Penanda genetik molekul untuk memilih taktik rawatan dan menentukan prognosis bagi pesakit dengan diagnosis

Lipoma

Perkhidmatan Genetik Molekul Institusi Belanjawan Negara Persekutuan "NMITs Radiologi" Kementerian Kesihatan Rusia mempunyai subdivisi di ketiga-tiga cabang Pusat (Institut Onkologi Moscow yang diberi nama P.A. Herzen, MRRC dinamakan A.F. Tsyb, Institut Penyelidikan Ilmiah Urologi dan Radiologi Intervensi dinamakan N.A. Lopatkin) dan menjalankan penyelidikan genetik molekul yang unik (termasuk kaedah NGS) dan kaunseling perubatan dan genetik untuk pesakit barah dan saudara mereka.

Ketahui mengenai risiko barah

Mulakan pencegahan barah tepat pada waktunya

Pilih rejimen rawatan yang optimum

Insurans perubatan wajib, insurans perubatan sukarela, perkhidmatan perubatan berbayar

Apa yang anda perlu ketahui mengenai diagnostik genetik molekul?

Diagnosis genetik molekul penyakit onkologi

Peningkatan teknik diagnostik dan pengembangan onkogenetik memerlukan pengenalan pendekatan yang lebih peribadi untuk mengenal pasti kecenderungan genetik terhadap penyakit onkologi keturunan (penilaian risiko secara individu). Atas sebab ini, pada masa ini pesakit ditawarkan pelbagai ujian genetik: dari mengesan mutasi yang paling kerap hingga menyelesaikan penjujukan genom. Pemilihan teknik yang sesuai dilakukan oleh ahli onkologi, bersama dengan ahli genetik.
Dengan mempertimbangkan sumbangan pelbagai mutasi gen tertentu yang terbukti dan terbukti dengan baik terhadap risiko terkena barah, ujian genetik dapat meramalkan bentuk barah keturunan, serta mengembangkan program pencegahan dan pengawalannya..

Arah kedua dalam diagnosis genetik molekul kanser adalah ujian genetik molekul, yang membantu memilih rawatan yang paling berkesan berdasarkan ciri individu tisu tumor, seperti mutasi somatik atau parameter biologi unik tumor malignan..

Siapa dan bagaimana penyelidikan genetik berguna??

Berdasarkan hasil diagnostik genetik molekul, ahli onkologi:
● memilih terapi ubat yang berkesan untuk pesakit dengan diagnosis kanser yang ditetapkan;
● menentukan kehadiran kecenderungan onkologi dan menyesuaikan rawatan untuk pesakit di bawah 50 tahun yang didiagnosis dengan barah payudara, barah ovari, barah perut dan barah pankreas;
● menentukan adanya kecenderungan onkologi dan mengambil langkah pencegahan terlebih dahulu untuk pengesanan awal tumor pada orang yang sihat dengan keturunan yang tidak baik pada gen yang terlibat dalam karsinogenesis.

Makmal genetik molekul dan kaedah diagnostik

Laboratorium Genetik Molekul adalah subbahagian khusus yang sangat khusus dari Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "NMITs Radiologi" Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, yang melakukan diagnostik genetik molekul dalam bentuk keturunan dan sporadis neoplasma malignan untuk mempersonalisasi diagnosis, rawatan dan pencegahan barah pada pesakit dan keluarga mereka, serta melakukan saintifik -kerja penyelidikan. Berdasarkan Makmal Genetik Molekul, kajian genetik molekul, termasuk profil molekul, genom individu dan tumor dilakukan untuk menentukan garis kuman, mutasi somatik dan penyusunan semula genom pada pesakit dan keluarga mereka.

Reka bentuk dan peralatan Makmal diatur oleh Pedoman Metodologi (MU 1.3.2569-09) "Organisasi kerja makmal menggunakan kaedah penguatan asid nukleik ketika bekerja dengan bahan yang mengandung mikroorganisma kumpulan patogenik I-IV".

Peralatan Makmal Genetik Molekul

Peralatan untuk diagnostik molekul

● Stesen robot untuk pengekstrakan asid nukleik secara automatik dari pelbagai bahan biologi dengan penyerapan pada zarah magnet.
● Mengesan penguat dalam masa nyata.
● Sistem analisis genetik (penjujukan kapilari) untuk penjujukan Sanger.
● Penganalisis pecahan berdasarkan elektroforesis gel kapilari.
● Penjujukan NGS berprestasi tinggi.
● Stesen pengesanan gel.
● Ruang penyimpanan sejuk suhu rendah untuk bahan biologi.
● Kotak PCR, dispenser, empar, dll..

Kawasan kerja makmal genetik molekul

Makmal dilengkapi dengan peralatan diagnostik moden untuk pelbagai diagnostik genetik molekul: pengasingan asid nukleik dari sebarang bahan biologi (tumor dan / atau tisu normal, plasma, limfosit, kultur sel, dan lain-lain), reaksi berantai polimerase (PCR), PCR secara nyata masa (kaedah yang sangat spesifik dan sensitif digunakan sebagai alat untuk mengesan mutasi somatik dalam pelbagai jenis kanser), analisis fragmen (membolehkan anda mengesan perubahan dalam DNA untuk mengenal pasti kehadiran atau ketiadaan urutan genomik tertentu), kaedah penjujukan dan penjujukan Sanger generasi baru (membolehkan anda mengenal pasti mutasi semasa menganalisis bahagian panjang DNA atau keseluruhan genom).

Senarai kawasan kerja makmal:
* penerimaan, pendaftaran, analisis dan pemprosesan utama bahan;
* pengasingan DNA / RNA;
* penyediaan campuran reaksi dan PCR;
* pengesanan produk penguat dengan elektroforesis, dll.
* penjujukan.

Aplikasi kaedah diagnostik molekul

Ujian diagnostik molekul

Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "NMRC of Radiology" Kementerian Kesihatan Rusia mempunyai bahan dan asas teknikal yang diperlukan dan kakitangan yang berkelayakan untuk penggunaan kaedah penyelidikan gabungan dari tisu DNA pesakit:
● membolehkan anda mengesan dan menyiasat mutasi somatik pada gen yang sangat penting dalam perkembangan barah (EGFR, KRAS, NRAS, BRAF, PIK3Ca, PDGFRA, ERBB2, c-KIT, dll.);
● untuk mengenal pasti mutasi kuman pada gen yang terlibat dalam kecenderungan keturunan terhadap barah (BRCA1 / 2, CHEK2, MSH6, CDH1, VHL, RET, dll.);

Ujian diagnostik molekul

● Untuk mengenali potensi perkembangan kesan sampingan toksik semasa menggunakan ubat untuk rawatan barah (DPYD, UGT1A1, dll.).
● Untuk mengenal pasti kecenderungan berlakunya mutasi akibat pelanggaran sistem untuk memperbaiki kerosakan kimia dan kerosakan DNA (status MSI).
● Membezakan jenis barah jika mustahil untuk membuat diagnosis dengan kaedah lain.
● Menentukan kehadiran organisma patogen yang paling berbahaya bagi pesakit barah, termasuk virus, bakteria dan kulat (CMV, EBV, HSV1, HSV2, Proteus mirabilis, Candida spp., Dll.).

Ujian apa yang diambil untuk ujian genetik molekul?

Apa yang mesti dilalui untuk penyelidikan

Untuk kajian genetik molekul, berikut digunakan sebagai sampel bahan biologi:
● darah periferal, epitel bukal dan tisu normal (bahan pasca operasi) untuk diagnosis mutasi kuman, penentuan kepekaan dan ketoksikan ubat, penaipan HLA, penentuan viral load, penentuan status MSI, dll.
● semua bahan patomorfologi: tisu tumor di blok parafin dan gelas. Sekiranya kualiti potongannya buruk atau untuk menunjukkan perincian penting, potongan tambahan mungkin diperlukan. Kultur sel tumor, asites, pleura dan cairan lain untuk diagnosis mutasi somatik dan penanda molekul untuk memilih terapi yang disasarkan.

