Kanser serviks tahap 4

Lipoma

Tahap ke-4 dianggap sebagai yang terakhir dalam proses onkologi yang berlaku pada manusia. Kanser boleh berlaku di mana-mana bahagian badan, di mana-mana organ dan tisu. Proses onkologi sifat malignan yang timbul di serviks dikodkan mengikut Klasifikasi Penyakit Antarabangsa dari revisi ke-10 (ICD-10): C53 (pembentukan malignan di serviks). Harus diingat bahawa semasa peralihan kanser ke tahap termal, pesakit diberi kumpulan kecacatan yang tidak bekerja: pertama atau kedua. Sekumpulan ditentukan berdasarkan kemampuan pesakit untuk melayan diri sendiri dan pelaksanaan keperluan rumah tangga.

Mereka hidup dengan diagnosis seperti itu dengan adanya rawatan yang berkelayakan yang betul sehingga 5 tahun. Tetapi prognosis individu bergantung pada faktor tambahan. Pesakit mati dalam sebulan tanpa rawatan pada tahap termal.

Konsep dan ciri utama barah serviks tahap 4

Kanser serviks adalah neoplasma agresif yang ganas dan etiologi yang tidak diketahui, yang berkembang dari sel epitelium serviks organ pembiakan wanita. Hari ini tidak ada maklumat yang terbukti secara saintifik mengenai sebab-sebab spesifik kejadiannya. Bahaya tertentu terletak pada diagnosis onkologi yang lewat, yang meningkatkan risiko memulakan patologi ke kelas 4. Masalah pengesanan lewat dikaitkan dengan tempoh perkembangan asimtomatik yang panjang. Faktor tambahan - apabila simptomologi pertama dikesan, wanita itu tidak meminta pertolongan perubatan dengan beberapa sebab: ketidakupayaan untuk mengganggu kerja, tidak ada cara untuk membezakan simtomatologi dari proses onkologi, dan sebagainya.

Kanser serviks tahap 4 adalah tahap akhir proses onkologi, penyetempatan awalnya berada di sel dan tisu serviks pesakit.

Peringkat terakhir dibahagikan oleh ahli onkologi menjadi dua - 4A dan 4B.

4A dicirikan oleh pertumbuhan tumor di luar tisu primer, di luar badan rahim, yang menyebabkan kerosakan pada sistem genitouriner. Khususnya, pundi kencing dan usus terjejas. Pelvis dan organ kecil yang terdapat di dalamnya menderita. Tetapi tumor tidak merebak di luar organ pelvis. Tidak ada metastasis pada organ yang jauh. Kelenjar getah bening hanya terjejas di kawasan pelvis.

4B tidak meluas di sumber utama patologi, tetapi mempunyai sistem fokus sekunder yang luas, baik di persekitaran langsung dari serviks dan mempengaruhi organ yang jauh. Kanser dengan metastasis sukar dirawat. Senarai organ di mana metastasis jatuh, membentuk fokus sekunder, termasuk:

  • rongga pleura;
  • paru-paru;
  • hati;
  • ovari seorang wanita;
  • buah pinggang;
  • otak;
  • tulang.

Organ-organ ini paling mudah terdedah kepada metastasis. Tahap pertumbuhan akhir bergantung kepada jenis dan bentuk patologi barah tertentu. Apabila fokus sekunder muncul di otak, sistem saraf pusat seseorang gagal. Gambaran klinikal yang sesuai dengan fokus muncul. Jangka hayat adalah 3-4 minggu.

Bergantung pada fokus sekunder, gejala meningkat dan perubahan patologi pada organ yang terjejas ditambahkan ke senarai umum gejala.

Faktor-faktor yang mempengaruhi jangka hayat dalam onkologi tahap 4

Jangka hayat pada peringkat keempat jarang melebihi 2 tahun. Faktor penting dalam menentukan prognosis adalah keadaan umum pesakit pada saat permulaan peringkat terminal, kehadiran komorbiditi yang mengiringi barah, usia pesakit, jenis dan jenis barah mengikut jenis morfologi, dan kerentanan barah terhadap rawatan. Mungkin pengaruh faktor yang ditentukan secara individu kerana ciri fisiologi sejarah pesakit.

Mendedahkan tahap pembezaan onkologi membolehkan anda menjelaskan prognosis. Berikan kemungkinan pembangunan:

  1. Kanser yang sangat berbeza - neoplasma tumor jenis ini dibezakan oleh kadar perkembangan dan pertumbuhan yang perlahan. Mereka memberikan prognosis yang paling baik untuk pesakit. Dengan kanser yang sangat berbeza, ketiadaan metastasis berlaku walaupun pada tahap termal proses.
  2. Kanser yang dibezakan secara sederhana - mempunyai peningkatan kadar perkembangan kedua pertumbuhannya sendiri dan pertumbuhan metastasis dalam tubuh manusia.
  3. Kanser yang dibezakan dengan buruk - pertumbuhan pesat perkembangan tumor, peningkatan kadar percambahan menjadi sel dan tisu yang sihat dari mana proses onkologi tumbuh (pencerobohan), peningkatan agresif. Akibat ciri onkologi seperti ini adalah jangka hayat yang rendah pada tahap termal, gejala yang ketara.

Statistik menunjukkan kekerapan tertinggi untuk mendiagnosis kanser serviks yang dibezakan secara sederhana.

Jangka hayat bergantung pada tahap pencerobohan onkologi ke dalam sel dan tisu:

  • Bentuk barah pra-invasif tidak meresap ke organ yang terkena, yang tinggal di permukaan epitel di mana ia terbentuk. Bentuk ini khas untuk peringkat awal proses..
  • Bentuk mikroinvasif - dicirikan oleh tanda-tanda utama kerosakan pada organ yang terjejas. Pencerobohan kurang dari 3 milimeter.
  • Kanser invasif - penembusan lebih dari 3 milimeter ke dalam tisu serviks. Gejala terang.

Bergantung pada sifat morfologi, jenis kanser yang paling biasa adalah:

  1. Karsinoma sel skuamosa adalah jenis yang terbentuk dari sel epitelium tisu di mana neoplasma telah muncul. Paling biasa dan didiagnosis dalam 80% kes.
  2. Adenokarsinoma - menampakkan diri dalam peningkatan keagresifan. Dibentuk dari tisu kelenjar.
  3. Karsinoma sel yang jelas - adenokarsinoma serviks. Jarang didiagnosis, tetapi menunjukkan kadar pertumbuhan tertinggi, merebak ke seluruh badan melalui metastasis, pencerobohan invasif.

Keadaan psiko-emosi juga mempengaruhi kelajuan proses. Dengan keadaan penurunan dan kemurungan yang berterusan, tubuh tidak mencari kekuatan untuk melawan penyakit ini. Depresi akan menyebabkan keletihan saraf, tubuh menghabiskan tenaga dengan kadar dua kali ganda. Dengan keadaan saraf yang berterusan, fungsi sistem saraf, sistem pencernaan, sistem genitouriner dan organ dan sistem penting lain musnah. Selalunya, untuk tujuan profilaksis bagi pesakit barah, kursus lawatan ke psikologi ditetapkan.

Kerentanan barah terhadap rawatan, pilihan kaedah rawatan yang betul, gaya hidup pesakit, serta pematuhan dengan cadangan doktor oleh pesakit dan saudara-mara atau orang lain yang merawat pesakit - faktor-faktor ini juga secara langsung mempengaruhi jangka hayat dan kualiti hidup pesakit..

