Kotoran untuk barah usus

Lipoma

Perkembangan onkologi dapat disertai dengan pelbagai perubahan kotoran. Bahaya dari sebarang proses onkologi, termasuk tumor ganas di usus, adalah asimtomatik untuk waktu yang lama. Gambaran klinikal utama tidak mempunyai kekhususan yang jelas, dan sangat serupa dengan penyakit lain. Untuk masa yang lama, seseorang boleh mengaitkan gejala barah dengan gangguan sistem pencernaan, penyakit berjangkit, buasir, atau mengesyaki perubahan najis, gangguan hati dan pankreas.

Pada perubahan kotoran sedikit pun, manifestasi gejala mencurigakan lain yang tidak hilang untuk waktu yang lama, perlu menghubungi pakar dan menjalani pemeriksaan menyeluruh. Kemungkinan mengembangkan onkologi tidak begitu tinggi, dan lebih sering gejala ini adalah tanda perkembangan penyakit lain. Walau bagaimanapun, ini adalah diagnosis awal kanser dan kaedah rawatan yang betul yang memungkinkan untuk mengalahkan patologi..

Bagaimanakah onkologi kolon dan rektum ditunjukkan??

Kanser usus dapat dikenal pasti dengan yang berikut:

  • Cirit-birit, sembelit selama lebih dari 3 hari.
  • Perubahan diameter najis: tumor menutup lumen, kerana najis keluar setipis pensil.
  • Selepas buang air besar, rasanya usus hanya dikosongkan sebahagiannya.
  • Pendarahan rektum.
  • Campuran darah dalam tinja.
  • Melena atau najis tanpa bentuk berwarna paya hitam atau gelap.
  • Sakit di bahagian perut, kekejangan.
  • Penurunan berat badan secara dramatik tanpa sebab yang jelas.
  • Rasa kelemahan berterusan, keletihan tinggi.

Mengapa sangat penting untuk menjalani pemeriksaan komprehensif dengan segera? Sekiranya gambaran simtomatik yang dijelaskan menunjukkan perkembangan onkologi, maka kita dapat mengatakan bahawa pembentukan malignan sudah mencapai ukuran yang signifikan, dan metastasis dapat menyebar ke tisu dan organ tetangga. Semakin tinggi tahap perkembangan proses patologi, semakin kecil kemungkinan penyakit itu akan dikalahkan.

Perubahan tabiat usus

Kanser usus mempunyai 3 manifestasi luaran utama: perubahan konsistensi dan kuantiti najis, pergerakan usus yang kerap. Bagi sebilangan pesakit, sembelit adalah tanda perkembangan patologi - pelanggaran laluan najis melalui usus. Proses serupa disertai dengan gejala berikut:

  • Ketiadaan najis selama lebih dari 3 hari.
  • Sakit di bahagian perut, kekejangan.
  • Peningkatan kepadatan dan penurunan jumlah najis.
  • Najis longgar yang menyerupai cirit-birit.
  • Rasa tidak selesa seolah-olah perut sudah kenyang.
  • Kembung.
  • Belching, gas.
  • Muntah, loya.

Onkologi boleh disertai dengan penyumbatan usus akut - diagnosis yang mematikan. Ia menampakkan dirinya sebagai sakit perut yang teruk, mengingatkan sakit buruh, sembelit, muntah, mual. Tahap protein dalam darah jatuh, yang memprovokasi pembentukan edema, dan kehilangan cairan menyebabkan dehidrasi. "Sampah" di usus mulai membusuk, yang menyebabkan mabuk badan secara umum. Secara keseluruhan, semua proses membawa kepada nekrosis atau nekrosis sel-sel dinding usus. Kandungan usus merembes ke rongga perut, di mana peretonitis berkembang. Tanpa rawatan perubatan yang betul, pesakit dengan diagnosis ini kemungkinan akan mati dalam 4-6 jam..

Semua kaedah lanjutan untuk merawat penyumbatan akut dipraktikkan di klinik Moscow. Semasa operasi, pakar meletakkan stent, ileo- dan kolostomi. Sekiranya pesakit mengalami keadaan kecemasan, mereka mendapat semua bantuan yang diperlukan di wad resusitasi dan unit rawatan intensif yang dilengkapi dengan peralatan moden.

Cirit-birit adalah penyakit di mana, sebaliknya, terdapat pergerakan usus yang kerap dengan tinja cair, lebih dari 3 kali sehari. Tidak perlu, tetapi cirit-birit mungkin disertai dengan ketidakselesaan perut atau sakit. Sekiranya proses berlangsung lebih dari 3 hari, anda harus menghubungi pakar.
Sembelit dan cirit-birit bukan sahaja merupakan tanda perkembangan onkologi, tetapi juga kesan sampingan dari menjalani kursus kemoterapi dan terapi radiasi. Adalah mungkin untuk menyesuaikan keadaan kesihatan mengenai gejala ini dengan bantuan diet, ubat-ubatan, dan perubahan gaya hidup. Sekiranya cirit-birit dicetuskan oleh tindakan komponen kemoterapi, ia sering hilang dalam masa 3 minggu.

Walaupun cirit-birit tidak disebabkan oleh barah, anda tidak boleh mengabaikan keperluan untuk berjumpa doktor. Najis yang longgar selama 3 hari atau lebih menyebabkan kehilangan cecair, elektrolit, gangguan dalam penyerapan nutrien, yang seterusnya menimbulkan dehidrasi, keletihan, dan ketidakseimbangan elektrolit.

Bagaimana penampilan najis berubah?

Perkembangan proses patologi dalam tubuh dibuktikan oleh perubahan penampilan tinja: dengan cirit-birit - najis longgar, dengan sembelit - dipadatkan. Sekiranya neoplasma sebahagiannya menyekat laluan najis, pergerakan usus berlalu dalam bentuk najis pita yang disebut, apabila diameter tinja tidak melebihi ukuran pensil. Anda tidak harus segera panik, gejala serupa juga terdapat pada buasir, sindrom usus yang mudah marah, kolitis, dan boleh disebabkan oleh proses penting parasit.

Bagaimana warna berubah

Salah satu tanda perkembangan neoplasma malignan pada usus kecil, esofagus atau perut adalah melena. Ini adalah istilah perubatan untuk najis hitam, seperti tar dengan bau yang tidak menyenangkan. Pergerakan usus seperti itu terbentuk kerana darah terdedah kepada tindakan enzim pencernaan.

Massa tinja memperoleh warna yang serupa hanya jika sekurang-kurangnya 500 ml darah masuk ke dalam perut. Sekiranya anda melihat perubahan warna najis, segera hubungi pakar!

Pendarahan di perut boleh berlaku secara laten, dan sama sekali tidak mempengaruhi perubahan warna najis. Sekiranya doktor yang hadir mengesyaki pendarahan tersembunyi, ujian darah okultisme fecal akan diperintahkan. Kaedah penyelidikan yang paling biasa digunakan adalah ujian benzidine (reaksi Gregersen). Diagnostik makmal adalah komponen utama untuk mendiagnosis barah dan penyakit lain, ditunjukkan jika pesakit mempunyai:

  • Sembelit berpanjangan, cirit-birit, najis longgar.
  • Sakit di bahagian perut.
  • Dorongan palsu untuk buang air besar.
  • Kehilangan selera makan dan berat badan tanpa sebab yang jelas.
  • Sekiranya kolonoskopi menemui barah.
  • Sekiranya FEGDS mendedahkan tumor atau bisul.

Ujian benzidin adalah ujian penting tetapi sangat sensitif. Bahkan pendarahan gusi dapat memberikan hasil yang positif, oleh itu, beberapa jenis diagnostik digunakan untuk mendiagnosis tumor malignan:

  • Proctoscopy, colonoscopy - pemeriksaan rektum dan kolon menggunakan endoskopi. Dengan menggunakan kaedah diagnostik ini, anda dapat memvisualisasikan neoplasma, polip dan perubahan patologi lain..
  • Biopsi - dilakukan semasa endoskopi. Dengan menggunakan alat khas, pakar "merobek" sekeping bahagian tidak normal mukosa usus. Seterusnya, sampel yang dihasilkan diperiksa menggunakan mikroskop. Subjek kajian adalah kehadiran sel barah.
  • Kiraan darah lengkap - digunakan untuk mendiagnosis anemia akibat pendarahan.
  • Ujian darah biokimia ditetapkan untuk mereka yang telah didiagnosis dengan onkologi. Analisis ini membolehkan anda menilai bagaimana hati dapat menjalankan fungsinya, kerana ia sudah dapat menjalani metastasis.
  • Ujian darah untuk penanda tumor: antigen kanser-embrio (CEA) dan CA 19-9. Kaedah ini tidak berkesan untuk diagnosis kanser, kerana sering memberikan hasil yang salah. Ia digunakan hanya sebagai salah satu komponen untuk mengesan perkembangan patologi dan kambuh.
  • Sekiranya kanser kolorektal didiagnosis, CT, ultrasound, MRI, angiografi, sinar-X dada, imbasan PET dilakukan untuk menilai sejauh mana penyebarannya dan untuk menentukan tahap perkembangannya.

