Adenoma payudara: cara merawat, gejala, pembedahan, diagnosis, klasifikasi

Angioma


Apabila ada sesuatu yang tidak kena di dalam badan - ia membawa kepada kekeliruan, ketika kelenjar susu tidak teratur - ia menyebabkan panik pada mana-mana wanita. Tetapi sebelum putus asa dan mengucapkan selamat tinggal secara mental, anda harus menjalani pemeriksaan dan rawatan yang diperlukan, kerana tidak semua penyakit, termasuk adenoma kelenjar susu, mengancam merosot menjadi barah. Adenoma payudara lebih kerap didiagnosis pada wanita usia reproduktif (20 - 35 tahun), tetapi boleh berlaku pada gadis remaja berusia 14 - 16 tahun, dan dalam tempoh pramenopause dan menopaus, tumor dapat sembuh sendiri.

Penyakit adenoma payudara

Kelenjar susu terdiri daripada tisu kelenjar (parenchyma organ), fungsi utamanya adalah rembesan susu dan stroma (kerangka yang menyokong parenchyma), yang diwakili oleh tisu adiposa dan penghubung, serta ligamen Cooper. Adenoma boleh berlaku pada organ yang mengandungi tisu kelenjar, seperti adenoma kelenjar tiroid atau prostat.

Semua adenoma, termasuk kelenjar susu, adalah tumor jinak dan jarang menjadi ganas. Penyakit ini berlaku akibat percambahan (pertumbuhan) epitelium kelenjar dan jarang dijumpai. Pembentukan seperti tumor ini adalah salah satu bentuk mastopati, iaitu tumor yang bergantung pada hormon dan perubahan dari tahap hormon dalam badan (perubahan fasa kitaran haid, kehamilan dan penyusuan).

Selepas 40 tahun, adenoma payudara tidak terbentuk, dan 45-50 tahun, tumor yang ada berkurang, kerana pada usia ini komposisi kelenjar susu berubah, tisu kelenjar digantikan oleh adiposa dan penghubung.

Ramai wanita, dan juga doktor, percaya bahawa adenoma dan adenoma berserat pada kelenjar susu adalah satu penyakit yang sama. Dari segi gambaran klinikal, penyakit ini serupa, tetapi berbeza dalam struktur histologi. Sekiranya adenoma terdiri daripada tisu kelenjar, maka fibroadenoma merangkumi tisu kelenjar dan penghubung. Sekiranya terdapat tisu penghubung, mereka bercakap mengenai fibroma payudara.

Penyebab adenoma payudara

Penyebaran sel epitelium kelenjar lebih kerap berlaku pada wanita usia subur, yang berkaitan dengan pertumbuhan aktif dan perkembangan lobus, susu dan saluran intralobular payudara dan beban fungsi maksimum kelenjar susu (kehamilan dan penyusuan). Di tengah perkembangan adenoma kelenjar susu terdapat ketidakseimbangan hormon, khususnya, pelanggaran pengeluaran hormon seks dan nisbahnya. Progesteron, yang dihasilkan pada fasa kedua kitaran dan semasa kehamilan, "bertanggungjawab" untuk pembentukan dan pertumbuhan tisu kelenjar.

Di bawah pengaruh estrogen, saluran dan tisu penghubung tumbuh. Sekiranya pengeluaran progesteron tidak mencukupi dan kandungannya dalam tisu kelenjar susu menurun, adenoma akan berkembang. Juga, prolaktin berperanan dalam pembentukan tumor, tahapnya meningkat pada fasa kedua kitaran, semasa kehamilan dan terutama semasa penyusuan. Prolaktin inilah yang menyumbang kepada berlakunya gejala seperti pembengkakan dan sakit kelenjar. Peningkatan prolaktin dan penurunan progesteron adalah penyebab utama adenoma..

Juga, penyebab perkembangan penyakit ini adalah patologi kelenjar tiroid (pada 30% wanita dengan adenoma payudara), khususnya, kekurangan pengeluaran hormon tiroid dan pankreas (diabetes mellitus). Patologi hati juga penting dalam perkembangan penyakit ini, yang, bersama dengan hempedu, menghilangkan hormon berlebihan dari tubuh. Dengan penyakit hati, ia tidak mengatasi fungsinya, yang menyebabkan perkembangan ketidakseimbangan hormon.

Faktor predisposisi

Sejumlah faktor boleh menyumbang kepada permulaan tumor:

  • keturunan (kes mastopati pada garis wanita);
  • tumor ovari;
  • penyakit keradangan pada organ genital dalaman;
  • penggunaan pil kawalan kelahiran jangka panjang;
  • keengganan untuk menyusu;
  • penindasan paksa penyusuan;
  • berat badan berlebihan (tisu adiposa menghasilkan estrogen);
  • tabiat buruk;
  • penamatan kehamilan secara spontan dan buatan;
  • pariti (bilangan kelahiran dan kehamilan);
  • rasa tidak puas hati dengan status keluarga dan sosial, tekanan kronik;
  • kekurangan aktiviti seksual atau penyelewengannya;
  • ketidakpuasan seksual.

Pengelasan

Menurut klasifikasi WHO, adenoma boleh terletak di puting atau areola dan ketebalan payudara. Sebaliknya, adenoma payudara dibahagikan (mengikut penyetempatan) kepada:

  • nodular, yang jelas dibatasi dari tisu berdekatan;
  • berdaun, berlapis-lapis dan berkembang pesat;
  • pericanalicular, tumbuh di sekitar saluran susu;
  • intracanalicular, pertumbuhan tumor berlaku di dalam saluran susu.

Menurut struktur histologi, adenoma puting boleh menjadi sederhana dan syringomatous. Adenoma sederhana dicirikan oleh percambahan epitel kolumnar dan otot di saluran. Adenoma syringomatous timbul di areola puting dari berkembang dari epitel kelenjar peluh. Ini adalah ciri bahawa tumor seperti itu tidak mempunyai batas yang jelas, walaupun pertumbuhannya tidak invasif (mereka tidak tumbuh ke tisu sekitarnya).

Adenoma payudara dibahagikan kepada:

  • adenoma tubular, timbul hanya dari epitelium kelenjar pada wanita muda usia subur dan disajikan sebagai segel tunggal dan jelas dibatasi, tidak berkaitan dengan kulit atau puting;
  • adenoma menyusui, berkembang pada wanita hamil dan menyusui, hilang sendiri setelah normalisasi tahap hormon;
  • adenoma pleomorfik tumbuh dari tisu kelenjar, berserabut, adiposa (tumor campuran) dan serupa dengan adenoma kelenjar air liur dan peluh;
  • adenoma apokrin, tumbuh dari epitel kelenjar dan mengalami perubahan apokrin yang ketara (percambahan epitelium kelenjar peluh);
  • adenoma duktal - tumbuh di dalam saluran susu dalam bentuk polip kelenjar.

Gambar klinikal

Gejala adenoma payudara hanya muncul dengan ukuran tumor yang ketara (lebih daripada 5 cm). Dalam kes lain, penyakit ini tidak simptomatik dan pengesanan tumor berlaku secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin atau pemeriksaan payudara sendiri. Palpasi ditentukan oleh pendidikan berukuran kecil, kacang polong, sekitar 1 - 2 cm, yang memiliki bentuk bulat dan kontur yang jelas. Untuk disentuh, ia elastik, licin, jarang bergelombang, tidak disolder ke kulit dan tisu sekitarnya. Bengkak biasanya tidak menyakitkan. Tumor biasanya cetek dan cenderung meningkat pada malam haid. Setelah berakhirnya hari-hari kritikal, adenoma kembali ke ukurannya semula. Biasanya, tumor tunggal didiagnosis di satu sisi, tetapi banyak adenoma mungkin muncul di kedua kelenjar susu. Adenoma payudara tumbuh dengan perlahan, tetapi tindakan faktor yang tidak baik dapat memprovokasi pertumbuhannya yang cepat. Secara khas, semasa kehamilan, tumor meningkat dengan ketara dalam diameter, dan setelah melahirkan dan pemberhentian penyusuan, ia menurun atau hilang sama sekali.