Gejala tahap terma

Gambaran klinikal onkologi pada tahap terma mencapai tahap keparahan dan konsekuensi tertinggi. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda klinikal umum, terdapat gejala gangguan patologi bersamaan dengan aktiviti badan..

Gejala utama tahap 4 termasuk:

  • Pelepasan dari alat kelamin wanita yang bercampur darah dan nanah. Mereka mempunyai bau yang menyengat.
  • Pendarahan bukan haid (contohnya, semasa menopaus).
  • Disfungsi usus, dinyatakan dalam cirit-birit, sembelit, kehadiran darah dan lendir dalam tinja, menunjukkan penyebaran tumor ke dalam rektum pesakit.
  • Pelanggaran aliran keluar cecair dari rongga perut, diprovokasi oleh ascites (dropsy). Boleh menyebabkan kenaikan berat badan yang cepat, yang juga memberi kesan negatif terhadap fungsi tubuh wanita.
  • Kesakitan kronik yang teruk di bahagian bawah abdomen.
  • Sakit yang kuat di bahagian bawah punggung, punggung, paha, pangkal paha, sakit tulang.
  • Perluasan pelvis ginjal akibat hidronephrosis yang berkembang semasa pertumbuhan tumor pada sistem genitouriner dan menyebabkan disfungsi ginjal dan keracunan total badan akibat unsur toksik yang seharusnya dikeluarkan dengan air kencing ke dalam aliran darah, pyonephrosis mungkin berkembang.
  • Proses keradangan-purulen di kawasan buah pinggang.
  • Pelebaran kelenjar getah bening di mana metastasis dapat merebak. Penyimpangan ini dikesan oleh palpasi semasa pemeriksaan. Tanda metastasis.
  • Peningkatan keinginan untuk membuang air kecil.
  • Darah dalam air kencing.
  • Proses keradangan di pundi kencing (bentuk sistitis akut).
  • Loya.
  • Desakan muntah.
  • Sindrom keletihan kronik.
  • Kehilangan selera makan (boleh menyebabkan cachexia - pembaziran).
  • Pembengkakan muka dan anggota badan disebabkan oleh aliran limfa yang terganggu.
  • Diskoordinasi di ruang angkasa.
  • Kemerosotan keupayaan reseptor sistem saraf pusat.
  • Kehilangan kesedaran.
  • Kekeliruan kesedaran.

Senarai ini dilengkapi dengan gejala-gejala yang timbul akibat percambahan fokus onkologi pada organ dan tisu. Contohnya, apabila metastasis memasuki paru-paru, fungsi sistem pernafasan manusia terganggu, dinyatakan dalam ketidakupayaan untuk menyedut atau menghembuskan nafas, sesak nafas walaupun pada waktu rehat. Penyebaran ke hati akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan, perubahan warna pada kulit dan mata. Kemusnahan hati dan disfungsinya lebih lanjut membawa kepada sirosis dan kematian. Sebelum kematian, terdapat kehancuran total semua sistem vital tubuh, termasuk sistem saraf pusat.

Sebab-sebab pengesanan onkologi serviks lewat

Masa adalah musuh utama pesakit barah. Dinamika positif rawatan ditunjukkan pada peringkat pertama dan kedua. Untuk tarikh lewat, keadaan bertambah buruk.

Masalah lewat mendapatkan rawatan perubatan terletak pada ketidakkonsistenan pemeriksaan pencegahan. Tahap awal proses onkologi tidak ditunjukkan oleh gejala, tidak ada pertumbuhan aktif, penyakit ini tidak mempengaruhi kualiti dan gaya hidup seorang wanita. Oleh itu, dia tidak menjalani pemeriksaan perubatan oleh pakar sakit puan..

Untuk tujuan pencegahan, pemeriksaan ini harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun..

Menurut statistik, lebih daripada 40% kes onkologi serviks didiagnosis sudah pada tahap ketiga perkembangan, yang menyebabkan peningkatan risiko onkologi memasuki tahap termal..

Sebab lain adalah tahap kelayakan rendah dari pakar sakit puan yang melakukan pemeriksaan, atau sikap cuai pekerja perubatan untuk bekerja. Masalah ini disebabkan oleh petunjuk diagnostik palsu ujian primer untuk onkologi, akibatnya kerosakan visual pada epitel dibezakan sebagai patologi organ kelamin wanita yang lain. Menurut statistik, ujian PAP memberikan hasil yang salah dalam 20% kes..

Teknik diagnostik

Tahap termal kanser adalah yang paling mudah didiagnosis kerana ukuran besar tumor itu sendiri. Untuk menentukan ukuran tepat tumor, penyetempatan dan struktur neoplasma, jenis diagnostik patologi berikut ditetapkan:

  1. Pemeriksaan ultrabunyi organ pelvis, rongga perut, ruang retroperitoneal.
  2. Pemeriksaan ultrabunyi kelenjar getah bening di pangkal paha dan di atas tulang selangka.
  3. Untuk menentukan penyebaran metastasis dalam badan, pengimejan resonans magnetik dan komputasi dilakukan menggunakan agen kontras yang menyoroti sel-sel atipikal di dalam badan.
  4. Untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam dari kajian sebelumnya, tomografi pelepasan positron dapat diresepkan. Malangnya, alat untuk tomografi jenis ini lebih mahal dan hanya dipasang di pusat diagnostik khas dengan fokus pada radiografi..
  5. X-Ray dada.
  6. Skintigrafi buah pinggang (pemeriksaan nuklear struktur sel buah pinggang dan bagaimana organ berfungsi). Ia dilakukan dengan menggunakan agen kontras dengan dosis kecil beban radioaktif.
  7. Rectosigmoscopy.
  8. Urografi.
  9. MRI otak.

Hanya setelah menjalankan prosedur diagnostik yang telah mengesahkan diagnosis kanser dan tahap perkembangannya, rawatan pesakit yang betul ditetapkan.

Rawatan Kanser Serviks Tahap 4

Dalam banyak cara, kaedah menjalankan terapi barah sama dengan terapi yang dilakukan pada peringkat barah yang lain. Pilihan terapi yang ideal adalah penggunaan gabungan pembedahan, radioterapi dan kemoterapi. Perbezaannya adalah bahawa dengan perkembangan tahap termal, rawatan bersifat paliatif dan dirancang untuk memanjangkan umur pesakit dan menjaga indikator kualitinya pada tahap tertentu..

Campur tangan pembedahan

Ia dilakukan bila boleh. Umur pesakit, keadaan tubuh wanita atau penyetempatan tumor boleh menyebabkan pesakit tidak dapat beroperasi. Statistik menunjukkan kecekapan operasi yang rendah dalam tahap 4 kerana sebilangan besar metastasis pada organ yang jauh..

Semasa memutuskan untuk melakukan campur tangan pembedahan, semua organ dan tisu yang terkena patologi diamputasi, serta kelenjar getah bening tempatan untuk mencegah penyebaran patologi dari fokus lesi pertama.

  • serviks dengan badan organ pembiakan;
  • lampiran;
  • kelenjar getah bening serantau;
  • kawasan faraj;
  • bahagian akhir ureter dan rektum.

Sekiranya perlu, amputasi total organ pelvis dilakukan, termasuk penyingkiran rektum, vagina, pundi kencing, kelenjar getah bening serantau dan badan rahim dengan serviks..

