Mengapa dan bagaimana adenokarsinoma payudara berlaku?

Myoma

Kelenjar susu pada wanita sering terdedah kepada persekitaran luaran dan proses dalaman. Kerana itu, anjing laut sering muncul di dada, yang bersifat baik atau ganas..

Kandungan
  1. Apa itu adenokarsinoma
  2. Pengelasan
    1. Tumor yang sangat berbeza
  3. Tumor yang boleh dibezakan secara sederhana
    1. Tumor yang tidak dapat dibezakan
    2. Cystoadenocarcinoma
    3. Pengelasan klinikal
  4. Punca
  5. Gejala dan peringkat perkembangan
  6. Diagnostik
    1. Analisis
    2. Kaedah diagnostik instrumental
    3. Diagnosis pembezaan
  7. Rawatan
    1. Campur tangan pembedahan
    2. Terapi hormon
    3. Kemoterapi
    4. Terapi radiasi
    5. Penjagaan paliatif
  8. Kemungkinan komplikasi
  9. Ramalan
  10. Pencegahan

Tumor barah, yang merangkumi adenokarsinoma, sukar dibezakan tanpa peralatan khusus. Oleh itu, jika terdapat anjing laut di kelenjar susu, anda harus menjalani pemeriksaan menyeluruh terhadap badan..

Apa itu adenokarsinoma

Adenokarsinoma (barah kelenjar) adalah neoplasma malignan yang mempengaruhi satu atau kedua payudara. Tumor seperti itu timbul dari sel-sel epitelium kelenjar. Yang terakhir membentuk sebahagian besar parenkim kelenjar susu pada lelaki dan wanita.

Dalam kes ini, adenomarcinoma berlaku terutamanya pada wakil wanita. Pada lelaki, kelenjar susu kurang berkembang, dan oleh itu sel-sel tempatan jarang dilahirkan semula.

Menurut data perubatan, adenokarsinoma didiagnosis pada setiap wanita ke-30 berusia 20-90 tahun. Lebih-lebih lagi, proses tumor lebih kerap dikesan pada pesakit yang mempunyai fungsi pembiakan..

Neoplasma jenis ini berkembang di pelbagai bahagian kelenjar susu. Ukuran tumor pada peringkat awal tidak melebihi 20 mm diameter, yang menyukarkan diagnosis.

Pengelasan

Kanser payudara kelenjar dikelaskan bergantung pada penyetempatan proses tumor, tahap kematangan neoplasma, dan ciri gambaran klinikal. Menurut tanda pertama, adenokarsinoma dibahagikan kepada saluran (saluran susu terjejas) dan lobular (tisu seluruh lobus kelenjar dilahirkan semula).

Mengenai topik ini
    • Oncomammology

Tusukan payudara

  • Natalia Gennadievna Butsyk
  • 29 November 2019.

Tumor, bergantung pada ciri struktur, dikelaskan kepada:

  • sangat berbeza;
  • boleh dibezakan secara sederhana;
  • tidak dapat dibezakan (tidak dapat dibezakan).

Struktur histologi adenokarsinoma menentukan prognosis perkembangan proses tumor.

Tumor yang sangat berbeza

Tumor yang sangat berbeza terdiri daripada tisu yang serupa strukturnya dengan struktur kelenjar susu yang sihat. Sel-sel kanser dicirikan oleh nukleus yang diperbesar.

Neoplasma yang sangat berbeza dengan diagnosis tepat pada masanya bertindak balas dengan baik terhadap rawatan. Tumor ini jarang berlaku pada organ lain..

Tumor yang boleh dibezakan secara sederhana

Tumor yang boleh dibezakan secara sederhana dicirikan oleh tanda-tanda klinikal yang serupa dengan bentuk sebelumnya.

Pemeriksaan histologi adenokarsinoma menunjukkan garis yang jelas antara sel barah dan struktur yang sihat. Neoplasma yang boleh dibezakan secara sederhana menimbulkan gejala sederhana.

Adenokarsinoma yang tidak dirawat jenis ini sering menjadi komplikasi. Kanser kelenjar yang dapat dibezakan secara sederhana metastasis kepada sistem limfa.

Tumor yang tidak dapat dibezakan

Adenokarsinoma yang kurang dapat dibezakan menonjol dengan latar belakang tisu yang sihat kerana keunikan struktur sel. Tumor jenis ini dicirikan oleh perkembangan pesat dan metastasis pada peringkat awal. Prognosis sekiranya pengesanan adenokarsinoma kelas rendah sangat tidak baik.

Cystoadenocarcinoma

Cystoadenocarcinoma juga ganas. Tumor ini tumbuh dari sel epitelium yang meliputi dinding dalaman rongga sista. Selain kelenjar susu, neoplasma sering dikesan di ovari dan perut..

Cystoadenocarcinoma berkembang pesat. Tumor pada peringkat awal perkembangan metastasis kepada organ lain.

Prognosis 5 tahun untuk kelangsungan hidup cystoadenocarcinoma adalah 30%.

Pengelasan klinikal

Adenokarsinoma kelenjar susu, bergantung kepada sifat gejala umum, dibahagikan kepada:

  1. Seperti mastitis (radang). Mereka dicirikan oleh pembentukan anjing laut di kelenjar susu dan kemerahan kulit di kawasan masalah. Adenokarsinoma mastitis menimbulkan peningkatan suhu badan.
  2. Medullary (barah payudara pepejal kelenjar). Mereka dicirikan oleh saiz besar. Tumor medula jarang berlaku.
  3. Papillary. Dilokalisasikan di saluran kelenjar susu. Tumor papillary tidak menyerang tisu bersebelahan dan jarang berlaku.
  4. Penyusupan saluran. Pertumbuhan tumor jenis ini disertai dengan pembentukan helai sel barah. Struktur tisu kolagen yang padat terbentuk di sekitar adenokarsinoma infiltratif.

Terdapat juga bentuk kanser kelenjar tubular. Neoplasma ini dicirikan oleh struktur tiub dengan lumen yang jelas. Adenokarsinoma tubular menyerang tisu adiposa. Tumor biasanya tidak melebihi 2 cm.

Adenokarsinoma tubular dicirikan oleh pertumbuhan perlahan, dan oleh itu dikesan pada peringkat perkembangan kemudian.

Sebagai tambahan kepada bentuk barah kelenjar ini, penyakit Paget diasingkan. Dengan patologi seperti itu, proses tumor mempengaruhi kompleks puting-areola, menimbulkan komplikasi yang teruk.

Punca

Kajian yang sedang dijalankan belum memberikan jawapan yang jelas mengenai persoalan mengapa barah kelenjar berlaku. Sebab-sebab yang mungkin untuk perkembangan proses tumor di payudara termasuk faktor keturunan.

Kanser kelenjar atau adenokarsinoma kelenjar susu: perkembangan dan prognosis

Tumor malignan yang muncul di kelenjar susu dan telah tumbuh dari epitel kelenjar disebut adenokarsinoma atau barah payudara kelenjar. Bilangan wanita dengan penyakit ini terus meningkat. Sebab-sebab kemunculan tren pertumbuhan, doktor memanggil penurunan jumlah kelahiran dan tempoh penyusuan, kerana kerja sistem hormon dalam tubuh terganggu dan kemandulan berkembang.

Gaya dan gaya hidup moden sangat penting, memaksa wanita untuk meninggalkan kelahiran anak-anak dan memindahkan bayi ke makanan buatan. Pembentukan jinak yang mempengaruhi saluran susu payudara juga disebut cystadenoma payudara.
Di kelenjar susu terdapat epitel kelenjar dan skuamosa dan oleh itu neoplasma dibahagikan kepada dua jenis: adenokarsinoma payudara dan karsinoma sel skuamosa. Sebilangan besar barah payudara tergolong dalam jenis pertama..

Setiap wanita ketiga belas mempunyai risiko mengembangkan adenokarsinoma payudara, tanpa mengira usia. Neoplasma berkembang pada kanak-kanak perempuan dan wanita berusia dua puluh tahun pada usia lanjut.

Jenis-jenis adenokarsinoma

Adenokarsinoma payudara dibahagikan kepada beberapa kumpulan bergantung kepada tempat pembentukan dan perkembangan tumor, tahap kematangannya dan ciri-ciri perjalanan penyakit.
Dengan penyetempatan, proses malignan dibahagikan kepada duktal (pengembangan adenokarsinoma duktal pada saluran toraks payudara), dan lobular (atau lobular), yang mempengaruhi tisu lobus payudara..

Onkologi pematangan terbahagi kepada tiga jenis:

  1. Sangat dibezakan. Secara struktural, sel yang sihat dan dijangkiti berbeza antara satu sama lain. Apabila patologi dikesan pada garis awal, adenokarsinoma disembuhkan dan tidak bermetastasis.
  2. Dibezakan secara sederhana. Kumpulan ini menampakkan diri dengan cara yang sama dengan yang sangat berbeza, tetapi dicirikan oleh perbezaan yang jelas antara sel-sel ganas dan struktur tisu yang sihat. Penyakit ini berkembang dengan tahap keparahan yang sederhana, tetapi mempunyai risiko komplikasi yang tinggi. Perkembangan proses patologi juga mungkin. Metastasis melalui kelenjar getah bening.
  3. Rendah dibezakan (dilambangkan sebagai g3). Neoplasma ganas muncul yang jelas berbeza dari tisu yang sihat. Tumor di kelenjar susu tumbuh sangat cepat, dan metastasis sudah muncul pada awal permulaan patologi. Penyakit ini sukar diubati, prognosis bagi pesakit lemah, dan kelangsungan hidupnya sangat rendah.