Dengan ukuran formasi yang ketara (7-15 cm), kelenjar susu cacat, menjadi menyakitkan (tumor memampatkan ujung saraf) dan terbakar. Kelenjar getah bening aksila tidak membesar.

Untuk adenoma puting, edema, kemerahan, penampilan serous atau pembuangan berdarah dari puting adalah ciri. Kulit puting dan puting mengalami ulserasi dan berkerak akibat kerengsaan oleh rembesan. Dengan sentuhan, simpul elastik lembut dengan pergerakan yang dipelihara ditentukan pada kedalaman puting. Warna areola tidak berubah, gejala "kulit jeruk" dan keriput yang jelas, yang merupakan tanda-tanda barah payudara, tidak ada.

Diagnostik

Untuk mendiagnosis penyakit ini, anda mesti menghubungi jabatan mamologi. Doktor akan mengetahui sejarah penyakit, kehadiran / ketiadaan aduan, melakukan pemeriksaan fizikal kelenjar susu dalam keadaan berdiri dan terbaring. Palpasi payudara memperlihatkan formasi tunggal bergerak (kadang-kadang beberapa) ukuran kacang atau bola kecil. Kelenjar getah bening serantau tidak membesar. Ujian klinikal darah dan air kencing, biokimia darah, darah untuk hormon seks dan prolaktin, dalam keadaan yang mencurigakan, diperlukan darah untuk penanda tumor. Untuk mengesahkan diagnosis, kaedah pemeriksaan instrumental berikut digunakan:

Pemeriksaan sinar-X kelenjar susu pada unjuran frontal dan lateral. Kaedahnya sangat bermaklumat, kebolehpercayaan menentukan kanser payudara mencapai 95%. Mamografi tidak dilakukan pada wanita yang berumur kurang dari 35 tahun, menyusui dan hamil.

  • Ultrasound payudara

Ini membolehkan anda mengenal pasti pembentukan seperti tumor, penyetempatan dan kuantitinya, lekatannya ke tisu-tisu di sekitarnya, untuk melakukan diagnosis pembezaan adenoma dengan penyakit payudara yang lain. Kelebihan kajian: tidak berbahaya, kemungkinan memeriksa wanita muda dan melakukan banyak kajian.

Di bawah kawalan ultrasound, tapak pembentukan diambil. Bahan yang dihasilkan dihantar untuk pemeriksaan histologi, yang mengesahkan kualiti tumor yang jinak dan menentukan strukturnya (dengan adenoma, tisu kelenjar dikesan).

Dalam kes patologi ginekologi, somatik dan endokrin, seorang ahli terapi, ahli endokrinologi dan pakar sakit puan terlibat dalam diagnosis penyakit ini. Diagnosis pembezaan adenoma payudara dilakukan dengan sista, fibroadenoma dan barah payudara.

Sekiranya disyaki adenoma puting, perkara berikut dilakukan:

  • Sitogram swab puting

Untuk pemeriksaan sitologi, pelepasan dari puting diambil. Membolehkan anda menentukan kehadiran / ketiadaan sel atipikal

Pengenalan bahan radiopaque ke dalam saluran laktiferus dengan gambar sinar-X yang lebih jauh. Membolehkan anda mengenal pasti formasi intraduktal.

  • MRI payudara

Membolehkan anda mengkaji struktur kelenjar susu secara berlapis dan menentukan pembengkakan puting susu. Ultrasound dan mamografi kerana tidak berkesan pada adenoma puting tidak ditunjukkan.

Rawatan

Bagaimana adenoma payudara dirawat? Hanya ada satu kaedah rawatan untuk penyakit ini - pembedahan. Tidak ada terapi hormon, dan lebih-lebih lagi ubat-ubatan rakyat tidak akan membantu mengatasi penyakit ini dan menyingkirkan tumor. Sekiranya pembentukannya tidak melebihi diameter 10 mm, pakar mengesyorkan agar pesakit dipantau secara berkala (2 kali setahun) dan menjalani ultrasound kelenjar susu setiap tahun. Secara selari, pakar mamologi menasihatkan untuk mengekalkan gaya hidup sihat, mematuhi pemakanan yang betul, mengambil vitamin (A, C, E, P, B6), dan mengambil persediaan yang mengandungi iodin untuk masalah dengan kelenjar tiroid. Semasa mendiagnosis adenoma menyusui, doktor akan menetapkan Bromocriptine (Parlodel), yang menekan sintesis prolaktin dan pengeluaran susu.

Pembuangan adenoma payudara dilakukan mengikut petunjuk berikut:

  • saiz pembentukan yang ketara, yang membawa kepada ubah bentuk payudara;
  • kecurigaan tumor malignan;
  • pertumbuhan intensif adenoma.

Campur tangan pembedahan dilakukan dengan dua cara: enukleasi pembentukan dan reseksi sektoral kelenjar.

Enucleation adalah pengelupasan tumor tanpa menjejaskan tisu yang sihat. Ia dilakukan hanya setelah disahkan oleh pemeriksaan histologi mengenai kualiti formasi jinak. Dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Reseksi sektoral adalah campur tangan pembedahan yang lebih serius, yang terdiri daripada pemotongan adenoma bersama dengan beberapa sentimeter tisu yang sihat (reseksi sektor kelenjar). Ia dilakukan sekiranya terdapat keraguan tentang kualiti pendidikan yang baik. Sebagai akibat dari campur tangan - pembentukan jahitan kasar, tetapi anda dapat menyingkirkannya pada masa akan datang dengan bantuan operasi kosmetik.

Adenoma puting yang ditetapkan juga memerlukan pembedahan. Eksisi dilakukan sama ada - pemotongan tumor tanpa menyentuh tisu yang sihat, atau reseksi sektoral. Jahitan selepas pembedahan di dada dikeluarkan pada hari ke-8.

Antara kaedah inovatif untuk merawat penyakit, krioablasi (pemusnahan tumor oleh suhu rendah - nitrogen cair) dan ablasi laser (kesan pada tumor dengan penyinaran laser) digunakan. Kelebihan teknik tersebut adalah ketiadaan kecacatan kosmetik (parut kecil dan tidak mencolok) dan minimum komplikasi semasa proses penyingkiran (tanpa pendarahan).

Soalan jawapan

Keganasan adenoma jarang berlaku, oleh itu, dengan rawatan tepat pada masanya dan pemantauan berkala oleh pakar, prognosis penyakit ini sangat baik.

Tidak ada profilaksis khusus untuk penyakit ini. Anda perlu kerap berkonsultasi dengan doktor (pakar sakit puan, pakar mamologi), melakukan pemeriksaan sendiri payudara, membuat diagnosis tepat pada masanya dan menghilangkan masalah endokrinologi, mematuhi gaya hidup sihat dan menolak pengguguran.

Tidak boleh. Apa-apa penyakit kelenjar susu (sista, adenoma, fibroadenoma, dll.), Walaupun anda menyingkirkannya, mengancam kambuh dan komplikasi semasa memasang implan. Payudara kecil lebih baik, tetapi sihat.