Senarai analisis untuk insurans perubatan wajib

Senarai ujian boleh dilakukan secara percuma jika anda mempunyai "Polisi Insurans Perubatan Wajib" (OMS) jika anda telah mengisi borang No. 057 / u-04:
Kod OMC - Ujian genetik
29023 - Kajian genetik molekul mutasi pada gen BRCA1 dan BRCA2
29013 - Kajian genetik molekul mutasi pada gen EGFR
29014 - Penentuan mutasi pada ekson 2-4 gen KRAS dan NRAS dengan kaedah Sanger
29012 - Kajian genetik molekul mutasi BR6 V600
29015 - Penentuan Ketidakstabilan Mikrosatelit (MSI)
29016 - Kajian genetik molekul mutasi pada gen KIT dan PDGFRA
128211 - Penentuan DNA dan / atau RNA satu mikroorganisma dalam sebarang bahan biologi dengan tindak balas rantai polimerase

Ujian genetik untuk onkologi

Bahagian penting dalam rawatan onkologi tradisional adalah kesan pada seluruh tubuh dengan bantuan ubat kemoterapi. Walau bagaimanapun, kesan klinikal rawatan ini tidak selalu cukup tinggi. Ini berlaku kerana mekanisme kanser yang kompleks dan perbezaan individu dalam organisma pesakit, tindak balas mereka terhadap rawatan dan jumlah komplikasi. Untuk meningkatkan keberkesanan rawatan secara umum, dunia mula memberi perhatian yang lebih kepada individualisasi rawatan.

Pemilihan rawatan individu dalam onkologi mula memberi perhatian besar setelah pengembangan dan pengenalan ubat sasaran ke dalam praktik klinikal yang luas, dan analisis genetik membantu memilihnya dengan betul.

Rawatan individu adalah, pertama sekali, rawatan tepat pada tumor tertentu. Tidak perlu menjelaskan mengapa rawatan harus dijalankan dengan tepat. Oleh itu, memperoleh maklumat yang lebih berguna mengenai tubuh memberi harapan seumur hidup: 76% pesakit barah mempunyai satu atau satu lagi variasi gen mutasi. Analisis genetik akan membantu mencari sasaran ini, tidak termasuk rawatan yang tidak berkesan, agar tidak membuang masa yang paling produktif untuk rawatan. Dan juga untuk mengurangkan beban fizikal dan psikologi pesakit dan keluarganya.

Ujian genetik dalam onkologi adalah ujian yang mengesan mutasi pada gen yang membentuk urutan DNA dan RNA. Setiap tumor mempunyai profil genetiknya sendiri. Analisis genetik membantu memilih ubat terapi yang disasarkan, tepat yang sesuai untuk bentuk tumor anda. Dan mereka akan membantu anda membuat pilihan untuk rawatan yang lebih berkesan. Sebagai contoh, pada pesakit dengan barah paru-paru sel yang tidak kecil dengan adanya mutasi EGFR, keberkesanan rawatan Gefitinib adalah 71.2%, sementara kemoterapi Carboplatin + Paclitaxel adalah 47.3%. Dengan nilai EGFR negatif, keberkesanan Gefitinib adalah 1.1%, iaitu ubat tidak berkesan. Analisis mutasi ini secara langsung menjelaskan bahawa rawatan mana yang lebih baik untuk disukai..

  • Pesakit pada peringkat awal onkologi.

Dengan bantuan analisis genetik, anda dapat memilih ubat yang paling berkesan dengan tepat, yang akan mengelakkan membuang masa dan tekanan yang tidak berguna pada tubuh.

  • Pesakit pada peringkat akhir onkologi.

Pemilihan terapi sasaran yang berkesan dapat memperpanjang usia pesakit dengan tahap lanjut, yang mana rawatan dengan kaedah tradisional tidak lagi mungkin dilakukan.

  • Pesakit dengan jenis kanser yang jarang berlaku atau dengan onkologi asal tidak diketahui.

Dalam kes seperti itu, pemilihan rawatan standard sangat sukar, dan ujian genetik membolehkan anda memilih rawatan yang tepat walaupun tanpa menentukan jenis barah tertentu..

  • Pesakit yang keadaannya tidak bertindak balas terhadap rawatan tradisional.

Ini adalah pilihan yang baik untuk pesakit yang telah menghabiskan kemungkinan rawatan tradisional, kerana ujian genetik menunjukkan sejumlah ubat tambahan yang dapat digunakan.

  • Pesakit dengan kambuh. Ujian genetik untuk berulang dianjurkan untuk diuji semula kerana mutasi gen dapat berubah. Dan kemudian, menurut analisis genetik baru, ubat terapi yang disasarkan baru akan dipilih.

Di China, sebuah negara dengan kejadian barah yang tinggi, individualisasi rawatan telah diterima secara luas, dan pengujian genetik untuk pemilihan terapi yang disasarkan telah mapan dalam praktik klinikal. Di Harbin, ujian genetik dilakukan di Jabatan Onkologi Hospital Pusat Heilongjiang Nunken

Yang paling bermaklumat untuk menjalani pelbagai analisis genetik adalah penjujukan generasi kedua yang dilakukan dengan menggunakan fluks neutron berketumpatan tinggi. Teknologi analisis genetik generasi kedua membolehkan seseorang memeriksa 468 gen tumor penting pada satu masa, adalah mungkin untuk mengenal pasti semua jenis semua laman genetik yang berkaitan dengan tumor, untuk mengesan jenis mutasi gennya yang khas.

  • Gen langsung untuk ubat yang disasarkan - lebih daripada 80 gen

Sasaran ubat yang diluluskan oleh FDA, sasaran ubat eksperimen sedang dikenal pasti.

  • Gen yang menentukan jalan ubat ke sasaran - lebih daripada 200 gen
  • Gen yang memperbaiki DNA - lebih daripada 50 gen

Sinaran dan kemoterapi, perencat PARP, imunoterapi

  • Gen keturunan yang mewakili - kira-kira 25 gen

Berkaitan dengan beberapa sasaran dan keberkesanan kemoterapi.

  • Gen bermutasi frekuensi tinggi yang lain

Berkaitan dengan prognosis, diagnosis.

Oleh kerana jumlah pesakit yang banyak, ahli onkologi Cina secara tradisional melangkah lebih jauh daripada rakan mereka dari negara lain dalam pengembangan dan penggunaan terapi yang disasarkan..

Penyelidikan mengenai terapi yang disasarkan dalam berbagai variasi aplikasinya telah menghasilkan hasil yang menarik. Ubat yang disasarkan berbeza menargetkan mutasi gen yang sesuai. Tetapi mutasi gen itu sendiri, ternyata, tidak begitu ketat terkait dengan jenis barah tertentu..

Sebagai contoh, pada pesakit dengan barah hati, setelah menjalani ujian genetik yang kompleks, mutasi dikenal pasti, di mana ubat Iressa, yang bertujuan untuk kanser paru-paru, menunjukkan kesan yang tinggi. Rawatan pesakit ini dengan ubat barah paru-paru menyebabkan kemerosotan tumor hati! Ini dan kes-kes lain yang serupa telah memberi makna baru kepada definisi mutasi genetik..

Pada masa ini, dengan memeriksa pelbagai analisis genetik membolehkan kita memperluas senarai ubat untuk terapi yang disasarkan dengan ubat-ubatan yang pada asalnya tidak dimaksudkan untuk digunakan, yang secara signifikan meningkatkan keberkesanan klinikal rawatan..

Ujian genetik ditentukan oleh tisu tumor (ini lebih disukai! Bahan tumor sesuai selepas pembedahan atau selepas biopsi tusukan) atau oleh darah (darah dari vena).