Menurut gambaran klinikal, onkologi adalah:

  • Adenokarsinoma keradangan - disertai dengan penampilan anjing laut, fokus keradangan, kemerahan kulit dan demam tinggi.
  • Jenis medullary - neoplasma pada kelenjar susu adalah besar, tetapi metastasis jarang berlaku.
  • Adenokarsinoma duktal papillary non-invasif dengan pertumbuhan metastatik yang cepat.
  • Limfoma duktal infiltratif - dicirikan oleh dikelilingi oleh kumpulan tisu sel yang padat.
  • Adenokarsinoma tubular - sel barah yang tumbuh ke dalam sel tisu adiposa mempunyai struktur dengan lumen yang besar; kecil, berdiameter hingga 2 cm, tumor tumbuh dengan perlahan dan tidak dapat dilihat lama.
  • Penyakit Paget - mempengaruhi bahagian puting-areola payudara.

Punca berlakunya

Tidak ada sebab khusus untuk munculnya barah payudara dalam perubatan. Diandaikan bahawa risiko penyakit dapat diramalkan dengan alasan berikut:

  • gen yang bertanggungjawab untuk perkembangan patologi, diwarisi
  • kelenjar susu dengan kecacatan kongenital
  • kecederaan dada
  • ketiadaan semasa mengandung dan melahirkan anak
  • usia awal haid
  • menopaus lewat
  • pembentukan jinak pada kelenjar susu
  • onkologi organ lain
  • ketidakseimbangan hormon dalam badan dan penggunaan sediaan hormon yang mengandungi estrogen
  • penggunaan kontraseptif hormon jangka panjang dengan estrogen
  • kerap minum alkohol dan merokok dalam jumlah besar, terutama pada usia dini
  • penolakan sukarela untuk menyusukan anak
  • tinggal atau tinggal di kawasan dengan sinaran latar belakang yang meningkat
  • diet tidak sihat yang merangkumi jumlah lemak tepu, pengawet, dan pewarna yang tinggi
  • berat badan berlebihan dan diabetes mellitus jenis 1 dan 2

Secara semula jadi, kehadiran beberapa faktor ini dalam kehidupan wanita tidak bermaksud bahawa dia pasti akan jatuh sakit dengan adenokarsinoma payudara..

Gejala dan Tanda

Pada permulaan penyakit, sel-sel yang terjejas bermutasi dengan lemah dan perlahan. Kanser payudara sukar dilihat dan tidak ada gejala. Semasa karsinoma berlangsung, ia muncul dengan tanda-tanda berikut:

  • kulit payudara yang terkena mengecut dan mengelupas, warnanya berubah
  • puting jatuh
  • bentuk dan saiz payudara berubah
  • pembengkakan payudara muncul, pembuangan darah, lendir atau nanah dari puting susu
  • kelenjar getah bening di atas tulang selangka dan di ketiak meningkat
  • pada peringkat terakhir penyakit ini, rasa sakit bermula

Adenokarsinoma sering tidak disedari dan hanya dapat ditentukan oleh ultrasound. Itulah sebabnya mengapa perlu mengunjungi pakar sakit puan dan menjalani pemeriksaan ultrasound sekurang-kurangnya sekali setahun..

Tahap

Penyakit ini dicirikan oleh beberapa peringkat:

  1. Tahap pertama dimanifestasikan oleh tumor kecil berdiameter hingga 2 cm, tidak ada metastasis, kelenjar getah bening adalah normal. Pesakit mempunyai peluang hidup 86%.
  2. Pada peringkat kedua, tumor tumbuh hingga 5 cm. Semasa pemeriksaan dan palpasi, nod aksila bergerak mudah diraba. Tidak ada metastasis ke organ lain. Selepas lima tahun, 35% pesakit tidak dapat bertahan.
  3. Tahap ketiga adenokarsinoma dicirikan oleh peningkatan tumor yang lebih besar dan percambahan kelenjar getah bening di luar ketiak. Hanya 40% kes yang bertahan.
  4. Pada peringkat keempat, ketika metastasis menyebar ke seluruh tubuh dan barah invasif muncul, kematian mencapai 90% di kalangan pesakit.

Diagnostik

Tidak sukar untuk mengenal pasti proses barah yang muncul, terutama jika anda memperhatikan tanda-tanda kebimbangan tepat pada waktunya dan, tanpa rawatan diri, menjalani pemeriksaan dan berjumpa pakar di sebuah pusat perubatan. Komplikasi adalah bahawa gejala sering tidak ada sejak awal. Untuk menentukan penyakit payudara dan membuat diagnosis yang tepat, alat diagnostik digunakan:

  • pemeriksaan kelenjar susu dan palpasi mereka
  • mamografi - kaedah ini untuk memeriksa kelenjar susu dianggap sebagai kaedah utama dalam diagnosis dan mesti digunakan untuk wanita berusia lebih dari 40 tahun; gambar membolehkan anda melihat neoplasma dan memeriksanya secara terperinci
  • prosedur ultrasound membolehkan anda membezakan barah dengan pembentukan sista
  • sinar-x saluran susu menentukan tahap patensi mereka dengan kaedah memperkenalkan cecair khas
  • pemeriksaan untuk penanda darah vena dan sitogram (mengikis untuk pemeriksaan mikroskopik)

Sekiranya, setelah pemeriksaan, keraguan tetap ada, biopsi atau trepanobiopsi diresepkan dengan pengambilan sampel tisu dan menghantarnya untuk histologi dan sitologi. Ujian darah tidak dapat menentukan onkologi secara tepat, kerana jenis penyakit ini tidak spesifik. Pertama, diagnosis pembezaan dibuat, penyakit tidak mungkin dikeluarkan secara beransur-ansur dan kemudian patologi yang ditetapkan disetujui.

Prognosis survival

Prognosis yang baik bergantung pada kadar pertumbuhan neoplasma dan penyebaran metastasis ke seluruh badan melalui sistem limfa. Dengan mengambil kira semua ciri penyakit, kadar kelangsungan hidup pesakit dengan adenokarsenoma adalah:

  • kanser payudara adenogenik yang tidak invasif - 96%
  • adenokarsioma metastatik lemah - 82%
  • neoplasma malignan sederhana ke kelenjar getah bening - sehingga 60%

Terdapat kemungkinan besar penyembuhan lengkap dengan patologi yang sangat berbeza sehingga berdiameter 2 cm, yang tidak sempat memberi metastasis.

Prognosis adenokarsinoma dalam masa 10 tahun bergantung pada peringkat penyakit:

  • Tahap 1 - 60-80% orang dapat menjalani kehidupan yang panjang, sembuh sepenuhnya
  • Tahap 2 - 40-60%
  • Tahap 3 - sehingga 30%
  • Tahap 4 - prognosis hanya baik untuk 5% pesakit

Kaedah untuk rawatan adenokarsioma payudara

Pesakit diperiksa dan setelah menentukan tahap onkologi, gambaran klinikal, kaedah rawatan dipilih. Tahap kerosakan pada sistem limfa dan organ lain sangat penting. Perubatan telah mengembangkan beberapa kaedah untuk merawat lesi kelenjar susu, yang merupakan kaedah utama dalam onkologi. Mereka digunakan secara individu dan gabungan..

Rawatan adenocorcinoma yang kompleks terdiri daripada kaedah campur tangan pembedahan, terapi hormon, penyinaran kawasan yang terjejas pada payudara dan kemoterapi.

Rawatan operasi

Kaedah rawatan ini bersifat radikal dan terdiri daripada dua jenis operasi:

  1. Mastektomi. Semasa melakukan operasi pada kelenjar susu, bukan sahaja payudara dikeluarkan sepenuhnya, tetapi juga kelenjar getah bening yang berdekatan.
  2. Lumpektomi. Organ ini dipelihara, hanya tumor yang dikeluarkan tanpa menjejaskan tisu payudara yang sihat di sebelahnya.
  • proses keradangan dalam sistem limfa: saluran dan nod
  • bengkak pada payudara
  • bengkak di tangan
  • penyebaran metastasis ke seluruh badan dan sistem limfa

Bersamaan dengan campur tangan pembedahan untuk menyingkirkan patologi, pembedahan plastik adalah mungkin untuk memulihkan kelenjar susu.

Radioterapi, hormon dan kemoterapi

Kemoterapi digunakan sebelum dan selepas pembedahan. Ia terdiri daripada penggunaan ubat antikanser. Mereka memusnahkan sel barah dan mengawal proses pembahagian. Kaedah ini mengurangkan risiko berulang penyakit dan penyebaran metastasis di luar payudara.

Untuk tumor yang sensitif terhadap hormon seks, terapi hormon digunakan. Ubat ini adalah antagonis, menyerang antipsikotik atipikal, dan mereka mati. Kesan negatif pada sel yang berpenyakit membawa kepada kesihatan yang lebih baik.

Penyinaran atau radioterapi digunakan dalam tempoh apa pun (sebelum atau selepas pembedahan). Hanya fokus neoplasma pada payudara yang disinari, tisu yang terkena hancur, tumor dikurangkan dan menjadi mungkin untuk melakukan operasi pada pesakit. Apabila digunakan bersamaan dengan pembedahan, terapi radiasi mengurangkan risiko kambuh penyakit.

