Pembuangan polip pada rahim - histeroskopi dan akibatnya

Lipoma

Pertumbuhan polip dari epitel di rongga rahim adalah kejadian biasa pada wanita, tanpa mengira usia.

Biasanya jinak, tetapi dengan pertumbuhan dan hiperplasia mukosa rahim, ia mungkin berubah menjadi bentuk malignan. Ini meningkatkan risiko terkena onkologi, kanser endometrium atau kemandulan..

Histeroskopi adalah prosedur moden yang baru yang membolehkan anda mengimbas rongga rahim sepenuhnya, mengenal pasti kawasan tisu polipous tepat pada masanya, membuangnya pada peringkat awal untuk mengelakkan perkembangan tumor dan akibat yang tidak menyenangkan sepenuhnya di masa depan.

  1. Apa itu polip di rahim?
  2. Punca polip
  3. Jenis-jenis polip di rahim
  4. Gejala polip
  5. Adakah saya perlu membuang polip di rahim?
  6. Kaedah rawatan
  7. Mengikis
  8. Histeroskopi
  9. Manfaat prosedur
  10. Teknik penyingkiran
  11. Bersedia untuk pembedahan
  12. Cadangan selepas terapi
  13. Penyingkiran polip dengan laser
  14. Akibat membuang polip
  15. Tempoh selepas pembedahan
  16. Pemerhatian
  17. Rawatan hormon
  18. Rawatan antibakteria
  19. Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan
  20. Adakah mungkin hamil selepas membuang polip?
  21. Apa yang tidak digalakkan selepas pembedahan?
  22. Ulasan
  23. arahan khas

Apa itu polip di rahim?

Polip adalah proses seperti ketuat kecil hingga panjang 3 cm. Di bawah pengaruh sejumlah faktor yang memprovokasi, ia mula tumbuh dari mukosa endometrium di rongga rahim dan pada mulanya mempunyai jalan yang jinak. Secara beransur-ansur mewujudkan keadaan yang baik tidak menghalang degenerasi menjadi barah.

Penyetempatan polip boleh dilakukan di dalam dan di permukaan rongga serviks.

Neoplasma dikeluarkan dengan melakukan operasi, walaupun pada tahap awal dan menurut petunjuk hasil diagnostik, mungkin untuk membasmi polip dengan ubat-ubatan dan kaedah rakyat.

Punca polip

Dorongan untuk pertumbuhan pertumbuhan tisu mukosa endometrium di rahim boleh menjadi faktor yang memprovokasi berikut:

  • ketidakseimbangan hormon, apabila jumlah estrogen mula berlaku berbanding semua hormon lain, sehingga mendorong pertumbuhan sel yang tidak normal dari lapisan rahim epitel;
  • penyakit ginekologi: hiperplasia, endometritis, adenomyosis, mastopati, ovarium polikistik;
  • penyakit yang disebabkan oleh keradangan: adnexitis, kolpitis, vaginitis;
  • pengguguran kerap;
  • pemasangan peranti intrauterin;
  • mengikis dengan latar belakang kecederaan mekanikal yang berlebihan pada selaput lendir endometrium yang halus.

Secara khusus, kumpulan risiko termasuk wanita yang menderita:

  • diabetes mellitus;
  • darah tinggi;
  • kegemukan;
  • masalah dengan kelenjar tiroid;
  • penyakit saraf, sistem endokrin.

Penyebab poliposis mungkin tekanan berterusan, kelaparan, diet ketat.

Jenis-jenis polip di rahim

Polip pada serviks muncul baik dalam satu kejadian dan dalam kumpulan kecil. Mempunyai struktur berliang dan menyerupai pertumbuhan silinder ungu gelap.

Bergantung pada sebab dan sifat pertumbuhan, terdapat tiga jenis polip:

  • adenomatous sebagai pertumbuhan yang paling berbahaya dengan kemampuan untuk berkembang dan merosot menjadi tumor malignan;
  • kelenjar dengan pertumbuhan dari tisu besi rahim, lebih kerap dikesan pada wanita muda (berumur sehingga 25 tahun);
  • berserat, yang boleh disebabkan oleh percambahan atau hiperplasia tisu penghubung rahim terhadap latar belakang penyetempatan jenis neoplasma lain.

Gejala polip

Dengan kemunculan polip tunggal kecil, praktikalnya tidak ada gejala. Hanya lawatan berjadual secara rawak ke pakar sakit puan yang dapat mengenal pasti masalah pada peringkat awal..

Selalunya, wanita berpaling kepada doktor, perjalanan keradangan di rongga rahim terlalu jauh, menjadi kronik dan berlarutan, dan tentu saja, semua tanda-tanda poliposis jelas:

  • menarik kesakitan di bahagian bawah perut dengan intensifikasi sebelum bermulanya haid;
  • ketidakselesaan semasa hubungan intim;
  • pelepasan gumpalan putih, serpihan dari faraj, atau pelepasan berdarah (coklat) yang tidak ada kaitan dengan haid;
  • kemunculan haid smear smear atau tempoh yang berpanjangan dengan berlakunya pendarahan rahim.

Gejala hanya akan meningkat dengan sedikit sentuhan atau kesan mekanikal:

  • Selaput lendir rongga rahim menjadi hiperemik, jengkel.
  • Secara beransur-ansur, polip akan mula tumbuh, menyekat pintu masuk ke saluran serviks rongga rahim. Wanita mempunyai tempoh yang berpanjangan.
  • Lama kelamaan, lapisan epitel akan mula merosot menjadi tisu patologi. Akibatnya, keganasan proses akan terjadi, pembentukan sel barah patogen.Keadaan ini dapat memprovokasi keguguran pada wanita, jika mereka masih berjaya hamil. Atau kehamilan akan berlaku dengan komplikasi, dan polip, ketika ia tumbuh, akhirnya akan menyebabkan penurunan plasenta, kegagalan isthmus dan serviks.

Kumpulan risiko termasuk wanita berusia ketika menopaus, ketika pendarahan berat atau bintik muncul. Tanda-tanda seperti itu tidak dapat diabaikan lagi dan anda perlu berjumpa doktor

Adakah saya perlu membuang polip di rahim?

Polip pada rahim menimbulkan bahaya bagi kesihatan wanita, kerana kemungkinan terkena onkologi tinggi, oleh itu, tentu saja, perlu dilakukan pertumbuhan secepat mungkin..

Selain itu, poliposis menyebabkan pendarahan rahim yang banyak, ketidakupayaan untuk hamil, atau komplikasi semasa kehamilan.

Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, doktor akan membasmi polip sebaik sahaja dikesan, tanpa mengira tahap perkembangannya..

Petunjuk utama untuk operasi harus dipertimbangkan:

  • mencapai polip dalam ukuran lebih dari 10 mm;
  • kategori umur wanita selepas 42 tahun, ketika latar belakang hormon menjadi sangat tidak stabil.

Terutama berbahaya adalah bentuk polip adenomatous, terdedah kepada keganasan dan degenerasi menjadi barah ganas setiap saat..

Kaedah rawatan

Rawatan polip yang kompleks di rahim.

Pada peringkat awal, untuk mengelakkan pembedahan, campur tangan kasar pada rongga rahim yang sudah cedera, ubat-ubatan diresepkan:

  • antispasmodik untuk kesakitan menarik yang teruk (Diclofenac, Ibuprofen, Paracetamol, Analgin);
  • antiseptik tempatan untuk douching (Septoderm, kalium permanganat) untuk menekan fokus penyakit, menghilangkan jangkitan.

Kaedah yang lebih berkesan untuk menghilangkan pertumbuhan rongga rahim hari ini adalah:

  • mengikis;
  • penghancuran cryodestruction;
  • pembekuan laser;
  • polipektomi;
  • kuretase sebagai langkah kecemasan apabila pendarahan yang banyak muncul dengan latar belakang poliposis, yang mana doktor gunakan sekiranya mustahil untuk menghilangkan pertumbuhan dengan cara lain.