Pemarkahan membantu mengenal pasti perkembangan proses patologi sebelum transformasi luaran massa tinja menjadi jelas. Jenis kajian pemarkahan utama adalah kolonoskopi. Prosedur ini disyorkan untuk semua orang berusia lebih dari 50 tahun. Di klinik ibu kota, diagnostik dilakukan oleh pakar yang berkelayakan menggunakan peralatan canggih. Untuk membuat pesakit selesa semasa kajian, doktor memperkenalkannya kepada anestesia ringan, dengan kata lain, tidur ubat.

Pendarahan rektum, darah di dalam najis

Sekiranya lesi yang menyebabkan pendarahan dilokalisasikan di usus bawah, pesakit mungkin melihat:

  • Darah sisa di atas kertas tandas.
  • Darah bocor pada seluar dalam atau tempat tidur.
  • Campuran darah dalam tinja.
  • Pendarahan rektum.

Segera hubungi pakar sekiranya anda melihat darah di atas kertas tandas lebih dari 2 kali, campuran darah di dalam tinja, atau dari keputihan yang terang.

Anda juga boleh membuat diagnosis diri untuk pengesanan awal kanser usus dengan menggunakan ujian Nadal.

Ujian darah untuk barah usus, petunjuk

Tanda-tanda Kanser Usus

Untuk mengesan onkologi bahkan sebelum ujian darah, anda perlu mengetahui tanda-tanda apa yang mendahului penampilan dan pertumbuhan neoplasma onkologi. Diagnosis awal untuk sebarang bentuk barah sangat penting untuk kejayaan dan kelangsungan hidup rawatan.

Untuk mencegah perkembangan tumor di usus, untuk mencegah pertumbuhannya ke tahap yang tidak dapat dikendalikan, anda perlu ingat tentang gejala yang harus membuat anda berjaga-jaga dan berjumpa doktor.

Anda tidak harus membuat keputusan mengenai rawatan sendiri, anda tidak harus membuat diagnosis - perkara penting ini harus dipertanggungjawabkan kepada pakar

Sebab untuk memperhatikan kesihatan anda sendiri adalah situasi:

  • pergerakan usus yang tidak teratur, perubahan sifat pergerakan usus dari sembelit hingga cirit-birit dan sebaliknya;
  • kehadiran kotoran kekotoran muntah, lendir dan nanah;
  • pucat pada kulit; penurunan berat badan pesakit yang tajam, anemia pada hasil ujian darah;
  • kelemahan, keletihan dengan usaha fizikal yang minimum;
  • sakit di dubur;
  • peningkatan suhu dari masa ke masa, penyebabnya belum dapat diketahui.

Gejala yang disenaraikan adalah alasan untuk berjumpa doktor. Pakar akan menghantar ujian darah, menjalankan pemeriksaan, membuat janji untuk pemeriksaan sinar-X, kolonoskopi. Langkah-langkah diagnostik akan membantu menentukan penyebab gejala yang dikenal pasti, menetapkan rawatan yang mencukupi.

Di rumah, anda boleh mengambil ujian pantas untuk mengesan darah tersembunyi di dalam najis. Ujiannya murah dan dijual di farmasi dalam pelbagai bentuk. Hasilnya akan siap dalam masa 10 minit, arahan untuk ujian disertakan dalam bungkusan.

Walaupun ujian menunjukkan darah di dalam najis, ini bukan penyebab panik. Gambar ini khas untuk pelbagai penyakit, bukan sahaja barah. Ini adalah alasan untuk menghubungi pakar

Penting bagi pesakit yang berisiko terkena barah usus untuk menjalani pemeriksaan berkala agar terkena penyakit pada peringkat awal.

Kumpulan risiko untuk tumor usus termasuk orang yang menderita pelbagai penyakit usus, perokok, dan juga mereka yang dalam keluarganya ada orang yang menghidap barah.

Mereka yang telah didiagnosis menghidap barah di mana-mana tahap tidak boleh menyerah, mereka yang percaya pada prognosis yang baik memenangkan penyakit ini dan melakukan yang terbaik untuk memikirkan kebaikan.

Penanda tumor

Protein khusus yang timbul semasa pertumbuhan tumor ganas disebut penanda tumor.

Ujian darah ini lebih dipercayai dan dapat menunjukkan adanya barah.

Ujian darah menggunakan penanda tumor diperlukan untuk:

  • menentukan keganasan atau jinak tumor;
  • menetapkan tahap pengabaian proses;
  • menentukan tindak balas badan terhadap sel barah;
  • mengawal proses terapi patologi.

Kekhususan kajian sedemikian terletak pada keperluan memilih antigennya sendiri untuk setiap organ. Untuk perut, ia adalah satu, tetapi untuk paru-paru, misalnya, sama sekali berbeza. Dalam kes barah usus besar atau usus kecil, penanda tumor CEA atau CA-19-9 digunakan untuk analisis. Kehadiran antigen CEA dalam darah dapat menunjukkan perkembangan proses onkologi bukan hanya di usus, tetapi juga organ-organ seperti itu dapat terkena:

  • pundi kencing;
  • paru-paru;
  • prostat, payudara, atau pankreas;
  • hati;
  • Serviks.

Dengan berlakunya penyakit ini, jumlah CEA meningkat sepanjang masa. Peningkatan sedikit antigen ini kadang-kadang berlaku pada orang dengan sirosis hati.

Antigen CA-19-9 mampu mengesan barah perut, pankreas atau usus. Tetapi penanda tumor ini boleh dianggap berlebihan dalam neoplasma jinak di hati atau perut, jadi hasilnya mesti disahkan dengan pemeriksaan yang lebih terperinci sebelum mendiagnosis kanser.

Kaedah instrumental

Kaedah diagnostik instrumental, menggunakan pencapaian terkini teknologi perubatan, bukan sahaja memungkinkan untuk membuat diagnosis yang betul, tetapi juga untuk mendedahkan kehadiran metastasis di dalam tubuh pesakit..

Rektoromanoskopi

Dalam kajian ini, yang memungkinkan untuk menilai keadaan selaput lendir rektum di kawasan yang berjarak 25 cm dari dubur, digunakan alat khas - endoskopi tegar tubular.

Tiub logam berongga yang dilengkapi dengan alat pencahayaan terbina dalam, sigmoidoscope dimasukkan dengan teliti melalui dubur ke dalam lumen rektum. Berkat kehadiran cermin mata, doktor dapat:

  • pertimbangkan keadaan dinding rektum: tahap keanjalannya, sifat kelegaan dalaman, warna membran mukus;
  • mengesan nada dan fungsi motor usus yang diperiksa;
  • mengesan perubahan patologi dan neoplasma.

Prosedur ini membolehkan anda mengambil sampel tisu tumor untuk pemeriksaan mikroskopik - biopsi. Dengan pengenalan rektoskop yang mahir, prosedurnya tidak menyakitkan; ia tidak memerlukan penahan sakit.

Irrigoskopi

Ini adalah kaedah pemeriksaan sinar-X pada usus besar yang terkena dengan pengenalan awal agen kontras (suspensi barium) ke dalamnya.

Serangkaian gambar sinar-X (irrigogram) yang dilakukan semasa prosedur membolehkan anda menganalisis penyetempatan, bentuk dan panjang usus, tahap keanjalan dan kepanjangan dindingnya, untuk mengesan kehadiran neoplasma dan perubahan patologi pada membran mukus. Irrigoskopi tidak menyebabkan kesakitan kepada pesakit.

Fibrocolonoscopy

Prosedur ini terdiri daripada pengenalan alat khas dari sisi dubur - fibrocolonoscope, panjang dan kelenturan yang luar biasa memungkinkan untuk memeriksa keadaan usus besar sepanjang keseluruhannya.

Kehadiran kamera video dan alat pencahayaan membolehkan doktor memerhatikan semua bahagian usus yang diperiksa, mengambil tisu tumor yang dikesan untuk biopsi berikutnya dan, dalam beberapa kes, bahkan menghilangkan neoplasma patologi kecil (tumor jinak dan polip).

Ultrasound, CT dan MRI

Semua kaedah diagnostik ini adalah yang paling bermaklumat dan selamat untuk tubuh pesakit..