Dikehendaki. Ini bukan mengenai ukuran formasi, tetapi mengenai strukturnya. Adenoma daun adalah salah satu adenoma yang paling tidak baik dan risiko degenerasinya menjadi barah jauh lebih tinggi jika dibandingkan dengan jenis tumor lain. Oleh itu, pembentukan mesti dikeluarkan, dan lebih cepat semakin baik..

Sekiranya tidak ada aduan lain dan kajian tambahan telah mengesahkan bahawa tumor itu jinak, maka tidak disentuh semasa kehamilan dan penyusuan. Setelah melahirkan dan pemberhentian penyusuan, tumor kemungkinan akan kembali ke ukuran asalnya. Jika tidak, ia mesti dikeluarkan..

Adenoma payudara

Mastopati adalah istilah kolektif untuk sebilangan besar penyakit payudara. Adenoma kelenjar susu adalah sejenis mastopati, tumor jinak yang berkembang dari sel-sel epitelium kelenjar. Adenoma kelenjar susu adalah pembentukan bulat, mudah bergerak, dengan konsistensi yang padat. Adenoma boleh terbentuk dalam satu kelenjar susu atau mempengaruhi kedua-dua kelenjar, boleh terbentuk sebagai neoplasma tunggal atau berganda.

Adenoma payudara didiagnosis di hospital Yusupov. Diagnosis awal dibuat oleh doktor semasa pemeriksaan visual pesakit, diagnosis disahkan menggunakan MRI, ultrasound, CT dan biopsi payudara. Di hospital Yusupov, pakar onkologi, pakar mamologi, dan pakar sakit puan dimasukkan. Rawatan payudara boleh dilakukan di jabatan onkologi hospital. Rawatan penyakit ini adalah konservatif dan pembedahan.

Adenoma payudara kiri: gejala

Adenoma kelenjar kiri dan adenoma payudara kanan dalam kebanyakan kes didiagnosis pada usia muda - dari 15 hingga 35 tahun, adalah pembentukan hormon yang bergantung kepada dan sensitif terhadap fasa kitaran haid, perubahan pada adenoma berlaku semasa kehamilan dan menyusui. Neoplasma jenis ini sangat jarang terdedah kepada degenerasi menjadi tumor malignan. Oleh kerana tumor bergantung pada hormon, sebab utama penampilannya dianggap sebagai pelanggaran sistem hormon. Perkembangan adenoma dipengaruhi oleh hormon seks wanita - estrogen, progesteron. Ketidakseimbangan hormon, peningkatan kadar estrogen menyebabkan perkembangan adenoma payudara. Prolaktin mempengaruhi perkembangan adenoma, tumor sering mendapat dorongan untuk berkembang semasa menyusui.

Gejala adenoma payudara pada peringkat awal perkembangan tidak muncul. Selalunya, adenoma dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin. Neoplasma mempunyai bentuk bulat dan batas yang jelas, selalunya permukaan licin, jarang tuber, tumor tidak dikimpal ke tisu bersebelahan, elastik, mudah alih. Tidak ada perubahan pada kulit berbanding tumor.

Adenoma payudara: klasifikasi

Klasifikasi adenoma payudara menerangkan dua jenis adenoma: payudara dan puting. Adenoma puting:

  • Biasa.
  • Syringomatous.

Adenoma puting sering dikelirukan dengan barah Paget, yang mempengaruhi puting dan areola. Perkembangan adenoma berlaku secara perlahan selama beberapa tahun, dengan hampir tidak ada gejala. Kemudian pelepasan dari puting muncul, bisul dan kerak terbentuk pada puting, dan bahagian dalam payudara berubah. Penyakit ini jarang berlaku.

Adenoma payudara:

  • Menyusu.
  • Tubular.
  • Pleomorfik.
  • Apokrin.
  • Duktal.

Adenoma gentian payudara: apakah itu

Fibroma adenoma payudara adalah jenis tumor payudara jinak yang paling biasa, sejenis mastopati nodular. Selalunya memberi kesan kepada wanita dan gadis muda yang mengalami gangguan sistem endokrin. Adenoma serat kelenjar susu dalam kebanyakan kes tidak mencapai ukuran yang besar - ukurannya tidak lebih dari 3 sentimeter, perjalanan penyakit ini tidak simptomatik. Adenoma serat berlaku dalam dua jenis: berbentuk daun dan nodular. Adenoma berbentuk daun dan daun mempunyai beberapa subspesies. Adenoma nodular kelenjar susu mengandungi bukan sahaja kelenjar, tetapi juga tisu penghubung (berserat). Ia menyerupai bola yang padat dan bergerak ke sentuhan. Dalam beberapa kes, fibroadenoma nodular menjadi besar.

Adenoma payudara yang menyusu

Adenoma menyusui kelenjar susu adalah adenoma tubular, yang semasa kehamilan dan penyusuan berubah di bawah pengaruh hormon, berubah menjadi adenoma payudara yang menyusu. Adenoma tubular adalah neoplasma dengan batas yang jelas, tumor terdiri daripada struktur tiub yang ditutup dengan dua lapisan sel - epitelium dan myoepithelial.

Adenoma gentian payudara: rawatan

Adenofibroma payudara dirawat secara konservatif dan dengan bantuan pembedahan. Doktor memutuskan jenis rawatan untuk adenoma berdasarkan pemeriksaan dan usia pesakit. Rawatan pembedahan adenoma dapat dilakukan dengan menggunakan reseksi nod dengan menggunakan anestesia tempatan, atau reseksi sektoral dilakukan, ketika nodul dan tisu payudara yang berdekatan dikeluarkan. Mereka juga dirawat dengan terapi hormon. Pada temu janji dengan pakar mamologi atau ahli onkologi di hospital Yusupov, pesakit akan mengetahui lebih lanjut mengenai penyakitnya, menerima cadangan dan rujukan untuk penyelidikan. Penyelidikan boleh dilakukan di pusat diagnostik hospital, ada hospital 24 jam untuk pesakit. Setelah pemeriksaan lengkap, doktor akan memberikan rawatan yang berkesan..

Adenoma payudara

Adenoma kelenjar susu adalah neoplasma elastik dan bergerak berbentuk sfera atau sfera, biasanya dekat dengan permukaan kelenjar.

Ia berlaku tunggal dan berganda, berkembang pada satu payudara atau kedua-duanya. Ia dianggap sebagai jenis mastopati bersama dengan fibroma, fibroadenoma, limfadenoma. Selalunya, neoplasma tidak melebihi diameter 3 cm, sangat jarang tumbuh hingga 5 cm.

Adenoma kelenjar susu tidak merosot menjadi tumor malignan, dan bergantung pada keseimbangan hormon tubuh wanita. Formasi sedemikian didiagnosis dan dirawat oleh pakar seperti pakar sakit puan, pakar mamologi dan ahli onkologi..

Apa ini?

Adenoma kelenjar susu adalah tumor jinak yang terbentuk dari sel-sel epitel kelenjar. Merupakan sejenis mastopati.

Sebagai peraturan, ia didiagnosis pada usia 15-35 tahun. Selalunya berlaku semasa kehamilan. Dalam tempoh pramenopause dan klimakserik, tumor yang ada berkurang, yang baru tidak terbentuk.

Lebih lanjut mengenai penyakit ini

Kelenjar susu terdiri daripada tisu kelenjar (parenchyma organ), fungsi utamanya adalah rembesan susu dan stroma (kerangka yang menyokong parenchyma), yang diwakili oleh tisu adiposa dan penghubung, serta ligamen Cooper. Adenoma boleh berlaku pada organ yang mengandungi tisu kelenjar, seperti adenoma kelenjar tiroid atau prostat.