Tetapi terapi hormon tidak dapat menyingkirkan neoplasma sepenuhnya, tetapi dapat menghentikan proses poliposis dan pertumbuhan neoplasma dalam ukuran.

Sekiranya masuk akal, doktor menetapkan hormon dalam jangka masa panjang jika perlu untuk mencapai kemerosotan yang stabil..

Malah kaedah intervensi pembedahan tidak menjamin penyingkiran sepenuhnya tisu yang terkena fokus..

Kadang kala doktor terpaksa memberi ubat kimia kepada wanita selepas pembedahan. dicadangkan menjalani kursus kemoterapi.

Mengikis

Sebelumnya, kuretase rahim untuk menghilangkan polip untuk mengelakkan perkembangan kambuh dilakukan di hampir setiap wanita.

Tetapi hari ini ia adalah kaedah yang tidak berkesan dan trauma. Prosedur ini dilakukan secara membuta tuli, yang bermaksud bahawa tidak ada jaminan penyingkiran, pemisahan kaki polip sepenuhnya.

Terdapat kemungkinan besar meninggalkan zarah-zarah tisu yang terjejas di rahim, yang kemudian dapat memulai kebangkitannya dan menyebabkan kambuh..

Hari ini, kuretase diakui oleh banyak doktor sebagai prosedur yang sama sekali tidak berguna, walaupun sering dilakukan bersamaan dengan teknik yang lebih baru dan lebih berkesan - histeroskopi..

Ini membolehkan manipulasi yang lebih baik. Oleh kerana histeroskop dimasukkan, doktor akan dapat memeriksa dan menilai keadaan rongga secara visual. Selanjutnya, polip akan terkoyak bersama-sama dengan kaki dan cauterization dilakukan.

Atau, kuret digunakan sebagai instrumen yang diperkenalkan untuk mengembangkan serviks, kemudian dibuat gelung logam, polipnya terkoyak dari dinding rahim dan dibawa keluar.

Sampel tisu yang diambil dipindahkan ke makmal untuk kajian lebih lanjut..

Histeroskopi

Histeroskopi adalah salah satu teknik moden yang membolehkan anda menghilangkan polip sepenuhnya, dengan itu mengelakkan komplikasi selepas pembedahan.

Inti dari teknik ini adalah menggunakan histeroskop - tiub nipis dan bengkok dengan kamera video mini di hujungnya.

Pengenalannya ke dalam rongga rahim membolehkan doktor melihat sepenuhnya pertumbuhan dari semua sisi, untuk menilai ukuran, bentuk, tahap penyebarannya..

Tempoh prosedur tidak lebih dari 30 minit.

Di samping itu, peranti ini memungkinkan untuk segera menjalankan prosedur untuk menghilangkan polip, iaitu. membuka kaki, memvisualisasikan semua manipulasi pada monitor komputer, kemudian - meneutralkan kawasan yang terjejas, memberi kesan antiseptik.

Manfaat prosedur

Histeroskopi mendapat pengiktirafan daripada doktor dan sering digunakan dalam praktik untuk menghilangkan polip pada wanita.

Kelebihan utama:

  • kemungkinan menjalankan tanpa anestesia;
  • trauma rendah serviks dan saluran serviks;
  • diagnosis menyeluruh rongga rahim;
  • pengenalan hampir semua patologi ginekologi, tanpa mengira tahap, tahap lesi;
  • penghapusan pada peringkat awal hiperplasia endometrium, parenkim rahim;
  • prosedur mengambil masa 30-40 minit dan pesakit tidak memerlukan rawatan pesakit dalam;
  • pemulihan cepat selepas pembedahan;
  • mengurangkan kemungkinan komplikasi, kambuh kemudian.

Ini adalah teknik yang lembut dan berkesan yang membolehkan anda mempelajari lapisan rongga rahim demi lapisan, menjalankan prosedur tanpa rasa sakit, meminimumkan kemungkinan pendarahan dan memendekkan tempoh pemulihan.

Histeroskop, dengan pengenalannya ke dalam rongga rahim, memungkinkan untuk mengenal pasti pertumbuhan walaupun ukuran terkecil, ketika gejala pada wanita hampir tidak ada.

Juga, polip berserat kelenjar, penuh dengan perkembangan barah, sehingga menekan fokus berjangkit pada waktunya, melepaskan kaki polip dengan berhati-hati dan menariknya keluar, untuk mengurangkan risiko onkologi.

Semua tindakan dicerminkan pada monitor, jadi manipulasi doktor dilakukan dengan lancar dan cepat, meninggalkan dinding yang lebih rata di rongga rahim.

Teknik penyingkiran

Teknik ini dijalankan secara rawat jalan dan tidak memerlukan persiapan awal, penggunaan teknik terapi lain.

Intipati prosedur:

  • pesakit duduk di kerusi ginekologi;
  • anestesia diperkenalkan, yang berlangsung selama 1.5 jam dengan memperkenalkan larutan secara intravena;
  • mengembangkan saluran serviks khas. alat;
  • tiub histeroskop dengan kamera video di hujungnya dan pencahayaan diperkenalkan untuk memvisualisasikan saluran serviks dan lubang tuba, iaitu sejumlah kecil gas untuk membuka rongga sepenuhnya dan meluruskan dinding membran mukus;
  • smear diambil untuk kajian seterusnya, juga tisu yang terkena untuk kajian seterusnya;
  • kereta kuret diperkenalkan, kaki polip tidak ditutup; gunting pembedahan;
  • mengikis dijalankan;
  • cecair tidak normal dipam keluar dari rongga rahim.

Bersedia untuk pembedahan

Sebelum menyiapkan histeroskopi, doktor menjalankan perbincangan diagnostik dengan pesakit.

Penting untuk mengenal pasti adanya kontraindikasi, gejala yang ada, intoleransi individu terhadap madu yang disuntik. ubat-ubatan.

Khususnya, ia dilantik:

  • ujian darah untuk sifilis, AIDS, faktor Rh;
  • mengambil smear untuk mengesan jangkitan atau menentukan tahap kebersihan vagina dan mengambil bahan untuk antibodi, hepatitis menggunakan penanda;
  • analisis umum darah dan air kencing untuk membantah atau memperbaiki perkembangan kursus keradangan.

Selain itu, seorang wanita mesti melalui:

  • fluorografi;
  • Ultrasound;
  • berunding dengan ahli terapi, yang mengeluarkan kesimpulan mengenai perlunya histeroskopi.

Tidak ada prosedur persediaan yang dilakukan sebelum operasi. Cukup sehari sebelumnya:

  • jangan makan berlebihan;
  • hadkan penggunaan cecair dan air untuk mengelakkan munculnya gejala negatif selepas pengenalan anestesia;
  • elakkan hubungan seksual selama 4-5 hari;
  • jangan mencuci selama 7 hari, jangan letakkan supositoria faraj dan minum pil sehari sebelumnya.

Cadangan selepas terapi

Mengikis adalah prosedur yang sukar dan, tentu saja, tidak disedari. Operasi itu menyerupai pengguguran mini, ketika, setelah semua, setelah pelaksanaannya, sakit di perut bagian bawah mungkin, pendarahan dari daun vagina.

Sebagai cadangan, wanita harus diberitahu apabila tanda-tanda tidak menyenangkan muncul:

  • mengambil antispasmodik analgesik (no-shpa);
  • douching selama 3-4 hari, sehingga pendarahan berhenti dan serviks kembali ke nada normal

Doktor mempunyai pendapat yang sangat kabur mengenai terapi hormon sekiranya berlaku ketidakseimbangan. Perkara utama adalah untuk memahami seberapa berkesan dan sesuai penggunaannya. Sebaliknya, tentu saja, endometrium perlu dipulihkan..

Oleh itu, paling kerap, rawatan hormon ditetapkan sekiranya penyingkiran polyposis adenomatous kelenjar atau hiperplasia endometrium, iaitu. dalam kes lanjut yang teruk.

Beberapa wanita dinasihatkan oleh doktor untuk meletakkan alat intrauterin dengan "Levonorgestrel", yang dapat mengembalikan fungsi endometrium, meningkatkan tahap hormon dan bahkan mendorong pembuahan.