  • Kaedah ultrasound membolehkan anda mendapatkan gambaran yang jelas yang menunjukkan organ yang dikaji secara dinamik. Untuk meningkatkan kecekapan kajian, untuk cepat mengesan neoplasma ganas, lokasi dan ukurannya semasa prosedur, sensor rektum dapat dimasukkan ke dalam tubuh pesakit..
  • CT rongga pelvis, dada, dan perut adalah sejenis sinar-x. Tubuh pesakit terkena dosis kecil radiasi radioaktif, dan yodium disuntik ke dalam uratnya, yang bertindak sebagai agen kontras. Imbasan CT tidak ternilai dalam menilai tahap metastasis tumor malignan.
  • Prosedur MRI, yang memberikan gambaran tiga dimensi organ yang sedang diperiksa, memberikan hasil terbaik dalam mengesan tumor barah. Kelebihannya ialah tidak diperlukan langkah-langkah persediaan. Kontraindikasi terhadap MRI adalah adanya unsur-unsur yang mengandung logam di dalam tubuh pesakit.

Imbasan hati x-ray dan radioisotop perut

Untuk penilaian objektif mengenai keadaan usus dan pengesanan halangan usus, gambaran umum sinar-X rongga perut dilakukan dengan melakukan beberapa sinar-X.

Tiada agen kontras yang disuntik.

Prosedur imbasan radioisotop hati dilakukan untuk mengecualikan kecurigaan metastasis barah usus ke hati.

Selepas suntikan isotop intravena yang terkumpul dalam tisu tumor, satu siri gambar diambil.

Urografi intravena

Kaedah lain kajian kontras sinar-X dengan pemberian agen kontras secara intravena. Setelah terdapat dalam darah, bahan yang disuntik melalui saluran kencing meninggalkan tubuh orang yang sakit, sepanjang proses mengotorkannya, ginjal dan pundi kencing.

Gambar yang diambil membolehkan doktor menilai keadaan sistem genitouriner dan mengenal pasti kehadiran metastasis.

Laparoskopi

Sebagai pemeriksaan endoskopi, di mana sistem optik miniatur dimasukkan ke dalam rongga perut pesakit melalui tusukan kecil di dindingnya, laparoskopi setara dengan pembedahan. Ia dilakukan hanya di bawah anestesia..

Terima kasih kepada laparoskopi, doktor dapat memeriksa semua organ perut dengan teliti, membuat kesimpulan mengenai keadaan mereka dan kehadiran metastasis, dan mengambil bahan untuk biopsi.

Temu ramah pesakit

Dengan pertanyaan pesakit yang cekap, pakar yang berpengalaman dapat memperoleh maklumat yang sangat berguna yang dapat membantu dalam diagnosis yang cepat..

Semasa perbualan dengan pesakit, doktor menganalisis tabiat, gaya hidup, maklumat mengenai penyakit sebelumnya dan kaedah rawatan yang ditetapkan.

Mengumpulkan anamnesis, doktor, dengan bantuan soalan utama, dapat mendedahkan adanya gejala seperti yang tidak diperhatikan oleh pesakit..

Sebagai tambahan untuk menjelaskan tanda-tanda penyakit yang tersembunyi dan dinyatakan dengan baik, pakar ini menilai kerja sistem vital utama badan, membuktikan adanya tumor atau sebarang manifestasi yang tidak biasa.

Kaedah diagnostik lain

Ujian darah merujuk kepada kaedah penyelidikan tambahan untuk barah usus, bersama-sama dengannya, anda perlu melalui langkah diagnostik berikut:

  • analisis tinja untuk darah ghaib;
  • kolonoskopi;
  • sigmoidoskopi;
  • irrigoskopi.

Kolonoskopi

Kaedah pemeriksaan yang paling penting untuk proses onkologi dalam usus adalah kolonoskopi. Kajian ini memungkinkan anda memeriksa usus besar, menentukan lokasi dan ukuran tumor, serta mendapatkan bahan untuk analisis histologi..

Irrigoskopi

Irrigoskopi mempunyai nilai khusus untuk mengesan barah pada sigmoid atau rektum. Semasa prosedur, bahan pewarna khas disuntik ke dalam usus, yang membolehkan anda melihat tumor pada sinar-X di tempat yang sukar dijangkau.

Rektoromanoskopi

Sigmoidoskopi membolehkan anda memeriksa rektum dan kolon sigmoid, serta dubur, tetapi kajian ini tidak bernilai jika tumor dilokalisasi di luar kawasan usus ini.

Analisis najis

Ujian darah ghaib fecal harus diulang sekurang-kurangnya 3-4 kali. Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu daripada mereka mengesan darah, perlu menggunakan kolonoskopi. Oleh kerana darah yang dihasilkan mungkin merupakan hasil pendarahan dari tumor.

Selain itu, ultrasound atau komputasi tomografi organ peritoneal, khususnya, perut, boleh diresepkan. X-ray dada untuk memeriksa metastasis paru-paru atau bronkus.

Tidak kira di mana tumor berada, di perut, paru-paru atau usus, semakin cepat pemeriksaan komprehensif dilakukan dan diagnosis yang tepat dibuat, semakin banyak peluang hidup pesakit mendapat. Sekiranya anda merasakan perubahan ciri barah, jangan menangguhkan lawatan anda ke pusat perubatan, mungkin itu akan menyelamatkan nyawa anda di masa hadapan.!

Apabila ujian darah diperlukan

Bukti bahawa mustahil untuk dilakukan tanpa kajian ini adalah munculnya gejala pertama yang dapat menunjukkan adanya neoplasma malignan di dalam usus. Pertama sekali, ini adalah masalah dengan kerusi, apabila tidak ada prasyarat untuk ini. Sebagai contoh, ia boleh menjadi sembelit jangka panjang atau sebaliknya - cirit-birit. Semuanya bergantung pada ciri-ciri individu setiap organisma..

Gejala termasuk perasaan berterusan pergerakan usus yang tidak lengkap, kembung berterusan, peningkatan pengeluaran gas, dan kesukaran menahan gas. Selain perut kembung, inkontinensia tinja juga dapat diperhatikan - ini sangat mengganggu seseorang dalam kehidupan sehariannya..

Gejala yang lebih jelas termasuk penyumbatan usus separa atau lengkap, muntah (dan muntah dipenuhi dengan isi bukan perut, tetapi usus itu sendiri), kelemahan, keletihan, anemia. Pendarahan dari dubur muncul, walaupun pada tahap awal perkembangan barah praktikalnya tidak dapat dilihat, kerana kekotoran darah hanya terdapat pada tinja.

Kanser mengurangkan fungsi usus dengan ketara. Tubuh manusia tidak lagi dapat mengasimilasikan unsur-unsur berguna, mengeluarkannya dari makanan yang masuk. Akibatnya, penurunan berat badan yang cepat, tidak kira seberapa baik pesakit makan.

Walaupun barah usus tidak begitu biasa, banyak orang berisiko dan, dalam beberapa kes, tidak dapat mempengaruhinya. Secara tradisinya, faktor yang memprovokasi merangkumi:

keturunan - jika seseorang dalam keluarga telah menghidap penyakit ini, sangat mungkin maklumat genetik mengenainya diwarisi;
perubahan berkaitan dengan usia - kemerosotan kesihatan manusia, yang diprovokasi oleh usia, boleh menyebabkan kelemahan mekanisme kekebalan tubuh dan, sebagai akibatnya, perkembangan sel barah di dalam usus. Penyakit ini terutama mempengaruhi orang berumur 60 hingga 70 tahun;
penyalahgunaan merokok - nikotin memasuki badan menyumbang kepada mutasi sel

Dan ini adalah jalan langsung untuk perkembangan barah;
pemakanan yang tidak betul - makanan yang terlalu berlemak harus dikecualikan dari diet, kerana sel-sel lemak cenderung disimpan di dinding usus, mengganggu fungsi dan mikroflora;
kekurangan vitamin, khususnya vitamin B6, yang sangat penting untuk usus;
kolitis kronik;
sembelit berlebihan dan masalah lain dengan fungsi pencernaan.

Analisis najis

Untuk menentukan darah di dalam najis, doktor mengesyorkan agar pesakit diuji 3-4 kali. Kajian tambahan dilakukan jika sekurang-kurangnya satu hasil menunjukkan adanya darah. Ini mungkin menunjukkan bahawa tumor ganas berdarah..

Analisis najis dapat membantu mengenal pasti barah usus awal. Apabila polip atau pertumbuhan jinak tumbuh semula, mereka berdarah. Ramai pesakit datang berjumpa pakar kerana sebab ini. Tetapi masalahnya adalah bahawa sejumlah besar darah dengan mata kasar dapat dilihat sudah pada tahap akhir perkembangan penyakit ini. Dan ujian makmal membantu mengesannya walaupun dalam jumlah kecil..

Bagi pesakit yang berumur lebih dari 50 tahun, analisis najis ditetapkan setiap tahun. Orang di bawah usia ini perlu diuji jika terdapat saudara-mara dengan penyakit yang serupa dalam keluarga. Berapa kerap anda perlu mengambil bahan untuk penyelidikan, hanya seorang doktor yang akan mengatakannya.