Pencegahan

Langkah-langkah berikut dapat membantu mengurangkan risiko adenokarsioma (barah payudara):

  • pemeriksaan payudara secara berkala - perhatikan ukuran, asimetri dan warna kulit payudara
  • seorang wanita berumur lebih dari 18 tahun mesti mengunjungi pejabat pakar sakit puan sekurang-kurangnya sekali setahun, menjalani imbasan ultrasound dan mamografi
  • rawatan tepat pada masanya untuk semua penyakit ginekologi
  • utamakan diet yang sihat, termasuk makanan sihat dan sayur-sayuran dan buah-buahan segar di menu
  • melepaskan semua tabiat buruk
  • mengekalkan berat badan yang sihat

Menurut banyak doktor dengan pengalaman praktikal yang kukuh, cystadenocarcinoma jarang muncul pada wanita yang sihat melahirkan. Kanser payudara kelenjar adalah penyakit berbahaya dan harus ditangani dengan serius dan tidak ditangguhkan untuk berjumpa doktor sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan. Barulah akibat yang serius dapat dielakkan dan tidak hanya bertahan, tetapi kembali ke gaya hidup normal. Diagnosis barah payudara belum ada hukuman.

Kanser payudara

"Hasil ultrasound kelenjar susu mendedahkan massa yang mencurigakan untuk onkologi", "hasil mamografi tidak memungkinkan untuk mengecualikan secara jelas kehadiran tumor ganas", "biopsi menunjukkan adanya perubahan barah pada kelenjar susu dan diperlukan pemeriksaan lanjutan." Ini adalah beberapa perkataan paling menakutkan yang dapat didengar oleh seorang wanita daripada doktornya..

  • Bagaimana barah payudara timbul??
  • Jenis barah payudara
  • Sebab dan faktor risiko
  • Gejala barah payudara
  • Diagnosis sendiri kanser payudara
  • Diagnostik
  • Tahap barah payudara
  • Rawatan barah payudara
  • Prognosis barah payudara

Bagaimana barah payudara timbul??

Kanser payudara berkembang dengan cara yang sama seperti tumor malignan lain di dalam badan. Satu atau lebih sel tisu kelenjar, akibat mutasi di dalamnya, mula membelah secara tidak normal dengan cepat. Mereka membentuk tumor yang dapat tumbuh menjadi tisu bersebelahan dan membuat fokus tumor sekunder - metastasis.

Mutasi yang membawa kepada barah payudara adalah turun temurun dan diperoleh.

Mutasi dalam gen BRCA1 dan BRCA2 adalah penyebab genetik keturunan yang biasa untuk kanser payudara. Pembawa mutasi BRCA1 mempunyai risiko 55-65% terkena barah payudara, dan pembawa BRCA2 - 45%. Kecacatan genetik ini diwarisi dari ibu bapa kepada anak-anak, dan ia menyebabkan barah payudara pada sekitar 15% kes..

Lebih kerap, tumor berlaku kerana mutasi yang diperoleh: ia muncul di sel kelenjar susu dan tidak diwarisi. Sebagai contoh, dalam 20% kes, bilangan salinan gen yang mengekod HER2 meningkat - protein reseptor yang terletak di permukaan sel dan merangsang pembiakannya.

"Potret genetik molekul" tumor penting ketika memilih rawatan yang optimum.

Jenis barah payudara

Tumor payudara malignan terbahagi kepada dua jenis: duktal dan kelenjar. Kanser payudara duktus lebih kerap berlaku. Ia boleh bersifat intraepithelial (in situ) dan invasif. Kanser payudara duktus intraselular mempunyai prognosis yang lebih baik, jarang metastasis dan disembuhkan dalam 98% kes. Varian invasif tumor terdedah kepada pertumbuhan dan generalisasi proses yang tidak terkawal.

Kanser payudara kelenjar boleh berbentuk lobular (karsinoma lobular invasif) atau tumbuh dari sel-sel lain dari tisu kelenjar. Kanser lobular sering dicirikan oleh pertumbuhan multisentrik. Kadar peningkatan ukuran dan masa metastasis bentuk barah payudara nodular bergantung pada tahap pembezaan tumor.

Sebab dan faktor risiko

Malangnya, saintis belum mempunyai maklumat lengkap mengenai penyebab barah payudara. Terdapat senarai faktor risiko yang mempengaruhi kemungkinan tumor, tetapi ada yang didiagnosis menghidap penyakit tersebut sekiranya tidak ada faktor-faktor ini, sementara yang lain tetap sihat jika banyak di antaranya hadir sekaligus. Walaupun begitu, para saintis masih mengaitkan perkembangan barah payudara dengan keadaan tertentu yang paling sering mendahului kemunculannya. Ini termasuk:

  • Umur. Sebilangan besar kes barah payudara berlaku pada wanita berusia 55 tahun ke atas.
  • Keturunan. Sekiranya barah payudara didiagnosis pada saudara terdekat, risikonya akan berlipat ganda.
  • Sejarah barah payudara.
  • Peningkatan ketumpatan tisu payudara berdasarkan mamografi.
  • Beberapa neoplasma jinak pada kelenjar susu.
  • Permulaan haid awal - sehingga 12 tahun.
  • Menopaus lewat - selepas 55 tahun.
  • Ketiadaan anak-anak atau kelahiran pertama lewat (selepas 35 tahun).
  • Pendedahan kepada radiasi, seperti terapi radiasi yang diberikan untuk merawat jenis barah yang lain.
  • Merokok dan penyalahgunaan alkohol. Sekiranya seorang wanita mengambil 28-42 g etil alkohol setiap hari, risikonya meningkat sebanyak 20%.
  • Aktiviti fizikal yang berlebihan dan rendah.
  • Penggunaan ubat hormon: kontraseptif oral, terapi penggantian hormon pascamenopause.
  • Kecederaan payudara.
  • Diabetes.
  • Mengusahakan jadual dengan shift malam.

Gejala barah payudara

Pada peringkat awal, barah payudara biasanya tidak jelas secara klinikal. Selalunya, tumor itu dikesan oleh pesakit sendiri atau dikesan secara kebetulan semasa kajian pencegahan.

Pesakit biasanya mengadu jisim yang dapat diraba, keluar dari puting susu. Kesakitan adalah gejala barah payudara yang jarang berlaku, tetapi rasa sakit dapat muncul pada tahap generalisasi proses, terutama dengan penyebaran metastasis tulang.

Selalunya, tanda-tanda barah payudara seperti kemunculan asimetri kerana perubahan ukuran kelenjar yang terkena dikesan. Pengurangan, anjakan ke atas, ubah bentuk dan kerutan kelenjar susu dapat dilihat dengan bentuk tumor skiroid (berserat). Sebaliknya, payudara pada bahagian yang terjejas meningkat dengan pertumbuhan pendidikan yang cepat atau disebabkan oleh edema, yang terbentuk kerana aliran keluar limfa yang terganggu.

Apabila neoplasma menyebar ke tisu subkutan, perubahan kulit dapat diperhatikan. Dalam kes ini, gejala barah payudara berikut dikesan:

  • "Tapak" - terdapat pelepasan kulit di atas tumor, mustahil untuk membentuk lipatan kulit di tempat ini.
  • "Umbilization" - kulit di atas tapak lesi berkerut dan ditarik kembali.
  • "Lemon peel" - ciri khas payudara kerana limfostasis.

Kadang kala, ketika tumor merebak ke permukaan kulit, tanda-tanda barah payudara seperti kemerahan dan ulserasi dapat dilihat. Kehadiran gejala ini menunjukkan pengabaian proses..

Perubahan pada puting juga dapat dikesan, tetapi hanya pada tahap selanjutnya. Dalam kes ini, terdapat gejala barah payudara seperti:

  • Simptom Forgh - pada bahagian yang terkena, puting lebih tinggi daripada pada bahagian yang sihat.
  • Gejala Krause - puting menebal, lipatan areola terasa jelas.

Tanda seperti barah payudara, seperti pelepasan patologi, agak jarang berlaku, tetapi dalam beberapa kes mungkin satu-satunya gejala yang dikesan semasa pemeriksaan. Selalunya pelepasan berdarah, jarang serous dan bernanah.

Juga, bentuk khas barah payudara dikenal pasti, yang ditunjukkan oleh gejala khas. Ini termasuk:

  • Bentuk edematous-infiltratif, yang dicirikan oleh pembesaran dan pembengkakan kelenjar, warna kulit marmer, hiperemia teruk.
  • Seperti mastitis. Kanser payudara jenis ini ditunjukkan dengan penebalan payudara yang terkena, peningkatan suhu badan.
  • Bentuk seperti Erysipelas, di mana fokus (kadang-kadang ulserasi) muncul pada kulit, yang menyerupai erysipelas.
  • Bentuk karapas dicirikan oleh adanya beberapa nod, kerana kelenjar mengecut dan cacat.
  • Kanser Paget - mempengaruhi puting dan areola. Dengan kepelbagaian ini, penebalan puting diperhatikan, perubahan pada kulit dalam bentuk kemerahan dan pematangan, pembentukan kerak dan sisik.

Kadang-kadang orang, bertanya-tanya bagaimana mengenali kehadiran tumor payudara, keliru mencari gejala barah payudara. Nama ini tidak betul, kerana sternum adalah tulang dada pusat dan bahkan dengan metastasis pembentukan payudara yang ganas hampir tidak pernah terjejas.

Diagnosis sendiri kanser payudara

Perlu memeriksa payudara anda sendiri untuk nodul atau perubahan lain sebulan sekali selepas haid anda. Diagnostik rumah paling sesuai dilakukan semasa mandi atau mandi. Segala perubahan yang telah dikesan harus dilaporkan kepada doktor secepat mungkin..