Keberkesanan prosedur ini dipersoalkan. Ini disebabkan oleh pertikaian moral dan etika mengenai makna memanjangkan umur, menjadikan seseorang itu lumpuh.

Operasi adalah mustahil sekiranya edema bahagian bawah kaki, hidronephrosis. Gejala-gejala ini menunjukkan ketika tumor tumbuh ke dinding pelvis kecil, ketika operasi tidak masuk akal..

Radioterapi

Kaedah ini dirancang untuk meningkatkan kesan operasi yang dilakukan. Hari ini ia boleh digunakan sebagai kaedah bebas atau dalam kompleks kesan terapi.

Inti kaedah ini adalah untuk menyinari lokasi penyetempatan tumor dengan radiasi radioaktif. Berkat dos radiasi yang diterima, proses pembelahan dan pengembangan sel bermutasi dihentikan. Struktur DNAnya musnah.

Kaedah ini mempunyai sejumlah kesan sampingan yang disebabkan oleh kerosakan radiasi pada kawasan tisu organ yang sihat. Prosedurnya tidak menyakitkan dan cepat.

Rancangan rawatan individu untuk pesakit yang menggunakan pancaran radio dibuat. Rancangannya bergantung pada ciri-ciri individu pesakit (usia, penyetempatan neoplasma, kehadiran kontraindikasi).

Berkat kemajuan saintifik dan teknikal dalam peralatan perubatan, kemungkinan pendedahan sinar yang paling tepat ke lokasi tumor dengan kerosakan minimum pada tisu sekitarnya. Hasil yang serupa dicapai dengan terapi sinaran konformal 3D..

Kemoterapi

Kemoterapi adalah pemberian ubat antikanker secara intravena menggunakan peralatan yang sesuai, yang mengukur dos yang diperlukan dan kadar pemberian ubat tersebut. Dalam kemoterapi untuk kanser serviks, saya menggunakan ubat berdasarkan platinum. Ini termasuk:

  • Cisplatin;
  • Methotrexate;
  • Gemcitabine dan ubat lain.

Semua ubat antikanker berfungsi berdasarkan prinsip sitostatik. Konsep bermaksud pengumpulan bahan aktif dalam sitoplasma sel. Kerana bahan toksik yang termasuk dalam ubat, sel menghentikan proses pengembangan, pembelahan, metabolisme.

Ubat kemoterapi cenderung menyebabkan keracunan teruk di dalam badan. Kesan sampingan tidak dikecualikan dalam bentuk:

  • loya;
  • muntah;
  • cirit-birit;
  • peningkatan suhu badan;
  • kekejangan di bahagian bawah perut;
  • berpeluh;
  • gangguan kesedaran dan kekeliruan.

Sekiranya mustahil untuk melakukan operasi pembedahan, kemoterapi dan radioterapi akan membentuk satu set langkah yang bertujuan untuk mengurangkan kadar perkembangan proses onkologi dan pemusnahan sel bermutasi.

Terapi yang disasarkan

Kaedah ini telah dikembangkan baru-baru ini. Sasaran - dari "sasaran" Bahasa Inggeris. Inti kaedahnya adalah dalam penggunaan persediaan farmakologi perubatan tindakan antitumor. Bahan aktif ubat menyekat protein reseptor yang terletak di badan tumor dan bertanggungjawab untuk pemakanan pendidikan atipikal, pertumbuhan dan pembahagiannya.

Dengan kepekaan tumor onkologi terhadap terapi yang disasarkan, ramalan peningkatan kerentanan tumor terhadap kemoterapi diramalkan, dicapai tanpa pengampunan berulang setelah pemulihan.

Penyediaannya berdasarkan bahan aktif:

  • Sorafenib;
  • Bevacizumab;
  • Erlotinib;
  • Gefitinib;
  • Cetuximab.

Penunjuk statistik setakat ini hanya membincangkan prospek ke arah ini. Tetapi dengan perkembangannya, kadar kelangsungan hidup pesakit dengan barah serviks maju akan meningkat.

Pesakit tertentu seharusnya dirawat berdasarkan petunjuk spesifik prosedur diagnostik, dengan mempertimbangkan faktor tambahan usia dan kesihatan. Dengan pilihan kaedah intervensi perubatan yang tepat, adalah mungkin untuk memperpanjang umur pesakit barah sebanyak mungkin.

Selepas menjalani pengambilan ubat terapi yang disasarkan, kursus radioterapi dan kemoterapi, rawatan simptomatik terhadap patologi yang muncul dan ubat pemulihan tambahan ditetapkan. Latihan dan diet fisioterapi ditetapkan.

Mereka yang menjaga orang sakit harus bertoleransi dengan perubahan mood yang berterusan disebabkan oleh pendekatan yang akan berlaku..

Berapa lama mereka hidup dengan barah serviks tahap 4?

Penyakit onkologi paling kerap menyerang orang pertengahan umur. Kanser serviks pada peringkat awal hampir tidak simptomatik, sehingga tidak mengganggu wanita. Tanda-tanda amaran pertama mulai muncul pada tahap-tahap berikutnya, ketika penyembuhan itu sukar, sering kali mustahil dan hanya terapi sokongan yang ditetapkan.

Sebab dan simptom

Para saintis menganggap virus ketuat adalah salah satu faktor utama barah serviks. Di bawah pengaruh keadaan yang tidak menguntungkan, setiap proses keradangan dapat menyebabkan fakta bahawa sel-sel mulai bermutasi dan berubah menjadi ganas. Wanita dengan petunjuk berikut berisiko:

  • kehidupan seks yang tidak menentu;
  • jangkitan kelamin;
  • keradangan kronik organ pembiakan;
  • berat badan berlebihan:
  • penyakit endokrin;
  • HIV;
  • hakisan, bisul, polip, kondiloma;
  • pengguguran kerap;
  • merokok;
  • menopaus;
  • imuniti yang lemah;
  • gangguan hormon;
  • trauma selepas bersalin.
Salah satu tanda amaran adalah pendarahan faraj di luar kitaran haid..

Dengan barah serviks tahap 4, gejala berikut muncul:

  • kelemahan berterusan;
  • pengurangan berat;
  • suhu badan yang sentiasa meningkat;
  • pendarahan dari faraj antara tempoh;
  • sakit di bahagian bawah punggung dan buah pinggang;
  • keputihan dengan bau busuk;
  • sensasi dan darah yang menyakitkan semasa melakukan hubungan seks;
  • pelanggaran kencing dan buang air besar;
  • kekurangan selera makan;
  • pelanggaran peraturan.

Ia boleh mengambil masa 3-4 tahun dari peringkat pertama barah serviks hingga keempat. Data tersebut diperoleh oleh pakar Universiti Perubatan Negeri Rostov, Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia berdasarkan hasil penilaian saringan patologi.

Rawatan barah serviks

Dengan onkologi serviks pada 4 peringkat, bukan sahaja organ-organ yang berdekatan terjejas oleh metastasis, tetapi juga merebak ke peritoneum. Pembedahan pembedahan tidak lagi membawa hasil yang diinginkan. Untuk rawatan barah pada masa seperti itu, kaedah yang ditunjukkan dalam jadual digunakan:

Kaedah terapiCiri-ciri:
RasukPenyinaran sinar-X kawasan masalah badan
Bahan KimiaPentadbiran ubat kemoterapi yang kuat untuk menekan sel-sel malignan
GabunganPenggunaan rawatan kompleks dengan cara yang berbeza
SimptomatikImunostimulan
Ubat hormon
Penghilang rasa sakit
Anti radang
RakyatPenggunaan tincture herba alkoholik hemlock atau celandine
Hirudoterapi
Kembali ke senarai kandungan

Berapa banyak yang tinggal?