Untuk penentuan mutasi gen yang lebih tepat, terutama dalam kambuh, disarankan untuk melakukan biopsi kedua dengan koleksi bahan tumor baru. Sekiranya biopsi hampir mustahil atau berisiko, maka analisis dilakukan pada darah vena.

Hasilnya siap dalam 7 hari. Kesimpulannya mengandungi bukan hanya hasilnya, tetapi juga cadangan khusus dengan nama ubat yang sesuai.

Mengapa ramai wanita harus mengikuti teladan Angelina Jolie

Kanser sering diperhatikan pada anggota keluarga yang sama; sifat keturunan beberapa tumor ganas telah disahkan secara objektif. Ada sudut pandang bahawa kecenderungan keturunan adalah penyebab yang paling mungkin dari semua jenis barah, dan hanya perlu waktu bagi sains untuk menentukan dengan tepat mutasi gen mana yang bertanggungjawab untuk kanser tertentu. Tetapi sekarang, penularan barisan keturunan boleh terganggu.

Margarita Anshina, Ketua Pengarah Pusat Pembiakan dan Genetik Fertimed; Daria Khmelkova, Ketua Makmal Oncogenetics, Genetico

Sekiranya seseorang mempunyai penyakit onkologi, sangat penting untuk mengetahui sama ada terdapat kes neoplasma malignan lain dalam keluarganya. Keluarga di mana terdapat lebih dari satu kes seperti itu harus dikonsultasikan oleh ahli genetik untuk memahami apakah sejarah keluarga mempunyai alasan untuk mencurigai adanya keturunan dari sifat patologi. Tanda yang sangat membimbangkan akan menjadi barah dalam beberapa generasi keluarga. Salah satu kaedah utama kerja ahli genetik adalah penyusunan silsilah. Bahagian penting lain dari kaunseling perubatan dan genetik adalah pemeriksaan dan soal jawab pesakit: penyakit keturunan sering ditunjukkan oleh tanda-tanda tertentu.

Perbezaan asas antara barisan keturunan adalah kemampuan untuk meramalkannya dengan mengenal pasti mutasi patogen. Pada peringkat pertama, keluarga di mana terdapat lebih daripada satu kes perkembangan barah dianjurkan untuk menjalani konsultasi dengan ahli genetik, berdasarkan hasil yang mana mungkin untuk memahami apakah ada alasan dalam sejarah keluarga untuk mencurigai adanya sifat keturunan patologi.

Sedikit genetik

Sekiranya selama proses perundingan ada kecurigaan sifat keturunan penyakit, maka tahap berikutnya adalah pengujian genetik yang disasarkan, pencarian mutasi yang dapat menyebabkan penyakit tertentu. Beberapa kajian mengesan perubahan gen itu sendiri, yang lain dalam protein yang dikodkan oleh gen yang diubah. Satu gen boleh mengalami hingga 300 mutasi.

Dalam beberapa tahun terakhir, mutasi telah ditemukan yang bertanggung jawab atas permulaan dan perkembangan barah payudara, ovari, usus besar, dan lain-lain. Tujuan ujian genetik, atau pemeriksaan, adalah untuk mengenal pasti risiko penyakit sebelum gejala muncul. Ini memungkinkan dalam beberapa kes untuk melakukan perawatan tepat pada waktunya, yang lain - untuk mengesyorkan langkah-langkah untuk menghindari penularan penyakit keturunan kepada keturunan. Mutasi gen telah dijumpai untuk beberapa jenis barah, ujian untuk sebilangannya sudah digunakan di klinik - contohnya, ujian untuk barah payudara dan usus.

Dari nenek moyang atau tidak dari nenek moyang

Semua barah bersifat genetik, kerana pada barah, gen yang bertanggungjawab untuk pembelahan sel yang betul rosak. Tetapi dalam beberapa kes, mutasi keturunan berlaku, dan pada yang lain, mutasi yang diturunkan. Hasil kerosakan gen (mutasi) dalam semua kes adalah pembahagian sel tanpa had yang tidak terkawal, yang merupakan inti dari proses barah.

Walaupun barah bersifat genetik, hanya 10-15% daripadanya yang diwarisi. Mengapa penting untuk mengetahui sama ada barah turun temurun atau tidak? Kerana jika sifat keturunannya ditetapkan, yakni mutasi yang menyebabkannya dikenal pasti, maka prognosis diketahui dan taktik dalam hubungannya dengan pasien itu sendiri dan saudara-mara jelas. Pewarisan mutasi sangat ketara dalam kes-kes yang disebut kanser keluarga pada payudara dan ovari, dengan poliposis adenomatous keluarga dan pelbagai sindrom tumor (Lynch - barah usus besar, Li-Fraumeni - pelbagai sarkoma, dll.). Banyak orang, yang sihat sendiri, membawa mutasi yang membawa kepada penyakit keturunan. Sekiranya kedua ibu bapa menjadi pembawa mutasi yang sama, penyakit ini tidak dapat dielakkan. Ujian genetik mendedahkan ini.

Perlu ditekankan bahawa kehadiran mutasi tidak bermaksud penyakit. Mutasi dapat bertahan dalam gen selama bertahun-tahun sebelum tumor mula berkembang. Tetapi, mengetahui mengenai mutasi tersebut, doktor dapat menetapkan kaedah pemeriksaan dan rawatan pencegahan yang rasional..

Kematian barah payudara lebih tinggi pada lelaki berbanding wanita

Sebagai contoh, wanita yang membawa gen BRCA1 akan menghidap barah payudara dalam 95% kes sepanjang hayatnya dan barah ovari pada 65%, dan selalunya barah berkembang pada usia muda, sebelum 50 tahun. Ini bermaksud bahawa pembawa mesti dipantau setiap saat, dan dalam beberapa kes, disarankan untuk membangkitkan masalah pencegahan penghapusan payudara dan (atau) ovari. Semua orang telah mendengar kisah Angelina Jolie, yang bersikeras untuk membuang kedua-dua payudaranya, kerana dia didapati mengalami mutasi gen BRCA1.

Pakar mengetahui hasil kajian kelenjar susu yang dikeluarkan tisu pada 54 wanita Sweden - pembawa gen ini di bawah usia 51 tahun. Tidak ada satupun dari mereka, pemeriksaan tidak menunjukkan tumor payudara sebelum pembedahan, tetapi pemeriksaan histologi tisu yang dikeluarkan menunjukkan adanya sel-sel kanser di lima (10%!) Dari mereka..

Pembedahan pencegahan juga digunakan untuk poliposis adenomatous keluarga, di mana kebarangkalian menghidap barah usus besar setelah 40 tahun mencapai 100%, dan untuk penyakit onkologi lain, jika terdapat mutasi onkogenik.

Difahamkan bahawa wanita yang menguji negatif untuk mutasi gen BRCA1 dan BRCA2 tidak kebal terhadap barah payudara dan ovari sporadis. Walau bagaimanapun, kemungkinan kejadiannya jauh lebih rendah daripada pada wanita dengan ujian positif..

Seorang wanita harus mengesyaki kecenderungan kanser payudara keturunan, berjumpa doktor dan pakar genetik dan ujian genetik jika keluarga:

- mempunyai lebih daripada satu barah payudara atau ovari wanita (ibu, nenek, ibu saudara, saudara perempuan, dll.);

- penyakit itu didiagnosis pada usia muda (sebelum bermulanya menopaus);

- terdapat kes barah payudara pada seorang lelaki;

- terdapat pesakit dengan banyak tumor (sebagai contoh, satu orang mempunyai payudara, usus besar, rahim, barah pankreas, dan lain-lain);

- terdapat kes barah bilateral kedua-dua payudara atau kedua-dua ovari.