Prosedur untuk pemeriksaan sendiri kelenjar susu:

  • Jalur di atas pinggang dan berdiri di hadapan cermin.
  • Angkat tangan anda dan letakkan di belakang kepala anda. Periksa dada anda dengan teliti. Belok kanan, kiri.
  • Rasa payudara dalam keadaan berdiri dengan telunjuk terlipat, jari tengah dan jari manis. Mulakan di bahagian luar dada atas dan jalan mengikut arah jam.
  • Picit puting dengan dua jari. Periksa sama ada ada yang menonjol daripadanya.
  • Rasa payudara lagi - sekarang berbaring.

70% kes barah payudara didiagnosis sendiri oleh pesakit sebagai hasil pemeriksaan diri payudara.

Diagnostik

Mengambil anamnesis

Diagnosis barah payudara bermula dengan perbualan. Pada tahap ini, penting bagi doktor untuk menilai aduan wanita itu dan mengetahui sama ada terdapat kes barah payudara dalam keluarganya, dan jika demikian, berapa kerap. Ini membantu mengesyaki bentuk barisan keturunan yang berkaitan dengan mutasi pada gen BRCA1, BRCA2, NBS1, CHECK, TP53.

Pemeriksaan

Seterusnya, doktor memeriksa, merasakan kelenjar susu, memeriksa apakah ada kelenjar dan anjing laut di dalamnya, jika kelenjar getah bening di kawasan axillary, supraclavicular dan subclavian diperbesar.

Diagnosis tumor malignan

Selepas pemeriksaan, doktor boleh merujuk wanita tersebut untuk melakukan mamogram - sinar-X payudara. Petunjuk untuk kajian ini adalah: benjolan pada kelenjar susu, perubahan pada kulit, pendarahan dari puting susu, serta gejala lain yang mungkin menunjukkan tumor ganas. Ultrasound juga diresepkan untuk mendiagnosis barah payudara. Mamografi dan ultrasound adalah kaedah pelengkap, masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri:

Mamografi

Ultrasound payudara

Membolehkan anda mengesan perubahan patologi 1.5-2 tahun sebelum bermulanya gejala.

Dengan pelepasan berdarah dari puting, duktografi dapat dilakukan - sinar-X dengan saluran susu yang berbeza. Ini membantu memberikan maklumat berguna tambahan..

Sensitiviti tinggi - diagnosis tepat sehingga 90% kanser.

Keupayaan untuk mengesan mikrokalsifikasi hingga 0.5 mm.

Keselamatan - tidak terdedah kepada sinar-X pada badan.

Sangat sesuai untuk tisu payudara berkepadatan tinggi pada wanita muda (berumur sehingga 35-45 tahun).

Membezakan sista (rongga bendalir) dari tumor pepejal.

Membolehkan anda menilai keadaan kelenjar getah bening serantau.

Baik untuk memantau kedudukan jarum semasa biopsi.

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mendiagnosis tumor payudara malignan. Ia digunakan untuk kanser lobular, ketika mamografi dan ultrasound tidak informatif, serta untuk menilai ukuran dan lokasi tumor, yang membantu menentukan taktik rawatan pembedahan. MRI dapat digunakan untuk menyaring wanita dengan gen yang tidak normal yang berkaitan dengan peningkatan risiko barah payudara dengan riwayat keluarga.

  • Sangat mustahak untuk memeriksa pembuangan dari puting susu - sel-sel tumor mungkin terdapat di dalamnya.
  • Untuk biopsi jarum halus, jarum dimasukkan ke dalam tumor di bawah bimbingan ultrasound atau mamografi.
  • Semasa trepanobiopsi (biopsi TERAS), alat khas digunakan yang menyerupai jarum berongga tebal. Ia membolehkan anda mendapatkan lebih banyak tisu dan memeriksanya dengan lebih terperinci..
  • Dalam biopsi senapang jarum, jarum dimasukkan tepat di tempat yang dikehendaki menggunakan pistol khas.
  • Biopsi vakum stereotaktik hampir sama tepatnya dengan biopsi tumor semasa pembedahan, tetapi ia boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan tanpa memerlukan anestesia umum. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan pistol Bard Magnum dan alat vakum.
  • Biopsi pemisahan dilakukan semasa pembedahan. Seluruh tumor dihantar untuk penyelidikan.
  • Biopsi sentinel - pemeriksaan kelenjar getah bening sentinel semasa operasi. Ini membantu untuk mengetahui apakah tumor telah merebak ke kelenjar getah bening serantau, dan apakah ia harus dikeluarkan.

Doktor klinik Eropah Portnoy S.M. menceritakan tentang peranan biopsi dalam diagnosis barah payudara:

Di makmal, kajian sitologi dan histologi dilakukan, iaitu struktur sel dan tisu individu dinilai. Kajian genetik molekul kini tersedia: mereka membantu untuk mengenal pasti mutasi kerana transformasi ganas berlaku, dan memilih terapi antikanker yang optimum.

Biopsi dapat membantu menentukan apakah tumor itu barah, serta menentukan jenis dan peringkatnya. Di samping itu, kajian bahan biopsi memberikan jawapan kepada persoalan sama ada tumor bergantung pada hormon, yang juga mempengaruhi rejimen rawatan..

Penilaian penyebaran barah di dalam badan

Sebaik sahaja kanser didiagnosis, penting untuk menentukan tahapnya dan memahami berapa banyak penyebarannya di dalam badan. Untuk ini, kajian berikut digunakan:

  • Biopsi ultrabunyi dan nodus limfa.
  • Mengira tomografi dan MRI - mereka membantu menilai ukuran, lokasi tumor, fokus pada organ lain.
  • Metastasis hati didiagnosis dengan ultrasound.
  • Lesi paru-paru dan tulang dapat dikesan dengan sinar-x.
  • Pengimbasan PET adalah "standard emas" moden untuk diagnostik metastasis tumor malignan.

Tahap barah payudara

Tahap barah payudara berdasarkan sistem TNM yang diterima umum. T dalam singkatan ini mewakili ukuran tumor primer:

  • Ini adalah "barah in situ" yang berada di sel yang melapisi saluran susu atau lobus dan tidak menyerang tisu bersebelahan. Ia boleh menjadi karsinoma lobular, duktal, atau barah Paget.
  • T1 - diameter tumor dalam dimensi terbesar kurang dari 2 cm.
  • T2 - 2-5 cm.
  • T3 - lebih daripada 5 cm.
  • T4 - tumor yang telah tumbuh ke dinding dada, kulit, atau barah radang.

Huruf N menunjukkan adanya metastasis di kelenjar getah bening serantau. N0 - tidak ada fokus pada kelenjar getah bening. N1, N2 dan N3 - kerosakan pada sebilangan kelenjar getah bening yang berbeza.

Huruf M menunjukkan kehadiran metastasis jauh. Salah satu daripada dua nombor boleh ditunjukkan di sebelahnya: M0 - tidak ada metastasis jauh, M1 - metastasis jauh.

Bergantung pada nilai T, N dan M, terdapat lima peringkat utama barah payudara (di antaranya terdapat bahagian bawah tanah):

  • Tahap 0: barah di tempat.
  • Tahap I: ketumbuhan pada kelenjar susu berdiameter hingga 2 cm.
  • Tahap II: tumor pada kelenjar susu dengan diameter hingga 5 cm atau lebih, mungkin terdapat metastasis pada kelenjar getah bening axillary di bahagian yang terkena.
  • Tahap III: tumor pada kelenjar susu hingga 5 cm atau lebih, boleh tumbuh ke dinding dada atau kulit, terdapat fokus pada kelenjar getah bening serantau.
  • Tahap IV: tumor boleh berukuran besar, tidak masalah jika kelenjar getah bening kawasan terjejas. Sekiranya dijumpai metastasis jauh, barah tahap IV selalu didiagnosis.

Rawatan barah payudara

Strategi untuk merawat barah payudara harus dipilih secara individu untuk setiap pesakit, dengan mempertimbangkan faktor-faktor seperti jenis tumor, tahap, kepekaan neoplasma terhadap terapi hormon. Keadaan umum pesakit juga diambil kira. Sekiranya tumor dikesan pada peringkat awal dan dipilih taktik pengurusan pesakit yang betul, maka kemungkinan untuk menyembuhkan barah payudara sepenuhnya sangat tinggi..

Pilih ahli onkologi dan buat temu janji:

Pakar bedah plastik, pakar onkologi mamologi, doktor sains perubatan

Kanser payudara adenogenik

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

5 jawapan

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama jika berkaitan dengan soalan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang anda perlukan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Pada masa ini, di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesi-resuscitator, venereologist, gastroenterologist, hematologist, genetikis, ginekologi, homeopati, dermatologi, pakar sakit pediatrik, pakar neurologi pediatrik, ahli urologi pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, ahli kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli urologi, ahli ortopedik-traumatologi, pakar oftalmologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, reumatologi, psikologi, pakar rheumatologi, ahli radiologi, ahli seksologi-andrologi, doktor gigi, ahli trikologi, ahli urologi, ahli farmasi, fitoterapis, ahli phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.64% soalan.

Adenokarsinoma payudara atau barah kelenjar (MF)

Menurut banyak pemerhatian, jumlah wanita yang menderita barah payudara terus meningkat. Doktor mengaitkan trend ini dengan perubahan gaya hidup penduduk, iaitu dengan penurunan kadar kelahiran dan jangka masa penyusuan. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan apa yang membentuk adenokarsinoma payudara..

