Adenokarsinoma

Osteoma

Adenokarsinoma adalah tumor malignan yang berkembang dari sel kelenjar. Ia boleh terletak di kulit, selaput lendir, di pelbagai organ dalaman.

Di mana adenokarsinoma berlaku paling kerap?

Selalunya, barah kelenjar mempengaruhi organ:

  • Paru-paru. Adenokarsinoma paru-paru adalah salah satu jenis barah paru-paru yang paling biasa.
  • Prostat. Kanser prostat hampir selalu adenokarsinoma prostat (99% kes).
  • Pankreas. 80% tumor malignan pankreas adalah adenokarsinoma.
  • Esofagus. Sebilangan besar barah esofagus adalah adenokarsinoma.
  • Kolon dan rektum. Kanser kelenjar menyumbang 95% daripada semua neoplasma ganas usus besar.
  • Hati. Tumor boleh berkembang dari tisu kelenjar hati atau metastasis dari organ lain, seperti perut.

Mengapa adenokarsinoma berlaku??

Tidak ada satu alasan. Semuanya bergantung pada organ di mana tumor ganas berkembang. Sebagai contoh, merokok menyumbang kepada perkembangan adenokarsinoma kelenjar air liur dan paru-paru. Penyebab utama adenokarsinoma hati adalah penyalahgunaan alkohol, sirosis, hepatitis virus.

Gejala juga bergantung pada organ yang terjejas. Seperti mana-mana tumor malignan, adenokarsinoma tidak menampakkan dirinya sehingga masa tertentu. Tetapi kemudian ada pelanggaran yang berkaitan dengan pemampatan dan percambahan ke tisu tetangga, keracunan tubuh dengan bahan yang dirembeskan oleh tumor.

Pemeriksaan bergantung pada lokasi tumor. Selalunya, jenis diagnostik berikut ditetapkan:

  • Biopsi. Doktor membuang seluruh atau sebahagian tumor dan menghantarnya ke makmal untuk dikaji.
  • Tomografi yang dikira (CT). Ia digunakan untuk tujuan diagnostik dan semasa rawatan untuk memantau keberkesanannya. Dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat memperoleh gambar bahagian lapisan demi lapisan dari mana-mana bahagian badan dan model tiga dimensinya..
  • Pengimejan resonans magnetik (MRI). Membantu menilai lokasi, bentuk, struktur dalaman tumor, perubahan pada tisu sekitarnya, pada saluran limfa dan saluran darah.

Rawatan adenokarsinoma

Rawatan barah kelenjar dilakukan dalam tiga arah klasik:

  • Pembedahan. Doktor berusaha untuk membuang sepenuhnya tumor dan tisu sekitarnya. Malangnya, ini tidak selalu mungkin. Hari ini, pembedahan invasif minimum menjadi semakin popular - setelah mereka, pesakit pulih lebih cepat, risiko komplikasi lebih rendah..
  • Terapi radiasi. Ia biasanya digunakan dalam kombinasi dengan kemoterapi dan pembedahan. Peralatan moden dengan tepat menyinari tisu tumor tanpa menjejaskan tisu sihat di sekitarnya.
  • Kemoterapi untuk adenokarsinoma biasanya digabungkan dengan terapi radiasi dan pembedahan.

Taktik dan prognosis rawatan bergantung pada lokasi, jenis dan tahap adenokarsinoma.

Hari ini, klinik Eropah menggunakan kaedah diagnosis dan rawatan barah kelenjar yang paling moden. Mereka dibezakan oleh kecekapan dan keselamatan yang lebih tinggi, dan secara signifikan dapat meningkatkan prognosis bagi pesakit barah dan kelangsungan hidup. Kerjasama dengan rakan-rakan Eropah dan Israel memungkinkan penggunaan perkembangan maju dalam rawatan barah.

Adenokarsinoma (barah kelenjar) - gejala, jenis, rawatan

Sekiranya terdapat adenokarsinoma, berapa lama dan berapa lama seseorang dengan diagnosis seperti itu akan hidup, anda boleh mengetahui sama ada anda membaca lebih lanjut mengenai maklumat umum mengenai penyakit ini, gejala dan kaedah terapinya. Kajian statistik menunjukkan bahawa barah yang paling biasa adalah adenokarsinoma.

Dalam praktik perubatan, istilah "barah" bermaksud perkembangan tumor ganas di mana-mana bahagian tubuh manusia. Dalam onkologi, sebilangan besar jenis tumor jinak dan ganas dibezakan, perkembangannya mungkin di mana-mana bahagian tubuh manusia..

Apa itu adenokarsinoma

Adenokarsinoma adalah proses onkologi yang membawa kepada pembentukan tumor malignan pada sel epitelium dan kelenjar. Penyakit ini juga disebut "barah kelenjar", dan memandangkan hampir seluruh tubuh manusia terdiri dari sel kelenjar, hampir semua tisu dan organ dipengaruhi oleh tumor:

  • perut;
  • esofagus;
  • prostat;
  • rahim;
  • pundi kencing;
  • hati;
  • buah pinggang.

Adenokarsinoma mempunyai struktur yang berbeza, dengan potensi sel yang berbeza untuk pertumbuhan dan pembiakan, oleh itu, tumor tersebut dibahagikan kepada beberapa kumpulan berdasarkan struktur dan asalnya. Prognosis untuk pesakit dengan penyakit ini bergantung pada sejumlah faktor, yang utama adalah tahap perkembangan tumor pada saat diagnosis..

Punca

Penyebab sebenar patologi sukar dijumpai, tetapi doktor mengenal pasti beberapa faktor yang dapat memprovokasi pembentukan tumor seperti itu:

  • makanan yang tidak sihat;
  • tabiat buruk, khususnya merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • kegemukan;
  • kecenderungan genetik;
  • akibat prosedur pembedahan;
  • penggunaan jangka panjang kumpulan ubat tertentu;
  • pendedahan kepada bahan karsinogenik dan radioaktif;
  • perubahan tahap hormon kerana penuaan semula jadi.

Bergantung pada lokasi, faktor yang memprovokasi dapat diandaikan. Contohnya, perokok sering menghidap barah kelenjar air liur, dan bisul boleh menyebabkan barah perut. Dengan perubahan hormon dalam badan, barangkali terdapat barah prostat atau rahim.

Pengelasan

Adenokarsinoma terbentuk dari epitel, yang mengeluarkan pelbagai bahan seperti enzim, lendir, atau hormon. Lebih kerap, epitelium tumor serupa dengan epitelium normal organ di mana ia berada, yang membolehkan doktor mengenal pasti sumber neoplasia dengan mudah. Tetapi dalam beberapa kes, sel barah mempunyai banyak perbezaan dari tisu asal, dan oleh itu, asal pertumbuhan neoplastik yang tepat ditentukan hanya dengan syarat.

Tahap perbezaan atau persamaan epitel tumor menentukan pembezaan sel. Semakin tinggi tahap pembezaan, semakin baik prognosis bagi pesakit. Sebaliknya, tumor yang tidak dapat dibezakan tumbuh dengan lebih intensif dan bermetastasis pada awal.