Penyingkiran polip dengan laser

Laser penghapusan poliposis telah lama terkenal.

Ini adalah laser sebagai kaedah lembut yang tidak menyebabkan jaringan parut dan memelihara fungsi pembiakan, yang penting bagi wanita yang merancang kelahiran..

Kaedah ini mencegah kambuh dan membolehkan wanita tidak menjalani rawatan di hospital. Prosedur tidak lebih dari 3 jam.

Tetapi hasilnya adalah penghapusan polip dengan cepat, penyegelan saluran darah, ketiadaan bekas luka di rongga rahim, yang, tentu saja, meningkatkan kemungkinan pembuahan di masa depan..

Akibat membuang polip

Tidak ada kesan tertentu selepas terapi laser atau histeroskopi dikenal pasti. Tetapi semuanya bergantung pada tangan dan manipulasi doktor yang mahir semasa operasi..

Dalam beberapa kes, mungkin ada:

  • bercak dari faraj;
  • sakit perut bawah;
  • pengubahsuaian kitaran haid dan sifat pembuangan;
  • sedikit peningkatan suhu sekiranya jangkitan endometrium;
  • penampilan ketidakselesaan dan kesakitan selepas hubungan seksual;
  • ketiadaan haid yang lama sehingga 3-4 bulan;
  • penampilan perforasi rahim dengan latar belakang kuretase buta atau histeroskopi;
  • pengumpulan darah beku di badan rahim.

Jarang, tetapi dengan penyingkiran pertumbuhan yang tidak lengkap, pertumbuhan adenomatous dapat dilakukan lagi, sebagai proses prakanker.

Sebenarnya, jika fokus polip mulai berulang, komplikasi dan tanda-tanda tidak menyenangkan muncul, kemungkinan penyebaran polip adalah tinggi..

Dengan teknik yang dipilih dengan betul dan operasi yang dilakukan dengan betul, akibat negatif dikecualikan. Proses pertumbuhan semula sel dan tisu yang rosak akan berjalan dengan cepat.

Sekiranya gejala tidak menyenangkan muncul, maka anda tidak boleh mengabaikan seperti:

  • pelepasan serous, pelepasan bernanah dari rahim dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • peningkatan suhu yang tidak turun selama 3 hari;
  • berlakunya sakit akut dan sakit terbakar di bahagian bawah abdomen;
  • penampilan pendarahan yang banyak, yang mungkin menunjukkan manipulasi berkualiti rendah oleh doktor.

Dalam kes ini, adalah mungkin untuk menetapkan kursus rawatan dengan antibiotik, antispasmodik, antiseptik, ubat anti-radang..

Tempoh selepas pembedahan

Pematuhan dengan cadangan perubatan selepas pembedahan sangat penting..

Penting untuk menjaga kebersihan diri, menjaga rongga rahim bersih dan tidak mendedahkan kali pertama kepada kecederaan, tekanan mekanikal, gesekan.

Pemerhatian

Lawatan ke pakar sakit puan selepas pembedahan untuk pemeriksaan harus dilakukan secara berkala.

Pertama, 2 minggu sekali, 3-4 bulan sekali.

Mungkin perlu untuk membetulkan kursus rawatan pemulihan.

Anda perlu minum ubat untuk merehatkan otot atau melegakan kekejangan pada serviks.

Juga mengambil ubat anti-radang jika diperlukan.

Rawatan hormon

Terapi hormon diresepkan selepas penyingkiran polip berserat kelenjar, juga untuk membetulkan latar belakang hormon, yang biasanya gagal dan lemah setelah manipulasi pembedahan.

Penting untuk mengembalikan status hormon, untuk menormalkan kitaran haid.

Ubat gestagenik, hormon yang digunakan secara lisan:

  • Yarina;
  • Regulon;
  • Janine;
  • Duphaston;
  • Norkolut.

Wanita yang berumur 35 tahun ditawarkan untuk meletakkan spiral Mirena hingga 5 tahun, yang tidak membawa kepada kesan sampingan dan sebagai ubat hormon yang benar-benar berkesan.

Campur tangan tidak memberi kesan terbaik pada rongga rahim, oleh itu penting bagi wanita untuk mengikuti semua cadangan dan arahan doktor.

Semasa menjalankan terapi hormon hingga 6 bulan, penting untuk menjalani pemeriksaan akhir, menjalani ujian.

Rawatan antibakteria

Rawatan antibiotik dilakukan lebih kerap untuk profilaksis, untuk mencegah kemungkinan komplikasi berjangkit selepas operasi membuang polip.

Antibiotik diresepkan dalam kursus sehingga 10 hari. Tetapi terapi dilakukan hanya menurut petunjuk dalam sejumlah kes klinikal, ketika perkembangan proses keradangan, infeksi saluran kencing diperhatikan.

Ini berlaku bahawa manipulasi mengikis dan tidak cekap dari doktor menyebabkan permulaan pengembangan fokus keradangan, ketika untuk meredakan keradangan, anda perlu minum ubat untuk mengelakkan pencegahan, oleh itu, akan berulang pada masa akan datang.

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan

Komplikasi sering berlaku selepas kuretase, iaitu penyingkiran polip secara membuta tuli. Partikel yang terkena tisu yang terkena mula kembali dari epitel mukosa rahim lagi.

Wanita muncul:

  • keputihan;
  • sakit dan berat di bahagian bawah perut;
  • suhu tinggi.

Jangkitan saluran genitouriner boleh menyebabkan:

  • perforasi rahim;
  • pengumpulan gumpalan darah di badan rahim;
  • parut tisu;
  • penampilan lekatan selepas kuretase

Komplikasi yang paling berbahaya boleh menjadi poliposis berulang, yang boleh merosot menjadi bentuk ganas dan menjadi proses barah..

Sudah tentu, ini jarang berlaku dalam praktik perubatan dan banyak bergantung kepada wanita itu sendiri, pematuhan semua cadangan selepas operasi.

Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, kekejangan di saluran serviks rahim, maka anda perlu berjumpa dengan pakar sakit puan lagi. Ini hanya bermaksud bahawa perlu melakukan kuretase berulang, membersihkan rongga rahim dengan laser.

Adakah mungkin hamil selepas membuang polip?

Kekalahan endometrium, tentu saja, mencegah implantasi ovum. Tetapi doktor mengatakan bahawa persenyawaan telur adalah mungkin..

Walau bagaimanapun, selama 0.6 bulan semasa pesakit dirawat setelah pembedahan membuang nodus polip, disarankan menggunakan ubat penghalang kontraseptif untuk membolehkan rahim pulih sepenuhnya, untuk kembali ke keadaan kesuburan sebelumnya.

Adalah perlu untuk merancang kehamilan tidak lebih awal dari 3-4 bulan dan hanya setelah pemulihan tahap hormon sepenuhnya, penyembuhan semua fokus yang terkena di rongga rahim, menormalkan ketebalan endometrium.

Apa yang tidak digalakkan selepas pembedahan?

Adalah penting bagi wanita dalam tempoh selepas operasi untuk memantau kesihatan mereka dan tidak mengabaikan cadangan doktor.

Agar tempoh pemulihan berlalu dengan cepat dan tidak kelihatan, anda memerlukan:

  • enggan mengunjungi mandian air panas, mandi, sauna selama 3-4 hari;
  • jangan mencuci dan memasukkan tampon;
  • hilangkan seketika (sehingga 1 minggu) hubungan seksual dan campur tangan kasar di rahim;
  • jangan mengambil ubat-ubatan yang boleh menipiskan darah dan menyebabkan pendarahan selama 1 minggu;
  • berhenti latihan intensif fizikal;
  • sesuaikan diet dan tidur.

Ulasan

Ulasan wanita selepas histeroskopi:

arahan khas

Histeroskopi adalah teknik pembedahan invasif minimum yang membolehkan anda menghilangkan hiperplasia endometrium secepat mungkin dan tanpa rasa sakit, menekan fokus yang terkena dan menghilangkan polip sepenuhnya. Relaps sangat jarang berlaku pada wanita..