Penerangan dan statistik

Kelenjar susu manusia hanya mengandungi dua jenis epitelium - rata dan kelenjar, oleh itu, neoplasma organ ini terbahagi kepada dua jenis sahaja - karsinoma sel skuamosa dan adenokarsinoma. Yang terakhir berlaku dalam 70% kes, iaitu, 2 kali lebih kerap.

Pada masa ini, terdapat banyak faktor yang mencetuskan perkembangan karsinogenesis. Ini boleh menjadi keadaan persekitaran dan bahan yang memprovokasi barah dari dalam. Kesemuanya mampu menyebabkan perubahan bahan genetik pada tahap sel dan membawa kepada pertumbuhan tumor. Sekiranya terdapat lesi payudara yang ganas, perhatian tetap diberikan kepada faktor hormon. Enzim seks boleh menjinakkan sel dan membawa kepada penyakit seperti adenokarsinoma payudara, rahim, ovari pada wanita dan prostat pada lelaki.

Faktor negatif secara aktif mempengaruhi elemen struktur yang sihat, mengubah struktur dan fungsinya. Akibat kerosakan, sel paling sering menjadi ganas dan mula membahagi, membesar dan membezakan secara tidak terkawal. Potensi fungsi normalnya hilang. Pada akhirnya, tumor terbentuk, yang dari masa ke masa menyebarkan metastasis melalui laluan limfogen atau hematogen. Ini bermaksud bahawa proses onkologi lambat laun akan mula dikesan di organ lain..

Kod penyakit ICD-10: C50 Neoplasma payudara yang ganas.

Punca

Sebab-sebab spesifik yang menyebabkan perkembangan barah payudara tidak diketahui secara pasti. Pakar percaya bahawa faktor-faktor yang diduga memprovokasi permulaan penyakit ini adalah:

  • kecenderungan genetik;
  • anomali kongenital kelenjar susu;
  • trauma dada yang kerap atau ketara;
  • kemandulan;
  • permulaan haid awal pada kanak-kanak perempuan - sehingga 11 tahun;
  • permulaan menopaus lewat - selepas 55 tahun;
  • kelahiran anak pertama pada usia 35 tahun ke atas;
  • penyakit onkologi organ lain;
  • gangguan hormon;
  • tumor payudara jinak;
  • penggunaan kontraseptif oral untuk jangka masa panjang;
  • keengganan untuk menyusu;
  • peningkatan sinaran latar belakang di kawasan tempat tinggal;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • kehadiran tabiat buruk.

Siapa yang berisiko?

Selalunya, barah payudara kelenjar didiagnosis pada wanita dengan gangguan hormon di dalam badan, kerana ketidakseimbangan enzim seks adalah penyebab utama penyakit ini. Rawatan jangka panjang dengan ubat-ubatan hormon, penggunaan kontraseptif oral jangka panjang dan berkala, pengguguran berganda, kelahiran lewat dan permulaan menopaus menyebabkan pelanggaran seperti itu..

Gejala

Pada peringkat awal perkembangan, adenokarsinoma payudara adalah pendam. Sekiranya seorang wanita tidak mengunjungi pakar sakit puan dan tidak melakukan pemeriksaan diri, meterai kelenjar susu yang dihasilkan tidak dijaga untuk masa yang lama.

Gejala utama penyakit ini muncul kemudian, dengan perkembangan proses onkologi. Ini termasuk:

  • pengesanan di dada nodul, tidak menyakitkan, tetapi menyatu erat dengan tisu di sekitarnya, yang cenderung meningkat;
  • perubahan penampilan kelenjar susu - kulit kehilangan keanjalan dan kelancaran semula jadi, gejala kulit jeruk berlaku;
  • dermis di atas meterai bertukar menjadi merah dan menjadi panas apabila disentuh;
  • asimetri kelenjar susu muncul - payudara yang terkena bentuknya berubah bentuk kerana pertumbuhan tumor dan secara visual berbeza dengan yang sihat;
  • puting juga mengalami perubahan luaran, cecair purulen dengan campuran darah dilepaskan daripadanya;
  • tisu organ yang terkena ditutup dengan perubahan ulseratif, yang, apabila dibuka, mengeluarkan bau yang menjijikkan;
  • kelenjar getah bening axillary membesar.

Pengelasan sistem TNM antarabangsa

Dengan bantuan gradasi adenokarsinoma payudara mengikut sistem TNM, kesimpulan dapat diambil mengenai tahap penyakit, penyebarannya di dalam badan dan prognosis untuk penyembuhan. Pertimbangkan dalam jadual berikut bagaimana rupa klasifikasi ini..

TahapT - tumor primerN - kerosakan pada kelenjar getah bening serantauM - metastasis jauh
0TisN0M0
SayaT1N0M0
IIAT1N1M0
IIBT3N1M0
IIIAT3N2M0
IIIBT4Tidak adaM0
IVT mana-manaTidak adaM1

Penyahkodan untuk kriteria yang disenaraikan adalah seperti berikut:

T - tumor primer, saiznya:

  • T0 - karsinoma pra-invasif;
  • T1 - tumor hingga 2 cm;
  • T2 - tumor hingga 5 cm;
  • T3 - tumor lebih daripada 5 cm;
  • T4 - ukurannya tidak ditentukan, kerana tumor melampaui organ yang terjejas, tetapi pertumbuhan invasif pada kulit dan dinding dada diperhatikan.

N - kelenjar getah bening serantau:

  • N0 - tidak hadir;
  • N1 - sehingga tiga kelenjar getah bening terjejas;
  • N2 - nodus limfa toraks axillary dan dalaman di sisi neoplasma terjejas.

M - metastasis jauh:

  • лю0 - tidak hadir;
  • M1 - didiagnosis di mana-mana sistem badan.

Tahap

Pertimbangkan peringkat perkembangan adenokarsinoma payudara dalam jadual berikut.

TahapPenerangan
SayaUkuran tumor kurang dari 2 cm. Tidak ada metastasis atau lesi kelenjar getah bening yang jauh. Tidak ada simptom. Sekiranya penyakit ini dikesan dan dirawat pada tahap ini, kadar kelangsungan hidup 5 tahun adalah 85%.
IINeoplasma mencapai diameter hingga 5 cm. Tidak ada metastasis, tetapi penyebaran sel-sel ganas ke kelenjar getah bening serantau tidak dikecualikan. Tidak ada gejala patologi tertentu, tetapi dengan bantuan palpasi, kelenjar getah bening yang menyakitkan axillary dan supraclavicular dapat dikesan. Prognosis untuk bertahan hidup pada tahap ini adalah 65%.
IIITumor mula tumbuh dengan cepat, saiznya melebihi 5 cm. Seiring dengan perkembangan proses onkologi, gejala penyakit meningkat. Semasa berdebar, doktor dapat merasakan pembengkakan dan pembesaran kelenjar getah bening. Tidak ada metastasis yang jauh. Prognosis untuk bertahan hidup tidak lebih dari 40%.
IVGambaran klinikal patologi diucapkan. Metastasis jarak jauh dijumpai. Keadaan pesakit bertambah teruk. Pentasnya tidak dapat dikendalikan. Prognosis untuk kelangsungan hidup 5 tahun tidak melebihi 10%.

Jenis, jenis, bentuk

Adenokarsinoma payudara dikelaskan mengikut tahap pembezaan proses onkologi menjadi tiga bentuk. Pertimbangkan mereka.

  • adenokarsinoma yang sangat berbeza. Ia dicirikan oleh persamaan antara sel yang sihat dan rosak. Ia mempunyai keganasan paling rendah. Semasa mendiagnosis tumor payudara dengan tahap pembezaan yang tinggi, proses onkologi mudah dirawat dan hampir tidak pernah menyebabkan komplikasi dan metastasis;
  • adenokarsinoma yang dibezakan secara sederhana. Ia mempunyai persamaan dengan bentuk penyakit sebelumnya, tetapi dalam kes ini tidak ada persamaan antara sel yang sihat dan patologi. Penyakit ini dicirikan oleh keparahan yang sederhana, tetapi dengan peningkatan risiko mengembangkan pelbagai komplikasi, misalnya, penyebaran sel atipikal ke kelenjar getah bening serantau;
  • adenokarsinoma yang berbeza. Sel-sel yang terjejas sama sekali berbeza dengan yang sihat. Tumor tumbuh dengan cepat, menembusi tisu bersebelahan. Metastasis awal diperhatikan. Onkologi payudara dengan tahap pembezaan yang rendah dicirikan oleh rawatan yang kompleks dan prognosis yang mengecewakan.

Bergantung pada lokasi tumor, adenokarsinoma payudara boleh terdiri daripada dua jenis:

  • saluran. Neoplasma mula berkembang di saluran organ yang terjejas;
  • lobular atau lobular. Proses onkologi terbentuk di lobus payudara.

Bergantung pada gambaran klinikal, barah payudara kelenjar dikelaskan kepada jenis berikut:

  • radang atau mastitis. Tumor tumbuh dan memasuki saluran limfa. Tanda-tanda utama patologi: hiperemia tisu payudara yang terjejas, fokus keradangan erysipelas, peningkatan suhu badan tempatan.
  • modular. Kami bercakap mengenai tumor invasif yang dapat tumbuh hingga ukuran yang mengagumkan, biasanya dengan tahap pembezaan yang rendah. Proses onkologi berkembang pesat dan memprovokasi metastasis awal.
  • papillary. Adenokarsinoma adalah tumor intraductal invasif yang bersifat ganas. Tumor jenis ini sangat jarang berlaku..
  • penyusupan saluran. Neoplasma ini dicirikan oleh pembentukan sarang dan helai sel atipikal, dikelilingi oleh lapisan stroma yang padat.
  • tiub. Struktur tumor mempunyai struktur tubular. Ukuran adenokarsinoma tidak melebihi 2 cm. Proses onkologi berjalan perlahan dan sukar didiagnosis kerana kekurangan gejala tertentu.
  • Kanser Paget. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kekalahan sel ganas puting dan areola.

