Basalioma kulit

Myoma

Basalioma adalah barah kulit yang cenderung tumbuh tanpa metastasis. Menurut statistik, penyakit ini adalah yang ketiga terbesar di dunia. Basalioma adalah yang kedua selepas barah perut dan paru-paru. Penyakit ini berlaku pada 2/3 dari semua tumor kulit dan dicirikan oleh penampilannya. Yang paling biasa adalah basalioma nodular. Ia cenderung tumbuh jauh ke dalam epitel. Tetapi ada pengecualian, yang merupakan jenis penyakit nodular..

Basalioma dan jenisnya adalah penyakit yang sangat biasa.

Maklumat umum mengenai basalioma kental

Kanser kulit sel basal adalah penyakit utama di antara semua penyakit kulit onkologi. Ia memberi kesan kepada orang-orang dari semua peringkat umur. Pesakit berusia lebih dari 60 tahun berada di bawah jagaan khas. Kulit orang tua sudah kehilangan sifat pembahagian sel yang cepat. Oleh itu, tisu yang sihat menjadi lebih cepat dijangkiti. Perjalanan penyakit ini selalu lambat, tanpa tanda-tanda penyebaran metastasis.

Apa yang WHO katakan

Petunjuk Pertubuhan Kesihatan Sedunia sangat mencolok. Jadi, di kalangan lelaki, setiap pertiga mempunyai tumor basalt. Dan di kalangan wanita - setiap keempat. Semua jenis karsinoma sel basal bertindak balas terhadap rawatan lebih baik daripada kanser lain. Ini disebabkan oleh tingkah laku sel yang dijangkiti yang menyebarkan barah dengan menjangkiti lapisan epidermis yang sihat. Dari jumlah keseluruhan jenis penyakit ini, basalioma nodular (nama lain adalah basalioma padat) layak mendapat tempat yang terpisah. Penyakit onkologi jenis ini berkembang mengikut gejala khas. Penyebaran sel yang dijangkiti barah berlaku tidak hanya jauh ke dalam epitel. "

Basalioma padat dicirikan oleh pengembangan neoplasma di permukaan. Lebih kerap, ini kelihatan seperti hemisfera dengan warna merah jambu pucat. Kerana pertumbuhan yang perlahan, neoplasma mungkin tidak mengubah ukurannya selama bertahun-tahun.

Apa kata doktor mengenai penyakit ini

Sebilangan besar ahli onkologi moden yakin bahawa basalioma nodul ulseratif adalah jenis penyakit "pepejal" yang sama, hanya dalam bentuk awalnya. Mereka mempunyai banyak kesamaan dalam gejala dan sifat penyakit ini. Oleh itu nama lain untuk penyakit ini - tumor nodular yang besar. Satu-satunya perbezaan yang signifikan antara mereka adalah berkaitan dengan pertumbuhan kawasan kulit yang dijangkiti.

Ahli onkologi menganggap karsinoma sel basal nodular sebagai bentuk pepejal awal

Apa yang memprovokasi karsinoma sel basal padat?

Tempat utama yang boleh diserang basalioma padat adalah kawasan terbuka badan. Jadi, selalunya ia adalah:

  • kulit di muka;
  • kulit kepala;
  • leher dan bahu.

Seperti penyakit lain yang berkaitan dengan onkologi, karsinoma sel basal mempunyai sejumlah faktor yang dapat memprovokasi penampilannya. Ini termasuk:

  • pendedahan yang berpanjangan kepada matahari atau di bawah sumber sinaran ultraviolet buatan;
  • tinggal di zon suhu udara tinggi;
  • hubungan badan dengan karsinogen;
  • jenis sinaran mengion;
  • kulit cerah;
  • proses keradangan pada kulit wajah.

Umur orang itu juga penting. Risiko jangkitan bukan sahaja dengan pepejal, tetapi juga dengan karsinoma sel basal jenis lain meningkat dengan mengatasi tanda 50-55 tahun. Juga, jangan lupa tentang penyakit kulit lain yang boleh menyebabkan komplikasi. Jadi, walaupun eksim mikroba yang tidak berbahaya dapat menimbulkan perkembangan barah. Semua penyebab munculnya tumor adalah peribadi..

Gambaran perubatan mengenai penyakit ini

Gambaran moden mengenai penyakit ini belum berkembang sepenuhnya. Semua faktor yang memprovokasi diambil dari contoh kehidupan sebenar. Dan itu diisi semula setiap tahun. Ketidakpastian seperti itu boleh menakutkan. Tetapi anda tidak boleh putus asa. Kaedah moden untuk merawat basalioma dapat menyelamatkan seseorang bukan sahaja kesihatannya, tetapi juga nyawanya. Perkara utama adalah berjumpa pakar pada gejala pertama..