Tetapi anda tidak boleh mengabaikan pemerhatian setelah operasi, menolak rawatan penyakit lain tepat pada masanya di rongga rahim. Haid pertama dijangkakan hampir 8 minggu selepas penyingkiran polip.

Walaupun harus difahami bahawa campur tangan pembedahan dengan cara yang berbeza dapat mempengaruhi kesejahteraan dan latar belakang hormon seorang wanita.

Haid pertama boleh dimulakan dengan rasa tidak selesa dan sakit, pergi dengan cara yang istimewa dan tidak seperti biasa.

Perkara utama adalah untuk mengelakkan akibat negatif. Sekiranya gejala tidak menyenangkan muncul, anda mesti berjumpa doktor dan memberi nasihat mengenai apa yang perlu dilakukan seterusnya..

Bagaimana persediaan untuk penyingkiran polip di rahim menggunakan histeroskopi dan pemulihan selepas histeroresektoskopi saluran serviks

Polip endometrium rahim adalah varian umum perkembangan patologi fokus organ lendir. Patologi boleh berlaku pada usia pembiakan dan pramenopause. Beberapa kaedah digunakan untuk menghilangkan polip pada rahim, histeroskopi adalah salah satunya. Prosedurnya adalah campur tangan pembedahan dan merupakan salah satu cara untuk menghilangkan patologi, yang dilakukan di bawah anestesia intravena jangka pendek umum..

Tempoh anestesia adalah 15 hingga 20 minit. Penggunaan ubat berkualiti tinggi membolehkan anda mencapai anestesia lengkap semasa prosedur, dan ubat yang digunakan untuk anestesia dapat diterima dengan baik oleh pesakit.

Adakah saya perlu memadam

Polip pada rahim adalah percambahan endometrium patologi, yang muncul sebagai akibat pendedahan pada membran mukus pelbagai faktor patogen.

Bergantung pada perjalanan patologi dan ukuran neoplasma, doktor mungkin mengesyorkan campur tangan pembedahan atau membuat penangguhan. Pada peringkat awal perkembangan penyakit, doktor memberi pesakit hak untuk memilih.

Untuk membuat keputusan yang tepat, anda harus menganalisis ciri-ciri perjalanan proses patologi.

Setelah menentukan apa akibat yang mungkin timbul ketika menolak pembedahan, pesakit dapat memutuskan sendiri apakah akan membuang neoplasma atau tidak. Sekiranya penolakan campur tangan pembedahan, rawatan atau terapi ubat menggunakan ubat-ubatan rakyat dilakukan.

Sebilangan besar doktor memberi tumpuan kepada menghentikan patologi yang menyumbang kepada perkembangan penyakit, dan, jika perlu, mengesyorkan pembedahan membuang pertumbuhan.

Dimensi untuk operasi

Adalah mungkin untuk menentukan sama ada perlu mengeluarkan polip mengikut ukuran neoplasma dan kesannya terhadap keadaan badan wanita..

Terdapat 3 julat saiz kecacatan:

  • kecil - tidak mencapai 5 mm;
  • sederhana - dari 5 hingga 15 mm;
  • besar - melebihi 15 mm.

Tumor kecil tidak boleh dikeluarkan jika tidak mengancam kesihatan. Sebelum pelantikan operasi, perlu dilakukan penilaian komprehensif mengenai keadaan wanita itu dan hanya setelah itu memutuskan persoalan perlunya campur tangan pembedahan.

Petunjuk dan kontraindikasi

Dalam proses pemeriksaan pesakit, doktor menentukan tahap risiko penolakan pembedahan dan menjelaskan kepada pesakit semua akibat keputusan tersebut. Dalam beberapa kes, pembedahan adalah satu-satunya pilihan..

Petunjuk untuk pembedahan adalah seperti berikut:

  • kehadiran tumor bersaiz sederhana dan besar;
  • kes proses patologi yang aktif;
  • kekurangan hasil yang diharapkan dari ubat yang digunakan;
  • neoplasma adalah jenis adenomatous;
  • kemunculan ancaman keguguran;
  • umur pesakit melebihi 40 tahun.

Penyingkiran polip saluran serviks adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan patologi.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa pendidikan semacam itu, karena strukturnya, tidak larut dan tidak hilang, dan tidak ada cara berdasarkan ubat untuk menghilangkan masalah tersebut..

Anda boleh menangguhkan operasi dalam kes berikut:

  • semasa kehamilan, jika tidak ada gejala yang mengancam;
  • jika tumor kecil atau menyusut di bawah pengaruh rawatan terapi.

Kontraindikasi untuk prosedur pembedahan adalah:

  • penyakit saluran kemaluan luaran, mempunyai etiologi;
  • kehadiran patologi serviks, yang tidak membenarkan campur tangan pembedahan;
  • pesakit mempunyai penyakit berjangkit akut;
  • patologi kronik pada peringkat akut;
  • berlakunya pendarahan teruk yang disebabkan oleh penyakit ginekologi.

Sekiranya sebab-sebab yang tidak membenarkan penggunaan kaedah rawatan pembedahan dikenalpasti, alasan kelewatan intervensi dihapuskan terlebih dahulu dan hanya selepas itu operasi dilakukan.

Bagaimana untuk menyediakan

Sebelum operasi, persiapan sederhana untuk intervensi diperlukan. Ini terdiri dalam ujian lulus sebelum histeroskopi rahim, jika semua hasilnya normal, maka hari prosedur ditetapkan.

Kompleks analisis yang diperlukan untuk mempersiapkan histeroskopi rahim merangkumi kajian berikut:

  • ujian darah dan air kencing;
  • penentuan tahap kesucian dinding organ dengan mengambil smear;
  • ECG;
  • penentuan kehadiran patologi kronik dan berunding dengan doktor khusus.

Semasa tempoh persiapan untuk histeroskopi, doktor boleh menetapkan antibiotik atau ubat hormon. Ini diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi pasca operasi..

Sebagai persediaan untuk operasi, enema pembersihan dilakukan sebelum prosedur, dan rambut dikeluarkan dari alat kelamin, tepat sebelum manipulasi, pundi kencing dikosongkan.

Pada hari pusingan mana polip dikeluarkan?

Dalam kebanyakan kes, histeroskopi adalah prosedur rutin. Doktor melakukan histeroskopi 3 hari selepas haid anda. Pakar sakit puan mengesyorkan bahawa ketika memilih masa untuk prosedur, fokus pada jangka masa dari 6 hingga 9 hari setelah bermulanya haid, yang berkaitan dengan proses pemulihan dalam membran mukus dalam tempoh ini.

Pemilihan masa boleh mempengaruhi kemungkinan berulang polip endometrium selepas operasi.

Cara memadam

Dalam perubatan, beberapa kaedah digunakan untuk menghilangkan neoplasma mukosa rahim. Pemilihan teknik bergantung pada gambaran gambaran klinikal penyakit ini, jumlah pembentukan patologi, jenis tumor dan bentuknya..

Penyingkiran neoplasma dilakukan dengan cara berikut:

  • hysteroresectoscopy polip menggunakan teknik gelombang radio;
  • pembedahan membuang polip menggunakan kaedah laser;
  • histeroseksi dengan mengikis.

Kaedah yang terakhir disebut curettage diagnostik terpisah (WFD), yang digunakan apabila diperlukan biopsi bahan mukosa..

Polip boleh dikeluarkan menggunakan gelung elektrik. Pembuangan polip secara pembedahan - operasi itu mudah, tetapi memerlukan tahap latihan yang sesuai dari doktor, bergantung pada kaedah intervensi pembedahan yang digunakan.

Tempoh selepas operasi

Tempoh selepas operasi tenang dalam keadaan normal. Selepas 2-3 hari, rasa tidak selesa hilang.

Cadangan selepas histeroskopi dalam tempoh pemulihan bergantung pada ciri-ciri individu organisma, jumlah pendidikan patologi dan kehadiran penyakit bersamaan.