Pesakit harus sedar bahawa darah masuk ke dalam tinja walaupun gusi berdarah. Oleh itu, disarankan untuk tidak menggosok gigi sebelum menjalani ujian. Sekiranya sembelit mengganggu, maka disarankan untuk menolak prosedur selama 3 hari. Beberapa hari sebelum kelahiran tinja, seseorang tidak boleh mengambil ubat yang mengandungi zat besi dan anti-radang bukan steroid. Perkara yang sama berlaku untuk makanan yang tinggi vitamin C dan asid asetilsalisilat..

Dalam kebanyakan kes, tumor malignan terletak di kawasan rektum atau distal daripadanya. Banyak penyakit usus disertai dengan gejala yang sama. Hanya ujian darah yang akan membantu membuat diagnosis yang tepat. Penyimpangan kecil dari norma juga tidak dapat menunjukkan adanya sel barah..

Tetapi, kadang-kadang jumlah darah yang membantu menentukan penyakit pada peringkat awal perkembangan dan menyingkirkannya sepenuhnya. Sebagai tambahan kepada ujian di atas, doktor boleh menetapkan ultrasound rongga perut, organ panggul, tomografi nuklear dan magnetik kepada pesakitnya. Semua kaedah diagnostik tambahan ini akan membantu menentukan kehadiran neoplasma di usus kecil..

Ujian darah kanser kolon

Sehingga kini, terdapat beberapa pilihan untuk mengkaji cecair ini sekaligus, yang akan membantu menentukan tahap dan kerumitan onkologi. Lebih-lebih lagi, prosedur ini dapat mendedahkan perubahan tertentu walaupun pada awal penyakit ini..

Kanser usus dapat ditentukan dengan menggunakan tiga ujian darah utama:

Kaedah yang paling biasa ini akan mengesan hampir semua masalah pada saluran gastrousus. Dengan pertolongannya, komposisi darah semasa dapat diketahui, sehingga akan sangat mudah untuk mengetahui adanya penyimpangan..

Untuk mendiagnosis penyakit ini, para pakar memperhatikan petunjuk berikut:

  • jumlah protein - menunjukkan berapa kepekatan protein dalam darah. Dalam onkologi, penunjuk ini, sebagai peraturan, menurun;
  • urea - kandungan zat ini yang tinggi mungkin menunjukkan penyumbatan usus, iaitu salah satu gejala barah di kawasan anorektal;
  • hemoglobin - anemia darah dapat memberi isyarat pertumbuhan neoplasma dalam badan;
  • haptoglobin - tahap bahan ini, sebaliknya, akan meningkat sekiranya terdapat sel barah.

Semua petunjuk lain juga boleh mempunyai penyimpangan tertentu pada penyakit onkologi saluran gastrointestinal, namun, dalam kebanyakan kes, mereka membincangkan masalah yang berlainan, dan oleh itu mereka tidak dipertimbangkan secara tepat melalui prisma barah.

Analisis darah umum

Walaupun terdapat kepercayaan yang popular, analisis klinikal juga dapat menjadi pembantu dalam mengenal pasti perubahan onkologi dalam badan. Pertama sekali, di sini adalah perlu untuk membincangkan mengenai anemia, iaitu penurunan hemoglobin yang cepat. Anemia adalah kemungkinan gejala ketumbuhan pada usus.

Ramai pesakit percaya bahawa penurunan hemoglobin tidak menakutkan. Dalam banyak kes, ini sebenarnya berlaku, kerana keadaan seperti itu dapat dicetuskan walaupun oleh keletihan biasa. Walau bagaimanapun, bagi doktor yang berpengalaman, anemia banyak sekali. Pesakit, di mana ia dijumpai, segera dihantar untuk beberapa kajian tambahan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit pertengahan umur dan tua.

Harus diingat bahawa anemia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza, bergantung pada ciri-ciri barah. Sebagai contoh, onkologi kolorektal menimbulkan penurunan tahap hemoglobin yang kronik, sementara tumor ganas disertai oleh anemia awal..

Selain hemoglobin, terdapat petunjuk lain untuk ujian darah untuk barah usus, yang memberi perhatian khusus kepada:

  • leukositosis - perubahan mendadak dalam jumlah leukosit di dalam badan. Peningkatan jumlah sel darah putih menunjukkan proses keradangan. Dengan onkologi, terdapat banyak peningkatan leukosit. Dalam beberapa kes, perkembangan limfoblastoma atau myeloblas juga mungkin. Ini hampir dijamin menunjukkan adanya neoplasma malignan;
  • ESR - peningkatan kadar pemendapan eritrosit adalah satu lagi gejala barah. Lebih-lebih lagi, indikator ini mungkin tidak kembali normal, walaupun setelah terapi antibakteria dan anti-radang berkualiti tinggi..

Ujian darah umum akan membantu menjawab sejumlah soalan, seperti apakah keadaan tubuh semasa, apakah ada ciri-ciri tertentu di dalamnya yang perlu diberi perhatian, bagaimana penyakit itu berlanjutan dan tahap perkembangannya, lokasi neoplasma, dan jenis tumor. Walaupun analisis klinikal dapat dengan mudah menjawab persoalan doktor yang berurusan - tumor ganas atau jinak, tidak mungkin membuat diagnosis yang tepat berdasarkan kajian ini.

Analisis umum hanya dapat memberikan maklumat penting, mengesahkan atau menolak ketakutan pakar, tetapi bagaimanapun, pesakit masih mempunyai banyak prosedur penyelidikan dan diagnostik

Walaupun fakta bahawa analisis klinikal dapat dengan mudah menjawab persoalan sama ada doktor berurusan dengan pembentukan ganas atau jinak, tidak mungkin membuat diagnosis yang tepat berdasarkan kajian ini. Analisis umum hanya dapat memberikan maklumat penting, mengesahkan atau menolak ketakutan pakar, tetapi bagaimanapun, pesakit masih mempunyai banyak prosedur penyelidikan dan diagnostik.

Kolonoskopi

Kanser di bahagian kolon lain memerlukan kolonoskopi untuk diagnosis. Kaedah ini serupa dengan sigmoidoscopy, tetapi keseluruhan usus besar diperiksa..

Ini dilakukan dengan menggunakan kamera dan probe khas. Anda juga boleh mengambil biopsi (bahagian kecil) neoplasma jika perlu.

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi semua bahagian usus besar. Alat dalam kes ini fleksibel. Panjang peranti kira-kira 1.5 meter. Tetapi dengan kolonoskopi yang dilakukan dengan betul, sekum itu dilihat pada jarak 80-90 cm.

Kedudukan pesakit berbaring di sebelah kiri, lutut dibawa ke perut. Semasa prosedur, pesakit mungkin diminta untuk menukar posisi dan berguling ke punggungnya.

Juga, jika timbul kesulitan dalam melakukan pemeriksaan ini, seorang perawat dapat memberikan bantuan manual yang sangat mengingatkan pada palpasi dalam..

Semasa kolonoskopi, udara dibekalkan ke dalam lumen usus untuk meluruskan semua bahagian. Selalunya ini disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan, udara berlebihan dapat dilepaskan secara semula jadi, baik semasa dan setelah akhir kajian. Semua ini adalah saat kerja kolonoskopi.

Semasa kajian, jika neoplasma mencurigakan dikesan, bahan diambil untuk kajian histologi dan sitologi. Peralatan moden dilengkapi dengan alat terkini yang membantu pakar diagnostik mengenal pasti tumor.

Ini termasuk teknologi endoskopi definisi tinggi (HD), mod spektrum sempit, atau mod NBI untuk pengesanan awal kanser usus..

Mengenal pasti tanda-tanda barah usus dalam diagnosis

Gejala perjalanan penyakit saluran pencernaan dapat menyembunyikan patologi serius. Oleh itu, terdapat tanda-tanda tambahan yang menyertai formasi malignan. Sekiranya terdapat kemungkinan manifestasi barah, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis..

Untuk mengelakkan tumor bergerak ke tahap berbahaya, gambar klinikal berikut dinyatakan:

  • najis longgar;
  • sembelit;
  • kemasukan makanan, lendir, atau nanah yang tidak dicerna ke dalam najis;
  • sakit perut yang tajam;
  • kembung;
  • kenaikan suhu badan hingga 38-39 ° С;
  • muntah;
  • kembung perut;
  • pendarahan dari tumor.

Kursus barah disertai dengan pucat pada kulit dan penurunan berat badan. Pesakit sering letih walaupun dengan sedikit aktiviti fizikal.

Dengan pembentukan malignan di usus, pesakit mengalami sakit di dubur. Suhu badan meningkat untuk masa yang lama. Punca gejala tidak dapat ditentukan. Hanya selepas diagnosis pembezaan, faktor manifestasi ditentukan oleh hasilnya. Neoplasma kanser disertai dengan penyerapan nutrien yang berkurang.

Seks yang lebih kuat berisiko mendapat barah di usus. Mengikut umur - berumur lebih dari 45 tahun. Patologi sering berlaku pada perokok.