Semua adenoma, termasuk kelenjar susu, adalah tumor jinak dan jarang menjadi ganas. Penyakit ini berlaku akibat percambahan (pertumbuhan) epitelium kelenjar dan jarang dijumpai. Pembentukan seperti tumor ini adalah salah satu bentuk mastopati, iaitu tumor yang bergantung pada hormon dan perubahan dari tahap hormon dalam badan (perubahan fasa kitaran haid, kehamilan dan penyusuan).

Selepas 40 tahun, adenoma payudara tidak terbentuk, dan 45-50 tahun, tumor yang ada berkurang, kerana pada usia ini komposisi kelenjar susu berubah, tisu kelenjar digantikan oleh adiposa dan penghubung.

Ramai wanita, dan juga doktor, percaya bahawa adenoma dan adenoma berserat pada kelenjar susu adalah satu penyakit yang sama. Dari segi gambaran klinikal, penyakit ini serupa, tetapi berbeza dalam struktur histologi. Sekiranya adenoma terdiri daripada tisu kelenjar, maka fibroadenoma merangkumi tisu kelenjar dan penghubung. Sekiranya terdapat tisu penghubung, mereka bercakap mengenai fibroma payudara.

Punca berlakunya

Pembentukan tumor dan pertumbuhannya dikaitkan dengan pengaruh hormon estrogen. Itulah sebabnya mengapa adenoma meningkat menjelang akhir kitaran haid atau semasa mengandung dan kemudian menurun. Menopaus mempunyai kesan yang baik pada simpul - penurunan kadar estrogen semasa menopaus mengganggu pertumbuhan pendidikan.

Antara faktor yang boleh mempengaruhi permulaan penyakit ini dan memprovokasi perkembangannya secara intensif adalah seperti berikut:

  • kemandulan;
  • kecenderungan genetik;
  • pengguguran;
  • selesainya penyusuan;
  • kegemukan;
  • disfungsi hati;
  • diabetes;
  • mengambil pil perancang;
  • merokok;
  • tekanan.

Semua faktor risiko dikaitkan dengan fungsi sistem endokrin badan. Umur klimaks dan premenopause dicirikan oleh penggantian tisu kelenjar secara beransur-ansur dengan tisu berserabut dan adiposa, yang secara praktikal tidak termasuk pembentukan adenoma, walaupun terdapat penyebab kecenderungan lain.

Pengelasan

Adenoma payudara terdiri daripada gabungan tisu berserabut, kelenjar, dan adiposa. Nama tumor bergantung pada dominasi mana-mana jenis sel ini dalam tisu tumor. Sebagai contoh, istilah "fibroadenolipoma" menunjukkan bahawa neoplasma terdiri daripada kira-kira bilangan sel berserat, kelenjar dan lemak yang sama.

Adenoma payudara dibahagikan kepada beberapa jenis:

  1. Serat - yang paling biasa, terbentuk dalam tisu berserabut;
  2. Phyloid (berbentuk daun) - dicirikan oleh pertumbuhan pesat;
  3. Perianalikular - paling kerap dilokalisasikan di dekat saluran susu, terbentuk dari tisu penghubung;
  4. Intracanalicular - terbentuk di dalam saluran, dianggap salah satu yang paling berbahaya;
  5. Bercampur - neoplasma mempunyai tanda-tanda beberapa jenis adenoma.

Patologi adenomatosis kelenjar susu juga merangkumi neoplasma fibro-epitelium: adenoma fibrocystic, tumor berbentuk daun, fibroadenoma kompleks.

Mengikut lokasi dan jenis tisu, adenoma dikelaskan:

  1. Tubular - adalah simpul sel epitelium silinder (unsur tiub);
  2. Menyusu - neoplasma lobus dan saluran susu, yang dicirikan oleh pembebasan susu;
  3. Apocrine - serupa dengan tubular, tetapi berbeza dengannya dalam struktur epitel;
  4. Pleomorphic - jarang berlaku, terbentuk dari gabungan tisu adiposa, kelenjar dan berserat, boleh merosot menjadi karsinoma;
  5. Duktal (duktal) - bentuk tumor yang jarang berlaku, yang dicirikan oleh pengembangan saluran;
  6. Adenoma puting - terbentuk di saluran susu di kawasan puting, dicirikan oleh kesakitan dan keputihan.

Gejala

Pada adenoma payudara, gejala, manifestasi klinikal bergantung pada diameter, penyetempatan neoplasma patologi, tahap, bentuk penyakit. Dalam kebanyakan kes, neoplasma tidak menyebabkan ketidakselesaan kepada wanita. Selalunya patologi, terutamanya pada peringkat awal perkembangan, tidak simptomatik. Adalah mungkin untuk mengesan neoplasma di dada secara tidak sengaja secara palpation (probing) atau semasa pemeriksaan perubatan rutin.

Adenoma pada kelenjar susu menyerupai bola padat kecil bergerak dengan sempadan halus. Ia mempunyai bentuk bulat, bulat, konsistensi padat. Permukaan formasi licin. Pada palpasi, ia boleh bergerak di dalam tisu kelenjar.

Manifestasi klinikal, gejala:

  • ketidakselesaan ketika ditekan, berdebar;
  • luka pada dermis, kerak keras, retakan pada puting;
  • sensasi terbakar di dada;
  • kemunculan "kulit jeruk" di zon parasit.

Tanda ciri adenoma payudara adalah pelepasan cecair berwarna, keputihan, ichor, susu dari puting susu.

Neoplasma juga boleh mempunyai permukaan yang besar dan tidak rata. Patologi tidak disertai dengan perubahan dalam epidermis. Dalam kes ini, neoplasma boleh meningkat diameter dalam beberapa hari atau semasa haid. Setelah berakhirnya "hari kritikal" mereka kembali ke parameter asalnya.

Sekiranya neoplasma diperbesar hingga 5-15 cm, ketika menekan di dada, pesakit merasa tidak selesa, sakit yang tidak menyenangkan, terbakar.

Diagnostik

Untuk menentukan patologi, anda perlu menghubungi pakar mamologi atau pakar mamologi-onkologi. Kaedah diagnostik berikut digunakan jika disyaki adenoma:

  1. Palpasi dalam kedudukan menegak dan mendatar (berdiri dan berbaring). Terdapat formasi padat nodular bergerak.
  2. Diagnostik ultrabunyi - pemeriksaan dengan mesin ultrasound.
  3. Mamografi - X-ray payudara diambil dengan sinaran dos rendah.
  4. Biopsi adalah prosedur untuk mengambil sel tisu dari tumor. Kaedah pembedahan atau invasif (menggunakan jarum berongga) di bawah bimbingan ultrasound.
  5. Sampel yang dihasilkan diperiksa di bawah mikroskop - ini adalah kaedah diagnostik terakhir, berdasarkan diagnosis yang ditetapkan.

Diagnosis untuk adenoma puting yang disyaki berbeza dari yang lain, dan merangkumi kaedah berikut:

  1. Pemeriksaan sitologi pembuangan puting.
  2. Pengimejan resonans magnetik pada payudara.
  3. Duktografi (sinar-X dengan pengenalan tambahan agen kontras ke dalam saluran).
  4. Biopsi.
  5. Mamografi dan ultrasound untuk adenoma puting tidak begitu bermaklumat dan oleh itu tidak digunakan.