Pemulihan

Semasa pulih dari histeroskopi, ikuti rejimen yang disyorkan oleh doktor anda.

Selama tempoh pemulihan, disarankan untuk meninggalkan hubungan seksual, mencegah terlalu panas badan, memberi nutrisi yang mencukupi, dan juga membatasi beban pada badan.

Apa yang tidak boleh dibuat

Diet selepas penyingkiran polip tidak diperlukan. Larangan utama berkaitan dengan hubungan seksual dan aktiviti fizikal, ini disebabkan oleh kemungkinan pendarahan yang tinggi.

Sekatan harus dipatuhi selama 2 bulan - tempoh pemulihan standard. Mematuhi cadangan doktor membolehkan anda mencegah jangkitan tisu yang cedera semasa prosedur pembedahan.

Berapa lama tinggal di hospital

Sekiranya tidak ada komplikasi di hospital, wanita itu ditahan selama tiga hari. Semasa menggunakan laser, pesakit tidak tinggal di hospital.

Prosedurnya trauma rendah, oleh itu, setelah penyingkiran polip, wanita itu dapat dihantar pulang.

Rawatan selepas

Rawatan selepas histeroskopi polip endometrium terdiri daripada mengikuti cadangan doktor. Sekiranya perlu, ambil antibiotik, antispasmodik dan ubat yang mengandungi hormon dalam komposisinya.

Untuk memperbaiki keadaan pesakit, phytotherapy berdasarkan penggunaan kaedah rakyat boleh digunakan, tetapi dibenarkan untuk dirawat dengan cara ini hanya setelah berunding awal dengan doktor yang hadir mengenai masalah ini.

Kemungkinan komplikasi

Risiko mengalami kambuh selalu ada. Akibat penyingkiran polip endometrium mungkin pembentukan semula, yang tidak dikaitkan dengan kaedah pembedahan yang digunakan.

Sebab utama munculnya kambuh dan komplikasi selepas operasi adalah gangguan hormon pada tubuh wanita..

Bagaimana histeroskopi polip endometrium dan pada hari apa ia ditetapkan

Histeroskopi polip endometrium adalah operasi kecil ginekologi untuk membuang formasi menggunakan alat khas yang membolehkan anda bekerja di rahim secara melintang (tanpa tusukan dan sayatan peritoneum) di bawah kawalan kamera video. Tetapi di bawah istilah ini, prosedur diagnostik juga dapat disembunyikan untuk mengenal pasti polip, yang dilakukan dengan histeroskop yang sama..

Sekiranya 20 tahun yang lalu, patologi seperti itu adalah banyak wanita setelah 40 tahun, maka hari ini terdapat lebih banyak jenis polip rahim pada pesakit usia subur dan gadis nulliparous muda.

Pada tahap awal pendidikan, ia diperhatikan dengan pembetulan latar belakang hormon secara serentak, kerana patologi berlaku dengan kekurangan Progesteron dalam tubuh.

Polip besar, pelbagai nombor dan tergolong dalam jenis plasenta atau adenomatous adalah petunjuk langsung untuk pembedahan. Sebelumnya, mereka dihilangkan dengan mengikis seluruh endometrium. Prosedur ini dilakukan secara membuta tuli dan tidak berkesan. Polip muncul semula kerana serpihan yang tinggal, dan kerosakan pada rahim berlaku di seluruh permukaan.

Penyingkiran pembentukan endometrium yang disasarkan tanpa trauma pada tisu di sekitar mungkin dilakukan melalui histeroskopi. Walaupun lebih tepat untuk mempertimbangkan kaedah ini sebagai diagnostik, dan untuk tindakan pembedahan, hysteroresectoscopy digunakan. Perbezaan dari prosedur analisis dalam beberapa perkara:

  • Pembukaan serviks lebih besar diperlukan, ia diperbaiki dengan pengembang khas;
  • Untuk diagnostik, pengisian rahim dengan natrium klorida digunakan, sementara larutan dielektrik lebih sesuai untuk operasi elektrod;
  • Waktu prosedur meningkat menjadi 1-1.5 jam, yang menyukarkan kawalan cecair yang dibekalkan dan keluar, serta tekanan di dalam organ;
  • Penggunaan mandatori anestesia am.

Semasa histeroskopi, penyingkiran mekanikal formasi kecil, pemotongan lekatan dan manipulasi mudah lain adalah mungkin. Kes-kes yang rumit apabila terdapat poliposis yang luas, tumor besar, fibroid dilakukan dengan kaedah histeroseksi.

Fakta menarik! Penembusan ke dalam rahim untuk pemeriksaan juga disebut histeroskopi pejabat..

Anda boleh mendapatkan maklumat bahawa prosedur diagnostik untuk polip tidak memerlukan persiapan. Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, kedua-dua kaedah dijalankan setelah beberapa kajian mengesahkan tidak adanya kontraindikasi pada pesakit:

  1. Pemeriksaan ginekologi dengan pensampelan smear.
  2. Analisis darah umum.
  3. Biokimia.
  4. Ujian untuk HIV, pekerja seks, hepatitis.
  5. Penyelidikan Keseimbangan Hormonal.
  6. Coagulogram - penilaian kebekuan.
  7. Setiap kumpulan dan faktor Rh.
  8. Ujian kehamilan.
  9. Analisis air kencing umum.
  10. Ultrasound rahim dan ovari menggunakan probe transvaginal.
  11. Kardiogram.
  12. Fluorografi.

Di samping itu, pesakit sedang dipersiapkan secara perubatan untuk histeroresektoskopi polip rahim:

  • Terapi dengan ubat hormon mengurangkan risiko komplikasi prosedur, melegakan keradangan, dan mengurangkan urat simpul. Dilantik hanya secara individu, jika ada bukti untuk itu;
  • Kursus antibiotik diperlukan apabila jangkitan dikesan, atau untuk tujuan profilaksis bagi wanita dengan imuniti yang berkurang;
  • Beberapa hari sebelum histeroskopi, penggunaan supositoria faraj dimulakan untuk membersihkan alat kelamin. Sebagai peraturan, persiapan kompleks digunakan, seperti Terzhinan atau Polygynax;
  • Bagi wanita yang gugup, gelisah, ubat penenang atau antispasmodik kadang-kadang diresepkan sebelum prosedur untuk melegakan kekejangan otot di serviks dan rahim.

Penting pada peringkat persiapan untuk histeroskopi untuk berunding dengan pakar bius untuk memilih ubat yang diperlukan untuk anestesia. Perlu diingat bahawa menggunakan topeng dan bukannya suntikan intravena mengelakkan rasa tidak sihat selepas prosedur. Tetapi keputusan mengenai pilihan kaedah pentadbiran dan bahan aktif mesti dibuat oleh pakar bius. Pesakit berhak untuk menyatakan keinginan dan kebimbangannya.

Cara mempersiapkan diri untuk histeroskopi:

  • Keluarkan rambut di kawasan intim;
  • Atas cadangannya, anda mungkin perlu melakukan enema pada malam sebelumnya;
  • Jangan minum atau makan pada waktu pagi sehingga prosedur.

Terdapat sekatan kategorik dan sementara untuk operasi di rahim:

  • Keradangan berjangkit, umum atau langsung pada alat kelamin;
  • Penyimpangan dalam hasil smear;
  • Kerosakan teruk pada hati, jantung dan buah pinggang;
  • Kehadiran fibroid besar;
  • Onkologi;
  • Kehamilan, jika patologi belum muncul yang mengancam gangguan dan kematian janin;
  • Gangguan pembekuan darah.

Sebelum meletakkan instrumen di rahim, wanita itu diberi suntikan relaksasi serviks dan anestesia. Anestesia semasa mengeluarkan polip endometrium dengan histeroskopi biasanya jangka pendek - 20-30 minit. Hanya dalam kes yang rumit digunakan anestesia operasi penuh.

