Diagnosis dan rawatan kanser kolon

Lipoma

Kanser kolon mempunyai nama kedua - barah kolorektal. Neoplasma malignan sering berkembang di rektum, sigmoid, kolon menurun dan menaik. Kurang biasa, patologi dikesan pada melintang, cecum, usus buntu dan usus kecil. Di hospital Yusupov, diagnosis awal kanser usus dilakukan dengan menggunakan prosedur diagnostik terkini dan kaedah diagnostik makmal yang tepat.

Apabila tumor usus ganas dikesan pada peringkat awal proses onkologi, doktor klinik onkologi menjalankan terapi yang kompleks. Ia merangkumi komponen berikut:

Campur tangan pembedahan yang inovatif;

Kemoterapi dengan ubat yang paling berkesan dengan spektrum kesan sampingan minimum;

Terapi radiasi menggunakan peralatan terkini yang membolehkan anda menargetkan tumor tanpa merosakkan tisu di sekitarnya.

Sekiranya tidak ada kemampuan teknikal untuk menjalankan operasi radikal, campur tangan pembedahan paliatif dilakukan.

Punca berlakunya

Punca barah usus masih dalam kajian. Terdapat faktor-faktor tertentu yang dapat meningkatkan kemungkinan terjadinya pertumbuhan barah. Faktor yang sama mempengaruhi berapa lama barah usus. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • Keturunan. Kecenderungan genetik untuk menghidap barah secara automatik membahayakan seseorang. Sekiranya terdapat barah dalam sejarah keluarga, seseorang perlu sangat menjaga kesihatannya, merawat penyakit pada waktunya;
  • Pelbagai penyakit usus. Perkembangan barah sering didahului oleh penyakit radang dan neoplastik pada mukosa usus: polip, adenoma, penyakit Crohn, kolitis ulseratif. Penyakit ini tidak ganas, tetapi boleh mewujudkan keadaan untuk penampilan sel barah;
  • Pemakanan yang lemah. Makan makanan yang terlalu berlemak, banyak karbohidrat sederhana, kekurangan makanan serat menyebabkan sembelit. Najis yang padat dapat mengganggu integriti dinding usus, menyebabkan mikrokrak dan mengganggu kerjanya. Ini boleh menyebabkan degenerasi sel yang sihat menjadi sel ganas;
  • Tabiat buruk. Rokok, alkohol, ubat-ubatan bersifat karsinogenik dan memprovokasi degenerasi sel;
  • Pengaruh persekitaran. Suasana yang tercemar, sentuhan berterusan dengan bahan berbahaya (asbestos, merkuri, dll.), Boleh menyebabkan barah pelbagai organ dan sistem.

Berapa lama barah usus berkembang adalah persoalan individu. Ini bergantung pada keadaan kesihatan manusia secara umum dan intensiti pengaruh faktor yang memprovokasi..

Sesuai dengan Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (ICD 10), barah usus dibahagikan kepada jenis utama berikut:

  • Adenokarsinoma usus. Ini adalah neoplasma sel kelenjar yang terdapat di kebanyakan organ dalaman. Ia berlaku pada hampir 95% kes barah usus;
  • Limfoma usus. Kanser mempengaruhi dinding usus, di mana tisu berserat tumbuh. Tanpa rawatan yang betul, ia memberi kesan kepada sumsum tulang dan hati;
  • Karsinoma usus. Karsinoid usus terdiri daripada sel epitelium;
  • Sarkoma usus. Pembentukan malignan dari sel-sel tisu penghubung. Selalunya terbentuk di dinding luar usus;
  • Melanoma usus. Ia berkembang dari melanosit - sel yang terutama membentuk kulit. Dalam kes yang jarang berlaku, jenis barah ini berkembang pada mukosa usus..

Neoplasma jinak, adenoma usus, dapat merosot menjadi tumor malignan. Ia terbentuk pada pesakit yang menderita kolitis kronik, bisul, atau gastritis. Neoplasma jinak lain terbentuk di usus: polip, fibromas, lipoma, angioma.

Tahap

Terdapat 4 peringkat barah usus. Mereka berbeza bergantung pada tahap perkembangan penyakit dan manifestasi klinikal. Pada tahap 1-2, gejala tidak dapat dilihat oleh pesakit, walaupun pada masa ini proses onkologi mempengaruhi tisu yang lebih sihat. Inilah kerumitan barah usus. Pesakit mencari doktor pada tahap 3-4, apabila penyakitnya sudah sangat sukar untuk disembuhkan.

Doktor membezakan 4 peringkat barah usus:

Pada peringkat pertama barah, penyakit ini tidak menunjukkan gejala klinikal. Pesakit mengaitkan tanda-tanda kecil keracunan kepada penyakit biasa. Pembentukan padat kecil terbentuk pada mukosa usus atau di bawah membran mukus. Tiada metastasis kelenjar getah bening.

Pada peringkat kedua barah, tumor menyekat lumen usus sebanyak satu pertiga atau satu setengah. Kelenjar getah bening yang paling dekat dengan neoplasma mungkin terjejas, tetapi tidak ada metastasis yang jauh.

Tahap ketiga kanser usus ditunjukkan oleh kerosakan usus, yang memaksa seseorang untuk berjumpa doktor. Neoplasma malignan menyekat lumen usus sepenuhnya atau satu pertiga. Sel-sel atipikal dikesan di kelenjar getah bening yang jauh dari tumor. Tiada metastasis.

  • Pada peringkat keempat barah, perforasi usus, penyumbatan usus akut, dan pendarahan usus dapat terjadi. Terdapat pelbagai metastasis. Keracunan badan dengan produk pembusukan tumor dinyatakan.
  • Gejala

    Kanser kolorektal mempunyai banyak manifestasi klinikal yang kadang-kadang menyebabkan kesalahan diagnostik. Peranan penting dalam pengesanan awal kanser usus dimainkan oleh profesionalisme doktor yang pertama kali menemui pesakit. Gejala termasuk darah di dalam najis, sakit atau ketidakselesaan di perut, cirit-birit, dan penurunan berat badan. Gejala perkembangan tumor usus serupa dengan gejala gangguan pencernaan kronik, gejala penyakit lain - ini sering menjadi alasan untuk diagnosis tepat pada waktunya.

    Pada peringkat awal penyakit, pesakit mengadu keletihan kronik, jarang atau sering terdesak untuk membuang air besar. Dalam ujian darah, jumlah eritrosit dan hemoglobin menurun. Pada mulanya, ahli terapi tidak dapat menentukan penyebab anemia progresif. Oleh kerana gejala kanser usus serupa dengan penyakit lain yang menyebabkan gangguan pencernaan kronik, doktor sering gagal membuat diagnosis yang tepat pada masanya. Sekiranya tumor bertindih dengan usus yang diayak, penyumbatan usus akan berkembang. Ini ditunjukkan oleh penghentian pembuangan najis dan gas, dan gangguan usus. Tanda-tanda "perut akut" berkembang. Dalam kes ini, pakar bedah melakukan operasi mendesak.