Dengan ciri histologi, tahap kematangan adenokarsinoma berikut dibezakan:

  • sangat berbeza;
  • dibezakan secara sederhana;
  • kurang dibezakan.

Sel-sel neoplasma yang sangat berbeza sangat serupa dengan sel-sel dalam tisu yang sihat. Dalam hal ini, tidak jarang doktor yang tidak berpengalaman membuat kesilapan ketika membuat diagnosis, membingungkan barah dengan patologi lain..

Sangat dibezakan

Tumor semacam itu mampu membentuk struktur yang serupa dengan sel kelenjar matang atau membran mukus. Sekiranya sel membentuk tubulus yang serupa dengan saluran kelenjar - tumor tubular. Ciri utama adenokarsinoma yang sangat berbeza adalah persamaan yang ketara dengan tisu normal..

Dibezakan secara sederhana

Ini adalah neoplasma malignan, yang dicirikan oleh sel-sel dengan pelbagai bentuk dan ukuran, yang membahagi secara intensif dan tidak terkawal. Struktur epitel tumor menjadi tidak teratur, sementara bilangan serpihan neoplasik yang dominan kehilangan organisasi sel mereka.

Rendah dibezakan

Jenis barah kelenjar yang paling tidak baik. Sel-sel tumor seperti itu tidak matang, sementara terdapat pembahagian dan pertumbuhan yang berterusan. Semakin rendah tahap pembezaan, semakin tinggi risiko pemisahan sel-sel ganas dari pengumpulan umum, akibatnya mereka mulai menyebar ke seluruh tubuh melalui aliran darah dan limfa.

Jenis pendidikan

Bergantung pada lokasi neoplasma, jenis adenokarsinoma berikut dibezakan:

  • Adenokarsinoma usus - neoplasma boleh terbentuk di mana-mana bahagian usus. Ini adalah tumor invasif yang menyusup dengan cepat tumbuh ke tisu dan organ yang berdekatan..
  • Adenokarsinoma esofagus dan perut - tumor terbentuk dari membran epitel esofagus yang terkena. Dalam kebanyakan kes, neoplasma didiagnosis pada separuh populasi lelaki..
  • Adenokarsinoma hati - neoplasma berlaku dari tisu epitel saluran empedu. Tumor seperti itu boleh menjadi primer (terbentuk secara langsung di hati) atau sekunder (muncul sebagai akibat metastasis dari kawasan badan yang lain), sementara fokus sekunder lebih kerap dikesan. Tumor terdedah kepada metastasis.
  • Adenokarsinoma buah pinggang - juga disebut karsinoma sel ginjal, yang timbul dari tisu epitel tubulus ginjal. Neoplasma menyusup ke sistem vaskular organ dan boleh bermetastasis ke tulang dan organ yang jauh (otak, hati, paru-paru, dll.).
  • Adenokarsinoma pundi kencing - terbentuk dari epitel kelenjar dinding dalaman organ, sementara penyusupan neoplasma ke tisu penghubung submukosa dan lapisan membran otot adalah mungkin. Lebih kerap penyakit ini didiagnosis pada lelaki, kerana ciri-ciri anatomi pundi kencing.
  • Adenokarsinoma prostat - Adenokarsinoma didiagnosis pada 95% kes barah prostat. Tumor dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan tanpa munculnya gejala klinikal. Dalam beberapa kes, perkembangannya dapat bertahan hingga 15 tahun tanpa menimbulkan kecurigaan pada pesakit. Rawatan tumor kelenjar prostat dilakukan dengan manipulasi pembedahan, dengan mengeluarkan organ. Selepas pembuangan prostat, prognosis bagi kebanyakan pesakit adalah baik..
  • Adenokarsinoma rahim - neoplasma yang terbentuk dari sel kelenjar endometrium. Tumor ini lebih kerap berlaku pada wanita berusia antara 40 hingga 65 tahun. Pada tahap awal perkembangan, pasien memiliki kemungkinan besar penyembuhan yang berjaya, tetapi seiring dengan kemajuannya, prognosis semakin buruk. Terapi untuk adenokarsinoma rahim dijalankan oleh pakar dalam bidang onkologi dan ginekologi.

Bergantung pada lokasi dan bentuk adenokarsinoma, rawatan dan prognosis kelangsungan hidup pesakit mungkin berbeza. Terdapat juga klasifikasi bergantung pada sel-sel yang membentuk tumor:

  1. Adenokarsinoma mukosa adalah tumor jarang yang terdiri daripada sel-sel kistik epitelium yang menghasilkan lendir (mukin). Mengikut tahap keganasan, ia dibahagikan kepada G1, G2, G3 dan G. Bahagian utama tumor terdiri daripada lendir. Adenokarsinoma mukosa dapat dilokalisasi di mana-mana organ tubuh manusia. Neoplasma terdedah kepada kambuh dan metastasis.
  2. Sel yang jelas - metastasis paling kerap dan paling kerap mempengaruhi buah pinggang manusia. Jenis ini kurang difahami dan sukar dirawat..
  3. Endometrioid - tumor tumbuh dari endometrium, secara beransur-ansur tumbuh ke tisu yang lebih dalam.
  4. Papillary - apabila papillae terbentuk dari sel barah, neoplasma seperti itu disebut papillary.
  5. Serous - tumor terdiri daripada sel serous dan sangat agresif.
  6. Sel gelap - terdiri daripada serat epitelium-kelenjar.
  7. Acinar kecil - sering mempengaruhi kelenjar prostat dan terdiri daripada acini (lobula kecil prostat).
  8. Endoserviks - berkembang di epitel endoserviks serviks.
  9. Adenokarsinoma kelenjar meibom - berkembang di kelenjar sebum.

Gejala

Pada peringkat awal perkembangan, gejala adenokarsinoma mungkin tidak muncul, yang menjadi alasan untuk diagnosis penyakit yang lewat. Selalunya mungkin untuk menentukan kehadiran onkologi secara tidak sengaja, ketika pesakit meminta bantuan perubatan dengan masalah lain. Semasa penyakit itu berkembang, tanda-tanda pertama mungkin muncul di tempat-tempat penyetempatannya, sambil menunjukkan diri mereka dalam bentuk sindrom kesakitan dan kelenjar getah bening yang membesar.

  • kesakitan berterusan atau paroxysmal di kawasan peritoneal;
  • sindrom kesakitan semasa perbuatan membuang air besar;
  • sakit hati;
  • pelanggaran tindakan buang air besar dalam bentuk sembelit atau cirit-birit;
  • penurunan jumlah berat badan dan kehilangan selera makan;
  • loya dengan hembusan muntah selepas makan;
  • peningkatan suhu badan;
  • kehadiran darah dan lendir dalam tinja;
  • penyumbatan usus.

Apabila tumor dilokalisasikan di kerongkongan, pesakit menghadapi masalah menelan makanan dengan rasa sakit, air liur yang banyak dan penyempitan esofagus.