Ujian dan akibatnya

Ujian genetik mempunyai beberapa kebaikan. Hasil negatif dapat memberi kelegaan kepada seseorang, meredakan ketakutan untuk menjangkiti penyakit serius, dari mana orang yang disayanginya mungkin meninggal dunia, serta pemeriksaan berkala, yang semestinya wajib dilakukan pada keluarga dengan risiko barah tinggi. Hasil positif memberi peluang kepada seseorang untuk membuat keputusan yang tepat mengenai masa depannya dan keturunannya..

Hari ini, adalah mungkin untuk mencegah barah keturunan, iaitu tidak mungkin menyebarkan gen yang membawa mutasi berbahaya dari ibu bapa kepada keturunan. Kaedah yang membolehkan anda melakukan ini disebut diagnosis genetik pra-implantasi (PGD). Ini terdiri dari yang berikut: IVF dilakukan untuk pasangan, diagnostik genetik embrio yang dihasilkan dijalankan dan hanya embrio yang tidak ada mutasi onkogenik yang dipindahkan ke dalam rahim wanita. Anak yang dilahirkan tidak akan mendapatnya, yang bermaksud tidak akan ada barah keturunan..

Pilihan perubatan saya

Surat Terbuka dari Angelina Jolie, New York Times, 14 Mei 2013

PGD ​​tidak dilakukan pada keseluruhan embrio, tetapi pada beberapa sel yang diperolehi oleh biopsi. Telah terbukti bahawa biopsi tidak mempengaruhi kesihatan dan keadaan anak. Dengan kata lain, PGD tidak mengurangkan kadar kehamilan dan selamat untuk anak yang belum lahir..

Selain mutasi yang bertanggungjawab untuk perkembangan barah payudara dan ovari, mutasi telah dikenal pasti membawa kecenderungan melanoma, barah perut, rahim, prostat, pankreas dan kelenjar tiroid, usus besar dan rektum. Sekiranya mutasi dikenal pasti dan ada orang dalam keluarga yang ingin mempunyai anak, penting bagi mereka untuk mengetahui kemungkinan mencegah penularan mutasi ini dan barah yang berkaitan dengannya kepada generasi akan datang menggunakan IVF dan PGD.

Baru dalam rawatan barah: bagaimana ujian genetik mengubah ramalan pesakit

Berkongsi ini:

Hari ini sudah diketahui bahawa kata "barah" menyembunyikan banyak penyakit, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Terapi yang diperibadikan dalam onkologi adalah pendekatan baru yang diharapkan oleh doktor dan saintis di seluruh dunia. Bilakah ujian genetik tumor dilakukan? Adakah mungkin untuk menentukan kecenderungan kanser dengan ujian genetik??

Kami membincangkannya dengan pakar onkogynecologist, pakar bedah Vladimir Nosov, ketua Klinik Ginekologi dan Onkogynecology Pusat Perubatan Eropah - klinik pertama di Rusia di mana terapi penyakit onkogynecological yang diperibadikan telah menjadi amalan biasa..

Mengapa mencari "gen Angelina Jolie"?

Biasanya, barah payudara dan ovari berlaku pada wanita sekitar usia 60 tahun ke atas. Sekiranya seorang wanita jatuh sakit pada usia muda, kami mengesyaki bahawa dia mungkin membawa salah satu mutasi gen BRCA1 atau BRCA2 yang dikenali sebagai "gen Angelina Jolie".

Dalam keadaan normal, gen ini terlibat dalam pembaikan DNA setelah pelbagai kerosakan, sehingga melindungi sel dari degenerasi tumor. Sekiranya mutasi berlaku pada gen ini, sel-sel yang sihat tidak dilindungi dan mereka sendiri boleh menjadi ganas. Kemungkinan menghidap barah payudara ketika membawa mutasi gen BRCA 1/2 adalah kolosal - hingga 80% (pada populasi umum pada wanita tanpa mutasi - sekitar 10-12%), risiko terkena barah ovari - hingga 40-45% (pada populasi - kira-kira 1, lima%).

Kira-kira 15% tumor ovari ganas yang terjadi pada usia apa pun mempunyai asas genetik, iaitu mutasi BRCA, yang juga terdapat di semua sel tubuh yang lain. Mengapa penting untuk mengetahui perkara ini? Kerana hari ini untuk pembawa mutasi yang telah mengidap barah ovari, ada ubat khusus yang "tidak berfungsi" untuk bukan pembawa mutasi. Ubat ini dipanggil PARP inhibitor..

Dalam kebanyakan kes, pelantikan ubat-ubatan ini setelah kemoterapi pertama memastikan pengampunan selama kira-kira 3 tahun - ini adalah pencapaian besar, tidak pernah berlaku sebelum ini dalam pengurangan onkogynecology pada tahap 3-4 penyakit ini tidak diperpanjang oleh ubat mana pun untuk jangka masa yang panjang..

Penyelidikan lebih lanjut memungkinkan untuk mengetahui bahawa mutasi bukan hanya sel kuman, yang ada di semua sel tubuh. 15-20% mutasi gen BRCA tambahan hanya berlaku pada sel-sel tumor, tetapi tidak terdapat dalam darah dan sel-sel badan yang lain. Mutasi ini disebut somatik. Mereka tidak diwarisi, tidak meningkatkan risiko terkena barah lain, tetapi pesakit yang mengalami mutasi pada sel tumor juga merupakan calon untuk menjalani rawatan dengan perencat PARP..

Di EMC Institute of Oncology, kami mencadangkan agar semua pesakit barah ovari menjalani urutan lengkap gen BRCA tumor dan darah. Ini membolehkan anda memilih terapi peribadi yang paling berkesan. Sekiranya kita berbicara mengenai mutasi keturunan, kami mengesyorkan ujian genetik mandatori untuk anak-anak, saudara perempuan, saudara lelaki, ibu bapa, dan pesakit yang menjadi pembawa mutasi itu sendiri juga harus menjalani pemeriksaan tambahan untuk barah payudara, yang risikonya sangat meningkat..

Warisan buruk

Mutasi keturunan disebarkan kepada kanak-kanak dengan kebarangkalian 50%, baik melalui garis wanita dan lelaki. Kami mengesyorkan kepada pembawa program pemantauan khas dan langkah pencegahan untuk mengurangkan risiko barah, serta membincangkan isu-isu menjaga fungsi pembiakan dengan mereka..

Sebagai contoh, pada suatu hari saya menjalani pembedahan pada pesakit berusia 57 tahun dengan barah ovari. Histologi elektif mengesahkan sifat malignan tumor. Kami menjalankan kajian genetik tumor dan mengenal pasti mutasi BRCA1. Ujian darah genetik lengkap kemudian dilakukan untuk menentukan sama ada mutasi somatik (hanya terdapat pada tumor) atau sel kuman (turun temurun). Ternyata mutasi itu turun-temurun. Kami mengesyorkan ujian untuk dua anak perempuan pesakit, yang, sayangnya, mewarisi mutasi ini. Wanita kembar itu, yang kini berusia 31 tahun, belum merancang kehamilan dan kelahiran anak. Saya mengesyorkan agar mereka pergi ke pakar pembiakan, merangsang dan membekukan telur, dan pada usia 35 tahun, dari usia ini, risiko barah ovari mula tumbuh, dan ovari dan saluran tuba mesti dikeluarkan secara profilaksis. Dalam kes ini, kita menyelamatkan rahim, dan pada masa akan datang mereka akan dapat melahirkan anak kandungnya..

Lebih-lebih lagi, semasa IVF, diagnostik pra-implantasi dapat dilakukan dan embrio yang tidak mewarisi mutasi dapat dipindahkan. Oleh itu, generasi akan datang akan dilindungi..

Kanser badan rahim - bagaimana "potret" tumor mempengaruhi prognosis

Kanser endometrium (barah badan rahim) adalah barah ginekologi yang paling kerap berlaku pada wanita. Hari ini, pendekatan untuk rawatannya juga berubah berkat terapi yang diperibadikan..