    Tanda-tanda pertama penyakit pada peringkat awal

    Gejala barah usus meningkat dengan teruk ketika tumor tumbuh dan merebak. Tanda-tanda pertama barah usus pada peringkat awal hampir tidak menarik perhatian pesakit, kurang dinyatakan. Tanda-tanda patologi yang menunjukkan perkembangan penyakit ganas adalah kemunculan lendir dan darah dalam tinja.

    Pada awal manifestasi tumor, darah disekresikan dalam bentuk garis-garis, kemudian jumlah darah dalam tinja meningkat, gumpalan muncul, kadang-kadang dengan bau fetid. Warna pelepasan berdarah dari gelap hingga hampir hitam. Selalunya, pesakit dengan barah usus pada peringkat awal pertumbuhan tumor mengalami takikardia.

    Manifestasi barah usus bergantung pada jenisnya

    Ahli morfologi membezakan antara jenis histologi barah usus berikut:

    Adenokarsinoma lebih kerap dilokalisasikan di usus besar. Ia ditunjukkan oleh keletihan yang cepat, demam, sembelit berterusan, sakit perut yang kuat.

    Pesakit dengan karsinoma usus mengalami kesakitan dan perasaan kembung, sembelit, atau cirit-birit. Selera makan mereka bertambah buruk, lendir dan pembuangan darah dari dubur muncul.

    Limfoma usus ditunjukkan oleh kekurangan selera makan, loya, kembung, dan keletihan kronik. Pada pesakit, pembentukan gas di usus meningkat, suhu badan meningkat, anemia berkembang.

    Untuk sarkoma, gangguan najis, kemunculan pedih ulu hati, dan darah di dalam najis adalah ciri. Pesakit bimbang akan kesakitan semasa buang air besar melalui usus, sakit sengit di bahagian bawah perut, sakit berulang yang berlaku setelah mengambil postur yang tidak selesa atau makan.

    Kanser usus pada wanita dan lelaki

    Penyakit onkologi usus pada lelaki dan wanita adalah sama, mereka sedikit lebih rendah daripada barah payudara pada wanita dan barah perut dan paru-paru pada lelaki.

    Punca dan gejala pada wanita

    Pada wanita, ahli onkologi lebih cenderung mengesan barah usus besar. Penyakit ini didiagnosis pada usia berapa pun, tetapi risiko mengidapnya meningkat setelah 40 tahun. Peratusan kes tertinggi diperhatikan pada usia 60 tahun dan lebih tua.

    Penyebab barah kolon yang paling biasa pada wanita adalah degenerasi polip usus. Tumor lebih kerap terjadi pada wanita dengan keturunan yang membebani, menjalani gaya hidup yang tidak aktif, memakan banyak daging (terutama daging lembu).

    Gejala penyakit muncul dua tahun selepas bermulanya perkembangan proses patologi. Pesakit bimbang tentang sakit perut, kembung, gangguan najis. Dengan perkembangan penyakit ini, tumor memberikan metastasis ke kelenjar getah bening, vagina dan organ lain..

    Pada peringkat awal barah usus, gejala dan manifestasi pada wanita tidak berbeza dengan kanser pada lelaki. Sembelit muncul, rasa sakit dapat diberikan ke kawasan rektum. Manifestasi barah usus kemudian dicirikan oleh inkontinensia najis, sakit teruk di kawasan usus, sakit mungkin mengganggu di faraj, dubur.

    Muntah berkembang, fistula urogenital muncul. Metastasis tumor ke kawasan pundi kencing ditunjukkan oleh gejala baru - perubahan dalam air kencing. Air kencing menjadi keruh dan bau najis. Oleh kerana pendarahan berterusan, anemia berkembang, bentuk penyakit pundi kencing dan buah pinggang yang teruk.

    Wanita juga mungkin mengalami ketidakteraturan haid, perubahan citarasa.

    Punca dan gejala pada lelaki

    Kanser rektum lebih kerap berlaku pada lelaki. Penyakit ini mudah didiagnosis, tetapi kerana gejalanya menyerupai patologi usus lain, pesakit mendapatkan bantuan perubatan terlambat. Sebab untuk berjumpa doktor adalah seperti berikut:

    Darah di permukaan najis

    Perubahan bentuk dan konsistensi tinja;

    Kesakitan di dubur;

    Cirit-birit atau sembelit.

    Gejala barah usus pada lelaki adalah klasik dan menggabungkan gangguan saluran gastrousus, tetapi dengan metastasis, prostat sering terjejas.

    Dengan pemeriksaan digital, proctologists menentukan pembentukan seperti tumor. Penyebab barah usus yang paling biasa pada lelaki adalah merokok, penyalahgunaan alkohol, pilihan masakan (makan makanan berlemak, pedas, goreng). Kanser usus pada lelaki boleh berkembang dengan latar belakang polip usus, kolitis ulseratif, kegemukan, buasir yang tidak dirawat.

    Metastasis

    Pada barah usus, hati adalah yang paling sering melakukan metastasis. Ini berlaku pada peringkat ke-4 penyakit ini. Prognosis kanser usus tahap 4 dengan metastasis akan bergantung pada tahap kerosakan tisu dan organ. Semasa menjalani rawatan dan mengikut cadangan doktor, pesakit boleh hidup selama 2 tahun lagi.

    Metastasis tahap 4 barah usus boleh mempengaruhi ruang retroperitoneal dan peritoneum, organ pelvis, pankreas, pundi kencing, dan paru-paru. Gejala buruk metastasis usus adalah seperti berikut:

    Percambahan tumor ke tisu adiposa;

    Perforasi kolon;

    Penyebaran sel barah ke organ jiran;

    Kehadiran sel barah dengan tahap pembezaan yang rendah.

    Diagnostik

    Diagnosis kanser usus yang tepat sangat penting untuk penyediaan terapi berkesan yang mencukupi. Di Hospital Yusupov, ahli onkologi mendiagnosis barah usus menggunakan peralatan moden dengan resolusi tinggi. Pemeriksaan pesakit dimulakan dengan pemeriksaan rektum digital. Kaedah diagnostik mudah ini dapat mengesan barah rektum.

    Kemudian ahli gastroenterologi menggunakan kaedah penyelidikan sinar-X dan endoskopi: sigmoidoscopy, kolonoskopi. Semasa sigmoidoskopi, doktor memeriksa mukosa rektum. Dalam beberapa kes, kolon sigmoid distal diperiksa. Kolonoskopi digunakan untuk menilai keadaan usus besar. Semasa pemeriksaan endoskopi, pakar bedah melakukan biopsi dari neoplasma yang dikesan. Fragmen tisu yang diubah secara patologi dihantar untuk pemeriksaan histologi.

    Untuk diagnosis awal kanser usus di hospital Yusupov, tahap penanda tumor ditentukan - sebatian protein yang dihasilkan di dalam badan semasa perkembangan proses tumor:

    CA19-9, CA 72-4, LASA - P - penanda barah gastrousus;

    CA 125 - membolehkan anda mengenal pasti neoplasma kolon sigmoid;

    CYFRA 21-1 - terbentuk di hadapan barah rektum.