Sekiranya adenokarsinoma besar dan menyerang hati, gejala adalah sakit perut atas dan asites. Juga, pada pesakit, putih mata, kulit dan membran mukus menjadi kuning..

Perkembangan adenokarsinoma pada buah pinggang membawa kepada peningkatan organ yang terjejas, penampilan darah dalam air kencing dan sakit di bahagian bawah punggung. Juga, darah dalam air kencing dan kesukaran membuang air kecil dapat menunjukkan perkembangan tumor di pundi kencing..

Tahap adenokarsinoma

Bergantung pada penyebaran metastasis adenokarsinoma, lima tahap tumor dibezakan dalam onkologi:

  • Tahap 0 - sel ganas neoplasma tidak menyebar di luar epitel, di mana ia terbentuk;
  • Tahap 1 - ukuran tumor tidak melebihi 2 cm;
  • Tahap 2 - neoplasma lebih dari 2 cm, sementara terdapat satu metastasis ke kelenjar getah bening serantau;
  • Tahap 3 - pertumbuhan tumor diperhatikan sepanjang ketebalan dinding organ yang terjejas, sementara sel barah merebak ke tisu dan organ yang berdekatan;
  • Tahap 4 - tumor metastasis pada organ yang jauh dan sistem limfa.

Semasa mendiagnosis barah pada 4 peringkat perkembangan, prognosis untuk pesakit mengecewakan.

Diagnostik

Untuk diagnosis adenokarsinoma yang tepat, perlu melakukan beberapa kajian, yang merangkumi:

  • pemeriksaan umum pesakit dan mengambil anamnesis;
  • penyelidikan makmal;
  • fluoroskopi;
  • endoskopi;
  • pemeriksaan ultrasound (ultrasound);
  • pemeriksaan tomografi (CT dan PET).

Kaedah rawatan untuk adenokarsinoma ditentukan hanya setelah diagnosis yang tepat dan pembentukan tahap perkembangan tumor.

Penyelidikan makmal

Ujian makmal merangkumi:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • analisis najis;
  • analisis biokimia darah dan air kencing;
  • pemeriksaan histologi biomaterial tumor, yang diambil melalui biopsi.

Tinja diperiksa untuk mengenal pasti kekotoran darah. Analisis biokimia darah dan air kencing diperlukan untuk menentukan kehadiran leukositosis.

Fluoroskopi

Pemeriksaan sinar-X diperlukan untuk menentukan penyetempatan tumor dan kemungkinan komplikasi. Untuk melakukan ini, pesakit disuntik dengan agen kontras khas yang terkumpul di dalam tumor dan dapat dilihat pada gambar sinar-X..

Pemeriksaan endoskopi

Pemeriksaan dalaman organ yang terjejas menggunakan alat optik yang diterangi. Kajian sedemikian merangkumi:

  • laparoskopi - digunakan untuk memeriksa kelenjar getah bening, hati, ginjal dan peritoneum;
  • esofagoskopi - pemeriksaan esofagus;
  • rectoromanocopy - pemeriksaan usus;
  • limfadenoangiografi - pemeriksaan kelenjar getah bening retroperitoneal;
  • sistoskopi - digunakan untuk memeriksa pundi kencing.

Juga, semasa diagnosis, kolonoskopi usus dapat dilakukan..

Pemeriksaan ultrabunyi

Pada peringkat awal perkembangan, lesi asal dapat dikenal pasti menggunakan ultrasound. Juga, kajian ini membolehkan anda menentukan peningkatan kelenjar getah bening, penyebaran sel-sel ganas ke dinding dan tahap kerosakan organ. Ultrasound adalah kaedah utama untuk mendiagnosis kanser buah pinggang dan pundi kencing.

Kajian oleh tomograf

Yang paling bermaklumat untuk diagnosis adenokarsinoma adalah tomografi yang dikira (CT) dan tomografi pelepasan positron (PET). Menjalankan kajian ini membolehkan anda menentukan secara tepat konfigurasi lesi, ukuran metastasis dan penyetempatannya.

Rawatan adenokarsinoma

Bergantung pada tahap perkembangan tumor dan tahap penyebarannya, rawatan adenokarsinoma dapat dilakukan dengan menggunakan kaedah yang berbeza. Kaedah terapi yang paling berkesan adalah kompleks prosedur pembedahan, kemoterapi dan radioterapi. Kaedah rawatan untuk adenokarsinoma ditentukan hanya berdasarkan hasil dari semua langkah diagnostik.

Pembedahan

Terlepas dari jenis adenokarsinoma, kaedah utama rawatan adalah operasi, di mana reseksi separa organ yang terkena atau pengabaian lengkapnya dapat dilakukan. Contohnya, apabila barah usus didiagnosis, kawasan yang terkena mungkin dikeluarkan sebahagiannya, atau rektum boleh dikeluarkan sepenuhnya bersamaan dengan saluran dubur..

Sebelum melakukan manipulasi pembedahan, pesakit diberi kursus fisioterapi dan mengambil ubat khas yang diperlukan untuk meningkatkan kecekapan operasi dan meringankan keadaan pesakit selepasnya. Sekiranya pesakit mempunyai kontraindikasi untuk operasi, ahli onkologi menetapkan terapi dengan kaedah rawatan lain.

Terapi radiasi

Bagi orang sakit, perlantikan terapi radiasi disyorkan untuk mengurangkan kesakitan pada tempoh selepas operasi. Penyinaran dilakukan sebagai kaedah rawatan utama hanya jika operasi dikontraindikasikan untuk beberapa sebab. Biasanya, terapi radiasi diresepkan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif untuk mengurangkan metastasis dan risiko berulang.

Kemoterapi

Kemoterapi diberikan apabila sel barah ganas telah merebak ke organ lain. Kemoterapi boleh dipilih sebagai kaedah rawatan utama untuk memanjangkan umur pesakit sekiranya terdapat kontraindikasi untuk melakukan pembedahan pada tahap perkembangan atau kambuh yang lebih lama. Sekiranya mustahil untuk melakukan reseksi hati dan transplantasi pada adenokarsinoma, kesan terbesar dalam rawatan dapat diperoleh dari kemoterapi. Dengan memasukkan ubat kemoterapi ke dalam neoplasma, sel barah berhenti tumbuh.

Rawatan gabungan

Rawatan gabungan menunjukkan kompleks yang merangkumi:

  • terapi radiasi;
  • operasi itu;
  • kemoterapi pasca operasi.

Biasanya, kompleks seperti ini diresepkan untuk metastasis dan penyusupan tumor ke tisu dan organ yang berdekatan. Rawatan yang kompleks memperlambat pertumbuhan sel secara signifikan dan mengurangkan kemungkinan kambuhan.

Rawatan inovatif

Sekiranya adenokarsinoma malignan ringan, ia sesuai dengan kaedah terapi moden, yang merangkumi:

  • melakukan operasi invasif minimum melalui laparoskopi, tanpa risiko merosakkan penutup luar;
  • terapi radiasi yang disasarkan dengan pemberian ubat kemoterapi yang disasarkan;
  • tomoterapi - dilakukan dengan menggunakan tomografi yang dikira dan pengimbas 3D, untuk kawalan tepat kawasan pemotongan dan penyetempatan sempadan kawasan eksis.