Sehingga baru-baru ini, disangka terdapat dua jenis barah endometrium. Jenis I yang paling biasa, biasanya berlaku pada pesakit gemuk, sering dengan diabetes dan hipertensi bersamaan. Yang kedua adalah serous, lebih agresif, tidak berkaitan dengan kelebihan estrogen. Berdasarkan gambaran klinikal, doktor membuat keputusan mengenai perlunya rawatan tambahan selepas pembedahan. Hari ini, berkat pemahaman yang lebih baik mengenai biologi tumor, kita tahu bahawa jenis ini bukan dua, tetapi empat. Dan bagi setiap mereka disediakan rawatan khusus. Untuk menentukan jenis kanser endometrium yang kita hadapi, sudah cukup untuk memulakan kajian imunohistokimia..

Setiap tumor endometrium, tidak kira tahapnya, kami menguji kehadiran molekul tertentu yang menunjukkan prognosis penyakit yang baik atau kurang baik. Sebagai contoh, kehadiran mutasi dalam gen P53 menunjukkan prognosis yang kurang baik. Dalam kes ini, kami mengesyorkan bukan hanya pemerhatian, tetapi juga rawatan tambahan dengan kemoterapi atau terapi radiasi..

Sebilangan barah rahim, serta beberapa barah ovari dan payudara, didasarkan pada sindrom genetik yang disebut sindrom Lynch. Sekiranya kita menemui manifestasi sindrom Lynch pada tumor, kita merujuk pesakit untuk ujian genetik sepenuhnya. Ini penting kerana barah rahim bukan satu-satunya penyakit yang menjadi penyebab pembawa mutasi yang menyebabkan sindrom Lynch. Secara khusus, mereka mempunyai peningkatan risiko barah usus pada usia muda..

Selalunya barah rahim berlaku pertama, barah usus berkembang dari masa ke masa.

Oleh itu, pembawa sindrom Lynch disyorkan untuk memulakan pemeriksaan kanser usus pada usia 45-50, tetapi lebih awal - dari usia 30 tahun dan melakukan kolonoskopi setiap 6 atau 12 bulan agar tidak terlepas dari perkembangan penyakit ini.

Mengenal pasti Sindrom Lynch pada Pesakit dengan Kanser rahim Mungkin Mempengaruhi Rawatan.

Pada peringkat lanjut pesakit dengan sindrom Lynch, kami menetapkan imunoterapi khusus dengan pemprolizumab, yang meningkatkan prognosis pesakit.

Profil tumor genetik adalah penembusan besar yang memungkinkan kita untuk mendekati terapi peribadi sepenuhnya dalam onkologi, berdasarkan bukan hanya pada diagnosis, tetapi juga pada pemahaman tentang biologi tumor. Bagi pesakit, ini adalah peluang untuk mendapatkan rawatan yang tepat dan sangat khusus yang memberikan hasil yang lebih baik, dan dalam kes barah keturunan, ini adalah peluang untuk melindungi generasi akan datang dari penyakit berbahaya..

Foto dalam pengumuman: Sergey Vedyashkin / Agensi "Moscow"

Ubat barah peribadi. Bagaimana gen pesakit mempengaruhi kejayaan rawatan

Kejayaan onkologi klinikal moden tidak dapat dinafikan. Pembedahan yang lebih dan lebih kompleks, ubat baru, kaedah berkesan menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan gejala yang menyakitkan. Di blog kita, kita sudah cukup membincangkan bagaimana hari ini dapat memanjangkan dan mempermudah hidup pesakit walaupun pada peringkat terakhir penyakit ini..

Tetapi, bagaimanapun, ribuan pesakit barah di seluruh dunia mengetahui setiap hari bahawa tumor yang kemarin menyerah pada rawatan tertentu - hari ini tumbuh semula atau sedang memberi metastasis. Doktor kerap menemui jalan buntu: semua ubat dan kaedah rawatan yang ditetapkan telah dicuba, dan tidak ada kaedah yang lebih berkesan untuk pesakit..

Walau bagaimanapun, kebuntuan ini dapat dijumpai jalan keluarnya. Dengan perkembangan genetik dan biologi molekul, ahli onkologi mempunyai cara baru untuk mengkaji tumor untuk mencari kelemahan di dalamnya..

Untuk ini, ujian genetik molekul digunakan - untuk menentukan ciri-ciri DNA sel barah. Kaedahnya secara teknikal kompleks, mahal, dan memerlukan pengetahuan khusus dari doktor.

Kajian ini memakan masa 3 minggu, berharga dari 250 hingga 670 tr. Akibatnya, doktor menerima laporan 30 halaman maklumat kompleks, yang masih boleh digunakan olehnya. Tetapi bagi pesakit yang sudah berhenti berharap, ini memberi tambahan masa hidup.

Di Medicine 24/7, kami secara berkala menggunakan penyelidikan genetik molekul untuk merawat seseorang ketika "kami telah mencuba segalanya - tidak ada yang lain yang dapat dilakukan". Dan pesakit yang, sepertinya, tidak dapat ditolong oleh apa pun, terus hidup. Sebilangannya adalah dua bulan dan bukannya dua minggu, sementara yang lain adalah tahun dan bukannya dua bulan.

Hari ini kita ingin membincangkan bagaimana ujian genetik molekul dilakukan, di mana ia dapat membantu pesakit dan pengetahuan apa yang diberikannya kepada doktor.

Kita semua mutan, ini adalah kebiasaan. Tetapi beberapa mutasi membawa kepada barah

Sel "layak" hidup tanpa mengganggu orang lain. Mereka menggunakan sejumlah sumber yang diperuntukkan, melaksanakan fungsi biologi mereka dengan cukup, dan pada waktu yang tepat mereka mati, memberi jalan kepada generasi berikutnya (proses ini disebut apoptosis). Setiap 7-10 tahun, tubuh manusia diperbaharui sepenuhnya.

Untuk melakukan ini, semua sel somatik (yang membentuk badan), kecuali eritrosit, sentiasa membahagi.

Sebelum membahagi, sel menyimpan "salinan" maklumat genetik keturunan, yang terletak di intinya. Helai DNA "dilipat" menjadi kromosom di dalam nukleus ditiru; berlipat ganda. Dan selepas itu, sel membelah, secara senyap-senyap membagikan kepada setiap sel anak sekumpulan kromosom yang sama. Satu sel menghasilkan dua yang sama, dan bersama-sama dengan beg genetiknya, masing-masing menerima "pengetahuan" tentang bagaimana ia perlu hidup, fungsi apa yang harus dilakukan dan berapa kali dalam hidup untuk dikongsi.


Pembahagian sel somatik berlaku di semua organ dan tisu

Kadang-kadang dalam proses pembahagian, kegagalan diperoleh - mutasi. Sama ada helai DNA pecah, kemudian disalin dengan ralat, maka kromosom dicampurkan. Ratusan faktor boleh mempengaruhi ini, dari tekanan dan asap tembakau hingga terdedah kepada radiasi..

Mutasi boleh dibahagikan kepada 4 jenis.

1. Penggantian sepasang asas (Polimorfisme nukleotida tunggal, SNP): satu nukleotida - "huruf" kod genetik - diubah menjadi yang lain. Struktur protein yang dikodkan oleh urutan nukleotida ini juga terganggu..

2. Penyimpangan kromosom.

Penghapusan adalah kehilangan sebahagian kromosom. Mereka berlaku kerana penghentian kawasan terminal atau kerosakan DNA di dua tempat sekaligus. Itu sahaja - gen ini tidak lagi dinyatakan dalam kromosom..

"Kepingan" DNA yang terkoyak dapat disatukan menjadi kromosom yang berdekatan - penyisipan akan berlaku (atau penyongsangan, jika penyisipan berlaku dalam urutan yang berlawanan). Kadang-kadang terdapat "pertukaran bersama" bahagian DNA antara kromosom - translokasi. Hasilnya adalah satu: gen "tambahan" dinyatakan.