Sekiranya pada peringkat awal, barah serviks memiliki peluang penyembuhan yang besar, maka pada 4 tahap, ketika tubuh terkena metastasis, penyakit ini sudah tidak dapat disembuhkan. Terapi merangkumi melegakan penderitaan pesakit dan meningkatkan kualiti hidupnya. Dengan ramalan yang paling optimis, jangka hayat tidak melebihi 5 tahun pada 10-33% wanita yang sakit. Itu semua bergantung pada seberapa banyak metastasis mempengaruhi organ, rawatan apa yang ditetapkan, keadaan hidup dan pemakanan pesakit barah.

Keadaan utama untuk rawatan barah serviks pada tahap 4 adalah pemenuhan tepat dari semua preskripsi doktor. Sekiranya seorang wanita memutuskan untuk dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, rundingan dengan ahli onkologi juga diperlukan, dia mesti memilih fitopreparasi yang diperlukan dan menetapkan dos, dan juga mengawal proses terapi. Prognosis kelangsungan hidup mempunyai petunjuk yang tidak menguntungkan, tetapi dengan rawatan yang tepat, ia dapat ditingkatkan dari enam bulan hingga beberapa tahun dan kualiti hidup pesakit dapat ditingkatkan..

Kanser rahim tahap 4, apakah kemungkinan penyembuhannya?

Kanser rahim Gred 4 adalah tumor malignan yang berkembang dari sel-sel mukosa serviks. Kanser serviks tahap 4 dicirikan oleh penglibatan dalam struktur anatomi di sekitarnya dengan percambahan dinding organ, metastasis tumor primer. Di Rusia dan negara-negara membangun, barah jenis ini berada di tempat pertama (di kalangan wanita). Varian histologi tumor ganas dari penyetempatan yang ditunjukkan: karsinoma sel skuamosa (80% kes), adenokarsinoma (10%), jenis yang tidak dibezakan dengan baik (10%). Pilihan lain menyumbang kira-kira 1%.

Dengan memberi perhatian kepada kesihatan seseorang, barah rahim tahap 4 dapat dicegah: onkologi seperti ini mempunyai tempoh prakanker yang ketara, biasanya etiologi yang panjang dan jelas (penyebab perkembangan proses barah adalah strain onkogenik papillomavirus), diagnosis bukanlah masalah.

Klasifikasi proses ganas yang dikembangkan

Kanser serviks tahap 4 dicirikan oleh dua varian klinikal:

  • IVA atau T4a. Tumornya cukup besar, tumbuh secara infiltratif, menangkap struktur anatomi di sekitarnya. Proses melangkaui pelvis kecil tidak diperhatikan.
  • IVB, T4b. Pendidikan dari pelbagai ukuran, mempunyai metastasis pada organ dan kelenjar getah bening (jauh). Kanser serviks tahap 4 dengan metastasis mempunyai prognosis yang paling tidak baik, yang dijelaskan oleh pembentukan formasi tumor sekunder.

Gambar klinikal

Penyakit yang diabaikan mempunyai manifestasi yang jelas:

  • Sindrom nyeri yang kuat.
  • Dysuria. Gangguan proses pengosongan pundi kencing.
  • Kesukaran membuang air besar.
  • Kemunculan pendarahan dari saluran kemaluan, tidak berkaitan dengan kitaran haid (baik pada usia pembiakan dan pada menopaus).
  • Pelepasan berair yang telus dari saluran kemaluan, dengan perkembangan lesi bakteria - mendung dengan bau busuk yang menyakitkan.
  • Pembentukan fistula (faraj-kencing, faraj) adalah mungkin.
  • Bengkak dilokalisasi pada satu sisi.
  • Palpasi mendedahkan kelenjar getah bening yang berubah.

Penyakit ini boleh memberi gejala fokus di lokasi fokus tumor sekunder. Pendidikan metastasis ke paru-paru, hati, pleura, otak.

Diagnostik dan peringkat proses

Pembezaan barah serviks tahap 4 dilakukan dengan beberapa cara. Yang paling biasa adalah FIGO, berdasarkan data penyelidikan (klinikal). Untuk menentukan tahap perkembangan penyakit, perkara berikut dilakukan:

  • Pemeriksaan ginekologi dengan cermin.
  • Pemeriksaan fizikal.
  • Penyembuhan saluran serviks.
  • Pemeriksaan saluran kemaluan dengan kolposkop.
  • Cystoscopy
  • Histeroskopi.
  • Urografi.
  • Pemeriksaan sinar-X (tulang, dada tertakluk kepada penilaian).

Pemeriksaan morfologi tisu yang mungkin diubah ditunjukkan tanpa gagal..

"Program minimum" dalam diagnosis barah rahim tahap 4 merangkumi kajian berikut:

  • Menemubual pesakit untuk aduan, mengambil anamnesis.
  • Pemeriksaan fizikal, ginekologi.
  • Pemeriksaan diagnostik saluran kemaluan menggunakan alat khas-kolposkop (kolposkopi).
  • Mengambil tisu untuk penilaian morfologi seterusnya.
  • Ultrasound.
  • Biokimia darah (senarai parameter yang diperlukan ditentukan oleh pakar), ujian darah umum, urinalisis, koagulogram.
  • Elektrokardiografi.
  • Pemeriksaan sinar-X organ-organ dada.

Sekiranya pemeriksaan yang lebih mendalam diperlukan, berikut ditunjukkan:

  • Pencitraan resonans magnetik pada pelvis atau CT. Ruang retroperitoneal juga tertakluk kepada penilaian. Langkah-langkah diagnostik menentukan kedalaman penembusan tumor ke dalam tisu (pencerobohan). Pencitraan resonans magnetik dianggap kaedah yang lebih sensitif dan tepat (ia membolehkan anda mengenal pasti kelaziman proses tersebut). Diagnostik dijalankan menggunakan agen kontras.
  • Tomografi pelepasan positif.

Laparoskopi juga dilakukan dalam beberapa kes.

Atas budi bicara pakar pesakit terkemuka, kaedah diagnostik tambahan mungkin ditetapkan:

  • Penentuan faktor Rh, kumpulan darah.
  • Spirometri (pemeriksaan fungsi pernafasan luaran).
  • Ekokardiografi.
  • Penentuan antibodi spesifik terhadap HIV, hepatitis.
  • Penilaian aliran darah di saluran bahagian bawah kaki.

Pementasan pembedahan mungkin dilakukan, gambar tisu yang dikeluarkan perlu diteliti. Dengan barah serviks tahap 4, serviks berubah, oleh itu diagnosis pembezaan tidak menimbulkan masalah (yang tidak dapat dikatakan mengenai tahap awal pembentukan formasi).

Terapi

Tumor barah tahap 4 sangat lazim, oleh itu rawatannya radikal. Tahap IVA melibatkan eksentasi pelvis (penyingkiran keseluruhan organ pelvis). Terutama jika ada fistula.

Ini adalah prosedur melumpuhkan yang memanjangkan kehidupan pesakit. Operasi bukanlah kontraindikasi untuk radiasi dan kemoterapi. Terapi kompleks. Persediaan platinum diresepkan (cisplatin pada dos 40 mg per m2), terapi radiasi radikal ditunjukkan (85-90 Gy, jangka masa - kira-kira 6-8 minggu).