  • Pasang dilator serviks;
  • Tiub diperkenalkan - tiub berongga dengan diameter 65 mm untuk diagnostik dan 80 mm untuk hysteroresectoscopy;
  • Alat optik dan instrumen pembedahan dihantar melaluinya;
  • Sebelum ini, rongga organ dipenuhi dengan penyelesaian khas untuk meluruskan lipatan. Cecair dibekalkan dan dikeluarkan secara berterusan untuk mengekalkan tekanan yang selamat di dalam rahim;
  • Dengan bantuan kamera video, terdapat polip;
  • Pembentukan dikeluarkan melalui eksisi, laser, pisau bedah gelombang radio atau elektrod;
  • Bersihkan dan tutup luka di bawah dasar penumpukan;
  • Polip akan keluar dengan cecair;
  • Rahim dibasuh dengan antiseptik;
  • Keluarkan alat secara berperingkat;
  • Pendidikan jarak jauh dihantar ke sitologi.

Penyingkiran polip endometrium

Artikel pakar perubatan

  • Latihan
  • Teknik
  • Kontraindikasi untuk melakukan
  • Penjagaan selepas prosedur

Hari ini, masalah yang paling biasa dalam amalan ginekologi adalah polip. Penyingkiran polip endometrium adalah prosedur wajib, kerana mustahil untuk menyingkirkannya dengan cara lain. Lebih-lebih lagi, mereka perlu dikeluarkan secepat mungkin, kerana mereka berkembang menjadi tumor..

Polip bersifat semula jadi yang mempengaruhi dinding dalaman dan rongga rahim (endometrium). Dengan sendirinya, mereka adalah akibat percambahan endometrium yang terbentuk oleh lapisan rahim. Dalam kebanyakan kes, mereka dilekatkan pada dinding rahim menggunakan kaki khas. Dengan bantuan peralatan moden, polip dapat dikeluarkan dengan cepat, tanpa akibat dan risiko pertumbuhan semula.

Seberapa segera anda perlu mengeluarkan polip endometrium?

Polip endometrium mesti dikeluarkan secepat mungkin, kerana cenderung tumbuh dan mengalami transformasi menjadi tumor malignan. Apa-apa rawatan pembedahan hanya berkesan pada peringkat awal pengesanan patologi.

Latihan

Penting untuk tidak melakukan hubungan seks sekitar seminggu sebelum operasi, atau, dalam kes yang melampau, perlu menggunakan kondom. Tidak disarankan untuk menggunakan cara apa pun, terutama antibakteri, yang akan mengekalkan keadaan semula jadi mikroflora. Lebih baik tidak menggunakan ubat-ubatan, kosmetik.

Seminggu sebelum operasi, lebih baik mengikuti diet. Jangan makan makanan goreng, pedas, salai. Adalah lebih baik untuk memilih hidangan rebus dan kukus dengan minimum atau lengkap tanpa perasa, rempah.

Ujian apa yang diperlukan untuk histeroskopi polip endometrium?

Sebagai persediaan untuk prosedur membuang polip, perlu lulus sejumlah ujian dan diperiksa. Berdasarkan kajian-kajian ini, keputusan akan dibuat mengenai kemungkinan membuang polip. Doktor akan dapat memilih kaedah penyingkiran yang optimum, dan pakar bius akan menentukan pilihan yang paling sesuai untuk anestesia.

Semasa pemeriksaan ginekologi, serviks diperiksa di cermin. Ini penting, kerana semasa operasi, melalui saluran itu instrumen akan diperkenalkan dan semua manipulasi yang diperlukan akan dilakukan..

Budaya bakteria wajib dilakukan untuk menghilangkan risiko jangkitan rahim, pemeriksaan sitologi. Elektrokardiogram diperlukan untuk menilai keadaan dan cara operasi jantung. Ini akan membolehkan anda menilai bagaimana beban akan mempengaruhi kerja jantung semasa pembedahan, dan juga memilih anestesia yang optimum.

Dari kajian instrumental, pemeriksaan ultrasound transvaginal semestinya dilakukan, yang memungkinkan untuk memeriksa rahim. Dari ujian makmal, analisis klinikal darah dan air kencing, kajian untuk jangkitan laten mesti dilakukan. Prasyarat juga ialah kehadiran hasil fluorografi dan berunding dengan ahli terapi.

Pada hari kitaran apakah polip endometrium dikeluarkan??

Hari operasi ditetapkan oleh doktor, paling kerap pada minggu pertama setelah akhir haid..

Anestesia semasa mengeluarkan polip endometrium

Pesakit sering ditinggalkan untuk rawatan pesakit dalam. Waktu rawatan di hospital biasanya singkat, tetapi diperlukan anestesia. Dia dipilih oleh doktor berdasarkan usia dan kehadiran penyakit bersamaan. Ubat-ubatan tersebut mesti memenuhi keperluan asas - selamat dan melegakan kesakitan. Kaedah anestesia intravena yang paling biasa digunakan.

Penyingkiran polip endometrium di bawah anestesia

Ia dikeluarkan di bawah anestesia. Pemilihan kaedah anestesia ditentukan dan dipilih oleh pakar anestesia secara individu. Dengan kesihatan yang agak baik dan jangka masa manipulasi yang singkat, disarankan untuk mengganti anestesia umum dengan anestesia tulang belakang. Anestesia endotrakeal juga digunakan.

Teknik menghilangkan polip endometrium

Pada masa ini, mereka secara konvensional dibahagikan kepada tiga jenis. Pakar bedah menggunakan penyingkiran tradisional, histeroskopi, laparoskopi.

Kaedah penyingkiran tradisional merujuk kepada pembedahan perut yang biasa, di mana rahim dipotong terbuka dan polip dikeluarkan menggunakan instrumen pembedahan standard. Tetapi kaedah ini sangat jarang digunakan, kerana sudah lama dianggap ketinggalan zaman. Lebih-lebih lagi, ia didapati berbahaya dan menanggung banyak risiko. Jadi, pemulihan memerlukan masa yang lama, risiko pendarahan meningkat. Operasinya agak rumit dan memerlukan masa yang sangat lama. Kesukaran utama adalah bahawa anda perlu memotong secara berturutan semua lapisan yang terlalu banyak, serta rahim itu sendiri, melakukan manipulasi yang diperlukan untuk menghilangkan polip, menjahit semua lapisan.

Kaedah yang lebih selamat adalah histeroskopi: ia digunakan secara meluas dalam praktik. Kaedah ini dianggap kurang trauma, lantai dibuat dengan anestesia ringan, yang hanya berlangsung selama 15-20 minit. Inti kaedahnya ialah polip dikeluarkan tanpa membuat sayatan. Semua manipulasi yang diperlukan dilakukan secara semula jadi, melalui pembukaan serviks dengan instrumen khas (histeroskop). Apabila menggunakan kaedah ini, pemulihan berlaku dengan cukup cepat, pada hari yang sama seorang wanita dapat dibebaskan dari rumah.

Salah satu subtipe histeroskopi adalah kuretase, yang dilakukan di bawah kawalan histeroskop. Tetapi kaedah ini juga sudah ketinggalan zaman, dan praktiknya tidak digunakan saat ini, kerana sangat trauma, dan sering menyebabkan pelanggaran serius terhadap struktur dan fungsi rahim. Akibat daripada kaedah ini sering kemandulan..

Kaedah moden lain yang popular adalah penyingkiran laparoskopi, yang dilakukan menggunakan instrumen khas - laparoskop. Untuk menghilangkan polar secara laparoskopi, perlu membuat akses laparoskopi kecil.

Sebenarnya, beberapa tusukan dibuat di bahagian perut di bahagian bawah abdomen. Melalui tusukan ini, laparoskop pertama kali diperkenalkan - alat yang dilengkapi dengan kamera di hujungnya. Ini membolehkan anda memeriksa rongga yang dikendalikan, untuk mengembangkan taktik operasi. Kemudian, melalui sayatan lain, peralatan pembedahan dimasukkan, dengan bantuannya saya mengeluarkan polip. Pemulihan berlaku dengan sangat cepat, kerana tisu di sekitarnya tidak rosak. Tidak ada parut, sakit pasca operasi juga tidak mengganggu.

