya ketiadaan patologi jantung atau asma bronkial;
  • sakit batuk, dan sinar-X tidak menunjukkan apa-apa;
  • terdapat hemoptisis;
  • berulang bronkitis dan / atau radang paru-paru;
  • kahak yang berbau busuk;
  • terdapat perasaan penyedutan atau pernafasan yang tidak lengkap, sementara penyakit jantung dan tulang belakang toraks dikecualikan;
  • terdapat penurunan berat badan yang cepat sekiranya tiada diet;
  • terdapat fibrosis sista;
  • radiografi paru-paru mendedahkan proses penyebaran - banyak kawasan gelap, yang boleh menjadi metastasis dan tuberkulosis paru;
  • menurut tomografi yang dikira, adalah mustahil untuk membezakan lokasi suppuration dari barah paru-paru dengan kerosakan;
  • didiagnosis dengan tuberkulosis paru;
  • adalah perlu untuk menentukan penyebab radang paru-paru yang teruk ketika pesakit sedang bernafas;
  • adalah perlu untuk menilai dinamika rawatan selepas reseksi paru-paru, bronkus;
  • bronkoskopi berulang diperlukan selepas tumor dikeluarkan menggunakan teknik ini;
  • jika radiografi menunjukkan pembesaran atau penyempitan bronkus.

Ini adalah bronkoskopi diagnostik dan digunakan untuk membuat diagnosis.

Terdapat juga prosedur penyembuhan yang digunakan ketika:

  • badan asing telah memasuki saluran pernafasan;
  • mustahil untuk melakukan intubasi trakea untuk memindahkan pesakit ke ventilasi buatan: untuk melakukan pembedahan atau dalam keadaan kritikal. Ini adalah koma yang disebabkan oleh pelbagai sebab; keadaan ketika pernafasan dimatikan (kecederaan saraf tunjang serviks, botulisme, miopati);
  • anda perlu membersihkan saluran pernafasan dahak atau darah. Ini sangat penting dalam rawatan radang paru-paru, terutama dengan latar belakang fibrosis kistik, ketika dahak sangat likat;
  • anda perlu menghentikan pendarahan paru;
  • salah satu bronkus disekat oleh tumor, lekatan atau dahak, akibatnya atelektasis berlaku (pengecualian sebahagian paru-paru dari pernafasan);
  • anda perlu mengeluarkan nanah dari abses paru-paru yang terletak berhampiran bronkus;
  • radang paru-paru sukar: lebih baik menyuntik antibiotik tambahan terus ke bronkus yang diingini.

Pada asasnya, bronkoskopi dilakukan menggunakan bronkoskop fleksibel - bronkoskop fiberoptik. Ia agak nipis dan boleh bengkok ke arah yang berbeza. Tetapi dalam beberapa kes, adalah perlu untuk memperkenalkan alat kaku (logam) yang tidak membengkok dan tidak dapat dimasukkan ke dalam bronkus yang keluar pada sudut.

Petunjuk untuk bronkoskopi dengan bronkoskop kaku adalah penyingkiran benda asing, pengembangan bronkus yang disempit oleh keradangan atau lekatan. Lebih mudah meletakkan stent (tiub pengembangan yang diperbuat daripada plastik bergelombang tegar) pada bronkoskop tegar, dan pasangkan yang terakhir ke dalam bronkus yang menyempit. Ia paling baik digunakan semasa operasi toraks - dalam rawatan keadaan yang berkaitan dengan masuknya nanah, udara atau cecair ke rongga pleura, serta pendarahan paru. Kemudian bronkoskop dapat digunakan untuk menyekat bronkus dari sisi yang berpenyakit, di mana pakar bedah bekerja, dan ventilasi paru-paru kedua dengan radas..

Bronkoskopi maya

Sebagai tambahan kepada bronkoskopi kaku dan fleksibel, jenis kajian lain telah dikembangkan - bronkoskopi maya. Ini adalah tomografi yang dikira dari paru-paru dan bronkus, yang diproses oleh program komputer khas yang mencipta gambar tiga dimensi bronkus.

Kaedahnya tidak begitu bermaklumat, tetapi tidak invasif. Dengan itu, anda tidak boleh mengambil ujian dahak, mencuci air atau biopsi kawasan yang mencurigakan, anda tidak boleh mendapat benda asing atau membilas bronkus dari dahak.

Tidak diperlukan persiapan untuk biopsi maya. Menurut kaedah pelaksanaannya, ia tidak berbeza dengan tomografi yang dikira. Pesakit berbaring di sofa, yang diletakkan di dalam sumber sinar-X.

Walaupun sinar-X dosis rendah, kaedah ini tidak sesuai untuk kanak-kanak, wanita hamil.

