Penyakit Paget pada payudara

Fibroma

Penyakit payudara Paget adalah salah satu penyakit payudara yang paling teruk dan agresif pada wanita. Ia berkembang di kawasan puting susu dan menampakkan dirinya sebagai pelepasan berterusan dari sifat patologi. Diagnosis dan rawatan patologi ini harus ditangani oleh ahli onkologi. Artikel ini menyenaraikan penyebab barah, gejala, kaedah rawatan, dan prognosis Paget..

Definisi

Penyakit Paget pada payudara adalah barah yang menyerang kawasan puting dan berkembang dari sel kelenjar epitelium. Statistik menunjukkan bahawa patologi berkembang pada sekitar lima peratus kes di antara semua penyakit payudara paraneoplastik.

Penyakit payudara Paget pertama kali dijelaskan pada tahun 1874 dan disebut sebagai barah areola dan puting dengan manifestasi klinikal ekzema kronik. Selain wanita, penyakit ini juga ditentukan pada lelaki berusia lebih dari enam puluh tahun..

Sebab pembangunan

Puluhan institusi penyelidikan terkemuka di seluruh dunia berusaha untuk mengenal pasti punca sebenar barah payudara. Banyak kajian klinikal telah menunjukkan faktor-faktor yang meningkatkan kemungkinan menghidap barah Paget beberapa kali. Pencetus ini merangkumi:

Penampilan awal menarche dan penyelesaian lewat.

Kecenderungan keturunan - dipercayai bahawa kehadiran barah payudara pada saudara terdekat meningkatkan kemungkinan patologi sebanyak 70%.

Kehadiran penyakit onkologi lain boleh menyebabkan perkembangan sekunder proses onkologi pada puting susu.

Kurangnya kehamilan antara usia 20 hingga 35 tahun.

Umur lebih enam puluh tahun.

Memakai seluar dalam yang tidak selesa dan kecederaan kekal pada puting dan payudara secara amnya.

Pengelasan

Pakar dalam bidang tumor payudara membezakan beberapa jenis sesuai dengan kursus klinikal:

Bentuk ekzematoid, yang disertai dengan adanya ruam halus, ulser di kawasan puting dan adanya pelepasan patologi kekal.

Bentuk ekzematoid kronik dengan kerak, apabila dikeluarkan, permukaan yang terkikis menangis muncul.

Bentuk psoriatik disertai dengan pengembangan papula merah jambu, yang secara berkala mengering dan ditutup dengan sisik.

Bentuk ulseratif dicirikan oleh pembentukan ulser dalam dengan tepi yang dibangkitkan.

Bentuk tumor berlaku dengan penyamaran kanser payudara yang menyusup.

Kanser payudara Paget paling sering dilokalisasi di kawasan puting dan areola, pada empat puluh peratus pesakit terdapat juga lokasi neoplasma perikolonik, yang ditentukan dengan pemeriksaan sendiri atau palpasi oleh pakar. Dalam satu kes dalam sepuluh, barah Paget ditentukan dengan pemeriksaan mikroskopik mengenai pembuangan dari puting susu.

Fluktuasi fisiologi yang kerap dalam tahap hormon wanita boleh menyebabkan perkembangan tumor yang disebabkan oleh hormon. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kesan bahan aktif secara biologi ini adalah untuk merangsang proses percambahan pada tisu kelenjar..

Sepanjang hidupnya, seorang wanita mengalami perubahan tahap aktiviti estrogen, dan dengan adanya faktor-faktor yang memburukkan lagi, kegagalan dapat terjadi pada replikasi maklumat genetik, yang menyebabkan sel patologi muncul yang mampu pertumbuhan dan penembusan yang tidak terkawal ke dalam tisu lain.

Kanser Paget

Kanser Paget adalah sejenis barah payudara (kod ICD-10 - C50.0). Tumor terletak di bahagian puting dan kawasan sekitarnya. Dalam kebanyakan kes, penyakit seperti ini berlaku pada orang dewasa, khususnya pada wanita berusia lebih dari 35 tahun. Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit ini didiagnosis pada lelaki berusia lebih dari 50 tahun. Ahli onkologi sering menganggap patologi sebagai keadaan prakanker. Situasi ini dijelaskan oleh fakta bahawa proses onkologi yang melanda puting dan sempadan yang berdekatan tidak selalu merosot menjadi barah payudara. Menurut statistik, penyakit yang kurang berkualiti diperhatikan dalam kurang daripada 5% kes..

Penyebab barah

Para saintis belum dapat menentukan punca sebenar kanser Paget. Walau bagaimanapun, terdapat teori-teori khusus mengenai asal-usul lesi. Teori epidermotropik menekankan bahawa sel yang terbentuk dalam barah payudara dan mendalam ke dalam tisu organ menyebar di sepanjang saluran susu ke kawasan papillary dan areola. Tisu yang terjejas meliputi puting dan berkembang sebagai pertumbuhan barah yang bebas.

Teori ini disokong oleh corak perkembangan tumor yang diperhatikan. Dalam 95% kes onkologi yang didiagnosis, jenis penyakit payudara lain muncul. Karsinoma intraductal berkembang lebih kerap. Menurut teori transformasi, lapisan sihat epitel, papillary dan bahan areolar diubah secara drastik menjadi jenis malignan.

Teorinya dikemukakan, kerana dalam beberapa situasi hanya barah Paget yang dapat dikesan pada pasien, terus berjalan tanpa munculnya penyakit onkologi payudara yang lain. Para saintis telah menetapkan senarai faktor yang tidak secara langsung memprovokasi proses atipikal. Walau bagaimanapun, tanda-tanda ini meningkatkan kemungkinan penyakit pada pesakit. Terdapat sebab yang kondusif untuk penyakit ini:

  • Kecenderungan keturunan - jika terdapat kes tumor Paget pada keluarga pesakit. Secara khusus, keadaan boleh menjadi lebih biasa pada lelaki..
  • Ekologi yang tidak baik di tempat kediaman atau tempat kerja.
  • Patologi endokrin - diabetes mellitus, hipotiroidisme, hipertiroidisme.
  • Fungsi sistem imun terjejas, penurunan fungsi perlindungan badan.
  • Trauma payudara, retak pada tisu puting.
  • Sentuhan dengan jangkitan rangsangan - Virus Epstein-Barr, bakteria Helicobacter pylori, hepatitis B dan C, HIV, spesies HPV, bakteria T-limfotropik manusia, fluks kucing dan skistosom.
  • Kesan sinaran ultraviolet, sinar-X, gamma dan neutron pada badan.
  • Penyakit somatik.
  • Hubungan sistematik dengan bahan karsinogenik - unsur organik dan campuran mampu memprovokasi proses onkologi malignan degenerasi sel yang sihat.
  • Penggunaan jenis minuman beralkohol tertentu.
  • Varieti produk daging.
  • Penggunaan produk tembakau - merokok aktif dan pasif adalah berbahaya. Orang yang tidak merokok menyedut bahan nikotin yang dikeluarkan oleh orang lain yang merokok.
  • Bekerja dalam pengeluaran berbahaya dengan bahan berbahaya.

Pengelasan tumor

Untuk diagnosis Kanser Paget yang paling tepat, klasifikasi TNM berikut mengenai bentuk perkembangan neoplasma tumor digunakan:

  • Ekzematoid akut - permukaan papillari ditutup dengan ruam halus, kawasan tangisan muncul, bentuk ulseratif.
  • Ekzematoid kronik - kerak tertentu terbentuk. Setelah penghapusannya, kawasan tangisan tetap ada di lokasi..
  • Bentuk psoriatik - ketumpatan kecil (papula) terbentuk yang naik di atas penutup kulit normal. Pertumbuhan lebat menjadi merah jambu dan ditutup dengan pelbagai sisik kering yang akan jatuh pada masa akan datang.
  • Ulser - kerosakan pada puting berlaku dalam bentuk ulserasi.
  • Tumor - dengan penyakit Paget dalam ukuran tumor, lebih tebal daripada kelenjar susu, nodul tumor terbentuk pada pesakit wanita atau pada lelaki.

Pada separuh daripada kes dengan onkologi yang ditunjukkan, perubahan hanya diperhatikan pada bahagian puting dan areola - kompleks puting-areola. Pada 40-42% pesakit dengan jenis penyakit ini, selain gangguan perkembangan tisu papillary dan areola, nod tumor dikesan. Node dapat dirasakan di areola. Baki sepuluh peratus pesakit mungkin mengalami jenis patologi onkologi lain..

Dalam 10% kes, barah Paget didiagnosis secara rawak semasa pemeriksaan perubatan untuk memeriksa penyakit payudara lain - sista, mastopati atau fibroadenoma. Dalam situasi seperti itu, analisis sitologi pagar puting membantu mengesan pertumbuhan patogen. Mikroskopi menentukan kehadiran sel khas di dalam tubuh manusia. Kajian ini menganalisis rembesan yang dikeluarkan dari saluran susu.

Gejala onkologi

Perkembangan penyakit Paget dijelaskan secara khusus. Pada mulanya, tanda-tanda muncul, yang setelah beberapa lama hilang dengan sendirinya dan kembali lagi sebagai tanda sekunder. Simptom klinikal awal patologi barah bukanlah petunjuk penyakit yang tepat dan tidak menampakkan diri dengan kuat. Gejala tersebut tidak menimbulkan rasa tidak selesa pada seseorang, oleh itu, pesakit mengelakkan pemeriksaan perubatan untuk jangka masa yang panjang. Gejala pertama kanser Paget:

  • Hiperemia sedikit - membran puting, areola dan kulit di sekitar keliling kawasan puting-areola memperoleh warna kemerahan.
  • Pengelupasan sedikit dan kerengsaan permukaan epidermis terbentuk pada tisu papillary.

Perubahan morfologi ini boleh menyebabkan rasa tidak selesa pada bahagian payudara yang dijelaskan. Jalan penyakit yang tidak menyakitkan juga mungkin. Penting untuk mengetahui bahawa perubahan yang disenaraikan pada tahap awal hilang setelah penggunaan salap yang mengandung kortikosteroid. Setelah aliran gejala pertama hilang, manifestasi sekunder diperhatikan setelah beberapa lama. Tempoh asimtomatik sementara berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Apabila perubahan pada puting dan areola kembali, gejala berikut diperhatikan:

  • Kesemutan sedikit, yang meningkat dari masa ke masa - pada mulanya, ketidakselesaan diperhatikan pada bahan areola, dan kemudian di lapisan epitel yang paling jauh dan dalam.
  • Sensasi terbakar.
  • Tahap sensitif puting dan areola ditingkatkan dengan perasaan, dan selepas itu dari sentuhan minimum.
  • Ketidakselesaan di kawasan puting-areola, secara beransur-ansur berkembang menjadi sakit akhir.
  • Cecair puting atipikal bersifat serous-hemorrhagic - dalam kebanyakan kes, pelepasan mempunyai jenis manifestasi yang melekap, mengotorkan pakaian dalam dan pakaian.
  • Bentuk puting berubah - ia memperoleh satah khas, dan tisu secara beransur-ansur ditarik ke payudara.

Perkembangan selanjutnya tumor Paget disertai oleh proses perubahan berikut dalam struktur kelenjar:

  • Stagnasi cecair dan bahan timbul dan tumbuh. Terdapat perasaan ketumpatan, dan dalam beberapa keadaan, kekerasan kelenjar susu ketika merasa.
  • Hiperemia sekunder muncul di kawasan puting dan areola, seterusnya semakin meningkat.
  • Kompleks puting-alveolar ditutup dengan hakisan epidermis. Ketika onkologi berlangsung, mereka menembusi lapisan epitel terdalam dan, menurut bentuk kursus, mencapai ulserasi..
  • Erosi terbentuk pada permukaan epidermis, disertai dengan jenis kerak dan lapisan bersisik tertentu..
  • Kecederaan atau penghapusan tisu bersisik atau kerak secara sengaja menyebabkan cengkerang basah yang bersinar dalam cahaya.

Sebilangan besar diagnosis kanser Paget menunjukkan bahawa barah mempengaruhi satu sisi payudara. Walau bagaimanapun, dalam praktik perubatan, situasi telah dikenalpasti yang berlaku secara dua hala. Kedua-dua puting terjejas. Kanser pada lelaki mempunyai bentuk manifestasi yang serupa - mengelupas epidermis, eritema yang jelas, indurasi, hakisan, pruritus pada tisu sekitarnya, penarikan puting, permukaan kulit basah.

Diagnostik

Onkologi Paget dapat dikesan oleh aduan pesakit dan dengan memeriksa anamnesis. Walau bagaimanapun, di sini gejala patologi dapat berkumpul dengan tanda-tanda penyakit lain. Diagnosis akhir yang dikemas kini ditentukan oleh pemeriksaan fizikal, instrumental dan makmal. Diagnostik kanser merangkumi prosedur perkakasan berikut:

  • Pemeriksaan ultrabunyi payudara - ultrasound membantu mencari nod tumor, untuk menjelaskan jumlah, ukuran dan kedalaman pertumbuhan tisu. Prosedur ini juga menilai keadaan payudara dan kelenjar..
  • Mamografi - semasa prosedur, analisis sinar-X payudara dilakukan. Teknik ini bertujuan untuk mendiagnosis neoplasma semasa pembentukan simpul pertumbuhan. Mamogram menggambarkan bentuk papillary, tahap ketebalan lapisan kulit bahagian puting-areola, adanya kepadatan garam yang rendah di areola - kalsifikasi.
  • Pencitraan resonans magnetik - MRI mengesan perubahan pada tisu payudara sebelum tanda-tanda klinikal muncul.
  • Scintigraphy - semasa prosedur, ubat yang mengandungi isotop radioaktif disuntik secara intravena. Unsur-unsur yang tersebar di atas bahan yang terkena, membuat gambar warna yang dapat dilihat semasa tomografi. Kaedah ini menawarkan kandungan maklumat terbaik semasa menutup puting susu.
  • Biopsi tisu payudara, puting dan areola - bahan atipikal diambil, dikaji di bawah mikroskop.

Kaedah penyelidikan makmal yang ditetapkan untuk diagnosis penyakit yang dijelaskan:

  • Kiraan darah lengkap adalah kaedah diagnostik informatif yang dicirikan oleh peningkatan ESR secara mendadak dengan peningkatan.
  • Biopsi histologi - komposisi selular diperiksa di bawah mikroskop.
  • Sitologi - biopsi diperiksa melalui mikroskop untuk kehadiran sel-sel patogen.
  • Pemeriksaan swap cecair puting - swab mengandungi sel Paget yang sesuai.

Tahap onkologi

Proses onkologi berlaku dalam 4 peringkat:

  • Tahap 0 - pertumbuhan tumor hanya meliputi lapisan atas kulit, tidak menembusi saluran susu.
  • Tahap 1 - jenis tumor duktal terbentuk pada tisu yang terjejas.
  • Tahap 2 - jenis kanser intraduktal merebak ke tisu berdekatan.
  • Gred 3 - tumor tumbuh di sepanjang saluran ke sel kelenjar terdekat, metastasis aktif diperhatikan.

Penyakit mamalia Paget jarang menyerang populasi lelaki. Gejala patologi pada lelaki serupa dengan wanita - gatal-gatal pada papilla, mengelupas, pembentukan erosif, pelepasan atipikal jenis telus atau dengan gumpalan berdarah. Walau bagaimanapun, pada lelaki, diagnosis dibuat pada peringkat kemudian. Sifat penyakit yang unik menjadikan doktor kurang berwaspada. Juga, wanita hamil dan menyusui berisiko, kerana tanda-tanda mungkin menunjukkan ketidakseimbangan hormon atau sariawan.

Kaedah rawatan

Kaedah rawatan utama kanser Paget adalah operasi membuang tumor melalui pembedahan. Jenis dan pilihan prosedur pembedahan bergantung pada jenis dan tahap perkembangan pertumbuhan barah. Dalam onkologi puting, garis panduan klinikal untuk pemotongan organ yang terjejas adalah seperti berikut:

  • Sifat jinak penyakit ini - kelenjar susu dan membran di bawah payudara dihilangkan.
  • Jenis pembentukan malignan - payudara, membran sub-sternal dan kelenjar getah bening di kawasan axillary yang ditutup dengan atypia dikeluarkan. Doktor memeriksa kelenjar getah bening yang dikeluarkan untuk penyebaran sel barah ke seluruh tubuh manusia.

Sekiranya hanya kawasan puting-areola yang terjejas, terapi radiasi dilakukan. Semasa prosedur, bergantung pada kekhususan perkembangan penyakit ini, puting, areola atau kelenjar susu dapat dihilangkan sepenuhnya. Untuk terapi tambahan, jenis aktiviti berikut dilakukan:

  • rawatan sinaran;
  • kemoterapi;
  • terapi hormon.

Kaedah ini sebagai tambahan kepada campur tangan pembedahan dan dilakukan sebelum atau selepas operasi. Terapi radiasi dapat menjadi rejimen rawatan utama pada pasien dengan kontraindikasi untuk melakukan operasi. Untuk pesakit yang lain, terapi radiasi ditetapkan dengan diagnosis yang disahkan untuk liputan lebih dari empat kelenjar getah bening. Selain itu, kaedah penyinaran dianggap dapat mencegah kambuh barah selepas pembedahan membuang neoplasma..

Kemoterapi bertindak sebagai profilaksis untuk metastasis, untuk menyekat perkembangan dan mengurangkan ukuran pertumbuhan sebelum pembedahan. Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, terapi kimia berkesan dengan prognosis tidak positif. Pendedahan bahan kimia adalah wajib sekiranya berlaku kerosakan pada kelenjar getah bening serantau. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pentingnya melakukan terapi hormon pada barah payudara telah ditekankan..

Penggunaan kaedah ini disarankan sebelum menopaus pada wanita. Selepas menopaus, kaedah rawatan tidak bermakna. Kajian saintifik telah mengesahkan bahawa pendedahan kepada ubat-ubatan hormon meningkatkan kelangsungan hidup pesakit. Petunjuk adalah ciri kehadiran reseptor untuk estrogen dan progesteron dalam pembentukan tumor. Untuk terapi, agen terapi digunakan - Tamoxifen dan Nolvadex.

Dengan tumor, pendekatan bersepadu untuk rawatan adalah penting. Teknik ini dikira oleh doktor yang hadir bergantung pada kategori umur, ciri-ciri peribadi, jenis, tahap dan sifat perkembangan penumpukan. Pencegahan kambuh selepas pembedahan merangkumi prosedur - terapi radiasi dan hormon. Dianjurkan untuk menghindari sejumlah faktor yang memprovokasi perkembangan sekunder proses ganas dan alasan mempengaruhi yang ditunjukkan dalam perihal perihalan. Perubatan tradisional hanya digunakan sebagai langkah pelengkap terapi utama, sekiranya prosedur tersebut diluluskan oleh doktor yang hadir secara peribadi.

Prognosis survival

Prognosis berapa lama pesakit berjaya hidup dengan barah puting bergantung kepada banyak faktor. Jangka hayat pesakit selepas rawatan ditentukan oleh parameter berikut:

  • pentas;
  • tahap keagresifan barah;
  • umur;
  • bilangan kelenjar getah bening yang dilindungi;
  • kombinasi dengan jenis tumor lain;
  • kesan buruk mekanisme dalaman.

Pada peringkat awal, neoplasma dapat dihilangkan sepenuhnya dengan bantuan campur tangan pembedahan. Kemudian orang menjalani kehidupan normal mereka. Pada peringkat akhir, dengan pertumbuhan yang tidak dapat dilakukan, kadar survival rata-rata mencapai 4-5 tahun. Akibat barah payudara boleh membawa maut kerana perjalanan yang agresif dan masa asimtomatik yang lama, ketika metastasis yang jauh dapat terbentuk.

Sekiranya dapat mengenal pasti proses atipikal pada tahap awal, adalah mungkin untuk berjaya menyembuhkan lebih daripada 90% pesakit. Pada peringkat 4, kadar kelangsungan hidup lima tahun menurun kepada 10% pesakit. Peratusan yang ditunjukkan sepadan dengan kadar kelangsungan hidup yang dikira rata-rata tanpa mengira jenis barah payudara. Pada lelaki, prognosis untuk kanser Paget kurang positif, kerana penyakit ini berkembang lebih rumit. Kadar survival di kalangan lelaki yang sakit dalam tempoh lima tahun mencapai 25%.

Penyakit Paget: gejala, diagnosis dan rawatan

Penyakit Paget adalah salah satu varian tumor payudara. Selalunya, pada masa penyakit ini dikesan, sudah ada metastasis. Kanser payudara jarang berlaku. Mempengaruhi puting dan / atau areola payudara. Dalam kebanyakan kes, lesi tidak sepihak. Lebih kerap wanita sakit di antara usia 50 - 50 tahun. Kadang-kadang barah Paget juga didiagnosis pada lelaki. Sebagai peraturan, pada lelaki, barah puting mempunyai tahap agresif..

Di hospital Yusupov, pakar mamologi mengenal pasti penyakit ini semasa pemeriksaan klinikal, dan mengesahkannya menggunakan kaedah diagnostik instrumental dan makmal terkini. Memiliki asas diagnostik yang kuat, pakar pusat onkologi dengan cepat mengesahkan diagnosis dan memulakan rawatan. Di hospital Yusupov, ahli onkologi menjalankan terapi kompleks untuk kanser Paget, secara individu mendekati pilihan kaedah rawatan untuk setiap pesakit. Program pemulihan membolehkan pesakit kembali ke kehidupan penuh setelah menjalani rawatan pesakit dalam.

Faktor-faktor risiko

Jenis penyakit

Kanser Paget adalah penyakit payudara yang jarang berlaku. Penyakit ini paling kerap berlaku pada wanita setelah 50 tahun. Sebilangan besar wanita dengan penyakit Paget menghidap barah payudara duktal yang halus. Hanya bentuk barah Paget yang jarang dikaitkan dengan puting itu sendiri.

Jenis kanser Paget berikut dibezakan:

  • ekzematoid akut - dengan jenis kanser ini di kawasan puting, diperhatikan ruam halus, bisul menangis juga mungkin berlaku;
  • ekzematoid kronik - bentuk barah ini dicirikan oleh pembentukan kerak di kawasan puting. Sekiranya kerak dikeluarkan, kawasan kulit di bawahnya tetap basah;
  • bentuk psoriatik ditunjukkan oleh papula merah jambu yang ditutup dengan sisik kulit mati;
  • bentuk ulseratif dicirikan oleh ulser yang tidak menyembuhkan, yang, jika tidak dirawat, peningkatan saiznya;
  • bentuk tumor ditunjukkan dengan adanya neoplasma di kawasan puting.
Penyakit Paget juga boleh berkembang di kawasan kulit yang lain (paling kerap di kawasan pangkal paha atau kawasan peranakan). Penyakit Extramamillary Paget adalah adenokarsinoma yang paling jarang berlaku yang boleh timbul dari kelenjar apokrin pada kulit atau dari barah di pundi kencing, dubur, atau rektum.

Gejala

Pada peringkat awal perkembangannya, penyakit ini mungkin tidak tersebar dengan cara apa pun. Pada beberapa pesakit, kerengsaan kecil, pengelupasan atau kemerahan pada kulit puting dan zona areola muncul. Dengan gejala seperti itu, hanya sedikit orang yang mendapatkan nasihat perubatan..

Semasa barah Paget berkembang, puting menjadi lebih sensitif, keluar dari mereka, dan mungkin mengalami kesemutan atau gatal. Bentuk puting berubah, ia boleh menarik kembali atau menjadi rata.

Ketika barah Paget berkembang, ia mulai muncul sebagai erosi, kerak, atau eksim pada puting dan areola. Sebagai peraturan, penyakit ini hanya mempengaruhi satu kelenjar susu, tetapi terdapat kes-kes bentuk binari.

Pada peringkat akhir perkembangan penyakit ini, pada separuh pesakit, pembentukan tumor dapat diraba, pembuangan darah dari puting muncul.

Seringkali, diagnosis kanser Paget tidak dapat disahkan dengan segera. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gambaran klinikal penyakit ini serupa dengan penyakit kulit bukan barah yang lain:

  • Dermatitis kontak atopik atau puting, yang berlaku pada wanita hamil dan menyusui;
  • Psoriasis;
  • Adenomatosis erosif puting;
  • Hyperkeratosis puting dan areola;
  • Penyakit Bowen;
  • Histiocytosis Langerhans.
Kanser puting payudara hampir selalu berlaku pada mulanya. Selepas itu, kulit di sekitarnya terlibat dalam proses patologi. Pada peringkat kemudian barah payudara Paget, terjadi ulserasi dan pemusnahan puting dan areola. Mungkin terdapat pendarahan besar dari puting susu. Kanser payudara tanpa gejala Paget didiagnosis hanya dengan pemeriksaan histologi.