Sekiranya anda mengesyaki masalah dari sistem endokrin, adanya patologi somatik dan penyakit sistem pembiakan, pesakit juga dihantar untuk diperiksa dan berunding dengan ahli terapi, pakar sakit puan, ahli endokrinologi atau pakar sakit puan-endokrinologi.

Adenoma jarang merosot menjadi tumor ganas, tetapi kawalan pertumbuhannya dan diagnosis pembezaan diperlukan - untuk membezakan simpul dari tumor lain yang dapat dilokalisasikan di dada, tetapi pada masa yang sama mengancam nyawa pesakit..

Kesan

Komplikasi adenoma payudara jarang berlaku. Ia boleh menjadi:

  • keganasan adalah transformasi malignan. Ia jarang diperhatikan;
  • galactophoritis adalah luka radang pada saluran susu. Boleh berkembang kerana fakta bahawa adenoma menekan saluran laktiferus, menyumbang kepada genangan di dalamnya
  • susu (semasa penyusuan) atau keadaan patologi;
  • abses - berkembang sebagai komplikasi galactophoritis apabila kandungan saluran susu yang tersekat dijangkiti;
  • ubah bentuk kelenjar susu - berkembang dengan bentuk besar atau banyak nod adenomatous pada tisu kelenjar.

Rawatan adenoma payudara

Pesakit berminat untuk merawat adenoma payudara. Terapi penyakit mesti cekap. Doktor menetapkan ubat dengan hormon, kompleks multivitamin. Pesakit boleh disyorkan ubat Klamin. Ia hadir dalam bentuk pil dan kapsul. Klamin menebus kekurangan yodium, yang diperlukan untuk kerja kelenjar tiroid yang terkoordinasi dengan baik. Dos ubat adalah individu. Klamin mengatur metabolisme lipid dan meningkatkan fungsi kelenjar susu.

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan pembentukan 10 mm atau lebih, seorang pakar mamologi harus dikunjungi dan imbasan ultrasound harus dilakukan secara berkala. Adenoma payudara mungkin tidak simptomatik. Neoplasma tidak merosakkan fungsi organ. Dalam praktik klinikal, terdapat kes-kes apabila fibroadenoma hilang dengan sendirinya. Hormon juga diresepkan untuk merawat penyakit ini. Mereka diambil untuk menormalkan tahap estrogen dan progesteron..

Terapi dijalankan dengan mengambil kira latar belakang hormon wanita.

Rawatan konservatif

Dengan ukuran tumor yang tidak signifikan, jika penyakit ini tidak berkembang, mereka berlaku tanpa campur tangan pembedahan. Kursus terapi berlangsung lama. Dikehendaki:

  1. Pembetulan pemakanan. Pesakit harus menghadkan pengambilan makanan berlemak, muffin. Garam untuk memasak lebih baik menggunakan iodized.
  2. Mengembalikan keseimbangan hormon. Adalah disyorkan untuk hamil, memberi makan anak sekurang-kurangnya 1 tahun.
  3. Fisioterapi. Elektroforesis dengan kalium iodida, novocaine disyorkan. Prosedur pemanasan dikontraindikasikan.
  4. Peningkatan hati dalam perubatan, yang mengambil bahagian aktif dalam pengaktifan estrogen. Tentukan vitamin B6, A, E, C, D, hepatoprotectors (Carsil, Essentiale).
  5. Pemulihan perubatan keseimbangan hormon. Persediaan herba diresepkan (Mastodinon, Normomens, Quinol). Kontraseptif oral oral digunakan (Yarina).

Dengan kesakitan yang teruk, pembengkakan kelenjar susu sebelum bermulanya hari-hari kritikal, disarankan untuk minum rebusan ramuan yang mempunyai kesan diuretik (daun lingonberry, birch, bunga jagung, akar licorice, dandelion).

Terapi hormon ditetapkan apabila kaedah rawatan lain tidak berkesan. Tugaskan:

  • isyarat darah;
  • parlodel;
  • danazol.

Dalam kes yang jarang berlaku, tamoxifen diresepkan. Dengan penggunaan yang berpanjangan, pelbagai kesan sampingan berlaku (trombophlebitis, demam hay, barah endometrium).

Untuk rawatan adenoma kelenjar susu, ubat hormon tempatan digunakan - progestogel. Permohonan dibuat ke kawasan payudara yang terjejas. Ia tidak menyebabkan gangguan hormon.

Salah satu sebab peningkatan kesakitan pada kelenjar susu adalah peningkatan kegembiraan saraf, ketakutan akan perkembangan proses ganas. Pesakit disyorkan ubat penenang herba (valerian, motherwort).

Semua ubat yang ditetapkan oleh doktor mesti diambil dalam jangka masa yang lama. Rawatan berlangsung dari 3 bulan. Sekiranya tidak ada kesan terapi, ada kemungkinan keganasan, tumor besar (lebih dari 2 cm) - operasi diperlukan.

Campur tangan pembedahan

Terdapat beberapa kaedah intervensi:

  1. Pencabutan laser. Apabila terkena laser, instrumen pembedahan tidak digunakan, integriti tisu tidak terganggu. Laser mencecah formasi dan menguapnya sepenuhnya. Sekiranya wanita itu tidak mengalami komplikasi, pemulihan selanjutnya berlaku di rumah.
  2. Pengabaian kriogenik. Sel-sel tumor terdedah kepada sejuk. Mereka runtuh dan berhenti tumbuh sepenuhnya. Tidak ada kesan pada kulit. Beberapa jam selepas pembekuan adenoma, keadaan wanita itu stabil sepenuhnya.
  3. Gelombang radio. Wanita itu diberi anestesia tempatan untuk pemotongan. Setelah membuka tisu, alat yang mengeluarkan gelombang frekuensi radio digunakan. Semasa operasi, adenoma dipisahkan dari tisu yang sihat dan dikeluarkan.
  4. Biopsi. Anestetik disuntik ke kelenjar susu, sayatan dibuat dan probe khas dimasukkan ke dalam adenoma. Tumor yang dikesan dievakuasi menggunakan vakum. Campur tangan dilakukan dengan kecederaan minimum pada tisu, parut tetap tidak dapat dilihat.

Akses penuh ke bahagian dalam payudara diperlukan sekiranya terdapat perkembangan tumor yang tajam. Komplikasi utama adenoma besar adalah kecacatan payudara yang teruk yang memerlukan pembinaan semula.

  1. Reseksi sektoral. Doktor membuang bukan sahaja badan adenoma, tetapi juga beberapa tisu yang sihat. Ini perlu sekiranya berlaku komplikasi proses, risiko mengembangkan sel ganas.
  2. Melambung. Patologi dikeluarkan tanpa penglibatan tisu yang sihat. Ini membolehkan anda mengekalkan bentuk semula jadi payudara sebanyak mungkin. Semasa operasi, adenoma yang dikeluarkan segera dihantar untuk ujian makmal.

Pencegahan

Langkah-langkah pencegahan terhadap penampilan adenoma payudara adalah:

  • pencegahan gangguan hormon, dan jika ada, diagnosis dan rawatan tepat pada masanya;
  • pengurusan kehamilan dan penyusuan yang betul;
  • pencegahan, pengesanan tepat pada masanya dan rawatan gangguan hormon dalam bidang bukan ginekologi;
  • berhenti dari tabiat buruk - khususnya, merokok;
  • mengambil pil perancang di bawah pengawasan perubatan;
  • pencegahan, diagnosis tepat pada masanya dan rawatan penyakit pembiakan;
  • mengelakkan sebarang keadaan tertekan;
  • pencegahan penyakit somatik kompleks - khususnya, patologi hati, dan perkembangannya - pengesanan dan kelegaan tepat pada masanya;
  • gaya hidup sihat.