Perbezaan antara adenokarsinoma payudara dan karsinoma

Karsinoma adalah tumor malignan, barah. Ia mempengaruhi epitel kulit dan sel-sel mukosa yang melapisi organ dalaman. Proses onkologi paling kerap dilokalisasikan di paru-paru, saluran gastrointestinal dan sistem pembiakan manusia - kelenjar susu dan rahim pada wanita dan prostat pada lelaki. Tumor yang tumbuh mempunyai tahap pembezaan yang berbeza dan mungkin kelihatan berbeza.

Terdapat beberapa jenis karsinoma:

  • skuamosa;
  • sel basal;
  • adenokarsinoma.

Adenokarsinoma adalah tumor malignan yang memulakan pertumbuhannya secara eksklusif di sel kelenjar epitel. Oleh kerana semua struktur tubuh manusia dapat mengandungi sel kelenjar, proses onkologi dapat mempengaruhi hampir semua organ, kecuali otak dan saluran darah..

Seperti karsinoma, adenokarsinoma berbeza dalam struktur, tahap pembezaan, dan potensi malignan. Prognosis untuk pesakit bergantung pada banyak faktor, tetapi yang utama adalah tahap di mana penyakit itu didiagnosis.

Diagnostik

Semasa pemeriksaan pesakit dengan bantuan palpasi, doktor memeriksa struktur kelenjar susu dan memperhatikan perubahan di dalamnya. Pendekatan ini memungkinkan untuk mengenal pasti proses onkologi pada peringkat awal. Sekiranya pakar mempunyai kecurigaan, dia akan menetapkan kompleks pemeriksaan tambahan.

Kaedah diagnostik apa yang digunakan?

  • Ultrasound. Kaedah yang cepat dan selamat untuk mengesan masalah pada bila-bila masa. Semua wanita dinasihatkan untuk melakukan pemeriksaan ultrasound pada kelenjar susu sekurang-kurangnya sekali setahun untuk tujuan profilaksis;
  • mamografi. Objektif utama kaedah ini adalah untuk mengesan neoplasma asal jinak dan malignan. Diagnostik membantu mempertimbangkan struktur struktur organ yang terjejas dengan jelas;
  • biopsi dengan pemeriksaan sitologi. Kaedah ini berdasarkan pengumpulan tapak tisu dari tapak tumor berpotensi. Sampel yang diambil untuk analisis diperiksa di bawah mikroskop di makmal. Ujian sitologi, sebagai peraturan, adalah kaedah terakhir dalam diagnosis penyakit onkologi, kerana ia mengesahkan atau, sebaliknya, menolak kehadiran barah;
  • X-ray, CT dan MRI. Kaedah ketepatan tinggi yang membolehkan anda mendapatkan maklumat lengkap mengenai tumor yang ada, hubungannya dengan struktur anatomi yang berdekatan, serta menentukan kehadiran metastasis di dalam badan;
  • analisis darah umum. Membantu mengesyaki onkologi kerana perubahan kuantitatif pada titer leukosit. Pergeseran formula leukosit ke kiri, peningkatan tahap ESR dan hemoglobin rendah mungkin menunjukkan adanya proses onkologi di dalam badan, walaupun tidak ada gejala spesifik patologi;
  • analisis untuk penanda tumor. Antigen barah adalah sebatian protein yang dihasilkan sebagai tindak balas terhadap perkembangan proses ganas oleh tumor itu sendiri atau sistem kekebalan tubuh dan terdapat dalam darah. Sekiranya terdapat adenokarsinoma kelenjar susu, kajian mengenai penanda tumor CA 15-3 dan CEA ditetapkan. Kadar antigen yang tinggi ini dapat menunjukkan adanya tumor di dalam badan atau kambuh penyakit, jika terapi dijalankan.

Rawatan

Selepas diagnosis menyeluruh, rawatan ditetapkan. Ia ditentukan oleh tahap adenokarsinoma, ciri-ciri perjalanan penyakit ini, kehadiran atau ketiadaan metastasis pada kelenjar getah bening dan organ yang jauh. Dalam onkologi, terdapat beberapa kaedah terapi yang bertujuan untuk memerangi proses ganas pada kelenjar susu. Atas budi bicara doktor, mereka boleh digunakan secara individu atau bersama antara satu sama lain..

Pembedahan. Pendekatan radikal yang dapat dilakukan dengan cara berikut:

  • mastektomi. Semasa operasi, seluruh kelenjar susu, tisu adiposa dan kelenjar getah bening yang berdekatan dikenakan reseksi;
  • lumpektomi. Pembedahan jenis pemeliharaan organ, di mana tumor dikeluarkan ke sempadan tisu yang sihat, sementara kelenjar susu dipelihara.

Kontraindikasi untuk rawatan pembedahan:

  • jenis radang adenokarsinoma payudara, di mana terdapat lesi sistem limfa - saluran darah dan nod;
  • metastasis di kelenjar getah bening serantau dan organ yang jauh;
  • bengkak payudara dan tisu sekitarnya - leher, lengan bawah dan anggota badan atas.

Rawatan hormon. Pelantikan terapi penggantian adalah mungkin dengan syarat tumor itu sensitif terhadap hormon seks. Dalam kes ini, pesakit diresepkan antagonis - ubat-ubatan yang menghancurkan sel-sel malignan, sehingga memperbaiki keadaan pesakit.

Sebelum menopaus, wanita boleh diresepkan agen hormon seperti Hydrocortisone, Tamoxifen, Aminoglutethimide. Sekiranya pesakit mempunyai tempoh klimaks, dia diresepkan "Leuprolide asetat", "Megestrol asetat", "Diethylstilbystrol".

Kemoterapi. Rawatan barah hampir tidak pernah selesai tanpa agen sitostatik. Ini adalah ubat yang mensasarkan sel barah. Kemoterapi, sebagai peraturan, berjaya menghentikan pertumbuhan tumor, mengurangkan kemungkinan kambuh dan metastasis proses ganas.

Dengan adenokarsinoma kelenjar susu, kursus polychemotherapy diresepkan dari ubat-ubatan seperti Cyclophosphamide, Methotrexate dan Fluorouracil. Sekiranya terdapat risiko kambuh, disyorkan untuk menerima skema berikut - "Doxorubicin hydrochloride", "Fluorouracil" dan "Cyclophosphamide". Sekiranya tiada keberkesanan atau pengembangan metastasis, "Vinblastine", "Doxorubicin", "Thiophosphamide" dan "Taxol" digunakan.

Radioterapi. Pendekatan moden dalam bidang terapi radiasi mampu mempengaruhi tisu yang terjejas oleh proses onkologi tanpa merosakkan sel yang sihat. Akibatnya, tumor berkurang, yang memungkinkan operasi dilakukan dengan komplikasi minimum bagi pesakit. Juga, terapi radiasi digunakan selepas pembedahan untuk mencegah kambuhnya penyakit..

Proses pemulihan selepas rawatan

Dari sudut psikologi, sukar untuk melakukan sebarang operasi, apalagi pembuangan payudara. Walau bagaimanapun, seorang wanita yang menghadapi adenokarsinoma payudara mesti memahami risiko penuh dan memerlukan tindakan pembedahan radikal, kerana hidupnya dipertaruhkan. Atas sebab ini, operasi harus dianggap sebagai petunjuk penting untuk menjaga kesihatan..

Setelah anestesia berlalu dan keadaan pesakit telah stabil, wanita itu dipindahkan ke wad biasa. Terapi perubatan dalam tempoh selepas operasi didasarkan pada pelantikan ubat analgesik dan anti-radang. Pembalut dilakukan secara berkala. Sekiranya saliran dipasang semasa campur tangan pembedahan, saluran pembuangan akan dikeluarkan pada hari ke-4.

Sekiranya melakukan pembedahan pemeliharaan organ, wanita itu akan dapat kembali ke kehidupannya yang biasa dalam beberapa hari, dengan mastektomi diperlukan sekurang-kurangnya 2 minggu. Jahitan yang dikenakan semasa operasi, sebagai peraturan, larut dengan sendirinya.

Salah satu komplikasi yang biasa berlaku selepas reseksi payudara adalah edema anggota badan atas dan gangguan pergerakan terhadap latar belakang limfostasis. Seorang wanita mengalami ketidakselesaan dan kesakitan ketika cuba menggerakkan tangannya atau hanya mengangkatnya. Gimnastik perubatan, yang dilakukan di bawah bimbingan seorang pengajar, urutan membujur, dan kedudukan anggota badan atas yang tinggi membantu mengatasi keadaan ini. Dalam kes ini, pemulihan memerlukan masa dari beberapa minggu hingga sebulan - selama ini, aliran limfa dinormalisasi kerana saluran limfa yang baru terbentuk.

Diet

Sekiranya adenokarsinoma payudara, pemakanan yang betul tidak termasuk dalam senarai langkah-langkah terapi asas, tetapi sebelum dan selepas pembedahan, serta semasa kemoterapi dan radiasi, ia dapat mengurangkan risiko pelbagai komplikasi, mengurangkan kemungkinan kambuh dan menormalkan keadaan pesakit.