Sekiranya terdapat barah tahap 4 dengan metastasis, kemoterapi sistematik dengan sebatian platinum dan radioterapi mengikut rancangan individu dilakukan. Ini biasanya penjagaan paliatif. Anda tidak boleh menyingkirkan penyakit ini.

Keberkesanan kaedah terapi disahkan oleh diagnostik MRI / CT pada setiap peringkat. Onkologi penyetempatan yang dikembangkan adalah masalah yang kompleks, ia diselesaikan dengan usaha doktor yang mempunyai kepakaran yang berbeza: radiologis, ahli onkologi, chemotherapy.

Prognosis onkologi maju

Apakah prognosis dan berapa lama jangka hayat dengan diagnosis sedemikian? Jawapan untuk soalan-soalan ini ditentukan oleh banyak faktor. Faktor prognostik utama:

  • Kehadiran atau ketiadaan fokus sekunder di kelenjar getah bening serantau, bilangan kelenjar getah bening yang terjejas.
  • Tumor "tingkah laku".
  • Tahap pembezaan sel-sel pembentukan (berapa banyak perubahannya berbanding dengan sel normal).
  • Jenis histologi.
  • Dimensi pendidikan.
  • Tahap pencerobohan (percambahan ke tisu sekitarnya).
  • Kehadiran atau ketiadaan fokus tumor yang jauh.

Walau apa pun, jangka hayat kanser serviks adalah minimum. Prognosis kanser serviks tahap 4 dengan metastasis lebih teruk lagi.

Kadar survival rata-rata adalah 3-7 bulan (petunjuk purata jangka hayat pesakit dengan kanser lanjut yang didiagnosis). Tempoh maksimum adalah 2 tahun. Punca kematian: perkembangan penyakit selanjutnya, kegagalan pelbagai organ, dll..

Pencegahan proses onkologi

Semua langkah pencegahan boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan.

Aktiviti utama

Mereka terdiri daripada vaksinasi terhadap strain papillomavirus manusia yang mempunyai potensi onkogenik yang tinggi. Nama dagang vaksin: Cervarix dan Gardasil. Oleh kerana etiologi prosesnya sudah terkenal, kejadian seperti ini akan mengurangkan risiko terkena tumor pada masa akan datang. Ubat ini disuntik secara intramuskular, ke bahu atau paha tiga kali. Dengan selang waktu 1.5-4 bulan (bergantung pada produk tertentu). Vaksinasi ditoleransi tanpa komplikasi dalam kebanyakan kes. Anda tidak perlu takut dengan kekalahan virus.

Aktiviti sekunder

Pemeriksaan sistematik. Percuma. Anda perlu kerap menghubungi pakar sakit puan untuk diagnosis awal keadaan patologi. Adalah mungkin untuk "menangkap" penyakit ini dengan lawatan sistematik ke doktor pada peringkat prakanker. Penilaian mengenai kehadiran atau ketiadaan neoplasia serviks dilakukan menggunakan ujian Pap (atau PAP smear). Smear sitologi menunjukkan jumlah sel atipikal dalam sampel (klasifikasi Papanicolaou merangkumi 5 kelas: dari ketiadaan sel yang diubah hingga jumlahnya yang signifikan). Selang belajar - 5 tahun.

Langkah pencegahan tersier

Setelah menjalani terapi antikanker. Dadah diresepkan untuk memulihkan sistem imun (kompleks vitamin dan antioksidan). Yang ditunjukkan adalah diet lengkap yang lengkap dengan jumlah protein, penghentian merokok, pengambilan alkohol yang mencukupi. Penting juga untuk melakukan pemeriksaan berkala dengan pakar onkologi dan prosedur diagnostik yang ditetapkan.
Adalah sukar untuk melewati tahap awal perkembangan tumor jika pesakit kerap menjalani pemeriksaan pencegahan oleh pakar sakit puan. Penting untuk memantau kesihatan anda dan kerap berjumpa doktor untuk diagnosis awal..

Kanser serviks tahap 4

Sejarah perjalanan penyakit ini, kecenderungan keturunan, kehadiran komplikasi dan penyakit bersamaan, dan banyak faktor lain mempengaruhi kadar kelangsungan hidup untuk barah yang didiagnosis, yang tergolong dalam kelas 4 kelas A dan B. Bergantung pada keadaan umum badan, tumor boleh berkembang menjadi keadaan kritikal dalam jangka masa satu hingga 4 tahun..

Secara umum, data statistik perubatan menunjukkan kemungkinan besar untuk mencegah perkembangan pertumbuhan sel-sel malignan, serta terjadinya kambuhnya tahap 1 - 2. Kebarangkalian penyembuhan selepas tahap 3 cenderung menjadi sifar. Kualiti, jangka hayat bergantung pada faktor luaran dan petunjuk dalaman kesihatan wanita.

Gejala barah serviks tahap 4

Tahap perubatan moden memungkinkan untuk mendiagnosis, menjalankan rawatan tumor malignan yang berkesan, bermula dari keadaan embrio. Sebagai peraturan, doktor profesional dapat mengesan barah organ panggul walaupun tanpa peralatan khas, ujian sudah berada di kelas 2, ketika penyakit ini masih dapat dilakukan dengan terapi yang berkesan.

Tahap penyebaran tumor ke-4 terakhir dicirikan oleh penembusan sel-sel ganas ke dalam tisu organ-organ berdekatan sistem genitouriner. Dalam kes ini, kita hanya boleh membincangkan prosedur sokongan kesihatan..

Statistik morbiditi menunjukkan bahawa dalam hampir separuh kes pengesanan, penyakit ini sudah mencapai tahap 3 - 4. Wanita tidak melihat apa-apa gejala, perubahan, tidak mengalami kegelisahan yang dapat menandakan adanya patologi. Permulaan patologi berjalan secara praktikal tanpa gejala, yang mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun.

Faktor lain dalam diagnosis akhir tumor barah adalah pengabaian pemeriksaan berkala di pejabat sakit puan. Hanya dalam beberapa tahun, sel-sel barah dapat melalui beberapa fasa pertumbuhan yang cepat dan mencapai petunjuk kritikal apabila rawatan hanya dilakukan secara paliatif, iaitu hanya untuk menjaga fungsi normal sistem vital tubuh..

Beberapa subjenis barah serviks juga harus dibezakan. Dalam kelas A, radiasi badan ditetapkan untuk membunuh sel-sel yang bertindak negatif. Dengan Bsubspesies, mustahil untuk menghilangkan tumor sepenuhnya.

Pada peringkat terakhir, gejala berikut diperhatikan, yang merupakan ciri kelas kedua kelas 4:

  • Keputihan dengan kekotoran darah, pendarahan teruk berlaku, yang menyebabkan kehilangan darah yang ketara;
  • Sindrom nyeri di bahagian bawah punggung, lumbal, sakral;
  • Keputihan dengan bau yang menyakitkan, tidak menyenangkan, busuk;
  • Pelanggaran kencing, pundi kencing, usus besar;
  • Penurunan berat badan yang cepat;
  • Demam, keradangan kelenjar getah bening;
  • Kejadian edema bahagian bawah kaki.

Kadang kala penyebaran barah di organ pelvis dapat mempengaruhi fungsi sistem pernafasan, sistem pencernaan, fungsi hati, ginjal, dan struktur tisu tulang. Tanda-tanda penyakit tidak langsung adalah penyakit kuning, batuk darah.