Pengesanan tumor dan rawatan awal dengan kaedah terapi moden meningkatkan peluang pesakit untuk berjaya.

Prognosis untuk diagnosis penyakit pada tahap perkembangan kemudian bergantung pada banyak faktor, lebih-lebih lagi, sering mengecewakan.

Ramalan

Faktor asas dalam prognosis yang berjaya bagi pesakit dengan penyakit ini adalah diagnosis tumor tepat pada masanya. Sekiranya neoplasma mula bermetastasis, jangka hayat purata tidak lebih dari 4 bulan. Bergantung pada lokasi tumor, prognosis untuk pesakit berbeza-beza:

  • Dengan lesi esofagus tahap 1-2, kelangsungan hidup 5 tahun diperhatikan pada 60% pesakit. Di kemudian hari, kematian mungkin berlaku dalam 25% kes..
  • Dalam kes adenokarsinoma mukosa, jangka hayat purata adalah sekitar 3 tahun.
  • Dengan adenokarsinoma hati, kelangsungan hidup diperhatikan hanya pada 10% pesakit. Sekiranya penyakit itu dikesan pada peringkat awal perkembangan, angka ini meningkat menjadi 40%.
  • Adenokarsinoma pundi kencing dalam 98% kes berjaya dirawat dengan kaedah terapi moden.

Malangnya, tidak ada cara yang tepat untuk mencegah perkembangan tumor ini, tetapi untuk mengesan neoplasma tepat pada masanya, penting untuk menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala. Ini akan meningkatkan peluang penyembuhan yang berjaya..

Adenokarsinoma yang sangat berbeza, sangat berbeza dan sederhana

Salah satu jenis barah yang paling biasa, tetapi masih belum difahami sepenuhnya, adalah adenokarsinoma. Ramai orang mempunyai idea tentang apa itu barah atau tumor ganas, tetapi apabila seorang doktor mendiagnosis adenokarsinoma, seseorang mempunyai banyak pertanyaan: jenis kanser apa itu, bagaimana ia dirawat dan apa prognosisnya. Kami akan cuba menjawab semua soalan ini dalam artikel ini..

  1. Adenokarsinoma: apa itu?
  2. Punca
  3. Gejala
  4. Jenis
  5. Diagnostik
  6. Rawatan
  7. Ramalan

Adenokarsinoma: apa itu?

Tubuh manusia dirancang sedemikian rupa sehingga kerana kerja yang diselaraskan dengan baik, sel-sel lama mati dan dikeluarkan dari badan, yang baru dibentuk oleh pembelahan sel. Tetapi, kerana satu atau lain sebab, proses ini di dalam badan terganggu. Jenis sel lain terbentuk, atau sel yang ada bermutasi. Sel-sel ini tidak berkelakuan seperti sel normal. Mereka membiak dengan cepat, merebak ke organ berdekatan, menyerap banyak tenaga, menghasilkan sejumlah besar toksin yang tidak dapat dikeluarkan oleh badan dari badan dalam jumlah yang betul. Sel seperti ini dipanggil sel barah..

Keanehan adenokarsinoma adalah bahawa ia boleh berlaku di mana saja di dalam tubuh manusia, di mana sel-sel kelenjar wujud walaupun dalam jumlah kecil. Jadi, organ saluran gastrousus, pernafasan, sistem perkumuhan dilapisi dengan epitel kelenjar. Di samping itu, parenkim hati dan buah pinggang juga terdiri daripada sel jenis ini. Kelenjar yang mengeluarkan peluh adalah sel kelenjar, dan oleh itu terdapat di dalam kulit. Oleh kerana hampir tidak ada sel kelenjar di dalam otak, saluran dan tisu penghubung, praktikalnya tidak ada adenokarsinoma pada organ ini..

Klinik terkemuka di Israel

Oleh itu, dengan merumuskan perkara di atas, kita dapat mengatakan bahawa adenokarsinoma atau barah kelenjar adalah sejenis tumor malignan yang terbentuk dari sel-sel epitelium kelenjar. Juga, jenis kanser ini disebut adenokarsinoma pembentuk lendir..

Punca

Tidak seorang pun saintis dapat mengatakan dengan tepat apa yang menyebabkan barah, termasuk adenokarsinoma. Tetapi, menurut statistik dan pemerhatian perubatan, sejumlah alasan telah dikenal pasti yang dapat memprovokasi penyakit ini. Kami mengkelaskan sebab-sebab ini menjadi umum dan spesifik.

Sebab biasa termasuk:

  1. kehadiran dalam proses proses keradangan yang tidak dapat disembuhkan pada waktunya, serta genangan kelenjar endokrin, yang juga boleh disebabkan oleh keradangan;
  2. gangguan makan, diet ketat, atau sebaliknya, pengambilan makanan berlemak, goreng, pedas yang berlebihan;
  3. jika seseorang dalam keluarga jatuh sakit dengan jenis barah ini, ada kemungkinan keturunan akan mewarisinya;
  4. jika terdapat penyakit kronik di dalam badan, sistem kekebalan tubuh terganggu, yang boleh menyebabkan pembentukan sel barah;
  5. berdasarkan profesionnya, seseorang mungkin terkena sinar-X atau dipaksa untuk bersentuhan dengan bahan kimia berbahaya di tempat kerja, yang, jika tertelan dalam dosis besar, dapat menyebabkan barah. Oleh itu, sangat penting untuk mematuhi semua langkah perlindungan yang diperuntukkan dalam arahan untuk bekerja dengannya;
  6. penyalahgunaan minuman beralkohol, tembakau, terutama selama bertahun-tahun, boleh menyebabkan pembentukan adenokarsinoma, kerana ia merosakkan selaput lendir saluran pencernaan, dan juga menyebabkan keracunan seluruh organisma;
  7. kehadiran papillomavirus manusia penuh dengan pembentukan sel barah di epitel kelenjar.

Pertimbangkan sebab khusus untuk organ di mana adenokarsinoma paling sering terbentuk:

  1. di dalam usus, pembentukan adenokarsinoma boleh disebabkan oleh sembelit, kehadiran polip, kolitis dan gangguan lain;
  2. di kerongkongan, paling sering adenokarsinoma terbentuk kerana penyalahgunaan makanan panas oleh seseorang. Pun begitu, penyebabnya ialah kecederaan mekanikal, makanan yang kurang dikunyah;
  3. hepatitis yang dipindahkan dari pelbagai jenis, penyakit berjangkit, tidak hilang tanpa jejak dan sering menyebabkan pembentukan adenokarsinoma di hati;
  4. pyelonephritis yang tidak disembuhkan sepenuhnya, glomerulonefritis, boleh memprovokasi pembentukan adenokarsinoma;
  5. kehadiran penyakit berjangkit seperti cystitis atau leukoplakia boleh menyebabkan adenokarsinoma pada pundi kencing.