Cara persediaan untuk manipulasi

Persiapan untuk bronkoskopi sangat penting, kerana manipulasi sangat serius, termasuk dalam kategori invasif dan hanya memerlukan peralatan khas dan kemahiran khas dari doktor.

Oleh itu, anda perlu memulakan perbualan terperinci dengan ahli terapi anda. Dia akan memberitahu anda apa rundingan pakar sempit yang diperlukan. Oleh itu, jika seseorang telah menderita infark miokard, dia perlu, dengan persetujuan dengan pakar kardiologi, 2 minggu sebelum kajian untuk meningkatkan dos beta-blocker. Sekiranya seseorang menderita aritmia, mereka perlu mengkaji semula terapi antiaritmia dan, mungkin, meningkatkan dos ubat atau menambahkan beberapa ubat antiaritmia yang lain. Perkara yang sama berlaku untuk diabetes mellitus dan hipertensi arteri..

Juga, setiap orang perlu menjalani kajian sedemikian dan menunjukkan hasilnya:

  • X-ray atau dikira tomografi paru-paru.
  • ECG.
  • Ujian darah: am, biokimia, koagulogram.
  • Analisis gas darah. Ini memerlukan darah vena dan arteri..

Makanan terakhir tidak lewat dari jam 8 malam. Kemudian anda boleh mengambil pil terakhir yang dijadualkan. Keperluan untuk menerimanya pada waktu pagi dibincangkan secara berasingan..

Sangat mustahak untuk mengosongkan usus pada waktu malam menggunakan enema, mikrokliser "Mikrolax" ("Norgalax"), supositoria gliserin.

Anda tidak boleh merokok pada hari pengajian. Pundi kencing harus dikosongkan sejurus sebelum prosedur. Anda perlu membawa tuala atau lampin supaya anda dapat mengeringkan diri selepas menjalani kajian, bagi mereka yang menderita aritmia - ubat antiaritmia, bagi mereka yang menderita asma bronkial - penyedut. Gigi palsu yang boleh ditanggalkan perlu dikeluarkan.

Adalah mustahak untuk membiasakan doktor yang akan menjalankan prosedur dengan penyakit dan alergi masa lalu, serta ubat-ubatan yang selalu diambil.

Kursus prosedur

Perincian mengenai bagaimana bronkoskopi dilakukan. Pertama, mari kita bincangkan bagaimana prosedur ini dilakukan tanpa anestesia - di bawah anestesia tempatan:

  1. Pesakit datang ke pejabat, dia diminta menanggalkan pakaian hingga pinggang dan kemudian berbaring di sofa di tengah-tengah bilik, atau duduk di kerusi berhampiran peralatan.
  2. Dia diberi suntikan di bawah kulit - di kawasan bahu. Biasanya ini adalah ubat "Atropine" - ubat yang akan menekan rembesan air liur dan kandungan bronkus. Ia menjadikan mulut anda kering dan degupan jantung anda meningkat..
  3. Ubat ini boleh diberikan secara intramuskular. Sangat menenangkan untuk membuat manipulasi lebih mudah ditanggung.
  4. Juga, ubat "Salbutamol" atau "Berodual" disemburkan ke dalam mulut. Mereka diperlukan untuk mengembangkan bronkus.
  5. Doktor kemudian menguruskan anestesia tempatan. Dia menaburkan atau mengoleskan anestetik (biasanya lidocaine 10%) pada akar lidah dan sedikit lebih dalam. Bahagian luar bronkoskop juga dirawat dengan larutan yang sama..
  6. Selepas itu, mereka mula memasukkan bronkoskop ke dalam mulut dengan lembut. Sebelum memasukkan, penutup mulut, alat plastik yang memegang gigi, boleh dimasukkan ke dalam mulut. Ia perlu supaya pesakit tidak menggigit bronkoskop..
  7. Sekiranya bronkoskopi dilakukan dalam keadaan terlentang, doktor, dengan memotong kepala pesakit, boleh memasukkan alat laringoskop ke dalam mulutnya dan laring. Ini juga disertai dengan penyemburan anestetik tempatan ke saluran udara. Laringoskop akan membuka jalan untuk bronkoskop, sehingga yang terakhir akan dimasukkan lebih cepat dan lebih selamat.
  8. Mari kita jujur: pengenalan bronkoskop akan disertai dengan refleks muntah, serta perasaan kekurangan udara. Yang pertama disebabkan oleh kenyataan bahawa kesannya dibuat pada akar bahasa. Dan tidak cukup udara, kerana bronkoskop akan menempati 3/4 diameter trakea. Untuk menghilangkan kedua-dua kesan ini, anda perlu bernafas dengan kerap dan cetek ("seperti anjing").
  9. Kajian ini dijalankan dengan cukup cepat agar tidak menyebabkan hipoksia yang teruk. Tahap oksigen harus dipantau menggunakan alat pulse oximeter. Sensornya - "jepitan kain" - diletakkan di jari.