Cara membuang polip endometrium di rahim?

Terdapat lebih daripada satu cara untuk membuang polip endometrium. Masing-masing mempunyai kekurangan dan kelebihan. Berikut adalah penerangan setiap kaedah, ciri-cirinya dipertimbangkan, serta kebaikan dan keburukan.

Kaedah yang paling ketinggalan zaman, yang digunakan semakin kurang, adalah penyingkiran menggunakan operasi perut terbuka. Teknik ini tidak memerlukan peralatan khusus, oleh itu ia digunakan secara meluas di hospital yang tidak mempunyai dana yang cukup untuk membeli peralatan berteknologi tinggi, yang diperlukan untuk kaedah lain yang lebih moden. Walaupun begitu, dia tetap yakin dapat menyelamatkan kesihatan, dan juga nyawa banyak pesakit..

Semasa operasi ini, sayatan lengkap dibuat di dinding perut, semua lapisan otot, dan rahim itu sendiri, selepas itu polip dikeluarkan. Kemudian semua lapisan dijahit. Secara semula jadi, kaedah ini sangat trauma. Semasa operasi, semua lapisan tisu rosak. Memerlukan masa yang lama untuk pulih sepenuhnya. Risiko komplikasi meningkat berlipat kali ganda: pendarahan yang berpanjangan, tisu yang rosak. Dengan latar belakang pelanggaran integriti membran, proses menular mungkin berlaku.

Tidak kurang berbahaya ialah mengikis, di mana rongga rahim dikikis secara buta, sambil memotong polip. Ia paling sering digunakan dalam kes pembentukan pelbagai polip. Kelemahan serius ialah kaedah ini sering disertai dengan kambuh. Polip cenderung terbentuk semula sekiranya kaki atau bahagian tisu kekal. Dan kebarangkalian ini sangat tinggi, kerana doktor semasa operasi mungkin tidak menyedari bahagian polip.

Sekiranya ia kekal, pemulihan aktif akan berlaku, dan selepas beberapa lama ia akan terbentuk semula. Terdapat risiko bahawa sel yang rosak akan mengalami keganasan, yang akan menjadi asas untuk pembentukan tumor barah selanjutnya. Hari ini kaedah ini masih digunakan, tetapi mereka mencuba untuk melakukannya di bawah kawalan histeroskop, yang membolehkan anda melihat keseluruhan rongga dan dinding rahim sepenuhnya, gambar itu dilihat pada skrin. Dengan kaedah ini menjalankan operasi, ia akan menjadi kurang trauma..

Kaedah laparoskopi kurang berbahaya. Dengan kaedah ini, sayatan rongga tidak dibuat. Tusukan kulit dibuat di tempat-tempat di mana polip berada. Melalui mereka, peralatan khas diperkenalkan - laparoskop. Pertama, rongga diperiksa menggunakan kamera video kecil, yang dimasukkan melalui tiub. Ini memberi doktor peluang untuk menilai keadaan endometrium, memeriksa polip, dan menilai skala operasi. Kemudian, melalui tabung lain, instrumen pembedahan diperkenalkan, yang memungkinkan untuk mengeluarkan polip dengan tepat, sambil mengendalikan proses menggunakan kamera video. Kaedah ini kurang menyakitkan, kerosakan tisu yang teruk tidak diperhatikan, oleh itu, pemulihan berlaku dengan cepat, komplikasi jarang terjadi.

Kaedah histeroskopi dianggap paling selamat. Operasi dilakukan dengan membuka serviks menggunakan dilator khas, menggunakan histeroskop. Di hujung peranti ini terdapat kamera dengan doktor memeriksa keseluruhan rongga rahim dan menentukan perjalanan operasi selanjutnya. Memerhatikan polip, doktor mengeluarkannya dengan gelung elektrik, yang memungkinkan untuk memotongnya sepenuhnya, di bawah kaki. Tapak potong diauterasi dengan nitrogen cair, atau 5% warna yodium, yang mencegah kambuh, dan juga pencegahan jangkitan dan keradangan yang dapat dipercayai.

Operasinya tidak menyakitkan, cepat (rata-rata mengambil masa 15-20 minit). Ia boleh dilakukan bukan hanya di bawah anestesia umum, tetapi juga di bawah anestesia tempatan. Kaedah ini dipilih oleh pakar anestesi berdasarkan banyak parameter, termasuk keadaan pesakit, keparahan penyakit, dan jumlah campur tangan pembedahan. Prosedur ini disyorkan selama 2-3 hari selepas akhir haid, kerana pada masa ini mukosa rahim menjadi sekipis mungkin dan polip naik di atas permukaan. Ia boleh dikeluarkan dengan mudah pada masa ini..

Juga, di banyak klinik, polip dikeluarkan menggunakan laser. Ini adalah kaedah yang memungkinkan untuk mengeluarkan polip seakurat dan seakurat mungkin tanpa mencederakan tisu di sekitarnya. Ini adalah kaedah lembut yang secara praktikal tidak merosakkan rahim, tidak meninggalkan parut. Oleh itu, ia boleh digunakan walaupun oleh wanita nulliparous yang masih merancang untuk mempunyai anak. Laser memungkinkan untuk mengeluarkan polip secara berlapis. Doktor dapat mengawal dengan jelas kedalaman ke mana pancaran laser menembusi. Oleh kerana penyingkiran melalui rasuk, kemungkinan persenyawaan telur tidak terjejas.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk membuang polip endometrium?

Rata-rata, manipulasi memerlukan masa sekitar 30 minit.

Penyingkiran polip kelenjar endometrium

Polip kelenjar adalah pembentukan yang dibentuk oleh sel kelenjar. Mereka cenderung tumbuh berlebihan jika tidak dirawat. Untuk penyingkiran, kaedah histeroskopi paling sering digunakan, kerana polip seperti itu dikeluarkan dengan cukup cepat sebaik sahaja diambil di bawah kaki. Selain itu, kaedah ini memungkinkan untuk memvisualisasikan polip dengan baik dan mencegah kemungkinan berulang dengan mengeluarkan polip sepenuhnya, termasuk kapal yang memberinya makan..

Hysteroscopy dan hysteroresectoscopy polip endometrium

Mereka didasarkan pada penggunaan peralatan tertentu dan kamera video mini. Dengan bantuan instrumen ini, adalah mungkin untuk mencari, memeriksa dan mengeluarkan polip dengan ketepatan maksimum. Operasi ini cukup mudah, tidak memerlukan akses segera, kerana akses ke polip dilakukan secara semula jadi - melalui saluran serviks.

Instrumen pembedahan dimasukkan melalui sarung histeroskop. Polip dikeluarkan di bawah kawalan kamera menggunakan gunting dan forceps khas. Pembuangan dilakukan dengan tepat dan tepat, dengan memisahkan kaki polip dari dinding rahim. Penting untuk melepaskan kaki sepenuhnya, kerana jika tidak dikeluarkan sepenuhnya, polip akan tumbuh semula.

Metode ini juga mempunyai kelebihannya, kerana memungkinkan untuk memvisualisasikan patologi yang ada dengan menampilkan gambar di layar. Gambar ditingkatkan dengan menyuntik agen kontras.

Kelebihan lain adalah bahawa risiko kecederaan hampir tidak ada, anestesia digunakan untuk waktu yang singkat. Jenis intervensi pembedahan ini sedikit invasif, kerana risiko kecederaan, pendarahan hampir tidak ada. Kerana ketiadaan pembedahan perut, proses pemulihan dipercepat dengan ketara. Operasi seperti itu tidak bermaksud kemasukan ke hospital secara wajib. Sekiranya semuanya berjalan lancar dan tanpa komplikasi, wanita itu dibenarkan pulang pada hari yang sama. Penting agar tidak ada parut yang tersisa di rahim, jadi operasi itu sama sekali tidak mempengaruhi kemampuan wanita untuk menanggung dan melahirkan anak yang sihat..