Gejala

Selalunya, barah pada peringkat awal perkembangan tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Adenokarsinoma tidak terkecuali. Dalam praktik perubatan, penyakit pada tahap awal ditemukan secara kebetulan, ketika pesakit diperiksa dengan alasan yang sama sekali berbeda..

Dengan perkembangan penyakit ini, tumor yang tumbuh menjadi terasa dan menyakitkan. Kelenjar getah bening bertambah besar.

Tahap perkembangan ketiga dicirikan oleh penyebaran tumor ke organ lain - metastasis dan menampakkan dirinya seperti berikut:

  • sakit atau kekejangan di perut;
  • pergerakan usus menyakitkan;
  • seseorang secara berkala mengalami cirit-birit, kemudian sembelit. Perut kembung menjadi kekal;
  • orang itu menurunkan berat badan. Hampir tidak ada selera makan;
  • suhu badan boleh meningkat dari penunjuk subfebril menjadi sangat tinggi;
  • di dalam tinja, anda boleh menemui kekotoran darah dan juga nanah;
  • seseorang diseksa oleh loya diikuti dengan muntah selepas setiap makan.

Sekiranya kita menganggap adenokarsinoma bergantung pada penyetempatannya, maka ia menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Banyak simptom di atas menyertai adenokarsinoma di dalam usus. Pertimbangkan jenisnya yang lain:

  • jika adenokarsinoma terbentuk di kerongkongan, orang itu sukar menelan. Dalam perubatan, keadaan ini disebut dysphagia, dan juga phagia tunggal - jika menelan disertai dengan rasa sakit. Kerana tumor yang semakin meningkat, esofagus menyempit, yang menyebabkan air liur yang banyak;
  • adenokarsinoma di hati paling kerap menunjukkan dirinya sebagai sakit di bahagian kanan perut. Kerana tumor yang semakin meningkat, aliran keluar hempedu terganggu, disebabkan oleh itu kulit pesakit memperoleh warna kekuningan. Putih mata bertukar menjadi kuning. Cecair boleh terbentuk di rongga perut. Proses ini dipanggil ascites dalam perubatan;
  • jika adenokarsinoma dilokalisasikan di buah pinggang, maka pemeriksaan dapat menunjukkan peningkatan ukuran organ. Seseorang merasa sakit di kawasan lumbar. Air kencing mengandungi darah. Hampir keseluruhan badan membengkak;
  • adenokarsinoma pundi kencing juga menyakitkan. Kesakitan dirasakan di kawasan kemaluan dan juga di punggung bawah. Kerana pertumbuhan tumor, aliran keluar air kencing melalui saluran kencing merosot. Proses ini dipanggil disuria. Pembengkakan kaki diperhatikan. Ini berlaku kerana kerosakan limf dan aliran keluarnya.

Apabila diagnosis tidak begitu berkembang, doktor tidak dapat mencari penjelasan mengenai fakta bahawa adenokarsinoma dalam satu kes berkembang pesat dan metastasis, dan yang lain menyebar dengan perlahan dan memberi respons yang baik terhadap rawatan. Doktor dapat menjelaskan fenomena ini hanya dengan adanya pemeriksaan mikroskopik. Para saintis telah menyedari bahawa sel-sel barah berbeza antara satu sama lain bukan hanya dalam struktur, tetapi juga pada kadar pertumbuhan dan pembiakan. Ciri khas sel inilah yang membawa kepada penyakit yang berlainan. Pakar berjaya menguraikan pelbagai jenis sel barah ke dalam kelas dan jenis. Klasifikasi sel barah memungkinkan untuk memilih rawatan individu, bergantung pada struktur dan kadar pembiakannya..

Adenocarcinoma (Adenocarcinoma) berasal dari epitel, yang merembeskan organ tertentu. Ia boleh menjadi hormon, enzim, lendir. Dengan sel-sel yang membentuk zat-zat ini, adalah mungkin untuk menentukan organ mana yang dikeluarkan olehnya. Sekiranya sel-sel barah sama dengan sel-sel epitel yang dirembeskan, maka, dengan demikian, akan jelas dari mana tumor itu berasal. Tetapi, ada kes-kes apabila sel-sel kanser berbeza secara radikal dari sel-sel yang asal. Dalam kes sedemikian, sangat sukar untuk menentukan asal-usul barah. Ini adalah ciri-ciri sel barah, persamaan atau kesamaan dengan tisu yang sihat, yang para saintis dapat mengenal pasti dan memberi nama "tahap pembezaan sel." Pengenalpastian ciri-ciri komponen tumor ganas memungkinkan untuk menentukan tahap kematangan dan pada tahap perkembangan sel apa.

Berdasarkan tahap pembezaan, tingkah laku penyakit dapat diramalkan. Semakin tinggi tahap ini, semakin serupa sel-sel barah dengan epitel asal. Akibatnya, tumor lebih matang dan akan memberi tindak balas yang lebih baik terhadap rawatan. Sekiranya tahap pembezaannya rendah, maka sel yang terkena dianggap tidak matang. Sel seperti ini membiak dengan cepat dan tidak terkawal, sehingga memberi dorongan kepada pertumbuhan tumor yang cepat dan merebak ke organ lain..

Oleh itu, menurut data histologi, pakar membezakan antara tiga jenis kematangan adenokarsinoma:

  1. adenokarsinoma yang sangat berbeza, apabila sel-sel yang terjejas sangat serupa strukturnya dengan sel-sel epitel kelenjar yang sihat. Sel patologi berbeza dengan sel yang sihat hanya dengan nukleus yang agak besar dan pembiakan lebih cepat;
  2. adenokarsinoma yang dibezakan secara sederhana adalah perantaraan antara tisu-tisu yang sangat berbeza dan tisu-tisu yang berbeza. Sel-sel ini mempunyai perbezaan yang lebih ketara. Ukuran dan bentuknya berbeza dengan sel yang matang. Mitosis tidak normal terdapat di nukleus. Tumor boleh mengandungi kedua sel yang strukturnya serupa dengan tisu yang sihat, dan sel yang sudah mengalami ubah bentuk dalam strukturnya;
  3. Adenokarsinoma yang dibezakan dengan teruk dianggap sebagai jenis tumor malignan yang paling berbahaya dan sukar untuk dirawat. Sel jenis ini berbeza dengan ketara dari tisu kelenjar yang sihat, ia membiak dengan cepat dan tidak terkawal dan melalui darah dan limfa memasuki organ lain, sehingga menyebabkan pembentukan metastasis. Menggandakan sel patogen dengan cepat memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi dan mengeluarkan sejumlah besar produk reput. Ini menyebabkan penurunan berat badan yang cepat dan kurang selera makan pada pesakit..