Semasa bronkoskopi, jangan bengkok supaya tidak merosakkan saluran udara dengan bronkoskop (terutamanya jika alat kaku digunakan).

Sekiranya bronkoskopi dengan biopsi dilakukan, maka tidak menyakitkan. Yang ada hanyalah ketidakselesaan di belakang tulang dada. Selaput lendir bronkus tidak mempunyai reseptor kesakitan. Pengenalan lidokain sebelum manipulasi disebabkan oleh keperluan mematikan vagal (dari kata "saraf vagus" - "saraf vagus") refleks dari akar lidah dan pita suara, yang boleh menyebabkan serangan jantung.

Sekiranya bronkoskopi dilakukan di bawah anestesia umum, ia dilakukan dengan pesakit berbaring. Kemudian suntikan diberikan secara intravena, dan orang itu tertidur akibatnya. Tiub polipropilena tegar dimasukkan ke dalam trakea, yang disambungkan ke alat pernafasan. Untuk beberapa waktu, udara dipompa ke dalam paru-paru oleh alat pernafasan (pernafasan dilakukan secara spontan), kemudian bronkoskop dimasukkan melalui tiub, dan bronkoskopi dilakukan. Bagaimana bronkoskopi dilakukan, seseorang tidak merasa.

Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia pada masa kanak-kanak, untuk orang yang sangat takut dengan prosedur, untuk orang yang mempunyai jiwa yang tidak stabil. Ia dilakukan kepada pesakit yang telah menjalani pernafasan alat, dan, jika perlu, pembedahan.

Selepas prosedur

Selepas bronkoskopi, seseorang merasakan:

  • berat atau tekanan di belakang sternum - pada siang hari;
  • mati rasa pada mulut dan laring - dalam 2-3 jam;
  • serak atau hidung - dalam masa beberapa jam;
  • mungkin batuk dahak yang berlumuran darah.

Anda perlu mengikuti peraturan ini:

  • 3 jam berada di hospital di bawah pengawasan kakitangan;
  • Jangan makan, minum atau merokok selama 3 jam. Makanan dan makanan boleh memasuki trakea, sementara merokok mengganggu penyembuhan mukosa setelah manipulasi;
  • jangan memandu selama 8 jam, kerana ubat yang diberikan dapat mengurangkan kadar tindak balas dengan ketara;
  • Kecualikan aktiviti fizikal selama 2-3 hari akan datang.

Anda juga perlu memantau keadaan anda. Tidak boleh:

  • pembuangan dari saluran pernafasan darah dalam bentuk gumpalan atau darah cair;
  • sesak nafas;
  • sakit dada semasa bernafas;
  • kenaikan suhu;
  • loya atau muntah;
  • mengi.

Kesimpulan bronkoskopi

Doktor menulis hasil pertama bronkoskopi sejurus selepas kajian. Kata-kata ini boleh:

  1. Endobronkitis. Ini adalah keradangan pada lapisan dalam bronkus. Sekiranya ia "catarrhal", maka selaput lendir berwarna merah. "Atropik" - cangkangnya ditipis. "Hypertrophic" - membran bronkus menebal, oleh itu, lumen bronkus menyempit. "Purulent" - keradangan bakteria, antibiotik diperlukan. "Serat-ulseratif" - keradangan yang kuat, yang menyebabkan pembentukan bisul, yang secara beransur-ansur digantikan oleh tisu parut (berserat).
  2. "Tebal, merah jambu pucat menyusup, naik di atas membran mukus" - tanda-tanda tuberkulosis.
  3. "Penyempitan diameter": keradangan, fibrosis kistik, tumor, tuberkulosis.
  4. "Neoplasma yang luas, terdapat erosi, mereka berdarah, ditutup dengan nekrosis, kontur tidak teratur" - tanda-tanda barah.
  5. "Sputum tebal, penyempitan lumen" - tanda-tanda fibrosis sista.
  6. "Fistulas" - tanda-tanda tuberkulosis.
  7. "Retraksi dinding bronkus, lumen berkurang, dinding edematous" - tanda-tanda tumor tumbuh dari luar bronkus.
  8. "Penyebaran bronkus berbentuk spindle, seperti bronkus, dahak bernanah tebal" - tanda-tanda bronchiectasis.
  9. "Selaput lendir edematous, kemerahan. Dinding bronkus melambung keluar. Sputum banyak telus, tidak bernanah "- tanda-tanda asma bronkial.