Perubatan moden berkesan merawat karsinoma sel basal

Kumpulan risiko untuk karsinoma sel basal nodular yang besar

Menurut WHO, beberapa kumpulan orang yang mempunyai:

  1. Sudah ada tumor nodular atau ulseratif.
  2. Mempunyai pendedahan cahaya matahari yang kerap dan berterusan yang berkaitan dengan aktiviti atau rekreasi mereka (selaran matahari).
  3. Jenis kulit ringan.
  4. Kekebalan berkurang kerana penyakit virus atau berjangkit kronik.
  5. Kerabat dekat sudah mempunyai salah satu jenis basalioma.
  6. Terdapat penyakit genetik dengan intoleransi terhadap sinaran ultraviolet. Juga, alahan terhadap matahari tidak dikecualikan..

Juga, mengikut jantina, lebih banyak lelaki daripada wanita terdedah kepada basalioma yang padat..

Bahaya kanser basal pepejal

Walaupun karsinoma sel basal adalah penyakit yang menyebar dengan perlahan, akibatnya jika tidak ditindaklanjuti boleh menyebabkan masalah serius. Sel-sel barah secara beransur-ansur menjangkiti bukan sahaja epitel itu sendiri, tetapi juga organ-organ dalaman, tulang rawan dan tisu tulang. Bahkan jenis penyakit yang padat, yang mempunyai vektor lain dari perkembangannya, tidak kurang membawa bahaya. Metastasis jarang berlaku. Hanya dalam 1-2% daripada semua kes barah lanjut, kemungkinan pembentukan tumor baru adalah mungkin.

Oleh kerana, paling kerap, basalioma muncul di kulit kepala dan leher, ketidakaktifan yang berpanjangan boleh menyebabkan proses keradangan:

  • organ penglihatan;
  • tisu tulang rawan nasofaring;
  • mukosa mulut;
  • aurikel.

Tetapi akibat yang paling berbahaya dan tidak dapat diramalkan dari karsinoma sel basal pepejal boleh berlaku ketika sel-sel barah memasuki kawasan otak. Proses keradangan di kawasan ini boleh menyebabkan kelainan mental dan psikologi yang serius, serta kematian..

Basalioma sering berlaku di kawasan telinga

Tahap penyakit dan tanda-tanda klinikalnya

Memandangkan kecenderungan minimum untuk metastasis, jenis basalioma padat, seperti jenis penyakit lain, dibahagikan kepada 4 peringkat. Ini mempunyai gambaran klinikal yang pasti, yang dicirikan oleh kadar perkembangan dan arah percambahan tumor itu sendiri. Penomboran bermula dari peringkat pertama, awal dan berakhir dengan yang keempat - yang paling sukar dan serius. Tanda-tanda berikut sesuai dengan setiap peringkat:

  • Tahap 1 - ukuran tidak lebih dari 2 cm diameter, penyetempatan hanya di lapisan basalt, tanpa pertumbuhan yang dapat dilihat.
  • Tahap 2 - neoplasma berdiameter lebih besar dari 2 cm, jangkitan pada semua lapisan kulit.
  • Tahap 3 - saiz besar nodul barah, menonjol di permukaan dan merebak jauh ke tulang rawan atau tisu tulang.
  • Tahap 4 - neoplasma besar (lebih dari 3 cm) dengan penyebaran tumor ke membran mukus organ dalaman, serta tisu lengai atau tulang rawan.

Permulaan, pertimbangkan tahap pertama dan kedua. Pada peringkat perkembangan tumor ini, neoplasma kecil (dari 2-3 mm hingga 2 cm). Mereka cenderung mempunyai warna merah jambu pucat dan perbatasan kabur. Sekiranya ini adalah karsinoma sel basal jenis pepejal, maka gelembung bulat terbentuk di permukaan kulit.

Jenis penyakit ini cenderung tumbuh di atas permukaan. Iaitu, dengan perkembangan penyakit ini ke tahap berikutnya, tumor hemisfera akan meningkat.

Karsinoma sel basal peringkat pertama

Bentuk karsinoma sel basal pepejal yang paling berbahaya

Pada nodul besar, saluran darah dapat dilihat, oleh itu neoplasma seperti itu paling berbahaya. Sekiranya ia rosak secara tidak sengaja atau sengaja, pendarahan mungkin terbuka, yang sukar dihentikan. Risiko tambahan adalah jangkitan sekunder, yang dapat mempercepat proses keradangan di epitel. Dengan usia tumor itu sendiri, luka terbentuk di permukaannya - ulser dan hakisan. Kulit menjadi kasar dan ditutup dengan sisik berwarna merah jambu putih atau pucat. Kerana parut yang berterusan, neoplasma secara beransur-ansur mengembang ukurannya dan memperdalam akarnya hingga ke epitel

. Jadi, secara beransur-ansur terdapat peralihan ke tahap ketiga dari penyakit ini. Dan dari karsinoma sel basal yang ulseratif, ia menjadi "padat" - besar. Walaupun kelahiran semula seperti itu boleh berlaku pada peringkat kedua.