Rektoromanoskopi

Sigmoidoskopi, dan, jika perlu, biopsi tepat semasa prosedur (dengan pemeriksaan histologi berikutnya) membantu menetapkan diagnosis akhir kanser rektum.

Sigmoidoscopy merujuk kepada kaedah endoskopi untuk memeriksa kolon rektum, rektosigmoid dan sigmoid! Di banyak klinik, prosedur dilakukan dengan menggunakan logam tegar atau sigmoidoskop fleksibel.

Kajian ini dilakukan dalam kedudukan siku lutut atau, dalam beberapa kes, di sebelah kiri. Pemeriksaan jenis ini membolehkan anda memeriksa semua bahagian usus besar di atas..

Sekiranya tumor dikesan, biopsi diperlukan untuk mengesahkan diagnosis morfologi.

Juga, jenis penyelidikan ini dibenarkan untuk menentukan:

Saiz tumor;
Penyetempatan;
Corak pertumbuhan;
Panjang lesi tumor;
Jarak dari sfinkter dubur (penting untuk memilih skop operasi apabila rawatan pembedahan mungkin).

Kaedah kromoskopi

Kromoskopi, atau pewarnaan, juga merupakan salah satu kaedah pengesanan awal yang paling penting untuk barah..

Sel-sel tumor tidak mengumpulkan pigmen, yang digunakan dalam kajian dalam pewarna. Dan yang terkumpul sangat setuju untuk membersihkan pigmen ini, yang merupakan ciri khas dari kawasan patologi yang mencurigakan kanser.

Orang dengan ambang kesakitan yang rendah, sindrom kesakitan, atau yang telah menjalani pelbagai campur tangan pembedahan pada organ perut dengan pembentukan proses pelekat, memerlukan pendahuluan sebelum kajian.

20-30 minit sebelum kajian, penyelesaian antispasmodik, anti-radang bukan steroid, analgesik disuntik secara intramuskular. Juga, banyak klinik menggunakan amalan melakukan kolonoskopi diagnostik di bawah anestesia intravena..

Penting! Semua kajian diagnostik dilakukan secara eksklusif setelah penyediaan kolon yang mencukupi mengikut pelbagai skema!

Kolonoskopi terapeutik dan sigmoidoskopi. Sekiranya perlu, manipulasi terapi dilakukan, di mana penghapusan polip endoskopi, tumor vila dilakukan, atau reseksi mukosa dengan neoplasma.

Rawatan jenis ini lebih mudah ditoleransi oleh pesakit, kerana jumlahnya jauh lebih kecil daripada operasi perut konvensional, tetapi ia masih dijalankan di rumah sakit, kerana memerlukan pemantauan.

Tomografi pelbagai jenis digunakan dalam kes-kes yang sukar, apabila terdapat banyak tumor, dan juga untuk diagnosis metastasis. Adakah mungkin untuk mengesan barah melalui ujian darah?

Sebenarnya, hari ini ada ujian darah khas yang boleh digunakan untuk mengesyaki jenis tumor barah tertentu. Tetapi analisis ini tidak begitu tepat, kaedah lain digunakan untuk diagnosis..

Asas pencegahan

Sekiranya terdapat faktor-faktor seperti keturunan yang tidak dapat dipengaruhi seseorang dengan cara apa pun, maka perhatian harus diberikan kepada sifat diet, gaya hidup

Penting! Harus diingat bahawa rawatan tepat pada masanya untuk semua penyakit radang, pemeriksaan perubatan rutin, pemakanan yang betul, gaya hidup aktif akan membantu mengelakkan barah

Penting! Harus diingat bahawa rawatan tepat pada masanya untuk semua penyakit radang, pemeriksaan perubatan rutin, pemakanan yang betul, gaya hidup aktif akan membantu mengelakkan barah.

pakar_obyatanova, 12 artikel di laman web ini

Penulis belum menambahkan maklumat peribadi atau biografi ke profil pengarangnya.

Kimia darah

Cara pertama untuk menentukan bahawa rektum dan segmen usus lain dipengaruhi oleh tumor ganas adalah dengan analisis biokimia

Sekiranya anda mengesyaki tumor di usus, perhatikan petunjuknya:

  • jumlah protein - menunjukkan tahap kepekatan protein yang terdiri daripada asid amino. Dalam penyakit usus, kadar protein menurun;
  • hemoglobin - perubahan onkologi akan ditunjukkan oleh penurunan tahap hemoglobin dalam darah;
  • haptoglobin - dengan tumor usus, peningkatan dalam haptoglobin diperhatikan dalam darah;
  • urea - peningkatan tahap urea dalam darah menunjukkan penyumbatan usus. Keadaan ini mungkin merupakan tanda barah kolorektal;
  • petunjuk lain, tahap yang melebihi atau tidak mencapai norma, mungkin menunjukkan kedua-dua onkologi dan penyakit lain.

Petunjuk kiraan darah lengkap

Tujuan ujian darah klinikal untuk disyaki onkologi adalah untuk mengenal pasti anemia, yang dengan sendirinya dapat menunjukkan adanya pendarahan dari tumor di usus. Dalam keadaan seperti itu, anemia dianggap sebagai tanda barah, pesakit dengan hasil ujian tersebut dirujuk ke ahli gastroenterologi.

Doktor memberi perhatian khusus kepada pesakit dengan anemia asal yang tidak diketahui pada lelaki berusia lebih dari 45 tahun dan wanita dalam menopaus. Pada kanser kolorektal, ujian darah dapat mendedahkan anemia kronik, pada kanser rektum, anemia

Selain anemia, ujian darah umum dapat menunjukkan peningkatan tahap leukosit. Hasil ini menunjukkan adanya proses keradangan yang berkembang di dalam badan untuk waktu yang lama..

Untuk sebarang lokasi dan bentuk barah, hasil ujian darah umum dapat memberikan maklumat penting bagi doktor dalam bidang berikut:

  • ciri badan;
  • perjalanan penyakit ini;
  • penyetempatan tumor dan jenis tumor (jinak atau malignan).

Petunjuk dalam ujian darah umum menunjukkan pertumbuhan tumor ganas di usus:

  1. Perubahan komposisi dan tahap leukosit dalam darah. Doktor menyatakan bahawa pesakit mempunyai jumlah bilangan leukosit yang meningkat. Kadang-kadang myeloblast atau limfoblas dikesan, yang mungkin merupakan tanda-tanda tumor malignan.
  2. Peningkatan ESR akan menunjukkan barah usus jika kadar pemendapan eritrosit tidak menurun setelah terapi antibakteria dan anti-radang.
  3. Penurunan kadar hemoglobin (anemia) secara tidak langsung menunjukkan adanya tumor usus.

Indikator yang disenaraikan dengan sendirinya bukanlah alasan untuk mengesahkan kecurigaan barah usus. Penyimpangan serupa dari norma dalam ujian darah dapat dikesan pada penyakit lain.

Apabila doktor merujuk ujian barah usus

Pada setiap pesakit, perkembangan patologi ganas disertai dengan pelbagai gejala. Untuk mengenal pasti masalah tepat pada masanya dan berjumpa doktor untuk berunding, pesakit harus mengetahui gejala apa yang menunjukkan kemungkinan perkembangan tumor ganas di usus besar..

Petunjuk untuk analisis:

  • sembelit atau cirit-birit yang teruk;
  • perut membengkak, terdapat penyumbatan usus separa atau lengkap;
  • sejumlah besar gas terkumpul;
  • mengganggu sensasi menyakitkan di perut watak kejang;
  • pesakit muntah;
  • pesakit merasakan kelemahan badan;
  • tanda-tanda anemia berkembang;
  • berat badan menurun dengan cepat;
  • nutrien menjadi kurang diserap;
  • bimbang tentang kolik;
  • pendarahan muncul.

Berisiko bukan hanya lelaki berusia 45 tahun atau wanita yang mengalami menopaus. Perkara yang sama berlaku untuk orang yang menyalahgunakan tabiat buruk, khususnya, mereka adalah perokok berat. Mutasi sel kolon berlaku di bawah pengaruh makanan berlemak, masin, pedas yang disalahgunakan oleh seseorang. Minum minuman beralkohol juga merupakan faktor yang memprovokasi..

Kadang-kadang proses keradangan di kawasan usus berkembang dengan latar belakang sembelit berterusan atau sebabnya adalah kekurangan vitamin B6. Sebarang manifestasi dan gejala yang membimbangkan harus memaksa pesakit untuk menjalani pemeriksaan dan ujian perubatan. Hanya dengan cara ini, pakar yang berkelayakan akan membantu menentukan diagnosis yang tepat dan penyebab sebenar perkembangan proses patologi.

Tanda-tanda pertama barah usus

Kanser usus paling kerap menyerang orang berusia lebih dari 50, kebanyakan lelaki, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat kecenderungan munculnya neoplasma ganas pada orang yang lebih muda.