Mutasi mengubah bukan sahaja struktur sekeping DNA, tetapi juga susunan kepingan ini.

3. Penyatuan gen - gen "digabungkan" dari bahagian gen lain dan dinyatakan (dicetuskan) secara keseluruhan. Protein dengan ekspresi gen kimerik juga ternyata tidak biasa, hibrid, dengan sifat berbahaya.


Dua gen "tersekat" semasa melakukan translokasi dan membentuk gen chimeric (menyebabkan leukemia)

Kami bernasib baik kerana DNA penuh dengan kawasan yang tidak berkaitan yang tidak membuat kod untuk apa-apa. Banyak mutasi berlaku di kawasan ini - dan ternyata tidak signifikan, tidak memberi kesan pada fungsi sel yang lebih lanjut. Dan sel seperti itu, dengan sedikit perbezaan dari "standard", terus hidup secara normal dan berpecah.

Selama 70 tahun, 100 trilion pembelahan sel berlaku di dalam tubuh manusia. Ini adalah 1.4 trilion pembahagian setiap tahun - kes yang cukup untuk mengumpulkan dari masa ke masa "massa kritikal" kesalahan dalam DNA, atau sehingga kegagalan lain masih dapat masuk ke dalam sekeping DNA yang menyandikan sesuatu yang penting. Anda akan mendapat mutasi yang tidak berbahaya, kerana sel menjadi ganas (malignan).

Sel malignan dibezakan dari sel normal oleh pelanggaran kitaran sel.

Kitaran sel (kehidupan sel dari pembahagian ke pembahagian / kematian) diatur dengan ketat oleh kerja protein khas: kinase, siklon, faktor pertumbuhan dan faktor transkripsi - terdapat berpuluh-puluh di setiap sel hidup, dan masing-masing mempunyai fungsi yang sangat khusus, tetapi penting.

Mereka menghantar isyarat antara sel-sel organisma multiselular, saling mengaktifkan, memulakan proses pembahagian dan mengawal ketepatannya, menyokong pengaktifan gen yang betul, prestasi fungsi sel, "memeriksa" integriti genom, "memerintahkan" sel untuk memulakan apoptosis jika sudah waktunya ia mati, dll..P.


Setiap peringkat kitaran sel dikendalikan oleh protein pengawalseliaan

Dan setiap protein ini dikodkan dalam sekeping DNA tertentu - gen. Sekiranya gen semacam itu mengalami mutasi berbahaya, ia akan "menghasilkan semula" protein pengatur yang sesuai dengan tidak betul. Dan protein pengatur "salah" akan mengganggu kerja kitaran sel, dan dengan itu - tingkah laku keseluruhan sel.

Sebagai contoh, gen pengatur protein percambahan (pertumbuhan jisim sel) "pecah" - dan "mutan" mula membelah lebih banyak daripada yang sepatutnya, "menghancurkan" sel yang sihat.

Terdapat dua kumpulan besar gen yang signifikan, perubahan yang boleh menyebabkan karsinogenesis (barah).

Proto-onkogen adalah gen "normal" yang dapat menjadi onkogen dengan memperkuat atau mengubah fungsinya. Gen, ekspresinya yang boleh menyebabkan keganasan sel dan perkembangan neoplasma, disebut oncogenes. Sekiranya mutasi berbahaya berlaku pada protooncogen, ia akan menjadi onkogen dan boleh menyebabkan tumor.

Daripada yang paling banyak dikaji dan didengar oleh semua orang:

  • EGFR, ALK, BRAF - barah paru-paru sel bukan kecil;
  • BRAF, melanoma;
  • HER2 - barah payudara (BC);
  • KRAS - Kanser Kolorektal.

Lebih-lebih lagi, mutasi gen ini terdapat pada beberapa jenis tumor. Sebagai contoh, peningkatan ekspresi HER2 didapati bukan sahaja pada barah payudara, tetapi juga pada barah paru-paru dan perut..


Mutasi dalam prototo-onkogen protein BRAF membawa kepada pertumbuhan tumor yang tidak terkawal.

Gen penekan tumor (anti-onkogen), sebaliknya, dapat menekan pertumbuhan sel-sel tumor atau terlibat dalam pembaikan (pembaikan) DNA yang rosak. Tetapi pengaktifan gen penekan akibat mutasi secara dramatik meningkatkan kemungkinan tumor ganas.

  • mutasi BRCA1, BRCA2 - barah payudara, barah ovari;
  • mutasi p53 - sehingga 50% daripada pelbagai jenis kanser, termasuk sarkoma;

Biasanya, terdapat mekanisme perlindungan terhadap pengembangan sel bermutasi. Kecacatan pada gen penekan tumor mematikannya

Secara keseluruhan, kesan beberapa dozen protooncogen dan penekan tumor pada karsinogenesis telah dikaji..

Mengapa begitu banyak komplikasi dan bagaimana ia memanjangkan umur pesakit

Setiap mutasi yang terdapat dalam gen protooncogene atau penekan adalah sebab "kuasa besar" sel barah, seperti pengabaian apoptosis dan kemampuan untuk bersembunyi dari kekebalan. Tetapi pada masa yang sama - ini adalah titik kelemahannya yang berpotensi..

Mengetahui apa alasan keunikan mekanisme tumor, seseorang dapat menemui bahan yang akan "menyekat" mekanisme ini, mengganggu rantai reaksi patologi dalam sel. Maksudnya, mutasi spesifik pada tumor menunjukkan sasaran di mana doktor "memukul" dengan ubat tersebut. Prinsip ini memungkinkan pengembangan terapi yang disasarkan.

Terapi yang disasarkan - nama keseluruhan cabang terapi ubat yang berkesan untuk barah - lahir tepat dari kata bahasa Inggeris. Ubat yang disasarkan menargetkan sel barah, kerana hanya mereka yang mempunyai mutasi pada gen yang sesuai. Sel yang sihat tidak mempunyai mutasi seperti itu - dan ubat tidak berfungsi di atasnya.

Gambar di bawah menunjukkan mekanisme tindakan ubat yang disasarkan Imatinib pada sel tumor dengan mutasi kromosom Philadelphia: gen gabungan BCR-ABL. Mutasi ini membawa kepada fakta bahawa mekanisme apoptosis berhenti berfungsi di dalam sel - kesalahan dalam genom terkumpul, sel dilahirkan semula menjadi barah.


Imatinib mengikat ke laman aktif molekul protein BCR-ABL, dan menyekat kemampuannya untuk berinteraksi dengan molekul lain di jalur isyarat.

Jadi, ubat yang disasarkan mempunyai 2 kelebihan penting berbanding kemoterapi klasik..

Kecekapan yang lebih tinggi. Kesan yang disasarkan pada sel tumor memungkinkan "tindak balas" tumor yang lebih baik terhadap rawatan. Sebagai contoh, dibandingkan dengan rawatan klasik, penambahan ubat Trastuzumab yang disasarkan bersama dengan kemoterapi untuk barah payudara dengan ekspresi berlebihan HER2 secara signifikan meningkatkan frekuensi "tindak balas" - 81% berbanding 73%, dan frekuensi pengampunan morfologi lengkap (hilangnya tumor) - 43% berbanding 23%

Kurang kesan sampingan. Ubat kemoterapi klasik - dengan kesan sitotoksik. Pada dasarnya, bahan toksik untuk membunuh atau sekurang-kurangnya melambatkan pertumbuhan sel barah. Mereka bertindak paling kuat pada sel yang membahagi dengan cepat. Itulah sebabnya, misalnya, rambut gugur darinya: ini juga merupakan jenis sel yang secara aktif membahagi, dan mereka "jatuh di bawah taburan." Oleh kerana tindakan ini tidak terlalu disasarkan, ubat kemoterapi memberikan kesan sampingan yang serius: saluran gastrousus dan organ lain terjejas..