Untuk mendiagnosis penyebaran penyakit ini, pemeriksaan menyeluruh sel epitelium ditetapkan. Sebagai tambahan kepada peperiksaan umum, berikut ditetapkan:

  • Pemburuan sitologi,
  • Pemeriksaan ultrabunyi,
  • Koloskopi,
  • biopsi tisu,
  • Mengira tomografi organ dalaman.

Jangka hayat barah pangkal rahim tahap 4

Adalah mustahil untuk memberikan istilah yang tepat, kerana ia bergantung pada ciri-ciri individu tubuh wanita, gaya hidupnya, kemampuan sel untuk melawan, prevalensi penyakit, pada tahap mana rawatan ditetapkan.

Rata-rata, kita dapat mengatakan bahawa kadar kelangsungan hidup dengan diagnosis barah berkisar antara 44 hingga 85%. Sekiranya, setelah manipulasi pembedahan dilakukan, perkembangan berulang dijumpai, maka dengan hasil terapi radiasi yang baik, 25% berpeluang menyelamatkan nyawa. Sekiranya terdapat gangguan serius pada organ dalaman dan penyebaran metastasis pada tisu bersebelahan, kadar kelangsungan hidup lima tahun dijaga dalam 10%. Pembentukan sarkoma mengurangkan petunjuk ini separuh.

Perlu diperhatikan fakta yang jelas bahawa lebih awal ditemukan pelanggaran fungsi normal sistem pembiakan, semakin besar peluang untuk berjaya dalam rawatan. Oleh itu, adalah perlu untuk mematuhi semua preskripsi doktor yang diperlukan, menjalani pemeriksaan pencegahan, menjaga keadaan kesihatan anda.

Walaupun dengan barah kelas 4 yang didiagnosis, wanita terus menjalani kehidupan normal mereka. Oleh kerana kaedah rawatan dan terapi moden dapat mengatasi gejala kesakitan dan manifestasi negatif penyakit ini.

Semua mengenai barah serviks tahap 4 (keempat)

Kanser serviks (barah serviks, barah pangkal rahim) adalah tumor malignan yang paling biasa dan paling agresif pada alat kelamin wanita.

Di Bumi, kira-kira 300,000 wanita masih mati akibat penyakit ini setiap tahun. Klinik terkemuka di dunia aktif bekerja untuk meningkatkan kaedah memerangi barah serviks.

Apa yang baru dalam rawatan barah serviks tahap 4? Apakah prognosis jangka hayat pada peringkat akhir proses ganas yang maju?

  1. Kanser serviks - maklumat umum
  2. Pementasan. Mempunyai tahap 4a dan 4b kanser serviks
  3. Berapa lama anda hidup dengan barah serviks tahap 4? Apa yang menentukan ramalan?
  4. Gejala
  5. Penyebab diagnosis lewat kanser serviks
  6. Diagnostik, nilai indeks imunohistokimia Ki-67
  7. Rawatan
  8. Lakukan pembedahan, bila dan apa?
  9. Terapi kanser yang disasarkan - apakah itu?
  10. Kecacatan

Apa yang diketahui mengenai penyakit ini?

Kanser serviks (kod ICD-10: C53) adalah tumor malignan epitelium. Ia mula tumbuh di permukaan lendir serviks atau di saluran serviks dari sel (atipikal) yang berubah dari epitel integumen atau kelenjar.

Penyebab utama transformasi ganas intraepithelial adalah kesan pada sel-sel papillomavirus manusia onkogenik (HPV 16,18 dan beberapa jenis lain).

Lokasi serviks. Di mana barah serviks berasal?

Baca lebih lanjut mengenai peringkat perkembangan, diagnosis, gejala dan kaedah moden rawatan bentuk awal penyakit ini: Kanser serviks - tanda, manifestasi dan gejala pertama. Cara menentukan?

Tahap barah serviks

Untuk menggambarkan keparahan proses tumor dalam kes barah serviks, digunakan standard klasifikasi TNM untuk sebarang neoplasma malignan dan sistem FIGO khas (yang diadopsi pada tahun 2009 untuk menerangkan secara khusus kanser serviks)..

Kanser serviks tahap 1 - ditetapkan I atau T1N0M0.
Pada peringkat ini, tumor primer (T1) terletak secara eksklusif di dalam serviks, jarang mempengaruhi kelenjar getah bening serantau (N0), tidak metastasize (M0) ke organ lain.
Baca lebih lanjut: Tahap 1 (pertama) barah serviks - prognosis, rawatan, gejala

Kanser serviks tahap 2 (II atau T2N0M0) berlanjutan dengan kerosakan minimum pada sistem limfa (N0-1), tanpa metastasis (M0). Tetapi tumor primer sudah cukup besar: ia tumbuh dari leher rahim ke dalam faraj, ke badan rahim dan ke tisu penghubung peri-rahim.
Baca lebih lanjut: Kanser serviks Tahap 2 (kedua) - prognosis, rawatan dan gejala

Kanser pangkal rahim tahap 3 (III atau T3N01M0) - tumor maju tempatan secara aktif metastasis ke kelenjar getah bening serantau (N1-2), mempengaruhi hampir keseluruhan tiub faraj dan / atau tumbuh ke tisu-tisu yang mengelilingi rahim hingga ke dinding pelvis kecil.
Baca lebih lanjut: Kanser serviks tahap 3 (ketiga) - berapa lama mereka hidup selepas rawatan

Ciri-ciri Tahap 4

Tahap 4
(oleh FIGO)
Tahap 4
(oleh TNM)
Penerangan
IVA
atau
Tahap 4a
T4 N1-2M0Tumor menyusup ke luar serviks dan badan rahim, menangkap organ dan tisu bersebelahan dalam perjalanannya, termasuk: pundi kencing dan rektum.
Kelenjar getah bening pelvis terjejas (N1-2).
Metastasis tumor di luar pelvis pada tahap IVA belum dikesan (M0).
IVВ
atau
Tahap 4b
T sebarang N sebarang M1Pada tahap lanjut IVB, ukuran tumor primer tidak menentukan (kawasan lesi primer mungkin sesuai dengan T4 atau T1, T2, T3).
Fakta yang menentukan di sini adalah penyebaran tumor melalui sistem limfa dan peredaran darah di luar pelvis kecil dengan pembentukan fokus sekunder - metastasis (M1) *

* Di mana metastasis barah serviks tahap 4:
- lebih kerap: pada kelenjar getah bening inguinal, retroperitoneal, para-aortic, supraclavicular, ditunjukkan oleh: M1 (lym)
- ke dalam paru-paru dan / atau pleura: M1 (pul) dan / atau M1 (ple)
- di hati: M1 (hep)
- pada tulang dan / atau sumsum tulang: M1 (os) dan / atau M1 (mar)
- ke ovari dan tiub fallopi, organ lain M1 (oth)
- dalam kes yang jarang berlaku: ke otak M1 (bra).

Kanser pangkal rahim tahap 4a dan 4b Kembali ke senarai kandungan

Berapa lama mereka hidup dengan barah serviks tahap 4

Kelangsungan hidup pada peringkat akhir kanser serviks sangat bergantung pada ciri-ciri tubuh pesakit dan sifat tumor.

Untuk meramalkan jangka hayat kanser serviks
Ramalan 4 peringkat dibuat secara individu

Menurut statistik, pesakit dengan diagnosis barah serviks tahap 4 telah hidup lebih dari 5 tahun
7-12 wanita daripada 100 (kadar kelangsungan hidup 5 tahun kira-kira 7-12%)

Tahap kelangsungan hidup dua tahun pada tahap IVB tidak melebihi 11%, iaitu
daripada 100 wanita, hanya 11 yang hidup selama lebih dari 2 tahun.