Siapa yang tidak boleh menjalani bronkoskopi

Terdapat kontraindikasi seperti bronkoskopi (iaitu, diagnostik):

  • hipertensi arteri dengan tekanan diastolik ("lebih rendah") melebihi 110 mm Hg;
  • sakit mental;
  • imobiliti (ankylosis) rahang bawah;
  • infark atau strok miokard baru-baru ini (kurang dari 6 bulan yang lalu);
  • aneurisma aorta;
  • gangguan irama yang ketara;
  • gangguan pembekuan;
  • penyempitan ketara (stenosis) laring;
  • kegagalan pernafasan kronik III darjah.

Dalam kes ini, bronkoskopi maya dapat dilakukan.

Adalah perlu untuk menangguhkan prosedur semasa penyakit berjangkit akut, peningkatan asma bronkial, untuk wanita - semasa haid dan dari minggu ke-20 kehamilan.

Apabila bronkoskopi dimaksudkan untuk membantu intubasi, atau diperlukan untuk mengekstraksi benda asing, stent bronkus, atau tujuan terapi lain, tidak ada kontraindikasi. Prosedur ini dijalankan bersama oleh ahli endoskopi dan pakar bius, di bawah anestesia umum, setelah menjalani latihan intensif yang tepat..

Komplikasi prosedur

Dengan bronkoskopi, akibatnya boleh menjadi seperti berikut:

  • bronkospasme - pemampatan dinding bronkus, kerana oksigen berhenti mengalir ke paru-paru;
  • laringospasme - sama dengan komplikasi sebelumnya, hanya kekejangan glotis (laring) dan tutup;
  • pneumothorax - udara memasuki rongga pleura;
  • pendarahan dari dinding bronkus (mungkin dengan biopsi);
  • radang paru-paru - kerana jangkitan bronkus kecil;
  • reaksi alahan;
  • emfisema mediastinum - masuknya udara dari bronkus ke dalam tisu yang mengelilingi jantung, kapal besar yang keluar dari sana, esofagus dan trakea;
  • pada penghidap aritmia - peningkatan di dalamnya.

Bronkoskopi pada kanak-kanak

Bronkoskopi dapat dilakukan pada anak-anak dari masa neonatal, dengan syarat rumah sakit mempunyai alat yang berdiameter kecil. Prosedur ini dijalankan hanya di bawah anestesia, dan selepas itu ditetapkan antibiotik.

Bronkoskopi untuk kanak-kanak dilakukan apabila:

  • sesak nafas yang teruk, yang mungkin disebabkan oleh badan asing;
  • penentuan tepat kehadiran badan asing di saluran pernafasan;
  • radang paru-paru yang teruk, terutamanya terhadap latar belakang fibrosis sista;
  • tuberkulosis bronkial - untuk diagnosis atau menghentikan pendarahan;
  • jika, sekiranya sesak nafas, kawasan atelektasis dapat dilihat pada sinar-x;
  • abses paru-paru.

Kanak-kanak cenderung menghidap laring atau bronkospasme kerana bekalan darah yang kaya ke saluran pernafasan. Oleh itu, anestesia umum sering ditambah dengan tempatan.

Selain itu, kejatuhan (penurunan tekanan darah yang tajam), kejutan anaphylactic boleh menjadi komplikasi. Perforasi trakea sangat jarang berlaku, kerana bronkoskopi dilakukan dengan bronkoskop fleksibel.

Bronkoskopi untuk proses tuberkulosis

Bronkoskopi untuk batuk kering adalah prosedur diagnostik dan rawatan yang penting. Ia membolehkan anda:

  • dengan bantuan aspirasi kandungan bronkus dan pemeriksaan bakteriologinya - untuk mengasingkan mycobacterium tuberculosis (terutamanya jika kultur bakteria itu negatif) dan untuk menentukan kepekaan terhadap ubat-ubatan anti-tuberkulosis;
  • longkang rongga (rongga tuberkulosis) dari nekrosis;
  • menyuntik ubat anti-tuberkulosis secara tempatan;
  • membedah tisu berserat (parut) di bronkus;
  • menghentikan pendarahan;
  • untuk menilai dinamika rawatan (ini memerlukan bronkoskopi berulang);
  • memeriksa jahitan selepas pembedahan untuk membuang paru-paru;
  • untuk membersihkan bronkus massa nekrotik dan nanah ketika mereka menerobos dari rongga atau kelenjar getah bening intrathoracic;
  • menilai keadaan bronkus sebelum pembedahan;
  • membuang fistula - hubungan antara fokus tuberkulosis paru-paru dan bronkus.
Artikel Sebelumnya

Metastasis