Perjalanan penyakit pada peringkat 3 dan 4 memerlukan campur tangan pembedahan segera. Oleh kerana kawasan kulit yang luas dijangkiti barah, ada risiko bahawa setelah penyingkiran neoplasma, bekas luka kasar akan tetap ada, yang akan berupa lubang. Dan yang penting, semakin lama rawatan dan penyingkiran tepat pada masanya ditangguhkan, semakin besar kemungkinan penyakit itu tidak akan dapat disingkirkan. Risiko berulang diperhatikan pada separuh daripada semua kes. Oleh itu, lebih baik melawan karsinoma sel basal jenis pepejal pada peringkat awal..

Karsinoma sel basal pepejal memerlukan pembuangan pembedahan segera

Diagnosis penyakit

Diagnostik karsinoma sel basal adalah kompleks kaedah yang terdiri daripada petunjuk luaran dan ujian makmal. Analisis untuk histologi dan sitologi diambil dengan kaedah ruji atau biopsi bahagian tumor. Dermatoskopi tidak dikecualikan, yang hasilnya akan menunjukkan keadaan semua sel epidermis. Bagaimanapun, ada kemungkinan penyakit ini boleh merosakkan melanosit. Neoplasma berpigmen seperti itu tidak sukar dibezakan mengikut ciri-ciri tertentu, iaitu:

  • 55% kumpulan bintik-bintik dengan warna kelabu-biru;
  • 27% sarang ovoid besar dengan warna yang sama;
  • 17% jalur coklat di permukaan ("roda bersuara");
  • 10% bintik usia berbentuk daun.

Sekiranya petunjuk ini tidak dilampaui, maka ini adalah salah satu jenis karsinoma sel basal tulen. Ia dicirikan oleh gambaran dermatoskopi yang berbeza:

  • bintik putih dan merah dengan pelbagai saiz;
  • teleangeloectasia;
  • saluran darah seperti pokok;
  • formasi daun berbentuk kuning air dan putih.

Kaedah yang popular untuk menentukan ukuran tumor adalah ultrasound. Dengan pertolongannya, anda dapat memilih kaedah rawatan atau jenis pembedahan dengan tepat.

Ultrasound digunakan dalam diagnosis karsinoma sel basal

Rawatan basalioma jenis nodular yang besar

Rawatan karsinoma sel basal pepejal tidak berbeza dengan jenis penyakit lain. Kompleks kaedah yang diperlukan, baik operasi dan terapi, dipilih hanya oleh pakar - pakar dermatologi dan ahli onkologi. Cara paling berkesan untuk melawan barah adalah penyingkiran, diikuti dengan terapi pemulihan. Jadi, selalunya mereka menggunakan:

Campur tangan pembedahan

Ia dilakukan di mana-mana bahagian badan. Tetapi pada peringkat terakhir, ketika tumor telah tumbuh dengan mendalam, tidak wajar melakukan operasi pada wajah. Bagaimanapun, bekas luka yang besar dan dalam akan kekal, yang sukar untuk disembunyikan atau dikendalikan secara kosmetik.

Penghancuran Cryodestruction

Pembuangan neoplasma dengan nitrogen cair hanya berkesan untuk tumor kecil dan tidak mendalam.

Terapi radiasi

Salah satu kaedah yang paling popular untuk menghilangkan karsinoma sel basal. Tidak mempunyai kekurangan, kecuali kesan sampingan yang muncul selepas operasi itu sendiri.

Penyingkiran laser

Kaedah yang berkesan tetapi sering tidak terjangkau (kerana kos peralatan yang tinggi). Hasilnya berjaya dalam 85% kes.

Terapi fotodinamik

Ia berdasarkan dua elemen aktif utama - ubat khas dan laser. Gabungan ini memberikan hasil yang berkesan dalam memerangi karsinoma sel basal..

Semakin awal diagnosis dibuat, lebih baik untuk pesakit itu sendiri. Keberkesanan rawatan hanya bergantung pada sama ada pesakit berjumpa doktor tepat pada masanya. Jadi, pada kulit, parut hampir tidak dapat dilihat, dan risiko berulang akan menjadi minimum..

Basalioma adalah sejenis barah kulit: penyebab, klasifikasi, gejala dan peringkat, kaedah dan ulasan rawatan, foto

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Basalioma adalah tumor malignan yang berkembang dari sel atipikal lapisan basal epidermis dan tergolong dalam sejenis barah kulit. Oleh kerana epidermis adalah struktur kulit tertentu, basalioma dapat dilokalkan secara eksklusif pada kulit. Pada prinsipnya, basalioma dapat berkembang di mana-mana bahagian kulit, tetapi selalunya tumor dilokalisasi pada wajah dan kepala (kelopak mata, hidung, bibir atas, lipatan nasolabial, pipi, aurikel atau kulit kepala).