Sebagai tambahan kepada klasifikasi pada peringkat sel, pakar mengklasifikasikan adenokarsinoma bergantung pada tempat pembentukannya:

  • adenokarsinoma mukin jarang berlaku. Ia dilokalisasikan paling kerap di endometrium. Tumor yang terdiri daripada sel-sel kistik mengeluarkan lendir. Lendir ini dipanggil mukin. Ia dapat merebak ke seluruh badan dan melakukan metastasis pada kadar yang cepat;
  • acinar adenokarsinoma mempengaruhi kelenjar prostat. Ia mengumpul cecair di dalam dirinya, yang dikeluarkan melalui saluran dan menyebar dengan cepat, menjangkiti organ lain. Sebagai tambahan kepada acinar, terdapat jenis adenokarsinoma kelenjar prostat lain - adenokarsinoma duktal non-invasif, cribrous, seperti jerawat, multicystic, urenel jenis adenokarsinoma;
  • bentuk papenari adenokarsinoma paling kerap mempengaruhi kelenjar tiroid, ovari dan buah pinggang. Di tisu kelenjar, pembentukan papillary terbentuk. Ukurannya cepat meningkat dan mempunyai struktur yang berbeza;
  • Adenokarsinoma sel yang jelas jarang berlaku dalam amalan perubatan, tetapi ia adalah jenis barah kelenjar yang paling agresif. Selalunya wanita menghidapinya. Ia dilokalisasi di organ genitouriner. Menurut penyelidikan, jenis adenokarsinoma sel yang jelas kelihatan seperti polip. Juga mampu menghasilkan mukin. Tumor terdiri daripada sel tubular-cystic, papillary, atau solid dalam pelbagai kombinasi;
  • adenokarsinoma usus (adenokarsinoma tubular) adalah sejenis barah kelenjar berbahaya dan sementara. Tumor tumbuh ke seluruh bahagian usus dan menyebar lebih jauh di sepanjang kelenjar getah bening serantau. Selalunya, barah jenis ini diwarisi;
  • adenokarsinoma esofagus berasal dari penutup epitel. Selalunya lelaki menderita kerana penyalahgunaan tabiat buruk. Adenokarsinoma penyetempatan ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan;
  • adenokarsinoma hati timbul dari tisu saluran empedu. Ia boleh terbentuk di dalam organ itu sendiri dan melalui metastasis dari organ lain;
  • adenokarsinoma buah pinggang adalah akibat penyakit keradangan (pielonefritis, glomerulonefritis, dll.). Ia terbentuk dari epitel tubulus buah pinggang. Metastasis boleh mempengaruhi kelenjar getah bening, hati dan sampai ke otak;
  • adenokarsinoma perut juga terbentuk dari sel kelenjar organ. Dalam 90% kes barah gastrik adalah adenokarsinoma usus atau meresap. Jenis pertama lebih biasa dan berlaku terutamanya pada lelaki, sementara yang kedua - pada wanita dan orang yang berusia lebih dari 50 tahun. Pada peringkat awal penyakit, ia tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, pada orang berikutnya diseksa oleh kesakitan. Kurang selera makan. Menurut statistik, selepas adenokarsinoma perut, di tempat kedua adalah karsinoma sel cincin tanda perut.

Ini bukan senarai lengkap kemungkinan pembentukan adenokarsinoma pada pelbagai organ. Mana-mana organ yang mengandungi tisu kelenjar yang menghasilkan hormon tertentu, baik itu paru-paru (barah adenogenik), pankreas, air liur (adenokarsinoma adenocystic), tiroid, kelenjar susu, perut, rahim (endometrioid, karsinoma adenosquamous), adenokarsinoma ovari (serous) kelenjar adrenal, dan juga mata (adenokarsinoma kelenjar meibomian) dan rongga hidung (adenokarsinoma sinonasal), mungkin terdedah kepada penyakit ini.

Diagnostik

Selalunya, setelah diagnosis dibuat, doktor memberi teks kepada pesakit atau saudara-saudaranya dengan kesimpulan. Sulit bagi seseorang yang tidak mempunyai pendidikan perubatan untuk memahami data yang dienkripsi ini. Mari cuba memahami maksudnya.

Kesimpulannya, sebagai tambahan kepada lokasi penyetempatan tumor, tahap pembezaan mesti ditunjukkan. Mereka ditentukan oleh singkatan G1, G2, G3, G4. Dipercayai bahawa semakin rendah G, semakin tinggi kematangan sel-sel barah. Oleh itu:

  • G1 - adenokarsinoma yang sangat berbeza;
  • G2 - dibezakan secara sederhana;
  • G3 - kurang dibezakan;
  • G4 - tidak dibezakan.

Adenokarsinoma

Maklumat am

Adenokarsinoma adalah neoplasma malignan yang terdiri daripada sel kelenjar organ yang terkena penyakit ini. Epitelium kelenjar merangkumi sebahagian besar organ dalaman dan membran mukus seseorang, dan tumor seperti itu dapat berkembang pada organ dengan struktur epitel. Tumor malignan ini terbentuk di organ dalaman, selaput lendir, dan pada kulit. Terdapat beberapa jenis adenokarsinoma, bergantung pada tahap pembezaannya, iaitu persamaan dengan tisu normal. Bergantung pada tempat pembentukannya, adenokarsinoma kelenjar prostat, usus besar, perut, paru-paru, adenokarsinoma kelenjar susu, dll..

Selalunya, neoplasma seperti ini muncul pada orang pertengahan umur dan orang tua. Sebab-sebab pembentukan tumor bergantung pada organ mana yang dihidapinya. Sebagai peraturan, pesakit mula melihat gejala yang tidak menyenangkan ketika tumor sudah aktif berkembang. Oleh itu, sangat mustahak untuk menjalani pemeriksaan pencegahan dan berjumpa doktor sekiranya terdapat aduan atau kecurigaan..

Penting untuk memahami bahawa adenoma dan karsinoma adalah penyakit yang berbeza. Apa itu - adenokarsinoma, bagaimana gejala tumor kelenjar prostat, rektum, rahim, dan lain-lain, serta pilihan rawatan untuk penyakit ini yang ada, akan dibincangkan dalam artikel ini.

Patogenesis

Atas sebab-sebab tertentu, sel epitelium berisiko untuk pembentukan tumor. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa sel-sel seperti itu selalu diperbaharui dan dibahagikan, akibatnya risiko mutasi meningkat. Tisu epitelium dangkal, jadi selalunya mereka bersentuhan dengan toksin dan faktor lain yang menimbulkan kegagalan.

Sel-sel kelenjar menghasilkan lendir dan melakukan fungsi sekretori dan pelindung di dalam badan. Oleh itu, di rektum, mereka menghasilkan pelincir yang memudahkan laluan najis dan melindungi dinding usus dari kerosakan mekanikal. Selepas kegagalan dalam pengeluaran dan pembelahan sel-sel kelenjar, mereka mula tumbuh dan membelah secara tidak normal. Prestasi sel-sel sedemikian terganggu: mereka mengeluarkan terlalu banyak lendir, sifatnya berubah.