Kerana tidak adanya sayatan peritoneal dan tahap kerusakan yang rendah pada tisu sekitarnya, operasi ini dapat diterima dengan baik dan juga akan dilakukan setelah pengguguran, kelahiran anak, dan campur tangan ginekologi lain. Selalunya digunakan untuk membuang sisa ovum, plasenta.

Resektoskopi polip endometrium

Kaedah ini mempunyai persamaan tertentu dengan kaedah histeroskopi. Perbezaannya ialah penyingkiran dilakukan menggunakan resektoskop, yang merupakan gelung khas untuk penyingkiran.

Prosedurnya kelihatan seperti ini: pesakit dibius, kemudian rawatan antiseptik dilakukan. Dilator dimasukkan ke dalam saluran serviks. Mereka membolehkan anda mengembangkan saluran dan memperkenalkan histeroskop. Untuk meluruskan dinding rahim, cecair khas disuntik ke rongga. Gelung resektoskop diperkenalkan melalui tiub histeroskop. Histeroskop membolehkan anda mengawal kemajuan operasi, kerana ia mengandungi kamera dengan visualisasi seluruh kawasan operasi.

Mengikis polip endometrium

Ini adalah kaedah ketinggalan zaman di mana rongga rahim dikikis dengan alat tajam khas (kuret).

Persediaan untuk mengikis polip endometrium. Hari ini, kuretase dilakukan selepas histeroskopi diagnostik, yang membolehkan doktor memeriksa dan mengingati lokasi dan ciri struktur polip..

Penyingkiran polip endometrium dengan laser

Laser adalah salah satu kaedah paling selamat untuk mengeluarkannya seakurat mungkin. Ini adalah kaedah bertujuan di mana tisu-tisu di sekitarnya tidak rusak, dan juga mustahil untuk cedera. Kelebihannya ialah laser tidak meninggalkan bekas luka di leher, akibatnya kaedah tersebut tidak mempengaruhi fungsi pembiakan wanita dengan cara apa pun. Oleh itu, ia dapat diterapkan pada wanita yang masih berencana untuk memiliki anak, yang penting dalam ginekologi..

Tidak ada bekas luka dan bekas, risiko komplikasi, jangkitan, pendarahan dikecualikan. Mengeluarkan polip dengan laser dianggap kaedah paling berkesan dan paling selamat. Ini memungkinkan untuk menghilangkan polip secara berlapis.

Ia juga penting bahawa penyingkiran laser tidak memerlukan kemasukan pesakit ke hospital. Prosedur ini berlangsung rata-rata tidak lebih dari 2-3 jam, setelah itu seorang wanita harus berada di bawah pengawasan doktor untuk beberapa waktu, dan jika dia merasa sihat, dia dapat segera pulang. Pemulihan berlaku dengan sangat cepat, seorang wanita bahkan tidak boleh mengambil cuti sakit. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk menjalani pemeriksaan rutin..

Penyingkiran polip endometrium dengan kaedah gelombang radio Surgitron

Kesannya berdasarkan penggunaan gelombang radio. Dalam kes ini, gelombang radio bertenaga tinggi digunakan, yang mempunyai kesan regenerasi pada badan. Prosedurnya agak cepat dan tidak menyakitkan. Relaps tidak berlaku, kerana rawatan haba tambahan pada kawasan yang dikendalikan digunakan. Pada masa yang sama, kemungkinan kebakaran elektrik dikecualikan..

Selama bertahun-tahun berlatih, kes seperti ini belum direkodkan. Kaedahnya baik kerana tidak meninggalkan parut, tidak merosakkan selaput lendir. Pemulihan dari pembedahan berlaku dalam jangka masa 3 minggu hingga beberapa bulan. Sebarang polip adalah petunjuk untuk melakukan, jika jinak. Selepas prosedur, pembekuan mandatori dilakukan. Harus diingat bahawa prosedur ini sangat menyakitkan sehingga dilakukan tanpa anestesia..

Pembetulan polip endometrium

Sejurus selepas operasi, lokasi penyingkiran polip dibakar, yang mengelakkan pertumbuhan polip berulang, mencegah pendarahan. Dalam beberapa kes, jika polipnya cukup kecil, polip tersebut dapat dihidupkan tanpa mengeluarkannya. Untuk kauterisasi, gunakan nitrogen cair, atau larutan alkohol iodin.

Kontraindikasi untuk melakukan

Dengan keradangan pelengkap, disebabkan oleh jangkitan luaran dan autoflora dalaman. Sekiranya terdapat jangkitan laten, penyakit kelamin, anda mesti terlebih dahulu menyingkirkan jangkitan. Khususnya, jangkitan klamidia adalah kontraindikasi langsung.

Operasi ini juga dikontraindikasikan dengan adanya dysbiosis vagina, kandidiasis, adanya pendarahan yang banyak dari alat kelamin, terutama jika penyebabnya adalah endometriosis, hiperplasia, edema tisu. Sekiranya berlaku pendarahan, pembedahan ditangguhkan sehingga pendarahan berhenti. Polip juga tidak dikeluarkan semasa mengandung..

Adalah mustahil untuk melakukan operasi dengan adanya fenomena patologi di kawasan serviks, terutamanya jika mereka mengganggu laluan normal histeroskop ke rongga rahim (ini boleh menjadi neoplasma, tumor barah, parut pada rahim, bidang kelahiran atau operasi yang tinggal). Operasi juga dikontraindikasikan dengan adanya patologi bersamaan yang teruk..

Penjagaan selepas prosedur

Bergantung pada teknik operasi, pemulihan selepas penyingkiran polip endometrium berlangsung dari 5 hingga 90 hari. Dalam tempoh selepas operasi, pelepasan fisiologi diperhatikan selama 2-5 hari. Ini adalah akibat trauma yang tidak dapat dielakkan, walaupun dengan penghapusan yang paling berhati-hati..

Dalam tempoh selepas operasi, terapi restoratif sering dilakukan, yang bertujuan untuk mencegah pertumbuhan semula. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak kira kaedah apa pun operasi itu dilakukan, selalu ada risiko bahawa polip akan tumbuh semula. Sebabnya adalah sel yang selebihnya tidak dapat dikikis semasa operasi. Bahkan satu sel dapat memprovokasi pertumbuhan semula polip. Berisiko tinggi terutamanya ketika melakukan operasi kuret.

Rawatan dengan ubat anti-radang digunakan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa manipulasi memerlukan kerosakan tisu, gangguan mikrobiosenosis semula jadi, akibatnya kemungkinan keradangan dan jangkitan berkurang dengan ketara..

Sekiranya berlaku proses menular, dan juga ketika kuretase dilakukan, suatu kajian bakteriologi ditetapkan untuk mengenal pasti patogen dan pemilihan agen antibakteria lebih lanjut yang menunjukkan aktiviti maksimum terhadapnya. Keradangan dihentikan dalam masa yang singkat, agar tidak memprovokasi pertumbuhan semula polip. Untuk dysbiosis, ubat probiotik boleh diresepkan.

Polip yang dikeluarkan selalu diperiksa secara histologi untuk menentukan sama ada tumor itu jinak atau malignan. Sekiranya terdapat tumor malignan, rawatan antikanker tambahan mungkin diperlukan. Dengan ketidakseimbangan hormon, terapi hormon dilakukan.

Apa tidak selepas penyingkiran polip endometrium?

Selepas operasi, anda tidak boleh makan makanan berat, mendedahkan diri kepada tekanan, tekanan berlebihan, terlalu banyak kerja. Anda tidak boleh berjalan lama, hipotermia. Namun, mandi air panas, atau mengunjungi sauna dan mandi juga dilarang. Ini boleh menyebabkan pendarahan. Mandi sahaja.

Sepanjang bulan itu, anda tidak boleh bersukan untuk aktiviti sukan, fizikal. Anda harus menahan diri dari melakukan aktiviti seksual untuk jangka masa yang sama. Selama sebulan, anda tidak boleh melakukan douching, minum ubat yang membantu menipiskan darah, termasuk analgin, aspirin.

Artikel Seterusnya

Ketuat di lidah