Ramalan

Adenoma payudara mempunyai prognosis yang baik. Kemungkinan degenerasi menjadi tumor onkologi adalah minimum. Terapi tepat pada masanya akan membolehkan anda kembali menyusui. Tetapi, jika doktor mendiagnosis bentuk adenoma berserabut, risiko degenerasi menjadi tumor ganas lebih tinggi. Adenoma payudara dikaitkan dengan turun naik hormon. Kita tidak boleh berfikir bahawa itu adalah pendahulu onkologi. Walau apa pun, anda perlu menghubungi doktor tepat pada masanya dan melakukan pemeriksaan.

Adenoma payudara - rawatan, sebab, jenis

Adenoma payudara adalah pembentukan seperti tumor pada payudara wanita, yang mempunyai jalan jinak dan terbentuk dari sel epitelium. Selalunya, patologi ini terbentuk pada usia pembiakan, sementara penyebab yang paling mungkin menyebabkan perkembangan patologi adalah ketidakseimbangan hormon.

Neoplasma payudara boleh menjadi tunggal dan berganda, sementara mereka dapat dilokalisasi pada satu atau dua kelenjar susu sekaligus. Terapi optimum ditetapkan hanya setelah diagnosis penyakit yang tepat di hospital.

Apa itu adenoma payudara

Dalam praktik onkologi, adenoma payudara adalah tumor yang merupakan sejenis mastopati, semasa terbentuk dari tisu epitelium. Selalunya, penyakit adenoma diperhatikan pada wanita berusia antara lima belas dan tiga puluh lima tahun, terutamanya semasa kehamilan dan menyusui. Adenoma payudara dapat berkembang hanya sebelum bermulanya menopaus. Sekiranya wanita sudah mempunyai tumor yang serupa, maka semasa menopaus, atau dalam tempoh berikutnya, mereka berkurang, sementara yang baru tidak timbul, kerana perkembangan dan fungsi kelenjar susu setelah bermulanya menopaus berhenti.

Harus diingat bahawa patologi ini tidak pernah merosot menjadi bentuk malignan dan merupakan neoplasma yang bergantung pada hormon. Sekiranya anda mengesyaki penyakit ini, anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang apa itu adenoma payudara dengan lulus pemeriksaan di institusi perubatan. Pemeriksaan biasanya dilakukan oleh ahli onkologi atau pakar mamologi setelah berunding dan melakukan pemeriksaan. Setiap wanita perlu mengetahui bagaimana adenoma didiagnosis, dirawat dan dicegah.

Punca

Sebab utama pembentukan adenoma pada wanita di payudara adalah kepincangan dalam pengaturan jumlah hormon. Dalam kebanyakan kes, kekurangan progesteron dan kelebihan estrogen serentak terlibat dalam penampilan patologi. Sekiranya terdapat ketidakseimbangan hormon ini, terutamanya semasa perubahan kelenjar susu semasa kehamilan dan penyusuan, keadaan optimum diciptakan di mana sel-sel adenoma mula berkembang. Peningkatan prolaktin dalam badan juga menyumbang kepada kemunculan tumor..

Ciri khas adalah hakikat bahawa jika wanita mempunyai adenoma di payudara mereka, patologi endokrin lain tidak dapat dikesan. Terdapat sebab biasa untuk perkembangan adenoma:

  • kecenderungan genetik;
  • keturunan;
  • penggunaan kontraseptif hormon oral;
  • penyakit organ pembiakan;
  • gangguan hepatik buah pinggang;
  • merokok dan minum berlebihan.

Semasa menopaus, dan juga selepasnya, kelenjar pada atrofi payudara, dan oleh itu, patologi ini tidak berlaku pada wanita selepas usia empat puluh lima.

Pengelasan

Oleh kerana perkembangan tumor boleh berlaku baik pada kelenjar susu itu sendiri dan pada puting payudara, dalam praktik perubatan, adenoma puting dan payudara dibezakan. Dalam kes pertama, tumor timbul, yang terdiri daripada tisu kelenjar secara eksklusif. Apabila tumor terbentuk dari sel-sel tisu kelenjar dan penghubung (berserat), patologi tersebut disebut fibroadenoma kelenjar susu. Jenis ini adalah yang paling biasa. Berdasarkan data dari Organisasi Kesihatan Sedunia, adenoma pada kelenjar susu boleh terdiri daripada jenis berikut:

  • Tubular - menampakkan dirinya sebagai simpul dengan batas yang jelas, dan terbentuk dari struktur tiub yang tidak normal yang terdiri daripada sel-sel mioepitel dan kelenjar.
  • Menyusu - terletak lebih kerap di saluran susu dan lobus, sedangkan ia berlaku secara eksklusif semasa penyusuan. Dibentuk dari adenoma tubular.
  • Apocryl - terbentuk secara eksklusif dari epitel kelenjar, sambil menyerupai simpul dengan batas yang jelas.
  • Pleomorphic - timbul dari sel-sel berserat, kelenjar dan lemak patologi, dan paling sering terletak di bawah areola puting. Bahaya jenis ini adalah kecenderungannya untuk berubah menjadi karsinoma payudara.
  • Duktal - tumor yang sangat jarang berlaku, dicirikan oleh pengembangan saluran susu, di dalam lumen yang terbentuk polip kelenjar.

Setiap jenis adenoma memerlukan rawatan di rumah sakit, oleh itu, jika terdapat gejala-gejala ciri, anda tidak perlu ragu-ragu dan menjalani pemeriksaan di institusi perubatan.

Adenoma pleomorfik

Neoplasma jenis ini didiagnosis kurang kerap daripada bentuk adenoma lain, sementara ia terbentuk dari persimpangan tisu berserabut, adiposa dan kelenjar. Tumor terletak secara langsung di kawasan bawah areola. Dalam kes yang jarang berlaku, neoplasma boleh merosot menjadi tumor ganas, karsinoma. Oleh itu, untuk mengelakkan akibat seperti itu, rawatan tumor dilakukan tanpa penangguhan dengan bantuan pembedahan..

Adenoma puting

Bentuk penyakit ini jarang didiagnosis, sementara ia terbentuk di saluran susu berhampiran puting susu. Adenoma puting mempunyai tanda ciri, yang boleh menjadi sensasi yang menyakitkan dan keluar dari dada. Kadang kala bisul dan gatal mungkin terjadi, serta benjolan pada kelenjar susu dan peningkatan ukuran puting susu. Adenoma adalah dari jenis berikut:

  • Biasa - perkembangan patologi berlaku di saluran laktiferus kelenjar dan areola. Lebih kerap terdapat banyak luka pada tisu kelenjar dan otot.
  • Syringimatous - neoplasma terletak di rantau subossus, dan ia terdiri daripada sel-sel kelenjar patologi kelenjar berpeluh. Tumor tidak mempunyai batas yang ditentukan.

Dengan penyakit seperti itu, keadaan pesakit dianggap prakanker, oleh itu, rawatan dilakukan secara pembedahan dengan membuang tumor dan pemeriksaan histologinya selanjutnya..

Adenoma tubular

Adenoma tubular payudara adalah tumor yang berkembang dari tisu kelenjar, yang lebih biasa pada wanita usia subur. Neoplasma tidak terdedah kepada keganasan dan hanya berlaku pada tiga peratus daripada semua kes pembentukan jinak lain yang terletak di dada. Ciri khas jenis ini adalah bahawa membuat diagnosis yang tepat hanya mungkin dilakukan selepas pembedahan, kerana patologi dapat meniru formasi fibroadenomatous lain.