Di dalam perut, mutasi sel epitelium berlaku di bawah pengaruh proses keradangan kerana refluks kronik kandungan duodenum ke dalam perut, pendedahan kepada bakteria, proses autoimun, dan lain-lain. Sekiranya kesan tersebut berulang secara teratur, gastritis kronik dengan atrofi kelenjar terbentuk. Ini boleh menyebabkan penurunan rembesan gastrik, akibatnya kesan karsinogenik sebatian nitroso meningkat, yang menyebabkan reaksi atipikal dan perkembangan tumor malignan..

Adenokarsinoma rahim boleh berkembang dengan latar belakang hiperestrogenisme yang berpanjangan dan hiperplasia endometrium. Pada usia yang lebih tua, penyakit ini berkembang dengan latar belakang atrofi endometrium..

Patogenesis adenokarsinoma paru-paru dikaitkan dengan pengaruh agen karsinogenik, interaksinya dengan DNA sel epitelium. Ini membawa kepada fakta bahawa genom dan fenotip sel epitelium berubah dan sel barah terpendam terbentuk. Sekiranya hubungan karsinogen atau agen kerosakan lain dengan sel diulang secara kronik, perubahan gen tambahan dicatat, yang akhirnya membawa kepada pendaraban sel-sel ganas dan pembentukan nod tumor.

Patogenesis adenokarsinoma organ lain juga dikaitkan dengan mutasi sel epitelium yang berkembang akibat pendedahan kepada pelbagai faktor.

Pengelasan

Neoplasma jenis ini dibahagikan bergantung kepada sebilangan ciri..

Menurut ciri histologi, jenis adenokarsinoma berikut dibezakan:

  • Sangat berbeza - dengan bentuk penyakit ini, sel-sel tumor menyerupai yang sihat. Oleh itu, jenis ini adalah barah epitel yang paling tidak berbahaya. Metastasis dalam bentuk barah perut, pankreas dan organ lain jarang berlaku, dan rawatannya paling kerap berjaya. Tumor yang sangat berbeza tumbuh dengan perlahan.
  • Dibezakan secara sederhana - adalah bentuk peralihan, yang dicirikan oleh pembentukan sebilangan besar sel tumor dan, oleh itu, penyebarannya lebih agresif. Berkembang dengan kelajuan purata.
  • Pembezaan kurang baik - bentuk tumor ini adalah yang paling berbahaya, kerana transformasi sel menjadi malignan berlaku dengan sangat cepat. Sel-sel kehilangan struktur morfologi mereka, dan tumor menyebar dengan cepat ke tisu lain. Adenokarsinoma perut dan organ lain yang sukar dibezakan sukar untuk dirawat, ia dicirikan oleh penyebaran metastasis yang cepat.

Terdapat lima peringkat adenokarsinoma, bergantung pada tahap perkembangannya:

  • Sifar - setelah muncul di epitel, sel-sel ganas tidak melampaui itu.
  • Pertama, ukuran tumor berdiameter hingga 2 cm.
  • Yang kedua - diameter tumor hingga 4 cm. Metastasis sudah boleh merebak ke kelenjar getah bening terdekat pada tahap ini.
  • Ketiga, formasi berkembang di seluruh ketebalan dinding organ yang terjejas, setelah itu merebak ke organ tetangga dan mula melakukan metastasis.
  • Keempat - metastasis mula merebak ke organ yang jauh.

Penyakit ini terbahagi kepada pelbagai jenis dan bergantung kepada organ-organ di mana neoplasma berkembang.

  • Adenokarsinoma paru-paru. Selalunya, jenis penyakit ini berkembang pada orang yang merokok. Tumor berkembang dalam bentuk simpul atau pokok. Tumor paru-paru yang menjalar berkembang dengan poliferasi di sepanjang permukaan dinding alveoli yang utuh dan tidak mempunyai tanda-tanda pencerobohan stroma atau kapal. Sekiranya tumor dikesan pada tahap 2-3, maka rawatannya berkesan dalam 40-60% kes..
  • Tumor payudara. Berkembang, tumor mempengaruhi saluran dan lobula, secara beransur-ansur mengubah tisu payudara. Pendidikan paling sering didiagnosis pada wanita setelah berusia 45 tahun, kerana ini disebabkan oleh perubahan hormon. Tumor dijumpai dalam bentuk benjolan atau simpul. Sekiranya penyakit itu didiagnosis lebih awal, rawatan berjaya dalam 90% kes.
  • Adenokarsinoma kolon. Tumor kolon paling kerap berkembang di rektum. Peranan penting dalam perkembangan penyakit ini dimainkan oleh sembelit, buasir, polip, dan kekurangan zat makanan yang kerap. Tumor yang sangat dibezakan adalah keadaan yang sangat berbahaya. Tetapi adenokarsinoma usus yang dibezakan secara sederhana dapat dirawat dengan berkesan hanya pada peringkat awal. Adenokarsinoma kolon sigmoid juga didiagnosis. Tumor kolon sigmoid paling kerap berkembang pada orang berusia lebih dari 50 tahun yang menyalahgunakan alkohol dan makanan ringan.
  • Adenokarsinoma prostat. Pembentukan berkembang di saluran kelenjar, serta di alveoli, yang menyimpan rahsia prostat. Acinar adenokarsinoma prostat adalah yang paling biasa dari jenis ini. Mereka didiagnosis dalam 90-95% kes. Acinar kecil, acinar besar dan jenis tumor jenis ini ditentukan. Kanser prostat paling kerap didiagnosis pada peringkat perkembangan kemudian. Tumor duktal, sel kecil, mukin dan jenis lain lebih jarang berlaku.
  • Adenokarsinoma perut. Ia berkembang di bahagian antrum dan pilorik perut. Tumor mungkin kelihatan seperti penyusupan, ulser, polip. Pembentukan sedemikian berkembang dengan perlahan dan dapat mencapai ukuran hingga 10 cm. Kadang kala kursus tanpa gejala berlangsung selama beberapa tahun. Ia tumbuh secara aktif ke tisu berdekatan dan tidak dirawat dengan baik.
  • Kanser rahim. Adenokarsinoma terbentuk di dalam rahim. Faktor yang memprovokasi boleh menjadi turun naik hormon, pengguguran, dan mengambil pil perancang. Patologi sering dikenal pasti pada peringkat kemudian..

Punca

Kanser kelenjar boleh berkembang di bawah pengaruh banyak faktor, dan para saintis masih berusaha mengkaji hubungan antara penyebab yang memprovokasi dan perkembangan barah..

Terdapat sebilangan faktor risiko yang menentukan kecenderungan untuk mengembangkan adenokarsinoma.

  • Pembuangan genetik - barah yang didiagnosis pada saudara terdekat memainkan peranan.
  • Pemakanan dan ketidakaktifan fizikal yang tidak betul - pengambilan serat yang tidak mencukupi dan banyak tepung dan makanan berlemak dalam diet, digabungkan dengan gaya hidup yang tidak aktif, menyebabkan pergerakan tinja perlahan, yang juga meningkatkan kemungkinan terkena tumor usus. Faktor risiko adalah penggunaan makanan asap yang tidak wajar, dalam tin dan biasa.
  • Human papillomavirus - jangkitan dengan virus ini meningkatkan risiko terkena barah rektum, rahim.
  • Usia yang lebih tua - daya tahan tubuh terhadap perkembangan tumor menurun dengan bertambahnya usia.
  • Pendedahan berpanjangan kepada sinaran radioaktif dan karsinogen.
  • Gangguan hormon - boleh memprovokasi perkembangan tumor rahim.
  • Situasi tekanan yang teruk dan berulang.
  • Gangguan metabolik (diabetes mellitus, obesiti, dll.).
  • Tabiat buruk - penyalahgunaan alkohol, merokok.
  • Proses keradangan kronik sistem pembiakan, usus dan organ lain.