Memperburuk ramalan:
- kehadiran metastasis (tahap IVB)
- jenis tumor histologi: adenokarsinoma
- tumor yang tidak dibezakan dengan baik: G 3-4
- Indeks pertumbuhan tumor proliferatif yang tinggi: Ki-67 lebih daripada 50%.

Gejala barah serviks tahap 4

  • Pendarahan dari saluran genital yang berbeza:
    - hubungan (semasa persetubuhan, mengangkat berat, buang air besar, pemeriksaan ginekologi, dll.)
    - spontan, berkaitan atau tidak berkaitan dengan kitaran haid
    - bercak selepas menopaus
  • Keputihan patologi (pelepasan dari saluran kemaluan):
    - berdarah, berdarah
    - berdarah dengan bau yang tidak menyenangkan
    - darah seperti nanah bercampur dengan bau yang tidak menyenangkan
  • Kesakitan pada barah serviks tahap 4:
    - bahagian bawah perut
    - di punggung bawah
    - di kawasan sakrum
    - di kawasan rektum
    - sakit boleh diberikan pada pangkal paha, punggung, paha
    - sakit tulang (dengan metastasis tulang)
    - kesakitan metastatik (sakit di lokasi penyetempatan fokus tumor sekunder)
  • Dengan lesi metastatik kelenjar getah bening pelvis dan inguinal:
    - edema kaki yang berterusan (satu atau kedua-duanya)
  • Apabila barah beralih ke pundi kencing:
    - kerap membuang air kecil
    - pengosongan pundi kencing yang tidak lengkap
    - sistitis berterusan
    - darah dalam air kencing
    - fistula kencing-faraj
  • Apabila dihimpit oleh ketumbuhan ureter:
    - hidronephrosis, pyonephrosis
    - uremia
  • Apabila barah menuju ke rektum:
    Sembelit berterusan
    - lendir dalam tinja
    - darah di dalam najis
    - fistula antara faraj dan rektum
  • Dengan metastasis ke ovari dan / atau hati:
    - askites
  • Dengan lesi metastatik kelenjar getah bening, organ dalaman lain:
    - pembesaran kelenjar getah bening yang jelas
    - disfungsi organ yang terjejas
  • Gejala keracunan umum:
    - kelemahan, kesihatan yang buruk, kerosakan yang tajam
    - loya, kehilangan selera makan, penurunan berat badan
    - tidak selalu: peningkatan suhu badan yang berpanjangan
Tanda-tanda barah serviks

Sebab-sebab diagnosis lewat

Mengapa, pada masa pengesanan awal, pada kira-kira 30-40% pesakit dengan barah serviks, didapati sudah pada tahap 3-4 yang tidak dapat dirawat dengan baik?

Sebab utama diagnosis lewat kanser serviks

  • Kurangnya popularisasi dan organisasi pemeriksaan serviks untuk kanser serviks
  • Hasil negatif palsu dari ujian PAP (dalam 20% kes, komposisi sel dari sitogram tidak menggambarkan adanya proses ganas)
  • Latihan yang lemah dan / atau kewaspadaan onkologi yang tidak mencukupi bagi pakar obstetrik dan pakar sakit puan
  • Kesalahan diagnostik awal dan rawatan tidak betul berikutnya
  • Sikap wanita yang cuai terhadap kesihatannya sendiri (lawatan yang tidak teratur dan jarang dilakukan ke pakar sakit puan, mengabaikan cadangan doktor yang hadir, kesedaran yang rendah mengenai penyakit ini dan / atau meremehkan keterukan keadaannya...)
  • Taraf hidup sosio-ekonomi pesakit yang rendah

Satu-satunya cara untuk "tidak membawa diri" kepada kanser lanjut adalah pemeriksaan pencegahan secara berkala, sekurang-kurangnya sekali setiap 6-12 bulan, oleh pakar sakit puan yang berkelayakan.

Kaedah diagnostik untuk barah serviks tahap 4

Pemeriksaan rektum-vagina dan pemeriksaan "di atas kerusi" dilakukan menggunakan "cermin" ginekologi dan / atau alat kolposkop optik.

Dengan barah lanjut, pemeriksaan awal dengan mudah menunjukkan perubahan ciri pada serviks.

Pemeriksaan sitologi smear dari permukaan serviks dan saluran serviks (ecto- dan endocervix).

Pengesahan histologi diagnosis

Diagnosis akhir kanser serviks mesti disahkan dengan pemeriksaan histologi sampel tisu tumor.

Histologi - kajian mengenai struktur tisu di bawah mikroskop - kaedah yang menentukan untuk mendiagnosis sebarang tumor.

Adalah mustahil untuk membuktikan secara jelas diagnosis kanser serviks tanpa analisis histologi.

Biomaterial (sampel tisu yang mencurigakan untuk barah) untuk pemeriksaan histologi diperolehi dengan biopsi pisau, jika perlu, kuret diagnostik saluran serviks dilakukan.

Ini adalah teknik moden untuk menjelaskan diagnosis neoplasma malignan..

Analisis imunohistokimia spesimen biopsi (atau sampel tisu yang dikeluarkan semasa pembedahan volumetrik) melengkapkan, tetapi tidak menggantikan, histologi.

Hasil imunohistokimia menentukan "potret biologi" tumor:
- gred G (G1-kelas rendah, dengan prognosis yang baik; G2- agak ganas; G3-4 - sangat malignan, prognosis buruk)
- kepunyaan tisu (dalam kes tumor yang tidak dibezakan dan / atau metastatik)
- kepekaan tumor terhadap radiasi, hormon dan / atau kemoterapi (untuk memilih taktik rawatan yang optimum)
- tahap keagresifan tumor (Ki-67)
- dan lain-lain.

Indeks percambahan Ki-67 - apa itu?
Ini adalah petunjuk aktiviti (kadar pertumbuhan dan penyebaran) tumor, lebih tepatnya, indeks kadar pembiakan (pembahagian mitotik) sel-sel malignan.

Semakin tinggi indeks Ki-67, semakin agresif tumor bertindak, semakin buruk prognosisnya.

Nilai Ki-67 menunjukkan betapa sensitifnya tumor terhadap rawatan..

Sekiranya, setelah menjalani radiasi dan / atau kemoterapi, tahap Ki-67 menurun, seseorang dapat berharap untuk pengampunan penyakit ini secara klinikal..

Ramalan kelangsungan hidup bebas penyakit oleh indeks Ki-67

(V.L. Vinokurov et al., 2008)

Indeks aktiviti percambahan (untuk barah serviks sel skuamosa)Jangka hayat selepas rawatan radiasi
Ki-67 ‹50%80 bulan
Ki-67 ›50%47 bulan

Ekografi (ultrasound) dan sonop Doppler (ultrasound kapal) kawasan pelvis, rongga perut dan ruang retroperitoneal dilakukan untuk mengesan tanda-tanda penyebaran proses ganas di luar serviks.

Untuk menilai metastasis tumor, dilakukan ultrasound kelenjar getah bening inguinal dan supraclavicular.

Pencitraan resonans magnetik kontras pelvis kecil dan rongga perut menilai kedalaman pencerobohan tumor ke dalam tisu peri-rahim dan organ-organ yang berdekatan, menunjukkan metastasis tumor ke organ dan tulang yang jauh.