    SCC - membolehkan anda mengenal pasti karsinoma sel skuamosa saluran dubur.

    CA 242 - ditentukan dalam kes barah rektum dan usus besar.

    AFP - terbentuk pada tumor rektum dan kolon sigmoid;

    CEA adalah penanda barah usus yang sensitif.

    Dengan bantuan penanda tumor, barah usus dapat dicurigai sebelum manifestasi klinikal penyakit muncul.

    Kaedah rawatan

    Rawatan barah usus adalah kompleks. Ini termasuk pembedahan dan kemoterapi berikutnya, terapi radio atau radiasi, serta pemulihan. Pengalaman jangka panjang ahli onkologi di Hospital Yusupov membantu mencapai kesan rawatan yang optimum walaupun dalam kes yang paling sukar..

    Rawatan barah usus adalah:

    • Campur tangan pembedahan. Operasi dapat dilakukan dengan kaedah perut (terbuka), dan juga dengan kaedah invasif minimal: endoskopi, laparoskopi, radiosurgeri (pisau gamma dan pisau siber). Pemilihan kaedah rawatan akan bergantung pada tahap penyakit, lokasi tumor, dan ukurannya. Prognosis selepas pembedahan tumor usus meningkat dengan ketara, kerana kemungkinan metastasis dikurangkan;
    • Radiasi dan radioterapi untuk barah usus. Mereka diresepkan untuk menghentikan pertumbuhan sel-sel malignan dan perkembangan penyakit ini. Boleh digunakan sebelum dan selepas pembedahan;
    • Kemoterapi untuk barah usus. Sejumlah ubat digunakan dalam rawatan yang menyebabkan kematian sel barah. Ubat ini juga memberi kesan negatif kepada sel yang sihat, jadi kemoterapi mempunyai banyak reaksi sampingan yang tidak menyenangkan (keguguran rambut, muntah berterusan). Untuk menyokong badan, imunostimulan ditetapkan secara selari.

    Dengan rawatan yang betul, pesakit mempunyai peluang peningkatan yang berpanjangan.

    Ramalan

    Dengan tumor (adenokarsinoma, karsinoma, sarkoma) usus, jangka hayat akan bergantung pada sejauh mana proses onkologi. Prognosis barah usus secara langsung bergantung pada tahap di mana rawatan dimulakan. Faktor tambahan juga boleh mempengaruhi hasil terapi:

    • Umur pesakit;
    • Keadaan tubuhnya;
    • Tindak balas terhadap rawatan
    • Penyakit yang disertai.

    Prognosis adenokarsinoma usus dan tumor malignan lain yang mengganggu fungsi saluran gastrointestinal dan seluruh tubuh dianggap berada dalam kerangka kadar kelangsungan hidup lima tahun setelah berjaya menjalani terapi. Bergantung pada peringkat, prognosis adenokarsinoma, sarkoma dan karsinoma usus adalah:

    • Peringkat pertama: 95%;
    • Peringkat kedua: 75%;
    • Peringkat ketiga: 50%;
    • Peringkat keempat: 5%.

    Kaedah rawatan barah terus meningkat, yang secara signifikan meningkatkan jangka hayat setelah terapi..

    Pencegahan

    Tidak ada ubat yang dapat mencegah barah usus. Pencegahan tumor ganas terdiri daripada satu set langkah:

    Penolakan dari tabiat buruk;

    Aktiviti fizikal sederhana;

    Kawalan penyakit kronik;

  • Penghapusan terlalu banyak kerja dan tekanan.
  • Untuk mengelakkan berulang, penting untuk mengikuti diet seimbang untuk barah usus. Pemakanan untuk onkologi usus harus merangkumi semua unsur surih dan vitamin untuk fungsi normal badan. Diet untuk barah usus merangkumi sejumlah besar makanan yang mengandung serat (buah-buahan, sayur-sayuran, biji-bijian) untuk menghilangkan proses genangan dalam usus. Makanan dengan pewarna dan pengisi tiruan lain, tinggi karbohidrat sederhana lemak harus dikecualikan daripada diet. Diet untuk onkologi usus akan membolehkan pencernaan meningkat, yang akan meningkatkan kesejahteraan seseorang dengan ketara.

    Rawatan barah usus di Moscow

    Di Moscow, rawatan kanser usus yang berjaya dilakukan di hospital Yusupov. Ia adalah pusat perubatan pelbagai disiplin yang mengkhususkan diri dalam rawatan barah dan pemulihan pesakit. Hospital ini mempunyai jabatan khas - klinik onkologi, di mana pakar terbaik di Moscow bekerja, merawat barah di mana-mana lokasi dan peringkat. Kelayakan tinggi dan pengalaman yang luas dari doktor, peralatan moden membolehkan kita menjalankan rawatan kanser usus dengan kerumitan dan mencapai hasil yang maksimum.

    Bagaimana barah usus sakit

    Kesakitan pada barah usus adalah gejala utama yang menunjukkan perkembangan proses ganas. Keamatan sindrom kesakitan akan bergantung pada lokasi tumor dan tahap penyakit..

    Sifat kesakitan

    Pada awal pembentukan neoplasma onkologi, sel-sel barah baru mula membelah. Tumornya berukuran kecil, akibatnya ia tidak merosakkan tisu dan tidak mengganggu fungsinya. Dengan latar belakang ini, gambaran klinikal, termasuk kesakitan, hampir tidak ada..

    Dalam beberapa kes, manifestasi kesakitan dapat diperhatikan semasa buang air besar. Ketika neoplasma berlangsung, sensasi kesakitan memperoleh watak tersirat dan tidak mempunyai lokasi penyetempatan tertentu.

    Pada tahap pertama proses ganas, tanda-tanda ringan diperhatikan yang muncul dengan latar belakang pertumbuhan pendidikan. Dalam kes ini, ketidakselesaan diperhatikan hanya di satu kawasan tertentu pada perut semasa desakan untuk buang air besar, setelah itu intensitas kesakitan sepenuhnya hilang. Apabila neoplasma meningkat, rasa sakit menjadi semakin membosankan..

    Tahap kedua penyakit ini disertai dengan peningkatan gejala. Dalam kes ini, rasa sakit menjadi sakit dan berterusan. Tempat penyetempatan adalah seluruh perut, dan juga kawasan epigastrik.

    Semasa pembengkakan berlangsung dan berkembang, sindrom kesakitan memperoleh watak kejang dan spasmodik. Dalam kebanyakan kes, ia menampakkan diri di kawasan rantau lumbosacral. Pada tahap yang lebih maju, ia merebak ke tulang ekor dan kawasan perineum.

    Tahap terakhir proses onkologi dicirikan oleh sakit akut yang tidak dapat dihentikan walaupun dengan mengambil sebilangan besar ubat sakit.