Basalioma adalah tumor kulit yang paling baik dari sudut penyembuhan dan kelangsungan hidup seterusnya. Ciri khas dari neoplasma ganas ini adalah bahawa tumor tidak bermetastasis, oleh itu ia sembuh dengan baik.

Basalioma - ciri umum dan mekanisme perkembangan tumor

Basalioma juga disebut kanser kulit sel basal, ulser yang menghakis, atau karsinoid kulit. Semua istilah ini digunakan sebagai sinonim untuk menunjukkan patologi yang sama, iaitu, tumor kulit dari sel yang tidak diubah khas dari lapisan basal epidermis.

Pada masa ini, karsinoma sel basal menyumbang 60 hingga 80% daripada semua jenis barah kulit. Tumor berkembang terutamanya pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Pada usia yang lebih muda, basalioma praktikal tidak berlaku. Dalam populasi, tumor lebih kerap menyerang lelaki. Keseluruhan risiko menghidap barah kulit jenis ini adalah 30–35% untuk lelaki dan 20–25% untuk wanita. Maksudnya, ketumbuhan itu cukup biasa - setiap lelaki ketiga dan setiap wanita keempat.

Tumor khusus untuk kulit dan tidak mempengaruhi organ lain, iaitu basalioma dapat terbentuk secara eksklusif pada kulit.

Selalunya, basalioma dilokalisasi di kawasan kulit berikut:

  • Bibir atas;
  • Kelopak mata atas atau bawah;
  • Hidung;
  • Lipatan Nasolabial;
  • Pipi;
  • Auricle;
  • Leher;
  • Bahagian kepala yang berbulu;
  • Dahi.

Dalam 90% kes, basalioma dilokalisasi pada kawasan kulit wajah yang ditunjukkan. Dalam baki 10% kes, tumor boleh terbentuk pada kulit batang, lengan atau kaki..

Dengan sifat pertumbuhan, basalioma diklasifikasikan sebagai tumor ganas, kerana neoplasma tidak tumbuh dalam kapsul, tetapi, tanpa cengkerang, hanya tumbuh ke dalam tisu, menghancurkan struktur normalnya. Basalioma tumbuh tidak hanya dalam, tetapi juga lebar, yang ditunjukkan oleh pengembangan kawasan tumor secara serentak dan peningkatan jumlah tisu asas yang rosak. Maksudnya, kerana pertumbuhannya lebar, basalioma menangkap kawasan baru kulit yang sihat yang terletak di sempadan dengan tumor. Dan kerana pertumbuhannya secara mendalam, tumor tumbuh secara berurutan pada semua lapisan kulit, dan kemudian tisu lemak subkutan. Sebagai peraturan, dimensi luaran karsinoma sel basal berkorelasi dengan kedalaman pertumbuhannya dalam tisu. Maksudnya, semakin besar luas permukaan karsinoma sel basal pada kulit, semakin dalam tumbuh ke tisu.

Walaupun terdapat pertumbuhan yang agresif, yang terdiri daripada percambahan tisu dengan pelanggaran struktur dan fungsinya, basalioma secara perlahan meningkat dalam ukuran - biasanya tidak lebih dari 5 mm per tahun. Ini menjadikan tumor perlahan progresif, dan oleh itu relatif baik untuk menerima rawatan..

Walau bagaimanapun, selain pertumbuhan invasif yang agresif, sebarang tumor ganas ditandai dengan kemampuan untuk melakukan metastasis, yang tidak dimiliki oleh basalioma. Maksudnya, basalioma tidak bermetastasis pada organ lain, dan ini membezakannya dengan tumor ganas lain dari pelbagai lokasi dan asal usul..

Oleh kerana basalioma hanya mempunyai satu sifat wajib dari neoplasma malignan (pertumbuhan agresif), dan yang kedua tidak (kemampuan untuk melakukan metastasis), ia sering disebut sebagai tumor batas. Ini bermaksud bahawa basalioma mempunyai sifat tumor jinak dan malignan pada masa yang sama..

Basalioma berkembang dari sel degenerasi lapisan basal epidermis. Untuk memahami maksudnya, perlu membayangkan struktur kulit dan terutama lapisan atasnya - epidermis. Jadi, kulit terdiri daripada hipodermis, dermis dan epidermis. Lapisan paling atas yang kita lihat pada setiap orang adalah epidermis, yang terdiri daripada lima lapisan. Lapisan terendah disebut lapisan basal atau tunas, diikuti oleh lapisan berduri, diikuti dengan lapisan berbutir dan berkilat, dan menutupinya - stratum corneum. Stratum corneum adalah lapisan luar dan bersentuhan langsung dengan alam sekitar. Basalioma terbentuk dari sel-sel lapisan basal epidermis yang telah mengalami transformasi malignan.

Oleh kerana epidermis dan, karenanya, lapisan basalnya hanya terdapat pada kulit, maka basalioma dapat terbentuk secara eksklusif pada kulit. Pada organ lain, karsinoma sel basal tidak akan pernah terbentuk.