Juga, alasan khusus ditentukan yang memprovokasi perkembangan adenokarsinoma organ tertentu:

  • Perut - gastritis, ulser peptik.
  • Gangguan payudara - hormon, kecenderungan keturunan, trauma yang ketara.
  • Hati - hepatitis, sirosis, jangkitan.
  • Prostat - gangguan hormon yang berkaitan dengan usia, mabuk kadmium yang berpanjangan.
  • Buah pinggang - pielonefritis, keradangan yang kerap.
  • Usus - sembelit biasa, faktor traumatik, buasir.

Gejala adenokarsinoma

Adenokarsinoma prostat

Fakta bahawa seseorang menghidap penyakit ganas ini dapat ditunjukkan oleh sejumlah tanda, baik umum dan spesifik..

Gejala biasa adalah seperti berikut:

  • Peningkatan keletihan, kelemahan berterusan.
  • Penurunan prestasi.
  • Kehilangan selera makan, penurunan berat badan yang semakin meningkat.
  • Gangguan dyspeptik.
  • Anemia.

Tanda-tanda khusus bergantung pada lokasi tumor.

  • Apabila perut rosak, terdapat selera makan yang merosot, rasa berat yang berterusan di perut, muntah dan mual biasa, sakit perut, penurunan berat badan, kelemahan.
  • Sekiranya paru-paru terjejas, suara pesakit berubah, suara serak diperhatikan, batuk asal tidak diketahui, sakit dada, sesak nafas, radang paru-paru yang kerap, kelenjar getah bening yang bengkak.
  • Apabila payudara rosak, warna dan bentuk payudara berubah, segel dan rasa sakit muncul di kelenjar yang terkena, terdapat pembengkakan dan pelepasan dari puting.
  • Sekiranya serviks rosak, mungkin berlaku pelanggaran kitaran haid, rasa sakit dan ketidakselesaan di bahagian bawah perut, kembung, dan halangan usus adalah mungkin. Adenokarsinoma rahim sangat kerap, dalam hampir 90% kes, menyebabkan pendarahan yang tidak berkaitan dengan kitaran bulanan. Simptom yang serupa adalah ciri kekalahan ovari dan serviks. Gejala barah ini dapat ditunjukkan dengan pendarahan semasa dan selepas menopaus. Adenokarsinoma endometrium rahim jarang menyebabkan kesakitan, tetapi dalam kebanyakan kes ini menimbulkan pendarahan rahim. Pembengkakan endometrium pada wanita muda boleh menyebabkan masa yang berat dan pendarahan antara tempoh. Adenokarsinoma endometrium yang sangat berbeza mungkin tidak menyebabkan kesakitan, tetapi jika prosesnya merebak, ia akan menyebabkan kesakitan. Kesakitan dapat berkembang jika tumor endometrium menekan batang saraf, atau kandungan rahim meregangkannya. Namun, harus diingat bahawa keadaan umum bertambah buruk hanya setelah penyakit itu memasuki tahap lanjut. Oleh itu, pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan sangat penting. Sekiranya perlu, dia akan menetapkan kajian yang diperlukan untuk menentukan jenis proses tumor (adenokarsinoma endometrioid rahim yang sangat berbeza, dibezakan secara sederhana, dll.), Dan juga memutuskan kemungkinan rawatan (pembedahan, penghapusan tumor dengan laparoskopi, dll.).
  • Dengan kerosakan pada prostat pada pesakit, buang air kecil terganggu, rasa sakit berkembang di pangkal paha dan sakrum, hipospermia dan disfungsi ereksi diperhatikan.
  • Apabila usus terjejas, cirit-birit, lendir dan nanah yang berterusan, pergerakan usus yang menyakitkan dan dorongan palsu diperhatikan. Adenokarsinoma rektum dimanifestasikan oleh kesakitan yang berpanjangan di bahagian bawah abdomen, yang menampakkan diri tanpa sebab. Adenokarsinoma rektum yang dibezakan secara sederhana menyebabkan penurunan selera makan dan penurunan berat badan. Dengan perkembangan proses tersebut, pembuangan berdarah muncul di dalam tinja.

Walau bagaimanapun, pada peringkat awal, adenokarsinoma yang sangat berbeza tidak menunjukkan tanda-tanda yang jelas. Gejala diperhatikan setelah tumor mulai tumbuh, dan dalam tempoh ini, rawatan sudah menjadi proses yang lebih sukar, dan prognosisnya kurang baik. Oleh itu, sangat penting untuk menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala..

Analisis dan diagnostik

Dalam proses diagnosis adenokarsinoma, kaedah makmal dan instrumental digunakan.

  • Analisis klinikal dan biokimia darah dan air kencing untuk kehadiran penanda tumor adalah wajib.
  • Biopsi adalah kaedah yang digunakan untuk mengesahkan diagnosis jika pesakit mempunyai kecurigaan mengenai perkembangan proses onkologi.
  • Pemeriksaan endoskopi - membolehkan anda memvisualisasikan tumor pada organ yang berlainan. Bergantung pada organ di mana perkembangan proses onkologi disyaki, histeroskopi, gastroskopi, kolonoskopi digunakan. Dalam proses mengaplikasikan kaedah tersebut, juga mungkin untuk mengambil bahan untuk penyelidikan lebih lanjut..
  • Pemeriksaan ultrabunyi - digunakan untuk diagnosis primer jika ada kecurigaan perkembangan adenokarsinoma.
  • Radiologi - digunakan untuk memperjelas diagnosis dan menentukan lokasi tumor dengan lebih tepat.
  • Tomografi yang dikira - dilakukan untuk menjelaskan diagnosis. CT kontras sering dilakukan untuk mendapatkan gambar yang lebih tepat.
  • Pencitraan resonans magnetik adalah salah satu teknik yang paling bermaklumat untuk mengenal pasti tumor dan kehadiran metastasis.

Sekiranya disyaki barah kelenjar, yang mengkaji untuk digunakan dalam setiap kes tertentu, doktor menentukan secara individu.

Rawatan

Kaedah rawatan bergantung pada organ dan tempat di mana tumor berkembang. Dengan perkembangan adenokarsinoma, tujuan utama rawatan adalah mengeluarkan tumor dari badan. Juga, kaedah digunakan untuk menghentikan perkembangan proses onkologi - terapi radiasi, kemoterapi.

Artikel Sebelumnya

Mioma rahim bawah

Artikel Seterusnya

Kanser kolon sigmoid