    Kanser usus

    Kanser usus adalah nama umum untuk neoplasma ganas yang berkembang dari epitel usus besar dan kecil. Dalam 99% kes, proses ganas mempengaruhi usus besar. Ahli onkologi menjelaskan ini dengan fakta bahawa di usus kecil epitelium dengan cepat ditolak dan digantikan oleh sel-sel baru, sehingga sel-sel ganas yang dihasilkan tidak mempunyai masa untuk memberikan pertumbuhan invasif.

    Dalam ICD-10, tumor kolon ditetapkan sebagai "neoplasma usus besar" dan dikodkan C18, tetapi bahagian ini juga merangkumi barah apendiks, cecum, kolon sigmoid dan semua bahagian usus besar: menaik, melintang dan menurun. Tumor yang telah berkembang di sempadan sigmoid dan rektum akan dikodkan sebagai C19 dan tergolong dalam kumpulan "neoplasma persimpangan rektosigmoid".

    Struktur histologi epitelium usus besar

    Kanser berkembang di mukosa usus. Membran merangkumi epitelium, lamina propria dan lapisan sel otot yang nipis. Selaput lendir membentuk banyak lipatan mikroskopik - crypts.

    Epitel diwakili oleh tiga jenis sel:

    1. Sel epitelium kolumnar - sel prismatik tinggi dengan pertumbuhan di permukaan apikal.
    2. Sel goblet - ciri khas, menghasilkan dan mengeluarkan lendir usus.
    3. Sel kambial tidak dapat dibezakan. Mereka terletak di bahagian bawah crypts dan, kerana epitel lama ditolak, mereka berkembang menjadi sel epitelium kolumnar dan goblet..

    Oleh kerana proses penggantian epitelium dan pembahagian sel kambial sedang berlangsung, terdapat kemungkinan besar perubahan patologi dalam DNA dan permulaan proses ganas..

    Epidemiologi

    Bahagian tumor kolon dalam struktur neoplasma malignan rata-rata 15% dengan kecenderungan peningkatan berterusan. Diingatkan bahawa penduduk negara maju dan bandar-bandar besar lebih kerap mati akibat barah.

    Tidak ada perbezaan yang jelas antara kejadian lelaki dan wanita..

    Selalunya, barah dijumpai pada orang dewasa berumur 50-60 tahun. Dengan meningkatnya usia, risiko morbiditi meningkat dan prognosis kelangsungan hidup apabila tumor yang dikesan bertambah buruk, kerana penyakit ini diperumit oleh kehadiran penyakit kronik jantung, saluran darah, dan sistem saraf. Pada kanak-kanak, tumor usus sangat jarang berlaku.

    Kematian barah usus adalah 12%.

    Pada masa yang sama, peratusan tumor yang didiagnosis awal tetap rendah. Ini disebabkan oleh gejala yang tidak spesifik pada tahap pertama penyakit ini..

    Etiologi

    Punca proses malignan belum dapat dijelaskan dengan tepat. Hubungan antara barah kolon dan adenoma, tumor jinak yang berasal dari epitel, telah terjalin dengan pasti..

    Terdapat peningkatan kejadian barah pada pasien yang menolak rawatan pembedahan untuk adenoma, dan penurunan kejadian pada orang yang telah menjalani operasi. Orang dengan poliposis usus keluarga yang tidak mendapat rawatan lebih cenderung jatuh sakit.

    Juga, kehadiran proses tumor awal menjelaskan hakikat bahawa tidak ada barah usus yang berukuran kurang dari 3 mm..

    Faktor risiko barah usus

    Kehadiran penyakit seperti tumor jinak - poliposis usus. Penyakit ini disebabkan oleh kecenderungan genetik, dan risiko keganasan polip tersebut adalah 90-100%.

    • Poliposis keluarga yang menyakitkan - boleh disyaki terdapat cirit-birit kronik, muncul campuran darah dalam tinja secara berkala, sakit perut dengan intensiti yang berbeza-beza.
    • Poliposis vena - disertai dengan banyak lendir semasa buang air besar.
    • Sindrom Turkot - didiagnosis jika, selain polip di usus, neoplasma dijumpai di otak.
    • Sindrom Peutz-Jeghers-Touraine - dimanifestasikan oleh gabungan polip dan nevi pada kulit wajah.

    Penyakit usus radang kronik:

    • Kolitis ulseratif adalah penyakit dengan etiologi yang tidak dapat dijelaskan, yang dicirikan oleh perkembangan keradangan kronik dan nekrosis mukosa usus. Kolitis catarrhal disertai dengan cirit-birit kronik dengan buang air besar hingga 20 kali sehari, darah dan nanah di dalam najis, dan gangguan usus.
    • Penyakit Crohn adalah penyakit kronik yang mempengaruhi pelbagai bahagian saluran pencernaan, terutamanya ileum dan usus besar. Pada masa yang sama, keradangan granulomatosa berkembang di dinding organ. Ia juga menampakkan diri dengan peningkatan najis dan sakit perut, yang merumitkan diagnosis pembezaan..
    • Diverticulosis kolon adalah patologi dinding organ, yang membawa kepada pembentukan penonjolan usus. Kotoran, serpihan yang tidak dicerna dan parasit usus dapat berlama-lama di poket seperti itu. Mereka terdedah kepada keradangan..
    • Kolitis kronik - sebarang etiologi.
    • Penyumbatan usus kronik - perekat, timbul selepas pembedahan, akibat penyakit perekat secara spontan atau dinamik, yang disebabkan oleh gangguan pada pemeliharaan dinding organ.
    • Dysbacteriosis - disebabkan oleh pengambilan antibiotik atau kesilapan dalam memilih diet. Risiko barah meningkat sekiranya penyakit berlangsung lebih lama dari 8-10 tahun.
    • Kesalahan bekalan kuasa. Terdapat kajian terpencil yang menunjukkan peningkatan risiko barah usus besar dengan sejumlah besar daging merah yang diproses secara termal dan kimia. Kekurangan serat, menyebabkan peristalsis terjejas.
    • Pendedahan kepada karsinogen fizikal dan kimia seperti pendedahan radiasi, pewarna anilin dan bahan lain yang kurang biasa.

    Pengelasan

    Kanser kolon diklasifikasikan mengikut lokasi di mana tumor primer berlaku.

    • Lampiran Vermiform.
    • Cecum.
    • Kolon menaik, melintang dan menurun.
    • Kadang-kadang tumor sudut hepatik dan splenik diasingkan secara berasingan.
    • Kolon sigmoid.

    Mengikut jenis pertumbuhan tumor

    1. Exophytic (polypoid) - ke dalam lumen organ berongga. Dalam kes ini, gejala muncul paling cepat, dan penyumbatan usus yang tersumbat menjadi dominan. Ia lebih kerap diperhatikan pada kolon buta dan menaik. Annular - kes khas pertumbuhan eksofit. Tisu tumor membentuk cincin yang menyempitkan lumen usus dan menyebabkan penyumbatan.
    2. Endophytic (endophytic-ulcerative) - tumbuh di dinding organ dan seterusnya. Ia dicirikan oleh gejala awal dan risiko tinggi metastasis kontak dan pencerobohan organ yang berdekatan. Lebih biasa di bahagian menurun.
    3. Penyebaran (penyusupan) - tumor tumbuh ke sisi fokus utama, tanpa menyempitkan lumen. Pilihan sukar untuk didiagnosis.
    4. Bercampur - pertumbuhan tumor tanpa arah yang jelas.