PET atau PET-CT, PET-MRI

Kaedah yang sangat informatif (sayangnya, tidak selalu tersedia) untuk mengesan pencerobohan dan metastasis kanser serviks adalah tomografi pelepasan positron.

Alat hibrid untuk pelepasan positron serentak dan pengimejan resonans magnetik (PET-MRI) Kajian tambahan

Untuk menilai kelaziman dan mengenal pasti fokus tumor sekunder, untuk merencanakan taktik rawatan yang optimum mengikut petunjuk, perkara berikut dilakukan:

  • X-Ray dada
  • Urografi
  • Cystoscopy
  • Rectosigmoscopy
  • Skintigrafi buah pinggang
  • Skintigrafi kerangka dan radiografi
  • MRI otak
  • dan lain-lain.
Kembali ke senarai kandungan

Rawatan Kanser Serviks Tahap 4

Objektif rawatan untuk kanser maju yang maju:
- mencapai pengampunan separa penyakit
- menjalankan rawatan sakit yang mencukupi, rawatan simptomatik
- pemeliharaan optimum semua fungsi badan
- meningkatkan keadaan fizikal dan psiko-emosi, meningkatkan kualiti dan jangka hayat pesakit

Terapi kemoradiasi

Radioterapi jarak jauh untuk kanser serviks tahap IVA dilakukan mengikut rancangan individu, dengan mempertimbangkan semua petunjuk, kontraindikasi, dan keadaan umum pesakit.

Terapi sinaran konformal 3D moden (3D-CRT) memberikan hasil yang baik. Peralatan terkini membolehkan anda mengubah dan mengarahkan pancaran radiasi ke zon tumor, meminimumkan pendedahan radiasi ke tisu yang sihat.

Pemasangan moden (pemecut linier) untuk terapi sinaran konformal 3 dimensi

Bersamaan dengan sinaran, pesakit menerima kemoterapi (Cisplatin + yang lain)

Ubat kemoterapi untuk barah serviks
(digunakan dalam kombinasi):
Cisplatin
Karboplatin
Irinotecan
Ifosfamide
5-fluorouracil
Methotrexate
Paclitaxel
Doxorubicin
Cyclophosphamide
Gemcitabine

Selepas rawatan kemoterapi berakhir, adalah mungkin untuk menetapkan kemoterapi sokongan (adjuvant) mengikut rancangan individu dan rawatan paliatif simtomatik.

Adakah pembedahan diperlukan untuk barah serviks tahap 4?

Operasi standard untuk barah serviks tahap 4 adalah sebahagian atau keseluruhan pelvis.

Pembedahan seperti ini jarang berfungsi sebagai alternatif rawatan kemoradiasi pada pesakit primer dengan tahap 4A jika tumor belum merebak ke dinding pelvis.

Apa yang dimaksudkan dengan pengasingan pelvis separa?

Ini adalah operasi ginekologi jenis 5, di mana perkara berikut dikeluarkan:
- badan dan serviks (dengan atau tanpa pelengkap)
- kawasan faraj
- parametrium (semua tisu peri-rahim dengan kelenjar getah bening serantau)
- bahagian terminal (akhir) ureter
- dan / atau kawasan pundi kencing
- dan / atau bahagian usus besar

Berapakah jumlah eksentasi pelvis?

Ini adalah operasi yang besar, melumpuhkan, tetapi memanjangkan umur yang menghilangkan:
- badan dan serviks (dengan atau tanpa pelengkap)
- parametrium dengan kelenjar getah bening serantau
- faraj
- pundi kencing
- rektum

Apabila pembedahan mungkin dilakukan?

(petunjuk untuk pengasingan):

  • Pesakit primer dengan tahap 4A (tidak ada lesi tumor pada dinding pelvis)
  • Fistula (vesikovaginal atau rektovaginal)
  • Tidak berkesannya terapi kemoradiasi yang dilakukan
  • Tumor berulang yang terpencil di pelvis kecil
Kontraindikasi untuk pembedahan eksenterasi
  • Edema unilateral anggota bawah (edema satu kaki)
  • Sciatica
  • Sekatan ureter (hidronephrosis)

Triad gejala ini menunjukkan pertumbuhan barah ke dinding pelvis kecil (tumor tidak dapat dikendalikan).

Pada masa ini, ketika meningkatkan terapi radiasi, eksentasi pelvis untuk rawatan barah serviks jarang digunakan..

Rawatan barah serviks tahap IV

Pada peringkat akhir penyakit ini, sudah ada metastasis jauh - fokus sekunder tumor pada pelbagai organ.

Rawatan utama kanser serviks tahap IV adalah kemoterapi sistemik intravena dengan penyertaan wajib ubat-ubatan yang mengandungi platinum (Cisplatin + yang lain) dan rawatan paliatif simtomatik.

Dalam beberapa kes, terapi radiasi dijalankan mengikut rancangan individu..

Terapi yang disasarkan

Terapi yang disasarkan (dari: target - target) atau terapi molekul tumor malignan adalah petunjuk baru yang sangat menjanjikan untuk rawatan ubat bentuk barah serviks yang maju (maju).

Prinsip terapi yang disasarkan adalah penyekat yang disasarkan sejumlah protein reseptor yang terletak di permukaan sel barah yang bertanggungjawab untuk pemakanan, pertumbuhan aktif dan metastasis tumor.

Kesan yang diharapkan dari terapi yang disasarkan:
- meningkatkan kepekaan tumor terhadap radiasi dan kemoterapi (yang secara signifikan meningkatkan keberkesanan rawatan)
- mencapai pengampunan jangka panjang selepas rawatan
- peningkatan prognosis kelangsungan hidup bebas penyakit.

/ termasuk dalam rejimen kemoterapi sistemik /

Nama daganganBahan aktifPenerangan
Tarceva®ErlotinibMenyekat tiroksin kinase - kawasan faktor pertumbuhan epidermis (EGFR).
Menghambat pertumbuhan dan / atau membawa kepada kematian klon sel-sel tumor.
IressaGefitinibMengikat tiroksin kinase secara kompetitif - kawasan faktor pertumbuhan epidermis (EGFR).
Menghentikan pembiakan proliferatif dan mengaktifkan kematian semula jadi sel barah.
NexavarSorafenibPerencat kuat kinase intraselular.
Mengganggu pemakanan dan menghalang pertumbuhan metastasis tumor.
ErbituxCetuximabAntibodi IgG1 monoklonal chimeric.
Menindas pertumbuhan tumor dan metastasis.
AvastinBevacizumabAntibodi Monoklonal Manusiawi yang dikombinasikan semula, Inhibitor EGFR.
Menindas pemakanan dan pertumbuhan tumor.

Kajian lebih lanjut, peningkatan dan pengenalan yang meluas ke dalam amalan perubatan ubat-ubatan yang disasarkan dan pelbagai sasaran memberi peluang nyata untuk berjaya merawat pesakit dengan barah serviks tahap 3-4 tahap lanjut.

Tahap 4 Kurang Upaya Kanser Serviks

Kanser serviks tahap 4 melibatkan rawatan jangka panjang dan penurunan kualiti hidup. Oleh itu, pesakit ditugaskan untuk kumpulan 2 kecacatan.

Sekiranya pesakit memerlukan rawatan berterusan dengan bantuan luar atau diakui tidak dapat disembuhkan - 1 kumpulan kecacatan ditentukan.