Adenoma menyusu

Bentuk adenoma ini paling sering didiagnosis pada wanita dalam tempoh penyusuan, kerana pada masa ini perubahan tahap hormon dapat memprovokasi penampilan tumor dalam bentuk simpul struktur yang padat. Biasanya, formasi seperti itu hilang dengan sendirinya setelah berakhirnya tempoh penyusuan dan pengaturan tahap hormon.

Kadang-kadang ukuran tumor boleh mengesankan, sehingga menyebabkan ketidakselesaan pada pesakit. Kemudian doktor klinik boleh menetapkan rawatan konservatif dengan ubat-ubatan yang menghalang pertumbuhan neoplasma. Pembedahan untuk membuang neoplasma dilakukan dalam keadaan luar biasa.

Fibroadenoma

Gejala

Biasanya, penyakit payudara berkembang tanpa manifestasi gejala klinikal dan didiagnosis semasa pemeriksaan rutin atau rawak. Semasa palpasi, pembentukan sfera struktur elastik dengan batas yang jelas dapat dikesan. Neoplasma bergerak dan sama sekali tidak berkaitan dengan tisu kelenjar susu di sekitarnya. Selalunya, permukaan neoplasma licin, tetapi dalam beberapa kes, adenoma mungkin mempunyai permukaan yang bergelombang. Kulit di kawasan tumor tidak mengalami perubahan dan tidak berubah warna.

Sekiranya terdapat adenoma puting, gejalanya mungkin seperti berikut:

  • edema;
  • hiperemia;
  • pembuangan berdarah atau serous.

Permukaan puting dapat ditutup dengan bisul dan kerak, dan palpasi pada ketebalan puting dapat memperlihatkan simpul lembut elastik yang tidak bersambung dengan tisu lain. Kulit di sekitar puting tidak berubah dan mengekalkan warna semula jadi.

Diagnostik

Sekiranya terdapat kecurigaan adanya adenoma payudara, diagnosis dibuat di jabatan mamologi, berdasarkan keluhan pesakit dan hasil pemeriksaan luaran dengan palpasi. Doktor mungkin mengenal pasti satu atau lebih pertumbuhan mudah alih yang mungkin menyerupai kacang polong. Seorang pesakit dengan adenoma payudara yang disyaki ditugaskan untuk menjalani pemeriksaan ultrasound (ultrasound) dan mamografi. Sekiranya terdapat kecurigaan mengenai gangguan endokrin, penyakit somatik atau pembiakan, pakar berikut harus dirujuk:

  • ahli endokrinologi;
  • pakar sakit puan;
  • ahli terapi.

Di samping itu, kajian lain diberikan kepada pesakit:

  • x-ray dada (mamografi);
  • pengimejan resonans magnetik (MRI);
  • biopsi.

Diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat setelah pemeriksaan histologi, yang memerlukan biopsi. Berapa lama pemeriksaan bergantung pada sifat tumor, serta kehadiran atau ketiadaan kecurigaan terhadap kemungkinan patologi lain.

Rawatan

Dengan adenoma payudara yang didiagnosis, rawatan dengan kaedah konservatif dan ubat tidak berkesan. Tumor dapat sembuh dengan sendirinya, atau pesakit dapat menjalani pembuangan formasi. Sekiranya operasi ditetapkan, petunjuk untuk ini mungkin:

  • saiz tumor besar;
  • risiko transformasi malignan;
  • sindrom kesakitan teruk;
  • kecacatan kosmetik yang teruk.

Sekiranya jumlah tumor besar, operasi dapat dilakukan dengan menggunakan enukleasi atau reseksi sektoral. Kaedah penyingkiran mana yang digunakan bergantung pada kehadiran atau ketiadaan kecurigaan transformasi malignan.

Enukleasi ditetapkan sekiranya tidak ada risiko keganasan dan merupakan operasi kecil di mana adenoma dihilangkan dalam tisu yang sihat. Reseksi sektoral adalah operasi yang lebih serius di mana, bersama dengan adenoma, beberapa sentimeter tisu sihat dikeluarkan untuk mencegah pertumbuhan malignan. Selepas manipulasi pembedahan berakhir, mungkin terdapat kecacatan kosmetik yang memerlukan plastik kosmetik lebih lanjut.

Sekiranya adenoma puting didiagnosis, campur tangan pembedahan juga dapat dilakukan dengan kaedah eksisi setempat (penyingkiran neoplasma dan beberapa milimeter tisu sihat di sekitarnya). Cara merawat patologi ini bergantung terutamanya pada ukurannya. Dalam tempoh selepas operasi, pesakit diberi terapi terapi ubat, dengan penggunaan antibiotik. Jahitan dikeluarkan dalam masa tujuh atau sepuluh hari selepas pembedahan..

Pencegahan dan prognosis

Tidak ada cara yang pasti untuk mencegah penyakit ini, tetapi untuk mengesan neoplasma tepat pada masanya, disarankan untuk menjalani pemeriksaan berjadual secara berkala dan melakukan palpasi payudara secara berkala. Perkara ini harus diberi perhatian khusus sekiranya berlaku gangguan hormon..

Biasanya, prognosis untuk pesakit sangat baik, kerana patologi tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan wanita. Namun demikian, kadang-kadang tumor timbul yang dapat merosot secara ganas, oleh itu, jika adenoma payudara terjadi, sangat mustahak untuk menjalani pemeriksaan di institusi perubatan.

Adenoma payudara

Adenoma payudara adalah tumor payudara jinak yang berasal dari sel-sel epitel kelenjar. Biasanya berlaku pada usia muda, setelah 40-45 tahun praktikalnya tidak didiagnosis. Penyebab perkembangan yang dikatakan adalah ketidakseimbangan hormon. Adenoma kelenjar susu adalah pembentukan elastik, sfera bergerak atau sfera, biasanya terletak berhampiran permukaan kelenjar. Ia boleh menjadi tunggal atau berganda, dilokalisasi pada satu atau kedua kelenjar susu. Diagnosis dibuat berdasarkan pemeriksaan luaran, ultrasound, MRI dan hasil biopsi. Rawatan pembedahan.

ICD-10

  • Punca
  • Klasifikasi adenoma payudara
  • Gejala
  • Diagnostik
  • Rawatan adenoma payudara
  • Harga rawatan

Maklumat am

Adenoma kelenjar susu adalah tumor jinak yang terbentuk dari sel-sel epitel kelenjar. Ia adalah sejenis mastopati. Sebagai peraturan, ia didiagnosis pada usia 15-35 tahun. Selalunya berlaku semasa kehamilan. Dalam tempoh pramenopause dan klimakserik, tumor yang sudah ada dikurangkan, yang baru tidak terbentuk. Terungkap lebih jarang daripada fibroadenoma (neoplasma jinak yang terdiri daripada tisu berserabut dan kelenjar).

Adenoma payudara tidak terdedah kepada degenerasi malignan. Ia tergolong dalam kumpulan tumor yang bergantung pada hormon, mengalami perubahan tertentu bergantung pada fasa kitaran haid, serta semasa kehamilan dan menyusui. Diagnosis dan rawatan adenoma payudara dilakukan oleh pakar dalam bidang onkologi dan mamologi.

Punca

Penyebab utama perkembangan adalah ketidakseimbangan hormon. Pakar menunjukkan pentingnya kekurangan progesteron dalam kombinasi dengan kelebihan estrogen. Tahap prolaktin yang meningkat mungkin berperanan dalam perkembangan adenoma payudara. Ketidakseimbangan ini dan beberapa hormon lain dalam kombinasi dengan perubahan pada kelenjar susu semasa kehamilan dan beban berfungsi yang tinggi semasa menyusui menimbulkan keadaan yang kondusif untuk percambahan epitel kelenjar dan berlakunya adenoma payudara.