    Mengikut struktur histologi

    Jenis sel dari mana tumor dibina menentukan kadar pertumbuhan, kecenderungan metastasis dan kepekaan terhadap satu atau jenis rawatan yang lain.

    • Neoplasia intraepitelium - atipia dan polimorfisme sel epitelium, pelanggaran hubungannya. Selalunya dijumpai pada polip yang dikeluarkan.
    • Kanser kolorektal invasif adalah tumor yang telah tumbuh melalui lamina basal epitel usus. Kumpulan ini merangkumi semua kanser yang didiagnosis..

    Adenokarsinoma

    Jenis tumor yang paling biasa.

    • Sangat dibezakan - sel barah membentuk struktur tiub atau silinder yang menempati lebih daripada 95% jumlah tumor. Mereka terletak berdekatan satu sama lain dan dipisahkan oleh lapisan tisu penghubung yang nipis..
    • Dibezakan secara sederhana - bahagian formasi tiub adalah 50-95%.
    • Pembezaan yang kurang baik - struktur teratur merangkumi 5-50%. Jisim nod selebihnya diwakili oleh kelompok terpisah dan pepejal, iaitu medan sel padat.
    • Jenis tidak dibezakan - diwakili oleh medan pepejal sel atipikal, tidak serupa dengan sel epitelium.

    Juga, dalam parenkim nod, sel yang serupa dengan sel kelenjar atau skuamosa dapat dijumpai - ini adalah akibat dari metaplasia epitel usus.

    • Adenokarsinoma mukosa (karsinoma mukosa). Ia dicirikan oleh kandungan lendir yang tinggi di ruang antar sel. Menduduki sekurang-kurangnya 50% kawasan tumor di bahagian histologi. Tumor tumbuh ke plat otot membran mukus.
    • Sel berbentuk cincin. Dalam bahagian histologi, 50% jisim tumor diwakili oleh sel-sel krikoid terpencil yang dipenuhi lendir.

    Karsinoma sel skuamosa

    Ini adalah bentuk tumor yang jarang berlaku. Ia terdapat di bahagian kanan usus besar. Sel-sel tumor kurang dibezakan, membentuk medan padat.

    Kanser sel skuamosa kelenjar (adenosquamous) barah

    Di simpul, terdapat kawasan adenokarsinoma dan karsinoma sel skuamosa. Jenis yang jarang berlaku dengan tahap keganasan yang tinggi. Pada masa diagnosis, 80% pesakit mempunyai metastasis jauh ke hati dan kelenjar getah bening.

    Anaplastik

    Tidak mempunyai tanda-tanda pembezaan sel.

    Neoplasma neuroendokrin

    Lebih biasa di rektum. Tumor ini juga disebut karsinoid. Mereka dibina dari sel-sel kecil yang tidak mempunyai perbezaan yang membentuk jalur, tali, dan sarang individu. Apabila mereka bercambah ke selaput lendir dan serosa, diagnosis karsinoid malignan dibuat..

    Limfoma kolorektal primer

    Ia menyumbang 0.1% tumor usus. Dibina dari limfosit B jenis MALT. Selalunya terbentuk di bahagian akhir usus, tetapi juga boleh mempengaruhi usus besar. Dalam kes ini, banyak lebam, atau polip terbentuk pada membran mukus.

    Klasifikasi tumor mengikut TNM

    Klasifikasi TNM adalah salah satu yang paling penting dalam menentukan jumlah operasi. Singkatan dalam bahasa Inggeris ini kelihatan seperti TNM dan bermaksud Tumor - tumor, Nodus - nodes, Metastasis - metastases.

    • T - penilaian ukuran nod tumor dan pencerobohan ke dinding organ atau tisu bersebelahan.
    • N - kehadiran, ketiadaan dan bilangan metastasis di kelenjar getah bening terdekat. Dalam kes barah usus, ini adalah kelenjar getah bening mesentery.
    • M - kehadiran atau ketiadaan metastasis pada parenkim organ lain. Untuk tumor usus, selalunya ini adalah hati.

    Mengikut keseluruhan ciri, tahap barah sudah ditetapkan.

    Peringkat 0 - TisN0M0. Bermaksud bahawa tumor berada di dalam epitel dan belum menembusi membran bawah tanah ke lapisan mukus. Tidak ada metastasis. Tahap ini ditemui secara kebetulan semasa pemeriksaan histologi polip yang dikeluarkan..

    Peringkat 1 - T1-2N0M0. Tumor dalam lapisan submucosal (1) atau otot (2), tanpa metastasis wilayah dan jauh.

    Tahap 2 - T3-4N0M0. Node tumbuh ke peritoneum atau tisu yang mengelilingi usus di kawasan di mana ia tidak dilindungi oleh peritoneum (3) atau tumbuh ke organ bersebelahan (4). Tidak ada metastasis wilayah dan jauh.

    Peringkat 3 - T1-4N1-3M0. Tumor sebarang ukuran dan kedalaman pencerobohan dengan metastasis ke kelenjar getah bening serantau atau kelenjar di sepanjang bundel vaskular yang memberi makan segmen usus yang terkena.

    Peringkat 4 - T1-4N0-3M1. Dipamerkan pada setiap tahap pencerobohan, jika metastasis jauh dikesan.

    Laluan metastatik untuk barah usus besar

    Sel-sel kanser semasa percambahan dinding saluran darah, saluran limfa dan membran serosa organ yang terjejas dapat merebak ke seluruh badan dan membentuk nod pertumbuhan tumor sekunder - metastasis.

    Oleh itu, dengan diagnosis yang telah ditetapkan, adalah perlu untuk memeriksa bukan sahaja usus, tetapi juga organ yang biasanya terjadi metastasis..

    Laluan limfogen metastasis membawa kepada kerosakan pada kelenjar getah bening:

    • mesenteri usus;
    • pintu hati;
    • di sepanjang vena cava inferior.

    Melalui aliran darah, barah memberi metastasis kepada:

    • Hati - dalam 50% kes. Selalunya jisim metastasis hati melebihi jumlah tumor primer.
    • Otak - dalam 9% pesakit.
    • Paru-paru - dalam 5% kes.
    • Tulang - dalam 3.3% pesakit. Selalunya tulang pelvis terjejas.
    • Ovari dan kelenjar adrenal - dalam 1-2% kes.

    Metastasis pada tulang, kelenjar adrenal dan ovari dijumpai pada pesakit dengan penyakit semasa jangka panjang yang belum mendapat rawatan.

    Hubungi metastasis

    Berlaku apabila sel barah memasuki rongga perut. Mereka jatuh di peritoneum gelung usus yang berdekatan, dalam penggantungan lemak, termasuk omentum yang lebih besar, ovari pada wanita, dapat membentuk simpul di pelvis kecil.