Diagnosis awal kanser usus harus dilakukan pada tanda-tanda pertama patologi. Sebagai peraturan, pesakit untuk masa yang lama tidak mementingkan gejala yang tidak dapat diekspresikan dan agak lambat ke pakar, yang memperburuk prognosis lebih lanjut.

Tanda-tanda utama yang membolehkan seseorang mengesyaki patologi usus adalah:

  • kelemahan yang tidak biasa
  • rasa tidak sedap hati
  • gangguan tidur
  • selera makan menurun
  • pengurangan berat
  • kekejangan perut
  • gangguan najis
  • kehadiran lendir atau darah beku dalam najis
  • tenesmus (dorongan palsu untuk membuang air besar)
  • kembung

Tidak boleh dilupakan bahawa gejala yang disenaraikan mungkin terdapat pada sejumlah penyakit lain, oleh itu sangat penting untuk menjalani semua prosedur yang diperlukan untuk mengesahkan diagnosis. https://www.youtube.com/embed/d8vvDjKGE_Y

Penyelidikan instrumental

Apa pun itu, tetapi ujian makmal tidak dapat dianggap spesifik ketika membuat diagnosis neoplasma onkologi.

Petunjuk untuk pembedahan hanya boleh menjadi hasil pemeriksaan instrumental, lebih baik dengan pengesahan morfologi..

Sehingga kini, arah perubatan ini telah meluas dan terdapat sebilangan besar kaedah untuk diagnosis instrumental kanser usus..

1 Kaedah diagnostik endoskopi kini dianggap sebagai "standard emas" untuk memeriksa pesakit yang disyaki neoplasma ganas saluran pencernaan. Sebagai contoh, jika kita bercakap mengenai patologi usus atas, maka pesakit mesti menjalani fibrogastroduodenoscopy.

Dengan bantuan yang terakhir, seseorang tidak hanya dapat memvisualisasikan neoplasma malignan, tetapi juga dapat mengambil sampel untuk pemeriksaan morfologi. Sekiranya patologi usus besar, fibrocolonoscopy dilakukan, yang memberikan kemungkinan yang sama. Situasi dengan patologi usus kecil sedikit lebih rumit, yang hanya dapat didiagnosis dengan kaedah ultra moden seperti kapsul endoskopi.

Yang terakhir ini menunjukkan pengenalan melalui mulut kapsul kecil dengan kamera, yang, melalui saluran pencernaan, mengambil gambar membran mukusnya di bahagian yang berlainan.

2 pemeriksaan sinar-X. Dengan bantuan teknik ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti neoplasma malignan hampir semua penyetempatan. Perkara utama adalah menerapkan teknik yang dinamakan dengan betul. Sebagai contoh, radiografi biasa jarang memberikan hasil yang komprehensif, jadi teknik kontras mesti digunakan..

Mereka melibatkan pengenalan campuran barium sulfat ke dalam lumen organ berongga, yang memberikan gambaran yang jelas pada filem sinar-X.

3 Tahap seterusnya dalam pengembangan penyelidikan sinar-X adalah penggunaan tomogram multislice. Kami bercakap mengenai pengimejan resonans berkomputer dan magnetik. Teknik ini membolehkan anda membuat sinar-X yang sama, hanya dalam sebilangan besar unjuran dan bahagian tubuh manusia.

Dalam kes ini, doktor memberi idea yang jelas mengenai kedudukan, ukuran dan penyebaran tumor. Sekarang, hanya berdasarkan teknik-teknik ini, semua rancangan intervensi pembedahan dibentuk.

4 Angiografi. Tekniknya cukup kuno, tetapi dalam beberapa jenis penyakit, mereka memberikan hasil diagnostik yang sangat baik. Sebagai contoh, sekiranya perlu untuk membezakan tumor ganas dari sista atau cystoma usus.

Dalam keadaan seperti itu, kontras khas disuntikkan ke arteri rongga perut dan pemeriksaan sinar-X rutin pada kawasan yang ditunjukkan dilakukan. Dengan tumor barah, pembentukan volumetrik dengan peningkatan aliran darah akan dapat dilihat, dan dengan sistoma, sebaliknya, pendidikan dengan peredaran darah yang berkurang. Maklumat ini penting, pertama sekali, untuk pakar bedah, yang menghadapi tugas untuk menentukan perlunya campur tangan pembedahan..

5 Biopsi dengan pengesahan diagnosis morfologi. Sekiranya mungkin dan tahap sokongan teknikal yang mencukupi, adalah perlu untuk mencuba pembentukan volumetrik dan mengambil bahagian tisu untuk analisis morfologi.

Ini diperlukan untuk menentukan struktur tumor malignan, yang sangat penting semasa menetapkan kemoterapi.

Ahli onkoproktologi menerangkan cara mengelakkan dan merawat barah usus besar

Pada tahun 2018, 5,415 kes barah kolorektal baru (tumor malignan usus besar) dikesan di Belarus. Pada 45% daripadanya, tumor didiagnosis pada tahap III dan IV, yang mengurangkan peluang hidup dan kualiti hidup setelah pembedahan. Peningkatan kejadian dikaitkan dengan penuaan penduduk dan budaya pemakanan kita.

Siapa yang harus memantau kesihatan usus mereka dengan lebih dekat? Gejala apa yang harus memberi amaran kepada anda? Apa yang perlu dimakan untuk mencegah barah kolorektal? Gennadiy Kolyadich, ketua bahagian koloproktologi Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik Onkologi dan Radiologi Perubatan N.N. Chisinau, menjawab soalan pembaca portal TUT.BY dan Orang Sihat (24health.by). N. N. Aleksandrova, calon sains perubatan, ahli onkologi kategori tertinggi.

Cara memeriksa dan apa yang harus dikecualikan dari diet?

Saya mendengar bahawa kemajuan yang paling ketara dalam diagnosis dan rawatan barah usus dicapai di Jepun, salah satu faktor utama adalah pemeriksaan wajib menggunakan ujian imunokimia unik untuk hemoglobin dan transferrin dalam tinja. Anda boleh melakukan ujian sedemikian di Minsk?

- Kanser kolorektal adalah salah satu daripada beberapa yang terdapat pemeriksaan dengan keberkesanan yang terbukti. Negara-negara yang telah memperkenalkan program penyaringan membuat kemajuan yang signifikan dalam mengobati barah usus besar dan mengurangi kematian. Di Belarus, ada program untuk menyaring neoplasma usus besar yang ganas dalam kerangka program negara "Keselamatan dan demografi manusia untuk 2015-2020", yang merangkumi ujian imunokimia untuk darah tersembunyi pada tinja. Ujian ini adalah kaedah yang paling tepat dan berkesan pada masa ini, yang memungkinkan untuk mengenal pasti patologi prakanker. Sekiranya ujian itu positif, pesakit menjalani kolonoskopi di bawah anestesia. Sekiranya polip dikesan di dalam usus, ia dikeluarkan dan dihantar untuk pemeriksaan morfologi. Selepas ini, diagnosis akhir ditetapkan..

Pemeriksaan adalah baik kerana ia membolehkan anda mengenal pasti tumor ganas dan penyakit prakanker pada individu tanpa gejala. Ada juga kajian yang menunjukkan penurunan kejadian komplikasi pasca operasi pada pasien, karena penyakit ini dikesan pada tahap awal..

Kanser ini dapat dicegah, kerana hampir 90% barah usus besar berpunca dari polip jinak. Ini tidak berlaku dengan segera, mungkin memerlukan 5-10 tahun. Transformasi menjadi barah bergantung pada ukuran polip. Risiko meningkat jika polip lebih besar dari 1 cm, dan polip sekitar 4 cm pada 90-100% kes berkembang menjadi tumor barah.

Peranan penting dimainkan oleh kecenderungan keturunan.

Di negara kita, pemeriksaan dilakukan untuk pesakit dari usia 50 tahun, kerana sebahagian besar penyakit usus ganas berlaku setelah ambang usia ini dan mencapai puncaknya setelah 70 tahun. Tetapi baru-baru ini di negara-negara Eropah, Amerika Utara, bar telah diturunkan menjadi 45 tahun, kerana terdapat peningkatan kejadian barah usus besar pada orang muda. Oleh itu, cadangan antarabangsa untuk pencegahan penyakit ini disarankan untuk menjalani ujian darah tersembunyi dan kolonoskopi pada usia 45 tahun. Sekiranya semuanya baik-baik saja, maka kolonoskopi seterusnya dilakukan dalam 5-10 tahun, dan ujian darah okultis fecal dilakukan setiap dua tahun. Sekiranya terdapat polip, doktor akan menentukan taktik pemerhatian dan kekerapan pemeriksaan.

Kesinambungan program saringan diharapkan tahun depan..