Secara luaran, karsinoma sel basal adalah titik, tahi lalat atau ketinggian pada kulit, yang secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, dan kemurungan dan ulser terbentuk di bahagian tengah, yang ditutup dengan kerak. Apabila kerak ini terkoyak, permukaan pendarahan ulserasi kelihatan. Karsinoma sel basal dapat disalah anggap sebagai luka, namun, tidak seperti luka yang benar, ia tidak akan sembuh sepenuhnya. Maksudnya, ulser di bahagian tengah tumor boleh sembuh, tetapi kemudian terbentuk semula, dll. Basalioma yang mengalami ulserasi terbentuk dengan ketumbuhan yang agak lama, dan pada tahap awal menyerupai pertumbuhan normal pada kulit atau tahi lalat.

Basalioma kulit, muka dan hidung

Istilah "karsinoma sel basal" dan "karsinoma sel basal wajah" tidak sepenuhnya betul, kerana mengandungi penjelasan yang berlebihan. Jadi, karsinoma sel basal selalu dilokalisasi hanya pada kulit, pada organ lain tumor ini tidak akan dapat terbentuk dan dalam keadaan apa pun. Maksudnya, karsinoma sel basal selalu hanya pada kulit. Oleh itu, istilah "karsinoma sel basal kulit" adalah varian dari penjelasan yang berlebihan dan tidak perlu, yang secara ringkas dan kiasan dijelaskan oleh ungkapan "minyak minyak".

Istilah "basalioma kulit wajah" juga mengandungi penjelasan yang tidak tepat dan tidak perlu tentang "basalioma kulit" dan juga menunjukkan pada bahagian kulit tumor mana yang dilokalisasikan - wajah. Walau bagaimanapun, dalam 90% kes, karsinoma sel basal dilokalisasikan pada kulit wajah, dan doktor untuk menjelaskan lokasi mereka selalu menunjukkan tanda tempat yang lebih tepat, seperti sayap hidung, lipatan nasolabial, dan lain-lain. Oleh itu, sebenarnya, istilah "karsinoma sel basal" secara serentak mengandungi yang tidak perlu penjelasan, dan petunjuk yang tidak tepat mengenai penyetempatan tumor.

Istilah "karsinoma sel basal" adalah varian dari sebutan yang betul dari jenis tumor dan penjelasan mengenai penyetempatannya. Pembentukan karsinoma sel basal pada hidung sering berlaku pada orang yang berlainan jantina dan usia. Walau bagaimanapun, dalam perjalanannya, jenis dan kaedah rawatan klinikal, karsinoma sel basal hidung tidak berbeza dengan penyetempatan lain, misalnya, karsinoma sel basal atau karsinoma sel basal leher, dll. Oleh itu, adalah tidak wajar untuk mempertimbangkan sel basal setiap lokasi secara berasingan. Dalam teks artikel selanjutnya, kami menyajikan ciri data semua basalioma dari mana-mana penyetempatan, dan jika perlu untuk menekankan apa-apa ciri tumor hidung, ini akan dilakukan.

Basalioma mata

Basalioma dan barah kulit

Basalioma adalah salah satu daripada tiga jenis barah kulit. Sebagai tambahan kepada basalioma, tumor berikut disebut sebagai barah kulit:

  • Kanser kulit sel skuamosa;
  • Melanoma.

Berbanding dengan karsinoma sel melanoma dan skuamosa, karsinoma sel basal mempunyai kursus yang lebih jinak, dan oleh itu, dalam 80 - 90% kes, ia dapat disembuhkan sepenuhnya, selepas itu seseorang hidup untuk jangka waktu yang cukup lama dan mati akibat sebab atau penyakit lain. Ciri khas karsinoma sel basal adalah pertumbuhan perlahan dan ketiadaan metastasis ke organ lain. Melanoma dan karsinoma sel skuamosa tumbuh lebih cepat dan dicirikan oleh kecenderungan tinggi terhadap metastasis, kerana mereka tumor lebih agresif dan berpotensi berbahaya.

Walau bagaimanapun, pertumbuhan karsinoma sel basal yang perlahan dan ketiadaan metastasis tidak bermaksud bahawa ia tidak perlu dikeluarkan, kerana tumor ini masih diklasifikasikan sebagai malignan. Tanda utama yang mana basalioma tergolong dalam neoplasma ganas adalah pertumbuhan agresifnya, di mana tumor tidak mempunyai membran dan tumbuh terus ke tisu, memusnahkan strukturnya sepenuhnya. Kerana sifat pertumbuhan ini, basalioma benar-benar melanggar struktur kawasan kulit di mana ia dilokalisasi, dan oleh itu mesti dikeluarkan. Malangnya, setelah penyingkirannya, karsinoma sel basal berulang pada 50% kes, yang juga khas untuk barah..