    Percambahan ke organ yang berdekatan. Bergantung pada lokasi nod utama, ia memberikan metastasis kepada:

    • Ke dinding perut.
    • Gelung usus lain.
    • Ligamen hepato-duodenum.
    • Segel minyak besar dan kecil.

    Dalam kes yang didiagnosis lewat, konglomerat tisu tumor terbentuk di rongga perut, termasuk beberapa gelung usus dengan mesentery, disolder antara satu sama lain dan ke dinding rongga perut.

    Penyetempatan metastasis juga menentukan gejala penyakit, jumlah pembedahan dan ramalan kehidupan masa depan..

    Gejala

    Klinik barah usus berubah-ubah, ia dipengaruhi oleh lokasi tumor dan sifat pertumbuhannya. Tanda-tanda pertama pada peringkat awal adalah gejala keracunan umum dan cachexia, yang timbul daripada pertumbuhan malignan, tindak balas imun badan dan pelanggaran keupayaan penyerapan usus besar. Gejala-gejala ini tidak bergantung pada tapak simpul dan tidak bersifat patognomonik..

    Gejala barah usus yang biasa:

    • Keletihan dan kelemahan - harus diperhatikan jika mereka muncul dengan latar belakang kesejahteraan umum, tidak dikaitkan dengan tekanan, tekanan meningkat atau kekurangan nutrisi.
    • Sakit kepala yang lemah.
    • Sakit sendi dengan tidak adanya sejarah arthritis atau arthrosis. Mereka timbul akibat reaksi autoimun, ketika toksin tumor memasuki aliran darah dan sistem kekebalan tubuh diaktifkan.
    • Suhu subfebril - kenaikan suhu berterusan hingga 37 darjah tanpa tanda-tanda penyakit berjangkit.
    • Berat badan tidak berkaitan dengan pengambilan makanan.
    • Terdapat keengganan terhadap bau makanan tertentu, paling sering daging. Selera makan berkurang.
    • Kulit pucat, stratifikasi kuku, kekeringan meningkat dan rambut rapuh adalah manifestasi luaran anemia..
    • Sakit dan rasa tidak selesa di perut tanpa penyetempatan yang jelas.
    • Loya.
    • Peningkatan pengeluaran gas: perut kembung dan kembung, kolik usus.
    • Perubahan najis: boleh bergantian antara cirit-birit dan sembelit.
    • Warna najis semakin gelap, lendir muncul di dalamnya.

    Dalam kajian makmal, perubahan dapat dikesan:

    • Penurunan jumlah hemoglobin.
    • Menurunkan jumlah protein.
    • Leukositosis.
    • Eosinofilia.
    • Peningkatan kadar pemendapan eritrosit.

    Gejala-gejala ini menunjukkan kerosakan usus dan berterusan pada semua peringkat penyakit, kerana tumor tumbuh dan bermetastasis, mabuk umum meningkat, klinik menjadi lebih jelas.

    Apabila tumor tumbuh, gejala usus akan meningkat. Klinik yang jelas diberikan oleh tumor dengan jenis pertumbuhan eksofit. Yang utama adalah manifestasi penyumbatan usus yang tersekat, yang muncul ketika simpul menyekat semua atau sebahagian besar lumen usus.

    Ini termasuk:

    • Kesakitan kekejangan berkala - berlaku semasa gelombang peristaltik. Biasanya setiap 10-15 minit.
    • Pengekalan najis dan gas. Ini mungkin didahului oleh najis dan kembung yang longgar. Gejala bervariasi bergantung pada lokasi tumor. Apabila dilokalisasikan di cecum dan usus besar, tempoh cirit-birit akan lebih lama, dan sembelit akan berlaku kemudian. Dengan kekalahan kolon menurun dan sigmoid, cirit-birit adalah jangka pendek.
    • Kembung dan asimetri perut.
    • Muntah adalah akibat peningkatan tekanan pada saluran pencernaan dan mabuk umum.

    Sekiranya lumen usus tidak tersekat sepenuhnya, kerana tekanan meningkat, sebahagian tumor boleh pecah, dan patensi usus akan dipulihkan. Ini akan muncul sebagai najis longgar yang kerap dicampur dengan darah dan lendir dan melegakan sementara keadaan..

    Kekotoran darah pada tinja boleh muncul sebagai tinja hitam - dengan luka pada usus buta dan menaik. Gumpalan dan garis-garis darah gelap - dari usus melintang dan menurun. Darah tidak berubah - jika tumor berada di hujung kolon sigmoid atau rektosigmoid.

    Dengan penyumbatan arus jangka panjang kerana peregangan dinding organ yang berlebihan, gangguan peredaran darah, nekrosis dinding usus dan peritonitis berkembang pesat.

    • Peralihan kesakitan kekejangan akut kepada kesakitan yang berterusan.
    • Perut "seperti papan" yang tegang dan menyakitkan.

    Untuk kanser dengan jenis pertumbuhan endofitik dan ulseratif endofitik, gejala enterokolitis dan dispepsia akan menjadi ciri:

    • Sakit sakit berterusan di bahagian tengah perut.
    • Sembelit kronik atau cirit-birit. Cirit-birit lebih kerap berlaku.
    • Peningkatan pengeluaran gas: perut kembung, kolik, kembung.
    • Kekotoran darah dan lendir dalam najis. Sifat darah juga bergantung pada lokasi tumor. Mukus sering berwarna putih keruh atau kehijauan kerana campuran massa bernanah dan nekrotik.

    Gejala mungkin bertambah buruk setelah makan daging, gula-gula, atau banyak sayur-sayuran.

    Dengan perkembangan penyakit dan penderitaan bisul, ada risiko perforasi dinding usus dengan perkembangan peritonitis.

    Dengan peralihan penyakit ke tahap 3-4, gejala metastasis serantau dan jauh muncul.

    Metastasis ke kelenjar getah bening ditunjukkan dengan peningkatan gejala keracunan umum: peningkatan demam, leukositosis.

    Gejala metastasis jauh bergantung pada organ yang terjejas.

    • Kesakitan dan berat di hipokondrium yang betul.
    • Kulit kuning dan putih mata.
    • Kemunculan telangiectasias (urat labah-labah pada kulit).
    • Gelap air kencing.
    • Pendarahan meningkat.

    Dengan kekalahan ligamen hepatik-duodenum dan penjepitan saluran empedu, gejala yang sama akan diperhatikan, ditambah dengan penurunan najis.

    Apabila metastasis kawasan kemasukan vena portal dimampatkan, gejala hipertensi portal akan muncul:

    • Pembesaran perut kerana asites.
    • Pembesaran limpa.
    • Pengembangan urat dinding perut anterior, esofagus dan rektum.

    Otak. Selalunya tidak simptomatik. Manifestasi bergantung pada penyetempatan metastasis. Dengan pertumbuhan nod muncul:

    • Sakit kepala.
    • Tekanan intrakranial meningkat.
    • Gangguan fungsi motor.