Dari Editor: ujian imunokimia untuk darah ghaib dilakukan di Pusat Ilmiah dan Praktikal Pusat Onkologi dan Radiologi Perubatan, dispensari onkologi, beberapa poliklinik, hospital, makmal komersial perubatan.

Saya menghidap kolitis ulseratif. Adakah cukup untuk menjalani ujian setiap enam bulan (termasuk untuk calprotectin dan darah ghaib) dan berjumpa dengan proctologist sekali setahun untuk mencegah onkopatologi? Apa jenis makanan yang diinginkan?

- Kolitis ulseratif adalah salah satu penyakit prakanker, semakin lama seseorang mengalaminya, semakin tinggi risiko terkena barah usus besar. Sekiranya keseluruhan usus besar terjejas oleh kolitis ulseratif, maka perkembangan barah dapat dijangkakan dalam 5-8 tahun, jika sayap kiri dan rektum terjejas, tempoh ini dapat meregangkan untuk jangka waktu yang lebih lama.

Ujian darah tunggal untuk calprotectin tidak mencukupi. Sangat mustahak untuk melakukan kolonoskopi dengan biopsi dari pelbagai bahagian mukosa usus besar. Kekerapan pemeriksaan bergantung pada aktiviti proses dan rawatan penyakit. Bagi pesakit dengan aktiviti yang rendah, kolonoskopi disyorkan sekali setiap 3-4 tahun, dengan proses aktif - sekali setahun.

Dalam diet, seseorang harus mengehadkan atau mengecualikan daging goreng, pedas, salai, daging merah dan produk separuh siap darinya (sosej, sosej), kebab. Baru-baru ini, terdapat kajian yang "memulihkan" daging merah. Tetapi ahli oncoepidemiologis, setelah mengkaji kaedah dan data kajian ini, menunjukkan sejumlah kekurangan. Oleh itu, saya tidak akan menolak daging merah sebagai faktor risiko. Kesan bahan tambahan makanan kimia tidak difahami sepenuhnya. Oleh itu, makanan dengan kandungannya harus terhad..

Foto: Alexandra Kvitkevich, TUT.BY

Saya berumur 36 tahun. Adakah perlu memeriksa usus jika terdapat gastritis kronik?

- Risiko terkena barah usus pada orang muda mungkin berkaitan dengan faktor genetik. Berisiko adalah orang yang saudara-mara pada usia muda mempunyai tumor usus besar, sistem pembiakan wanita, polip di usus, barah dalam 2-3 generasi, penyakit radang usus besar. Mereka perlu menjaga diri mereka dengan lebih teliti..

Secara amnya, perlu diperiksa usus apabila sifat najis berubah (sembelit, cirit-birit), penampilan darah dan lendir dalam tinja, kelemahan dan penurunan berat badan tanpa sebab, ketidakselesaan di rongga perut.

Gastritis kronik sahaja bukanlah faktor risiko barah usus..

Saya mendengar bahawa Helicobacter pylori menyebabkan barah usus. Sudah beberapa kali saya mengubatinya, tetapi saya dijangkiti berulang kali. Bagaimana jika saya mempunyai kehidupan seks yang aktif (bakteria ini disebarkan melalui ciuman)?

- Bakteria Helicobacter pylori boleh menyebabkan barah perut, tetapi bukan kanser usus. Untuk mengecualikan penyakit kambuh, anda perlu dirawat dengan lebih berhati-hati oleh ahli gastroenterologi, mungkin pemeriksaan tambahan. Kini jangkitan Helicobacter pylori berjaya diatasi.

Buasir mungkin merupakan penyebab barah kolorektal?

- Dengan sendirinya, buasir tidak membawa kepada barah usus. Tetapi kadang-kadang tumor rektum dapat disembunyikan di bawah gejalanya. Gatal, sakit, terbakar di dubur, pendarahan boleh menjadi gejala bukan sahaja buasir, tetapi juga tumor usus besar.

Bolehkah gaya hidup tidak aktif mencetuskan perkembangan kanser rektum??

- Seiring dengan penyalahgunaan alkohol, merokok, pengambilan daging merah yang berlebihan, gaya hidup yang tidak aktif adalah faktor risiko barah kolorektal.

Sembelit, kembung, cirit-birit, pelbagai polip: apa yang perlu dilakukan?

Saya mengandung (28 minggu). Selama setengah bulan terakhir, saya telah mengalami sembelit berterusan selama 3 hingga 6 hari. Pada masa yang sama, anda tidak mahu makan dan tidak ada keinginan untuk menggunakan tandas. Najis dan selera makan bertambah baik apabila makan makanan pencahar dalam jumlah besar. Sejarah hipotiroidisme, tiroiditis autoimun dengan eutirox yang dikompensasikan secara perubatan. Adakah wajar membunyikan penggera dan bagaimana cara diperiksa setelah melahirkan?

- Pertama, anda perlu memberitahu pakar obstetrik-ginekologi anda mengenai aduan ini. Sekiranya gejala ini berterusan selepas bersalin, kolonoskopi harus dilakukan. Perkembangan tumor semasa kehamilan adalah masalah serius. Dalam praktik kami, terdapat kes-kes ketika pada masa yang sama di bilik operasi pakar obstetrik-pakar sakit puan bersalin, dan pakar bedah onkologi membuang formasi malignan.

Pada tahun 2011, pada usia 33 tahun, saya didiagnosis menghidap poliposis usus, dua polip ternyata ganas (gred 2). Terdapat reseksi usus total, operasi yang rumit, kolostomi tidak dikeluarkan. Analisis genetik menunjukkan adanya mutasi BRCA1. Dalam baki 60 cm usus besar, polip muncul setiap tahun (tahun ini - 23). Sesuatu dapat dilakukan untuk memperlambat pertumbuhan intensif tersebut, untuk mencegahnya?

- Sindrom barah keturunan yang paling biasa yang berkaitan dengan barah usus besar adalah poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch. Mutasi pada gen BRCA1-2 menyebabkan perkembangan sindrom barah payudara / barah ovari keturunan, di mana barah payudara, ovari, pankreas, dan kelenjar prostat paling kerap terjadi. Kanser kolorektal berlaku lebih jarang pada individu ini. Untuk mengenal pasti poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch, perlu menjalani kajian genetik molekul. Untuk ini, perlu menderma sampel darah dan tumor. Kajian seperti ini dapat dilakukan di Laboratorium Genetik Molekul Republikan Carcinogenesis dari Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik kami. Sekiranya penyakit ini dijumpai, mungkin perlu untuk menimbulkan persoalan membuang sisa usus besar. Ia diputuskan secara individu, semua kebaikan dan keburukan ditimbang.

Setakat ini, tidak ada kaedah pencegahan 100%. Dalam sindrom Lynch, misalnya, pesakit diberi aspirin setiap hari (kajian sedang dijalankan untuk menentukan dos yang paling berkesan).

Pemeriksaan dan tindak lanjut pesakit dengan poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch dilakukan dari usia 14-15 tahun.

Ibu saya berumur 80 tahun. Penyakit dan darah tinggi Parkinson kronik. Pada tahun lalu, dia mengambil laktulosa dua kali seminggu untuk mengosongkan usus. Sejak Ogos 2019, kembung mula mengganggu: ia berlangsung selama 4-5 jam, berlalu, kemudian berulang. Roti hitam, tenusu, kekacang praktikalnya tidak boleh digunakan. Semua petunjuk adalah normal, ultrasound tidak menunjukkan neoplasma. Mungkinkah kembung berpanjangan secara berkala menjadi tanda barah? Adakah mungkin dilakukan tanpa kolonoskopi?

- Aduan seperti itu tidak selalu boleh dikaitkan dengan usia. Oleh itu, jika pembengkakan berlanjutan, ia harus diperiksa. Ujian darah dan ultrasound mungkin tidak selalu menunjukkan patologi. Oleh itu, kolonoskopi diperlukan. Sekarang, dalam beberapa kes, prosedur ini dilakukan di bawah anestesia. Sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap anestesia, maka irrigoskopi (pemeriksaan sinar-X usus besar) dapat dilakukan. Tetapi kaedah ini juga tidak selalu membolehkan anda menyelidikinya dengan baik..

Saya berumur 46 tahun. Pada bulan Disember 2018, ileum dikeluarkan kerana penyumbatan usus. Sehingga kini, cirit-birit kekal teruk. Saya mengikuti diet, ditambah Nutrien Standard. Saya tidak menambah berat badan. Adakah mungkin menghidap barah kerana campur tangan berulang dan cirit-birit?

- Tidak ada kaitan langsung antara intervensi berulang, cirit-birit dan perkembangan barah usus. Anda perlu mencari punca cirit-birit itu sendiri. Ini mungkin disebabkan oleh pembuangan sebahagian besar usus kecil, atau masalah lain. Adalah perlu untuk berunding dengan ahli terapi dan ahli gastroenterologi, melakukan kolonoskopi.