Basalioma (peringkat awal dan lanjutan) - foto

Foto ini menunjukkan basalioma dangkal.

Foto ini menunjukkan basalioma nodal.

Foto ini menunjukkan karsinoma sel basal pada peringkat awal.

Foto ini menunjukkan basalioma hidung.

Foto ini menunjukkan karsinoma sel basal pada kulit kepala.

Punca penyakit

Bentuk Basalioma (klasifikasi)

Pada masa ini, terdapat dua klasifikasi utama basalioma, salah satunya berdasarkan penampilan dan ciri-ciri pertumbuhan tumor, dan yang kedua pada struktur mikroskopiknya. Oleh itu, klasifikasi basalioma berdasarkan jenis dan ciri pertumbuhannya dianggap klinikal dan paling sering digunakan oleh pengamal untuk menggambarkan tumor dalam perumusan diagnosis yang terperinci. Klasifikasi basalioma berdasarkan struktur mikroskopiknya digunakan oleh ahli histologi yang mengkaji tumor yang dibuang atau sebahagiannya diambil semasa biopsi. Klasifikasi histologi ini secara praktikal tidak digunakan oleh doktor yang berlatih, tetapi sangat penting dalam penyelidikan saintifik..

Menurut klasifikasi klinikal, bentuk basalioma berikut dibezakan:

  • Bentuk ulseratif nodular;
  • Nodular besar (bentuk nodular, pepejal);
  • Bentuk berlubang;
  • Bentuk ketuat (papillary);
  • Bentuk berpigmen (cicatricial rata);
  • Bentuk seperti Scleroderma;
  • Bentuk dangkal (pagetoid);
  • Cylindroma (tumor Spiegler).

Bentuk di atas memberikan penerangan yang cukup terperinci dan tepat mengenai semua jenis basalioma yang mungkin dihadapi oleh doktor yang berlatih. Walau bagaimanapun, selalunya, seseorang mengalami nodular (ulseratif-ulseratif atau nodular), dangkal, karsinoma sel skleroderma atau sel basal rata. Pertimbangkan penerangan ringkas semua bentuk basalioma.

Basalioma nodul-ulseratif

Basalioma pepejal (nodular, kasar-nodular)

Basalioma berlubang

Basalioma ketuat

Basalioma berpigmen (cicatricial rata)

Basalioma seperti scleroderma

Basalioma dangkal

Cylindroma (tumor Spiegler)

Cylindroma (tumor Spiegler) selalu terbentuk hanya pada kulit kepala. Tumor terdiri daripada sebilangan besar nodul padat kecil dalam bentuk hemisfera yang naik di atas permukaan kulit. Node dicat dengan warna ungu-merah jambu, dan ukurannya boleh berbeza dari 1 cm hingga 10 cm. Permukaan sel basal ditutup sepenuhnya dengan urat labah-labah.

Menurut klasifikasi histologi, terdapat tiga jenis karsinoma sel basal:
1. Basalioma multisentrik superfisial;
2. Baslerioma sclerodermal;
3. Fibro-epitelium basalioma.

Gejala penyakit

Karsinoma sel basal dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan tetapi stabil, akibatnya, dalam beberapa tahun, tumor berubah dari nodul kecil menjadi pembentukan dengan diameter lebih dari 10 cm. Pada peringkat awal, basalioma kelihatan seperti gelembung berwarna kelabu merah jambu, tembus yang menyerupai mutiara. Tumornya padat dan berkerak hingga disentuh. Kerak tidak dapat dipisahkan dari permukaan karsinoma sel basal. Dalam beberapa kes, tumor tidak muncul sebagai nodul, tetapi, sebaliknya, sebagai hakisan tertekan menyerupai calar.

Kemudian, ketika tumor tumbuh, bahagian tengahnya mula mengalami ulserat. Lebih-lebih lagi, bisul ditutup dengan kerak, dengan pemisahan di mana hakisan pendarahan menjadi jelas. Di sekitar kerak atau sakit terbuka terdapat penggelek gelembung kecil - "mutiara". Lama kelamaan, ulser menjadi lebih dalam, dan permukaannya dipadatkan, dan roller terbentuk di sepanjang pinggirnya. Semasa basalioma tumbuh, permukaannya mulai terkelupas..

Basalioma boleh tumbuh ke atas atau ke dalam. Sekiranya tumor tumbuh ke atas, iaitu keluar, kemudian mengalami ulserasi, ia akan membentuk struktur seperti plak yang padat dan tidak bergerak di permukaan kulit. Sekiranya tumor tumbuh lebih dalam, maka ulserasi, ia semakin mendalam dan akhirnya, merosakkan tisu yang terletak di dalamnya, termasuk tulang.

Tahap Basalioma

Sebagai tambahan kepada klasifikasi yang tepat ini, yang lain digunakan - yang lebih sederhana, yang mana tahap awal, pengembangan dan terminal basalioma dibezakan.

Tahap awal karsinoma sel basal sepadan dengan tahap 0 dan I klasifikasi yang tepat. Ini bermakna tahap awal merangkumi basalioma, yang merupakan nodul kecil dengan diameter kurang dari 2 cm tanpa ulserasi.

Tahap maju karsinoma sel basal sesuai dengan tahap II dan permulaan tahap III klasifikasi tepat. Maksudnya, tahap lanjut basalioma dicirikan oleh kemunculan tumor yang agak besar dengan ulserasi primer..

Tahap terminal karsinoma sel basal sesuai dengan tahap III - IV dari klasifikasi tepat. Ini bermakna bahawa pada peringkat terminal, tumornya besar - hingga 10 cm atau lebih, dan tisu-tisu yang mendasari, termasuk tulang, telah tumbuh. Pada peringkat ini, banyak komplikasi berkembang akibat pemusnahan organ..

Akibat (komplikasi)

Karsinoma sel basal adalah bentuk barah kulit agresif terendah yang hampir tidak pernah metastasis ke organ lain. Walau bagaimanapun, walaupun ini, karsinoma sel basal dapat menimbulkan komplikasi yang teruk yang tidak hanya boleh menyebabkan kehilangan fungsi beberapa organ, tetapi juga kematian..

Komplikasi karsinoma sel basal seperti itu disebabkan oleh pemusnahan tisu yang mendalam oleh tumor yang tumbuh. Sekiranya tumor diabaikan, iaitu, ia telah tumbuh dengan besar dan merosakkan tulang, telinga, mata atau membran otak, maka organ yang terjejas berhenti berfungsi secara normal pada seseorang. Oleh itu, gangguan penglihatan dan pendengaran atau patah tulang akan menjadi komplikasi basalioma. Apabila basalioma tumbuh ke otak, seseorang biasanya mati.

Basalioma - rawatan

Pembuangan Basalioma

Pembedahan Basalioma

Penyingkiran laser

Penyingkiran karsinoma sel basal dengan laser mempunyai beberapa kelebihan berbanding pembedahan, seperti:

  • Meminimumkan risiko kambuh;
  • Kesakitan manipulasi;
  • Kemandulan, yang tidak termasuk jangkitan luka;
  • Menyembuhkan tanpa parut yang besar dan kelihatan.

Penyingkiran laser karsinoma sel basal hanya boleh digunakan untuk tumor kecil. Juga, kaedah ini adalah optimum untuk menempatkan tumor di tempat yang sukar dijangkau, misalnya, di belakang telinga, di sudut mata, dll..

Bergantung pada jenis laser yang digunakan, diperlukan 1 hingga 3 sesi untuk menghilangkan karsinoma sel basal sepenuhnya..

Malangnya, penyingkiran basalioma laser tidak dapat digunakan jika seseorang mempunyai penyakit atau keadaan berikut:

  • Kecederaan dan kerosakan pada kulit pada karsinoma sel basal;
  • Diabetes;
  • Penyakit berjangkit akut;
  • Disfungsi kelenjar tiroid;
  • Kehamilan;
  • Peningkatan kepekaan terhadap cahaya;
  • Penyakit kardiovaskular yang teruk.

Cryodestruction tumor

Cryodestruction karsinoma sel basal terdiri dalam merawat tumor dengan nitrogen cair. Di bawah pengaruh suhu rendah, sel-sel tumor mati dan musnah, yang memungkinkan untuk menghilangkan sepenuhnya neoplasma. Cryodestruction dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Cryodestruction boleh digunakan untuk menghilangkan karsinoma sel basal kecil yang terletak di kawasan kulit yang terdedah, termasuk wajah. Selepas krioterestruksi tumor, bekas luka halus tetap ada.

Penyinaran Basalioma

Elektrokoagulasi

Kemoterapi tempatan

Fototerapi

Kaedah gabungan untuk menghilangkan basalioma

Kaedah gabungan untuk menghilangkan karsinoma sel basal terdiri dalam penggunaan beberapa kaedah secara serentak, misalnya, cryodestruction dan kemoterapi tempatan, dll. Biasanya, rawatan gabungan digunakan untuk basalioma dengan penyetempatan di kawasan yang sukar dijangkau atau untuk tumor besar yang tumbuh jauh ke dalam tisu yang mendasari.

Pemilihan kaedah penyingkiran tumor dilakukan oleh doktor yang hadir berdasarkan kedalaman dan luas lesi kulit dan tisu yang mendasari, serta bergantung pada bentuk klinikal karsinoma sel basal.

Operasi untuk membuang karsinoma sel basal pada kulit hidung, plastik - video

Rawatan alternatif

Pelbagai kaedah rakyat dapat melambatkan pertumbuhan karsinoma sel basal, tetapi tidak dapat sepenuhnya menghilangkan neoplasma. Oleh itu, kaedah perubatan tradisional harus dianggap sebagai tambahan yang baik dan berkesan untuk kaedah pembedahan atau konservatif untuk menghilangkan karsinoma sel basal..