    Paru-paru. Oleh kerana fokus sekunder terletak di bahagian pinggir paru-paru, di mana tidak ada ujung saraf, maka tidak ada klinik yang jelas. Kekalahan itu dapat menampakkan dirinya:

    • Peningkatan frekuensi penyakit pernafasan.
    • Sesak nafas yang sedikit.
    • Mereka muncul di radiograf sebagai kawasan kepadatan yang meningkat.

    Tulang. Dengan pertumbuhan sel barah muncul:

    • Sakit sakit.
    • Pancytopenia - dengan kerosakan pada sumsum tulang.

    Gejala metastasis jarak jauh jarang muncul, biasanya sebelum kematian pesakit.

    Diagnostik

    Diagnosis kanser kolon adalah proses yang mudah secara teknikal. Kesukaran utama dalam membuat diagnosis adalah pelantikan peperiksaan yang perlu dilakukan. Pesakit pergi ke poliklinik dengan keluhan umum dan gejala gangguan usus. Juga, klinik tumor kabur kerana ciri patologi bersamaan pesakit pada usia tua..

    Ahli terapi boleh merujuk pesakit ke klinik onkologi jika:

    • Dia berumur lebih dari 45 tahun.
    • Dia atau ahli keluarga terdekat mempunyai sejarah polip usus besar atau barah usus.
    • Aduan pencernaan kronik.

    Pertimbangkan algoritma pemeriksaan untuk proses ganas yang disyaki.

    Mengambil anamnesis

    Tempoh manifestasi gejala umum dan usus ditentukan. Sejarah keluarga diperjelaskan.

    Pemeriksaan fizikal dan pemeriksaan klinikal

    Pemeriksaan merangkumi pemeriksaan kulit dan selaput lendir - telangiectasias, pendarahan kecil dapat dikesan.

    • Palpasi organ perut - perhatikan kesakitan, lekukan di sepanjang gelung usus, penurunan mobiliti. Pembesaran dan permukaan hati yang tidak rata. Pembesaran dan pengerasan limpa. Melekatkan pada kelenjar besar. Kehadiran cecair di rongga.
    • Perkusi dan auskultasi paru-paru untuk kawasan dengan pernafasan yang lemah dan pemadatan tisu paru-paru.
    • Pemeriksaan rektum digital.
    • Analisis tinja untuk darah ghaib.
    • Pada wanita, kelenjar susu dan kawasan ovari juga berdebar.

    Penyelidikan makmal

    1. Kiraan darah yang lengkap akan menunjukkan kehadiran anemia, keradangan bukan spesifik dan tindak balas imun.
    • Menurunkan tahap hemoglobin.
    • Pengurangan jumlah sel darah merah.
    • Leukositosis dan eosinofilia.
    • Dalam beberapa kes - trombositopenia.
    1. Ujian darah biokimia dapat mengesan kerosakan organ.
    • Meningkatkan jumlah bilirubin tidak langsung.
    • Pertumbuhan ALT, AST - dengan kerosakan pada parenkim hati.
    • Peningkatan bilirubin langsung - sekiranya berlaku aliran keluar hempedu.
    1. Penyelidikan penanda tumor.

    Tidak ada penanda khusus untuk barah usus. Sekiranya disyaki proses ganas, ujian kanser dilakukan. Periksa darah untuk mengetahui adanya CEA - antigen kanser-embrio. Ia dijumpai ketika usus besar, payudara, paru-paru, pankreas, dan ovari terjejas.

    Tahap CEA berkadar langsung dengan tahap pembezaan sel-sel nod tumor, dan tahap rendah diperhatikan pada adenokarsinoma yang tidak dibezakan dengan baik. Petunjuk ini menggambarkan keberkesanan rawatan dengan keyakinan 80%. Tahap antigen asas yang tinggi menunjukkan prognosis yang buruk.

    Oncotest untuk CA-19-9 dan CA-50 juga dijalankan. Penanda tumor ini berkesan dalam diagnosis tumor primer.

    Penentuan penanda serum tidak mempunyai arti bebas dalam menetapkan tahap penyakit ini. Mereka digunakan untuk menentukan keberkesanan terapi..

    Penyelidikan instrumental

    Memainkan peranan yang menentukan dalam menilai tahap dan kelaziman penyakit ini.

    1. Kolonoskopi total. Pemeriksaan endoskopi usus besar. Membolehkan anda menilai keadaan dinding usus, tahap penyempitan lumen, kehadiran kecacatan ulseratif. Bersamaan dengan kelakuannya, biopsi dari neoplasma yang dikesan, penyingkiran polip dapat dilakukan. Ia tidak membenarkan untuk menentukan ukuran tumor dengan pertumbuhan yang endofitik..
    2. Irrigoskopi. Pemeriksaan sinar-X usus besar setelah pengenalan penggantungan agen kontras sinar-X (barium) menggunakan enema atau melalui mulut. Semasa kajian ini, penyempitan, ubah bentuk usus oleh tumor besar dapat dikenali. Untuk mengenal pasti neoplasma dengan jenis pertumbuhan dan ukuran kecil yang menyusup, pengubahsuaian kaedah ini digunakan - irrigoskopi kontras dua kali. Dalam kes ini, setelah pengenalan barium, gelung usus besar dipam dengan udara. Selepas itu, pelepasan lipatan membran mukus dan kecacatannya di kawasan proses ganas dapat dilihat dengan jelas dalam gambar. Ini adalah kaedah yang lebih mendedahkan. Ia tidak cukup bermaklumat ketika melokalisasikan nod di cecum. Oleh itu, dalam kajian ini, gabungan kaedah irrigoscopy kontras dua dan kolonoskopi adalah optimum..
    1. Radiografi polos organ perut. Ia digunakan untuk disyaki komplikasi barah usus: penyumbatan obstruktif akut dan perforasi usus. Dengan penyumbatan usus, kontur gelung usus yang membengkak dan tahap cecair di dalamnya - mangkuk Kloyber - akan kelihatan. Dengan bentuknya, seseorang dapat menilai tempat penyumbatan usus. Perforasi mendedahkan pengumpulan gas di ruang subphrenic.
    2. Ultrasound organ perut. Membantu menjelaskan saiz simpul, percambahan pada organ bersebelahan. Ultrasound dapat mengesan metastasis pada kelenjar getah bening, mesentery, omentum yang lebih besar, hati. Juga digunakan untuk memantau kejayaan rawatan.
    3. Imbasan CT organ perut. Kaedah penyelidikan yang paling bermaklumat. Mampu menunjukkan ukuran sebenar tumor dan sejauh mana penyebarannya. Kontras tambahan boleh digunakan untuk meningkatkan ketepatan. Pengubahsuaian kaedah - CT maya. Sebelum pemeriksaan, gelung usus dipam dengan udara. Penggunaan tomografi tidak menyebabkan ketidakselesaan kepada pesakit, tetapi kolonoskopi adalah prosedur yang diperlukan untuk mengambil sampel tisu.

    Kaedah penyelidikan tambahan

    1. X-Ray dada. Ia digunakan untuk disyaki metastasis barah di paru-paru.
    2. Imbasan CT otak. Kaedah ini digunakan sekiranya gejala neurologi muncul dengan latar belakang barah: motor, fungsi mental, ucapan.

    Juga, pemeriksaan sistem kardiovaskular dilakukan, jika perlu, penstabilan hemodinamik dilakukan. Ini perlu bagi pesakit untuk menjalani pembedahan membuang tumor..

    Rawatan barah usus

    Adenokarsinoma usus besar tidak sensitif terhadap terapi radiasi dan ubat sitostatik. Rawatan utama untuk kanser usus besar adalah penyingkiran tumor secara radikal. Jumlah reseksi bergantung pada tahap penyakit dan penyetempatan metastasis.

    Tahap 0

    Pemotongan fokus tumor atau polip dalam tisu yang sihat dilakukan. Jenis pembedahan ini adalah yang paling tidak trauma. Dilakukan dalam kes diagnosis awal karsinoma in situ atau terdapat polip yang tidak ganas.

    Pembedahan perut terbuka dapat diatasi.

    Tahap 1

    Penyingkiran bahagian usus yang terkena dan bahagian mesentery. Selalunya, hemikolektomi dilakukan - keseluruhan separuh kanan atau kiri kolon dikeluarkan, termasuk sudut hepatik atau splenik.

    Selepas reseksi, anastomosis dapat dilakukan atau kolostomi dikeluarkan - gelung usus utama dijahit ke dinding perut anterior, dan gelung perut dijahit.

    Selepas operasi, usus dan semua tisu yang dikeluarkan dihantar untuk pemeriksaan histologi. Perhatian khusus diberikan pada bahagian tepi reseksi. Sekiranya terdapat tanda-tanda keganasan di dalamnya, jumlah operasi tidak mencukupi..

    Tahap 2

    Pembedahan. Bagi sebilangan pesakit yang berisiko tinggi berulang dan metastasis (ukuran tumor besar, poliposis usus), kemoterapi adjuvant dilakukan.

    Kemoterapi diresepkan dalam tempoh selepas operasi untuk menghilangkan risiko kambuh tumor dan pertumbuhan metastatik. Untuk pelantikan ubat-ubatan, pengesahan kehadiran nod tumor sekunder tidak diperlukan, ia ditetapkan untuk tujuan pencegahan.

    Tahap 3

    Rawatan pembedahan digabungkan dengan kemoterapi tambahan untuk semua kumpulan pesakit. Karsinoma, kelenjar getah bening serantau dilindungi.

    Tahap 4

    Operasi sebanyak mungkin. Tumor primer, kelenjar getah bening, metastasis jauh terpencil dilindungi.

    Sekiranya mustahil untuk menghilangkan nod secara radikal, rawatan paliatif dilakukan: anastomosis usus pintas digunakan untuk mencegah perkembangan penyumbatan.

    Berikan kemoterapi dan terapi radiasi kepada semua kumpulan pesakit.

    Ubat kemoterapi

    Ubat sitostatik digunakan sebelum pembedahan untuk mengurangkan kadar perkembangan tumor, untuk mengelakkan munculnya metastasis baru sebelum operasi dan dalam tempoh selepas operasi.

    • 5-fluorouracil;
    • Capecitabine;
    • Irinotecan;
    • Oxaliplastin.

    Adenokarsinoma kolon adalah jenis barah yang paling biasa dan berjaya dirawat di semua negara maju. Untuk rawatan tumor yang jarang berlaku: karsinoma sel skuamosa, tumor neuroendokrin malignan dan limfoma, disarankan untuk menghubungi pusat onkologi antarabangsa di Israel.

    Prognosis kanser kolon

    Statistik kelangsungan hidup pesakit dengan barah usus dan kelangsungan hidup bergantung pada tahap di mana tumor didiagnosis dan seberapa cepat rawatan yang mencukupi dimulakan.

    • Untuk peringkat 1, kadar kelangsungan hidup adalah 90-99%. Tidak ada kekambuhan yang dikesan.
    • Tahap 2 - penyembuhan klinikal dicapai dalam 85% kes. Kadar kelangsungan hidup lima tahun 90-100%.
    • Tahap 3 - pemulihan mungkin dilakukan pada 65% pesakit.
    • Tahap 4 - barah dapat disembuhkan pada 35% pesakit.

    Walaupun dengan rawatan barah tahap 3-4 yang cukup berkesan, kadar kelangsungan hidup tiga tahun selepas pembedahan adalah 50%, 30% orang hidup lebih dari lima tahun. Ini disebabkan oleh trauma tinggi operasi reseksi segmen usus dan hati.

    Keadaan bertambah buruk oleh usia tua pesakit dengan penyakit bersamaan dan diagnosis barah yang lewat. Semakin tinggi usia pesakit, semakin rendah kadar kelangsungan hidup dan jangka hayat selepas pembedahan.

    Tahap 1-2 didiagnosis pada 5-10% pesakit. Pada 50% pesakit pada masa diagnosis, metastasis jauh ke hati dijumpai, iaitu tahap terakhir barah.

    Semasa menjalankan peperiksaan, 5% orang mempunyai lebih daripada satu fokus utama, dan 30% mempunyai adenomatosis terdedah kepada keganasan. Kehadiran faktor-faktor ini mengurangkan kemungkinan rawatan berjaya..

    Kanser usus terdedah kepada kambuh, di mana pertumbuhan tumor bermula di tepi reseksi.

    Kualiti hidup pesakit menderita selepas pembedahan.

    Operasi pada peringkat 3-4 melibatkan sayatan laparotomi dan pembedahan perut yang luas. Komplikasi pasca operasi yang kerap adalah:

    • peritonitis;
    • atony usus;
    • penyakit pelekat.

    Oleh kerana sebahagian usus telah dikeluarkan, pesakit terpaksa mengikuti diet tetap, dan ketika kolostomi terbentuk, keadaan psikologi pesakit menderita.

    Apabila segmen hati dikeluarkan, terdapat risiko terkena peritonitis bilier pada awal pasca operasi dan kegagalan hepatoselular pada masa kemudian..

    Pencegahan Kanser Kolon

    Tidak ada cara yang boleh dipercayai untuk mencegah penyakit ini. Orang ramai disarankan untuk mengikuti prinsip diet seimbang, menghindari tekanan dan bahan karsinogenik.

    Kanser lebih awal dikesan, semakin mudah mengalahkannya. Pencegahan terdiri daripada pengesanan awal penyakit ini.

    Untuk diagnosis awal, perlu menjalani pemeriksaan perubatan dengan pemeriksaan penuh setahun sekali. Sejarah keluarga harus diperiksa oleh ahli onkologi dan ujian saringan biasa harus dilakukan setelah 40-45 tahun.

    Dengan poliposis yang didiagnosis, pembedahan membuang semua neoplasma dan pemeriksaan sitologi polip berikutnya adalah disyorkan.

    Untuk meningkatkan kejayaan rawatan dan meningkatkan kadar kelangsungan hidup orang, diperlukan kewaspadaan onkologi doktor penjagaan primer dan perhatian pesakit terhadap keadaan badan mereka..