Objektif utama terapi diet untuk barah payudara:

  • penyediaan nutrien penting;
  • peningkatan imuniti antitumor;
  • pengurangan keracunan badan dengan radio dan kemoterapi;
  • pecutan potensi pertumbuhan semula sel dan tisu.

Semasa menyusun menu, perlu mengambil kira tahap adenokarsinoma, keparahan penyakit, tahap gangguan metabolik, keadaan tahap hormon, kesejahteraan umum dan usia wanita.

Pada peringkat awal lesi payudara dan pada peringkat persiapan sebelum operasi, pemakanan pesakit dibina berdasarkan prinsip berikut:

  • diet rendah kalori - disyorkan untuk mengurangkan lemak dalam menu sekurang-kurangnya 30%;
  • sekatan daging merah yang ketat;
  • pengecualian makanan goreng dan salai, makanan dengan bahan tambahan tiruan;
  • peningkatan diet harian sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • meminimumkan karbohidrat ringan, rempah, rempah dan garam;
  • makanan pecahan sekurang-kurangnya 6 kali sehari dengan selang waktu yang sama antara waktu makan.

Dalam tempoh selepas operasi, kebanyakan wanita diberi kursus kemoterapi. Sebagai tambahan kepada kelemahan selepas pembedahan, pengambilan ubat kuat menyebabkan komplikasi seperti anoreksia, perubahan rasa, mual, muntah, cirit-birit, keguguran rambut, dan ketidakteraturan haid. Selalunya, dengan latar belakang ini, penindasan imuniti yang berterusan dan penurunan berat badan yang serius berlaku. Pemakanan pada tahap ini harus ditujukan untuk mengisi pengeluaran protein dan tenaga yang habis untuk memerangi penyakit ini. Untuk tujuan ini, jumlah bahagian dan kekerapan makan meningkat, dan diet hanya merangkumi hidangan tinggi kalori dan mudah dicerna - kaviar, ikan merah, krim masam, madu, telur, kacang, dll..

Wanita dengan tumor payudara yang bergantung pada hormon untuk rawatan barah, antara lain, mesti diberi terapi hormon. Ia mengandungi ubat-ubatan yang menghalang sintesis estrogen di dalam badan dan menyekat kesannya pada sel tumor. Sekiranya terdapat barah yang bergantung pada hormon, sangat disarankan untuk mengecualikan tanaman dengan fitoestrogen dari penggunaan, seperti limau, chamomile, oregano, licorice, semanggi, aprikot, dll..

Kursus dan rawatan penyakit pada kanak-kanak, wanita hamil dan orang tua

Anak-anak. Kanser payudara biasanya hanya terdapat pada wanita. Tetapi ada pengecualian apabila patologi berkembang pada kanak-kanak, lebih kerap pada masa remaja. Kami menyenaraikan ciri-ciri penyakit ini pada pesakit muda:

  • tumor dicirikan oleh tahap keganasan yang rendah, iaitu, sel-sel atipikal berbeza sedikit daripada yang sihat, yang mempunyai kesan yang baik terhadap prognosis pemulihan;
  • neoplasma tumbuh perlahan dan hampir tidak pernah bermetastasis;
  • tanda-tanda klinikal adenokarsinoma payudara pada kanak-kanak ditunjukkan dalam bentuk gejala yang biasa, khas untuk semua,.

Pada masa kanak-kanak, pembengkakan payudara boleh berlaku pada kanak-kanak perempuan dan lelaki. Biasanya, perkembangannya bermula selepas 10 tahun, yang disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan..

Ibu bapa harus lebih prihatin terhadap kesihatan anak-anak mereka - sekiranya terdapat aduan kesakitan pada kelenjar susu, kemunculan bisul dan cairan di kawasannya dan penarikan puting, penting untuk berunding dengan pakar. Rawatan semasa mengesahkan diagnosis pada kanak-kanak diresepkan secara individu - semuanya bergantung pada tahap di mana proses onkologi dikesan.

Kehamilan. Penyakit payudara malignan adalah penyakit serius yang menimbulkan ancaman bukan hanya kepada kesihatan, tetapi juga jiwa. Sekiranya terdapat patologi pada wanita semasa kehamilan, banyak doktor berkeras untuk menghentikannya segera dan memulakan rawatan yang sesuai. Tetapi memerangi barah payudara dapat berlanjutan dalam tempoh penting ini, kadang-kadang dapat menyelamatkan nyawa bayi masa depan dan menyingkirkan penyakit.

Diagnosis adenokarsinoma semasa kehamilan rumit oleh proses semula jadi dalam badan - kelenjar susu yang membesar dan membengkak, yang dengan demikian bertindak balas terhadap perubahan tahap hormon dan bersiap untuk menyusui. Maksudnya, pemeriksaan penuh tidak mungkin, yang bermaksud bahawa pengesanan awal tumor sangat sukar. Prognosis untuk pemulihan bergantung kepada sama ada wanita itu ingin mengekalkan kehamilan dan pada tahap apa penyakit itu akan dikesan.

Kemoterapi dilarang untuk ibu mengandung hingga minggu ke-20 kehamilan - dalam tempoh pembentukan janin yang aktif. Selanjutnya, ubat-ubatan dipilih dengan berhati-hati dan mempertimbangkan keselamatannya. Terapi radiasi pada wanita hamil secara amnya dilarang.

Ramai pakar sakit puan dan ahli onkologi menasihatkan pesakit untuk melakukan pengguguran atau kelahiran tiruan, tetapi perlu diingat bahawa ini tidak selalu diperlukan. Menurut statistik, kelangsungan hidup secara keseluruhan di kalangan ibu hamil tidak berbeza dengan wanita yang tidak hamil, walaupun fakta bahawa hormon yang tinggi dalam tubuh dan pengeluaran susu ibu dapat mempercepat proses perkembangan tumor. Selain itu, prognosis setelah penghentian kehamilan secara paksa juga tidak dapat disebut sebagai penenang. Ternyata semasa kehamilan dengan adenokarsinoma payudara yang didiagnosis, semua masalah rawatan adalah secara individu dan harus dibincangkan hanya dengan ahli onkologi.

Zaman lanjut. Bagi wanita yang lebih tua, barah payudara adalah ancaman yang paling serius berbanding pesakit usia muda dan pertengahan. 80% daripada semua kes adenokarsinoma payudara didiagnosis pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun, menurut statistik, usia rata-rata barah payudara adalah 62 tahun. Pada usia ini, banyak pesakit mempunyai batasan untuk campur tangan pembedahan kerana penyakit kronik yang bersamaan..

Sekiranya pembedahan tidak dapat dilaksanakan, kaedah alternatif seperti terapi radiasi ditetapkan. Sebagai peraturan, pada usia tua sering menjadi cara utama untuk memerangi adenokarsinoma payudara. Terapi hormon juga digunakan jika terdapat reseptor pada sel-sel tumor yang bertanggung jawab terhadap kepekaan terhadap estrogen atau enzim seks. Kemoterapi praktikal tidak digunakan pada pesakit tua kerana toleransi yang lemah.

Rawatan adenokarsinoma payudara di Rusia dan luar negara

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kejadian morbiditi dan kematian akibat barah payudara semakin meningkat di seluruh dunia. Pertimbangkan bagaimana patologi ini dirawat di negara yang berbeza.

Rawatan di Rusia

Perjuangan menentang barah payudara dilakukan di klinik onkologi awam dan klinik swasta dengan bayaran sukarela. Sebagai peraturan, setelah menghubungi pakar, seorang wanita menjalani pemeriksaan menyeluruh dan, jika diagnosis disahkan, dia diresepkan langkah-langkah rawatan yang diperlukan.

Kos diagnostik onkologi adenokarsinoma payudara adalah dari 18 ribu rubel. Harga terapi barah bergantung pada teknik mana yang digunakan. Rata-rata, dengan kombinasi pendekatan bersepadu - campur tangan pembedahan, kemoterapi dan radiasi - kos rawatannya adalah dari 200 ribu rubel.

Tempat pergi dengan adenokarsinoma payudara?

  • Institusi belanjawan negeri persekutuan
    Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional Onkologi dinamakan N. N. Blokhin ". Dispensari onkologi terbesar bukan sahaja di Rusia, tetapi juga di dunia. Strukturnya merangkumi lima institusi penyelidikan dan 37 makmal. Pusat ini mempunyai tiga cabang: di Barnaul, Republik Tatarstan dan Moscow.
  • Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Institut Onkologi Penyelidikan Moscow dinamakan P. A. Herzen ", Moscow. Peneraju diagnosis dan rawatan barah.
  • Institusi penjagaan kesihatan belanjawan negeri "Leningrad Regional Oncological Dispensary", St. Petersburg. Salah satu institusi terkemuka di wilayah Leningrad bertujuan untuk mendiagnosis dan rawatan barah yang berkesan.

Pertimbangkan tinjauan klinik yang disenaraikan.

Rawatan di Jerman

Klinik Jerman bangga dengan hasil yang tinggi dalam rawatan tumor barah payudara, yang dicapai melalui peralatan berkualiti tinggi dari pusat barah, pengenalan teknologi baru yang berterusan di industri makmal dan terapi, kelayakan doktor dan jururawat yang sangat baik.

Kos diagnostik barah payudara di Jerman bermula dari 5 ribu euro. Harga rawatan berbeza-beza bergantung pada kompleks terapi yang digunakan: mastektomi unilateral akan dikenakan biaya pesakit dari 8 ribu euro, kursus terapi radiasi dari 17 ribu euro, kitaran kemoterapi - dari 1270 euro tidak termasuk ubat-ubatan.