Dalam praktik Perubatan 24/7, kita paling sering menetapkan ubat yang disasarkan sebagai sebahagian daripada rawatan yang kompleks: kita menggabungkan kemoterapi, penargetan, dan imunoterapi.

Kesukarannya adalah bahawa setiap tumor unik dalam kumpulan "sasaran" -mutasi

Sama seperti kod DNA setiap orang unik, tumor juga unik. Lagipun, mereka "lahir" dari sel-sel badan sendiri. Tidak ada tumor dengan sifat genetik dan molekul yang sama. Oleh itu, pada dasarnya mustahil untuk mencipta "pil" sejagat untuk barah. Kanser adalah penyakit individu.

Tetapi rawatan untuknya juga mesti sesuai - dipilih secara individu untuk pesakit tertentu - berdasarkan fakta bahawa kita menentukan mutasi pada sel tumornya.
Pada masa lalu, tumor ganas hanya dapat diklasifikasikan berdasarkan histologi, iaitu, bergantung pada organ mana asalnya, dan bagaimana sel-sel barah kelihatan di bawah mikroskop.

Ini tidak mencukupi untuk menggunakan terapi yang disasarkan secara berkesan. Doktor harus mengetahui mutasi apa yang terdapat pada sel tumor pada pesakit tertentu, sama ada mengandungi biomarker - "sasaran" untuk ubat tertentu. Ubat yang diperibadikan sebagaimana adanya.

Untuk ini kami menggunakan penyelidikan genetik molekul. Untuk mencari "sasaran" yang perlu disasarkan dengan ubat yang disasarkan dan imunoterapi, anda perlu menentukan dari mana gen DNA tumor dikumpulkan, dan gen mana yang "patah". Akibatnya:

  • mengetahui kepekaan tumor terhadap ubat;
  • ketahui sama ada tumor mempunyai ketahanan terhadap ubat-ubatan tertentu;
  • kita akan menemui ciri genetik yang memberi hipersensitiviti terhadap ubat;
  • kami akan memilih rawatan baru sekiranya tumor berhenti bertindak balas terhadap terapi standard;
    mengesan tumor / metastasis pada peringkat awal - oleh serpihan DNAnya dalam darah;
  • kita dapat meramalkan perjalanan penyakit yang baik atau agresif.

Sampel paling kerap tisu tumor, sama ada diambil semasa operasi untuk membuang fokus utama, atau biopsi - sekeping mikroskopik tumor diambil dengan jarum panjang tipis khas.

Anda boleh mencari DNA sel tumor dalam darah - maka anda memerlukan biopsi cecair yang disebut, dua tabung uji 8.5 ml darah.

Semasa biopsi, kita sering menghadapi kenyataan bahawa banyak pesakit takut menyentuh tumor sama sekali - mereka takut bahawa ini akan mendorongnya untuk tumbuh. Sehingga kini, tidak ada kajian yang menunjukkan hubungan seperti itu. Sudah tentu, biopsi mesti dilakukan dengan betul. Selalunya, semasa mengambil biopsi, doktor menandakan titik masuk jarum: sama ada mereka membuat tatu kecil (ada juga alat semacam itu), atau mereka memasang pendakap (pembedahan). Sekiranya pembedahan diperlukan kemudian, mereka akan mengeluarkan bahagian ini di mana jarum itu - dari kulit hingga tumor - jadi kita menjadikan peluang sel-sel barah yang tersebar di luar tumor menjadi lebih sedikit..

Kemudian sampel dihantar ke makmal untuk penyelidikan genetik molekul.

Di sana, DNA tumor diasingkan dari sampel dan diurutkan. Maksudnya, mereka "membaca" urutan "huruf" -nukleotida. Dan kemudian mereka membandingkannya dengan panel diagnostik yang dipilih dari pangkalan data perpustakaan - genom yang sudah didekripsi ribuan orang lain. Panel dipilih untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira sejarah dan data klinikal. Semua ini, tentu saja, dilakukan oleh penjujukan automatik dan komputer..

Dan jika 20 tahun yang lalu "membaca" genom memakan waktu berbulan-bulan, memerlukan penyahkodan yang lambat dan kompleks, hari ini di makmal yang kami bekerjasama, analisis dilakukan dalam beberapa hari bekerja.

Lebih-lebih lagi, beberapa kaedah digunakan sekaligus: penjujukan generasi seterusnya (NGS), penjujukan Sanger dan hibridisasi pendarfluor (IKAN). Bersama-sama mereka membolehkan anda membaca keseluruhan urutan DNA tumor, mengetahui mutasi pemacu - iaitu, yang melancarkan proses ganas dan kini boleh menjadi sasaran terapi yang disasarkan - dan bahkan menggambarkan keseluruhan kariotip (set kromosom).


Di bawah anak panah di sebelah kiri - penyatuan isyarat merah dan hijau - bukti peleburan bahan genetik kromosom 9 dan 22 untuk membentuk kromosom Philadelphia chimeric.

Di samping itu, dalam kajian genetik molekul lengkap, ketidakstabilan mikrosatelit (MSI, ketidakstabilan mikrosatelit) semestinya ditentukan - pelanggaran mekanisme pembaikan DNA, yang menyebabkan pengumpulan mutasi yang cepat dalam sel. Faktor ini membolehkan anda membuat ramalan mengenai perjalanan penyakit selanjutnya..

Setelah memperoleh profil genetik molekul tumor, analisisnya bermula

Program khas memproses hasil yang diperoleh dan membuat cadangan secara automatik. Tetapi cadangan ini semestinya dikendalikan secara manual oleh pasukan pakar. Analisis ini melibatkan genetik, bioinformatik, ahli onkologi, imunologi dan ahli kemoterapi. Pada peringkat ini, penjelasan dan penambahan mesti dibuat..

Bergantung pada permintaan, kajian semacam itu boleh berlangsung dari 5 hingga 15 hari bekerja: satu pesakit hanya perlu menentukan jenis tumor dan menentukan terapi yang disyorkan - sudah cukup untuk memeriksa adanya set asas 20 mutasi DNA mengikut cadangan persatuan onkologi dunia. Dan yang lain, dengan diagnosis yang jarang berlaku atau penentangan terhadap rawatan standard, perlu membuat "pasport molekul" tumor, dan untuk ini, 400 gen mesti dijelaskan.

Akibatnya, bahagian pertama laporan menyenaraikan semua mutasi yang terdapat pada tumor pesakit, dan ubat-ubatan yang disasarkan yang paling berkesan dalam kes ini. Yang ditentukan adalah terapi sasaran yang disetujui untuk jenis tumor ini dengan mutasi yang terdeteksi, dan terapi sasaran yang disetujui untuk rawatan jenis kanser lain dengan mutasi yang sama. Dalam praktik kami, terdapat kes-kes ketika ubat-ubatan diresepkan urutan kedua, tidak dilabel - dan berfungsi dengan baik.

Selanjutnya, kakitangan makmal melakukan tugas yang luar biasa untuk memantau penyelidikan ilmiah yang mungkin penting bagi pesakit ini..

Bahagian kedua laporan tersebut memuat gambaran keseluruhan kajian yang ada pada masa itu dengan data terperinci mengenai kekerapan berlakunya mutasi ini, mengenai kesan ubat yang berbeza dan kemungkinan menggunakan satu atau jenis terapi yang disasarkan untuk mutasi yang dikenal pasti. Ini membantu membuat sekurang-kurangnya prognosis anggaran bagi pesakit..

Bahagian ketiga laporan menyusun ujian klinikal semasa di mana pesakit boleh mengambil bahagian untuk menerima rawatan eksperimental. Ini adalah kaedah penggantian terakhir, tetapi mengetahui semua butiran mengenainya berguna untuk ketenangan fikiran pesakit..