Pada wanita dengan penyakit ini, gangguan endokrin lain sering dikesan, khususnya, penurunan tahap hormon tiroid dan diabetes mellitus. Di samping itu, senarai faktor yang menyumbang kepada perkembangan adenoma payudara termasuk:

  • kecenderungan keturunan;
  • merokok;
  • mengambil pil perancang;
  • penyakit sistem pembiakan;
  • tekanan, yang menyebabkan peningkatan tahap kortikosteroid;
  • disfungsi hati yang terlibat dalam pemecahan pelbagai hormon.

Pada usia pramenopause dan klimakserik, kelenjar susu mengalami perubahan tidak disengajakan. Sel-sel epitel kelenjar secara beransur-ansur digantikan oleh tisu adiposa dan berserat, oleh itu, setelah 40-45 tahun, adenoma secara praktikal tidak muncul.

Klasifikasi adenoma payudara

Dalam klasifikasi WHO terbaru, dua jenis adenoma puting dan lima jenis adenoma payudara dibezakan:

  • Adenoma puting. Dibentuk di saluran dan areola. Ia disertai dengan kemunculan pelbagai fokus pertumbuhan epitel kolum dan myoepithelium. Dalam beberapa kes, transformasi malignan adalah mungkin..
  • Adenoma syringomatous. Ia timbul di zon suboskum, berkembang dari epitel kelenjar peluh. Ciri khasnya ialah kekurangan batas yang jelas untuk pertumbuhan yang tidak invasif.
  • Adenoma tubular. Ia adalah tumor dengan batas yang jelas, yang terdiri daripada struktur tiub yang padat yang dilapisi dengan dua lapisan sel - myoepithelial dan epithelial.
  • Adenoma menyusu. Semasa kehamilan dan penyusuan, epitel tumor mengalami perubahan sekresi tertentu, adenoma tubular berubah menjadi penyusuan.
  • Adenoma apokrin. Menyerupai tubular, tetapi berbeza dengannya dalam epitel apokrin.
  • Adenoma pleomorfik. Adakah analog tumor jinak dengan nama yang sama peluh dan kelenjar air liur.
  • Adenoma saluran. Ini adalah saluran yang diperbesar, ke dalam lumen yang menonjol polip adenomatous (kelenjar).

Dua jenis adenoma terakhir sangat jarang berlaku..

Gejala

Sebagai peraturan, adenoma payudara tidak simptomatik dan dikesan semasa pemeriksaan rutin berikutnya atau pemeriksaan diri. Palpasi mendedahkan pembentukan sfera atau sfera elastik kecil dengan kontur yang jelas. Permukaan adenoma kelenjar susu biasanya licin, lebih jarang bergelombang. Kulit di atas tumor tidak berubah, ia mempunyai warna normal. Adenoma elastik pada sentuhan, bergerak, tidak dikimpal ke tisu sekitarnya, biasanya tidak menyakitkan.

Lebih kerap terletak lebih dekat ke permukaan. Ukurannya bertambah sebelum bermulanya haid, dan kemudian berkurang lagi. Biasanya ia adalah kesendirian, bagaimanapun, terdapat banyak adenoma kelenjar susu, yang terletak di satu atau kedua-dua belah pihak. Ia tidak rentan terhadap pertumbuhan yang cepat, tetapi dalam beberapa keadaan, di bawah pengaruh keadaan yang tidak baik, ukurannya dapat meningkat dengan cepat. Semasa kehamilan, pertumbuhan pesat lebih sering diperhatikan, diikuti dengan penurunan selepas akhir penyusuan. Kadang-kadang semasa kehamilan, adenoma payudara hilang.

Adenoma puting ditunjukkan oleh edema, hiperemia, serous atau rembesan darah. Permukaan puting boleh menjadi ulserat dan kerak berlebihan. Palpasi memperlihatkan simpulan kekenyalan elastik lembut dalam ketebalan puting, yang tidak dilekatkan pada tisu sekitarnya. Kulit di sekitar puting tidak berubah, ia mempunyai warna normal. Gejala kerutan patologi dan kulit jeruk tidak ada. Kelenjar getah bening serantau tidak membesar.

Diagnostik

Diagnosis dibuat oleh pakar mamologi atau pakar mamologi-onkologi berdasarkan aduan, data pemeriksaan luaran dan hasil kajian tambahan. Ketika berdebar dalam keadaan berdiri dan berbaring seorang wanita, doktor menemui satu formasi tumor mudah alih atau beberapa formasi yang menyerupai bola atau kacang. Seorang pesakit dengan adenoma payudara yang disyaki dirujuk untuk ultrasound payudara dan mamografi.

Sekiranya anda mengesyaki adanya gangguan endokrin, penyakit somatik dan penyakit sistem pembiakan, perundingan pakar endokrinologi, ahli terapi dan pakar sakit puan ditunjukkan. Rancangan untuk pemeriksaan lebih lanjut ditentukan dengan mengambil kira patologi yang dinyatakan. Diagnosis akhir "adenoma payudara" adalah berdasarkan hasil biopsi. Dalam proses mendiagnosis adenoma puting, pemeriksaan sitologi rembesan, MRI payudara, duktografi (sinar-X menggunakan agen kontras yang disuntikkan ke dalam saluran kelenjar) dan biopsi digunakan.

Sel-sel atipikal terdapat dalam pembuangan. Menurut data MRI, struktur dan ukuran tumor dinilai, dan formasi intraduktal dikesan semasa duktografi. Ultrasound dan mamografi dengan patologi ini tidak begitu bermaklumat. Diagnosis akhir, seperti pada adenoma payudara, didasarkan pada hasil biopsi.

Rawatan adenoma payudara

Terapi ubat tidak berkesan. Untuk tumor kecil, pemerhatian dinamik ditunjukkan. Dengan peningkatan ukuran adenoma, kecurigaan degenerasi malignan, penampilan kesakitan dan kehadiran kecacatan kosmetik, diperlukan campur tangan pembedahan. Bergantung pada ukuran dan perjalanan adenoma payudara, enukleasi atau reseksi sektoral dilakukan. Enucleation (mengelupas) adalah operasi kecil di mana tumor dikeluarkan dalam tisu yang sihat. Ditunjukkan dengan tidak adanya kecurigaan keganasan.

Reseksi sektoral adalah prosedur pembedahan berskala lebih besar, di mana adenoma payudara dipotong bersama dengan 1-3 sentimeter tisu yang sihat. Ini ditunjukkan dengan adanya kecurigaan transformasi malignan. Selepas pembentukan tumor kecil, kecacatan kosmetik biasanya tidak ada. Selepas reseksi sektoral dan penetasan adenoma besar, kecacatan mungkin muncul, yang memerlukan pembedahan kosmetik.

Dengan adenoma puting, campur tangan pembedahan diperlukan. Bergantung pada ukuran tumor, eksisi tempatan dilakukan (eksisi dalam tisu yang sihat dengan penyimpangan 1-2 mm dari pinggir adenoma) atau reseksi sektoral. Operasi untuk membuang adenoma puting dan adenoma payudara dilakukan secara terancang. Dalam tempoh selepas operasi, antibiotik diresepkan. Jahitan dikeluarkan selama 9-10 hari. Tidak diperlukan terapi ubat tambahan. Prognosis untuk adenoma payudara adalah baik.

Artikel Sebelumnya

Kanser kolon