Kanser Paget adalah tumor epidermotropik intraduktal pada payudara. Ia berlaku di mulut saluran susu puting susu. Ini adalah satu-satunya bentuk barah payudara dengan manifestasi klinikal visual berikut dalam bentuk awal, termasuk pada peringkat "barah di tempat":

  • Ulser;
  • Kerak, mengelupas;
  • Kemerosotan (pembasahan) puting dan areola;
  • Kemerahan;
  • Puting rata atau tenggelam.
Gejala lain dari kanser puting payudara adalah perkara biasa, termasuk penarikan, peningkatan pigmentasi, dan bercak. Dalam 25% kes, pesakit mengadu sakit, gatal dan terbakar di kawasan puting. Kanser Paget terutamanya berkembang pada satu payudara, tetapi kadang-kadang kedua-dua payudara terjejas.

Diagnostik

Di klinik onkologi Hospital Yusupov, diagnosis penyakit Paget biasanya dibuat berdasarkan pemeriksaan. Pada masa yang sama, hakisan dapat dilihat di kawasan puting, yang tidak menyakitkan. Dalam keadaan sedemikian, doktor mesti menetapkan biopsi. Sekiranya penyakit Paget disahkan, pemeriksaan tambahan ditetapkan. Tumor Paget itu sendiri tidak mengancam nyawa, tetapi perlu untuk mengetahui apa yang berlaku di seluruh kelenjar susu. Oleh itu, seorang wanita dengan penyakit Paget dianggap sebagai pesakit dengan tumor payudara dan menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan..

Untuk mendiagnosis jenis kanser ini, anda mesti melalui:

  • pemeriksaan oleh pakar mamologi, yang dapat menunjukkan tanda-tanda ciri patologi oleh perubahan luaran pada puting;
  • pemeriksaan makmal pembuangan puting. Sekiranya diagnosis disahkan, sel-sel kanser akan dijumpai dalam smear;
  • sekiranya pesakit disyaki menghidap barah Paget, doktor mesti menetapkan mamogram dalam tiga unjuran untuk mengecualikan jenis neoplasma patologi yang lain. Kaedah ini sangat bermaklumat hanya jika terdapat tumor pada kelenjar susu. Sekiranya tidak ada, hasil mamogram dianggap boleh dipercayai hanya separuh;
  • Ultrasound akan mendedahkan keadaan patologi yang tidak dikesan menggunakan kaedah diagnostik sebelumnya. Pemeriksaan ultrabunyi adalah wajib dan selalu dilakukan sekiranya anda mengesyaki barah Paget;
  • MRI (pengimejan resonans magnetik) membolehkan anda mengenal pasti patologi pada awal perkembangannya dan membezakan neoplasma. Kaedah ini sangat bermaklumat dan memungkinkan diagnosis dibuat walaupun tidak terdapat manifestasi klinikal patologi;
  • biopsi - pemeriksaan sampel tisu areola dan puting untuk mengesan sel yang tidak normal;
  • scintigraphy - teknik ini memungkinkan untuk mengenal pasti tumor terkecil dalam ukuran. Dalam pelaksanaannya, pesakit disuntik ke dalam tubuh dengan isotop radioaktif dan kemudian pengedarannya dalam tisu dinilai..

Rawatan

Kerana penyakit Paget adalah tumor yang tidak invasif, dengan rawatan yang tepat, 99% pesakit pulih sepenuhnya. Sekiranya tidak ada tumor invasif pada kelenjar susu, kemoterapi tidak diberikan. Dalam kes barah intraductal non-invasif invasif atau meluas, digunakan mastektomi radikal, yang terdiri daripada penyingkiran kelenjar susu, otot payudara, kelenjar getah bening axillary.

Campur tangan pembedahan dilengkapi dengan terapi radiasi. Setelah menjalani pembedahan barah puting, pakar hospital Yusupov melakukan pembinaan semula kelenjar susu, puting dan areola, yang membolehkan payudara kembali kelihatan estetik.

Terapi radiasi adalah kaedah penyinaran tumor ganas; pada kanser Paget, ia sering digunakan setelah pembedahan untuk mencegah kambuhnya penyakit. Terapi hormon adalah rawatan tambahan untuk kanser Paget yang, dalam beberapa kes, dapat meningkatkan keberkesanan terapi. Kemoterapi biasanya diberikan selepas pembedahan untuk membunuh sel-sel barah yang tersisa di dalam badan.

Ramalan

Prognosis untuk kehidupan pesakit dengan kanser Paget agak baik. Purata jangka hayat adalah sekitar 5 - 8 tahun. Sekiranya penyusupan dan metastasis proses tumor dikesan, maka tempohnya dikurangkan menjadi 2-3 tahun. Pada tahap metastasis jauh, pesakit hanya mendapat rawatan paliatif dan terapi ubat untuk melegakan gejala disfungsi organ sasaran.

Sebelum timbulnya gejala yang jelas, barah payudara Paget hampir mustahil untuk dicegah, kerana, dan banyak barah, ia akan berlanjutan tanpa klinik yang dapat dilihat pada peringkat awal. Namun, penampilannya dapat diramalkan jika semua langkah pencegahan diikuti..

Pencegahan

Untuk mencegah perkembangan penyakit dan pengesanannya pada peringkat awal, anda harus kerap menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan dan pakar mamologi. Di hospital Yusupov, anda boleh menjalani pemeriksaan pencegahan dan rawatan.

Pemeriksaan diri payudara juga merupakan kaedah diagnosis awal yang penting dan berkesan. Pemeriksaan diri terdiri daripada beberapa peringkat: pemeriksaan kelenjar susu, pemeriksaan dengan tangan yang terangkat, palpasi kelenjar susu, pemeriksaan kelenjar susu kanan dan kiri, pengesanan perubahan ketika menekan puting dan areola, palpasi diri ketika berbaring di belakang, pemeriksaan keadaan kelenjar getah bening.

Kaedah pemeriksaan diri payudara tidak rumit, tetapi memerlukan kemahiran dan keteraturan. Sebaiknya lakukan ini setiap bulan, 7-10 hari selepas akhir haid anda, apabila tisu payudara cukup lembut. Sekiranya seorang wanita sedang menopaus, disarankan untuknya memilih tarikh tertentu untuk tinjauan seperti itu dan mengulangi prosedur pada hari ini setiap bulan.

Adalah mustahil untuk melindungi diri anda dari barah Paget. Walau bagaimanapun, kepatuhan terhadap cadangan ini akan mengurangkan kemungkinan tumor ganas di kompleks puting-areola ke tahap minimum..

Kanser Payudara Paget

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, terdapat wabak kanser yang nyata. Kesan faktor luaran, diet tidak sihat, tekanan, kesihatan orang moden yang buruk - semua ini menyumbang kepada kemunculan onkologi. Salah satu jenis barah yang menyerang puting dan areola payudara disebut penyakit payudara Paget..

Punca

Penyebab sebenar kanser puting tidak diketahui, tetapi ada faktor yang dapat menyumbang kepada perkembangan jenis kanser ini:

1. Usia tua.
Kemungkinan menghidap barah payudara meningkat seiring bertambahnya usia.

2. Pendedahan kepada sinaran ultraviolet.
Apabila terkena cahaya matahari langsung pada kulit payudara dan puting, luka bakar terjadi, yang pada masa akan datang membawa kepada mutasi sel dan boleh menyebabkan perkembangan barah. Oleh itu, disarankan untuk tidak berjemur dengan topless dan menggunakan pelindung matahari dengan tahap perlindungan yang tinggi ketika berada di bawah sinar matahari.

3. Menusuk puting, trauma kekal dari linen dan faktor mekanikal lain.

4. Pendedahan toksin dan radiasi pada badan.

5. Beberapa penyakit (papillomavirus manusia sangat berbahaya).

6. Kecenderungan keturunan.
Sekiranya saudara terdekat didiagnosis menghidap barah payudara, maka ini secara signifikan meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit ini..

7. Patologi kulit prakanker (dermatitis, eksim kronik dan beberapa yang lain).

Selalunya barah payudara Paget digabungkan dengan bentuk onkologi lain, selalunya dengan karsinoma intraduktal.

Pengelasan

Mengikut ciri kursus dan manifestasi klinikal, jenis onkologi ini dibahagikan kepada jenis berikut:

  • examatoid akut - ruam muncul di kulit dada, yang, ketika penyakit itu berkembang, berubah menjadi luka;
  • examatoid kronik - kerak terbentuk pada puting, apabila dikeluarkan, permukaan tangisan dijumpai;
  • bengkak - neoplasma yang padat dan tidak aktif muncul di kawasan bersebelahan puting;
  • bentuk ulseratif - bisul penyembuhan yang teruk di dada dengan kemurungan di bahagian tengah, secara luaran ia menyerupai kawah gunung berapi;
  • bentuk psoriatik - papula merah jambu yang mengelupas muncul di dada.

Gejala

Gambaran klinikal dengan jenis barah ini tidak spesifik. Gejala yang berlaku pada awal pesakit tidak mengganggu pesakit dan oleh itu sering diabaikan, yang menyumbang kepada perkembangan penyakit.

Gejala pertama yang dapat dilihat ialah munculnya pengelupasan dan kerengsaan pada kulit payudara di sekitar puting atau secara langsung pada puting itu sendiri (bentuk psoriatik).

Gejala bertambah buruk dari masa ke masa. Di kawasan puting, terdapat rasa tidak selesa, gatal, sakit, terbakar. Kulit payudara menjadi sensitif terhadap kerengsaan sedikit pun, pelepasan patologi muncul. Selanjutnya - permukaan tangisan, yang ditutup dengan kerak. Kerak boleh jatuh dan permukaan yang mengalir kelihatan lagi (bentuk seperti eksim).

Sekiranya anda tidak berjumpa doktor pada peringkat ini, penyakit ini akan terus berlanjutan. Kawasan puting yang terkena menjadi sangat sakit, ditutup dengan bisul. Puting berubah bentuk, menarik kembali, atau mengeras (bentuk ulseratif).

Oleh kerana penyusupan semakin mendalam, simpul tumor dapat berkembang di mana saja di payudara. Di samping itu, terdapat peningkatan kelenjar getah bening berdekatan. Apabila nodul di dada dikesan di hadapan puting yang terkena - nodular.

Diagnostik

Kanser puting payudara memerlukan diagnosis menyeluruh. Selalunya, teknik berikut digunakan untuk membuat diagnosis:

1. Pemeriksaan visual payudara oleh pakar mamologi.
Sudah semasa pemeriksaan luaran, doktor dapat mengesan perubahan pada puting dan areola, yang akan menyebabkan kesimpulan mengenai kemungkinan adanya neoplasma ganas.

2. Smear.
Ia diambil sekiranya terdapat pelepasan patologi dari dada. Bahan biologi yang diambil semasa smear diperiksa di bawah mikroskop. Dengan menggunakan teknik ini, anda dapat mendiagnosis onkologi jenis ini dengan tepat sekiranya pesakit memilikinya..

3. Ultrasound kelenjar susu.

4. Mamografi.
Ia dilakukan dalam tiga unjuran untuk mengecualikan jenis barah yang lain. Kaedah ini dianggap salah satu yang paling bermaklumat dalam diagnosis tumor payudara..

6. Scintigraphy.
Dengan bantuan kajian ini, bahkan tumor kecil dapat dikesan, yang sangat penting untuk diagnosis awal penyakit onkologi..

7. Biopsi diikuti dengan pemeriksaan mikroskopik terhadap biomaterial yang diambil.
Membolehkan anda menentukan secara tepat sifat neoplasma (jinak atau ganas), serta jenis sel barah, yang penting ketika mengembangkan rejimen rawatan.

Diagnosis pembezaan dengan penyakit payudara yang lain

Adalah perlu untuk membezakan jenis kanser ini dari keadaan patologi badan berikut:

  • adenomatosis puting;
  • papilloma intraduktal;
  • psoriasis;
  • melanoma;
  • dermatitis atopik;
  • Penyakit Bowen (penyakit kulit yang jarang berlaku)
  • karsinoma payudara;
  • ektasia saluran susu;
  • hubungi dermatitis.

Rawatan

Kanser Paget, gejalanya yang dijelaskan di atas, paling sering diubati dengan segera. Selepas diagnosis, pakar bedah melakukan operasi mastektomi, di mana kelenjar susu yang terkena dikeluarkan bersama dengan kelenjar getah bening yang berdekatan.

Sekiranya puting sahaja terjejas dan sel-sel tumor belum menyebar ke seluruh payudara, maka bahagian payudara mungkin dilindungi. Sebagai tambahan kepada rawatan pembedahan, kaedah lain digunakan untuk mencegah penyakit ini berulang..

Kaedah ini merangkumi:

1. Terapi sinaran.


Ia digunakan untuk semua peringkat barah payudara. Sekiranya tumor tidak dapat dikendalikan atau pesakit kerana sebab tertentu tidak dapat menjalani pembedahan, terapi ini dapat digunakan sebagai kaedah utama rawatan.


Tidak biasanya digunakan pada peringkat awal barah payudara. Pastikan untuk menetapkan teknik terapi ini jika sel-sel tumor rosak di kelenjar getah bening serantau. Ejen dan taksana yang mengandungi anthracycline paling sering digunakan untuk rawatan..

3. Terapi hormon.
Ia digunakan jika, semasa mengkaji bahagian tumor, terdapat reseptor hormon steroid.

Ramalan

Pada peringkat awal, barah hampir tanpa gejala, yang menyukarkan diagnosis awalnya dan memperburuk prognosis. Tidak seperti kanser lain, barah Paget berkembang dengan cepat, yang juga menyukarkan prognosis. Di samping itu, walaupun selepas operasi berjaya, kekambuhan mungkin berlaku selepas beberapa ketika..

Tanda-tanda yang paling ketara yang mempengaruhi ramalan adalah:

  • usia pesakit;
  • tahap barah;
  • penyakit onkologi dan penyakit lain;
  • status kesihatan pesakit;
  • kehadiran metastasis.

Sekiranya barah dikesan pada peringkat awal, prognosisnya baik, dan pesakit boleh pulih sepenuhnya. Sekiranya onkologi dikesan pada peringkat kemudian, maka prognosis kelangsungan hidup adalah 3-5 tahun (dengan adanya metastasis - 1 tahun).

Kanser Paget adalah penyakit yang sangat serius yang ditandai dengan perkembangan yang agresif. Oleh itu, sekiranya terdapat sedikit perubahan pada areola payudara, puting dapat dikesan, perlu berjumpa pakar dan menjalani pemeriksaan. Ada kemungkinan bahawa ini akhirnya dapat menyelamatkan nyawa seseorang..

Penyakit Paget pada payudara

Penyakit Paget (kanser Paget) adalah barah kulit yang agak jarang berlaku yang berlaku di sel-sel kelenjar apokrin. Penyakit ini terbahagi kepada dua jenis, yang berbeza dalam kaedah rawatan (bentuk mamillary dan extramillary). Ciri umum kanser jenis ini adalah adanya sel-sel tumor yang khas di kawasan yang terjejas - yang disebut sel Paget.

Varieti dan penyetempatan barah Paget

Penyakit Paget pada payudara (bentuk mamillary) adalah bentuk khas kanser puting. Ia berlaku pada 1-3% daripada semua barah payudara. Pesakit boleh terdiri daripada lelaki dan wanita berusia lebih dari 50 tahun. Seks yang lebih adil cenderung menghidap barah Paget, walaupun pada lelaki penyakit ini lebih sukar. Pelbagai ini dicirikan oleh perubahan kulit pada puting dan areola.

Penyakit Paget: bentuk mamillary

Penting untuk diketahui! Dalam hampir 70%, bentuk mamalia wujud bersama dengan jenis barah payudara lain yang terletak lebih dalam di payudara..

Bentuk penyakit Paget extramillary biasanya dilokalisasikan di sekitar dubur dan alat kelamin wanita dan lelaki (lebih jarang di ketiak, pusar, dll.) Ia mempengaruhi kelenjar apokrin dan dermis. Dalam 25% kes, penyakit ini wujud bersama dengan jenis barah kulit lain yang terletak di lapisan yang lebih dalam..

Penyakit Paget: bentuk extramillary

Mekanisme berlakunya barah Paget

Setiap sel dalam tubuh manusia mempunyai kitaran hidupnya sendiri. Maklumat mengenainya dikodekan dalam DNA dan terdapat di inti setiap sel. Kitaran hidup ini terdiri daripada pembentukan, pertumbuhan, pembelahan, penuaan dan kematian. Kematian sel yang diprogramkan disebut apoptosis.

Neoplasma malignan tidak lebih dari sekumpulan sel yang rosak yang tidak mempunyai program kematian. Objek seperti itu tidak mampu apoptosis - ia menjadi abadi dan mula membiak selama-lamanya..

Dalam kes barah Paget, terdapat patologi pada sel yang membentuk kelenjar apokrin pada kulit. Fungsi mereka adalah untuk menghasilkan kelenjar peluh dan rembesan sebum, yang menghalang epidermis mengering. Kelenjar apokrin terletak di seluruh badan, tetapi terdapat banyak di antaranya di kawasan puting, kemaluan dan ketiak.

Penyebab barah Paget

Penyakit Paget pada payudara biasanya disertai dengan perubahan barah pada payudara yang lain. Dalam hal ini, doktor mempunyai teori bahawa penyebab patologi ini terletak pada penghijrahan sel barah dari kelenjar susu ke puting susu. Teori kedua menunjukkan bahawa mekanisme perkembangan penyakit ini terletak pada mutasi sel keratinosit dan kelenjar apokrin secara langsung pada puting susu.

Bentuk extramillar penyakit Paget berkembang akibat pertumbuhan sel-sel abnormal di epidermis dengan penyebarannya seterusnya ke folikel rambut epitel dan kelenjar peluh yang berdekatan.
Faktor-faktor yang boleh memulakan perkembangan neoplasma:

  • kecenderungan keturunan;
  • tinggal di kawasan yang tercemar secara ekologi;
  • merokok dan alkohol;
  • berumur lebih dari 35 tahun (kejadian puncak berlaku pada usia 50 hingga 70 tahun);
  • menarche awal, menopaus lewat;
  • lewat ibu;
  • penggunaan jangka panjang terapi penggantian hormon dan kontraseptif oral;
  • kegemukan;
  • diet yang kaya dengan lemak haiwan;
  • pendedahan kepada sinaran mengion;
  • bersentuhan dengan bahan kimia dan karsinogen berbahaya;
  • pendedahan cahaya matahari yang kerap;
  • penyakit dermatologi lain (ekzema, psoriasis, pemphigus).

Gejala barah Paget

Kanser payudara Paget memberikan simptom berikut:

  • perubahan keradangan pada kulit puting dan areola yang bersisik eritematosa (perubahan ini jelas digambarkan dan tumbuh dari masa ke masa);
  • pelepasan bernanah atau berair dari puting;
  • gatal;
  • kesakitan terbakar;
  • retakan puting yang tidak sembuh;
  • ulserasi di kawasan yang terjejas.

Pada peringkat lanjut, puting boleh ditarik sepenuhnya ke dalam atau runtuh. Semasa kajian, satu daripada tiga pesakit juga mengalami benjolan di dada..

Puting primer berubah

Bentuk penyakit extramillary pada peringkat pertama menyebabkan bintik-bintik eritematosa yang menyebabkan gatal dan terbakar. Cecair boleh keluar dari pertumbuhan ini. Pada peringkat lanjut, erosi pendarahan muncul.

Perubahan, sebagai peraturan, dilokalisasi di kawasan organ kelamin luar (vulva, anus, penis dan skrotum) - di sekitar kawasan yang kaya dengan kelenjar apokrin. Kurang biasa, pembengkakan tidak muncul di paha atas, punggung dan di pusar. Terdapat kes yang diketahui mengenai lokasi perubahan onkologi di kawasan kulit tanpa kelenjar apokrin (contohnya, pada kelopak mata, telinga dan uretra).

Sekiranya anda melihat gejala di atas, segera hubungi doktor kulit!

Mendiagnosis kanser Paget

Kaedah utama untuk mendiagnosis bentuk mamillary penyakit ini adalah analisis histologi keretakan dari puting yang berpenyakit. Di makmal, pakar mesti mengenal pasti dalam sampel sel kanser yang diambil yang disebut sel Paget. Sekiranya perubahan pada puting disertai dengan tumor pada payudara, maka tomografi (mamografi, ultrasound kelenjar susu) dan biopsi payudara juga diresepkan.

Malangnya, patologi ini sering didiagnosis pada tahap perkembangan yang lebih lanjut, kerana doktor menyalah anggap penyakit dermatologi yang lain. Pakar menetapkan salap steroid yang memberikan kelegaan sementara tetapi tidak menyembuhkan masalahnya.
Untuk mendiagnosis bentuk extramillary, serpihan lesi kulit (biopsi) dikeluarkan untuk pemeriksaan histopatologi. Kehadiran sel Paget akan mengesahkan diagnosis.

Doktor mesti mengesampingkan penyakit lain yang boleh menyebabkan gejala di atas - psoriasis, penyakit Bowen, dermatitis atopik, dermatitis seborrheic, dermatitis kontak, eksim, melanoma, histiocytosis, mycosis.

Rawatan barah Paget

Kaedah rawatan kanser payudara Paget bergantung pada tahap penyakit dan kehadiran (atau ketiadaan) jenis neoplasma lain di payudara.

Pembedahan radikal (mastektomi) - melibatkan penyingkiran seluruh payudara bersama dengan nodus limfa axillary. Ia dilakukan sekiranya penyakit Paget disertai oleh tumor payudara yang lain. Kadang kala, ketika metastasis tumbuh ke otot yang terletak di bawah payudara, mastektomi radikal dilakukan mengikut teknik Halsted - payudara, tisu axillary dengan kelenjar getah bening, dan juga otot pektoral dikeluarkan. Selepas pembedahan, kemoterapi atau terapi hormon diberikan.

Sekiranya penyakit Paget tidak disertai oleh neoplasma ganas yang lain, tidak perlu adanya kemoterapi tambahan atau terapi hormon selepas mastektomi.

Dalam kes yang jarang berlaku (hanya pada puting yang terkena), pembedahan pemeliharaan payudara dilakukan. Ini merangkumi pemotongan kulit yang terkena dengan bekalan tisu yang sihat.

Rawatan untuk bentuk extramillar Paget juga bergantung kepada keparahan penyakit dan kehadiran / ketiadaan jenis kanser kulit yang lain. Pada peringkat awal, anda boleh mengehadkan penggunaan krim yang mengandungi satu atau lebih sitostatik (ubat-ubatan yang memusnahkan sel-sel patologi yang membahagi dengan cepat): 5-fluorouracil, imiquimod, paclitaxel, trastuzumab. Krim ini digunakan pada kawasan yang terkena.

Tahap lanjutan memerlukan pembedahan membuang kulit yang diubah dengan bekalan tisu sekitar yang sihat.

Selain mematuhi nasihat perubatan, penggunaan obat secara teratur, dan pemeriksaan perubatan, pesakit harus beralih ke diet seimbang yang mengandung semua nutrien penting. Makanan harian juga mesti mengandungi kalori yang mencukupi dan kaya dengan protein..

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Rawatan tumor ganas masih menjadi masalah perubatan, para saintis tidak berhenti mencari ubat baru yang lebih berkesan. Sebagai tambahan kepada kaedah tradisional, pesakit dapat menggunakan ubat semula jadi yang menguatkan tubuh setelah kemoterapi, merangsang kematian dan memberi kesan imunomodulator..

Kami mengesyorkan mengambil ubat herba di bawah pengawasan perubatan untuk mencegah komplikasi yang mungkin berlaku.

Kelim klavat
Tumbuhan ini beracun (mempunyai sedikit kesan toksik pada badan). Oleh kerana itu, sel barah mati, dan sel yang sihat tetap utuh..

Teh disediakan dari kelab berbentuk kelab. Satu sudu besar bahan mentah yang dihancurkan dituangkan dengan segelas air mendidih dan bersikeras selama 20 minit, selepas itu minuman mesti disaring. Pada peringkat pertama rawatan, minum satu gelas ubat sehari (pada waktu pagi, setengah jam sebelum sarapan, minum setengah gelas teh, minum sisa bahagian dengan menghirup siang hari). Selepas 2-3 minggu, tingkatkan dos menjadi 2 gelas sehari. Ubat mesti diteruskan sehingga penyembuhan lengkap.

Mallow tanpa disedari

Sekiranya terdapat penyakit ganas, juga disarankan untuk minum teh mallow es tanpa disedari. Ia disediakan seperti ini: 1 sudu besar ramuan kering atau 2 sudu besar tumbuhan segar, letakkan di dalam balang dan tuangkan 1/4 liter air sejuk. Biarkan campuran untuk meresap semalaman, dan pada waktu pagi saring dan minum 50 ml 3-4 kali sehari.

Salap
Sekiranya ulser kanser, salap membantu dengan baik, yang disediakan mengikut resipi berikut:

  • 2 sudu besar ramuan bedstraw sebenar yang dicincang
  • 2 sudu besar herba celandine cincang;
  • 2 sudu bunga calendula;
  • 2 cawan lemak babi.

Cairkan lemak babi di dalam air mandi dan buang tanaman ke dalamnya, rebus campuran di atas api sederhana selama 1 jam, kemudian sejukkan dan masukkan kain nilon. Simpan salap di tempat yang sejuk. Lumurkan bintik sakit dengan sekerap mungkin..

Getah tanaman
Dianjurkan untuk melumasi perubahan barah pada tubuh dengan jus beberapa tanaman (celandine, Kalanchoe, geranium padang rumput, oxalis). Ini harus dilakukan sekerap mungkin, sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Untuk musim sejuk, produk boleh diawetkan dengan alkohol (dalam nisbah 1 bahagian alkohol hingga 2 bahagian jus) atau gliserin (dalam nisbah 50:50). Selain itu, minum infus celandine di dalam (sekurang-kurangnya 2 liter sehari).

Peti makan herba dan minyak
Rawat ulser malignan dengan pembicara yang disediakan mengikut resipi ini:

  • Jus Dandelion - 1 sudu besar;
  • Jus Fireweed - 1 sudu besar;
  • Jus Celandine - 1 sudu besar;
  • Minyak wort St. John - 1 sudu besar;
  • Minyak buckthorn laut - 1 sudu besar;
  • Minyak pati pokok teh - 10 tetes.

Campurkan semuanya dengan teliti dan simpan di dalam peti sejuk dalam botol kaca yang terbuat dari kaca gelap. Goncangkan bolt dengan baik sebelum digunakan untuk mencampurkan minyak dengan cecair. Sapukan produk tersebut ke kawasan yang sakit dua kali sehari.

Prognosis kanser Paget

Prognosis bagi pesakit dengan penyakit Paget pada payudara bergantung pada sama ada terdapat perubahan malignan tambahan pada payudara. Sekiranya demikian, kadar survival adalah 60 peratus. Dalam kes di mana neoplasma hanya terhad pada tisu puting, prognosisnya lebih optimis: 75-90 peratus pesakit pulih.

Pada peringkat awal, penyakit Paget extramillarial berjaya disembuhkan (lebih daripada 97% pesakit yang masih hidup). Sekiranya tumor metastasis dan operasi dilakukan, maka, bergantung pada ketepatan kerja pakar bedah, risiko berulang antara 8 hingga 50%.

Pencegahan barah Paget

Kaedah untuk mencegah penyakit Paget harus merangkumi yang berikut:

  • gaya hidup sihat;
  • mengelakkan faktor risiko;
  • melakukan pemeriksaan berkala dengan pakar.

Gaya hidup sihat bermaksud senaman yang teratur (disesuaikan dengan usia dan kesihatan seseorang) dan diet yang betul dan seimbang. Penggunaan asid lemak tak jenuh ganda, buah-buahan, sayur-sayuran, roti gandum dan produk tenusu dalam diet telah terbukti dapat mengurangkan risiko terkena tumor ganas.

Anda juga harus melakukan pemeriksaan:

  • pemeriksaan payudara bulanan bebas;
  • lawatan berkala (setiap 12 bulan) ke doktor untuk memeriksa kelenjar susu;
  • mamografi biasa;
  • pemeriksaan sendiri kulit untuk penampilan perubahan (bintik, bisul, mengelupas);
  • lawatan pencegahan tahunan ke ahli dermatologi.

Kombinasi kaedah di atas mengurangkan risiko terkena penyakit ini dan meningkatkan kemungkinan pengesanannya pada tahap awal, ketika terdapat peratusan rawatan yang berjaya yang tinggi.

Kanser Paget

Kanser Paget, atau penyakit Paget, adalah jenis barah payudara yang jarang berlaku yang mempengaruhi puting dan areola. Penyakit ini dinamai doktor Inggeris James Paget, yang hidup dan bekerja pada abad ke-19. Pada tahun 1874, dia pertama kali memperhatikan hubungan antara perubahan pada puting payudara dan tumor payudara yang ganas. Pada masa ini, penyakit Paget telah dikaji dengan baik, ada kaedah yang berkesan untuk mengatasinya.

  • Punca barah Paget
  • Klasifikasi kanser Paget
  • Tahap penyakit
  • Gejala
  • Kaedah diagnostik
  • Kaedah dan prinsip moden rawatan barah Paget
  • Ramalan
  • Adakah terdapat kaedah pencegahan yang berkesan?

Beberapa nombor dan fakta:

  • Menurut pakar Amerika, barah Paget menyumbang sekitar 1-5% daripada semua jenis barah payudara.
  • Seperti semua jenis barah payudara yang lain, barah Paget berlaku dalam kebanyakan kes pada wanita. Jarang penyakit ini didiagnosis pada lelaki.
  • Selalunya, penyakit ini dijumpai pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Terdapat kes-kes ketika patologi didiagnosis pada remaja dan orang berusia lebih dari 80 tahun.
  • Umur rata-rata pesakit wanita adalah 62 tahun, lelaki - 69 tahun.
  • 97% pesakit dengan kanser Paget juga mempunyai "barah di tempat" atau tumor ganas invasif di payudara.

Punca barah Paget

Punca penyakit ini belum diketahui sepenuhnya. Terdapat dua teori:

  1. Sebilangan besar pakar cenderung mempercayai bahawa barah Paget pada mulanya terjadi di dalam payudara, dan dari situlah sel-sel barah menyerang puting dan areola. Ini menjelaskan mengapa 97% pesakit mempunyai tumor lain..
  2. Menurut teori kedua, barah Paget berkembang dengan sendirinya akibat sel-sel ganas yang terletak di puting atau areola. Ini disahkan oleh 3% pesakit yang tidak mempunyai tumor payudara kedua.

Perubahan sel di atas berlaku kerana beberapa mutasi. Setiap sel barah membawa sekumpulan mutasi yang membantunya membiak dan bertahan secara tidak terkawal. Mengapa perubahan genetik "barah" itu berlaku dalam setiap kes tertentu adalah mustahil untuk dinyatakan dengan pasti. Doktor dan saintis menyedari beberapa faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan menghidap barah Paget:

  • Umur. Selama bertahun-tahun, mutasi terkumpul di dalam tubuh manusia, dan suatu hari ia dapat menyebabkan munculnya neoplasma ganas pada kelenjar susu atau organ lain..
  • Sejarah keluarga. Sekiranya ahli keluarga terdekat anda didiagnosis menghidap barah payudara, risiko anda juga meningkat..
  • Mutasi keturunan. Sebagai contoh, diketahui bahawa kemungkinan mengembangkan tumor payudara ganas meningkat dengan mutasi pada gen BRCA1 dan BRCA2. Sekiranya ibu bapa mempunyai kecacatan genetik ini, mereka boleh menyebarkannya kepada anak-anak mereka..
  • Peningkatan ketumpatan tisu payudara. Ini dapat dikesan semasa mamografi - pemeriksaan sinar-X.
  • Sejarah peribadi yang rumit. Sekiranya seorang wanita sebelumnya didiagnosis dengan tumor ganas di payudaranya, dia berisiko meningkat berulang.
  • Berat badan berlebihan. Faktor ini sangat berbahaya jika seorang wanita mula mendapat berat badan tambahan selepas menopaus..
  • Alkohol. Minum berlebihan dan kerap meningkatkan kemungkinan menghidap barah.
  • Terapi penggantian hormon. Wanita yang mengambil ubat estrogen lebih cenderung menghidap barah Paget.

Sekiranya anda telah menemui faktor dari senarai, ini tidak bermaksud apa-apa. Tidak ada yang dijamin membawa kepada barah. Masing-masing hanya meningkatkan kemungkinan hingga tahap tertentu. Pada masa yang sama, ketiadaan semua faktor ini tidak menjamin perlindungan terhadap barah..

Klasifikasi kanser Paget

Selaras dengan Saranan Klinikal Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, terdapat tiga varian penyakit ini:

  • Penyakit Paget;
  • Penyakit Paget dan barah intraduktal;
  • Penyakit Paget dan penyusupan karsinoma saluran.

Tahap penyakit

Kanser Paget, di mana terdapat kelenjar tumor tambahan pada kelenjar susu, diklasifikasikan menjadi berperingkat mengikut sistem TNM yang diterima umum. Bergantung pada petunjuk T (ukuran dan penyebaran tumor primer), N (penyebaran ke kelenjar getah bening serantau) dan M (kehadiran metastasis yang terpisah), terdapat 5 peringkat:

  • Tahap 0 - tumor berada dalam tisu dari mana ia berkembang dan tidak merebak ke tisu bersebelahan.
  • Tahap I - tumor tidak lebih dari 2 cm dalam dimensi terbesar. Sel barah tidak merebak ke kelenjar getah bening, tidak ada metastasis yang jauh.
  • Tahap II adalah tumor 2 hingga 5 cm yang boleh merebak ke kelenjar getah bening. Dalam kes ini, di sisi lesi, kelenjar getah bening bergerak disiasat.
  • Tahap III. Pada tahap IIIA, tumor dapat berukuran lebih dari 5 cm. Menyebar ke kelenjar getah bening, yang saling melekat dan tisu sekitarnya. Pada tahap IIIB, tumor primer tumbuh menjadi tisu bersebelahan: kulit, dinding dada.
  • Tahap IV - terdapat metastasis yang jauh. Tidak kira berapa ukuran tumor primer.

Gejala

Pada 40-50% pesakit dengan kanser Paget, benjolan di payudara dapat dirasakan. Gejala ini pada 60-90% kes menunjukkan invasif, iaitu tumbuh ke tisu sekitarnya, barah.

Biasanya, gejala pertama penyakit ini dikaitkan dengan perubahan pada puting dan areola. Mereka dengan mudah disalah anggap sebagai manifestasi patologi lain - eksim atau psoriasis:

  • kemerahan;
  • gatal-gatal, kesemutan, pembakaran, kesakitan;
  • ubah bentuk, meratakan puting;
  • pelepasan - kuning atau berdarah;
  • ulserasi, mengalir, kerak;
  • puting mudah cedera, mula berdarah, kemudian kerak terbentuk.

Perlu diingat mengenai manifestasi neoplasma malignan payudara yang lain: anjing laut, asimetri, perubahan kulit seperti "kulit lemon", pembesaran kelenjar getah bening axillary.

Tanda-tanda ini tidak selalu menunjukkan penyakit onkologi. Tetapi, jika mereka muncul, penting untuk segera berjumpa doktor dan diperiksa..

Bentuk penyakit yang sangat jarang berlaku ialah barah berpigmen Paget. Dalam kes ini, perlu dilakukan diagnosis pembezaan dengan melanoma..

Kaedah diagnostik

Penyakit ini didiagnosis oleh ahli onkologi mamologi. Semasa temu janji awal, dia memeriksa kelenjar susu, puting, areola, palpates (perasaan) untuk mengesan anjing laut.

Bergantung pada manifestasi klinikal, terdapat tiga bentuk penyakit ini:

  • Terdapat lesi puting dan areola, tetapi tidak ada nod tumor di kelenjar susu.
  • Bentuk nod.
  • Terdapat simpul tumor, tetapi tidak ada kerosakan pada puting dan areola.

Kaedah utama untuk mendiagnosis kanser Paget adalah biopsi. Inti dari kajian ini adalah bahawa sampel tisu yang diubah secara patologi diperoleh dan dihantar ke makmal untuk diperiksa di bawah mikroskop. Ini membantu mengesan sel-sel tumor dengan tepat dan membuat diagnosis yang tepat..

Bahan biopsi boleh didapati dengan cara yang berbeza:

  • Dengan mengikis.
  • Mengeluarkan lapisan kulit yang nipis dengan biopsi pisau - pisau cukur.
  • Biopsi tusukan - menggunakan instrumen khas dalam bentuk tiub dengan tepi tajam, ia membolehkan anda mendapatkan lajur tisu.
  • Sekeping tisu berbentuk baji dikeluarkan semasa biopsi baji.
  • Dalam beberapa kes, seluruh puting dikeluarkan.

Sekiranya hasil biopsi mendedahkan penyakit Paget, doktor menetapkan ujian tambahan: mamografi, MRI, ultrasound. Mereka membantu mengenal pasti nodul tambahan di dada..

Kaedah dan prinsip moden rawatan barah Paget

Selama bertahun-tahun, dalam barah Paget, pakar bedah mematuhi taktik agresif: semasa operasi, seluruh kelenjar susu dikeluarkan (mastektomi) dan kelenjar getah bening axillary di sisi tumor. Pendekatan ini diperdebatkan oleh fakta bahawa pesakit sering mempunyai nodus tumor tambahan di payudara, dan walaupun hanya ada satu tumor, setelah pembuangan puting dan areola bahagiannya masih tetap dalam, yang penuh dengan kambuh. Kelenjar getah bening dikeluarkan untuk berjaga-jaga, kerana ia juga dapat mengandungi sel barah.

Pada masa kini, pendekatan telah berubah. Dalam penyelidikan, telah terbukti bahawa jika hanya ada satu tumor di kawasan puting di payudara, dan tidak ada simpul lain menurut mamografi, mungkin hanya membuang puting dengan areola, kemudian menetapkan kursus terapi radiasi. Tidak ada peningkatan risiko kambuh selepas pembedahan pemeliharaan payudara..

Sikap terhadap kelenjar getah bening juga telah berubah. Pada masa ini, terdapat prosedur yang membantu memeriksa apakah ada sel barah yang tersisa di dalamnya - biopsi Sentinel. Semasa operasi, pakar bedah menyuntikkan radiofarmasi khas ke dalam tumor, yang menembusi saluran pembuluh limfa, mencapai kelenjar getah bening ("sentry") yang berdekatan dan menjadikannya "bercahaya". "Cahaya" ini dikesan menggunakan alat khas - kamera gamma. Oleh itu, doktor dapat menemui kelenjar getah bening yang pertama menerima limfa dari tumor, mengeluarkannya dan memeriksa lesi. Sekiranya kelenjar getah bening sentinel "bersih", ini bermakna sel-sel barah tidak mempunyai masa untuk mencapainya, dan tidak ada gunanya membuang nodus limfa yang tersisa.

Biopsi sentinel membantu mengelakkan penyingkiran kelenjar getah bening yang tidak perlu dan dengan itu mencegah perkembangan komplikasi yang berkaitan dengan aliran keluar limfa yang terganggu - limfedema.

Selepas operasi, terapi dengan ubat kemoterapi, ubat hormon, ubat sasaran boleh diresepkan. Biasanya kemoterapi adjuvant dilakukan dalam kes apabila tumor besar telah dikeluarkan, fokus dijumpai di kelenjar getah bening, jika sel-sel barah dibezakan dengan buruk dan cenderung kepada pertumbuhan yang agresif. Terapi hormon ditunjukkan apabila terdapat reseptor hormon di permukaan sel tumor.

Ramalan

Prognosis untuk kanser Paget bergantung pada beberapa keadaan. Kehadiran nod tambahan di dada dan tahap penyakit sangat penting. Di Amerika Syarikat, statistik dikaji, ternyata kadar kelangsungan hidup lima tahun (peratusan pesakit yang selamat dalam masa 5 tahun dari saat tumor didiagnosis) di kalangan wanita yang mendapat rawatan untuk barah Paget dari tahun 1988 hingga 2001 adalah 82.6%. Lebih-lebih lagi, kadar kelangsungan hidup purata lima tahun untuk jenis barah payudara yang lain adalah 87.1%.

Sekiranya terdapat simpul tambahan di dada, maka kadar kelangsungan hidup lima tahun menurun ketika tahapnya meningkat:

  • Tahap I - 95.8%;
  • Tahap II - 77.7%;
  • Tahap III - 46.3%;
  • Tahap IV - 14.3%.

Adakah terdapat kaedah pencegahan yang berkesan?

Oleh kerana penyebab penyakit tidak diketahui sepenuhnya, tidak ada langkah-langkah khusus untuk pencegahan barah Paget. Anda perlu berusaha menghilangkan faktor risiko utama dan, secara amnya, menjalani gaya hidup sihat:

  • melepaskan alkohol;
  • berpegang pada diet yang sihat;
  • mengekalkan berat badan yang sihat;
  • bersenam dengan kerap.

Kemungkinan mengembangkan tumor payudara malignan meningkatkan terapi penggantian hormon. Oleh itu, jika seorang wanita mengalami gejala yang tidak menyenangkan semasa menopaus dan perlu diresepkan hormon, doktor mesti menilai kemungkinan risiko. Sekiranya seorang wanita terdedah kepada barah payudara, anda perlu mencuba tanpa ubat hormon atau menetapkannya dengan berhati-hati, dalam dos minimum..

Sekiranya wanita itu adalah pembawa mutasi yang sangat meningkatkan risiko transformasi malignan, doktor mungkin mencadangkan terapi hormon pencegahan (ubat-ubatan yang menyekat kesan estrogen) atau mastektomi - pembuangan payudara.

Sudah tentu, bukan sahaja pencegahan adalah penting, tetapi juga diagnosis awal: pemeriksaan diri payudara secara berkala, pemeriksaan oleh pakar mamologi, setelah 40 tahun - mamografi. Klinik Eropah mempunyai pelbagai program saringan untuk lelaki dan wanita. Buat janji temu dengan doktor kami: dia akan memberitahu anda jenis pemeriksaan dan berapa kerap anda perlu menjalani kes anda.