Hasilnya, dari laporan ini doktor memperoleh profil genetik molekul paling lengkap dari tumor malignan. Dia mempunyai maklumat mengenai apa sebenarnya yang kita rawat, jenis kerosakan dalam sel. Terdapat pemahaman terbaru mengenai ubat mana yang sudah diluluskan atau tersedia untuk digunakan dalam ujian klinikal hari ini.


Laporan itu ternyata cukup berat - 30 halaman bacaan menarik

Siapa yang memerlukannya?

Mereka yang mengalami ketahanan tumor atau intoleransi terhadap semua ubat dari protokol rawatan standard. Situasi ketika "mencuba semuanya - tidak membantu".

Pada prinsipnya, standard rawatan semasa, terutama protokol Eropah dan Amerika (NCCN), yang kami gunakan dalam Perubatan 24/7, memiliki potensi terapi yang baik - tidak sia-sia jika mereka dianggap sebagai "standard emas" rawatan dalam onkologi.

Dengan piawaian ini, ubat lini pertama diresepkan terlebih dahulu - ubat-ubatan yang secara statistik terbaik untuk diagnosis tertentu. Perhatikan dinamika. Sekiranya tumor tidak bertindak balas terhadap rawatan atau - yang lebih teruk - berkembang - mereka beralih ke ubat barisan kedua - menurut hasil penyelidikan, mereka memberikan rawatan yang sedikit kurang berjaya. Sekiranya ubat-ubatan ini juga berhenti membantu, kita pergi ke baris ke-3, dll. Bagi banyak pesakit, "rantai" ini cukup lama seumur hidup mereka..

Tetapi, secara berkala, malangnya, doktor menemui jalan buntu: dalam keadaan ketika semua garis terapi "protokol" telah berakhir, dan pesakit masih hidup dan maju. Keburukan tumor barah terletak pada kebolehubahannya. Mereka bermutasi dengan lebih cepat dan menyesuaikan diri dengan keadaan apa pun, dengan sebarang ubat. Bagi pesakit, ini bermaksud pengembangan daya tahan - semua ubat yang ditetapkan dalam protokol rawatan telah berhenti bertindak pada tumornya..

Anda perlu meneruskan rawatan - dan doktor kehabisan "alat" yang ditetapkan oleh standard rawatan rasmi. Terdapat ubat lain yang boleh diresepkan di luar label, di luar garis terapi biasa. Tetapi bagaimana anda tahu ubat mana yang harus dipilih?

Dalam kes ini, penyelidikan genetik molekul memberi kita pemahaman tentang ubat mana yang akan berkesan terhadap tumor tertentu, dengan kumpulan mutasi ini. Pengambilan ubat seperti ini membolehkan anda memenangi sumber utama masa pesakit..

Masalah metodologi

Tumornya adalah heterogen. Mereka terdiri dari sel-sel yang berbeza, yang dapat sangat berbeza. Sebagai contoh, dalam 80% sel tumor, terdapat mutasi gen tertentu, dan 20% sel telah berkongsi dengan taburan kromosom yang berbeza - dan tetap tidak dimutasi. Ya, kami menetapkan ubat berdasarkan hasil ujian genetik molekul, dan ia akan berkesan melawan 80% sel tumor, tetapi selebihnya 20% diperlukan rawatan lain..

Sebilangan barah lebih kurang heterogen, seperti barah payudara. Dan beberapa tumor, seperti sarkoma, menyerupai struktur vinaigrette. Ini merumitkan diagnosis dan rawatan: mustahil untuk mengetahui terlebih dahulu bahagian tumor mana yang sel, berapa jenisnya, berapa banyak perbezaannya. Secara kasar, anda tidak boleh mengambil 10 sampel dari pelbagai tempat tumor - anda perlu membuat 10 kajian genetik yang berasingan.

Sehingga 30% ubat sasaran dan imunologi di Rusia diresepkan tanpa justifikasi yang tepat - tanpa kajian mengenai genetik tumor. Dan sebilangan ubat-ubatan tersebut ternyata membazirkan anggaran dan wang pesakit, kerana menetapkan rawatan yang disasarkan tanpa memahami genetik tumor adalah ukuran pita: lebih daripada 600 ubat didaftarkan. Sebagai contoh, terdapat lima protokol rawatan untuk barah payudara, bergantung pada mutasi HER2 / Neu.

Dalam perubatan Barat, menentukan profil genetik tumor sudah menjadi standard perawatan. Bagi pesakit barah Rusia, ujian genetik molekul masih jarang berlaku, malangnya - untuk ubat anggaran masih mahal. Tetapi ada harapan bahawa semuanya akan berubah menjadi lebih baik. Sekiranya sekarang harganya 600 ribu rubel, maka 5 tahun yang lalu harganya lebih dari satu juta - teknologinya menjadi lebih sederhana dan lebih sempurna, dan oleh itu, lebih popular dan lebih berpatutan. Di sini masa berfungsi untuk kita.

Sebilangan besar ahli onkologi di Rusia TIDAK menggunakan ujian genetik molekul. Kerana mereka tidak mempunyai pengalaman yang cukup dengan mereka dan pengetahuan khusus. Anda tidak akan dapat membuka laporan dan "menghapuskan" rawatan dari sana. Adalah perlu untuk mempertimbangkan banyak faktor, untuk memahami bagaimana semua mutasi ini saling mempengaruhi antara satu sama lain, terhadap pertumbuhan tumor, terhadap potensi toleransi individu terhadap ubat oleh pesakit, dll..

Oleh itu, tidak cukup membuat ujian genetik, anda perlu dapat memahami hasilnya dan membuat kesimpulan yang tepat. Selalunya, saya dan rakan sekerja terlebih dahulu mengkaji sendiri laporan tersebut (kebetulan kita harus duduk di rumah, dalam keadaan senyap selepas bekerja) - dan kemudian kita juga mengadakan rundingan, membuat keputusan bersama.

Adalah perlu untuk memikirkan kombinasi ubat yang disasarkan, dapat menggabungkannya dengan ubat kemoterapi, dan meramalkan kemungkinan kesan sampingan dari "koktel" tersebut. Ini adalah tugas yang sukar - dan doktor mesti sangat bermotivasi untuk terus belajar..

Tetapi kisah pesakit yang baik, terus terang, selalu memberikan motivasi yang terbaik..

Kami sekarang mempunyai pesakit berusia 48 tahun dengan glioblastoma berulang (tumor otak yang agresif). Dia datang kepada kami setelah menjalani dua terapi di pusat barah negeri. Mereka melakukan semuanya dengan betul, melakukan terapi radiasi dan menetapkan ubat yang disasarkan, tetapi tumornya masih kembali. Wanita itu diberi kehidupan selama enam bulan.

Kami menawarkan ujian genetik molekulnya yang lengkap. Ya, harganya 600 ribu rubel, versi yang disingkat, untuk 250, jika tidak sesuai - ujian lanjutan diperlukan, dengan satu set mutasi yang paling lengkap.

Tetapi menurut hasil pemeriksaan, dia diberi resep obat, yang biasanya ditujukan untuk pengobatan barah paru-paru sel kecil. Ia berkesan melawan tumor dengan mutasi EGRF - pesakit kami mengalami glioblastoma hanya dengan mutasi ini.

Seorang wanita telah mengunjungi kami untuk rawatan dan pemerhatian selama 4 tahun. Ini 5 kali lebih lama daripada dengan terapi standard. Lebih-lebih lagi, dia berdikari, menjalani 4 tahun kehidupan biasa, pergi bekerja dan akan menunggu cucu-cucunya.

Oleh itu, walaupun kita dalam "Perubatan 24/7" harus menjaga otak kita dalam keadaan baik sepanjang masa, untuk memahami kajian mutasi genetik baru dan baru - hasilnya pasti berbaloi..