Di mana anda boleh mendapatkan rawatan adenokarsinoma payudara di Jerman?

  • Klinik pelbagai disiplin "Helios-Berlin-Buch", Berlin. Yang terbesar di Eropah. Di dalam temboknya, rawatan onkologi komprehensif diberikan kepada pesakit, dari peringkat diagnostik hingga pemulihan..
  • Hospital Universiti Essen, Essen. Salah satu pemimpin di kalangan institusi perubatan di Jerman. Pakar pusat onkologi ini sememangnya berbangga dengan kemungkinan diagnostik dan rawatan yang berkelayakan..
  • Klinik "Nordwest", Frankfurt. Pusat perubatan pelbagai disiplin yang merangkumi puluhan klinik dan makmal khusus, serta tiga institusi saintifik.

Pertimbangkan tinjauan klinik yang disenaraikan.

Rawatan adenokarsinoma payudara di Israel

Ahli onkologi Israel telah mencapai hasil yang baik dalam memerangi barah payudara. Klinik barah di negara ini memiliki semua sumber daya moden yang memungkinkan untuk mengesan penyakit pada tahap awal, termasuk pada tahap karsinoma pra-invasif, hingga neoplasma mulai menyusup dan tumbuh menjadi tisu yang sihat..

Di Israel, asasnya kaedah baru untuk merawat barah selalu dikaji. Kaedah terapi digunakan secara menyeluruh, bergantung pada tahap adenokarsinoma payudara dan ciri-ciri individu pesakit. Kaedah rawatan utama masih pembedahan, kos mastektomi di klinik Israel adalah dari 12 ribu dolar. Kursus kemoterapi pasca operasi akan menelan kos pesakit dari 2.5 ribu dolar, radioterapi - 4-8 ribu dolar..

Selain itu, kaedah seperti terapi sasaran dan terapi hormon digunakan. Sekiranya tumor itu positif-estrogen atau progesteron, maka wanita itu diberi terapi tambahan menggunakan ubat perencat Tamoxifen atau aromatase (hanya pada pesakit pascamenopause). Tempoh rawatan sedemikian adalah 5 tahun selepas operasi..

Klinik manakah di Israel yang memberikan rawatan barah payudara?

  • Klinik Assuta, Tel Aviv. Klinik swasta yang besar di negara ini. Menjamin penyediaan rawatan yang berkelayakan tinggi bagi penduduk yang menderita penyakit onkologi.
  • Pusat Perubatan "Rambam", Tel Aviv. Teknologi inovatif yang digunakan dalam diagnosis dan rawatan barah telah memungkinkan untuk menyingkirkan penyakit ini bagi ribuan pesakit yang mendaftar ke klinik..
  • Klinik "Rabin", Tel Aviv. Selama bertahun-tahun, ia telah memantapkan dirinya sebagai pusat yang berjaya untuk memerangi diagnosis onkologi. Ia menggunakan pendekatan pengesanan kanser terkini dan rejimen rawatan lanjutan.

Pertimbangkan tinjauan klinik yang disenaraikan.

Komplikasi

Adenokarsinoma payudara, dalam keadaan yang baik, dapat disembuhkan dengan mencapai pengampunan jangka panjang. Tetapi terapi apa pun bukan tanpa komplikasi..

  • kecacatan postmastektomi atau ketiadaan payudara;
  • bengkak dan pergerakan terhad sendi bahu dan anggota atas;
  • parut di ketiak, yang dari masa ke masa boleh menyebabkan kontraktur atau kekakuan;
  • stenosis dan oklusi urat subclavian dan axillary;
  • rachiocampsis.

Komplikasi terapi radiasi:

  • pneumofibrosis atau aliran keluar limfa terjejas;
  • fibrosis tisu lembut dan kulit, yang menyebabkan pembengkakan dan ketidakselesaan tempatan.
  • penindasan imuniti;
  • phlebitis, trombosis.

Dengan gabungan komplikasi ini, kita bercakap mengenai sindrom rawatan kompleks kanser payudara. Dan, walaupun ubat telah membuat kemajuan besar, termasuk berkaitan dengan pembedahan plastik, kebanyakan wanita mengalami satu komplikasi biasa untuk semua - kemurungan postmastektomi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bagi banyak pesakit kelenjar susu dikaitkan dengan daya tarikan dan seksualitas wanita, dan kehilangan organ ini menyebabkan trauma psikologi yang tidak kurang daripada kesakitan fizikal..

Metastasis dan kambuh

Akibat utama adenokarsinoma payudara adalah metastasis. Sel-sel atipikal merebak ke seluruh badan melalui jalur limfogen dan hematogen. Dalam kes pertama, mereka memasuki kelenjar getah bening serantau, akibatnya mereka menjadi ganas. Dan yang kedua, mereka dibawa melalui badan dengan aliran darah dan disimpan dalam struktur anatomi..

Metastasis hematogen pada barah payudara kelenjar terdapat di hati, ginjal, paru-paru dan sistem rangka. Lebih-lebih lagi, mereka boleh mempunyai sifat pendam atau tidak aktif, yang sangat spesifik untuk penyakit ini. Walaupun tumor payudara dikeluarkan dan rawatannya berjaya, metastasis dapat menampakkan diri mereka kemudian, misalnya, setelah 8-10 tahun. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai kambuh proses onkologi..

Keadaan ini memerlukan penghapusan patologi dengan cepat. Malangnya, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, neoplasma sekunder jauh lebih sukar untuk dirawat, walaupun langkah radikal diambil..

Mendapat kecacatan

Menurut statistik, setiap tahun semakin banyak pesakit dari pelbagai peringkat usia beralih ke pusat barah. Selalunya, barah payudara sebelumnya menjadi penyebab kecacatan wanita. Selalunya, ini disebabkan oleh komplikasi yang timbul semasa penyakit atau setelah pesakit disembuhkan dari penyakit onkologi..

Sama ada pesakit diberikan kecacatan atau tidak adalah soalan yang tidak jelas. Adakah dia akan dapat kembali ke kehidupan penuh secara langsung bergantung pada seberapa berkesan rawatan itu dan skala apa yang akan dilakukan. Sekiranya seorang wanita merasa tidak memuaskan setelah menderita barah payudara, perlu mendokumentasikan ini, menunjukkan secara bertulis semua komplikasi yang disebabkan tepat oleh adenokarsinoma.

Mari kita senaraikan akibat di mana pesakit diberi kumpulan kecacatan:

  • limfostasis sel-sel malignan di anggota atas yang terletak berhampiran payudara yang terkena;
  • penyingkiran payudara secara radikal. Reseksi separa atau lengkap organ bersama dengan fokus tumor, tisu dan kelenjar getah bening digunakan dalam kes di mana kaedah terapi lain tidak berdaya, proses onkologi berkembang pesat dan terdapat ancaman metastasis sebenar;
  • kerosakan pada ujung saraf sendi bahu, yang menyebabkan pelanggaran fungsinya;
  • trombosis vena axillary. Komplikasi ini berlaku terutamanya pada tempoh selepas operasi. Perkembangannya menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan pada kapal dan tisu berdekatan;
  • kursus kemoterapi dan radiasi yang lama ditangguhkan juga boleh menjadi alasan untuk pelantikan ketidakupayaan;
  • bentuk barah yang tidak dapat disembuhkan. Sekiranya komisen perubatan menyimpulkan bahawa penyakit ini berada pada tahap di mana ia tidak dapat disembuhkan, pesakit berhak mendapat pencen selama tindakan terapi sokongan sehingga kematian;
  • kekambuhan adenokarsinoma atau metastasis pada organ yang jauh, yang dijumpai dalam 2 tahun pertama setelah bertarung dengan barah.

Sudah tentu, senarai komplikasi yang disenaraikan tidak lengkap, iaitu, mungkin ada keadaan patologi lain yang juga menjadi asas bagi pelantikan kecacatan..

Ramalan pada tahap yang berbeza

Hasil positif dalam rawatan adenokarsinoma payudara bergantung pada sifat tumor, pembezaannya dan fakta metastasis. Pertimbangkan dalam jadual berikut anggaran prognosis untuk kelangsungan hidup 5 tahun, dengan mengambil kira ciri penyakit yang disenaraikan.

TahapPrognosis survival
Saya85.00%
II65.00%
III20-40%
IV5-10%

Pencegahan

Untuk mengurangkan risiko terkena adenokarsinoma payudara, disarankan untuk mematuhi peraturan berikut:

  • pemeriksaan sendiri kelenjar susu sebulan sekali;
  • dari usia 18 tahun, lawati pejabat mamologi setiap tahun untuk tujuan pencegahan;
  • dari usia 40 tahun, selain menghubungi pakar, setiap tahun juga melakukan ultrasound dan mamografi payudara;
  • tepat pada masanya mendiagnosis dan merawat penyakit sfera intim dan kelenjar susu;
  • mematuhi prinsip diet yang sihat dan memantau berat badan.

Adenokarsinoma payudara adalah penyakit berbahaya di mana agak sukar untuk meramalkan kadar kelangsungan hidup. Ini disebabkan oleh peningkatan keupayaan tumor untuk tumbuh secara invasif menjadi organ yang sihat dan melakukan metastasis. Tetapi statistik menunjukkan bahawa dengan permulaan rawatan yang tepat pada masanya, tahap kedua dan ketiga barah payudara kelenjar dapat dirawat sebanyak 40-60%.

Terima kasih kerana meluangkan masa untuk menyelesaikan tinjauan. Pendapat setiap orang adalah penting bagi kami.