Kaedah alternatif berikut paling berkesan dalam merawat karsinoma sel basal:

  • Salap dengan burdock dan celandine. Untuk menyediakan salap, ambil 1/2 cawan ramuan burdock cincang dan celandine dan isi dengan lemak babi cair. Kemudian masukkan campuran ke dalam oven pada suhu 150 o selama 2 jam. Salap selesai dipindahkan ke bekas yang sesuai dan bersikeras selama 2 hari pada suhu bilik, setelah itu disapu pada tumor dengan lapisan tebal 3 kali sehari.
  • Jus celandine segar. Untuk mendapatkannya, cukup untuk mematahkan cabang tanaman. Dalam beberapa saat, jus akan muncul pada waktu rehat, dengan mana anda dapat melumasi basaloma 3-4 kali sehari.
  • Jus misai emas. Untuk mendapatkan jus, seluruh tanaman misai emas dibasuh dan disalurkan melalui penggiling daging. Tumbuhan yang dihancurkan dikumpulkan dalam kain cheesecloth dan diperah ke dalam bekas yang sesuai. Kemudian kapas disapu dalam jus ini dan disapu pada basalioma selama sehari.

Kaedah rakyat ini boleh digunakan sehingga mungkin untuk menghilangkan karsinoma sel basal untuk memperlambat pertumbuhan tumor sebanyak mungkin dan mencegahnya berkembang menjadi tisu yang dalam..

Selepas penyingkiran karsinoma sel basal (kambuh)

Karsinoma sel basal adalah tumor berulang. Ini bermaksud bahawa setelah penyingkiran tumor, risiko karsinoma sel basal pada kawasan kulit yang sama setelah jangka masa tertentu cukup tinggi. Terdapat juga risiko tinggi bahawa karsinoma sel basal akan terbentuk di kawasan kulit yang lain..

Menurut hasil penyelidikan dan pemerhatian moden orang yang telah membuang pelbagai bentuk karsinoma sel basal, kebarangkalian kambuh dalam lima tahun adalah sekurang-kurangnya 50%. Ini bermakna bahawa dalam 5 tahun selepas penyingkiran karsinoma sel basal, tumor akan muncul semula pada separuh orang..

Kekambuhan kemungkinan besar jika basalioma terpencil dilokalisasi pada kelopak mata, hidung, bibir atau telinga. Di samping itu, kemungkinan karsinoma sel basal berulang adalah semakin tinggi, semakin besar ukuran tumor yang dikeluarkan..

Ramalan

Prognosis untuk kehidupan dan kesihatan dengan basalioma sangat baik, kerana tumor tidak bermetastasis. Dalam tempoh 10 tahun selepas penyingkiran tumor, sejumlah 90% orang hidup. Dan di antara mereka yang tumornya dikeluarkan tidak dalam keadaan terabaikan, kadar survival sepuluh tahun mendekati hampir 100%.

Tumor yang berdiameter lebih dari 20 mm atau tumbuh menjadi lemak subkutan dianggap diabaikan. Maksudnya, jika karsinoma sel basal pada saat pembuangan kurang dari 2 cm dan tidak bercambah ke lemak subkutan, maka kadar kelangsungan hidup 10 tahun hampir 98%. Ini bermaksud bahawa bentuk barah ini dapat disembuhkan sepenuhnya..

Ulasan mengenai rawatan basalioma

Hampir semua ulasan mengenai rawatan karsinoma sel basal adalah positif, yang disebabkan oleh penyingkiran tumor yang cepat, diikuti dengan pemulihan dan pemulihan integriti tisu sepenuhnya. Dalam ulasan tersebut, orang menunjukkan bahawa tumor dikeluarkan dengan pelbagai kaedah, tetapi dalam semua kes hasilnya positif - setelah beberapa saat kulit sembuh sepenuhnya dan hampir tidak ada jejak di atasnya..

Orang yang telah menjalani penyingkiran karsinoma sel basal sering menulis bahawa mereka mencuba kaedah rawatan alternatif, tetapi mereka tidak membantu, dan ketika tumor itu tumbuh, mereka harus pergi ke doktor dan membuangnya secara pembedahan. Dalam ulasan sedemikian, orang mengesyorkan agar tidak membuang masa, tetapi secepat mungkin setelah mengesan karsinoma sel basal untuk berjumpa doktor dan membuang tumor, kerana tidak ada yang salah dengan itu..

Juga, ulasan mengenai rawatan menunjukkan bahawa basalioma dapat disembuhkan sepenuhnya, tetapi boleh berulang. Berdasarkan ini, ulasan mengandungi cadangan untuk tidak takut dengan jenis kanser ini, tetapi untuk membuang tumor secepat mungkin, baik pada penampilan pertama dan dengan kambuh.

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.