Saya berumur 50 tahun. Selepas kematian orang yang disayangi, dia makan banyak gula-gula kerana gugup. Perut kembung, cirit-birit bermula, buasir bergabung, lendir secara berkala muncul di najis warna putih yang padat. Petunjuk ujian darah umum dan biokimia adalah normal, leukosit sedikit meningkat. Apa yang boleh dan bagaimana untuk menghilangkan?

- Banyak polip dan tumor menghasilkan lendir berlebihan. Oleh itu, lendir dalam tinja adalah gejala serius yang tidak dapat diabaikan. Dengan aduan seperti itu, kolonoskopi ditunjukkan. Menurut hasilnya, rawatan akan ditetapkan.

- Saya berumur 33 tahun. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya mengalami ketidakselesaan di bahagian bawah kanan perut (seolah-olah belon melambung dan pembentukan gas bermula). Kesakitan ringan ini terutama berkaitan dengan pengambilan makanan. Ultrasound rongga perut adalah normal, di perut - hakisan ringan. Sebelum ini, rasa tidak selesa ini muncul 1-2 kali seminggu, sekarang terdapat pembentukan gas yang kuat setiap hari. Apakah sebabnya? Siapa yang perlu dihubungi untuk mendapatkan rawatan?

- Pengeluaran gas yang berlebihan setiap hari adalah isyarat penggera. Anda perlu berjumpa pakar bedah, menjalani kolonoskopi.

Adakah alternatif untuk kolonoskopi?

Kolonoskopi menunjukkan bahawa saya menghidapi proctosigmoiditis erosif. Ujian darah tersembunyi adalah negatif. Calprotectin - 60.6. Selepas rawatan dengan mesalazine - calprotectin-10. Adakah wajib melakukan kolonoskopi kawalan? Seberapa informatif analisis untuk calprotectin??

- Dalam kes ini, kolonoskopi kedua dengan biopsi adalah wajib. Analisis calprotectin sahaja tidak mencukupi. Sekiranya masalah dengan usus besar berlanjutan, adalah perlu untuk berunding semula dengan proctologist, gastroenterologist, yang akan menentukan kekerapan pemeriksaan.

Ibu mengalami kesakitan yang teruk di bahagian bawah perut / usus untuk bulan kedua. Dia disyorkan kolonoskopi. Dia mencuba beberapa kali untuk mempersiapkan prosedur, tetapi atas alasan kesihatan tidak dapat minum walaupun separuh dosnya. Adakah alternatif untuk membuat kolonoskopi? Cara mendapatkan janji temu untuk memahami punca kesakitan?

- Sebilangan pesakit sukar mengambil julap kuat sebelum kolonoskopi. Oleh itu, mereka disiapkan dengan bantuan membersihkan enema dan diet tertentu beberapa hari sebelum prosedur (beralih ke diet yang lebih cair, mengambil vaseline, minyak jarak). Anda perlu bercakap dengan lebih terperinci mengenai kaedah penyediaan dengan ahli terapi..

Untuk membuat janji temu dengan kami, anda perlu menghubungi pusat panggilan Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik: +375 17 389−99−00, + 375 17 389−99−10.

Pusat Ilmiah dan Praktikal Republik mempunyai jabatan perundingan dan poliklinik, di mana anda boleh memohon rujukan dan secara bebas, baik dengan adanya barah, dan dengan kecurigaan. Terdapat dua pejabat di mana ahli onkoproctologi mengambil doktor dan saya menasihati.

Apa yang perlu dilakukan selepas pembedahan?

Abang berumur 47 tahun. Diagnosis adalah stenosis barah sigmoid. Penyumbatan usus yang kronik. Pelbagai metastasis di hati, di sepanjang mesentery, pemeriksaan di sepanjang peritoneum pelvis kecil. Tahap 4. Pada bulan Mac 2020, operasi dilakukan di Mogilev: reseksi anterior paliatif, biopsi hati, saliran pelvis. Dia menjalani kursus kemoterapi kedua. Selepas operasi, terdapat rasa sakit di bahu. Suhu sering meningkat (sehingga 37.5). Sekiranya saya menembaknya? Sekiranya anda mengambil ubat penghilang rasa sakit? Apa yang anda nasihatkan dengan aktiviti fizikal semasa tempoh pemulihan?

- Semua gejala baru yang muncul semasa kemoterapi harus dilaporkan kepada doktor yang hadir, ahli kemoterapi. Terdapat ubat-ubatan yang dapat mengurangkan risiko dan kesan sampingan dari rawatan. Suhu, sakit otot sering berlaku semasa kemoterapi. Anda boleh mengambil ubat antipiretik (parasetamol) sendiri sekiranya suhunya sukar ditoleransi. Aktiviti fizikal adalah perlu, tetapi harus sebanding dengan keadaan. Menunjukkan hiking, joging, basikal.

Pada tahun 2015, terdapat reseksi kolon sigmoid dengan pengenaan anastomosis usus. Analisis dan kajian kawalan apa yang anda cadangkan pada masa akan datang dan dengan kekerapan apa? Adakah aktiviti fizikal sederhana berbahaya: basikal, ayunan ringan akhbar? Seberapa kuat kawasan jahitan ini (anastomosis)?

- Selepas 5 tahun, anda tidak perlu risau tentang kekuatan kawasan yang dijahit: sebagai peraturan, komplikasi timbul dalam tempoh selepas operasi. Aktiviti fizikal, termasuk basikal, beban ringan di tekan tidak dikontraindikasikan, sebaliknya, aktiviti adalah baik jika seseorang merasa normal.

Rawatan dan tindak lanjut pesakit barah dilakukan mengikut algoritma tertentu, di mana waktu pemeriksaan juga ditentukan dengan jelas.

Kolonoskopi dilakukan 1 dan 3 tahun selepas penghapusan tumor primer, kemudian setiap 5 tahun untuk mengesan tumor berulang atau membuang polip usus yang dikesan. Sekiranya polip dikesan, kolonoskopi dilakukan setiap tahun. Sekiranya usus besar tidak diperiksa sepenuhnya sebelum operasi (ketika tumor menghalang pemeriksaan bahagian atasnya), prosedur harus dilakukan dalam 2-3 bulan berikutnya setelah rawatan pembedahan.

Selepas rawatan tumor kolon pada tahun pertama, ultrasound atau CT rongga perut dan pelvis dilakukan 2 kali setahun, sekali setahun CT atau sinar-X paru-paru.

X-ray paru-paru dan ultrasound organ perut mesti dilanjutkan setahun sekali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa paru-paru dan hati adalah organ pertama di mana tumor dapat bermetastasis.

Penanda tumor juga sedang disiasat, khususnya, antigen kanser-embrio (CEA): tahun pertama-kedua - 3 bulan sekali, ketiga kelima - sekali setahun. Sekiranya penunjuk meningkat setelah rawatan pembedahan, ini adalah isyarat kepada doktor bahawa pesakit perlu diperiksa dengan lebih terperinci..

Aktiviti pemeriksaan ditentukan dengan jelas dan ahli onkologi mesti menyampaikannya kepada pesakit. Pesakit dipantau dengan teliti selama lima tahun pertama selepas pembedahan.

Pada bulan Ogos 2019, ayah saya menghidap tumor ganas usus besar. Adakah barah ini diwarisi? Dan bagaimana saya boleh diperiksa dalam kes ini?

- Tidak kira sama ada bapa dijangkiti barah usus pada usia muda, sama ada saudara-mara lain mempunyai tumor usus besar dan organ lain, atau polip di usus. Ujian genetik molekul dapat dilakukan untuk menyingkirkan poliposis adenomatous keluarga dan sindrom Lynch. Sekiranya bapa jatuh sakit di kemudian hari, maka anda perlu mengikuti cadangan standard: pada usia 45 tahun, menjalani kolonoskopi dan ujian darah tersembunyi di dalam najis.

Apa sekatan yang akan berlaku selepas rawatan pembedahan untuk barah usus??

- Penyetempatan tumor penting. Sekiranya di sebelah kanan, pesakit pulih dengan cepat selepas pembedahan dan dalam kebanyakan kes menjalani kehidupan normal. Akibat yang lebih serius timbul apabila tumor rektum dikeluarkan: pesakit mengalami sindrom reseksi anterior rendah: dorongan lebih kerap untuk menggunakan tandas dan mengosongkan lebih lama. Anda mesti memilih produk dengan teliti untuk mengatur aktiviti usus.

Di usus besar, air diserap dan kotoran yang padat terbentuk. Oleh itu, apabila dikeluarkan sepenuhnya, cirit-birit berlaku, kehilangan cairan yang besar berlaku, yang boleh menyebabkan masalah pada sistem ginjal dan kardiovaskular. Dalam kes ini, anda perlu memantau keseimbangan air dengan teliti, mengambil ubat dengan berhati-hati untuk menghentikan cirit-birit.

Baca juga

Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter